Afrikaanse lelie doet het bij mij in de kas goed.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:17 schreef NedKelly het volgende:
Hebben jullie tips voor planten tegen de zon kunnen, tegen de hitte, niet heel snel giga groot gaan worden door de combi zon en hitte en ook niet te veel verzorging vergen. Ik kan me voorstellen dat ik dan op meer lavendel uitkom, maar misschien zijn er nog andere (mediterraanse) planten die het goed doen?
De Gamma heeft momenteel een actie: vier Afrikaanse lelies voor 9,99 euro.quote:Op zondag 4 juni 2023 08:27 schreef NedKelly het volgende:
Dank voor de tips, binnenkort maar wat uitzoeken bij het tuincentrum.
Goed uitkijken met de citroenmelisse, want die woekert.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 20:53 schreef Blues het volgende:
Er zijn bloeiers in de voorpostzegel![]()
Veel akelei met nu 2 bloeiers erbij:
Duizendschoon
[ afbeelding ]
Damastbloem
[ afbeelding ]
En een flinke plant citroenmelisse![ afbeelding ]
De plant bloeit, dus ik weet nu zeker dat het een walstroleeuwenbek is:quote:Op maandag 15 mei 2023 16:42 schreef Claudia_x het volgende:
[...]
Tot slot een vraag: weet iemand wat dit voor plant is? De rare vorm komt doordat ik 'em heb verplaatst en de takken gingen hangen. (Dat verplaatsen zou een stomme zet zijn als het onkruid blijkt te zijn.)
Heb je het mysterie al opgelost?quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb deze plant gekocht. Planten eigenlijk, er zitten zo 15 stekken in de pot. Het zou Agastache Mango Tango zijn, dropplant dus.
[ afbeelding ]
De bladeren lijken alleen niet op dropplant. Wat zou dit kunnen zijn? Het is iets bijvriendelijks in elk geval. Ik heb hem bij een imker gekocht die sinds kort ook in de biologische bijenplanten zit. Het heeft denk ik niet veel zin om hen te mailen helaas.
Ik had mijn zinnen wel op die Mango Tango gezet eigenlijk
Nee, daar ben ik niet meer aan toe gekomen. Ik heb de plant(en) dagelijks een plons water gegeven maar het viel er steeds zo doorheen. Gisteren wilde ik de plantjes in individuele potten zetten. Maar ze braken bijna af, zo verdord waren ze. Ik heb dus eerst de boel een uur in een emmer water gezet. Straks eens kijken of er al iets mee te beginnen is.quote:
Bij mij zit paardenstaart ook niet alleen op arme grond. Het patroon lijkt eerder te zijn: waar er ruimte voor is en waar zon is, is paardenstaart.quote:Op zondag 4 juni 2023 09:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb trouwens vorige week een ministukje paardenstaart ergens gevonden. Het is daar zeer voedzame grond dus ik had het niet verwacht. Ik hou het goed in de gaten.
Het is helemaal een drama als die troep tussen je stenen groeit zoals bij mij aan de voorkant. Krijg je nooit meer weg, tenzij je de boel afgraaft. Ben absoluut geen liefhebber van chemische bestrijdingsmiddelen, maar Paardenstaart... Daar zet ik mijn principes wel even voor opzij.quote:Op zondag 4 juni 2023 09:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij mij zit paardenstaart ook niet alleen op arme grond. Het patroon lijkt eerder te zijn: waar er ruimte voor is en waar zon is, is paardenstaart.
Wat ik bewonderenswaardig vind aan paardenstaart, is dat een spriet die je weghaalt de volgende dag alweer 6-10 cm lang kan zijn. Dat maakt plukken en wieden volstrekt futiel.
Dat probleem heb ik ook gehad. Als je op deze foto inzoomt, zie je achter de witte bank de dikke pakken paardenstaart door de tegels groeien:quote:Op zondag 4 juni 2023 09:58 schreef Twieki het volgende:
[..]
Het is helemaal een drama als die troep tussen je stenen groeit zoals bij mij aan de voorkant. Krijg je nooit meer weg, tenzij je de boel afgraaft. Ben absoluut geen liefhebber van chemische bestrijdingsmiddelen, maar Paardenstaart... Daar zet ik mijn principes wel even voor opzij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb een tijd geprobeerd er elke week met de bosmaaier overheen te gaan, maar het bleef gewoon teruggroeien. Uiteindelijk heb ik de tegels weggehaald en ben ik er met een stofkam doorheen gegaan:
Dat gaat nog steeds goed:
Op één uitzondering na: de rand die grenst aan de border, op de onderste foto rechts. Daar komt nog steeds paardenstaart door de halfverharding in op. Ik heb die border nu weggehaald en vervangen door gras. De rand heb ik afgedekt met plastic om paardenstaart te laten afsterven. Ik doe m'n uiterste best om het zonder chemische bestrijdingsmiddelen op te lossen.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Rond zijn naamdag op 13 juni, bloeit de eerste teunisbloem, vandaar. Die bloei gaat door tot september en soms zelfs oktober. Aan het eind van het seizoen heeft één enkele plant vele honderden bloemen geproduceerd!
quote:Op zondag 4 juni 2023 10:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat probleem heb ik ook gehad. Als je op deze foto inzoomt, zie je achter de witte bank de dikke pakken paardenstaart door de tegels groeien:Roundup doet wonderen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb een tijd geprobeerd er elke week met de bosmaaier overheen te gaan, maar het bleef gewoon teruggroeien. Uiteindelijk heb ik de tegels weggehaald en ben ik er met een stofkam doorheen gegaan:
[ afbeelding ]
Dat gaat nog steeds goed:
[ afbeelding ]
Op één uitzondering na: de rand die grenst aan de border, op de onderste foto rechts. Daar komt nog steeds paardenstaart door de halfverharding in op. Ik heb die border nu weggehaald en vervangen door gras. De rand heb ik afgedekt met plastic om paardenstaart te laten afsterven. Ik doe m'n uiterste best om het zonder chemische bestrijdingsmiddelen op te lossen.Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Teunisbloemen vind ik leuk! Ik vrees dat ik ze hier voor onkruid aanzie en in een vroeg stadium weghaal. Twee jaar geleden heb ik ze wel nog gezien:quote:Op zondag 4 juni 2023 12:42 schreef Blues het volgende:
Er staat iets in de tuin waarvan plantnet zegt dat het een kleine Teunisbloem zou moeten zijn.
Nou, laat dat klein maar weg, die komt tot halverwege de schutting 😅
[ afbeelding ]
Het wachten is dus op 13 juni lees ik
[..]
Kleine Teunisbloem heeft kleine bloempjes. Het spectaculaire van teunisbloem is dat je de bloemen kan *zien* opengaan. ‘sAvonds kijken!quote:Op zondag 4 juni 2023 12:42 schreef Blues het volgende:
Er staat iets in de tuin waarvan plantnet zegt dat het een kleine Teunisbloem zou moeten zijn.
[ afbeelding ]
[..]
Wat leuk dat je je tegeltuin wat groener wilt maken! Ben je bereid om kunstgras weg te halen? Dat gaat denk ik al een enorm verschil maken. Als je gras hebt, committeer je jezelf wel aan ongeveer één keer per week maaien (met uitzondering van de wintermaanden), maar er kan in mijn optiek niets op tegen de geur van versgemaaid gras. En je zorgt er dan meteen voor dat het water goed weg kan lopen.quote:Op zondag 4 juni 2023 14:57 schreef tombolafan het volgende:
*vraagje*
We zijn hier in huis bar slecht in tuinieren. Hebben daarom veel tegels in de tuinen (en kunstgras)
Nu wil ik beginnen met kleine stukjes in de achtertuin aanpakken. We hebben één hoek in de volle felle brandzon en één hoek in de eeuwige schaduw
Ik wil in beide hoeken iets maken. Een border/bak met planten/bloemen oid. Ik heb echt geen idee. De hete zonplek kan 150x50 cm worden maximaal, en de schaduwplek 100x40 cm ongeveer.
Heeft iemand tips/inspiratie/ideeėn? Ik kom bij googlen niet veel verder dan lavendel, dropplant en duizendblad voor de zon zijde, dus sta open voor suggesties
Bedankt voor je uitgebreide post!quote:Op zondag 4 juni 2023 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat leuk dat je je tegeltuin wat groener wilt maken! Ben je bereid om kunstgras weg te halen? Dat gaat denk ik al een enorm verschil maken. Als je gras hebt, committeer je jezelf wel aan ongeveer één keer per week maaien (met uitzondering van de wintermaanden), maar er kan in mijn optiek niets op tegen de geur van versgemaaid gras. En je zorgt er dan meteen voor dat het water goed weg kan lopen.
Ben je tevreden met de hoeveelheid schaduw in je tuin? Zo niet, dan zou een eerste stap kunnen zijn om na te denken over een kleine boom of struik die schaduw biedt.
Dan zit je met de kwestie border versus bak. Een voordeel aan een bak is dat je minder hoeft te bukken bij het tuinieren. Ik ben zelf geen fan van bakken: planten drogen snel uit en doen het bovendien vaak beter in de volle grond. Wat je zou kunnen doen is dat je met een kleine border begint en je die langzaam wat uitbreidt naarmate het tuinieren bevalt en je er lol in krijgt. Zo kun je je tuin geleidelijk ontwikkelen.
Als je planten selecteert, is het handig om te weten wat voor soort grond je hebt: veen, klei, zand? Kies planten waarvan je leest dat ze het goed doen in jouw grond. Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kun je een borderpakket kopen voor zon of schaduw. Dan heb je meteen een mooie combinatie van planten.
Dit zijn enkele van mijn favoriete planten voor de zon.
[ afbeelding ]
Met stip op één staat rudbeckia, vooral de gele. Dit is rudbeckia fulgida 'Goldsturm'. Het is een heel gemakkelijke plant die weelderig bloeit in de late zomer.
[ afbeelding ]
Siergras stipa tenuissima 'Ponytails'. Vangt altijd het licht mooi. Heeft weinig onderhoud nodig (één keer per jaar snoeien) en is het hele jaar door mooi.
[ afbeelding ]
Pennisetum. Zie de opmerkingen bij het vorige siergras.
[ afbeelding ]
Kerrieplant. Contrasteert met andere planten vanwege het grijsgroene blad. Bloeit mooi (subtiel geel). Je kunt de plant makkelijk stekken: knip een tak eraf en steek de tak in de grond. Is ook een heel makkelijke plant die weinig onderhoud nodig heeft.
[ afbeelding ]
Wolfsmelk. Dit is euphorbia characias wulfenii. Er zijn veel verschillende soorten wolfsmelken. Sommige hebben rood blad, andere zijn geschikt voor natte grond. Alle wolfsmelken die ik ken zijn mooi en makkelijk. Sommige worden vrij fors. Dat is fijn, want dan hoef je minder onkruid te verwijderen.
[ afbeelding ]
Brem: makkelijk, groeit snel, bloeit weelderig in de lente. Wordt al gauw een soort struik. Je moet erop letten dat je de plant elk jaar op het juiste moment flink snoeit.
[ afbeelding ]
Geraniums, die je op deze foto rondom de opgaande plant ziet staan. Dit is geranium 'rozanne', mijn favoriet omdat die lang en weelderig bloeit. Geraniums kunnen ook in de halfschaduw staan.
[ afbeelding ]
Salvia. Dit is salvia nemorosa 'Mainacht'. De plant had bij mij even nodig om op gang te komen, maar de opgaande vorm is mooi en uitgebloeid zijn de bloemen ook nog fraai. Op de voorgrond linksonder zie je nepeta racemosa 'Walker's Low' staan, kattenkruid. Ik heb er geen goede foto van omdat ik de plant kort heb (vorig jaar in het najaar geplant). Nu valt me op dat de plant in die border de show steelt: salvia moet nog uitlopen, maar kattenkruid bloeit al weelderig.
Voor de (half-)schaduw:
[ afbeelding ]
Brunnera macrophylla 'Jack Frost' gecombineerd met varens. Het blad van bunnera is fraai. Vaak wordt voor de schaduw hosta aanbevolen, maar hosta's hebben doorgaans te lijden onder slakkenvraat. Mijn brunnera is nog nooit aangevreten en het blad is minstens zo mooi. Varens mogen sowieso niet ontbreken in de schaduw. Let er wel op dat brunnera een beetje zon nodig heeft. Weinig planten zijn geschikte voor volledige schaduw.
Verder raad ik je aan om wat oude OP's te bekijken die ik heb opgesteld. In de OP heb ik op een rij gezet welke planten bij Fok'ers het vaakst voorkwamen in een bepaald deel van deze reeks. Vaak zijn dat favoriete planten. Je krijgt dan meteen een beeld van wat in welke periode bloeit en wat goede combinaties zijn. En in de tuin van @:Seven. zie je goed wat voor mooie schaduwplanten er zijn.
Dank, ga ik doenquote:Op zondag 4 juni 2023 14:42 schreef sigme het volgende:
Kleine Teunisbloem heeft kleine bloempjes. Het spectaculaire van teunisbloem is dat je de bloemen kan *zien* opengaan. ‘sAvonds kijken!
Zou ik niet doen. Ik zou bijvoorbeeld één tegel of een paar tegels eruit wippen. Anders is het lastig voor een plant om goed te wortelen. Er zijn wel planten die ermee om kunnen gaan. Vooral rotsplanten houden ervan om op of bij tegels te groeien.quote:Op zondag 4 juni 2023 16:55 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide post!
Ik ga zeker de oude topics/OP's eens teruglezen![]()
Kunstgras eruit krijg ik (voorlopig) er niet door denk ik (en vind ik zelf nogal heftig ook) maar misschien later
Stomme vraag misschien, maar kan ik een border maken op de tegels?Dus niet de tegels verwijderen maar er gewoon bovenop gaan plaatsen?
Bedenk ook dat een warme week zonder regen geen goed moment is om aan te planten. Plant liever in een week met regen waarin de zon niet zo heel fel schijnt. De beste periode om te planten is zelfs de herfst.quote:Op zondag 4 juni 2023 17:15 schreef tombolafan het volgende:
Dank, ik neem het allemaal mee
Eerst maar eens trampoline verkopen en konijnenhok verplaatsen.
De planten wordt een zomervakantie project denk ik![]()
Eerst een plan maken en alles bouwen na alle informatie doorgelezen te hebben
Kijk voor inspiratie ook eens bij diverse webwinkels/kwekerijen naar hun borderpakketten, zo heb je bijvoorbeeld bij Yarinde een uitgebreid aanbod https://www.yarinde.nl/bo(...)ZEAAYASABEgJAqfD_BwE. Hoef je niet perse daar te bestellen, veel planten kun je ook bij je lokale tuincentrum/kwekerij vindenquote:Op zondag 4 juni 2023 17:15 schreef tombolafan het volgende:
Ik zou lekker tegels wippen, in plaats van bakken erop. En als je onderhoudsvriendelijk wil, dan zet je alle grond vol met bodembedekkers.quote:Op zondag 4 juni 2023 17:15 schreef tombolafan het volgende:
Heh wat? Tot halverwege de schutting? Kolere. Heb er net 3 geplant. Kaartje geeft aan dat ie niet hoger wordt dan 25 cm.quote:Op zondag 4 juni 2023 12:42 schreef Blues het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Die wordt inderdaad maar 20-30 cm hoog.quote:Op zondag 4 juni 2023 18:36 schreef Twieki het volgende:
[..]
Heh wat? Tot halverwege de schutting? Kolere. Heb er net 3 geplant. Kaartje geeft aan dat ie niet hoger wordt dan 25 cm.
Gaat dan om de Oenothera Speciosa 'Siskiyou'.
Is die laatste een babytoorts?quote:Op zondag 4 juni 2023 19:48 schreef Claudia_x het volgende:
Blommen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En ik vind dit er cool uitzien:
[ afbeelding ]
Ja. Of het is een toorts die klein is gebleven vanwege relatief weinig licht. Of het is een kleinblijvende soort. Het lijkt erop dat-ie binnenkort gaat bloeien.quote:
Schattigquote:Op zondag 4 juni 2023 22:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja. Of het is een toorts die klein is gebleven vanwege relatief weinig licht. Of het is een kleinblijvende soort. Het lijkt erop dat-ie binnenkort gaat bloeien.
Ik heb nu denk ik vier verschillende toortsen in de tuin staan. Ze komen op de gekste plekken op. Twee toortsen vond ik aan de voet van andere planten, wat geen logische plek is.
Dat is het enige jammere aan het verwijderd hebben van tegels in de tuin: toortsen kwamen graag tussen de tegels op. Nu zijn ze hun lievelingsplek kwijt en is het maar hopen dat ze zich uitzaaien
Wat @Claudia_x zegt: veel makkelijker om de tegels wel te verwijderen. Maar je hoeft niet alle zand/grond af te graven daaronder hoor, ik heb hier de toplaag van het zand een beetje vermengd met bemeste tuinaarde en telkens als ik iets plant stop ik wat compost in het plantgat. Veel planten, vooral inheemse, houden wel van wat armere grond. En niet te bang zijn: bij tuinieren gaat er wel eens wat mis en gaat er een plant dood. Dat hoort erbij. En geeft je lekker weer een kans om iets nieuws uit te proberen. Het meest frustrerende wat je kunt doen is om de hele tijd te proberen iets in leven te houden wat helemaal niet wil groeien op de plaats waar jij dat had bedacht om wat voor reden dan ook (bodemsamenstelling, zon/schaduw/vocht/droogte/wind/tocht/whatever). Dus gewoon uitgraven, weggeven als het nog zin heeft, en opnieuw beginnen. There’s no shame in that.quote:Op zondag 4 juni 2023 16:55 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide post!
Ik ga zeker de oude topics/OP's eens teruglezen![]()
Kunstgras eruit krijg ik (voorlopig) er niet door denk ik (en vind ik zelf nogal heftig ook) maar misschien later
Stomme vraag misschien, maar kan ik een border maken op de tegels?Dus niet de tegels verwijderen maar er gewoon bovenop gaan plaatsen?
Deze is bij mij tamelijk monsterlijk:quote:Op zondag 4 juni 2023 23:55 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Schattig
Mijne zijn recht monsterlijk aan het worden, ik ben elke keer weer verbaasd.
Mijn monsters:quote:Op maandag 5 juni 2023 13:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Deze is bij mij tamelijk monsterlijk:
[ afbeelding ]
Die vind ik ook soms engquote:Ik doe regelmatig een rondje door de tuin met de kinderen en die vragen dan van bepaalde (in hun ogen monsterlijke) planten of het vleesetende planten zijn. Vooral klaproosknoppen vinden ze eng.
Oh, die zijn al veel verder!quote:
quote:
Dit is je esdoorn, toch?quote:Op maandag 5 juni 2023 15:25 schreef AnneX het volgende:
De tuinhulp is hersteld na 5 weken.
Samen de uitgestelde werken in de voortuin gedaan.
Eerst de boom, een es, tot boom gemaakt met het snoeien van enorme zijscheuten.
Verder groeit tie harstikke scheef naar het licht.
Moet je voor de gein eens met een spade een stuk eraf steken, ergens anders neerzetten en de eerste dagen wat water geven. Het verbaast mij telkens weer hoe gemakkelijk veel planten dan gewoon nog groeien. Ik doe het tegenwoordig zelfs wel eens bij planten die ik in het tuincentrum koop. Dat doe ik dan met de hand in plaats van een spade en zo maak ik van één plant twee of drie.quote:Op maandag 5 juni 2023 19:27 schreef AnneX het volgende:
Dat is Rozanne ja. Die staat ook - ontdaan van zevenblad - in een ander vak en nogal
triest erbij. Die moet nog even herstellen.
Zevenblad stond kniehoog hč…🙃
Oh, dat werkt bij veel planten perfect idd.quote:Op maandag 5 juni 2023 19:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Moet je voor de gein eens met een spade een stuk eraf steken, ergens anders neerzetten en de eerste dagen wat water geven. Het verbaast mij telkens weer hoe gemakkelijk veel planten dan gewoon nog groeien. Ik doe het tegenwoordig zelfs wel eens bij planten die ik in het tuincentrum koop. Dat doe ik dan met de hand in plaats van een spade en zo maak ik van één plant twee of drie.
Hoe zit het met de afwatering? Is het zware grond of heel los? Als het zware grond is, dan zou ik idd stoppen met water geven want olijf houdt echt van zon en droogte.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:24 schreef Debuteer het volgende:
Iemand toevallig ervaring met het verplaatsen van olijfwilg? Ik heb 8 stuks opgehaald en geplant, ruim gat, voorgewaterd en grond gemengd met potgrond. De eerste vier zijn een paar dagen eerder geplant, en je ziet dat de bladeren helemaal slap zijn gaan hangen ten opzichte van de andere vier. Ik blijf ze elke dag water geven, al is het misschien teveel omdat ik lees dat olijfwilg niet van natte voeten houdt. Iemand tips?
Het is wel vrij zware grond, ik woon aan de ijssel. Het is trouwens geen olijf maar olijfwilg.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe zit het met de afwatering? Is het zware grond of heel los? Als het zware grond is, dan zou ik idd stoppen met water geven want olijf houdt echt van zon en droogte.
Werkt ook perfect op bamboe, als je er doorheen komt. Ik heb nu twee Fargesia Robusta Campbell staan en ik zit met smart te wachten tot ze groot genoeg zijn om te splitsen.quote:Oh, dat werkt bij veel planten perfect idd.. Sterker nog, veel grassen moet je op een gegeven moment gaan scheuren. Anders groeien ze alleen nog aan de randen van de pol en niet meer in het midden.
Hosta's en Persicaria's zijn ook heel makkelijk te delen. Met een spade een stuk knol eraf steken en ergens anders plantenquote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:44 schreef Managarm het volgende:
[..]
Werkt ook perfect op bamboe, als je er doorheen komt. Ik heb nu twee Fargesia Robusta Campbell staan en ik zit met smart te wachten tot ze groot genoeg zijn om te splitsen.
Ik heb van het voorjaar Vetiver gesplitst (een steriel diepwortelend gras wat ideaal is om hellingen mee te verstevigen), van een plant veertig planten gemaakt waarvan 35 stuks aangeslagen zijn. Dat is zich een mooie score.
OK, olijfwilg zou ik niet te ver uit laten drogen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:40 schreef Debuteer het volgende:
[..]
Het is wel vrij zware grond, ik woon aan de ijssel. Het is trouwens geen olijf maar olijfwilg.
https://ibb.co/kQkzNPF
[ afbeelding ]
Testje op je grondsoort gevonden:quote:Deze plant wenst een matig voedselrijke, droge tot vochthoudende, zandige bodem. Voor wat betreft de zuurgraad is ze vrij tolerant (pH = 5.5 - 8). Verlangt een plekje in de volle zon en verdraagt zomerse hitte redelijk, mits de standplaats voldoende vochthoudend is.
Lekker laten staan dusquote:Op donderdag 8 juni 2023 17:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb plantnet ook maar eens geprobeerd. Het plantje dat ik al een paar weken her en der uitgraaf is gewoon boterbloem
Dank je! We hebben de ridderzuring, kweek en weet ik het wat allemaal nog meer echt wel vervloekt. Maar toch mis ik hetquote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat een werkerg fraai geworden die zitkuil met pergola. De rest komt wel joh, het is een jonge tuin. Maar ik snap je wel, wij hebben ook een heleboel ‘onkruid’ tot heuphoogte, de buurt zal er vast schande van spreken, ik ben vooral blij dat er gewoon wat leven in de tuin is
Zo propvol moet het precies wordenquote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:50 schreef bleiblei het volgende:
Toffe tuin hoor! Ik zie veel potentie. En ja kaal... ik blijf erbij. Plant/zaai veel. Dan ziet er toch wel. Tja, beter uit.
Deze border van 8x5m is nu 2.5 jaar geleden in het najaar aangeplant:
[ afbeelding ]
Zijn wij echt super blij mee.
Of dit bijv. Het is 12 euro aan veldbiesjes. Vorig jaar najaar geplant en kijk nu! 2 a 3m2 gevuld met toffe pluimpjes.
[ afbeelding ]
Dabk jequote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:08 schreef Kaatje1 het volgende:
Wauw @:Lucky_Strike en J. Wat is het prachtig geworden, geen woorden voor
Ik heb hetzelfde voornemen. Het schatten van wat nodig is, is ook nog een kunst op zich.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:08 schreef miss_sly het volgende:
Prachtig je tuin @:Lucky_Strike
Mijn grootste fout is dat ik tekens te weinig koop. Dus vol en weelderig duurt hier heel erg lang. Dus als ik weer wat koop, koop ik eens wél veel tegelijk.
Mooi geworden, dat groeien komt vanzelf wel. Ik vind je zitkuil geweldig. Miscanthus staat geweldig in een prairietuin en er zijn zoveel varianten dat je een mooie kleurschakeringen kan maken. Ik heb wel slechte ervaringen met het kweken van Miscanthus uit zaad, op het laatst toch maar gekocht.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb ook eens wat foto's van mijn achtertuin gemaakt. Met de aanleg zijn we 5 jaar bezig geweest. Het is eindelijk waar het moet zijn. Nu moet er alleen nog veel gaan groeien. Het is de bedoeling dat het een propvolle weelderige prairietuin wordt. Ik zaaide tot nu toe bijna alles zelf. Eind van de zomer kijk ik wat ik nog mis (sowieos bomen) en dat koop ik dan bij een kweker.
Naast de oprit heb ik een stukje moestuin in de (meestal) schaduw gemaakt. Koolsoorten en sla groeien hier zo veel beter dan in de altijd zonnige moestuin.
[ afbeelding ]
De twee kale stukken zijn twee weken geleden ingezaaid met deels gras, deels laagblijvende wilde bloemen.
[ afbeelding ]
Een paar weken geleden hebben we de rekken voor klimplanten bevestigd. Gisteren is er een schaduwdoek bezorgd.
[ afbeelding ]
Deze lupine is onze favorietDe bloemen zijn gaaf maar de bladeren zijn zeker zo mooi. En lekker zacht
Ik moet wel ergens een rek kopen zodat hij niet zo omvalt. De kniphofia hier aan de voorkant begint ook heel gaaf te worden.
[ afbeelding ]
Hier een doorkijkje naar de bessenstruiken. De rechterbak heeft inmiddels ook schors.
[ afbeelding ]
Vorig weekend hebben we deze bak aangelegd. Dinsdag heb ik er een plukbloemenmengsel in gezaaid. Ik koop ivm het milieu geen plukbloemen meer en hoop ze volgend jaar uit eigen tuin te kunnen halen.
[ afbeelding ]
De onbekende plantjes waar ik eerder over postte heb ik vorige week uit elkaar gehaald en in potten gedaan. Ze staan nu in de schaduw, dat lijken ze te prefereren.
[ afbeelding ]
In diezelfde schaduw vond ik wat aardbeienplanten. Die hebben voeding, stro en een plekje in de zon gekregen.
[ afbeelding ]
En in heb ook wat aangewaaide klaprozenFull disclosure voor AnneX: in deze speciekuip staat het enorm verwaarloosde vijgenboompje dat ik van de CUL SC kreeg
![]()
[ afbeelding ]
Dat was de achtertuin. We hebben hiernaast nog 800 vierkante meter. Dat is deels moestuin en wordt deels bloemenweide, fruitbomen, wildernis, etc. Dat wordt het volgende project.
Ik heb over de achtertuin soms wat dubbele gevoelens. Ik ben blij dat het af is. Maar ik ben geen ontwerpgenie en het is nog zo kaal. Ik ben ook geen fan van al die schors maar kale grond en nog grote projecten te gaan is echt geen optie. Ik mis het onkruid tot heuphoogte denk ik gewoon een beetje.
Nee, ik kan dit het boompje nog niet aan doen. Ik haal er nog geen bladeren af , laat ie eerst maar een paar jaar groeien.quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:16 schreef AnneX het volgende:
Aha …een mierikswortelboom. Volgens google.
Met allemaal goeie eigenschappen als supplement.
Heb je al eens thee ervan gezet?
Zelf hanteer ik minimaal 3 van dezelfde bij elkaar. Gemiddeld 5 en bij grote vakken met bijv. Bodembedekkers 10. Losse planten doe ik alleen bij heesters of bijv. Grassen of planten waarvan appeltern aangeeft dat ze snel uit de klauwen groeien (zoals miscanthus).quote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde voornemen. Het schatten van wat nodig is, is ook nog een kunst op zich.
M'n horrortulpje neemt afscheid van dit jaar. Ze heeft zich dapper geweerd en probeert gracieus monsterlijk gemummificeerd de schijn nog wat op te houden.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 08:58 schreef Claudia_x het volgende:
Onze vaste stamgast de horrortulp van @:sigme:
Ja, een enorme verandering. Eigenlijk 2totaal verschillende tuinenquote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dabk jeEen hele verandering met toen jullie het voor het laatst zagen!
Die zitkuil was een idee om met lage kosten een van de hoogteverschillen op te lossen. Het is de duurste zitkuil in de historie van zitkuilen geworden geloof ikquote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:25 schreef Managarm het volgende:
[..]
Mooi geworden, dat groeien komt vanzelf wel. Ik vind je zitkuil geweldig. Miscanthus staat geweldig in een prairietuin en er zijn zoveel varianten dat je een mooie kleurschakeringen kan maken. Ik heb wel slechte ervaringen met het kweken van Miscanthus uit zaad, op het laatst toch maar gekocht.
Je mag nog steeds hier een pol komen uitgravenquote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb veel siergrassen gezaaid. Er is veel opgekomen. Dat heeft daarna de winter niet overleefd. Zonde van de moeite.
Ik ben juist jaloers op hoe netjes je bent begonnen! Ik zou een en ander wel anders hebben gedaan als ik aan het begin had geweten wat ik nu weet. Aan de andere kant staat het gerommel dat ik tot nog toe heb gedaan diametraal op hoe ik van karakter ben en normaal werk, dus voor mij is de tuin ook een plek om me vrijer en minder krampachtig te voelen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb ook eens wat foto's van mijn achtertuin gemaakt. Met de aanleg zijn we 5 jaar bezig geweest. Het is eindelijk waar het moet zijn. Nu moet er alleen nog veel gaan groeien. Het is de bedoeling dat het een propvolle weelderige prairietuin wordt. Ik zaaide tot nu toe bijna alles zelf. Eind van de zomer kijk ik wat ik nog mis (sowieos bomen) en dat koop ik dan bij een kweker.
Naast de oprit heb ik een stukje moestuin in de (meestal) schaduw gemaakt. Koolsoorten en sla groeien hier zo veel beter dan in de altijd zonnige moestuin.
[ afbeelding ]
De twee kale stukken zijn twee weken geleden ingezaaid met deels gras, deels laagblijvende wilde bloemen.
[ afbeelding ]
Een paar weken geleden hebben we de rekken voor klimplanten bevestigd. Gisteren is er een schaduwdoek bezorgd.
[ afbeelding ]
Deze lupine is onze favorietDe bloemen zijn gaaf maar de bladeren zijn zeker zo mooi. En lekker zacht
Ik moet wel ergens een rek kopen zodat hij niet zo omvalt. De kniphofia hier aan de voorkant begint ook heel gaaf te worden.
[ afbeelding ]
Hier een doorkijkje naar de bessenstruiken. De rechterbak heeft inmiddels ook schors.
[ afbeelding ]
Vorig weekend hebben we deze bak aangelegd. Dinsdag heb ik er een plukbloemenmengsel in gezaaid. Ik koop ivm het milieu geen plukbloemen meer en hoop ze volgend jaar uit eigen tuin te kunnen halen.
[ afbeelding ]
De onbekende plantjes waar ik eerder over postte heb ik vorige week uit elkaar gehaald en in potten gedaan. Ze staan nu in de schaduw, dat lijken ze te prefereren.
[ afbeelding ]
In diezelfde schaduw vond ik wat aardbeienplanten. Die hebben voeding, stro en een plekje in de zon gekregen.
[ afbeelding ]
En in heb ook wat aangewaaide klaprozenFull disclosure voor AnneX: in deze speciekuip staat het enorm verwaarloosde vijgenboompje dat ik van de CUL SC kreeg
![]()
[ afbeelding ]
Dat was de achtertuin. We hebben hiernaast nog 800 vierkante meter. Dat is deels moestuin en wordt deels bloemenweide, fruitbomen, wildernis, etc. Dat wordt het volgende project.
Ik heb over de achtertuin soms wat dubbele gevoelens. Ik ben blij dat het af is. Maar ik ben geen ontwerpgenie en het is nog zo kaal. Ik ben ook geen fan van al die schors maar kale grond en nog grote projecten te gaan is echt geen optie. Ik mis het onkruid tot heuphoogte denk ik gewoon een beetje.
Ziet er fijn uit!quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:50 schreef bleiblei het volgende:
Toffe tuin hoor! Ik zie veel potentie. En ja kaal... ik blijf erbij. Plant/zaai veel. Dan ziet er toch wel. Tja, beter uit.
[ afbeelding ]
Plantensteunen, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:54 schreef AnneX het volgende:
@:Lucky_Strike & J. Wat een volwassen tuin ( en vijgeboompje) in wording.![]()
Fraai zeg.
Deze steunen heb ik hier en daar staan: https://www.welkoop.nl/na(...)qEw_-fhoCiCIQAvD_BwE
Dank je! My Castle inderdaad. De kleur is heerlijk. Ik heb ze vorig jaar uit zaad gekweekt. Van de 7 is dit absoluut de grootste. Ik vind het grappig dat hij uitgebloeide stengels zelf lijkt los te laten. Ik stond klaar met snoeischaar maar dat is helemaal niet nodig.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 07:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben juist jaloers op hoe netjes je bent begonnen! Ik zou een en ander wel anders hebben gedaan als ik aan het begin had geweten wat ik nu weet. Aan de andere kant staat het gerommel dat ik tot nog toe heb gedaan diametraal op hoe ik van karakter ben en normaal werk, dus voor mij is de tuin ook een plek om me vrijer en minder krampachtig te voelen.
Hoe dan ook, ik vind het er hartstikke leuk uitzien. Je lupines zijn prachtig. Is dat 'My Castle'? Dat is mijn favoriete lupine. En het hout maakt jouw tuin en die van @:tuindier ook erg fraai. Wat voor hout heb je voor de pergola gebruikt?
Holy... Wanneer organiseer je een F&F meeting..?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
![]()
[ afbeelding ]
Dit is exact wat ik probeer te bereiken met mijn tuin van nog geen 40 vierkante meter. Gaaf!quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:50 schreef bleiblei het volgende:
[ afbeelding ]
Of dit bijv. Het is 12 euro aan veldbiesjes. Vorig jaar najaar geplant en kijk nu! 2 a 3m2 gevuld met toffe pluimpjes.
[ afbeelding ]
We zien de promofilmpjes van Cleopatra wel verschijnenquote:Op zaterdag 10 juni 2023 07:25 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn lupines zijn dit jaar opgevreten. Ik heb besloten dat ik ze voortaan ga zaaien zodat ik er veel heb en er hopelijk meer overleeft. Maar het is wel een goed pioenrozenjaar!
[ afbeelding ]
En kijk, de naald van Cleopatra begint met bloeien. Wat een geweldig ding.
[ afbeelding ]
De haag met hondsroos heb ik in de herfst van 2021 aangeplant. Dit jaar is het een forse haag die voor het eerst bloeit:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:33 schreef Twieki het volgende:
[..]
Holy... Wanneer organiseer je een F&F meeting..?
Ik las pornoquote:Op zaterdag 10 juni 2023 20:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
We zien de promofilmpjes van Cleopatra wel verschijnen
Ik had jouw post nodig om te ontdekken dat er geen porno stondquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |