Hier bloeien een paar helleborussen in de zijtuin al weken. In de achtertuin heb ik nog een paar andere neergezet op een plek die ik vanaf de bank goed kan zien, op die zichtlijn ga ik ook nog allerlei voorjaarsbollen planten.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 09:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Er zitten al weer veel knoppen in de helleborus dit jaarIk vind winterbloeiers altijd zo leuk eigenwijs, begint het donker te worden hop knoppen. En bij vorst of sneeuw dan gaan we lekker bloeien hoor
Die zijn bij ons al weer uitgebloeid.quote:
We hebben een paar verschillende soorten staan, waarvan de vroegste uitgebloeid lijkt maar inmiddels weer vol knoppen zit. De sneeuwaster bloeit later en de korenbloemaster ook.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 09:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Die zijn bij ons al weer uitgebloeid.
Oh wacht ik haal wat door elkaar ik denk dat het bij ons herfstanemonen zijn, en die zijn alweer uitgebloeid.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 10:18 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
We hebben een paar verschillende soorten staan, waarvan de vroegste uitgebloeid lijkt maar inmiddels weer vol knoppen zit. De sneeuwaster bloeit later en de korenbloemaster ook.
Als het planten zijn die afsterven in de winter en geen licht nodig hebben kan het geen kwaad lijkt me. Worden de planten nog wat beschermd als het vriest ook.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 16:31 schreef AnneX het volgende:
Zeg tuincollega’s…is er eigenlijk een max aan dooie bladerlaag in / op de border?
[ link | afbeelding ]
Gratis dekentje en anti-uitdroog.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 16:31 schreef AnneX het volgende:
Zeg tuincollega’s…is er eigenlijk een max aan dooie bladerlaag in / op de border?
[ link | afbeelding ]
Ik vertrouw het internet niet zo als het om tuinadvies gaat. Veel is onwetenschappelijke nonsens, sluikreclame en/of nabauwen. Volgens de tuinprofessoren mulch je idealiter met een heel dikke laag houtsnippers. Waarom zou 10cm blad dan ineens een maximum zijn?quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 17:39 schreef AnneX het volgende:
Verdorie…google geeft veel antwoorden.
…” Maar let op: Houd wel goed in de gaten dat de laag bladeren niet te dik wordt, anders kan de grond geen zuurstof meer opnemen. Een laag van 10 centimeter is het uiterste maximum.19 okt 2024…”
Tis toch leuker om de vraag te stellen aan ‘echte mensen’, aan tuinfokkers
Een mulchlaag van 10 cm. houtsnippers zal meer lucht/water doorlaten dan 10 cm. blad dat aan elkaar gaat plakken en de boel kan afsluiten.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 21:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vertrouw het internet niet zo als het om tuinadvies gaat. Veel is onwetenschappelijke nonsens, sluikreclame en/of nabauwen. Volgens de tuinprofessoren mulch je idealiter met een heel dikke laag houtsnippers. Waarom zou 10cm blad dan ineens een maximum zijn?
Ik zou het lekker laten gaan. Dikke kans dat die bladeren toch niet netjes op hun plek blijven liggen. Het gazon kun je wat beschermen door er met een grasmaaier overheen te gaan. Ik bescherm zelf alleen de halfverharding door bladeren weg te halen. Eventueel gebruik je een deel van het blad om bladaarde te maken.
Dat is waar. En de tuinprofessoren adviseren om grove mulch te gebruiken. Maar dan nog zou ik benieuwd zijn naar bewijs voor max. 10 cm blad - ik houd me aanbevolen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 21:11 schreef maily het volgende:
[..]
Een mulchlaag van 10 cm. houtsnippers zal meer lucht/water doorlaten dan 10 cm. blad dat aan elkaar gaat plakken en de boel kan afsluiten.
Bij alles wat ik las kwam ik steeds tegen: in bossen laten bomen ook bladeren vallen, dus dat is normaal en heeft zelfs veel voordelen. Wel is het zo dat in bos geen gras groeit, maar bij jou gaat het om een border. Vaste planten groeien er wel doorheen, zeker omdat het composteren schijnbaar harder gaat in het voorjaar als de temperaturen weer oplopen. Tot die tijd vormen de bladeren een beschermlaag tegen lage temperaturen en voeden ze de bodem.quote:Op zondag 27 oktober 2024 03:44 schreef AnneX het volgende:
Van de hovenier, die hier werkte begreep ik, dat het geen eikenblad moest zijn.(?) vergeten de reden te vragen.
Kom je de opmerking tegen in je zoektocht @:Claudia_x
De border ligt recht onder de walnotenboom en een treur wilg in de buur tuin) en er komt echt veel vanaf.
Van dat bladmaaien is wel een aardige.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoiets geldt trouwens ook voor veel grotere grazers: reeën en herten etc vertrouwen de Amerikaanse vogelkers voor geen meter en vreten 'm dus niet. Daardoor worden alle kleine A-vogelkersjes grote bomen terwijl de inheemse vogelkerszaailingen vrolijk worden weggevreten.
[ Bericht 6% gewijzigd door sigme op 27-10-2024 08:33:42 ]ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Eikenblad bevat looizuur.quote:Op zondag 27 oktober 2024 03:44 schreef AnneX het volgende:
Van de hovenier, die hier werkte begreep ik, dat het geen eikenblad moest zijn.(?) vergeten de reden te vragen.
Kom je de opmerking tegen in je zoektocht @:Claudia_x
De border ligt recht onder de walnotenboom en een treur wilg in de buur tuin) en er komt echt veel vanaf.
Van dat bladmaaien is wel een aardige.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In al die jaren nog nooit besjes gezien in de heg.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |