abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209520561
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:40 schreef bleiblei het volgende:
Nouja volgens mij blijft een dwergsering juist klein, toch? Die van ons worden ook niet groter dan +/- 50-60cm.

Onze gewone sering is al ruim 1,60m. En die staat er een jaar korter.

Ze heten niet voor iets dwerg sering ;) .
Zelfde trouwens met de kleine vlinderstruiken. Is ook een specifieke soort doe laag blijft. Itt. De gewone die ik afgelopen voorjaar kort geknipt heb en nu al op dik een meter zit.
Denk je dan dat de nieuwe scheuten groter zijn als @miss_sly haar dwergsering wat forser snoeit?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 15 juni 2023 @ 12:09:04 #252
5428 crew  miss_sly
pi_209520709
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:40 schreef bleiblei het volgende:
Nouja volgens mij blijft een dwergsering juist klein, toch? Die van ons worden ook niet groter dan +/- 50-60cm.

Onze gewone sering is al ruim 1,60m. En die staat er een jaar korter.

Ze heten niet voor iets dwerg sering ;) .
Zelfde trouwens met de kleine vlinderstruiken. Is ook een specifieke soort doe laag blijft. Itt. De gewone die ik afgelopen voorjaar kort geknipt heb en nu al op dik een meter zit.
Uiteraard heet ie niet voor niets dwergsering. Ik verwacht dan ook niet dat een metershoge struik wordt ;)
Hij is nu erg klein, omdat hij altijd in pot heeft gestaan. Hij staat nu in de volle grond. Er is ruimte voor groei en die zou ik graag stimuleren. Dus is mijn vraag of dat zou kunnen door de uitgebloeide bloemen weg te snoeien, zoals ik bij de gewone sering doe.

Intussen heb ik nog wat meer gezocht, eindelijk de juiste naam gevonden, en gevonden dat om de snoei te bevorderen inderdaad de uitgebloeide bloemen eruit geknipt kunnen worden.

https://www.yarinde.nl/sering-syringa-meyeri-palibin/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209520987
Ik ben wat sceptisch als ik claims lees als "snoei de uitgebloeide bloemen zodat een plant geen energie stopt in zaadvorming maar in groei van nieuwe scheuten". Is dat iets wat we van elkaar na zijn gaan praten of zit er een theorie achter en is er zelfs empirisch bewijs voor? Aan de andere kant pas ik allerlei snoeiprincipes toe waarvan ik ook niet weet of er zo'n basis is. En dus heb ik maar even de tuinprofessoren geraadpleegd. Die zeggen:

The first point is that no plant wants to be pruned. Gardeners prune plants because they think it is necessary for horticultural, aesthetic or safety purposes. Gardeners should temper their pruning by understanding plant responses that result from pruning. Generally plants don’t respond much when dead portions are pruned away.

(...) There are two responses that most plants have to pruning. When living portions are pruned the remaining portions are then invigorated. This implies that dormant or “latent” buds will grow that would not ordinarily grow so plants will produce flowers or foliage in new places. (...)

The second common response to pruning is that the more a plant is pruned, the less it will grow—pruning is a growth reducing practice. Even though buds are invigorated through pruning they can’t make up for the lost leaves and buds taken away without utilizing stored energy. The overall effect of having leaves removed is to slow the growth of the entire plant. (...)

Since pruning removes leaves and buds (which make more leaves) it is a devigorating process. You are taking away a plant’s ability to harvest light energy and convert carbon dioxide and water to sugar. All this happens in leaves. The fewer leaves a plant has the less sugar it can accumulate and then the less work it can do in terms of growing. (...) Whenever you prune something think about how you are taking away photosynthate and what it might mean to the plant.

Bron
pi_209521501
quote:
7s.gif Op donderdag 15 juni 2023 12:09 schreef miss_sly het volgende:
Uiteraard heet ie niet voor niets dwergsering. Ik verwacht dan ook niet dat een metershoge struik wordt ;)
Hij is nu erg klein, omdat hij altijd in pot heeft gestaan. Hij staat nu in de volle grond. Er is ruimte voor groei en die zou ik graag stimuleren. Dus is mijn vraag of dat zou kunnen door de uitgebloeide bloemen weg te snoeien, zoals ik bij de gewone sering doe.

Intussen heb ik nog wat meer gezocht, eindelijk de juiste naam gevonden, en gevonden dat om de snoei te bevorderen inderdaad de uitgebloeide bloemen eruit geknipt kunnen worden.

Over bloemen geen mening, maar mijn guru's stellen dat snoei altijd een vertraging in groei oplevert. De vorm kan wel anders worden, het tempo wordt altijd trager.

Edit: lezen voor je reageert...
Claudia had ze al gevonden.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209521512
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:26 schreef Vanyel het volgende:

Over bloemen geen mening, maar mijn guru's stellen dat snoei altijd een vertraging in groei oplevert. De vorm kan wel anders worden, het tempo wordt altijd trager.
En ik las dat ze dit boek aanbevelen, dus dat heb ik vanzelfsprekend meteen gekocht. :Y)

donderdag 15 juni 2023 @ 13:33:35 #256
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209521560
quote:

[..]

Maar hoe groot is erg klein dan?
Ik heb ff voor je gemeten en die van ons (ook een meyeri palibin) is... 95cm hoog.
  donderdag 15 juni 2023 @ 13:34:30 #257
36431 bleiblei
pi_209521567
Staat er wederom 2.5jaar en heb ik niet gesnoeid tussentijds :P .
pi_209521583
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:34 schreef bleiblei het volgende:
Staat er wederom 2.5jaar en heb ik niet gesnoeid tussentijds :P .
Jullie Max Frei (toch?) doet het ook goed.
pi_209521767
quote:

[..]
sering ;) .

[/quote]
Ik zou zeggen: hij heeft nu in de volle grond meer ruimte voor z’n wortels dan in de pot en zal daarom waarschijnlijk wel groter worden. Misschien nog wat Osiryl toevoegen, dat kun je nu met een geld-terugactie proberen https://www.refund-osiryl.nl/
pi_209521772
Oh leuk, de quote werd verkloot
  donderdag 15 juni 2023 @ 15:03:59 #261
36431 bleiblei
pi_209522492
quote:
14s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Jullie Max Frei (toch?) doet het ook goed.
Vooraan bedoel je? Dat is een Compactum :) .
De geraniums doen het eigenlijk allemaal erg goed hier :Y . De Gaura's en Campanula doen het daarentegen niet zo lekker -O- .
pi_209522820
Dit is het tweede seizoen van Cistus ofwel zonneroosje.
Het woekert / wordt groter dan ik had verwacht. Kan er een heel vak meevullen volgend jaar. 🙃
De foto an gisteravond lukte niet, want de bloemetjes waren gesloten.😂

Dit is vanmorgen:

pi_209524820
Oh ja. Ik heb ook een dwergsering. Daar doe ik nooit wat mee… en hij groeit ook niet echt. Maar hij staat wel elk jaar vrolijk te bloeien!

Dus ik lees mee want groter zou wel leuk zijn.
pi_209530255
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:36 schreef AnneX het volgende:
Dit is het tweede seizoen van Cistus ofwel zonneroosje.
Het woekert / wordt groter dan ik had verwacht. Kan er een heel vak meevullen volgend jaar. 🙃
De foto an gisteravond lukte niet, want de bloemetjes waren gesloten.😂

Dit is vanmorgen:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Die heb ik ook dit jaar, maar hier bloeit-ie nog niet. Lekker kleurtje. B-)

Ik geniet momenteel van boerenjasmijn:

En m'n klimroos naast de voordeur:

En echte valeriaan (die veel beesten aantrekt!):

vrijdag 16 juni 2023 @ 10:34:17 #265
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209530500
Vooralsnog doet de Toscaanse Jasmijn het prima op zijn plekkie. Had verwacht met de warmte en droogte dat hij wel een klap zou krijgen omdat ie net nieuw was. Hij bloeit zelfs!

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209531094
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 10:34 schreef Twieki het volgende:
Vooralsnog doet de Toscaanse Jasmijn het prima op zijn plekkie. Had verwacht met de warmte en droogte dat hij wel een klap zou krijgen omdat ie net nieuw was. Hij bloeit zelfs!

[ afbeelding ]
Die ziet er goed uit zeg. Onze 3 zijn een stuk kleiner, maar ze bloeien wel en sinds ik ze iets beter water geef voelen ze zich best happy.
De kas is zojuist geleverd, straks de pakketten in de schuur zetten en dan maar wachten tot de tuin aangelegd is zodat we ‘m ook echt kunnen plaatsen.
Ik oogst elke dag kamille uit de tuin om thee van te zetten, dit weekend maar eens wat meer plukken om te drogen voor gebruik in de winter.
pi_209532709
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 10:34 schreef Twieki het volgende:

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit! Is-ie ook veel hoger geworden?

Ik zal eens een foto van die van mij maken, dan lach je je rot.
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 14:08:09 #268
5428 crew  miss_sly
pi_209532831
Ik heb de dwergsering even opgemeten, en hij is ongeveer 90 cm hoog. Nog een beetje ruimte voor groei dus. Als dat kan zonder al die dode bloemetjes eruit te knippen (kleine bloemetjes, kleine takjes, monnikenwerk) dan heeft dat de voorkeur. Ik geef hem nog een jaar.

Hij is wel aan het uitbreiden aan de voet O+

631e4ef94814f8a391e95865a293ef57912aa98c.jpg?1686917284
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:20:34 #269
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209534293
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 13:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ziet er goed uit! Is-ie ook veel hoger geworden?

Ik zal eens een foto van die van mij maken, dan lach je je rot.
Nee, niet echt. Ik heb hem gekocht toen hij 80cm was, en dat is hij zo ongeveer nog steeds. Hij staat wel in een iets verhoogde bak, dus vanaf de grond is hij nu 110cm.

Ben benieuwd naar de jouwe (en naar die van anderen, altijd leuk om te kunnen vergelijken)!
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:31:37 #270
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209534393
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:08 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb de dwergsering even opgemeten, en hij is ongeveer 90 cm hoog. Nog een beetje ruimte voor groei dus. Als dat kan zonder al die dode bloemetjes eruit te knippen (kleine bloemetjes, kleine takjes, monnikenwerk) dan heeft dat de voorkeur. Ik geef hem nog een jaar.

Hij is wel aan het uitbreiden aan de voet O+

[ afbeelding ]
Waarom worden jouw foto's altijd zo vaag weergeven? :@ Pas als je er op klikt zie je de 'normale' maten van de foto.
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 16:42:02 #271
5428 crew  miss_sly
pi_209534504
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:31 schreef Twieki het volgende:

[..]
Waarom worden jouw foto's altijd zo vaag weergeven? :@ Pas als je er op klikt zie je de 'normale' maten van de foto.
Voor het eerst dat ik dat hoor, dus geen idee.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:55:26 #272
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209534608
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Voor het eerst dat ik dat hoor, dus geen idee.
Het is zeker geen kritiek hoor, vraag me alleen af hoe dat komt. Links zie ik 't op FOK!, rechts als ik de afbeelding aanklik.

Als ik de enige ben met dit probleem, dan weet ik dat ik 't bij mezelf moet zoeken.
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 17:01:06 #273
5428 crew  miss_sly
pi_209534659
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:55 schreef Twieki het volgende:

[..]
Het is zeker geen kritiek hoor, vraag me alleen af hoe dat komt. Links zie ik 't op FOK!, rechts als ik de afbeelding aanklik.

[ afbeelding ]

Als ik de enige ben met dit probleem, dan weet ik dat ik 't bij mezelf moet zoeken.
Ik zie het ook niet als kritiek, hoor. Ik heb het gewoon niet eerder gehoord en ik heb dus gewoon geen idee.
Als ik naar je voorbeeld kijk, zie ik de ene ingezoomd en de rechter uitgezoomd, lijkt het. Dus dan zal het iets te maken hebben met het formaat van de foto?
  vrijdag 16 juni 2023 @ 17:06:29 #274
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209534719
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik zie het ook niet als kritiek, hoor. Ik heb het gewoon niet eerder gehoord en ik heb dus gewoon geen idee.
Als ik naar je voorbeeld kijk, zie ik de ene ingezoomd en de rechter uitgezoomd, lijkt het. Dus dan zal het iets te maken hebben met het formaat van de foto?
Geen probleem, laten we afwachten wat anderen zeggen. Maar zoals ik 't nu zie, lijkt het alsof je foto's gecomprimeerd worden van 't originele formaat naar maximaal 700 x 525px. Daardoor wordt hij van boven en onderen 'ingedeukt' zeg maar. Zo ziet het er voor mij iig uit.

Onderaan de streep maakt het natuurlijk niets uit. Het is fijn dat users foto's delen. Het viel me alleen op bij jouw foto's.
pi_209534723
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:55 schreef Twieki het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Nee, ik heb het ook. De foto's zijn niet zozeer vaag maar vervormd. Ergens worden er de verkeerde dimensies aan meegegeven, want het origineel is prima (dat krijg je inderdaad te zien als je erop klikt).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')