Ik zou lekker tegels wippen, in plaats van bakken erop. En als je onderhoudsvriendelijk wil, dan zet je alle grond vol met bodembedekkers.quote:Op zondag 4 juni 2023 17:15 schreef tombolafan het volgende:
Dank, ik neem het allemaal mee
Eerst maar eens trampoline verkopen en konijnenhok verplaatsen.
De planten wordt een zomervakantie project denk ik![]()
Eerst een plan maken en alles bouwen na alle informatie doorgelezen te hebben
Heh wat? Tot halverwege de schutting? Kolere. Heb er net 3 geplant. Kaartje geeft aan dat ie niet hoger wordt dan 25 cm.quote:Op zondag 4 juni 2023 12:42 schreef Blues het volgende:
Er staat iets in de tuin waarvan plantnet zegt dat het een kleine Teunisbloem zou moeten zijn.
Nou, laat dat klein maar weg, die komt tot halverwege de schutting 😅
[ afbeelding ]
Het wachten is dus op 13 juni lees ik
[..]
Die wordt inderdaad maar 20-30 cm hoog.quote:Op zondag 4 juni 2023 18:36 schreef Twieki het volgende:
[..]
Heh wat? Tot halverwege de schutting? Kolere. Heb er net 3 geplant. Kaartje geeft aan dat ie niet hoger wordt dan 25 cm.
Gaat dan om de Oenothera Speciosa 'Siskiyou'.
Is die laatste een babytoorts?quote:Op zondag 4 juni 2023 19:48 schreef Claudia_x het volgende:
Blommen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En ik vind dit er cool uitzien:
[ afbeelding ]
Ja. Of het is een toorts die klein is gebleven vanwege relatief weinig licht. Of het is een kleinblijvende soort. Het lijkt erop dat-ie binnenkort gaat bloeien.quote:
Schattigquote:Op zondag 4 juni 2023 22:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja. Of het is een toorts die klein is gebleven vanwege relatief weinig licht. Of het is een kleinblijvende soort. Het lijkt erop dat-ie binnenkort gaat bloeien.
Ik heb nu denk ik vier verschillende toortsen in de tuin staan. Ze komen op de gekste plekken op. Twee toortsen vond ik aan de voet van andere planten, wat geen logische plek is.
Dat is het enige jammere aan het verwijderd hebben van tegels in de tuin: toortsen kwamen graag tussen de tegels op. Nu zijn ze hun lievelingsplek kwijt en is het maar hopen dat ze zich uitzaaien
Wat @Claudia_x zegt: veel makkelijker om de tegels wel te verwijderen. Maar je hoeft niet alle zand/grond af te graven daaronder hoor, ik heb hier de toplaag van het zand een beetje vermengd met bemeste tuinaarde en telkens als ik iets plant stop ik wat compost in het plantgat. Veel planten, vooral inheemse, houden wel van wat armere grond. En niet te bang zijn: bij tuinieren gaat er wel eens wat mis en gaat er een plant dood. Dat hoort erbij. En geeft je lekker weer een kans om iets nieuws uit te proberen. Het meest frustrerende wat je kunt doen is om de hele tijd te proberen iets in leven te houden wat helemaal niet wil groeien op de plaats waar jij dat had bedacht om wat voor reden dan ook (bodemsamenstelling, zon/schaduw/vocht/droogte/wind/tocht/whatever). Dus gewoon uitgraven, weggeven als het nog zin heeft, en opnieuw beginnen. There’s no shame in that.quote:Op zondag 4 juni 2023 16:55 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide post!
Ik ga zeker de oude topics/OP's eens teruglezen![]()
Kunstgras eruit krijg ik (voorlopig) er niet door denk ik (en vind ik zelf nogal heftig ook) maar misschien later
Stomme vraag misschien, maar kan ik een border maken op de tegels?Dus niet de tegels verwijderen maar er gewoon bovenop gaan plaatsen?
Deze is bij mij tamelijk monsterlijk:quote:Op zondag 4 juni 2023 23:55 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Schattig
Mijne zijn recht monsterlijk aan het worden, ik ben elke keer weer verbaasd.
Mijn monsters:quote:Op maandag 5 juni 2023 13:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Deze is bij mij tamelijk monsterlijk:
[ afbeelding ]
Die vind ik ook soms engquote:Ik doe regelmatig een rondje door de tuin met de kinderen en die vragen dan van bepaalde (in hun ogen monsterlijke) planten of het vleesetende planten zijn. Vooral klaproosknoppen vinden ze eng.
Oh, die zijn al veel verder!quote:
quote:
Dit is je esdoorn, toch?quote:Op maandag 5 juni 2023 15:25 schreef AnneX het volgende:
De tuinhulp is hersteld na 5 weken.
Samen de uitgestelde werken in de voortuin gedaan.
Eerst de boom, een es, tot boom gemaakt met het snoeien van enorme zijscheuten.
Verder groeit tie harstikke scheef naar het licht.
Moet je voor de gein eens met een spade een stuk eraf steken, ergens anders neerzetten en de eerste dagen wat water geven. Het verbaast mij telkens weer hoe gemakkelijk veel planten dan gewoon nog groeien. Ik doe het tegenwoordig zelfs wel eens bij planten die ik in het tuincentrum koop. Dat doe ik dan met de hand in plaats van een spade en zo maak ik van één plant twee of drie.quote:Op maandag 5 juni 2023 19:27 schreef AnneX het volgende:
Dat is Rozanne ja. Die staat ook - ontdaan van zevenblad - in een ander vak en nogal
triest erbij. Die moet nog even herstellen.
Zevenblad stond kniehoog hè…🙃
Oh, dat werkt bij veel planten perfect idd.quote:Op maandag 5 juni 2023 19:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Moet je voor de gein eens met een spade een stuk eraf steken, ergens anders neerzetten en de eerste dagen wat water geven. Het verbaast mij telkens weer hoe gemakkelijk veel planten dan gewoon nog groeien. Ik doe het tegenwoordig zelfs wel eens bij planten die ik in het tuincentrum koop. Dat doe ik dan met de hand in plaats van een spade en zo maak ik van één plant twee of drie.
Hoe zit het met de afwatering? Is het zware grond of heel los? Als het zware grond is, dan zou ik idd stoppen met water geven want olijf houdt echt van zon en droogte.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:24 schreef Debuteer het volgende:
Iemand toevallig ervaring met het verplaatsen van olijfwilg? Ik heb 8 stuks opgehaald en geplant, ruim gat, voorgewaterd en grond gemengd met potgrond. De eerste vier zijn een paar dagen eerder geplant, en je ziet dat de bladeren helemaal slap zijn gaan hangen ten opzichte van de andere vier. Ik blijf ze elke dag water geven, al is het misschien teveel omdat ik lees dat olijfwilg niet van natte voeten houdt. Iemand tips?
Het is wel vrij zware grond, ik woon aan de ijssel. Het is trouwens geen olijf maar olijfwilg.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe zit het met de afwatering? Is het zware grond of heel los? Als het zware grond is, dan zou ik idd stoppen met water geven want olijf houdt echt van zon en droogte.
Werkt ook perfect op bamboe, als je er doorheen komt. Ik heb nu twee Fargesia Robusta Campbell staan en ik zit met smart te wachten tot ze groot genoeg zijn om te splitsen.quote:Oh, dat werkt bij veel planten perfect idd.. Sterker nog, veel grassen moet je op een gegeven moment gaan scheuren. Anders groeien ze alleen nog aan de randen van de pol en niet meer in het midden.
Hosta's en Persicaria's zijn ook heel makkelijk te delen. Met een spade een stuk knol eraf steken en ergens anders plantenquote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:44 schreef Managarm het volgende:
[..]
Werkt ook perfect op bamboe, als je er doorheen komt. Ik heb nu twee Fargesia Robusta Campbell staan en ik zit met smart te wachten tot ze groot genoeg zijn om te splitsen.
Ik heb van het voorjaar Vetiver gesplitst (een steriel diepwortelend gras wat ideaal is om hellingen mee te verstevigen), van een plant veertig planten gemaakt waarvan 35 stuks aangeslagen zijn. Dat is zich een mooie score.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |