Voor je minnares ?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 07:52 schreef Bezsen het volgende:
Koop voor de gezinswoning.
Huur voor de pied à terre.
Leg eens uit hoe de hypotheekrenteaftrek recht op een sociale huurwoning kan bevorderen?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 07:50 schreef Mickytjuh het volgende:
Wel had ik, door de Hra van mijn huis, recht op een sociale huurwoning en stond ik gelukkig al ruim tien jaar ingeschreven.
Je belastbaar inkomen is lager, en op dat belastbaar inkomen wordt bepaald of je recht hebt op een scooale huurwoning.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:02 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe de hypotheekrenteaftrek recht op een sociale huurwoning kan bevorderen?
Net zoals dit zorgt voor hogere toeslagen.... Iets met verzamelinkomen...quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:02 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe de hypotheekrenteaftrek recht op een sociale huurwoning kan bevorderen?
Ik mis inderdaad: zelf gebouwd huisquote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Anders: kartonnen doos onder een brug
Dan heb je toch ook gekocht?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik mis inderdaad: zelf gebouwd huis
Dan koop je niet het huis, maar materiaal.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:30 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Dan heb je toch ook gekocht?
Grond gekocht, materiaal gekocht..
Illegale bewoning in de favelas van de Bijlmerquote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:30 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Dan heb je toch ook gekocht?
Grond gekocht, materiaal gekocht..
Misschien in je poll een onderverdeling maken naar soort koophuis.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:46 schreef roos94 het volgende:
[..]
Interessant. Gemiddeld heeft 60% van nl een koophuis maar op fok is dat nu al 72%.
Ik heb het over zelf bouwen, dus diensten zijn niet het bouwen van het huis maar bv zelf vergunningen aanvragen of een berekening laten uitvoeren of kraan zelf huren.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:32 schreef Mickytjuh het volgende:
Je koopt de grond.
Je koopt de diensten
Je koopt het materiaal
We zijn het dus echt oneens over de strekking van de poll.
Mijn vorige huis had ik voor ruim de helft zelf gebouwd, de andere helft stond er al.
Waar zou dat dan volgens jou onder vallen?
Bij het landelijke gemiddelde tellen ze elke volwassene mee (dus ook jongeren tot 30) en op Fok is het gemiddelde leeftijd ruim boven de 40(?)quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:46 schreef roos94 het volgende:
[..]
Interessant. Gemiddeld heeft 60% van nl een koophuis maar op fok is dat nu al 72%.
Is het dan niet ook gekocht?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:59 schreef laforest het volgende:
Anders:eigendom hypotheekvrije schenking van ouders.
Wat is het doel van zo'n beetje alle topics van TS?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 07:09 schreef iamredleader het volgende:
TS begint...
En wat is het doel van je poll & topic?
Ze hebben het laten bouwen en daarvoor betaald. Was geen bestaande woning. Maar oké, ik heb het niet gekocht en onze ouders geen FOK!kers.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:59 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Is het dan niet ook gekocht?
Maar door je ouders?
Wel als je gaat voor een aftandse flat in een achterstandswijkquote:Op vrijdag 12 mei 2023 11:54 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik woon sociaal in mooie bosrijke gebied. Ik zou graag huisje kopen, maar in eentje lukt dit nooit met de huidige prijzen..
in een dorp, waar ik woon.. Die hebben ze niet. en de goedkoopste huis in mijn dorp is 400.000 euroquote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:01 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Wel als je gaat voor een aftandse flat in een achterstandswijk
Zou je dan voortaan je trieste houding tov mensen met een hypotheek dan achterwege kunnen laten aangezien je zelf op oud geld teert.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 09:04 schreef laforest het volgende:
[..]
Ze hebben het laten bouwen en daarvoor betaald. Was geen bestaande woning. Maar oké, ik heb het niet gekocht en onze ouders geen FOK!kers.
In principe geldt dat zeker tweeverdieners zich prima een koopwoning kunnen veroorloven. Als je nu als starter in je eentje een koopwoning zoekt ben je redelijk fucked.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 11:33 schreef xzaz het volgende:
Ik denk dat de meeste mensen in WGR gewoon slim een koopwoning hebben.
Ik heb heel veel geluk gehad, 7-8 jaar geleden. Net gekocht op het juiste moment, en mijn hypotheek is ook echt belachelijk laag vergeleken met een vergelijkbare huizen hier in de buurt (al ben ik 1 van de weinigen met een koophuis, er komen er wel meer bij). Echt bizar; mijn huis is nu ook al dik 2x zoveel waard.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:59 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
In principe geldt dat zeker tweeverdieners zich prima een koopwoning kunnen veroorloven. Als je nu als starter in je eentje een koopwoning zoekt ben je redelijk fucked.
Nee, en ik heb geen trieste houding.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:57 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Zou je dan voortaan je trieste houding tov mensen met een hypotheek dan achterwege kunnen laten aangezien je zelf op oud geld teert.
Idem hier. Heerlijk.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 15:29 schreef HSG het volgende:
Huis gekocht toen de huizenmarkt nog in 2015 op zijn gat lag. Nu nog een schuld over van onder de ton dus lage maandlasten.
huldequote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:57 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Zou je dan voortaan je trieste houding tov mensen met een hypotheek dan achterwege kunnen laten aangezien je zelf op oud geld teert.
Maar zijn hebben "The love of the common people"quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:57 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ik zou sociale huur zeggen.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 17:20 schreef ieniminimuis het volgende:
Particulier onder de sociale huurgrens.
Welke optie klik ik nu aan?
Als je al zo lang op de markt bent is 60% toch niet zo bijzonder? 🙊quote:Op vrijdag 12 mei 2023 17:31 schreef Nismo1991 het volgende:
Eerste woning gekocht in 2012, inmiddels 6 woningen verder met nog maar een hypotheek van 60% ltv
Wie doet ons nog wat
Hangt er van af. Stel je hebt in 2012 een rijtjeshuis huis van 200k gekocht en dat anderhalf jaar geleden voor 400k verkocht, maar je hebt een tweekapper van 600k gekocht dan blijft er een hypotheek van 350k minus aflossing over. Dan is 60% ltv helemaal niet zo gek.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 18:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je al zo lang op de markt bent is 60% toch niet zo bijzonder? 🙊
Alleen al door stil te zitten is mijn huis rond de 60% gekomen :p en dan heb ik dit huis 4 jaar geleden gekocht.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 18:20 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Hangt er van af. Stel je hebt in 2012 een rijtjeshuis huis van 200k gekocht en dat anderhalf jaar geleden voor 400k verkocht, maar je hebt een tweekapper van 600k gekocht dan blijft er een hypotheek van 350k minus aflossing over. Dan is 60% ltv helemaal niet zo gek.
Als je in 2012 hebt gekocht en sindsdien niet hebt verkocht is een ltv van 60% dan wel weer opmerkelijk
Dat is wat ik zeg, als je de laatste jaren niets nieuws gekocht hebt is de kans groter dat je een lagere ltv hebt. De meeste mensen kopen een ander huis, omdat ze groter (en dus duurder) gaan wonen.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 18:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alleen al door stil te zitten is mijn huis rond de 60% gekomen :p en dan heb ik dit huis 4 jaar geleden gekocht.
Begonnen met een hoekwoning van 110k (ja ik was nog jong) wonen nu vrijstaand en volledig gerenoveerd, heb nooit een euro extra afgelostquote:Op vrijdag 12 mei 2023 18:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je al zo lang op de markt bent is 60% toch niet zo bijzonder? 🙊
In H-town?quote:Op zaterdag 13 mei 2023 01:47 schreef jogy het volgende:
Maak duidelijk dat FOK! een forum vol met boomers is zonder te zeggen dat het een forum vol met boomers is.
(Koop trouwens)
Randstad maakt het er niet beter op neequote:
En ik specifiek over H-townquote:Op zaterdag 13 mei 2023 01:55 schreef jogy het volgende:
[..]
Randstad maakt het er niet beter op nee. Maar ik heb het over de 74.8% koop score van de poll.
Dat is wel een van de hotspots idd. Lekker tussen 3 steden in zonder last te hebben van alle symptomen.quote:
He ik ben Millennial hoorquote:Op zaterdag 13 mei 2023 01:47 schreef jogy het volgende:
Maak duidelijk dat FOK! een forum vol met boomers is zonder te zeggen dat het een forum vol met boomers is.
(Koop trouwens)
Je weet dat de eerste millennials inmiddels ook 43 zijn?quote:Op zaterdag 13 mei 2023 01:47 schreef jogy het volgende:
(Koop trouwens)
Hoe kan je een millennial zijn als je in de jaren 80 bent geboren?quote:Op zaterdag 13 mei 2023 09:02 schreef laziness het volgende:
[..]
Je weet dat de eerste millennials inmiddels ook 43 zijn?
Door de definitie van een millennial te kennen.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 10:21 schreef jogy het volgende:
[..]
Hoe kan je een millennial zijn als je in de jaren 80 bent geboren?
Maar ok, boomer is weer te ver terug idd. Gen-xer?
Ah, dan ben ik een millennial.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 10:30 schreef laziness het volgende:
[..]
Door de definitie van een millennial te kennen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Millennials
Mensen op dit forum zijn gemiddeld ouder dan de gemiddelde mens.(oude gerimpelde reptielen)quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:46 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ja, qua wijsheid ben ik al zo oud als Yoda inderdaad.quote:
Nee, mensen die reageren op je poll. Sociale huurwoning bewoners interesseren zich waarschijnlijk meer voor Temptation Island, wie is de mol of voetbal topics.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:46 schreef roos94 het volgende:
[..]
Niks mis met temptationquote:Op zaterdag 13 mei 2023 11:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, mensen die reageren op je poll. Sociale huurwoning bewoners interesseren zich waarschijnlijk meer voor Temptation Island, wie is de mol of voetbal topics.
quote:Op zaterdag 13 mei 2023 11:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, mensen die reageren op je poll. Sociale huurwoning bewoners interesseren zich waarschijnlijk meer voor Temptation Island, wie is de mol of voetbal topics.
Zo was het vroeger , nu allang niet meer.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 11:38 schreef CoolGuy het volgende:
Temptation Island is een briljant programma.Gewoon kijken hoe Priscilla zich na 36 uur laat uitwonen door zonnebankbilly terwijl ze al 8 jaar in een knipperlicht relatie zit met Donny, (donnymeteenlulalseenpony voor vrienden) en ze aan haar laatste kans bezig is voor ze samen een huisje gaan kopen, en dan bij de reunie zeggen dat het de schuld is van Don, want op de kampvuurbeelden was hij te dicht bij Kimberley aan het dansen.
Ik kan het niet veranderen hequote:Op zaterdag 13 mei 2023 13:44 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat is niet iets waar je blij mee moet zijn
Ik vind t ook erg fijn en zorgeloos aanvoelen bij het huren dat als er (groot) onderhoud moet of iets stuk is, we of op de hoogte gehouden worden wat en wanneer , of 1 telefoontje naar de TD van de WBV.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 12:41 schreef Visualthinker het volgende:
Scheef, al 10 jaar, in een sociale eengezins-huurwoning aan het water, En daar blijf ik lekker zitten.. Het is een doorstroomwoning die tiptop word onderhouden door de coöperatie. Dat het een doorstroomwoning is is een plus voor mij, ik kan daardoor op elk moment kostenloos en met voorrang doorstromen naar een appartement mocht ik ooit slechter te been worden.
Daarvoor wat koopwoningen gehad, maar ik merk dan dat ik een verschrikkelijke hekel heb aan het onderhouden van een huis, dat laat ik nu dan ook lekker aan de eigenaar over. Zo heb ik onlangs 40 meter aan nieuwe schutting laten plaatsen, waarbij ik alleen maar "ja ik wil" hoefde te zeggen, de rekening ging naar de coöperatie.
Zorgeloos is mijn insteek, sociale status niet. Kinderloos door mijn antinatalistische trekjes waardoor ik ook niets hoef op te bouwen om na te laten.
2.6% dit jaar, Ik betaal nu ¤660 kaal, dit kan maximaal ¤808,06 worden in mijn geval omdat de coöperatie de woning als sociaal blijft aanmerken. https://www.rijksoverheid(...)aal-voor-mijn-woningquote:Op zaterdag 13 mei 2023 15:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
De scheefhuurders onder ons: krijgen jullie niet elke keer een (veel te hoge) huurverhoging? Wij waren ook scheefhuurdersven we betaalden op den duur ontzettend veel voor een simpele woning.
Ik herken het helemaal wat je zegt! Ook bij jou zou het mooi zijn als de coöperatie het waardeert dat je een woning achterlaat waar een heel gezin in kan, In mijn geval waarderen ze dat dermate dat ik dan voorrang krijg als ik doorstroom naar een meer geschikte woning. Dat hebben ze zo opgezet in verband met de woningnood onder gezinnen.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 14:50 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik vind t ook erg fijn en zorgeloos aanvoelen bij het huren dat als er (groot) onderhoud moet of iets stuk is, we of op de hoogte gehouden worden wat en wanneer , of 1 telefoontje naar de TD van de WBV.
Overigens blijft er genoeg voor ons zelf over qua schoonhouden en binnenwerk./tuin en zo.
Als ik over 2 jaar met pensioen ga hopen we onder de sociale huurgrens te zakken en door kunnen stromen naar een klein app waar we dan ook alleen kunnen blijven wonen als 1 van ons gaat hemelen.
We staan al vanaf 2006 weer ingeschreven dus dat moet geen probleem zijn verwachten we.
Tegen de tijd dat we het nieuwe financiële overzicht helder hebben wil ik een afspraak met de wbv makenquote:Op zaterdag 13 mei 2023 15:46 schreef Visualthinker het volgende:
[..]
Ik herken het helemaal wat je zegt! Ook bij jou zou het mooi zijn als de coöperatie het waardeert dat je een woning achterlaat waar een heel gezin in kan, In mijn geval waarderen ze dat dermate dat ik dan voorrang krijg als ik doorstroom naar een meer geschikte woning. Dat hebben ze zo opgezet in verband met de woningnood onder gezinnen.
Ik huurde vroeger ook scheef, trok de buurt omhoog. Nu wonen er een paar tokkies die de keurige buurt omlaag trekken.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 15:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
De scheefhuurders onder ons: krijgen jullie niet elke keer een (veel te hoge) huurverhoging? Wij waren ook scheefhuurdersven we betaalden op den duur ontzettend veel voor een simpele woning.
Stomme niet kloppende definitiequote:Op zaterdag 13 mei 2023 10:30 schreef laziness het volgende:
[..]
Door de definitie van een millennial te kennen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Millennials
Wij waren ook 24. Volgend jaar 10 jaar geleden.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 19:31 schreef Rene het volgende:
Deze millenial heeft een koophuis!
Zo’n 10 jaar alweer zie ik, was 24
Past bij jouquote:
Ja sowiesoquote:
Jaaaarenlang klein gewoond in het centrum van een prachtige oude stad. Dat was erg mooi en alles op loopafstand. Alleen had ik op een gegeven moment genoeg van altijd herrie, evenementen, ieder jaar weer veel meer te betalen voor je parkeervergunning, etc etcquote:Op maandag 15 mei 2023 18:27 schreef poenhunter het volgende:
Ik woon zoals velen dromen te wonen. Laat mij je geruststellen, het is saai. Het is vele malen leuker om enigszins klein te wonen in het centrum.
Maar nu altijd met de auto de deur uit, geen reet te doen in de omgeving. Ja ik heb een zeezicht en geen buren maar dat wordt snel heel erg saai. Fijn dat ik het kan meemaken maar het is eenmalig, nooit meer.quote:Op maandag 15 mei 2023 19:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jaaaarenlang klein gewoond in het centrum van een prachtige oude stad. Dat was erg mooi en alles op loopafstand. Alleen had ik op een gegeven moment genoeg van altijd herrie, evenementen, ieder jaar weer veel meer te betalen voor je parkeervergunning, etc etc
Ik loop met de honden hier zo het bos in, vossenwelpen zien spelen, reeen vreten de rozenknoppen uit de tuin. Eekhoorns, Spechten, uilen. Ik hoef niet vermaakt te worden, als ik bv weer eens in Arnhem ben, is dat leuk om uit te eten, maar zou er voor geen goud willen wonen. Voor mijn werk reis ik weer, heel leuk om in allerlei plekken te zijn, maar ik vind de rust hier beterquote:Op maandag 15 mei 2023 19:41 schreef poenhunter het volgende:
[..]
Maar nu altijd met de auto de deur uit, geen reet te doen in de omgeving. Ja ik heb een zeezicht en geen buren maar dat wordt snel heel erg saai.
Ik heb hier ook van alles rondlopen maar ik mis de interactie met mensen enorm. Het centrum is ook niet alles, eerlijk is eerlijk, maar als ik de deur uitliep zat ik gelijk middenin het leven. Heerlijk was dat. Ik had in het centrum ook een tuintje en geen verkeer voor de deur, dat was niet gek. Maar ik wilde perse alle facetten van het leven ervaren, dat is ook gewoon fijn dat je alles uit je systeem werkt.quote:Op maandag 15 mei 2023 19:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik loop met de honden hier zo het bos in, vossenwelpen zien spelen, reeen vreten de rozenknoppen uit de tuin. Eekhoorns, Spechten, uilen. Ik hoef niet vermaakt te worden, als ik bv weer eens in Arnhem ben, is dat leuk om uit te eten, maar zou er voor geen goud willen wonen. Voor mijn werk reis ik weer, heel leuk om in allerlei plekken te zijn, maar ik vind de rust hier beter
Hier idem. Stad was leuk als koppel zonder kinderen, blij dat we toen op een goede locatie woonden en niet in een woonwijk..quote:Op maandag 15 mei 2023 19:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jaaaarenlang klein gewoond in het centrum van een prachtige oude stad. Dat was erg mooi en alles op loopafstand. Alleen had ik op een gegeven moment genoeg van altijd herrie, evenementen, ieder jaar weer veel meer te betalen voor je parkeervergunning, etc etc
Ik voel dit ook zo hier.quote:Op maandag 15 mei 2023 19:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik loop met de honden hier zo het bos in, vossenwelpen zien spelen, reeen vreten de rozenknoppen uit de tuin. Eekhoorns, Spechten, uilen. Ik hoef niet vermaakt te worden, als ik bv weer eens in Arnhem ben, is dat leuk om uit te eten, maar zou er voor geen goud willen wonen. Voor mijn werk reis ik weer, heel leuk om in allerlei plekken te zijn, maar ik vind de rust hier beter
Je had dus 2 huizen?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 13:47 schreef DrMarten het volgende:
Februari 2016 gekocht, dus net op tijd voor het allemaal ontplofte.
Afgelopen maand is een vergelijkbaar huis bij mij om de hoek verkocht voor meer dan het dubbele wat ik er toen voor heb betaald
Zal ook liggen aan ieder persoon zelf. Sommigen houden van die hectiek en sommigen niet. Iedere keer als ik naar Utrecht ga dan word ik eraan herinnert hoe vreselijk ik het vind. Mijn schoonbroer van 35/36 woont daar nog altijd in het centrum op een zolderkamer van 20m4. Hij wil niks anders dan dat en ik moet er niet aan denken.quote:Op maandag 15 mei 2023 19:54 schreef poenhunter het volgende:
[..]
Ik heb hier ook van alles rondlopen maar ik mis de interactie met mensen enorm. Het centrum is ook niet alles, eerlijk is eerlijk, maar als ik de deur uitliep zat ik gelijk middenin het leven. Heerlijk was dat. Ik had in het centrum ook een tuintje en geen verkeer voor de deur, dat was niet gek. Maar ik wilde perse alle facetten van het leven ervaren, dat is ook gewoon fijn dat je alles uit je systeem werkt.
Er is ook nog een tussenweg. Tussen middenin de stad of vrijstaand aan zee of in het bos zonder buren zit nog wel een hele hoop.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 14:43 schreef Kiid het volgende:
[..]
Zal ook liggen aan ieder persoon zelf. Sommigen houden van die hectiek en sommigen niet. Iedere keer als ik naar Utrecht ga dan word ik eraan herinnert hoe vreselijk ik het vind. Mijn schoonbroer van 35/36 woont daar nog altijd in het centrum op een zolderkamer van 20m4. Hij wil niks anders dan dat en ik moet er niet aan denken.
Ben blij dat ik niet meer de dagelijkse files heb, lawaai, altijd mensen om je heen, drukte op de weg etc. Parkeren kan je bijna nergens waardoor je toch al snel kiest voor het OV (en is duur). Het is fijn dat de Appie een halve minuut lopen is, de jumbo een minuut en als je een fietspomp zoekt dat je die meteen kan halen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Maar er zijn er genoeg die het heerlijk vinden om een stad te wonen. Er gebeurt altijd wel wat
Het centrum van een stad lijkt me ook niets, wij wonen op 10 minuten afstand fietsen van het centrum, maar we zijn ook binnen vijf minuten fietsen tussen de boerderijen. Het enige wat ik nog wel mis is een mooi bos in de buurt, maar het Westland staat dan ook niet bekend om de bomenquote:Op maandag 15 mei 2023 23:08 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik voel dit ook zo hier.
40 jr Utrecht, bijna in de binnenstad altijd overal druk druk druk. Zalig en ik wist niet beter.
Nu 20 jr in dorp, al het moois op loop en fietsafstand; bos- en parkdelen in het dorp, fietsen door geweldig duin- en natuurgebied naar zee, tegen een leuke provinciestad aan, rust en natuur
Wil hier nooit meer weg![]()
Nu weet ik niet waar je wel woonde (alleen maar dat wij op een gegeven moment dezelfde werkgever haddenquote:Op maandag 15 mei 2023 23:08 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik voel dit ook zo hier.
40 jr Utrecht, bijna in de binnenstad altijd overal druk druk druk. Zalig en ik wist niet beter.
Nu 20 jr in dorp, al het moois op loop en fietsafstand; bos- en parkdelen in het dorp, fietsen door geweldig duin- en natuurgebied naar zee, tegen een leuke provinciestad aan, rust en natuur
Wil hier nooit meer weg![]()
Hoiquote:Op woensdag 17 mei 2023 10:27 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nu weet ik niet waar je wel woonde (alleen maar dat wij op een gegeven moment dezelfde werkgever hadden), maar ik ben wel in Utrecht blijven wonen. Ik mis inderdaad soms wel de mogelijkheid om even de natuur in te gaan, maar vind het, zeker nu mijn kinderen wat ouder worden, heerlijk om hen op de fiets de deur uit te laten gaan het cetrum in. Ik woon dan weliswaar in een relaltief rustig stukje maar wel dichtbij overal.
En ik las ergens over een betaalbare parkeergelegenheid; met alles op loopafstand heb ik helemaal geen auto nodig; dat is nog goedkoper dan een betaalbare parkeergelegenheid
Sinds wanneer? Ik dacht dat "ze" in K., vrij snel aan een huis konden komen??? Althans, 15 jaar geleden wel.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:14 schreef kree het volgende:
rijtjeshuis (sociale) huur, wel met een leuk voor en achtertuintje, opzich prima naar mijn zin zo.
Het heeft wel 10+ jaar geduurd trouwens voor ik in de top 10 kwam die überhaupt mochten gaan kijken bij een woning van de woningbouw.
definieer "ze" ?quote:Op woensdag 17 mei 2023 20:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Sinds wanneer? Ik dacht dat "ze" in K., vrij snel aan een huis konden komen??? Althans, 15 jaar geleden wel.
Thuiswonende jongeren in K.quote:
Mensen onderschatten het onderhoud ook wel bij een koopwoning en gaan veel zelf doen, met als gevolg altijd veel achterstallig onderhoud en gepruts in koopwoningen. Mij is altijd geleerd 1% van de woningwaarde per jaar apart leggen voor onderhoud. Bij een 500k huisje is dat dus 5k onderhoud per jaar. Dat is zeker serieus geld wat veel mensen bij huur besparen (alhoewel een huurwoning natuurlijk ook wel onderhoud van de kant van de huurder nodig heeft, maar minder).quote:Op woensdag 17 mei 2023 17:58 schreef Forbry het volgende:
ERG groot nadeel van een koopwoning vind ik het (vele) onderhoud en het vinden van de juiste mensen daarvoor. Wat een ellende is dat, want wat een prijzen en wat een - desondanks - prutsers allemaal! Dat vind ik zó vervelend dat ik alleen daarom bijna naar een huurwoning terug zou willen..Alles zelf doen is ook nog een optie, maar ja, tijd/energie/zin en zo. Gezien de bijna keer op keer erbarmelijke administratie/communicatie en tegenvallende resultaten (ondanks grof geld) doen we dat hier wel al steeds meer, al was het maar met behulp van een YT-filmpje.
Zo is ook niet of weinig stoken icm niet goed ventileren funest, schimmels, vocht, houtrot,quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:02 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mensen onderschatten het onderhoud ook wel bij een koopwoning en gaan veel zelf doen, met als gevolg altijd veel achterstallig onderhoud en gepruts in koopwoningen. Mij is altijd geleerd 1% van de woningwaarde per jaar apart leggen voor onderhoud. Bij een 500k huisje is dat dus 5k onderhoud per jaar. Dat is zeker serieus geld wat veel mensen bij huur besparen (alhoewel een huurwoning natuurlijk ook wel onderhoud van de kant van de huurder nodig heeft, maar minder).
Oh, absoluut en ik zie dat ook echt heel veel om mij heen gebeuren! Maar wij vinden onderhoud op zich echt heel belangrijk en leggen daar ook echt veel geld voor opzij. Het gróótste probleem (naast allerlei ander gedoe) is dat de kwaliteit van het werk vaak zo (enorm) tegenvalt (álleen dán denken wij dat we het net zo goed, of beter, zelf (hadden) kunnen doen; veel liever lopen we - bij gebrek aan tijd/energie/zin én expertise - niet zelf te prutsen) en de bedrijven/werklieden die (hopelijk/waarschijnlijk) wél kwaliteit leveren hebben vaak een bomvolle agenda.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:02 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mensen onderschatten het onderhoud ook wel bij een koopwoning en gaan veel zelf doen, met als gevolg altijd veel achterstallig onderhoud en gepruts in koopwoningen. Mij is altijd geleerd 1% van de woningwaarde per jaar apart leggen voor onderhoud. Bij een 500k huisje is dat dus 5k onderhoud per jaar. Dat is zeker serieus geld wat veel mensen bij huur besparen (alhoewel een huurwoning natuurlijk ook wel onderhoud van de kant van de huurder nodig heeft, maar minder).
Wij wonen hier nu tussen de 5 en 10 jaar en hebben al behoorlijk wat laten doen. Woning uit de jaren 90.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:40 schreef laziness het volgende:
Ligt ook aan de ouderdom van de woning. De voordeur van mijn 8 jaar oude nieuwbouwwoning kan een likje verf gebruiken en de ventilatie kanalen hebben we laten reinigen maar dat is het wel qua onderhoud tot nu toe.
Warmtepomp en filters etc is een onderhoudscontract voor vanuit de bouw voor 15 jaar.
Als je dus nu 1% van de waarde van het huis wegzet voor later onderhoud heb je tegen de tijd dat je rekeningen komen er geld voorquote:Op donderdag 18 mei 2023 10:40 schreef laziness het volgende:
Ligt ook aan de ouderdom van de woning. De voordeur van mijn 8 jaar oude nieuwbouwwoning kan een likje verf gebruiken en de ventilatie kanalen hebben we laten reinigen maar dat is het wel qua onderhoud tot nu toe.
Warmtepomp en filters etc is een onderhoudscontract voor vanuit de bouw voor 15 jaar.
Mijn spaarrekening kan onderhoud prima aan.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je dus nu 1% van de waarde van het huis wegzet voor later onderhoud heb je tegen de tijd dat je rekeningen komen er geld voor
Uiteraard hangt het wel van de woning af. Appartementen nog minder onderhoud. Maar je moet je ook niet vergissen wat een nieuwe tuin, badkamer, keuken, vloer e.d. allemaal kost. Met die 1% moet je al zo'n 4 jaar sparen voor een badkamer+toilet. En dan heb je ook nog de keuken, vloer, tuin, apparatuur (cv, warmtepomp, wtw) etc.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:40 schreef laziness het volgende:
Is onderhoud dan je badkamer vernieuwen? Want dat is in mijn ogen puur cosmetisch, zeker bij een jong huis. Idem voor de vloer, keuken.quote:Op donderdag 18 mei 2023 11:00 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Uiteraard hangt het wel van de woning af. Appartementen nog minder onderhoud. Maar je moet je ook niet vergissen wat een nieuwe tuin, badkamer, keuken, vloer e.d. allemaal kost. Met die 1% moet je al zo'n 4 jaar sparen voor een badkamer+toilet. En dan heb je ook nog de keuken, vloer, tuin, apparatuur (cv, warmtepomp, wtw) etc.
Als ik zie wat er in ons huis door "deskundigen" is verprutst, ben ik helemaal klaar met onderhoud door externe clubs.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Mensen onderschatten het onderhoud ook wel bij een koopwoning en gaan veel zelf doen, met als gevolg altijd veel achterstallig onderhoud en gepruts in koopwoningen.
Het is meestal cosmetisch omdat de meeste mensen het al vervangen als het nog niet "verrot" is maar het lijkt me nog steeds noodzakelijk onderhoud als het wel verrot is. Na 20 jaar is de gemiddelde keuken of badkamer wel een beetje op. Ik zie huizen te koop waar het volgens mij al 30 jaar oud is, dan is het gewoon achterstallig onderhoud. Maar oke je kan ook zeggen dat onderhoud alleen puur het gebouw, de fundering, het dak enzo is en niet alles wat erin staat.quote:Op donderdag 18 mei 2023 11:11 schreef laziness het volgende:
[..]
Is onderhoud dan je badkamer vernieuwen? Want dat is in mijn ogen puur cosmetisch, zeker bij een jong huis. Idem voor de vloer, keuken.
Vereniging eigen huis schaart dat ook niet onder onderhoud.
Als je het zelf goed kan ja, maar dat kunnen de meeste mensen niet zo goed hoor. Heb heel wat rare zooi gezien in de verschillende woningen die ik heb gehad.quote:Op donderdag 18 mei 2023 11:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik zie wat er in ons huis door "deskundigen" is verprutst, ben ik helemaal klaar met onderhoud door externe clubs.
Doe alles zelf. Duurt 3x zo lang, maar de kwaliteit en afwerking is vele malen beter. Om over de kosten maar te zwijgen.
Een versleten vloer vernieuwen is gewoon onderhoud. Of je het nu cosmetisch wil noemen of niet.quote:Op donderdag 18 mei 2023 11:11 schreef laziness het volgende:
[..]
Is onderhoud dan je badkamer vernieuwen? Want dat is in mijn ogen puur cosmetisch, zeker bij een jong huis. Idem voor de vloer, keuken.
Vereniging eigen huis schaart dat ook niet onder onderhoud.
Edit: ligt aan het soort vloer maar met al die vloerverwarming en warmtepompen zie je weinig echt hout dat behandeling nodig heeft meer.
Nou ja, dat dus.. Helaas zijn Mr. Forbry en ik doorgaans niet zo handig als jij dat waarschijnlijk bent. Maar zonder arrogant te (willen) zijn, denk ik dat wij (na ons er goed in te verdiepen) wél beter werk (zouden) afleveren dan sommige (goed betaalde) "deskundigen" dat doen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 11:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik zie wat er in ons huis door "deskundigen" is verprutst, ben ik helemaal klaar met onderhoud door externe clubs.
Doe alles zelf. Duurt 3x zo lang, maar de kwaliteit en afwerking is vele malen beter. Om over de kosten maar te zwijgen.
Van aannemers?quote:Op donderdag 18 mei 2023 11:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb heel wat rare zooi gezien in de verschillende woningen die ik heb gehad.
Dat zat ik dus ook meteen te denken. Wie zegt dat dat werk niet door "professionelen" is verricht ipv door die mensen zelf?quote:
Ik had dus ooit een sociale huurwoning (van een particulier), die deed al het onderhoud zelf. Cv ketel onderhoud vond ie onzin dus dat deed ie zelf.quote:Op donderdag 18 mei 2023 11:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook dat. M'n vorige woning was een tussenwoning (van 4) en was ik bevriend met de buren. De buitengevel was gedeeltelijk van hout en moest elke 10 jaar een schilderbeurt. Dat ging voor 3 van de 4 huizen dus prima. Maar mijn buurman had trammelant met de hoekhuisbuurman.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:20 schreef Sport_Life het volgende:
En extra plus dat het vrijstaand is dus ook geen overleg met buren over dak of schilder of schutting onderhoud.
Ja hoe vaak zie je dat wel niet bij 2 kappers, is de ene helft wit en de andere grijs of juist achterstallig onderhoud.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook dat. M'n vorige woning was een tussenwoning (van 4) en was ik bevriend met de buren. De buitengevel was gedeeltelijk van hout en moest elke 10 jaar een schilderbeurt. Dat ging voor 3 van de 4 huizen dus prima. Maar mijn buurman had trammelant met de hoekhuisbuurman.
Gevolg: 3 huizen netjes en gelijke gevelkleur, 4-de huis bruine vellen die bij de gevel en de goot naar beneden hingen.
Onder een koophuis waar je een stuk aan gebouwd hebt. Is het van jou? Kun je het verkopen? Betaal je geen huur? Dan heb je dus een koophuis.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 08:32 schreef Mickytjuh het volgende:
Je koopt de grond.
Je koopt de diensten
Je koopt het materiaal
We zijn het dus echt oneens over de strekking van de poll.
Mijn vorige huis had ik voor ruim de helft zelf gebouwd, de andere helft stond er al.
Waar zou dat dan volgens jou onder vallen?
Exact mijn punt.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Onder een koophuis waar je een stuk aan gebouwd hebt. Is het van jou? Kun je het verkopen? Betaal je geen huur? Dan heb je dus een koophuis.
En als je het dan nog steeds niet snapt, onthoud je dan gewoon van stemming in d de poll. Die is dan duidelijk niet voor jou.
Hoe ingewikkeld kan het zijn?
Nou die tijden zijn dan allang voorbij.quote:
Dan heb ik jouw reactie verkeerd gelezen maar sommige mensen doen net (of zijn echt zo simpel) alsof ze niets meer van de poll snappen omdat hun persoonlijk situatie niet tot op 12 decimalen nauwkeurig staat beschreven bij de keuzemogelijkheden. In dat geval kun je maar beter niet stemmen want dan snap je de strekking kennelijk niet.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:05 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Exact mijn punt.
Ik snap dan ook niet zo goed waarom je mij lijkt te bedoelen met je bericht.
Ik was exact met dezelfde strijd bezig.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dan heb ik jouw reactie verkeerd gelezen maar sommige mensen doen net (of zijn echt zo simpel) alsof ze niets meer van de poll snappen omdat hun persoonlijk situatie niet tot op 12 decimalen nauwkeurig staat beschreven bij de keuzemogelijkheden. In dat geval kun je maar beter niet stemmen want dan snap je de strekking kennelijk niet.
Als dat voor jou niet geldt, mijn excuses daar dan voor.
euh nou dacht van wel?quote:
euh nou dacht van niet.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:10 schreef kree het volgende:
[..]
euh nou dacht van wel?
Of houden we het maar oppervlakkig dan hier?
Mag ook trouwens, daar niet van. maar vroeg het me af even nav dit topic.
Ja ok, maar was vraag naar aanleiding ervan dus. Als je het strikt neemt is het offtopic ja. Maar er mag je wel beetje flexibel in zijn? Het is wel relevant voor het topic wat dat aan gaat.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
euh nou dacht van niet.
Dit topic heeft een ander onderwerp, dús ga je naar het topic over de huizenmarkt.
Nee ik ben daar niet flexibel in. Dit topic gaat over hoe mensen hier wonen. Jij begint vragen te stellen over waar je aan moet denken als je een huis wil kopen. Daar is dit topic niet voor, ook niet als je er flexibel in bent. Het is gewoon een ander onderwerp en dús hoeft dat niet in dit topic.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:20 schreef kree het volgende:
[..]
Ja ok, maar was vraag naar aanleiding ervan dus. Als je het strikt neemt is het offtopic ja. Maar er mag je wel beetje flexibel in zijn? Het is wel relevant voor het topic wat dat aan gaat.
Maar ok, punt begrepen.
Game on allemaal
Je hoeft je niet te verdedigen hoor?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee ik ben daar niet flexibel in. Dit topic gaat over hoe mensen hier wonen. Jij begint vragen te stellen over waar je aan moet denken als je een huis wil kopen. Daar is dit topic niet voor, ook niet als je er flexibel in bent. Het is gewoon een ander onderwerp en dús hoeft dat niet in dit topic.
Ja, die hebben flink geprofiteerd van de toenmalige hypotheekrente. (NOT!)quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:26 schreef trigt013 het volgende:
Fok! is een voornamelijk oudere populatie, dus niet zo gek veel koopwoningen. Maximaal kunnen profiteren in de gouden jaren 90 en 00
Als je niet hebt verkocht had je er ook geen last van.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:39 schreef qajariaq het volgende:
, die hebben flink geprofiteerd van de toenmalige hypotheekrente. (NOT!)
Of bedoel je eind jaren nul, toen alle huizen zwaar onder water stonden?
Maar wat is er goud aan onder water staan? Want daar had je het over.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:50 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Als je niet hebt verkocht had je er ook geen last van.
Dat is alleen als je het op dat moment verkoopt een probleem....die groep was heel klein. Dat was alleen voor de mensen die op de top verkocht en het na de crisis moest verkopen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar wat is er goud aan onder water staan? Want daar had je het over.
Dat beantwoord mijn vraag niet waarom het goud was.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:36 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Dat is alleen als je het op dat moment verkoopt een probleem....die groep was heel klein. Dat was alleen voor de mensen die op de top verkocht en het na de crisis moest verkopen.
Time in market met wat gelukjes is het belangrijkste.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, die hebben flink geprofiteerd van de toenmalige hypotheekrente. (NOT!)
Of bedoel je eind jaren nul, toen alle huizen zwaar onder water stonden?
Mijn huis is afbetaald dankzij dezelfde periode. Toen kreeg je 5 keer je inkomen aan hypotheek en mocht je zelfs bijlenen op grond van ontwikkelingspotentie. Velen kochten er een auto van of lieten hun tuin doen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat beantwoord mijn vraag niet waarom het goud was.
Net zo goed als een hypotheekrente van tegen de tien procent begin jaren negentig ook al geen goud was.
Jaloers zijn is een domme eigenschap. Pak je eigen kansen.
Jij hebt ook een alleraardigst duinvillaatje op Terschelling toch?quote:Op woensdag 31 mei 2023 16:53 schreef jortkeldert het volgende:
Heb een koop appartement, maar woon vrije sector huur
zelf gebouwd maar niet gekocht ? bouwmaterialen uit het bos gehaald ? raar antwoordquote:Op woensdag 7 juni 2023 13:24 schreef RamboDirk het volgende:
Eigendom, huis zelf gebouwd. Geen koop. Rare poll.
En de grond waar het huis op staat is ooit geschonken door een anonieme donateurquote:Op woensdag 7 juni 2023 15:09 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
zelf gebouwd maar niet gekocht ? bouwmaterialen uit het bos gehaald ? raar antwoord
Zo heurt het ookquote:Op woensdag 7 juni 2023 14:56 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Jij hebt ook een alleraardigst duinvillaatje op Terschelling toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |