abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 juni 2023 @ 17:07:37 #276
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_209534734
Test

631e4ef94814f8a391e95865a293ef57912aa98c.jpg?1686917284
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 16 juni 2023 @ 17:16:54 #277
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209534834
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:07 schreef Dagoduck het volgende:
Test

[ afbeelding ]
Deze is helemaal in orde.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209534901
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:20 schreef Twieki het volgende:

Ben benieuwd naar de jouwe (en naar die van anderen, altijd leuk om te kunnen vergelijken)!
Nou de ontwikkeling van m'n Toscaanse jasmijn. Het is een stek die ik heb gemaakt van de Toscaanse jasmjin in onze vorige tuin. Vier jaar geleden ging de stek in een pot naast de voordeur:

Drie jaar geleden gepromoveerd naar de volle grond. So far so good:

Twee jaar geleden liep de jasmijn vorstschade op. De plek naast de voordeur staat in de oostenwind en dus heb ik de jasmijn verplaatst naar de kas. Ik dacht dat-ie het niet zou overleven:

Een jaar geleden zag-ie er nog niet geweldig uit, maar leek hij van onderaf weer uit te lopen:

Dit was m'n Toscaanse jasmijn vanmiddag:

Er zit dus weer vooruitgang in, al vind ik het blad wel wat lichtgroen. Maar moet je de jasmijn eens vergelijken met deze klimmer, die op hetzelfde moment even klein in de kas is gezet:

En daarom kan ik niet zo enthousiast worden van Toscaanse jasmijn. Hij groeit langzaam en is kwetsbaar. Op de juiste plek en met veel geduld zal het vast een geweldige plant worden.

Op de laatste foto kun je trouwens zien dat m'n oleander bezwijkt onder de bloemenpracht. @yinu, heb jij wel eens last gehad van hangende takken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 17:37:54 #279
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209535040
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nou de ontwikkeling van m'n Toscaanse jasmijn. Het is een stek die ik heb gemaakt van de Toscaanse jasmjin in onze vorige tuin. Vier jaar geleden ging de stek in een pot naast de voordeur:

[ afbeelding ]

Drie jaar geleden gepromoveerd naar de volle grond. So far so good:
[ afbeelding ]

Twee jaar geleden liep de jasmijn vorstschade op. De plek naast de voordeur staat in de oostenwind en dus heb ik de jasmijn verplaatst naar de kas. Ik dacht dat-ie het niet zou overleven:
[ afbeelding ]

Een jaar geleden zag-ie er nog niet geweldig uit, maar leek hij van onderaf weer uit te lopen:
[ afbeelding ]

Dit was m'n Toscaanse jasmijn vanmiddag:
[ afbeelding ]

Er zit dus weer vooruitgang in, al vind ik het blad wel wat lichtgroen. Maar moet je de jasmijn eens vergelijken met deze klimmer, die op hetzelfde moment even klein in de kas is gezet:

[ afbeelding ]

En daarom kan ik nog zo enthousiast worden van Toscaanse jasmijn. Hij groeit langzaam en is kwetsbaar. Op de juiste plek en met veel geduld zal het vast een geweldige plant worden.

Op de laatste foto kun je trouwens zien dat m'n oleander bezwijkt onder de bloemenpracht. @:yinu, heb jij wel eens last gehad van hangende takken?
Beginnen met een stekje van de Toscaanse Jasmijn is natuurlijk wel wat anders dan beginnen met een plant die al 80cm hoog is en 5 ranken heeft. Ik denk dat 't in jouw kas ook té warm is. Met de huidige temperaturen wordt 't al gauw 40+ graden, dat zal niet veel helpen denk ik, zeker niet bij zo'n stek, een kwetsbaar plantje.

Oleanders, ik heb er goede herinneringen aan. Een Vlaamse vriend van me had er 4 van meer dan 30 jaar oud. Opgeweekt door zijn vader. Stammen zo dik als je pols. Doen het elk jaar weer geweldig.

Van mei tot en met oktober stonden die gewoon buiten (wel in de luwte en uit de volle zon), in de wintermaanden zette hij ze in de houten schuur, gewikkeld in bubbeltjesfolie. En voordat hij dat deed, knipte hij altijd de (resterende) bloemknoppen er uit. Want juist die bloemknoppen die in de late zomer niet meer zijn gaan bloeien, vreten heel veel energie van de plant in het voorjaar. Terwijl je in 't voorjaar juist wilt dat hij weer wat groener wordt.
pi_209535535
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:37 schreef Twieki het volgende:

[..]
Beginnen met een stekje van de Toscaanse Jasmijn is natuurlijk wel wat anders dan beginnen met een plant die al 80cm hoog is en 5 ranken heeft. Ik denk dat 't in jouw kas ook té warm is. Met de huidige temperaturen wordt 't al gauw 40+ graden, dat zal niet veel helpen denk ik, zeker niet bij zo'n stek, een kwetsbaar plantje.

Oleanders, ik heb er goede herinneringen aan. Een Vlaamse vriend van me had er 4 van meer dan 30 jaar oud. Opgeweekt door zijn vader. Stammen zo dik als je pols. Doen het elk jaar weer geweldig.

Van mei tot en met oktober stonden die gewoon buiten (wel in de luwte en uit de volle zon), in de wintermaanden zette hij ze in de houten schuur, gewikkeld in bubbeltjesfolie. En voordat hij dat deed, knipte hij altijd de (resterende) bloemknoppen er uit. Want juist die bloemknoppen die in de late zomer niet meer zijn gaan bloeien, vreten heel veel energie van de plant in het voorjaar. Terwijl je in 't voorjaar juist wilt dat hij weer wat groener wordt.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik wil geen planten in potten en ik wil ook niet de verplichting hebben om een plant elk jaar op tijd uit te graven, dus ik kijk gewoon wat werkt in de kas en wat niet. De Toscaanse jasmijn ga ik een tijd laten staan, want dat telkens verplaatsen helpt ook niet. De oleander heeft in ieder geval twee winters overleefd en leek het tot de slappe takken dit jaar goed te doen. Ik hoop dat ik er wat aan kan doen door na de bloei te snoeien.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 16-06-2023 18:42:00 ]
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 18:38:47 #281
5428 crew  miss_sly
pi_209535620
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:07 schreef Dagoduck het volgende:
Test

[ afbeelding ]
En wat doe jij anders dan ik?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 juni 2023 @ 18:45:01 #282
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209535667
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 18:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik wil geen planten in potten en ik wil ook niet de verplichting hebben om een plant elk jaar op tijd uit te graven, dus ik kijk gewoon wat werkt in de kas en wat niet. De Toscaanse jasmijn ga ik een tijd laten staan, want dat telkens verplaatsen helpt ook niet. De oleander heeft in ieder geval twee winters overleefd en leek het tot de slappe takken dit jaar goed te doen. Ik hoop dat ik er wat aan kan doen door na de bloei te snoeien.
Al doende leert men uiteraard. Ben ontzettend jaloers op jouw royale kas. Ik wist er wel raad mee. Ik zou hem helemaal volstouwen met tomaten, paprika's, pepers, komkommers, aubergines en andere warmteminnende vruchten.
pi_209536029
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 18:45 schreef Twieki het volgende:

[..]
Al doende leert men uiteraard. Ben ontzettend jaloers op jouw royale kas. Ik wist er wel raad mee. Ik zou hem helemaal volstouwen met tomaten, paprika's, pepers, komkommers, aubergines en andere warmteminnende vruchten.
Ik zal volgend jaar wat meer m'n best doen. O-) Ik heb nu wel tomaat erbij.
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 19:54:15 #284
5428 crew  miss_sly
pi_209536469

Beter?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 juni 2023 @ 22:32:30 #285
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209538163
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]

Beter?
Je foto wordt nu volledig weergeven, dus sowieso beter nu. Maar maak je je er verder niet zo druk over.
pi_209538913
Tijd voor de volgende bloemen O+

Er komen steeds meer vogeltjes in de tuin - een paar jaar geleden kwamen die bijna niet (ik denk omdat ons groen te laag was). En kijk nou eens wie er van mij schrok oO<
https://imgur.com/a/RTFIH8E
pi_209539580
De eerste bloeiende hortensia van dit jaar in de reeks! *O*
pi_209542854
Wij zijn net terug van 2,5 week vakantie. Wat is de tuin veranderd in die tijd! Ondanks dat er een paar keer iemand is gekomen om water te geven (enkel omdat het nieuwe aanplant is, ik wil dat de planten tegen het huidige klimaat kunnen), zijn er toch wel een aantal bruine plantjes waar ik weinig hoop voor heb.
Aan de andere kant bloeit de eerste zonnebloem, zit er een knop in mijn dahlia en bloeit de Toscaanse jasmijn. Ik zal vanavond wel eens een fotorondje doen.
pi_209543495
Ik deed zojuist een fotorondje, het is me te warm om echt dingen te doen.

Het penningkruid bloeit

En zo doet de duizendschoon

Een van de vele plantjes waarvan ik altijd weer de naam vergeet

Vaste korenbloem, waren kleine plantjes begin dit jaar en zullen komende jaren wel flink uitgroeien want die hebben het hier goed naar 't zin
Achter de korenbloemen de kwijnende pol @Vanyel Die heeft het hier dus niet naar 't zin

De vaasvormige (dixit @Claudia_x) krentenboom, met ietwat bloemig gras eromtoe

De woeste vijg, die wegens overvloedige groei een paar jaar geleden naar de noordzijde verbannen is en daar nog steeds harder groeit dan alle zonnige vijgen samen. Maar hier staat 'ie niemand in de weg en vorm een mooi groen geheel met de wilde wingerd

De rozen zijn hier laat, de rode moeten nog helemaal beginnen maar de gele heeft al wat (een witte ook)

Bonusbeest dat ik zojuist aan het daglicht blootstelde door een stuk hout op te tillen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209543556
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 00:47 schreef Claudia_x het volgende:
De eerste bloeiende hortensia van dit jaar in de reeks! *O*
:D Onze begint ook! Maar hangt elke avond ook slapjes nu, dat ding slurpt water…

De hele border aan 1 kant even op de foto gezet. Het wordt tijd ook dat de hortensia bloeit, nu de papavers en akelei zijn uitgebloed zijn er veel te weinig blommen.

Mijn oleander heeft in een pot 2x een tik gehad van de vorst. Daar wordt hij niet mooier van helaas.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209543642
:o :o @sigme .
Zijn blijde broeders:

Maar de medeverplaatselingen beginnen ook zo'n beetje nu pas weer een beetje uit te lopen. Dus er is nog hoop.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209555636
De knalroze Cistus ofwel zonneroos in post #262 groeit erg hard richting zon.
En bij het rechter zetten m.b.v. plantensteunen 😂 merkte ik, dat de bloemen oók lekker geurden.
  maandag 19 juni 2023 @ 12:10:35 #293
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_209565997
De klimhortensia staat in bloei O+ maar wel een beetje weinig bloemen dit jaar, helaas. Maar voor het eerst zit de roos vol in de knop (ik telde een stuk of 50! knoppen) en de toscaanse jasmijn bloeit. Ik las hier laatst iets over wisselende resultaten, nou :+

Zonkant

Schaduwkant
pi_209570448
De clematis Margaret Hunt heeft dit jaar best aardig wat bloemen.
Het begint van de ene op de andere dag. Aan de sprietige knoppen te zien, volgt er meer…
(Aan de schuur gevel wordt gewerkt de komende weken. w/ )

pi_209570594
De mensen onder jullie die weigeren te moestuinieren zijn de slimmerds.

Driedubbelpost omdat het kan.

Ik BBQ.
Met sla.
Net als ik (net geoogste, gewassen en gecentrifugeerde) sla op mijn bord wil scheppen, komt deze eruit rennen.

Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209571229
Wat is dat bal-ding :o
pi_209571266
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 19:22 schreef yinu het volgende:
Wat is dat bal-ding :o
Babies
  maandag 19 juni 2023 @ 20:35:37 #298
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209572373
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 18:40 schreef Vanyel het volgende:
De mensen onder jullie die weigeren te moestuinieren zijn de slimmerds.

Driedubbelpost omdat het kan.

Ik BBQ.
Met sla.
Net als ik (net geoogste, gewassen en gecentrifugeerde) sla op mijn bord wil scheppen, komt deze eruit rennen.

[ afbeelding ]
Gewoon wat extra proteïne. :P
pi_209573992
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 19:24 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Babies
Daar was ik al bang voor ja :X
pi_209578291
Nieuwe bloeiert in de blommenpostzegel: