abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210498347
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:27 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het gaat ook om proportionaliteit. Zijn bedreigingen op internet voldoende om zodanige inbreuk aan privacy goed te keuren van alle zeventien miljoen Nederlanders??
Ik vind van wel. Die 'inbreuk op privacy' is ook niet zo enorm, je bent in principe nog steeds anoniem. Alleen de politie kan zien wie je bent, nadat je de wet overtreden hebt. Tja, met het overtreden van de wet vervalt dan je recht op privacy, lijkt me prima.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 1 september 2023 @ 13:33:52 #77
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210498367
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind van wel. Die 'inbreuk op privacy' is ook niet zo enorm, je bent in principe nog steeds anoniem. Alleen de politie kan zien wie je bent, nadat je de wet overtreden hebt. Tja, met het overtreden van de wet vervalt dan je recht op privacy, lijkt me prima.
Jezelf kenbaar moeten maken voor al je online accounts, ik vind dat nogal wat.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 1 september 2023 @ 13:35:38 #78
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210498392
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens de minister van justitie dus wel.
VVD MinJussen zijn altijd erg happig op het inperken van privacy en zien daartoe in alles aanleiding.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210498402
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
VVD MinJussen zijn altijd erg happig op het inperken van privacy en zien daartoe in alles aanleiding.
Je kent Yeşilgöz dus niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 1 september 2023 @ 13:37:55 #80
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210498418
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kent Yeşilgöz dus niet.
Ik weet wie het is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210498434
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:37 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik weet wie het is.
Ze was altijd een enorme voorvechter van privacy, in de kamer misschien wel de grootste tegenstander van dit idee. Dat zij, met de kennis die ze als minister heeft, nu om is, zegt echt wel heel veel.
  vrijdag 1 september 2023 @ 13:41:18 #82
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_210498458
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze was altijd een enorme voorvechter van privacy, in de kamer misschien wel de grootste tegenstander van dit idee. Dat zij, met de kennis die ze als minister heeft, nu om is, zegt echt wel heel veel.
Dat ze ook gewoon een politieke opportunist is die uitkraamt wat haar op dat moment het beste uitkomt?
pi_210498463
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, het zegt dat repressieve maatregelen altijd aantrekkelijk zijn voor politici (en dat ze sowieso allemaal windvanen zijn). Want daarmee lijkt het dat je iets doet om een probleem op te lossen. Niets bijzonders dus.
pi_210498480
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er wordt tegenwoordig al genoeg gelekt uit politiedossiers. Ook uit ziekenhuisdossiers wordt er gelekt. Hoe kan je er dan zeker van zijn dat er zorgvuldig wordt omgegaan met accountgegevens van alle Nederlanders?
pi_210498481
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:29 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Dat voelt moeilijk te peilen. Als je nog nooit dagelijks met de dood bedreigt bent, zou het wel eens kunnen dat je er een andere maat op nahoudt tov iemand die dat nog nooit heeft meegemaakt.
Zal best, maar dat maakt niet dat de mening van die persoon ineens meer waard is.
pi_210498496
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:41 schreef Hamlapjes het volgende:

[..]
Dat ze ook gewoon een politieke opportunist is die uitkraamt wat haar op dat moment het beste uitkomt?
Denk niet dat ze als VVD lijsttrekker hier stemmen mee trekt, denk dat binnen de VVD hier heel veel weerstand tegen is. Meer dan bij PvdA, bijdvoorbeeld.
pi_210498546
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat de oplossing moeilijk is, maakt niet dat je er niet over na mag denken.

En dat je niet overtuigd bent van het probleem vind ik dan weer onbegrijpelijk. Bijna 1/3e van onze kamerleden wordt beveiligd (er zal nog een veel hoger percentage bedreigd worden), journalisten die bedreigd worden. Kamerleden die niet kunnen spreken op plekken waar ze willen. Dat is een enorm probleem, een probleem dat onze democratie minstens zo hard bedreigd als de bestorming van het Capitool dat in de VS deed. Minstens, ik schat dit probleem eigenlijk veel en veel groter (want langduriger) in.

Mensen die zeggen dat je dit niet aan moet pakken, zeggen wat mij betreft ook dat ze die 6 januari bestormers gewoon lekker moeten laten lopen.
Die bedreigingen zijn zeker een probleem, dat ontkent niemand. Maar de stap om vervolgens het anonieme internet te willen problematiseren kan ik nog niet helemaal zetten. Zo anoniem is het nou ook weer niet. En de neveneffecten van een eventuele oplossing zijn dusdanig dat het ook niet in verhouding staat.
zie email 27 oktober
pi_210498579
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Jezelf kenbaar moeten maken voor al je online accounts, ik vind dat nogal wat.
Even een kopie-ID opsturen naar Elon Musk? Tuurlijk joh. Kan niet fout gaan. Of beleggen we het centrale register bij de overheid? Even bij de GGD-teststraten vragen hoe dat gaat, of het Kadaster.

En laten we niet vergeten dat internet een wereldwijd medium is. Ten eerste geef je dan autocratische regimes een mooi excuus om vergelijkbare maatregelen in te voeren. En ten tweede los je maar een zeer beperkt deel van het proberen op, want vanuit het buitenland gaat het natuurlijk gewoon door.
zie email 27 oktober
  Vis een optie? vrijdag 1 september 2023 @ 13:51:49 #89
70532 loveli
N
pi_210498625
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:42 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Er wordt tegenwoordig al genoeg gelekt uit politiedossiers. Ook uit ziekenhuisdossiers wordt er gelekt. Hoe kan je er dan zeker van zijn dat er zorgvuldig wordt omgegaan met accountgegevens van alle Nederlanders?
Omdat de overheid de beste IT-ers op zo'n project zet, natuurlijk.
crap in = crap out
pi_210498650
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Even een kopie-ID opsturen naar Elon Musk? Tuurlijk joh. Kan niet fout gaan. Of beleggen we het centrale register bij de overheid? Even bij de GGD-teststraten vragen hoe dat gaat, of het Kadaster.

En laten we niet vergeten dat internet een wereldwijd medium is. Ten eerste geef je dan autocratische regimes een mooi excuus om vergelijkbare maatregelen in te voeren. En ten tweede los je maar een zeer beperkt deel van het proberen op, want vanuit het buitenland gaat het natuurlijk gewoon door.
Het argument over autoritaire regimes is natuurlijk onzinnig omdat die dat al lang en breed doen. China kent geen anonimiteit, Rusland legt het aan alle kanten aan banden en vervolgt momenteel VPN aanbieders.

Een groter probleem is inderdaad wie de beschikking krijgt over die NAW gegevens, Elon Musk zou ik persoonlijk nog niet mijn email adres geven laat staan NAW gegevens maar buiten dat is er de problematiek van onze privacy wetgeving in combinatie met sociale media. Dat wringt nu al enorm laat staan hiermee.

Yesilgoz heeft gelijk dat het probleem qua bedreigingen groot is maar of dit de weg is betwijfel ik.
pi_210498718
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat de oplossing niet makkelijk is, ben ik met je eens. Wellicht zou je iets kunnen doen met een paar cent moeten overmaken, dan is je bankrekening gekoppeld en dan kan je via de bank gegevens ophalen als politie, ik noem maar een dwarsstraat. Overal een kopie van je ID inleveren is natuurlijk zeker niet ideaal. Maar dat betekent niet dat je alle nadenken over de oplossing van dit gewoon zeer grote probleem gelijk weg moet wuiven.
pi_210498763
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat de oplossing niet makkelijk is, ben ik met je eens. Wellicht zou je iets kunnen doen met een paar cent moeten overmaken, dan is je bankrekening gekoppeld en dan kan je via de bank gegevens ophalen als politie, ik noem maar een dwarsstraat. Overal een kopie van je ID inleveren is natuurlijk zeker niet ideaal. Maar dat betekent niet dat je alle nadenken over de oplossing van dit gewoon zeer grote probleem gelijk weg moet wuiven.
De bedreigingen zijn het probleem. Laten we dat voor ogen houden. Anonimiteit op zichzelf is geen probleem.
zie email 27 oktober
pi_210498777
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De bedreigingen zijn het probleem. Laten we dat voor ogen houden. Anonimiteit op zichzelf is geen probleem.
Maar aan de bedreigingen is niks te doen omdat ze anoniem zijn. Dus als je bedreigingen een probleem vindt, is de anonimiteit ook een probleem.
pi_210498801
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar aan de bedreigingen is niks te doen omdat ze anoniem zijn. Dus als je bedreigingen een probleem vindt, is de anonimiteit ook een probleem.
Dat bestrijdt ik dus. Het voorbeeld van het Looijkartel is al regelmatig genoemd. Er staan ook vaak genoeg bedreigers wel voor de rechter. Die anonimiteit is binnen Nederland relatief, de politie heeft genoeg mogelijkheden om het gros wel degelijk op te sporen. Het gros van de bedreigingen zijn echter voor Wilders, en die komen uit het buitenland. En dan helpt zo’n register ook niets.
zie email 27 oktober
pi_210498856
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het gros van de bedreigingen zijn echter voor Wilders...
41 kamerleden beveiligd, er zullen er nog meer bedreigd worden. Hoeveel rechtszaken zie je daarvan?

Het gaat hier allang niet meer alleen om Wilders, het gaat om bijna alle kamerleden en om tientallen journalisten. Om raadsleden, wethouders, rechtersl die worden echt niet allemaal vanuit het buitenland bedreigd.
pi_210498883
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 12:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is de misvatting. Als jij via VPN mensen gaat bedreigen, kan de politie helemaal niks vinden. Dan ben je anoniem en kan niemand achterhalen wie er achter een account schuil gaat. Daar gaat het juist om.
Maar het is ook niet alsof er niet gesjoemeld kan worden met (valse) ID bewijzen/het stelen van persoonsgegevens, of wat zou er gebeuren als jij bij persoon X op zijn wifi zit en iets post.
Waarschijnlijk gaan diezelfde personen die nu de bedreigingen uiten daarna wel over op anonieme briefjes op de auto geplakt of via postNL.

Het lijkt mij vel belangrijker om te kijken waarom er überhaupt zoveel bedreigingen zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Kickinalfa op 01-09-2023 14:20:57 ]
pi_210499125
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is niet waar. Het probleem is dat het tijd en mankracht kost die de politie helemaal niet heeft. Zo anoniem is het internet echt niet.

Het probleem van de bedreigingen is dat het inmiddels "normaal" geworden is en vrij zelden tot consequenties leidt en dan kom je weer terug bij het mankracht en tijd verhaal wat overigens ook bij Justitie en de rechtbank speelt.

Wat je Yesilgoz kwalijk kan nemen is dat ze daar met geen woord over rept, wel iets roepen over anonimiteit maar het feit dat er simpelweg onvoldoende mankracht of ruimte in het justitieele apparaat is om er wat mee te doen daar horen we haar niet over.
Sterker nog, iets concreets heeft ze helemaal niet te bieden, het blijft bij "ijveren voor EU regels" wat zo ongeveer de definitie is van niets doen

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2023 14:41:34 ]
pi_210499185
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:14 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het lijkt mij vel belangrijker om te kijken waarom er überhaupt zoveel bedreigingen zijn.
Omdat dat met social media erg laagdrempelig geworden is. Waar iemand vroeger in de kroeg tegen zijn vriend zei dat iemand moest worden afgeschoten, zegt die persoon dat nu rechtstreeks tegen die persoon zelf, veilig vanachter het scherm.
pi_210499192
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat dat met social media erg laagdrempelig geworden is. Waar iemand vroeger in de kroeg tegen zijn vriend zei dat iemand moest worden afgeschoten, zegt die persoon dat nu rechtstreeks tegen die persoon zelf, veilig vanachter het scherm.
Het Parool artikel geeft ook aan dat de mensen die dit doen, soms, aangeven het doodnormaal te vinden want ze maken gebruik van hun vrijheid van meningsuitting aldus het artikel. Tja...dan zit het probleem dus niet in de anonimiteit.
pi_210499198
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het probleem van de bedreigingen is dat het inmiddels "normaal" geworden is en vrij zelden tot consequenties leidt
Dus het is eigenlijk helemaal geen probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')