Na een eindeloos proces om o.a. iets hoger te mogen bouwen in de tuin (bestemmingsplan staat 4.5m toe, wens was 6m. Met enkele van de vele buren kwamen we daar niet uit, dus hebben we gedeald op 5.25m nokhoogte) hebben we qua wijziging bestemmingsplan een go! Stap 2 was voorbereiding van vergunningaanvraag met ontwerptekeningen e.d.. Ook dat is nu gedaan. Dus gaat binnenkort de vergunningaanvraag richting de gemeentequote:En daarna gaat blei aan zijn volgende Opus Magnum beginnen: de bouw van zijn vrijstaande garage / werkplaats.
Is dat je oudste dochter die daar op de fiets dan aan komt rijden?quote:Op woensdag 16 augustus 2023 20:41 schreef bleiblei het volgende:
Oh! En SQ had dit in de OP staan:
[..]
Na een eindeloos proces om o.a. iets hoger te mogen bouwen in de tuin (bestemmingsplan staat 4.5m toe, wens was 6m. Met enkele van de vele buren kwamen we daar niet uit, dus hebben we gedeald op 5.25m nokhoogte) hebben we qua wijziging bestemmingsplan een go! Stap 2 was voorbereiding van vergunningaanvraag met ontwerptekeningen e.d.. Ook dat is nu gedaan. Dus gaat binnenkort de vergunningaanvraag richting de gemeente.
En dit gaat het worden (over lange lange, heeeele lange tijd. Want ik ga het zelf doen, en ook dan gaat het teveel geld kosten om het in 1 keer te doen):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En qua plattegrond/layout
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar goed, voordat dit af is, zijn we ben ik dus nog wel een tijdje aan het dromen.
Gaaf man, hoeveel m2 is dit wel niet?quote:Op woensdag 16 augustus 2023 20:41 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Na een eindeloos proces om o.a. iets hoger te mogen bouwen in de tuin (bestemmingsplan staat 4.5m toe, wens was 6m. Met enkele van de vele buren kwamen we daar niet uit, dus hebben we gedeald op 5.25m nokhoogte) hebben we qua wijziging bestemmingsplan een go! Stap 2 was voorbereiding van vergunningaanvraag met ontwerptekeningen e.d.. Ook dat is nu gedaan. Dus gaat binnenkort de vergunningaanvraag richting de gemeente.
En dit gaat het worden (over lange lange, heeeele lange tijd. Want ik ga het zelf doen, en ook dan gaat het teveel geld kosten om het in 1 keer te doen):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar goed, voordat dit af is, zijn we ben ik dus nog wel een tijdje aan het dromen.
Dat is echt de droom!quote:Op woensdag 16 augustus 2023 20:41 schreef bleiblei het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is best erg zo, die "voor" foto'squote:Op woensdag 16 augustus 2023 21:26 schreef SQ het volgende:
Ik had nog wat voor/na-tjes gemaakt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eh... veels te veelquote:Op woensdag 16 augustus 2023 21:16 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Gaaf man, hoeveel m2 is dit wel niet?
Oudste kleindochter gok ik.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 20:55 schreef Molo het volgende:
[..]
Is dat je oudste dochter die daar op de fiets dan aan komt rijden?
En lekker joh, dromen zijn goed, zeker als ze concreet best eens uit zouden kunnen komen!
Het is iig een WC die het waard isquote:Op woensdag 16 augustus 2023 21:37 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Eh... veels te veel.
140![]()
@:leandra , opzich is dat wel een optie inderdaad! Moet ik wel weer achter die schakelaar gaan knopen. Ik moet er ff over nadenken of ik 200+ euro over heb voor een lamp op de wc
.
We hebben al iets van 100 huelampen dus laat blei de ikea suggestie maar niet horenquote:Op woensdag 16 augustus 2023 22:30 schreef Leandra het volgende:
Het is iig een WC die het waard is
Maar als je nog geen Hue hebt dan is Ikea misschien een goedkoper alternatief?
Als ie wit en draadloos is kan ie undercover naast de pleerol op het plenkske!quote:Op woensdag 16 augustus 2023 22:38 schreef Leandra het volgende:
Ik zie net dat de Hue bewegingssensor voor binnen ook op batterijen gaat, net als die voor buiten, hoef je dus niks achter een schakelaar te knopen.
Het nadeel is wel dat hij wit is
Die voor buiten is zwart, met een wit oog.
Ik meen me te herinneren dat daar wel allerlei hoekjes en dingen bij zaten zodat hij ook in een hoek geplaatst kan worden.
Oh, kijk dan, dan heb je ook geen bridge meer nodig (hoogstens een extra omdat je aan je max zit), dus dan is het een kwestie van een sensor en een lamp.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 22:40 schreef SQ het volgende:
[..]
We hebben al iets van 100 huelampen dus laat blei de ikea suggestie maar niet horen
[..]
Als ie wit en draadloos is kan ie undercover naast de pleerol op het plenkske!
Huhuhuequote:Op woensdag 16 augustus 2023 22:40 schreef SQ het volgende:
[..]
We hebben al iets van 100 huelampen dus laat blei de ikea suggestie maar niet horen
We hebben al 2 Bridgesquote:Op woensdag 16 augustus 2023 22:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, kijk dan, dan heb je ook geen bridge meer nodig (hoogstens een extra omdat je aan je max zit), dus dan is het een kwestie van een sensor en een lamp.
Ik heb buiten 2 Hue bewegingssensoren hangen, en ik moet zeggen dat ze geweldig werken.
Hoe krijg je zo'n ambassadeurskorting?!quote:Op woensdag 16 augustus 2023 23:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
We hebben al 2 Bridges![]()
. (Geen 100 lampen, maar wel iets meer dan 1 bridge aan kan. Lang leve 30% HUE ambassadeurskorting
).
En een Homey. Maar omdat er vertraging zit van HUE naar Homey (van Homey naar HUE gaat met max een paar millisec vertraging). Adopteer ik je idee, maar ga ik op zoek naar een donkere 3rd party bewegingssensor op zwave of zigbee, laat ik die met Homey communiceren, en dat die weer de HUE lamp met de juiste scène aan zet.
Denk ik. Maar goed idee! Niet aan gedacht
.
De Philips personeelswinkel heeft/had 1 a 2 keer per jaar een kortingsactie waar je HUE met 30% korting kan kopen. Op adviesprijzen natuurlijk, maar nog altijd goedkoper dan waar dan ook.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 00:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe krijg je zo'n ambassadeurskorting?!
Super tof! Lijkt me heerlijk.quote:
Heb ik ook. In de nacht zacht warm licht en overdag wat feller. Werkt prima.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 21:09 schreef Leandra het volgende:
Wat een geweldige garage wordt dat!
Ik had even over het hoofd gezien dat de blauwe WC boven is, dan heb je idd niets aan bezoekers trollen.
Wel aan een Hue lamp omdat je de verlichting dan zo sterk en in welke kleur dan ook kunt doen, ook zacht voor de nacht, je zou er zelfs een instelling voor kunnen maken dat hij 's nachts zacht oranje is ofzo, zodat je niet wakker knalt van het licht.
Bewegingssensor erbij en hij brandt ook niet nodeloos.
Fibaro (Z-Wave) heeft die, maar zijn een stuk prijziger dan die van Xiaomi Aqara (Zigbee). Ik zou die laatste adviseren, want dat Aqara is wel prima spul (ook met Homey is/was mijn ervaring).quote:Op woensdag 16 augustus 2023 23:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
We hebben al 2 Bridges![]()
. (Geen 100 lampen, maar wel iets meer dan 1 bridge aan kan. Lang leve 30% HUE ambassadeurskorting
).
En een Homey. Maar omdat er vertraging zit van HUE naar Homey (van Homey naar HUE gaat met max een paar millisec vertraging). Adopteer ik je idee, maar ga ik op zoek naar een donkere 3rd party bewegingssensor op zwave of zigbee, laat ik die met Homey communiceren, en dat die weer de HUE lamp met de juiste scène aan zet.
Denk ik. Maar goed idee! Niet aan gedacht
.
Nee joh, gewoon uit laten. Dat is een uitstekend signaal dat iemand te lang op de pot zit. Nergens voor nodig, eet maar wat meer vezels.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:11 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Heb ik ook. In de nacht zacht warm licht en overdag wat feller. Werkt prima.
Als je een wat langere kaksessie hebt ff bewegen en het gaat weer aan.
Ja, nee, ben meer van de snelle oplossingen momenteelquote:Op donderdag 17 augustus 2023 15:50 schreef FranticDJ het volgende:
je zou ook nog met een microswitch in je kozijn kunnen werken
Je hoeft alleen niet je auto in je appartement te parkerenquote:Op donderdag 17 augustus 2023 16:10 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Super tof! Lijkt me heerlijk.
(typ ik vanuit mijn 110 m2 appartement waar ik alleen in woon, ruimte...)
Haha klopt, die staat beneden in de immense garage die hier isquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, nee, ben meer van de snelle oplossingen momenteel.
[..]
Je hoeft alleen niet je auto in je appartement te parkeren.
Nee, maar eens... lijkt mij heerlijk. Ik vrees dat als ie af is, ik heel veel minder in ons huis te vinden ben![]()
.
Toch wel de brass en niet de silver?quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:12 schreef SQ het volgende:
Ik heb trouwens EINDELIJK een prullenbakje besteld voor het schijthuis boven. Had m al eerder op het oog, maar was steeds uitverkocht:
https://www.rituals.com/nl-nl/enume-trash-bin-1114928m.html
Ja, ik hoor je denken, hoe zit dat dan met de zakjes. Maar ik ga er (nav een tip van fok) een los emmertje in zetten waar het zakje dan in gaat
Ja, de brass. Kan niet naar een kleur linken kennelijk. En heb al gemeten, kan gewoon het emmertje van mijn huidige chroomkleur pedaalemmertje inquote:Op maandag 21 augustus 2023 09:19 schreef maily het volgende:
[..]
Toch wel de brass en niet de silver?![]()
En heel goed van los emmertje
Hopelijk vind je er een in de goeie maat ...
Hoest nou met de toiletten afgelopen?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, nee, ben meer van de snelle oplossingen momenteel.
[..]
Je hoeft alleen niet je auto in je appartement te parkeren.
Nee, maar eens... lijkt mij heerlijk. Ik vrees dat als ie af is, ik heel veel minder in ons huis te vinden ben![]()
.
Moet je even de laatste paar posts van het vorige deel lezenquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 19:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoest nou met de toiletten afgelopen?
Die zijn gefixed! En het resultaat staat in de OPquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 19:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoest nou met de toiletten afgelopen?
quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 20:04 schreef SQ het volgende:
[..]
Moet je even de laatste paar posts van het vorige deel lezen
SQ in K&W / De twintiger jaren (halve) dorpsvilla van SQ en bleiblei #11
Nou ja strak werk, kan niet anders zeggen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 20:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die zijn gefixed! En het resultaat staat in de OP
Nou ja we waren er niet bij, maar globaal:quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 20:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
[..]
Nou ja strak werk, kan niet anders zeggen.
Maar ik lees niet HOE? Hebben ze de achterwand gedeeltelijk gesloopt om het frame te laten zakken?
Ja enige nette manier.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 20:40 schreef bleiblei het volgende:
Ze hebben een stuk wand ter grootte van het frame eruit gezaagd. Frame idd naar beneden en een nieuw stuk wedi plaat in dat gat teruggezet en die met nieuwe tegels weer getegeld.
Jep, ze wilden liever de vloer 4cm. ophogen... Maar ben hier uitzonderlijk tevreden mee. Hebben ze erg netjes gedaanquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 21:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja enige nette manier.
Heeft veel tijd gekost.
Met die bloemen?quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 15:26 schreef Lemijn het volgende:
@:SQ honderd jaar geleden had je heel tof behang over. Ik neem aan dat je het niet meer hebt, maar heb je het toevallig nog?
Ik denk dat je dat blauwe behang bedoelt met die bosdieren, maar dat was wel in 2017 en heb ik toen bij een andere fokster op de muur staan plakkenquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 19:50 schreef Lemijn het volgende:
Niet die je in de woonkamer hebt. Weet ook niet meer wat wel.
Phoe, behang is SQ's middlename, maar donker behang (zwart) met een wat barokke print is wel heel erg lang geleden en ook heel erg 2008ishquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:17 schreef Smallish het volgende:
Jullie hebben toch een topic met meerdere delen gehad van een vorige woning? Hadden jullie daar niet wat donker behang (met bloemen?), ook best druk? Ik meen me zoiets te herinneren. Wellicht wordt dit bedoeld?
Ja ik denk ook dat ik dat bedoel... nou mooi voor die andere fokster!quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:13 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat blauwe behang bedoelt met die bosdieren, maar dat was wel in 2017 en heb ik toen bij een andere fokster op de muur staan plakken
Bedankt voor het mooie compliment trouwens.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:30 schreef Smallish het volgende:
Wat jullie nu hebben is echt heel erg tof, vind ik. Zo leuk hoe jullie een eigen stempel drukken op een prachtige woning die, vind ik, nog mooier wordt gemaakt door jullie keuzes. Ontzettend leuk om te volgen.
Dat behang waar om werd gevraagd: ik moest denken aan een vorige woning, vandaar. Wellicht kan de vragensteller iets preciezer zijn in waar het om gaat.
Dank je wel! En om die reden heb ik de moeite genomen uit mijn geheugen onze behanghistorie op te diepenquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:30 schreef Smallish het volgende:
Wat jullie nu hebben is echt heel erg tof, vind ik. Zo leuk hoe jullie een eigen stempel drukken op een prachtige woning die, vind ik, nog mooier wordt gemaakt door jullie keuzes. Ontzettend leuk om te volgen.
Dat behang waar om werd gevraagd: ik moest denken aan een vorige woning, vandaar. Wellicht kan de vragensteller iets preciezer zijn in waar het om gaat.
Het zou goed kunnen dat het deze was ja!quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:35 schreef SQ het volgende:
SQ in OUD / Kinderkamerfoto- en inspiratie-topic deel 73
Dees!
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:30 schreef Smallish het volgende:
Ja nou het probleem is dus dat ik alleen maar weet dat ik dacht: 'mooi, maar ik kan er nu niks mee, dus ik ga niet op het aanbod in'. En nu overweeg ik voor het eerst van mijn leven behang op een muur te smeren. Vandaar dat ik benieuwd ben wat ik toen mooi vond.quote:Dat behang waar om werd gevraagd: ik moest denken aan een vorige woning, vandaar. Wellicht kan de vragensteller iets preciezer zijn in waar het om gaat.
Ohhh, hou op, ik heb een trauma van al het hout dat bewaard moet worden 'want handig voor de toekomst'.quote:Op vrijdag 3 november 2023 08:04 schreef Angelfrouk het volgende:
Het is toch zonde om hout te kopen als je het ergens hebt liggen...
quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ohhh, hou op, ik heb een trauma van al het hout dat bewaard moet worden 'want handig voor de toekomst'.
Handig voor in de vuurkorf met lekkere beker glühwein erbijquote:Op vrijdag 3 november 2023 11:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ohhh, hou op, ik heb een trauma van al het hout dat bewaard moet worden 'want handig voor de toekomst'.
Recycling avant la lettrequote:Op vrijdag 3 november 2023 11:53 schreef Barry1986 het volgende:
Zo is mijn hele zoldervloer (60m2) met oude deuren betimmert en daaroverheen schrootjes als afwerkvloer...
Dus ja, vroeger in tijden van weinig geld....
Sigaren mallen hierquote:Op vrijdag 3 november 2023 11:53 schreef Barry1986 het volgende:
Zo is mijn hele zoldervloer (60m2) met oude deuren betimmert en daaroverheen schrootjes als afwerkvloer...
Dus ja, vroeger in tijden van weinig geld....
Het grappige is dat het niet eens Valkenswaardse mallen zijn, maar Helmondse. Terwijl hier toch ook echt een sigarenfabriek wasquote:
Hebben jullie ze eigenlijk laten zitten?quote:Op vrijdag 3 november 2023 20:07 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Het grappige is dat het niet eens Valkenswaardse mallen zijn, maar Helmondse. Terwijl hier toch ook echt een sigarenfabriek was
Ja, zolder is in de toekomst waarschijnlijk het “verbouwen of verhuizen” project.quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:20 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hebben jullie ze eigenlijk laten zitten?
Kom een keer kijken dan! Neem je de mini-me gewoon mee!quote:Op zaterdag 4 november 2023 08:23 schreef Debsterr het volgende:
Ben wel echt heeeeel benieuwd hoe de zolder er uiteindelijk uit gaat zien!
Doen we!quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Kom een keer kijken dan! Neem je de mini-me gewoon mee!
Ja ach, is niet het eerste dat ik hier ben tegen gekomenquote:Op zaterdag 4 november 2023 20:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Woah, lekkere acties van de vorige bewoners
Ja gewoon de zaag er in, gaat goedquote:Op maandag 6 november 2023 22:00 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja ach, is niet het eerste dat ik hier ben tegen gekomen.
Ff een ander vraagje, we moeten onze gammele gevaarlijke vlizotrap vervangen.
Kan deze in onze situatie? Vloerhoogte is 13.5cm
Bakgrootte 74 x 109.5
Plafondhoogte 230cm
https://www.vlizotrappen.(...)uten-zoldertrap-lwk/
Maten zijn natuurlijk niet precies pas, maar smaller maken gaat wel denk ik. Die halve cm hoop ik ook wel ergens te vinden. Maar die hoogte baart mij zorgen. Is zo een trap gewoon een halve meter in te korten?
Iemand die dat weet?
Nee dat past niet, dan kunnen we onze slaapkamer niet meer in. Plus dat die vieze stinkzolder dan altijd open en bloot ligt en daar komt in de zomer te veel hitte vanaf en in de winter te veel kouquote:Op maandag 6 november 2023 22:45 schreef Seven. het volgende:
Moet het een vlizotrap zijn of heb je ruimte voor een molenaarstrapje?
Allemaal sterke argumenten in het voordeel van de vlizotrapquote:Op dinsdag 7 november 2023 00:10 schreef SQ het volgende:
[..]
Nee dat past niet, dan kunnen we onze slaapkamer niet meer in. Plus dat die vieze stinkzolder dan altijd open en bloot ligt en daar komt in de zomer te veel hitte vanaf en in de winter te veel kou
Uit ervaring kan ik melden dat dit prima gaat.quote:Op maandag 6 november 2023 23:06 schreef Puala het volgende:
[..]
Ja gewoon de zaag er in, gaat goedwel ff puzzelen met de juiste hoek/hoogte. Maar kan prima.
Tip: Dat luik wat van onderaf in het zicht komt kan in de loop van de de tijd door gaan hangen. Ik heb daar later op de bovenkant twee aluminium kokertjes van de gamma op geschroefd zodat die weer mooi vlak werd. Als ik jou was zou ik dat nu gelijk (laten) doen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 07:15 schreef bleiblei het volgende:
Ah top! Dan ga ik em bestellen! Thanks!
En @:seven., van dat maatwerk zag ik, maar volgende week komt een kennis dat ding erin zetten. Dus heb geen tijd voor maatwerk.
We hebben iemand gevonden die hier en daar tijd heeft voor typische klussen die al tijden blijven liggen, het doet pijn om dergelijke dingen uit te besteden. Maar anders gebeurd het echt niet de komende 5 jaar (net als die wc's waar we uiteindelijk toch wel veel werk aan hebben gehad).
Je koopt zo een vlizotrap op plafondhoogte, niet op lengte van de trap. Dat ie schuin staat is dus al meegenomen in de opgegeven hoogtequote:Op dinsdag 7 november 2023 08:57 schreef Leandra het volgende:
Hoezo een halve meter eraf? Hij moet toch schuin staan?
Ik neem aan dat je huidige vlizotrap ook geen 230 lang is, dan is het een ladder.
Ah thnx, dat was me niet duidelijk uit de website.quote:Op dinsdag 7 november 2023 09:23 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Je koopt zo een vlizotrap op plafondhoogte, niet op lengte van de trap. Dat ie schuin staat is dus al meegenomen in de opgegeven hoogte.
Inkorten is veel makkelijker dan langer maken, dus ik snap dit wel eigenlijk. Onze plafonds boven zijn in ons jaren 70 huis btw maar 235 ofzo. Maar als ik naar tekeningen voor nieuwbouw kijk, zijn ook geen 280...quote:Op dinsdag 7 november 2023 11:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah thnx, dat was me niet duidelijk uit de website.
Wat wel wat bijzonder is dan, dat ze 2.80 als standaard hanteren want dat is nog helemaal niet zo lang de standaard, en vlizotrappen zijn dat bij moderne huizen met hoge plafonds al helemaal niet meer.
Nou ja, ik ging er meer vanuit dat ze een stuk of 3 lengtematen zouden hebben.quote:Op dinsdag 7 november 2023 11:44 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Inkorten is veel makkelijker dan langer maken, dus ik snap dit wel eigenlijk. Onze plafonds boven zijn in ons jaren 70 huis btw maar 235 ofzo. Maar als ik naar tekeningen voor nieuwbouw kijk, zijn ook geen 280...
Hebben ze ook, 260, 280 en 315 ofzo. Ik kwam er gisteren in een tabelletje achter dat 280 ingekort kan worden tot 232. Zou precies goed moeten zijn.quote:Op dinsdag 7 november 2023 11:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, ik ging er meer vanuit dat ze een stuk of 3 lengtematen zouden hebben.
Jaaah, ik speel vals. Zit nog in het archief. Dit is de status van pak en beet juli ofzo. Met die tengels tegen de schuine wandenquote:Op vrijdag 17 november 2023 22:28 schreef Seven. het volgende:
Supertof met open nok en hide-out. En mooie vooruitgang!
Alleen als jij komt afstoffenquote:Op maandag 11 december 2023 16:39 schreef Debsterr het volgende:
Moeten jullie nog ergens een muurtje (ver)bouwen? Dan heb ik een goede bijdrage: https://www.instagram.com/p/C0LKoIcNGWo/?igshid=ODhhZWM5NmIwOQ==
Dat was ook mijn eerste gedachte… heel tof maar hoe hou je het schoon?!quote:
Bladblazer eropquote:Op maandag 11 december 2023 19:17 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Dat was ook mijn eerste gedachte… heel tof maar hoe hou je het schoon?!
Ik dacht aan zo’n spuitbusje voor de computer maar ach, go big or go homequote:
Exactquote:Op maandag 11 december 2023 19:35 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Ik dacht aan zo’n spuitbusje voor de computer maar ach, go big or go home
Leuk! Ja hier gaat het gewoon door. Wat minder door eigen inzet ivm. persoonlijke omstandigheden. Maar afgelopen 2 maanden is het laatste stuk leien dak vervangen, dakgoten rechtgetrokken (hingen door aan de voorkant waardoor de overstek compleet verrot was). Dakkapellen zijn vervangen. Dus dat was weer een gevalletje "waar is het spaargeld heen?"quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:38 schreef Piles het volgende:
Hoe staat het er inmiddels voor?
Ik zag hier vandaag een soortgelijk huis die ook volledig verbouwd wordt, moest gelijk aan jullie denken
Waar zie je het meest tegenop? Aangezien wij inmiddels aardig wat ervaring hebben met beton.quote:Op maandag 23 september 2024 08:12 schreef bleiblei het volgende:
We zijn afgelopen weekend begonnen met de garage! Als in, de tuin is 1 grote teringzooi geworden.
Maar ik heb een timelapse camera gericht op de bouwplaats, dus als ik heb uitgevonden hoe ik netjes filmpjes kan knippen/plakken kan ik voortgangsfilmpjes delen.
Moet wel zeggen dat ik het een beetje benauwd krijg van die fundering. Ik vind het wel spannend om dat zelf te doen, alle voorbereidingen voor het betonstorten. Toch een hoop gedoe met al dat geisoleer van de betonplaat. Die garage is dadelijk beter geïsoleerd dan ons huis.
Zoals de eigenwijze fokker betaamd heb ik van dat geluidsisolerende schuim met soort van folie erop gekocht en die zwart gelakt met een spuitbus. En het werkte verbazingwekkend genoeg goed! Had alleen een te klein stuk, dus aan de kant van de buren heb ik een zwart gelakte houten plaat tegenaan gezet en met bepaalde lichtinval en goed kijken zie je dat. Maar dan moet je het echt weten. Bijkomend voordeel is de geluidsisolatie en brandwerende eigenschappen (voor wat dat waard is in ons huisquote:Op maandag 23 september 2024 08:39 schreef Claudia_x het volgende:
Altijd leuk om weer activiteit in dit topic te zien! Ben benieuwd naar de vorderingen aan de garage. Wat is de planning?
Hoe heb je je muur-raamprobleem trouwens opgelost?
Pfoe, het is groot, en veel beton. En behoorlijk definitief. En het meest lastige nog, 100duizenden mogelijkheden qua bekisting, wapening, hoek uit de vloer of niet, vorstrand storten en later de vloer. Of beiden tegelijk.quote:Op maandag 23 september 2024 16:32 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Waar zie je het meest tegenop? Aangezien wij inmiddels aardig wat ervaring hebben met beton.
Wij hebben vorstrand en vloer altijd apart gestort, was voor ons makkelijker omdat we met kruiwagens liepen, nu was het in ieder geval in twee keer. Bekisting hebben wij zoveel mogelijk van resthout gemaakt.quote:Op maandag 23 september 2024 21:59 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zoals de eigenwijze fokker betaamd heb ik van dat geluidsisolerende schuim met soort van folie erop gekocht en die zwart gelakt met een spuitbus. En het werkte verbazingwekkend genoeg goed! Had alleen een te klein stuk, dus aan de kant van de buren heb ik een zwart gelakte houten plaat tegenaan gezet en met bepaalde lichtinval en goed kijken zie je dat. Maar dan moet je het echt weten. Bijkomend voordeel is de geluidsisolatie en brandwerende eigenschappen (voor wat dat waard is in ons huis).
[..]
Pfoe, het is groot, en veel beton. En behoorlijk definitief. En het meest lastige nog, 100duizenden mogelijkheden qua bekisting, wapening, hoek uit de vloer of niet, vorstrand storten en later de vloer. Of beiden tegelijk.
Dus combi van "ik kan niet meer terug" vs. "maak ik wel de juiste keuzes". Qua isolatie-eisen is het ook idioot. Die betonplaat is dadelijk beter geïsoleerd dan ons huis als ik het doe conform bouwnorm.
En ons huis zit nu op energieklasse B en zou met zonnepanelen naar A+ gaan (niet slecht voor een huis uit 1926).
Gaas wat voor screens gebruikt wordt. Dat is UV bestendig. Laat warmte ontssnappen en ziet er van buiten als egaalmat zwart uit. Als je de 1% transparante variant gebruikt zie je de muur echt niet meer.quote:Op dinsdag 23 april 2024 19:37 schreef bleiblei het volgende:
Iemand een idee voor deze uitdaging?:
bleiblei in K&W / Korte Klus Kwesties deel 39 - Klussend de zomer in !
Óók een goed idee!! Die hou ik in mijn achterhoofd mocht de huidige oplossing niet blijken te werken.quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:08 schreef PJ het volgende:
[..]
Gaas wat voor screens gebruikt wordt. Dat is UV bestendig. Laat warmte ontssnappen en ziet er van buiten als egaalmat zwart uit. Als je de 1% transparante variant gebruikt zie je de muur echt niet meer.
Keurig opgelost.quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Óók een goed idee!! Die hou ik in mijn achterhoofd mocht de huidige oplossing niet blijken te werken.
Zo was het:
[ afbeelding ]
Zo ziet het er nu uit:
[ afbeelding ]
Dat is best ver naar achteren! Dan krijg je een flinke oprijlaan?quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:49 schreef bleiblei het volgende:
En zo was onze tuin:
[ afbeelding ]
En zo is onze tuin nu:
[ afbeelding ]
Met een groot gat van 20x7.5![]()
[ afbeelding ]
Jep! Onze tuin is echt giga diep en niet zo breed (relatief gezienquote:Op dinsdag 24 september 2024 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is best ver naar achteren! Dan krijg je een flinke oprijlaan?
Tuurlijk incl. Man-atticquote:Op dinsdag 24 september 2024 18:04 schreef NedKelly het volgende:
Tof om weer updates te kunnen volgen!
Welk ontwerp is het uiteindelijk geworden? En was het nu inclusief mancave ruimte?
Nee, dat verzin jequote:Op dinsdag 24 september 2024 21:14 schreef BE het volgende:
Wat een gebouw zeg! Gaaf!
Kwam er nou iets van een airBnB/ aanleunwoning in? Of verzin ik dat nu?
Super mooi ontwerp! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat. En vooral ook die man-attic.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tuurlijk incl. Man-attic.
Dit is het geworden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En hier zie je hoe dat wordt aan de binnenkant.
[ afbeelding ]
Moet nog iets fancy's verzinnen om vanaf de zolder, de garage in te kunnen kijken. De overbuurman hier handelt in oude ramen uit fabrieken die hik zelf aanpast. Van die hele grote ijzeren kozijnen (de echte dan, niet dat "industrieel" van tegenwoordig). Misschien dat hij iets moois heeft voor een doable prijs.
Oh nou, misschien dat dat het dan idd was.quote:Op dinsdag 24 september 2024 22:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nee, dat verzin je.
Maar daar was wat gedoe over met buren.
Dus kan zijn dat je dat hebt onthouden. Laat niet weg dat als er ooit een aanleunwoning behoefte ontstaat in de familie, dat het theoretisch zou kunnen als we dat door de vergunningen heengefietst krijgen.
Hoe zorgen jullie voor perfect haakse hoeken? Ik merk dat ik veel moeite heb om de hoeken precies op 90gr. Te krijgen. Ik heb met een laser geprobeerd, wat geklooi is overdag en de 3-4-5 regel. En uiteindelijk lukt het wel met een marge van 1cm op 10m, maar het is wel echt tijds intensiefquote:Op maandag 23 september 2024 16:32 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Waar zie je het meest tegenop? Aangezien wij inmiddels aardig wat ervaring hebben met beton.
Waarom moet t zo perfect? Dr komen toch bakstenen op en grond tegenaan?quote:Op donderdag 26 september 2024 11:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoe zorgen jullie voor perfect haakse hoeken? Ik merk dat ik veel moeite heb om de hoeken precies op 90gr. Te krijgen. Ik heb met een laser geprobeerd, wat geklooi is overdag en de 3-4-5 regel. En uiteindelijk lukt het wel met een marge van 1cm op 10m, maar het is wel echt tijds intensief.
Goed punt. Maar ik ken mijzelf. En als ik scheef begin wordt alles scheef en vervloek ik mijzelf dat ik niet gewoon ff recht begonnen benquote:Op donderdag 26 september 2024 15:13 schreef Puala het volgende:
[..]
Waarom moet t zo perfect? Dr komen toch bakstenen op en grond tegenaan?
Ik ben bang dat dat bij ons ook gewoon uitmeten was, en dan vooral de diagonalen meten. Snel gaat het bij ons ook niet helaas.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoe zorgen jullie voor perfect haakse hoeken? Ik merk dat ik veel moeite heb om de hoeken precies op 90gr. Te krijgen. Ik heb met een laser geprobeerd, wat geklooi is overdag en de 3-4-5 regel. En uiteindelijk lukt het wel met een marge van 1cm op 10m, maar het is wel echt tijds intensief.
Ik had ook 3cm verschil op 12,5m lengte, dat zie je echt nooit terug. In de bouw worden ook best wel wat toleranties gehanteerd.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:13 schreef Puala het volgende:
[..]
Waarom moet t zo perfect? Dr komen toch bakstenen op en grond tegenaan?
Blei, ik neem m ff mee naar je eigen topicquote:Op maandag 4 november 2024 12:03 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De esdoorns staan nog vol in blad. De walnoot en kastanje zijn bijna leeg. En de beuk en plataan staan er te ver vanaf maar zijn op de helft.
En ben nu 2 matten verder dan dit, dus ongeveer op de helft?
[ afbeelding ]
Moet er wel bij zeggen matten zijn wel killing om in je eentje te leggen. En de randen moet ik buigen.
.
Ach, kleinigheid..quote:Op maandag 4 november 2024 19:10 schreef bleiblei het volgende:
Nadeel van die 3500 stenen is dat ik ze met de aanhangwagen uit België moet halen. Gelukkig.hier net over de grens, maar met max 750 stenen per rondje, ben ik er toch een weekend aan kwijt vrees ik.
Hard gewerkt! Wanneer wil je het beton doen?quote:Op zondag 24 november 2024 20:54 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb nu spierpijn in mijn kont van al het bukken om die leidingen (klinkt nogal geloofwaardig).
[ afbeelding ]
Maar vloerverwarming ligt erin, alle elektra & water ligt klaar. Rest nog 1 ding en dat is fixeren van de vloerverwarmingslang aan de uiteinden en dan kan het beton erin.
Afstand is vooraan waar de auto komt te staan, 20cm. En de rest 15cm. Zou voldoende moet zijn. Alleen het fietsenhok heb ik overgeslagen.
De deal met de betonboer (laat het gelijk vlinderen zodat het een super strakke vloer is) is "als het blad van de bomen is, en de temperatuur boven de 10 graden". Vandaag was technisch gezien dus de perfecte dagquote:Op zondag 24 november 2024 21:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hard gewerkt! Wanneer wil je het beton doen?
Nou ja, eh, weet ik vaak ook niet.quote:Op zondag 24 november 2024 21:17 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik snuffel in dit topic en voor de zoveelste keer kijk ik met verbazing naar de foto’s: hoe weet je hoe je dat allemaal moet doen?? Wat moet wáár en zo. Ik begrijp dat maar niet, maar heb er veel bewondering voor.
Hangt van je doel af, t kan goed in een garage alleen maar zijn als vorstbeveiliging en dan is 20 zoals t nu ligt helemaal primaquote:Op maandag 25 november 2024 10:42 schreef karelde14e het volgende:
Misschien ben ik wel erg overdreven. Maar ik zou altijd overal de vloerverwarmingsleidingen op 10 cm leggen. Als je dan wilt verwarmen is het efficienter en ook nog eens sneller warm.
Tja, nogmaals... Het is een garage/werkplaats. Doel is max 10gr warm. 10cm afstand zijn significant meer lussen en ik heb niet eeuwig de tijd. Heb nu alles erin kunnen gooien in een halve dag tijd in mijn eentje. Was niet gelukt als ik 10cm had gekozen (had ik sowieso niet genoeg buis gehad.)quote:Op maandag 25 november 2024 10:42 schreef karelde14e het volgende:
Misschien ben ik wel erg overdreven. Maar ik zou altijd overal de vloerverwarmingsleidingen op 10 cm leggen. Als je dan wilt verwarmen is het efficienter en ook nog eens sneller warm.
oh daar blubberen ze wel redelijk wat in. Ik ga inzetten op een werkdag van 6.30-22u voor de betonboerquote:Op maandag 25 november 2024 12:54 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tja, nogmaals... Het is een garage/werkplaats. Doel is max 10gr warm. 10cm afstand zijn significant meer lussen en ik heb niet eeuwig de tijd. Heb nu alles erin kunnen gooien in een halve dag tijd in mijn eentje. Was niet gelukt als ik 10cm had gekozen (had ik sowieso niet genoeg buis gehad.)
Mocht ik het ooit ombouwen naar een kangaroewoning ofzo, zet ik er wel wat LTV radiatoren bij. Het hele gebouw is dadelijk trouwens beter geïsoleerd dan ons huis (die energielabel B heeft, wat niet gek is voor een huis uit 1926). Dus maak mij er niet zo druk om
.
@:Puala, het is iets minder dan 130m2![]()
.
Benieuwd naar de kosten van het beton straks aangezien we hier nog 100m2 beton en vlinderen nodig hebben onder de overkapping. En wie het doet?quote:Op zondag 24 november 2024 21:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De deal met de betonboer (laat het gelijk vlinderen zodat het een super strakke vloer is) is "als het blad van de bomen is, en de temperatuur boven de 10 graden". Vandaag was technisch gezien dus de perfecte dag. Maar dan rijden er geen betonmolens dus had ik tijd voor de vloerverwarming
.
[..]
Oef, het is 7500 euro ex btw voor 35m3 beton + transport + pomp (over een meter of 30) + vlinderen. Als er meer m3 in gaat wordt het wat duurder. Maar dat is gewoon de "beton per kuub"-prijs dat erbij komt. Heb 3 offertes opgevraagd en het scheelde allemaal niet heel veel. Dit is wel de goedkoopste, maar ook een pensionado uit de buurt die het doet. Heb een andere klus van hem gezien en dat zag er zo met mijn onervaren oog, goed uitquote:Op maandag 25 november 2024 20:55 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Benieuwd naar de kosten van het beton straks aangezien we hier nog 100m2 beton en vlinderen nodig hebben onder de overkapping. En wie het doet?
Dat is het ook, 130m2 is (zeker in de randstad) een ruim huis, maar dan meestal verdeeld over 2 of 3 verdiepingen.quote:Op maandag 2 december 2024 12:40 schreef Claudia_x het volgende:
Toffe foto's! En het ziet er, in tegenstelling tot wat ik gewend ben in deze fase, enorm uit.
Ja precies. Maar ik ben erg blij dat er een laag beton overheen zit. Kan nu niets meer aan gebeurenquote:Op maandag 2 december 2024 16:13 schreef AnneX het volgende:
Gelukkig heb je de foto’s van je goede werken nog @:bleiblei ! 😉
Ja, dat eerste gaan we niet doen. We hebben net de oprit doorgetrokken naar de toekomstigequote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:09 schreef AnneX het volgende:
Zelfs een oprit naar de garage met 2 banen: dan kan daartussen ook laag blijvende tijm…
zag ik eens ergens…
Gaat het goed met bouwen van de “achterlijke garage”…
Amelanchier hebben we al een hele aantal van staan in de tuin. En ik zou daar in dat hoekje liever een soort van statement willen maken omdat het wel een mooi zichtpunt gaat worden. Dus nog een krentenboompje denk ik (nu) van dat het mwah wordt.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:44 schreef bleiblei het volgende:
Maar ik heb een lastige (denk ik) hulpvraag.
Naast deze achterlijke garage die ik aan het bouwen ben, komt een bordertje van 3x3m ongeveer (rode lijntje):
Daar zoek ik iets wat hoogte/afscheiding creëert. Dus zat ik te denken aan een boom. Ik hou van vroegbloeiende bomen als Magnolia's en Japanse sierkersen.
Maar op het dak komen zonnepanelen.
Dus wat zou er in dit bordertje kunnen wat max 3m hoog wordt (of te snoeien is tot die hoogte). Vrij "luchtig" aan de onderkant zodat er nog leuke bodembedekking of iets onder kan zodat het in het jaar/de zomer ook kleurig is?
En wat zouden jullie er dan onder planten? Kruipplhox vind ik geweldig, maar die zit ook vrij vroeg in het seizoen.
Oh, en die plek is zonnig, grond is zandgrond en water in droge tijden is beïnvloedbaar.
Goeie opties! Thanks!quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:49 schreef Puala het volgende:
Oeh daar zijn wel opties voor![]()
Prunus ‘Kojo-no-mai’ → Japanse sierkers, 2–2,5 m, vroegbloeiend, grillige vorm.
[ afbeelding ]
Cornus mas → Gele kornoelje, tot 3 m, gele bloei feb-maart, eetbare vruchten.
[ afbeelding ]
Acer griseum
[ afbeelding ]
Vooral in de herfst erg mooi
[ afbeelding ]
Malus sylvestris (is inheems)
[ afbeelding ]
En als kleurrijke onderbeplanting zou je kunnen kijken naar
Geranium Rozanne, Salvia's, Nepeta, Vrouwenmantel, Gaura, russische salie
Onze dwergsering is nu na 5 jaar +/- 1.2m hoog. Worden ze hoger dan?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:17 schreef Zedi het volgende:
Dwergsering?
Of qua struiken:
Vlinderstruik, die kan je in de loop der tijd zo snoeien dat de onderkant kaal is.
Sneeuwbal (viburnum).
Ik vermoed dat je dan een gewone hebt inderdaad. De gewone hier staar iets korter (en heb ik.2.keer verplaatstquote:Op vrijdag 9 mei 2025 23:20 schreef Zedi het volgende:
Misschien heb ik dan een normale of soort van kleinblijvende sering die niet zo groot is. Staat nu 7 jaar in de tuin en is denk 2.5-3 meter. Heb m nooit gesnoeid.
Het zijn Ginkgo's geen Gingko's. Wij hebben een lage struik in de voortuin, die komt tot mijn oksel.quote:
Heb het speciaal voor je aangepastquote:Op zaterdag 10 mei 2025 21:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Het zijn Ginkgo's geen Gingko's. Wij hebben een lage struik in de voortuin, die komt tot mijn oksel.
Toch doen ze dat bij veel nieuwbouwwoningen ook niet en ligt het op 15 of zelfs 20.quote:Op maandag 25 november 2024 10:42 schreef karelde14e het volgende:
Er zijn meerdere gecultiveerde Ginkgo's:quote:Op zaterdag 10 mei 2025 23:03 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Heb het speciaal voor je aangepast.
Maar heb ff opgezocht, Ginkgo's worden schijnbaar 15-20m hoog en groeien hard. Heb je misschien een specifieke versie in je tuin die minder hoog wordt?
Dank! De horizontalis is wel een mooiequote:Op maandag 12 mei 2025 12:20 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Er zijn meerdere gecultiveerde Ginkgo's:
https://www.vdberk.nl/bomen/ginkgo-japanse-notenboom/
Graag gedaan! Ginkgo's zijn mooie bomen!quote:Op maandag 12 mei 2025 12:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dank! De horizontalis is wel een mooie. Al is die op dat plaatje bij v.d. Berk natuurlijk wel gelijk 100 jaar oud ofzo
.
https://avn.nl/haagwinde/de-stank-van-de-ginkgo/quote:Tweehuizig
Maar waarom kiezen we voor een boom die stinkt? Dat zit zo… De soort is tweehuizig en kent dus mannelijke en vrouwelijke exemplaren. En alleen het zaad van de vrouwelijke variant zorgt in de herfst voor stankoverlast. Daarom wordt voornamelijk gekozen voor aanplant van mannelijke exemplaren. Maar omdat bij jonge bomen het onderscheid niet duidelijk is, worden er per abuis ook wel vrouwelijke ginkgo’s aangeplant.
Jep, omdat er best wel grote esdoorns en een walnoot in de buurt staatn (plm 15m hoog) bedacht ik mij dat een klein boompje dan een gek gezicht is. Dus ik ga mee in de Vlinderstruik van @Zediquote:Op zondag 1 juni 2025 22:33 schreef Puala het volgende:
Blei, is dr al een keuze gemaakt voor de boom?
Vlinderstruiken zijn heel taai. Dus dikke kans dat ie t gewoon doet hoor. Ze hebben alleen soms wel dramatische reacties op verhuizen. Maar dat weten jullie welquote:Op zondag 1 juni 2025 22:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Jep, omdat er best wel grote esdoorns en een walnoot in de buurt staatn (plm 15m hoog) bedacht ik mij dat een klein boompje dan een gek gezicht is. Dus ik ga mee in de Vlinderstruik van @:zedi. We hadden er nog 3 staan in een hoekje, dus daar 1 van verplaatst. Al lijkt het erop dat ie het niet gaat redden. Dus we zullen er waarschijnlijk een nieuwe voor moeten kopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |