abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210264119
Dat het druk is in de trein, hoef je NS-baas Wouter Koolmees niet te vertellen. Coupés zitten ’s ochtends ‘propvol’, en dat wordt alleen maar erger. Zijn oplossing: vanaf 2026 flink hogere tarieven tijdens de spits op drukke trajecten en goedkopere kaartjes daarbuiten. ,,Vrijwillig past niemand zijn gedrag aan”, zegt Koolmees zaterdag in een interview met de Volkskrant.



In december schaalde NS de dienstregeling nog verder af, doordat de vervoerscijfers achterbleven in vergelijking met de jaren vóór de coronacrisis. Koolmees: ,,Dat heeft een paar maanden best goed gewerkt. Tot eind mei. Nu hebben we weer veel korte en drukke treinen. Dat komt bijvoorbeeld door een tekort aan monteurs en planners. Bovendien wordt op veel plekken aan het spoor gewerkt. Het zijn geen excuses, maar slechts verklaringen. We doen er alles aan om het op te lossen.”

Komende september gaat de vervoerder ‘stapje voor stapje’ de dienstregeling weer opbouwen. Toch komen we niet snel terug op het oude niveau, aldus de topman. ,,Het reisgedrag is sinds corona veranderd. Een groot deel van Nederland werkt een paar dagen per week thuis. Daardoor hebben we doordeweeks ruim 20 procent minder reizigers dan voor corona. Dinsdag en donderdag is het extreem druk, met name in de ochtend. Dan is het passen en meten. Maandag en woensdag is het juist relatief rustig. Vrijdag al helemaal.”

Reizigers ontmoedigen
De pieken in de drukte moeten worden bestreden, volgens Koolmees door reizigers te ontmoedigen op dat moment de trein te pakken. ,,Want over de hele dag is de bezetting nog geen 30 procent. Grote delen van de dag verplaatsen we dus warme lucht. Dat kost klauwen met geld en moet worden terugverdiend via het treinkaartje. Als die spits in de toekomst nog drukker wordt, gaan de tarieven weer omhoog en wordt treinreizen onbetaalbaar. Dat is onwenselijk.”

Dus wil NS als oplossing tariefdifferentiatie invoeren. Dat betekent dat reizen met een drukke trein duurder wordt en met een rustige trein goedkoper. De prijs zal dan verschillen per tijdstip en per traject. Nu betaalt de spoorreiziger in de spits overal hetzelfde standaardtarief, en in de daluren kan er met korting worden getreind. Hoeveel duurder het treinkaartje zal worden in de spits, is nog niet bekend. Koolmees: ,,Ik wil geen harde getallen noemen, we staan nog aan het begin van de discussie, ook met de politiek.”

Het gaat wel om een prijsstijging van tientallen procenten. ,,Maar per saldo gaan we er geen geld aan verdienen, het wordt budgetneutraal”, aldus de NS-topman. ,,Wat we verdienen met de spitsheffing, leidt tot korting op andere trajecten.” Koolmees hoopt dat de spitsheffing vanaf 2026 kan ingaan. ,,Maar dat is nog onderdeel van de onderhandeling.”

https://www.ad.nl/binnenl(...)rder-maken~afb6153c/

Zelfs buiten de politiek blijft extreem rechts destructief. Wantrouw de eeuwige lach op hun smoel.

:T
pi_210264149
met de trein moeten _O-
pi_210264348
"Vrijwillig past niemand zijn gedrag aan".

Houd je bek en zorg voor voldoende capaciteit wanneer half Nederland op tijd op zijn werk moet zijn.

Een vervoersbedrijf dat liever geen mensen vervoert. Koekoek.
^ To je nesmysl ^
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:29:51 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210264419
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 21:00 schreef Inbox het volgende:
De trein. Ik kocht vaak een spoordeelwinkel dagkaart a 20 euro ofzo als ik een verre reis zou moeten maken.

Doe ik ook niet meer: zijn nu 30+euro.

Overheid wil iedereen uit de auto hebben, maar met de kosten van het OV dat steeds hoger wordt gaat dat nimmer lukken.
Die dagkaarten worden niet meer verkocht.
https://www.treinreiziger(...)-via-kruidvat-en-ah/
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_210264777
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_210264924
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Je kunt ook thuis achter zo'n kutscherm gaan zitten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:03:01 #7
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210264964
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Maar medewerkers zitten er ook niet op te wachten om van 10 tot 7-8 te werken.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_210265038
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Dat is volgens mij echt een absolute minderheid van de werkgevers maar dat is ook gewoon een vrij natuurlijke tijd om aan je dag te beginnen. Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_210265388
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.
Al is het maar omdat de rest van de maatschappij ook op die tijden is ingericht. Wat ga je precies voor nuttigs doen anders dan naar je werk rijden nadat je je kind op school hebt afgeleverd?
pi_210265436
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 22:27 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Al is het maar omdat de rest van de maatschappij ook op die tijden is ingericht. Wat ga je precies voor nuttigs doen anders dan naar je werk rijden nadat je je kind op school hebt afgeleverd?
Ja, dit.
Vele mensen hebben schoolgaande kinderen. Ook die tijden zijn tussen 8:30 en 16:00.

Wat moet je dan?

Tussen 10:00 en 20:00 gaan werken?
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:47:10 #11
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210266332
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 20:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
en dan denk je: oh ja daar is het ziekenhuis, daar heb ik nog een afspraak voor mijn gratis behandeling.
En dan krijg je medicijnen die toevallig niet vergoed worden door je verzekering mag je alsnog gaan betalen.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_210266471
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 17:21 schreef trein2000 het volgende:
Maar dan ga je er van uit dat de veelreiziger (die gaan het immers voelen, incidenteel een paar euro meer of minder kunnen de meeste mensen wel lijden) een keuze heeft. Ik denk dat die gedachte maar zeer beperkt juist is. School, studie en werkgever verwacht je nu eenmaal van 9 tot 5.

De mensen die dat niet hebben reizen nu ook wel buiten de spits volgens mij, goedkoper (dalabbo) en comfortabeler.

Het lijkt mij gewoon een forensenboete.
Maar zo'n forensenboetes heeft op veelreizigers denk ik helemaal niet zo'n impact. Volgens mij zijn er veel werkgevers die reizen met het OV volledig vergoeden, omdat ze het willen stimuleren. De extra kosten komen dan dus veelal bij werkgevers te liggen. Dan gaat het ook weinig effect hebben op de drukte in de spitstijd, maar gaat de NS wel meer geld binnenharken. Dat weet die Koolmees natuurlijk ook wel, dus makkelijk roepen dat je andere tijden het reizen goedkoper maakt.
pi_210267245
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 22:30 schreef lily het volgende:

[..]
Ja, dit.
Vele mensen hebben schoolgaande kinderen. Ook die tijden zijn tussen 8:30 en 16:00.

Wat moet je dan?

Tussen 10:00 en 20:00 gaan werken?
Als de overheid nu alle scholen om 10.30 uur laten starten, gaan vanzelf alle mensen met kinderen na de spits beginnen, alle ov studenten na de spits reizen. Een win win win situatie. _O_
pi_210267258
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 21:24 schreef TyVole het volgende:
"Vrijwillig past niemand zijn gedrag aan".

Houd je bek en zorg voor voldoende capaciteit wanneer half Nederland op tijd op zijn werk moet zijn.

Een vervoersbedrijf dat liever geen mensen vervoert. Koekoek.
Dit dus. Als er niet genoeg capaciteit is moet er maar bijgebouwd worden. Hetzelfde met de files, jarenlang hoorden we dat meer thuiswerken de files zou helpen verminderen. Nu werken meer mensen thuis dan ooit maar geldt ook dat de filedruk nooit hoger is geweest dan nu. De bevolking groeit dus moet er meer infrastructuur bijkomen, al dat geneuzel over "optimaliseren" met spitsheffingen gaat compleet aan het feit voorbij dat er gewoonweg steeds meer mensen zijn. Niemand gaat voor z'n lol in een overvolle trein of in de file staan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2023 07:27:25 ]
pi_210267267
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 22:00 schreef halfway het volgende:

[..]
Je kunt ook thuis achter zo'n kutscherm gaan zitten.
Klopt, voor veel functies kan dat prima.

quote:
14s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 22:03 schreef cherrycoke het volgende:

[..]
Maar medewerkers zitten er ook niet op te wachten om van 10 tot 7-8 te werken.
Er zijn medewerkers die daar voor kiezen. Bij mijn vorige werkgever had ik zo'n collega. Hij deed dat om de spits te vermijden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is volgens mij echt een absolute minderheid van de werkgevers maar dat is ook gewoon een vrij natuurlijke tijd om aan je dag te beginnen. Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.
Helaas worden het er steeds meer die terug willen naar pre-corona manier. Wat in mijn ogen gewoon een machtsmiddel is.

quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 07:25 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dit dus. Als er niet genoeg capaciteit is moet er maar bijgebouwd worden. Hetzelfde met de files, jarenlang hoorden we dat meer thuiswerken de files zou helpen verminderen. Nu werken meer mensen thuis dan ooit maar geldt ook dat de filedruk nooit hoger is geweest dan nu. De bevolking groeit dus moet er meer infrastructuur bijkomen, al dat geneuzel over "optimaliseren" met spitsheffingen gaat compleet aan het feit voorbij dat er gewoonweg steeds meer mensen zijn. Niemand gaat voor z'n lol in een overvolle trein of in de file staan.
De filedruk is ook gekomen omdat veel mensen door Corona een auto hadden gekocht omdat ze niet meer met de het OV konden of wilden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_210267903
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is volgens mij echt een absolute minderheid van de werkgevers maar dat is ook gewoon een vrij natuurlijke tijd om aan je dag te beginnen. Veel mensen zullen zelf kiezen rond die tijd te starten.
Tuurlijk niet. Veel treinreizigers hebben geen andere keus dan trein, bijvoorbeeld studenten.
En verder weer typisch zoals veel in dit land geregeld is; NS is er voor de NS, scholen zijn er voor scholen, ziekenhuizen zijn er voor ziekenhuizen.
  zondag 13 augustus 2023 @ 09:58:23 #17
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_210268120
twitter
pi_210268316
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 21:50 schreef HSG het volgende:
Werkgevers mogen ook meewerken. Als ze allemaal roepen dat iedereen elke dag tussen 8:30 en 9:00 op kantoor moet zijn dan werkt dat ook niet mee.
Werkgevers zijn er natuurlijk niet om de problemen van Woutertje op te lossen.
  zondag 13 augustus 2023 @ 10:49:52 #19
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_210268675
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 21:24 schreef TyVole het volgende:
"Vrijwillig past niemand zijn gedrag aan".

Houd je bek en zorg voor voldoende capaciteit wanneer half Nederland op tijd op zijn werk moet zijn.

Een vervoersbedrijf dat liever geen mensen vervoert. Koekoek.
Houd zelf je bek en ga eens wat doen. Zonder kutpersoneel geen kuttreinen, dus solliciteer naar een kutbaan bij de NS met een kutsalaris zodat de kutreizigers over wat anders te mekkeren hebben dan gebrek aan capaciteit. De oplossing ligt bij jezelf.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_210268681
quote:
7s.gif Op zondag 13 augustus 2023 07:30 schreef HSG het volgende:
Klopt, voor veel functies kan dat prima.
Ja, vaak kan het prima inderdaad. Maar in die functies komt het vaak aan op hoe de werkgever ermee omgaat.

quote:
7s.gif Op zondag 13 augustus 2023 07:30 schreef HSG het volgende:
Er zijn medewerkers die daar voor kiezen. Bij mijn vorige werkgever had ik zo'n collega. Hij deed dat om de spits te vermijden.
[..]
Helaas worden het er steeds meer die terug willen naar pre-corona manier. Wat in mijn ogen gewoon een machtsmiddel is.
En dat terwijl de "macht" momenteel meer bij werknemers dan bij werkgevers ligt. Heb ik wel makkelijk praten, omdat mijn werkgever er echt heel soepel mee omgaat. Maar ik word wel eens benaderd door een andere werkgever en als ik dan al te horen krijg dan men het personeel daar wel 4/5 dagen per week op kantoor verwacht haak ik al af. Hoe moeilijker zulke werkgevers aan personeel kunnen komen des te beter. Dan zullen ze vanzelf moeten veranderen.

quote:
7s.gif Op zondag 13 augustus 2023 07:30 schreef HSG het volgende:
De filedruk is ook gekomen omdat veel mensen door Corona een auto hadden gekocht omdat ze niet meer met de het OV konden of wilden.
Ja, dat zorgt er wel voor dat de filedruk nu nog hoger is geworden inderdaad. Veel van die mensen zijn inmiddels gewend aan de auto en als het kostentechnisch ook gewoon uit kan dan maak je niet zo snel de overstap terug naar het OV.
pi_210268712
Beetje omgekeerde wereld om andere partijen te vragen om meer rekening te gaan houden met de NS. Hoe lang reizen mensen nou al vooral in de spits? Jaren. En nog steeds doet de NS alsof de drukte tijdens de spits hun overkomt en dat ze er niks aan kunnen doen. Ze kunnen er best wat aan doen, maar dat kost ze geld. Dus dan maar prijzen verhogen en verhogen. Ze weten dat mensen toch op hun werk/school moeten komen, dus dat er toch wel betaald gaat worden. Maar die drukte blijft natuurlijk gewoon. Dat het nu te druk is in de spits is dus gewoon een excuus om prijzen weer te verhogen.
pi_210268742
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:20 schreef Dutchguy het volgende:
Werkgevers zijn er natuurlijk niet om de problemen van Woutertje op te lossen.
Het zijn niet alleen de problemen van Woutertje. De filedruk is namelijk niet Woutertje z'n probleem.
pi_210268793
quote:
7s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:52 schreef AlwaysHappy het volgende:
Dus dan maar prijzen verhogen en verhogen. Ze weten dat mensen toch op hun werk/school moeten komen, dus dat er toch wel betaald gaat worden. Maar die drukte blijft natuurlijk gewoon. Dat het nu te druk is in de spits is dus gewoon een excuus om prijzen weer te verhogen.
Hoe kan het dan dat ze steeds weer verlies draaien?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_210268860
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Het zijn niet alleen de problemen van Woutertje. De filedruk is namelijk niet Woutertje z'n probleem.
Wouter hoeft de filedruk niet op te lossen, daar is de politiek voor.
Wat de NS moet doen is zorgen voor voldoende capaciteit.
  zondag 13 augustus 2023 @ 11:25:35 #25
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_210268976
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 11:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoe kan het dan dat ze steeds weer verlies draaien?
Wanbeleid. Als je als monopolist met ook nog eens voortdurende staatsinfusies niet eens winst kunt maken... :')
pi_210269030
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 11:25 schreef Zelva het volgende:

[..]
Wanbeleid. Als je als monopolist met ook nog eens voortdurende staatsinfusies niet eens winst kunt maken... :')
Dan moeten de aandeelhouders dus de wanbestuurders laten vervangen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 13 augustus 2023 @ 11:34:26 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210269069
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 11:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan moeten de aandeelhouders dus de wanbestuurders laten vervangen.
De Nederlandse staat is de eigenaar van de NS
pi_210269078
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De Nederlandse staat is de eigenaar van de NS
Daar zit dus al een fundamenteel probleem, die aandelen moeten op de beurs.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 13 augustus 2023 @ 11:37:25 #29
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210269094
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 11:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoe kan het dan dat ze steeds weer verlies draaien?
500 miljoen winst in 22
¤ 215 miljoen in 2019

Tijdens Corona was het dramatisch
pi_210269097
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 11:25 schreef Zelva het volgende:

[..]
Wanbeleid. Als je als monopolist met ook nog eens voortdurende staatsinfusies niet eens winst kunt maken... :')
Studenten de grootste groep reist met zeer hoge kortingen en/of gratis. Tel daarbij de investeringen op dan is het niet zo moeilijk om te bedenken dat een OV zelden winst kan draaien.

De investeringen gemaakt door Prorail worden doorberekend aan de vervoerder. En aangezien bouwkosten, materieel, energie ook duurder zijn geworden is er nauwelijks winst te maken.

Mijn gevuld winkelwagentje is ook een stuk duurder geworden.

Van een vervoersbedrijf zou ik nooit als ceo willen functioneren. Een bedrijfstak dat van veel te veel factoren afhankelijk is. En mocht er wel winst gemaakt worden gaat dat ook ten koste van infra etc.

En word er wel winst gemaakt is daar meestal NS vastgoed verantwoordelijk voor.
  zondag 13 augustus 2023 @ 11:39:49 #31
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210269115
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 09:58 schreef Eightyone het volgende:
[ tweet ]
Ja, dit kost de D staat en de Deelstaten Miljarden, geld dat dringend nodig is om de infrastuctuur en de stations te moderniseren. Maar de meeste mensen denken daar niet over na. Die willen instand satisfaction. ikke ikke ikke
  zondag 13 augustus 2023 @ 11:40:53 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210269125
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 11:37 schreef Cherni het volgende:
En word er wel winst gemaakt is daar meestal NS vastgoed verantwoordelijk voor.
De Winkels op de stations zijn zeer winstgevend idd.
pi_210269255
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 00:05 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Maar zo'n forensenboetes heeft op veelreizigers denk ik helemaal niet zo'n impact. Volgens mij zijn er veel werkgevers die reizen met het OV volledig vergoeden, omdat ze het willen stimuleren. De extra kosten komen dan dus veelal bij werkgevers te liggen. Dan gaat het ook weinig effect hebben op de drukte in de spitstijd, maar gaat de NS wel meer geld binnenharken. Dat weet die Koolmees natuurlijk ook wel, dus makkelijk roepen dat je andere tijden het reizen goedkoper maakt.
Werkgevers kunnen de OV-kosten 100% belastingvrij vergoeden, dus velen doen dat ook. Doet je werkgever dat niet, dan kun je je OV-kosten voor woon-werkverkeer aftrekken bij je inkomstenbelasing.

Een spitskaartje kan er dus toe leiden dat je mensen uit de spits weert die het wel zelf moeten betalen (dus mensen die er niet zitten vanwege woon-werkverkeer). Ook kan het er toe leiden dat werkgevers (die het vergoeden) gestimuleerd worden om minder strikt vast te houden aan bepaalde werktijden.
pi_210269272
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 11:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De Winkels op de stations zijn zeer winstgevend idd.
De prijzen zijn er ook aan gekoppeld. Ik koop nooit iets bij een AH to go. Maar die zal precies dezelfde producten bij de normale AH met andere prijzen aanbieden. Janneke141 zal daar wel meer van weten.
pi_210269319
quote:
7s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:52 schreef AlwaysHappy het volgende:
Beetje omgekeerde wereld om andere partijen te vragen om meer rekening te gaan houden met de NS. Hoe lang reizen mensen nou al vooral in de spits? Jaren. En nog steeds doet de NS alsof de drukte tijdens de spits hun overkomt en dat ze er niks aan kunnen doen. Ze kunnen er best wat aan doen, maar dat kost ze geld. Dus dan maar prijzen verhogen en verhogen. Ze weten dat mensen toch op hun werk/school moeten komen, dus dat er toch wel betaald gaat worden. Maar die drukte blijft natuurlijk gewoon. Dat het nu te druk is in de spits is dus gewoon een excuus om prijzen weer te verhogen.
"Ze kunnen er best wat aan doen, maar dat kost ze geld." Waar moet dat geld volgens jou dan vandaan komen? Want bij duurdere kaartjes ga je steigeren.
pi_210269350
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 11:12 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Wouter hoeft de filedruk niet op te lossen, daar is de politiek voor.
Wat de NS moet doen is zorgen voor voldoende capaciteit.
Zeker, maar doe je dat door het aanbod te verhogen of door de vraag (op bepaalde tijden) te verminderen? Beide draagt bij aan voldoende capaciteit.
pi_210269369
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 11:55 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Werkgevers kunnen de OV-kosten 100% belastingvrij vergoeden, dus velen doen dat ook. Doet je werkgever dat niet, dan kun je je OV-kosten voor woon-werkverkeer aftrekken bij je inkomstenbelasing.

Een spitskaartje kan er dus toe leiden dat je mensen uit de spits weert die het wel zelf moeten betalen (dus mensen die er niet zitten vanwege woon-werkverkeer). Ook kan het er toe leiden dat werkgevers (die het vergoeden) gestimuleerd worden om minder strikt vast te houden aan bepaalde werktijden.
Als je net voor de spits incheckt maar het grootse deel van je reis in de spits maakt moet ik nog zien hoe ze dit gaan oplossen. Bovendien is die spits een veel groter gebied dan dat men nu hanteert. Zeker op knooppunten is het na de spits nog erg druk.
pi_210269403
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:03 schreef Cherni het volgende:

[..]
Als je net voor de spits incheckt maar het grootse deel van je reis in de spits maakt moet ik nog zien hoe ze dit gaan oplossen. Bovendien is die spits een veel groter gebied dan dat men nu hanteert. Zeker op knooppunten is het na de spits nog erg druk.
Dat is nu ook al het geval. Om voor de ochtendspits in te checken moet je wel heel vroeg zijn, want die grens ligt bij 06:30, maar als je net voor 16:00 incheckt kan het best zijn dat je een deel van je reis in de spits maakt, terwijl je toch met 40% korting reist.
pi_210269419
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:07 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is nu ook al het geval. Om voor de ochtendspits in te checken moet je wel heel vroeg zijn, want die grens ligt bij 06:30, maar als je net voor 16:00 incheckt kan het best zijn dat je een deel van je reis in de spits maakt, terwijl je toch met 40% korting reist.
Precies. Een van de redenen dat ik die spitsheffing niet zie zitten. Er is meer capaciteit nodig. Dus meer infra en personeel. Maar dat zijn investeringen die toch een vermogen kosten.
  zondag 13 augustus 2023 @ 12:18:38 #40
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_210269525
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:09 schreef Cherni het volgende:

Er is meer capaciteit nodig. Dus meer infra en personeel. Maar dat zijn investeringen die toch een vermogen kosten.
En dat zie je terug in de ritprijs...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_210269540
Blijft een hopeloos inefficiënt systeem, dat OV. De auto is veruit superieur en daar komen steeds meer mensen achter. We kunnen ons beter richten op meer asfalt en het delen van vervoersmiddelen met de buurt.
pi_210269558
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:09 schreef Cherni het volgende:

[..]
Precies. Een van de redenen dat ik die spitsheffing niet zie zitten. Er is meer capaciteit nodig. Dus meer infra en personeel. Maar dat zijn investeringen die toch een vermogen kosten.
De capaciteit is op zich voldoende. Het gaat meer om de spreiding.
pi_210269587
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:21 schreef Confetti het volgende:
Blijft een hopeloos inefficiënt systeem, dat OV. De auto is veruit superieur en daar komen steeds meer mensen achter. We kunnen ons beter richten op meer asfalt en het delen van vervoersmiddelen met de buurt.
Hangt er helemaal van af waar je woont en waar je naartoe wilt. Voor sommige reizen is het OV veel handiger, voor andere reizen is de auto handiger.

Als ik in het centrum van Amsterdam moet zijn, doe ik dat niet met de auto. Als ik op vakantie ga, laat ik mijn auto niet voor 200 euro op Schiphol staan, terwijl de trein me voor een tientje in de vertrekhal aflevert. En als ik naar Netterden of Espel moet is er geen haar op m'n hoofd die overweegt om dat met het OV te gaan doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2023 12:34:32 ]
pi_210269685
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:07 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is nu ook al het geval. Om voor de ochtendspits in te checken moet je wel heel vroeg zijn, want die grens ligt bij 06:30, maar als je net voor 16:00 incheckt kan het best zijn dat je een deel van je reis in de spits maakt, terwijl je toch met 40% korting reist.
Bovendien zijn mensen creatief genoeg om binnen de spits te reizen.

Hier een overzicht. Doe er je voordeel mee als dagjes reiziger.

Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05. Dan wel net na 08.55 en 18.25. Kijk wel uit dat u het niet net te laat of te vroeg doet. Checkt u in om 08.54.59, dan betaalt u vol tarief, Checkt u in om 08.55 precies dan reist u met korting.

Studenten met OV en woon werkverkeer zal het verder niets uitmaken. Die blijven toch in de spits reizen met diverse producten zoals een NS-Business Card. Ik verwacht niet dat werkgevers en scholen hun tijden gaan aanpassen.
pi_210269723
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:37 schreef Cherni het volgende:
Bovendien zijn mensen creatief genoeg om binnen de spits te reizen.

Hier een overzicht. Doe er je voordeel mee als dagjes reiziger.

Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05. Dan wel net na 08.55 en 18.25. Kijk wel uit dat u het niet net te laat of te vroeg doet. Checkt u in om 08.54.59, dan betaalt u vol tarief, Checkt u in om 08.55 precies dan reist u met korting.
Valt allemaal wel mee. Tante Bep en tante Sjaan gaan echt niet om 06:30 al in de trein zitten, zodat ze met korting naar het Rijksmuseum kunnen reizen. Het speelt eigenlijk alleen in de avondspits, die volgens de regels van de NS om 16:00 begint. Dan zit je nog niet tussen al het kantoorpersoneel, maar al wel tussen de studenten en scholieren.
pi_210269746
Kortom: van A naar B komen wordt straks - mits je dat lopend of fietsend kunt doen - onbetaalbaar. Lekker bezig Nederland! 8)7
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_210269752
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:40 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Valt allemaal wel mee. Tante Bep en tante Sjaan gaan echt niet om 06:30 al in de trein zitten, zodat ze met korting naar het Rijksmuseum kunnen reizen. Het speelt eigenlijk alleen in de avondspits, die volgens de regels van de NS om 16:00 begint. Dan zit je nog niet tussen al het kantoorpersoneel, maar al wel tussen de studenten en scholieren.
Daar vergis je je in. Ik reis met de trein van Maastricht naar Eindhoven als mijn dienst het toelaat. Zo niet ga ik met de auto wat meestal helaas het geval is. Maar de trein die net na 6.00 uur vertrekt zit al vanaf Sittard goed vol. Ook met dagjes mensen.
pi_210269781
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:42 schreef Apotheose het volgende:
Kortom: van A naar B komen wordt straks - mits je dat lopend of fietsend kunt doen - onbetaalbaar. Lekker bezig Nederland! 8)7
Alleen als je dat per se tijdens de spits wilt doen.
pi_210269909
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:27 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Hangt er helemaal van af waar je woont en waar je naartoe wilt. Voor sommige reizen is het OV veel handiger, voor andere reizen is de auto handiger.

Als ik in het centrum van Amsterdam moet zijn, doe ik dat niet met de auto. Als ik op vakantie ga, laat ik mijn auto niet voor 200 euro op Schiphol staan, terwijl de trein me voor een tientje in de vertrekhal aflevert. En als ik naar Netterden of Espel moet is er geen haar op m'n hoofd die overweegt om dat met het OV te gaan doen.
Inderdaad. Als ik in een of ander dorp of gehucht moet zijn neem ik de auto. Maar moet ik in het centrum van een stad zijn neem ik de trein. In mijn geval zou ik gek zijn dit niet met de trein te doen middels een NS business card aangeboden door de werkgever. Zelfs mijn vakanties doe ik per trein. Maar werk je met onregelmatigheid dan is het OV sowieso in de meeste gevallen geen optie. En in mijn geval nog erg ongunstig ook omdat per auto de km vergoeding de kosten op geen enkele manier dekt. Maar goed dat is een keuze omdat ik standplaats Eindhoven niet wil verlaten terwijl er andere opties zijn. Dus ik kan daar niet over klagen.
pi_210269994
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 12:42 schreef Apotheose het volgende:
Kortom: van A naar B komen wordt straks - mits je dat lopend of fietsend kunt doen - onbetaalbaar. Lekker bezig Nederland! 8)7
Je mag je dan aansluiten bij de mensen die al een aantal decennia een beperkte actieradius hebben, hoe meer mensen zich daarbij aansluiten hoe beter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')