abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209381421
Een palm, wisselbloem of een banaan @NedKelly O+
En eventueel een strelitizia :)
pi_209384473
Mensen, overweeg toch koriander voor je siertuin. Hartstikke schattig en als het eenmaal groeit, zaait het zichzelf uit als een gek.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209385116
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:17 schreef NedKelly het volgende:

Hebben jullie tips voor planten tegen de zon kunnen, tegen de hitte, niet heel snel giga groot gaan worden door de combi zon en hitte en ook niet te veel verzorging vergen. Ik kan me voorstellen dat ik dan op meer lavendel uitkom, maar misschien zijn er nog andere (mediterraanse) planten die het goed doen?
Afrikaanse lelie doet het bij mij in de kas goed.

Net als sommige kruiden trouwens: bieslook en de colaplant. M'n colaplant is enorm - op een behapbare manier :+ - en ziet er heel fraai uit. Bij deze planten moet je denk ik wel regelmatig water geven.

Bieslook door colaplant heen:

[ Bericht 7% gewijzigd door Claudia_x op 03-06-2023 10:35:57 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209391487
Er zijn bloeiers in de voorpostzegel *O*
Veel akelei met nu 2 bloeiers erbij:
Duizendschoon

Damastbloem

En een flinke plant citroenmelisse!
pi_209391882
Cool.
Ik had vandaag thee van blaadjes citroenmelisse en munt. Ik ging ze stekken en de blaadjes die van de daarvoor geplukte steeltjes af moesten heb ik voor thee gebruikt.

Gisteren kregen we een adoptieplant van de buren, die hadden ze gekregen toen ze hier kwamen wonen, maar na 3 locaties te hebben geprobeerd was de buuf er klaar mee, ik denk dat hij niet kleurig genoeg is. Is ook niet helemaal wat voor mij, maar ach, voorlopig ruimte zat in de kale tuin, dus we zullen er goed voor zorgen en tzt ook wel weer weggeven. Het is een bolletje op stam, volgens mij een viburnum tinus ofzo.
pi_209395181
Dank voor de tips, binnenkort maar wat uitzoeken bij het tuincentrum.
pi_209395311
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 08:27 schreef NedKelly het volgende:
Dank voor de tips, binnenkort maar wat uitzoeken bij het tuincentrum.
De Gamma heeft momenteel een actie: vier Afrikaanse lelies voor 9,99 euro.
pi_209395319
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 20:53 schreef Blues het volgende:
Er zijn bloeiers in de voorpostzegel *O*
Veel akelei met nu 2 bloeiers erbij:
Duizendschoon
[ afbeelding ]
Damastbloem
[ afbeelding ]

En een flinke plant citroenmelisse![ afbeelding ]

Goed uitkijken met de citroenmelisse, want die woekert.
pi_209395371
Opvolgposting:

quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 16:42 schreef Claudia_x het volgende:
[...]

Tot slot een vraag: weet iemand wat dit voor plant is? De rare vorm komt doordat ik 'em heb verplaatst en de takken gingen hangen. (Dat verplaatsen zou een stomme zet zijn als het onkruid blijkt te zijn. :+)

De plant bloeit, dus ik weet nu zeker dat het een walstroleeuwenbek is:

Op de achtergrond wordt de bloemenweide mooier en mooier. Op dit moment zijn er nog vooral ratelaars (geel) te zien, maar de orchideeėn (paars) zijn net begonnen met bloeien:

pi_209395422
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 21:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb deze plant gekocht. Planten eigenlijk, er zitten zo 15 stekken in de pot. Het zou Agastache Mango Tango zijn, dropplant dus.

[ afbeelding ]

De bladeren lijken alleen niet op dropplant. Wat zou dit kunnen zijn? Het is iets bijvriendelijks in elk geval. Ik heb hem bij een imker gekocht die sinds kort ook in de biologische bijenplanten zit. Het heeft denk ik niet veel zin om hen te mailen helaas.

Ik had mijn zinnen wel op die Mango Tango gezet eigenlijk -O-
Heb je het mysterie al opgelost?
  zondag 4 juni 2023 @ 09:39:12 #109
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209395503
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je het mysterie al opgelost?
Nee, daar ben ik niet meer aan toe gekomen. Ik heb de plant(en) dagelijks een plons water gegeven maar het viel er steeds zo doorheen. Gisteren wilde ik de plantjes in individuele potten zetten. Maar ze braken bijna af, zo verdord waren ze. Ik heb dus eerst de boel een uur in een emmer water gezet. Straks eens kijken of er al iets mee te beginnen is.

Ik heb trouwens vorige week een ministukje paardenstaart ergens gevonden. Het is daar zeer voedzame grond dus ik had het niet verwacht. Ik hou het goed in de gaten.
Spoilers!
pi_209395556
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik heb trouwens vorige week een ministukje paardenstaart ergens gevonden. Het is daar zeer voedzame grond dus ik had het niet verwacht. Ik hou het goed in de gaten.
Bij mij zit paardenstaart ook niet alleen op arme grond. Het patroon lijkt eerder te zijn: waar er ruimte voor is en waar zon is, is paardenstaart.

Wat ik bewonderenswaardig vind aan paardenstaart, is dat een spriet die je weghaalt de volgende dag alweer 6-10 cm lang kan zijn. Dat maakt plukken en wieden volstrekt futiel.
  zondag 4 juni 2023 @ 09:58:44 #111
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209395690
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij mij zit paardenstaart ook niet alleen op arme grond. Het patroon lijkt eerder te zijn: waar er ruimte voor is en waar zon is, is paardenstaart.

Wat ik bewonderenswaardig vind aan paardenstaart, is dat een spriet die je weghaalt de volgende dag alweer 6-10 cm lang kan zijn. Dat maakt plukken en wieden volstrekt futiel.
Het is helemaal een drama als die troep tussen je stenen groeit zoals bij mij aan de voorkant. Krijg je nooit meer weg, tenzij je de boel afgraaft. Ben absoluut geen liefhebber van chemische bestrijdingsmiddelen, maar Paardenstaart... Daar zet ik mijn principes wel even voor opzij.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209395847
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:58 schreef Twieki het volgende:

[..]
Het is helemaal een drama als die troep tussen je stenen groeit zoals bij mij aan de voorkant. Krijg je nooit meer weg, tenzij je de boel afgraaft. Ben absoluut geen liefhebber van chemische bestrijdingsmiddelen, maar Paardenstaart... Daar zet ik mijn principes wel even voor opzij.
Dat probleem heb ik ook gehad. Als je op deze foto inzoomt, zie je achter de witte bank de dikke pakken paardenstaart door de tegels groeien:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb een tijd geprobeerd er elke week met de bosmaaier overheen te gaan, maar het bleef gewoon teruggroeien. Uiteindelijk heb ik de tegels weggehaald en ben ik er met een stofkam doorheen gegaan:

Dat gaat nog steeds goed:

Op één uitzondering na: de rand die grenst aan de border, op de onderste foto rechts. Daar komt nog steeds paardenstaart door de halfverharding in op. Ik heb die border nu weggehaald en vervangen door gras. De rand heb ik afgedekt met plastic om paardenstaart te laten afsterven. Ik doe m'n uiterste best om het zonder chemische bestrijdingsmiddelen op te lossen.
pi_209396983
Er staat iets in de tuin waarvan plantnet zegt dat het een kleine Teunisbloem zou moeten zijn.
Nou, laat dat klein maar weg, die komt tot halverwege de schutting 😅

Het wachten is dus op 13 juni lees ik :+

quote:
Rond zijn naamdag op 13 juni, bloeit de eerste teunisbloem, vandaar. Die bloei gaat door tot september en soms zelfs oktober. Aan het eind van het seizoen heeft één enkele plant vele honderden bloemen geproduceerd!
  zondag 4 juni 2023 @ 12:43:17 #114
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_209396992
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat probleem heb ik ook gehad. Als je op deze foto inzoomt, zie je achter de witte bank de dikke pakken paardenstaart door de tegels groeien:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb een tijd geprobeerd er elke week met de bosmaaier overheen te gaan, maar het bleef gewoon teruggroeien. Uiteindelijk heb ik de tegels weggehaald en ben ik er met een stofkam doorheen gegaan:

[ afbeelding ]

Dat gaat nog steeds goed:

[ afbeelding ]

Op één uitzondering na: de rand die grenst aan de border, op de onderste foto rechts. Daar komt nog steeds paardenstaart door de halfverharding in op. Ik heb die border nu weggehaald en vervangen door gras. De rand heb ik afgedekt met plastic om paardenstaart te laten afsterven. Ik doe m'n uiterste best om het zonder chemische bestrijdingsmiddelen op te lossen.
Roundup doet wonderen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_209397647
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:42 schreef Blues het volgende:
Er staat iets in de tuin waarvan plantnet zegt dat het een kleine Teunisbloem zou moeten zijn.

[ afbeelding ]

[..]

Teunisbloemen vind ik leuk! Ik vrees dat ik ze hier voor onkruid aanzie en in een vroeg stadium weghaal. Twee jaar geleden heb ik ze wel nog gezien:

Ik zal volgend jaar beter opletten.
  zondag 4 juni 2023 @ 14:42:30 #116
43653 sigme
Veraan
pi_209397889
quote:

[ afbeelding ]

[..]

Kleine Teunisbloem heeft kleine bloempjes. Het spectaculaire van teunisbloem is dat je de bloemen kan *zien* opengaan. ‘sAvonds kijken!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 4 juni 2023 @ 14:57:23 #117
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_209398044
*vraagje*

We zijn hier in huis bar slecht in tuinieren. Hebben daarom veel tegels in de tuinen (en kunstgras) :')

Nu wil ik beginnen met kleine stukjes in de achtertuin aanpakken. We hebben één hoek in de volle felle brandzon en één hoek in de eeuwige schaduw :+

Ik wil in beide hoeken iets maken. Een border/bak met planten/bloemen oid. Ik heb echt geen idee. De hete zonplek kan 150x50 cm worden maximaal, en de schaduwplek 100x40 cm ongeveer.

Heeft iemand tips/inspiratie/ideeėn? Ik kom bij googlen niet veel verder dan lavendel, dropplant en duizendblad voor de zon zijde, dus sta open voor suggesties O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_209399865
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 14:57 schreef tombolafan het volgende:
*vraagje*

We zijn hier in huis bar slecht in tuinieren. Hebben daarom veel tegels in de tuinen (en kunstgras) :')

Nu wil ik beginnen met kleine stukjes in de achtertuin aanpakken. We hebben één hoek in de volle felle brandzon en één hoek in de eeuwige schaduw :+

Ik wil in beide hoeken iets maken. Een border/bak met planten/bloemen oid. Ik heb echt geen idee. De hete zonplek kan 150x50 cm worden maximaal, en de schaduwplek 100x40 cm ongeveer.

Heeft iemand tips/inspiratie/ideeėn? Ik kom bij googlen niet veel verder dan lavendel, dropplant en duizendblad voor de zon zijde, dus sta open voor suggesties O+
Wat leuk dat je je tegeltuin wat groener wilt maken! Ben je bereid om kunstgras weg te halen? Dat gaat denk ik al een enorm verschil maken. Als je gras hebt, committeer je jezelf wel aan ongeveer één keer per week maaien (met uitzondering van de wintermaanden), maar er kan in mijn optiek niets op tegen de geur van versgemaaid gras. En je zorgt er dan meteen voor dat het water goed weg kan lopen.

Ben je tevreden met de hoeveelheid schaduw in je tuin? Zo niet, dan zou een eerste stap kunnen zijn om na te denken over een kleine boom of struik die schaduw biedt.

Dan zit je met de kwestie border versus bak. Een voordeel aan een bak is dat je minder hoeft te bukken bij het tuinieren. Ik ben zelf geen fan van bakken: planten drogen snel uit en doen het bovendien vaak beter in de volle grond. Wat je zou kunnen doen is dat je met een kleine border begint en je die langzaam wat uitbreidt naarmate het tuinieren bevalt en je er lol in krijgt. Zo kun je je tuin geleidelijk ontwikkelen.

Als je planten selecteert, is het handig om te weten wat voor soort grond je hebt: veen, klei, zand? Kies planten waarvan je leest dat ze het goed doen in jouw grond. Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kun je een borderpakket kopen voor zon of schaduw. Dan heb je meteen een mooie combinatie van planten.

Dit zijn enkele van mijn favoriete planten voor de zon.

Met stip op één staat rudbeckia, vooral de gele. Dit is rudbeckia fulgida 'Goldsturm'. Het is een heel gemakkelijke plant die weelderig bloeit in de late zomer.

Siergras stipa tenuissima 'Ponytails'. Vangt altijd het licht mooi. Heeft weinig onderhoud nodig (één keer per jaar snoeien) en is het hele jaar door mooi.

Pennisetum. Zie de opmerkingen bij het vorige siergras.

Kerrieplant. Contrasteert met andere planten vanwege het grijsgroene blad. Bloeit mooi (subtiel geel). Je kunt de plant makkelijk stekken: knip een tak eraf en steek de tak in de grond. Is ook een heel makkelijke plant die weinig onderhoud nodig heeft.

Wolfsmelk. Dit is euphorbia characias wulfenii. Er zijn veel verschillende soorten wolfsmelken. Sommige hebben rood blad, andere zijn geschikt voor natte grond. Alle wolfsmelken die ik ken zijn mooi en makkelijk. Sommige worden vrij fors. Dat is fijn, want dan hoef je minder onkruid te verwijderen.

Brem: makkelijk, groeit snel, bloeit weelderig in de lente. Wordt al gauw een soort struik. Je moet erop letten dat je de plant elk jaar op het juiste moment flink snoeit.

Geraniums, die je op deze foto rondom de opgaande plant ziet staan. Dit is geranium 'rozanne', mijn favoriet omdat die lang en weelderig bloeit. Geraniums kunnen ook in de halfschaduw staan.

Salvia. Dit is salvia nemorosa 'Mainacht'. De plant had bij mij even nodig om op gang te komen, maar de opgaande vorm is mooi en uitgebloeid zijn de bloemen ook nog fraai. Op de voorgrond linksonder zie je nepeta racemosa 'Walker's Low' staan, kattenkruid. Ik heb er geen goede foto van omdat ik de plant kort heb (vorig jaar in het najaar geplant). Nu valt me op dat de plant in die border de show steelt: salvia moet nog uitlopen, maar kattenkruid bloeit al weelderig.

Voor de (half-)schaduw:

Brunnera macrophylla 'Jack Frost' gecombineerd met varens. Het blad van bunnera is fraai. Vaak wordt voor de schaduw hosta aanbevolen, maar hosta's hebben doorgaans te lijden onder slakkenvraat. Mijn brunnera is nog nooit aangevreten en het blad is minstens zo mooi. Varens mogen sowieso niet ontbreken in de schaduw. Let er wel op dat brunnera een beetje zon nodig heeft. Weinig planten zijn geschikte voor volledige schaduw.

In mijn vorige tuin had ik een combinatie van hosta, heuchera en vrouwenmantel staan. Van hosta heb ik al gezegd dat dat niet goed beviel. Heuchera en vrouwenmantel bevielen wel. Vrouwenmantel is een beetje een saai plantje, maar regendruppels op de plant zijn spectaculair. En heuchera heb je tegenwoordig in allerlei warme kleuren. Beide planten bloeien, maar je neemt ze vooral vanwege het blad.

Verder raad ik je aan om wat oude OP's te bekijken die ik heb opgesteld. In de OP heb ik op een rij gezet welke planten bij Fok'ers het vaakst voorkwamen in een bepaald deel van deze reeks. Vaak zijn dat favoriete planten. Je krijgt dan meteen een beeld van wat in welke periode bloeit en wat goede combinaties zijn. En in de tuin van @Seven. zie je goed wat voor mooie schaduwplanten er zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 04-06-2023 17:08:11 ]
  zondag 4 juni 2023 @ 16:55:39 #119
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_209399951
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 16:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat leuk dat je je tegeltuin wat groener wilt maken! Ben je bereid om kunstgras weg te halen? Dat gaat denk ik al een enorm verschil maken. Als je gras hebt, committeer je jezelf wel aan ongeveer één keer per week maaien (met uitzondering van de wintermaanden), maar er kan in mijn optiek niets op tegen de geur van versgemaaid gras. En je zorgt er dan meteen voor dat het water goed weg kan lopen.

Ben je tevreden met de hoeveelheid schaduw in je tuin? Zo niet, dan zou een eerste stap kunnen zijn om na te denken over een kleine boom of struik die schaduw biedt.

Dan zit je met de kwestie border versus bak. Een voordeel aan een bak is dat je minder hoeft te bukken bij het tuinieren. Ik ben zelf geen fan van bakken: planten drogen snel uit en doen het bovendien vaak beter in de volle grond. Wat je zou kunnen doen is dat je met een kleine border begint en je die langzaam wat uitbreidt naarmate het tuinieren bevalt en je er lol in krijgt. Zo kun je je tuin geleidelijk ontwikkelen.

Als je planten selecteert, is het handig om te weten wat voor soort grond je hebt: veen, klei, zand? Kies planten waarvan je leest dat ze het goed doen in jouw grond. Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kun je een borderpakket kopen voor zon of schaduw. Dan heb je meteen een mooie combinatie van planten.

Dit zijn enkele van mijn favoriete planten voor de zon.

[ afbeelding ]
Met stip op één staat rudbeckia, vooral de gele. Dit is rudbeckia fulgida 'Goldsturm'. Het is een heel gemakkelijke plant die weelderig bloeit in de late zomer.

[ afbeelding ]
Siergras stipa tenuissima 'Ponytails'. Vangt altijd het licht mooi. Heeft weinig onderhoud nodig (één keer per jaar snoeien) en is het hele jaar door mooi.

[ afbeelding ]
Pennisetum. Zie de opmerkingen bij het vorige siergras.

[ afbeelding ]
Kerrieplant. Contrasteert met andere planten vanwege het grijsgroene blad. Bloeit mooi (subtiel geel). Je kunt de plant makkelijk stekken: knip een tak eraf en steek de tak in de grond. Is ook een heel makkelijke plant die weinig onderhoud nodig heeft.

[ afbeelding ]
Wolfsmelk. Dit is euphorbia characias wulfenii. Er zijn veel verschillende soorten wolfsmelken. Sommige hebben rood blad, andere zijn geschikt voor natte grond. Alle wolfsmelken die ik ken zijn mooi en makkelijk. Sommige worden vrij fors. Dat is fijn, want dan hoef je minder onkruid te verwijderen.

[ afbeelding ]
Brem: makkelijk, groeit snel, bloeit weelderig in de lente. Wordt al gauw een soort struik. Je moet erop letten dat je de plant elk jaar op het juiste moment flink snoeit.

[ afbeelding ]
Geraniums, die je op deze foto rondom de opgaande plant ziet staan. Dit is geranium 'rozanne', mijn favoriet omdat die lang en weelderig bloeit. Geraniums kunnen ook in de halfschaduw staan.

[ afbeelding ]
Salvia. Dit is salvia nemorosa 'Mainacht'. De plant had bij mij even nodig om op gang te komen, maar de opgaande vorm is mooi en uitgebloeid zijn de bloemen ook nog fraai. Op de voorgrond linksonder zie je nepeta racemosa 'Walker's Low' staan, kattenkruid. Ik heb er geen goede foto van omdat ik de plant kort heb (vorig jaar in het najaar geplant). Nu valt me op dat de plant in die border de show steelt: salvia moet nog uitlopen, maar kattenkruid bloeit al weelderig.

Voor de (half-)schaduw:

[ afbeelding ]
Brunnera macrophylla 'Jack Frost' gecombineerd met varens. Het blad van bunnera is fraai. Vaak wordt voor de schaduw hosta aanbevolen, maar hosta's hebben doorgaans te lijden onder slakkenvraat. Mijn brunnera is nog nooit aangevreten en het blad is minstens zo mooi. Varens mogen sowieso niet ontbreken in de schaduw. Let er wel op dat brunnera een beetje zon nodig heeft. Weinig planten zijn geschikte voor volledige schaduw.

Verder raad ik je aan om wat oude OP's te bekijken die ik heb opgesteld. In de OP heb ik op een rij gezet welke planten bij Fok'ers het vaakst voorkwamen in een bepaald deel van deze reeks. Vaak zijn dat favoriete planten. Je krijgt dan meteen een beeld van wat in welke periode bloeit en wat goede combinaties zijn. En in de tuin van @:Seven. zie je goed wat voor mooie schaduwplanten er zijn.
Bedankt voor je uitgebreide post!

Ik ga zeker de oude topics/OP's eens teruglezen O+

Kunstgras eruit krijg ik (voorlopig) er niet door denk ik (en vind ik zelf nogal heftig ook :+ ) maar misschien later :7

Stomme vraag misschien, maar kan ik een border maken op de tegels? :? Dus niet de tegels verwijderen maar er gewoon bovenop gaan plaatsen? :D
pi_209399959
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2023 14:42 schreef sigme het volgende:

Kleine Teunisbloem heeft kleine bloempjes. Het spectaculaire van teunisbloem is dat je de bloemen kan *zien* opengaan. ‘sAvonds kijken!
Dank, ga ik doen *O*
pi_209400036
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 16:55 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Kunstgras eruit krijg ik (voorlopig) er niet door denk ik (en vind ik zelf nogal heftig ook :+ ) maar misschien later :7

Stomme vraag misschien, maar kan ik een border maken op de tegels? :? Dus niet de tegels verwijderen maar er gewoon bovenop gaan plaatsen? :D
Zou ik niet doen. Ik zou bijvoorbeeld één tegel of een paar tegels eruit wippen. Anders is het lastig voor een plant om goed te wortelen. Er zijn wel planten die ermee om kunnen gaan. Vooral rotsplanten houden ervan om op of bij tegels te groeien.

Een groot deel van mijn achtertuin bestaat uit plastic met daarop puin en een dunne laag aarde. Wat grappig is om te zien, is dat sommige planten daar enorm in gedijen. Het is er bijvoorbeeld altijd heel nat, wat logisch is omdat het water niet weg kan lopen. Dus planten die graag nat staan, hebben het er naar hun zin. Maar je bent dan wel veel beperkter in je plantenkeuze.

Je kunt natuurlijk een bak op tegels maken. Als de bak hoog genoeg is, zullen veel planten het prima doen. Ik zou dan wel planten kiezen die tegen droogte kunnen.
  zondag 4 juni 2023 @ 17:15:49 #122
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_209400156
Dank, ik neem het allemaal mee :Y

Eerst maar eens trampoline verkopen en konijnenhok verplaatsen.

De planten wordt een zomervakantie project denk ik :D

Eerst een plan maken en alles bouwen na alle informatie doorgelezen te hebben *O*
pi_209400222
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 17:15 schreef tombolafan het volgende:

Eerst een plan maken en alles bouwen na alle informatie doorgelezen te hebben *O*
Bedenk ook dat een warme week zonder regen geen goed moment is om aan te planten. Plant liever in een week met regen waarin de zon niet zo heel fel schijnt. De beste periode om te planten is zelfs de herfst.

Niet dat ik me daaraan houd. Ik (ver)plant gerust als het warm is, maar dan improviseer ik schaduw door bijvoorbeeld een tuinstoel voor de plant te zetten en ik geef twee keer per dag water aan de voet.
pi_209400306

Ik ben ook fan van de Teunisbloem. Een belangrijke voedselbron voor vele nachtvlinders O+
pi_209400612
quote:

Kijk voor inspiratie ook eens bij diverse webwinkels/kwekerijen naar hun borderpakketten, zo heb je bijvoorbeeld bij Yarinde een uitgebreid aanbod https://www.yarinde.nl/bo(...)ZEAAYASABEgJAqfD_BwE. Hoef je niet perse daar te bestellen, veel planten kun je ook bij je lokale tuincentrum/kwekerij vinden
  zondag 4 juni 2023 @ 18:11:53 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209400646
quote:

Ik zou lekker tegels wippen, in plaats van bakken erop. En als je onderhoudsvriendelijk wil, dan zet je alle grond vol met bodembedekkers.

Wat je ook nog kunt overwegen: zet een mooie Japanse esdoorn of een Japanse hulst bolboompje (Ilex) neer bijvoorbeeld. De laatste lijkt op buxus maar geen last van buxusmot. Met een boompje van zo'n 150cm heb je gelijk wat hoogte. Eronder zet je vol met bodembedekkers of wat andere laagblijvende planten, en klaar ben je. Japanse esdoorn snoei je in principe niet eens (wel ff checken of die goed tegen volle zon kan).
Resistance is futile.
  zondag 4 juni 2023 @ 18:36:20 #127
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209400880
quote:

[ afbeelding ]

[..]

Heh wat? Tot halverwege de schutting? Kolere. Heb er net 3 geplant. Kaartje geeft aan dat ie niet hoger wordt dan 25 cm.

Gaat dan om de Oenothera Speciosa 'Siskiyou'.
pi_209401547
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:36 schreef Twieki het volgende:

[..]
Heh wat? Tot halverwege de schutting? Kolere. Heb er net 3 geplant. Kaartje geeft aan dat ie niet hoger wordt dan 25 cm.

Gaat dan om de Oenothera Speciosa 'Siskiyou'.
Die wordt inderdaad maar 20-30 cm hoog.
pi_209401864
Blommen:

En ik vind dit er cool uitzien:
pi_209403286
Mooie foto’s weer! En bedankt voor je uitgebreide post ook namens mij @Claudia_x. Wij hebben een stukje grond wat grotendeels in de schaduw ligt en ik vind het ook lastig om daar iets voor te bedenken. Hier kan ik wel wat mee!

Ennnn 2 papaverknoppen zijn uitgekomen O+:

Hier zie je goed hoe lang ze zijn :D

De rozen zijn inmiddels alweer deels uitgebloeid, maar deze foto was van een week geleden:

Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209403676
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 19:48 schreef Claudia_x het volgende:
Blommen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En ik vind dit er cool uitzien:
[ afbeelding ]
Is die laatste een babytoorts?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209403766
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 21:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Is die laatste een babytoorts?
Ja. Of het is een toorts die klein is gebleven vanwege relatief weinig licht. Of het is een kleinblijvende soort. Het lijkt erop dat-ie binnenkort gaat bloeien.

Ik heb nu denk ik vier verschillende toortsen in de tuin staan. Ze komen op de gekste plekken op. Twee toortsen vond ik aan de voet van andere planten, wat geen logische plek is.

Dat is het enige jammere aan het verwijderd hebben van tegels in de tuin: toortsen kwamen graag tussen de tegels op. Nu zijn ze hun lievelingsplek kwijt en is het maar hopen dat ze zich uitzaaien
pi_209404779
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 22:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja. Of het is een toorts die klein is gebleven vanwege relatief weinig licht. Of het is een kleinblijvende soort. Het lijkt erop dat-ie binnenkort gaat bloeien.

Ik heb nu denk ik vier verschillende toortsen in de tuin staan. Ze komen op de gekste plekken op. Twee toortsen vond ik aan de voet van andere planten, wat geen logische plek is.

Dat is het enige jammere aan het verwijderd hebben van tegels in de tuin: toortsen kwamen graag tussen de tegels op. Nu zijn ze hun lievelingsplek kwijt en is het maar hopen dat ze zich uitzaaien
Schattig O+

Mijne zijn recht monsterlijk aan het worden, ik ben elke keer weer verbaasd.
  maandag 5 juni 2023 @ 09:11:19 #134
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_209406374
Nog geen maand geleden stond het pad naast het tuinhuisje nog blank door enorme regenval en nu begint de droogte alweer duidelijk zichtbaar te worden bij diverse planten...
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_209406681
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 16:55 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Wat @Claudia_x zegt: veel makkelijker om de tegels wel te verwijderen. Maar je hoeft niet alle zand/grond af te graven daaronder hoor, ik heb hier de toplaag van het zand een beetje vermengd met bemeste tuinaarde en telkens als ik iets plant stop ik wat compost in het plantgat. Veel planten, vooral inheemse, houden wel van wat armere grond. En niet te bang zijn: bij tuinieren gaat er wel eens wat mis en gaat er een plant dood. Dat hoort erbij. En geeft je lekker weer een kans om iets nieuws uit te proberen. Het meest frustrerende wat je kunt doen is om de hele tijd te proberen iets in leven te houden wat helemaal niet wil groeien op de plaats waar jij dat had bedacht om wat voor reden dan ook (bodemsamenstelling, zon/schaduw/vocht/droogte/wind/tocht/whatever). Dus gewoon uitgraven, weggeven als het nog zin heeft, en opnieuw beginnen. There’s no shame in that.
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 10:15:46 #136
5428 crew  miss_sly
pi_209406938
Mijn roos bloeit zooo mooi O+

18fbeb50f1e08c9c1e9ecbe9725b5dc829e79429.jpg?1685952939

En hij ruikt heerlijk!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209409020
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 23:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Schattig O+

Mijne zijn recht monsterlijk aan het worden, ik ben elke keer weer verbaasd.
Deze is bij mij tamelijk monsterlijk:

Ik doe regelmatig een rondje door de tuin met de kinderen en die vragen dan van bepaalde (in hun ogen monsterlijke) planten of het vleesetende planten zijn. Vooral klaproosknoppen vinden ze eng. :D
pi_209410049
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Deze is bij mij tamelijk monsterlijk:

[ afbeelding ]
Mijn monsters:
quote:
Ik doe regelmatig een rondje door de tuin met de kinderen en die vragen dan van bepaalde (in hun ogen monsterlijke) planten of het vleesetende planten zijn. Vooral klaproosknoppen vinden ze eng. :D
Die vind ik ook soms eng
pi_209410063
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 15:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn monsters:
[ afbeelding ]
Oh, die zijn al veel verder!
pi_209410147
De tuinhulp is hersteld na 5 weken.
Samen de uitgestelde werken in de voortuin gedaan.
Eerst de boom, een es, tot boom gemaakt met het snoeien van enorme zijscheuten.
Verder groeit tie harstikke scheef naar het licht.
Omdat “ hij geen appels geeft” alsnog omgezaagd. Kale boel nu.😢 ondanks de dikke bomen erachter in het grasveld.

Verder is 99% van zevenblad eruit…de 4 stuks delphinium eronder waren bodembedekkers geworden…en zijn weer geleid langs een stokje.
De cistus heeft een eerste bloem in een inmiddels giga struik.
Van de week weer Gaura kopen en die leuke blauwe geranium waarvan ik de naam nu kwijt ben.

Weer de waterslang uitgelegd en een berg water gegeven aan alle planten mn de hortensia.

[ Bericht 22% gewijzigd door AnneX op 05-06-2023 15:30:52 ]
pi_209410326
quote:
17s.gif Op maandag 5 juni 2023 15:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh, die zijn al veel verder!
:Y
Grootste komt tot mijn sleutelbeen.
pi_209410830
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 15:25 schreef AnneX het volgende:
De tuinhulp is hersteld na 5 weken.
Samen de uitgestelde werken in de voortuin gedaan.
Eerst de boom, een es, tot boom gemaakt met het snoeien van enorme zijscheuten.
Verder groeit tie harstikke scheef naar het licht.
Dit is je esdoorn, toch? 8-) Of beter gezegd, was. ;( Ga je er iets voor in de plaats zetten, een langzaam groeiende en klein blijvende Japanse esdoorn bijvoorbeeld?

Bedoel je geranium rozanne? Heb je die nog ergens? Je kunt die namelijk heel makkelijk scheuren.

En zo te zien heb jij ook geum Mrs. Bradshaw? Ik heb 'em weggehaald uit een bepaalde border en nu groeien er ineens vier! Die doet het geweldig hier, maar ik vind zelf de kleur een beetje moeilijk. Hij vloekt hier enorm bij de diverse rozetinten.
pi_209413038
Neuh, de esdoorn was komen aanwaaien en ik liet hem staan.
Wilde “iets groens” als boom achterlaten op de wereld. Verder is tuintje eigenlijk te klein voor een boom.
Er staan 10-12 dikke bomen binnen 20 meter ook. ( eerste foto links van de heg en brievenbussen)
Alhoewel nog even en Cistus haalt hem in. En staat in een ander vak dan Geum.

Dat is Rozanne ja. Die staat ook - ontdaan van zevenblad - in een ander vak en nogal
triest erbij. Die moet nog even herstellen.
Zevenblad stond kniehoog hč…🙃
pi_209413139
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:27 schreef AnneX het volgende:

Dat is Rozanne ja. Die staat ook - ontdaan van zevenblad - in een ander vak en nogal
triest erbij. Die moet nog even herstellen.
Zevenblad stond kniehoog hč…🙃
Moet je voor de gein eens met een spade een stuk eraf steken, ergens anders neerzetten en de eerste dagen wat water geven. Het verbaast mij telkens weer hoe gemakkelijk veel planten dan gewoon nog groeien. Ik doe het tegenwoordig zelfs wel eens bij planten die ik in het tuincentrum koop. Dat doe ik dan met de hand in plaats van een spade en zo maak ik van één plant twee of drie.
  maandag 5 juni 2023 @ 19:42:34 #145
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209413291
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Moet je voor de gein eens met een spade een stuk eraf steken, ergens anders neerzetten en de eerste dagen wat water geven. Het verbaast mij telkens weer hoe gemakkelijk veel planten dan gewoon nog groeien. Ik doe het tegenwoordig zelfs wel eens bij planten die ik in het tuincentrum koop. Dat doe ik dan met de hand in plaats van een spade en zo maak ik van één plant twee of drie.
Oh, dat werkt bij veel planten perfect idd. :Y . Sterker nog, veel grassen moet je op een gegeven moment gaan scheuren. Anders groeien ze alleen nog aan de randen van de pol en niet meer in het midden.
pi_209424666
Iemand toevallig ervaring met het verplaatsen van olijfwilg? Ik heb 8 stuks opgehaald en geplant, ruim gat, voorgewaterd en grond gemengd met potgrond. De eerste vier zijn een paar dagen eerder geplant, en je ziet dat de bladeren helemaal slap zijn gaan hangen ten opzichte van de andere vier. Ik blijf ze elke dag water geven, al is het misschien teveel omdat ik lees dat olijfwilg niet van natte voeten houdt. Iemand tips?
  dinsdag 6 juni 2023 @ 21:31:57 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209424825
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:24 schreef Debuteer het volgende:
Iemand toevallig ervaring met het verplaatsen van olijfwilg? Ik heb 8 stuks opgehaald en geplant, ruim gat, voorgewaterd en grond gemengd met potgrond. De eerste vier zijn een paar dagen eerder geplant, en je ziet dat de bladeren helemaal slap zijn gaan hangen ten opzichte van de andere vier. Ik blijf ze elke dag water geven, al is het misschien teveel omdat ik lees dat olijfwilg niet van natte voeten houdt. Iemand tips?
Hoe zit het met de afwatering? Is het zware grond of heel los? Als het zware grond is, dan zou ik idd stoppen met water geven want olijf houdt echt van zon en droogte.
Resistance is futile.
pi_209424986
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:31 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe zit het met de afwatering? Is het zware grond of heel los? Als het zware grond is, dan zou ik idd stoppen met water geven want olijf houdt echt van zon en droogte.
Het is wel vrij zware grond, ik woon aan de ijssel. Het is trouwens geen olijf maar olijfwilg.
https://ibb.co/kQkzNPF
pi_209425066
quote:
Oh, dat werkt bij veel planten perfect idd. :Y . Sterker nog, veel grassen moet je op een gegeven moment gaan scheuren. Anders groeien ze alleen nog aan de randen van de pol en niet meer in het midden.

Werkt ook perfect op bamboe, als je er doorheen komt. Ik heb nu twee Fargesia Robusta Campbell staan en ik zit met smart te wachten tot ze groot genoeg zijn om te splitsen.

Ik heb van het voorjaar Vetiver gesplitst (een steriel diepwortelend gras wat ideaal is om hellingen mee te verstevigen), van een plant veertig planten gemaakt waarvan 35 stuks aangeslagen zijn. Dat is zich een mooie score.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 21:50:27 #150
36431 bleiblei
pi_209425145
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:44 schreef Managarm het volgende:

[..]
Werkt ook perfect op bamboe, als je er doorheen komt. Ik heb nu twee Fargesia Robusta Campbell staan en ik zit met smart te wachten tot ze groot genoeg zijn om te splitsen.

Ik heb van het voorjaar Vetiver gesplitst (een steriel diepwortelend gras wat ideaal is om hellingen mee te verstevigen), van een plant veertig planten gemaakt waarvan 35 stuks aangeslagen zijn. Dat is zich een mooie score.
Hosta's en Persicaria's zijn ook heel makkelijk te delen. Met een spade een stuk knol eraf steken en ergens anders planten :+ .

Maar goeie tips!
pi_209425193
Vanmiddag naar een tuincentrum in het volgende dorp. Ook een kweker en heeeeel erg leeg al!
Zag een leuke ooievaarsbek Sanne. Leuk vanwege donker blad en wit bloempje.
Er was alleen een roze/wittige Gaura. Dan die maar, omdat ie lang bloeit ook ba knippen.
Oh, en een witte Delphinium. Of die blauwe met dunne stengels vanonder zevenblad vandaan nog stevige planten worden…?

dinsdag 6 juni 2023 @ 22:31:05 #152
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209425769
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:40 schreef Debuteer het volgende:

[..]
Het is wel vrij zware grond, ik woon aan de ijssel. Het is trouwens geen olijf maar olijfwilg.
https://ibb.co/kQkzNPF
[ afbeelding ]
OK, olijfwilg zou ik niet te ver uit laten drogen.

quote:
Deze plant wenst een matig voedselrijke, droge tot vochthoudende, zandige bodem. Voor wat betreft de zuurgraad is ze vrij tolerant (pH = 5.5 - 8). Verlangt een plekje in de volle zon en verdraagt zomerse hitte redelijk, mits de standplaats voldoende vochthoudend is.
Testje op je grondsoort gevonden:

https://www.google.com/am(...)ik-in-mijn-tuin/amp/
Resistance is futile.
pi_209434492
Het wormenhotel doet het goed, maar ik word gek van de fruitvliegjes die er ook hun intrek hebben genomen.
We produceren meer gft dan de wormen aankunnen, dus ik overweeg een roterend compostvat, heeft iemand daar ervaring mee? In Utrecht had ik een grote compostton die ik van de gemeente had gekregen, maar het composteerde allemaal heel traag met eigenlijk alleen maar tuinafval erin. Een compostbak/hoop is hier geen optie.

Het wordt echt tijd dat er regen komt, al die net aangeplante plantjes hebben water nodig, ik blijf maar water geven en dat is eigenlijk tegen mijn principes in. Clematis Nelly Moser heeft 2 bloemen *O*
pi_209434614
Ja water geven
vind ik ook wel een dingetje.
Vanmiddag de potten gevuld met nieuwe plantjes. Eerst in een badje en dan met een handige methode in de pot met aarde. Vlijtige liezen, tijm, lavatera, aster.

pi_209440725
Oh ja, vorig jaar werden de vlijtige liezen opgegeten. Was ik vergeten.
Afwachten dan maar.
pi_209443528
Nagelkruid zegt plantnet in de voorpostzegel *O*

donderdag 8 juni 2023 @ 17:28:28 #157
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209443766
Ik heb plantnet ook maar eens geprobeerd. Het plantje dat ik al een paar weken her en der uitgraaf is gewoon boterbloem :D
Spoilers!
pi_209443801
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 17:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb plantnet ook maar eens geprobeerd. Het plantje dat ik al een paar weken her en der uitgraaf is gewoon boterbloem :D
Lekker laten staan dus O+
Ik heb vandaag om een kluitje madeliefjes gemaaid :D
pi_209443809
Ik heb dit boompje uit zaad gekweekt twee jaar geleden, heeft altijd wat vorstschade maar komt vrolijk terug.

Het is een Moringa.

pi_209444750
Aha …een mierikswortelboom. Volgens google.
Met allemaal goeie eigenschappen als supplement.
Heb je al eens thee ervan gezet?
  vrijdag 9 juni 2023 @ 20:33:12 #161
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209456693
Ik heb ook eens wat foto's van mijn achtertuin gemaakt. Met de aanleg zijn we 5 jaar bezig geweest. Het is eindelijk waar het moet zijn. Nu moet er alleen nog veel gaan groeien. Het is de bedoeling dat het een propvolle weelderige prairietuin wordt. Ik zaaide tot nu toe bijna alles zelf. Eind van de zomer kijk ik wat ik nog mis (sowieos bomen) en dat koop ik dan bij een kweker.

Naast de oprit heb ik een stukje moestuin in de (meestal) schaduw gemaakt. Koolsoorten en sla groeien hier zo veel beter dan in de altijd zonnige moestuin.

De twee kale stukken zijn twee weken geleden ingezaaid met deels gras, deels laagblijvende wilde bloemen.

Een paar weken geleden hebben we de rekken voor klimplanten bevestigd. Gisteren is er een schaduwdoek bezorgd.

Deze lupine is onze favoriet O+ De bloemen zijn gaaf maar de bladeren zijn zeker zo mooi. En lekker zacht O+ Ik moet wel ergens een rek kopen zodat hij niet zo omvalt. De kniphofia hier aan de voorkant begint ook heel gaaf te worden.

Hier een doorkijkje naar de bessenstruiken. De rechterbak heeft inmiddels ook schors.

Vorig weekend hebben we deze bak aangelegd. Dinsdag heb ik er een plukbloemenmengsel in gezaaid. Ik koop ivm het milieu geen plukbloemen meer en hoop ze volgend jaar uit eigen tuin te kunnen halen.

De onbekende plantjes waar ik eerder over postte heb ik vorige week uit elkaar gehaald en in potten gedaan. Ze staan nu in de schaduw, dat lijken ze te prefereren.

In diezelfde schaduw vond ik wat aardbeienplanten. Die hebben voeding, stro en een plekje in de zon gekregen.

En in heb ook wat aangewaaide klaprozen *O* Full disclosure voor AnneX: in deze speciekuip staat het enorm verwaarloosde vijgenboompje dat ik van de CUL SC kreeg :@

Dat was de achtertuin. We hebben hiernaast nog 800 vierkante meter. Dat is deels moestuin en wordt deels bloemenweide, fruitbomen, wildernis, etc. Dat wordt het volgende project.

Ik heb over de achtertuin soms wat dubbele gevoelens. Ik ben blij dat het af is. Maar ik ben geen ontwerpgenie en het is nog zo kaal. Ik ben ook geen fan van al die schors maar kale grond en nog grote projecten te gaan is echt geen optie. Ik mis het onkruid tot heuphoogte denk ik gewoon een beetje.
Spoilers!
pi_209456755
Wow wat is dat MOOIIII geworden _O_
pi_209456868
Wat een werk _O_ erg fraai geworden die zitkuil met pergola. De rest komt wel joh, het is een jonge tuin. Maar ik snap je wel, wij hebben ook een heleboel ‘onkruid’ tot heuphoogte, de buurt zal er vast schande van spreken, ik ben vooral blij dat er gewoon wat leven in de tuin is
  vrijdag 9 juni 2023 @ 20:50:29 #164
36431 bleiblei
pi_209456873
Toffe tuin hoor! Ik zie veel potentie. En ja kaal... ik blijf erbij. Plant/zaai veel. Dan ziet er toch wel. Tja, beter uit.
Deze border van 8x5m is nu 2.5 jaar geleden in het najaar aangeplant:

Zijn wij echt super blij mee :).

Of dit bijv. Het is 12 euro aan veldbiesjes. Vorig jaar najaar geplant en kijk nu! 2 a 3m2 gevuld met toffe pluimpjes.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 20:59:21 #165
36431 bleiblei
pi_209456955
Dit is trouwens een stukje voortuin:

En lupines blijven inderdaad heerlijk, ook van mij 1 van mijn favorieten O+ ;

[ Bericht 33% gewijzigd door bleiblei op 09-06-2023 22:57:50 ]
  vrijdag 9 juni 2023 @ 21:02:47 #166
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209457001
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat een werk _O_ erg fraai geworden die zitkuil met pergola. De rest komt wel joh, het is een jonge tuin. Maar ik snap je wel, wij hebben ook een heleboel ‘onkruid’ tot heuphoogte, de buurt zal er vast schande van spreken, ik ben vooral blij dat er gewoon wat leven in de tuin is
Dank je! We hebben de ridderzuring, kweek en weet ik het wat allemaal nog meer echt wel vervloekt. Maar toch mis ik het O+

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:50 schreef bleiblei het volgende:
Toffe tuin hoor! Ik zie veel potentie. En ja kaal... ik blijf erbij. Plant/zaai veel. Dan ziet er toch wel. Tja, beter uit.
[ afbeelding ]

Of dit bijv. Het is 12 euro aan veldbiesjes. Vorig jaar najaar geplant en kijk nu! 2 a 3m2 gevuld met toffe pluimpjes.
[ afbeelding ]
Zo propvol moet het precies worden _O_

Dit najaar ga ik me helemaal de moeder planten. Er groeit inmiddels nog wel een en ander aan rubeckia's, knolzijdeplant, en weet ik wat nog meer in de vensterbank maar daar winnen we de wedstrijd niet mee.

We hebben in de afgelopen jaren keer op keer dezelfde fout gemaakt. Ergens aan beginnen en het niet af kunnen maken omdat een ander project weer prioriteit krijgt. Zo werkt dat met verbouwen, dat weten we na 7 jaar ook wel. Maar waar in huis een klus gewoon blijft liggen, gaat een tuin je tegenwerken als je iets niet afmaakt :D We hebben zo veel dingen dubbel moeten doen. En zo veel planten weg moeten gooien. Ik heb dus met mezelf afgesproken dat ik nieuwe planten koop als ik 100% zeker weet dat ze de grond in gaan.

Heerlijk, zo'n feestje. Wij hebben er nu ook eindelijk ruimte voor. Het tuinhuis staat er nog niet maar dat is een detail. We zijn begonnen aan de lange lijst van mensen die we uit willen nodigen want dat kan nu *O*
Spoilers!
pi_209457058
Wauw @Lucky_Strike en J. Wat is het prachtig geworden, geen woorden voor
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator vrijdag 9 juni 2023 @ 21:08:16 #168
5428 crew  miss_sly
pi_209457061
Prachtig je tuin @Lucky_Strike O+

Mijn grootste fout is dat ik tekens te weinig koop. Dus vol en weelderig duurt hier heel erg lang. Dus als ik weer wat koop, koop ik eens wél veel tegelijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 9 juni 2023 @ 21:14:24 #169
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209457108
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:08 schreef Kaatje1 het volgende:
Wauw @:Lucky_Strike en J. Wat is het prachtig geworden, geen woorden voor
Dabk je O+ Een hele verandering met toen jullie het voor het laatst zagen!
Spoilers!
  vrijdag 9 juni 2023 @ 21:15:08 #170
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209457114
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:08 schreef miss_sly het volgende:
Prachtig je tuin @:Lucky_Strike O+

Mijn grootste fout is dat ik tekens te weinig koop. Dus vol en weelderig duurt hier heel erg lang. Dus als ik weer wat koop, koop ik eens wél veel tegelijk.
Ik heb hetzelfde voornemen. Het schatten van wat nodig is, is ook nog een kunst op zich.
Spoilers!
pi_209457193
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb ook eens wat foto's van mijn achtertuin gemaakt. Met de aanleg zijn we 5 jaar bezig geweest. Het is eindelijk waar het moet zijn. Nu moet er alleen nog veel gaan groeien. Het is de bedoeling dat het een propvolle weelderige prairietuin wordt. Ik zaaide tot nu toe bijna alles zelf. Eind van de zomer kijk ik wat ik nog mis (sowieos bomen) en dat koop ik dan bij een kweker.

Naast de oprit heb ik een stukje moestuin in de (meestal) schaduw gemaakt. Koolsoorten en sla groeien hier zo veel beter dan in de altijd zonnige moestuin.
[ afbeelding ]

De twee kale stukken zijn twee weken geleden ingezaaid met deels gras, deels laagblijvende wilde bloemen.
[ afbeelding ]

Een paar weken geleden hebben we de rekken voor klimplanten bevestigd. Gisteren is er een schaduwdoek bezorgd.
[ afbeelding ]

Deze lupine is onze favoriet O+ De bloemen zijn gaaf maar de bladeren zijn zeker zo mooi. En lekker zacht O+ Ik moet wel ergens een rek kopen zodat hij niet zo omvalt. De kniphofia hier aan de voorkant begint ook heel gaaf te worden.
[ afbeelding ]

Hier een doorkijkje naar de bessenstruiken. De rechterbak heeft inmiddels ook schors.
[ afbeelding ]

Vorig weekend hebben we deze bak aangelegd. Dinsdag heb ik er een plukbloemenmengsel in gezaaid. Ik koop ivm het milieu geen plukbloemen meer en hoop ze volgend jaar uit eigen tuin te kunnen halen.
[ afbeelding ]

De onbekende plantjes waar ik eerder over postte heb ik vorige week uit elkaar gehaald en in potten gedaan. Ze staan nu in de schaduw, dat lijken ze te prefereren.
[ afbeelding ]

In diezelfde schaduw vond ik wat aardbeienplanten. Die hebben voeding, stro en een plekje in de zon gekregen.
[ afbeelding ]

En in heb ook wat aangewaaide klaprozen *O* Full disclosure voor AnneX: in deze speciekuip staat het enorm verwaarloosde vijgenboompje dat ik van de CUL SC kreeg :@
[ afbeelding ]

Dat was de achtertuin. We hebben hiernaast nog 800 vierkante meter. Dat is deels moestuin en wordt deels bloemenweide, fruitbomen, wildernis, etc. Dat wordt het volgende project.

Ik heb over de achtertuin soms wat dubbele gevoelens. Ik ben blij dat het af is. Maar ik ben geen ontwerpgenie en het is nog zo kaal. Ik ben ook geen fan van al die schors maar kale grond en nog grote projecten te gaan is echt geen optie. Ik mis het onkruid tot heuphoogte denk ik gewoon een beetje.
Mooi geworden, dat groeien komt vanzelf wel. Ik vind je zitkuil geweldig. Miscanthus staat geweldig in een prairietuin en er zijn zoveel varianten dat je een mooie kleurschakeringen kan maken. Ik heb wel slechte ervaringen met het kweken van Miscanthus uit zaad, op het laatst toch maar gekocht.
pi_209457252
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 19:16 schreef AnneX het volgende:
Aha …een mierikswortelboom. Volgens google.
Met allemaal goeie eigenschappen als supplement.
Heb je al eens thee ervan gezet?
Nee, ik kan dit het boompje nog niet aan doen. Ik haal er nog geen bladeren af , laat ie eerst maar een paar jaar groeien.

Op andere plekken staan er nog 3, in de zelfde bak 5 meter naar links en rond de tuinkas. Die zijn een stuk kleiner want die zijn een jaar later gezaaid. Vriendin van ons uit de Filipijnen bracht dat zaad mee, daar groeien ze langs de kant van de weg.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 21:32:18 #173
36431 bleiblei
pi_209457265
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb hetzelfde voornemen. Het schatten van wat nodig is, is ook nog een kunst op zich.
Zelf hanteer ik minimaal 3 van dezelfde bij elkaar. Gemiddeld 5 en bij grote vakken met bijv. Bodembedekkers 10. Losse planten doe ik alleen bij heesters of bijv. Grassen of planten waarvan appeltern aangeeft dat ze snel uit de klauwen groeien (zoals miscanthus).

En zelf probeer ik niet te veel verschillende planten in 1 border te zetten. Dus clustertjes maken van dezelfde plant. En kleine borders (zeg 2-4m2) max 3-4 verschillende planten erin zetten.
En niet alle borders hoeven andere planten te hebben. Bijv. Geraniums, Verbenas, Hosta's kom je bij ons in verschillende borders tegen. Dan hou je ook weer soort van verbinding tussen de borders.
pi_209457308
Wat een wérk, @Lucky_Strike! Maar het resultaat is er ook naar :Y

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 08:58 schreef Claudia_x het volgende:

Onze vaste stamgast de horrortulp van @:sigme:

M'n horrortulpje neemt afscheid van dit jaar. Ze heeft zich dapper geweerd en probeert gracieus monsterlijk gemummificeerd de schijn nog wat op te houden.

De schone schijn

Anderzijds

Tot volgend jaar :W
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209457565
@Lucky_Strike & J. Wat een volwassen tuin ( en vijgeboompje) in wording. _O_
Fraai zeg.

Deze steunen heb ik hier en daar staan: https://www.welkoop.nl/na(...)qEw_-fhoCiCIQAvD_BwE
pi_209457767
Deze Miscanthus is verleden jaar de grond in gegaan, gaan als een trein. In het najaar scheur ik ze want ik heb er erg veel nodig (een paar honderd).

Mijn Cosmos staat al in bloei, afgelopen 2 jaar in Oktober/November.

pi_209457845
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dabk je O+ Een hele verandering met toen jullie het voor het laatst zagen!
Ja, een enorme verandering. Eigenlijk 2totaal verschillende tuinen
We have far more in common than that which devides us..
  vrijdag 9 juni 2023 @ 22:16:21 #178
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209457920
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:25 schreef Managarm het volgende:

[..]
Mooi geworden, dat groeien komt vanzelf wel. Ik vind je zitkuil geweldig. Miscanthus staat geweldig in een prairietuin en er zijn zoveel varianten dat je een mooie kleurschakeringen kan maken. Ik heb wel slechte ervaringen met het kweken van Miscanthus uit zaad, op het laatst toch maar gekocht.
Die zitkuil was een idee om met lage kosten een van de hoogteverschillen op te lossen. Het is de duurste zitkuil in de historie van zitkuilen geworden geloof ik _O-

Ik heb veel siergrassen gezaaid. Er is veel opgekomen. Dat heeft daarna de winter niet overleefd. Zonde van de moeite.
Spoilers!
  vrijdag 9 juni 2023 @ 23:23:28 #179
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209458634
Mooie foto's allemaal, prachtige tuinen!

* Erosjuhhh is jaloers met enkel een dakterras
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_209458758
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 22:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik heb veel siergrassen gezaaid. Er is veel opgekomen. Dat heeft daarna de winter niet overleefd. Zonde van de moeite.
Je mag nog steeds hier een pol komen uitgraven O-)

Ziet er goed uit verder O+
pi_209459149
Wat een mooie lupinen en kleuren zag ik hierboven!
Dat was bij @bleiblei.
Dat wordt een idee voor volgend jaar.

Morgen ga ik alsnog zaaien in potten: cosmea, komkommerkruid en nog iets.
Kijken wat het wordt.
pi_209460263
Voor wie nog aarzelde over water geven…een med van het tuincentrum:

..” 💦 PLANTEN WATER GEVEN 💦

Vergeet niet denk eraan om je planten regelmatig water te geven! Vooral planten in potten, naast schuttingen/gevels en planten met grote bladeren hebben extra aandacht nodig, omdat ze vaak ongemerkt droog kunnen worden. Nieuwe planten hebben ook meer water nodig om goed te groeien. Maak er een routine van om dagelijks je tuin, balkon of terras te inspecteren en goed voor je planten te zorgen.

Het is beter om één keer per week een overvloedige hoeveelheid water te geven, bij voorkeur 's ochtends vroeg of 's avonds laat, in plaats van dagelijks kleine hoeveelheden. Op deze manier zullen je planten dieper wortelen en beter bestand zijn tegen droogte.…”
pi_209460446
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik ben juist jaloers op hoe netjes je bent begonnen! Ik zou een en ander wel anders hebben gedaan als ik aan het begin had geweten wat ik nu weet. Aan de andere kant staat het gerommel dat ik tot nog toe heb gedaan diametraal op hoe ik van karakter ben en normaal werk, dus voor mij is de tuin ook een plek om me vrijer en minder krampachtig te voelen.

Hoe dan ook, ik vind het er hartstikke leuk uitzien. Je lupines zijn prachtig. Is dat 'My Castle'? Dat is mijn favoriete lupine. En het hout maakt jouw tuin en die van @Tuindier ook erg fraai. Wat voor hout heb je voor de pergola gebruikt?
pi_209460480
quote:
[ afbeelding ]
Ziet er fijn uit!

Ik ben het met je eens dat een volle tuin mooier oogt, zeker als de tuin een goed ontwerp heeft. Maar ik ben wel fan geworden van langzaam tuinieren, voor de tijd nemen om een nieuwe plant te selecteren en een plant hier en een plant daar te krijgen. Je leert planten beter kennen en ze krijgen een verhaal.
pi_209460487
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:54 schreef AnneX het volgende:
@:Lucky_Strike & J. Wat een volwassen tuin ( en vijgeboompje) in wording. _O_
Fraai zeg.

Deze steunen heb ik hier en daar staan: https://www.welkoop.nl/na(...)qEw_-fhoCiCIQAvD_BwE
Plantensteunen, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. _O_
pi_209460525
Mijn lupines zijn dit jaar opgevreten. Ik heb besloten dat ik ze voortaan ga zaaien zodat ik er veel heb en er hopelijk meer overleeft. Maar het is wel een goed pioenrozenjaar!

En kijk, de naald van Cleopatra begint met bloeien. Wat een geweldig ding. O+

De haag met hondsroos heb ik in de herfst van 2021 aangeplant. Dit jaar is het een forse haag die voor het eerst bloeit:

zaterdag 10 juni 2023 @ 08:12:03 #187
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209460681
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 07:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben juist jaloers op hoe netjes je bent begonnen! Ik zou een en ander wel anders hebben gedaan als ik aan het begin had geweten wat ik nu weet. Aan de andere kant staat het gerommel dat ik tot nog toe heb gedaan diametraal op hoe ik van karakter ben en normaal werk, dus voor mij is de tuin ook een plek om me vrijer en minder krampachtig te voelen.

Hoe dan ook, ik vind het er hartstikke leuk uitzien. Je lupines zijn prachtig. Is dat 'My Castle'? Dat is mijn favoriete lupine. En het hout maakt jouw tuin en die van @:tuindier ook erg fraai. Wat voor hout heb je voor de pergola gebruikt?
Dank je! My Castle inderdaad. De kleur is heerlijk. Ik heb ze vorig jaar uit zaad gekweekt. Van de 7 is dit absoluut de grootste. Ik vind het grappig dat hij uitgebloeide stengels zelf lijkt los te laten. Ik stond klaar met snoeischaar maar dat is helemaal niet nodig.

Het hout is Douglas. Gebeitst in Remmers HK Lazuur, kleur Douglas.

We moesten wel met niets beginnen. De tuin was zo verzakt dat er geen tegel recht lag. Dus alles (20+ bomen ;( ) ging er uit, er is een beschoeiing aangelegd en toen hadden we alleen nog maar een kale vlakte. En veel minder vogels.
Spoilers!
pi_209461409
Wauw, @Lucky_Strike, wat een fantastische tuin. Nu is het natuurlijk nog een jonge tuin maar over 2 jaar is het helemaal een paradijs! Ik ben hier in de lente van 2020 begonnen met een oprit en dit jaar is het voor het eerst dat ik het ontwerp echt tot leven zie komen met de zichtlijnen enzo. En er is ook alweer een heleboel veranderd (planten die zijn verdwenen en nieuwe planten die zijn gekomen) maar de basis staat nog steeds.

@bleiblei, prachtige borders! _O_

@Claudia_x, je naald van Cleopatra O+ O+ O+

Ik heb ook veel foto’s maar even geen tijd om ze te uploaden, misschien later vandaag wel. O-)
pi_209461784
Wat een fantastische tuin wordt dat @Lucky_Strike ! Ik vind vooral dat geborgen van je zitkuil erg mooi. Dat wordt fantastisch, ook op warme dagen.

@bleiblei leuk om te zien hoe een border er naar 2,5 jaar bij staat. Ik kan niet wachten tot het bij ons ook zo vol wordt (hoewel het misschien een illusie is dat we dan niet meer hoeven te wieden.

2claudia_x die pioen is prachtig inderdaad, en al helemaal omdat hij door dat paars wordt uitgelicht. Heb je een foto van verderaf van de hondsroos? Ik zag hem op vakantie in Wales regelmatig ook in het wild staan (net als kamperfoelie trouwens) en wil hem misschien in de voortuin opnemen. Die zouden we eerst ‘simpel’ renoveren (er moet nog een paadje komen naar de achtertuin) maar daar ben ik nu natuurljk ook een plan voor aan het maken.
pi_209462783
Gevonden in de schuur, die wordt uitgeruimd.
Een parasolletje. Van zaaien komt niks meer, vermoed ik.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:33:26 #191
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209466522
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Holy... Wanneer organiseer je een F&F meeting..?
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:35:32 #192
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209466554
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dit is exact wat ik probeer te bereiken met mijn tuin van nog geen 40 vierkante meter. Gaaf!
  zaterdag 10 juni 2023 @ 20:07:21 #193
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209467753
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 07:25 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn lupines zijn dit jaar opgevreten. Ik heb besloten dat ik ze voortaan ga zaaien zodat ik er veel heb en er hopelijk meer overleeft. Maar het is wel een goed pioenrozenjaar!

[ afbeelding ]

En kijk, de naald van Cleopatra begint met bloeien. Wat een geweldig ding. O+

[ afbeelding ]

De haag met hondsroos heb ik in de herfst van 2021 aangeplant. Dit jaar is het een forse haag die voor het eerst bloeit:

[ afbeelding ]
We zien de promofilmpjes van Cleopatra wel verschijnen :7
Resistance is futile.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 20:36:36 #194
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209468196
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:33 schreef Twieki het volgende:

[..]
Holy... Wanneer organiseer je een F&F meeting..?
:D

quote:
6s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:07 schreef Seven. het volgende:

[..]
We zien de promofilmpjes van Cleopatra wel verschijnen :7
Ik las porno :7
Spoilers!
pi_209468289
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
[..]
Ik las porno :7
Ik had jouw post nodig om te ontdekken dat er geen porno stond
  zaterdag 10 juni 2023 @ 20:46:34 #196
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209468296
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')