Dat is het ook, 130m2 is (zeker in de randstad) een ruim huis, maar dan meestal verdeeld over 2 of 3 verdiepingen.quote:Op maandag 2 december 2024 12:40 schreef Claudia_x het volgende:
Toffe foto's! En het ziet er, in tegenstelling tot wat ik gewend ben in deze fase, enorm uit.
Ja precies. Maar ik ben erg blij dat er een laag beton overheen zit. Kan nu niets meer aan gebeurenquote:Op maandag 2 december 2024 16:13 schreef AnneX het volgende:
Gelukkig heb je de foto’s van je goede werken nog @:bleiblei ! 😉
Ja, dat eerste gaan we niet doen. We hebben net de oprit doorgetrokken naar de toekomstigequote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:09 schreef AnneX het volgende:
Zelfs een oprit naar de garage met 2 banen: dan kan daartussen ook laag blijvende tijm…
zag ik eens ergens…
Gaat het goed met bouwen van de “achterlijke garage”…
Amelanchier hebben we al een hele aantal van staan in de tuin. En ik zou daar in dat hoekje liever een soort van statement willen maken omdat het wel een mooi zichtpunt gaat worden. Dus nog een krentenboompje denk ik (nu) van dat het mwah wordt.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:44 schreef bleiblei het volgende:
Maar ik heb een lastige (denk ik) hulpvraag.
Naast deze achterlijke garage die ik aan het bouwen ben, komt een bordertje van 3x3m ongeveer (rode lijntje):
Daar zoek ik iets wat hoogte/afscheiding creëert. Dus zat ik te denken aan een boom. Ik hou van vroegbloeiende bomen als Magnolia's en Japanse sierkersen.
Maar op het dak komen zonnepanelen.
Dus wat zou er in dit bordertje kunnen wat max 3m hoog wordt (of te snoeien is tot die hoogte). Vrij "luchtig" aan de onderkant zodat er nog leuke bodembedekking of iets onder kan zodat het in het jaar/de zomer ook kleurig is?
En wat zouden jullie er dan onder planten? Kruipplhox vind ik geweldig, maar die zit ook vrij vroeg in het seizoen.
Oh, en die plek is zonnig, grond is zandgrond en water in droge tijden is beïnvloedbaar.
Goeie opties! Thanks!quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:49 schreef Puala het volgende:
Oeh daar zijn wel opties voor![]()
Prunus ‘Kojo-no-mai’ → Japanse sierkers, 2–2,5 m, vroegbloeiend, grillige vorm.
[ afbeelding ]
Cornus mas → Gele kornoelje, tot 3 m, gele bloei feb-maart, eetbare vruchten.
[ afbeelding ]
Acer griseum
[ afbeelding ]
Vooral in de herfst erg mooi
[ afbeelding ]
Malus sylvestris (is inheems)
[ afbeelding ]
En als kleurrijke onderbeplanting zou je kunnen kijken naar
Geranium Rozanne, Salvia's, Nepeta, Vrouwenmantel, Gaura, russische salie
Onze dwergsering is nu na 5 jaar +/- 1.2m hoog. Worden ze hoger dan?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:17 schreef Zedi het volgende:
Dwergsering?
Of qua struiken:
Vlinderstruik, die kan je in de loop der tijd zo snoeien dat de onderkant kaal is.
Sneeuwbal (viburnum).
Ik vermoed dat je dan een gewone hebt inderdaad. De gewone hier staar iets korter (en heb ik.2.keer verplaatstquote:Op vrijdag 9 mei 2025 23:20 schreef Zedi het volgende:
Misschien heb ik dan een normale of soort van kleinblijvende sering die niet zo groot is. Staat nu 7 jaar in de tuin en is denk 2.5-3 meter. Heb m nooit gesnoeid.
Het zijn Ginkgo's geen Gingko's. Wij hebben een lage struik in de voortuin, die komt tot mijn oksel.quote:
Heb het speciaal voor je aangepastquote:Op zaterdag 10 mei 2025 21:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Het zijn Ginkgo's geen Gingko's. Wij hebben een lage struik in de voortuin, die komt tot mijn oksel.
Toch doen ze dat bij veel nieuwbouwwoningen ook niet en ligt het op 15 of zelfs 20.quote:Op maandag 25 november 2024 10:42 schreef karelde14e het volgende:
Misschien ben ik wel erg overdreven. Maar ik zou altijd overal de vloerverwarmingsleidingen op 10 cm leggen. Als je dan wilt verwarmen is het efficienter en ook nog eens sneller warm.
Er zijn meerdere gecultiveerde Ginkgo's:quote:Op zaterdag 10 mei 2025 23:03 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Heb het speciaal voor je aangepast.
Maar heb ff opgezocht, Ginkgo's worden schijnbaar 15-20m hoog en groeien hard. Heb je misschien een specifieke versie in je tuin die minder hoog wordt?
Dank! De horizontalis is wel een mooiequote:Op maandag 12 mei 2025 12:20 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Er zijn meerdere gecultiveerde Ginkgo's:
https://www.vdberk.nl/bomen/ginkgo-japanse-notenboom/
Graag gedaan! Ginkgo's zijn mooie bomen!quote:Op maandag 12 mei 2025 12:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dank! De horizontalis is wel een mooie. Al is die op dat plaatje bij v.d. Berk natuurlijk wel gelijk 100 jaar oud ofzo
.
https://avn.nl/haagwinde/de-stank-van-de-ginkgo/quote:Tweehuizig
Maar waarom kiezen we voor een boom die stinkt? Dat zit zo… De soort is tweehuizig en kent dus mannelijke en vrouwelijke exemplaren. En alleen het zaad van de vrouwelijke variant zorgt in de herfst voor stankoverlast. Daarom wordt voornamelijk gekozen voor aanplant van mannelijke exemplaren. Maar omdat bij jonge bomen het onderscheid niet duidelijk is, worden er per abuis ook wel vrouwelijke ginkgo’s aangeplant.
Jep, omdat er best wel grote esdoorns en een walnoot in de buurt staatn (plm 15m hoog) bedacht ik mij dat een klein boompje dan een gek gezicht is. Dus ik ga mee in de Vlinderstruik van @Zediquote:Op zondag 1 juni 2025 22:33 schreef Puala het volgende:
Blei, is dr al een keuze gemaakt voor de boom?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |