Je had dus 2 huizen?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 13:47 schreef DrMarten het volgende:
Februari 2016 gekocht, dus net op tijd voor het allemaal ontplofte.
Afgelopen maand is een vergelijkbaar huis bij mij om de hoek verkocht voor meer dan het dubbele wat ik er toen voor heb betaald
Zal ook liggen aan ieder persoon zelf. Sommigen houden van die hectiek en sommigen niet. Iedere keer als ik naar Utrecht ga dan word ik eraan herinnert hoe vreselijk ik het vind. Mijn schoonbroer van 35/36 woont daar nog altijd in het centrum op een zolderkamer van 20m4. Hij wil niks anders dan dat en ik moet er niet aan denken.quote:Op maandag 15 mei 2023 19:54 schreef poenhunter het volgende:
[..]
Ik heb hier ook van alles rondlopen maar ik mis de interactie met mensen enorm. Het centrum is ook niet alles, eerlijk is eerlijk, maar als ik de deur uitliep zat ik gelijk middenin het leven. Heerlijk was dat. Ik had in het centrum ook een tuintje en geen verkeer voor de deur, dat was niet gek. Maar ik wilde perse alle facetten van het leven ervaren, dat is ook gewoon fijn dat je alles uit je systeem werkt.
Er is ook nog een tussenweg. Tussen middenin de stad of vrijstaand aan zee of in het bos zonder buren zit nog wel een hele hoop.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 14:43 schreef Kiid het volgende:
[..]
Zal ook liggen aan ieder persoon zelf. Sommigen houden van die hectiek en sommigen niet. Iedere keer als ik naar Utrecht ga dan word ik eraan herinnert hoe vreselijk ik het vind. Mijn schoonbroer van 35/36 woont daar nog altijd in het centrum op een zolderkamer van 20m4. Hij wil niks anders dan dat en ik moet er niet aan denken.
Ben blij dat ik niet meer de dagelijkse files heb, lawaai, altijd mensen om je heen, drukte op de weg etc. Parkeren kan je bijna nergens waardoor je toch al snel kiest voor het OV (en is duur). Het is fijn dat de Appie een halve minuut lopen is, de jumbo een minuut en als je een fietspomp zoekt dat je die meteen kan halen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Maar er zijn er genoeg die het heerlijk vinden om een stad te wonen. Er gebeurt altijd wel wat
Het centrum van een stad lijkt me ook niets, wij wonen op 10 minuten afstand fietsen van het centrum, maar we zijn ook binnen vijf minuten fietsen tussen de boerderijen. Het enige wat ik nog wel mis is een mooi bos in de buurt, maar het Westland staat dan ook niet bekend om de bomenquote:Op maandag 15 mei 2023 23:08 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik voel dit ook zo hier.
40 jr Utrecht, bijna in de binnenstad altijd overal druk druk druk. Zalig en ik wist niet beter.
Nu 20 jr in dorp, al het moois op loop en fietsafstand; bos- en parkdelen in het dorp, fietsen door geweldig duin- en natuurgebied naar zee, tegen een leuke provinciestad aan, rust en natuur
Wil hier nooit meer weg![]()
Nu weet ik niet waar je wel woonde (alleen maar dat wij op een gegeven moment dezelfde werkgever haddenquote:Op maandag 15 mei 2023 23:08 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik voel dit ook zo hier.
40 jr Utrecht, bijna in de binnenstad altijd overal druk druk druk. Zalig en ik wist niet beter.
Nu 20 jr in dorp, al het moois op loop en fietsafstand; bos- en parkdelen in het dorp, fietsen door geweldig duin- en natuurgebied naar zee, tegen een leuke provinciestad aan, rust en natuur
Wil hier nooit meer weg![]()
Hoiquote:Op woensdag 17 mei 2023 10:27 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nu weet ik niet waar je wel woonde (alleen maar dat wij op een gegeven moment dezelfde werkgever hadden), maar ik ben wel in Utrecht blijven wonen. Ik mis inderdaad soms wel de mogelijkheid om even de natuur in te gaan, maar vind het, zeker nu mijn kinderen wat ouder worden, heerlijk om hen op de fiets de deur uit te laten gaan het cetrum in. Ik woon dan weliswaar in een relaltief rustig stukje maar wel dichtbij overal.
En ik las ergens over een betaalbare parkeergelegenheid; met alles op loopafstand heb ik helemaal geen auto nodig; dat is nog goedkoper dan een betaalbare parkeergelegenheid
Sinds wanneer? Ik dacht dat "ze" in K., vrij snel aan een huis konden komen??? Althans, 15 jaar geleden wel.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:14 schreef kree het volgende:
rijtjeshuis (sociale) huur, wel met een leuk voor en achtertuintje, opzich prima naar mijn zin zo.
Het heeft wel 10+ jaar geduurd trouwens voor ik in de top 10 kwam die überhaupt mochten gaan kijken bij een woning van de woningbouw.
definieer "ze" ?quote:Op woensdag 17 mei 2023 20:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Sinds wanneer? Ik dacht dat "ze" in K., vrij snel aan een huis konden komen??? Althans, 15 jaar geleden wel.
Thuiswonende jongeren in K.quote:
Mensen onderschatten het onderhoud ook wel bij een koopwoning en gaan veel zelf doen, met als gevolg altijd veel achterstallig onderhoud en gepruts in koopwoningen. Mij is altijd geleerd 1% van de woningwaarde per jaar apart leggen voor onderhoud. Bij een 500k huisje is dat dus 5k onderhoud per jaar. Dat is zeker serieus geld wat veel mensen bij huur besparen (alhoewel een huurwoning natuurlijk ook wel onderhoud van de kant van de huurder nodig heeft, maar minder).quote:Op woensdag 17 mei 2023 17:58 schreef Forbry het volgende:
ERG groot nadeel van een koopwoning vind ik het (vele) onderhoud en het vinden van de juiste mensen daarvoor. Wat een ellende is dat, want wat een prijzen en wat een - desondanks - prutsers allemaal! Dat vind ik zó vervelend dat ik alleen daarom bijna naar een huurwoning terug zou willen..Alles zelf doen is ook nog een optie, maar ja, tijd/energie/zin en zo. Gezien de bijna keer op keer erbarmelijke administratie/communicatie en tegenvallende resultaten (ondanks grof geld) doen we dat hier wel al steeds meer, al was het maar met behulp van een YT-filmpje.
Zo is ook niet of weinig stoken icm niet goed ventileren funest, schimmels, vocht, houtrot,quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:02 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mensen onderschatten het onderhoud ook wel bij een koopwoning en gaan veel zelf doen, met als gevolg altijd veel achterstallig onderhoud en gepruts in koopwoningen. Mij is altijd geleerd 1% van de woningwaarde per jaar apart leggen voor onderhoud. Bij een 500k huisje is dat dus 5k onderhoud per jaar. Dat is zeker serieus geld wat veel mensen bij huur besparen (alhoewel een huurwoning natuurlijk ook wel onderhoud van de kant van de huurder nodig heeft, maar minder).
Oh, absoluut en ik zie dat ook echt heel veel om mij heen gebeuren! Maar wij vinden onderhoud op zich echt heel belangrijk en leggen daar ook echt veel geld voor opzij. Het gróótste probleem (naast allerlei ander gedoe) is dat de kwaliteit van het werk vaak zo (enorm) tegenvalt (álleen dán denken wij dat we het net zo goed, of beter, zelf (hadden) kunnen doen; veel liever lopen we - bij gebrek aan tijd/energie/zin én expertise - niet zelf te prutsen) en de bedrijven/werklieden die (hopelijk/waarschijnlijk) wél kwaliteit leveren hebben vaak een bomvolle agenda.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:02 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mensen onderschatten het onderhoud ook wel bij een koopwoning en gaan veel zelf doen, met als gevolg altijd veel achterstallig onderhoud en gepruts in koopwoningen. Mij is altijd geleerd 1% van de woningwaarde per jaar apart leggen voor onderhoud. Bij een 500k huisje is dat dus 5k onderhoud per jaar. Dat is zeker serieus geld wat veel mensen bij huur besparen (alhoewel een huurwoning natuurlijk ook wel onderhoud van de kant van de huurder nodig heeft, maar minder).
Wij wonen hier nu tussen de 5 en 10 jaar en hebben al behoorlijk wat laten doen. Woning uit de jaren 90.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:40 schreef laziness het volgende:
Ligt ook aan de ouderdom van de woning. De voordeur van mijn 8 jaar oude nieuwbouwwoning kan een likje verf gebruiken en de ventilatie kanalen hebben we laten reinigen maar dat is het wel qua onderhoud tot nu toe.
Warmtepomp en filters etc is een onderhoudscontract voor vanuit de bouw voor 15 jaar.
Als je dus nu 1% van de waarde van het huis wegzet voor later onderhoud heb je tegen de tijd dat je rekeningen komen er geld voorquote:Op donderdag 18 mei 2023 10:40 schreef laziness het volgende:
Ligt ook aan de ouderdom van de woning. De voordeur van mijn 8 jaar oude nieuwbouwwoning kan een likje verf gebruiken en de ventilatie kanalen hebben we laten reinigen maar dat is het wel qua onderhoud tot nu toe.
Warmtepomp en filters etc is een onderhoudscontract voor vanuit de bouw voor 15 jaar.
Mijn spaarrekening kan onderhoud prima aan.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je dus nu 1% van de waarde van het huis wegzet voor later onderhoud heb je tegen de tijd dat je rekeningen komen er geld voor
Uiteraard hangt het wel van de woning af. Appartementen nog minder onderhoud. Maar je moet je ook niet vergissen wat een nieuwe tuin, badkamer, keuken, vloer e.d. allemaal kost. Met die 1% moet je al zo'n 4 jaar sparen voor een badkamer+toilet. En dan heb je ook nog de keuken, vloer, tuin, apparatuur (cv, warmtepomp, wtw) etc.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:40 schreef laziness het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |