abonnement Unibet Coolblue
pi_209285037
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Bolster, biologische zaden
De Heliant, wilde planten
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+
Het regende veel en de tuinen kwamen dit jaar laat op gang. Deze planten zagen we het vaakst voorbijkomen:

Klaprozen bij @Claudia_x, @Jagärtrut, @AnneX, @Vanyel, @Phaidra, @miss_sly en @Tuindier:





f8e6ec4245b2990ca4e40ec49e0942f8de3a8aae.jpg?1684916981


Varens bij @Claudia_x, @AnneX, @yinu, @sigme, @Vanyel en @Seven.:







Akelei bij @Claudia_x, @AnneX, @Blues, @Jagärtrut, @Phaidra en @miss_sly:





b401f186abe261bc3e41be9b480fb1c609f3db55.jpg?1684917063

Vingerhoedskruid bij @AnneX, @Claudia_x en @miss_sly:


a04de37048b12487fa8b25414a2cf5e1d5f8b96e.jpg?1684917051

Brem bij @Claudia_x, @sigme en @miss_sly:


a56f919f186833a33e675bdc550c405385101047.jpg?1684917023

Rhododendron bij @sigme, @Blues en @Claudia_x:




Lievevrouwebedstro bij @Claudia_x, @Blues en @miss_sly:


b2addf5e675aa7ee2e9c55c0f39b5d6b6c256fe3.jpg?1684917007

Korenbloem bij @AnneX, @sigme en @Vanyel:




Blauwe regen bij @Claudia_x, @Tuindier en @Seven.:




Pioenroos bij @Claudia_x, @Jagärtrut en @yinu, :




Met eervolle vermelding voor @Sv-tje die een beukenhaag plantte in haar reusachtige tuin:


Onze vaste stamgast de horrortulp van @sigme:


De ouderlijke tuin van @AnneX, ooit:


De nieuwe tuin van @Tuindier:


De weelderige tuin van @puala:


En tot slot de broedbolletjes van @twieki:


[ Bericht 9% gewijzigd door Claudia_x op 26-05-2023 11:14:41 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 26 mei 2023 @ 09:00:03 #2
5428 crew  miss_sly
pi_209285055
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 08:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De ombouw die ik van douglashout heb gemaakt, begint aan de onderkant ook al te vergrijzen. En die heeft er nog geen jaar opzitten.

Als je de schutting wat sneller vol wilt hebben, kun je eenjarige klimplanten zaaien. Lathyrus is leuk. Vorig jaar heb ik mina lobata (Spaanse vlag) gekocht. Die heb ik nu gezaaid
Heb ik ook geprobeerd, met winde en Oostindische kers. Ze kwamen niet eens op :')

Ik weet niet wat er is met mijn schuttingen, maar de klimplanten willen er niet erg.

Enige die het echt wel aardig doet, is de kamperfoeli.

Ik ga wel kippengaas halen en daarmee de schutting bekleden op plekken om ze beter te kunnen leiden. Misschien dat dat nog wat verschil maakt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209285070
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb ik ook geprobeerd, met winde en Oostindische kers. Ze kwamen niet eens op :')

Ik weet niet wat er is met mijn schuttingen, maar de klimplanten willen er niet erg.

Enige die het echt wel aardig doet, is de kamperfoeli.

Ik ga wel kippengaas halen en daarmee de schutting bekleden op plekken om ze beter te kunnen leiden. Misschien dat dat nog wat verschil maakt.
Hoeveel zon komt er?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 26 mei 2023 @ 09:05:37 #4
5428 crew  miss_sly
pi_209285100
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 09:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoeveel zon komt er?
Veel. De ene schutting begint met ochtendzon. De andere kant ietsje later ook ochtendzon. Die andere kant heeft in de zomer tot een uur of 15 volledig zon, en het laatste stuk echt tot einde dag. Die met ochtendzon staat in de middag met zijn rug naar de zon, maar in de avond krijgt ie nog zon.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209285220
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb ik ook geprobeerd, met winde en Oostindische kers. Ze kwamen niet eens op :')

Ik weet niet wat er is met mijn schuttingen, maar de klimplanten willen er niet erg.

Enige die het echt wel aardig doet, is de kamperfoeli.

Ik ga wel kippengaas halen en daarmee de schutting bekleden op plekken om ze beter te kunnen leiden. Misschien dat dat nog wat verschil maakt.
Dat dat niet opkwam is wel bizar hoor. In mijn ervaring is het net onkruid, groeit overal en altijd.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 26 mei 2023 @ 09:18:59 #6
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209285234
OIK tegen mijn nieuwe trellis is wel een serieus goed idee denk ik. Ik kom er nog niet echt aan toe om daar planten voor te vinden.
Spoilers!
pi_209285249
Ik wil heel graag een passiebloem maar ik weet nog niet waar. Moesten die schaduw bij de wortel? Want dan weet ik het misschien wel. Als de slakken ze niet te lekker vinden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator vrijdag 26 mei 2023 @ 09:23:06 #8
5428 crew  miss_sly
pi_209285278
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 09:16 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat dat niet opkwam is wel bizar hoor. In mijn ervaring is het net onkruid, groeit overal en altijd.
Daarom had ik het ook gezaaid! Ik kon wel wat onkruid tegen de schutting gebruiken.

Maar niks. De Oostindische kers heeft drie blaadjes en één bloempje gegeven.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209285370
OIK heb ik gezaaid en kan binnenkort uitgeplant worden. Ter aanvulling van de blauwe regen mag die zijn best gaan doen.
pi_209285500
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 09:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Veel. De ene schutting begint met ochtendzon. De andere kant ietsje later ook ochtendzon. Die andere kant heeft in de zomer tot een uur of 15 volledig zon, en het laatste stuk echt tot einde dag. Die met ochtendzon staat in de middag met zijn rug naar de zon, maar in de avond krijgt ie nog zon.
Wat raar! Je kunt natuurlijk eens proberen voor te zaaien. Dan heb je wat meer zicht op en controle over wat er gebeurt. En je kunt verschillende klimplanten uitproberen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209285544
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 09:20 schreef Vanyel het volgende:
Ik wil heel graag een passiebloem maar ik weet nog niet waar. Moesten die schaduw bij de wortel? Want dan weet ik het misschien wel. Als de slakken ze niet te lekker vinden.
Nee, clematis wil graag schaduw aan de voet. Ik zou voor de passiebloem een zonnige plek uitzoeken waar bij voorkeur geen koude wind komt. Hier staat-ie op het westen en verdraagt hij de wind wel. Mijn indruk is dat de passiebloem ook wel houdt van de warmte van een muur.

Van slakken hebben mijn passiebloemen nooit last gehad. Ik zie en zag er wel eens slakken in, maar ik heb nooit duidelijke schade aan de planten gezien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 26 mei 2023 @ 09:56:39 #12
5428 crew  miss_sly
pi_209285594
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 09:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat raar! Je kunt natuurlijk eens proberen voor te zaaien. Dan heb je wat meer zicht op en controle over wat er gebeurt. En je kunt verschillende klimplanten uitproberen.
Ik heb dit jaar voor het eerst binnen voorgezaaid. Allen blauwe regen als klimplant, die is twee maal mooi opgekomen. Volgend jaar kan ik inderdaad wel eens een OIK proberen, goed idee.

Wat ik heb: hedera, kamperfoelie, akebia quinata, clematis apple blossom, een klimroos, en Toscaanse jasmijn. De jasmijn staat er al sinds jaar 1, doet nog weinig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209285665
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 09:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb dit jaar voor het eerst binnen voorgezaaid. Allen blauwe regen als klimplant, die is twee maal mooi opgekomen. Volgend jaar kan ik inderdaad wel eens een OIK proberen, goed idee.

Wat ik heb: hedera, kamperfoelie, akebia quinata, clematis apple blossom, een klimroos, en Toscaanse jasmijn. De jasmijn staat er al sinds jaar 1, doet nog weinig.
Ja, jasmijn is tergend traag. Hier begint het nu pas wat te worden met de schutting en ik denk dat ik in het derde of vierde jaar zit. Ik heb ook hop geplant. Daar waarschuwde mijn buurvrouw voor omdat-ie als een gek schijnt te groeien en overal opkomt.

Wat bij mij verreweg het hardst gaat, is lathyrus. Ik zal zo eens een foto maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209286242
Contraire mening, maar dit vind ik dus mooi.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209286369
@miss_sly, in oktober 2021 maakte ik deze border:


Mijn lathyrus heb ik van de buurman gekregen. Het is denk ik een eenjarige. Overal in de tuin komt er wel iets van op omdat de plant zich uitzaait. In mei 2022 heb ik een paar van die kleine planten in de border gezet. Er is nog bijna niets van te zien; er groeit vooral winterjasmijn:


Zo stond het er twee maanden later in juli 2022 bij:


En nu staat het er zoals hieronder bij, precies een jaar na de tweede foto toen ik de kleine planten er had gezet. Ik heb er intussen niks aan gedaan, alleen de volledig afgestorven groene delen aan het begin van het jaar weggehaald.


Het begint inmiddels een wat irritante klimmer te worden, want ik kan niet goed meer over m'n pad heen. :+


Hij staat op het punt te gaan bloeien. Als je de bloemen steeds eruit knipt, blijft de plant bloeien. Het is dus handig als je de klimmer op een plek zet waar je goed bij kunt. De bloemen doen het goed in een vaasje. Hier staat de hele zomer een vaasje met pronkerwt omdat ik elke week de bloemen eruit knip.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209286402
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:56 schreef Vanyel het volgende:
Contraire mening, maar dit vind ik dus mooi.
[ afbeelding ]
De fijne structuur van de plant is ook wel mooi. Dat vond ik ook van dit stuk in het heempark dat ik recentelijk bezocht:



Maar als je een paar meter verder een bloementuin wilt waar al gauw alleen maar riet en paardenstaart in groeit, dan is dat wat minder leuk. De neiging tot monocultuur staat me tegen en daarom ben ik vrij genadeloos ten opzichte van beide planten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209286594
@Claudia_x Wat een bloemrijke eerste post _O_
Laat het graag aan jou.

Oh ja…de dakpan tegen de wortels van de clematis is een mythe.
De laatste keer, dat ik het las noemde dat het té vaak en zķ vaak wordt / is herhaald en als waarheid wordt aangenomen.
Theoretisch zou het juist té warm worden achter de pan.

Wat zeggen de tuinprofessoren ervan?
Edit:
Oh kijk….google: “ Vaak wordt aangeraden om een dakpan aan de voet van een clematis te zetten, als bescherming tegen de zon, maar achter zo'n pan wordt het net snikheet! Je zet er veel beter een lage vaste plant voor, of strooi 10 cm schors tegen de voet. Plant je clematis heel zorgvuldig!”

En romke van der kaa zegt het ook.
pi_209286646
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 11:19 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia_x Wat een bloemrijke eerste post _O_
Laat het graag aan jou.

Oh ja…de dakpan tegen de wortels van de clematis is een mythe.
De laatste keer, dat ik het las noemde dat het té vaak en zķ vaak wordt / is herhaald en als waarheid wordt aangenomen.
Theoretisch zou het juist té warm worden achter de pan.

Wat zeggen de tuinprofessoren ervan?
Ja, dat heb ik van Romke van de Kaa geleerd. Bij de Tuinen van Appeltern zag ik er ook allemaal dakpannen tegenaan staan. :X Maar het idee van koele voeten is geen mythe. Om Romke van de Kaa te parafraseren: de plant heet niet voor niets 'bosrank'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209286832
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 11:19 schreef AnneX het volgende:
Wat zeggen de tuinprofessoren ervan?
Edit:
Oh kijk….google: “ Vaak wordt aangeraden om een dakpan aan de voet van een clematis te zetten, als bescherming tegen de zon, maar achter zo'n pan wordt het net snikheet! Je zet er veel beter een lage vaste plant voor, of strooi 10 cm schors tegen de voet. Plant je clematis heel zorgvuldig!”

En romke van der kaa zegt het ook.
Om het nog interessanter te maken:

Het eerste fabeltje dook op toen het planten van de clematis ter sprake kwam. We weten allemaal dat de voet van de plant gevoelig is voor zonlicht en dat je er daarom een struik of dakpan voor moet zetten. Maar volgens Hannink, die als bestuurslid van de Internationale Clematisvereniging toch enig recht van spreken heeft, is dat helemaal fout. Een clematis heeft vocht en voedsel nodig en met een heester voor z’n snufferd krijgt hij die niet, omdat de heester een groot deel van de voedingsstoffen wegkaapt.

Zo’n dakpan is trouwens ook niks, want daardoor komt er niet genoeg regenwater bij de voet van de clematis. Met het gevolg dat de onderkant van de plant bruin wordt. Bovendien kan de warmte achter de dakpan, wanneer er de zon op schijnt, behoorlijk oplopen en dat vinden clematissen ook al niet prettig.

(...)

Clematissen kunnen getroffen worden door de beruchte verwelkingsziekte. Volgens Hannink zijn onderzoekers in Cambridge tot de conclusie gekomen dat daar niets aan te doen is.


Bron
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 26 mei 2023 @ 11:48:59 #20
5428 crew  miss_sly
pi_209287031
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
@:miss_sly, in oktober 2021 maakte ik deze border:
[ afbeelding ]

Mijn lathyrus heb ik van de buurman gekregen. Het is denk ik een eenjarige. Overal in de tuin komt er wel iets van op omdat de plant zich uitzaait. In mei 2022 heb ik een paar van die kleine planten in de border gezet. Er is nog bijna niets van te zien; er groeit vooral winterjasmijn:
[ afbeelding ]

Zo stond het er twee maanden later in juli 2022 bij:
[ afbeelding ]

En nu staat het er zoals hieronder bij, precies een jaar na de tweede foto toen ik de kleine planten er had gezet. Ik heb er intussen niks aan gedaan, alleen de volledig afgestorven groene delen aan het begin van het jaar weggehaald.
[ afbeelding ]

Het begint inmiddels een wat irritante klimmer te worden, want ik kan niet goed meer over m'n pad heen. :+
[ afbeelding ]

Hij staat op het punt te gaan bloeien. Als je de bloemen steeds eruit knipt, blijft de plant bloeien. Het is dus handig als je de klimmer op een plek zet waar je goed bij kunt. De bloemen doen het goed in een vaasje. Hier staat de hele zomer een vaasje met pronkerwt omdat ik elke week de bloemen eruit knip.
Dank, dat ziet er goed uit! Hij groeit flink.
Ik heb trouwens wel twee pronkerwtern voorgezaaid en die staan nu tegen een paal, heb ik vorige week in de tuin gezet.

Ik ga mijn tijd vanmiddag en morgen eens wijd aan mijn klimmers. Gaas tegen de schutting, ze mooi vast en beetje proberen te leiden. En dan maar eens kijken wat het doet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209287895
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 11:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dank, dat ziet er goed uit! Hij groeit flink.
Ik heb trouwens wel twee pronkerwtern voorgezaaid en die staan nu tegen een paal, heb ik vorige week in de tuin gezet.

Ik ga mijn tijd vanmiddag en morgen eens wijd aan mijn klimmers. Gaas tegen de schutting, ze mooi vast en beetje proberen te leiden. En dan maar eens kijken wat het doet.
^O^
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 12:59:32 #22
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_209288215
Volgens mij wordt het tijd om te gaan sproeien. Gazon begint wat vaal te worden. De grond waar mijn boeren Hortensia's staan is knalhard. Mijn net aangeplante Dahlia's lusten ook wel wat, idem voor rozenstruiken, siergrassen en Annebelle's. Als ik zo kijk naar het weerbericht komt er de komende week niet tot nauwelijks neerslag.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_209288307
Mocht hier nog iemand denken dat pissebedden onschadelijk zijn

Mijn jalapenos.

Ik had ook nog wel fotos van andere pepers willen posten, maar die hebben ze al op }:|
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209288319
Kudos voor de OP @Claudia_x *O* ^O^

Over muren gesproken: hier de mijne, op het zuiden. Links een rambler-roos, dan siererwt (is dat wat jullie bedoelen als je het over pronkerwt hebt?) en dan de vitis. Ik ben nog niet overtuigd dat ik die op de optimale manier heb geleid.

Ervoor staan vinca minor, lavendel (hidcote - daar ga ik deze zomer weer naar toe O+ ) en een prachtige nieuwe roos O+.

pi_209288490
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 13:05 schreef Tuindier het volgende:

Over muren gesproken: hier de mijne, op het zuiden. Links een rambler-roos, dan siererwt (is dat wat jullie bedoelen als je het over pronkerwt hebt?) en dan de vitis. Ik ben nog niet overtuigd dat ik die op de optimale manier heb geleid.
Ja, ik gebruik die termen door elkaar heen: lathyrus, pronkerwt en siererwt.

Leid je de klimplanten op de beugels naast de regenpijp na helemaal niet?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209288723
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 13:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, ik gebruik die termen door elkaar heen: lathyrus, pronkerwt en siererwt.

Leid je de klimplanten op de beugels naast de regenpijp na helemaal niet?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Die beugels houden horizontale draden op spanning. Ik heb geen ervaring met klimplanten. Zouden ze nog iets gaas-achtiges nodig hebben?
pi_209288843
Die draden zie je niet als je niet weet dat ze er zijn
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209289009
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 13:29 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Die beugels houden horizontale draden op spanning. Ik heb geen ervaring met klimplanten. Zouden ze nog iets gaas-achtiges nodig hebben?
Ah, ik zie die draden nu pas!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209289074
Dan dus inderdaad met die draden :D. En een bamboestokje voor het eerste stuk, omdat ze zichzelf niet overeind weten te houden.
pi_209289148
Ik zoek inspiratie; misschien heeft een van jullie een idee. Ik wil een rand maken langs onze sloot. Nu is het een grasveld en maai ik de rand. Dat ziet er natuurlijk uit. Sommige andere buren hebben beschoeiing, maar ik vind dat een grote, onnodige investering.

Wat zou nou een mooie rand zijn? Iets als cortenstaal of steen lijkt me er wat willekeurig uitzien en niet passen bij de nu natuurlijke rand. Ik zit dus aan iets natuurlijks te denken, maar ik kom er niet uit wat mooi en betaalbaar is.

Het leukste idee tot nog toe vind ik dit:



Maar het lijkt me ontzettend intensief om dat allemaal te zagen! En dit vind ik ook leuk:



Maar ik wil een veel lagere rand.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 14:00:06 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209289242
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 13:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek inspiratie; misschien heeft een van jullie een idee. Ik wil een rand maken langs onze sloot. Nu is het een grasveld en maai ik de rand. Dat ziet er natuurlijk uit. Sommige andere buren hebben beschoeiing, maar ik vind dat een grote, onnodige investering.

Wat zou nou een mooie rand zijn? Iets als cortenstaal of steen lijkt me er wat willekeurig uitzien en niet passen bij de nu natuurlijke rand. Ik zit dus aan iets natuurlijks te denken, maar ik kom er niet uit wat mooi en betaalbaar is.

Het leukste idee tot nog toe vind ik dit:

[ afbeelding ]

Maar het lijkt me ontzettend intensief om dat allemaal te zagen! En dit vind ik ook leuk:

[ afbeelding ]

Maar ik wil een veel lagere rand.
Zoiets?

Resistance is futile.
pi_209289271
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 14:00 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zoiets?

[ afbeelding ]
Dat zijn dakpannen? Lijkt me in een stuk gras minder mooi dan voor een weelderige border.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209289275
En als je stammen in de lengte neerlegt? (ik zoek een betere foto - met langere stammen)

edit:


Wijnflessen op hun kop in de grond zetten lijkt me niet helemaal jouw stijl.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 14:03:10 #34
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209289301
Of keien, bij goeie plaatsing kunnen je kinderen die ook als stapstenen gebruiken en je kunt er planten tussendoor laten groeien.

Ik zou voor iets gaan wat langer meegaat dan hout (hoewel, hardhout gaat natuurlijk wel lang mee).
Resistance is futile.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 14:04:15 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209289323
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 14:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat zijn dakpannen? Lijkt me in een stuk gras minder mooi dan voor een weelderige border.
Ik denk dat het dakpannen zijn. Ik vond het wel erg creatief bedacht maar idd zul je ze niet terugzien in het lange gras. Maar dat geldt voor alles.
Resistance is futile.
pi_209289341
Of dit?

Wij hebben plataan leibomen staan, en het snoeiafval zou perfect zijn om dit jaarlijks aan te vullen.
pi_209289359
Ik bedoel meer te zeggen dat ik van plan ben het gras kort te houden aan beide kanten en daardoor zijn veel randen minder mooi, vind ik. Een stronk lijkt me er willekeurig uitzien. Ik gebruik die nu wel bij diverse borders, maar die raken volgroeid.

De wijnflessen vond ik trouwens best aardig bedacht, maar ik vrees dat ik er in m'n hele leven niet genoeg doorheen jaag. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 14:08:00 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209289392


Slimme oplossing wel! Niet erg mooi helaas ;)
Resistance is futile.
pi_209289416
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 14:05 schreef Tuindier het volgende:
Of dit?
[ afbeelding ]
Wij hebben plataan leibomen staan, en het snoeiafval zou perfect zijn om dit jaarlijks aan te vullen.
Zoiets is inderdaad een optie. Ik zat aan wilgentenen te denken. Ik heb die alleen niet voorradig, dus ik kan er nu niks mee.

Het leuke aan wilgentenen vind ik dat je meteen weer wat groens krijgt. Misschien kan ik het ergens anders mee doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209289534
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 14:08 schreef Seven. het volgende:
[ afbeelding ]

Slimme oplossing wel! Niet erg mooi helaas ;)
Zijn dat pallets?

Het idee dat het iets is waar je wat in kunt laten groeien, vind ik ook wel aardig. Denk aan zoiets:



Alleen vind ik deze wel heel lelijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 14:23:15 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209289598
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 14:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zoiets is inderdaad een optie. Ik zat aan wilgentenen te denken. Ik heb die alleen niet voorradig, dus ik kan er nu niks mee.

Het leuke aan wilgentenen vind ik dat je meteen weer wat groens krijgt. Misschien kan ik het ergens anders mee doen.
Bundels wilgentenen zijn wel makkelijk te verkrijgen trouwens, zo leert Google mij.
Resistance is futile.
pi_209289607
Of potten of borden?




Er is echt veel lelijks mogelijk ook :D
  vrijdag 26 mei 2023 @ 14:23:57 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209289609
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 14:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zijn dat pallets?

Het idee dat het iets is waar je wat in kunt laten groeien, vind ik ook wel aardig. Denk aan zoiets:

[ afbeelding ]

Alleen vind ik deze wel heel lelijk.
Yes, echt spuuglelijk. Maar OK, die pallets zijn ook niet bepaald mooi.
Resistance is futile.
pi_209290715
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb ik ook geprobeerd, met winde en Oostindische kers. Ze kwamen niet eens op :')

Ik weet niet wat er is met mijn schuttingen, maar de klimplanten willen er niet erg.

Enige die het echt wel aardig doet, is de kamperfoeli.

Ik ga wel kippengaas halen en daarmee de schutting bekleden op plekken om ze beter te kunnen leiden. Misschien dat dat nog wat verschil maakt.
Je kan eventueel ook plantclips gebruiken, voor klimplanten die niet begrijpen wat de bedoeling is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209290722
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 09:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
OIK tegen mijn nieuwe trellis is wel een serieus goed idee denk ik. Ik kom er nog niet echt aan toe om daar planten voor te vinden.
Pak dan wel een rankende soort! Ze zijn er ook niet-rankend en dat klimt niet ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 26 mei 2023 @ 16:19:32 #46
5428 crew  miss_sly
pi_209291002
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 15:55 schreef sigme het volgende:

[..]
Je kan eventueel ook plantclips gebruiken, voor klimplanten die niet begrijpen wat de bedoeling is.
[ afbeelding ]
Ik blijk in iedere geval een clematis en een akebia te hebben die niet zo goed weten wat de bedoeling is :D

De clematis voor:
3a130f07d08856113587602ae97d50765d8cf61f.jpg?1685110599

En na:
7f6984ba433d78d453ac018a50d4cec8388e7d0f.jpg?1685110612

Het ziet er nog niet heel florissant uit, maar het kan nu in ieder geval wat beter groeien, hoop ik.

Dan de akebia. Ik vond het wel leuk om deze rond dat kastje te laten groeien:
86dff2b6f16faa1e60466ce5b2080976bf1cbdfc.jpg?1685110660

Maar de hoogte ging hij niet echt in, dat wordt nu anders
73e5a347d5568558848ca5f9cb0f4ec9ea9061f4.jpg?1685110688

De kamperfoelie deed het al wel aardig, maar kon wat steun gebruiken
7f1779fd417ca10cb27f73aa199a25d87a36a654.jpg?1685110749

903332f03dae135718e0d52c80cf8f7bd8649142.jpg?1685110765
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 26 mei 2023 @ 16:42:05 #47
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209291261
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 15:56 schreef sigme het volgende:

[..]
Pak dan wel een rankende soort! Ze zijn er ook niet-rankend en dat klimt niet ;)
Ik weet het. Puur toevallig vond ik net 1 rankende OIK tussen mijn zaaisels, die zet ik zo op zijn nieuwe plaats :)
Spoilers!
pi_209292536
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 14:23 schreef Tuindier het volgende:
Of potten of borden?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Er is echt veel lelijks mogelijk ook :D
Sommige mensen weten dat leuk te doen. M'n buurman kan het, ik kan het niet.

Ik ben er wel uit: ik ga gewoon planten langs de slootkant zetten. Het wordt vinca minor, denk ik. Ik kwam op het idee doordat er bedrijven zijn die zich specialiseren in taludbeplanting omdat zulke plekken lastig bij te houden zijn. Dat geldt ook voor slootkanten. Het zou mooi zijn als ik er ook niet meer met de bosmaaier langs hoef. De slootkant achter ons huis laat ik trouwens met wilde planten begroeien, maar voor wil ik dat niet omdat we van het waterschap die sloot leeg moeten houden.

Door je plaatjes kwam ik wel op het idee om voor een andere borderrand wat dikke takken te gebruiken die ik nog heb liggen. De kippen van de buren gooien steeds de houtsnippers op het gras en met die takken wordt dat denk ik een lastige klus voor ze. Ik heb nog wat hazelaarhout liggen om als piketpaaltjes te gebruiken. Leuk klusje voor morgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 26-05-2023 18:05:28 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209304392
Zo gezegd zo gedaan. In deze border zakken de houtsnippers steeds het grasveld in, door de kippen van de buren en de zwaartekracht. Op zich vind ik het niet zo'n punt, maar het maakt de rand lastig om te maaien.



Na:



Andere hoek:




Lekker klusje was dat. Ik heb meteen een paar andere borders gedaan waar de kippen graag in scharrelen:




Alleen de kale plekken nog even bijzaaien.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even kijken of dit lukt, wat weigeliatakken in een vaasje zetten:


En deze plant heb ik van de buurvrouw gekregen. Ik vind de bloemen erg fraai:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209304806
Drie hoeraatjes voor je houtsnippers O+

Kun je meteen zien hoe effectief ze zijn in gras slopen _O-
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209304934
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 17:42 schreef Vanyel het volgende:
Drie hoeraatjes voor je houtsnippers O+

Kun je meteen zien hoe effectief ze zijn in gras slopen _O-
True. :D Deze liggen er al een tijd. Ik moet er dit jaar nog doorheen om zevenblad weg te halen, maar op de plekken waar de pak houtsnippers dik genoeg is komt zevenblad er niet meer doorheen.

Heb jij geen last van de houtsnippers bij het maaien?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209305045
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 17:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
True. :D Deze liggen er al een tijd. Ik moet er dit jaar nog doorheen om zevenblad weg te halen, maar op de plekken waar de pak houtsnippers dik genoeg is komt zevenblad er niet meer doorheen.

Heb jij geen last van de houtsnippers bij het maaien?
Ik heb geen kippen :P

En wij maaien hier zo vaak, als, is het iets minder kort. Dus nee, nauwelijks.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator zaterdag 27 mei 2023 @ 19:23:28 #53
5428 crew  miss_sly
pi_209306180
De irissen staan in bloei O+

3b5c1830dee955bcc6ca3be89707c8d761ec5e98.jpg?1685208159
54f1a4f4d558ba3b8d4baa9cbbf7d56788971f0b.jpg?1685208168
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209306472
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:23 schreef miss_sly het volgende:
De irissen staan in bloei O+

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooi. Ik zag deze week op tv bij de RHS Chelsea Flowershow een prachtige iris https://www.bethchatto.co(...)is-benton-olive.htm#
In deze tuin https://www.gardensillust(...)ndscapes-guide-2023/
pi_209306629
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:23 schreef miss_sly het volgende:
De irissen staan in bloei O+

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk! Ik heb alleen de ordinaire gele lis:


Meteen een avondronde door de tuin gedaan. Dit vind ik misschien wel de leukste klaproos:



Vingerhoedskruid:



De orchideeën beginnen te bloeien:



En m'n enorme brem is op z'n hoogtepunt:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209328655
Vandaag moest nodig iets gedaan worden: heg gesnoeid. X grote kliko Is vol.
Achter is opeens de klaproos geklapt. Zeker 1.50 m vorig jaar eentje. Nu twee.

pi_209328724
Verder in de voortuin waar zevenblad weelderig woekerde over alles wat er stond.
De campanula en geum niet.
De varen bleek giga dan andere jaren, omdat ie er bovenuit moest?!
De boerenhortensia’s hebben nu wel blad, geen knoppen. 😢 afwachten.
Eén hortensia doet het samen met twee soorten papaver zo te zien aan het blad.

En voor staan ook papavers te stralen. Ernaast een enorme berg afval. Even laten indrogen en dan een kliko lenen van buren.
Plaatjes:






pi_209340955
Tientallen Akeleien voor en achter, paar verschillende soorten, deze zijn zo leuk met die trompetjes!


And the return of de rose *O*
(2jr geleden tot de grond toe moeten afknippen door omgevallen schutting)

pi_209341637
Fijn van de roos👍🏼 Bij de buurvrouw doet ie het matig. Al een paar x - door de jaren - verteld van jouw restauratie.

En hier staat ook een witte akeleibloem. Schijnt weinig voor te komen O-)
pi_209342108
Oe een witte akeleibloem :o O+

Ik ga morgen eens met plantnet door de voorpostzegel, er is nu wel e.e.a. te determineren *G*
Ook in de achtertuin waar ik 'inheems duintuin' zaad, dat we kregen van de gemeente, heb gestrooid heb ik dingen staan (bloeit nog niet) dat ik nog nooit gezien heb :D

Wilde tuin galore *O*
pi_209352743
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:28 schreef Blues het volgende:
Tientallen Akeleien voor en achter, paar verschillende soorten, deze zijn zo leuk met die trompetjes!
[ afbeelding ]

And the return of de rose *O*
(2jr geleden tot de grond toe moeten afknippen door omgevallen schutting)

[ afbeelding ]
Wat een mooie roos. Ik zoek een witte roos die ook schaduw enigszins kan verdragen. Wat voor soort heb jij en heeft ie veel zon?
pi_209352972
Vorige maand de Bathsheba roos van David Austin gekocht, afgelopen week is de eerste roos uitgekomen. Ben er super blij mee!

pi_209354063
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 19:33 schreef Milesdavis het volgende:


Wat een mooie roos. Ik zoek een witte roos die ook schaduw enigszins kan verdragen. Wat voor soort heb jij en heeft ie veel zon?
Ja zowat de hele dag zon.
Dit is de Rosa climbing Iceberg.
Bloeit in trossen bloemen.
  woensdag 31 mei 2023 @ 21:01:46 #64
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209354134
Ik weet niet hoe actueel het nog is om te praten over Toscaanse Jasmijn. De afgelopen week zijn mijn oude schuttingen verwijderd, want de woningbouwvereniging vond 't nodig om houtbetonschuttingen te plaatsen.

Daar ben ik overigens niet ontevreden over, ze hebben 't heel netjes gedaan. Alleen was 't verplicht dat er ook een draadgaaspaneel in kwam in de hoop dat buren de tuin gingen vergroenen. Niet onredelijk denk ik.

Zo gezegd, zo gedaan, ik heb een Toscaanse Jasmijn bij de Intratuin gehaald. Ik heb hem wat ontward, en hoop dat hij aanslaat. Er zitten 5 ranken in.



Wat je er achter ziet is de steeg en 't onkruid van de overbuurman. Baal ik van.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209358816
Ze zijn nu echt los O+


Voor de afwisseling heb ik ook andere dingen gezaaid/ niet weggehaald, maar die zie je bijna alleen van de andere kant.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209358832
quote:
7s.gif Op woensdag 31 mei 2023 21:01 schreef Twieki het volgende:
Ik weet niet hoe actueel het nog is om te praten over Toscaanse Jasmijn. De afgelopen week zijn mijn oude schuttingen verwijderd, want de woningbouwvereniging vond 't nodig om houtbetonschuttingen te plaatsen.

Daar ben ik overigens niet ontevreden over, ze hebben 't heel netjes gedaan. Alleen was 't verplicht dat er ook een draadgaaspaneel in kwam in de hoop dat buren de tuin gingen vergroenen. Niet onredelijk denk ik.
Nette schutting, maar lijkt me wel klote dat je zo lang dan overal inkijk hebt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209358853
quote:
7s.gif Op woensdag 31 mei 2023 21:01 schreef Twieki het volgende:
Ik weet niet hoe actueel het nog is om te praten over Toscaanse Jasmijn. De afgelopen week zijn mijn oude schuttingen verwijderd, want de woningbouwvereniging vond 't nodig om houtbetonschuttingen te plaatsen.

Daar ben ik overigens niet ontevreden over, ze hebben 't heel netjes gedaan. Alleen was 't verplicht dat er ook een draadgaaspaneel in kwam in de hoop dat buren de tuin gingen vergroenen. Niet onredelijk denk ik.

Zo gezegd, zo gedaan, ik heb een Toscaanse Jasmijn bij de Intratuin gehaald. Ik heb hem wat ontward, en hoop dat hij aanslaat. Er zitten 5 ranken in.

[ afbeelding ]

Wat je er achter ziet is de steeg en 't onkruid van de overbuurman. Baal ik van.
Toscaanse Jasmijn is mooi maar hier in het topic is er verdeeld succes mee behaald. De mijne is groot maar veel andere blijven een beetje mottig. En het is geen snelle groeier. Je kunt er een of twee andere klimmers bijzetten, dan kun je wat afwisseling krijgen in bladvormen en bloeitijden. De mogelijkheden zijn legio: er zijn enorm veel soorten clematis, of een kamperfoelie, een klimroos... Of je kunt voor dit jaar een eenjarige klimmer plaatsen zoals Oostindische Kers (wel een rankende variant) of Suzanne met de mooie ogen, of een Lathyrus. En dan in de herfst een tweede klimmer planten.
pi_209358904
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 19:46 schreef Milesdavis het volgende:
Vorige maand de Bathsheba roos van David Austin gekocht, afgelopen week is de eerste roos uitgekomen. Ben er super blij mee!

[ afbeelding ]
Mooi! O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209358912
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 08:42 schreef Vanyel het volgende:
Ze zijn nu echt los O+
[ afbeelding ]

Voor de afwisseling heb ik ook andere dingen gezaaid/ niet weggehaald, maar die zie je bijna alleen van de andere kant.
[ afbeelding ]
*O*

Wat een fijne, nationalistische border. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209358929
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 08:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
*O*

Wat een fijne, nationalistische border. :+
Ik zat ook al te gniffelen over het roodwitblauw. Het wit is koriander *)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209358944
quote:
7s.gif Op woensdag 31 mei 2023 21:01 schreef Twieki het volgende:
Ik weet niet hoe actueel het nog is om te praten over Toscaanse Jasmijn. De afgelopen week zijn mijn oude schuttingen verwijderd, want de woningbouwvereniging vond 't nodig om houtbetonschuttingen te plaatsen.

Daar ben ik overigens niet ontevreden over, ze hebben 't heel netjes gedaan. Alleen was 't verplicht dat er ook een draadgaaspaneel in kwam in de hoop dat buren de tuin gingen vergroenen. Niet onredelijk denk ik.

Zo gezegd, zo gedaan, ik heb een Toscaanse Jasmijn bij de Intratuin gehaald. Ik heb hem wat ontward, en hoop dat hij aanslaat. Er zitten 5 ranken in.

[ afbeelding ]

Wat je er achter ziet is de steeg en 't onkruid van de overbuurman. Baal ik van.
Bij onze oude buren heeft het circa 2-3 jaar gekost voor klimop (een rappe groeier) de schutting dicht had gekregen. In de tussentijd hebben ze er bamboematten tegenaan bevestigd. Dat vond ik wel slim. Zoiets zou je altijd nog kunnen doen, op voorwaarde dat er nog genoeg licht bij de klimplant komt.

Om in de zomerperiode minder inkijk te hebben, kun je er een eenjarige klimmer bij zetten. Die gaat jasmijn niet op den duur verdringen omdat-ie volledig afsterft. Eenjarigen zijn bovendien doorgaans snelle groeiers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209358948
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 08:59 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik zat ook al te gniffelen over het roodwitblauw. Het wit is koriander *)
Ik vroeg het me al af. Heel geslaagd, dat koriander.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209359001
Dochter kwam gisteren panisch binnen omdat ze een enorm beest op een pad had gespot. Ik dacht dat ze weer eens zat te overdrijven, maar het bleek een flinke rups te zijn van zo'n 10cm lang. Ik heb 'em gedetermineerd als de wilgenhoutrups. Daar las ik vervolgens over dat-ie behoorlijk kan bijten. Bleek ze toch terecht bangig te zijn. :Y)

Plaatje van het internet:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209359185
Hovenier gaat een ontwerp maken. Ik vind het maar spannend. Hij heeft goede uitgangspunten en ik heb wat van zijn werk gezien en dat spreekt me wel aan en met name Symph is erg enthousiast. Met het door mij genoemde budget kon hij niks, dus dat moet een stuk hoger. Ik ben vooral bang dat hij straks een mooi ontwerp presenteert en dat ik zeg: ja, heel mooi, maar niet voor mijn tuin. Nu vind ik ook een gesprekje van een uur wat weinig om daarna aan de slag te gaan met een ontwerp. Hij gaat in elk geval een groene oprit plannen, hij vroeg ook: wil je zoiets als je buren (betegeld met wat gemetselde bakken)? Nee, gelukkig maar, want dat soort dingen doe ik niet, dan neem ik de opdracht niet aan.
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij, maar goed, we wachten het af.

Er bloeit trouwens een klaproos, ik zal vandaag eens proberen een foto te maken
pi_209359462
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 09:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Hovenier gaat een ontwerp maken. Ik vind het maar spannend. Hij heeft goede uitgangspunten en ik heb wat van zijn werk gezien en dat spreekt me wel aan en met name Symph is erg enthousiast. Met het door mij genoemde budget kon hij niks, dus dat moet een stuk hoger. Ik ben vooral bang dat hij straks een mooi ontwerp presenteert en dat ik zeg: ja, heel mooi, maar niet voor mijn tuin. Nu vind ik ook een gesprekje van een uur wat weinig om daarna aan de slag te gaan met een ontwerp. Hij gaat in elk geval een groene oprit plannen, hij vroeg ook: wil je zoiets als je buren (betegeld met wat gemetselde bakken)? Nee, gelukkig maar, want dat soort dingen doe ik niet, dan neem ik de opdracht niet aan.
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij, maar goed, we wachten het af.

Er bloeit trouwens een klaproos, ik zal vandaag eens proberen een foto te maken
Ben je al akkoord gegaan met de offerte? Het lijken me valide vragen die je hebt: wat mag je precies van hem verwachten en hoe komt hij tot een ontwerp dat bij jullie wensen past? Dit soort procesvragen stel je idealiter voor je akkoord bent met een offerte en afspraken leg je zoveel mogelijk vast.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209359736
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 09:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ben je al akkoord gegaan met de offerte? Het lijken me valide vragen die je hebt: wat mag je precies van hem verwachten en hoe komt hij tot een ontwerp dat bij jullie wensen past? Dit soort procesvragen stel je idealiter voor je akkoord bent met een offerte en afspraken leg je zoveel mogelijk vast.
We hebben alleen de opdracht voor het ontwerpen getekend en verder is er niks vastgelegd (dat bedrag was trouwens fiks hoger dan wat er op zijn website staat). Ik kreeg het ontwerpen zelf echt niet voor elkaar, dus ik zal het uit handen moeten geven en het zware werk qua aanleg kunnen we zeker niet, maar dit voelde voor mij ook een beetje raar. Z’n tuinen die ik gezien heb zijn echt heel fraai hoor, maar het moet uiteindelijk voor mij wel ‘eigen’ aanvoelen. Ik ga in elk geval nog wat specifieke dingen mailen.
Ik vind het maar ingewikkeld allemaal. Ik heb ook een beetje een trauma overgehouden aan de vakmensen die de vloer en muren (en de verhuizingen) gedaan hebben, dat speelt ook wel mee.
Hij vond trouwens dat we wel een grotere kas moesten kiezen dan waar we tot nu toe vanuit waren gegaan, de tuin is er groot genoeg voor en ik denk dat hij daar ook wel gelijk in heeft. Bij Praxis zag ik toevallig een type dat me wel aanspreekt https://www.praxis.nl/tui(...)69-cm/10064552#specs
pi_209359788
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 09:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vroeg het me al af. Heel geslaagd, dat koriander.
Moet ik nuanceren, het is koriander multifida. Mooier, maar volgens Mrs V minder lekker. Ik heb toevallig gisteren een hand gewoon korianderzaad eromheen gestrooid, kijken wat daar gebeurt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209360535
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 10:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
We hebben alleen de opdracht voor het ontwerpen getekend en verder is er niks vastgelegd (dat bedrag was trouwens fiks hoger dan wat er op zijn website staat). Ik kreeg het ontwerpen zelf echt niet voor elkaar, dus ik zal het uit handen moeten geven en het zware werk qua aanleg kunnen we zeker niet, maar dit voelde voor mij ook een beetje raar. Z’n tuinen die ik gezien heb zijn echt heel fraai hoor, maar het moet uiteindelijk voor mij wel ‘eigen’ aanvoelen. Ik ga in elk geval nog wat specifieke dingen mailen.
Ik vind het maar ingewikkeld allemaal. Ik heb ook een beetje een trauma overgehouden aan de vakmensen die de vloer en muren (en de verhuizingen) gedaan hebben, dat speelt ook wel mee.
Hij vond trouwens dat we wel een grotere kas moesten kiezen dan waar we tot nu toe vanuit waren gegaan, de tuin is er groot genoeg voor en ik denk dat hij daar ook wel gelijk in heeft. Bij Praxis zag ik toevallig een type dat me wel aanspreekt https://www.praxis.nl/tui(...)69-cm/10064552#specs
Het helpt je in het algemeen denk ik om te beseffen dat je geen zeikerd bent als je wilt weten waar je aan toe bent en je afspraken vast wilt leggen. Je doet dat om teleurstelling en onenigheid achteraf te voorkomen; daar heeft de opdrachtnemer ook baat bij.

Wat wil je met de kas gaan doen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209361227
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het helpt je in het algemeen denk ik om te beseffen dat je geen zeikerd bent als je wilt weten waar je aan toe bent en je afspraken vast wilt leggen. Je doet dat om teleurstelling en onenigheid achteraf te voorkomen; daar heeft de opdrachtnemer ook baat bij.

Wat wil je met de kas gaan doen?
Tomaten, komkommers, pepers en paprika’s kweken en in de winter sla en munt enzo en wat planten laten overwinteren. En wat dingen voor de moestuin voorzaaien in het voorjaar. Hij hoeft ook niet enorm te worden, maar het is wel handig als Symph er met z’n 1.90 ook in kan staan. Een zaaitafel hoeft er niet in, die maak ik in de schuur van een stuk overgebleven aanrechtblad. Ik heb nog nooit een echte kas gehad, alleen een kleine koude bak en zo’n klein wegwaaigeval met rekjes erin dat ik aan de schutting gebonden had. Dus dat wordt wel een leuke ontdekkingsreis. Ik hou wel van een beetje rommelen in de tuin en dingen proberen.
De hovenier had al wel een idee om de kas een redelijk prominente plaats te geven en dan rondom de kas de moestuin te maken, volgens mij wordt dat wel echt leuk, daar had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht.
De puberbuurjongen wilde ook wel een stuk van onze kas gebruiken, maar hij pakt maar een hoekje van hun eigen buitenverblijf met deels glazen wanden voor z’n tomaten ;)
pi_209361430
Mijn kas is 5x3 en ik ben elk jaar verdrietig dat ie te klein is, verkijk je niet op hoeveel ruimte bijvoorbeeld een volgroeide tomaat inneemt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209361779
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 13:11 schreef Vanyel het volgende:
Mijn kas is 5x3 en ik ben elk jaar verdrietig dat ie te klein is, verkijk je niet op hoeveel ruimte bijvoorbeeld een volgroeide tomaat inneemt.
Het moet hier ook wel een beetje in verhouding zijn met de rest van de tuin. De achtertuin is ongeveer 12 meter breed en 14 meter diep en we willen er 3 terrassen en veel moestuinruimte en de kas in en het mag er verder gewoon als een natuurlijke siertuin uitzien met pergola’s, borders en boompjes. Er komt geen gazon. Over de zijtuin langs de garage, de oprit en de voortuin maak ik me geen zorgen, daar gaat hij iets mooi groens van maken.
pi_209361927
Ik vraag me elk jaar af wat ik in hemelsnaam met al die kasruimte moet. :+ Maar ik ben niet zo'n groentekweekfanaat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209362393
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 13:48 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vraag me elk jaar af wat ik in hemelsnaam met al die kasruimte moet. :+ Maar ik ben niet zo'n groentekweekfanaat.
:o
Dan loop je dus elk jaar verse tomaten, pepers, aubergines, komkommers mis?
Zo zonde :'(
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209362498
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 14:16 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:o
Dan loop je dus elk jaar verse tomaten, pepers, aubergines, komkommers mis?
Zo zonde :'(
Zelf groenten kweken komt nauw. Dan weer is het te droog, te nat, te warm, te koud. Of er is ongedierte. Of de timing is niet goed. Je moet dat leuk vinden. Voor mij zit de lol van tuinieren juist in hoe vergevingsgezind een tuin over het algemeen is en dat je die ook gerust even kunt verwaarlozen.

Omdat ik nu eenmaal een kas heb probeer ik het wel, maar er zit gewoon geen moestuinier in mij.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 14:26:21 #85
5428 crew  miss_sly
pi_209362567
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 14:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zelf groenten kweken komt nauw. Dan weer is het te droog, te nat, te warm, te koud. Of er is ongedierte. Of de timing is niet goed. Je moet dat leuk vinden. Voor mij zit de lol van tuinieren juist in hoe vergevingsgezind een tuin over het algemeen is en dat je die ook gerust even kunt verwaarlozen.

Omdat ik nu eenmaal een kas heb probeer ik het wel, maar er zit gewoon geen moestuinier in mij.
Vooral dat even verwaarlozen echt geen optie is bij moestuinieren maakt dat het voor mij echt geen doel is. Ik heb het best wel eens geprobeerd, maar soms moet je ook kunnen toegeven dat iets het niet is voor je. Dus ik heb een moestuin opgegeven.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209362623
Ik verwaarloos mijn moestuin elk jaar wel een paar keer een tijd(je). Gaat hier goed :Y
Maar misschien heb ik uitermate groene moesvingers :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209363797




De klaproos met er omheen allerlei ander ‘onkruid’ op de achtergrond Clematis montana Marjorie (en een vlinderstruik tijdelijk in kweekpot)
2 verschillende vijgen, een kiwibes die tegen het gaas klimt en nog wat onderbeplanting van oa lavendel, chocolademunt, sinaasappelmunt, rozemarijn en citroenmelisse. Er moet nodig gewied worden, maar het is geen aangenaam weer.
En dan nog m’n tijdelijke constructie met een oud hekje van de buren waar ik de braam nu tegenaan laat klimmen. Ernaast twee duindoorns en tussen al dat onkruid zitten ook nog wat aardbeienplantjes verstopt
pi_209368557
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 10:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
We hebben alleen de opdracht voor het ontwerpen getekend en verder is er niks vastgelegd (dat bedrag was trouwens fiks hoger dan wat er op zijn website staat). Ik kreeg het ontwerpen zelf echt niet voor elkaar, dus ik zal het uit handen moeten geven en het zware werk qua aanleg kunnen we zeker niet, maar dit voelde voor mij ook een beetje raar. Z’n tuinen die ik gezien heb zijn echt heel fraai hoor, maar het moet uiteindelijk voor mij wel ‘eigen’ aanvoelen. Ik ga in elk geval nog wat specifieke dingen mailen.
Ik vind het maar ingewikkeld allemaal. Ik heb ook een beetje een trauma overgehouden aan de vakmensen die de vloer en muren (en de verhuizingen) gedaan hebben, dat speelt ook wel mee.
Hij vond trouwens dat we wel een grotere kas moesten kiezen dan waar we tot nu toe vanuit waren gegaan, de tuin is er groot genoeg voor en ik denk dat hij daar ook wel gelijk in heeft. Bij Praxis zag ik toevallig een type dat me wel aanspreekt https://www.praxis.nl/tui(...)69-cm/10064552#specs
Wat een toffe kas!
En ik zou met de tuinontwerper wel nog even goed vastleggen hoe het proces gaat verlopen en wat voor invloed jullie daar verder nog op willen hebben.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 11:07:21 #89
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209373455
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 08:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nette schutting, maar lijkt me wel klote dat je zo lang dan overal inkijk hebt.
Valt wel mee eigenlijk. Heel af en toe zie ik wat kinderen langsrennen, volwassenen zie ik vrijwel nooit, laat staan dat ze naar binnen loeren. En ik heb geduld, hoop vooral dat ie aanslaat en niet na 1 seizoen alweer dood is.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 08:48 schreef yinu het volgende:

[..]
Toscaanse Jasmijn is mooi maar hier in het topic is er verdeeld succes mee behaald. De mijne is groot maar veel andere blijven een beetje mottig. En het is geen snelle groeier. Je kunt er een of twee andere klimmers bijzetten, dan kun je wat afwisseling krijgen in bladvormen en bloeitijden. De mogelijkheden zijn legio: er zijn enorm veel soorten clematis, of een kamperfoelie, een klimroos... Of je kunt voor dit jaar een eenjarige klimmer plaatsen zoals Oostindische Kers (wel een rankende variant) of Suzanne met de mooie ogen, of een Lathyrus. En dan in de herfst een tweede klimmer planten.
Ik heb Clematis en Kamperfoelie overwogen, maar toch gekozen voor de Toscaanse Jasmijn. Hou wel van een uitdaging, en 't voordeel is dat hij groenblijvend is en láng bloeit (van mei t/m oktober of zo). Als hij tenminste aanslaat natuurlijk.

Verder ben ik niet zo'n fan van eenjarige klimmers, al heb ik in mijn moestuintje wel een rozentoren met witte OIK. Maar da's meer voor de bijtjes dan voor de sier.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209375180
Ik heb 3 Toscaanse jasmijn staan, eentje wit, eentje, geel en eentje roze. De roze bloeit O+ . De plantjes zijn nog maar klein, maar met een beetje geluk staan ze op een goede plek en gaan ze fijn groeien. Deze staan ook bij de zwarte schutting met het zwarte gaas, dus ze mogen hun tijd nemen.

We hebben besloten om de kas nu bij Praxis te bestellen, we hebben wel ruimte in de schuur om de pakketten een tijdlang te bewaren. En dan laten we de hovenier de fundering maken en gaan we ‘m zelf opbouwen. Ja ambitieus, ik weet het, maar ik durf het wel aan omdat het geen glas is. Ik denk dat we er wel een week voor uit moeten trekken, maar we kunnen Lego en Ikea, dus dit gaat ook lukken. Er staan filmpjes op youtube en de instructies lijken heel uitgebreid en duidelijk te zijn.
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 15:04:14 #91
5428 crew  miss_sly
pi_209376203
De twee olijfboompjes die ik onlangs gedoneerd heb gekregen, zitten helemaal vol kleine knopjes van bloemen.

2c0f48bc648c77e61886c31b0ba23cbe4ee357a6.jpg?1685711024

Ik hoop dat we dan ook een olijfje gaan krijgen O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209378399
Ik woon 6 hoog met een balkon op het westen, op een hoek en vanaf een uur of 13 staat op de vloer van het balkon al zon. De balustrade is van glas.
De vorige eigenaren hebben het balkon laten beglazen, waardoor het een soort serre is. Ik heb de glazen panelen regelmatig open, maar niet als ik weg ben of als het hard waait.

Het wordt erg heet in die serre met de panelen dicht, net stond er 33 graden op de thermometer en er er stond pas uurtje zon na een dag bewolking. Het is dus net een kas.

Vorige week heb ik in het tuincentrum een klein olijfboompje gekocht, in mijn enthousiasme nog een lavendel en lupine meegenomen.
De lupine heeft het zwaar, heb hem maar in teiltje gezet, want hij zuipt water door de hitte. Heb er niet bij stil gestaan.

Hebben jullie tips voor planten tegen de zon kunnen, tegen de hitte, niet heel snel giga groot gaan worden door de combi zon en hitte en ook niet te veel verzorging vergen. Ik kan me voorstellen dat ik dan op meer lavendel uitkom, maar misschien zijn er nog andere (mediterraanse) planten die het goed doen?
  vrijdag 2 juni 2023 @ 18:52:09 #93
63722 z80
I fink you freaky
pi_209378686
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:17 schreef NedKelly het volgende:
Ik woon 6 hoog met een balkon op het westen, op een hoek en vanaf een uur of 13 staat op de vloer van het balkon al zon. De balustrade is van glas.
De vorige eigenaren hebben het balkon laten beglazen, waardoor het een soort serre is. Ik heb de glazen panelen regelmatig open, maar niet als ik weg ben of als het hard waait.

Het wordt erg heet in die serre met de panelen dicht, net stond er 33 graden op de thermometer en er er stond pas uurtje zon na een dag bewolking. Het is dus net een kas.

Vorige week heb ik in het tuincentrum een klein olijfboompje gekocht, in mijn enthousiasme nog een lavendel en lupine meegenomen.
De lupine heeft het zwaar, heb hem maar in teiltje gezet, want hij zuipt water door de hitte. Heb er niet bij stil gestaan.

Hebben jullie tips voor planten tegen de zon kunnen, tegen de hitte, niet heel snel giga groot gaan worden door de combi zon en hitte en ook niet te veel verzorging vergen. Ik kan me voorstellen dat ik dan op meer lavendel uitkom, maar misschien zijn er nog andere (mediterraanse) planten die het goed doen?
Je zou ruitenfolie er tegenaan kunnen plakken. Te koop bij een automaterialen winkel.
Het spul "kleeft" zonder lijm, en is dus ook weer makkelijk te verwijderen zonder resten achter te laten.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 19:14:22 #94
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209378905
Paar kaktussen of een bananenboom, als t er lekker warm is heb je binnen paar jaar bananen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_209378907
Ik woon 6 hoog met een balkon op het westen, op een hoek en vanaf een uur of 13 staat op de vloer van het balkon al zon. De balustrade is van glas.
De vorige eigenaren hebben het balkon laten beglazen, waardoor het een soort serre is. Ik heb de glazen panelen regelmatig open, maar niet als ik weg ben of als het hard waait.

Het wordt erg heet in die serre met de panelen dicht, net stond er 33 graden op de thermometer en er er stond pas uurtje zon na een dag bewolking. Het is dus net een kas.

Vorige week heb ik in het tuincentrum een klein olijfboompje gekocht, in mijn enthousiasme nog een lavendel en lupine meegenomen.
De lupine heeft het zwaar, heb hem maar in teiltje gezet, want hij zuipt water door de hitte. Heb er niet bij stil gestaan.

Hebben jullie tips voor planten tegen de zon kunnen, tegen de hitte, niet heel snel giga groot gaan worden door de combi zon en hitte en ook niet te veel verzorging vergen. Ik kan me voorstellen dat ik dan op meer lavendel uitkom, maar misschien zijn er nog andere (mediterraanse) planten die het goed doen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:52 schreef z80 het volgende:

[..]
Je zou ruitenfolie er tegenaan kunnen plakken. Te koop bij een automaterialen winkel.
Het spul "kleeft" zonder lijm, en is dus ook weer makkelijk te verwijderen zonder resten achter te laten.
Er mag vanuit de regels van de VvE niets bevestigd / afgedekt worden behalve zonwering. Ik wil ook geen folie, want ik heb vanuit de woonkamer een geweldig uitzicht op alleen maar groene bomen. O+

Het gaat dus vooral om welke planten er tegen zouden kunnen.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 21:11:33 #96
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209380687
Naast de plantjes en bloemenpraat, genieten jullie ook van de zwaluwen nu? Heel het voorjaar heb ik ze niet gezien, maar nu vliegen ze als een malle door de lucht. Een geweldig schouwspel vind ik dat. Een paar huizen verderop houdt iemand duiven. Da's ook altijd leuk om te zien. Ze vliegen steeds dezelfde rondjes, maar gewoon geweldig om te zien.

Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar de echte zomer is dus wel aanstaande. ;)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 21:20:40 #97
5428 crew  miss_sly
pi_209380816
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 19:14 schreef NedKelly het volgende:
Ik woon 6 hoog met een balkon op het westen, op een hoek en vanaf een uur of 13 staat op de vloer van het balkon al zon. De balustrade is van glas.
De vorige eigenaren hebben het balkon laten beglazen, waardoor het een soort serre is. Ik heb de glazen panelen regelmatig open, maar niet als ik weg ben of als het hard waait.

Het wordt erg heet in die serre met de panelen dicht, net stond er 33 graden op de thermometer en er er stond pas uurtje zon na een dag bewolking. Het is dus net een kas.

Vorige week heb ik in het tuincentrum een klein olijfboompje gekocht, in mijn enthousiasme nog een lavendel en lupine meegenomen.
De lupine heeft het zwaar, heb hem maar in teiltje gezet, want hij zuipt water door de hitte. Heb er niet bij stil gestaan.

Hebben jullie tips voor planten tegen de zon kunnen, tegen de hitte, niet heel snel giga groot gaan worden door de combi zon en hitte en ook niet te veel verzorging vergen. Ik kan me voorstellen dat ik dan op meer lavendel uitkom, maar misschien zijn er nog andere (mediterraanse) planten die het goed doen?
[..]
Er mag vanuit de regels van de VvE niets bevestigd / afgedekt worden behalve zonwering. Ik wil ook geen folie, want ik heb vanuit de woonkamer een geweldig uitzicht op alleen maar groene bomen. O+

Het gaat dus vooral om welke planten er tegen zouden kunnen.
Misschien een frangipane
https://www.palmaverde.nl(...)pani-tempelboom.html
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209380875
quote:
Dank, dat ziet er mooi uit!
pi_209381421
Een palm, wisselbloem of een banaan @NedKelly O+
En eventueel een strelitizia :)
pi_209384473
Mensen, overweeg toch koriander voor je siertuin. Hartstikke schattig en als het eenmaal groeit, zaait het zichzelf uit als een gek.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209385116
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:17 schreef NedKelly het volgende:

Hebben jullie tips voor planten tegen de zon kunnen, tegen de hitte, niet heel snel giga groot gaan worden door de combi zon en hitte en ook niet te veel verzorging vergen. Ik kan me voorstellen dat ik dan op meer lavendel uitkom, maar misschien zijn er nog andere (mediterraanse) planten die het goed doen?
Afrikaanse lelie doet het bij mij in de kas goed.

Net als sommige kruiden trouwens: bieslook en de colaplant. M'n colaplant is enorm - op een behapbare manier :+ - en ziet er heel fraai uit. Bij deze planten moet je denk ik wel regelmatig water geven.

Bieslook door colaplant heen:



[ Bericht 7% gewijzigd door Claudia_x op 03-06-2023 10:35:57 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209391487
Er zijn bloeiers in de voorpostzegel *O*
Veel akelei met nu 2 bloeiers erbij:
Duizendschoon

Damastbloem


En een flinke plant citroenmelisse!
pi_209391882
Cool.
Ik had vandaag thee van blaadjes citroenmelisse en munt. Ik ging ze stekken en de blaadjes die van de daarvoor geplukte steeltjes af moesten heb ik voor thee gebruikt.

Gisteren kregen we een adoptieplant van de buren, die hadden ze gekregen toen ze hier kwamen wonen, maar na 3 locaties te hebben geprobeerd was de buuf er klaar mee, ik denk dat hij niet kleurig genoeg is. Is ook niet helemaal wat voor mij, maar ach, voorlopig ruimte zat in de kale tuin, dus we zullen er goed voor zorgen en tzt ook wel weer weggeven. Het is een bolletje op stam, volgens mij een viburnum tinus ofzo.
pi_209395181
Dank voor de tips, binnenkort maar wat uitzoeken bij het tuincentrum.
pi_209395311
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 08:27 schreef NedKelly het volgende:
Dank voor de tips, binnenkort maar wat uitzoeken bij het tuincentrum.
De Gamma heeft momenteel een actie: vier Afrikaanse lelies voor 9,99 euro.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209395319
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 20:53 schreef Blues het volgende:
Er zijn bloeiers in de voorpostzegel *O*
Veel akelei met nu 2 bloeiers erbij:
Duizendschoon
[ afbeelding ]
Damastbloem
[ afbeelding ]

En een flinke plant citroenmelisse![ afbeelding ]

Goed uitkijken met de citroenmelisse, want die woekert.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209395371
Opvolgposting:

quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:42 schreef Claudia_x het volgende:
[...]

Tot slot een vraag: weet iemand wat dit voor plant is? De rare vorm komt doordat ik 'em heb verplaatst en de takken gingen hangen. (Dat verplaatsen zou een stomme zet zijn als het onkruid blijkt te zijn. :+)

De plant bloeit, dus ik weet nu zeker dat het een walstroleeuwenbek is:



Op de achtergrond wordt de bloemenweide mooier en mooier. Op dit moment zijn er nog vooral ratelaars (geel) te zien, maar de orchideeën (paars) zijn net begonnen met bloeien:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209395422
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 21:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb deze plant gekocht. Planten eigenlijk, er zitten zo 15 stekken in de pot. Het zou Agastache Mango Tango zijn, dropplant dus.

[ afbeelding ]

De bladeren lijken alleen niet op dropplant. Wat zou dit kunnen zijn? Het is iets bijvriendelijks in elk geval. Ik heb hem bij een imker gekocht die sinds kort ook in de biologische bijenplanten zit. Het heeft denk ik niet veel zin om hen te mailen helaas.

Ik had mijn zinnen wel op die Mango Tango gezet eigenlijk -O-
Heb je het mysterie al opgelost?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 4 juni 2023 @ 09:39:12 #109
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209395503
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je het mysterie al opgelost?
Nee, daar ben ik niet meer aan toe gekomen. Ik heb de plant(en) dagelijks een plons water gegeven maar het viel er steeds zo doorheen. Gisteren wilde ik de plantjes in individuele potten zetten. Maar ze braken bijna af, zo verdord waren ze. Ik heb dus eerst de boel een uur in een emmer water gezet. Straks eens kijken of er al iets mee te beginnen is.

Ik heb trouwens vorige week een ministukje paardenstaart ergens gevonden. Het is daar zeer voedzame grond dus ik had het niet verwacht. Ik hou het goed in de gaten.
Spoilers!
pi_209395556
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik heb trouwens vorige week een ministukje paardenstaart ergens gevonden. Het is daar zeer voedzame grond dus ik had het niet verwacht. Ik hou het goed in de gaten.
Bij mij zit paardenstaart ook niet alleen op arme grond. Het patroon lijkt eerder te zijn: waar er ruimte voor is en waar zon is, is paardenstaart.

Wat ik bewonderenswaardig vind aan paardenstaart, is dat een spriet die je weghaalt de volgende dag alweer 6-10 cm lang kan zijn. Dat maakt plukken en wieden volstrekt futiel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 4 juni 2023 @ 09:58:44 #111
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209395690
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij mij zit paardenstaart ook niet alleen op arme grond. Het patroon lijkt eerder te zijn: waar er ruimte voor is en waar zon is, is paardenstaart.

Wat ik bewonderenswaardig vind aan paardenstaart, is dat een spriet die je weghaalt de volgende dag alweer 6-10 cm lang kan zijn. Dat maakt plukken en wieden volstrekt futiel.
Het is helemaal een drama als die troep tussen je stenen groeit zoals bij mij aan de voorkant. Krijg je nooit meer weg, tenzij je de boel afgraaft. Ben absoluut geen liefhebber van chemische bestrijdingsmiddelen, maar Paardenstaart... Daar zet ik mijn principes wel even voor opzij.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209395847
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:58 schreef Twieki het volgende:

[..]
Het is helemaal een drama als die troep tussen je stenen groeit zoals bij mij aan de voorkant. Krijg je nooit meer weg, tenzij je de boel afgraaft. Ben absoluut geen liefhebber van chemische bestrijdingsmiddelen, maar Paardenstaart... Daar zet ik mijn principes wel even voor opzij.
Dat probleem heb ik ook gehad. Als je op deze foto inzoomt, zie je achter de witte bank de dikke pakken paardenstaart door de tegels groeien:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb een tijd geprobeerd er elke week met de bosmaaier overheen te gaan, maar het bleef gewoon teruggroeien. Uiteindelijk heb ik de tegels weggehaald en ben ik er met een stofkam doorheen gegaan:



Dat gaat nog steeds goed:



Op één uitzondering na: de rand die grenst aan de border, op de onderste foto rechts. Daar komt nog steeds paardenstaart door de halfverharding in op. Ik heb die border nu weggehaald en vervangen door gras. De rand heb ik afgedekt met plastic om paardenstaart te laten afsterven. Ik doe m'n uiterste best om het zonder chemische bestrijdingsmiddelen op te lossen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209396983
Er staat iets in de tuin waarvan plantnet zegt dat het een kleine Teunisbloem zou moeten zijn.
Nou, laat dat klein maar weg, die komt tot halverwege de schutting 😅



Het wachten is dus op 13 juni lees ik :+

quote:
Rond zijn naamdag op 13 juni, bloeit de eerste teunisbloem, vandaar. Die bloei gaat door tot september en soms zelfs oktober. Aan het eind van het seizoen heeft één enkele plant vele honderden bloemen geproduceerd!
  zondag 4 juni 2023 @ 12:43:17 #114
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_209396992
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat probleem heb ik ook gehad. Als je op deze foto inzoomt, zie je achter de witte bank de dikke pakken paardenstaart door de tegels groeien:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb een tijd geprobeerd er elke week met de bosmaaier overheen te gaan, maar het bleef gewoon teruggroeien. Uiteindelijk heb ik de tegels weggehaald en ben ik er met een stofkam doorheen gegaan:

[ afbeelding ]

Dat gaat nog steeds goed:

[ afbeelding ]

Op één uitzondering na: de rand die grenst aan de border, op de onderste foto rechts. Daar komt nog steeds paardenstaart door de halfverharding in op. Ik heb die border nu weggehaald en vervangen door gras. De rand heb ik afgedekt met plastic om paardenstaart te laten afsterven. Ik doe m'n uiterste best om het zonder chemische bestrijdingsmiddelen op te lossen.
Roundup doet wonderen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_209397647
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:42 schreef Blues het volgende:
Er staat iets in de tuin waarvan plantnet zegt dat het een kleine Teunisbloem zou moeten zijn.
Nou, laat dat klein maar weg, die komt tot halverwege de schutting 😅

[ afbeelding ]

Het wachten is dus op 13 juni lees ik :+
[..]

Teunisbloemen vind ik leuk! Ik vrees dat ik ze hier voor onkruid aanzie en in een vroeg stadium weghaal. Twee jaar geleden heb ik ze wel nog gezien:



Ik zal volgend jaar beter opletten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 4 juni 2023 @ 14:42:30 #116
43653 sigme
Veraan
pi_209397889
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:42 schreef Blues het volgende:
Er staat iets in de tuin waarvan plantnet zegt dat het een kleine Teunisbloem zou moeten zijn.
Nou, laat dat klein maar weg, die komt tot halverwege de schutting 😅

[ afbeelding ]

Het wachten is dus op 13 juni lees ik :+
[..]

Kleine Teunisbloem heeft kleine bloempjes. Het spectaculaire van teunisbloem is dat je de bloemen kan *zien* opengaan. ‘sAvonds kijken!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 4 juni 2023 @ 14:57:23 #117
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_209398044
*vraagje*

We zijn hier in huis bar slecht in tuinieren. Hebben daarom veel tegels in de tuinen (en kunstgras) :')

Nu wil ik beginnen met kleine stukjes in de achtertuin aanpakken. We hebben één hoek in de volle felle brandzon en één hoek in de eeuwige schaduw :+

Ik wil in beide hoeken iets maken. Een border/bak met planten/bloemen oid. Ik heb echt geen idee. De hete zonplek kan 150x50 cm worden maximaal, en de schaduwplek 100x40 cm ongeveer.

Heeft iemand tips/inspiratie/ideeën? Ik kom bij googlen niet veel verder dan lavendel, dropplant en duizendblad voor de zon zijde, dus sta open voor suggesties O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_209399865
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 14:57 schreef tombolafan het volgende:
*vraagje*

We zijn hier in huis bar slecht in tuinieren. Hebben daarom veel tegels in de tuinen (en kunstgras) :')

Nu wil ik beginnen met kleine stukjes in de achtertuin aanpakken. We hebben één hoek in de volle felle brandzon en één hoek in de eeuwige schaduw :+

Ik wil in beide hoeken iets maken. Een border/bak met planten/bloemen oid. Ik heb echt geen idee. De hete zonplek kan 150x50 cm worden maximaal, en de schaduwplek 100x40 cm ongeveer.

Heeft iemand tips/inspiratie/ideeën? Ik kom bij googlen niet veel verder dan lavendel, dropplant en duizendblad voor de zon zijde, dus sta open voor suggesties O+
Wat leuk dat je je tegeltuin wat groener wilt maken! Ben je bereid om kunstgras weg te halen? Dat gaat denk ik al een enorm verschil maken. Als je gras hebt, committeer je jezelf wel aan ongeveer één keer per week maaien (met uitzondering van de wintermaanden), maar er kan in mijn optiek niets op tegen de geur van versgemaaid gras. En je zorgt er dan meteen voor dat het water goed weg kan lopen.

Ben je tevreden met de hoeveelheid schaduw in je tuin? Zo niet, dan zou een eerste stap kunnen zijn om na te denken over een kleine boom of struik die schaduw biedt.

Dan zit je met de kwestie border versus bak. Een voordeel aan een bak is dat je minder hoeft te bukken bij het tuinieren. Ik ben zelf geen fan van bakken: planten drogen snel uit en doen het bovendien vaak beter in de volle grond. Wat je zou kunnen doen is dat je met een kleine border begint en je die langzaam wat uitbreidt naarmate het tuinieren bevalt en je er lol in krijgt. Zo kun je je tuin geleidelijk ontwikkelen.

Als je planten selecteert, is het handig om te weten wat voor soort grond je hebt: veen, klei, zand? Kies planten waarvan je leest dat ze het goed doen in jouw grond. Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kun je een borderpakket kopen voor zon of schaduw. Dan heb je meteen een mooie combinatie van planten.

Dit zijn enkele van mijn favoriete planten voor de zon.


Met stip op één staat rudbeckia, vooral de gele. Dit is rudbeckia fulgida 'Goldsturm'. Het is een heel gemakkelijke plant die weelderig bloeit in de late zomer.


Siergras stipa tenuissima 'Ponytails'. Vangt altijd het licht mooi. Heeft weinig onderhoud nodig (één keer per jaar snoeien) en is het hele jaar door mooi.


Pennisetum. Zie de opmerkingen bij het vorige siergras.


Kerrieplant. Contrasteert met andere planten vanwege het grijsgroene blad. Bloeit mooi (subtiel geel). Je kunt de plant makkelijk stekken: knip een tak eraf en steek de tak in de grond. Is ook een heel makkelijke plant die weinig onderhoud nodig heeft.


Wolfsmelk. Dit is euphorbia characias wulfenii. Er zijn veel verschillende soorten wolfsmelken. Sommige hebben rood blad, andere zijn geschikt voor natte grond. Alle wolfsmelken die ik ken zijn mooi en makkelijk. Sommige worden vrij fors. Dat is fijn, want dan hoef je minder onkruid te verwijderen.


Brem: makkelijk, groeit snel, bloeit weelderig in de lente. Wordt al gauw een soort struik. Je moet erop letten dat je de plant elk jaar op het juiste moment flink snoeit.


Geraniums, die je op deze foto rondom de opgaande plant ziet staan. Dit is geranium 'rozanne', mijn favoriet omdat die lang en weelderig bloeit. Geraniums kunnen ook in de halfschaduw staan.


Salvia. Dit is salvia nemorosa 'Mainacht'. De plant had bij mij even nodig om op gang te komen, maar de opgaande vorm is mooi en uitgebloeid zijn de bloemen ook nog fraai. Op de voorgrond linksonder zie je nepeta racemosa 'Walker's Low' staan, kattenkruid. Ik heb er geen goede foto van omdat ik de plant kort heb (vorig jaar in het najaar geplant). Nu valt me op dat de plant in die border de show steelt: salvia moet nog uitlopen, maar kattenkruid bloeit al weelderig.

Voor de (half-)schaduw:


Brunnera macrophylla 'Jack Frost' gecombineerd met varens. Het blad van bunnera is fraai. Vaak wordt voor de schaduw hosta aanbevolen, maar hosta's hebben doorgaans te lijden onder slakkenvraat. Mijn brunnera is nog nooit aangevreten en het blad is minstens zo mooi. Varens mogen sowieso niet ontbreken in de schaduw. Let er wel op dat brunnera een beetje zon nodig heeft. Weinig planten zijn geschikte voor volledige schaduw.


In mijn vorige tuin had ik een combinatie van hosta, heuchera en vrouwenmantel staan. Van hosta heb ik al gezegd dat dat niet goed beviel. Heuchera en vrouwenmantel bevielen wel. Vrouwenmantel is een beetje een saai plantje, maar regendruppels op de plant zijn spectaculair. En heuchera heb je tegenwoordig in allerlei warme kleuren. Beide planten bloeien, maar je neemt ze vooral vanwege het blad.

Verder raad ik je aan om wat oude OP's te bekijken die ik heb opgesteld. In de OP heb ik op een rij gezet welke planten bij Fok'ers het vaakst voorkwamen in een bepaald deel van deze reeks. Vaak zijn dat favoriete planten. Je krijgt dan meteen een beeld van wat in welke periode bloeit en wat goede combinaties zijn. En in de tuin van @Seven. zie je goed wat voor mooie schaduwplanten er zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 04-06-2023 17:08:11 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 4 juni 2023 @ 16:55:39 #119
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_209399951
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 16:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat leuk dat je je tegeltuin wat groener wilt maken! Ben je bereid om kunstgras weg te halen? Dat gaat denk ik al een enorm verschil maken. Als je gras hebt, committeer je jezelf wel aan ongeveer één keer per week maaien (met uitzondering van de wintermaanden), maar er kan in mijn optiek niets op tegen de geur van versgemaaid gras. En je zorgt er dan meteen voor dat het water goed weg kan lopen.

Ben je tevreden met de hoeveelheid schaduw in je tuin? Zo niet, dan zou een eerste stap kunnen zijn om na te denken over een kleine boom of struik die schaduw biedt.

Dan zit je met de kwestie border versus bak. Een voordeel aan een bak is dat je minder hoeft te bukken bij het tuinieren. Ik ben zelf geen fan van bakken: planten drogen snel uit en doen het bovendien vaak beter in de volle grond. Wat je zou kunnen doen is dat je met een kleine border begint en je die langzaam wat uitbreidt naarmate het tuinieren bevalt en je er lol in krijgt. Zo kun je je tuin geleidelijk ontwikkelen.

Als je planten selecteert, is het handig om te weten wat voor soort grond je hebt: veen, klei, zand? Kies planten waarvan je leest dat ze het goed doen in jouw grond. Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kun je een borderpakket kopen voor zon of schaduw. Dan heb je meteen een mooie combinatie van planten.

Dit zijn enkele van mijn favoriete planten voor de zon.

[ afbeelding ]
Met stip op één staat rudbeckia, vooral de gele. Dit is rudbeckia fulgida 'Goldsturm'. Het is een heel gemakkelijke plant die weelderig bloeit in de late zomer.

[ afbeelding ]
Siergras stipa tenuissima 'Ponytails'. Vangt altijd het licht mooi. Heeft weinig onderhoud nodig (één keer per jaar snoeien) en is het hele jaar door mooi.

[ afbeelding ]
Pennisetum. Zie de opmerkingen bij het vorige siergras.

[ afbeelding ]
Kerrieplant. Contrasteert met andere planten vanwege het grijsgroene blad. Bloeit mooi (subtiel geel). Je kunt de plant makkelijk stekken: knip een tak eraf en steek de tak in de grond. Is ook een heel makkelijke plant die weinig onderhoud nodig heeft.

[ afbeelding ]
Wolfsmelk. Dit is euphorbia characias wulfenii. Er zijn veel verschillende soorten wolfsmelken. Sommige hebben rood blad, andere zijn geschikt voor natte grond. Alle wolfsmelken die ik ken zijn mooi en makkelijk. Sommige worden vrij fors. Dat is fijn, want dan hoef je minder onkruid te verwijderen.

[ afbeelding ]
Brem: makkelijk, groeit snel, bloeit weelderig in de lente. Wordt al gauw een soort struik. Je moet erop letten dat je de plant elk jaar op het juiste moment flink snoeit.

[ afbeelding ]
Geraniums, die je op deze foto rondom de opgaande plant ziet staan. Dit is geranium 'rozanne', mijn favoriet omdat die lang en weelderig bloeit. Geraniums kunnen ook in de halfschaduw staan.

[ afbeelding ]
Salvia. Dit is salvia nemorosa 'Mainacht'. De plant had bij mij even nodig om op gang te komen, maar de opgaande vorm is mooi en uitgebloeid zijn de bloemen ook nog fraai. Op de voorgrond linksonder zie je nepeta racemosa 'Walker's Low' staan, kattenkruid. Ik heb er geen goede foto van omdat ik de plant kort heb (vorig jaar in het najaar geplant). Nu valt me op dat de plant in die border de show steelt: salvia moet nog uitlopen, maar kattenkruid bloeit al weelderig.

Voor de (half-)schaduw:

[ afbeelding ]
Brunnera macrophylla 'Jack Frost' gecombineerd met varens. Het blad van bunnera is fraai. Vaak wordt voor de schaduw hosta aanbevolen, maar hosta's hebben doorgaans te lijden onder slakkenvraat. Mijn brunnera is nog nooit aangevreten en het blad is minstens zo mooi. Varens mogen sowieso niet ontbreken in de schaduw. Let er wel op dat brunnera een beetje zon nodig heeft. Weinig planten zijn geschikte voor volledige schaduw.

Verder raad ik je aan om wat oude OP's te bekijken die ik heb opgesteld. In de OP heb ik op een rij gezet welke planten bij Fok'ers het vaakst voorkwamen in een bepaald deel van deze reeks. Vaak zijn dat favoriete planten. Je krijgt dan meteen een beeld van wat in welke periode bloeit en wat goede combinaties zijn. En in de tuin van @:Seven. zie je goed wat voor mooie schaduwplanten er zijn.
Bedankt voor je uitgebreide post!

Ik ga zeker de oude topics/OP's eens teruglezen O+

Kunstgras eruit krijg ik (voorlopig) er niet door denk ik (en vind ik zelf nogal heftig ook :+ ) maar misschien later :7

Stomme vraag misschien, maar kan ik een border maken op de tegels? :? Dus niet de tegels verwijderen maar er gewoon bovenop gaan plaatsen? :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_209399959
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2023 14:42 schreef sigme het volgende:


Kleine Teunisbloem heeft kleine bloempjes. Het spectaculaire van teunisbloem is dat je de bloemen kan *zien* opengaan. ‘sAvonds kijken!
Dank, ga ik doen *O*
pi_209400036
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 16:55 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Bedankt voor je uitgebreide post!

Ik ga zeker de oude topics/OP's eens teruglezen O+

Kunstgras eruit krijg ik (voorlopig) er niet door denk ik (en vind ik zelf nogal heftig ook :+ ) maar misschien later :7

Stomme vraag misschien, maar kan ik een border maken op de tegels? :? Dus niet de tegels verwijderen maar er gewoon bovenop gaan plaatsen? :D
Zou ik niet doen. Ik zou bijvoorbeeld één tegel of een paar tegels eruit wippen. Anders is het lastig voor een plant om goed te wortelen. Er zijn wel planten die ermee om kunnen gaan. Vooral rotsplanten houden ervan om op of bij tegels te groeien.

Een groot deel van mijn achtertuin bestaat uit plastic met daarop puin en een dunne laag aarde. Wat grappig is om te zien, is dat sommige planten daar enorm in gedijen. Het is er bijvoorbeeld altijd heel nat, wat logisch is omdat het water niet weg kan lopen. Dus planten die graag nat staan, hebben het er naar hun zin. Maar je bent dan wel veel beperkter in je plantenkeuze.

Je kunt natuurlijk een bak op tegels maken. Als de bak hoog genoeg is, zullen veel planten het prima doen. Ik zou dan wel planten kiezen die tegen droogte kunnen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 4 juni 2023 @ 17:15:49 #122
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_209400156
Dank, ik neem het allemaal mee :Y

Eerst maar eens trampoline verkopen en konijnenhok verplaatsen.

De planten wordt een zomervakantie project denk ik :D

Eerst een plan maken en alles bouwen na alle informatie doorgelezen te hebben *O*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_209400222
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 17:15 schreef tombolafan het volgende:
Dank, ik neem het allemaal mee :Y

Eerst maar eens trampoline verkopen en konijnenhok verplaatsen.

De planten wordt een zomervakantie project denk ik :D

Eerst een plan maken en alles bouwen na alle informatie doorgelezen te hebben *O*
Bedenk ook dat een warme week zonder regen geen goed moment is om aan te planten. Plant liever in een week met regen waarin de zon niet zo heel fel schijnt. De beste periode om te planten is zelfs de herfst.

Niet dat ik me daaraan houd. Ik (ver)plant gerust als het warm is, maar dan improviseer ik schaduw door bijvoorbeeld een tuinstoel voor de plant te zetten en ik geef twee keer per dag water aan de voet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209400306

Ik ben ook fan van de Teunisbloem. Een belangrijke voedselbron voor vele nachtvlinders O+
pi_209400612
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 17:15 schreef tombolafan het volgende:
Dank, ik neem het allemaal mee :Y

Eerst maar eens trampoline verkopen en konijnenhok verplaatsen.

De planten wordt een zomervakantie project denk ik :D

Eerst een plan maken en alles bouwen na alle informatie doorgelezen te hebben *O*
Kijk voor inspiratie ook eens bij diverse webwinkels/kwekerijen naar hun borderpakketten, zo heb je bijvoorbeeld bij Yarinde een uitgebreid aanbod https://www.yarinde.nl/bo(...)ZEAAYASABEgJAqfD_BwE. Hoef je niet perse daar te bestellen, veel planten kun je ook bij je lokale tuincentrum/kwekerij vinden
  zondag 4 juni 2023 @ 18:11:53 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209400646
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 17:15 schreef tombolafan het volgende:
Dank, ik neem het allemaal mee :Y

Eerst maar eens trampoline verkopen en konijnenhok verplaatsen.

De planten wordt een zomervakantie project denk ik :D

Eerst een plan maken en alles bouwen na alle informatie doorgelezen te hebben *O*
Ik zou lekker tegels wippen, in plaats van bakken erop. En als je onderhoudsvriendelijk wil, dan zet je alle grond vol met bodembedekkers.

Wat je ook nog kunt overwegen: zet een mooie Japanse esdoorn of een Japanse hulst bolboompje (Ilex) neer bijvoorbeeld. De laatste lijkt op buxus maar geen last van buxusmot. Met een boompje van zo'n 150cm heb je gelijk wat hoogte. Eronder zet je vol met bodembedekkers of wat andere laagblijvende planten, en klaar ben je. Japanse esdoorn snoei je in principe niet eens (wel ff checken of die goed tegen volle zon kan).
Resistance is futile.
  zondag 4 juni 2023 @ 18:36:20 #127
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209400880
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:42 schreef Blues het volgende:
Er staat iets in de tuin waarvan plantnet zegt dat het een kleine Teunisbloem zou moeten zijn.
Nou, laat dat klein maar weg, die komt tot halverwege de schutting 😅

[ afbeelding ]

Het wachten is dus op 13 juni lees ik :+
[..]

Heh wat? Tot halverwege de schutting? Kolere. Heb er net 3 geplant. Kaartje geeft aan dat ie niet hoger wordt dan 25 cm.

Gaat dan om de Oenothera Speciosa 'Siskiyou'.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209401547
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:36 schreef Twieki het volgende:

[..]
Heh wat? Tot halverwege de schutting? Kolere. Heb er net 3 geplant. Kaartje geeft aan dat ie niet hoger wordt dan 25 cm.

Gaat dan om de Oenothera Speciosa 'Siskiyou'.
Die wordt inderdaad maar 20-30 cm hoog.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209401864
Blommen:





En ik vind dit er cool uitzien:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209403286
Mooie foto’s weer! En bedankt voor je uitgebreide post ook namens mij @Claudia_x. Wij hebben een stukje grond wat grotendeels in de schaduw ligt en ik vind het ook lastig om daar iets voor te bedenken. Hier kan ik wel wat mee!

Ennnn 2 papaverknoppen zijn uitgekomen O+:



Hier zie je goed hoe lang ze zijn :D



De rozen zijn inmiddels alweer deels uitgebloeid, maar deze foto was van een week geleden:

Venus in pocketformaat
Š loveli
pi_209403676
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 19:48 schreef Claudia_x het volgende:
Blommen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En ik vind dit er cool uitzien:
[ afbeelding ]
Is die laatste een babytoorts?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209403766
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 21:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Is die laatste een babytoorts?
Ja. Of het is een toorts die klein is gebleven vanwege relatief weinig licht. Of het is een kleinblijvende soort. Het lijkt erop dat-ie binnenkort gaat bloeien.

Ik heb nu denk ik vier verschillende toortsen in de tuin staan. Ze komen op de gekste plekken op. Twee toortsen vond ik aan de voet van andere planten, wat geen logische plek is.

Dat is het enige jammere aan het verwijderd hebben van tegels in de tuin: toortsen kwamen graag tussen de tegels op. Nu zijn ze hun lievelingsplek kwijt en is het maar hopen dat ze zich uitzaaien
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209404779
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 22:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja. Of het is een toorts die klein is gebleven vanwege relatief weinig licht. Of het is een kleinblijvende soort. Het lijkt erop dat-ie binnenkort gaat bloeien.

Ik heb nu denk ik vier verschillende toortsen in de tuin staan. Ze komen op de gekste plekken op. Twee toortsen vond ik aan de voet van andere planten, wat geen logische plek is.

Dat is het enige jammere aan het verwijderd hebben van tegels in de tuin: toortsen kwamen graag tussen de tegels op. Nu zijn ze hun lievelingsplek kwijt en is het maar hopen dat ze zich uitzaaien
Schattig O+

Mijne zijn recht monsterlijk aan het worden, ik ben elke keer weer verbaasd.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 5 juni 2023 @ 09:11:19 #134
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_209406374
Nog geen maand geleden stond het pad naast het tuinhuisje nog blank door enorme regenval en nu begint de droogte alweer duidelijk zichtbaar te worden bij diverse planten...
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_209406681
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 16:55 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Bedankt voor je uitgebreide post!

Ik ga zeker de oude topics/OP's eens teruglezen O+

Kunstgras eruit krijg ik (voorlopig) er niet door denk ik (en vind ik zelf nogal heftig ook :+ ) maar misschien later :7

Stomme vraag misschien, maar kan ik een border maken op de tegels? :? Dus niet de tegels verwijderen maar er gewoon bovenop gaan plaatsen? :D
Wat @Claudia_x zegt: veel makkelijker om de tegels wel te verwijderen. Maar je hoeft niet alle zand/grond af te graven daaronder hoor, ik heb hier de toplaag van het zand een beetje vermengd met bemeste tuinaarde en telkens als ik iets plant stop ik wat compost in het plantgat. Veel planten, vooral inheemse, houden wel van wat armere grond. En niet te bang zijn: bij tuinieren gaat er wel eens wat mis en gaat er een plant dood. Dat hoort erbij. En geeft je lekker weer een kans om iets nieuws uit te proberen. Het meest frustrerende wat je kunt doen is om de hele tijd te proberen iets in leven te houden wat helemaal niet wil groeien op de plaats waar jij dat had bedacht om wat voor reden dan ook (bodemsamenstelling, zon/schaduw/vocht/droogte/wind/tocht/whatever). Dus gewoon uitgraven, weggeven als het nog zin heeft, en opnieuw beginnen. There’s no shame in that.
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 10:15:46 #136
5428 crew  miss_sly
pi_209406938
Mijn roos bloeit zooo mooi O+

18fbeb50f1e08c9c1e9ecbe9725b5dc829e79429.jpg?1685952939

En hij ruikt heerlijk!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209409020
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 23:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Schattig O+

Mijne zijn recht monsterlijk aan het worden, ik ben elke keer weer verbaasd.
Deze is bij mij tamelijk monsterlijk:



Ik doe regelmatig een rondje door de tuin met de kinderen en die vragen dan van bepaalde (in hun ogen monsterlijke) planten of het vleesetende planten zijn. Vooral klaproosknoppen vinden ze eng. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209410049
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Deze is bij mij tamelijk monsterlijk:

[ afbeelding ]
Mijn monsters:
quote:
Ik doe regelmatig een rondje door de tuin met de kinderen en die vragen dan van bepaalde (in hun ogen monsterlijke) planten of het vleesetende planten zijn. Vooral klaproosknoppen vinden ze eng. :D
Die vind ik ook soms eng
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209410063
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 15:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn monsters:
[ afbeelding ]
Oh, die zijn al veel verder!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209410147
De tuinhulp is hersteld na 5 weken.
Samen de uitgestelde werken in de voortuin gedaan.
Eerst de boom, een es, tot boom gemaakt met het snoeien van enorme zijscheuten.
Verder groeit tie harstikke scheef naar het licht.
Omdat “ hij geen appels geeft” alsnog omgezaagd. Kale boel nu.😢 ondanks de dikke bomen erachter in het grasveld.



Verder is 99% van zevenblad eruit…de 4 stuks delphinium eronder waren bodembedekkers geworden…en zijn weer geleid langs een stokje.
De cistus heeft een eerste bloem in een inmiddels giga struik.
Van de week weer Gaura kopen en die leuke blauwe geranium waarvan ik de naam nu kwijt ben.

Weer de waterslang uitgelegd en een berg water gegeven aan alle planten mn de hortensia.

[ Bericht 22% gewijzigd door AnneX op 05-06-2023 15:30:52 ]
pi_209410326
quote:
17s.gif Op maandag 5 juni 2023 15:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh, die zijn al veel verder!
:Y
Grootste komt tot mijn sleutelbeen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209410830
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 15:25 schreef AnneX het volgende:
De tuinhulp is hersteld na 5 weken.
Samen de uitgestelde werken in de voortuin gedaan.
Eerst de boom, een es, tot boom gemaakt met het snoeien van enorme zijscheuten.
Verder groeit tie harstikke scheef naar het licht.
Dit is je esdoorn, toch? 8-) Of beter gezegd, was. ;( Ga je er iets voor in de plaats zetten, een langzaam groeiende en klein blijvende Japanse esdoorn bijvoorbeeld?

Bedoel je geranium rozanne? Heb je die nog ergens? Je kunt die namelijk heel makkelijk scheuren.

En zo te zien heb jij ook geum Mrs. Bradshaw? Ik heb 'em weggehaald uit een bepaalde border en nu groeien er ineens vier! Die doet het geweldig hier, maar ik vind zelf de kleur een beetje moeilijk. Hij vloekt hier enorm bij de diverse rozetinten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209413038
Neuh, de esdoorn was komen aanwaaien en ik liet hem staan.
Wilde “iets groens” als boom achterlaten op de wereld. Verder is tuintje eigenlijk te klein voor een boom.
Er staan 10-12 dikke bomen binnen 20 meter ook. ( eerste foto links van de heg en brievenbussen)
Alhoewel nog even en Cistus haalt hem in. En staat in een ander vak dan Geum.

Dat is Rozanne ja. Die staat ook - ontdaan van zevenblad - in een ander vak en nogal
triest erbij. Die moet nog even herstellen.
Zevenblad stond kniehoog hč…🙃
pi_209413139
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:27 schreef AnneX het volgende:

Dat is Rozanne ja. Die staat ook - ontdaan van zevenblad - in een ander vak en nogal
triest erbij. Die moet nog even herstellen.
Zevenblad stond kniehoog hč…🙃
Moet je voor de gein eens met een spade een stuk eraf steken, ergens anders neerzetten en de eerste dagen wat water geven. Het verbaast mij telkens weer hoe gemakkelijk veel planten dan gewoon nog groeien. Ik doe het tegenwoordig zelfs wel eens bij planten die ik in het tuincentrum koop. Dat doe ik dan met de hand in plaats van een spade en zo maak ik van één plant twee of drie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 5 juni 2023 @ 19:42:34 #145
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209413291
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Moet je voor de gein eens met een spade een stuk eraf steken, ergens anders neerzetten en de eerste dagen wat water geven. Het verbaast mij telkens weer hoe gemakkelijk veel planten dan gewoon nog groeien. Ik doe het tegenwoordig zelfs wel eens bij planten die ik in het tuincentrum koop. Dat doe ik dan met de hand in plaats van een spade en zo maak ik van één plant twee of drie.
Oh, dat werkt bij veel planten perfect idd. :Y . Sterker nog, veel grassen moet je op een gegeven moment gaan scheuren. Anders groeien ze alleen nog aan de randen van de pol en niet meer in het midden.
pi_209424666
Iemand toevallig ervaring met het verplaatsen van olijfwilg? Ik heb 8 stuks opgehaald en geplant, ruim gat, voorgewaterd en grond gemengd met potgrond. De eerste vier zijn een paar dagen eerder geplant, en je ziet dat de bladeren helemaal slap zijn gaan hangen ten opzichte van de andere vier. Ik blijf ze elke dag water geven, al is het misschien teveel omdat ik lees dat olijfwilg niet van natte voeten houdt. Iemand tips?
  dinsdag 6 juni 2023 @ 21:31:57 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209424825
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:24 schreef Debuteer het volgende:
Iemand toevallig ervaring met het verplaatsen van olijfwilg? Ik heb 8 stuks opgehaald en geplant, ruim gat, voorgewaterd en grond gemengd met potgrond. De eerste vier zijn een paar dagen eerder geplant, en je ziet dat de bladeren helemaal slap zijn gaan hangen ten opzichte van de andere vier. Ik blijf ze elke dag water geven, al is het misschien teveel omdat ik lees dat olijfwilg niet van natte voeten houdt. Iemand tips?
Hoe zit het met de afwatering? Is het zware grond of heel los? Als het zware grond is, dan zou ik idd stoppen met water geven want olijf houdt echt van zon en droogte.
Resistance is futile.
pi_209424986
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:31 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe zit het met de afwatering? Is het zware grond of heel los? Als het zware grond is, dan zou ik idd stoppen met water geven want olijf houdt echt van zon en droogte.
Het is wel vrij zware grond, ik woon aan de ijssel. Het is trouwens geen olijf maar olijfwilg.
https://ibb.co/kQkzNPF
pi_209425066
quote:
Oh, dat werkt bij veel planten perfect idd. :Y . Sterker nog, veel grassen moet je op een gegeven moment gaan scheuren. Anders groeien ze alleen nog aan de randen van de pol en niet meer in het midden.

Werkt ook perfect op bamboe, als je er doorheen komt. Ik heb nu twee Fargesia Robusta Campbell staan en ik zit met smart te wachten tot ze groot genoeg zijn om te splitsen.

Ik heb van het voorjaar Vetiver gesplitst (een steriel diepwortelend gras wat ideaal is om hellingen mee te verstevigen), van een plant veertig planten gemaakt waarvan 35 stuks aangeslagen zijn. Dat is zich een mooie score.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 21:50:27 #150
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209425145
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:44 schreef Managarm het volgende:

[..]
Werkt ook perfect op bamboe, als je er doorheen komt. Ik heb nu twee Fargesia Robusta Campbell staan en ik zit met smart te wachten tot ze groot genoeg zijn om te splitsen.

Ik heb van het voorjaar Vetiver gesplitst (een steriel diepwortelend gras wat ideaal is om hellingen mee te verstevigen), van een plant veertig planten gemaakt waarvan 35 stuks aangeslagen zijn. Dat is zich een mooie score.
Hosta's en Persicaria's zijn ook heel makkelijk te delen. Met een spade een stuk knol eraf steken en ergens anders planten :+ .

Maar goeie tips!
pi_209425193
Vanmiddag naar een tuincentrum in het volgende dorp. Ook een kweker en heeeeel erg leeg al!
Zag een leuke ooievaarsbek Sanne. Leuk vanwege donker blad en wit bloempje.
Er was alleen een roze/wittige Gaura. Dan die maar, omdat ie lang bloeit ook ba knippen.
Oh, en een witte Delphinium. Of die blauwe met dunne stengels vanonder zevenblad vandaan nog stevige planten worden…?


  dinsdag 6 juni 2023 @ 22:31:05 #152
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209425769
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:40 schreef Debuteer het volgende:

[..]
Het is wel vrij zware grond, ik woon aan de ijssel. Het is trouwens geen olijf maar olijfwilg.
https://ibb.co/kQkzNPF
[ afbeelding ]
OK, olijfwilg zou ik niet te ver uit laten drogen.

quote:
Deze plant wenst een matig voedselrijke, droge tot vochthoudende, zandige bodem. Voor wat betreft de zuurgraad is ze vrij tolerant (pH = 5.5 - 8). Verlangt een plekje in de volle zon en verdraagt zomerse hitte redelijk, mits de standplaats voldoende vochthoudend is.
Testje op je grondsoort gevonden:

https://www.google.com/am(...)ik-in-mijn-tuin/amp/
Resistance is futile.
pi_209434492
Het wormenhotel doet het goed, maar ik word gek van de fruitvliegjes die er ook hun intrek hebben genomen.
We produceren meer gft dan de wormen aankunnen, dus ik overweeg een roterend compostvat, heeft iemand daar ervaring mee? In Utrecht had ik een grote compostton die ik van de gemeente had gekregen, maar het composteerde allemaal heel traag met eigenlijk alleen maar tuinafval erin. Een compostbak/hoop is hier geen optie.

Het wordt echt tijd dat er regen komt, al die net aangeplante plantjes hebben water nodig, ik blijf maar water geven en dat is eigenlijk tegen mijn principes in. Clematis Nelly Moser heeft 2 bloemen *O*
pi_209434614
Ja water geven
vind ik ook wel een dingetje.
Vanmiddag de potten gevuld met nieuwe plantjes. Eerst in een badje en dan met een handige methode in de pot met aarde. Vlijtige liezen, tijm, lavatera, aster.


pi_209440725
Oh ja, vorig jaar werden de vlijtige liezen opgegeten. Was ik vergeten.
Afwachten dan maar.
pi_209443528
Nagelkruid zegt plantnet in de voorpostzegel *O*

  donderdag 8 juni 2023 @ 17:28:28 #157
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209443766
Ik heb plantnet ook maar eens geprobeerd. Het plantje dat ik al een paar weken her en der uitgraaf is gewoon boterbloem :D
Spoilers!
pi_209443801
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 17:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb plantnet ook maar eens geprobeerd. Het plantje dat ik al een paar weken her en der uitgraaf is gewoon boterbloem :D
Lekker laten staan dus O+
Ik heb vandaag om een kluitje madeliefjes gemaaid :D
pi_209443809
Ik heb dit boompje uit zaad gekweekt twee jaar geleden, heeft altijd wat vorstschade maar komt vrolijk terug.

Het is een Moringa.

pi_209444750
Aha …een mierikswortelboom. Volgens google.
Met allemaal goeie eigenschappen als supplement.
Heb je al eens thee ervan gezet?
  vrijdag 9 juni 2023 @ 20:33:12 #161
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209456693
Ik heb ook eens wat foto's van mijn achtertuin gemaakt. Met de aanleg zijn we 5 jaar bezig geweest. Het is eindelijk waar het moet zijn. Nu moet er alleen nog veel gaan groeien. Het is de bedoeling dat het een propvolle weelderige prairietuin wordt. Ik zaaide tot nu toe bijna alles zelf. Eind van de zomer kijk ik wat ik nog mis (sowieos bomen) en dat koop ik dan bij een kweker.

Naast de oprit heb ik een stukje moestuin in de (meestal) schaduw gemaakt. Koolsoorten en sla groeien hier zo veel beter dan in de altijd zonnige moestuin.


De twee kale stukken zijn twee weken geleden ingezaaid met deels gras, deels laagblijvende wilde bloemen.


Een paar weken geleden hebben we de rekken voor klimplanten bevestigd. Gisteren is er een schaduwdoek bezorgd.


Deze lupine is onze favoriet O+ De bloemen zijn gaaf maar de bladeren zijn zeker zo mooi. En lekker zacht O+ Ik moet wel ergens een rek kopen zodat hij niet zo omvalt. De kniphofia hier aan de voorkant begint ook heel gaaf te worden.


Hier een doorkijkje naar de bessenstruiken. De rechterbak heeft inmiddels ook schors.


Vorig weekend hebben we deze bak aangelegd. Dinsdag heb ik er een plukbloemenmengsel in gezaaid. Ik koop ivm het milieu geen plukbloemen meer en hoop ze volgend jaar uit eigen tuin te kunnen halen.


De onbekende plantjes waar ik eerder over postte heb ik vorige week uit elkaar gehaald en in potten gedaan. Ze staan nu in de schaduw, dat lijken ze te prefereren.


In diezelfde schaduw vond ik wat aardbeienplanten. Die hebben voeding, stro en een plekje in de zon gekregen.


En in heb ook wat aangewaaide klaprozen *O* Full disclosure voor AnneX: in deze speciekuip staat het enorm verwaarloosde vijgenboompje dat ik van de CUL SC kreeg :@


Dat was de achtertuin. We hebben hiernaast nog 800 vierkante meter. Dat is deels moestuin en wordt deels bloemenweide, fruitbomen, wildernis, etc. Dat wordt het volgende project.

Ik heb over de achtertuin soms wat dubbele gevoelens. Ik ben blij dat het af is. Maar ik ben geen ontwerpgenie en het is nog zo kaal. Ik ben ook geen fan van al die schors maar kale grond en nog grote projecten te gaan is echt geen optie. Ik mis het onkruid tot heuphoogte denk ik gewoon een beetje.
Spoilers!
pi_209456755
Wow wat is dat MOOIIII geworden _O_
pi_209456868
Wat een werk _O_ erg fraai geworden die zitkuil met pergola. De rest komt wel joh, het is een jonge tuin. Maar ik snap je wel, wij hebben ook een heleboel ‘onkruid’ tot heuphoogte, de buurt zal er vast schande van spreken, ik ben vooral blij dat er gewoon wat leven in de tuin is
  vrijdag 9 juni 2023 @ 20:50:29 #164
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209456873
Toffe tuin hoor! Ik zie veel potentie. En ja kaal... ik blijf erbij. Plant/zaai veel. Dan ziet er toch wel. Tja, beter uit.
Deze border van 8x5m is nu 2.5 jaar geleden in het najaar aangeplant:

Zijn wij echt super blij mee :).

Of dit bijv. Het is 12 euro aan veldbiesjes. Vorig jaar najaar geplant en kijk nu! 2 a 3m2 gevuld met toffe pluimpjes.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 20:59:21 #165
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209456955
Dit is trouwens een stukje voortuin:

En lupines blijven inderdaad heerlijk, ook van mij 1 van mijn favorieten O+ ;


[ Bericht 33% gewijzigd door bleiblei op 09-06-2023 22:57:50 ]
  vrijdag 9 juni 2023 @ 21:02:47 #166
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209457001
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat een werk _O_ erg fraai geworden die zitkuil met pergola. De rest komt wel joh, het is een jonge tuin. Maar ik snap je wel, wij hebben ook een heleboel ‘onkruid’ tot heuphoogte, de buurt zal er vast schande van spreken, ik ben vooral blij dat er gewoon wat leven in de tuin is
Dank je! We hebben de ridderzuring, kweek en weet ik het wat allemaal nog meer echt wel vervloekt. Maar toch mis ik het O+

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:50 schreef bleiblei het volgende:
Toffe tuin hoor! Ik zie veel potentie. En ja kaal... ik blijf erbij. Plant/zaai veel. Dan ziet er toch wel. Tja, beter uit.
Deze border van 8x5m is nu 2.5 jaar geleden in het najaar aangeplant:
[ afbeelding ]
Zijn wij echt super blij mee :).

Of dit bijv. Het is 12 euro aan veldbiesjes. Vorig jaar najaar geplant en kijk nu! 2 a 3m2 gevuld met toffe pluimpjes.
[ afbeelding ]
Zo propvol moet het precies worden _O_

Dit najaar ga ik me helemaal de moeder planten. Er groeit inmiddels nog wel een en ander aan rubeckia's, knolzijdeplant, en weet ik wat nog meer in de vensterbank maar daar winnen we de wedstrijd niet mee.

We hebben in de afgelopen jaren keer op keer dezelfde fout gemaakt. Ergens aan beginnen en het niet af kunnen maken omdat een ander project weer prioriteit krijgt. Zo werkt dat met verbouwen, dat weten we na 7 jaar ook wel. Maar waar in huis een klus gewoon blijft liggen, gaat een tuin je tegenwerken als je iets niet afmaakt :D We hebben zo veel dingen dubbel moeten doen. En zo veel planten weg moeten gooien. Ik heb dus met mezelf afgesproken dat ik nieuwe planten koop als ik 100% zeker weet dat ze de grond in gaan.

Heerlijk, zo'n feestje. Wij hebben er nu ook eindelijk ruimte voor. Het tuinhuis staat er nog niet maar dat is een detail. We zijn begonnen aan de lange lijst van mensen die we uit willen nodigen want dat kan nu *O*
Spoilers!
pi_209457058
Wauw @Lucky_Strike en J. Wat is het prachtig geworden, geen woorden voor
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator vrijdag 9 juni 2023 @ 21:08:16 #168
5428 crew  miss_sly
pi_209457061
Prachtig je tuin @Lucky_Strike O+

Mijn grootste fout is dat ik tekens te weinig koop. Dus vol en weelderig duurt hier heel erg lang. Dus als ik weer wat koop, koop ik eens wél veel tegelijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 9 juni 2023 @ 21:14:24 #169
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209457108
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:08 schreef Kaatje1 het volgende:
Wauw @:Lucky_Strike en J. Wat is het prachtig geworden, geen woorden voor
Dabk je O+ Een hele verandering met toen jullie het voor het laatst zagen!
Spoilers!
  vrijdag 9 juni 2023 @ 21:15:08 #170
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209457114
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:08 schreef miss_sly het volgende:
Prachtig je tuin @:Lucky_Strike O+

Mijn grootste fout is dat ik tekens te weinig koop. Dus vol en weelderig duurt hier heel erg lang. Dus als ik weer wat koop, koop ik eens wél veel tegelijk.
Ik heb hetzelfde voornemen. Het schatten van wat nodig is, is ook nog een kunst op zich.
Spoilers!
pi_209457193
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb ook eens wat foto's van mijn achtertuin gemaakt. Met de aanleg zijn we 5 jaar bezig geweest. Het is eindelijk waar het moet zijn. Nu moet er alleen nog veel gaan groeien. Het is de bedoeling dat het een propvolle weelderige prairietuin wordt. Ik zaaide tot nu toe bijna alles zelf. Eind van de zomer kijk ik wat ik nog mis (sowieos bomen) en dat koop ik dan bij een kweker.

Naast de oprit heb ik een stukje moestuin in de (meestal) schaduw gemaakt. Koolsoorten en sla groeien hier zo veel beter dan in de altijd zonnige moestuin.
[ afbeelding ]

De twee kale stukken zijn twee weken geleden ingezaaid met deels gras, deels laagblijvende wilde bloemen.
[ afbeelding ]

Een paar weken geleden hebben we de rekken voor klimplanten bevestigd. Gisteren is er een schaduwdoek bezorgd.
[ afbeelding ]

Deze lupine is onze favoriet O+ De bloemen zijn gaaf maar de bladeren zijn zeker zo mooi. En lekker zacht O+ Ik moet wel ergens een rek kopen zodat hij niet zo omvalt. De kniphofia hier aan de voorkant begint ook heel gaaf te worden.
[ afbeelding ]

Hier een doorkijkje naar de bessenstruiken. De rechterbak heeft inmiddels ook schors.
[ afbeelding ]

Vorig weekend hebben we deze bak aangelegd. Dinsdag heb ik er een plukbloemenmengsel in gezaaid. Ik koop ivm het milieu geen plukbloemen meer en hoop ze volgend jaar uit eigen tuin te kunnen halen.
[ afbeelding ]

De onbekende plantjes waar ik eerder over postte heb ik vorige week uit elkaar gehaald en in potten gedaan. Ze staan nu in de schaduw, dat lijken ze te prefereren.
[ afbeelding ]

In diezelfde schaduw vond ik wat aardbeienplanten. Die hebben voeding, stro en een plekje in de zon gekregen.
[ afbeelding ]

En in heb ook wat aangewaaide klaprozen *O* Full disclosure voor AnneX: in deze speciekuip staat het enorm verwaarloosde vijgenboompje dat ik van de CUL SC kreeg :@
[ afbeelding ]

Dat was de achtertuin. We hebben hiernaast nog 800 vierkante meter. Dat is deels moestuin en wordt deels bloemenweide, fruitbomen, wildernis, etc. Dat wordt het volgende project.

Ik heb over de achtertuin soms wat dubbele gevoelens. Ik ben blij dat het af is. Maar ik ben geen ontwerpgenie en het is nog zo kaal. Ik ben ook geen fan van al die schors maar kale grond en nog grote projecten te gaan is echt geen optie. Ik mis het onkruid tot heuphoogte denk ik gewoon een beetje.
Mooi geworden, dat groeien komt vanzelf wel. Ik vind je zitkuil geweldig. Miscanthus staat geweldig in een prairietuin en er zijn zoveel varianten dat je een mooie kleurschakeringen kan maken. Ik heb wel slechte ervaringen met het kweken van Miscanthus uit zaad, op het laatst toch maar gekocht.
pi_209457252
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 19:16 schreef AnneX het volgende:
Aha …een mierikswortelboom. Volgens google.
Met allemaal goeie eigenschappen als supplement.
Heb je al eens thee ervan gezet?
Nee, ik kan dit het boompje nog niet aan doen. Ik haal er nog geen bladeren af , laat ie eerst maar een paar jaar groeien.

Op andere plekken staan er nog 3, in de zelfde bak 5 meter naar links en rond de tuinkas. Die zijn een stuk kleiner want die zijn een jaar later gezaaid. Vriendin van ons uit de Filipijnen bracht dat zaad mee, daar groeien ze langs de kant van de weg.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 21:32:18 #173
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209457265
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb hetzelfde voornemen. Het schatten van wat nodig is, is ook nog een kunst op zich.
Zelf hanteer ik minimaal 3 van dezelfde bij elkaar. Gemiddeld 5 en bij grote vakken met bijv. Bodembedekkers 10. Losse planten doe ik alleen bij heesters of bijv. Grassen of planten waarvan appeltern aangeeft dat ze snel uit de klauwen groeien (zoals miscanthus).

En zelf probeer ik niet te veel verschillende planten in 1 border te zetten. Dus clustertjes maken van dezelfde plant. En kleine borders (zeg 2-4m2) max 3-4 verschillende planten erin zetten.
En niet alle borders hoeven andere planten te hebben. Bijv. Geraniums, Verbenas, Hosta's kom je bij ons in verschillende borders tegen. Dan hou je ook weer soort van verbinding tussen de borders.
pi_209457308
Wat een wérk, @Lucky_Strike! Maar het resultaat is er ook naar :Y

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 08:58 schreef Claudia_x het volgende:

Onze vaste stamgast de horrortulp van @:sigme:

M'n horrortulpje neemt afscheid van dit jaar. Ze heeft zich dapper geweerd en probeert gracieus monsterlijk gemummificeerd de schijn nog wat op te houden.


De schone schijn


Anderzijds

Tot volgend jaar :W
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209457565
@Lucky_Strike & J. Wat een volwassen tuin ( en vijgeboompje) in wording. _O_
Fraai zeg.

Deze steunen heb ik hier en daar staan: https://www.welkoop.nl/na(...)qEw_-fhoCiCIQAvD_BwE
pi_209457767
Deze Miscanthus is verleden jaar de grond in gegaan, gaan als een trein. In het najaar scheur ik ze want ik heb er erg veel nodig (een paar honderd).



Mijn Cosmos staat al in bloei, afgelopen 2 jaar in Oktober/November.

pi_209457845
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dabk je O+ Een hele verandering met toen jullie het voor het laatst zagen!
Ja, een enorme verandering. Eigenlijk 2totaal verschillende tuinen
We have far more in common than that which devides us..
  vrijdag 9 juni 2023 @ 22:16:21 #178
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209457920
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:25 schreef Managarm het volgende:

[..]
Mooi geworden, dat groeien komt vanzelf wel. Ik vind je zitkuil geweldig. Miscanthus staat geweldig in een prairietuin en er zijn zoveel varianten dat je een mooie kleurschakeringen kan maken. Ik heb wel slechte ervaringen met het kweken van Miscanthus uit zaad, op het laatst toch maar gekocht.
Die zitkuil was een idee om met lage kosten een van de hoogteverschillen op te lossen. Het is de duurste zitkuil in de historie van zitkuilen geworden geloof ik _O-

Ik heb veel siergrassen gezaaid. Er is veel opgekomen. Dat heeft daarna de winter niet overleefd. Zonde van de moeite.
Spoilers!
  vrijdag 9 juni 2023 @ 23:23:28 #179
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209458634
Mooie foto's allemaal, prachtige tuinen!

* Erosjuhhh is jaloers met enkel een dakterras
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_209458758
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 22:16 schreef Lucky_Strike het volgende:


Ik heb veel siergrassen gezaaid. Er is veel opgekomen. Dat heeft daarna de winter niet overleefd. Zonde van de moeite.
Je mag nog steeds hier een pol komen uitgraven O-)

Ziet er goed uit verder O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209459149
Wat een mooie lupinen en kleuren zag ik hierboven!
Dat was bij @bleiblei.
Dat wordt een idee voor volgend jaar.

Morgen ga ik alsnog zaaien in potten: cosmea, komkommerkruid en nog iets.
Kijken wat het wordt.
pi_209460263
Voor wie nog aarzelde over water geven…een med van het tuincentrum:

..” 💦 PLANTEN WATER GEVEN 💦

Vergeet niet denk eraan om je planten regelmatig water te geven! Vooral planten in potten, naast schuttingen/gevels en planten met grote bladeren hebben extra aandacht nodig, omdat ze vaak ongemerkt droog kunnen worden. Nieuwe planten hebben ook meer water nodig om goed te groeien. Maak er een routine van om dagelijks je tuin, balkon of terras te inspecteren en goed voor je planten te zorgen.

Het is beter om één keer per week een overvloedige hoeveelheid water te geven, bij voorkeur 's ochtends vroeg of 's avonds laat, in plaats van dagelijks kleine hoeveelheden. Op deze manier zullen je planten dieper wortelen en beter bestand zijn tegen droogte.…”
pi_209460446
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb ook eens wat foto's van mijn achtertuin gemaakt. Met de aanleg zijn we 5 jaar bezig geweest. Het is eindelijk waar het moet zijn. Nu moet er alleen nog veel gaan groeien. Het is de bedoeling dat het een propvolle weelderige prairietuin wordt. Ik zaaide tot nu toe bijna alles zelf. Eind van de zomer kijk ik wat ik nog mis (sowieos bomen) en dat koop ik dan bij een kweker.

Naast de oprit heb ik een stukje moestuin in de (meestal) schaduw gemaakt. Koolsoorten en sla groeien hier zo veel beter dan in de altijd zonnige moestuin.
[ afbeelding ]

De twee kale stukken zijn twee weken geleden ingezaaid met deels gras, deels laagblijvende wilde bloemen.
[ afbeelding ]

Een paar weken geleden hebben we de rekken voor klimplanten bevestigd. Gisteren is er een schaduwdoek bezorgd.
[ afbeelding ]

Deze lupine is onze favoriet O+ De bloemen zijn gaaf maar de bladeren zijn zeker zo mooi. En lekker zacht O+ Ik moet wel ergens een rek kopen zodat hij niet zo omvalt. De kniphofia hier aan de voorkant begint ook heel gaaf te worden.
[ afbeelding ]

Hier een doorkijkje naar de bessenstruiken. De rechterbak heeft inmiddels ook schors.
[ afbeelding ]

Vorig weekend hebben we deze bak aangelegd. Dinsdag heb ik er een plukbloemenmengsel in gezaaid. Ik koop ivm het milieu geen plukbloemen meer en hoop ze volgend jaar uit eigen tuin te kunnen halen.
[ afbeelding ]

De onbekende plantjes waar ik eerder over postte heb ik vorige week uit elkaar gehaald en in potten gedaan. Ze staan nu in de schaduw, dat lijken ze te prefereren.
[ afbeelding ]

In diezelfde schaduw vond ik wat aardbeienplanten. Die hebben voeding, stro en een plekje in de zon gekregen.
[ afbeelding ]

En in heb ook wat aangewaaide klaprozen *O* Full disclosure voor AnneX: in deze speciekuip staat het enorm verwaarloosde vijgenboompje dat ik van de CUL SC kreeg :@
[ afbeelding ]

Dat was de achtertuin. We hebben hiernaast nog 800 vierkante meter. Dat is deels moestuin en wordt deels bloemenweide, fruitbomen, wildernis, etc. Dat wordt het volgende project.

Ik heb over de achtertuin soms wat dubbele gevoelens. Ik ben blij dat het af is. Maar ik ben geen ontwerpgenie en het is nog zo kaal. Ik ben ook geen fan van al die schors maar kale grond en nog grote projecten te gaan is echt geen optie. Ik mis het onkruid tot heuphoogte denk ik gewoon een beetje.
Ik ben juist jaloers op hoe netjes je bent begonnen! Ik zou een en ander wel anders hebben gedaan als ik aan het begin had geweten wat ik nu weet. Aan de andere kant staat het gerommel dat ik tot nog toe heb gedaan diametraal op hoe ik van karakter ben en normaal werk, dus voor mij is de tuin ook een plek om me vrijer en minder krampachtig te voelen.

Hoe dan ook, ik vind het er hartstikke leuk uitzien. Je lupines zijn prachtig. Is dat 'My Castle'? Dat is mijn favoriete lupine. En het hout maakt jouw tuin en die van @Tuindier ook erg fraai. Wat voor hout heb je voor de pergola gebruikt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209460480
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:50 schreef bleiblei het volgende:
Toffe tuin hoor! Ik zie veel potentie. En ja kaal... ik blijf erbij. Plant/zaai veel. Dan ziet er toch wel. Tja, beter uit.
Deze border van 8x5m is nu 2.5 jaar geleden in het najaar aangeplant:
[ afbeelding ]
Zijn wij echt super blij mee :).
Ziet er fijn uit!

Ik ben het met je eens dat een volle tuin mooier oogt, zeker als de tuin een goed ontwerp heeft. Maar ik ben wel fan geworden van langzaam tuinieren, voor de tijd nemen om een nieuwe plant te selecteren en een plant hier en een plant daar te krijgen. Je leert planten beter kennen en ze krijgen een verhaal.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209460487
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:54 schreef AnneX het volgende:
@:Lucky_Strike & J. Wat een volwassen tuin ( en vijgeboompje) in wording. _O_
Fraai zeg.

Deze steunen heb ik hier en daar staan: https://www.welkoop.nl/na(...)qEw_-fhoCiCIQAvD_BwE
Plantensteunen, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. _O_
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209460525
Mijn lupines zijn dit jaar opgevreten. Ik heb besloten dat ik ze voortaan ga zaaien zodat ik er veel heb en er hopelijk meer overleeft. Maar het is wel een goed pioenrozenjaar!



En kijk, de naald van Cleopatra begint met bloeien. Wat een geweldig ding. O+



De haag met hondsroos heb ik in de herfst van 2021 aangeplant. Dit jaar is het een forse haag die voor het eerst bloeit:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 08:12:03 #187
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209460681
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 07:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben juist jaloers op hoe netjes je bent begonnen! Ik zou een en ander wel anders hebben gedaan als ik aan het begin had geweten wat ik nu weet. Aan de andere kant staat het gerommel dat ik tot nog toe heb gedaan diametraal op hoe ik van karakter ben en normaal werk, dus voor mij is de tuin ook een plek om me vrijer en minder krampachtig te voelen.

Hoe dan ook, ik vind het er hartstikke leuk uitzien. Je lupines zijn prachtig. Is dat 'My Castle'? Dat is mijn favoriete lupine. En het hout maakt jouw tuin en die van @:tuindier ook erg fraai. Wat voor hout heb je voor de pergola gebruikt?
Dank je! My Castle inderdaad. De kleur is heerlijk. Ik heb ze vorig jaar uit zaad gekweekt. Van de 7 is dit absoluut de grootste. Ik vind het grappig dat hij uitgebloeide stengels zelf lijkt los te laten. Ik stond klaar met snoeischaar maar dat is helemaal niet nodig.

Het hout is Douglas. Gebeitst in Remmers HK Lazuur, kleur Douglas.

We moesten wel met niets beginnen. De tuin was zo verzakt dat er geen tegel recht lag. Dus alles (20+ bomen ;( ) ging er uit, er is een beschoeiing aangelegd en toen hadden we alleen nog maar een kale vlakte. En veel minder vogels.
Spoilers!
pi_209461409
Wauw, @Lucky_Strike, wat een fantastische tuin. Nu is het natuurlijk nog een jonge tuin maar over 2 jaar is het helemaal een paradijs! Ik ben hier in de lente van 2020 begonnen met een oprit en dit jaar is het voor het eerst dat ik het ontwerp echt tot leven zie komen met de zichtlijnen enzo. En er is ook alweer een heleboel veranderd (planten die zijn verdwenen en nieuwe planten die zijn gekomen) maar de basis staat nog steeds.


@bleiblei, prachtige borders! _O_

@Claudia_x, je naald van Cleopatra O+ O+ O+

Ik heb ook veel foto’s maar even geen tijd om ze te uploaden, misschien later vandaag wel. O-)
pi_209461784
Wat een fantastische tuin wordt dat @Lucky_Strike ! Ik vind vooral dat geborgen van je zitkuil erg mooi. Dat wordt fantastisch, ook op warme dagen.

@bleiblei leuk om te zien hoe een border er naar 2,5 jaar bij staat. Ik kan niet wachten tot het bij ons ook zo vol wordt (hoewel het misschien een illusie is dat we dan niet meer hoeven te wieden.

2claudia_x die pioen is prachtig inderdaad, en al helemaal omdat hij door dat paars wordt uitgelicht. Heb je een foto van verderaf van de hondsroos? Ik zag hem op vakantie in Wales regelmatig ook in het wild staan (net als kamperfoelie trouwens) en wil hem misschien in de voortuin opnemen. Die zouden we eerst ‘simpel’ renoveren (er moet nog een paadje komen naar de achtertuin) maar daar ben ik nu natuurljk ook een plan voor aan het maken.
pi_209462783
Gevonden in de schuur, die wordt uitgeruimd.
Een parasolletje. Van zaaien komt niks meer, vermoed ik.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:33:26 #191
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209466522
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb ook eens wat foto's van mijn achtertuin gemaakt. Met de aanleg zijn we 5 jaar bezig geweest. Het is eindelijk waar het moet zijn. Nu moet er alleen nog veel gaan groeien. Het is de bedoeling dat het een propvolle weelderige prairietuin wordt. Ik zaaide tot nu toe bijna alles zelf. Eind van de zomer kijk ik wat ik nog mis (sowieos bomen) en dat koop ik dan bij een kweker.

Naast de oprit heb ik een stukje moestuin in de (meestal) schaduw gemaakt. Koolsoorten en sla groeien hier zo veel beter dan in de altijd zonnige moestuin.
[ afbeelding ]

De twee kale stukken zijn twee weken geleden ingezaaid met deels gras, deels laagblijvende wilde bloemen.
[ afbeelding ]

Een paar weken geleden hebben we de rekken voor klimplanten bevestigd. Gisteren is er een schaduwdoek bezorgd.
[ afbeelding ]

Deze lupine is onze favoriet O+ De bloemen zijn gaaf maar de bladeren zijn zeker zo mooi. En lekker zacht O+ Ik moet wel ergens een rek kopen zodat hij niet zo omvalt. De kniphofia hier aan de voorkant begint ook heel gaaf te worden.
[ afbeelding ]

Hier een doorkijkje naar de bessenstruiken. De rechterbak heeft inmiddels ook schors.
[ afbeelding ]

Vorig weekend hebben we deze bak aangelegd. Dinsdag heb ik er een plukbloemenmengsel in gezaaid. Ik koop ivm het milieu geen plukbloemen meer en hoop ze volgend jaar uit eigen tuin te kunnen halen.
[ afbeelding ]

De onbekende plantjes waar ik eerder over postte heb ik vorige week uit elkaar gehaald en in potten gedaan. Ze staan nu in de schaduw, dat lijken ze te prefereren.
[ afbeelding ]

In diezelfde schaduw vond ik wat aardbeienplanten. Die hebben voeding, stro en een plekje in de zon gekregen.
[ afbeelding ]

En in heb ook wat aangewaaide klaprozen *O* Full disclosure voor AnneX: in deze speciekuip staat het enorm verwaarloosde vijgenboompje dat ik van de CUL SC kreeg :@
[ afbeelding ]

Dat was de achtertuin. We hebben hiernaast nog 800 vierkante meter. Dat is deels moestuin en wordt deels bloemenweide, fruitbomen, wildernis, etc. Dat wordt het volgende project.

Ik heb over de achtertuin soms wat dubbele gevoelens. Ik ben blij dat het af is. Maar ik ben geen ontwerpgenie en het is nog zo kaal. Ik ben ook geen fan van al die schors maar kale grond en nog grote projecten te gaan is echt geen optie. Ik mis het onkruid tot heuphoogte denk ik gewoon een beetje.
Holy... Wanneer organiseer je een F&F meeting..?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:35:32 #192
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209466554
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:50 schreef bleiblei het volgende:
Toffe tuin hoor! Ik zie veel potentie. En ja kaal... ik blijf erbij. Plant/zaai veel. Dan ziet er toch wel. Tja, beter uit.
Deze border van 8x5m is nu 2.5 jaar geleden in het najaar aangeplant:
[ afbeelding ]
Zijn wij echt super blij mee :).

Of dit bijv. Het is 12 euro aan veldbiesjes. Vorig jaar najaar geplant en kijk nu! 2 a 3m2 gevuld met toffe pluimpjes.
[ afbeelding ]
Dit is exact wat ik probeer te bereiken met mijn tuin van nog geen 40 vierkante meter. Gaaf!
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 20:07:21 #193
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209467753
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 07:25 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn lupines zijn dit jaar opgevreten. Ik heb besloten dat ik ze voortaan ga zaaien zodat ik er veel heb en er hopelijk meer overleeft. Maar het is wel een goed pioenrozenjaar!

[ afbeelding ]

En kijk, de naald van Cleopatra begint met bloeien. Wat een geweldig ding. O+

[ afbeelding ]

De haag met hondsroos heb ik in de herfst van 2021 aangeplant. Dit jaar is het een forse haag die voor het eerst bloeit:

[ afbeelding ]
We zien de promofilmpjes van Cleopatra wel verschijnen :7
Resistance is futile.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 20:36:36 #194
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209468196
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:33 schreef Twieki het volgende:

[..]
Holy... Wanneer organiseer je een F&F meeting..?
:D

quote:
6s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:07 schreef Seven. het volgende:

[..]
We zien de promofilmpjes van Cleopatra wel verschijnen :7
Ik las porno :7
Spoilers!
pi_209468289
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
:D
[..]
Ik las porno :7
Ik had jouw post nodig om te ontdekken dat er geen porno stond
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 10 juni 2023 @ 20:46:34 #196
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209468296
:D
Spoilers!
pi_209468687
Meeting... filmpje... porno...
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209469042
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 10:38 schreef Tuindier het volgende:
Heb je een foto van verderaf van de hondsroos? Ik zag hem op vakantie in Wales regelmatig ook in het wild staan (net als kamperfoelie trouwens) en wil hem misschien in de voortuin opnemen. Die zouden we eerst ‘simpel’ renoveren (er moet nog een paadje komen naar de achtertuin) maar daar ben ik nu natuurljk ook een plan voor aan het maken.
Wel moeilijk goed op de foto te krijgen, aangezien-ie aan een soort bosrand groeit en nog achter de meidoorn doorloopt:



En dit was ervoor, in oktober 2021 toen ik de haag net had geplant:



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet niet precies wat ik van de bloei kan verwachten. Hij is net begonnen en er zitten veel knoppen in. Gaat het nog een zee aan roze bloemen worden of gaan de bloemen elkaar afwisselen?

Het is niet bedoeld als een strakke haag, maar het valt me nog mee hoe compact de groei is. De haag komt wat naar voren bij mij omdat hij onder bomen groeit, maar ik heb 'em dit jaar nog niet gesnoeid.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209469261
Een machtige plant, engelwortel:



Ook wel een leuke tuingeranium, 'Max Frei'. Een vroege bloeier:



En ik vind deze pennisetum leuk, 'Red Buttons':

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209474015
De Agapantus bloeit hier (al een tijdje)



En de Verbena Bonariensis staat op het punt van bloeien



Verder veel roos en salie. Even in de spoiler want veel foto's.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet nu denk ik beginnen met een beetje water geven, het is al zo lang droog en met die warmte wordt het er niet beter op. De schaduwborder hoeft nog geen water, en de hortensia's doen het daar ook nog prima, dat is mijn voornaamste indicator. Maar ik heb nog enkele potten met oleander en olijf, een grote teil met geraniums en de agapantus, die krijgen wel af en toe een slok.
pi_209474102
@yinu, dat lijkt me inderdaad hondsroos en geen egelantier. M'n buurvrouw heeft een egelantier. Da's een geweldig ding; ik wil er ook nog steeds een. Ik denk dat ik die van haar ga proberen te stekken.

Mooi, je agapanthus! Hier bloeit-ie ook en zitten er veel knoppen in. Klaarblijkelijk gaat het goed in de koude kas, dus ik heb er vier soorten bijgezet. :@ Ik kwam erachter dat er veel verschillende zijn en toen speelde m'n plantenverzamelwoede op.

Is dat wel kerrieplant eigenlijk? Van een afstandje lijkt het kerrieplant en de bloeiwijze klopt volgens mij ook (al zie ik alleen nog knoppen), maar het blad lijkt anders dan van mijn kerrieplant.

Ik ben gisteren begonnen met water geven, op de jonge planten na die ik al een tijdje help. M'n telekia begon gewoon te hangen.

Oh, en je rambler is m'n favoriet. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209474164
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wel moeilijk goed op de foto te krijgen, aangezien-ie aan een soort bosrand groeit en nog achter de meidoorn doorloopt:

[ afbeelding ]

En dit was ervoor, in oktober 2021 toen ik de haag net had geplant:

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet niet precies wat ik van de bloei kan verwachten. Hij is net begonnen en er zitten veel knoppen in. Gaat het nog een zee aan roze bloemen worden of gaan de bloemen elkaar afwisselen?

Het is niet bedoeld als een strakke haag, maar het valt me nog mee hoe compact de groei is. De haag komt wat naar voren bij mij omdat hij onder bomen groeit, maar ik heb 'em dit jaar nog niet gesnoeid.
De hondsroos was in de jaren 70/80 de groenplant van de gemeente waar ik opgroeide. Ik wil hem ook nog neerzetten maar de eerst poging uit zaad is mislukt, de inhoud van het bakje ligt nu op een hoekje in mijn kas waar het niet opgekomen spul heen gaat. Soms komen er nog wel dingen op.
pi_209474191
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:15 schreef Managarm het volgende:

[..]
De hondsroos was in de jaren 70/80 de groenplant van de gemeente waar ik opgroeide. Ik wil hem ook nog neerzetten maar de eerst poging uit zaad is mislukt, de inhoud van het bakje ligt nu op een hoekje in mijn kas waar het niet opgekomen spul heen gaat. Soms komen er nog wel dingen op.
Ik las inderdaad dat het een veelgebruikte plant is/was in publieke perken. Ik weet niet goed wat ik ervan vind, want er zitten gemene doornen in. :+

Dat zaaien blijft een wonderlijk fenomeen, vind ik. Vorig jaar lukte er bij mij bijna niets. Dit jaar heb ik Spaanse vlag, lupine en meloen gezaaid. Ik ben zuinig geweest met zaad zodat ik voor de herkansing op kon gaan, maar werkelijk alles is opgekomen.

Misschien is stekken iets voor je, als je aan een exemplaar kunt komen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209474210
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:09 schreef Claudia_x het volgende:
@:yinu, dat lijkt me inderdaad hondsroos en geen egelantier. M'n buurvrouw heeft een egelantier. Da's een geweldig ding; ik wil er ook nog steeds een. Ik denk dat ik die van haar ga proberen te stekken.
Hij komt uit het ‘bosje hier, bosje daar’ pakket met inheemse soorten van de intratuin en daar stond hij wel als egelantier benoemd. Dat is het gekke. Maar goed, hondsroos is ook inheems en hij staat in een gemengd haagje en ik vind m zo ook mooi (en heb enorm de pest aan de stekels) dus het maakt verder niet uit.

quote:
Mooi, je agapanthus! Hier bloeit-ie ook en zitten er veel knoppen in. Klaarblijkelijk gaat het goed in de koude kas, dus ik heb er vier soorten bijgezet. :@ Ik kwam erachter dat er veel verschillende zijn en toen speelde m'n plantenverzamelwoede op.
Oh, wat leuk! Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen de soorten.

quote:
Is dat wel kerrieplant eigenlijk? Van een afstandje lijkt het kerrieplant en de bloeiwijze klopt volgens mij ook (al zie ik alleen nog knoppen), maar het blad lijkt anders dan van mijn kerrieplant.
Volgens mij wel, maar het is ook weer een gekregen stekje dus als het iets anders is, ben ik benieuwd wat. Maar vorig jaar bloeide het precies als kerrieplant.

quote:
Ik ben gisteren begonnen met water geven, op de jonge planten na die ik al een tijdje help. M'n telekia begon gewoon te hangen.

Oh, en je rambler is m'n favoriet. O+
Ik hou ook erg van de rambler. Zo’n dankbare plant. Het enige dat ik eraan hoef te doen is snoeien, verder bloeit hij van mei tot augustus ofzo. Dit jaar is hij laat! Pas deze week de eerste bloemen.
pi_209474225
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik las inderdaad dat het een veelgebruikte plant is/was in publieke perken. Ik weet niet goed wat ik ervan vind, want er zitten gemene doornen in. :+

Dat zaaien blijft een wonderlijk fenomeen, vind ik. Vorig jaar lukte er bij mij bijna niets. Dit jaar heb ik Spaanse vlag, lupine en meloen gezaaid. Ik ben zuinig geweest met zaad zodat ik voor de herkansing op kon gaan, maar werkelijk alles is opgekomen.

Misschien is stekken iets voor je, als je aan een exemplaar kunt komen?
Ach ja, die doornen, we zijn niet van de rubbertegelgeneratie ;) . Ik ga eens rondkijken of ik deze hier in Portugal kan vinden.
pi_209474229
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik las inderdaad dat het een veelgebruikte plant is/was in publieke perken. Ik weet niet goed wat ik ervan vind, want er zitten gemene doornen in. :+

Dat zaaien blijft een wonderlijk fenomeen, vind ik. Vorig jaar lukte er bij mij bijna niets. Dit jaar heb ik Spaanse vlag, lupine en meloen gezaaid. Ik ben zuinig geweest met zaad zodat ik voor de herkansing op kon gaan, maar werkelijk alles is opgekomen.

Misschien is stekken iets voor je, als je aan een exemplaar kunt komen?
Ik vind die doornen ook echt heel naar maar het is wel waarom ik m heb opgenomen in mijn haagjes. Om een veilig kat-vrij hoekje te vormen voor de vogeltjes. Het lijkt me ook wel effectief om te voorkomen dat kinderen of daklozen in de gemeenteperkjes hutten gaan bouwen en dergelijke.
pi_209474233
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:22 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ach ja, die doornen, we zijn niet van de rubbertegelgeneratie ;) . Ik ga eens rondkijken of ik deze hier in Portugal kan vinden.
Misschien is het daar te warm of te droog?
pi_209474236
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:20 schreef yinu het volgende:

Volgens mij wel, maar het is ook weer een gekregen stekje dus als het iets anders is, ben ik benieuwd wat. Maar vorig jaar bloeide het precies als kerrieplant.
Kan het heiligenbloem zijn?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209474239
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:23 schreef yinu het volgende:

[..]
Ik vind die doornen ook echt heel naar maar het is wel waarom ik m heb opgenomen in mijn haagjes. Om een veilig kat-vrij hoekje te vormen voor de vogeltjes. Het lijkt me ook wel effectief om te voorkomen dat kinderen of daklozen in de gemeenteperkjes hutten gaan bouwen en dergelijke.
Dat werkt niet hoor, wij speelden in de jaren 70 gewoon tussen die planten. Je moest gewoon opletten wat je deed, en had je een schram.. ach.. dat gaat wel weer weg.
pi_209474252
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:22 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ach ja, die doornen, we zijn niet van de rubbertegelgeneratie ;) . Ik ga eens rondkijken of ik deze hier in Portugal kan vinden.
_O-

Ik kan ook wel wat hebben, maar sommige rozen... :X
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209474308
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kan het heiligenbloem zijn?

[ afbeelding ]
Oh, dat zou wel kunnen ja! Hier nog een betere foto.



En nog een andere foto van dit stukje, met de gewone salie, de rozemarijn en de vijg O+ van vorige week, toen de rambler nog in de knop stond.



En over doornen. Ik had toen ik hier begon met de parkplatz omtoveren tot tuin alleen maar tegels en een gigantische braam met heel veel stekels en geen bramen. Die heb ik nu bijna weg gekregen. Ik vind struiken zoals roos en braam, met van die kleine gemene weerhaakdoorntjes echt heel vervelend om te snoeien, zelfs met dikke werkhandschoenen is er altijd wel een doorntje dat erdoorheen gaat of ergens anders in haakt :X

Maar ik hou wel erg van bramen. Dus heb ik op een wat zonniger stukje een doornloze braam geplant. Die deed vorig jaar eigenlijk niets, maar dit jaar groeit hij explosief en ziet het eruit dat we ook bramen krijgen!

pi_209474372
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:31 schreef yinu het volgende:

[..]
Oh, dat zou wel kunnen ja! Hier nog een betere foto.

[ afbeelding ]
Ziet eruit als heiligenbloem inderdaad. Ik vind 'em eerlijk gezegd nog leuker dan kerrieplant. :D Ter vergelijking één van mijn kerrieplanten. Je ziet dat die uit allemaal naalden bestaat:



Inmiddels heb ik diverse exemplaren in de tuin staan, want als ik de plant snoei ben ik bang dat-ie (net als bij lavendel) misschien niet meer mooi uitloopt. Maar kerrieplant is in dit opzicht anders dan lavendel. En dus zit ik elk jaar met allemaal stekken waar ik me geen raad mee weet, maar die ik ook niet weg wil gooien. :+

quote:
En nog een andere foto van dit stukje, met de gewone salie, de rozemarijn en de vijg O+ van vorige week, toen de rambler nog in de knop stond.

[ afbeelding ]
Heel fijn stuk! Je muurtje is geweldig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209474445
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ziet eruit als heiligenbloem inderdaad. Ik vind 'em eerlijk gezegd nog leuker dan kerrieplant. :D Ter vergelijking één van mijn kerrieplanten. Je ziet dat die uit allemaal naalden bestaat:

[ afbeelding ]

Oh ja, dat lijkt me dan inderdaad wel iets anders. Ik weet nou even niet precies meer of de bloemen inderdaad van die bolletjes zijn zoals op jouw eerste foto. Ik dacht dat het meer van die samengestelde schermen waren zoals bij jou. Maar we zullen het binnenkort zien!

Dat stukje bij jou is ook echt prachtig met al die opgaande bloemen in verschillende vormen en kleuren O+ O+ O+

quote:
Inmiddels heb ik diverse exemplaren in de tuin staan, want als ik de plant snoei ben ik bang dat-ie (net als bij lavendel) misschien niet meer mooi uitloopt. Maar kerrieplant is in dit opzicht anders dan lavendel. En dus zit ik elk jaar met allemaal stekken waar ik me geen raad mee weet, maar die ik ook niet weg wil gooien. :+
[..]
Misschien dus toch een fok-stekjesruildag opzetten? O-)

quote:
Heel fijn stuk! Je muurtje is geweldig.
Ja ik ben echt enorm blij met die muurtjes. Ook omdat ze gewoon van afval-tegels zijn gemaakt. En in dat stuk staat dus ķķk nog de pioenroos, een clematis, een klimroos, kamperfoelie, jasmijn (geen toscaanse maar gewone), een tamelijk grote citroenverbena en 2 enorme zelf-aangewaaide vlinderstruiken. Over volplanten gesproken @bleiblei
pi_209474913
Kijken jullie trouwens wel eens op de lijst van invasieve soorten? Wat wel grappig is dat hoog pampasgras daar op staat maar dat wordt nog overal verkocht.

https://www.nvwa.nl/onder(...)jst-invasieve-exoten

In Portugal is de lijst veel groter omdat veel exoten het hier beter doen, wij vonden overigens een invasieve soort in een border van de gemeente ;) .

De hottentotvijg

pi_209475441
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 12:30 schreef Managarm het volgende:
Kijken jullie trouwens wel eens op de lijst van invasieve soorten? Wat wel grappig is dat hoog pampasgras daar op staat maar dat wordt nog overal verkocht.
Er zijn weinig planten die ik haat, maar hoog pampasgras vind ik wel zo ontzettend lelijk. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209475462
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Er zijn weinig planten die ik haat, maar hoog pampasgras vind ik wel zo ontzettend lelijk. :+
Mijn eerste voortuin stond vol met siergras, de pampas nam de halve tuin in beslag. Het was een gevecht tussen pampas, reuze-miscanthus en een woekerbamboe. Het huis is nu gesloopt en na de sloop stond de bamboe er nog.
pi_209475499
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:25 schreef Managarm het volgende:

[..]
Mijn eerste voortuin stond vol met siergras, de pampas nam de halve tuin in beslag. Het was een gevecht tussen pampas, reuze-miscanthus en een woekerbamboe. Het huis is nu gesloopt en na de sloop stond de bamboe er nog.
:D!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209475561
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D!
Was mijn eerste huis, 270 gulden huur... hahaha...

pi_209475608
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:31 schreef Managarm het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
En pispotjes. *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209476122
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 12:30 schreef Managarm het volgende:
Kijken jullie trouwens wel eens op de lijst van invasieve soorten? Wat wel grappig is dat hoog pampasgras daar op staat maar dat wordt nog overal verkocht.

https://www.nvwa.nl/onder(...)jst-invasieve-exoten

In Portugal is de lijst veel groter omdat veel exoten het hier beter doen, wij vonden overigens een invasieve soort in een border van de gemeente ;) .

De hottentotvijg

[ afbeelding ]
Die zag ik op Zakynthos, echt fantastisch O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 11 juni 2023 @ 14:50:40 #221
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209476523
Update van m'n groene muur:









Aardbeien en sla gaan als een gek. We gebruiken de aardbeien ook om mijn zoon te leren praten. Hij is laat met praten, maar voor aardbeien wil hij ineens wél voor het eerst actief gebruik maken van zijn woordenschat. 'Kom buiten' zegt hij dan. Er blijven weinig aardbeien over voor ons :') . En hij weet precies welke het rijpst is.

Verder mooie tulp achtige bloem, geen idee meer wat ik ook alweer geplant had :+ .
Resistance is futile.
  zondag 11 juni 2023 @ 16:02:46 #222
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209477455
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:01 schreef yinu het volgende:
De Agapantus bloeit hier (al een tijdje)

[ afbeelding ]

En de Verbena Bonariensis staat op het punt van bloeien

[ afbeelding ]

Verder veel roos en salie. Even in de spoiler want veel foto's.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet nu denk ik beginnen met een beetje water geven, het is al zo lang droog en met die warmte wordt het er niet beter op. De schaduwborder hoeft nog geen water, en de hortensia's doen het daar ook nog prima, dat is mijn voornaamste indicator. Maar ik heb nog enkele potten met oleander en olijf, een grote teil met geraniums en de agapantus, die krijgen wel af en toe een slok.
Je stapelmuurtje O+
Spoilers!
pi_209490337
Stipa. O+ Wat een geweldige plant is dat: makkelijk in onderhoud, groeit snel en is het hele jaar door mooi (ook in de winter)!



Dit was in de winter:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 12 juni 2023 @ 17:54:20 #224
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209490522
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
Stipa. O+ Wat een geweldige plant is dat: makkelijk in onderhoud, groeit snel en is het hele jaar door mooi (ook in de winter)!

[ afbeelding ]

Dit was in de winter:

[ afbeelding ]
Zeker een mooie plant en ook mooie plek ervoor.

Zoals eerder vermeld heb ik enkel dakterras:






Vol op het zuiden en te warm voor de meeste planten, hortensia's verbranden levend en zonnebloem hebben zoveel water nodig hier dat ik minimaal elke dag zal moeten bewateren.

Ik heb enkel nog vlinderstruiken, paar kamperfoelies en wat frambozen/taybessen en rozen.


De vlinderstruiken (bovenste 3 foto's) bloeien nog niet zoals jullie zien. Over 2 weken verwacht ik een heel ander aanzicht. :7

Afgelopen 6 jaar vooral gezorgd voor sterke wortels in de potten, dit jaar voor het eerst de vlinderstruiken niet gesnoeid.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_209491091
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:54 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]
Zeker een mooie plant en ook mooie plek ervoor.

Zoals eerder vermeld heb ik enkel dakterras:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vol op het zuiden en te warm voor de meeste planten, hortensia's verbranden levend en zonnebloem hebben zoveel water nodig hier dat ik minimaal elke dag zal moeten bewateren.

Ik heb enkel nog vlinderstruiken, paar kamperfoelies en wat frambozen/taybessen en rozen.
[ afbeelding ]

De vlinderstruiken (bovenste 3 foto's) bloeien nog niet zoals jullie zien. Over 2 weken verwacht ik een heel ander aanzicht. :7

Afgelopen 6 jaar vooral gezorgd voor sterke wortels in de potten, dit jaar voor het eerst de vlinderstruiken niet gesnoeid.

Leuk, een groen dakterras!

Een aantal planten die ik het allermooist vind, groeien juist graag op een droge, zonnige plek. Denk aan stipa dat ik net liet zien en ook zonnehoed, spoorbloem, kerrieplant, muurbloem en salvia.

Hier doet de vlinderstruik trouwens ook nog niets. Ik vind 'em er niet zo florissant bijstaan dit jaar. Vanaf juli zou die moeten gaan bloeien. Ik vind dat op dit moment moeilijk om me voor te stellen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 12 juni 2023 @ 22:25:37 #226
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209493707
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Leuk, een groen dakterras!

Een aantal planten die ik het allermooist vind, groeien juist graag op een droge, zonnige plek. Denk aan stipa dat ik net liet zien en ook zonnehoed, spoorbloem, kerrieplant, muurbloem en salvia.

Hier doet de vlinderstruik trouwens ook nog niets. Ik vind 'em er niet zo florissant bijstaan dit jaar. Vanaf juli zou die moeten gaan bloeien. Ik vind dat op dit moment moeilijk om me voor te stellen.
Het hangt een beetje van de kleur af hoe snel ze bloeien is mijn ervaring.
Heb ze van paars, rood, roze tot flower power.sinds 2 dagen komen overal toppen op, op 1 plant na. Helaas heb ik ze van de winter allemaal verplaatst dus weet niet welke pot welke kleur is.

De planten die je noemt zijn inderdaad ook geschikt voor hier maar ik heb het liefst grote struiken in de potten IVM buren die anders naar binnen kijken.
De vlinderstruiken blijven, mits je de uitgebloeide toppen wegknipt, bloeien tot oktober. (Mits lekker weer haha.)
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  dinsdag 13 juni 2023 @ 12:37:41 #227
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209497485
https://www.gelderlander.(...)ten-ook-op~a75069b2/

Toch wel gaaf zo, die tuin O+ .
Iemand enig idee hoe je wel water in je tuin kan verwerken zonder de eindeloze sloot muggen die je er gratis bij krijgt? ;(
pi_209497694
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 12:37 schreef bleiblei het volgende:
https://www.gelderlander.(...)ten-ook-op~a75069b2/

Toch wel gaaf zo, die tuin O+ .
Iemand enig idee hoe je wel water in je tuin kan verwerken zonder de eindeloze sloot muggen die je er gratis bij krijgt? ;(
Muggen komen toch alleen eitjes leggen in stilstaand water? Dus water in beweging houden zou mijn idee zijn.
pi_209498713
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 12:59 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
Muggen komen toch alleen eitjes leggen in stilstaand water? Dus water in beweging houden zou mijn idee zijn.
Ik zou een fontein nemen. Bij mijn vijver zie ik trouwens nooit muggen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209498742
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:25 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]
Het hangt een beetje van de kleur af hoe snel ze bloeien is mijn ervaring.
Heb ze van paars, rood, roze tot flower power.sinds 2 dagen komen overal toppen op, op 1 plant na. Helaas heb ik ze van de winter allemaal verplaatst dus weet niet welke pot welke kleur is.

De planten die je noemt zijn inderdaad ook geschikt voor hier maar ik heb het liefst grote struiken in de potten IVM buren die anders naar binnen kijken.
De vlinderstruiken blijven, mits je de uitgebloeide toppen wegknipt, bloeien tot oktober. (Mits lekker weer haha.)
Ah ja, dat is begrijpelijk. Maar met een teil met tulpen en wat potten met muurbloem en spoorbloem heb je een nog langer deel van het jaar kleur!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209498768
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 12:37 schreef bleiblei het volgende:
https://www.gelderlander.(...)ten-ook-op~a75069b2/

Toch wel gaaf zo, die tuin O+ .
Iemand enig idee hoe je wel water in je tuin kan verwerken zonder de eindeloze sloot muggen die je er gratis bij krijgt? ;(
De mensen die ik ken met een vijver hebben eigenlijk helemaal niet meer muggen dan anderen. Want in een vijver zitten visjes, kikkers, salamanders en allerlei ander leven dat graag muggenlarven snackt. Volgens mij komen muggen eerder uit emmers enzo, waar geen natuurlijke vijanden zitten.

Zie ook hier.
pi_209498804
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 15:03 schreef yinu het volgende:

[..]
De mensen die ik ken met een vijver hebben eigenlijk helemaal niet meer muggen dan anderen. Want in een vijver zitten visjes, kikkers, salamanders en allerlei ander leven dat graag muggenlarven snackt. Volgens mij komen muggen eerder uit emmers enzo, waar geen natuurlijke vijanden zitten.

Zie ook hier.
Klinkt logisch. Ik heb hier een tijdje een structurele plas water gehad in een verzakt deel van de tuin en daar hadden we wel veel last van muggen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209499210
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:50 schreef Seven. het volgende:
Update van m'n groene muur:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Aardbeien en sla gaan als een gek. We gebruiken de aardbeien ook om mijn zoon te leren praten. Hij is laat met praten, maar voor aardbeien wil hij ineens wél voor het eerst actief gebruik maken van zijn woordenschat. 'Kom buiten' zegt hij dan. Er blijven weinig aardbeien over voor ons :') . En hij weet precies welke het rijpst is.

Verder mooie tulp achtige bloem, geen idee meer wat ik ook alweer geplant had :+ .
Helemaal gemist. Wat leuk! Ben benieuwd wat voor bloem dat is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209501237
Er zijn weer 2 bloeisels in de voorpostzegel *O* *O*
Plantnet zegt: rolklaver en damastbloem
  Moderator dinsdag 13 juni 2023 @ 21:22:44 #235
5428 crew  miss_sly
pi_209502775
Ik heb een vraag.
Ik heb een hele mooie dwergsering, vorig jaar in de grond gezet. Stond bij mijn moeder in een pot en hoefde ook niet te groeien.

a4dec3049234872194d761e61296344c2dfb37c4.jpg?1686684022

Verhuizing is goed gegaan, hij bloeide prachtig even geleden.
Nu is hij uitgebloeid.
883c1dcb116bc7d78df2a6153a8aaaf81d048820.jpg?1686684066

En nu zitten al die uitgedroogde bloemen en takjes er nog in. Mijn moeder zei dat ze niets deed ermee en ze liet zitten. Ik zou het fijn vinden als de struik nog iets hoger en groter wordt.

Toch de uitgebloeide bloemen met takjes eruit knippen? Doet dat nog iets voor de groei en bloei volgend jaar?

De witte sering met grote bloemen heb ik van de uitgebloeide bloemen ontdaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209503590
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 15:03 schreef yinu het volgende:

[..]
De mensen die ik ken met een vijver hebben eigenlijk helemaal niet meer muggen dan anderen. Want in een vijver zitten visjes, kikkers, salamanders en allerlei ander leven dat graag muggenlarven snackt. Volgens mij komen muggen eerder uit emmers enzo, waar geen natuurlijke vijanden zitten.

Zie ook hier.
Wij hebben een grote vijver en inderdaad weinig muggen. En als ze er wel zijn dan worden ze gegeten door de 10 zwaluwen die besloten hebben op onze boerderij te wonen.
pi_209513820
'De tuinen van Appeltern' heet vanaf heden 'Appeltern Adventure Gardens'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209517809
quote:
9s.gif Op woensdag 14 juni 2023 21:08 schreef Claudia_x het volgende:
'De tuinen van Appeltern' heet vanaf heden 'Appeltern Adventure Gardens'.
Idiote benaming. Gaan ze er een pretpark van maken?
‘Experience garden’ is zeker van de lijst gevallen.
Vergelijkbaar met Kunstmuseum o|O ooit in een museum zonder kunst geweest?
Voorheen Het Haags gemeentemuseum.

In de zin van gevestigde namen en instituten anders benoemen .
Afgezien van de kosten van logo’s, briefhoofden etc.
Nieuwe kleding met logo? voor de tuinlieden en medewerkers.
#woke
pi_209517834
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 01:47 schreef AnneX het volgende:

[..]
ooit in een museum zonder kunst geweest?

Ja, heel vaak. Er zijn denk ik haast meer musea zonder kunst dan met kunst.
pi_209518671
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 01:47 schreef AnneX het volgende:

[..]
Idiote benaming. Gaan ze er een pretpark van maken?
‘Experience garden’ is zeker van de lijst gevallen.
Vergelijkbaar met Kunstmuseum o|O ooit in een museum zonder kunst geweest?
Voorheen Het Haags gemeentemuseum.

In de zin van gevestigde namen en instituten anders benoemen .
Afgezien van de kosten van logo’s, briefhoofden etc.
Nieuwe kleding met logo? voor de tuinlieden en medewerkers.
#woke
Kunstmuseum. _O-

Hier staat meer over waarom de naam is veranderd. Ik sprak de oprichter een paar jaar geleden en uit dat gesprek werd me duidelijk dat ze het moeilijk hadden, toen door corona. Op zich vind ik het een goed idee om meer vermaak voor kinderen toe te voegen. Wij lieten onze kinderen thuis toen we ernaartoe gingen, want een dag langs tuinen slenteren wilde ik ze niet aandoen. Het lijkt me alleen niet zo handig om expliciet 'leren kan ook leuk zijn' te zeggen. :+



Maar zo'n natuurspeeltuin kan geweldig zijn. Alleen die naam... ;(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Spellchecker donderdag 15 juni 2023 @ 08:32:47 #241
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209518690
quote:
9s.gif Op woensdag 14 juni 2023 21:08 schreef Claudia_x het volgende:
'De tuinen van Appeltern' heet vanaf heden 'Appeltern Adventure Gardens'.
Wtf ... :X
Jammer ...
pi_209518701
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 01:47 schreef AnneX het volgende:

[..]
Idiote benaming. Gaan ze er een pretpark van maken?
‘Experience garden’ is zeker van de lijst gevallen.
Vergelijkbaar met Kunstmuseum o|O ooit in een museum zonder kunst geweest?
Voorheen Het Haags gemeentemuseum.

In de zin van gevestigde namen en instituten anders benoemen .
Afgezien van de kosten van logo’s, briefhoofden etc.
Nieuwe kleding met logo? voor de tuinlieden en medewerkers.
#woke
Ik dacht gelijk aan een verzameling giftige en niet giftige planten door elkaar. Proeven staat vrij.
  donderdag 15 juni 2023 @ 08:38:05 #243
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209518735
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 02:07 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Ja, heel vaak. Er zijn denk ik haast meer musea zonder kunst dan met kunst.
Ik ook. KGB museum, middeleeuwse bouwwerken, bijenmuseum, etc.

Adventure Gardens :'(
Spoilers!
  Spellchecker donderdag 15 juni 2023 @ 08:41:25 #244
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209518758
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 08:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kunstmuseum. _O-

Hier staat meer over waarom de naam is veranderd. Ik sprak de oprichter een paar jaar geleden en uit dat gesprek werd me duidelijk dat ze het moeilijk hadden, toen door corona. Op zich vind ik het een goed idee om meer vermaak voor kinderen toe te voegen. Wij lieten onze kinderen thuis toen we ernaartoe gingen, want een dag langs tuinen slenteren wilde ik ze niet aandoen. Het lijkt me alleen niet zo handig om expliciet 'leren kan ook leuk zijn' te zeggen. :+

[ afbeelding ]

Maar zo'n natuurspeeltuin kan geweldig zijn. Alleen die naam... ;(
Al die kleine beestjes helpen, en meneer staat daar de teken uit te dagen met zijn opgerolde broekspijpen :')
pi_209518842
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 08:41 schreef maily het volgende:

[..]
Al die kleine beestjes helpen, en meneer staat daar de teken uit te dagen met zijn opgerolde broekspijpen :')
:D!

Misschien kunnen we ons opgeven als klankbordgroep. :7
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Spellchecker donderdag 15 juni 2023 @ 08:57:42 #246
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209518852
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 08:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D!

Misschien kunnen we ons opgeven als klankbordgroep. :7
Ik dacht heeeel even dat het Freek Vonk was maar gelukkig niet.
pi_209519358
Ik had de naamsverandering via tuinontwerpers op instagram onlangs al meegekregen , echt, wat een idiote naam.

De geum bloeit mooi knaloranje, de lavendel staat er prachtig bij en diverse andere planten staan op het punt van bloeien. Het wordt nu echt zomer in de tuin. De braakliggende grond van de achtertuin staat grotendeels vol met kamille, wat een kadootje O+
pi_209519585
Ik zag het ook ja, van Appeltern. Ik vind het ook jammer, alsof alles altijd maar spannend en leuk voor kinderen moet zijn. Als dit echt een poging is om slechte tijden te boven te komen lijkt het mij niet zo’n goede strategie. Want pretparken zijn er genoeg en een tuin wordt nooit een echt pretpark.
pi_209520193
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:22 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een vraag.
Ik heb een hele mooie dwergsering, vorig jaar in de grond gezet. Stond bij mijn moeder in een pot en hoefde ook niet te groeien.

[ afbeelding ]

Verhuizing is goed gegaan, hij bloeide prachtig even geleden.
Nu is hij uitgebloeid.
[ afbeelding ]

En nu zitten al die uitgedroogde bloemen en takjes er nog in. Mijn moeder zei dat ze niets deed ermee en ze liet zitten. Ik zou het fijn vinden als de struik nog iets hoger en groter wordt.

Toch de uitgebloeide bloemen met takjes eruit knippen? Doet dat nog iets voor de groei en bloei volgend jaar?

De witte sering met grote bloemen heb ik van de uitgebloeide bloemen ontdaan.
Heeft niemand een tip voor @miss_sly? Ik heb zelf helaas geen sering, maar ik zou zeggen dat je alleen de uitgebloeide bloemen eruit snoeit en niet meer dan dat. Een snel rondje internet leert me dat je de sering snoeit om 'em klein te houden en jij wil het tegenovergestelde.De sering gaat volgend jaar bloeien op de nieuwe scheuten die nu worden gevormd, dus die moet je in ieder geval niet snoeien.

Bloemen eruit snoeien doe je bij veel planten om zaadvorming te voorkomen en een nieuwe bloei te stimuleren. Dat lijkt bij de sering ook te kunnen, dus dat pleit ervoor om de bloemen eruit te knippen. Als het daar nu te laat voor is, zou je de uitgebloeide bloemen waarschijnlijk ook kunnen laten zitten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 15 juni 2023 @ 11:40:53 #250
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209520385
Nouja volgens mij blijft een dwergsering juist klein, toch? Die van ons worden ook niet groter dan +/- 50-60cm.

Onze gewone sering is al ruim 1,60m. En die staat er een jaar korter.

Ze heten niet voor iets dwerg sering ;) .
Zelfde trouwens met de kleine vlinderstruiken. Is ook een specifieke soort doe laag blijft. Itt. De gewone die ik afgelopen voorjaar kort geknipt heb en nu al op dik een meter zit.
pi_209520561
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:40 schreef bleiblei het volgende:
Nouja volgens mij blijft een dwergsering juist klein, toch? Die van ons worden ook niet groter dan +/- 50-60cm.

Onze gewone sering is al ruim 1,60m. En die staat er een jaar korter.

Ze heten niet voor iets dwerg sering ;) .
Zelfde trouwens met de kleine vlinderstruiken. Is ook een specifieke soort doe laag blijft. Itt. De gewone die ik afgelopen voorjaar kort geknipt heb en nu al op dik een meter zit.
Denk je dan dat de nieuwe scheuten groter zijn als @miss_sly haar dwergsering wat forser snoeit?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 15 juni 2023 @ 12:09:04 #252
5428 crew  miss_sly
pi_209520709
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:40 schreef bleiblei het volgende:
Nouja volgens mij blijft een dwergsering juist klein, toch? Die van ons worden ook niet groter dan +/- 50-60cm.

Onze gewone sering is al ruim 1,60m. En die staat er een jaar korter.

Ze heten niet voor iets dwerg sering ;) .
Zelfde trouwens met de kleine vlinderstruiken. Is ook een specifieke soort doe laag blijft. Itt. De gewone die ik afgelopen voorjaar kort geknipt heb en nu al op dik een meter zit.
Uiteraard heet ie niet voor niets dwergsering. Ik verwacht dan ook niet dat een metershoge struik wordt ;)
Hij is nu erg klein, omdat hij altijd in pot heeft gestaan. Hij staat nu in de volle grond. Er is ruimte voor groei en die zou ik graag stimuleren. Dus is mijn vraag of dat zou kunnen door de uitgebloeide bloemen weg te snoeien, zoals ik bij de gewone sering doe.

Intussen heb ik nog wat meer gezocht, eindelijk de juiste naam gevonden, en gevonden dat om de snoei te bevorderen inderdaad de uitgebloeide bloemen eruit geknipt kunnen worden.

https://www.yarinde.nl/sering-syringa-meyeri-palibin/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209520987
Ik ben wat sceptisch als ik claims lees als "snoei de uitgebloeide bloemen zodat een plant geen energie stopt in zaadvorming maar in groei van nieuwe scheuten". Is dat iets wat we van elkaar na zijn gaan praten of zit er een theorie achter en is er zelfs empirisch bewijs voor? Aan de andere kant pas ik allerlei snoeiprincipes toe waarvan ik ook niet weet of er zo'n basis is. En dus heb ik maar even de tuinprofessoren geraadpleegd. Die zeggen:

The first point is that no plant wants to be pruned. Gardeners prune plants because they think it is necessary for horticultural, aesthetic or safety purposes. Gardeners should temper their pruning by understanding plant responses that result from pruning. Generally plants don’t respond much when dead portions are pruned away.

(...) There are two responses that most plants have to pruning. When living portions are pruned the remaining portions are then invigorated. This implies that dormant or “latent” buds will grow that would not ordinarily grow so plants will produce flowers or foliage in new places. (...)

The second common response to pruning is that the more a plant is pruned, the less it will grow—pruning is a growth reducing practice. Even though buds are invigorated through pruning they can’t make up for the lost leaves and buds taken away without utilizing stored energy. The overall effect of having leaves removed is to slow the growth of the entire plant. (...)

Since pruning removes leaves and buds (which make more leaves) it is a devigorating process. You are taking away a plant’s ability to harvest light energy and convert carbon dioxide and water to sugar. All this happens in leaves. The fewer leaves a plant has the less sugar it can accumulate and then the less work it can do in terms of growing. (...) Whenever you prune something think about how you are taking away photosynthate and what it might mean to the plant.


Bron
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209521501
quote:
7s.gif Op donderdag 15 juni 2023 12:09 schreef miss_sly het volgende:
Uiteraard heet ie niet voor niets dwergsering. Ik verwacht dan ook niet dat een metershoge struik wordt ;)
Hij is nu erg klein, omdat hij altijd in pot heeft gestaan. Hij staat nu in de volle grond. Er is ruimte voor groei en die zou ik graag stimuleren. Dus is mijn vraag of dat zou kunnen door de uitgebloeide bloemen weg te snoeien, zoals ik bij de gewone sering doe.

Intussen heb ik nog wat meer gezocht, eindelijk de juiste naam gevonden, en gevonden dat om de snoei te bevorderen inderdaad de uitgebloeide bloemen eruit geknipt kunnen worden.

https://www.yarinde.nl/sering-syringa-meyeri-palibin/
Over bloemen geen mening, maar mijn guru's stellen dat snoei altijd een vertraging in groei oplevert. De vorm kan wel anders worden, het tempo wordt altijd trager.

Edit: lezen voor je reageert...
Claudia had ze al gevonden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209521512
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:26 schreef Vanyel het volgende:

Over bloemen geen mening, maar mijn guru's stellen dat snoei altijd een vertraging in groei oplevert. De vorm kan wel anders worden, het tempo wordt altijd trager.
En ik las dat ze dit boek aanbevelen, dus dat heb ik vanzelfsprekend meteen gekocht. :Y)

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 15 juni 2023 @ 13:33:35 #256
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209521560
quote:
7s.gif Op donderdag 15 juni 2023 12:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Uiteraard heet ie niet voor niets dwergsering. Ik verwacht dan ook niet dat een metershoge struik wordt ;)
Hij is nu erg klein, omdat hij altijd in pot heeft gestaan. Hij staat nu in de volle grond. Er is ruimte voor groei en die zou ik graag stimuleren. Dus is mijn vraag of dat zou kunnen door de uitgebloeide bloemen weg te snoeien, zoals ik bij de gewone sering doe.

Intussen heb ik nog wat meer gezocht, eindelijk de juiste naam gevonden, en gevonden dat om de snoei te bevorderen inderdaad de uitgebloeide bloemen eruit geknipt kunnen worden.

https://www.yarinde.nl/sering-syringa-meyeri-palibin/
Maar hoe groot is erg klein dan?
Ik heb ff voor je gemeten en die van ons (ook een meyeri palibin) is... 95cm hoog.
  donderdag 15 juni 2023 @ 13:34:30 #257
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209521567
Staat er wederom 2.5jaar en heb ik niet gesnoeid tussentijds :P .
pi_209521583
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:34 schreef bleiblei het volgende:
Staat er wederom 2.5jaar en heb ik niet gesnoeid tussentijds :P .
Jullie Max Frei (toch?) doet het ook goed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209521767
quote:
7s.gif Op donderdag 15 juni 2023 12:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
sering ;) .
Zelfde trouwens met de kleine vlinderstruiken. Is ook een specifieke soort doe laag blijft. Itt. De gewone die ik afgelopen voorjaar kort geknipt heb en nu al op dik een meter zit.
Uiteraard heet ie niet voor niets dwergsering. Ik verwacht dan ook niet dat een metershoge struik wordt ;)
Hij is nu erg klein, omdat hij altijd in pot heeft gestaan. Hij staat nu in de volle grond. Er is ruimte voor groei en die zou ik graag stimuleren. Dus is mijn vraag of dat zou kunnen door de uitgebloeide bloemen weg te snoeien, zoals ik bij de gewone sering doe.

Intussen heb ik nog wat meer gezocht, eindelijk de juiste naam gevonden, en gevonden dat om de snoei te bevorderen inderdaad de uitgebloeide bloemen eruit geknipt kunnen worden.

https://www.yarinde.nl/sering-syringa-meyeri-palibin/
[/quote]
Ik zou zeggen: hij heeft nu in de volle grond meer ruimte voor z’n wortels dan in de pot en zal daarom waarschijnlijk wel groter worden. Misschien nog wat Osiryl toevoegen, dat kun je nu met een geld-terugactie proberen https://www.refund-osiryl.nl/
pi_209521772
Oh leuk, de quote werd verkloot
  donderdag 15 juni 2023 @ 15:03:59 #261
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209522492
quote:
14s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Jullie Max Frei (toch?) doet het ook goed.
Vooraan bedoel je? Dat is een Compactum :) .
De geraniums doen het eigenlijk allemaal erg goed hier :Y . De Gaura's en Campanula doen het daarentegen niet zo lekker -O- .
pi_209522820
Dit is het tweede seizoen van Cistus ofwel zonneroosje.
Het woekert / wordt groter dan ik had verwacht. Kan er een heel vak meevullen volgend jaar. 🙃
De foto an gisteravond lukte niet, want de bloemetjes waren gesloten.😂

Dit is vanmorgen:

pi_209524820
Oh ja. Ik heb ook een dwergsering. Daar doe ik nooit wat mee… en hij groeit ook niet echt. Maar hij staat wel elk jaar vrolijk te bloeien!

Dus ik lees mee want groter zou wel leuk zijn.
pi_209530255
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:36 schreef AnneX het volgende:
Dit is het tweede seizoen van Cistus ofwel zonneroosje.
Het woekert / wordt groter dan ik had verwacht. Kan er een heel vak meevullen volgend jaar. 🙃
De foto an gisteravond lukte niet, want de bloemetjes waren gesloten.😂

Dit is vanmorgen:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Die heb ik ook dit jaar, maar hier bloeit-ie nog niet. Lekker kleurtje. B-)

Ik geniet momenteel van boerenjasmijn:


En m'n klimroos naast de voordeur:


En echte valeriaan (die veel beesten aantrekt!):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 10:34:17 #265
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209530500
Vooralsnog doet de Toscaanse Jasmijn het prima op zijn plekkie. Had verwacht met de warmte en droogte dat hij wel een klap zou krijgen omdat ie net nieuw was. Hij bloeit zelfs!

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209531094
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 10:34 schreef Twieki het volgende:
Vooralsnog doet de Toscaanse Jasmijn het prima op zijn plekkie. Had verwacht met de warmte en droogte dat hij wel een klap zou krijgen omdat ie net nieuw was. Hij bloeit zelfs!

[ afbeelding ]
Die ziet er goed uit zeg. Onze 3 zijn een stuk kleiner, maar ze bloeien wel en sinds ik ze iets beter water geef voelen ze zich best happy.
De kas is zojuist geleverd, straks de pakketten in de schuur zetten en dan maar wachten tot de tuin aangelegd is zodat we ‘m ook echt kunnen plaatsen.
Ik oogst elke dag kamille uit de tuin om thee van te zetten, dit weekend maar eens wat meer plukken om te drogen voor gebruik in de winter.
pi_209532709
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 10:34 schreef Twieki het volgende:
Vooralsnog doet de Toscaanse Jasmijn het prima op zijn plekkie. Had verwacht met de warmte en droogte dat hij wel een klap zou krijgen omdat ie net nieuw was. Hij bloeit zelfs!

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit! Is-ie ook veel hoger geworden?

Ik zal eens een foto van die van mij maken, dan lach je je rot.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 14:08:09 #268
5428 crew  miss_sly
pi_209532831
Ik heb de dwergsering even opgemeten, en hij is ongeveer 90 cm hoog. Nog een beetje ruimte voor groei dus. Als dat kan zonder al die dode bloemetjes eruit te knippen (kleine bloemetjes, kleine takjes, monnikenwerk) dan heeft dat de voorkeur. Ik geef hem nog een jaar.

Hij is wel aan het uitbreiden aan de voet O+

631e4ef94814f8a391e95865a293ef57912aa98c.jpg?1686917284
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:20:34 #269
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209534293
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 13:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ziet er goed uit! Is-ie ook veel hoger geworden?

Ik zal eens een foto van die van mij maken, dan lach je je rot.
Nee, niet echt. Ik heb hem gekocht toen hij 80cm was, en dat is hij zo ongeveer nog steeds. Hij staat wel in een iets verhoogde bak, dus vanaf de grond is hij nu 110cm.

Ben benieuwd naar de jouwe (en naar die van anderen, altijd leuk om te kunnen vergelijken)!
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:31:37 #270
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209534393
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:08 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb de dwergsering even opgemeten, en hij is ongeveer 90 cm hoog. Nog een beetje ruimte voor groei dus. Als dat kan zonder al die dode bloemetjes eruit te knippen (kleine bloemetjes, kleine takjes, monnikenwerk) dan heeft dat de voorkeur. Ik geef hem nog een jaar.

Hij is wel aan het uitbreiden aan de voet O+

[ afbeelding ]
Waarom worden jouw foto's altijd zo vaag weergeven? :@ Pas als je er op klikt zie je de 'normale' maten van de foto.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 16:42:02 #271
5428 crew  miss_sly
pi_209534504
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:31 schreef Twieki het volgende:

[..]
Waarom worden jouw foto's altijd zo vaag weergeven? :@ Pas als je er op klikt zie je de 'normale' maten van de foto.
Voor het eerst dat ik dat hoor, dus geen idee.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:55:26 #272
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209534608
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Voor het eerst dat ik dat hoor, dus geen idee.
Het is zeker geen kritiek hoor, vraag me alleen af hoe dat komt. Links zie ik 't op FOK!, rechts als ik de afbeelding aanklik.



Als ik de enige ben met dit probleem, dan weet ik dat ik 't bij mezelf moet zoeken.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 17:01:06 #273
5428 crew  miss_sly
pi_209534659
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:55 schreef Twieki het volgende:

[..]
Het is zeker geen kritiek hoor, vraag me alleen af hoe dat komt. Links zie ik 't op FOK!, rechts als ik de afbeelding aanklik.

[ afbeelding ]

Als ik de enige ben met dit probleem, dan weet ik dat ik 't bij mezelf moet zoeken.
Ik zie het ook niet als kritiek, hoor. Ik heb het gewoon niet eerder gehoord en ik heb dus gewoon geen idee.
Als ik naar je voorbeeld kijk, zie ik de ene ingezoomd en de rechter uitgezoomd, lijkt het. Dus dan zal het iets te maken hebben met het formaat van de foto?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 juni 2023 @ 17:06:29 #274
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209534719
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik zie het ook niet als kritiek, hoor. Ik heb het gewoon niet eerder gehoord en ik heb dus gewoon geen idee.
Als ik naar je voorbeeld kijk, zie ik de ene ingezoomd en de rechter uitgezoomd, lijkt het. Dus dan zal het iets te maken hebben met het formaat van de foto?
Geen probleem, laten we afwachten wat anderen zeggen. Maar zoals ik 't nu zie, lijkt het alsof je foto's gecomprimeerd worden van 't originele formaat naar maximaal 700 x 525px. Daardoor wordt hij van boven en onderen 'ingedeukt' zeg maar. Zo ziet het er voor mij iig uit.

Onderaan de streep maakt het natuurlijk niets uit. Het is fijn dat users foto's delen. Het viel me alleen op bij jouw foto's.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209534723
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:55 schreef Twieki het volgende:

[..]
Het is zeker geen kritiek hoor, vraag me alleen af hoe dat komt. Links zie ik 't op FOK!, rechts als ik de afbeelding aanklik.

[ afbeelding ]

Als ik de enige ben met dit probleem, dan weet ik dat ik 't bij mezelf moet zoeken.
Nee, ik heb het ook. De foto's zijn niet zozeer vaag maar vervormd. Ergens worden er de verkeerde dimensies aan meegegeven, want het origineel is prima (dat krijg je inderdaad te zien als je erop klikt).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 17:07:37 #276
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_209534734
Test

631e4ef94814f8a391e95865a293ef57912aa98c.jpg?1686917284
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 16 juni 2023 @ 17:16:54 #277
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209534834
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:07 schreef Dagoduck het volgende:
Test

[ afbeelding ]
Deze is helemaal in orde.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209534901
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:20 schreef Twieki het volgende:

Ben benieuwd naar de jouwe (en naar die van anderen, altijd leuk om te kunnen vergelijken)!
Nou de ontwikkeling van m'n Toscaanse jasmijn. Het is een stek die ik heb gemaakt van de Toscaanse jasmjin in onze vorige tuin. Vier jaar geleden ging de stek in een pot naast de voordeur:



Drie jaar geleden gepromoveerd naar de volle grond. So far so good:


Twee jaar geleden liep de jasmijn vorstschade op. De plek naast de voordeur staat in de oostenwind en dus heb ik de jasmijn verplaatst naar de kas. Ik dacht dat-ie het niet zou overleven:


Een jaar geleden zag-ie er nog niet geweldig uit, maar leek hij van onderaf weer uit te lopen:


Dit was m'n Toscaanse jasmijn vanmiddag:


Er zit dus weer vooruitgang in, al vind ik het blad wel wat lichtgroen. Maar moet je de jasmijn eens vergelijken met deze klimmer, die op hetzelfde moment even klein in de kas is gezet:



En daarom kan ik niet zo enthousiast worden van Toscaanse jasmijn. Hij groeit langzaam en is kwetsbaar. Op de juiste plek en met veel geduld zal het vast een geweldige plant worden.

Op de laatste foto kun je trouwens zien dat m'n oleander bezwijkt onder de bloemenpracht. @yinu, heb jij wel eens last gehad van hangende takken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 17:37:54 #279
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209535040
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nou de ontwikkeling van m'n Toscaanse jasmijn. Het is een stek die ik heb gemaakt van de Toscaanse jasmjin in onze vorige tuin. Vier jaar geleden ging de stek in een pot naast de voordeur:

[ afbeelding ]

Drie jaar geleden gepromoveerd naar de volle grond. So far so good:
[ afbeelding ]

Twee jaar geleden liep de jasmijn vorstschade op. De plek naast de voordeur staat in de oostenwind en dus heb ik de jasmijn verplaatst naar de kas. Ik dacht dat-ie het niet zou overleven:
[ afbeelding ]

Een jaar geleden zag-ie er nog niet geweldig uit, maar leek hij van onderaf weer uit te lopen:
[ afbeelding ]

Dit was m'n Toscaanse jasmijn vanmiddag:
[ afbeelding ]

Er zit dus weer vooruitgang in, al vind ik het blad wel wat lichtgroen. Maar moet je de jasmijn eens vergelijken met deze klimmer, die op hetzelfde moment even klein in de kas is gezet:

[ afbeelding ]

En daarom kan ik nog zo enthousiast worden van Toscaanse jasmijn. Hij groeit langzaam en is kwetsbaar. Op de juiste plek en met veel geduld zal het vast een geweldige plant worden.

Op de laatste foto kun je trouwens zien dat m'n oleander bezwijkt onder de bloemenpracht. @:yinu, heb jij wel eens last gehad van hangende takken?
Beginnen met een stekje van de Toscaanse Jasmijn is natuurlijk wel wat anders dan beginnen met een plant die al 80cm hoog is en 5 ranken heeft. Ik denk dat 't in jouw kas ook té warm is. Met de huidige temperaturen wordt 't al gauw 40+ graden, dat zal niet veel helpen denk ik, zeker niet bij zo'n stek, een kwetsbaar plantje.

Oleanders, ik heb er goede herinneringen aan. Een Vlaamse vriend van me had er 4 van meer dan 30 jaar oud. Opgeweekt door zijn vader. Stammen zo dik als je pols. Doen het elk jaar weer geweldig.

Van mei tot en met oktober stonden die gewoon buiten (wel in de luwte en uit de volle zon), in de wintermaanden zette hij ze in de houten schuur, gewikkeld in bubbeltjesfolie. En voordat hij dat deed, knipte hij altijd de (resterende) bloemknoppen er uit. Want juist die bloemknoppen die in de late zomer niet meer zijn gaan bloeien, vreten heel veel energie van de plant in het voorjaar. Terwijl je in 't voorjaar juist wilt dat hij weer wat groener wordt.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209535535
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:37 schreef Twieki het volgende:

[..]
Beginnen met een stekje van de Toscaanse Jasmijn is natuurlijk wel wat anders dan beginnen met een plant die al 80cm hoog is en 5 ranken heeft. Ik denk dat 't in jouw kas ook té warm is. Met de huidige temperaturen wordt 't al gauw 40+ graden, dat zal niet veel helpen denk ik, zeker niet bij zo'n stek, een kwetsbaar plantje.

Oleanders, ik heb er goede herinneringen aan. Een Vlaamse vriend van me had er 4 van meer dan 30 jaar oud. Opgeweekt door zijn vader. Stammen zo dik als je pols. Doen het elk jaar weer geweldig.

Van mei tot en met oktober stonden die gewoon buiten (wel in de luwte en uit de volle zon), in de wintermaanden zette hij ze in de houten schuur, gewikkeld in bubbeltjesfolie. En voordat hij dat deed, knipte hij altijd de (resterende) bloemknoppen er uit. Want juist die bloemknoppen die in de late zomer niet meer zijn gaan bloeien, vreten heel veel energie van de plant in het voorjaar. Terwijl je in 't voorjaar juist wilt dat hij weer wat groener wordt.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik wil geen planten in potten en ik wil ook niet de verplichting hebben om een plant elk jaar op tijd uit te graven, dus ik kijk gewoon wat werkt in de kas en wat niet. De Toscaanse jasmijn ga ik een tijd laten staan, want dat telkens verplaatsen helpt ook niet. De oleander heeft in ieder geval twee winters overleefd en leek het tot de slappe takken dit jaar goed te doen. Ik hoop dat ik er wat aan kan doen door na de bloei te snoeien.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 16-06-2023 18:42:00 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 18:38:47 #281
5428 crew  miss_sly
pi_209535620
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:07 schreef Dagoduck het volgende:
Test

[ afbeelding ]
En wat doe jij anders dan ik?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 juni 2023 @ 18:45:01 #282
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209535667
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 18:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik wil geen planten in potten en ik wil ook niet de verplichting hebben om een plant elk jaar op tijd uit te graven, dus ik kijk gewoon wat werkt in de kas en wat niet. De Toscaanse jasmijn ga ik een tijd laten staan, want dat telkens verplaatsen helpt ook niet. De oleander heeft in ieder geval twee winters overleefd en leek het tot de slappe takken dit jaar goed te doen. Ik hoop dat ik er wat aan kan doen door na de bloei te snoeien.
Al doende leert men uiteraard. Ben ontzettend jaloers op jouw royale kas. Ik wist er wel raad mee. Ik zou hem helemaal volstouwen met tomaten, paprika's, pepers, komkommers, aubergines en andere warmteminnende vruchten.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209536029
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 18:45 schreef Twieki het volgende:

[..]
Al doende leert men uiteraard. Ben ontzettend jaloers op jouw royale kas. Ik wist er wel raad mee. Ik zou hem helemaal volstouwen met tomaten, paprika's, pepers, komkommers, aubergines en andere warmteminnende vruchten.
Ik zal volgend jaar wat meer m'n best doen. O-) Ik heb nu wel tomaat erbij.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 19:54:15 #284
5428 crew  miss_sly
pi_209536469


Beter?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 juni 2023 @ 22:32:30 #285
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209538163
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]

Beter?
Je foto wordt nu volledig weergeven, dus sowieso beter nu. Maar maak je je er verder niet zo druk over.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209538913
Tijd voor de volgende bloemen O+



Er komen steeds meer vogeltjes in de tuin - een paar jaar geleden kwamen die bijna niet (ik denk omdat ons groen te laag was). En kijk nou eens wie er van mij schrok oO<
https://imgur.com/a/RTFIH8E
pi_209539580
De eerste bloeiende hortensia van dit jaar in de reeks! *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209542854
Wij zijn net terug van 2,5 week vakantie. Wat is de tuin veranderd in die tijd! Ondanks dat er een paar keer iemand is gekomen om water te geven (enkel omdat het nieuwe aanplant is, ik wil dat de planten tegen het huidige klimaat kunnen), zijn er toch wel een aantal bruine plantjes waar ik weinig hoop voor heb.
Aan de andere kant bloeit de eerste zonnebloem, zit er een knop in mijn dahlia en bloeit de Toscaanse jasmijn. Ik zal vanavond wel eens een fotorondje doen.
pi_209543495
Ik deed zojuist een fotorondje, het is me te warm om echt dingen te doen.


Het penningkruid bloeit

En zo doet de duizendschoon


Een van de vele plantjes waarvan ik altijd weer de naam vergeet


Vaste korenbloem, waren kleine plantjes begin dit jaar en zullen komende jaren wel flink uitgroeien want die hebben het hier goed naar 't zin
Achter de korenbloemen de kwijnende pol @Vanyel Die heeft het hier dus niet naar 't zin


De vaasvormige (dixit @Claudia_x) krentenboom, met ietwat bloemig gras eromtoe


De woeste vijg, die wegens overvloedige groei een paar jaar geleden naar de noordzijde verbannen is en daar nog steeds harder groeit dan alle zonnige vijgen samen. Maar hier staat 'ie niemand in de weg en vorm een mooi groen geheel met de wilde wingerd


De rozen zijn hier laat, de rode moeten nog helemaal beginnen maar de gele heeft al wat (een witte ook)


Bonusbeest dat ik zojuist aan het daglicht blootstelde door een stuk hout op te tillen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209543556
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 00:47 schreef Claudia_x het volgende:
De eerste bloeiende hortensia van dit jaar in de reeks! *O*
:D Onze begint ook! Maar hangt elke avond ook slapjes nu, dat ding slurpt water…

De hele border aan 1 kant even op de foto gezet. Het wordt tijd ook dat de hortensia bloeit, nu de papavers en akelei zijn uitgebloed zijn er veel te weinig blommen.



Mijn oleander heeft in een pot 2x een tik gehad van de vorst. Daar wordt hij niet mooier van helaas.
Venus in pocketformaat
Š loveli
pi_209543642
:o :o @sigme .
Zijn blijde broeders:


Maar de medeverplaatselingen beginnen ook zo'n beetje nu pas weer een beetje uit te lopen. Dus er is nog hoop.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209555636
De knalroze Cistus ofwel zonneroos in post #262 groeit erg hard richting zon.
En bij het rechter zetten m.b.v. plantensteunen 😂 merkte ik, dat de bloemen oķk lekker geurden.
  maandag 19 juni 2023 @ 12:10:35 #293
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_209565997
De klimhortensia staat in bloei O+ maar wel een beetje weinig bloemen dit jaar, helaas. Maar voor het eerst zit de roos vol in de knop (ik telde een stuk of 50! knoppen) en de toscaanse jasmijn bloeit. Ik las hier laatst iets over wisselende resultaten, nou :+

Zonkant

Schaduwkant
pi_209570448
De clematis Margaret Hunt heeft dit jaar best aardig wat bloemen.
Het begint van de ene op de andere dag. Aan de sprietige knoppen te zien, volgt er meer…
(Aan de schuur gevel wordt gewerkt de komende weken. w/ )

pi_209570594
De mensen onder jullie die weigeren te moestuinieren zijn de slimmerds.

Driedubbelpost omdat het kan.


Ik BBQ.
Met sla.
Net als ik (net geoogste, gewassen en gecentrifugeerde) sla op mijn bord wil scheppen, komt deze eruit rennen.

Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209571229
Wat is dat bal-ding :o
pi_209571266
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 19:22 schreef yinu het volgende:
Wat is dat bal-ding :o
Babies
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 19 juni 2023 @ 20:35:37 #298
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209572373
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 18:40 schreef Vanyel het volgende:
De mensen onder jullie die weigeren te moestuinieren zijn de slimmerds.

Driedubbelpost omdat het kan.


Ik BBQ.
Met sla.
Net als ik (net geoogste, gewassen en gecentrifugeerde) sla op mijn bord wil scheppen, komt deze eruit rennen.

[ afbeelding ]
Gewoon wat extra proteīne. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209573992
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 19:24 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Babies
Daar was ik al bang voor ja :X
pi_209578291
Nieuwe bloeiert in de blommenpostzegel:

Plantnet zegt Scheefschermbloem O+

pi_209602511
Kijk die toortsen hun best doen



Met verzoekje aan @Claudia_x Het topic is vol O-)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')