Oh, dat zou wel kunnen ja! Hier nog een betere foto.quote:Op zondag 11 juni 2023 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kan het heiligenbloem zijn?
[ afbeelding ]
Ziet eruit als heiligenbloem inderdaad. Ik vind 'em eerlijk gezegd nog leuker dan kerrieplant.quote:Op zondag 11 juni 2023 11:31 schreef yinu het volgende:
[..]
Oh, dat zou wel kunnen ja! Hier nog een betere foto.
[ afbeelding ]
Heel fijn stuk! Je muurtje is geweldig.quote:En nog een andere foto van dit stukje, met de gewone salie, de rozemarijn en de vijgvan vorige week, toen de rambler nog in de knop stond.
[ afbeelding ]
Oh ja, dat lijkt me dan inderdaad wel iets anders. Ik weet nou even niet precies meer of de bloemen inderdaad van die bolletjes zijn zoals op jouw eerste foto. Ik dacht dat het meer van die samengestelde schermen waren zoals bij jou. Maar we zullen het binnenkort zien!quote:Op zondag 11 juni 2023 11:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ziet eruit als heiligenbloem inderdaad. Ik vind 'em eerlijk gezegd nog leuker dan kerrieplant.Ter vergelijking één van mijn kerrieplanten. Je ziet dat die uit allemaal naalden bestaat:
[ afbeelding ]
Misschien dus toch een fok-stekjesruildag opzetten?quote:Inmiddels heb ik diverse exemplaren in de tuin staan, want als ik de plant snoei ben ik bang dat-ie (net als bij lavendel) misschien niet meer mooi uitloopt. Maar kerrieplant is in dit opzicht anders dan lavendel. En dus zit ik elk jaar met allemaal stekken waar ik me geen raad mee weet, maar die ik ook niet weg wil gooien.
[..]
Ja ik ben echt enorm blij met die muurtjes. Ook omdat ze gewoon van afval-tegels zijn gemaakt. En in dat stuk staat dus óók nog de pioenroos, een clematis, een klimroos, kamperfoelie, jasmijn (geen toscaanse maar gewone), een tamelijk grote citroenverbena en 2 enorme zelf-aangewaaide vlinderstruiken. Over volplanten gesproken @bleibleiquote:Heel fijn stuk! Je muurtje is geweldig.
Er zijn weinig planten die ik haat, maar hoog pampasgras vind ik wel zo ontzettend lelijk.quote:Op zondag 11 juni 2023 12:30 schreef Managarm het volgende:
Kijken jullie trouwens wel eens op de lijst van invasieve soorten? Wat wel grappig is dat hoog pampasgras daar op staat maar dat wordt nog overal verkocht.
Mijn eerste voortuin stond vol met siergras, de pampas nam de halve tuin in beslag. Het was een gevecht tussen pampas, reuze-miscanthus en een woekerbamboe. Het huis is nu gesloopt en na de sloop stond de bamboe er nog.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er zijn weinig planten die ik haat, maar hoog pampasgras vind ik wel zo ontzettend lelijk.
quote:Op zondag 11 juni 2023 13:25 schreef Managarm het volgende:
[..]
Mijn eerste voortuin stond vol met siergras, de pampas nam de halve tuin in beslag. Het was een gevecht tussen pampas, reuze-miscanthus en een woekerbamboe. Het huis is nu gesloopt en na de sloop stond de bamboe er nog.
Die zag ik op Zakynthos, echt fantastischquote:Op zondag 11 juni 2023 12:30 schreef Managarm het volgende:
Kijken jullie trouwens wel eens op de lijst van invasieve soorten? Wat wel grappig is dat hoog pampasgras daar op staat maar dat wordt nog overal verkocht.
https://www.nvwa.nl/onder(...)jst-invasieve-exoten
In Portugal is de lijst veel groter omdat veel exoten het hier beter doen, wij vonden overigens een invasieve soort in een border van de gemeente.
De hottentotvijg
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 11 juni 2023 11:01 schreef yinu het volgende:
De Agapantus bloeit hier (al een tijdje)
[ afbeelding ]
En de Verbena Bonariensis staat op het punt van bloeien
[ afbeelding ]
Verder veel roos en salie. Even in de spoiler want veel foto's.Je stapelmuurtjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik moet nu denk ik beginnen met een beetje water geven, het is al zo lang droog en met die warmte wordt het er niet beter op. De schaduwborder hoeft nog geen water, en de hortensia's doen het daar ook nog prima, dat is mijn voornaamste indicator. Maar ik heb nog enkele potten met oleander en olijf, een grote teil met geraniums en de agapantus, die krijgen wel af en toe een slok.
Spoilers!
Zeker een mooie plant en ook mooie plek ervoor.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
Stipa.Wat een geweldige plant is dat: makkelijk in onderhoud, groeit snel en is het hele jaar door mooi (ook in de winter)!
[ afbeelding ]
Dit was in de winter:
[ afbeelding ]
Leuk, een groen dakterras!quote:Op maandag 12 juni 2023 17:54 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
Zeker een mooie plant en ook mooie plek ervoor.
Zoals eerder vermeld heb ik enkel dakterras:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vol op het zuiden en te warm voor de meeste planten, hortensia's verbranden levend en zonnebloem hebben zoveel water nodig hier dat ik minimaal elke dag zal moeten bewateren.
Ik heb enkel nog vlinderstruiken, paar kamperfoelies en wat frambozen/taybessen en rozen.
[ afbeelding ]
De vlinderstruiken (bovenste 3 foto's) bloeien nog niet zoals jullie zien. Over 2 weken verwacht ik een heel ander aanzicht.![]()
Afgelopen 6 jaar vooral gezorgd voor sterke wortels in de potten, dit jaar voor het eerst de vlinderstruiken niet gesnoeid.
Het hangt een beetje van de kleur af hoe snel ze bloeien is mijn ervaring.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Leuk, een groen dakterras!
Een aantal planten die ik het allermooist vind, groeien juist graag op een droge, zonnige plek. Denk aan stipa dat ik net liet zien en ook zonnehoed, spoorbloem, kerrieplant, muurbloem en salvia.
Hier doet de vlinderstruik trouwens ook nog niets. Ik vind 'em er niet zo florissant bijstaan dit jaar. Vanaf juli zou die moeten gaan bloeien. Ik vind dat op dit moment moeilijk om me voor te stellen.
Muggen komen toch alleen eitjes leggen in stilstaand water? Dus water in beweging houden zou mijn idee zijn.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 12:37 schreef bleiblei het volgende:
https://www.gelderlander.(...)ten-ook-op~a75069b2/
Toch wel gaaf zo, die tuin.
Iemand enig idee hoe je wel water in je tuin kan verwerken zonder de eindeloze sloot muggen die je er gratis bij krijgt?
Ik zou een fontein nemen. Bij mijn vijver zie ik trouwens nooit muggen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 12:59 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Muggen komen toch alleen eitjes leggen in stilstaand water? Dus water in beweging houden zou mijn idee zijn.
Ah ja, dat is begrijpelijk. Maar met een teil met tulpen en wat potten met muurbloem en spoorbloem heb je een nog langer deel van het jaar kleur!quote:Op maandag 12 juni 2023 22:25 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
Het hangt een beetje van de kleur af hoe snel ze bloeien is mijn ervaring.
Heb ze van paars, rood, roze tot flower power.sinds 2 dagen komen overal toppen op, op 1 plant na. Helaas heb ik ze van de winter allemaal verplaatst dus weet niet welke pot welke kleur is.
De planten die je noemt zijn inderdaad ook geschikt voor hier maar ik heb het liefst grote struiken in de potten IVM buren die anders naar binnen kijken.
De vlinderstruiken blijven, mits je de uitgebloeide toppen wegknipt, bloeien tot oktober. (Mits lekker weer haha.)
De mensen die ik ken met een vijver hebben eigenlijk helemaal niet meer muggen dan anderen. Want in een vijver zitten visjes, kikkers, salamanders en allerlei ander leven dat graag muggenlarven snackt. Volgens mij komen muggen eerder uit emmers enzo, waar geen natuurlijke vijanden zitten.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 12:37 schreef bleiblei het volgende:
https://www.gelderlander.(...)ten-ook-op~a75069b2/
Toch wel gaaf zo, die tuin.
Iemand enig idee hoe je wel water in je tuin kan verwerken zonder de eindeloze sloot muggen die je er gratis bij krijgt?
Klinkt logisch. Ik heb hier een tijdje een structurele plas water gehad in een verzakt deel van de tuin en daar hadden we wel veel last van muggen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 15:03 schreef yinu het volgende:
[..]
De mensen die ik ken met een vijver hebben eigenlijk helemaal niet meer muggen dan anderen. Want in een vijver zitten visjes, kikkers, salamanders en allerlei ander leven dat graag muggenlarven snackt. Volgens mij komen muggen eerder uit emmers enzo, waar geen natuurlijke vijanden zitten.
Zie ook hier.
Helemaal gemist. Wat leuk! Ben benieuwd wat voor bloem dat is.quote:Op zondag 11 juni 2023 14:50 schreef Seven. het volgende:
Update van m'n groene muur:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Aardbeien en sla gaan als een gek. We gebruiken de aardbeien ook om mijn zoon te leren praten. Hij is laat met praten, maar voor aardbeien wil hij ineens wél voor het eerst actief gebruik maken van zijn woordenschat. 'Kom buiten' zegt hij dan. Er blijven weinig aardbeien over voor ons. En hij weet precies welke het rijpst is.
Verder mooie tulp achtige bloem, geen idee meer wat ik ook alweer geplant had.

Wij hebben een grote vijver en inderdaad weinig muggen. En als ze er wel zijn dan worden ze gegeten door de 10 zwaluwen die besloten hebben op onze boerderij te wonen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 15:03 schreef yinu het volgende:
[..]
De mensen die ik ken met een vijver hebben eigenlijk helemaal niet meer muggen dan anderen. Want in een vijver zitten visjes, kikkers, salamanders en allerlei ander leven dat graag muggenlarven snackt. Volgens mij komen muggen eerder uit emmers enzo, waar geen natuurlijke vijanden zitten.
Zie ook hier.
Idiote benaming. Gaan ze er een pretpark van maken?quote:Op woensdag 14 juni 2023 21:08 schreef Claudia_x het volgende:
'De tuinen van Appeltern' heet vanaf heden 'Appeltern Adventure Gardens'.
Ja, heel vaak. Er zijn denk ik haast meer musea zonder kunst dan met kunst.quote:Op donderdag 15 juni 2023 01:47 schreef AnneX het volgende:
[..]
ooit in een museum zonder kunst geweest?
Kunstmuseum.quote:Op donderdag 15 juni 2023 01:47 schreef AnneX het volgende:
[..]
Idiote benaming. Gaan ze er een pretpark van maken?
‘Experience garden’ is zeker van de lijst gevallen.
Vergelijkbaar met Kunstmuseumooit in een museum zonder kunst geweest?
Voorheen Het Haags gemeentemuseum.
In de zin van gevestigde namen en instituten anders benoemen .
Afgezien van de kosten van logo’s, briefhoofden etc.
Nieuwe kleding met logo? voor de tuinlieden en medewerkers.
#woke
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |