Die dagkaarten worden niet meer verkocht.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:00 schreef Inbox het volgende:
De trein. Ik kocht vaak een spoordeelwinkel dagkaart a 20 euro ofzo als ik een verre reis zou moeten maken.
Doe ik ook niet meer: zijn nu 30+euro.
Overheid wil iedereen uit de auto hebben, maar met de kosten van het OV dat steeds hoger wordt gaat dat nimmer lukken.
Je kunt ook thuis achter zo'n kutscherm gaan zitten.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Maar medewerkers zitten er ook niet op te wachten om van 10 tot 7-8 te werken.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Dat is volgens mij echt een absolute minderheid van de werkgevers maar dat is ook gewoon een vrij natuurlijke tijd om aan je dag te beginnen. Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Al is het maar omdat de rest van de maatschappij ook op die tijden is ingericht. Wat ga je precies voor nuttigs doen anders dan naar je werk rijden nadat je je kind op school hebt afgeleverd?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.
Ja, dit.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:27 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Al is het maar omdat de rest van de maatschappij ook op die tijden is ingericht. Wat ga je precies voor nuttigs doen anders dan naar je werk rijden nadat je je kind op school hebt afgeleverd?
En dan krijg je medicijnen die toevallig niet vergoed worden door je verzekering mag je alsnog gaan betalen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en dan denk je: oh ja daar is het ziekenhuis, daar heb ik nog een afspraak voor mijn gratis behandeling.
Maar zo'n forensenboetes heeft op veelreizigers denk ik helemaal niet zo'n impact. Volgens mij zijn er veel werkgevers die reizen met het OV volledig vergoeden, omdat ze het willen stimuleren. De extra kosten komen dan dus veelal bij werkgevers te liggen. Dan gaat het ook weinig effect hebben op de drukte in de spitstijd, maar gaat de NS wel meer geld binnenharken. Dat weet die Koolmees natuurlijk ook wel, dus makkelijk roepen dat je andere tijden het reizen goedkoper maakt.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:21 schreef trein2000 het volgende:
Maar dan ga je er van uit dat de veelreiziger (die gaan het immers voelen, incidenteel een paar euro meer of minder kunnen de meeste mensen wel lijden) een keuze heeft. Ik denk dat die gedachte maar zeer beperkt juist is. School, studie en werkgever verwacht je nu eenmaal van 9 tot 5.
De mensen die dat niet hebben reizen nu ook wel buiten de spits volgens mij, goedkoper (dalabbo) en comfortabeler.
Het lijkt mij gewoon een forensenboete.
Als de overheid nu alle scholen om 10.30 uur laten starten, gaan vanzelf alle mensen met kinderen na de spits beginnen, alle ov studenten na de spits reizen. Een win win win situatie.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:30 schreef lily het volgende:
[..]
Ja, dit.
Vele mensen hebben schoolgaande kinderen. Ook die tijden zijn tussen 8:30 en 16:00.
Wat moet je dan?
Tussen 10:00 en 20:00 gaan werken?
Dit dus. Als er niet genoeg capaciteit is moet er maar bijgebouwd worden. Hetzelfde met de files, jarenlang hoorden we dat meer thuiswerken de files zou helpen verminderen. Nu werken meer mensen thuis dan ooit maar geldt ook dat de filedruk nooit hoger is geweest dan nu. De bevolking groeit dus moet er meer infrastructuur bijkomen, al dat geneuzel over "optimaliseren" met spitsheffingen gaat compleet aan het feit voorbij dat er gewoonweg steeds meer mensen zijn. Niemand gaat voor z'n lol in een overvolle trein of in de file staan.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:24 schreef TyVole het volgende:
"Vrijwillig past niemand zijn gedrag aan".
Houd je bek en zorg voor voldoende capaciteit wanneer half Nederland op tijd op zijn werk moet zijn.
Een vervoersbedrijf dat liever geen mensen vervoert. Koekoek.
Klopt, voor veel functies kan dat prima.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Je kunt ook thuis achter zo'n kutscherm gaan zitten.
Er zijn medewerkers die daar voor kiezen. Bij mijn vorige werkgever had ik zo'n collega. Hij deed dat om de spits te vermijden.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:03 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Maar medewerkers zitten er ook niet op te wachten om van 10 tot 7-8 te werken.
Helaas worden het er steeds meer die terug willen naar pre-corona manier. Wat in mijn ogen gewoon een machtsmiddel is.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is volgens mij echt een absolute minderheid van de werkgevers maar dat is ook gewoon een vrij natuurlijke tijd om aan je dag te beginnen. Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.
De filedruk is ook gekomen omdat veel mensen door Corona een auto hadden gekocht omdat ze niet meer met de het OV konden of wilden.quote:Op zondag 13 augustus 2023 07:25 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dit dus. Als er niet genoeg capaciteit is moet er maar bijgebouwd worden. Hetzelfde met de files, jarenlang hoorden we dat meer thuiswerken de files zou helpen verminderen. Nu werken meer mensen thuis dan ooit maar geldt ook dat de filedruk nooit hoger is geweest dan nu. De bevolking groeit dus moet er meer infrastructuur bijkomen, al dat geneuzel over "optimaliseren" met spitsheffingen gaat compleet aan het feit voorbij dat er gewoonweg steeds meer mensen zijn. Niemand gaat voor z'n lol in een overvolle trein of in de file staan.
Tuurlijk niet. Veel treinreizigers hebben geen andere keus dan trein, bijvoorbeeld studenten.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is volgens mij echt een absolute minderheid van de werkgevers maar dat is ook gewoon een vrij natuurlijke tijd om aan je dag te beginnen. Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.
Werkgevers zijn er natuurlijk niet om de problemen van Woutertje op te lossen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Houd zelf je bek en ga eens wat doen. Zonder kutpersoneel geen kuttreinen, dus solliciteer naar een kutbaan bij de NS met een kutsalaris zodat de kutreizigers over wat anders te mekkeren hebben dan gebrek aan capaciteit. De oplossing ligt bij jezelf.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:24 schreef TyVole het volgende:
"Vrijwillig past niemand zijn gedrag aan".
Houd je bek en zorg voor voldoende capaciteit wanneer half Nederland op tijd op zijn werk moet zijn.
Een vervoersbedrijf dat liever geen mensen vervoert. Koekoek.
Ja, vaak kan het prima inderdaad. Maar in die functies komt het vaak aan op hoe de werkgever ermee omgaat.quote:
En dat terwijl de "macht" momenteel meer bij werknemers dan bij werkgevers ligt. Heb ik wel makkelijk praten, omdat mijn werkgever er echt heel soepel mee omgaat. Maar ik word wel eens benaderd door een andere werkgever en als ik dan al te horen krijg dan men het personeel daar wel 4/5 dagen per week op kantoor verwacht haak ik al af. Hoe moeilijker zulke werkgevers aan personeel kunnen komen des te beter. Dan zullen ze vanzelf moeten veranderen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 07:30 schreef HSG het volgende:
Er zijn medewerkers die daar voor kiezen. Bij mijn vorige werkgever had ik zo'n collega. Hij deed dat om de spits te vermijden.
[..]
Helaas worden het er steeds meer die terug willen naar pre-corona manier. Wat in mijn ogen gewoon een machtsmiddel is.
Ja, dat zorgt er wel voor dat de filedruk nu nog hoger is geworden inderdaad. Veel van die mensen zijn inmiddels gewend aan de auto en als het kostentechnisch ook gewoon uit kan dan maak je niet zo snel de overstap terug naar het OV.quote:Op zondag 13 augustus 2023 07:30 schreef HSG het volgende:
De filedruk is ook gekomen omdat veel mensen door Corona een auto hadden gekocht omdat ze niet meer met de het OV konden of wilden.
Het zijn niet alleen de problemen van Woutertje. De filedruk is namelijk niet Woutertje z'n probleem.quote:Op zondag 13 augustus 2023 10:20 schreef Dutchguy het volgende:
Werkgevers zijn er natuurlijk niet om de problemen van Woutertje op te lossen.
Hoe kan het dan dat ze steeds weer verlies draaien?quote:Op zondag 13 augustus 2023 10:52 schreef AlwaysHappy het volgende:
Dus dan maar prijzen verhogen en verhogen. Ze weten dat mensen toch op hun werk/school moeten komen, dus dat er toch wel betaald gaat worden. Maar die drukte blijft natuurlijk gewoon. Dat het nu te druk is in de spits is dus gewoon een excuus om prijzen weer te verhogen.
Wouter hoeft de filedruk niet op te lossen, daar is de politiek voor.quote:Op zondag 13 augustus 2023 10:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het zijn niet alleen de problemen van Woutertje. De filedruk is namelijk niet Woutertje z'n probleem.
Wanbeleid. Als je als monopolist met ook nog eens voortdurende staatsinfusies niet eens winst kunt maken...quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat ze steeds weer verlies draaien?
Dan moeten de aandeelhouders dus de wanbestuurders laten vervangen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wanbeleid. Als je als monopolist met ook nog eens voortdurende staatsinfusies niet eens winst kunt maken...
De Nederlandse staat is de eigenaar van de NSquote:Op zondag 13 augustus 2023 11:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan moeten de aandeelhouders dus de wanbestuurders laten vervangen.
Daar zit dus al een fundamenteel probleem, die aandelen moeten op de beurs.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De Nederlandse staat is de eigenaar van de NS
500 miljoen winst in 22quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat ze steeds weer verlies draaien?
Studenten de grootste groep reist met zeer hoge kortingen en/of gratis. Tel daarbij de investeringen op dan is het niet zo moeilijk om te bedenken dat een OV zelden winst kan draaien.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wanbeleid. Als je als monopolist met ook nog eens voortdurende staatsinfusies niet eens winst kunt maken...
Ja, dit kost de D staat en de Deelstaten Miljarden, geld dat dringend nodig is om de infrastuctuur en de stations te moderniseren. Maar de meeste mensen denken daar niet over na. Die willen instand satisfaction. ikke ikke ikkequote:
De Winkels op de stations zijn zeer winstgevend idd.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:37 schreef Cherni het volgende:
En word er wel winst gemaakt is daar meestal NS vastgoed verantwoordelijk voor.
Werkgevers kunnen de OV-kosten 100% belastingvrij vergoeden, dus velen doen dat ook. Doet je werkgever dat niet, dan kun je je OV-kosten voor woon-werkverkeer aftrekken bij je inkomstenbelasing.quote:Op zondag 13 augustus 2023 00:05 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Maar zo'n forensenboetes heeft op veelreizigers denk ik helemaal niet zo'n impact. Volgens mij zijn er veel werkgevers die reizen met het OV volledig vergoeden, omdat ze het willen stimuleren. De extra kosten komen dan dus veelal bij werkgevers te liggen. Dan gaat het ook weinig effect hebben op de drukte in de spitstijd, maar gaat de NS wel meer geld binnenharken. Dat weet die Koolmees natuurlijk ook wel, dus makkelijk roepen dat je andere tijden het reizen goedkoper maakt.
De prijzen zijn er ook aan gekoppeld. Ik koop nooit iets bij een AH to go. Maar die zal precies dezelfde producten bij de normale AH met andere prijzen aanbieden. Janneke141 zal daar wel meer van weten.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De Winkels op de stations zijn zeer winstgevend idd.
"Ze kunnen er best wat aan doen, maar dat kost ze geld." Waar moet dat geld volgens jou dan vandaan komen? Want bij duurdere kaartjes ga je steigeren.quote:Op zondag 13 augustus 2023 10:52 schreef AlwaysHappy het volgende:
Beetje omgekeerde wereld om andere partijen te vragen om meer rekening te gaan houden met de NS. Hoe lang reizen mensen nou al vooral in de spits? Jaren. En nog steeds doet de NS alsof de drukte tijdens de spits hun overkomt en dat ze er niks aan kunnen doen. Ze kunnen er best wat aan doen, maar dat kost ze geld. Dus dan maar prijzen verhogen en verhogen. Ze weten dat mensen toch op hun werk/school moeten komen, dus dat er toch wel betaald gaat worden. Maar die drukte blijft natuurlijk gewoon. Dat het nu te druk is in de spits is dus gewoon een excuus om prijzen weer te verhogen.
Zeker, maar doe je dat door het aanbod te verhogen of door de vraag (op bepaalde tijden) te verminderen? Beide draagt bij aan voldoende capaciteit.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:12 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Wouter hoeft de filedruk niet op te lossen, daar is de politiek voor.
Wat de NS moet doen is zorgen voor voldoende capaciteit.
Als je net voor de spits incheckt maar het grootse deel van je reis in de spits maakt moet ik nog zien hoe ze dit gaan oplossen. Bovendien is die spits een veel groter gebied dan dat men nu hanteert. Zeker op knooppunten is het na de spits nog erg druk.quote:Op zondag 13 augustus 2023 11:55 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Werkgevers kunnen de OV-kosten 100% belastingvrij vergoeden, dus velen doen dat ook. Doet je werkgever dat niet, dan kun je je OV-kosten voor woon-werkverkeer aftrekken bij je inkomstenbelasing.
Een spitskaartje kan er dus toe leiden dat je mensen uit de spits weert die het wel zelf moeten betalen (dus mensen die er niet zitten vanwege woon-werkverkeer). Ook kan het er toe leiden dat werkgevers (die het vergoeden) gestimuleerd worden om minder strikt vast te houden aan bepaalde werktijden.
Dat is nu ook al het geval. Om voor de ochtendspits in te checken moet je wel heel vroeg zijn, want die grens ligt bij 06:30, maar als je net voor 16:00 incheckt kan het best zijn dat je een deel van je reis in de spits maakt, terwijl je toch met 40% korting reist.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als je net voor de spits incheckt maar het grootse deel van je reis in de spits maakt moet ik nog zien hoe ze dit gaan oplossen. Bovendien is die spits een veel groter gebied dan dat men nu hanteert. Zeker op knooppunten is het na de spits nog erg druk.
Precies. Een van de redenen dat ik die spitsheffing niet zie zitten. Er is meer capaciteit nodig. Dus meer infra en personeel. Maar dat zijn investeringen die toch een vermogen kosten.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:07 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is nu ook al het geval. Om voor de ochtendspits in te checken moet je wel heel vroeg zijn, want die grens ligt bij 06:30, maar als je net voor 16:00 incheckt kan het best zijn dat je een deel van je reis in de spits maakt, terwijl je toch met 40% korting reist.
En dat zie je terug in de ritprijs...quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:09 schreef Cherni het volgende:
Er is meer capaciteit nodig. Dus meer infra en personeel. Maar dat zijn investeringen die toch een vermogen kosten.
De capaciteit is op zich voldoende. Het gaat meer om de spreiding.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. Een van de redenen dat ik die spitsheffing niet zie zitten. Er is meer capaciteit nodig. Dus meer infra en personeel. Maar dat zijn investeringen die toch een vermogen kosten.
Hangt er helemaal van af waar je woont en waar je naartoe wilt. Voor sommige reizen is het OV veel handiger, voor andere reizen is de auto handiger.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:21 schreef Confetti het volgende:
Blijft een hopeloos inefficiënt systeem, dat OV. De auto is veruit superieur en daar komen steeds meer mensen achter. We kunnen ons beter richten op meer asfalt en het delen van vervoersmiddelen met de buurt.
Bovendien zijn mensen creatief genoeg om binnen de spits te reizen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:07 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is nu ook al het geval. Om voor de ochtendspits in te checken moet je wel heel vroeg zijn, want die grens ligt bij 06:30, maar als je net voor 16:00 incheckt kan het best zijn dat je een deel van je reis in de spits maakt, terwijl je toch met 40% korting reist.
Valt allemaal wel mee. Tante Bep en tante Sjaan gaan echt niet om 06:30 al in de trein zitten, zodat ze met korting naar het Rijksmuseum kunnen reizen. Het speelt eigenlijk alleen in de avondspits, die volgens de regels van de NS om 16:00 begint. Dan zit je nog niet tussen al het kantoorpersoneel, maar al wel tussen de studenten en scholieren.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:37 schreef Cherni het volgende:
Bovendien zijn mensen creatief genoeg om binnen de spits te reizen.
Hier een overzicht. Doe er je voordeel mee als dagjes reiziger.
Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05. Dan wel net na 08.55 en 18.25. Kijk wel uit dat u het niet net te laat of te vroeg doet. Checkt u in om 08.54.59, dan betaalt u vol tarief, Checkt u in om 08.55 precies dan reist u met korting.
Daar vergis je je in. Ik reis met de trein van Maastricht naar Eindhoven als mijn dienst het toelaat. Zo niet ga ik met de auto wat meestal helaas het geval is. Maar de trein die net na 6.00 uur vertrekt zit al vanaf Sittard goed vol. Ook met dagjes mensen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:40 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Valt allemaal wel mee. Tante Bep en tante Sjaan gaan echt niet om 06:30 al in de trein zitten, zodat ze met korting naar het Rijksmuseum kunnen reizen. Het speelt eigenlijk alleen in de avondspits, die volgens de regels van de NS om 16:00 begint. Dan zit je nog niet tussen al het kantoorpersoneel, maar al wel tussen de studenten en scholieren.
Alleen als je dat per se tijdens de spits wilt doen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:42 schreef Apotheose het volgende:
Kortom: van A naar B komen wordt straks - mits je dat lopend of fietsend kunt doen - onbetaalbaar. Lekker bezig Nederland!
Inderdaad. Als ik in een of ander dorp of gehucht moet zijn neem ik de auto. Maar moet ik in het centrum van een stad zijn neem ik de trein. In mijn geval zou ik gek zijn dit niet met de trein te doen middels een NS business card aangeboden door de werkgever. Zelfs mijn vakanties doe ik per trein. Maar werk je met onregelmatigheid dan is het OV sowieso in de meeste gevallen geen optie. En in mijn geval nog erg ongunstig ook omdat per auto de km vergoeding de kosten op geen enkele manier dekt. Maar goed dat is een keuze omdat ik standplaats Eindhoven niet wil verlaten terwijl er andere opties zijn. Dus ik kan daar niet over klagen.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:27 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hangt er helemaal van af waar je woont en waar je naartoe wilt. Voor sommige reizen is het OV veel handiger, voor andere reizen is de auto handiger.
Als ik in het centrum van Amsterdam moet zijn, doe ik dat niet met de auto. Als ik op vakantie ga, laat ik mijn auto niet voor 200 euro op Schiphol staan, terwijl de trein me voor een tientje in de vertrekhal aflevert. En als ik naar Netterden of Espel moet is er geen haar op m'n hoofd die overweegt om dat met het OV te gaan doen.
Je mag je dan aansluiten bij de mensen die al een aantal decennia een beperkte actieradius hebben, hoe meer mensen zich daarbij aansluiten hoe beter.quote:Op zondag 13 augustus 2023 12:42 schreef Apotheose het volgende:
Kortom: van A naar B komen wordt straks - mits je dat lopend of fietsend kunt doen - onbetaalbaar. Lekker bezig Nederland!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |