Dan is de juridische werkelijkheid het probleem hier, zoals ook al gezegd. Kinderen meenemen naar een voetbalwedstrijd is toegestaan, kinderen meenemen naar een snelwegblokkade niet.quote:Op maandag 11 september 2023 21:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kun jij wel vinden, en dan ben ik het gevoelsmatig nog met je eens ook. Maar de juridische werkelijkheid is een andere.
Ze zegt van niet, dus waarschijnlijk heeft ze gewoon overlegd met ouders die de vorige keer hun kinderen mee hadden. En was het dus ook de vorige keer standaard procedure om te melden. Wat mij betreft prima. En ook prima als VT hier voorlopig niks mee doet, niet elke melding heeft natuurlijk gevolgen. Dat is aan VT om dat af te wegen.quote:Op maandag 11 september 2023 21:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die zal wel eerder met dat bijltje gehakt hebben
Wel als je strijd vóór energiearmoede, blijkbaarquote:Op maandag 11 september 2023 21:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Een snelweg blokkeren is geen grondrecht.
Als het allemaal zo’n standaardprocedure is, waarom is VT dan zo kwaad?quote:Op maandag 11 september 2023 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zegt van niet, dus waarschijnlijk heeft ze gewoon overlegd met ouders die de vorige keer hun kinderen mee hadden. En was het dus ook de vorige keer standaard procedure om te melden. Wat mij betreft prima. En ook prima als VT hier voorlopig niks mee doet, niet elke melding heeft natuurlijk gevolgen. Dat is aan VT om dat af te wegen.
Inderdaad. Al sta ik veel meer achter het doel van XR dan ik achter het doel van de blokkeerfriezen stond, ik zou toch zeggen dat deze mensen dezelfde straf moeten krijgen als de blokkeerfriezen hebben gehad. Het doel moet geen verschil maken. Zeker niet als je ambulances niet door laat.quote:Op maandag 11 september 2023 21:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan is de juridische werkelijkheid het probleem hier, zoals ook al gezegd. Kinderen meenemen naar een voetbalwedstrijd is toegestaan, kinderen meenemen naar een snelwegblokkade niet.
Overigens is die 'juridische werkelijkheid' ook niet consequent. Andere mensen zijn terecht veroordeeld tot taakstraffen voor snelwegblokkades.
Omdat zij het ook een demonstratie noemen en het dus ook niet begrepen hebben. Het is al langer duidelijk dat deze illegale snelwegblokkades heel veel institutionele steun hebben, en dat ondermijnt de rechtstaat.quote:Op maandag 11 september 2023 21:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als het allemaal zo’n standaardprocedure is, waarom is VT dan zo kwaad?
Ik lees in dat artikel geen kwade VT, alleen een verbaasde. En die verbazing kan best op hoger niveau zitten, dat deze meldingen hen eerder nooit hebben bereikt.quote:Op maandag 11 september 2023 21:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Blokkeerfriezen is een ander verhaal, dat was geen demonstratie. Dat was anderen hun demonstratierecht ontzeggen. Ik zou eerder zeggen hetzelfde als de boerenprotesten.quote:Op maandag 11 september 2023 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Al sta ik veel meer achter het doel van XR dan ik achter het doel van de blokkeerfriezen stond, ik zou toch zeggen dat deze mensen dezelfde straf moeten krijgen als de blokkeerfriezen hebben gehad. Het doel moet geen verschil maken. Zeker niet als je ambulances niet door laat.
quote:Op maandag 11 september 2023 21:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik lees in dat artikel geen kwade VT, alleen een verbaasde. En die verbazing kan best op hoger niveau zitten, dat deze meldingen hen eerder nooit hebben bereikt.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ishandeling-a4174112quote:Aerden krijgt de indruk dat „een melding als een soort dreigement” wordt aangewend. Maar: „Een melding doen bij Veilig Thuis is geen strafmaatregel, en zo moet het ook niet worden ingezet.”
Ouwehand had dus een plan om zo te escaleren en zo een bestuurslid te laten wegsturen? Dan kun je toch niet aanblijven als partijleider...quote:Op maandag 11 september 2023 21:40 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)de-zomer-al-volledig
Ondertussen escaleert het Ouwehand-conflict.
En dit ook nietquote:Op maandag 11 september 2023 21:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Blokkeerfriezen is een ander verhaal, dat was geen demonstratie.
Het begint er toch steeds meer op te lijken dat het vooral Ouwehand zelf was die ruzie had en zocht met iedereen.quote:Op maandag 11 september 2023 21:40 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)de-zomer-al-volledig
Ondertussen escaleert het Ouwehand-conflict.
dit vind ik wel vreemd..is het nu wel of niet een standaard procedure?quote:Op maandag 11 september 2023 21:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik lees in dat artikel geen kwade VT, alleen een verbaasde. En die verbazing kan best op hoger niveau zitten, dat deze meldingen hen eerder nooit hebben bereikt.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)n-kindermishandelingquote:Veilig Thuis zelf is met stomheid geslagen en ook allesbehalve blij met de actie van de politie. De organisatie benadrukt: “Demonstreren is géén vorm van kindermishandeling”.
Veilig Thuis, een advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling, is dan ook niet van plan ook maar iets met de meldingen van de politie te doen. Hoewel de politie doet voorkomen of de meldingen een standaardprocedure zijn, zegt Veilig Thuis nooit eerder te hebben gezien dat dit na demonstraties gebeurt.
Zij zegt dat het enkel een kladje van een medewerker is, vrij vertaald. Maar dan nog, als je een medewerker met zo’n opdracht aan het werk zet is het al goed mis.quote:Op maandag 11 september 2023 21:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ouwehand had dus een plan om zo te escaleren en zo een bestuurslid te laten wegsturen? Dan kun je toch niet aanblijven als partijleider...
OM en politie zeggen van wel:quote:Op maandag 11 september 2023 21:45 schreef capricia het volgende:
[..]
dit vind ik wel vreemd..is het nu wel of niet een standaard procedure?
[..]
https://www.bnnvara.nl/jo(...)n-kindermishandeling
Ik heb de neiging te geloven dat de woordvoerder van VT het niet wist, maar deze meldingen dus al heel lang binnen komen en worden genegeerd. Die moeder wist ook van te voren dat deze melding zou komen, daaruit kun je toch concluderen dat het eerdere demonstraties ook is gebeurd.quote:De politie bevestigt dat er van de opgepakte kinderen een melding wordt gedaan. Om hoeveel meldingen het precies gaat, wil de politie niet zeggen. Volgens Blaauw gaat het om ongeveer veertig meldingen. ‘In de meeste gevallen is een Veilig Thuis-melding opgemaakt’, laat de Haagse politie weten. ‘Dat hebben we ook bij andere demonstraties gedaan.’
Zorgplicht
Het Openbaar Ministerie (OM) bevestigt dat de minderjarigen zijn geïdentificeerd ‘om contact te kunnen leggen met hun ouders of verzorgers. De overheid heeft een zorgplicht, dus kinderen worden niet zonder overleg heengezonden’, laat het OM weten.
niet gek als je in het diepste van je ziel van oppositie bentquote:Op maandag 11 september 2023 21:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het begint er toch steeds meer op te lijken dat het vooral Ouwehand zelf was die ruzie had en zocht met iedereen.
dit durft men al niet bij een willekeurig voetbalwedstrijdjequote:Op maandag 11 september 2023 21:48 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens wil ik voorstellen dat er morgen één dag geen agenten naar de A12 gaan. Kijken of er dan woensdag nog demonstranten over zijn.
Hmmm, ik heb op de radio wat mensen gehoord (in plat Haags) die hierdoor werden omgeleid... ik zou die mensen toch niet graag loslaten op de bakfietsmoeders die er over het algemeen bij die protesten zijn.quote:Op maandag 11 september 2023 21:48 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens wil ik voorstellen dat er morgen één dag geen agenten naar de A12 gaan. Kijken of er dan woensdag nog demonstranten over zijn.
Dan zou ik juist deze kennis verwachten bij de VT regio Den Haag..daar vinden tenslotte de meeste demo's plaats.quote:Op maandag 11 september 2023 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
-dit gaan we eerst even nazoeken-
Heeft zich toch maar bedachtquote:
Wellicht vanaf een bepaalde leeftijd, zie Gretha. Maar dit gaat om een kind van 6.quote:Op maandag 11 september 2023 21:56 schreef capricia het volgende:
Hebben kinderen overigens ook gewoon demonstratierecht?
Het gaat om 10-tallen minderjarigen. Volgens de politie. En tientallen meldingen bij VT.quote:Op maandag 11 september 2023 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wellicht vanaf een bepaalde leeftijd, zie Gretha. Maar dit gaat om een kind van 6.
Lijkt me wel, al ben ik benieuwd hoe dat recht zich verhoudt met de leerplicht.quote:Op maandag 11 september 2023 21:56 schreef capricia het volgende:
Volgens mij gelden grondrechten voor iedereen.quote:Op maandag 11 september 2023 21:56 schreef capricia het volgende:
Dan zou daaruit volgen dat deze kinderen evenveel recht hebben om daar te demonstreren als ieder ander willekeurig persoon.quote:Op maandag 11 september 2023 22:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij gelden grondrechten voor iedereen.
Ik ben wel benieuwd welk fractielid het is waar het om gaat.quote:Op maandag 11 september 2023 21:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ouwehand had dus een plan om zo te escaleren en zo een bestuurslid te laten wegsturen? Dan kun je toch niet aanblijven als partijleider...
Dat volgt daar helemaal niet uit. Een melding VT wordt gedaan als de veiligheid van een kind in het geding is. Of zo'n kind daar wel of niet mag zijn is daarvoor helemaal niet relevant.quote:Op maandag 11 september 2023 22:12 schreef capricia het volgende:
Dan zou daaruit volgen dat deze kinderen evenveel recht hebben om daar te demonstreren als ieder ander willekeurig persoon.
In dat licht is het vreemd dat er een melding VT gedaan wordt.
Ik lees je wel, maar heb geen antwoord. Ik weet het niet.quote:Op maandag 11 september 2023 22:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat volgt daar helemaal niet uit. Een melding VT wordt gedaan als de veiligheid van een kind in het geding is. Of zo'n kind daar wel of niet mag zijn is daarvoor helemaal niet relevant.
De reactie van VT spreekt boekdelen wat mij betreft.quote:Op maandag 11 september 2023 22:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik lees je wel, maar heb geen antwoord. Ik weet het niet.
Ik kan me van al die scholieren protesten (die ook soms hardhandig verliepen) dit soort meldingen helemaal niet herinneren.
Als we afgaan op de reacties op het nieuws dan zal het Van Raan of Vestering zijn.quote:Op maandag 11 september 2023 22:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd welk fractielid het is waar het om gaat.
Als er maar camera’s bij mogenquote:Op maandag 11 september 2023 22:21 schreef Hexagon het volgende:
Nouja op het komende congres zullen de stoelen dan wel door de zaal vliegen
Volgens mij is het bij de PvdD nog altijd besloten.quote:Op maandag 11 september 2023 22:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als er maar camera’s bij mogen
maar dan wel de snelweg gewoon open en voorop wat vrachtwagens met bullbarquote:Op maandag 11 september 2023 21:48 schreef Janneke141 het volgende:
Ik lees, maar niet bevestigd, dat deze VT melding ook gedaan is bij jongeren onder de 18 die zelfstandig mee gedaan hebben aan deze demonstratie. Dus zonder ouders.quote:Op maandag 11 september 2023 22:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De reactie van VT spreekt boekdelen wat mij betreft.
Maar dan nog. Zo’n melding is natuurlijk niet bedoeld voor ouders die een keer wat doms doen. Dat is voor zorgen met een bepaald gewicht. Ik vind het bespottelijk. Maar goed dat is nog niet eens het ergste, waarom ik me er zo kwaad over maak is omdat ik vind dat hier een gigantisch ‘chilling effect’ aan zit. En dat is echt onbehoorlijk.
Het is geen demonstratie. Er is geen recht om een snelweg te blokkeren.quote:Op maandag 11 september 2023 22:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik lees, maar niet bevestigd, dat deze VT melding ook gedaan is bij jongeren onder de 18 die zelfstandig mee gedaan hebben aan deze demonstratie. Dus zonder ouders.
Ik vind dat vreemd. Deze mensen hebben toch ook het recht om te demonstreren. En ik herken deze werkwijze ook echt niet van andere demonstraties.
Dus ik vraag me net als jij af of dit wel allemaal zo standaard is.
Ja, het is heel slecht dat de politie ouders wil ontmoedigen om hun kinderen mee te nemen naar een illegale, maatschappijontwrichtende snelwegblokkering.quote:Op maandag 11 september 2023 22:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De reactie van VT spreekt boekdelen wat mij betreft.
Maar dan nog. Zo’n melding is natuurlijk niet bedoeld voor ouders die een keer wat doms doen. Dat is voor zorgen met een bepaald gewicht. Ik vind het bespottelijk. Maar goed dat is nog niet eens het ergste, waarom ik me er zo kwaad over maak is omdat ik vind dat hier een gigantisch ‘chilling effect’ aan zit. En dat is echt onbehoorlijk.
Is een aanhouding als zodanig een onveilige situatie dan? Dan hebben we een heel ander probleem in dit land.quote:Op maandag 11 september 2023 22:33 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik snap de politie wel. Het is een situatie waarvan vooraf al overduidelijk is gemeld dat men in overtreding is door daar te staan. En bij een aanhouding is men daarvoor al duidelijk gewaarschuwd door politie. Ouders hebben dan al bewust twee keer het risico genomen dat hun kind in een onveilige situatie kan komen. Je kan niet van politie verwachten dat ze ook nog onderscheid moeten gaan maken tussen soort publiek dat iets illegaals uitvoert. Dat is dan aan instanties later, daarom de melding. Bij een illegale antifa demo waar kinderen worden opgepakt zou ik ook een VT melding verwachten. Daarna kan je prima beoordelen wat de situatie was, dat is alleen niet de kerntaak van politie.
Je bedoelt een demonstratie in de zin van artikel 11 EVRM?quote:Op maandag 11 september 2023 22:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, het is heel slecht dat de politie ouders wil ontmoedigen om hun kinderen mee te nemen naar een illegale, maatschappijontwrichtende snelwegblokkering.
Er wordt geen grondrecht uitgeoefend. Er is geen recht op snelwegblokkade.quote:Op maandag 11 september 2023 22:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is een aanhouding als zodanig een onveilige situatie dan? Dan hebben we een heel ander probleem in dit land.
Laten we niet vergeten dat dit om een strafbaar feit gaat dat zo licht is dat het OM er niets mee doet/kan.
Je kunt volgens mij prima van de politie verwachten dat ze onderscheid maken tussen gevaarlijke situaties en het uitoefenen van een grondrecht.
Ja dus.quote:Op maandag 11 september 2023 22:34 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Diezelfde Onno Aerden is blijkbaar de nieuwe woordvoerder van Omtzigt?
als ze het consequent doen dan klopt het argument ook niet meer dat ze hiermee ouders onder druk proberen te zetten.quote:Op maandag 11 september 2023 22:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik lees, maar niet bevestigd, dat deze VT melding ook gedaan is bij jongeren onder de 18 die zelfstandig mee gedaan hebben aan deze demonstratie. Dus zonder ouders.
Ik vind dat vreemd. Deze mensen hebben toch ook het recht om te demonstreren. En ik herken deze werkwijze ook echt niet van andere demonstraties.
Dus ik vraag me net als jij af of dit wel allemaal zo standaard is.
Maar goed, we zullen er vast meer over horen. Het is nog niet gedaan.
quote:Op maandag 11 september 2023 22:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je bedoelt een demonstratie in de zin van artikel 11 EVRM?
Het is geen demonstratie. De wet zegt dat de burgermeester zo'n actie mag verbieden. Dat mag ook dus gewoon volgens deze bepaling.quote:De uitoefening van deze rechten mag aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, voor de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
Het gaat hier om een demonstratie, een grondrecht, dan mag je de nodige terughoudendheid verwachten.quote:Op maandag 11 september 2023 22:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
als ze het consequent doen dan klopt het argument ook niet meer dat ze hiermee ouders onder druk proberen te zetten.
Ik vind het wel opvallend dat vrij eenvoudig politie en OM in verdachtenhoek worden gezet terwijl er net zo goed verklaringen zijn die de actie logisch verklaren vanuit andere verantwoordelijkheden van de overheid. Gezien alle gevallen in jeugdzorg en steken die er door de overheid zijn laten vallen lijkt het mij niet verrassend dat er ondertussen dit soort automatische mechanismen zijn opgetuigd.
Het feit dat je spreekt over een beperking betekent al dat het onder de reikwijdte valt.quote:Op maandag 11 september 2023 22:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
[..]
Het is geen demonstratie. De wet zegt dat de burgermeester zo'n actie mag verbieden. Dat mag ook dus gewoon volgens deze bepaling.
Ik vraag me af hoe dit zich verhoudt tot de rol van de politie als serieuze ketenpartner bij de aanpak van écht huiselijk geweld en kindermishandeling.quote:Op maandag 11 september 2023 22:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
als ze het consequent doen dan klopt het argument ook niet meer dat ze hiermee ouders onder druk proberen te zetten.
Ik vind het wel opvallend dat vrij eenvoudig politie en OM in verdachtenhoek worden gezet terwijl er net zo goed verklaringen zijn die de actie logisch verklaren vanuit andere verantwoordelijkheden van de overheid. Gezien alle gevallen in jeugdzorg en steken die er door de overheid zijn laten vallen lijkt het mij niet verrassend dat er ondertussen dit soort automatische mechanismen zijn opgetuigd.
Een demonstratie mag gewoon. Een snelwegblokkade mag niet. Technisch gezien kun je het een 'verboden demonstratie' noemen maar dat doe je niet, omdat je de indruk wil wekken dat het een legitieme uitvoering van een grondrecht is. Dat is niet het geval.quote:Op maandag 11 september 2023 22:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het feit dat je spreekt over een beperking betekent al dat het onder de reikwijdte valt.
Een snelwegblokkade is geen grondrecht.quote:Op maandag 11 september 2023 22:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het gaat hier om een demonstratie, een grondrecht, dan mag je de nodige terughoudendheid verwachten.
Vooraf weet je het nooit 100% zeker, ook de agent niet. En je bent dan al twee keer minimaal gewaarschuwd en zet als ouder bewust door. Het is meer onveilig ieder geval dan gewoon ik de schoolbanken zitten en ouders dragen die verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 11 september 2023 22:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is een aanhouding als zodanig een onveilige situatie dan? Dan hebben we een heel ander probleem in dit land.
Laten we niet vergeten dat dit om een strafbaar feit gaat dat zo licht is dat het OM er niets mee doet/kan.
Je kunt volgens mij prima van de politie verwachten dat ze onderscheid maken tussen gevaarlijke situaties en het uitoefenen van een grondrecht.
Politie opereert op zo'n moment onder het gezag van de burgemeester in kader van de openbare orde. En handelt conform vastgestelde instructies. Als dit binnen hun bevoegdheden is geweest kan je nog de discussie voeren of we die uiteindelijk wenselijk vinden. Maar zonder alle feiten te kennen maar te suggereren dat dit bewust wordt ingezet om maar een grondrecht in te perken vind ik vrij gek.quote:Op maandag 11 september 2023 22:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe dit zich verhoudt tot de rol van de politie als serieuze ketenpartner bij de aanpak van écht huiselijk geweld en kindermishandeling.
Want VT is hier helemaal niet blij mee.
"We vinden het onnodig om zoiets bij ons te melden. Demonstreren is geen vorm van kindermishandeling."
De woordvoerder VT: "Woordvoerder Onno Aerden laat tegenover NRC weten de indruk te hebben dat “een melding als een soort dreigement” wordt ingezet en zegt: “Een melding doen bij Veilig Thuis is geen strafmaatregel, en zo moet het ook niet worden ingezet.”.
Deze woordvoerder (even helemaal los van dit) is nu trouwens ook de nieuwe woordvoerder van Omtzigt. Lees ik net een bericht hierboven...
Sterker nog, ze doen er bij de NOS nog maar eens een schepje bij op: https://nos.nl/artikel/24(...)deren-a12-activistenquote:Op maandag 11 september 2023 23:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Politie opereert op zo'n moment onder het gezag van de burgemeester in kader van de openbare orde. En handelt conform vastgestelde instructies. Als dit binnen hun bevoegdheden is geweest kan je nog de discussie voeren of we die uiteindelijk wenselijk vinden. Maar zonder alle feiten te kennen maar te suggereren dat dit bewust wordt ingezet om maar een grondrecht in te perken vind ik vrij gek.
Persoonlijk lijkt mij het voor een kind beter als het niet in aanraking komt met VT dan wel, gezien alle incidenten rondom die organisatie. Daarbij vind ik het vrij bizar dat mocht dit spelen ze dit zo via de media spelen.
Dan zou ik het als politie omdraaien, hoe serieus neemt VT de politie als ketenpartner als het zo ketenpartners publiekelijk in de wind zet?
Leest @Janneke141 ook even mee (laatste zin). En deze zin is natuurlijk ook veelzeggend: “De politie kan niet zeggen welk gevaar bij de A12-blokkade van zaterdag een melding bij Veilig Thuis noodzakelijk maakte.”quote:"We hebben dit moeten vernemen via de media en we hebben er met verbazing kennis van genomen", zegt de woordvoerder van Veilig Thuis. "Het verbaasde ons dat ouders is gezegd dat er een melding zou worden gedaan. Een melding doen bij Veilig Thuis is niet hetzelfde als even naar de supermarkt gaan en een pond suiker kopen. Dat is een kwetsbare actie: je krijgt daar meldingen van kindermishandeling."
Bonusquote: "Er zijn tal van meldingsgronden, maar het meenemen van een minderjarige naar een vreedzame demonstratie is er niet een van. En ook als de politie in al zijn wijsheid besluit dat dat wel zo is, leidt dit op zichzelf niet tot een onderzoek. Daarmee heeft de politie dus een wat loos dreigement geuit."quote:Volgens Veilig Thuis moet een melding niet als eens soort dreigement worden gebruikt. "Dat je hoort: 'pas maar op, anders doen we een melding'. De meldingen zijn naar het zich nu laat aanzien gebruikt als dreigement of een potentiële strafmaatregel. Daar is het echt niet voor bedoeld. We hopen dat een melding in veiligheid kan worden gedaan en kan leiden tot een veilige situatie."
De nodige terughoudendheid is er ook, een melding die later rustig uitgezocht kan worden. Je kan het er niet mee eens zijn die mogelijkheid er nu is, maar dat is een andere discussie. Het grondrecht moet je daarbij ook weer afwegen tegen andere verplichtingen die er op de overheid rusten. Als de consensus is dat we dit niet willen en de reikwijdte van de zorgplicht daarom inperken prima. Dan accepteren we als samenleving ergens anders een risico.quote:Op maandag 11 september 2023 22:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het gaat hier om een demonstratie, een grondrecht, dan mag je de nodige terughoudendheid verwachten.
En laat ik het maar kort en krachtig zeggen: dat verhaal over standaardprocedure geloof ik niet. VT reageert nogal opgewonden en als dit echt zo standaard is. Waarom hebben we er dan nooit wat over gehoord bij demonstraties van boer Harms bijvoorbeeld? Nee, nu het gezag in de knel komt krijgen we ineens dit. Schijn tegen wat mij betreft. Zowel vanwege de reactie van VT als vanwege de timing.
Tja, dan is het woord van veilig thuis tegen dat van politie en OM.quote:Op maandag 11 september 2023 23:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Sterker nog, ze doen er bij de NOS nog maar eens een schepje bij op: https://nos.nl/artikel/24(...)deren-a12-activisten
[..]
Leest @:janneke141 ook even mee (laatste zin). En deze zin is natuurlijk ook veelzeggend: “De politie kan niet zeggen welk gevaar bij de A12-blokkade van zaterdag een melding bij Veilig Thuis noodzakelijk maakte.”
En ik wil ook nog wel even duidelijk maken dat ik hier niet verzin dat een grondrecht wordt ingeperkt. Dat zegt Veilig Thuis:
[..]
Bonusquote: "Er zijn tal van meldingsgronden, maar het meenemen van een minderjarige naar een vreedzame demonstratie is er niet een van. En ook als de politie in al zijn wijsheid besluit dat dat wel zo is, leidt dit op zichzelf niet tot een onderzoek. Daarmee heeft de politie dus een wat loos dreigement geuit."
Die lui zijn echt niet blij.
Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken. Maar ik kan wel uitleggen waarom ik in casu net wat meer geloof hecht aan het verhaal van VT.quote:Op maandag 11 september 2023 23:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Waarom wordt een VT woordvoerder maar blind gelooft en die van politie en OM niet?
Nou nee, als dit soort verklaringen tegenover elkaar staan dan ga je het eerst uitzoeken. Intern. En niet een suggestie wekken die wel een zware beschuldiging is. Ik heb vaak genoeg van alles op politie en OM aan te merken maar vindt het echt bizar hoe makkelijk men tegenwoordig maar dit soort kwalificaties de wereld in slingeren.quote:Op maandag 11 september 2023 23:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken. Maar ik kan wel uitleggen waarom ik in casu net wat meer geloof hecht aan het verhaal van VT.
Dat is ten eerste omdat we dit nog nooit eerder gehoord hebben. Zouden bijvoorbeeld de boeren (of XR zelf) niet eerder de media hebben gezocht als dit dreigen daadwerkelijk staande praktijk zou zijn? Ik vind dat wat ongeloofwaardig.
Ten tweede omdat VT met deze verklaringen het meeste te verliezen heeft. Ze trekken nu een hele grote broek aan, als ze daar straks van moeten terugkomen neemt niemand ze meer serieus.
Ten derde omdat het toch wel past in een patroon van het gezag dat worstelt en op zoek is naar instrumenten om dit te beteugelen.
Ten vierde maakt de politie nu al een terugtrekkende beweging want ze hebben het nu over "standaardprocedure bij aanhoudingen waarin kinderen in gevaar zijn" bij de NOS, waar het eerder in NRC nog „standaardprocedure” bij „aanhoudingen en andere situaties waarin kinderen in gevaar zijn, zoals verwaarlozing” was.
Contra-indicaties:
- Als dit daadwerkelijk beleid is zijdens politie en OM dan is dat eenvoudig na te gaan. Dus in principe zal een woordvoerder daar niet over liegen.
- Je mag er in beginsel vanuit gaan dat de politie zorgvuldig afweegt wat ze doen en niet doen. En een VT-melding wordt volgens de interne instructie altijd op kwaliteit getoetst.
En als je dan zo twee verklaringen recht tegenover elkaar hebt staan dan kijk je welke het meest aannemelijk is. En op basis van bovenstaande vind ik dat die van VT.
Maar dat is dan waar we als maatschappij na alles afwegende voor hebben gekozen.quote:Op maandag 11 september 2023 23:49 schreef trein2000 het volgende:
En laat ik daar nog aan toevoegen dat zelfs als dit wel standaardprocedure zou zijn dat maar een deel van de bezwaren wegneemt. Weliswaar is dan de selectiviteit weg (althans veel minder). Maar het intimiderende en daarmee chilling effect blijft natuurlijk gewoon bestaan.
Volgens mij zijn de interne instructies van de politie niet democratisch vastgesteld. Dus dat is wat kort door de bocht.quote:Op maandag 11 september 2023 23:53 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Maar dat is dan waar we als maatschappij na alles afwegende voor hebben gekozen.
Even voor de goede orde: ik stond niet op de A12, ook geen bekenden van mij. Sterker nog, ik ben tegen zulke blokkades. Dus het stukje over consequenties van eigen gedrag werp ik verre van mij. Ik maak mij slechts druk om het demonstratierecht in Nederlandquote:Op maandag 11 september 2023 23:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Nou nee, als dit soort verklaringen tegenover elkaar staan dan ga je het eerst uitzoeken. Intern. En niet een suggestie wekken die wel een zware beschuldiging is. Ik heb vaak genoeg van alles op politie en OM aan te merken maar vindt het echt bizar hoe makkelijk men tegenwoordig maar dit soort kwalificaties de wereld in slingeren.
De ene publieke organisatie die de andere maar de maat neemt en publiekelijk in de wind zet terwijl zoals je zegt het gezag het al moeilijk heeft, dat vind ik bizar. Ook de neiging dat men maar meteen moet meegaan in dit soort oordelen is wel echt tekenend voor de tijdsgeest. Werkelijk alle consequenties van eigen gedrag worden bij anderen neergelegd en er wordt maar meteen zwaar geoordeeld. Los van wie er gelijk heeft vind ik dit gedrag in de maatschappij wel zorgwekkend. Blijkbaar is het normaal geworden.
Dan is dat de discussie, moeten we die procedure nou wel willen. Maar nu is de ophef dat politie de melding zou gebruiken om maar het demonstratierecht te onderdrukken - dat is heel wat anders en in een compleet ander frame .quote:Op maandag 11 september 2023 23:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de interne instructies van de politie niet democratisch vastgesteld. Dus dat is wat kort door de bocht.
Even dat ik het goed begrijp voor ik weer een heel epistel tik. Waar zit voor jou het probleem? Bij het feit dat ik het nogal groot maak hier op fok of bij de uitspraken van VT?quote:Op dinsdag 12 september 2023 00:11 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dan is dat de discussie, moeten we die procedure nou wel willen. Maar nu is de ophef dat politie de melding zou gebruiken om maar het demonstratierecht te onderdrukken - dat is heel wat anders en in een compleet ander frame .
Ten eerste is niet eens bewezen dat de claim klopt dat dit geen standaard procedure is. Ten tweede wordt daarna de conclusie getrokken dat de enige verklaring dus wel moet zijn dat de politie dit doet omdat het gezag onder druk staat. Ik vind de beschuldiging echt niet in verhouding staan tov het bewijs wat hiervoor wordt geleverd, ook niet al die indirecte punten van hierboven. En dan wordt de munitie hiervoor door notabene een andere publieke organisatie en public de ether in geslingerd.
Blijkbaar is het de tijdsgeest dat dit soort grote conclusies maar zo makkelijk worden getrokken. Dat is wat mij betreft minstens net zo schadelijk. Of het waar is of niet, schade aan de rechtstaat is nu al geleden. Opkomen voor demonstratierecht lijkt mij helemaal niks mis mee, maar het had ook gekund zonder tegelijkertijd en vooringenomen aan de andere kant de positie van de overheid te ondermijnen. Het is geen tegenstelling en zo zet VT het wel neer, dat vind ik vrij kwalijk.
Het is de woordvoerder van VT, Onno Aerden, die nu ook de woordvoerder van Omtzigt is.quote:Op dinsdag 12 september 2023 00:11 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dan is dat de discussie, moeten we die procedure nou wel willen. Maar nu is de ophef dat politie de melding zou gebruiken om maar het demonstratierecht te onderdrukken - dat is heel wat anders en in een compleet ander frame .
Ten eerste is niet eens bewezen dat de claim klopt dat dit geen standaard procedure is. Ten tweede wordt daarna de conclusie getrokken dat de enige verklaring dus wel moet zijn dat de politie dit doet omdat het gezag onder druk staat. Ik vind de beschuldiging echt niet in verhouding staan tov het bewijs wat hiervoor wordt geleverd, ook niet al die indirecte punten van hierboven. En dan wordt de munitie hiervoor door notabene een andere publieke organisatie en public de ether in geslingerd.
Blijkbaar is het de tijdsgeest dat dit soort grote conclusies maar zo makkelijk worden getrokken. Dat is wat mij betreft minstens net zo schadelijk. Of het waar is of niet, schade aan de rechtstaat is nu al geleden. Opkomen voor demonstratierecht lijkt mij helemaal niks mis mee, maar het had ook gekund zonder tegelijkertijd en vooringenomen aan de andere kant de positie van de overheid te ondermijnen. Het is geen tegenstelling en zo zet VT het wel neer, dat vind ik vrij kwalijk.
Bij VT en de suggestie die ze wekken. En dat daaruit zo makkelijk door velen maar de conclusie wordt getrokken dat het gezag maar even een grondrecht opzij zet om haar eigen gelijk te halen. Alsof de politie niet ook gewoon met goede bedoelingen deze werkmethode kan hanteren. Nee, het moet wel evil zijn. Het stoort mij dat zo makkelijk mee wordt gegaan met wat VT roept, niet geheel toevallig door mensen die ook voorstander van de demonstratie zijn. Wat mij betreft moet dat niet uitmaken. Politie moet neutraal handelen en ik vind dat als je die neutraliteit ter discussie stelt je met wat meer moet komen dan wat tweets. De overheid moet terughoudend zijn met inperking van demonstratierecht, maar elke scheet wordt aangegrepen om ze hier wel van te beschuldigen, dat is net zo goed schadelijk voor de rechtstaat.quote:Op dinsdag 12 september 2023 00:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even dat ik het goed begrijp voor ik weer een heel epistel tik. Waar zit voor jou het probleem? Bij het feit dat ik het nogal groot maak hier op fok of bij de uitspraken van VT?
Nog maar weer even een persoonlijke noot voor ik aan een inhoudelijke reactie begin, ik ben zeker niet de voorzitter van de XR-fanclub. Sterker nog, tot een jaar geleden was ik lid van de VVD. Links-progressief ben ik niet.quote:Op dinsdag 12 september 2023 00:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Bij VT en de suggestie die ze wekken. En dat daaruit zo makkelijk door velen maar de conclusie wordt getrokken dat het gezag maar even een grondrecht opzij zet om haar eigen gelijk te halen. Alsof de politie niet ook gewoon met goede bedoelingen deze werkmethode kan hanteren. Nee, het moet wel evil zijn. Het stoort mij dat zo makkelijk mee wordt gegaan met wat VT roept, niet geheel toevallig door mensen die ook voorstander van de demonstratie zijn. Wat mij betreft moet dat niet uitmaken. Politie moet neutraal handelen en ik vind dat als je die neutraliteit ter discussie stelt je met wat meer moet komen dan wat tweets. De overheid moet terughoudend zijn met inperking van demonstratierecht, maar elke scheet wordt aangegrepen om ze hier wel van te beschuldigen, dat is net zo goed schadelijk voor de rechtstaat.
An sich opkomen voor het demonstratierecht lijkt mij niks mis mee. Ook niet met een politieke discussie of het wenselijk is of politie dit soort procedures hanteert. Maar dan wel binnen de politieke context van alle afwegingen die er spelen. Nu lijkt de discussie te worden teruggebracht naar het zogenaamde belang van het gezag om de demonstratie te frustreren vs grondrecht, dat doet imo geen recht aan een eventueel politieke discussie over de wenselijkheid van dit soort procedures.
Wat mij betreft had VT even een belletje naar politie en OM gedaan om te checken hoe en wat. En of dit volgens de afspraken is geweest. Dan had je hier gezamenlijk, keten?, over kunnen communiceren.
https://nos.nl/artikel/24(...)deren-a12-activistenquote:Naar aanleiding van de berichtgeving heeft Veilig Thuis contact opgenomen met de politie en ook na vandaag zal hierover nog met de politie worden gesproken. Een reactie op de ontstemde reactie van Veilig Thuis heeft de politie nog niet. Die volgt naar verwachting dinsdag.
We wachten in spanning af.quote:Op dinsdag 12 september 2023 00:58 schreef capricia het volgende:
Dinsdag heeft de politie misschien een reactie.
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)deren-a12-activisten
De tijdgeest lijkt eerder te zijn dat tegen klimaat demonstranten zaken toegepast worden die op boeren en andere actievoerders niet toegepast worden.quote:Op dinsdag 12 september 2023 00:11 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Oh ik zie je ook niet als iemand die via deze discussie een eigen standpunt over klimaat probeert te verdedigen hoor. Niet nodig om soort van disclaimer te doen, vindt het bijna jammer dat het tegenwoordig zo vaak nodig is omdat je anders een bepaalde hoek in wordt geduwd.quote:Op dinsdag 12 september 2023 00:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nog maar weer even een persoonlijke noot voor ik aan een inhoudelijke reactie begin, ik ben zeker niet de voorzitter van de XR-fanclub. Sterker nog, tot een jaar geleden was ik lid van de VVD. Links-progressief ben ik niet.
Dan de inhoud, ik heb het al een paar keer benoemd. Als het gaat om mensen die daar ‘gewoon’ stonden dan praat je over een strafbaar feit dat zo licht is dat justitie er niets mee doet/kan. Om dan zo’n melding te maken vind ik een hele forse maatregel, zeker in de context van de uitoefening van een grondrecht. Wetende dat ‘de kinderbescherming’ voor veel ouders zo ongeveer het ultieme schrikbeeld is. Ik voel mij in die overtuiging gesterkt door de uitlatingen van VT. Zelfs als het standaardprocedure zou zijn, waar ik dus nog steeds niet van overtuigd ben, vind ik dat niet in de haak. Dat beeld wordt nog verder versterkt als er mee en ik citeer ‘gedreigd’ zou zijn, dat is zo mogelijk nog kwalijker.
Verder, zoals ik al opschreef twijfel ik op zichzelf niet aan de oprechte intenties van de individuele politie-agent. Maar dat doe ik ook niet aan de individuele medewerker van de BD-toeslagen. Maar toch weten we uit de recente geschiedenis dat ondanks dat overheidsorganisaties kunnen ontsporen, zonder dat daar meteen kwade bedoelingen achter zitten. Daar moeten we scherp op zijn als samenleving. Tegelijkertijd zie ik dat Veilig Thuis gewoon met zoveel woorden zegt dat een dergelijke melding door de politie als ‘strafmaatregel’ zou zijn ingezet. Dan vind ik het niet gek daar van over te zeggen.
Elke demonstrant vindt dat zijn eigen doelgroep onevenredige aandacht krijgt. Boeren, FvD, anitfa, klimaat etc ik hoor ze er allemaal over klagen. Als iedereen klaagt dan is de gemene deler misschien wel dat het met willekeur wel meevalt.quote:Op dinsdag 12 september 2023 01:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De tijdgeest lijkt eerder te zijn dat tegen klimaat demonstranten zaken toegepast worden die op boeren en andere actievoerders niet toegepast worden.
Huiszoekingen, arrestaties op voorhand en ondertussen mogen andere "demonstranten" ongestoord hun gang gaan. Dat zit bij mij niet lekker en ik ben geen sympathisant van XR of links.
Waar zijn de meldingen bij VT nadat boeren ministers bedreigden? Zijn die kinderen dan ook niet in gevaar met een ouder die bij ministers en 2e kamer op bezoek gaan?
In dit kader:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)s-te-vrezen-a4174108
Een aanhouding is per definitie iets strafrechtelijks. Onzin als 'bestuurlijk verplaatsen' is door de rechter afgeschoten. De bestuursrechtelijke variant daarvan is bestuurlijke ophouding, maar die is niet toegepast. Dus heeft de politie wel degelijk een strafvorderlijke bevoegdheid gebruikt. Dat is niet erg, maar dan is het wel relevant om vast te stellen dat het strafbare feit waarvoor ze dat deden zo licht is dat justitie er niets mee doet. Dan vind ik het lastig vol te houden dat het zo ontzettend gevaarlijk is dat je wel een melding moet doen. Als het allemaal zo gevaarlijk is dan verwacht je toch ook wel strafrechtelijke vervolgstappen.quote:Op dinsdag 12 september 2023 01:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Oh ik zie je ook niet als iemand die via deze discussie een eigen standpunt over klimaat probeert te verdedigen hoor. Niet nodig om soort van disclaimer te doen, vindt het bijna jammer dat het tegenwoordig zo vaak nodig is omdat je anders een bepaalde hoek in wordt geduwd.![]()
Dan de inhoud. Daar kijken we anders naar denk ik. Politie handelt hier helemaal niet op basis van het wel/niet begaan van strafbaar handeling. Maar op basis van openbare orde handhaving vanuit de burgemeester. In dat kader is een minderjarige aangehouden. Of het OM daarna iemand wel/niet strafrechtelijk vervolgd doet er helemaal niet wat betreft de bevoegdheden voor politie op dat moment. Ik snap ook niet zo goed waarom je dat er bij haalt. Het impliceert ook een beetje of mate van goedheid van de demonstratie of wel/geen strafbare feiten begaan uitmaakt in hoe politie handelt. Nee, die handelt op aanwijzing van de burgemeester, niet van het OM.
Ik snap wat je zegt. Alleen hebben we hier volgens mij wel een bijzonder geval te pakken. Het was voor iedereen duidelijk wat er gaande was, dat van gevaarzetting totaal geen sprake was en dat het hier ging om de uitoefening van een grondrecht. Daar hoef je geen onderzoek voor te doen. En dan een melding gaan doen bij VT, waarvan ik dezelfde geluiden hoor als jij blijkbaar, vind ik heel zwaar. En blijkbaar vinden ze dat bij VT ook.quote:Naast een demonstratie, illegaal of niet, zijn er zoveel situaties waarbij politie kan optreden in kader van openbare orde. En als in dat geval dit leidt tot een aanhouding van een minderjarige, dan vind ik het niet zo gek dat er een melding zou zijn. Kunnen daarna de instanties die er over gaan, OM of een VT het verder onderzoeken. Daar heeft politie op dat moment geen tijd voor, maar zou je ook niet moeten willen want dat lokt alleen maar willekeur en ongelijkheid uit. En legt een taak bij politie waar anderen over gaan.
Daar zijn we het in ieder geval over eens. En juist daarom maak ik me er ook kwaad over. Je hoort te vaak verhalen over jeugdzorg (in de breedste zin) die uit de bocht vliegt. Van de week nog weer een verhaal in de Volkskrant. Dat maakt ten eerste het afschrikwekkend effect veel groter en ten tweede dat je er extreem zorgvuldig mee moet omgaan.quote:Ik snap je redenatie wel over dat met goede bedoelingen er een heleboel mis kan gaan. En ook dat als VT dit zegt je dan geneigd bent er extra scherp op te zijn. Maar dat maakt ook dat ik het zo kwalijk vindt van VT. Want het frame gaat nu al behoorlijk een bepaalde kant op. Dat is ook slecht voor de rechtstaat.
En eens dat er veel is misgegaan bij de overheid, maar als ik als ouder ergens angst voor zou hebben dan is het wel als een organisatie als VT. Want eenmaal dat stigma als ouder/gezin en je komt er nooit meer van af - en hier zijn ook al veel misstanden in geweest. Het is niet dat die zo lekker hebben gepresteerd. Maar juist om dit soort redenaties niet te voeden of zo maar te laten ontstaan zou ik verwachten dat een VT dit niet via primair via de media speelt.
Ik kan mij voorstellen dat een ouder hier de pers over zoekt, en dan verwacht je van de overheid 1 reactie. Niet een keten die elkaar de tent uit vecht. En daarnaast vind ik het jammer dat het zo normaal is geworden om in de verontwaardiging en wantrouwen te schieten ipv eerst even uit te zoeken hoe het zit. Maar goed, dat heeft de overheid ook aan zichzelf te danken.
inderdaad spannund!quote:
Bij Van Ooijen is het in goed overleg gegaan, die had dat zelf al aangegeven. En legt het hier prima uit:quote:Op maandag 11 september 2023 22:24 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ondertussen bij de CU wat reuring. En Van Ooijen keert ook niet terug.
Die hele situatie wordt veels te veel met een juridisch oogpunt bekeken en over ge analyseerd.quote:Op maandag 11 september 2023 22:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat om 10-tallen minderjarigen. Volgens de politie. En tientallen meldingen bij VT.
Ja. Daarnaast geeft Veilig Thuis een motie van wantrouwen aan zichzelf. Politie geeft alleen door dat een kind daar was, VT gaat er over of dat gevolgen heeft of dat er niks mee wordt gedaan. Maar VT vertrouwt zichzelf dus niet als het gaat om het maken van die afweging en doet alsof alleen een melding aan hen al ernstig is. Terwijl een gevolgloze melding helemaal geen enkel probleem zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 12 september 2023 07:51 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Die hele situatie wordt veels te veel met een juridisch oogpunt bekeken en over ge analyseerd.
Normaal gezond verstand moet toch genoeg zijn om je kind van 6 jaar niet mee te nemen naar een snelwegblokkade.
Zal een gezellige boel zijn dan.quote:Op dinsdag 12 september 2023 08:46 schreef Hexagon het volgende:
Zou wat zijn als het bestuur dan 40% steun krijgt en dan mag blijven zitten.
Laten we niet vergeten dat VT ook kampt met personeelstekort en onwijs moeite heeft om de triage op orde te houden. Ik heb enkele kennissen werken bij VT (waaronder iemand bij wachtlijstaanpak) en soms lopen ze maanden achter met het verwerken van meldingen. Het zou natuurlijk van de zotten zijn gezinnen met kinderen die fysiek mishandeld, misbruikt, of in gewelddadige thuissituaties zitten later onderzocht worden omdat eerst tientallen van dit soort meldingen afgehandeld moeten worden.quote:Op maandag 11 september 2023 21:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee dat is de oude.quote:Op dinsdag 12 september 2023 10:36 schreef capricia het volgende:
@:trein2000
Wat is dit nou weer?
[ twitter ]
Oh, hij heeft al een ander:
[ twitter ]
Yep.quote:Op dinsdag 12 september 2023 10:59 schreef Raw85 het volgende:
Dat is gewoon weer de oude toch? Volgens mij kwam er een tweetje van die Aerden voorbij waarin hij de BBB een gezwel noemde
En geen domme onderbuiktweetjes versturen, dat helpt ook.quote:Op dinsdag 12 september 2023 11:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Yep.
Ging om die tweet.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)nen-paar-uur-weer-op
Zo zie je maar dat werkgevers naar je Social Media activiteiten kijken. Voortaan eerst je tweets enzo opschonen.
Ze maken dezelfde fout als jij, dit was geen vreedzame demonstratie.quote:Op maandag 11 september 2023 23:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Sterker nog, ze doen er bij de NOS nog maar eens een schepje bij op: https://nos.nl/artikel/24(...)deren-a12-activisten
[..]
Leest @:janneke141 ook even mee (laatste zin). En deze zin is natuurlijk ook veelzeggend: “De politie kan niet zeggen welk gevaar bij de A12-blokkade van zaterdag een melding bij Veilig Thuis noodzakelijk maakte.”
En ik wil ook nog wel even duidelijk maken dat ik hier niet verzin dat een grondrecht wordt ingeperkt. Dat zegt Veilig Thuis:
[..]
Bonusquote: "Er zijn tal van meldingsgronden, maar het meenemen van een minderjarige naar een vreedzame demonstratie is er niet een van. En ook als de politie in al zijn wijsheid besluit dat dat wel zo is, leidt dit op zichzelf niet tot een onderzoek. Daarmee heeft de politie dus een wat loos dreigement geuit."
Die lui zijn echt niet blij.
Wat een selectief verongelijkte shit is dit zeg.quote:Op dinsdag 12 september 2023 01:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De tijdgeest lijkt eerder te zijn dat tegen klimaat demonstranten zaken toegepast worden die op boeren en andere actievoerders niet toegepast worden.
Huiszoekingen, arrestaties op voorhand en ondertussen mogen andere "demonstranten" ongestoord hun gang gaan. Dat zit bij mij niet lekker en ik ben geen sympathisant van XR of links.
Waar zijn de meldingen bij VT nadat boeren ministers bedreigden? Zijn die kinderen dan ook niet in gevaar met een ouder die bij ministers en 2e kamer op bezoek gaan?
In dit kader:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)s-te-vrezen-a4174108
Fijn dat je het punt volledig mist. Mischien toch nog een keertje lezen wat ik postte en appels met appels vergelijken.quote:Op dinsdag 12 september 2023 11:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat een selectief verongelijkte shit is dit zeg.
Wordt er op xr geschoten (blokkeer boeren)? Worden ze al vervolgd (blokkeer Friezen)? Worden ze met waterkanon tegen de gevel aangespoten zodat ze hun schedel breken (corona protest Eindhoven)? Worden ze met 5 agenten tegelijk naar de grond gewerkt en daarna de honden er op los gelaten (corona protest den haag)?
Nee, ze worden nat gemaakt op een dag waar er volle zon is met 30 graden. Lijkt meer op een zegen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |