Je zou bijna gaan denken dat werkende mensen een baas hebben waar ze verantwoording aan moeten afleggen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:38 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Volksvertegenwoordigers zijn compleet wereldvreemd deel 4045
Jaquote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:39 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Je zou bijna gaan denken dat werkende mensen een baas hebben waar ze verantwoording aan moeten afleggen.
Meer betalen en kortere treinen zodat je lekker uren kan staanquote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:40 schreef Erasmus het volgende:
Luxemburg: gratis OV door heel het land
Duitsland: onbeperkt lokaal en regionaal OV door heel het land voor 49 euro per maand
Nederland: DUURDER EN KUTTER JAAAAAA
Klagen dat mensen nog massaal de auto pakken en afvragen waarom aansluiten bij de files een waardig alternatief isquote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:41 schreef Caland het volgende:
[..]
Meer betalen en kortere treinen zodat je lekker uren kan staan
Allemaal massaal dan maar met de auto als het OV zo duur is want autorijden is veel....quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:40 schreef Erasmus het volgende:
Luxemburg: gratis OV door heel het land
Duitsland: onbeperkt lokaal en regionaal OV door heel het land voor 49 euro per maand
Nederland: DUURDER EN KUTTER JAAAAAA laten we de reizigers de schuld geven!
In een ander topic had ik het al over Koot en Bie. Die zouden er een mooi item van hebben gemaakt. Dat je door bezuinigingen (waarop?) je keutel niet meer kwijt kunt als je moet schijten in de trein.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
De trein in Nederland, nee dank je.
Wim de Bie is dood. Of was je dat vergeten?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:44 schreef tong80 het volgende:
[..]
In een ander topic had ik het al over Koot en Bie. Die zouden er een mooi item van hebben gemaakt. Dat je door bezuinigingen (waarop?) je keutel niet meer kwijt kunt als je moet schijten in de trein.
Hebben ambtenaren flexibele werktijden?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:38 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Volksvertegenwoordigers zijn compleet wereldvreemd deel 4045
Die zouden er een mooi item van hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:46 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wim de Bie is dood. Of was je dat vergeten?
Het wordt echter tientallen procenten duurder.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:56 schreef sp3c het volgende:
als het buiten de spits daadwerkelijk goedkoper gaat worden en niet enkel duurder tijdens de spits ... nice
Daarom staat er "zouden" he?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:46 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wim de Bie is dood. Of was je dat vergeten?
Goedkoop is het het de afgelopen tig jaar sowieso nooit geweest.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:55 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Dat is wel knap, om juist alle voordelen van het treinreizen om zeep te helpen![]()
Niet meer gemakkelijk want je moet bijna altijd staan door drukte. Niet meer snel want er gaat altijd wel wat mis. En dus ook niet meer goedkoop. Mongolenland dit.
tijdens de spitsquote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:57 schreef tong80 het volgende:
[..]
Het wordt echter tientallen procenten duurder.
Ik zal het mijn baas zeggen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
tijdens de spits
maar die moet je eigenlijk sowieso ontwijken
Die vent is D66'er, om dat als extreem-rechts te duiden moet je wel heel erg links van het spectrum staan.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:37 schreef tong80 het volgende:
Zelfs buiten de politiek blijft extreem rechts destructief.
vraag hem gelijk om meer reiskosten vergoeding danquote:
Ik ga verhuizen, dus moet haar daar sowieso over spreken.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
vraag hem gelijk om meer reiskosten vergoeding dan
Daarom mislukte m'n zelfmoordpoging. Ik sprong achter de trein.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
tijdens de spits
maar die moet je eigenlijk sowieso ontwijken
Precies. Gewoon niet werken, zodat ze daarna "arbeidsmigranten" over laten dobberen met dit als excuus.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:04 schreef FlippingCoin het volgende:
Ze gaan dus autorijden duurder maken om het te ontnoedigen, en tegelijk het ov duurder maken om het te ontmoedigen. Wat willen ze nu precies ontmoedigen, naar je werk gaan?
Dan krijg je buiten de spitstijden waarschijnlijk geld toe. Het wordt immers budgetneutraal ingevoerd, dus er wordt niks extra aan verdiend.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:57 schreef tong80 het volgende:
Het wordt echter tientallen procenten duurder.
Geen idee wat spectrum is. Verder ben ik zo links in het spekvet dat ik alles wat rechts is extreem noem. Anders heeft het geen effectrum.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Die vent is D66'er, om dat als extreem-rechts te duiden moet je wel heel erg links van het spectrum staan.
quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:04 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat willen ze nu precies ontmoedigen, naar je werk gaan?
Jan van der Modaal stemt niet meer links.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:05 schreef Montagui het volgende:
Jan Modaal is de laatste jaren de klos. Zodanig dat zijn levensmogelijkheden binnenkort op hetzelfde peil komt te liggen als de bijstand.
Werken loont dan niet meer.
Je gaat maar fietsen/lopen!quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:04 schreef FlippingCoin het volgende:
Ze gaan dus autorijden duurder maken om het te ontnoedigen, en tegelijk het ov duurder maken om het te ontmoedigen. Wat willen ze nu precies ontmoedigen, naar je werk gaan?
You'll own nothing and be happyquote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:05 schreef Montagui het volgende:
Jan Modaal is de laatste jaren de klos. Zodanig dat zijn levensmogelijkheden binnenkort op hetzelfde peil komt te liggen als de bijstand.
Werken loont dan niet meer.
In Den Haag betaalt gewoon niemand voor het OV.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:11 schreef Glazenmaker het volgende:
Bij m'n laatste paar werkgevers kreeg ik een NS-business card. Ik gok zo dat 95% van de mensen in de spits er met zo'n kaart zit of met het studenten ov, want voor de fun doe je het niet. Ben heel benieuwd naar die budgetneutrale onderbouwing, want dit klinkt enkel als een dikke korting voor dagjesmensen.
We hebben een paar minimale aspecten van een 24 uurs economie. Voor mensen die tijd door willen brengen met hun gezin, is het nog verre van haalbaar om andere tijden te gaan werken dan 9-5.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:55 schreef Farenji het volgende:
Niks mis met de trein, zolang je niet in de 2e klas tijdens de spits hoeft. Buiten de spits in de 1e klas is het lekker rustig, altijd zitplaats, stopcontactje erbij, prima mobiele werkplek.
Wel irritant dat er steeds meer paupers denken dat je met je 2e klas kaartje in de 1e klas kan komen zitten ("het was druk in de 2e klas", "ik wil alleen even mijn mobiel opladen", "ik wist het niet"), en dat die softe conducteurs dan niet de ballen hebben om ze op de bon te slingeren.
Ik vind het helemaal geen gek idee om prijzen te differentieren, dit is gewoon vraag & aanbod. Het is ook vrij achterlijk dat we nog steeds massaal om 9 uur willen beginnen en om 5 uur willen stoppen, dat is kuddegedrag dat nergens voor nodig is. We leven in een 24 uurs economie maar op kantoor is dat nog steeds niet doorgedrongen blijkbaar.
wat is het verschil?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:37 schreef tong80 het volgende:
Het zijn geen excuses, maar slechts verklaringen.
Dat je de prijzen verhoogt omdat je wil dat minder mensen je dienst afnemen, is daaretengen nogal ehm... bijzonder.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:55 schreef Farenji het volgende:
Ik vind het helemaal geen gek idee om prijzen te differentieren, dit is gewoon vraag & aanbod.
Ik was die laatst dus kwijt en dan moet je het zelf even voorschieten. Geloof dat ik voor een retourtje Nijmegen - Rotterdam 50 euro kwijt wasquote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:11 schreef Glazenmaker het volgende:
Bij m'n laatste paar werkgevers kreeg ik een NS-business card. Ik gok zo dat 95% van de mensen in de spits er met zo'n kaart zit of met het studenten ov, want voor de fun doe je het niet. Ben heel benieuwd naar die budgetneutrale onderbouwing, want dit klinkt enkel als een dikke korting voor dagjesmensen.
Omdat het ook niet meer gaat om links en rechts, maar elite (het deugmidden) tegen het plebs (wat voorheen de uiteinden van het hoefijzer was, maar nu alles wat niet het deugmidden is, SP en PVV hebben bv veel meer met elkaar gemeen).quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:07 schreef tong80 het volgende:
[..]
Jan van der Modaal stemt niet meer links.
Leg dat eens uit.
Imca Marinaquote:
Ben de laatste jaren minder mobiel. Daarvoor veel met de trein voor een redelijke prijs. Ik schrok me kapot laatst. Gewoon 250 % duurder dan 20 jaar geleden.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik was die laatst dus kwijt en dan moet je het zelf even voorschieten. Geloof dat ik voor een retourtje Nijmegen - Rotterdam 50 euro kwijt was
Voor dat soort geld ben ik regelmatig naar uithoeken in Europa gevlogen en met de auto ben ik ook wel 15 euro minder kwijt.
Nou, inderdaad. Ik betaal er nog liever voor om met de auto ergens naartoe te gaan dan gratis - ik heb een businesscard - het openbaar vervoer te nemen. Het duurt gewoon te lang en is te druk.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:11 schreef Glazenmaker het volgende:
Bij m'n laatste paar werkgevers kreeg ik een NS-business card. Ik gok zo dat 95% van de mensen in de spits er met zo'n kaart zit of met het studenten ov, want voor de fun doe je het niet.
quote:
Nou een 24uurs economie, dat heeft zeker een positieve bijdrage...quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:55 schreef Farenji het volgende:
Niks mis met de trein, zolang je niet in de 2e klas tijdens de spits hoeft. Buiten de spits in de 1e klas is het lekker rustig, altijd zitplaats, stopcontactje erbij, prima mobiele werkplek.
Wel irritant dat er steeds meer paupers denken dat je met je 2e klas kaartje in de 1e klas kan komen zitten ("het was druk in de 2e klas", "ik wil alleen even mijn mobiel opladen", "ik wist het niet"), en dat die softe conducteurs dan niet de ballen hebben om ze op de bon te slingeren.
Ik vind het helemaal geen gek idee om prijzen te differentieren, dit is gewoon vraag & aanbod. Het is ook vrij achterlijk dat we nog steeds massaal om 9 uur willen beginnen en om 5 uur willen stoppen, dat is kuddegedrag dat nergens voor nodig is. We leven in een 24 uurs economie maar op kantoor is dat nog steeds niet doorgedrongen blijkbaar.
Hoe zou onze eigen overheid eigenlijk omgaan met werktijden? Zou die het prima vinden dat werknemers niet naar teamdagen of vergaderingen op locatie komen op de dins- en donderdagen?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:43 schreef Daboman het volgende:
Bijzonder dit. In de file gaan staan wordt duurder, in de trein wordt duurder en thuiswerken mag niet van de multinationals.
Wat is dit voor wereldvreemd elitair gewouwel.. De meeste mensen werken van 9 tot 5 omdat dat van zw wordt verwacht, niet omdat zij dit zelf willen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:55 schreef Farenji het volgende:
Het is ook vrij achterlijk dat we nog steeds massaal om 9 uur willen beginnen en om 5 uur willen stoppen, dat is kuddegedrag dat nergens voor nodig is. We leven in een 24 uurs economie maar op kantoor is dat nog steeds niet doorgedrongen blijkbaar.
Thuis werken mag wel van multinationals...quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:43 schreef Daboman het volgende:
Bijzonder dit. In de file gaan staan wordt duurder, in de trein wordt duurder en thuiswerken mag niet van de multinationals.
Volgens mij verandert er niets zolang werkgevers geen prikkels hebben om reizen van werknemers te ontmoedigen.
werktijden?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:52 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Hebben ambtenaren flexibele werktijden?![]()
Aanwezigheidstijden danquote:
Las ik recent nog een artikel over, dat ook overheidsinstanties mensen weer vaker op kantoor verwachten. Als ze daar al niet het juiste voorbeeld geven, wat verlangen ze dan van het bedrijfsleven?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:47 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe zou onze eigen overheid eigenlijk omgaan met werktijden? Zou die het prima vinden dat werknemers niet naar teamdagen of vergaderingen op locatie komen op de dins- en donderdagen?
dat kan vaak prima maar men is te lui om met de baas gezamelijk aan tafel te gaan..quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:44 schreef core2duo het volgende:
Echt weer typisch Nederlands. Reizen mensen met de trein, is het weer niet goed. Je kan geen andere werktijden afdwingen.
Hier inderdaad ook een NS-businesscard.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:11 schreef Glazenmaker het volgende:
Bij m'n laatste paar werkgevers kreeg ik een NS-business card. Ik gok zo dat 95% van de mensen in de spits er met zo'n kaart zit of met het studenten ov, want voor de fun doe je het niet. Ben heel benieuwd naar die budgetneutrale onderbouwing, want dit klinkt enkel als een dikke korting voor dagjesmensen.
Die man was dronken, dat kan toch niet anders.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:38 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Volksvertegenwoordigers zijn compleet wereldvreemd deel 4045
Bij al mijn banen had ik de mogelijkheid om eerder of later te beginnen. Ik begon meestal later (rond 10 uur) en ging later weg. Veel collega's begonnen juist liever vroeger en gingen eerder weg. Lijkt me vrij uitzonderlijk dat er op dat gebied niks mogelijk is. De slavernij is al 150 jaar afgeschaft he.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat is dit voor wereldvreemd elitair gewouwel.. De meeste mensen werken van 9 tot 5 omdat dat van zw wordt verwacht, niet omdat zij dit zelf willen.
Maar daarvoor geldt precies hetzelfde. Vooral op dinsdag en donderdag lange files in de spits, terwijl iedereen veel sneller op z'n bestemming zou zijn als we erin zouden slagen om meer te spreiden.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:38 schreef epicbeardman het volgende:
Mijn bmw is toch veel fijner dan zo'n agressietrein.
Ze moeten de treinsporen weghalen en daarvoor snelwegen aanleggen.
Fervent D66-stemmers zijn het hier natuurlijk mee eens.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:38 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Volksvertegenwoordigers zijn compleet wereldvreemd deel 4045
Dat is echter heel wat anders dan dat je dinsdag en donderdag om half negen op kantoor moet verschijnen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:39 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Je zou bijna gaan denken dat werkende mensen een baas hebben waar ze verantwoording aan moeten afleggen.
Ja, Rijksambtenaren in ieder geval wel.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:52 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Hebben ambtenaren flexibele werktijden?![]()
Je rijdt 220 km voor 35 euro? Wat voor auto is dat?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik was die laatst dus kwijt en dan moet je het zelf even voorschieten. Geloof dat ik voor een retourtje Nijmegen - Rotterdam 50 euro kwijt was
Voor dat soort geld ben ik regelmatig naar uithoeken in Europa gevlogen en met de auto ben ik ook wel 15 euro minder kwijt.
Nee, extra inkomsten.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:04 schreef FlippingCoin het volgende:
Ze gaan dus autorijden duurder maken om het te ontnoedigen, en tegelijk het ov duurder maken om het te ontmoedigen. Wat willen ze nu precies ontmoedigen, naar je werk gaan?
Mijn ervaring (n=1): ja, dat vinden ze prima, of ze organiseren het anders. Volgens mij heb ik sinds corona minder dan tien keer in de spits gereisd.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe zou onze eigen overheid eigenlijk omgaan met werktijden? Zou die het prima vinden dat werknemers niet naar teamdagen of vergaderingen op locatie komen op de dins- en donderdagen?
Er ontstaat ook meer en meer een tekort aan werknemers. Het zijn tegenwoordig vaak de werknemers die kiezen bij wie ze willen werken, niet meer de werkgevers die kunnen kiezen wie ze willen aannemen. Hoe duurder het wordt om in de spits te reizen, hoe populairder een werkgever die hybride werken faciliteert. En werkgevers willen maar wat graag populair zijn, anders kunnen ze de tent straks opdoeken, nadat de laatste loyale werknemer met pensioen gegaan is.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat is dit voor wereldvreemd elitair gewouwel.. De meeste mensen werken van 9 tot 5 omdat dat van zw wordt verwacht, niet omdat zij dit zelf willen.
Het is algemeen bekend dat overheidsgebouwen extra brede trappen hebben, zodat de mensen die wat later beginnen en de mensen die wat eerder weggaan, niet steeds op elkaar botsen. Dus ja, de tijden zijn daar zeker flexibel.quote:
nijmegen rotterdam is 109 km. retor maakt het 218km.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik was die laatst dus kwijt en dan moet je het zelf even voorschieten. Geloof dat ik voor een retourtje Nijmegen - Rotterdam 50 euro kwijt was
Voor dat soort geld ben ik regelmatig naar uithoeken in Europa gevlogen en met de auto ben ik ook wel 15 euro minder kwijt.
https://speld.nl/dossiers/partij-tegen-de-burger/quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:38 schreef FlippingCoin het volgende:
Ach ja wat verwacht je van iemand afkomstig van de partij tegen de burger...
En vervolgens betaal je 40 euro om daar te kunnen parkeren...quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
mijn argument om geen OV te gebruiken is:
Je moet vertrekken op een tijdstip dat je niet wilt, komt aan op een tijdstip dat je niet wilt, vertrekt vanaf een locatie waar je niet bent en gaat naar een locatie waar je niet moet zijn. Daarnaast neem je een route die je niet wilt.
Een auto of elk eigen vervoer heeft dit niet, want je kan vertrekken wanneer je wilt, je komt aan op het tijdstip die je wilt, vertrekt vanaf je locatie waar je bent (mits het eirgen vervoer direct bij je is) en meestal kan je uitstappen of afstappen op de locatie waar je ook echt moet zijn.
Tenzij de dagen juist zijn bedoeld voor interactie, samenwerken en teamgevoel.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 15:07 schreef Sodemieters het volgende:
Overigens is het voor werkgevers ook om heel andere redenen aantrekkelijk om er voor te zorgen dat niet iedereen op dinsdag en donderdag naar kantoor komt en de kantoren op woensdag en (vooral) vrijdag nagenoeg leeg zijn.
Door de aanwezigheid meer te spreiden over de week heb je veel minder vierkante meters kantoorruimte nodig. En de huisvesting is voor de meeste werkgevers de grootste kostenpost na de personeelskosten. Dat tikt dus flink aan.
Ja, klopt. Dat doe je vaak echter met je team en niet met de hele organisatie. Dus spreek dan af dat HRM er deze week is op maandag, Finance op dinsdag, ICT op woensdag en FM op donderdag. In plaats van alle teams op dezelfde dag.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 15:26 schreef maan_man het volgende:
[..]
Tenzij de dagen juist zijn bedoeld voor interactie, samenwerken en teamgevoel.
Handig als Beppie op maandag aan de vergadertafel zit en Henk op dinsdag.
In een niet functionerende organisatie zijn het natuurlijk eilanden. Maar ICT heeft finance nodig om de budgetten vast te stellen en anders om hebben ze elkaar nodig voor een software oplossing. Kees wil even na HR lopen om een lastige vraag over zorgverlof te bespreken,.....quote:Op zaterdag 1 juli 2023 15:41 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, klopt. Dat doe je vaak echter met je team en niet met de hele organisatie. Dus spreek dan af dat HRM er deze week is op maandag, Finance op dinsdag, ICT op woensdag en FM op donderdag. In plaats van alle teams op dezelfde dag.
Makkelijker gezegd dan gedaan overigens, maar financieel wel aantrekkelijk.
Ja, daarvoor is het niet nodig dat heel ICT of heel Finance de hele dag aanwezig is. En Kees mag gewoon bellen met de Helpdesk HR, net als iedereen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 15:48 schreef maan_man het volgende:
[..]
In een niet functionerende organisatie zijn het natuurlijk eilanden. Maar ICT heeft finance nodig om de budgetten vast te stellen en anders om hebben ze elkaar nodig voor een software oplossing. Kees wil even na HR lopen om een lastige vraag over zorgverlof te bespreken,.....
soms wel, soms niet. Soms is het meer en soms is het minder.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 15:03 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
En vervolgens betaal je 40 euro om daar te kunnen parkeren...
Afdwingen misschien niet maar je kan wel invloed uitoefenen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:44 schreef core2duo het volgende:
Echt weer typisch Nederlands. Reizen mensen met de trein, is het weer niet goed. Je kan geen andere werktijden afdwingen.
Het is mooi om te horen dat er een grote ommezwaai is gemaakt. Ik herinner me dat je vroeger veel minder flexibiliteit had omdat er veel gebeurde en je er op bepaalde tijden moest zijn.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:25 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Mijn ervaring (n=1): ja, dat vinden ze prima, of ze organiseren het anders. Volgens mij heb ik sinds corona minder dan tien keer in de spits gereisd.
En als het niet van ze verwacht wordt. Wat zou de mensheid dan willen?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat is dit voor wereldvreemd elitair gewouwel.. De meeste mensen werken van 9 tot 5 omdat dat van zw wordt verwacht, niet omdat zij dit zelf willen.
Elektrische fiets.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:19 schreef matigeuser het volgende:
Ah ja intelligent weer. MEER BELASTING!! Veel verder komen ze niet.
Dus, het OV wordt duurder want er is te veel vraag. Het autorijden wordt steeds duurder, want er is teveel vraag.
Wat moeten we dan?
Oh ja en ondertussen natuurlijk 100.000 immigranten erbij per jaar. Dat wel natuurlijk. En die moeten ook allemaal reizen.
Wat een geniale mensen hebben we toch in onze overheid.
Gewoon thuiswerken en auto van de zaakquote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:04 schreef FlippingCoin het volgende:
Ze gaan dus autorijden duurder maken om het te ontnoedigen, en tegelijk het ov duurder maken om het te ontmoedigen. Wat willen ze nu precies ontmoedigen, naar je werk gaan?
en dan denk je: oh ja daar is het ziekenhuis, daar heb ik nog een afspraak voor mijn gratis behandeling.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 19:32 schreef etuiedelapiel het volgende:
Staat je daar,op je 66e buiten de spits buiten het station te roken met een blikje met statiegeld en een toeslag voor je plastic bakje friet, en denk je fuck wat doe ik hier nog in Nederland.
Tussen 8:00 en half 10?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja
Ik werk de hele week thuis en 1 dag in de week op kantoor (inderdaad de drukke donderdag). Dan wordt wel gewoon van mij verwacht dat ik ergens tussen 8 en half 10 aanwezig ben
Lekker AOW vangen en chillen in je afbetaalde boomerkoophuis danwel je onrendabelenwoning waar jij maar ¤450 voor betaalt omdat je er al 35 jaar in zit.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 19:32 schreef etuiedelapiel het volgende:
Staat je daar,op je 66e buiten de spits buiten het station te roken met een blikje met statiegeld en een toeslag voor je plastic bakje friet, en denk je fuck wat doe ik hier nog in Nederland.
Je hebt de wachttijden gezien?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en dan denk je: oh ja daar is het ziekenhuis, daar heb ik nog een afspraak voor mijn gratis behandeling.
Als het rijdt. Hier regelmatig zonder vooraankondiging geen trein. In Sept met de trein naar Flensburg geweest en terug, in April Naar Stuttgart.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:40 schreef Erasmus het volgende:
Duitsland: onbeperkt lokaal en regionaal OV door heel het land voor 49 euro per maand
In de bouwkeet?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tussen 8:00 en half 10?
Gen Z gezeik.
Beetje zelf bepalen wanneer je binnen komt wandelen zeker![]()
Bij mij is iedereen voor 8:00 binnen.
Dit. Echt dit land gaat naar de klotequote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:19 schreef matigeuser het volgende:
Ah ja intelligent weer. MEER BELASTING!! Veel verder komen ze niet.
Dus, het OV wordt duurder want er is te veel vraag. Het autorijden wordt steeds duurder, want er is teveel vraag.
Wat moeten we dan?
Oh ja en ondertussen natuurlijk 100.000 immigranten erbij per jaar. Dat wel natuurlijk. En die moeten ook allemaal reizen.
Wat een geniale mensen hebben we toch in onze overheid.
Ik begin meestal om 7 uur. Het OV werkt dan nog niet eens.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
We hebben een paar minimale aspecten van een 24 uurs economie. Voor mensen die tijd door willen brengen met hun gezin, is het nog verre van haalbaar om andere tijden te gaan werken dan 9-5.
Voor je door de antirookbrigade wordt doodgetaserdquote:Op zaterdag 1 juli 2023 19:32 schreef etuiedelapiel het volgende:
Staat je daar,op je 66e buiten de spits buiten het station te roken met een blikje met statiegeld en een toeslag voor je plastic bakje friet, en denk je fuck wat doe ik hier nog in Nederland.
Tering wat schrijnendquote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:38 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Volksvertegenwoordigers zijn compleet wereldvreemd deel 4045
Wat is de reden dat jou bedrijf de donderdag uit kiest en niet de vrijdag als er geen hond op de weg is?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja
Ik werk de hele week thuis en 1 dag in de week op kantoor (inderdaad de drukke donderdag). Dan wordt wel gewoon van mij verwacht dat ik ergens tussen 8 en half 10 aanwezig ben
Dit klopt niet helemaal.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 21:35 schreef ACT-F het volgende:
Een wijs besluit. De meeste forenzen krijgen de kosten vergoed door hun werkgever waardoor de pijn niet bij de werknemer komt. Werkgevers zullen nu kritischer naar de werktijden kijken om kosten te besparen. Van mij mag de spits 50% duurder worden.
Beide projecten zijn compleet mislukt.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:40 schreef Erasmus het volgende:
Luxemburg: gratis OV door heel het land
Duitsland: onbeperkt lokaal en regionaal OV door heel het land voor 49 euro per maand
Nederland: DUURDER EN KUTTER JAAAAAA laten we de reizigers de schuld geven!
Het is ook lastig om mensen de auto uit te krijgen omdat het soms niet anders kan. Gratis OV of goedkoper heeft dus niet altijd invloed, al kan het voor sommige wel een drempel zijn. Nu is OV vaak duurder.quote:Op zondag 2 juli 2023 10:28 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Beide projecten zijn compleet mislukt.
In luxemburg zijn vooral mensen het OV in gegaan die toch al niet in de auto zaten, op de filedruk heeft het geen enkel effect gehad.
De Duitse rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het 9 euro ticket, hun conclusie was dat geen enkele doelstelling is behaald, het parlement had als grootste doelstelling dat automobilisten het ov ingelokt moesten worden, door de massale belangstelling van dagjesmensen zijn er juist meer pendelaars opzoek gegaan naar alternatieven i.p.v. meer pendelaars het ov in.
Het 49 euro ticket moet dat repareren maar is vooral populair bij mensen die toch al OV minded waren.....
Beide projecten hebben nul invloed gehad op de filedruk.
Bij ons werkt praktisch niemand op vrijdag, 36-urige werkweek (4x9)quote:Op zondag 2 juli 2023 06:32 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wat is de reden dat jou bedrijf de donderdag uit kiest en niet de vrijdag als er geen hond op de weg is?
Ik begin op dinsdag en donderdag juist later, uurtje of 11 om die reden.
Snap dat het niet overal kan, maar waarom al die kantoren om 9uur moeten beginnen is mij ook een raadsel
Bevestigt weer het cliché dat Nederlanders gierig zijn.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:40 schreef Erasmus het volgende:
Luxemburg: gratis OV door heel het land
Duitsland: onbeperkt lokaal en regionaal OV door heel het land voor 49 euro per maand
Nederland: DUURDER EN KUTTER JAAAAAA laten we de reizigers de schuld geven!
quote:Op zondag 2 juli 2023 11:14 schreef Caland het volgende:
[..]
Bij ons werkt praktisch niemand op vrijdag, 36-urige werkweek (4x9)
Dat is toch een keuze, ik zou dan juist op vrijdag werken en op donderdag vrij nemen.quote:Op zondag 2 juli 2023 11:14 schreef Caland het volgende:
[..]
Bij ons werkt praktisch niemand op vrijdag, 36-urige werkweek (4x9)
Op radio hoorde ik laatst dat er een onderzoek was dat ca 20%-30% van de filerijders gingen winkelen, naar de kapper gingen, op bezoek gingen of gingen dagjes uit.quote:
Dom gelul.quote:
Buiten de spits is het veel goedkoper, dalurenkaart nemenquote:Op zondag 2 juli 2023 11:05 schreef fokexpert het volgende:
Ik denk juist dat ze een hoop oplossen door het goedkoper te maken. Ik denk dat juist enorm veel mensen er bijkrijgt buiten de spitstijden.
Want mensen die naar school of werk gaan, gaan nog met de trein omdat DUO of de werkgever het betaald. Maar mensen die het voor winkelen of uitjes gebruiken op andere tijden die gaan juist niet omdat het nu al veel te duur is.
Maar ik heb het gevoel dat ze het express doen. Ze willen gewoon veel minder mensen en minder treinen en toch net zoveel blijven verdienen.
Ja het beleid lijkt wel om echt iedereen de auto in te jagen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:40 schreef Erasmus het volgende:
Luxemburg: gratis OV door heel het land
Duitsland: onbeperkt lokaal en regionaal OV door heel het land voor 49 euro per maand
Nederland: DUURDER EN KUTTER JAAAAAA laten we de reizigers de schuld geven!
Ja, heerlijk NL beleid, wel veel migranten en asielzoekers binnen halen, maar geen huizen bouwen, want stikstof.quote:Op zondag 2 juli 2023 13:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja het beleid lijkt wel om echt iedereen de auto in te jagen.
Het is nu al vaak duurder om met 1p de auto te pakken ipv de trein.
Ik zou er kriegel van worden.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:04 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Die man was dronken, dat kan toch niet anders.
Ja joh, iedereen wil tussen 8:00 en 9:00 aanwezig zijn omdat ze ZELF ZULKE VERVELENDE STREBERS ZIJN! Totaal niet omdat je boomerchef het eist ofzo.
Godverdomme, waarom zit er toch op elke belangrijke tak in dit land een of andere van de maatschappij vervreemde randmongool aan het stuur?
Je haalt nu marginal en fixed costs door elkaar. Voor een incidenteel tripje zijn de marginal costs doorslaggevend.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nijmegen rotterdam is 109 km. retor maakt het 218km.
Beetje afhankelijk van auto maar 35ct per km aan kosten is niet heel raar en waarschijnlijk te laag, dus dat is 76,3 euro. Trein is dus goedkoper. Als je alleen reist is trein bijna altijd goedkoper.
Rij je elektrisch dan is het ietsies goedkoper maar niet veel omdat elektrisch een nieuwe auto is dus je hebt hogere afschrijving.
Neem je alleen de brandstofkosten mee en vergelijk je een halve appel met 2 peren dan heb je gelijk, maar de NS betaalt ook niet uit eigen kosten het onderhoud, verzekering en afschrijving, dat betalen reizigers ook echt.
NS kreeg regelmatig zakken met geld van de overheid.quote:Op zondag 2 juli 2023 13:45 schreef Magister_Artium het volgende:
Die trein rijdt niet gratis. Dan kun je dat op twee manieren doen: of je betaalt extra belasting, of je laat de gebruiker betalen.
Met ons stemformulier hebben we gekozen voor het laatste. Of dat de meest aantrekkelijke manier is, valt te bezien, maar dan hadden we maar beter na moeten denken.
Dus de overheid kiest ook voor het eerste, om ons belastinggeld in treintjes te investeren. Blijkbaar niet genoeg, want ze kunnen nog niet op tijd rijden.quote:Op zondag 2 juli 2023 13:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
NS kreeg regelmatig zakken met geld van de overheid.
Meeste mensen willen liever een lang weekend.quote:Op zondag 2 juli 2023 13:15 schreef 111210 het volgende:
[..]
[..]
Dat is toch een keuze, ik zou dan juist op vrijdag werken en op donderdag vrij nemen.
juist niet, wat bij een incidenteel tripje zijn nagenoeg alle vaste kosten van een auto op dat ene tripje.quote:Op zondag 2 juli 2023 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je haalt nu marginal en fixed costs door elkaar. Voor een incidenteel tripje zijn de marginal costs doorslaggevend.
Het gevolg is dat de bezettingsgraad over de gehele dag maar 30% is.quote:Op zondag 2 juli 2023 13:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dom gelul.
Werkenden dan?
De kinderen moeten naar school. BSO gaat om 17:30 dicht.
De hele economie is op die tijden ingericht.
Het OV moet hierin faciliteren en niet andersom
Nee juist niet. De vaste kosten zijn het bezit van de auto: dus afschrijvingen, belastingen en verzekeringen.quote:Op zondag 2 juli 2023 13:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
juist niet, wat bij een incidenteel tripje zijn nagenoeg alle vaste kosten van een auto op dat ene tripje.
Hoe meer je rijdt met je auto hoe minder dat aandeel is per km.
De vaste kosten zijn trouwens niet heel hoog, dat is verzekering en belasting. De rest hangt af hoe veel je rijdt, zoals reparatiekosten, regulier onderhoud en afschrijving.
Bij veel kantoorbanen heb je inderdaad flexibele werktijden. Zelf neem ik altijd zo vroeg mogelijk de trein. Niet omdat ik voor de lol om 5:30 opsta, maar omdat vroeg in de ochtend de treinen nog redelijk rustig zijn. Gelukkig ga ik maar 1 of 2 keer per week naar kantoor.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:10 schreef Farenji het volgende:
[..]
Bij al mijn banen had ik de mogelijkheid om eerder of later te beginnen. Ik begon meestal later (rond 10 uur) en ging later weg. Veel collega's begonnen juist liever vroeger en gingen eerder weg. Lijkt me vrij uitzonderlijk dat er op dat gebied niks mogelijk is. De slavernij is al 150 jaar afgeschaft he.
Ja wat ik zeg, dat is een keuze. Daarnaast kan je ook maandag vrij nemen, heb je ook een lang weekend.quote:Op zondag 2 juli 2023 13:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Meeste mensen willen liever een lang weekend.
Als je kinderen hebt, is dat eigenlijk de enige optie: vroeg beginnen, eerder weg. Helaas gaat het kantoorgebouw pas om een bepaalde tijd open, dus heel vroeg lukt niet. Vergaderingen aan het einde van de dag loop je steevast mis. En mijn ervaring is dat er dan nog steeds veel drukte is, vooral zo rond 16 uur. Dat komt waarschijnlijk doordat dan de piek van studenten- en scholierenreizen is.quote:Op zondag 2 juli 2023 14:34 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bij veel kantoorbanen heb je inderdaad flexibele werktijden. Zelf neem ik altijd zo vroeg mogelijk de trein. Niet omdat ik voor de lol om 5:30 opsta, maar omdat vroeg in de ochtend de treinen nog redelijk rustig zijn. Gelukkig ga ik maar 1 of 2 keer per week naar kantoor.
Ja nou en?quote:Op zondag 2 juli 2023 14:24 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het gevolg is dat de bezettingsgraad over de gehele dag maar 30% is.
juist niet, want zo kan je alle ritten wel zo benoemen maar uiteindelijk moeten die vaste kosten toch betaald worden. Gangbaar worden deze kosten gedeeld door het aantal kms maar of je dat nou niet doet of wel, het is om het even die kosten moeten betaald worden. De NS laat reizigers ook betalen voor hun vaste kosten.quote:Op zondag 2 juli 2023 14:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee juist niet. De vaste kosten zijn het bezit van de auto: dus afschrijvingen, belastingen en verzekeringen.
Als je de auto toch al hebt maakt 1 incidenteel ritje niet meer uit en zijn de marginal costs van benzine en (banden)onderhoud doorslaggevend.
Nee want zo noem je alle ritten niet.quote:Op zondag 2 juli 2023 15:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
juist niet, want zo kan je alle ritten wel zo benoemen maar uiteindelijk moeten die vaste kosten toch betaald worden. Gangbaar worden deze kosten gedeeld door het aantal kms maar of je dat nou niet doet of wel, het is om het even die kosten moeten betaald worden. De NS laat reizigers ook betalen voor hun vaste kosten.
als je wilt valsspelen dan doe je dat, uiteindelijk maakt het voor de kosten niks uit. Of je woon-werk verkeer nu duurder is of goedkoper, het is om het even, de kosten zijn er toch.quote:Op zondag 2 juli 2023 15:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee want zo noem je alle ritten niet.
Stel je hebt een auto voor woon-werk verkeer maar in het weekend wil je een keer naar Amsterdam toe vanuit Nijmegen. Dan zijn alleen je eigen marginal costs van belang voor de afweging tussen auto en trein. De auto is immers al betaald en schrijft niet noemenswaardig meer af bij dit ritje.
Ziehier het verschil tussen een efficient gedigistaliseerd land waar alles centraal geregeld is (Nederland) en een federaal land dat bestaat uit ouderwetse bureaucratische chaos waar de Behörden alles nog faxen (quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als het rijdt. Hier regelmatig zonder vooraankondiging geen trein. In Sept met de trein naar Flensburg geweest en terug, in April Naar Stuttgart.
Lange vertragingen, uitgevallen treinen, door man naar Oberhausen gebracht moeten worden omdat er weer eens geen trein reed. bouwvallige en duistere Stations vol junks, bedelaars zielige zoekers en haatbaarden.
Naar schiphol met de trein en terug, schone treinen, goed bezet, maar op tijd, frisse schone stations zonder zielige zoekers, haatbaarden, junks of Bedelaar.
Kortom, je krijgt waar je voor betaald.
Duitse groene regering heeft populistisch gekozen voor gesupsidieerde maandkaarten. De miljarden die dit kost waren eigenlijk hard nodig voor infrastructuur verbetering en modernisering. De trein is in D niet goedkoper, alleen betaalt iedereen ervoor door hogere belastingen ipv dat gebruikers ervoor betalen.
Ik ben er van overtuigd dat als we in Nederland qua service en materiaal het weer op peil brengen van voor de pandemie, en dat je voor een betaalbaar vast bedrag per maand in ieder geval onbeperkt lokaal en regionaal OV kunnen aanbieden dat een hoop mensen geprikkeld worden om de auto te laten staan.quote:Op zondag 2 juli 2023 13:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja het beleid lijkt wel om echt iedereen de auto in te jagen.
Het is nu al vaak duurder om met 1p de auto te pakken ipv de trein.
quote:Op zondag 2 juli 2023 15:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je wilt valsspelen dan doe je dat, uiteindelijk maakt het voor de kosten niks uit. Of je woon-werk verkeer nu duurder is of goedkoper, het is om het even, de kosten zijn er toch.
Ik zal de NS vragen of ik gratis of met korting mag reizen want ik ga maar 1x per zoveel jaar en de vaste kosten voor mijn rit zijn zo gering dat ik dat niet hoef te betalen.
Daar heb je ook nog argumenten voor? Duitsland en Luxemburg bewijzen het tegendeel.quote:Op zondag 2 juli 2023 16:13 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ik ben er van overtuigd dat als we in Nederland qua service en materiaal het weer op peil brengen van voor de pandemie, en dat je voor een betaalbaar vast bedrag per maand in ieder geval onbeperkt lokaal en regionaal OV kunnen aanbieden dat een hoop mensen geprikkeld worden om de auto te laten staan.
Dan dus alleen met de bus, tram, metro en Sprinters/stoptreinen, verder gewoon betalen voor Intercity-treinen en meer.
Zal wel naar een realistischer bedrag omhoog gepolderd moeten worden dan gratis (lol) of 49 euro, en zoals het nu gaat met de veel te korte treinen en wegbezuinigde diensten/lijnen gaat niemand hiervan gebruik van kunnen maken.
Ik zou niet de fout maken om Nederland met Duitsland in deze 1:1 te vergelijken zonder nuance. Het bestuur hier heeft veel te veel bureaucratische en politieke organisatorische lagen waardoor alles hier zo ontzettend chaotisch en traag is qua uitwerking. Het infrastructuur is verre van perfect en was dat altijd ook al in de Merkel-era geweest en daarnaast zijn de tijden veranderd.quote:Op zondag 2 juli 2023 18:20 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Daar heb je ook nog argumenten voor? Duitsland en Luxemburg bewijzen het tegendeel.
Daarom is het beleid in Nederland om mensen de auto uit te jagen enorm scheef als er tegelijkertijd ieder jaar lijnen en diensten worden wegbezuinigd en de tarieven alsmaar blijven stijgen.quote:Op zondag 2 juli 2023 10:40 schreef alopio het volgende:
[..]
Het is ook lastig om mensen de auto uit te krijgen omdat het soms niet anders kan. Gratis OV of goedkoper heeft dus niet altijd invloed, al kan het voor sommige wel een drempel zijn. Nu is OV vaak duurder.
Werk je op een bedrijventerrein is het leuk met de trein, maar kan je daarna nog even met een bus, je reistijd wordt vaak langer, als je buiten de normale tijden werkt (dus bv meer in de avond) is er dus minder ov.
Leuk als je ergens in het centrum werkt of op de zuidas, maar bij veel beroepen werkt het dus niet. Ik zou zelf bv makkelijk met het OV, maar ik doe er 2x zo lang over (met file evenlang) en dat is van deur tot deur, zeker van werk naar huis moet je vaak nog wachten dus duurt het nog langer. En het is gewoon duurder voor mij.
Want? Autorijden blijft de fijnste vorm van vervoer. Het OV is naast duur ook nog eens ontzettend onbetrouwbaar.quote:Op zondag 2 juli 2023 19:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Is wel veel te laat, had veel decennia geleden al gemoeten.
Ook in het weekend is dat heerlijk trouwens. Je ziet bijna iedereen elkaar onder de voet lopen bij de 2e klas, terwijl jij rustig plaatsneemt in een vrijwel lege coupé en je nog eens lekker uitrekt. Zo'n 1e klas toeslag op je flex-abonnement is het dubbel en dwars waard als je anders in de 2e klas als een sardientje tussen het plebs moet gaan staan. Als je het halve land door moet is het maandbedrag voor dat abonnement al goedkoper dan 1 keer heen en weer op saldo.quote:Op zondag 2 juli 2023 10:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Treinreizen mits 1e klas is gewoon een erg fijne manier van reizen.
Aan de auto's zijn we veel openbare ruimte kwijt.quote:Op zondag 2 juli 2023 22:32 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Want? Autorijden blijft de fijnste vorm van vervoer. Het OV is naast duur ook nog eens ontzettend onbetrouwbaar.
Ik begrijp dat de NS een rendabele bezettingsgraad wenst.quote:Op zondag 2 juli 2023 14:24 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het gevolg is dat de bezettingsgraad over de gehele dag maar 30% is.
De bezettingsgraad van wegen is nog lager dus de komende jaren hoeft er geen enkel stukje asfalt bij te komen om files op te lossen.quote:Op zondag 2 juli 2023 14:24 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het gevolg is dat de bezettingsgraad over de gehele dag maar 30% is.
Dan moet je investeren en moeite doen. Dat kan natuurlijk niet he. Beginnen we niet aan.quote:Op maandag 3 juli 2023 09:01 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik begrijp dat de NS een rendabele bezettingsgraad wenst.
Is het dan niet zinvoller om het treinreizen voor bijvoorbeeld dagjesmensen en toeristen aantrekkelijker te maken ipv de noodzakelijke spitsreiziger aan te pakken? Door de service, voorzieningen en veiligheid te verbeteren? Door slimme acties aan te gaan met ondernemers/evenementlocties/attractieparken etc. Door met gemeenten en andere vervoerbedrijven te kijken naar betere aansluitingen en tijdwinst?
De bezettingsgraad wijzigt niet automatisch door een heffing in te voeren. Mogelijk wordt de bezettingsgraad iets hoger de rest van de dag, maar uiteindelijk denk ik dat er vooral meer betaald gaat worden om binnen de spits te blijven rijden en zal per saldo de bezettingsgraad niet substantieel wijzigen.
quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en dan denk je: oh ja daar is het ziekenhuis, daar heb ik nog een afspraak voor mijn gratis behandeling.
De NS doet al van alles voor dagjes uit, combo-kaartjes en weet ik mee er. Zie bv https://www.ns.nl/dagje-uit en de spoordeelwinkel. Maar op een doordeweekse niet-vakantiedag gaan er op wat 65+s na niemand natuurlijkquote:Op maandag 3 juli 2023 09:01 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik begrijp dat de NS een rendabele bezettingsgraad wenst.
Is het dan niet zinvoller om het treinreizen voor bijvoorbeeld dagjesmensen en toeristen aantrekkelijker te maken ipv de noodzakelijke spitsreiziger aan te pakken? Door de service, voorzieningen en veiligheid te verbeteren? Door slimme acties aan te gaan met ondernemers/evenementlocties/attractieparken etc. Door met gemeenten en andere vervoerbedrijven te kijken naar betere aansluitingen en tijdwinst?
De bezettingsgraad wijzigt niet automatisch door een heffing in te voeren. Mogelijk wordt de bezettingsgraad iets hoger de rest van de dag, maar uiteindelijk denk ik dat er vooral meer betaald gaat worden om binnen de spits te blijven rijden en zal per saldo de bezettingsgraad niet substantieel wijzigen.
De werkgevers willen dit bedoel je.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:55 schreef Farenji het volgende:
Niks mis met de trein, zolang je niet in de 2e klas tijdens de spits hoeft. Buiten de spits in de 1e klas is het lekker rustig, altijd zitplaats, stopcontactje erbij, prima mobiele werkplek.
Wel irritant dat er steeds meer paupers denken dat je met je 2e klas kaartje in de 1e klas kan komen zitten ("het was druk in de 2e klas", "ik wil alleen even mijn mobiel opladen", "ik wist het niet"), en dat die softe conducteurs dan niet de ballen hebben om ze op de bon te slingeren.
Ik vind het helemaal geen gek idee om prijzen te differentieren, dit is gewoon vraag & aanbod. Het is ook vrij achterlijk dat we nog steeds massaal om 9 uur willen beginnen en om 5 uur willen stoppen, dat is kuddegedrag dat nergens voor nodig is. We leven in een 24 uurs economie maar op kantoor is dat nog steeds niet doorgedrongen blijkbaar.
tja, als ik kijk, Arnhem Schiphol, of Arnhem Utrecht, kwart voor 6 is het vroegste wat je kan vertrekken,quote:Op maandag 3 juli 2023 10:21 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
De werkgevers willen dit bedoel je.
En de trein rijd niet 24/7.
Ik wil best heel vroeg beginnen hoor als de werkgever en trein meewerkt
Antwoord:quote:Op maandag 3 juli 2023 11:58 schreef AlwaysHappy het volgende:
Zou fijn zijn als bedrijven als de NS en het kabinet eens gaan overleggen welk vervoersmiddel ze nog wél willen promoten.
Auto? Nee, dat is slecht voor het klimaat en het milieu en moet duurder gemaakt worden om mensen zo ver te krijgen dat ze een ander vervoersmiddel gebruiken.
Trein dan maar? Nee, te druk, dus laten we dat ook duurder maken.
Vliegen? Nee, dat moet duurder en is slecht voor het milieu.
Tegelijkertijd verlangen wel steeds meer bedrijven weer dat werknemers wel ''gezellig'' naar kantoor komen.
Het spreekt elkaar allemaal een beetje tegen. Wat mogen we nog wél naast belasting betalen?
De maakbaarheid volgen en vooral snel doodgaan als je aow krijgt.quote:Op maandag 3 juli 2023 11:58 schreef AlwaysHappy het volgende:
Zou fijn zijn als bedrijven als de NS en het kabinet eens gaan overleggen welk vervoersmiddel ze nog wél willen promoten.
Auto? Nee, dat is slecht voor het klimaat en het milieu en moet duurder gemaakt worden om mensen zo ver te krijgen dat ze een ander vervoersmiddel gebruiken.
Trein dan maar? Nee, te druk, dus laten we dat ook duurder maken.
Vliegen? Nee, dat moet duurder en is slecht voor het milieu.
Tegelijkertijd verlangen wel steeds meer bedrijven weer dat werknemers wel ''gezellig'' naar kantoor komen.
Het spreekt elkaar allemaal een beetje tegen. Wat mogen we nog wél naast belasting betalen?
je vergeet een woordje.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:01 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Antwoord:
Reizen met de trein, vliegtuig en auto
Nee, dat reizen duurder wordt rechtvaardigt nog niet demagogische opmerkingen in de trant van 'je mag ook niks meer in dit land'quote:
Ik geloof daar dus geen ene fuck van.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:07 schreef Farenji het volgende:
Dat kaartjes buiten de spits goedkoper worden dan nu wordt door zo'n beetje iedereen hier voor het gemak even vergeten?
Wij hebben flex tijden. Zijn met 4 personen waarvan er eentje om 06:00 begint en 3 dus niet. Heb zelf moeite om 08:00 uur te halen, dus tot 16:30) maar veel later is ook niet leuk want wil savonds ook vaak nog even sporten.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:55 schreef Farenji het volgende:
Niks mis met de trein, zolang je niet in de 2e klas tijdens de spits hoeft. Buiten de spits in de 1e klas is het lekker rustig, altijd zitplaats, stopcontactje erbij, prima mobiele werkplek.
Wel irritant dat er steeds meer paupers denken dat je met je 2e klas kaartje in de 1e klas kan komen zitten ("het was druk in de 2e klas", "ik wil alleen even mijn mobiel opladen", "ik wist het niet"), en dat die softe conducteurs dan niet de ballen hebben om ze op de bon te slingeren.
Ik vind het helemaal geen gek idee om prijzen te differentieren, dit is gewoon vraag & aanbod. Het is ook vrij achterlijk dat we nog steeds massaal om 9 uur willen beginnen en om 5 uur willen stoppen, dat is kuddegedrag dat nergens voor nodig is. We leven in een 24 uurs economie maar op kantoor is dat nog steeds niet doorgedrongen blijkbaar.
Waarom zo selectief? Koolmees zegt het letterlijk.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:07 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Ik geloof daar dus geen ene fuck van.
Als je alleen wil geloven wat je wil geloven, dan heb je dit nieuwsbericht natuurlijk ook niet nodig om ziedend witheet te zijn op alles.quote:,Maar per saldo gaan we er geen geld aan verdienen, het wordt budgetneutraal”, aldus de NS-topman. ,,Wat we verdienen met de spitsheffing, leidt tot korting op andere trajecten.”
Gelukkig valt het dan ook wel mee met mijn ziedend witheet zijn.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:09 schreef Farenji het volgende:
[..]
Waarom zo selectief? Koolmees zegt het letterlijk.
[..]
Als je alleen wil geloven wat je wil geloven, dan heb je dit nieuwsbericht natuurlijk ook niet nodig om ziedend witheet te zijn op alles.
Bedoelde het natuurlijk enigszins cynisch en overdreef dan ook een klein beetje, ik nam aan dat mensen dat wel door hadden.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:05 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Nee, dat reizen duurder wordt rechtvaardigt nog niet demagogische opmerkingen in de trant van 'je mag ook niks meer in dit land'
Ja jij natuurlijk niet, maar al die andere mensen!quote:Op maandag 3 juli 2023 12:11 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Gelukkig valt het dan ook wel mee met mijn ziedend witheet zijn.
Dit staat ook duidelijk in het bericht. Ze willen betere spreiding stimuleren. Nu is de trein in de spits hutje mutje stampvol, en buiten de spits zo goed als leeg. Vandaar dat buiten de spits reizen ook *goedkoper* gaat worden.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:15 schreef AlwaysHappy het volgende:
Haalt niet weg dat ze echt een keer moeten overleggen wat ze wél willen stimuleren. Wil je mensen juist stimuleren om meer de trein te pakken? Dan werkt het nogal averechts om treinen e.d. duurder te maken.
👍quote:Op maandag 3 juli 2023 12:15 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Bedoelde het natuurlijk enigszins cynisch en overdreef dan ook een klein beetje, ik nam aan dat mensen dat wel door hadden.
Haalt niet weg dat ze echt een keer moeten overleggen wat ze wél willen stimuleren. Wil je mensen juist stimuleren om meer de trein te pakken? Dan werkt het nogal averechts om treinen e.d. duurder te maken.
Het is nogal wereldvreemd om te doen alsof je het gebruik van een bepaald vervoersmiddel stimuleert maar dat eigenlijk niet te doen omdat er geen alternatieven zijn; omdat ook die duurder worden gemaakt. Zat mensen die met alle liefde vaker het OV willen pakken, maar dan moet het wel de moeite waard zijn natuurlijk.
Als je maar genoeg betaald mag je alles. Kan je alles afkopen wat je doet.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:05 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Nee, dat reizen duurder wordt rechtvaardigt nog niet demagogische opmerkingen in de trant van 'je mag ook niks meer in dit land'
Nee, tijdens de spits wordt het duurder. Dus in vergelijking wordt het goedkoper, niet absoluut.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:07 schreef Farenji het volgende:
Dat kaartjes buiten de spits goedkoper worden dan nu wordt door zo'n beetje iedereen hier voor het gemak even vergeten?
Ook voor jou nog even, lees even wat Koolmees letterlijk zegt. "budgetneutraal" betekent: het ene wordt duurder maar het andere wordt evenredig goedkoper, goedkoper dan het nu is dus.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, tijdens de spits wordt het duurder. Dus in vergelijking wordt het goedkoper, niet absoluut.
Dat is het verkooppraatje. Denk je serieus dat ze dat doen?quote:Op maandag 3 juli 2023 12:41 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ook voor jou nog even, lees even wat Koolmees letterlijk zegt. "budgetneutraal" betekent: het ene wordt duurder maar het andere wordt evenredig goedkoper, goedkoper dan het nu is dus.
Hulde voor jou; de enige in dit hele rijtje reacties die met een oplossing komt om te voorkomen dat je het duurder maakt voor de reiziger èn kijkt naar de toekomst.quote:Op zondag 2 juli 2023 13:54 schreef byah het volgende:
Tsja, maak het OV gewoon weer onderdeel van de staat en pomp er fatsoenlijk geld in. Zeker in de randstad heeft de auto geen enkele toekomst in de komende 50 jaar. Regel een fatsoenlijk OV netwerk (trein/metro/tram) tussen de verschillende steden en suburbs.
Wat schiet je daar mee op als ook op bepaalde trajecten de trein in de daluren al erg vol zit? Dan helpen alleen langere treinen.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:41 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ook voor jou nog even, lees even wat Koolmees letterlijk zegt. "budgetneutraal" betekent: het ene wordt duurder maar het andere wordt evenredig goedkoper, goedkoper dan het nu is dus.
Het is ook niet de taak van de burger om oplossingen te bedenken.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:42 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Hulde voor jou; de enige in dit hele rijtje reacties die met een oplossing komt om te voorkomen dat je het duurder maakt voor de reiziger èn kijkt naar de toekomst.
Voor de rest is het weer hetzelfde als altijd hier: klagen dat het kut is, maar zelf met mogelijke oplossingen komen? Ho maar...
Bij een van m'n eerste baantjes kreeg ik ooit een mail van de directeur of we ideeën hadden om de omzet te verhogen. Toen heb ik geantwoord met "uh, is dat niet jouw werk?"quote:Op maandag 3 juli 2023 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is ook niet de taak van de burger om oplossingen te bedenken.
Het enige juiste antwoord.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bij een van m'n eerste baantjes kreeg ik ooit een mail van de directeur of we ideeën hadden om de omzet te verhogen. Toen heb ik geantwoord met "uh, is dat niet jouw werk?"
Als je alleen een land wil hebben met alleen maar klagers erin, dan klopt dat ja.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is ook niet de taak van de burger om oplossingen te bedenken.
Of je betaalt ze voor hun oplossingen, maar in de praktijk mag je al op je knieeen met een eenmalige taart als je iets goeds inbrengt.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:50 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Als je alleen een land wil hebben met alleen maar klagers erin, dan klopt dat ja.
Helaas merk ik dat ik hier één van de weinigen ben die daar anders in staat.
Eng he, met ideeën komen die voor verbetering kunnen zorgen? Dat is uiteraard veel te veel moeite; je kan beter alleen maar blijven klagen. Daar wordt iedereen namelijk beter van.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
De hoge heren die grof betaald worden zijn wel blij met de naieve plebs die allerlei oplossingen bedenken.... Goed voor de bonussen.
Ja precies... Dat maakt het leven veel makkelijker.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:53 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Eng he, met ideeën komen die voor verbetering kunnen zorgen? Dat is uiteraard veel te veel moeite; je kan beter alleen maar blijven klagen. Daar wordt iedereen namelijk beter van.
Maar als ze dat doen, komen de klagers weer uit hun holen gekropen om duidelijk aan te geven dat het allemaal 'kut' is. Want tsja, reden A/B/C/..../X/Y/Z maakt het toch echt zo dat het voor hen niet voordelig zal uitpakken. Dus kun je volgens hen maar beter niks doen.quote:
Waar over op? Ik loop al jaren te zeiken op de klaag-maar-geen-oplossingen-cultuur, dus waarom zou het over een jaar anders zijn?quote:Ik geef het een jaar, dan hou jij er ook terecht mee op.
Ok, jij bent weer in je fijne klaagmodus. Lekker zeiken, niks bijdragen. Doei.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja precies... Dat maakt het leven veel makkelijker.
Ze zijn iig wel blij met jou. Dat merk je aan niks, alhoewel de burnout komt vanzelf
Misschien moet je met oplossingen komen in plaats van alleen maar te klagenquote:Op maandag 3 juli 2023 12:55 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ik loop al jaren te zeiken op de klaag-maar-geen-oplossingen-cultuur, dus waarom zou het over een jaar anders zijn?
Maar ik klaag dan ook niet over deze voorgenomen maatregel; sterker nog, ik vind deze terecht en zie ook weinig betere oplossingen dan deze.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien moet je met oplossingen komen in plaats van alleen maar te klagen
Ziedend witheet nog wel.quote:Op maandag 3 juli 2023 12:09 schreef Farenji het volgende:
[..]
Waarom zo selectief? Koolmees zegt het letterlijk.
[..]
Als je alleen wil geloven wat je wil geloven, dan heb je dit nieuwsbericht natuurlijk ook niet nodig om ziedend witheet te zijn op alles.
Sterkte in je burnout. Wil je mij triuwens ook kostenloos helpen met mijn probleem?quote:Op maandag 3 juli 2023 12:56 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ok, jij bent weer in je fijne klaagmodus. Lekker zeiken, niks bijdragen. Doei.
quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:55 schreef Farenji het volgende:
Niks mis met de trein, zolang je niet in de 2e klas tijdens de spits hoeft. Buiten de spits in de 1e klas is het lekker rustig, altijd zitplaats, stopcontactje erbij, prima mobiele werkplek.
Wel irritant dat er steeds meer paupers denken dat je met je 2e klas kaartje in de 1e klas kan komen zitten ("het was druk in de 2e klas", "ik wil alleen even mijn mobiel opladen", "ik wist het niet"), en dat die softe conducteurs dan niet de ballen hebben om ze op de bon te slingeren.
Ik vind het helemaal geen gek idee om prijzen te differentieren, dit is gewoon vraag & aanbod. Het is ook vrij achterlijk dat we nog steeds massaal om 9 uur willen beginnen en om 5 uur willen stoppen, dat is kuddegedrag dat nergens voor nodig is. We leven in een 24 uurs economie maar op kantoor is dat nog steeds niet doorgedrongen blijkbaar.
Wat vooral irritant is is dat je niet in de trein kunt opwaarderen naar 1ste klas. Technisch stelt dat geen fluit voor. Scheelt een hoop gedoe.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:55 schreef Farenji het volgende:
Niks mis met de trein, zolang je niet in de 2e klas tijdens de spits hoeft. Buiten de spits in de 1e klas is het lekker rustig, altijd zitplaats, stopcontactje erbij, prima mobiele werkplek.
Wel irritant dat er steeds meer paupers denken dat je met je 2e klas kaartje in de 1e klas kan komen zitten ("het was druk in de 2e klas", "ik wil alleen even mijn mobiel opladen", "ik wist het niet"), en dat die softe conducteurs dan niet de ballen hebben om ze op de bon te slingeren.
Doe dat toch vrij regelmatig.quote:Op maandag 3 juli 2023 14:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat vooral irritant is is dat je niet in de trein kunt opwaarderen naar 1ste klas. Technisch stelt dat geen fluit voor. Scheelt een hoop gedoe.
in de IT vrij normaal voor grote changes met outage snachts of in het WE te werken.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:57 schreef RealistAtheist het volgende:Van 21:00uur tot 5:00uur op kantoor gaan zitten.
IN de trein?quote:
Met reizen op rekening kan dit wel, via de app. Dat werkt geloof ik met terugwerkende kracht van een half uur ofzo, dus kan na inchecken nog.quote:Op maandag 3 juli 2023 14:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat vooral irritant is is dat je niet in de trein kunt opwaarderen naar 1ste klas. Technisch stelt dat geen fluit voor. Scheelt een hoop gedoe.
Ja gewoon inloggen, tijdelijk upgraden naar eerste klas en klaar. Soms ziet de conducteur het niet meteen maar dan laat ik gewoon de bevestigingsmail zien. Gaat wel via zakelijk maar zou je met een reguliere kaart toch ook wel moeten kunnen lijkt me.quote:
(Brom)fiets, motor en lopen. Mobiliteit wordt steeds duurder en geheel terecht. Sinds de jaren '90 is ons inkomen harder gegroeid dan de mobiliteitskosten. Dan is het ook niet zo vreemd dat alles vastloopt omdat we steeds verder van huis willen werken. Bedrijven die willen dat je gezellig op kantoor komt werken moet je de rug toe keren.quote:Op maandag 3 juli 2023 11:58 schreef AlwaysHappy het volgende:
Zou fijn zijn als bedrijven als de NS en het kabinet eens gaan overleggen welk vervoersmiddel ze nog wél willen promoten.
Auto? Nee, dat is slecht voor het klimaat en het milieu en moet duurder gemaakt worden om mensen zo ver te krijgen dat ze een ander vervoersmiddel gebruiken.
Trein dan maar? Nee, te druk, dus laten we dat ook duurder maken.
Vliegen? Nee, dat moet duurder en is slecht voor het milieu.
Tegelijkertijd verlangen wel steeds meer bedrijven weer dat werknemers wel ''gezellig'' naar kantoor komen.
Het spreekt elkaar allemaal een beetje tegen. Wat mogen we nog wél naast belasting betalen?
Via de app is gedoe. Bovendien beheer ik de businesscardaccount niet, dus inloggen kan ik hoe dan ook niet. Privé heb ik een anonieme, die kan het alleen bij de automaat dacht ik.quote:Op maandag 3 juli 2023 15:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja gewoon inloggen, tijdelijk upgraden naar eerste klas en klaar. Soms ziet de conducteur het niet meteen maar dan laat ik gewoon de bevestigingsmail zien. Gaat wel via zakelijk maar zou je met een reguliere kaart toch ook wel moeten kunnen lijkt me.
Dan kan je inloggen als kaarthouder toch.quote:Op maandag 3 juli 2023 15:50 schreef Ulx het volgende:
[..]
Via de app is gedoe. Bovendien beheer de businesscardaccount niet, dus inloggen is kan hoe dan ook niet. Privé heb ik een anonieme, die kan het alleen bij de automaat dacht ik.
De businesscard staat niet op mijn naam, maar op bedrijfsnaam. Geen idee waarom.quote:Op maandag 3 juli 2023 15:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Dan kan je inloggen als kaarthouder toch.
Oftewel NS is zelf niet in staat om 24/7 aan te bieden.quote:Op maandag 3 juli 2023 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tja, als ik kijk, Arnhem Schiphol, of Arnhem Utrecht, kwart voor 6 is het vroegste wat je kan vertrekken,
quote:Maar daar denkt Bert van Wee anders over. Hij is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, en verwacht dat critici snel van gedachten veranderen als het plan is ingevoerd. "Ze zullen merken dat het rustiger wordt in de coupés." De vrees dat meer reizigers de auto pakken deelt hij niet. "Mensen die nu in drukke treinen zitten gaan niet snel voor de auto als alternatief. Dan sta je in de file, en dat wil je ook niet."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ociaal-of-prima-plan
Ik hoop dat het wordt ingevoerd want ik verwacht ook dat dat gaat gebeuren.quote:
Dit soort idiote psychologiequote:
quote:Op zaterdag 1 juli 2023 11:38 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Volksvertegenwoordigers zijn compleet wereldvreemd deel 4045
Alleen een optie als gelijktijdig ook rekeningrijden met spitsheffing ingevoerd wordt.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 08:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik hoop dat het wordt ingevoerd want ik verwacht ook dat dat gaat gebeuren.
Dit betaalde je een paar jaar geleden nog niet eens voor een retourtjequote:Op zaterdag 12 augustus 2023 14:40 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik reis nooit met de trein, maar met deze prijzen zal dat ook zo blijven...
Terimg zeg..
Dan zal de prijs van een abonnement ook wel flink omhoog gaan. Altijd vrij reizen is nu nog rond de 350 euro.quote:
In de UK, regio London hebben ze zelfs 2 "Off Peek" tarieven waar ik eigenlijk wel erg tevreden over ben. Als toerist kan je daarmee in ieder geval prima goedkoop uit de voeten. Bovendien belasten toeristen dan de treinen minder gedurende de spits.quote:Nieuwe concessie: kabinet wil NS subsidie geven én spitstoeslag toestaan
Het kabinet wil de Nederlandse Spoorwegen groen licht geven voor een spitstoeslag. Daarnaast hoeft NS niet meer 80 miljoen euro per jaar te betalen om op het hoofdrailnet te mogen rijden. In plaats daarvan krijgt het spoorbedrijf straks jaarlijks 13 miljoen euro subsidie. Dat staat in de nieuwe concessie, melden ingewijden aan de Volkskrant.
Subsidie
In de huidige concessieperiode moet NS in totaal 800 miljoen euro betalen om op het spoor te mogen rijden. In de nieuwe concessie hoeven de Spoorwegen geen geld meer te betalen maar krijgen juist geld toe.
De nieuwe financiële afspraken hebben twee doelen: allereerst is NS door de coronaperiode niet meer financieel gezond. Zo heeft NS het eerste half jaar een operationeel verlies geleden van 25 miljoen euro. Maar experts hebben de afgelopen periode ook twijfels geuit of de overheid wel een concessie onderhands mag gunnen als deze met name rendabele lijnen bevat. Door subsidie toe te kennen, is er dus geen sprake meer van een lijnennet dat rendabel is.
Spitsheffing
Volgens de Volkskrant krijgt NS verder groen licht voor een spitsheffing. Treinreizen in de spits wordt op drukke trajecten duurder, terwijl de prijs van het treinkaartje in de daluren daalt. Al in de huidige concessie waren hier mogelijkheden voor, maar het lijkt erop dat de mogelijkheden uitgebreid worden.
Ook krijgt NS toestemming om het treinkaartje duurder te maken met meer dan alleen de inflatie. Het zou gaan om een éénmalige extra verhoging van maximaal 7%. Dat zou het eerder ontstane inflatiegat moeten dichten.
Maastricht-Heerlen 14 euroquote:
7% bovenop de toch al hoge inflatie en dan ook nog een spitsheffing? Is dit een poging om Shell nog wat verder te sponsoren en het leveringprobleem bij Volkswagen en co nog wat verder aan te jagen?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 15:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In de UK, regio London hebben ze zelfs 2 "Off Peek" tarieven waar ik eigenlijk wel erg tevreden over ben. Als toerist kan je daarmee in ieder geval prima goedkoop uit de voeten. Bovendien belasten toeristen dan de treinen minder gedurende de spits.
Off Peak vanaf 10:00AM
Super Off Peak vanaf 10:00AM en niet reizen tussen 16:00-19:00PM
Goeie logica toch? We willen het gebruik van de trein stimuleren, dus we maken het duurder en duurder!quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 15:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
7% bovenop de toch al hoge inflatie en dan ook nog een spitsheffing? Is dit een poging om Shell nog wat verder te sponsoren en het leveringprobleem bij Volkswagen en co nog wat verder aan te jagen?
We willen mensen toch uit de auto?
Tja, je kunt niet groen doen als je rood staat. Ik blijf het zeggen, je moet zorgen dat mensen het kunnen meemaken. Klimaatbeleid kan niet alleen maar verbodsbeleid zijn.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 15:53 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Goeie logica toch? We willen het gebruik van de trein stimuleren, dus we maken het duurder en duurder!
Ondertussen willen ze auto rijden natuurlijk ook nog duurder maken, dus tja.
Conclusie : als je ver moet reizen heb je geen keus, het is beide te duurquote:Op zaterdag 12 augustus 2023 15:53 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Goeie logica toch? We willen het gebruik van de trein stimuleren, dus we maken het duurder en duurder!
Ondertussen willen ze auto rijden natuurlijk ook nog duurder maken, dus tja.
Prijsdifferentiatie lijkt mij een prima tool, maar dan moeten ze de kaartjes die buiten de spits zijn natuurlijk wel goedkoper maken zodat er een flink prijsverschil ontstaat. Als het doel is de CO2 uitstoot terug te dringen, zal het vooral zijn dat ze mensen uit de ICE auto's willen hebben.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 15:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
7% bovenop de toch al hoge inflatie en dan ook nog een spitsheffing? Is dit een poging om Shell nog wat verder te sponsoren en het leveringprobleem bij Volkswagen en co nog wat verder aan te jagen?
We willen mensen toch uit de auto?
Maastricht Heerlen 55% duurderquote:
Volgens het jaarverslag van 2022 heeft NS ongeveer 2300 mensen in dienst bij "staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT". Dat is ongeveer 10% van hun totale personeelsbestand. Geen idee of dat veel of weinig is, maar IT is daar natuurlijk weer een fractie van. Dingen als de NS app en website zijn belangrijke onderdelen van hun core business, dus op zich vind ik het niet zo raar dat ze daar ook een serieus team voor hebben.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 15:37 schreef Joppiez het volgende:
Misschien moet de NS eens bezuinigen op haar enorme IT afdeling, om een begin te maken. Leuk hoor, functies als data scientists (extern) waar ze 150 euro per uur voor betalen, maar goedkoper wordt het er allemaal niet op. En een betere dienstverlening tov vroeger al helemaal niet.
Wat me eigenlijk meer opvalt is dat ze ongeveer 13.000 mensen bij "NS operatie" hebben. Ik ga ervan uit dat dat voornamelijk machinisten en conducteurs zijn. En als je een bladzijde verder bladert in hetzelfde jaarverslag, dan zie je dat NS in totaal 761 treinen heeft rijden.quote:Onze organisatie
NS bestaat onder andere uit de bedrijfsonderdelen NS Operatie (gemiddeld over 2022 circa 12.900 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (circa 700), NS Stations (circa 2.900, inclusief retail), en staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT (circa 2.300)
Pak dan de fiets, dat is dan snel verdiendquote:Op zaterdag 12 augustus 2023 15:47 schreef Hathor het volgende:
[..]
Maastricht-Heerlen 14 euro![]()
![]()
![]()
![]()
Als ik in Maastricht een scheet laat, kunnen ze hem in Heerlen ruiken, zo dichtbij is dat, en daar gewoon 14 euro voor vragen. Wat een lef.
Eigenlijk moet je ook Nedtrain en ProRail in je verhaal meenemen. Uiteindelijk kom je dan op een aanzienlijk hoger mankracht per trein uit dan 17. Het is een al met al een hele sloot aan mankracht met hele behoorlijke arbeidsvoorwaarden.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 16:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens het jaarverslag van 2022 heeft NS ongeveer 2300 mensen in dienst bij "staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT". Dat is ongeveer 10% van hun totale personeelsbestand. Geen idee of dat veel of weinig is, maar IT is daar natuurlijk weer een fractie van. Dingen als de NS app en website zijn belangrijke onderdelen van hun core business, dus op zich vind ik het niet zo raar dat ze daar ook een serieus team voor hebben.
[..]
Wat me eigenlijk meer opvalt is dat ze ongeveer 13.000 mensen bij "NS operatie" hebben. Ik ga ervan uit dat dat voornamelijk machinisten en conducteurs zijn. En als je een bladzijde verder bladert in hetzelfde jaarverslag, dan zie je dat NS in totaal 761 treinen heeft rijden.
Dat zijn dus 17 mensen gemiddeld per trein. Als je uitgaat van een werkdag van 8 uur zijn dat 5,6 mensen per trein per dagdeel. Doe dat maal 5/7 voor een vijfdaagse werkweek en je komt op gemiddeld 4 medewerkers per treinrit. Echter rijdt NS natuurlijk geen 24 uur per dag een volledige dienstregeling, dus gemiddeld is dat aantal medewerkers per trein nog wel wat hoger dan dat. Lijkt me toch niet zo slecht eigenlijk? Als je uitgaat van 1 machinist en 2 conducteurs per trein, zou je denken dat ze toch wel aardig uit moeten komen met dit aantal medewerkers. Maar blijkbaar niet, want het is constant in het nieuws dat ze personeelstekorten hebben en daardoor de dienstregeling moeten inperken.
Tja, je hebt te maken met een stevig monopolie dus kan je dat ook verwachten, dat machtsmisbruik. Ik vind het dan ook prima dat de kaartjes zo duur worden dat men meer naar alternatieven op zoek gaat. Verschuiven van werktijden, busvervoer, auto of EV, thuiswerken. Ad Infinitum meer en meer subsidies erin pompen zie ik niet als oplossing want zo worden steeds meer euro's belastinggeld steeds minder effectief besteed om een schier bodemloze put te dempen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 16:23 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je ook Nedtrain en ProRail in je verhaal meenemen. Uiteindelijk kom je dan op een aanzienlijk hoger mankracht per trein uit dan 17. Het is een al met al een hele sloot aan mankracht met hele behoorlijke arbeidsvoorwaarden.
quote:quote:de financiële problemen van de NS met name ook veroorzaakt door de exorbitante salarisstijgingen waartoe de NS-top zich door chantage van de vakbonden gedwongen heeft gevoeld. Het is onbestaanbaar dat een noodlijdend bedrijf de lonen van het personeel zo ruimhartig heeft verhoogd.
En dan rijdt op dat traject ook nog eens Arriva die het al maanden en maanden niet voor elkaar krijgt om een sneltrein te laten rijden.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 15:47 schreef Hathor het volgende:
[..]
Maastricht-Heerlen 14 euro![]()
![]()
![]()
![]()
Als ik in Maastricht een scheet laat, kunnen ze hem in Heerlen ruiken, zo dichtbij is dat, en daar gewoon 14 euro voor vragen. Wat een lef.
Maar dan ga je er van uit dat de veelreiziger (die gaan het immers voelen, incidenteel een paar euro meer of minder kunnen de meeste mensen wel lijden) een keuze heeft. Ik denk dat die gedachte maar zeer beperkt juist is. School, studie en werkgever verwacht je nu eenmaal van 9 tot 5.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 16:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Prijsdifferentiatie lijkt mij een prima tool, maar dan moeten ze de kaartjes die buiten de spits zijn natuurlijk wel goedkoper maken zodat er een flink prijsverschil ontstaat. Als het doel is de CO2 uitstoot terug te dringen, zal het vooral zijn dat ze mensen uit de ICE auto's willen hebben.
Er is een behoorlijk gat tussen iets gratis maken of het belachelijk duur makenquote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Goed, stel we maken het OV gratis, dan moet de overheid alle kaartjes aan de vervoerders betalen uit de algemene middelen. Daarmee subsidieer je forenzen.
kosten? Laten we zeggen 4 miljard.
De treinen zitten al bomvol, ook buiten de spits zijn ze meestal goed bezet. Dit gaat dan nog erger worden, want veel meer mensen gaan de trein gebruiken, moeten dus meer treinen komen waar geen plek voor is in het net, maar laten we even doen alsof, Je betaald dan niet voor je gebruikte kilometers, maar via je inkomstenbelasting, ook al gebruik je het niet. Er is geen enkel incentive om spaarzaam te reizen, iedere bejaarde, scholier, munttheemoeder, student en werkloze gaat het gebruiken.
Stel 50% meer mensen gaat de trein gebruiken.
Kosten 6 Miljard.
Die 6 Miljard kan je niet gebruiken voor de zorg, onderwijs, politie of verbetering van het (spoor)wegennet.
Hoe is dit een goed idee? Dat jij gratis met de trein kan?
Er is wel vraag, maar het aantal treinreizigers is nog altijd veel lager dan voor de pandemie. De reden dat de treinen zo vol zitten is vooral vanwege het feit dat er minder en kortere treinen rijden, dat weer alles met het personeelstekort te maken heeft.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 16:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als treinen vol zitten, betekent dat dat er vraag is.
De arbeidsmarkt is krap dus werkgevers zullen ook flexibeler moeten worden, die van mij is dat ook mede door de pandemie geworden. Iedereen heeft een keuze, werken is geen plicht en meer mensen zouden ermee moeten stoppen. Heel kostbaar vervoer kan daarbij helpen. We moeten consuminderen en dus de economie crashen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dan ga je er van uit dat de veelreiziger (die gaan het immers voelen, incidenteel een paar euro meer of minder kunnen de meeste mensen wel lijden) een keuze heeft. Ik denk dat die gedachte maar zeer beperkt juist is. School, studie en werkgever verwacht je nu eenmaal van 9 tot 5.
De mensen die dat niet hebben reizen nu ook wel buiten de spits volgens mij, goedkoper (dalabbo) en comfortabeler.
Het lijkt mij gewoon een forensenboete.
Geen werknemer betaald toch z'n eigen reiskosten?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dan ga je er van uit dat de veelreiziger (die gaan het immers voelen, incidenteel een paar euro meer of minder kunnen de meeste mensen wel lijden) een keuze heeft. Ik denk dat die gedachte maar zeer beperkt juist is. School, studie en werkgever verwacht je nu eenmaal van 9 tot 5.
De mensen die dat niet hebben reizen nu ook wel buiten de spits volgens mij, goedkoper (dalabbo) en comfortabeler.
Het lijkt mij gewoon een forensenboete.
klopt, maar dat is niet het punt.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:25 schreef Cupfighter het volgende:
Er is een behoorlijk gat tussen iets gratis maken of het belachelijk duur maken
Om het hele zaakje te redden moet het hele zaakje kapot? Verstandige insteek wel.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De arbeidsmarkt is krap dus werkgevers zullen ook flexibeler moeten worden, die van mij is dat ook mede door de pandemie geworden. Iedereen heeft een keuze, werken is geen plicht en meer mensen zouden ermee moeten stoppen. Heel kostbaar vervoer kan daarbij helpen. We moeten consuminderen en dus de economie crashen.
Dan moeten ze een retourtje 10x zo duur maken, dan is dat probleem idd opgelost.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is wel vraag, maar het aantal treinreizigers is nog altijd veel lager dan voor de pandemie. De reden dat de treinen zo vol zitten is vooral vanwege het feit dat er minder en kortere treinen rijden, dat weer alles met het personeelstekort te maken heeft.
We zijn al veeeel te ver gegaan met de nederlandse economie ten koste van alles en nog wat. De economie hier moet minstens 30% krimpen willen we weer een beetje evenwicht krijgen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Om het hele zaakje te redden moet het hele zaakje kapot? Verstandige insteek wel.
Overigens veel flexibiliteitsplezier als docent, verpleegkundige of politie-agent.
Deze kramp is dus precies het probleem van het klimaatbeleid. Het moet haalbaar en betaalbaar. Zo niet maak je meer kapot dan je lief is.
Ben je nou aan het trollen of?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
We zijn al veeeel te ver gegaan met de nederlandse economie ten koste van alles en nog wat. De economie hier moet minstens 30% krimpen willen we weer een beetje evenwicht krijgen.
Nee, want ik leef het zelf ook. Werk nog maar 2 dagen in de week. Heb geen auto maar een elektrische fiets. Woon klein en extreem zuinig. Als ik al wat koop is dat meestal 2e hands. Zelfs mijn vakanties zijn erg budget gemiddeld geef ik circa 500 euro per jaar daaraan uit. FOMO, waarom altijd een rupsje nooitgenoeg willen zijn?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ben je nou aan het trollen of?
Hoe gaan we in vredesnaam zorgen dat de groepen die nu al achteraan hangen niet afhaken als je dat doet?
Oh dat geef ik aan een etentje uit.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
0
Nee, want ik leef het zelf ook. Wserk nog maar 2 dagen in de week. Heb geen auto maar een elektrische fiets. Woon klein en extreem zuinig. Als ik al wat koop is dat meestal 2e hands. Zelfs mijn vakanties zijn erg budget gemiddeld geef ik circa 500 euro per jaar daaraan uit.
Als iedereen dat doet, krijgen we enorme werkloosheid, enorme bezuinigingen omdat er veel minder belastinggeld binnen komt. Denk daar eens over na wat dat voor een gevolgen heeft.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, want ik leef het zelf ook. Werk nog maar 2 dagen in de week. Heb geen auto maar een elektrische fiets. Woon klein en extreem zuinig. Als ik al wat koop is dat meestal 2e hands. Zelfs mijn vakanties zijn erg budget gemiddeld geef ik circa 500 euro per jaar daaraan uit. FOMO, waarom altijd een rupsje nooitgenoeg willen zijn?
Emigratie, bevolkingskrimpquote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als iedereen dat doet, krijgen we enorme werkloosheid, enorme bezuinigingen omdat er veel minder belastinggeld binnen komt. Denk daar eens over na wat dat voor een gevolgen heeft.
quote:https://www.biblegateway.(...)06:19-21&version=NIV
Mattheüs Treasures in Heaven
19 "Do not store up for yourselves treasures on earth, where moths and vermin destroy, and where thieves break in and steal."
Je zult de inkomensverschillen moeten verkleinen door de minimumlonen te verhogen. Dat betekent dat bepaalde banen niet meer rendabel zijn in Nederland waardoor je minder arbeidsmigranten nodig hebt.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ben je nou aan het trollen of?
Hoe gaan we in vredesnaam zorgen dat de groepen die nu al achteraan hangen niet afhaken als je dat doet?
Zolang er grote tekorten aan leraren, verplegers, maar ook bv conducteurs (hey on-topic) zijn, zou ik me niet zo druk maken om werkloosheid.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als iedereen dat doet, krijgen we enorme werkloosheid, enorme bezuinigingen omdat er veel minder belastinggeld binnen komt. Denk daar eens over na wat dat voor een gevolgen heeft.
Mwah, een kut kan intens lekkers zijnquote:
Nog daargelaten de extreme armoede onder mensen die met 2 dagen werken absoluut niet rondkomenquote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als iedereen dat doet, krijgen we enorme werkloosheid, enorme bezuinigingen omdat er veel minder belastinggeld binnen komt. Denk daar eens over na wat dat voor een gevolgen heeft.
denk je dat de overheid nog geld heeft voor leraren en verplegers dan?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 17:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zolang er grote tekorten aan leraren, verplegers, maar ook bv conducteurs (hey on-topic) zijn, zou ik me niet zo druk maken om werkloosheid.
Mensen in de geriatrie...quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 18:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nog daargelaten de extreme armoede onder mensen die met 2 dagen werken absoluut niet rondkomen
Treinen zitten vol omdat er niet genoeg wordt ingezet.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 16:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Echt omgekeerde wereld.
Als treinen vol zitten, betekent dat dat er vraag is.
En wat doe je dan als bedrijf? Klagen dat er teveel mensen met de trein gaan en er zoveel mogelijk mensen uitjagen. Terug de auto in.
Genoeg wat? Hoe ga jij nog meer treinen laten rijden op het Nederlandse spoornet? Nederland heeft het drukst bereden spoor van de Europese Unie. Nederland is het enige land dat in 2006 per kilometer spoor een verkeersprestatie van meer dan 20 duizend treinkilometers realiseerde. Dit is tweemaal zoveel als het gemiddelde van de EU. En dat is alleen het spoor, hebben we het nog niet over de capaciteit van de stations.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 18:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Treinen zitten vol omdat er niet genoeg wordt ingezet.
Daarom.
Er rijden nu veel minder (en ook kortere) treinen dan in 2019. Het heeft veel met de personeelstekorten te maken, maar ook met het feit dat je bv in de nieuwe sprinters niet zomaar terwijl de trein rijdt van de ene naar de andere wagon kan lopen. Dat maakt het dus niet veilig om een lange trein met maar 1 conducteur te laten rijden. En aangezien die 2e conducteur er vaak niet is, wordt ervoor gekozen dan maar met minder wagons te rijden.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 18:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoe ga jij nog meer treinen laten rijden op het Nederlandse spoornet?
Ook voor 2019 zaten de treinen vol, heck, eind jaren 90 was dat al zo in de spits. Je tovert niet ff meer capaciteit.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 18:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er rijden nu veel minder (en ook kortere) treinen dan in 2019.
In 2019 reden er veel meer en langere treinen dan nu. Ze zaten inderdaad ook vol, omdat er voor de pandemie meer mensen met de trein gingen dan nu.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 18:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ook voor 2019 zaten de treinen vol, heck, eind jaren 90 was dat al zo in de spits. Je tovert niet ff meer capaciteit.
klopt, en de NS moest een personeelsstop invoeren omdat de inkomsten dramatisch daalden. Er is nu eenmaal een beperkte capaciteit, qua spoor, qua stations, qua lengte van treinen, qua personeel.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 18:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
In 2019 reden er veel meer en langere treinen dan nu. Ze zaten inderdaad ook vol, omdat er voor de pandemie meer mensen met de trein gingen dan nu.
Het punt is: er is best plek op het spoor, want in 2019 kon het ook.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 19:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
klopt, en de NS moest een personeelsstop invoeren omdat de inkomsten dramatisch daalden. Er is nu eenmaal een beperkte capaciteit, qua spoor, qua stations, qua lengte van treinen, qua personeel.
Materieel heeft menskracht nodig. Dat is ten opzichte van 2019 nog schaarser geworden.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 19:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is: er is best plek op het spoor, want in 2019 kon het ook.
Ja, dat snap ik. Maar het is dus niet zo dat het spoor te vol is.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 19:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Materieel heeft menskracht nodig. Dat is ten opzichte van 2019 nog schaarser geworden.
Nederland is dan ook overbevolkt.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 18:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Genoeg wat? Hoe ga jij nog meer treinen laten rijden op het Nederlandse spoornet? Nederland heeft het drukst bereden spoor van de Europese Unie. Nederland is het enige land dat in 2006 per kilometer spoor een verkeersprestatie van meer dan 20 duizend treinkilometers realiseerde. Dit is tweemaal zoveel als het gemiddelde van de EU. En dat is alleen het spoor, hebben we het nog niet over de capaciteit van de stations.
Exact en die discussie moet eens een keer gevoerd worden in de politiek. Scenario’s uitwerken en een duidelijk maximum stellen (waar we waarschijnlijk al overheen zitten).quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nederland is dan ook overbevolkt.
Ik vermoed dat 1 van de dingen die de aanzuigende werking gaat beperken een flinke economische krimp zal zijn.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 20:05 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Exact en die discussie moet eens een keer gevoerd worden in de politiek. Scenario’s uitwerken en een duidelijk maximum stellen (waar we waarschijnlijk al overheen zitten).
Nee hoor, Moeten gewoon ophouden NL als Land te zien en het als een stadstaat gaan runnen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nederland is dan ook overbevolkt.
Gewoon anschluss bij Duitslandquote:Op zaterdag 12 augustus 2023 20:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee hoor, Moeten gewoon ophouden NL als Land te zien en het als een stadstaat gaan runnen.
Interessant om weer eens te zien hoe het werkt op dit forum. Een bericht van een willekeurige Twitter-user en iedereen (behalve @Caland ) neemt het voor waar aan. Geeft wel weer aan hoe kinderlijk eenvoudig het is om nepnieuws te verspreiden. Het staat op Twitter, dus het is waar. Niemand die iets checkt.quote:
Dat laatste dus, zo tegenstrijdig inderdaadquote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:00 schreef Inbox het volgende:
De trein. Ik kocht vaak een spoordeelwinkel dagkaart a 20 euro ofzo als ik een verre reis zou moeten maken.
Doe ik ook niet meer: zijn nu 30+euro.
Overheid wil iedereen uit de auto hebben, maar met de kosten van het OV dat steeds hoger wordt gaat dat nimmer lukken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |