Hier bloeien een paar helleborussen in de zijtuin al weken. In de achtertuin heb ik nog een paar andere neergezet op een plek die ik vanaf de bank goed kan zien, op die zichtlijn ga ik ook nog allerlei voorjaarsbollen planten.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 09:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Er zitten al weer veel knoppen in de helleborus dit jaarIk vind winterbloeiers altijd zo leuk eigenwijs, begint het donker te worden hop knoppen. En bij vorst of sneeuw dan gaan we lekker bloeien hoor
Die zijn bij ons al weer uitgebloeid.quote:
We hebben een paar verschillende soorten staan, waarvan de vroegste uitgebloeid lijkt maar inmiddels weer vol knoppen zit. De sneeuwaster bloeit later en de korenbloemaster ook.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 09:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Die zijn bij ons al weer uitgebloeid.
Oh wacht ik haal wat door elkaar ik denk dat het bij ons herfstanemonen zijn, en die zijn alweer uitgebloeid.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 10:18 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
We hebben een paar verschillende soorten staan, waarvan de vroegste uitgebloeid lijkt maar inmiddels weer vol knoppen zit. De sneeuwaster bloeit later en de korenbloemaster ook.
Als het planten zijn die afsterven in de winter en geen licht nodig hebben kan het geen kwaad lijkt me. Worden de planten nog wat beschermd als het vriest ook.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 16:31 schreef AnneX het volgende:
Zeg tuincollega’s…is er eigenlijk een max aan dooie bladerlaag in / op de border?
[ link | afbeelding ]
Gratis dekentje en anti-uitdroog.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 16:31 schreef AnneX het volgende:
Zeg tuincollega’s…is er eigenlijk een max aan dooie bladerlaag in / op de border?
[ link | afbeelding ]
Ik vertrouw het internet niet zo als het om tuinadvies gaat. Veel is onwetenschappelijke nonsens, sluikreclame en/of nabauwen. Volgens de tuinprofessoren mulch je idealiter met een heel dikke laag houtsnippers. Waarom zou 10cm blad dan ineens een maximum zijn?quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 17:39 schreef AnneX het volgende:
Verdorie…google geeft veel antwoorden.
…” Maar let op: Houd wel goed in de gaten dat de laag bladeren niet te dik wordt, anders kan de grond geen zuurstof meer opnemen. Een laag van 10 centimeter is het uiterste maximum.19 okt 2024…”
Tis toch leuker om de vraag te stellen aan ‘echte mensen’, aan tuinfokkers
Een mulchlaag van 10 cm. houtsnippers zal meer lucht/water doorlaten dan 10 cm. blad dat aan elkaar gaat plakken en de boel kan afsluiten.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 21:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vertrouw het internet niet zo als het om tuinadvies gaat. Veel is onwetenschappelijke nonsens, sluikreclame en/of nabauwen. Volgens de tuinprofessoren mulch je idealiter met een heel dikke laag houtsnippers. Waarom zou 10cm blad dan ineens een maximum zijn?
Ik zou het lekker laten gaan. Dikke kans dat die bladeren toch niet netjes op hun plek blijven liggen. Het gazon kun je wat beschermen door er met een grasmaaier overheen te gaan. Ik bescherm zelf alleen de halfverharding door bladeren weg te halen. Eventueel gebruik je een deel van het blad om bladaarde te maken.
Dat is waar. En de tuinprofessoren adviseren om grove mulch te gebruiken. Maar dan nog zou ik benieuwd zijn naar bewijs voor max. 10 cm blad - ik houd me aanbevolen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 21:11 schreef maily het volgende:
[..]
Een mulchlaag van 10 cm. houtsnippers zal meer lucht/water doorlaten dan 10 cm. blad dat aan elkaar gaat plakken en de boel kan afsluiten.
Bij alles wat ik las kwam ik steeds tegen: in bossen laten bomen ook bladeren vallen, dus dat is normaal en heeft zelfs veel voordelen. Wel is het zo dat in bos geen gras groeit, maar bij jou gaat het om een border. Vaste planten groeien er wel doorheen, zeker omdat het composteren schijnbaar harder gaat in het voorjaar als de temperaturen weer oplopen. Tot die tijd vormen de bladeren een beschermlaag tegen lage temperaturen en voeden ze de bodem.quote:Op zondag 27 oktober 2024 03:44 schreef AnneX het volgende:
Van de hovenier, die hier werkte begreep ik, dat het geen eikenblad moest zijn.(?) vergeten de reden te vragen.
Kom je de opmerking tegen in je zoektocht @:Claudia_x
De border ligt recht onder de walnotenboom en een treur wilg in de buur tuin) en er komt echt veel vanaf.
Van dat bladmaaien is wel een aardige.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoiets geldt trouwens ook voor veel grotere grazers: reeën en herten etc vertrouwen de Amerikaanse vogelkers voor geen meter en vreten 'm dus niet. Daardoor worden alle kleine A-vogelkersjes grote bomen terwijl de inheemse vogelkerszaailingen vrolijk worden weggevreten.
[ Bericht 6% gewijzigd door sigme op 27-10-2024 08:33:42 ]ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Eikenblad bevat looizuur.quote:Op zondag 27 oktober 2024 03:44 schreef AnneX het volgende:
Van de hovenier, die hier werkte begreep ik, dat het geen eikenblad moest zijn.(?) vergeten de reden te vragen.
Kom je de opmerking tegen in je zoektocht @:Claudia_x
De border ligt recht onder de walnotenboom en een treur wilg in de buur tuin) en er komt echt veel vanaf.
Van dat bladmaaien is wel een aardige.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In al die jaren nog nooit besjes gezien in de heg.![]()
oh ik hoop juist op zo lang mogelijk blad aan mijn boom ivm privacyquote:Op maandag 4 november 2024 09:55 schreef PzKpfw het volgende:
Hopelijk zijn de bomen nu ook snel een keer kaal zodat ik die bladerzooi niet meer telkens hoef op te ruimen.
Ik hoop met je mee. Want als het blad uit de bomen is, dan moet ik klaar zijn met de voorbereidingen van de funderingquote:Op maandag 4 november 2024 10:25 schreef Puala het volgende:
[..]
oh ik hoop juist op zo lang mogelijk blad aan mijn boom ivm privacy
Geldt voor mij alleen voor de Amerikaanse eik, wat heb ik daar een hekel aan in de herfst.quote:Op maandag 4 november 2024 09:55 schreef PzKpfw het volgende:
Hopelijk zijn de bomen nu ook snel een keer kaal zodat ik die bladerzooi niet meer telkens hoef op te ruimen.
Dan hoop ik niet dat je een boom hebt a la mijn buren, want die heeft nog 7 blaadjes. Ze mijne nog 7000quote:Op maandag 4 november 2024 10:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik hoop met je mee. Want als het blad uit de bomen is, dan moet ik klaar zijn met de voorbereidingen van de fundering.
Mag ik daar de plataan aan toevoegen? Wat is dat irritant bladquote:Op maandag 4 november 2024 11:15 schreef Radegast het volgende:
[..]
Geldt voor mij alleen voor de Amerikaanse eik, wat heb ik daar een hekel aan in de herfst.
De esdoorns staan nog vol in bladquote:Op maandag 4 november 2024 11:22 schreef Puala het volgende:
[..]
Dan hoop ik niet dat je een boom hebt a la mijn buren, want die heeft nog 7 blaadjes. Ze mijne nog 7000
ik laat het eigenlijk gewoon allemaal liggenquote:Op maandag 4 november 2024 09:55 schreef PzKpfw het volgende:
Niet op het gazon in ieder geval.quote:Op maandag 4 november 2024 13:17 schreef Barreltje het volgende:
[..]
ik laat het eigenlijk gewoon allemaal liggenis beter toch??
Ook niet op je bestratingquote:
waarom niet ?quote:
Heb ik gister nog gedaan en de opvangbak leeg geschud boven de border.quote:Op maandag 4 november 2024 13:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ook niet op je bestrating.
Maar op je gazon is makkelijk gefixed. Als het droog is een keer met je maaier op een hoog standje eroverheen.
quote:Op maandag 4 november 2024 21:34 schreef AnneX het volgende:
[..]
Heb ik gister nog gedaan en de opvangbak leeg geschud boven de border.
@:Barreltje gazon verstikt onder blad. Heb je veel bomen? Wel veel gras 😎
Met een beetje wind, dat het eraf waait. Met westenwind (vaak/meestal) ligt het hier aan éèn kant van de tuin.
@:bleiblei goed bezig zeg! Ga jezelf metselen?
vooral veel wind.. dus ik waag het er wel op denk ik ( en anders toch maar eens de bladblazer aanschaffenquote:Op maandag 4 november 2024 21:34 schreef AnneX het volgende:
[..]
Heb ik gister nog gedaan en de opvangbak leeg geschud boven de border.
@:Barreltje gazon verstikt onder blad. Heb je veel bomen? Wel veel gras 😎
Met een beetje wind, dat het eraf waait. Met westenwind (vaak/meestal) ligt het hier aan éèn kant van de tuin.
@:bleiblei goed bezig zeg! Ga jezelf metselen?
Omdat het gazon stikt onder zo'n bladerlaag.quote:
Gras stikt niet onder een laagje blad. Daar is echt veel meer voor nodig. En nu groeit het gras ook niet meer, te koud.quote:Op maandag 4 november 2024 22:29 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Omdat het gazon stikt onder zo'n bladerlaag.
Dan laat je het lekker liggen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 19:02 schreef z80 het volgende:
[..]
Gras stikt niet onder een laagje blad. Daar is echt veel meer voor nodig. En nu groeit het gras ook niet meer, te koud.
Ik haal nooit blad weg van het gazon. Dat gaat elk jaar goed. Als ik jou was zou ik pas iets gaan doen als ik een waarneembaar probleem had.quote:Op maandag 4 november 2024 22:11 schreef Barreltje het volgende:
[..]
[..]
vooral veel wind.. dus ik waag het er wel op denk ik ( en anders toch maar eens de bladblazer aanschaffen
mja ik heb op 1 plek vooral veel mos groei. ik vermoed dat daar een verband met de bladeren ligt..quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik haal nooit blad weg van het gazon. Dat gaat elk jaar goed. Als ik jou was zou ik pas iets gaan doen als ik een waarneembaar probleem had.
Ik haal wel blad weg van mijn halfverharding, want ik wil niet dat het blad erop composteert, aarde wordt en zorgt dat er planten gaan groeien. Het merendeel van het blad waait weg, maar op sommige plaatsen hoopt het zich op.
Mosgroei hoeft niet problematisch te zijn. Ik vind een mosmat mooier dan een grasmat. Bij mij groeit met name in de natte delen van de voortuin (waar minder licht komt) veel mos en ik laat dat lekker gaan. Tuinieren kan heel makkelijk zijn.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:39 schreef Barreltje het volgende:
[..]
mja ik heb op 1 plek vooral veel mos groei. ik vermoed dat daar een verband met de bladeren ligt..
maar om dat recht te trekken moet er eerst weer gras geplant worden vermoed ik
quote:"Ik zou zeggen: leer ermee leven, maar dat vinden veel mensen geen goed antwoord", lacht de tuinman.
Als daar nu mos wil groeien, en gras niet, dan wordt dat meestal niet anders door er gras te zaaien.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:39 schreef Barreltje het volgende:
[..]
mja ik heb op 1 plek vooral veel mos groei. ik vermoed dat daar een verband met de bladeren ligt..
maar om dat recht te trekken moet er eerst weer gras geplant worden vermoed ik
Online kun je genoeg krijgen. Ik heb 3 weken geleden nog een bestelling bij directplant geplaatst.quote:Op zaterdag 9 november 2024 16:32 schreef PzKpfw het volgende:
Misschien een rare vraag maar kun je eigenlijk nog steeds tuinplanten krijgen? Hier bij het lokale tuincentrum is het buitenplein nagenoeg leeg en is het nu een en al kerstspullen...
Bedankt voor je tip maar persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om ze zelf eerst te zien alvorens te kopen. En verzendkosten zijn vaak ook nogal fors met die online plantenzaken. Zal de dichtstbijzijnde Intratuin (helaas nu met die vreselijke kerstshows) nog proberen maar anders zal het wel uitdraaien op online bestellen.quote:Op zaterdag 9 november 2024 17:04 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Online kun je genoeg krijgen. Ik heb 3 weken geleden nog een bestelling bij directplant geplaatst.
Dan misschien beter een kweker zoeken in de buurt?quote:Op woensdag 13 november 2024 12:53 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bedankt voor je tip maar persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om ze zelf eerst te zien alvorens te kopen. En verzendkosten zijn vaak ook nogal fors met die online plantenzaken. Zal de dichtstbijzijnde Intratuin (helaas nu met die vreselijke kerstshows) nog proberen maar anders zal het wel uitdraaien op online bestellen.
Inderdaad. In welke omgeving zit je, @PzKpfw?quote:Op woensdag 13 november 2024 13:22 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Dan misschien beter een kweker zoeken in de buurt?
Welke schepjes heb je al geprobeerd? En zware grond, is dat klei? Of is het niet zó erg?quote:Op donderdag 14 november 2024 08:09 schreef Irrem het volgende:
Iemand tips mbt goede, stevige tuinschepjes? Zware grond hier en de schepjes die ik gebruik buigen vrij makkelijk om.
https://www.dewiltfang.nl/quote:Op donderdag 14 november 2024 08:09 schreef Irrem het volgende:
Iemand tips mbt goede, stevige tuinschepjes? Zware grond hier en de schepjes die ik gebruik buigen vrij makkelijk om.
De echte zware klei zit wat dieper, in de bovenste laag zitten vooral veel kleine wortels.quote:Op donderdag 14 november 2024 08:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Welke schepjes heb je al geprobeerd? En zware grond, is dat klei? Of is het niet zó erg?
Bedankt voor de tip nog, dacht dat je daar als particulier niet echt terecht kon. Inmiddels al wel kunnen slagen bij de Intratuin (lang leve de opruiming). Nadien wel even bepaalde planten gezocht via marktplaats en stuitte daar toch op een behoorlijk aantal (voor mij onbekende) kwekers.quote:Op woensdag 13 november 2024 13:22 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Dan misschien beter een kweker zoeken in de buurt?
Z/O Drenthe.quote:Op woensdag 13 november 2024 13:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Inderdaad. In welke omgeving zit je, @:pzkpfw?
Die regio ken ik niet goed, maar ik stel me zo voor dat je daar wel wat keuze hebt. In mijn omgeving is dat lastiger omdat de grondprijzen hoog zijn. Kun je in de buurt kwekerijen vinden, dan zou ik de Intratuin voortaan overslaan.quote:
Kwekerij Vreugdenhil (van Natuurlijk Sterker) zit bij mij om de hoek en is fantastisch. Heel aardige mensen die graag meedenken. Inmiddels doen ze volgens mij zelfs alles zonder turf en ze hebben hun eigen potgrond ontwikkeld. Sterke planten voor minder geld dan bij een tuincentrum, en nog goed voor de insecten ook. Je koopt alleen vaak slechts een stengeltje in plaats van een bloeiende plant (die op dat moment van het jaar helemaal niet hoort te bloeien) en dat willen veel mensen niet.quote:Op woensdag 20 november 2024 12:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die regio ken ik niet goed, maar ik stel me zo voor dat je daar wel wat keuze hebt. In mijn omgeving is dat lastiger omdat de grondprijzen hoog zijn. Kun je in de buurt kwekerijen vinden, dan zou ik de Intratuin voortaan overslaan.
Ik zie bijv. dat Natuurlijk Sterker een webshop heeft én de mogelijkheid heeft tot afhalen (in Drenthe). Bij De Beeksterhof kun je online een actuele lijst met voorraad vinden. Er zit zelfs een fuchsiakwekerij in Drenthe! Ik ben jaloers.
quote:Op donderdag 21 november 2024 09:34 schreef JVKVD het volgende:
[..]
Kwekerij Vreugdenhil (van Natuurlijk Sterker) zit bij mij om de hoek en is fantastisch. Heel aardige mensen die graag meedenken. Inmiddels doen ze volgens mij zelfs alles zonder turf en ze hebben hun eigen potgrond ontwikkeld. Sterke planten voor minder geld dan bij een tuincentrum, en nog goed voor de insecten ook. Je koopt alleen vaak slechts een stengeltje in plaats van een bloeiende plant (die op dat moment van het jaar helemaal niet hoort te bloeien) en dat willen veel mensen niet.
En nee, het is niet mijn bedrijf maar ik ben gewoon enorm enthousiast. Ben een trouwe meelezer in dit topic en nu voelde ik me geroepen eens te reageren vanuit mijn missie om mensen bewust te maken van het feit dat je de natuur niet helpt door planten te kopen bij een tuincentrum.
Ik ben 't helemaal met je eens! Ik erger me er ook aan dat er in mei al bloeiende Hortensia's verkocht worden, want ja, ziet er toch leuk uit..? Mensen willen graag snelle bloei, maar houden geen rekening met de natuur en hoe een plant groeit.quote:Op donderdag 21 november 2024 09:34 schreef JVKVD het volgende:
[..]
Kwekerij Vreugdenhil (van Natuurlijk Sterker) zit bij mij om de hoek en is fantastisch. Heel aardige mensen die graag meedenken. Inmiddels doen ze volgens mij zelfs alles zonder turf en ze hebben hun eigen potgrond ontwikkeld. Sterke planten voor minder geld dan bij een tuincentrum, en nog goed voor de insecten ook. Je koopt alleen vaak slechts een stengeltje in plaats van een bloeiende plant (die op dat moment van het jaar helemaal niet hoort te bloeien) en dat willen veel mensen niet.
En nee, het is niet mijn bedrijf maar ik ben gewoon enorm enthousiast. Ben een trouwe meelezer in dit topic en nu voelde ik me geroepen eens te reageren vanuit mijn missie om mensen bewust te maken van het feit dat je de natuur niet helpt door planten te kopen bij een tuincentrum.
Planten als wegwerpartikel, zo gaan onze buren met hun tuin om. Hebben echt geen idee en dan kopen ze weer zo’n ‘leuk’ bloeiend geval dat in het slechtste geval het niet overleeft of in het andere geval compleet uit z’n krachten groeit en dan lopen ze te klagen dat ‘die plant te groot wordt’ en wordt de plant/struik na een jaar of 2 alsnog eruit gesloopt om in de kliko te belanden.quote:Op donderdag 21 november 2024 21:11 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik ben 't helemaal met je eens! Ik erger me er ook aan dat er in mei al bloeiende Hortensia's verkocht worden, want ja, ziet er toch leuk uit..? Mensen willen graag snelle bloei, maar houden geen rekening met de natuur en hoe een plant groeit.
En naderhand maar klagen dat de planten die ze goedkoop gekocht hebben, compleet verwelken omdat ze geen goede basis hadden
Jaquote:Op zaterdag 7 december 2024 12:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik moet nog steeds het gros van de bloembollen in de grond zien te krijgen, maar het is er steeds echt geen weer voor en de tuin is zeiknat.
Same herequote:Op zaterdag 7 december 2024 13:59 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja![]()
Nog een stuk of 200 te gaan en ik heb er ook de energie niet voor
Na vandaag blijft het een weekje praktisch droog, grijp je kans.quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier bloeit 1 van de winterjasmijns![]()
Ik moet nog steeds het gros van de bloembollen in de grond zien te krijgen, maar het is er steeds echt geen weer voor en de tuin is zeiknat.
Wat lief! En supermooie vooruitzichten.quote:Op zondag 8 december 2024 02:49 schreef Twieki het volgende:
Mijn mam heeft me een glazen kas cadeau gedaan. Daar droom ik al jaren van.Tot nu toe voldeed een klein foliekasje wel, maar toch liever eentje van glas.
Ik heb geen grote tuin, dus het is maar een bescheiden kasje met een oppervlakte van vier vierkante meter, maar toch o zo blij mee.
Het is de Royal Well Qube 66, inclusief stalen fundering.
[ afbeelding ]
Zo ontzettend veel zin in om hier in 't nieuwe seizoen mee bezig te zijn.
Wat een tof kadoquote:Op zondag 8 december 2024 02:49 schreef Twieki het volgende:
Mijn mam heeft me een glazen kas cadeau gedaan. Daar droom ik al jaren van.Tot nu toe voldeed een klein foliekasje wel, maar toch liever eentje van glas.
Ik heb geen grote tuin, dus het is maar een bescheiden kasje met een oppervlakte van vier vierkante meter, maar toch o zo blij mee.
[ afbeelding ]
Oh yes, wat een tof kadoquote:Op zondag 8 december 2024 02:49 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een geweldig cadeau! Veel plezier ermee en erin!quote:Op zondag 8 december 2024 02:49 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]
Mooie Twiek, veel groenplezier er vanquote:Op zondag 8 december 2024 02:49 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zijn die eieren?quote:Op dinsdag 24 december 2024 11:40 schreef AnneX het volgende:
Hier piept er ook wat groene sprieten uit het bladerdek. Geen idee wat het wordt.
Volgens mij ook een papaver.![]()
En gele bordjes😉
N.B. De stokjes in de bak zijn om te voorkomen dat het een kattenbak wordt i.p.v. bollenlasagne.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hier hetzelfde, ik heb werkelijk geen idee wanneer ik ze kan gaan planten, de goede momenten (eigen fitheid in combi met niet te harde wind en niet al te winters of nat weer) zijn te schaarsquote:Op zaterdag 18 januari 2025 13:34 schreef Vanyel het volgende:
Oh nee oh nee ik moet nog stééds allemaal bollen poten.
Laat ik maar blij zijn dat ik er het hele seizoen van kan genieten dan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |