Dan vind jij Yeşilgöz dus een gevaar voor de democratie. Ik zie dat gevaar keer in de mensen die anoniem politici en journalisten bedreigen en daardoor een functionerende democratie onmogelijk maken.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:22 schreef aTypisch het volgende:
Mensen die pleiten voor het verminderen van (online) anonimiteit zijn een gevaar voor de democratie
Mag ik eerst uw ID even zien voordat we verder praten? Wel zo veilig.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan vind jij Yeşilgöz dus een gevaar voor de democratie. Ik zie dat gevaar keer in de mensen die anoniem politici en journalisten bedreigen en daardoor een functionerende democratie onmogelijk maken.
quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan niks verzinnen wat ik hier post waarvan ik het erg zou vinden als mensen mijn naam daar aan kunnen linken.
Is een vreemde user die op de man speelt. Had ik gisteren ook al mee te maken.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan vind jij Yeşilgöz dus een gevaar voor de democratie. Ik zie dat gevaar keer in de mensen die anoniem politici en journalisten bedreigen en daardoor een functionerende democratie onmogelijk maken.
Verder zou je mijn naam uit de titel kunnen halen, dit voldoet niet aan de regels van POL. Je zou er wel Yeşilgöz of de VVD kunnen neerzetten.
Dat zijn ministers van Justitie en Veiligheid wel vaker, vooral wanneer ze van de VVD komen.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:24 schreef Hanca het volgende:
Dan vind jij Yeşilgöz dus een gevaar voor de democratie.
Als ze dat werkelijk vindt, dan ja.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan vind jij Yeşilgöz dus een gevaar voor de democratie.
Het is daar wel een opstapje naar: beetje bij beetje knibbelen aan de privacy van burgers en uiteindelijk is er na al die hapjes niks meer over.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet en dat zegt ook Yeşilgöz niet. Geen surveillancestaat en al helemaal geen gedachtepolitie (zou ook niet weten hoe je dat zou moeten doen, trouwens).
grappig trouwens dat je journalisten en politici in dezelfde zin durft te gebruiken met betrekking tot dit onderwerpquote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verder zou je mijn naam uit de titel kunnen halen, dit voldoet niet aan de regels van POL. Je zou er wel Yeşilgöz of de VVD kunnen neerzetten.
Lol. Je bent bekend met prepaid gsm’s, telefooncellen, dreigbrieven en dat soort zaken?quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is nooit een peiler geweest. Anoniem converseren is pas sinds de jaren 2000 mogelijk, de democratie is veel ouder.
het is alleen te laat om dit mensen aan hun verstand te brengenquote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is daar wel een opstapje naar: beetje bij beetje knibbelen aan de privacy van burgers en uiteindelijk is er na al die hapjes niks meer over.
Je hebt het artikel dus gewoon niet gelezen. Prima, maar dan doe ik ook geen moeite meer.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:13 schreef aTypisch het volgende:
[..]
grappig trouwens dat je journalisten en politici in dezelfde zin durft te gebruiken met betrekking tot dit onderwerp
een groep die níet gebaat is bij jouw visie op 'veiligheid' zijn juist journalisten
Hij had het over anononiem converseren. Dat kwam voor internet nauwelijks voor. Anoniem dreigen kon inderdaad al toen de mens nog in grotten woonde. Maar is nu wel een stuk makkelijker en laagdrempeliger geworden. En daardoor komt het nu veel meer voor. En bedreigt het dus onze democratie, meerderen hebben aangegeven dat dit de reden is om uit de Kamer te verdwijnen. En dat is gewoon enorm zorgwekkend.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Lol. Je bent bekend met prepaid gsm’s, telefooncellen, dreigbrieven en dat soort zaken?
Dit is van alle tijden.
En dat ga je niet oplossen door anoniem interwebzen onmogelijk te maken (of in elk geval: dat te proberen, wat op zich vrij hilarisch isquote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij had het over anononiem converseren. Dat kwam voor internet nauwelijks voor. Anoniem dreigen kon inderdaad al toen de mens nog in grotten woonde. Maar is nu wel een stuk makkelijker en laagdrempeliger geworden. En daardoor komt het nu veel meer voor. En bedreigt het dus onze democratie, meerderen hebben aangegeven dat dit de reden is om uit de Kamer te verdwijnen. En dat is gewoon enorm zorgwekkend.
quote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij had het over anononiem converseren. Dat kwam voor internet nauwelijks voor.
Ik snap dat het qua uitvoering moeilijk is, maar niks doen en gewoon toekijken hoe onze democratie wordt gesloopt door anonieme idioten zou geen optie moeten zijn. Zo heel veel verschil zit er niet tussen deze idioten en de mensen die in de VS het Capitool bestormden. Beide vernietigen ze de democratie. En ik vind de democratie te belangrijk om dat te laten gebeuren.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En dat ga je niet oplossen door anoniem interwebzen onmogelijk te maken (of in elk geval: dat te proberen, wat op zich vrij hilarisch is).
Misschien eindelijk eens een reden om het probleem echt aan te gaan pakken.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:33 schreef Spablauw214 het volgende:
Haha. Stikstofnormen nog strenger. Dit land blijft zo nog voor decennia op slot.
Tranen van politici is een oud trucje he. Leuk dat het bij jou nog zo makkelijk werkt, verhelderendquote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik snap dat het qua uitvoering moeilijk is, maar niks doen en gewoon toekijken hoe onze democratie wordt gesloopt door anonieme idioten zou geen optie moeten zijn. Zo heel veel verschil zit er niet tussen deze idioten en de mensen die in de VS het Capitool bestormden. Beide vernietigen ze de democratie. En ik vind de democratie te belangrijk om dat te laten gebeuren.
En dan maakt het niet uit wie de vertegenwoordiger is. Dat Van der Plas waar ik echt helemaal niks mee heb niet eens op een bijeenkomst van boeren durfde te komen vind ik bijvoorbeeld echt verschrikkelijk, een zwarte bladzijde voor ons land.
Het duurt allemaal veel te lang. Wat mij betreft gaan we over op gedwongen uitkoop, want met die boeren gaan we er toch niet uitkomen.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien eindelijk eens een reden om het probleem echt aan te gaan pakken.
Vooral op de Veluwe wordt het strenger, trouwens: https://nos.nl/artikel/24(...)-aan-toe-dan-gedacht
Dat gaat je op de Veluwe niet lukken, zeker niet nadat een of andere geestelijk uitgedaagde op het provinciehuis in Arnhem Stroe-city bedacht had en dat ook nog eens openbaar gemaakt werd.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het duurt allemaal veel te lang. Wat mij betreft gaan we over op gedwongen uitkoop, want met die boeren gaan we er toch niet uitkomen.
Het willen afpakken van anonimiteit is an sich al een bedreiging of aanvalquote:Op donderdag 31 augustus 2023 19:30 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat (anoniem) bedreigen is gewoon een gevolg van de huidige samenleving.
Grote groepen worden aan de kant gezet, in sommige gevallen leveren de bedreigingen ook wat op, en de politie doet er toch niks aan.
Als iemand een bedreiging uit kunnen ze nu ook bij fok je ip adres ophalen, bij je provider zaken achterhalen en op deze manier iemand "oppakken".
Daarnaast is het schijnbaar ook niet meer mogelijk om het "gewoon" ergens over oneens te zijn met elkaar.
Empathie, inlevingsvermogen en nuance is allen verdwenen. En de krantenkoppen pakken de meeste extreme meningen en voorbeelden eruit waarop het alleen maar erger lijkt.
Waar baseer jij op dat er een wettelijk recht is op anonimiteit, eigenlijk?quote:Op donderdag 31 augustus 2023 19:33 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Het willen afpakken van anonimiteit is an sich al een bedreiging of aanval
Anoniem schrijven dat Dilans haar lelijk zit mag blijkbaar niet meer. Je moet jezelf kenbaar maken en laten zien dat je eigen haar beter zit om kritiek te mogen leveren.quote:Minister Yesilgöz noemt het "ongelooflijk laf om allemaal dingen over iemand anders te zeggen die je blijkbaar onder je eigen naam niet durft".
Dat is absoluut niet wat Yesilgöz bedoelt en dat weet jij ook wel. Dingen in het belachelijke trekken helpt niet. Het is absoluut van niemand de bedoeling dat je nergens meer anoniem bent voor het grote publiek. Alleen de politie moet, wellicht zelfs pas na toestemming van een rechter of het OM, de gegevens achter een anoniem account kunnen opvragen. Dat doen ze niet bij een opmerking dat je Van der Plas te dik vindt of dat haar kledingkeuze smakeloos is, dat doen ze wel als jouw opmerkingen er voor zorgen dat Van der Plas niet eens meer veilig over straat kan.quote:Op vrijdag 1 september 2023 08:25 schreef -XOR- het volgende:
Yesilgoz gaat bovendien nog een stap verder:
[..]
Anoniem schrijven dat Dilans haar lelijk zit mag blijkbaar niet meer. Je moet jezelf kenbaar maken en laten zien dat je eigen haar beter zit om kritiek te mogen leveren.
Tuurlijk, gewoon even voor 2035 3 nieuwe grote kerncentales bouwenquote:We zorgen voor een elektriciteitssector zonder CO₂-uitstoot in 2035. Hierbij zetten we in op
tenminste vier grote kerncentrales en de bouw van meerdere kleine kerncentrales.
Hier zegt de Commandant der strijdkrachten toch echt met jaloezie te kijken naar Scandinavië:quote:Op vrijdag 1 september 2023 09:51 schreef Hanca het volgende:
In het verkiezingsprogramma van de VVD: de militaire dienstplicht, een vrijwillige variant naar Zweeds model.
https://www.ad.nl/politie(...)-in-blazen~a57c9a3f/
Hebben ze nou nog niet door dat het leger hier helemaal niet op zit te wachten? Die hebben helemaal de capaciteit niet om zoveel vrijwilligers op te gaan leiden.
Dat gaat om het aantal jongeren dat zich aanmelden voor opleiding, niet om vrijwillige dienstplicht van mensen van wie het niet de bedoeling is dat ze blijven hangen. Voor dat aanmelden voor een opleiding is net het dienjaar ingevoerd.quote:Op vrijdag 1 september 2023 10:00 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Hier zegt de Commandant der strijdkrachten toch echt met jaloezie te kijken naar Scandinavië:
https://www.nporadio1.nl/(...)nvoeren-dienstplicht
Waar baseer jij op dat dat gezegd wordt?quote:Op vrijdag 1 september 2023 00:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waar baseer jij op dat er een wettelijk recht is op anonimiteit, eigenlijk?
Dan mogen ze wel snel beginnen. Morgen of zo.quote:Op vrijdag 1 september 2023 09:59 schreef GlennQuagmire het volgende:
[..]
Tuurlijk, gewoon even voor 2035 3 nieuwe grote kerncentales bouwen
Even los van de inhoud, maar wat een irritant IKEA-toontjequote:Op vrijdag 1 september 2023 09:53 schreef GlennQuagmire het volgende:
Hier te lezen:
https://www.vvd.nl/wp-con(...)ma-VVD-2023-2027.pdf
Het zal niet zo in het wetsvoorstel komen, maar ik hoor regelmatig 'bekenden' klagen over het feit dat mensen anoniem dingen over hen roepen of kritiek op hen hebben die ze niet leuk vinden en dat ze in die zin graag met open vizier op sociale media zouden discussieren en ik denk dat dat onderhuids in de motivatie van Yesilgoz ook meespeelt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 08:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is absoluut niet wat Yesilgöz bedoelt en dat weet jij ook wel. Dingen in het belachelijke trekken helpt niet. Het is absoluut van niemand de bedoeling dat je nergens meer anoniem bent voor het grote publiek. Alleen de politie moet, wellicht zelfs pas na toestemming van een rechter of het OM, de gegevens achter een anoniem account kunnen opvragen. Dat doen ze niet bij een opmerking dat je Van der Plas te dik vindt of dat haar kledingkeuze smakeloos is, dat doen ze wel als jouw opmerkingen er voor zorgen dat Van der Plas niet eens meer veilig over straat kan.
Of denk jij ook dat de mogelijkheid tot huiszoekingen betekent dat iedereen altijd op elk moment jouw huis mag betreden? Want dat is wat je feitelijk hier zegt. Je betrekt een (mogelijk) zwaar politiemiddel, waar de politie zelfs toestemming voor zal moeten vragen, op letterlijk iedereen.
Kort-rokje-argument. Doe dat maar niet, hè.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:13 schreef -XOR- het volgende:
en die veroorzaakt hij de toch echt zelf.
Niet alleen politici worden bedreigd en ik vind niet dat mensen dat verdienen, wat ze ook doen. Het is nogal primitief om mensen te bedreigen als je het ergens niet mee eens bent, maar dat zegt toch echt meer over de bedreigers dan de slachtoffers, hoe verwerpelijk ik hun ideeën ook vind.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het zal niet zo in het wetsvoorstel komen, maar ik hoor regelmatig 'bekenden' klagen over het feit dat mensen anoniem dingen over hen roepen of kritiek op hen hebben die ze niet leuk vinden en dat ze in die zin graag met open vizier op sociale media zouden discussieren en ik denk dat dat onderhuids in de motivatie van Yesilgoz ook meespeelt.
Ik denk niet dat je direct gecheckt wordt door de AIVD (hier niet, in Iran wel en als ze dat in Europa afdwingen dan hebben ze in Iran, Rusland, China en Saoedi Arabie een prachtig precedent). Ook werpt het moeten legitimeren een enorme drempel op, alle brave huisvrouwen kunnen bijvoorbeeld hun Litterotica hobby ook wel gedag kunnen zeggen, mensen zullen op internet ook minder open zijn. Online anonimiteit is echt een groot goed, dat moet je niet weggooien voor een paar bogusbedreigingen aan het adres van politici.
Bijna alle serieuze online bedreigingen zijn aan het adres van Wilders en die veroorzaakt hij de toch echt zelf.
Hij zit online voortdurend Pakistaanse radicalen uit te dagen, dan weet je dat je dat kunt verwachten. Als een Nederlands politicus doorlopend online gaat roepen dat de Sinaloabaas impotent is, dat zijn moeder dagelijks een beurt van het hele dorp behalve zijn vader krijgt en hij dat hele kartel rauw lust heb je ook kans dat die hun tanden laten zien. Daar doe je verder weinig aan. Dan kun je wel zeggen dat het niet eerlijk is en dat de Sinaloa boys de vrijheid van meningsuiting hebben te respecteren maar dat is wel ietwat naief.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kort-rokje-argument. Doe dat maar niet, hè.
Het korte rokjes-argument dus.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij zit online voortdurend Pakistaanse radicalen uit te dagen, dan weet je dat je dat kunt verwachten. Als een Nederlands politicus doorlopend online gaat roepen dat de Sinaloabaas impotent is, dat zijn moeder dagelijks een beurt van het hele dorp behalve zijn vader krijgt en hij dat hele kartel rauw lust heb je ook kans dat die hun tanden laten zien. Daar doe je verder weinig aan. Dan kun je wel zeggen dat het niet eerlijk is en dat de Sinaloa boys de vrijheid van meningsuiting hebben te respecteren maar dat is wel ietwat naief.
Vooruit, als een Nederlandse politica heel graag in Peshawar in een minuscuul niemendalletje wil rondlopen in de hoop aangerand te worden om zo het punt te maken dat alle moslims levensgevaarlijk zijn geeft dat de potentiele aanranders niet het recht om aan te randen, maar om dan uit voorzorg een avondklok in te voeren in Amsterdam-West gaat wel wat ver.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het korte rokjes-argument dus.
quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vooruit, als een Nederlandse politica heel graag in Peshawar in een minuscuul niemendalletje wil rondlopen in de hoop aangerand te worden om zo het punt te maken dat alle moslims levensgevaarlijk zijn geeft dat de potentiele aanranders niet het recht om aan te randen, maar om dan uit voorzorg een avondklok in te voeren in Amsterdam-West gaat wel wat ver.
Volgens mij is de analogie toch vrij duidelijk. Wilders weet dat Pakistan het land is waar de meeste moslims zijn die zich makkelijk laten opnaaien en hem gaan bedreigen, daarom doet hij doorlopend anti-Pakistan tweets de deur uit. Vervolgens krijgt hij geheel volgens plan online bedreigingen binnen uit Pakistan ("Infidel, I kiell you!"). Wie had dat verwacht? Dan komt er in de krant: "honderden bedreigingen van politici per jaar" en roept iedereen "Oe, ah, Twitter verbieden!1einz", terwijl het overgrote deel van die bedreigingen gericht is aan Wilders en uit Pakistan komt. Moet je dan omdat 1 politicus per se doorlopend in het gezicht van een paar Pakistaanse mullahs wil roepen dat Mohammed kleine meisjes heeft geneukt alle sociale media dan maar ontanonimiseren?quote:
Maar al die informatie is al te achterhalen door de politie.quote:Op vrijdag 1 september 2023 09:09 schreef Hanca het volgende:
Denk in dit geval ook aan potentieel gevaarlijke ontwikkelingen met AI en deepfakes, waarmee je mensen heel makkelijk de ergste dingen in de schoenen kunt schuiven. Ik zou het heel erg goed vinden als dat niet anoniem kan. Als er altijd ergens de gegevens van de maker of degene die het het eerste heeft verspreid beschikbaar zijn.
We moeten af van mensen die anoniem het leven van iemand volkomen overhoop kunnen gooien.
We vinden dat niet, maar Hanca heeft al vaker aangegeven voorstander te zijn van dat soort repressieve maatregelen. Niet verrassend dus.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:53 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En van China vinden we het belachelijk dat de overheid op deze manier meekijkt, maar vinden we het een goed idee als we het in Nederland introduceren?
Dat is leuk voor jou, maar natuurlijk een volstrekt irrelevant argument waarom privacy gewaarborgd moet worden.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:29 schreef Hanca het volgende:
Het is niet nodig voor mensen die niks doen waarvan ze het erg zouden vinden als het openbaar bekend wordt. Ik kan niks verzinnen wat ik hier post waarvan ik het erg zou vinden als mensen mijn naam daar aan kunnen linken.
bronquote:Van alle meldingen werden 889 uiteindelijk als strafbaar beoordeeld door justitie, maar vervolging valt nog niet mee. In 600 gevallen dus omdat daders in landen zaten waarmee Nederland geen verdragen heeeft.
Opsporen en beboeten die lui.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:08 schreef Vis1980 het volgende:
Ik zie absoluut wel het probleem van anoniem internetten, maar toch denk ik dat je er beter vanaf kunt blijven. Het zegt wel veel over veel mensen dat ze zichzelf zo gek maken dat ze denken dat bedreigen 'oké' is, maar zodra het bij hen zo gebeuren roepen ze vast het hardst.
"Wellicht zelfs pas na" zelfs, het wordt steeds maller. En de fiscus bijvoorbeeld, die mag daar ook mee ravotten?quote:Op vrijdag 1 september 2023 08:42 schreef Hanca het volgende:
Alleen de politie moet, wellicht zelfs pas na toestemming van een rechter of het OM, de gegevens achter een anoniem account kunnen opvragen. Dat doen ze niet bij een opmerking dat je Van der Plas te dik vindt of dat haar kledingkeuze smakeloos is, dat doen ze wel als jouw opmerkingen er voor zorgen dat Van der Plas niet eens meer veilig over straat kan.
Nee, alleen de politie. En omdat ik niet weet hoe dat precies werkt bij de politie (ik weet dat ze bij huiszoekingen toestemming moeten hebben) maak ik een voorbehoud. Maar je zou zeggen dat het hetzelfde zou moeten werken.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:12 schreef nostra het volgende:
[..]
"Wellicht zelfs pas na" zelfs, het wordt steeds maller. En de fiscus bijvoorbeeld, die mag daar ook mee ravotten?
En dat gaat dus niet als het anoniem is.quote:
Nee, dat is de misvatting. Als jij via VPN mensen gaat bedreigen, kan de politie helemaal niks vinden. Dan ben je anoniem en kan niemand achterhalen wie er achter een account schuil gaat. Daar gaat het juist om.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:53 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar al die informatie is al te achterhalen door de politie.
Er is heel veel te achterhalen door digitale rechercheurs.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat gaat dus niet als het anoniem is.
Maar dus niet genoeg, zie de enorme omslag in mening van Yeşilgöz. Die was echt altijd enorm voorstander van anoniem internetten en nu tegenstander. En als minister van Justitie weet ze echt wel wat de mogelijkheden van de rechercheurs zijn.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is heel veel te achterhalen door digitale rechercheurs.
Het is leuk totdat iemand zijn werkgever gaat bellen en emailen om te laten zien dat meneer Hanca toch wel heel veel tijd verspilt op dit forum om anti-abortus propaganda te verspreiden.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is leuk voor jou, maar natuurlijk een volstrekt irrelevant argument waarom privacy gewaarborgd moet worden.
Dat laatste doe ik niet, dat eerste zou ik knap vinden. Moeten ze me eerst een baan aanbieden, denk ik.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is leuk totdat iemand zijn werkgever gaat bellen en emailen om te laten zien dat meneer Hanca toch wel heel veel tijd verspilt op dit forum om anti-abortus propaganda te verspreiden.
Dat. Ik ben ook niet zo overtuigd van het probleem. De politie kan veel, maar als mensen in het buitenland zitten houdt het snel op. Daarnaast is niet-anoniem ook maar relatief. Ja kan prima een kopie-ID photoshoppen en die opsturen, zeker als je kwaadwillend bent. Volgens mij is dit een klassiek voorbeeld van een maatregel die goedwillende last bezorgd en kwaadwillenden toch wel omzeilen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:36 schreef Frozen-assassin het volgende:
Met arrestaties bij Looijkartel (genoeg topics over op FOK!) zie je dat anoniem ook maar anoniem is. Uiteindelijk kan digitale recherche, al dan niet met hulp, best veel achterhalen. Ik vind het gevaarlijk om privacygrenzen steeds verder te gaan vervagen. Je ziet nu ook met wensen van Nederlandse Zorgautoriteit om zeer gevoelige medische gegevens van mensen te willen verzamelen dat er wel heel veel gevraagd wordt.
Anoniem beledigen of bedreigen is uiteraard een doorn in oog van iedereen maar om daarmee alle privacy op te geven vind ik een tweede. Er wordt genoeg gelekt of gehackt bij overheid. Als er daar ergens een lijstje slingert over wie wie is dan is hek van de dam.
1 marktplaats advertentie en je hebt zo 5 ID's binnen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat. Ik ben ook niet zo overtuigd van het probleem. De politie kan veel, maar als mensen in het buitenland zitten houdt het snel op. Daarnaast is niet-anoniem ook maar relatief. Ja kan prima een kopie-ID photoshoppen en die opsturen, zeker als je kwaadwillend bent. Volgens mij is dit een klassiek voorbeeld van een maatregel die goedwillende last bezorgd en kwaadwillenden toch wel omzeilen.
Dat de oplossing moeilijk is, maakt niet dat je er niet over na mag denken.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat. Ik ben ook niet zo overtuigd van het probleem. De politie kan veel, maar als mensen in het buitenland zitten houdt het snel op. Daarnaast is niet-anoniem ook maar relatief. Ja kan prima een kopie-ID photoshoppen en die opsturen, zeker als je kwaadwillend bent. Volgens mij is dit een klassiek voorbeeld van een maatregel die goedwillende last bezorgd en kwaadwillenden toch wel omzeilen.
Het gaat dus niet zozeer om de legale gevolgen maar de sociale.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste doe ik niet, dat eerste zou ik knap vinden. Moeten ze me eerst een baan aanbieden, denk ik.
Verder is dat dus onzin, want je werkgever krijgt ook geen huiszoekingsbevel. Of wel?
Die vergelijking is echt absurd. Het gevaar van die zogenaamde bedreigingen wordt enorm overdreven.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat de oplossing moeilijk is, maakt niet dat je er niet over na mag denken.
En dat je niet overtuigd bent van het probleem vind ik dan weer onbegrijpelijk. Bijna 1/3e van onze kamerleden wordt beveiligd (er zal nog een veel hoger percentage bedreigd worden), journalisten die bedreigd worden. Kamerleden die niet kunnen spreken op plekken waar ze willen. Dat is een enorm probleem, een probleem dat onze democratie minstens zo hard bedreigd als de bestorming van het Capitool dat in de VS deed. Minstens, ik schat dit probleem eigenlijk veel en veel groter (want langduriger) in.
Mensen die zeggen dat je dit niet aan moet pakken, zeggen wat mij betreft ook dat ze die 6 januari bestormers gewoon lekker moeten laten lopen.
De vraag is of die beveiliging naar aanleiding van bedreigingen geuit op sociale media is, want die bedreigingen zijn doorgaans niet zo serieus te nemen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat je niet overtuigd bent van het probleem vind ik dan weer onbegrijpelijk. Bijna 1/3e van onze kamerleden wordt beveiligd (er zal nog een veel hoger percentage bedreigd worden), journalisten die bedreigd worden.
Totdat ze wel serieus zijn. Ga jij maar eens proberen te bepalen of iets wel of niet serieus genomen moet worden, al helemaal als het anoniem gedaan wordt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De vraag is of die beveiliging naar aanleiding van bedreigingen geuit op sociale media is, want die bedreigingen zijn doorgaans niet zo serieus te nemen.
Dat is niet zo moeilijk hoor. Er is geen causaal verband tussen 'anonieme' berichten en daadwerkelijk geweld/dreiging.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Totdat ze wel serieus zijn. Ga jij maar eens proberen te bepalen of iets wel of niet serieus genomen moet worden, al helemaal als het anoniem gedaan wordt.
Als iemand je bedreigt is het wel zo fijn dat je hem voor de rechter kan slepen. Overigens stel je dit wel, maar is daar wel onderzoek naar gedaan dan? Want is daarbij gekeken naar de invloed op andere internetters?quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is niet zo moeilijk hoor. Er is geen causaal verband tussen 'anonieme' berichten en daadwerkelijk geweld/dreiging.
Ik stel juist niets, andere mensen stellen dat we anonieme berichten serieus moeten nemen omdat die een bedreiging vormen voor de democratie. Daar is geen enkel bewijs voor.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:19 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Als iemand je bedreigt is het wel zo fijn dat je hem voor de rechter kan slepen. Overigens stel je dit wel, maar is daar wel onderzoek naar gedaan dan? Want is daarbij gekeken naar de invloed op andere internetters?
Dat voelt moeilijk te peilen. Als je nog nooit dagelijks met de dood bedreigt bent, zou het wel eens kunnen dat je er een andere maat op nahoudt tov iemand die dat nog nooit heeft meegemaakt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:27 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het gaat ook om proportionaliteit. Zijn bedreigingen op internet voldoende om zodanige inbreuk aan privacy goed te keuren?
Volgens de minister van justitie dus wel.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De vraag is of die beveiliging naar aanleiding van bedreigingen geuit op sociale media is, want die bedreigingen zijn doorgaans niet zo serieus te nemen.
Ik vind van wel. Die 'inbreuk op privacy' is ook niet zo enorm, je bent in principe nog steeds anoniem. Alleen de politie kan zien wie je bent, nadat je de wet overtreden hebt. Tja, met het overtreden van de wet vervalt dan je recht op privacy, lijkt me prima.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:27 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het gaat ook om proportionaliteit. Zijn bedreigingen op internet voldoende om zodanige inbreuk aan privacy goed te keuren van alle zeventien miljoen Nederlanders??
Jezelf kenbaar moeten maken voor al je online accounts, ik vind dat nogal wat.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Die 'inbreuk op privacy' is ook niet zo enorm, je bent in principe nog steeds anoniem. Alleen de politie kan zien wie je bent, nadat je de wet overtreden hebt. Tja, met het overtreden van de wet vervalt dan je recht op privacy, lijkt me prima.
VVD MinJussen zijn altijd erg happig op het inperken van privacy en zien daartoe in alles aanleiding.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens de minister van justitie dus wel.
Je kent Yeşilgöz dus niet.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
VVD MinJussen zijn altijd erg happig op het inperken van privacy en zien daartoe in alles aanleiding.
Ze was altijd een enorme voorvechter van privacy, in de kamer misschien wel de grootste tegenstander van dit idee. Dat zij, met de kennis die ze als minister heeft, nu om is, zegt echt wel heel veel.quote:
Dat ze ook gewoon een politieke opportunist is die uitkraamt wat haar op dat moment het beste uitkomt?quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze was altijd een enorme voorvechter van privacy, in de kamer misschien wel de grootste tegenstander van dit idee. Dat zij, met de kennis die ze als minister heeft, nu om is, zegt echt wel heel veel.
Ja, het zegt dat repressieve maatregelen altijd aantrekkelijk zijn voor politici (en dat ze sowieso allemaal windvanen zijn). Want daarmee lijkt het dat je iets doet om een probleem op te lossen. Niets bijzonders dus.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze was altijd een enorme voorvechter van privacy, in de kamer misschien wel de grootste tegenstander van dit idee. Dat zij, met de kennis die ze als minister heeft, nu om is, zegt echt wel heel veel.
Er wordt tegenwoordig al genoeg gelekt uit politiedossiers. Ook uit ziekenhuisdossiers wordt er gelekt. Hoe kan je er dan zeker van zijn dat er zorgvuldig wordt omgegaan met accountgegevens van alle Nederlanders?quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Die 'inbreuk op privacy' is ook niet zo enorm, je bent in principe nog steeds anoniem. Alleen de politie kan zien wie je bent, nadat je de wet overtreden hebt. Tja, met het overtreden van de wet vervalt dan je recht op privacy, lijkt me prima.
Zal best, maar dat maakt niet dat de mening van die persoon ineens meer waard is.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:29 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat voelt moeilijk te peilen. Als je nog nooit dagelijks met de dood bedreigt bent, zou het wel eens kunnen dat je er een andere maat op nahoudt tov iemand die dat nog nooit heeft meegemaakt.
Denk niet dat ze als VVD lijsttrekker hier stemmen mee trekt, denk dat binnen de VVD hier heel veel weerstand tegen is. Meer dan bij PvdA, bijdvoorbeeld.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:41 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Dat ze ook gewoon een politieke opportunist is die uitkraamt wat haar op dat moment het beste uitkomt?
Die bedreigingen zijn zeker een probleem, dat ontkent niemand. Maar de stap om vervolgens het anonieme internet te willen problematiseren kan ik nog niet helemaal zetten. Zo anoniem is het nou ook weer niet. En de neveneffecten van een eventuele oplossing zijn dusdanig dat het ook niet in verhouding staat.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat je niet overtuigd bent van het probleem vind ik dan weer onbegrijpelijk. Bijna 1/3e van onze kamerleden wordt beveiligd (er zal nog een veel hoger percentage bedreigd worden), journalisten die bedreigd worden. Kamerleden die niet kunnen spreken op plekken waar ze willen. Dat is een enorm probleem, een probleem dat onze democratie minstens zo hard bedreigd als de bestorming van het Capitool dat in de VS deed. Minstens, ik schat dit probleem eigenlijk veel en veel groter (want langduriger) in.
Mensen die zeggen dat je dit niet aan moet pakken, zeggen wat mij betreft ook dat ze die 6 januari bestormers gewoon lekker moeten laten lopen.
Even een kopie-ID opsturen naar Elon Musk? Tuurlijk joh. Kan niet fout gaan. Of beleggen we het centrale register bij de overheid? Even bij de GGD-teststraten vragen hoe dat gaat, of het Kadaster.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jezelf kenbaar moeten maken voor al je online accounts, ik vind dat nogal wat.
Omdat de overheid de beste IT-ers op zo'n project zet, natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:42 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Er wordt tegenwoordig al genoeg gelekt uit politiedossiers. Ook uit ziekenhuisdossiers wordt er gelekt. Hoe kan je er dan zeker van zijn dat er zorgvuldig wordt omgegaan met accountgegevens van alle Nederlanders?
Het argument over autoritaire regimes is natuurlijk onzinnig omdat die dat al lang en breed doen. China kent geen anonimiteit, Rusland legt het aan alle kanten aan banden en vervolgt momenteel VPN aanbieders.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even een kopie-ID opsturen naar Elon Musk? Tuurlijk joh. Kan niet fout gaan. Of beleggen we het centrale register bij de overheid? Even bij de GGD-teststraten vragen hoe dat gaat, of het Kadaster.
En laten we niet vergeten dat internet een wereldwijd medium is. Ten eerste geef je dan autocratische regimes een mooi excuus om vergelijkbare maatregelen in te voeren. En ten tweede los je maar een zeer beperkt deel van het proberen op, want vanuit het buitenland gaat het natuurlijk gewoon door.
Dat de oplossing niet makkelijk is, ben ik met je eens. Wellicht zou je iets kunnen doen met een paar cent moeten overmaken, dan is je bankrekening gekoppeld en dan kan je via de bank gegevens ophalen als politie, ik noem maar een dwarsstraat. Overal een kopie van je ID inleveren is natuurlijk zeker niet ideaal. Maar dat betekent niet dat je alle nadenken over de oplossing van dit gewoon zeer grote probleem gelijk weg moet wuiven.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even een kopie-ID opsturen naar Elon Musk? Tuurlijk joh. Kan niet fout gaan. Of beleggen we het centrale register bij de overheid? Even bij de GGD-teststraten vragen hoe dat gaat, of het Kadaster.
En laten we niet vergeten dat internet een wereldwijd medium is. Ten eerste geef je dan autocratische regimes een mooi excuus om vergelijkbare maatregelen in te voeren. En ten tweede los je maar een zeer beperkt deel van het proberen op, want vanuit het buitenland gaat het natuurlijk gewoon door.
De bedreigingen zijn het probleem. Laten we dat voor ogen houden. Anonimiteit op zichzelf is geen probleem.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat de oplossing niet makkelijk is, ben ik met je eens. Wellicht zou je iets kunnen doen met een paar cent moeten overmaken, dan is je bankrekening gekoppeld en dan kan je via de bank gegevens ophalen als politie, ik noem maar een dwarsstraat. Overal een kopie van je ID inleveren is natuurlijk zeker niet ideaal. Maar dat betekent niet dat je alle nadenken over de oplossing van dit gewoon zeer grote probleem gelijk weg moet wuiven.
Maar aan de bedreigingen is niks te doen omdat ze anoniem zijn. Dus als je bedreigingen een probleem vindt, is de anonimiteit ook een probleem.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De bedreigingen zijn het probleem. Laten we dat voor ogen houden. Anonimiteit op zichzelf is geen probleem.
Dat bestrijdt ik dus. Het voorbeeld van het Looijkartel is al regelmatig genoemd. Er staan ook vaak genoeg bedreigers wel voor de rechter. Die anonimiteit is binnen Nederland relatief, de politie heeft genoeg mogelijkheden om het gros wel degelijk op te sporen. Het gros van de bedreigingen zijn echter voor Wilders, en die komen uit het buitenland. En dan helpt zo’n register ook niets.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar aan de bedreigingen is niks te doen omdat ze anoniem zijn. Dus als je bedreigingen een probleem vindt, is de anonimiteit ook een probleem.
41 kamerleden beveiligd, er zullen er nog meer bedreigd worden. Hoeveel rechtszaken zie je daarvan?quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het gros van de bedreigingen zijn echter voor Wilders...
Maar het is ook niet alsof er niet gesjoemeld kan worden met (valse) ID bewijzen/het stelen van persoonsgegevens, of wat zou er gebeuren als jij bij persoon X op zijn wifi zit en iets post.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is de misvatting. Als jij via VPN mensen gaat bedreigen, kan de politie helemaal niks vinden. Dan ben je anoniem en kan niemand achterhalen wie er achter een account schuil gaat. Daar gaat het juist om.
Nee, dat is niet waar. Het probleem is dat het tijd en mankracht kost die de politie helemaal niet heeft. Zo anoniem is het internet echt niet.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar aan de bedreigingen is niks te doen omdat ze anoniem zijn. Dus als je bedreigingen een probleem vindt, is de anonimiteit ook een probleem.
Omdat dat met social media erg laagdrempelig geworden is. Waar iemand vroeger in de kroeg tegen zijn vriend zei dat iemand moest worden afgeschoten, zegt die persoon dat nu rechtstreeks tegen die persoon zelf, veilig vanachter het scherm.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het lijkt mij vel belangrijker om te kijken waarom er überhaupt zoveel bedreigingen zijn.
Het Parool artikel geeft ook aan dat de mensen die dit doen, soms, aangeven het doodnormaal te vinden want ze maken gebruik van hun vrijheid van meningsuitting aldus het artikel. Tja...dan zit het probleem dus niet in de anonimiteit.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat dat met social media erg laagdrempelig geworden is. Waar iemand vroeger in de kroeg tegen zijn vriend zei dat iemand moest worden afgeschoten, zegt die persoon dat nu rechtstreeks tegen die persoon zelf, veilig vanachter het scherm.
Dus het is eigenlijk helemaal geen probleem.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het probleem van de bedreigingen is dat het inmiddels "normaal" geworden is en vrij zelden tot consequenties leidt
Tja, het is niet voor niets dat alle fractievoorzitters thuis maatregelen moeten treffen. De dreiging is wel degelijk reeel en dus een probleem. Voor de bedreigers zitten er meestal wel te weinig consequenties aan…quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dus het is eigenlijk helemaal geen probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |