Die dagkaarten worden niet meer verkocht.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:00 schreef Inbox het volgende:
De trein. Ik kocht vaak een spoordeelwinkel dagkaart a 20 euro ofzo als ik een verre reis zou moeten maken.
Doe ik ook niet meer: zijn nu 30+euro.
Overheid wil iedereen uit de auto hebben, maar met de kosten van het OV dat steeds hoger wordt gaat dat nimmer lukken.
Je kunt ook thuis achter zo'n kutscherm gaan zitten.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Maar medewerkers zitten er ook niet op te wachten om van 10 tot 7-8 te werken.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Dat is volgens mij echt een absolute minderheid van de werkgevers maar dat is ook gewoon een vrij natuurlijke tijd om aan je dag te beginnen. Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Al is het maar omdat de rest van de maatschappij ook op die tijden is ingericht. Wat ga je precies voor nuttigs doen anders dan naar je werk rijden nadat je je kind op school hebt afgeleverd?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.
Ja, dit.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:27 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Al is het maar omdat de rest van de maatschappij ook op die tijden is ingericht. Wat ga je precies voor nuttigs doen anders dan naar je werk rijden nadat je je kind op school hebt afgeleverd?
En dan krijg je medicijnen die toevallig niet vergoed worden door je verzekering mag je alsnog gaan betalen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en dan denk je: oh ja daar is het ziekenhuis, daar heb ik nog een afspraak voor mijn gratis behandeling.
Maar zo'n forensenboetes heeft op veelreizigers denk ik helemaal niet zo'n impact. Volgens mij zijn er veel werkgevers die reizen met het OV volledig vergoeden, omdat ze het willen stimuleren. De extra kosten komen dan dus veelal bij werkgevers te liggen. Dan gaat het ook weinig effect hebben op de drukte in de spitstijd, maar gaat de NS wel meer geld binnenharken. Dat weet die Koolmees natuurlijk ook wel, dus makkelijk roepen dat je andere tijden het reizen goedkoper maakt.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:21 schreef trein2000 het volgende:
Maar dan ga je er van uit dat de veelreiziger (die gaan het immers voelen, incidenteel een paar euro meer of minder kunnen de meeste mensen wel lijden) een keuze heeft. Ik denk dat die gedachte maar zeer beperkt juist is. School, studie en werkgever verwacht je nu eenmaal van 9 tot 5.
De mensen die dat niet hebben reizen nu ook wel buiten de spits volgens mij, goedkoper (dalabbo) en comfortabeler.
Het lijkt mij gewoon een forensenboete.
Als de overheid nu alle scholen om 10.30 uur laten starten, gaan vanzelf alle mensen met kinderen na de spits beginnen, alle ov studenten na de spits reizen. Een win win win situatie.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:30 schreef lily het volgende:
[..]
Ja, dit.
Vele mensen hebben schoolgaande kinderen. Ook die tijden zijn tussen 8:30 en 16:00.
Wat moet je dan?
Tussen 10:00 en 20:00 gaan werken?
Dit dus. Als er niet genoeg capaciteit is moet er maar bijgebouwd worden. Hetzelfde met de files, jarenlang hoorden we dat meer thuiswerken de files zou helpen verminderen. Nu werken meer mensen thuis dan ooit maar geldt ook dat de filedruk nooit hoger is geweest dan nu. De bevolking groeit dus moet er meer infrastructuur bijkomen, al dat geneuzel over "optimaliseren" met spitsheffingen gaat compleet aan het feit voorbij dat er gewoonweg steeds meer mensen zijn. Niemand gaat voor z'n lol in een overvolle trein of in de file staan.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:24 schreef TyVole het volgende:
"Vrijwillig past niemand zijn gedrag aan".
Houd je bek en zorg voor voldoende capaciteit wanneer half Nederland op tijd op zijn werk moet zijn.
Een vervoersbedrijf dat liever geen mensen vervoert. Koekoek.
Klopt, voor veel functies kan dat prima.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Je kunt ook thuis achter zo'n kutscherm gaan zitten.
Er zijn medewerkers die daar voor kiezen. Bij mijn vorige werkgever had ik zo'n collega. Hij deed dat om de spits te vermijden.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:03 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Maar medewerkers zitten er ook niet op te wachten om van 10 tot 7-8 te werken.
Helaas worden het er steeds meer die terug willen naar pre-corona manier. Wat in mijn ogen gewoon een machtsmiddel is.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is volgens mij echt een absolute minderheid van de werkgevers maar dat is ook gewoon een vrij natuurlijke tijd om aan je dag te beginnen. Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.
De filedruk is ook gekomen omdat veel mensen door Corona een auto hadden gekocht omdat ze niet meer met de het OV konden of wilden.quote:Op zondag 13 augustus 2023 07:25 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dit dus. Als er niet genoeg capaciteit is moet er maar bijgebouwd worden. Hetzelfde met de files, jarenlang hoorden we dat meer thuiswerken de files zou helpen verminderen. Nu werken meer mensen thuis dan ooit maar geldt ook dat de filedruk nooit hoger is geweest dan nu. De bevolking groeit dus moet er meer infrastructuur bijkomen, al dat geneuzel over "optimaliseren" met spitsheffingen gaat compleet aan het feit voorbij dat er gewoonweg steeds meer mensen zijn. Niemand gaat voor z'n lol in een overvolle trein of in de file staan.
Tuurlijk niet. Veel treinreizigers hebben geen andere keus dan trein, bijvoorbeeld studenten.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is volgens mij echt een absolute minderheid van de werkgevers maar dat is ook gewoon een vrij natuurlijke tijd om aan je dag te beginnen. Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.
Werkgevers zijn er natuurlijk niet om de problemen van Woutertje op te lossen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Houd zelf je bek en ga eens wat doen. Zonder kutpersoneel geen kuttreinen, dus solliciteer naar een kutbaan bij de NS met een kutsalaris zodat de kutreizigers over wat anders te mekkeren hebben dan gebrek aan capaciteit. De oplossing ligt bij jezelf.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:24 schreef TyVole het volgende:
"Vrijwillig past niemand zijn gedrag aan".
Houd je bek en zorg voor voldoende capaciteit wanneer half Nederland op tijd op zijn werk moet zijn.
Een vervoersbedrijf dat liever geen mensen vervoert. Koekoek.
Ja, vaak kan het prima inderdaad. Maar in die functies komt het vaak aan op hoe de werkgever ermee omgaat.quote:
En dat terwijl de "macht" momenteel meer bij werknemers dan bij werkgevers ligt. Heb ik wel makkelijk praten, omdat mijn werkgever er echt heel soepel mee omgaat. Maar ik word wel eens benaderd door een andere werkgever en als ik dan al te horen krijg dan men het personeel daar wel 4/5 dagen per week op kantoor verwacht haak ik al af. Hoe moeilijker zulke werkgevers aan personeel kunnen komen des te beter. Dan zullen ze vanzelf moeten veranderen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 07:30 schreef HSG het volgende:
Er zijn medewerkers die daar voor kiezen. Bij mijn vorige werkgever had ik zo'n collega. Hij deed dat om de spits te vermijden.
[..]
Helaas worden het er steeds meer die terug willen naar pre-corona manier. Wat in mijn ogen gewoon een machtsmiddel is.
Ja, dat zorgt er wel voor dat de filedruk nu nog hoger is geworden inderdaad. Veel van die mensen zijn inmiddels gewend aan de auto en als het kostentechnisch ook gewoon uit kan dan maak je niet zo snel de overstap terug naar het OV.quote:Op zondag 13 augustus 2023 07:30 schreef HSG het volgende:
De filedruk is ook gekomen omdat veel mensen door Corona een auto hadden gekocht omdat ze niet meer met de het OV konden of wilden.
Het zijn niet alleen de problemen van Woutertje. De filedruk is namelijk niet Woutertje z'n probleem.quote:Op zondag 13 augustus 2023 10:20 schreef Dutchguy het volgende:
Werkgevers zijn er natuurlijk niet om de problemen van Woutertje op te lossen.
Hoe kan het dan dat ze steeds weer verlies draaien?quote:Op zondag 13 augustus 2023 10:52 schreef AlwaysHappy het volgende:
Dus dan maar prijzen verhogen en verhogen. Ze weten dat mensen toch op hun werk/school moeten komen, dus dat er toch wel betaald gaat worden. Maar die drukte blijft natuurlijk gewoon. Dat het nu te druk is in de spits is dus gewoon een excuus om prijzen weer te verhogen.
Wouter hoeft de filedruk niet op te lossen, daar is de politiek voor.quote:Op zondag 13 augustus 2023 10:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het zijn niet alleen de problemen van Woutertje. De filedruk is namelijk niet Woutertje z'n probleem.
Wanbeleid. Als je als monopolist met ook nog eens voortdurende staatsinfusies niet eens winst kunt maken...quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat ze steeds weer verlies draaien?
Dan moeten de aandeelhouders dus de wanbestuurders laten vervangen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wanbeleid. Als je als monopolist met ook nog eens voortdurende staatsinfusies niet eens winst kunt maken...
De Nederlandse staat is de eigenaar van de NSquote:Op zondag 13 augustus 2023 11:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan moeten de aandeelhouders dus de wanbestuurders laten vervangen.
Daar zit dus al een fundamenteel probleem, die aandelen moeten op de beurs.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De Nederlandse staat is de eigenaar van de NS
500 miljoen winst in 22quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat ze steeds weer verlies draaien?
Studenten de grootste groep reist met zeer hoge kortingen en/of gratis. Tel daarbij de investeringen op dan is het niet zo moeilijk om te bedenken dat een OV zelden winst kan draaien.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wanbeleid. Als je als monopolist met ook nog eens voortdurende staatsinfusies niet eens winst kunt maken...
Ja, dit kost de D staat en de Deelstaten Miljarden, geld dat dringend nodig is om de infrastuctuur en de stations te moderniseren. Maar de meeste mensen denken daar niet over na. Die willen instand satisfaction. ikke ikke ikkequote:
De Winkels op de stations zijn zeer winstgevend idd.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:37 schreef Cherni het volgende:
En word er wel winst gemaakt is daar meestal NS vastgoed verantwoordelijk voor.
Werkgevers kunnen de OV-kosten 100% belastingvrij vergoeden, dus velen doen dat ook. Doet je werkgever dat niet, dan kun je je OV-kosten voor woon-werkverkeer aftrekken bij je inkomstenbelasing.quote:Op zondag 13 augustus 2023 00:05 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Maar zo'n forensenboetes heeft op veelreizigers denk ik helemaal niet zo'n impact. Volgens mij zijn er veel werkgevers die reizen met het OV volledig vergoeden, omdat ze het willen stimuleren. De extra kosten komen dan dus veelal bij werkgevers te liggen. Dan gaat het ook weinig effect hebben op de drukte in de spitstijd, maar gaat de NS wel meer geld binnenharken. Dat weet die Koolmees natuurlijk ook wel, dus makkelijk roepen dat je andere tijden het reizen goedkoper maakt.
De prijzen zijn er ook aan gekoppeld. Ik koop nooit iets bij een AH to go. Maar die zal precies dezelfde producten bij de normale AH met andere prijzen aanbieden. Janneke141 zal daar wel meer van weten.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De Winkels op de stations zijn zeer winstgevend idd.
"Ze kunnen er best wat aan doen, maar dat kost ze geld." Waar moet dat geld volgens jou dan vandaan komen? Want bij duurdere kaartjes ga je steigeren.quote:Op zondag 13 augustus 2023 10:52 schreef AlwaysHappy het volgende:
Beetje omgekeerde wereld om andere partijen te vragen om meer rekening te gaan houden met de NS. Hoe lang reizen mensen nou al vooral in de spits? Jaren. En nog steeds doet de NS alsof de drukte tijdens de spits hun overkomt en dat ze er niks aan kunnen doen. Ze kunnen er best wat aan doen, maar dat kost ze geld. Dus dan maar prijzen verhogen en verhogen. Ze weten dat mensen toch op hun werk/school moeten komen, dus dat er toch wel betaald gaat worden. Maar die drukte blijft natuurlijk gewoon. Dat het nu te druk is in de spits is dus gewoon een excuus om prijzen weer te verhogen.
Zeker, maar doe je dat door het aanbod te verhogen of door de vraag (op bepaalde tijden) te verminderen? Beide draagt bij aan voldoende capaciteit.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:12 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Wouter hoeft de filedruk niet op te lossen, daar is de politiek voor.
Wat de NS moet doen is zorgen voor voldoende capaciteit.
Als je net voor de spits incheckt maar het grootse deel van je reis in de spits maakt moet ik nog zien hoe ze dit gaan oplossen. Bovendien is die spits een veel groter gebied dan dat men nu hanteert. Zeker op knooppunten is het na de spits nog erg druk.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:55 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Werkgevers kunnen de OV-kosten 100% belastingvrij vergoeden, dus velen doen dat ook. Doet je werkgever dat niet, dan kun je je OV-kosten voor woon-werkverkeer aftrekken bij je inkomstenbelasing.
Een spitskaartje kan er dus toe leiden dat je mensen uit de spits weert die het wel zelf moeten betalen (dus mensen die er niet zitten vanwege woon-werkverkeer). Ook kan het er toe leiden dat werkgevers (die het vergoeden) gestimuleerd worden om minder strikt vast te houden aan bepaalde werktijden.
Dat is nu ook al het geval. Om voor de ochtendspits in te checken moet je wel heel vroeg zijn, want die grens ligt bij 06:30, maar als je net voor 16:00 incheckt kan het best zijn dat je een deel van je reis in de spits maakt, terwijl je toch met 40% korting reist.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als je net voor de spits incheckt maar het grootse deel van je reis in de spits maakt moet ik nog zien hoe ze dit gaan oplossen. Bovendien is die spits een veel groter gebied dan dat men nu hanteert. Zeker op knooppunten is het na de spits nog erg druk.
Precies. Een van de redenen dat ik die spitsheffing niet zie zitten. Er is meer capaciteit nodig. Dus meer infra en personeel. Maar dat zijn investeringen die toch een vermogen kosten.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:07 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is nu ook al het geval. Om voor de ochtendspits in te checken moet je wel heel vroeg zijn, want die grens ligt bij 06:30, maar als je net voor 16:00 incheckt kan het best zijn dat je een deel van je reis in de spits maakt, terwijl je toch met 40% korting reist.
En dat zie je terug in de ritprijs...quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:09 schreef Cherni het volgende:
Er is meer capaciteit nodig. Dus meer infra en personeel. Maar dat zijn investeringen die toch een vermogen kosten.
De capaciteit is op zich voldoende. Het gaat meer om de spreiding.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. Een van de redenen dat ik die spitsheffing niet zie zitten. Er is meer capaciteit nodig. Dus meer infra en personeel. Maar dat zijn investeringen die toch een vermogen kosten.
Hangt er helemaal van af waar je woont en waar je naartoe wilt. Voor sommige reizen is het OV veel handiger, voor andere reizen is de auto handiger.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:21 schreef Confetti het volgende:
Blijft een hopeloos inefficiënt systeem, dat OV. De auto is veruit superieur en daar komen steeds meer mensen achter. We kunnen ons beter richten op meer asfalt en het delen van vervoersmiddelen met de buurt.
Bovendien zijn mensen creatief genoeg om binnen de spits te reizen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:07 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is nu ook al het geval. Om voor de ochtendspits in te checken moet je wel heel vroeg zijn, want die grens ligt bij 06:30, maar als je net voor 16:00 incheckt kan het best zijn dat je een deel van je reis in de spits maakt, terwijl je toch met 40% korting reist.
Valt allemaal wel mee. Tante Bep en tante Sjaan gaan echt niet om 06:30 al in de trein zitten, zodat ze met korting naar het Rijksmuseum kunnen reizen. Het speelt eigenlijk alleen in de avondspits, die volgens de regels van de NS om 16:00 begint. Dan zit je nog niet tussen al het kantoorpersoneel, maar al wel tussen de studenten en scholieren.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:37 schreef Cherni het volgende:
Bovendien zijn mensen creatief genoeg om binnen de spits te reizen.
Hier een overzicht. Doe er je voordeel mee als dagjes reiziger.
Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05. Dan wel net na 08.55 en 18.25. Kijk wel uit dat u het niet net te laat of te vroeg doet. Checkt u in om 08.54.59, dan betaalt u vol tarief, Checkt u in om 08.55 precies dan reist u met korting.
Daar vergis je je in. Ik reis met de trein van Maastricht naar Eindhoven als mijn dienst het toelaat. Zo niet ga ik met de auto wat meestal helaas het geval is. Maar de trein die net na 6.00 uur vertrekt zit al vanaf Sittard goed vol. Ook met dagjes mensen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:40 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Valt allemaal wel mee. Tante Bep en tante Sjaan gaan echt niet om 06:30 al in de trein zitten, zodat ze met korting naar het Rijksmuseum kunnen reizen. Het speelt eigenlijk alleen in de avondspits, die volgens de regels van de NS om 16:00 begint. Dan zit je nog niet tussen al het kantoorpersoneel, maar al wel tussen de studenten en scholieren.
Alleen als je dat per se tijdens de spits wilt doen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:42 schreef Apotheose het volgende:
Kortom: van A naar B komen wordt straks - mits je dat lopend of fietsend kunt doen - onbetaalbaar. Lekker bezig Nederland!
Inderdaad. Als ik in een of ander dorp of gehucht moet zijn neem ik de auto. Maar moet ik in het centrum van een stad zijn neem ik de trein. In mijn geval zou ik gek zijn dit niet met de trein te doen middels een NS business card aangeboden door de werkgever. Zelfs mijn vakanties doe ik per trein. Maar werk je met onregelmatigheid dan is het OV sowieso in de meeste gevallen geen optie. En in mijn geval nog erg ongunstig ook omdat per auto de km vergoeding de kosten op geen enkele manier dekt. Maar goed dat is een keuze omdat ik standplaats Eindhoven niet wil verlaten terwijl er andere opties zijn. Dus ik kan daar niet over klagen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:27 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hangt er helemaal van af waar je woont en waar je naartoe wilt. Voor sommige reizen is het OV veel handiger, voor andere reizen is de auto handiger.
Als ik in het centrum van Amsterdam moet zijn, doe ik dat niet met de auto. Als ik op vakantie ga, laat ik mijn auto niet voor 200 euro op Schiphol staan, terwijl de trein me voor een tientje in de vertrekhal aflevert. En als ik naar Netterden of Espel moet is er geen haar op m'n hoofd die overweegt om dat met het OV te gaan doen.
Je mag je dan aansluiten bij de mensen die al een aantal decennia een beperkte actieradius hebben, hoe meer mensen zich daarbij aansluiten hoe beter.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:42 schreef Apotheose het volgende:
Kortom: van A naar B komen wordt straks - mits je dat lopend of fietsend kunt doen - onbetaalbaar. Lekker bezig Nederland!
Vanwege de belasting van het milieu of om andere redenen?quote:Op zondag 13 augustus 2023 13:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Je mag je dan aansluiten bij de mensen die al een aantal decennia een beperkte actieradius hebben, hoe meer mensen zich daarbij aansluiten hoe beter.
Er is eerder een beroep op het hoger onderwijs gedaan om andere tijden te hanteren zodat studenten niet in de spits hoeven te reizen. Dat dat niet is gebeurd is geen onwil, maar het rooster laat het niet toe.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:37 schreef Cherni het volgende:
Studenten met OV en woon werkverkeer zal het verder niets uitmaken. Die blijven toch in de spits reizen met diverse producten zoals een NS-Business Card. Ik verwacht niet dat werkgevers en scholen hun tijden gaan aanpassen.
Ik hoop gewoon dat men dan de actieradius van alle mensen vergroot. Is dus een beetje egoïstisch van mij.quote:Op zondag 13 augustus 2023 13:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vanwege de belasting van het milieu of om andere redenen?
Niets aan toe te voegen. Duidelijke uitleg.quote:Op zondag 13 augustus 2023 14:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is eerder een beroep op het hoger onderwijs gedaan om andere tijden te hanteren zodat studenten niet in de spits hoeven te reizen. Dat dat niet is gebeurd is geen onwil, maar het rooster laat het niet toe.
Er moeten dan evenveel colleges worden gegeven in minder tijd en daar is niet genoeg ruimte voor. Zou er wel genoeg ruimte voor zijn, dan betekent het dat docenten standaard in de avond moeten gaan werken. Zelf deed ik dat incidenteel, maar niet elke dag. Je moet dan dineren op het werk (daar zijn niet altijd faciliteiten voor) en je ziet je gezin bijna niet meer. Wie wil dat nou?
Onze maatschappij is ingericht op bepaalde werk-, studie- en schooltijden. Veel hangt daarmee samen. Stel je voor dat je werktijden wilt verruimen, dan zullen bepaalde gebouwen eerder open moeten. En de supermarkten moeten hun tijden aanpassen, want sommige mensen zullen eerder of juist later boodschappen willen doen. Zo kun je nog wel even doorgaan.
Wil je reizen in de spits werkelijk ontmoedigen, dan moeten rigoureuze keuzes worden gemaakt zoals het verkorten van de werkweek en het reduceren van het aantal contacturen in het hoger onderwijs. Als er minder wordt gewerkt zijn we minder productief, waardoor het de vraag is of de overheid financieel beter af is. En je kunt wel raden wat er met de kwaliteit van het onderwijs gebeurt.
Tuurlijk wel. Ik ben niet afhankelijk van de trein en mijn kind gaat op eigen gelegenheid naar school en ik begin ook rond die tijd net als 80% van mijn collega's.quote:Op zondag 13 augustus 2023 09:35 schreef nomina het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Veel treinreizigers hebben geen andere keus dan trein, bijvoorbeeld studenten.
En verder weer typisch zoals veel in dit land geregeld is; NS is er voor de NS, scholen zijn er voor scholen, ziekenhuizen zijn er voor ziekenhuizen.
Ik kan het artikel niet lezen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
500 miljoen winst in 22
¤ 215 miljoen in 2019
Tijdens Corona was het dramatisch
De NS bezit dus de vermeend rendabele spoortrajecten.quote:Treinkaartjes zijn weer duurder geworden, waar ligt dat aan?
Toen is met de NS afgesproken: de treinlijnen waar geld bij moet, dragen jullie over aan regionale spelers en provincies. Die krijgen dus wel subsidie. De concessie voor het hoofdrailnet is voor de NS, maar dat kost geld."
quote:https://www.treinreiziger(...)itstoeslag-toestaan/
Het kabinet wil de Nederlandse Spoorwegen groen licht geven voor een spitstoeslag. Daarnaast hoeft NS niet meer 80 miljoen euro per jaar te betalen om op het hoofdrailnet te mogen rijden. In plaats daarvan krijgt het spoorbedrijf straks jaarlijks 13 miljoen euro subsidie. Dat staat in de nieuwe concessie, melden ingewijden aan de Volkskrant.
Subsidie
In de huidige concessieperiode moet NS in totaal 800 miljoen euro betalen om op het spoor te mogen rijden. In de nieuwe concessie hoeven de Spoorwegen geen geld meer te betalen maar krijgen juist geld toe.
De nieuwe financiële afspraken hebben twee doelen: allereerst is NS door de coronaperiode niet meer financieel gezond. Zo heeft NS het eerste half jaar een operationeel verlies geleden van 25 miljoen euro. Maar experts hebben de afgelopen periode ook twijfels geuit of de overheid wel een concessie onderhands mag gunnen als deze met name rendabele lijnen bevat. Door subsidie toe te kennen, is er dus geen sprake meer van een lijnennet dat rendabel is.
Oh ja dat ook natuurlijk. Daar kan veel 2inst zitten. Met ov puur an zich kan geen winst worden gemaakt.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De Winkels op de stations zijn zeer winstgevend idd.
Het aantal studenten en/of jongeren die gebruik maken van de trein is in iedergeval zeer groot.quote:Op zondag 13 augustus 2023 14:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Ik ben niet afhankelijk van de trein en mijn kind gaat op eigen gelegenheid naar school en ik begin ook rond die tijd net als 80% van mijn collega's.
Ik wil graag voor half 6 thuis zijn en ik heb ook geen zin om om 6 uur op kantoor te zijn.
De kinderbijslag afschaffen zou wel dan wel eens een oplossing kunnen zijn. Minder studenten en het spoor wordt minder belast. Of kwamen die studenten niet voor een groot deel uit het buitenland en moeten we daar niet eens mee stoppen/verminderen?quote:Op zondag 13 augustus 2023 14:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het aantal studenten en/of jongeren die gebruik maken van de trein is in iedergeval zeer groot.
Studenten uit het buitenland hebben geen recht op een ov kaart. Dat het land van herkomst deze studenten beloond met gratis inwonen en wat al niet meer kunnen we vrij weinig tegen doen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 14:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De kinderbijslag afschaffen zou wel dan wel eens een oplossing kunnen zijn. Minder studenten en het spoor wordt minder belast. Of kwamen die studenten niet voor een groot deel uit het buitenland en moeten we daar niet eens mee stoppen?
Volgens mij bekostigen wij dat dan uiteindelijk zelf want de italiaanse staatschulden werden en zullen ook nooit afgelost worden met reële diensten en goederen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 15:07 schreef Cherni het volgende:
[..]
Studenten uit het buitenland hebben geen recht op een ov kaart. Dat het land van herkomst deze studenten beloond met gratis inwonen en wat al niet meer kunnen we vrij weinig tegen doen.
Bij mij in de buurt is een complex dat vol zit met buitenlandse studenten. Vooral uit Italië. De Italiaanse overheid bekostigd dit schijnbaar. Dit kwam ter sprake vanwege een bijeenkomst georganiseerd voor plaatselijke inwoners. De beheerder legde dat allemaal haarfijn uit.
Tja dat is een andere discussie. Maar dat is iets wat mij ook wel frustreert.quote:Op zondag 13 augustus 2023 15:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij bekostigen wij dat dan uiteindelijk zelf want de italiaanse staatschulden werden en zullen ook nooit afgelost worden met reële diensten en goederen.
Ben in het algemeen wel voor minder buitenlandse studenten. Momenteel is 40% van de eerste jaars buitenlands.quote:Op zondag 13 augustus 2023 14:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De kinderbijslag afschaffen zou wel dan wel eens een oplossing kunnen zijn. Minder studenten en het spoor wordt minder belast. Of kwamen die studenten niet voor een groot deel uit het buitenland en moeten we daar niet eens mee stoppen/verminderen?
De trein en de auto zijn duur en er is weinig aan te doen voorlopig. Het merendeel van de kosten bij het spoor is personeel en als je daar veel van nodig hebt zoals bij het spoor kom je daar niet omheen. De regionale spoortrajecten worden al gesubsideerd en nu dus ook de NS op de eerder genoemde "rendabele" trajecten.quote:Op zondag 13 augustus 2023 15:26 schreef descon het volgende:
Of
[..]
Ben in het algemeen wel voor minder buitenlandse studenten. Momenteel is 40% van de eerste jaars buitenlands.
Daarmee veroorzaken we onze eigen problemen.
Die hebben woonruimte nodig waardoor er minder beschikbaar is voor onze nederlandse studenten. Die gaan dan weer reizen vanaf pa&ma of een lokatie verder van het onderwijs. Al heb ik dan weer geen idee hoeveel % dat van de spitsreiziger is.
Vind alleen de trein schofterig duur als het een alternatief moet zijn voor de auto. Zodra ik met korting reis vind ik het nog vaak wel een goed alternatief als je op centrale lokaties moet zijn.
Er is natuurlijk ook geïnvesteerd in nieuw materieel zoals de sprinter nieuwe generatie en de intercity nieuwe generatie. De fyra en hsl zijn de grootste miskleunen geweest. Bizar gewoon.quote:Op zondag 13 augustus 2023 15:26 schreef descon het volgende:
Of
[..]
Ben in het algemeen wel voor minder buitenlandse studenten. Momenteel is 40% van de eerste jaars buitenlands.
Daarmee veroorzaken we onze eigen problemen.
Die hebben woonruimte nodig waardoor er minder beschikbaar is voor onze nederlandse studenten. Die gaan dan weer reizen vanaf pa&ma of een lokatie verder van het onderwijs. Al heb ik dan weer geen idee hoeveel % dat van de spitsreiziger is.
Vind alleen de trein schofterig duur als het een alternatief moet zijn voor de auto. Zodra ik met korting reis vind ik het nog vaak wel een goed alternatief als je op centrale lokaties moet zijn.
Meer doen in minder tijd is juist wat je niet moet proberen. Dan heb je inderdaad veel meer ruimte nodig, die vervolgens een groot deel van de tijd leeg staat. Ook vanuit huisvestingskosten geredeneerd is dat niet aantrekkelijk.quote:Op zondag 13 augustus 2023 14:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is eerder een beroep op het hoger onderwijs gedaan om andere tijden te hanteren zodat studenten niet in de spits hoeven te reizen. Dat dat niet is gebeurd is geen onwil, maar het rooster laat het niet toe.
Er moeten dan evenveel colleges worden gegeven in minder tijd en daar is niet genoeg ruimte voor. Zou er wel genoeg ruimte voor zijn, dan betekent het dat docenten standaard in de avond moeten gaan werken. Zelf deed ik dat incidenteel, maar niet elke dag. Je moet dan dineren op het werk (daar zijn niet altijd faciliteiten voor) en je ziet je gezin bijna niet meer. Wie wil dat nou?
Onze maatschappij is ingericht op bepaalde werk-, studie- en schooltijden. Veel hangt daarmee samen. Stel je voor dat je werktijden wilt verruimen, dan zullen bepaalde gebouwen eerder open moeten. En de supermarkten moeten hun tijden aanpassen, want sommige mensen zullen eerder of juist later boodschappen willen doen. Zo kun je nog wel even doorgaan.
Wil je reizen in de spits werkelijk ontmoedigen, dan moeten rigoureuze keuzes worden gemaakt zoals het verkorten van de werkweek en het reduceren van het aantal contacturen in het hoger onderwijs. Als er minder wordt gewerkt zijn we minder productief, waardoor het de vraag is of de overheid financieel beter af is. En je kunt wel raden wat er met de kwaliteit van het onderwijs gebeurt.
Ik ben een groot fan en een fervent gebruiker van nieuwe technologie , maar online onderwijs is in mijn optiek een slap aftrekstel. In een goede opleiding zijn de relatie tussen docent en student en de relatie tussen studenten onderling essentieel. Vind je thuis op tv een film kijken of op je laptop een voorstelling bekijken hetzelfde als een bioscoop of theater bezoeken? Dat de meeste hoorcolleges nu ondermaats zijn, betekent niet dat we op ondermaatse online colleges over zouden moeten willen stappen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 17:25 schreef Sodemieters het volgende:
Het gaat om minder doen in meer tijd. Spreiden. Dus minder naar kantoor/school, maar ook thuis werken, of op een shared office locatie bij je in de buurt. Het face-to-face overleg met je afstudeerbegeleider graag in levende lijve, maar massacolleges kunnen prima online. Corona heeft ons geleerd dat je heel veel dingen prima op afstand kunt doen.
En makkelijk denken over het veranderen van die patronen is een complete miskenning van menselijke behoeften en culturele gebruiken.quote:En niet alleen spreiden wat betreft locatie, maar ook qua tijden. Veel mensen zitten volledig vastgeroest in bestaande patronen.
Zoiets als een doktersbezoek is iets wat je incidenteel doet. Voor een kind is het juist belangrijk om bij de groep aan te sluiten. Als het onderwijs te zeer maatwerk wordt, raken kinderen/jongeren losgezongen van de groep en hebben ze vaker motivatieproblemen. Dat werkt zelfs zo met volwassenen (studenten). En dan zwijg ik nog over de logistieke problemen bij het mogelijk maken van zulk flexibel onderwijs.quote:Dinsdagavond gaan sporten is heel normaal, maar dinsdagavond nog even gaan werken vindt men ridicuul. Misschien is het wel veel fijner om juist wel de dinsdagavond te gaan werken, als je daarmee de donderdagmiddag vrijspeelt. Kun je dan met je kind naar de dokter, of in alle rust naar een museum. En dinsdagavond werken betekent niet automatisch dat je dinsdagavond naar kantoor gaat. Dat kan ook vanuit huis.
Deze post is een prima voorbeeld van wat ik bedoel: volledig vastzitten in vaste patronen. Het was altijd zo, het bevalt me, dus moet het tot in de eeuwigheid zo blijven. Het gaat niet om mijn persoonlijke voorkeur (of de jouwe), maar om wat het beste werkt. En dat is niet concentreren, zoals jij aangaf, maar spreiden.quote:Op zondag 13 augustus 2023 17:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben een groot fan en een fervent gebruiker van nieuwe technologie , maar online onderwijs is in mijn optiek een slap aftrekstel. In een goede opleiding zijn de relatie tussen docent en student en de relatie tussen studenten onderling essentieel. Vind je thuis op tv een film kijken of op je laptop een voorstelling bekijken hetzelfde als een bioscoop of theater bezoeken? Dat de meeste hoorcolleges nu ondermaats zijn, betekent niet dat we op ondermaatse online colleges over zouden moeten willen stappen.
[..]
En makkelijk denken over het veranderen van die patronen is een complete miskenning van menselijke behoeften en culturele gebruiken.
[..]
Zoiets als een doktersbezoek is iets wat je incidenteel doet. Voor een kind is het juist belangrijk om bij de groep aan te sluiten. Als het onderwijs te zeer maatwerk wordt, raken kinderen/jongeren losgezongen van de groep en hebben ze vaker motivatieproblemen. Dat werkt zelfs zo met volwassenen (studenten). En dan zwijg ik nog over de logistieke problemen bij het mogelijk maken van zulk flexibel onderwijs.
In je verdere posting projecteer je wat jij prettig vindt op wat anderen zouden moeten willen. Ik wil helemaal niet in de avonden werken, want ik ben geen avondmens. Als mijn lief dat wel wil, zien we elkaar effectief doordeweeks niet meer. Wat een individu doet of wil, heeft invloed op iedereen om die persoon heen. Dat is iets om bij stil te staan als je verwacht dat men maar gewoon wat aanpassingen maakt, om nog maar te zwijgen over de personen die geen flexibel werk hebben.
Alleen al lid zijn van een vereniging is dan al een gigantische uitdaging. En dat is dan nog maar een voorbeeld. En vergeet niet dat sowieso niet iedereen thuis kan werken. En wie past zich aan wie aan. Verwacht jij dat je in de avonduren je auto kunt laten repareren terwijl een ander dat in de ochtend wil. En past een opdrachtgever zich aan de flexibiliteit van mij aan?quote:Op zondag 13 augustus 2023 17:59 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Deze post is een prima voorbeeld van wat ik bedoel: volledig vastzitten in vaste patronen. Het was altijd zo, het bevalt me, dus moet het tot in de eeuwigheid zo blijven. Het gaat niet om mijn persoonlijke voorkeur (of de jouwe), maar om wat het beste werkt. En dat is niet concentreren, zoals jij aangaf, maar spreiden.
Ik heb het helemaal niet over maatwerk-onderwijs gehad. Ook niet over structureel 's avonds werken. Wel over samen afspraken maken. Zie je je vriend nu op elke werkdag de hele avond? Gaat hij nooit iets doen zonder jou? En als-ie wel eens iets doet zonder jou, waarom zou dat dan geen werk kunnen zijn? Ik betwijfel of het zo'n probleem zou zijn als hij op dinsdagavond werkt en op donderdagochtend sport, in plaats van andersom.
Als 's avonds werken niet goed past bij jouw bioritme, dan kun je natuurlijk spreiden naar andere momenten. Door flexibel te zijn in je tijden kun je bovendien, als je het slim doet, juist meer tijd met je gezin doorbrengen - niet minder. Als voorbeeld: wanneer je vriend en jij beiden elke dag werken tijdens normale kantoortijden, zit er dus nooit iemand klaar met een kopje thee wanneer de kinderen uit school komen.
Trein zou je best verder kunnen automatiseren. Zijn vaste trajecten en je hoeft weinig rekening te houden met andere factoren waar een auto wel last van heeft.quote:Op zondag 13 augustus 2023 16:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Er is natuurlijk ook geïnvesteerd in nieuw materieel zoals de sprinter nieuwe generatie en de intercity nieuwe generatie. De fyra en hsl zijn de grootste miskleunen geweest. Bizar gewoon.
Dan nog iets over de capaciteit. Normaliter moet je door de week een reservecapaciteit hebben van 25 tot 30% per dag. In de weekeinden rijden minder treinen en is dat een minder groot probleem.
En dat haalt men nu niet. Een machinist is sowieso een aantal dagen niet beschikbaar vanwege keuringen, opleiding, overleg etc. Dan heb je met zieken te maken. Dat drukt allemaal op de reservecapaciteit. De tekorten zijn op bepaalde standplaatsen zeer groot. Dat gaat ten koste van de dienstregeling. En men moet schuiven met werklijnen. Bijvoorbeeld als Maastricht voldoende personeel heeft en Eindhoven een tekort schuift men met werklijnen. Maw personeel uit Maastricht draait aangepaste diensten uit Eindhoven waarbij de aanvang vanuit Maastricht begint.
Dat zijn gigantische puzzels.Leuk werk om roosters voor het personeel te maken.
Nu is er wel behoorlijk wat nieuwe aanwas maar zijn nog in opleiding en of moeten nog wegleren. Dat kost tijd. Helaas is het verloop onder jongeren groot. De dubbele onregelmatigheid is voor jongeren moeilijk te combineren met kinderen. En aangezien er genoeg werk is maakt men al snel een switch. We leven in andere tijden.
Ja, er zijn mensen die een baan hebben waarbij flexibele tijden echt niet mogelijk zijn. Er zijn mensen die sporten in teamverband, of bij andersoortige verenigingen. Voor allerlei mensen werkt hetgeen ik zeg helemaal niet. Wellicht geldt voor 90% van de mensen dat het niet kan. Het gaat er om dat de mensen waarvoor dit wel kan, het ook echt gaan doen. Dat het gestimuleerd wordt. Als je er in zou slagen om 10% van de mensen uit de spits te halen, ben je voorlopig van de meeste problemen af. Dan ben je het gros van de files in ieder geval kwijt.quote:Op zondag 13 augustus 2023 18:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Alleen al lid zijn van een vereniging is dan al een gigantische uitdaging. En dat is dan nog maar een voorbeeld. En vergeet niet dat sowieso niet iedereen thuis kan werken. En wie past zich aan wie aan. Verwacht jij dat je in de avonduren je auto kunt laten repareren terwijl een ander dat in de ochtend wil. En past een opdrachtgever zich aan de flexibiliteit van mij aan?
Ik wens iedereen veel succes.
Ga je dan langs om ze om een verblijfsvergunning te vragen of kan je dat ruiken?quote:Op zondag 13 augustus 2023 20:15 schreef Gunnter het volgende:
Ik denk dat vele klagers (en ze hebben wel gelijk over deze inhalige NS). Zelf stemen voor bijvooorbeeld de massa immigratie. Dit ook zorgt ook voor een extra druk op Openbaar vervoer. Als ik eens een trein pak op traject richting Zwolle. Of een bus ergens in het toch stille Drenthe. Dan puilen mijn ogen uit zoveel buitenlanders (overduidelijk economische vluchtelingen) die ik dan zie. Dat is gewoon niet normaal meer.
Verder een verbod op ex-(socialistische en. D66) politici op zulke functies zou schelen. Die doen namelijk nooit iets goeds. In de politiek en daar buiten. Alles wat ze bedenken is namelijk rotzooi.
Niemand reist gratis, ze krijgen gewoon een vergoeding voor elke student, óók studenten die nooit in de trein zitten.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Studenten de grootste groep reist met zeer hoge kortingen en/of gratis. Tel daarbij de investeringen op dan is het niet zo moeilijk om te bedenken dat een OV zelden winst kan draaien.
Ja?quote:De investeringen gemaakt door Prorail worden doorberekend aan de vervoerder.
Bron: ProRailquote:Uitgangspunt hierbij is dat middels de vergoedingen alleen kosten in rekening worden gebracht die volgen uit het gebruik van het spoor. Bijvoorbeeld de kosten voor onderhoud aan het spoor zelf, de wissels enzovoort. Kosten voor aanpassing of uitbreiding van het spoor worden niet in rekening gebracht
Dat zou alleen opgaan als NS niet ook de tarieven verhoogt. Maar die stijgen juist wel en fórs ook. Ook nu mogen ze dus weer zeven procent bóven de inflatie verhogen.quote:En aangezien bouwkosten, materieel, energie ook duurder zijn geworden is er nauwelijks winst te maken.
Daar woont alleen helemaal niemand.quote:Op zondag 13 augustus 2023 20:58 schreef Arizona het volgende:
Leuk idee om dan maar de studenten buiten de spits te laten reizen, maar ook niet praktisch. Dan moeten er wel meer treinen en bussen later in de avond ingezet worden.
Om een voorbeeld te noemen: als je in Enschede studeert aan de UT en je woont in Ootmarsum, dan is je laatste mogelijkheid om met het OV naar huis te reizen, om 20:00 uur.
Genoeg thuiswonende studenten in de dorpen hier.quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Daar woont alleen helemaal niemand.
Beetje vreemd omdat vliegmijen juist als geen ander differentiëren op vraag en aanbod. De prijzen in hoogseizoenen zijn echt anders dan in het laagseizoen. Maar als de NS wil differentiëren d.m.v. prijs naar gelang vraag en aanbod is de boot aanquote:Op zondag 13 augustus 2023 21:09 schreef nomina het volgende:
Vliegmaatschappijen hebben ook piekmomenten; in de winter veel vraag naar ski-oorden. Dus zetten ze dan meer materieel in op die oorden en minder op zonvakanties.
En in de zomer gaan ze niet zeuren en vragen aan passagiers om ook in de zomer naar ski-oorden te gaan, maar ze passen zich dus aan.
Misschien is het minder dicht bevolkt. Ze zijn sowieso veel welvarender want hun netto inkomen is gemiddeld dacht ik dubbel dat van nederlanders en de benzine is er goedkoop. BPM hebben ze daar ook niet, dus de aanschaf van een auto is veel goedkoper.quote:Op zondag 13 augustus 2023 23:10 schreef Keukenkasje het volgende:
Raar. Maar aan de andere kant. In Luxemburg is het OV gratis maar gaat iedereen met de auto.
Ik ken Luxemburgers en die zeggen juist dat de auto een statussymbool is.quote:Op zondag 13 augustus 2023 23:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Misschien is het minder dicht bevolkt. Ze zijn sowieso veel welvarender want hun netto inkomen is gemiddeld dacht ik dubbel dat van nederlanders en de benzine is er goedkoop. BPM hebben ze daar ook nie , dus de aanschaf van een auto is veel goedkoper.
Je kunt er een "dure" auto kopen en daar valt alleen 16% BTW over te betalen, geen BPM. De wegenbelasting is echter wel gekoppeld aan de CO2 uitstoot. Dus als je een Gas guzzler koopt zal dat wel status hebbenquote:Op zondag 13 augustus 2023 23:16 schreef Keukenkasje het volgende:
[..]
Ik ken Luxemburgers en die zeggen juist dat de auto een statussymbool is.
quote:https://luxtoday.lu/en/knowledge/car-purchase-tax-in-luxembourg
To give you an idea of the Luxembourg road tax value, here is a small table with some examples of popular cars. Keep in mind, that we calculated the yearly tax according to the mean value of the interval in the previous column:
Car model Body type Energy type CO2 emissions (g/km) TaxPORSCHE 718 BOXSTER Convertible Essence 196 - 210 207.06 euros
Ford FOCUS EcoBoost Sedan Essence 180 to 189 166.05 euros
RENAULT SCENIC Minivan Essence 143 - 154 98.34 euros
AUDI A3 Sportback Sedan Diesel 106 - 135 98.01 euros
FORD FIESTA Flexifuel (95ch) Sedan E85 116 - 138 68.58 euros
TOYOTA Prius Hybride Rechargeable Sedan Hybrid 94 - 107 42.42 euros
TESLA MODEL 3 SUV Electric 0 30 euros
Waar zie je dat aan, dat het overduidelijk economische vluchtelingen zijn?quote:Op zondag 13 augustus 2023 20:15 schreef Gunnter het volgende:
Ik denk dat vele klagers (en ze hebben wel gelijk over de inhalige NS). Zelf stemmen voor bijvooorbeeld de massa immigratie. Dit zorgt voor een extra druk op het openbaar vervoer. Als ik een trein pak op traject richting Zwolle. Of een bus ergens in het toch wel stille Drenthe. Dan puilen mijn ogen uit zoveel buitenlanders (overduidelijk economische vluchtelingen) die ik dan zie. Dat is gewoon niet normaal meer!
Verder een verbod op ex-(socialistische en D66) politici op zulke functies zou toch wel schelen. Die doen namelijk nooit iets goeds. In de politiek en daar buiten. Alles wat ze bedenken is namelijk tyfus en rotzooi.
quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:09 schreef nomina het volgende:
Spitsboetes....
Vragen om op andere momenten te reizen...
Blijkbaar kan openbaar vervoer niet op een grote mensen manier benaderd worden als iets dat geld kost en niet gemanaged kan worden als een bedrijf.
Vliegmaatschappijen hebben ook piekmomenten; in de winter veel vraag naar ski-oorden. Dus zetten ze dan meer materieel in op die oorden en minder op zonvakanties.
En in de zomer gaan ze niet zeuren en vragen aan passagiers om ook in de zomer naar ski-oorden te gaan, maar ze passen zich dus aan.
De NS zou bij meer vraag meer kunnen leveren, maar dat willen ze niet. En als OV, kunnen ze buiten de spits ook niet al te veel schrappen - dan is het geen OV meer.
Dat is overal en altijd zo, en dat moeten ze gewoon accepteren. En stoppen met dat gejank en altijd de schuld bij externe factoren en de burger leggen.
D66 is ook gewoon precies als de VVD, dat progressieve is alleen maar make-up dat ze er zo afvegen wanneer dat beter uitkomt.quote:Op maandag 14 augustus 2023 00:16 schreef Gehrman het volgende:
Wel komisch dat dit plan afkomstig is van de progressief linkse Koolmees. Had ook zomaar een VVD plannetje kunnen zijn.
"Iedereen" klopt natuurlijk niet.quote:Op zondag 13 augustus 2023 23:10 schreef Keukenkasje het volgende:
Raar. Maar aan de andere kant. In Luxemburg is het OV gratis maar gaat iedereen met de auto.
Elke vervoerder wie dan ook moet per bak km afrekenen bij Prorail. Zo simpel is het. Prorail mag het dan wel leuk brengen maar zo werkt het niet. Bovendien geven ze aan het gebruik van het spoor wat ik al aangaf. Ja ja dan zal Prorail echt niet die investeringen meenemen in het gebruik van het spoor. Uiteraard leggen ze niet de rekening van een defect sein, onderhoud etc rechtstreeks bij de vervoerder. Maar het totale plaatje word gewoon in het gebruik van het spoor meegenomen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 20:54 schreef Zelva het volgende:
[..]
Niemand reist gratis, ze krijgen gewoon een vergoeding voor elke student, óók studenten die nooit in de trein zitten.
[..]
Ja?
[..]
Bron: ProRail
[..]
Dat zou alleen opgaan als NS niet ook de tarieven verhoogt. Maar die stijgen juist wel en fórs ook. Ook nu mogen ze dus weer zeven procent bóven de inflatie verhogen.
Je zei letterlijk:quote:Op maandag 14 augustus 2023 09:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Elke vervoerder wie dan ook moet per bak km afrekenen bij Prorail. Zo simpel is het. Prorail mag het dan wel leuk brengen maar zo werkt het niet. Bovendien geven ze aan het gebruik van het spoor wat ik al aangaf. Ja ja dan zal Prorail echt niet die investeringen meenemen in het gebruik van het spoor. Uiteraard leggen ze niet de rekening van een defect sein, onderhoud etc rechtstreeks bij de vervoerder. Maar het totale plaatje word gewoon in het gebruik van het spoor meegenomen.
Dan kom ik met een bron waaruit blijkt dat investeringen niet in rekening worden gebracht, kom je met een heel verhaal met allerlei zijweggetjes, maar feit blijft gewoon dat ProRail alleen de spoorvervoerders, en dus ook niet alleen de NS, aanslaat voor het gebruik van het spoor. Dus als ergens nieuwe rails moeten worden aangelegd draagt NS daar geen cent aan bij. Dat doet de belastingbetaler, er gaat namelijk 2,4 miljard per jaar van de belastingbetaler naar ProRail. Wat NS betaalt valt daar volstrekt bij in het niet.quote:De investeringen gemaakt door Prorail worden doorberekend aan de vervoerder.
Zie post hierboven. Dat gaat dus om fikse bedragen (in ieder geval veel meer dan ze aan ProRail moeten betalen).quote:En betalen studenten exact dezelfde prijs voor één rit dan wanner ik de trein neem? En hoe hoog is die vergoeding?
Niet per se een bouwstop, maar ik zei al dat bedrijven ook vanuit kostenoogpunt baat hebben bij spreiden. Huisvesting is voor de meeste bedrijven de tweede kostenpost, na personeelskosten. Veel bedrijven zitten na corona, vanwege het toegenomen thuis werken, met te grote kantoren. Daarbij zie je bovendien vaak grote pieken op de dinsdag en de donderdag. Op de woensdag en vooral de vrijdag kun je een kanon afschieten. De gemiddelde bezettingsgraad in kantoren zit rond de 30% en dat is gemeten gedurende normale kantoortijden. Bedrijven hebben dus een economisch belang om de aanwezigheid van personeel te spreiden, want werkplekken die zelfs tijdens kantooruren 70% van de tijd onbezet zijn, zijn natuurlijk niet financieel aantrekkelijk.quote:Op maandag 14 augustus 2023 06:30 schreef Basp1 het volgende:
De mensen die zeggen dat er maar meer gespreid moet worden met werktijden die zijn natuurlijk ook voor een bouwstop op kantoren de komende 15 jaar. Kantoorpanden die maar 5 dagen voor 9 uur per dag gebruikt worden hoe durven we zoiets kostbaars als kantoorruimte zo inefficiënt te benutten.
Krijg jij de rekening in de bus als er een weg word gerepareerd.quote:Op maandag 14 augustus 2023 21:08 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je zei letterlijk:
[..]
Dan kom ik met een bron waaruit blijkt dat investeringen niet in rekening worden gebracht, kom je met een heel verhaal met allerlei zijweggetjes, maar feit blijft gewoon dat ProRail alleen de spoorvervoerders, en dus ook niet alleen de NS, aanslaat voor het gebruik van het spoor. Dus als ergens nieuwe rails moeten worden aangelegd draagt NS daar geen cent aan bij. Dat doet de belastingbetaler, er gaat namelijk 2,4 miljard per jaar van de belastingbetaler naar ProRail. Wat NS betaalt valt daar volstrekt bij in het niet.
Jij doet net alsof NS ProRail overeind houdt of zo. Waar denk je dat die 2,4 miljard blijft als het volgens jou 'het totale plaatje in het gebruik van het spoor wordt meegenomen'?
[..]
Zie post hierboven. Dat gaat dus om fikse bedragen (in ieder geval veel meer dan ze aan ProRail moeten betalen).
Het is ook een gotspe om te denken dat als de OV-chipkaart er niet meer zou zijn dat dan studenten massaal betaald met de trein gaan reizen en de NS spekkoper wordt. Daar hebben ze het geld helemaal niet voor.
Daarom werkt het NLse ov systeem ook zo grandioos...quote:Op zondag 13 augustus 2023 20:58 schreef Arizona het volgende:
Leuk idee om dan maar de studenten buiten de spits te laten reizen, maar ook niet praktisch. Dan moeten er wel meer treinen en bussen later in de avond ingezet worden.
Om een voorbeeld te noemen: als je in Enschede studeert aan de UT en je woont in Ootmarsum, dan is je laatste mogelijkheid om met het OV naar huis te reizen, om 20:00 uur.
Ik snap sowieso niet waarom de NS of ProRail winst zou moeten maken. Op een snelweg wordt geen winst gemaakt, op een fietspad ook niet. Waarom op het OV dan wel?quote:Op maandag 14 augustus 2023 23:10 schreef Cherni het volgende:
En wat mij betreft reizen studenten gratis. Prima zelfs. Maar kom dan niet zeuren over het draaien van verlies en dat je niet elk jaar winst kunt draaien. Ik ben dan ook een voorstander van een organisatie zinder winst oogmerk mbt een OV.
Omdat dat geprivatiseerd is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet waarom de NS of ProRail winst zou moeten maken. Op een snelweg wordt geen winst gemaakt, op een fietspad ook niet. Waarom op het OV dan wel?
Breek mij de bek niet open. Ik vind dit ook vreemd. Het OV en andere infra, onderwijs, zorg, energie zijn zo van de zaken waar je het niet over winst moet hebben als je tenminste een sociaal democraat bent. Dit omdat arm of rijk hiervan gebruik moet kunnen maken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet waarom de NS of ProRail winst zou moeten maken. Op een snelweg wordt geen winst gemaakt, op een fietspad ook niet. Waarom op het OV dan wel?
Dat was ergens rond 1982 toch? Ik herinner het me nog vaag, Ina.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:09 schreef cherrycoke het volgende:
Het mislukken van de Fyra heeft de NS 772 miljoen euro gekost.
Dit moet ook betaald worden, tsja
Die Fyra en hsl zijn inderdaad de grootse miskleunen die ik zo snel even kan bedenken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:09 schreef cherrycoke het volgende:
Op een snelweg wordt wel degelijk winst gemaakt. Snelweg aanleg en onderhoud wordt gewoon onder tender aanbesteed aan private bedrijven. Fietspaden idem.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Op een snelweg wordt geen winst gemaakt, op een fietspad ook niet. Waarom op het OV dan wel?
Ach, ze hebben nog ergens 1,3 miljard weggemoffeld.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:09 schreef cherrycoke het volgende:
quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:14 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ach, ze hebben nog ergens 1,3 miljard weggemoffeld.
Ja, van de belastingbetaler. 2,3 miljard per jaar.quote:Op maandag 14 augustus 2023 23:10 schreef Cherni het volgende:
[..]
Krijg jij de rekening in de bus als er een weg word gerepareerd.
Wat is er nu zo moeilijk om te begrijpen dat vervoerders Prorail betalen voor het gebruik van het spoor? Prorail moet de investeringen die ze maken ook ergens vandaan halen.
Een deel? Veruit het leeuwendeel.quote:Oke daar zit ook vanuit de overheid een deel bij zoals belasting en subsidies.
Zijn allebei gebruiksvergoedingen...quote:Laat ik het anders zeggen. Leg mij dan even uit waarom vervoerders per km en per bak Prorail betalen.
Ja jij misschien, maar ProRail niet. En ik ook niet. Investeren is niet de boel draaiende houden zoals het nu is. Dat is stagnatie.quote:En onderhoud, reparaties zie ik als een investering voor een blijvend goed infra systeem
Ja schat, met die redenering wordt op het spoor ook winst gemaakt hè?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Op een snelweg wordt wel degelijk winst gemaakt. Snelweg aanleg en onderhoud wordt gewoon onder tender aanbesteed aan private bedrijven. Fietspaden idem.
Aldus een bericht van 13 jaar geleden...quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:14 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ach, ze hebben nog ergens 1,3 miljard weggemoffeld.
Best kans dat het met al die personele wisselingen in de top inmiddels niet meer in het bedrijf zit nee.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:21 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Aldus een bericht van 13 jaar geleden...
Wat probeer je te zeggen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:23 schreef Zelva het volgende:
[..]
Best kans dat het met al die personele wisselingen in de top inmiddels niet meer in het bedrijf zit nee.
Het probleem is niet zozeer het winstmaken maar machtsmisbruik van personeel bij monopolisten zoals dat bij de vroegere PTT en Postbank ook bestond. De Postbank/ING moet nu gewoon concurreren met de andere banken. De PTT nu Postnl heeft zijn monopolie mede door de technische vooruitgang grotendeels verloren. De NS bljift in dat opzicht problematisch of het nu public is of privaat. Hopelijk brengt de technische vooruitgang een doorbraak zodat het veel minder arbeidsintensief wordt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:18 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja schat, met die redenering wordt op het spoor ook winst gemaakt hè?
Ja, machtsmisbruik van topmensen zie je inderdaad nooit bij commerciële bedrijven... Ken je Ralph Hamers nog?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:25 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het probleem is niet zozeer het winstmaken maar machtsmisbruik van personeel bij monopolisten zoals dat bij de vroegere PTT en Postbank ook bestond. De Postbank/ING moet nu gewoon concurreren met de andere banken. De PTT nu Postnl heeft zijn monopolie mede door de technische vooruitgang grotendeels verloren. De NS bljift in dat opzicht problematisch of het nu public is of privaat. Hopelijk brengt de technische vooruitgang een doorbraak zodat het veel minder arbeidsintensief wordt.
Nee, juist door de "reguliere" werknemers niet zozeer de top.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:31 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, machtsmisbruik van topmensen zie je inderdaad nooit bij commerciële bedrijven... Ken je Ralph Hamers nog?
Als dat zo is, solliciteer zou ik zeggrn. Ze kunnen de mensen goed gebruiken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, juist van de "reguliere" werknemers niet zozeer de top.
Als laborant met ervaring in de zuivel tegen de pensioenleeftijd voor mij geen optie, bovendien zou ik er met de mentaliteit daar ook geen voldoening uit mijn werk weten te halen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als dat zo is, solliciteer zou ik zeggrn. Ze kunnen de mensen goed gebruiken.
Als er iets goed is dan is het wel dat leeftijd en afkomst geen enkele rol speelt. Er is een 59 jarige vanuit het bankwezen begonnen als machinist. En voldoening uit iets halen is afhankelijk van je eigen wensen. Ik zou geen voldoening halen uit de sector zorg om maar een voorbeeld te geven.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als laborant met ervaring in de zuivel tegen de pensioenleeftijd voor mij geen optie, bovendien zou ik er met de mentaliteit daar ook geen voldoening uit mijn werk weten te halen.
Omdat driekoplopers het zegt? Wat een schertsfiguur is dat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, juist door de "reguliere" werknemers niet zozeer de top.
'Verlies NS door wanbeleid'
De persoon waar je het over hebt is anti NS. Deze persoon hoor je dan ook alleen maar over NS. Uiteraard kan en moet NS het beter gaan doen. Maar ook bij andere vervoerders is er gestaakt, vallen bussen en treinen uit en zijn treinen overvol.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 01:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Omdat driekoplopers het zegt? Wat een schertsfiguur is dat.
Hoe dan ook is het al dan niet monopolist zijn,of het al dan niet privaat zijn, geen probaat middel tegen slechte bedrijfsvoering. Dat kun je overal tegenkomen.
Het neoliberale dogma dat een private partij altijd winst maakt en deze droeftoeters alleen maar naar harde geldcijfers kijken. Aan het maatschappelijk nut word door deze tunnelvisie geen economische waarde toegekend dus dat vergeten ze dan in de zwart wit berekening.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
De linkse dogma is eigenlijk precies hetzelfde. Tuig een lulverhaal op over het nut voor iederwen. En troggel de belastingbetaler miljarden af. Die je dan lekker verdeeld onder al je corporate vriendjes en vriendinnetjea in het complot. Uiteindelijk wordt het 'beoogde' linkse doel natuurlijk nooit gehaald. Waarom dan niet he?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 06:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het neoliberale dogma dat een private partij altijd winst maakt en deze droeftoeters alleen maar naar harde geldcijfers kijken. Aan het maatschappelijk nut word door deze tunnelvisie geen economische waarde toegekend dus dat vergeten ze dan in de zwart wit berekening.
Laat dat 'voor beter OV' maar voor wat het is. Overal zijn de lonen gestegen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, juist door de "reguliere" werknemers niet zozeer de top.
'Verlies NS door wanbeleid'
ProRail maakt geen winst, dat is een soort Rijkswaterstaat. Maar spoorvervoer is geen infrastructuur, net als wegvervoer dat ook niet is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
quote:Rover boos over prijsverhoging treinkaartjes NS: ‘Zo wordt de trein onbetaalbaar’
Reizigersbelangenorganisatie Rover reageert kritisch op het nieuws dat NS de treinkaartjes de komende jaren 7 procent duurder mag maken, bovenop de reguliere verhogingen. ,,Dit is niet uit te leggen aan treinreizigers.”
NS mag per januari de tarieven met 3,5 procent verhogen, zo maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur & Waterstaat) maandag bekend. Let wel: die verhoging komt bovenop de jaarlijkse reguliere verhoging. De vervoerder kan dit recept vanaf januari 2026 nogmaals herhalen.
Resultaat is dat treinkaartjes volgend jaar minimaal 6,5 procent duurder worden voor de reizigers, vreest reizigersbelangenorganisatie Rover. Al met al wordt het openbaar vervoer alleen maar duurder, want dit jaar gingen de prijzen al gemiddeld 4,5 procent omhoog. Onbeperkt reizen buiten de spits werd 10 procent duurder. Vaste trajectkaarten voor vaste reizigers daalden overigens licht in prijs.
https://www.ad.nl/binnenl(...)betaalbaar~a8da99b6/
lekker roeptoeteren om je subsidie binnen te harken.quote:
quote:Dit jaar kon de NS een geplande tariefsverhoging van 8,7 procent nog uitstellen doordat het kabinet op verzoek van de Tweede Kamer eenmalig 120 miljoen euro vrijmaakte. Maar voor volgend jaar is dat geld er niet, dus gaan de tarieven in 2025 alsnog 8,7 procent omhoog, zegt de NS. Bovenop die 8,7 procent komt ook nog een inflatiecorrectie. Hoeveel dat wordt, wordt pas later dit jaar duidelijk.
Als je dit wilt keren zul je jarenlang miljarden extra moeten investeren in zowel het spoor als de NS. Alleen regeren we in Nederland slechts op korte termijn gewinquote:
KoeKoek.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 11:50 schreef Jor_Dii het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)n-wordt-fors-duurder
NS schrapt 500 banen, reizen met de trein wordt fors duurder
[..]
Ja zal in 2026 ook wel weer als reden genoemd worden om het weer duurder te maken.quote:
Dat zou mooi zijn.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:33 schreef MichaelScott het volgende:
Binnenkort alleen nog maar studenten, mensen met een zakelijk abonnement en zwartrijders in de trein.
Waardoor de prijzen weer omhoog moeten en de werkgevers zeggen ja ga maar ook in auto enzovoortsquote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:33 schreef MichaelScott het volgende:
Binnenkort alleen nog maar studenten, mensen met een zakelijk abonnement en zwartrijders in de trein.
Waarna je hopeloos vast staat in de file. Je ontkomt er niet aan meer te investeren in infrastructuur en vervoer zo lang de mobiliteit toe neemt.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:35 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Waardoor de prijzen weer omhoog moeten en de werkgevers zeggen ja ga maar ook in auto enzovoorts
Denk ook niet dat dit de oorzaak is. De meesten in de spits betalen namelijk niet zelf voor het ov maar krijgen het volledig vergoed van de werkgever of overheid (studenten). Dus die prijsverhoging doet niet zoveel.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:17 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je dit wilt keren zul je jarenlang miljarden extra moeten investeren in zowel het spoor als de NS. Alleen regeren we in Nederland slechts op korte termijn gewin
Lekker in de nacht. Waren mijn fav. tijden. Heb ook ooit vsn 8 tot vijf gewerkt. Een hekel had ik aan die tijden. Tel ik het vele overwerk niet eens mee. Vanaf mijn circa 40ste met diensten gaan werken en ik besefte dat ik dat al veel eerder had moeten doen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:30 schreef lily het volgende:
[..]
Ja, dit.
Vele mensen hebben schoolgaande kinderen. Ook die tijden zijn tussen 8:30 en 16:00.
Wat moet je dan?
Tussen 10:00 en 20:00 gaan werken?
Welke banen worden er geschraft dan. Dat is zeker geen rijdend personeel. Daar is nu al een enorm tekort. En niet alleen bij NS. Her hele ov kampt met tekorten onder rijdend personeel. Ziekteverzuim is ook nog een probleem. Verloop tel ik niet eens mee.quote:
In België zijn de prijzen heel schappelijk. En natuurlijk zijn ook daar problemen. Staken daar veel, maar ik reis graag door België. Ook de rijtuigen bevallen mij als reiziger daar.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:20 schreef Jor_Dii het volgende:
Moet zeggen, afgelopen week retour naar Schiphol gegaan (anderhalf uur enkel) voor 30¤ met een actie die geldig was en dat vind ik dan nog wel schappelijk. Voor dat geld kan ik me niet laten afzetten/ophalen.
Minder passagiers is waarschijnlijk een trigger om minder/kortere treinen in te zetten.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:37 schreef Fok-it het volgende:
"Structureel minder reizigers" doch elke keer dat je met de trein gaat lijkt het op veevervoer.
Heel bijzonder
Reis eens een paar maanden door Duitsland met de trein. Dan is de NS een waar paradijs.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
In België zijn de prijzen heel schappelijk. En natuurlijk zijn ook daar problemen. Staken daar veel, maar ik reis graag door België. Ook de rijtuigen bevallen mij als reiziger daar.
Ik had het over België. Duitsland waar ik als machinist ooit begonnen ben is mij bekend dat daar de puinhopen ook niet op te lossen zijn. Zeker S-bahn en Nebenbahnstrecken vaak nog met armseinen en overwegen die nog met de hand bediend worden. Nog maar te zwijgen over bijsturing daar(klote Duisburg). En bij calamiteiten mag je blij zijn als er überhaupt vervangend vervoer geregeld word. En hun paradepaardje de ICE kampt ook vaker met problemen. Toen ik er nog werkte had je bovendien 3 verschillende seinstelsels. En automatisering liep ook achter. Maar daar hebben ze wel een slag in gemaakt maar niet zoals in NL.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Reis eens een paar maanden door Duitsland met de trein. Dan is de NS een waar paradijs.
Met een lagere brandstofprijs en het ontbreken van een motorrijtuigenbelasting en BPM pak je daar gewoon de luxewagen.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Reis eens een paar maanden door Duitsland met de trein. Dan is de NS een waar paradijs.
Bij ons rijdt Arriva en die zijn zo mogelijk nog kutter dan de NS, dus of een aanbesteding nou zo'n goed idee isquote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:17 schreef maan_man het volgende:
De NS bakt er al jaren niks van. Toch doet de politiek er alles aan om een openbare aanbesteding tegen te houden. Zo bestaat er ook geen enkele motivatie om een bedrijf goed en met oog voor de klanten te besturen. Geen passagiers, veel passagiers, duurdere kaartjes, kapotte airco, ... De NS-trein hobbelt toch wel door.
[..]
Minder passagiers is waarschijnlijk een trigger om minder/kortere treinen in te zetten.
In Libmkurg? Breek mij de bek niet open. Ik moet zeggen dat Veolia het prima deed. Zeker het busvervoer was prima. Personeel hoorde je ook niet zoveel klagen tov Arriva. Maar ja die hadden helaas de aanbesteding niet gewonen.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:29 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Bij ons rijdt Arriva en die zijn zo mogelijk nog kutter dan de NS, dus of een aanbesteding nou zo'n goed idee is
Die treinen van binnen zijn ook ontworpen door een Limburger denk ik, dat kan echt nietquote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:29 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Bij ons rijdt Arriva en die zijn zo mogelijk nog kutter dan de NS, dus of een aanbesteding nou zo'n goed idee is
Je moet eens van Roermond naar Nijmegen op zo een stoeltje zitten. Dan heb je behoorlijk eelt op je reet. Maar dat heb je bij NS ook bij die flirts etc. Prima voor een korte afstand. En de VIRM vind ik ook een drama. De koploper (ICM) waren geweldig om als reiziger in te zitten net zoals de loc1700-1800 met rijtuigen dat je echt een trein kunt noemen. Het huidige mat.zijn bussen op rails met een overdaad aan computer gestuurde rommel met storingen en schermen waar je aks machinist niet vrolijk van kunt worden.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Die treinen van binnen zijn ook ontworpen door een Limburger denk ik, dat kan echt niet
Heb je dan jarenlang met honderden overbodige personeelsleden gezeten, of zijn ze eigenlijk wel nodig en schuif je hiermee allerlei extra taken naar het bordje van het overgebleven personeel? Waardoor je op termijn weer andere problemen (overbelasting en ontevredenheid) mag gaan oplossen?quote:De 500 banen moeten verdwijnen op het hoofdkantoor en dat zal gaan via natuurlijk verloop. Dan gaat het dus om mensen die met pensioen gaan of zelf stoppen omdat ze ergens anders gaan werken. Op welke termijn dat moet gebeuren, is niet duidelijk. Maar het zal langer duren dan een jaar, verwacht de NS.
Die 500 banen zijn zo'n 10 procent van het aantal mensen dat nu nog op het hoofdkantoor werkt. Er vallen geen gedwongen ontslagen en de NS zegt dat er geen banen verdwijnen "in de operatie". Er hoeven dus geen machinisten en conducteurs weg.
uit de achterhoekquote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Die treinen van binnen zijn ook ontworpen door een Limburger denk ik, dat kan echt niet
Prijsniveau is exact hetzelfde of soms hoger dan in Nederland. Voor Zaventem moet je zelfs extra toeslag betalen.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
In België zijn de prijzen heel schappelijk. En natuurlijk zijn ook daar problemen. Staken daar veel, maar ik reis graag door België. Ook de rijtuigen bevallen mij als reiziger daar.
Vreemd. Als ik bij de Belgische kaartenmachine een kaartje koop ipv de Nederlandse automaat scheelt dat behoorlijk. Laat staan met kinderen of senioren. Maar ik wil je best geloven.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:54 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Prijsniveau is exact hetzelfde of soms hoger dan in Nederland. Voor Zaventem moet je zelfs extra toeslag betalen.
Het PostNL-dilemma, zogezegd.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:02 schreef Isdatzo het volgende:
NS: jeetje wat vervelend minder mensen reizen met de trein!
Ook NS: kom laten we de treinkaartjes duurder maken!
Ja, Limburg, ik woon in Maastricht en werk in Heerlen dus voor werkverkeer altijd Arriva.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
In Libmkurg? Breek mij de bek niet open. Ik moet zeggen dat Veolia het prima deed. Zeker het busvervoer was prima. Personeel hoorde je ook niet zoveel klagen tov Arriva. Maar ja die hadden helaas de aanbesteding niet gewonen.
Die zijn ook compleet ruk inderdaad.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik heb nog even snel gekeken. Kan zijn omdat ik in NL de kaartjes koop voor mijn eventuele medereizigers die niet zoals ik gratis kunnen reizen dat daar dan het verschil in zitquote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:54 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Prijsniveau is exact hetzelfde of soms hoger dan in Nederland. Voor Zaventem moet je zelfs extra toeslag betalen.
Aha een stadsgenoot.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:17 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Ja, Limburg, ik woon in Maastricht en werk in Heerlen dus voor werkverkeer altijd Arriva.
Veolia was inderdaad een stuk beter.
[..]
Die zijn ook compleet ruk inderdaad.
Ja, die grensoverschrijdende ritjes tellen niet mee.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:22 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb nog even snel gekeken. Kan zijn omdat ik in NL de kaartjes koop voor mijn eventuele medereizigers die niet zoals ik gratis kunnen reizen dat daar dan het verschil in zit
Op de nmbs site betaal ik voor een retour Maastricht-Brussel
voor 1 reiziger tussen de 26 en 59 jaren oud
vertek 2 augustus in de ochtend en 5 augustus in de late middag terug naar Maastricht 48,79 euro.
Plan ik dezelfde reis via NS betaal ik maar liefst 24,60 euro meer.
Uiteraard kan het zijn als je in België woont en werkt en dagelijks gebruik moet maken van de trein er andere prijzen gelden. Dat weet ik dus eerlijk gezegd niet.
En vaak kun je ook nog een deel van je geld terugkrijgen door de vertragingen. Ik reis regelmatig met de Intercity Direct naar Schiphol en die verbinding heeft bijna standaard vertraging. Betrouwbaar onbetrouwbaar, zeg maar.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:20 schreef Jor_Dii het volgende:
Moet zeggen, afgelopen week retour naar Schiphol gegaan (anderhalf uur enkel) voor 30¤ met een actie die geldig was en dat vind ik dan nog wel schappelijk. Voor dat geld kan ik me niet laten afzetten/ophalen.
Een snel vergelijk van redelijk vergelijkbare trajecten:quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:03 schreef Cherni het volgende:
Vreemd. Als ik bij de Belgische kaartenmachine een kaartje koop ipv de Nederlandse automaat scheelt dat behoorlijk.
Zo chauvinistisch ben ik wel en dat word je wel vaker niet in dank afgenomen door de rest van Limburg. Geboren in Maastricht maar mijn jeugd in Eijsden doorgebracht(vanaf mijn 7e tot 21ste) en naar wat omzwervingen toch weer op het oude nest. Maar mijn jeugd in Eijsden was prima. Moest wel dat Eijsdens dialect snel leren om mij daar te kunnen inburgeren. Maar als kind leer je dat snel.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:34 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Geen verrassing voor me gezien je ui
Mijn dank voor dit bericht. Uiteraard is het gras niet altijd groener bij de buren. Maar als reiziger die zo nu en dan in België vertoeft kan ik niet klagen. Maar als je dagelijks daar de trein moet nemen kan ik mij voorstellen dat het net zo een drama is als in NL.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:38 schreef Leshy het volgende:
[..]
Een snel vergelijk van redelijk vergelijkbare trajecten:
Den Haag Laan van NOI–Rotterdam Centraal (24min) ¤5,90
Leuven–Brussel (23min) ¤ 6,50
Rotterdam Centraal–Zwolle (2:16, 1 overstap) ¤24,80
Brugge–Luik-Guillemins (2:06, 1 overstap) ¤25,50
De prijzen in Nederland en België ontlopen elkaar niet zoveel en de treinstellen zijn ook redelijk gelijkwaardig. Er rijdt in België nog iets meer oud materieel dan in Nederland, maar dat is vaak eigenlijk wel comfortabeler dan de nieuwere treinen.
En ook in België is vertraging schering en inslag. Het is niet heel bijzonder om vertragingen van 30+ minuten te zien, en vertragingen van een uur zijn ongebruikelijk, maar zeker niet zeldzaam. Het grote probleem in het spoortnetwerk is dat vrijwel alle langere lijnen door de tunnel Brussel Noord–Brussel Zuid heen moeten, en dat is altijd file.
Het scheelde dus vooral behoorlijk in je onderbuik.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mijn dank voor dit bericht. Uiteraard is het gras niet altijd groener bij de buren. Maar als reiziger die zo nu en dan in België vertoeft kan ik niet klagen. Maar als je dagelijks daar de trein moet nemen kan ik mij voorstellen dat het net zo een drama is als in NL.
Dat zal ik niet ontkennen. Maar het comfort is in iedergeval geen onderbuik. Zelfs in de break zit je nog beter. Ook veel meer getrokken mat. In NL gebruiken ze bijvoorbeeld een virm als ic. Daar zit je niet prettig in. En koffers vergeet het maar. En de instapruimte is ook niet geweldig. En schudden ook behoorlijk.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Het scheelde dus vooral behoorlijk in je onderbuik.
Hier in Twente ook sinds eind vorig jaar. Man wat een drama is dat kut bedrijf. Ook structureel teveel geld van de ov chip afschrijven. Betaal regelmatig meer dan 10 euro voor een ritje van een knaak bij dat tuig. Kan je weer in de clinch met de klantenservice die het na 8 maanden nog steeds op "opstartprobleempjes" gooit. En voordat de vakantieregeling in ging, regelmatig meer dan een uur reistijd voor een traject die op papier 22 minuten is door vertraging en uitval.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:29 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
De NS zet zo klein mogelijke treinen in, want dat is goedkoper. Als een trein een uur lang propvol zit, maar daarna 3 uur lang maar voor een derde, was hij dus de helft te groot. Dat is ook waarom ze kaartjes in de spits minstens 20% duurder willen maken, bovenop de recente 10%. Behalve als de regering weer 120 miljoen bij wil schieten.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:37 schreef Fok-it het volgende:
"Structureel minder reizigers" doch elke keer dat je met de trein gaat lijkt het op veevervoer.
Heel bijzonder
Helsinki - Tampere: 2.18 uur, ¤19. En dat in het dure Finland met comfortabele coupes en restauratiewagen.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:38 schreef Leshy het volgende:
[..]
Een snel vergelijk van redelijk vergelijkbare trajecten:
Leuven–Brussel (23min) ¤ 6,50
Rotterdam Centraal–Zwolle (2:16, 1 overstap) ¤24,80
Brugge–Luik-Guillemins (2:06, 1 overstap) ¤25,50
De prijzen in Nederland en België ontlopen elkaar niet zoveel en de treinstellen zijn ook redelijk gelijkwaardig. Er rijdt in België nog iets meer oud materieel dan in Nederland, maar dat is vaak eigenlijk wel comfortabeler dan de nieuwere treinen.
En ook in België is vertraging schering en inslag. Het is niet heel bijzonder om vertragingen van 30+ minuten te zien, en vertragingen van een uur zijn ongebruikelijk, maar zeker niet zeldzaam. Het grote probleem in het spoortnetwerk is dat vrijwel alle langere lijnen door de tunnel Brussel Noord–Brussel Zuid heen moeten, en dat is altijd file.
Die kortere treinen zijn ontstaan doordat men om de tien minuten wilde rijden op bepaalde trajecten. Voor die tijd werd er na de spits een deel van de trein gesplits om het aantal bakken te verminderen. NS betaalt inderdaad per bak km. En bij de avondspits werden die weer bijgeplaatst.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De NS zet zo klein mogelijke treinen in, want dat is goedkoper. Als een trein een uur lang propvol zit, maar daarna 3 uur lang maar voor een derde, was hij dus de helft te groot. Dat is ook waarom ze kaartjes in de spits minstens 20% duurder willen maken, bovenop de recente 10%. Behalve als de regering weer 120 miljoen bij wil schieten.
Niet dat de meeste treinreizigers de keuze hebben wanneer ze in de trein zitten. Hun baas ziet dat anders.
Scholiertjes/Studenten wat meer spreiden en niet massaal om 8:30 in de lesbanken zou ook al een bak schelen.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
Niet dat de meeste treinreizigers de keuze hebben wanneer ze in de trein zitten. Hun baas ziet dat anders.
Dat experiment hebben ze in Engeland al geprobeerd, totale chaos en ellende.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:59 schreef xzaz het volgende:
Tijd voor echte concurrentie op het spoor
Het zou toch niks te maken kunnen hebben met het veel drukkere spoornetwerk?quote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:01 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Helsinki - Tampere: 2.18 uur, ¤19. En dat in het dure Finland met comfortabele coupes en restauratiewagen.
Porto - Lissabon: 2.50 uur, ¤34 eerste klas, met comfortabele coupes en restauratiewagen.
Ik begrijp niet waarom de trein in kleine landjes als Nederland en België zo duur moet zijn.
Geen idee, zou kunnen, ben geen expertquote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Het zou toch niks te maken kunnen hebben met het veel drukkere spoornetwerk?
Tja moeilijk. Het begint al met de vraag wat de frequentie is. Maw hoe vaak rijd er een trein per dag van Lissabon naar Porto. En hoe zit het met onderhoud. Zwitserland is ook goed georganiseerd maar wel veel meer personeel en duur. En dan nog zullen ook daar problemen zijn.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:01 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Helsinki - Tampere: 2.18 uur, ¤19. En dat in het dure Finland met comfortabele coupes en restauratiewagen.
Porto - Lissabon: 2.50 uur, ¤34 eerste klas, met comfortabele coupes en restauratiewagen.
Ik begrijp niet waarom de trein in kleine landjes als Nederland en België zo duur moet zijn.
Natuurlijk wel. Meer materieel, meer onderhoud aan het spoor. Meer personeel nodig als je er tenminste geen puinhoop van wil maken. Vergeet ik nog de planning om een dienstregeling op te zetten.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Het zou toch niks te maken kunnen hebben met het veel drukkere spoornetwerk?
Ja het was ook sarcastischquote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Meer materieel, meer onderhoud aan het spoor. Meer personeel nodig als je er tenminste geen puinhoop van wil maken.
Porto - Lissabon ieder uur/anderhalf uur gaat er een trein afhankelijk van dagdeel. Helsinki - Tampere meerdere per uur. Finse treinen waar ik in heb gezeten waren nieuw te noemen. In Portugal zijn ze ouder, maar nog steeds erg comfortabel, zeker 1e klas.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja moeilijk. Het begint al met de vraag wat de frequentie is. Maw hoe vaak rijd er een trein per dag van Lissabon naar Porto. En hoe zit het met onderhoud. Zwitserland is ook goed georganiseerd maar wel veel meer personeel en duur. En dan nog zullen ook daar problemen zijn.
Je merkt dat we wel een EU hebben maar er is totaal geen eenheid.
Over Finland en Portugal kan ik niet oordelen omdat mij het complete spoorwegnet totaal niet bekend is. Ik weet dus ook niet of op dat traject ook goederentreinen worden ingezet en sprinters. Hoe druk is het net daar. Van wissels tot overwegen spelen ook een rol.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:14 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Porto - Lissabon ieder uur/anderhalf uur gaat er een trein afhankelijk van dagdeel. Helsinki - Tampere meerdere per uur. Finse treinen waar ik in heb gezeten waren nieuw te noemen. In Portugal zijn ze ouder, maar nog steeds erg comfortabel, zeker 1e klas.
Jij kan ook thuis werken met je geestdodend saaie ambtenaren baantje.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:02 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Scholiertjes/Studenten wat meer spreiden en niet massaal om 8:30 in de lesbanken zou ook al een bak schelen.
In Italië Ken ik alleen de pendel van luchthaven naar Rome en Milan, daar nooit problemen mee gehad, maar die vielen volgens mij dan ook niet onder het reguliere treinnetwerk. Duitsland is idd echt absoluut dramaquote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:25 schreef Cherni het volgende:
[..]
Over Finland en Portugal kan ik niet oordelen omdat mij het complete spoorwegnet totaal niet bekend is. Ik weet dus ook niet of op dat traject ook goederentreinen worden ingezet en sprinters. Hoe druk is het net daar. Van wissels tot overwegen spelen ook een rol.
Ik moet dus uitgaan van jou ervaring en is het mogelijk beter in Finland.
Als reiziger heb ik alleen ervaring met België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Hongarije, Engeland, Schotland. En als reiziger heb ik de grootste ellende meegemaakt in Duitsland en Italië. Maar omdat je daar niet structureel gebruik maakt van het OV was dat mogelijk pech hebben.
Als spoorwegmedewerker alleen in NL en Duitsland.
Ik ben geen ambtenaar vriendquote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij kan ook thuis werken met je geestdodend saaie ambtenaren baantje.
Als je in Belgie in het weekend vanaf vrijdagavond tot zondagavond met de trein reist, dan heb je al altijd 40% korting, ook al als je geen abonnement hebt of zo.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:01 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Het gaat er maar om of je vind dat de kaartjes het OV kostendekkend moeten maken en of de NS dat naar eigen inzicht moet doen, of dat je vind dat een goed OV belangrijk is voor onze maatschappij.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:57 schreef Elan het volgende:
Oké maar zeg dat de prijzen 10% stijgen t.o.v. vorig jaar (eigenlijk 2 jaar geleden, want dit jaar zijn ze bevroren) dan is dat toch vrij normaal gezien alle inflatie en prijsstijgingen (maar ook loonstijgingen) die we overal zien?
Eind 2022 is er een CAO afgesloten met een loonstijging van bijna 9% en dit jaar nog eens 6%, die kosten moeten worden doorberekend aan de klant. Die dat als het goed is ook prima kan lijden. Dus wat is het probleem?
Met de auto is dat 23,5 kilometer. De NS rekent nu dus al meer dan 25 cent per kilometer. Ik vind dat echt bizar.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:38 schreef Leshy het volgende:
Ik vraag me ook wel af waarom de frequentie hier zo hoog moet zijn op bepaalde trajecten. 6x per uur een trein op de drukste trajecten lijkt me (puur gevoelsmatig) soms wat overdreven.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 15:14 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Porto - Lissabon ieder uur/anderhalf uur gaat er een trein afhankelijk van dagdeel. Helsinki - Tampere meerdere per uur. Finse treinen waar ik in heb gezeten waren nieuw te noemen. In Portugal zijn ze ouder, maar nog steeds erg comfortabel, zeker 1e klas.
De hoeveelheid mensen...quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 16:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik vraag me ook wel af waarom de frequentie hier zo hoog moet zijn op bepaalde trajecten. 6x per uur een trein op de drukste trajecten lijkt me (puur gevoelsmatig) soms wat overdreven.
Lolquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 16:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik vraag me ook wel af waarom de frequentie hier zo hoog moet zijn op bepaalde trajecten. 6x per uur een trein op de drukste trajecten lijkt me (puur gevoelsmatig) soms wat overdreven.
Jij komt niet zo vaak in het varkensvervoer, of wel?quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 16:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mwoah, Nederland heeft geloof ik het drukste netwerk ter wereld (correct me if I'm wrong), dus dat begrijp ik wel. Maar dat het om die reden duurder zou moeten zijn, dat begrijp ik dan weer niet. Ja, meer onderhoud en meer treinen. Maar is dat zo enorm toegenomen dan in de afgelopen 30 jaar?quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 16:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee het wordt juist onbetaalbaar als je het nietlopend of fietsend kunt doen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:42 schreef Apotheose het volgende:
Dat is enorm toegenomen. Of Nederland het drukste net heeft durf ik niet met zekerheid te zeggen. Onze organisatie zegt van wel samen met Zwitserland.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:14 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Mwoah, Nederland heeft geloof ik het drukste netwerk ter wereld (correct me if I'm wrong), dus dat begrijp ik wel. Maar dat het om die reden duurder zou moeten zijn, dat begrijp ik dan weer niet. Ja, meer onderhoud en meer treinen. Maar is dat zo enorm toegenomen dan in de afgelopen 30 jaar?
Is dat zo? Met bederfelijke waar, militair materieel of medicijnen kan ik me dat nog voorstellen maar verder is het een grove schande als het waar is wat je zegt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:38 schreef Faraday01 het volgende:
Wat ook bijzonder is dat het vrachtvervoer voorrang krijgt op het personenvervoer als er vertragingen zijn.
Ik vermoed dat de boetes een stuk harder aantikken en meer langere internationale trajecten waardoor je overal de dienstregeling in de war schopt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Is dat zo? Met bederfelijke waar, militair materieel of medicijnen kan ik me dat nog voorstellen maar verder is het een grove schande als het waar is wat je zegt.
quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:38 schreef Faraday01 het volgende:
Wat ook bijzonder is dat het vrachtvervoer voorrang krijgt op het personenvervoer als er vertragingen zijn.
https://www.prorail.nl/ve(...)voor-goederentreinenquote:Goederentreinen zijn vaak heel zwaar. Het kost veel tijd en energie om ze te laten stoppen en dan weer op gang te krijgen. Ze krijgen daarom vaak voorrang. Dit is ook economisch gezien van belang. Want als goederen te laat arriveren op de plek van bestemming, heeft dat soms grote financiële gevolgen.
Tja, daarmee wordt winst gemaakt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:38 schreef Faraday01 het volgende:
Voorrang niet maar als een goederentrein niet precies op tijd vertrekt en bijvoorbeeld 3 min later van zijn spoor vertrekt loop ik er al snel achter. Zeker met zware goederentreinen die een zeer lange tijd nodig hebben om op snelheid te komen. Normaal als alles perfect zou lopen en je precies op de seconde in je tijdspad zit zou het theoretisch net passen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Is dat zo? Met bederfelijke waar, militair materieel of medicijnen kan ik me dat nog voorstellen maar verder is het een grove schande als het waar is wat je zegt.
Militair spul staat volgens mij achteraan het prio lijstje.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 17:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:39 schreef Ploplap het volgende:
Dit komt allemaal door Oekraine, daar betalen we gelukkig de prijs voor.
PostNL ook.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 19:09 schreef Glazenmaker het volgende:
De NS is het eerste "bedrijf" waarvan ik heb gehoord dat ze een tekort aan klanten gaan oplossen met hogere prijzen.
Ja en een drama als je het vergelijkt met Zwitserland. Zo ken ik er nog wel een paarquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 18:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Treinen in Nederland is een genot als het vergelijkt met Duitsland. Grote stations zijn een flashback naar de jaren 80 wat Junks betreft, met een flinke lading haatbaarden, daklozen, ladelichters, balletje balletje idioten en pislucht.
Een doodsspiraal waar een bedrijf amper meer zelf uit kan komen.quote:
Als ze morgen de brievenpost gratis maken zal ik nog precies geen brief sturen dit jaar. Aan de NS kant zijn er nog nooit zoveel werkenden en studenten geweest die vervoer nodig hebben.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 13:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Een doodsspiraal waar een bedrijf amper meer zelf uit kan komen.
minder klanten>hogere prijzen>minder klanten>hogere prijzen>enzovoort
Bij zowel PostNL als de NS imho een teken dat de markten waarin de betreffende bedrijven opereren in hun huidige vorm commercieel niet levensvatbaar zijn.
PostNL zit met de verplichting briefpost in stand te houden, wat gewoon een uitstervende dienst is dankzij het internet.quote:
Waarom is dat goederenvervoer niet op een separaat spoor? Daar hebben we toch de betuwe route voor? Zelfde met die giftreinen door Brabantse steden.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 19:12 schreef Cherni het volgende:
Vergeet ook niet dat bijvoorbeeld in Eindhoven een goederentrein vaak word overgenomen door een andere machinist. Maar het sein blijft groen staan(tijdspad). Die stopt dan maar moet ook weer optrekken. En dan moet de overname ook maar perfect lopen. Vaak genoeg geërgerd dat ik met een ic naar Venlo achter een goederentrein zat. Geef je wel door aan de planning. Maar ze zeggen er dan naar te kijken maar er gebeurt niets mee. Of de tijdspaden zitten zo vol dat er te weinig speling is.
En paden worden bij Prorail aangevraagd met uiteraard de kosten. Een nieuw pad aanvragen zal ook wel weer een vermogen kosten.
Openbaar vervoer zou inderdaad gesubsidieerd moeten worden.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 17:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als advocaat van de duivel;
NS kan niet anders dan de prijzen verhogen.
- Het personeel heeft een salarisverhoging gekregen
- De kilometervergoeding voor het gebruik van het spoor is gestegen
- Een eerdere verhoging van de treinkaartjes vorig jaar is tegengehouden door de Tweede kamer
(https://nos.nl/artikel/24(...)-treinen-wel-duurder)
- Inkomsten uit explotatie van stations valt tegen (panden die leegstaan, bijvoorbeeld gesloten kiosk/winkel)
Kosten. De Betuweroute route is een dure reis. Maw een rijweg aanvragen zijn op dat baanvak prijzig. En moet tevens het materieel aan bepaalde eisen voldoen(beveiligingssysteem) En niet alles kan natuurlijk over die route. Er gaat nog ontzettend veel van Rotterdam via Venlo naar Duitsland. En dan nog kan het gebeuren dat je vanaf Utrecht tot Gelderdermalsen achter een goederentrein zit als hij de Betuwelijn neemt vanaf Geldermalsen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 17:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom is dat goederenvervoer niet op een separaat spoor? Daar hebben we toch de betuwe route voor? Zelfde met die giftreinen door Brabantse steden.
Heel eerlijk wat interesseert dat mij als burger. Elke dag worden er risico's genomen met die giftreinen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 18:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Kosten. De Betuweroute route is een dure reis. Maw een rijweg aanvragen zijn op dat baanvak prijzig. En moet tevens het materieel aan bepaalde eisen voldoen(beveiligingssysteem) En niet alles kan natuurlijk over die route. Er gaat nog ontzettend veel van Rotterdam via Venlo naar Duitsland. En dan nog kan het gebeuren dat je vanaf Utrecht tot Gelderdermalsen achter een goederentrein zit als hij de Betuwelijn neemt vanaf Geldermalsen.
Begrijp mij niet verkeerd. Voor mij hoeft het ook niet. Maar ik zei alleen dat daar kosten aan verbonden zijn die ergens vandaan moeten komen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heel eerlijk wat interesseert dat mij als burger. Elke dag worden er risico's genomen met die giftreinen.
Hier komt nog bij dat er veel onderhoud aan de Betuwelijn nodig is.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 18:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Kosten. De Betuweroute route is een dure reis. Maw een rijweg aanvragen zijn op dat baanvak prijzig. En moet tevens het materieel aan bepaalde eisen voldoen(beveiligingssysteem) En niet alles kan natuurlijk over die route. Er gaat nog ontzettend veel van Rotterdam via Venlo naar Duitsland. En dan nog kan het gebeuren dat je vanaf Utrecht tot Gelderdermalsen achter een goederentrein zit als hij de Betuwelijn neemt vanaf Geldermalsen.
Inderdaadquote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Hier komt nog bij dat er veel onderhoud aan de Betuwelijn nodig is.
Juist vanwege dat onderhoud gaan er nu zoveel giftreinen over het reguliere spoor tussen Breda en Eindhoven.
Dit stond vorige week ook in Dagblad de Limburger dacht ik.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 14:22 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb nog even snel gekeken. Kan zijn omdat ik in NL de kaartjes koop voor mijn eventuele medereizigers die niet zoals ik gratis kunnen reizen dat daar dan het verschil in zit
Op de nmbs site betaal ik voor een retour Maastricht-Brussel
voor 1 reiziger tussen de 26 en 59 jaren oud
vertek 2 augustus in de ochtend en 5 augustus in de late middag terug naar Maastricht 48,79 euro.
Plan ik dezelfde reis via NS betaal ik maar liefst 24,60 euro meer.
Uiteraard kan het zijn als je in België woont en werkt en dagelijks gebruik moet maken van de trein er andere prijzen gelden. Dat weet ik dus eerlijk gezegd niet.
Voor een goede vergelijking moet je de overige auto kosten ook meenemen en niet alleen benzine......dan moet je kosten zoals afschrijving,onderhoud,belastingen etc ook meenemen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:09 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Dit stond vorige week ook in Dagblad de Limburger dacht ik.
Dat kaartjes voor zelfde traject vaak in buitenland goedkoper zijn.
Wij (mijn vriendin en ik) maken vrijwel nooit gebruik van het OV.
Vriendin werkt op 5km afstand.
Ik op 30km, echter is OV verbinding dermate ongunstig dat ik met auto naar werk ga.
Reistijd OV versus auto, 1,5u versus 30minuten.
Trein gebruiken wij eigenlijk 1 a 2x per jaar voor een dagje weg.
In het verleden had je goedkope treinkaartjes bij bv Kruidvat of AH die voor ons ideaal waren.
Afgelopen jaar ook een dag naar Den Bosch geweest.
Gezien de (toen) aanwezige kortingskaartjes voor ons niet interessant waren zijn wij met de auto naar Boxtel gereisd, en vanaf met de trein naar Den Bosch.
Nu hadden wij het er gisteren over om in onze vakantie ook een dagje weg te gaan.
Rotterdam was het idee.
Ik heb de kosten eens uitgerekend en schrik oprecht van het prijsverschil.
Station Swalmen (Bij Roermond) naar Rotterdam Centraal.
Los (retour) kaartje zou ¤52,82 kosten.
Nu is er wel een actie waarbij je ‘slechts’ ¤39 betaald voor een retour.
Met 2 personen ben je dus ¤78 kwijt.
Neem ik de auto dan ben ik het volgende kwijt:
Benzine ¤16,65 (160km enkele reis, ben ik 9L kwijt. Benzine prijs ruim geteld 1,85)
Parkeren bij een P&R (gratis) en vanaf daar 2 retourkaartjes naar Rotterdam Centraal (10,84)
Zou ik met auto dus ¤27,49 kwijt zijn.
Ben dus met auto 1/3e goedkoper uit.
quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:41 schreef descon het volgende:
Voor een goede vergelijking moet je de overige auto kosten ook meenemen en niet alleen benzine......dan moet je kosten zoals afschrijving,onderhoud,belastingen etc ook meenemen.
Als we dan toch in details gaan...die belasting betaal je ook als je met de auto gaat dus die kan je tegen elkaar weg strepenquote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:47 schreef Sjoerd102 het volgende:
Aangezien de NS deel staatsbedrijf is zou ik dan ook deel belasting die ik betaal mee moeten tellen.
Je vergeet dat dat geen marginal costs zijn. De marginal costs zijn op dat stukje alleen de benzine en een stukje band. De rest doet er niet toe want die auto staat er al.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:41 schreef descon het volgende:
[..]
Voor een goede vergelijking moet je de overige auto kosten ook meenemen en niet alleen benzine......dan moet je kosten zoals afschrijving,onderhoud,belastingen etc ook meenemen.
Zou je 0,23 ct per km aanhouden (wat de max belastingvrije kilometervergoeding is) zou je met 320 km (73,60) en je retour kaartjes (10,84) op een totaal van 84,44 uitkomen. Met deze berekening is de trein zelfs goedkoper![]()
Exacte plaatje is wat lastiger te maken omdat je de auto niet alleen voor dit tripje gebruikt maar ook voor andere zaken waardoor je al die kosten zou moeten verdelen. Alleen brandstof meepakken is een beetje te makkelijk imo.
En dan zullen de treinkaartjes daarna ongetwijfeld weer duurder worden om daarvan die boete te kunnen betalenquote:NS verwacht dat treinen in tweede jaarhelft te vaak te laat komen, het wordt een ‘pittig najaar’
Treinreizigers kunnen dit najaar hun borst natmaken, waarschuwen NS-baas Wouter Koolmees en ProRail-ceo John Voppen. Opnieuw zullen veel treinen te laat aankomen en vertrekken. En dan dreigen treinkaartjes ook nog fors duurder te worden.
Nadat NS en ProRail vorig jaar hard door het ijs zakten, kondigden Koolmees en Voppen in december beterschap aan. Treinen zouden dit jaar beter op tijd rijden.
Dat blijkt tegen te vallen, sterker: NS en ProRail rekenen nu al op straf voor de slechte prestaties dit jaar. Wettelijk dienen ze 91,5 procent van de treinen op tijd te laten rijden. ,,Hoewel we met man en macht eraan werken om de prestaties op het hoofdspoor te halen, zien we dat dat heel lastig gaat worden.”
Het zou het tweede jaar op rij worden met een overheidsboete. Over 2023 moesten beiden ook al 500.000 (NS) en 2,75 miljoen euro (ProRail) aftikken wegens te veel vertraagde treinen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-najaar-br~af322d7d/
Boetes opleggen aan ministeries en/of overheidsinstanties is kansloos. Gewoon een keer de bezem erdoorheen, als je faalt in je core business dan zit er iets structureel niet goed in de organisatie.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En dan zullen de treinkaartjes daarna ongetwijfeld weer duurder worden om daarvan die boete te kunnen betalen
Je bedoelt: iedereen heeft uiteraard een eigen auto en je kunt dus altijd kiezen of je wel of niet met het OV wilt gaan? Of is het alleen een domme uitspraak in dit voorbeeld?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik hoef toch niet uit te leggen waarom dit een domme uitspraak is hè?
Waar je dus feitelijk helemaal niks aan hebt als tijd kostbaar is.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:39 schreef Faraday01 het volgende:
In Duitsland hebben ze - ondanks veel vertragingen op het spoor - het wel over een andere boeg gegooid. Voor ¤49 per maand reis je met al het OV behalve de snelle lange afstandsverbindingen.
Wel voor woon-werkverkeer op niet al te lange afstand.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Waar je dus feitelijk helemaal niks aan hebt als tijd kostbaar is.
Je mag daar blij zijn als er een trein komt opdagen, al heb je dan altijd nog de kans dat er opeens een rit wordt opgeheven halverwege.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wel voor woon-werkverkeer op niet al te lange afstand.
Dat klopt, maar dat staat los van de prijsstelling. Als je mensen die 20-40 kilometer moeten forenzen van de auto in de trein wil hebben, dan is 49 euro per maand een keurige prijs en voor die afstanden zijn stoptreinen ook wel te doen. Zeker in Duitsland, waar ook stoptreinen rijden die niet overal stoppen (RE's).quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Je mag daar blij zijn als er een trein komt opdagen.
Maar goed, je voorbeeld is natuurlijk prima aangezien die variabele kosten voor elke individu verschilllend zijn. De vergelijking laat wel duidelijk zien dat de trein niet kan concurreren met een auto met twee inzittenden, laat staan 3 of 4.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:47 schreef Sjoerd102 het volgende:
Ik wist dat iemand over afschrijving en dergelijke zou beginnen
Aangezien de NS deel staatsbedrijf is zou ik dan ook deel belasting die ik betaal mee moeten tellen.
Ik heb die kosten van afschrijving bewust ook niet meegeteld aangezien ik qua onderhoud relatief weinig kwijt ben, en ik daar apart voor spaar.
Wat een onzin, op het spoor zijn er daar veel vertragingen maar rondom de grote steden werkt voor zover ik het begrepen heb het OV prima. Het gaat er ook om dat ze de Duitsers de auto uit willen hebben omdat het anders compleet vast loopt. De Duitse overheid gooit er als ik het goed begrepen heb ook flink geld tegenaan om het OV op de waarderen en de kosten te dragen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Waar je dus feitelijk helemaal niks aan hebt als tijd kostbaar is.
Waar heb je dat gehoord, de fabeltjeskrant?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:54 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat een onzin, op het spoor zijn er daar veel vertragingen maar rondom de grote steden werkt voor zover ik het begrepen heb het OV prima. Het gaat er ook om dat ze de Duitsers de auto uit willen hebben omdat het anders compleet vast loopt. De Duitse overheid gooit er als ik het goed begrepen heb ook flink geld tegenaan om het OV op de waarderen en de kosten te dragen.
Dat er op het spoor in Duitsland veel vertragingen zijn is bekend, maar het stedelijk vervoer werkt toch redelijk goed begreep ik. De Duitse steden waar ik geweest ben was dat in ieder geval prima.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 22:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Waar heb je dat gehoord, de fabeltjeskrant?
Wat leesvoer
https://duitslandinstituu(...)-op-het-duitse-spoor
https://community.ns.nl/i(...)rikkelijk-laag-83364
Ja de metro in Berlijn, hoe lelijk ook, werkt over het algemeen prima.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 22:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat er op het spoor in Duitsland veel vertragingen zijn is bekend, maar het stedelijk vervoer werkt toch redelijk goed begreep ik. De Duitse steden waar ik geweest ben was dat in ieder geval prima.
Ten aanzien van ¤ heb ik het dan verkeerd begrepen. Ik dacht dat de regering de portemonnee al getrokken had maar blijkbaar moeten ze dat nog doen.
Maar of het nu om Duitsland of Nederland gaat:Het belangrijkste is dat je blijft investeren want als het eenmaal vast loopt gaat het heel lang en veel geld kosten om dat op te lossen. En ondertussen staan mensen vast, of het in de trein of op het spoor is!
Ik wilde net zoiets posten. Die man straalt in alles onverschilligheid en incompetentie uit. In die kringen maakt het niks uit. Types als Annemarie Jorritsma, Herben, Kroes etc duiken altijd weer op. De volgende wordt Monica Keijzer. Te dom om te poepen maar zo lenig als een slang.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 08:59 schreef SEMTEX het volgende:
Koolmees is permanent ongeschikt, eerst in de kamer, nu bij de NS.
Klopt tong80 wat je zegt.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:38 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik wilde net zoiets posten. Die man straalt in alles onverschilligheid en incompetentie uit. In die kringen maakt het niks uit. Types als Annemarie Jorritsma, Herben, Kroes etc duiken altijd weer op. De volgende wordt Monica Keijzer. Te dom om te poepen maar zo lenig als een slang.
En wat vind jij dan de werkelijke kosten?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 12:17 schreef phpmystyle het volgende:
Heel goed, dat OV duurder maken. Mensen moeten de werkelijke kosten betalen van het product of dienst dat ze afnemen.
Driekwart van de mensen die in de spits in het OV zitten betalen er zelf niet voor, wel indirect natuurlijk.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 12:17 schreef phpmystyle het volgende:
Heel goed, dat OV duurder maken. Mensen moeten de werkelijke kosten betalen van het product of dienst dat ze afnemen.
Zelfs de raad van bestuur van DB spreekt van niet langer in controle zijn en dat de dienstregeling hooguit een schatting is.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:54 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat een onzin, op het spoor zijn er daar veel vertragingen maar rondom de grote steden werkt voor zover ik het begrepen heb het OV prima. Het gaat er ook om dat ze de Duitsers de auto uit willen hebben omdat het anders compleet vast loopt. De Duitse overheid gooit er als ik het goed begrepen heb ook flink geld tegenaan om het OV op de waarderen en de kosten te dragen.
Het omslag punt tussen vol en aangenaam. Bij een hogere prijs blijven meer mensen weg uit de spits.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 12:18 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
En wat vind jij dan de werkelijke kosten?
Laten we treinen die nu al overvol zitten en waar moeilijk personeel voor te krijgen is gratis maken, want dat gaat er vast niet voor zorgen dat het compleet vastlooptquote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:09 schreef TAmaru het volgende:
De trein gratis maken is eigenlijk relatief goedkoop. Kost dat niet slechts 4 miljard per jaar ofzo? Hoewel het effect natuurlijk onzeker is: er zal zeker een soort van stormloop op de treinen ontstaan, die het dan weer duurder en misschien onwerkbaar maakt. Eén ding is zeker: het is nu onbetaalbaar duur. Als je al een auto voor de deur hebt staan, ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee als je met de trein gaat, tenzij je misschien in centrum Amsterdam moet zijn. En ook dan zijn er goedkopere opties, bijv. parkeren bij de P+R voor 6 euro en met het OV de stad in.
Hoe dan ook, als we de grenzen sluiten voor vluchtelingen, zouden de treinen gratis kunnen worden!
De overheid zou hier hoe dan ook stevig op moeten inzetten.
Je gaat natuurlijk niet van de een op de andere dag de trein gratis maken, want dat is inderdaad een ramp. Dat moet langzaam worden doorgevoerd. Meer sporen erbij, meer treinen erbij, investeren in het opleiden van mensen om bij de NS aan de slag te gaan met uitstekende voorwaarden. Eventueel als we genoeg huizen hebben kunnen we buitenlanders uit landen met uitstekende dienstverlening en een milde cultuur hierheen halen om goedkoop voor ons bij de NS te werken.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Laten we treinen die nu al overvol zitten en waar moeilijk personeel voor te krijgen is gratis maken, want dat gaat er vast niet voor zorgen dat het compleet vastloopt
Als klap op de vuurpijl worden al deze problemen opgelost door de grenzen te sluiten voor vluchtelingen
Keihard gelachen om deze mokerdomme post
Hoezo betaal je zo weinig voor je abo? Ik betaal 5,20quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:14 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb een voordeeluren abo (2,20 p.m), voor die enkele keren per jaar dat ik met de trein reis naar Schiphol bijv, of naar een hardloopevenement. We namen ook wel eens de trein naar Rotterdam voor een weekendje weg. Je kon dan ook heel makkelijk een samenreiskorting regelen voor je medereiziger.
Tegenwoordig is samenreiskorting een enorm lastig proces geworden en is het goedkoper geworden om gewoon tijdens je stedentripje je auto ergens in een parkeergarage te zetten. Beetje jammer.
Sporen erbij op plekken waar huizen gebouwd moeten worden, of gaat dat ook weer opgelost worden door geen vluchtelingen toe te laten?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:15 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Je gaat natuurlijk niet van de een op de andere dag de trein gratis maken, want dat is inderdaad een ramp. Dat moet langzaam worden doorgevoerd. Meer sporen erbij, meer treinen erbij, investeren in het opleiden van mensen om bij de NS aan de slag te gaan met uitstekende voorwaarden. Eventueel als we genoeg huizen hebben kunnen we buitenlanders uit landen met uitstekende dienstverlening en een milde cultuur hierheen halen om goedkoop voor ons bij de NS te werken.
Uiteindelijk lijkt me dat een proces van 10 tot 20 jaar waarin het OV langzaam goedkoper en goedkoper kan worden gemaakt.
Het gaat ook helpen om bullshit jobs af te schaffen en mensen een basisinkomen te geven.
Tsja, Nederland is natuurlijk te klein, dat is duidelijk. Dus eerst een volledige vluchtelingenstop ja. Dat gaat wel veel oplossen. Dan zoveel mogelijk de remigratie bevorderen. Eventueel paspoorten intrekken van mensen uit veilige landen (alle landen in feite) die in de afgelopen 10 jaar een paspoort hebben gekregen en die mensen op het vliegtuig terug naar huis zetten. Of mensen geld bieden om terug te gaan.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Sporen erbij op plekken waar huizen gebouwd moeten worden, of gaat dat ook weer opgelost worden door geen vluchtelingen toe te laten?
bron: Limburger.nlquote:Conducteur zorgt op ieder station voor vertraging: welkom in de Drielandentrein!
Maastricht/Luik - Reizen met de nieuwe Drielandentrein gaat bepaald niet snel, maar desondanks zijn de coupés op deze vrijdag goedgevuld. Door de Belgische conducteurs komt er per halte nog eens een minuut vertraging bij. Op reis met twee kritische, maar milde treinreizigers. „De omroepstem geeft steeds de verkeerde uitstapkant aan.”
Het oogt best vermakelijk. De Drielandentrein is klaar voor vertrek, toch opent de Belgische conducteur de deuren nog eens, tuurt over het perron, sluit de deuren, loopt naar een ruimte achter in de trein om de machinist te bellen dat hij verder kan rijden. Per stop raakt de trein zo een minuut achter op het schema. Vijf minuten op de eigenlijke 28 minuten Maastricht - Luik.
Welkom in de Drielandentrein! Sinds anderhalve maand rijdt die vanuit Aken via een boog door het Heuvelland naar Luik. Exit Belgische trein vol graffiti, hier gloednieuwe stellen van het merk Stadler, type Flirt 3c. Járen duurde de wissel naar Arriva, maar nu is het dan zo ver.
Protocol
De Maastrichtenaren Luc Soete en Mikos Pieters, fervente treinreizigers, zijn vandaag ons recensieteam. Arriva werkt met ‘vliegende’ ticket-controleteams, rijdt zonder conducteurs. De machinist bepaalt zelf wanneer hij vertrekt. Pieters: „Vanaf Maastricht rijdt een Belgische conducteur mee, met de bovengeschetste vertraging tot gevolg.” Dat erkent de dienstdoende man volmondig, maar ja, Belgisch protocol.
De Drielandentrein, hoera. Het motto lijkt: ‘Als-ie maar rijdt, dan gaan we daarna fijnslijpen.’ Er is nog volop te verbeteren. Kun je in Aken gewoon in- en uitchecken bij de Arriva-zuil, naar Luik moet je bij een automaat van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS een papieren kaartje kopen. Retourtje Maastricht - Luik voor 16,60 euro, niet echt goedkoop. Aantrekkelijk alternatief is het Euregioticket: 21,70 euro voor een dag rondreizen.
„Het gemak van de Drielandentrein zit niet in tijd, maar in het comfort en het niet hoeven overstappen in Maastricht.”
Arriva
De Drielandentrein heeft niet eens een eigen dienstregeling, hij plakt die van de RE18 (Arriva) en de vroegere S43 (NMBS, van Maastricht naar Luik) aan elkaar. Gevolg: in Maastricht een stop van liefst twaalf minuten. Dit is de overstaptijd tussen de oude verbindingen, die er nu toe leidt dat zo’n 95 procent van de reizigers in Maastricht uitstapt.
Niet vreemd dus dat je van Luik naar Aken ruim anderhalf uur onderweg bent. De concurrent, een rechtstreekse trein via Welkenraedt, doet er maximaal dertig minuten over. Arriva erkent: „Het gemak van de Drielandentrein zit niet in tijd, maar in het comfort en het niet hoeven overstappen in Maastricht.”
Puzzel
De nieuwe trein rijdt maar een keer per uur, een zwak punt wil je écht het verschil maken. Hij is een samenraapsel van vier concessies in drie landen. Arriva stelt dat deze logistieke puzzel in 2026 opnieuw wordt bekeken bij wijziging van de Belgische dienstregeling. Dan wil Arriva iets van die twaalf minuten afsnoepen; ook moeten in Luik reizigers niet langer de Eurostar naar Parijs voor hun neus zien wegrijden.
Na de rust van Randwyck, Eijsden, Visé en Bressoux waar nauwelijks iemand in- of uitstapt, is het plots dringen op eindbestemming Liège-Guillemins. Soete relativeert: „De Drielandentrein bevat minder zitplekken dan die van de NMBS.” Arriva telt er 172, de conducteur rekent mee en komt op tientallen plekken meer in de oude trein.
De trip naar Luik was best aangenaam, erkent Pieters. De Drielandentrein is luxer en nieuwer, met bijvoorbeeld stopcontacten. Glimlachend: „Wel geeft de omroepstem steevast de verkeerde uitstapkant aan.” Soete, verheugd: „De Drielandentrein stopt in Luik nu direct naast die naar Brussel.” Dat schenkt hem tijd voor een snelle latte.
Dertien haltes
Maar goed, we gaan deze keer terug naar Maastricht. In Luik moet je maar net weten dat Aken hier Aix-la-Chapelle heet en dat de S43 niet die rechtstreekse, snelle trein naar Aken is. Eenmaal in de Drielandentrein somt de blikken Arrivastem alle dertien haltes tot Aken op, in drie talen. Vervolgens herhaalt de enthousiaste conducteur het hele riedeltje nog eens, in het Frans en Nederlands. Het totaal duurt enkele minuten. „Leuk voor de toerist, maar je zult maar forens zijn en dit elke dag horen”, sneert Soete.
Kritiek genoeg, maar al met al concludeert het recensieteam: „Goed dat drie spoorbedrijven samenwerken bij deze betrouwbare verbinding. Door de naam Drielandentrein zullen mensen eerder geneigd zijn over de grens te reizen.”
Wat jij omschrijft zijn niet de werkelijke kosten. Werkelijke kosten zijn de daadwerkelijke kosten die nodig zijn om deze dienst aan te kunnen bieden. En dan heb je ook nog de werkelijke indirecte kosten zoals bijvoorbeeld milieukosten etc.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het omslag punt tussen vol en aangenaam. Bij een hogere prijs blijven meer mensen weg uit de spits.
Als je bij prijs X een hogere vraag hebt dan je aankunt, dan kun je de prijzen verhogen.
Mensen die groen willen doen kunnen best wat meer betalen.
Het is een NS flex weekend voordeel, geen voordeeluren dus (voorheen wel)quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:15 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Hoezo betaal je zo weinig voor je abo? Ik betaal 5,20
Dat gebeurt al, maar dan moet er ook werk zijn voor de mensen die er gaan wonen en er moeten scholen bevolkt worden door leraren die er niet zijn.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:21 schreef TAmaru het volgende:
Daarnaast zou ik willen voorstellen om nieuwe steden te gaan bouwen in dunner bevolkte gebieden en rondom de Randstad, compleet met infrastructuur.
Volgens goegelmaps met de auto ca 1 uur tot bijna 2 afhankelijk van verkeer, en met de trein 2 uur, 2:18 Minuten. Dat is dan van station naar station, moet je ook nog naar de stations en naar je bestemming.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:45 schreef Sjoerd102 het volgende:
Deels offtopic.
Het reizen naar het buitenland is ook niet echt geweldig.
Zou ik met de trein van Roermond naar Keulen gaan ben ik 2u onderweg.
Met de auto is dezelfde reis 1u reistijd.
We hebben gewoon een groot probleem.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 15:43 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat gebeurt al, maar dan moet er ook werk zijn voor de mensen die er gaan wonen en er moeten scholen bevolkt worden door leraren die er niet zijn.
ja en we missen ministers met visie, al decennia...quote:Op woensdag 21 augustus 2024 16:12 schreef TAmaru het volgende:
[..]
We hebben gewoon een groot probleem.
Nederland is vol.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 16:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik stel voor dat iedereen die 3 keer roept dat Nederland vol is, een enkeltje Australië te geven.
Dit gaat een beetje richting de Britse prijzen voor openbaar vervoer, dit gaat helemaal nergens meer over.quote:
Nog geen 30 euro per persoon voor een retourtje van de ene kant naar de andere kant van Nederland, best te doen.quote:
Het is zo'n 180km. Doe dat keer 2. 360. Zit je op 32 cent een km.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Nog geen 30 euro per persoon voor een retourtje van de ene kant naar de andere kant van Nederland, best te doen.
En voor een euro of 5 krijg je ook nog eens 40% korting, dus het kan een stukje goedkoper.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:31 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is zo'n 180km. Doe dat keer 2. 360. Zit je op 32 cent een km.
Hoe?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:32 schreef Caland het volgende:
[..]
En voor een euro of 5 krijg je ook nog eens 40% korting, dus het kan een stukje goedkoper.
Moet je dat 2 maanden hebben om weer op te zeggen? Komt ook nog 10 euro eenmalig bij.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:33 schreef Caland het volgende:
[..]
https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel
Krankzinnigquote:
Nee, kan je eigenlijk direct al opzeggen zodat het maar een maand loopt.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:37 schreef xzaz het volgende:
[..]
Moet je dat 2 maanden hebben om weer op te zeggen? Komt ook nog 10 euro eenmalig bij.
Kan je meteen weer opzeggen na je reisje met je kidsquote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:37 schreef xzaz het volgende:
[..]
Moet je dat 2 maanden hebben om weer op te zeggen? Komt ook nog 10 euro eenmalig bij.
Waarom wordt de prijs dan niet direct toegepast? Waarom is dit niet gewoon de basisprijs?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:47 schreef Goudenkomkommer het volgende:
[..]
Kan je meteen weer opzeggen na je reisje met je kids
Zelfs in je eentje is het vaak al goedkoper met de auto, laat staan met 2 of zelfs 4 personen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 01:28 schreef daniela_007 het volgende:
Van Antwerpen Centraal naar Amsterdam CS voor 4 personen 261 euro (incl. 50% korting in Belgie).
Ze zijn echt helemaal gek geworden!
We zijn dan maar met de auto gegaan naar Amsterdam Arena en dan vervolgens met de metro naar CS, veeeeeel goedkoper!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |