ProRail maakt geen winst, dat is een soort Rijkswaterstaat. Maar spoorvervoer is geen infrastructuur, net als wegvervoer dat ook niet is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 00:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet waarom de NS of ProRail winst zou moeten maken. Op een snelweg wordt geen winst gemaakt, op een fietspad ook niet. Waarom op het OV dan wel?
quote:Rover boos over prijsverhoging treinkaartjes NS: ‘Zo wordt de trein onbetaalbaar’
Reizigersbelangenorganisatie Rover reageert kritisch op het nieuws dat NS de treinkaartjes de komende jaren 7 procent duurder mag maken, bovenop de reguliere verhogingen. ,,Dit is niet uit te leggen aan treinreizigers.”
NS mag per januari de tarieven met 3,5 procent verhogen, zo maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur & Waterstaat) maandag bekend. Let wel: die verhoging komt bovenop de jaarlijkse reguliere verhoging. De vervoerder kan dit recept vanaf januari 2026 nogmaals herhalen.
Resultaat is dat treinkaartjes volgend jaar minimaal 6,5 procent duurder worden voor de reizigers, vreest reizigersbelangenorganisatie Rover. Al met al wordt het openbaar vervoer alleen maar duurder, want dit jaar gingen de prijzen al gemiddeld 4,5 procent omhoog. Onbeperkt reizen buiten de spits werd 10 procent duurder. Vaste trajectkaarten voor vaste reizigers daalden overigens licht in prijs.
https://www.ad.nl/binnenl(...)betaalbaar~a8da99b6/
lekker roeptoeteren om je subsidie binnen te harken.quote:
quote:Dit jaar kon de NS een geplande tariefsverhoging van 8,7 procent nog uitstellen doordat het kabinet op verzoek van de Tweede Kamer eenmalig 120 miljoen euro vrijmaakte. Maar voor volgend jaar is dat geld er niet, dus gaan de tarieven in 2025 alsnog 8,7 procent omhoog, zegt de NS. Bovenop die 8,7 procent komt ook nog een inflatiecorrectie. Hoeveel dat wordt, wordt pas later dit jaar duidelijk.
Als je dit wilt keren zul je jarenlang miljarden extra moeten investeren in zowel het spoor als de NS. Alleen regeren we in Nederland slechts op korte termijn gewinquote:
KoeKoek.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 11:50 schreef Jor_Dii het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)n-wordt-fors-duurder
NS schrapt 500 banen, reizen met de trein wordt fors duurder
[..]
Ja zal in 2026 ook wel weer als reden genoemd worden om het weer duurder te maken.quote:
Dat zou mooi zijn.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:33 schreef MichaelScott het volgende:
Binnenkort alleen nog maar studenten, mensen met een zakelijk abonnement en zwartrijders in de trein.
Waardoor de prijzen weer omhoog moeten en de werkgevers zeggen ja ga maar ook in auto enzovoortsquote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:33 schreef MichaelScott het volgende:
Binnenkort alleen nog maar studenten, mensen met een zakelijk abonnement en zwartrijders in de trein.
Waarna je hopeloos vast staat in de file. Je ontkomt er niet aan meer te investeren in infrastructuur en vervoer zo lang de mobiliteit toe neemt.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:35 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Waardoor de prijzen weer omhoog moeten en de werkgevers zeggen ja ga maar ook in auto enzovoorts
Denk ook niet dat dit de oorzaak is. De meesten in de spits betalen namelijk niet zelf voor het ov maar krijgen het volledig vergoed van de werkgever of overheid (studenten). Dus die prijsverhoging doet niet zoveel.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:17 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je dit wilt keren zul je jarenlang miljarden extra moeten investeren in zowel het spoor als de NS. Alleen regeren we in Nederland slechts op korte termijn gewin
Lekker in de nacht. Waren mijn fav. tijden. Heb ook ooit vsn 8 tot vijf gewerkt. Een hekel had ik aan die tijden. Tel ik het vele overwerk niet eens mee. Vanaf mijn circa 40ste met diensten gaan werken en ik besefte dat ik dat al veel eerder had moeten doen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:30 schreef lily het volgende:
[..]
Ja, dit.
Vele mensen hebben schoolgaande kinderen. Ook die tijden zijn tussen 8:30 en 16:00.
Wat moet je dan?
Tussen 10:00 en 20:00 gaan werken?
Welke banen worden er geschraft dan. Dat is zeker geen rijdend personeel. Daar is nu al een enorm tekort. En niet alleen bij NS. Her hele ov kampt met tekorten onder rijdend personeel. Ziekteverzuim is ook nog een probleem. Verloop tel ik niet eens mee.quote:
In België zijn de prijzen heel schappelijk. En natuurlijk zijn ook daar problemen. Staken daar veel, maar ik reis graag door België. Ook de rijtuigen bevallen mij als reiziger daar.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:20 schreef Jor_Dii het volgende:
Moet zeggen, afgelopen week retour naar Schiphol gegaan (anderhalf uur enkel) voor 30¤ met een actie die geldig was en dat vind ik dan nog wel schappelijk. Voor dat geld kan ik me niet laten afzetten/ophalen.
Minder passagiers is waarschijnlijk een trigger om minder/kortere treinen in te zetten.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 12:37 schreef Fok-it het volgende:
"Structureel minder reizigers" doch elke keer dat je met de trein gaat lijkt het op veevervoer.
Heel bijzonder
Reis eens een paar maanden door Duitsland met de trein. Dan is de NS een waar paradijs.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
In België zijn de prijzen heel schappelijk. En natuurlijk zijn ook daar problemen. Staken daar veel, maar ik reis graag door België. Ook de rijtuigen bevallen mij als reiziger daar.
Ik had het over België. Duitsland waar ik als machinist ooit begonnen ben is mij bekend dat daar de puinhopen ook niet op te lossen zijn. Zeker S-bahn en Nebenbahnstrecken vaak nog met armseinen en overwegen die nog met de hand bediend worden. Nog maar te zwijgen over bijsturing daar(klote Duisburg). En bij calamiteiten mag je blij zijn als er überhaupt vervangend vervoer geregeld word. En hun paradepaardje de ICE kampt ook vaker met problemen. Toen ik er nog werkte had je bovendien 3 verschillende seinstelsels. En automatisering liep ook achter. Maar daar hebben ze wel een slag in gemaakt maar niet zoals in NL.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Reis eens een paar maanden door Duitsland met de trein. Dan is de NS een waar paradijs.
Met een lagere brandstofprijs en het ontbreken van een motorrijtuigenbelasting en BPM pak je daar gewoon de luxewagen.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 13:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Reis eens een paar maanden door Duitsland met de trein. Dan is de NS een waar paradijs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |