Ach, het is Wilders, die moet zijn boosjes mobiliseren en bij de BBB proberen weg te houden. Voorlopig staat hij nog steeds op verlies ten opzichte van de vorige verkiezingen.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 00:57 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat Timmermans heel erg bedreigend is. 'Kaag met een baard', 'de ondergang van Nederland'.
Er is nog geen partijprogramma bekend. En nu al allerlei superlatieven hoe slecht die man wel niet gaat zijn.
Heb een beetje vertrouwen in de rechtse (VVD) partijleider. In Dilan. Waarom zou je Frans als zo'n grote bedreiging zien?
Welk rechts? Economisch rechts? Anti migratie rechts? Anti woke rechts? Niet zo idioot met milieumaatregelen rechts?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 00:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik stem niet op GL/PvdA en het maakt mij verder vrij weinig uit of het wel of geen succes wordt, ik zou het prettiger vinden als rechts eens een keertje aan de kant moet, dat wel.
Rechts als in CDA/VVD hoewel ik verwacht dat de VVD weer gaat regeren.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 01:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Welk rechts? Economisch rechts? Anti migratie rechts? Anti woke rechts? Niet zo idioot met milieumaatregelen rechts?
En als je geen rechts wil, wat voor links zou je dan willen? Of centrum? Dat links rechts is nog al een vaag begrip aan het worden namelijk.
Ik zou graag een land zien wat samenwerkt met landen om ons heen, waar we wel baas zijn en soeverein kunnen leven met beperking op migratie met een sterke sociale grote rijke middenklasse. Zo'n middenklasse wat sociaal werkt om ook de minder bedeelde hun share te kunnen geven zodat ze niet hoeven te ploeteren. Meer op de maatschappij gericht ipv het bedrijfsleven. En vooral zonder een overheid dat de maatschappij ziet als iets slechts en zich enorm onbetrouwbaar opstelt.
Wat is dat dan exact tegenwoordig? Links of rechts?
De T. is ook al aan een hetze begonnen. Nou denk ik niet de de gemiddelde Timmermans-stemmer die krant leest. Maar toch.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 00:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ach, het is Wilders, die moet zijn boosjes mobiliseren en bij de BBB proberen weg te houden. Voorlopig staat hij nog steeds op verlies ten opzichte van de vorige verkiezingen.
De NRC gaf het redelijk goed weer, Timmermans is een naam met potentie en in een onzekere verkiezingstijd kan zo iemand het verschil maken en daar is men best beducht voor.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 01:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De T. is ook al aan een hetze begonnen. Nou denk ik niet de de gemiddelde Timmermans-stemmer die krant leest. Maar toch.
Met de huidige I&O peiling kom je niet om VVD & BBB heen. VVD+BBB+PVV+JA+SGP= 75 zetels. Een van die partijen heb je dus nodig. En als we CDA en bvnl er nog bijtellen kom je op een rechtse meerderheid van zo’n 80 zetels. En dan heb ik D66 en Volt, wat economisch toch tamelijk rechtse partijen zijn (maar wel een stuk progressiever) nog niet meegerekend.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 01:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rechts als in CDA/VVD hoewel ik verwacht dat de VVD weer gaat regeren.
Klinkt als een Nederlandse versie van de Brexit mythe. Gaat hem niet worden.
Ja, de waan van de dag gaat ook nog een rol spelen de komende maanden.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 01:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met de huidige I&O peiling kom je niet om VVD & BBB heen. VVD+BBB+PVV+JA+SGP= 75 zetels. Een van die partijen heb je dus nodig. En als we CDA en bvnl er nog bijtellen kom je op een rechtse meerderheid van zo’n 80 zetels. En dan heb ik D66 en Volt, wat economisch toch tamelijk rechtse partijen zijn (maar wel een stuk progressiever) nog niet meegerekend.
Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat we het gewoon niet weten, er kan nog zo veel gebeuren. Als straks de hele zomer Ter Apel weer overstroomd krijg je een andere uitslag dan wanneer half Spanje affikt door bosbranden. En dan hebben we het nog niet gehad over al dan niet spontane incidenten zoals Turkse ministers.
Het blijft een gok. Ik zou het ook doen als ik PvdA/GL was. Laat ik dat eens even voorop stellen, maar je doet wel iets heel anders dan de rest die radicaal met deze generatie lijkt te breken. Als je iemand neemt die al 20 jaar in het vak zit dan weet je dat diegene ook compromissen heeft gesloten, vijanden heeft gemaakt, etc. En dat gaat in de campagne allemaal gebruikt worden. (Gaat Omtzigt ook nog wel achterkomen mocht hij meedoen, dat geheel terzijde). En daarbij is hij ook het laatste bastion van een generatie die in ieder geval door een deel van de bevolking uitgekotst wordt (‘de oude bestuurscultuur’)quote:Op vrijdag 21 juli 2023 01:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De NRC gaf het redelijk goed weer, Timmermans is een naam met potentie en in een onzekere verkiezingstijd kan zo iemand het verschil maken en daar is men best beducht voor.
De VVD is anders ook jarenlang succesvol geweest met dit frame. “Stem op ons anders krijg je chaos!”quote:Op vrijdag 21 juli 2023 00:39 schreef capricia het volgende:
[..]
'De totale ondergang'![]()
Moet je daar zelf niet heel hard om lachen?.
Wij van WC-eend adviseren om op WC-eend te stemmen. Anders is de totale ondergang daar.![]()
Hoezo gelijk brexit?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 01:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rechts als in CDA/VVD hoewel ik verwacht dat de VVD weer gaat regeren.
Klinkt als een Nederlandse versie van de Brexit mythe. Gaat hem niet worden.
Met zo'n jonge kinderen? Jesse is een family man.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 01:38 schreef michaelmoore het volgende:
Dan gaat Klaver minister van Buitenlandse zaken worden
IK denk eerder dat Klaver en Kuiken fractieleiders in de 2e Kamer blijven na de verkiezingen.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 22:37 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Met zo'n jonge kinderen? Jesse is een family man.
Het fractievoorzitterschap als duo-baan of hoe moet ik dat voor me zien? Ben je dan niet bang voor een stammenstrijd?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 23:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
IK denk eerder dat Klaver en Kuiken fractieleiders in de 2e Kamer blijven na de verkiezingen.
Ervan uitgaande dat er nog 2 partijen bestaan na de verkiezingen, uiteraard.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 23:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het fractievoorzitterschap als duo-baan of hoe moet ik dat voor me zien? Ben je dan niet bang voor een stammenstrijd?
Een gezamenlijke lijst betekent een gezamenlijke fractie ex artikel 5.1 eerste lid regelement van orde van de tweede kamer.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 23:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ervan uitgaande dat er nog 2 partijen bestaan na de verkiezingen, uiteraard.
Lastig. Want ik denk zo dat GroenLinks de fractievoorzitter mag leveren als PvdA met Timmermans de minister-president levert. Dan denk je aan Klaver, maar die zie ik ook wel weer een ministerspost ambiëren om zijn profiel te vergroten omdat hij ooit zelf premier wil worden.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 23:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
IK denk eerder dat Klaver en Kuiken fractieleiders in de 2e Kamer blijven na de verkiezingen.
Ja, kan best, hoor, ik gun het ze best wel om een keer niet langs de kant te staan.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 23:38 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Lastig. Want ik denk zo dat GroenLinks de fractievoorzitter mag leveren als PvdA met Timmermans de minister-president levert. Dan denk je aan Klaver, maar die zie ik ook wel weer een ministerspost ambiëren om zijn profiel te vergroten omdat hij ooit zelf premier wil worden.
Ik vraag me vooral af met wie ze in hemelsnaam moeten gaan regeren? Vroeger had je het CDA wat als centrumrechtse partij af en toe uitgekeken raakte op de VVD en dan mocht de PvdA en af en toe een derde partij aanschuiven. Dat middenstuk is helemaal weg en het CDA gaat straks met de 5-10 zetels die ze overhouden van zijn never nooit niet aansluiten bij D66-SP-PvdA-Groenlinks-PvdD-Denk-CU-Bij1. Het is namelijk nog steeds een centrumrechtse partij.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 23:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, kan best, hoor, ik gun het ze best wel om een keer niet langs de kant te staan.
Als je centrum wilt stemmen kan je zo'n beetje het beste een blanco formulier in de stembus doenquote:Op zaterdag 22 juli 2023 00:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af met wie ze in hemelsnaam moeten gaan regeren? Vroeger had je het CDA wat als centrumrechtse partij af en toe uitgekeken raakte op de VVD en dan mocht de PvdA en af en toe een derde partij aanschuiven. Dat middenstuk is helemaal weg en het CDA gaat straks met de 5-10 zetels die ze overhouden van zijn never nooit niet aansluiten bij D66-SP-PvdA-Groenlinks-PvdD-Denk-CU-Bij1. Het is namelijk nog steeds een centrumrechtse partij.
Zoals het er nu uitziet zullen Pvda-GL als ze de grootste worden, of bijna de grootste, aan moeten kloppen bij de VVD en BBB. Die zullen voor de bühne (als Pvda/GL echt de grootste wordt) vast wel even snuffelen aan die mogelijkheid, tot de conclusie komen dat het allemaal te ver uit elkaar ligt en dan zullen ze over rechts gaan formeren.
Paars Plus. Met veertien jaar vertraging.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 00:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af met wie ze in hemelsnaam moeten gaan regeren? Vroeger had je het CDA wat als centrumrechtse partij af en toe uitgekeken raakte op de VVD en dan mocht de PvdA en af en toe een derde partij aanschuiven. Dat middenstuk is helemaal weg en het CDA gaat straks met de 5-10 zetels die ze overhouden van zijn never nooit niet aansluiten bij D66-SP-PvdA-Groenlinks-PvdD-Denk-CU-Bij1. Het is namelijk nog steeds een centrumrechtse partij.
Zoals het er nu uitziet zullen Pvda-GL als ze de grootste worden, of bijna de grootste, aan moeten kloppen bij de VVD en BBB. Die zullen voor de bühne (als Pvda/GL echt de grootste wordt) vast wel even snuffelen aan die mogelijkheid, tot de conclusie komen dat het allemaal te ver uit elkaar ligt en dan zullen ze over rechts gaan formeren.
In heel veel provincies werken BBB en PvdA en/of GL nu samen, ook vaak genoeg moet de VVD. Over rechts formeren gaat niet, zolang ze niet met de PVV en FvD willen. Ik zie gewoon weer een centrumcoalitie opduiken met zowel PvdA/GL als VVD, als het nodig is aangevuld met BBB en/of D66. Maar laten we eerst de verkiezingen afwachten, wellicht krijgen we Omtzigt die kan kiezen of hij over links of over rechts gaat.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 00:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ach, de T heeft zn nieuwe Kaag gevonden. Verkoopt goed hè, een gezamenlijke "vijand"quote:Op zaterdag 22 juli 2023 08:10 schreef TomWaits het volgende:
[ twitter ]
De Telegraaf-lezers zijn er maar druk mee.
Als je centrum wilt, economisch gezien dan, kun je het beste D66 stemmen. Dat is trouwens altijd al zo geweest; er is nooit een goede reden geweest om CDA te stemmen.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 01:18 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Als je centrum wilt stemmen kan je zo'n beetje het beste een blanco formulier in de stembus doen
Uhuh, want de beste oplossing om de bende van twee decennia rechtse regeringen op te lossen is... Een nieuwe rechtse regering!quote:Op zaterdag 22 juli 2023 08:10 schreef TomWaits het volgende:
[ twitter ]
De Telegraaf-lezers zijn er maar druk mee.
Er zijn prima redenen geweest om CDA te stemmen. Waren inderdaad economisch centrum met oog voor de zwakkeren in de samenleving en redelijk conservatief. Dat is voor heel veel mensen behoorlijk aansprekend.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 08:47 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Als je centrum wilt, economisch gezien dan, kun je het beste D66 stemmen. Dat is trouwens altijd al zo geweest; er is nooit een goede reden geweest om CDA te stemmen.
Partijen gestoeld op religieuze grondslag kan ik echt niet serieus nemen. We besturen hier een vrije samenleving, niet een kerk.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn prima redenen geweest om CDA te stemmen. Waren inderdaad economisch centrum met oog voor de zwakkeren in de samenleving en redelijk conservatief. Dat is voor heel veel mensen behoorlijk aansprekend.
Het ultra-progressieve en utra-pro-EU van D66 schrikt logischerwijs veel mensen gewoon af.
Dat het CDA sociaal-economisch centrum was met oog voor de zwakkeren is in ieder geval al sinds Balkenende niet meer zo.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn prima redenen geweest om CDA te stemmen. Waren inderdaad economisch centrum met oog voor de zwakkeren in de samenleving en redelijk conservatief. Dat is voor heel veel mensen behoorlijk aansprekend.
Het ultra-progressieve en utra-pro-EU van D66 schrikt logischerwijs veel mensen gewoon af.
Mensen die de sociaal-democratie als grondslag wel accepteren, maar de christendemocratie niet kan ik dan weer niet serieus nemen. Wie ben jij om te bepalen welke grondslag mensen onder hun meningen en standpunten hebben? Ik vind dit eerlijk gezegd zelfs een fascistisch standpunt, je wil mensen verbieden bepaalde dingen te denken. Echt eng.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:17 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Partijen gestoeld op religieuze grondslag kan ik echt niet serieus nemen. We besturen hier een vrije samenleving, niet een kerk.
Nee, ik wil simpelweg geen partijen aan de macht die mij beperkingen willen opleggen aan de hand van iets subjectiefs als religie.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen die de sociaal-democratie als grondslag wel accepteren, maar de christendemocratie niet kan ik dan weer niet serieus nemen. Wie ben jij om te bepalen welke grondslag mensen onder hun meningen en standpunten hebben? Ik vind dit eerlijk gezegd zelfs een fascistisch standpunt, je wil mensen verbieden bepaalde dingen te denken. Echt eng.
Jij wil mensen dus verbieden om vanuit een bepaalde overtuiging en grondslag politiek te bedrijven. Tja, dan val je gewoon in de fascistische hoek.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:37 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee, ik wil simpelweg geen partijen aan de macht die mij beperkingen willen opleggen aan de hand van iets subjectiefs als religie.
Als ik een andere man wil neuken moet dat kunnen. Als mijn oma euthanasie wil plegen moet dat kunnen. Als ik op zondag de was wil doen moet dat kunnen. Als mijn zus abortus wil ondergaan moet dat kunnen. Als ik een pretsigaret wil roken na mijn werk moet dat kunnen.
Dat zijn allemaal zaken waar anderen totaal geen last van hebben maar die wel worden bemoeilijkt door de drie genoemde partijen. Over fascisme gesproken
Wat mij betreft mag men denken wat men wil. Als men maar geen land gaat besturen aan de hand van een sprookjesboek.
Een land geleid door priesters. Da's pas eng.
Hanca, jij mag geloven wat jij wil en ik, hopelijk, mag dat ook.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij wil mensen dus verbieden om vanuit een bepaalde overtuiging en grondslag politiek te bedrijven. Tja, dan val je gewoon in de fascistische hoek.
En of de bijbel een sprookjesboek is worden we het niet eens, gelukkig zijn zaken als de oerknal en de evolutietheorie inmiddels al wel door bijna alle wetenschappers afgewezen als onbewezen en onmogelijk. Maar die discussie gaan we hier niet houden, dan ga je maar naar een religieus forum.
Evolutie niet, het allemaal ontstaan zijn uit 1 levensvorm (de evolutietheorie) wel.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 11:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
... en aan evolutie is geen enkele twijfel in wetenschappelijke kringen.
Het vermoeden bestaat dat de mens niet de enige hoogontwikkelde soort is geweest in het 4 miljard jaar oude bestaan van de aardequote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij wil mensen dus verbieden om vanuit een bepaalde overtuiging en grondslag politiek te bedrijven. Tja, dan val je gewoon in de fascistische hoek.
En of de bijbel een sprookjesboek is worden we het niet eens, gelukkig zijn zaken als de oerknal en de evolutietheorie inmiddels al wel door bijna alle wetenschappers afgewezen als onbewezen en onmogelijk. Maar die discussie gaan we hier niet houden, dan ga je maar naar een religieus forum.
quote:Evolutie van de mens
Zie evolutie van de mens voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
De eerste mensapen verschenen ongeveer 25 miljoen jaar geleden.
Mensen zijn op de totale geschiedenis van het leven gezien een relatief zeer jonge soort, de oudste tot de mensen gerekende fossielen zijn minder dan 3 miljoen jaar oud.
DNA-onderzoek wijst uit dat de laatste gemeenschappelijke voorouder van mensen en gibbons tussen 18 en 12 miljoen jaar geleden leefde.
Met orang-oetans (12 miljoen jaar), gorilla's (8 miljoen jaar) en chimpansees (4 miljoen jaar) is de mens nog nauwer verwant.
Hoewel alle moderne mensen tot dezelfde soort (Homo sapiens) behoren, zijn er in het verleden meerdere soorten geweest, die soms gelijktijdig leefden.
Sommige van die soorten, zoals de tussen 4 en 2 miljoen jaar geleden levende mensachtige Australopithecus, zijn mogelijk voorouders van de moderne mens.
De eerste mensen behoorden tot de soort Homo habilis, die tussen 2,4 en 1,4 miljoen jaar geleden in Oost-Afrika leefde.
Homo erectus (1,8 miljoen tot 70.000 jaar geleden) was de eerste mensensoort die zich over andere continenten verspreidde.
Moderne mensen (Homo sapiens) verschenen pas 250.000 jaar geleden.
quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je dit soort dingen gaat roepen, pleit dat voor de afschaffing van artikel 23 GW.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bijzonder onderwijs afschaffen gaat om het niet op religieuze grond opvoeden van kinderen op koste van de staat. Van de voorbeelden die ik noem, heeft niemand anders last en heeft iedereen die zich daarmee bezig houdt de mogelijkheid een weloverwogen keuze te maken.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 11:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Evolutie niet, het allemaal ontstaan zijn uit 1 levensvorm (de evolutietheorie) wel.
Maar inderdaad: je bent vrij om dit te geloven en om uit dergelijke standpunten je motivatie te halen om de politiek in te gaan. D66 wil(de) dan weer andere dingen verbieden, jarenlang heeft er in hun programma gestaan dat ze bijzonder onderwijs wilden afschaffen. Doe nou niet of dat maar van 1 kant komt.
Wattus?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij de VVD en BBB verwacht ik niet dat die afkeer van de PVV heel diep zit eerlijk gezegd. FvD valt wel af, daar gaat niemand met gezond verstand een samenwerking mee aan.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 07:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
In heel veel provincies werken BBB en PvdA en/of GL nu samen, ook vaak genoeg moet de VVD. Over rechts formeren gaat niet, zolang ze niet met de PVV en FvD willen. Ik zie gewoon weer een centrumcoalitie opduiken met zowel PvdA/GL als VVD, als het nodig is aangevuld met BBB en/of D66. Maar laten we eerst de verkiezingen afwachten, wellicht krijgen we Omtzigt die kan kiezen of hij over links of over rechts gaat.
Al wel voor Balkenende. Het CDA is altijd een partij geweest die wel een beetje sociaal lult, maar vervolgens zodra ze aan de knoppen zitten rechts conservatief beleid maakt of steunt. Daar ontstaat dan binnen de partij weer wat rumoer over, beetje kissebissen op de partijcongressen en benadrukken dat ze toch echt wel heul sociaal en fatsoenlijk zijn en vervolgens herhaalt dat cirkeltje zich.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat het CDA sociaal-economisch centrum was met oog voor de zwakkeren is in ieder geval al sinds Balkenende niet meer zo.
Maar lang geleden was het inderdaad wel een partij die kon verbinden.
Dat woordje ultra is dan weer wat overdreven.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind religie in het landsbestuur dan weer eng. Ik streef naar een seculiere staat zoals Frankrijk. Ik verbied niemand iets te geloven.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen die de sociaal-democratie als grondslag wel accepteren, maar de christendemocratie niet kan ik dan weer niet serieus nemen. Wie ben jij om te bepalen welke grondslag mensen onder hun meningen en standpunten hebben? Ik vind dit eerlijk gezegd zelfs een fascistisch standpunt, je wil mensen verbieden bepaalde dingen te denken. Echt eng.
In grafieken met Europese partijen is D66 vaak de meest progrssieve partij van heel europa, ultra-progressief mag je ze dan best noemen. Zoals SGP ultra-conservatief is.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Dat woordje ultra is dan weer wat overdreven.
Daarom hoef je het nog geen ultra te noemen. Hou het bij zeer en bij SGP aarts wat hetzelfde betekent. Ultra staat voor extreem en dat is men bij D'66 niet en bij SGP ook niet.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
In grafieken met Europese partijen is D66 vaak de meest progrssieve partij van heel europa, ultra-progressief mag je ze dan best noemen. Zoals SGP ultra-conservatief is.
Ok, dat is semantisch, voor mij betekent dat hetzelfde.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Daarom hoef je het nog geen ultra te noemen. Hou het bij zeer en bij SGP aarts wat hetzelfde betekent. Ultra staat voor extreem en dat is men bij D'66 niet en bij SGP ook niet.
Ik noem D66 liever de club ‘Libertijnen’ die dagelijks manisch en kwaadaardig lachend foetussen met het syndroom van Down aborteert.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 14:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ok, dat is semantisch, voor mij betekent dat hetzelfde.
Schattig dat je denkt dat religie enkel nog voorbehouden is aan kerken.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:17 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Partijen gestoeld op religieuze grondslag kan ik echt niet serieus nemen. We besturen hier een vrije samenleving, niet een kerk.
CDA, CU, SGP, allemaal onverstandige keuzes en al die partijen hebben prima alternatieven die minder beperkend zijn voor mensen die niet geloven in die lulkoek met de tovenaar die in de wolken woont.
Priesters vind je niet zo erg, als ze maar het juiste evangelie prediken.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:37 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee, ik wil simpelweg geen partijen aan de macht die mij beperkingen willen opleggen aan de hand van iets subjectiefs als religie.
Als ik een andere man wil neuken moet dat kunnen. Als mijn oma euthanasie wil plegen moet dat kunnen. Als ik op zondag de was wil doen moet dat kunnen. Als mijn zus abortus wil ondergaan moet dat kunnen. Als ik een pretsigaret wil roken na mijn werk moet dat kunnen.
Dat zijn allemaal zaken waar anderen totaal geen last van hebben maar die wel worden bemoeilijkt door de drie genoemde partijen. Over fascisme gesproken
Wat mij betreft mag men denken wat men wil. Als men maar geen land gaat besturen aan de hand van een sprookjesboek.
quote:Op zaterdag 22 juli 2023 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Schattig dat je denkt dat religie enkel nog voorbehouden is aan kerken.
De laatste decennia hebben we vooral de religie van de H. Vrije Markt en de H. Economie gediend; een even zo dogmatisch concept gefundeerd op wensdenken en heel veel geloven. Eeuwige econmische groei, de vrije markt haar werk laten doen, succes is een keuze, net als falen. Vanuit linkerzijde hebben we daar nu het Evangelie van Woke bijgekregen, met een eigen priesterklasse, een keur aan geboden, de heropleving van erfzonde en apocalyptisch denken.
En maar denken dat je heel progressief en vooruitdenkend bent door een makkelijke prooi als de kerk aan te vallen.
Dat zeg ik; religie is pas verkeerd wanneer het niet de jouwe is.quote:
Nou nee, de meeste, ook gelovige academici, delen de consensus dat zowel oerknal als evolutietheorie empirisch aantoonbaar is.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Religie is vooral verkeerd als het mensen die niets met die religie te maken hebben lastigvalt.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zeg ik; religie is pas verkeerd wanneer het niet de jouwe is.
Nolens Volensquote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:37 schreef BlackLining het volgende:
[..]
quote:Lutz Jacobi vertrekt uit PvdA-bestuur: samenwerking met GroenLinks ‘te technocratisch’
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n_1augustus-a4170973
Lutz wil niet in de groepsapp of niet over op Telegram?quote:Op donderdag 3 augustus 2023 13:48 schreef Tijger_m het volgende:
Ik zie toch vooral bij de PvdA moeite met de versmelting met GL. Eerst het afscheid van Henk Nijboer en nu geeft Lutz Jacobi ook de pijp aan Maarten:
[..]
Ze trekt zich terug uit het bestuur van de PvdA.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 13:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Lutz wil niet in de groepsapp of niet over op Telegram?
mensen die met spoed een woning zoeken en toch op Groen Links stemmen, dan ben je pas domquote:Op donderdag 3 augustus 2023 14:23 schreef ReplaR het volgende:
Ik snap die fusie sowieso niet. In de grote steden waar groenlinks aan de macht is worden juist de (oud) PVDA stemmers weggejaagd en vervangen door groenlinks stemmers dmv veryuppen.
Ja natuurlijk , Den Uyll zou zich in zijn graf omdraaien als ie het wistquote:Op donderdag 3 augustus 2023 13:48 schreef Tijger_m het volgende:
Ik zie toch vooral bij de PvdA moeite met de versmelting met GL. Eerst het afscheid van Henk Nijboer en nu geeft Lutz Jacobi ook de pijp aan Maarten:
[..]
Ruding vond dat werklozen, en dat waren er nogal wat in de eerste helft van de jaren tachtig, gewoon aan de slag moesten ipv te veel op de koffie gaan bij Tante Truus...quote:Op zondag 23 juli 2023 09:53 schreef Hexagon het volgende:
Overigens is participatiesamenleving typisch een PvdA-woord als schaamdoekje voor bezuinigingen op sociale zekerheid. Onno Ruding van het CDA gebruikte ooit Tante Truus voor hetzelfde idee.
Religie is goed , zolang je anderen er maar niet mee lastig valt niet anderen je wil oplegt en juist dat gaat altijd verkeerdquote:Op zaterdag 22 juli 2023 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zeg ik; religie is pas verkeerd wanneer het niet de jouwe is.
En in PvdA-taal heet dat dus "participatiesamenleving"quote:Op donderdag 3 augustus 2023 14:27 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ruding vond dat werklozen, en dat waren er nogal wat in de eerste helft van de jaren tachtig, gewoon aan de slag moesten ipv te veel op de koffie gaan bij Tante Truus...
Juist het CDA werkte er aan mee dat iedereen de WAO inging ipv de WW zodat het niet zo opvielquote:Op donderdag 3 augustus 2023 14:27 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ruding vond dat werklozen, en dat waren er nogal wat in de eerste helft van de jaren tachtig, gewoon aan de slag moesten ipv te veel op de koffie gaan bij Tante Truus...
Iedereen is het erover eens in de politiek dat mensen in de WW of de Bijstand laten hangen voor niemand positief uitpakt, het verschil tussen links en rechts in Nederland zit hem vaak alleen in hoe je mensen laat participeren.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 14:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En in PvdA-taal heet dat dus "participatiesamenleving"
ja vanwege technocratie, vraag me af hoe ik dat moet lezen?quote:Op donderdag 3 augustus 2023 14:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ze trekt zich terug uit het bestuur van de PvdA.
Gewoon werken met je luie reet bedoelde 'ie en gelijk had 'ie.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 14:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En in PvdA-taal heet dat dus "participatiesamenleving"
Moet er ook wat te werken zijn natuurlijk.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 15:32 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Gewoon werken met je luie reet bedoelde 'ie en gelijk had 'ie.
Het zijn toch wel grote namen die de partij nu ontvallen en wie weet volgen er meer.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 15:05 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Je ziet nu toch wel wat van de onvrede binnen voornamelijk de PVDA waarvoor al weg gewaarschuwd is. Zit denk ik een redelijk grote discrepantie tussen die 90% van de PVDA leden die voor zijn en hoeveel procent van de 'top' van de PVDA voor die fusie is/was.
In het AD zegt ze dat ze vindt dat de PvdA zich moet inspannen voor zorg zonder marktwerking en om mensen met weinig geld te helpen. Onder welke steen heeft zij gezeten de afgelopen 30 jaarquote:Op donderdag 3 augustus 2023 13:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Lutz wil niet in de groepsapp of niet over op Telegram?
Vind ik wel goede dingen om je voor in te spannen.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 15:44 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
In het AD zegt ze dat ze vindt dat de PvdA zich moet inspannen voor zorg zonder marktwerking en om mensen met weinig geld te helpen. Onder welke steen heeft zij gezeten de afgelopen 30 jaar![]()
Wel op een moment dat het er niet meer echt toe doet.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 15:05 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Je ziet nu toch wel wat van de onvrede binnen voornamelijk de PVDA waarvoor al wel gewaarschuwd is. Zit denk ik een redelijk grote discrepantie tussen die 90% van de PVDA leden die voor zijn en hoeveel procent van de 'top' van de PVDA voor die fusie is/was.
Ja "wij weten het ook niet maar dit lijkt ons het beste en wel daarom" mag best wel eens vaker geuit worden.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 16:22 schreef vivelafete het volgende:
[..]
Wel op een moment dat het er niet meer echt toe doet.
Het had toch veel beter geweest als hier in een eerder stadium gewoon een eerlijke en open discussie over was geweest, maar wordt dat momenteel niet als mogelijkheid gezien. Kritiek/afwijkende meningen worden niet meer geduld.
Zowel binnen als tussen partijen zien we nauwelijks nog open discussie.
Ik ook, punt is dat de PvdA in een kabinet altijd het tegenovergestelde doet en dat kan zij weten, ze was kamerlid tijdens 2 regeerperiodes van haar partij.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 16:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vind ik wel goede dingen om je voor in te spannen.
Eh, whut? En de aarde is plat, zeker?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..] gelukkig zijn zaken als de oerknal en de evolutietheorie inmiddels al wel door bijna alle wetenschappers afgewezen als onbewezen en onmogelijk.
Ik hoop dat het sarcasme was.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 13:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Eh, whut? En de aarde is plat, zeker?
quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 13:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik hoop dat het sarcasme was.
https://www.parlement.com(...)g_van_verenigd_linksquote:De pyrrusoverwinning van 'Verenigd Links'
15 december 2023, column J.Th.J. van den Berg
In deze column heb ik vaker aandacht gevraagd voor het verschijnsel dat de Belgen noemen: de ‘incontournable’ partij1); de partij die na de verkiezingen onmisbaar blijkt voor elke meerderheidsvorming, ook al hoeft zij daarvoor niet de grootste te zijn. Klassiek Nederlands voorbeeld: D66 in 1994. Dat was kleiner dan VVD en PvdA (en CDA), maar zonder D66 was geen meerderheid te vormen. Daar maakte het dankbaar gebruik van om een paarse coalitie af te dwingen.
Er is weinig twijfel over dat het ‘Verenigd Links’ van GroenLinks en PvdA bij deze verkiezingen het oogmerk heeft gehad in elk geval zo groot te worden dat het voor elke coalitie een incontournable partner zou zijn. Dat werd een uitgesproken mislukking. De rol van incontournable viel toe aan een andere partij, Nieuw Sociaal Contract van Pieter Omtzigt. Die werd niet de grootste, maar zonder NSC is geen enkele meerderheidscombinatie mogelijk. NSC bepaalt dus de keuze tussen een coalitie met Wilders of met Timmermans, of een minderheidskabinet.
GroenLinks-PvdA is in zoverre een succes geworden, dat het meer zetels heeft verworven dan beide partijen afzonderlijk hadden vóór 22 november, maar dat dankte het voornamelijk aan overloop vanuit D66. Het kwam zeker niet door terugkeer van voormalige stemmers op de PvdA en GroenLinks. De combinatie kreeg zelfs minder stemmen dan bij de provinciale statenverkiezingen. Het dramatische verlies van de SP hielp evenmin, veel van dit verlies SP ging naar de PVV. Links in totaal was nooit zo klein als dit jaar; kleiner zelfs dan in 2002, in het jaar van Fortuyn. Als er dus sprake was van succes, dan in elk geval niet voor ‘links’ als geheel. Dat kwam zwakker uit de verkiezingen dan ooit. Ook de combinatie GL-PvdA was slechts een heel beperkt succes. Niet toevallig werd her en der gesproken van een pyrrusoverwinning.
Onder links versta ik hier elke partij die maatschappelijke hervormingen nastreeft, hetzij op weg naar groter sociale en economische gelijkheid, hetzij in termen van meer gelijke zeggenschap, hetzij in de zin van sociaal-culturele vernieuwingen. Meestal worden die doeleinden gezamenlijk, maar niet steeds in sterke onderlinge samenhang, nagestreefd. Al sedert Nieuw Links is de PvdA structureel zodoende aanhang kwijtgeraakt, vooral onder handarbeiders. Zij kreeg er hoger opgeleide burgers voor terug, maar verloor aan kenmerken van de klassieke volkspartij. Net als het CDA trouwens.
Daar is als belangrijk nieuw item sedert de jaren zeventig het streven naar een duurzamer omgang met natuur en hulpbronnen bijgekomen. Het probleem van het huidige links is tweeërlei. Om te beginnen worden hervormingen verlangd die niet zonder meer met elkaar corresponderen, zoals zorg voor een beter klimaat en tegelijk bestrijding van sociale ongelijkheid. Natuurlijk zijn er serieuze pogingen ondernomen om die twee met elkaar te verbinden, maar die hebben kiezers niet erg weten te overtuigen.
Het tweede probleem is dat, veel meer dan linkse partijen zich realiseren, klimaatbeleid en energietransitie in de samenleving polariserend werken. Dat was in 2021 al te zien blijkens kiezersonderzoek2); het was nog sterker waarneembaar tijdens de raadsverkiezingen van vorig jaar3). Dat was ook nu weer het geval.
Daarbij moet worden opgemerkt dat de verkiezingscampagne van GL-PvdA niet sterk was. Lijsttrekker Frans Timmermans leverde een imitatie van de campagne, twee jaar geleden, van Olaf Scholz (SPD) in Duitsland die zelf weer een imitatie leverde van de alles ‘pacificerende’ Angela Merkel (CDU). Twee jaar geleden werkte dat nog, maar nu niet meer. Ook niet in Duitsland trouwens, waar diezelfde Scholz het nu juist erg moeilijk heeft zich te handhaven als Bondskanselier. Voor zover hij zich revancheert, doet hij dat juist op het vertrouwde sociale terrein en met grote felheid. Juist daar ging het in de campagne van GL-PvdA mis. Timmermans bleek, na bijna tien jaar Europa, bij ondervraging bovendien opmerkelijk slecht thuis in een aantal belangrijke binnenlandse kwesties.
Opnieuw bleek de onvolledigheid van de linkse samenwerking. GL-PvdA kon zich niet ontdoen van zijn ietwat elitaire karakter. Bovendien durfde links het migratievraagstuk niet te adresseren. Dat had wel gemoeten, al was het maar om het uit de eenzijdige aandacht voor asielmigratie vandaan te halen. De politieke oriëntatie zal dus breder moeten worden4); GL-PvdA zal in campagnes geen taboes meer mogen hanteren; zij zal haar oude felheid op sociaal terrein moeten herwinnen.
Wat een rare stelling. Ik denk dat er best veel GL-PVDA stemmers zijn geweest die bij de vorige verkiezingen D66 hebben gestemd maar bij die daarvoor GL of PVDA. Het lijkt me juist positief dat die weer terug zijn bij GL-PVDA.quote:GroenLinks-PvdA is in zoverre een succes geworden, dat het meer zetels heeft verworven dan beide partijen afzonderlijk hadden vóór 22 november, maar dat dankte het voornamelijk aan overloop vanuit D66. Het kwam zeker niet door terugkeer van voormalige stemmers op de PvdA en GroenLinks.
Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling van een gezamenlijke kieslijst. Erg dubieus dit.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:00 schreef Hanca het volgende:
Ze doen wel moeilijk in Europa: https://www.trouw.nl/poli(...)in-brussel~b56acfdc/
Ze gaan voor één lijst onder een GL lijsttrekker (Eickhout) omdat ze dat hebben afgesproken toen Timmermans landelijk de kar ging trekken, maar ze zijn het niet eens geworden over de Europese fractie. Dus gaan de GLers op de lijst straks bij de Groenen zitten en de PvdAers bij de Sociaal-democraten. Wel hopen beide dan dus losse fracties 2 kamers naast elkaar te krijgen, maar of dat kan is niet duidelijk.
Ik zou zeggen: doe samen of doe niet samen, met dit soort gezeur ben je vooral met jezelf bezig en niet met je kiezer.
Denk dat PvdA zich eens aan de Denen moet gaan oriënteren. 27,5% van de stemmen in de laatste regering,quote:Op zondag 21 januari 2024 12:04 schreef Hexagon het volgende:
Al in een ander topic gepost. Maar ik denk eigenlijk Tim S. Jongers, dat de Belg die de baas van de Wiardi Beckman Stichting is wel eens zeer interessant kan zijn als leiderstype voor de toekomst. Die heeft echt de ideale uitstraling daarvoor. Aan de ene kant een intellectueel, maar aan de andere kant komt hij ook als een straatjongen en activist over. Voor alle potentiele groepen van de PvdA/GL interessant.
[ afbeelding ]
Waarom niet aan de SPD? 26.5% van de stemmen in Duitsland.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Denk dat PvdA zich eens aan de Denen moet gaan oriënteren. 27,5% van de stemmen in de laatste regering,
Omdat die totaal incompetent zijn en in de peiling halveren, Duitsland in een economische crisis marcherenquote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom niet aan de SPD? 26.5% van de stemmen in Duitsland.
Dus net zo incompetent zou je kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Omdat die totaal incompetent zijn en in de peiling halveren, Duitsland in een economische crisis marcheren
Hoewel. ik zie dat de Deense Sociaaldemocraten ook een derde van de aanhang verliezen in de peilingen...
In ieder geval verliezen ze stemmen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus net zo incompetent zou je kunnen zeggen.
Ik zou het anders formuleren, van standpunt veranderen voor electoraal gewin en niet omdat er sprake is van voortschrijdend inzicht ben ik een tegenstander van.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:54 schreef Hanca het volgende:
Ik vind Nederland met Denemarken (of Duitsland) vergelijken nogal simplistisch. De PvdA moet zichzelf ook helemaal niet met een andere partij vergelijken, de PvdA'ers moeten simpel bij hun eigen idealen blijven. Als politicus van standpunt wisselen uit pragmatisme, dan ben je niet alleen een lafaard die zijn eigen standpunt niet durft te verdedigen, dan heb je ook gewoon niet het beste voor met het land.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |