abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juni 2023 @ 18:11:53 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209400646
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 17:15 schreef tombolafan het volgende:
Dank, ik neem het allemaal mee :Y

Eerst maar eens trampoline verkopen en konijnenhok verplaatsen.

De planten wordt een zomervakantie project denk ik :D

Eerst een plan maken en alles bouwen na alle informatie doorgelezen te hebben *O*
Ik zou lekker tegels wippen, in plaats van bakken erop. En als je onderhoudsvriendelijk wil, dan zet je alle grond vol met bodembedekkers.

Wat je ook nog kunt overwegen: zet een mooie Japanse esdoorn of een Japanse hulst bolboompje (Ilex) neer bijvoorbeeld. De laatste lijkt op buxus maar geen last van buxusmot. Met een boompje van zo'n 150cm heb je gelijk wat hoogte. Eronder zet je vol met bodembedekkers of wat andere laagblijvende planten, en klaar ben je. Japanse esdoorn snoei je in principe niet eens (wel ff checken of die goed tegen volle zon kan).
Resistance is futile.
  zondag 4 juni 2023 @ 18:36:20 #127
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209400880
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:42 schreef Blues het volgende:
Er staat iets in de tuin waarvan plantnet zegt dat het een kleine Teunisbloem zou moeten zijn.
Nou, laat dat klein maar weg, die komt tot halverwege de schutting 😅

[ afbeelding ]

Het wachten is dus op 13 juni lees ik :+
[..]

Heh wat? Tot halverwege de schutting? Kolere. Heb er net 3 geplant. Kaartje geeft aan dat ie niet hoger wordt dan 25 cm.

Gaat dan om de Oenothera Speciosa 'Siskiyou'.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209401547
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:36 schreef Twieki het volgende:

[..]
Heh wat? Tot halverwege de schutting? Kolere. Heb er net 3 geplant. Kaartje geeft aan dat ie niet hoger wordt dan 25 cm.

Gaat dan om de Oenothera Speciosa 'Siskiyou'.
Die wordt inderdaad maar 20-30 cm hoog.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209401864
Blommen:

En ik vind dit er cool uitzien:
pi_209403286
Mooie foto’s weer! En bedankt voor je uitgebreide post ook namens mij @Claudia_x. Wij hebben een stukje grond wat grotendeels in de schaduw ligt en ik vind het ook lastig om daar iets voor te bedenken. Hier kan ik wel wat mee!

Ennnn 2 papaverknoppen zijn uitgekomen O+:

Hier zie je goed hoe lang ze zijn :D

De rozen zijn inmiddels alweer deels uitgebloeid, maar deze foto was van een week geleden:

Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209403676
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 19:48 schreef Claudia_x het volgende:
Blommen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En ik vind dit er cool uitzien:
[ afbeelding ]
Is die laatste een babytoorts?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209403766
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 21:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Is die laatste een babytoorts?
Ja. Of het is een toorts die klein is gebleven vanwege relatief weinig licht. Of het is een kleinblijvende soort. Het lijkt erop dat-ie binnenkort gaat bloeien.

Ik heb nu denk ik vier verschillende toortsen in de tuin staan. Ze komen op de gekste plekken op. Twee toortsen vond ik aan de voet van andere planten, wat geen logische plek is.

Dat is het enige jammere aan het verwijderd hebben van tegels in de tuin: toortsen kwamen graag tussen de tegels op. Nu zijn ze hun lievelingsplek kwijt en is het maar hopen dat ze zich uitzaaien
pi_209404779
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 22:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja. Of het is een toorts die klein is gebleven vanwege relatief weinig licht. Of het is een kleinblijvende soort. Het lijkt erop dat-ie binnenkort gaat bloeien.

Ik heb nu denk ik vier verschillende toortsen in de tuin staan. Ze komen op de gekste plekken op. Twee toortsen vond ik aan de voet van andere planten, wat geen logische plek is.

Dat is het enige jammere aan het verwijderd hebben van tegels in de tuin: toortsen kwamen graag tussen de tegels op. Nu zijn ze hun lievelingsplek kwijt en is het maar hopen dat ze zich uitzaaien
Schattig O+

Mijne zijn recht monsterlijk aan het worden, ik ben elke keer weer verbaasd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 5 juni 2023 @ 09:11:19 #134
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_209406374
Nog geen maand geleden stond het pad naast het tuinhuisje nog blank door enorme regenval en nu begint de droogte alweer duidelijk zichtbaar te worden bij diverse planten...
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_209406681
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 16:55 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Bedankt voor je uitgebreide post!

Ik ga zeker de oude topics/OP's eens teruglezen O+

Kunstgras eruit krijg ik (voorlopig) er niet door denk ik (en vind ik zelf nogal heftig ook :+ ) maar misschien later :7

Stomme vraag misschien, maar kan ik een border maken op de tegels? :? Dus niet de tegels verwijderen maar er gewoon bovenop gaan plaatsen? :D
Wat @Claudia_x zegt: veel makkelijker om de tegels wel te verwijderen. Maar je hoeft niet alle zand/grond af te graven daaronder hoor, ik heb hier de toplaag van het zand een beetje vermengd met bemeste tuinaarde en telkens als ik iets plant stop ik wat compost in het plantgat. Veel planten, vooral inheemse, houden wel van wat armere grond. En niet te bang zijn: bij tuinieren gaat er wel eens wat mis en gaat er een plant dood. Dat hoort erbij. En geeft je lekker weer een kans om iets nieuws uit te proberen. Het meest frustrerende wat je kunt doen is om de hele tijd te proberen iets in leven te houden wat helemaal niet wil groeien op de plaats waar jij dat had bedacht om wat voor reden dan ook (bodemsamenstelling, zon/schaduw/vocht/droogte/wind/tocht/whatever). Dus gewoon uitgraven, weggeven als het nog zin heeft, en opnieuw beginnen. There’s no shame in that.
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 10:15:46 #136
5428 crew  miss_sly
pi_209406938
Mijn roos bloeit zooo mooi O+

18fbeb50f1e08c9c1e9ecbe9725b5dc829e79429.jpg?1685952939

En hij ruikt heerlijk!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209409020
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 23:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Schattig O+

Mijne zijn recht monsterlijk aan het worden, ik ben elke keer weer verbaasd.
Deze is bij mij tamelijk monsterlijk:

Ik doe regelmatig een rondje door de tuin met de kinderen en die vragen dan van bepaalde (in hun ogen monsterlijke) planten of het vleesetende planten zijn. Vooral klaproosknoppen vinden ze eng. :D
pi_209410049
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Deze is bij mij tamelijk monsterlijk:

[ afbeelding ]
Mijn monsters:
quote:
Ik doe regelmatig een rondje door de tuin met de kinderen en die vragen dan van bepaalde (in hun ogen monsterlijke) planten of het vleesetende planten zijn. Vooral klaproosknoppen vinden ze eng. :D
Die vind ik ook soms eng
pi_209410063
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 15:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn monsters:
[ afbeelding ]
Oh, die zijn al veel verder!
pi_209410147
De tuinhulp is hersteld na 5 weken.
Samen de uitgestelde werken in de voortuin gedaan.
Eerst de boom, een es, tot boom gemaakt met het snoeien van enorme zijscheuten.
Verder groeit tie harstikke scheef naar het licht.
Omdat “ hij geen appels geeft” alsnog omgezaagd. Kale boel nu.😢 ondanks de dikke bomen erachter in het grasveld.

Verder is 99% van zevenblad eruit…de 4 stuks delphinium eronder waren bodembedekkers geworden…en zijn weer geleid langs een stokje.
De cistus heeft een eerste bloem in een inmiddels giga struik.
Van de week weer Gaura kopen en die leuke blauwe geranium waarvan ik de naam nu kwijt ben.

Weer de waterslang uitgelegd en een berg water gegeven aan alle planten mn de hortensia.

[ Bericht 22% gewijzigd door AnneX op 05-06-2023 15:30:52 ]
pi_209410326
quote:
17s.gif Op maandag 5 juni 2023 15:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh, die zijn al veel verder!
:Y
Grootste komt tot mijn sleutelbeen.
pi_209410830
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 15:25 schreef AnneX het volgende:
De tuinhulp is hersteld na 5 weken.
Samen de uitgestelde werken in de voortuin gedaan.
Eerst de boom, een es, tot boom gemaakt met het snoeien van enorme zijscheuten.
Verder groeit tie harstikke scheef naar het licht.
Dit is je esdoorn, toch? 8-) Of beter gezegd, was. ;( Ga je er iets voor in de plaats zetten, een langzaam groeiende en klein blijvende Japanse esdoorn bijvoorbeeld?

Bedoel je geranium rozanne? Heb je die nog ergens? Je kunt die namelijk heel makkelijk scheuren.

En zo te zien heb jij ook geum Mrs. Bradshaw? Ik heb 'em weggehaald uit een bepaalde border en nu groeien er ineens vier! Die doet het geweldig hier, maar ik vind zelf de kleur een beetje moeilijk. Hij vloekt hier enorm bij de diverse rozetinten.
pi_209413038
Neuh, de esdoorn was komen aanwaaien en ik liet hem staan.
Wilde “iets groens” als boom achterlaten op de wereld. Verder is tuintje eigenlijk te klein voor een boom.
Er staan 10-12 dikke bomen binnen 20 meter ook. ( eerste foto links van de heg en brievenbussen)
Alhoewel nog even en Cistus haalt hem in. En staat in een ander vak dan Geum.

Dat is Rozanne ja. Die staat ook - ontdaan van zevenblad - in een ander vak en nogal
triest erbij. Die moet nog even herstellen.
Zevenblad stond kniehoog hè…🙃
pi_209413139
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:27 schreef AnneX het volgende:

Dat is Rozanne ja. Die staat ook - ontdaan van zevenblad - in een ander vak en nogal
triest erbij. Die moet nog even herstellen.
Zevenblad stond kniehoog hè…🙃
Moet je voor de gein eens met een spade een stuk eraf steken, ergens anders neerzetten en de eerste dagen wat water geven. Het verbaast mij telkens weer hoe gemakkelijk veel planten dan gewoon nog groeien. Ik doe het tegenwoordig zelfs wel eens bij planten die ik in het tuincentrum koop. Dat doe ik dan met de hand in plaats van een spade en zo maak ik van één plant twee of drie.
  maandag 5 juni 2023 @ 19:42:34 #145
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209413291
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Moet je voor de gein eens met een spade een stuk eraf steken, ergens anders neerzetten en de eerste dagen wat water geven. Het verbaast mij telkens weer hoe gemakkelijk veel planten dan gewoon nog groeien. Ik doe het tegenwoordig zelfs wel eens bij planten die ik in het tuincentrum koop. Dat doe ik dan met de hand in plaats van een spade en zo maak ik van één plant twee of drie.
Oh, dat werkt bij veel planten perfect idd. :Y . Sterker nog, veel grassen moet je op een gegeven moment gaan scheuren. Anders groeien ze alleen nog aan de randen van de pol en niet meer in het midden.
pi_209424666
Iemand toevallig ervaring met het verplaatsen van olijfwilg? Ik heb 8 stuks opgehaald en geplant, ruim gat, voorgewaterd en grond gemengd met potgrond. De eerste vier zijn een paar dagen eerder geplant, en je ziet dat de bladeren helemaal slap zijn gaan hangen ten opzichte van de andere vier. Ik blijf ze elke dag water geven, al is het misschien teveel omdat ik lees dat olijfwilg niet van natte voeten houdt. Iemand tips?
  dinsdag 6 juni 2023 @ 21:31:57 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209424825
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:24 schreef Debuteer het volgende:
Iemand toevallig ervaring met het verplaatsen van olijfwilg? Ik heb 8 stuks opgehaald en geplant, ruim gat, voorgewaterd en grond gemengd met potgrond. De eerste vier zijn een paar dagen eerder geplant, en je ziet dat de bladeren helemaal slap zijn gaan hangen ten opzichte van de andere vier. Ik blijf ze elke dag water geven, al is het misschien teveel omdat ik lees dat olijfwilg niet van natte voeten houdt. Iemand tips?
Hoe zit het met de afwatering? Is het zware grond of heel los? Als het zware grond is, dan zou ik idd stoppen met water geven want olijf houdt echt van zon en droogte.
Resistance is futile.
pi_209424986
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:31 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe zit het met de afwatering? Is het zware grond of heel los? Als het zware grond is, dan zou ik idd stoppen met water geven want olijf houdt echt van zon en droogte.
Het is wel vrij zware grond, ik woon aan de ijssel. Het is trouwens geen olijf maar olijfwilg.
https://ibb.co/kQkzNPF
pi_209425066
quote:
Oh, dat werkt bij veel planten perfect idd. :Y . Sterker nog, veel grassen moet je op een gegeven moment gaan scheuren. Anders groeien ze alleen nog aan de randen van de pol en niet meer in het midden.

Werkt ook perfect op bamboe, als je er doorheen komt. Ik heb nu twee Fargesia Robusta Campbell staan en ik zit met smart te wachten tot ze groot genoeg zijn om te splitsen.

Ik heb van het voorjaar Vetiver gesplitst (een steriel diepwortelend gras wat ideaal is om hellingen mee te verstevigen), van een plant veertig planten gemaakt waarvan 35 stuks aangeslagen zijn. Dat is zich een mooie score.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 21:50:27 #150
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209425145
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:44 schreef Managarm het volgende:

[..]
Werkt ook perfect op bamboe, als je er doorheen komt. Ik heb nu twee Fargesia Robusta Campbell staan en ik zit met smart te wachten tot ze groot genoeg zijn om te splitsen.

Ik heb van het voorjaar Vetiver gesplitst (een steriel diepwortelend gras wat ideaal is om hellingen mee te verstevigen), van een plant veertig planten gemaakt waarvan 35 stuks aangeslagen zijn. Dat is zich een mooie score.
Hosta's en Persicaria's zijn ook heel makkelijk te delen. Met een spade een stuk knol eraf steken en ergens anders planten :+ .

Maar goeie tips!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')