SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Troll Duitsers. Bielefeld bestaat helemaal niet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:33 schreef Momo het volgende:
[..]
Grote kans dat je Duitse weer app Icon model gebruikt die voorspelt regengebied meer naar het oosten ja....
Duitsers willen alles voor hun zelf. Voorspellen wel 200 mm voor Bielefeld.
Het lijkt inderdaad iets westelijker te liggen dan vooraf gedacht. Al komt er ook een mooie rode strook over ons smalle Limburg heen. Vraag is waar de meeste intensiteit zit..quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:47 schreef Nattekat het volgende:
Als ik het afgelopen uur bekijk, lijkt het eerder Brabant dan Limburg te worden dat de volle lading krijgt.
Dat lijntje van Brussel tot Eindhoven is waar je op moet letten, die zal parallel aan zichzelf bewegen richting het noordoosten.quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:49 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad iets westelijker te liggen dan vooraf gedacht. Al komt er ook een mooie rode strook over ons smalle Limburg heen. Vraag is waar de meeste intensiteit zit..
Want dit lost de droogte in een klap op? Hoe lang lees je nu al mee in dit topic?quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:03 schreef INViCTuS het volgende:
Hopelijk zijn we dan weer even verlost van die eeuwige berichten over droogte
Voor Limburg wel daar hebben ze straks in 1 klap de maandsomquote:Op donderdag 22 juni 2023 12:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Want dit lost de droogte in een klap op? Hoe lang lees je nu al mee in dit topic?
Eerst is het probleem de toplaag, want tegenargumenten dat het grondwater nog hoog staat zijn niet relevant. Nu krijgen we regen voor de toplaag, lost het niets op omdat het grondwater niet stijgt. Het is echt nooit goed voor jullie, en daarom wordt jullie gehuil niet serieus genomen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Want dit lost de droogte in een klap op? Hoe lang lees je nu al mee in dit topic?
Iemand moet het posten, als ik op jou moet wachten voor actuele kaartjes kijk ik nog naar die van 2021.quote:
quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Eerst is het probleem de toplaag, want tegenargumenten dat het grondwater nog hoog staat zijn niet relevant. Nu krijgen we regen voor de toplaag, lost het niets op omdat het grondwater niet stijgt. Het is echt nooit goed voor jullie, en daarom wordt jullie gehuil niet serieus genomen.
Ik heb geen Twitter en ben ook niet van plan om een account aan te maken, dus ik tast in het duister.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:21 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Iemand moet het posten, als ik op jou moet wachten voor actuele kaartjes kijk ik nog naar die van 2021.
POST NIEUWE DAN!
Tijd dat de boeren weer acties gaan voeren, ik lees het al.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb geen Twitter en ben ook niet van plan om een account aan te maken, dus ik tast in het duister.
quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:23 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Tijd dat de boeren weer acties gaan voeren, ik lees het al.
eerste beelden uit limburg:quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:47 schreef Nattekat het volgende:
Als ik het afgelopen uur bekijk, lijkt het eerder Brabant dan Limburg te worden dat de volle lading krijgt.
Oh ik dacht vanuit die onderzeeër.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:32 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
eerste beelden uit limburg:
Ik haw swimfeardigens mar gjin diploma...quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:31 schreef streamjohan het volgende:
@:de_boswachter dalijk zjwumme broor, bisse vaerdig?
Het begint geleidelijk wat intenser te worden inderdaad. Hier (regio Leuven) beginnen nu de eerste plassen te vormen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:35 schreef crystal_meth het volgende:
Flink aan het gieten hier (Mechelen, BE)
Kom je uit Heerlen ofzo broer, wat is dit?quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik haw swimfeardigens mar gjin diploma...
Doar begriep genne miens wat van nea.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:38 schreef streamjohan het volgende:
[..]
Kom je uit Heerlen ofzo broer, wat is dit?
Stuur die paarse ellende maar naar het westenquote:Op donderdag 22 juni 2023 12:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Harmonie moeten we niet serieus nemen weten we van dinsdag, en dat is het model dat het zo ver naar het oosten plot. De rest (en de huidige werkelijkheid) gaan voor een veel westelijkere route.
Nea...quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:41 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Doar begriep genne miens wat van nea.
Straks zwemmen sowieso. Misschien vanavond bij de gamma paar bouwdrogers halenquote:Op donderdag 22 juni 2023 12:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Nog niks hier. Wel merk ik aan de vogels buiten dat er wat op komst is.
Jullie gehuil?quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Eerst is het probleem de toplaag, want tegenargumenten dat het grondwater nog hoog staat zijn niet relevant. Nu krijgen we regen voor de toplaag, lost het niets op omdat het grondwater niet stijgt. Het is echt nooit goed voor jullie, en daarom wordt jullie gehuil niet serieus genomen.
Fryslân boppe!quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:38 schreef streamjohan het volgende:
[..]
Kom je uit Heerlen ofzo broer, wat is dit?
Je kunt altijd beter eerder vertrekken. Fuck werk.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:45 schreef Simmertje het volgende:
De gok gemaakt om met de fiets naar werk te gaan omdat het omgeving Amsterdam droog zou blijven. Maar ik kan dus beter eerder vertrekken als ik het zo lees?
Dat grijze en rodequote:Op donderdag 22 juni 2023 12:51 schreef Geschiedkundige het volgende:
[ afbeelding ]
Waar is de regen dan
Ik las net dat we Harmonie niet serieus moeten nemen.quote:
Ja Nattekat zegt we Harmonie niet serieus moeten nemen, internationaal staat Harmonie bekend als een goed model.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik las net dat we Harmonie niet serieus moeten nemen.
ICON is beduidend minder dus het wordt niet wat denk ik
Ditquote:Op donderdag 22 juni 2023 13:03 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja daar zit ik al in, maar er valt nog niks
Het is al lang mooi dat het voorlopig nog steeds 'maar' 24 graden is buiten, alles wat nu nog komt aan neerslag is bonusquote:
Ligt er misschien aan waar in Eindhovenquote:Op donderdag 22 juni 2023 13:21 schreef d.k. het volgende:
Rond Eindhoven is nu gestopt met matig regenen, het regent nu met van die grote druppels die luchtbellen in plassen maken. En die plassen komen nu ook rap, want het regent goed door. Wel nog steeds keurig recht naar beneden dus ramen blijven lekker open om af te koelen.
Oost van Eindhoven, regent lekker door. Maar niet zo dat je geen hand voor ogen meer ziet ofzo.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:29 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ligt er misschien aan waar in EindhovenRondom Strijp-S is het nog vrij mild qua regen
Yup, geen 25 graden in Volkel (dacht ik) = einde hittegolf hieroquote:Op donderdag 22 juni 2023 13:38 schreef DemonRage het volgende:
De regionale hittegolven in het zuiden van het land zijn nu ook wel afgelopen.
Op de laatste paar beeldjes zie je het in Duitsland (rechtsonder) flink knallen (dikke supercell daar):
https://www.weerplaza.nl/satelliet/
Niet zo negatief joh!quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:09 schreef Scrummie het volgende:
Het is hier ten opzichte van vanochtend erg broeierig.
Wat een nattigheid. Is dat toevallig Woensel-West?quote:
Mierlo-Hout.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:47 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Wat een nattigheid. Is dat toevallig Woensel-West?
Woon je in heel Limburg tegelijk?quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
En het is alweer kurkdroog. Kleine 10 minuten, denk nog geen 0.05 mm regen
Code Oranje
Nee, maar kom op zeg. Twee keer code oranje, twee keer gingen we eraan. Er is nog geen 1 mm regen gevallen hier.quote:
Hier in het westen is het vooral een beetje zeikerige regen, net iets grotere druppels dan met miezer zeg maarquote:Op donderdag 22 juni 2023 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:
Alles pakt veel westelijker uit. Het gebied boven België zou nog in moeten gaan draaien richting NO.
Echt hondenweer hier in Brabant. Inmiddels afgekoeld naar 19-20 graden. Heerlijk!
't is vooral veel regen, maar weinig onweer van betekenis.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
Dat gebied boven België is echt gigantisch.
Bron: De Standaard.quote:Pennenzakkenrock stilgelegd door aanhoudende regen, provincie Namen kondigt crisisfase af
Door de verwachte zware regenval de komende uren is beslist om Pennenzakkenrock in Mol vroegtijdig te laten eindigen. Het festival verwachtte 23.500 kinderen.
Maar liefst 416 scholen zakten dit jaar af naar Pennenzakkenrock op het provinciaal recreatiedomein Zilvermeer in Mol, waar onder meer Pommelien Thijs, Aaron Blommaert en Regi op de affiche staan.
Het festival zou normaal eindigen omstreeks 16 uur. ‘Helaas strooit de regen roet in het eten en wordt het festival vroeger afgerond uit voorzorg’, zegt de organisatie op Facebook. ’Het gaat blijven regenen dus we korten het programma in. Regi is bij deze de laatste artiest en ook onze randanimaties sluiten.’
Het gaat volgens de organisatie om een voorzorgsmaatregel. Wie nog niet meteen naar huis kan, krijgt tijdelijk onderdak van de organisatie. De organisatie vraagt uitdrukkelijk dat ouders hun kinderen niet zelf komen halen. ’Inkomend verkeer hindert een vlotte uittocht’, klinkt het.
Verplaatsingen vermijden
In de provincie Namen is intussen de provinciale crisisfase geactiveerd, nu het KMI code rood heeft uitgeroepen voor de verwachte neerslag in de provincie. Dat heeft gouverneur Denis Mathen aangekondigd. Hij roept de bevolking op om onnodige verplaatsingen te vermijden en waakzaam te zijn.
Het KMI verwacht dat er lokaal in Namen meer dan 100 millimeter regen op 24 uur kan vallen of meer dan 60 millimeter in 6 uur. De KMI-berekening maakt gewag van een gemiddelde tussen 50 en 115 liter per vierkante meter in deze provincie. De grootste hoeveelheden worden door een combinatie van regen en fel onweer voorspeld, in een zone die een deel van de provincie Namen, het westen van Luik en een deel van Limburg omvat.
Ja, inderdaad.quote:
Ideaal, kan het gewoon een beetje gemoedelijk afkoelenquote:Op donderdag 22 juni 2023 14:47 schreef DemonRage het volgende:
[..]
't is vooral veel regen, maar weinig onweer van betekenis.
Kun je hier ook zien: https://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa/buienradarquote:Op donderdag 22 juni 2023 14:51 schreef Pvt.Webster het volgende:
Even rust, maar denk dat de 2e golf nog komt. Volgens Harmonie was later in de middag voor deze regio ook wel het tijdstip waarop de mm's flink zouden oplopen. Teller staat nu op 6 of 7mm en dat komt ook overeen met het model.
Dus van 16hr tot 20hr de klapper. We zouden op 45mm eindigen. Dus ben benieuwd.
De tuin vindt dit ook veel prettiger hoewel ook gewaarschuwd wordt voor wateroverlast.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ideaal, kan het gewoon een beetje gemoedelijk afkoelen
Dat zijn hier ook de enige druppels die vallen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:00 schreef INViCTuS het volgende:
Maar nu zweet je je helemaal de tampeloeres als je 2 stappen zet
Hebben ze Sudetenland nu wéér geannexeerd?quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:08 schreef LTVDK het volgende:
[ afbeelding ]
In Duitsland zijn ze iets guller met de code rood
Duitsland kent volgens mij niets anders dan rood en groenquote:Op donderdag 22 juni 2023 15:08 schreef LTVDK het volgende:
[ afbeelding ]
In Duitsland zijn ze iets guller met de code rood
Van de week wel weer flink onkruid wiedenquote:Op donderdag 22 juni 2023 15:12 schreef INViCTuS het volgende:
Deze gestage regen helpt echt prima tegen de droogte, hoor. Kunnen er wel weer een paar weken tegen zonder regen
Ik heb de hoop dat alle onkruid hier verdord is, maar dat zal over een paar dagen weer tegenvallenquote:Op donderdag 22 juni 2023 15:14 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Van de week wel weer flink onkruid wieden
quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:12 schreef INViCTuS het volgende:
Deze gestage regen helpt echt prima tegen de droogte, hoor. Kunnen er wel weer een paar weken tegen zonder regen
Dat was voorspeld. Ik vraag me eerder af hoe de regen hier op 0.05 mm na niet is geweest.quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:22 schreef Nattekat het volgende:
Echt, hoe die regen hier nog steeds niet is, is me echt een raadsel
Lijkt wel een onzichtbare muur 20km van de kust te staan.
quote:
Betwijfel of wij dat gaan krijgenquote:Op donderdag 22 juni 2023 15:30 schreef Nattekat het volgende:
Het is toch wel ongelofelijk dat het oosten nu wel de terreurbuien krijgt die we in betere omstandigheden in het westen niet kregen. Zo oneerlijk
Er is nog niks he.. eerst zien.quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:30 schreef Nattekat het volgende:
Het is toch wel ongelofelijk dat het oosten nu wel de terreurbuien krijgt die we in betere omstandigheden in het westen niet kregen. Zo oneerlijk
Alles rechts van Utrecht is het oosten voor mijquote:Op donderdag 22 juni 2023 15:33 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Er is nog niks he.. eerst zien.
Laat ik nu zo ongeveer op de grens met Duitsland wonen!quote:
Hier rond Leuven regent het nu gestaag sinds ongeveer half 12, en beginnen de eerste plassen te vormen op de akkers. Ik kan me voorstellen dat dat in gebieden met meer hoogteverschil en fellere neerslag problemen kan geven.quote:
Alles links van laten we zeggen Helmond is het westen voor mijquote:Op donderdag 22 juni 2023 15:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alles rechts van Utrecht is het oosten voor mij
Inclusief Duitsland.
In het noorden is er amper iets gevallenquote:Op donderdag 22 juni 2023 15:30 schreef Nattekat het volgende:
Giet hoornquote:Op donderdag 22 juni 2023 15:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Waar is hier, ik kom eraan.
quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Alles links van laten we zeggen Helmond is het westen voor mij
Helmond is natuurlijk wat overdreven.quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:54 schreef d.k. het volgende:
[..]Nou zoiets ja, Tilburg is al echt west voor mij
NO Brabant.quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Waar is hier, ik kom eraan.
In de comments: Denk jullie dat het gaat het regenen?quote:
Niet ideaalquote:Op donderdag 22 juni 2023 16:08 schreef crystal_meth het volgende:
Ow fuck! De regen raakte af en toe de hor, liet het zo, "een beetje druppels kan geen kwaad". Maar heb gisteren m'n PC "ontstoft", en die stond nog open, het kon rechtstreeks op m'n moederbord regenen.
Ja verdomme, we krijgen al geen leuk weer hier, dus laat het dan minstens gewoon droog blijven als ik op de fiets zit zoquote:
In Hoorn giet het nietquote:
quote:
quote:136 files 796 kilometer
https://www.anwb.nl/verkeer/filelijst
quote:151 files 869 kilometer
Kassel, daar komen we altijd langs op weg naar wintersport. Komt wel dichtbij zo.quote:
Nu alweerquote:Op donderdag 22 juni 2023 17:54 schreef lily het volgende:
Ik zit 10 minuten van Valkenburg en mijn zoon heeft daar vrienden.
De filmpjes van ondergelopen straten komen al binnen op zijn snapchat
Het is klaar.quote:Modelbeoordeling:
Belangrijkste aandachtspunt is de de neerslag bij de frontale golf. De neerslag strekt sneller dan modellen berekenen en ook een actieve pluk wat nu boven de Ardennen zou moeten liggen is er in werkelijkheid niet. Hierdoor worden de verwachte neerslagsommen niet gehaald. Eigenlijk zit geen enkel model echt goed op de realiteit en is het gewoon nowcasten. Verder is HAP1 volkomen onbruikbaar wat betreft mist/St op zee.
Neerslag:
Vanmiddag en vanavond in de zuidoostelijke helft buiige regen. Sterk wisselende intensiteiten. Het zwaartepunt ligt boven het oosten en zuidoosten, met in Limburg vanmiddag ook onweer. Zwaarste convectie blijft zuidoost van ons land, waar het zuiden van Limburg nog wat van meekrijgt. Neerslagsommen van meer dan 75 mm worden niet meer gehaald. Vrijdag droog. Nabij het warmtefront van zaterdag in het noorden lokaal wat lichte regen.
Dat lijkt me niet neequote:
Hier in Twente wordt het continu aangevuld. Het regent al enkele uren. Eerst miezerig, maar nu iets steviger. De koelte is heerlijk om het huis door te laten luchten.quote:Op donderdag 22 juni 2023 18:17 schreef Zipportal het volgende:
De hele bende verdampt hier net. Gvd.
Hier in Twente is het tussendoor best een tijdje droog geweestquote:Op donderdag 22 juni 2023 18:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hier in Twente wordt het continu aangevuld. Het regent al enkele uren. Eerst miezerig, maar nu iets steviger. De koelte is heerlijk om het huis door te laten luchten.
Ze hebben wel dikke waterpret daar:quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:08 schreef lily het volgende:
In ZL regent het weer. Niet heel hard maar door de wind kun je niks openzetten.
De warmte in huis krijg je er zo niet uit natuurlijk.
Het is ook nooit goed
Nou..quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:18 schreef INViCTuS het volgende:
Van mij mag het hierna wel weer 25 dagen droog blijven. Hier kan de natuur wel weer even op teren
Had maandag 30 mm en vandaag komt daar wel 40/50 bij, dus dat is echt wel weer veel. Allemaal gestage regen wat goed voor de tuin en landbouw is. Hier valt echt wel 3 weken op te teren, hoor.quote:
Volgens mij werkt dat niet zo. Het water zakt gewoon weg in de bodem of wordt afgevoerd. Je kunt neerslag beter gespreid hebben ipv alles op 1 dag.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:28 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Had maandag 30 mm en vandaag komt daar wel 40/50 bij, dus dat is echt wel weer veel. Allemaal gestage regen wat goed voor de tuin en landbouw is. Hier valt echt wel 3 weken op te teren, hoor.
Hier geen druppel. Wat een verschillen weer.quote:
Ja, dolle boel. De berichten van bekenden stromenquote:Op donderdag 22 juni 2023 19:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze hebben wel dikke waterpret daar:
https://www.1limburg.nl/n(...)door-hevige-regenval
Niet iedereen zit op een kantoorbaan van 9-5.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Altijd die kansloze mensen die met hun auto gaan rijden dan
Er wordt sowieso nog steeds te veel afgevoerd. En maar blijven klagen, maar ondertussen verandert er weinig aan het waterbeleid.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:53 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Volgens mij werkt dat niet zo. Het water zakt gewoon weg in de bodem of wordt afgevoerd. Je kunt neerslag beter gespreid hebben ipv alles op 1 dag.
Dus ga je maar een halve rivier inrijdenquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:06 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Niet iedereen zit op een kantoorbaan van 9-5.
Heb bijna 100 liter bewaard. het is iig ietsquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:09 schreef Arizona het volgende:
Onze regenton zit alweer helemaal vol![]()
(Deze vangt het water van het dak van de overkapping op)
200 liter hierquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:18 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Heb bijna 100 liter bewaard. het is iig iets
Wat we dinsdag niet kregen kregen we nu nog steeds niet. Ik voel me flink gediscrimineerd als westeling.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:47 schreef Frutsel het volgende:
Dat wat we dinsdag niet kregen wordt nu ingehaald.
Wat een water valt hier zeg. En lijkt nog geen eind aan te komen. Buienradar staat stil denk ik lol
8 regentonnen vol met water van het dak en moet het nu aansluiten op het riool anders heb ik een zwembad in mijn overkapping lol
Heb jij meteen je gevoerde winterlaarzen kunnen gebruiken?quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:59 schreef Djeez het volgende:
Wat! Een! Regen! Assen maakt zijn reputatie als natste stad van Nederland meer dan weer, het regent al sinds 16u onafgebroken
Meest neerslachtige stad wil niet direct zeggen dat er het meeste regen valt he.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:59 schreef Djeez het volgende:
Wat! Een! Regen! Assen maakt zijn reputatie als natste stad van Nederland meer dan weer, het regent al sinds 16u onafgebroken
Nee, maar wel een koeleren broek. Waterdicht, en het is de jaarlijkse feestweek op het dorp (TT)quote:Op vrijdag 23 juni 2023 00:03 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Heb jij meteen je gevoerde winterlaarzen kunnen gebruiken?
Zie na het weekend hier in het oosten aantal dagen 23/24 met zon en droog. Dat is helemaal prima. Daarna lijkt het weer op te lopen richting 26. Ook nog prima.quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:27 schreef Pvt.Webster het volgende:
Pluimen zijn aardig afgekoeld. Doe-weer
quote:Op donderdag 22 juni 2023 23:59 schreef Djeez het volgende:
Dat kan idd in een paar uurtjes tijd.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:02 schreef Scrummie het volgende:
Geen idee of het mogelijk is, maar het is net alsof na 1 avondje en deel van de nacht regen de bermen al een stukje minder geel zijn.
Mijn regenton ookquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:09 schreef Arizona het volgende:
Onze regenton zit alweer helemaal vol![]()
(Deze vangt het water van het dak van de overkapping op)
gras herstelt snel, hoor.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:02 schreef Scrummie het volgende:
Geen idee of het mogelijk is, maar het is net alsof na 1 avondje en deel van de nacht regen de bermen al een stukje minder geel zijn.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:05 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Dat kan idd in een paar uurtjes tijd.
Ah dat is wel mooi. Mooi om te zie danquote:
Nu ben ik geen expert, maar wat ik begrepen heb is dat gras in geval van langdurige droogte z'n sprieten laat afsterven en in een "overlevingsmodus" gaat tot er weer vocht is.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:09 schreef Scrummie het volgende:
[..]
[..]
Ah dat is wel mooi. Mooi om te zie dan.
Lekker buiengenot daar in Holanda?quote:
Zucht, daar gaan we alweer.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:55 schreef INViCTuS het volgende:
Hopen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Even noteren. droge warmte![]()
Week 3: van maandag 10 tot en met zondag 16 juli
Opnieuw zomers warm
Meer zon, minder buien
Wind terug naar de oost
Doordat de trog kantelt en zuidwaarts beweegt, kan een hogedrukgebied, dat zich aan de oostflank van de trog boven Noordwest-Rusland had opgebouwd, naar het westen trekken, richting Scandinavië. In Nederland komen we in het grensgebied tussen de twee invloedssferen te liggen. De zomer lijkt terug te keren, volgens de berekeningen komen de temperaturen weer flink boven normaal uit. De wind kan hierbij ook weer een oostcomponent krijgen, vooral in het noorden. In het zuiden is dit minder zeker. Hier kunnen ook nog weleens regen- en onweersbuien vanuit het zuiden komen opzetten.
Week 4: van maandag 17 tot en met zondag 23 juli
Noordoostenwinden
Warm en veel zon
In het zuiden ook een bui
Het hogedrukgebied schuift volgens de berekeningen voor deze week verder naar het westen door, in de richting van IJsland en Groenland. Als dit zo uitkomt, zou het een herstel van het patroon uit de eerste drie weken van juni betekenen. Het warme weer houdt aan, de wind waait waarschijnlijk uit het noordoosten en het blijft vrij zonnig. Buien in het zuiden lijken een wat kleinere kans te maken, maar dat is niet helemaal zeker.
Wat denk je van het prijsverschil vergeleken reizen in juli-aug.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Lekker buiengenot daar in Holanda?
Blijft me hier verbazen dat hordes toeristen nu allemaal aankomen aan de costa om de hele dag in de zon te gaan bakken. Terwijl het nu dagelijks 32c blijft met een zon die je huid echt eraf fikt.
Ok, prijsverschil heb je misschien een punt. Koeler betwijfel ik. Komende twee weken blijft het gewoon 30+ en de zon staat nu op zijn hoogst dus je hebt nu ook een uv index van 10 ongeveer. Maar goed, savonds is het wel enorm lekker, en overdag moeten we toch beiden werken dus doen we vaak een chille avondwandelingquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:10 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Wat denk je van het prijsverschil vergeleken reizen in juli-aug.
En nu koeler en rustiger dan die maanden dus begrijpelijk.
Mag ik alsjeblieft even een iets koelere week om de boel te koelen?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:55 schreef INViCTuS het volgende:
Hopen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Even noteren. droge warmte
Avondwandelingenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:15 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok, prijsverschil heb je misschien een punt. Koeler betwijfel ik. Komende twee weken blijft het gewoon 30+ en de zon staat nu op zijn hoogst dus je hebt nu ook een uv index van 10 ongeveer. Maar goed, savonds is het wel enorm lekker, en overdag moeten we toch beiden werken dus doen we vaak een chille avondwandeling
We mogen niet klagen. Het was lang droog, zonnig en met een lage luchtvochtigheid aangenaam warm. Afgelopen week ging die pas omhoog en werd het iets minder prettig. Nu wat regen gehad, dus iedereen weer blij. Het blijft zomers. Waarschijnlijk 1 minder weekje, maar dat deert niet.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Blijft me hier verbazen dat hordes toeristen nu allemaal aankomen aan de costa om de hele dag in de zon te gaan bakken. Terwijl het nu dagelijks 32c blijft met een zon die je huid echt eraf fikt.
In maart, april en mei was het echt tering lekker steeds met max een graad of 25 en af en toe een wolkje en toen was er hier geen kip. En tis nu ook nog geen zomervakantie, toch? Dus in dat opzicht…. Snap er geen kut van. Maar goed, blijkbaar vindt men dit lekker. Maandje en dan komen we paar weekjes vakantie houden in het mooie en hopelijk niet al te warme Zutphen
Dit is juist beter. Niet te heet, maar wel aangenaam warm met de wind in de goede hoek. Lagere luchtvochtigheid.quote:
Een beetje regen lijkt me wel noodzakelijk.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:20 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dit is juist beter. Niet te heet, maar wel aangenaam warm met de wind in de goede hoek. Lagere luchtvochtigheid.
Ah ok, met 'droge warmte' dacht ik aan alweer 30 graden dag na dagquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:20 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dit is juist beter. Niet te heet, maar wel aangenaam warm met de wind in de goede hoek. Lagere luchtvochtigheid.
Dat komt in week 2quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:22 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Een beetje regen lijkt me wel noodzakelijk.
Hier één uur regen per 6(?) weken is wel een beetje krap.
Best goede voorspelling geweest qua gebied én hoeveelheid neerslag.quote:
Zeker, alleen is gras wel echt megasnel in het verdampen van water uit het loof als het weer droog wordt. Dus dat gras trekt direct al het water op, en laat het gedurende de komende week verdampen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:09 schreef Scrummie het volgende:
[..]
[..]
Ah dat is wel mooi. Mooi om te zie dan.
Dat is waar ja.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Zeker, alleen is gras wel echt megasnel in het verdampen van water uit het loof als het weer droog wordt. Dus dat gras trekt direct al het water op, en laat het gedurende de komende week verdampen.
Voor alles wat in de berm groeit en niet gras is, is dat toch een stuk minder gunstig.
Als die noordoostenwind aanhoudt in het najaar, dan krijgen we een Elfstedentocht.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:55 schreef INViCTuS het volgende:
Hopen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Even noteren. droge warmte![]()
Week 3: van maandag 10 tot en met zondag 16 juli
Opnieuw zomers warm
Meer zon, minder buien
Wind terug naar de oost
Doordat de trog kantelt en zuidwaarts beweegt, kan een hogedrukgebied, dat zich aan de oostflank van de trog boven Noordwest-Rusland had opgebouwd, naar het westen trekken, richting Scandinavië. In Nederland komen we in het grensgebied tussen de twee invloedssferen te liggen. De zomer lijkt terug te keren, volgens de berekeningen komen de temperaturen weer flink boven normaal uit. De wind kan hierbij ook weer een oostcomponent krijgen, vooral in het noorden. In het zuiden is dit minder zeker. Hier kunnen ook nog weleens regen- en onweersbuien vanuit het zuiden komen opzetten.
Week 4: van maandag 17 tot en met zondag 23 juli
Noordoostenwinden
Warm en veel zon
In het zuiden ook een bui
Het hogedrukgebied schuift volgens de berekeningen voor deze week verder naar het westen door, in de richting van IJsland en Groenland. Als dit zo uitkomt, zou het een herstel van het patroon uit de eerste drie weken van juni betekenen. Het warme weer houdt aan, de wind waait waarschijnlijk uit het noordoosten en het blijft vrij zonnig. Buien in het zuiden lijken een wat kleinere kans te maken, maar dat is niet helemaal zeker.
11mm hier volgens eigen waarneming, redelijk tevreden mee. Al zie ik op de kaart wel veel meer mm in de regio staan. Maargoed ik zit ergens in die lichtgroene in Limburg.quote:
Het is een beetje gevaarlijk om dit zo te stellen in dit topic want er lopen hier wel wat zondvloedfanatici rond maar nee: tegen de grootschalige droogte en de te lage grondwaterstand doet dit niet veel. Daarvoor moet het twee weken rustig doorregenen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:14 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dat is waar ja.
Maar volgende week zag ik ook elke dag wel wat millimeters regen staan, droogte is wel even voorbij volgens mij.
Ik bedoelde dat er in elk geval iets uit de lucht komt vallen wat nat is ipv droogte aan de grond.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:57 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het is een beetje gevaarlijk om dit zo te stellen in dit topic want er lopen hier wel wat zondvloedfanatici rond maar nee: tegen de grootschalige droogte en de te lage grondwaterstand doet dit niet veel. Daarvoor moet het twee weken rustig doorregenen.
't is beter dan niets. Maar de droogte blijft.
Dochter en ik gaan over 2 weken een paar dagen naar Mallorca.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
In maart, april en mei was het echt tering lekker steeds met max een graad of 25 en af en toe een wolkje en toen was er hier geen kip. En tis nu ook nog geen zomervakantie, toch? Dus in dat opzicht…. Snap er geen kut van. Maar goed, blijkbaar vindt men dit lekker. Maandje en dan komen we paar weekjes vakantie houden in het mooie en hopelijk niet al te warme Zutphen
Mallorca nooit geweest, moet vast ook erg mooi zijn. Vandaag is het hier trouwens een stuk beter uit te houden. Wind komt nu volgens mij van zee, gister vanaf het land... dat maakt een aardig verschil.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:05 schreef Arizona het volgende:
Overigens lig ik nooit te bakken, altijd lekker in de schaduw
Boh, dit begint er op te lijken. Hoewel het uiteraard nog wel stevig om gaat draaien.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:42 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Vuilnisbakpluim.
+10 punten voor "eindelijk verkoeling"
-250 punten voor "verkoeling duurt veel te lang, dit lijkt wel herfst"
Typische schaapscheerderskouquote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:42 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Vuilnisbakpluim.
Nee, meestal de periode grofweg half juni.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 14:10 schreef viagraap het volgende:
[..]
Is dat niet meer iets voor de maand mei?
Waardeloos voor Sail Den Helder 2023.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:42 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Vuilnisbakpluim.
Joh vanavond is de pluim weer 10 graden warmer.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:42 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Vuilnisbakpluim.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:44 schreef BlackLining het volgende:
En dan worden de dagen ook nog eens korter. Nattekat zal weldra beginnen te klagen over uitzichtloze duisternis.
En dan wordt er binnenkort weer "Opbokken met die kou" gepost hier?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:44 schreef BlackLining het volgende:
En dan worden de dagen ook nog eens korter. Nattekat zal weldra beginnen te klagen over uitzichtloze duisternis.
Opbokken met die kouquote:Op vrijdag 23 juni 2023 14:47 schreef Felagund het volgende:
[..]
En dan wordt er binnenkort weer "Opbokken met die kou" gepost hier?
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nu ben ik geen expert, maar wat ik begrepen heb is dat gras in geval van langdurige droogte z'n sprieten laat afsterven en in een "overlevingsmodus" gaat tot er weer vocht is.
Vandaar dat het ook niet zo erg is als je grasveldje geel is in de zomer.
Gras niet te kort maaien helpt om het vocht langer vast te houden.
Deze boodschap is u gratis aangeboden door de vereniging van grasamateurs
quote:Dormant Grass
A dormant lawn will present with brown/yellow leaves, but the plant's crown will still be green and with healthy off-white colour at the roots.
A dormant lawn will repair itself over time; however, there are steps we can take to speed the process up.
Water the lawn as soon as hosepipe bans and water restrictions are lifted. A dormant lawn will require a lot of water to flood the lawn until there are almost puddles on the surface. This will return the moisture to the soil and roots of the plant.
Dead Grass
Dead grass will present with brittle and brown blades, crowns and roots. It will be easy to pull out of the soil.
Unfortunately, the only way to repair a dead lawn is to remove the old grass and reseed the area.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |