Wij kijken nu Het Hoge Noorden omdat we door Ik Vertrek en Het Roer Om heen warenquote:Op donderdag 4 mei 2023 21:46 schreef golfer het volgende:
Ik vertrek of het roer gaat om, maar dan op Fok!
Hahaha, Ronya is een leuke kat. Ze wint elke discussie door Miew! te zeggen. Toen we haar uit het asiel haalden werd er verteld dat ze in een plantsoen was gevonden met een nest jongen. Ik was nooit zo'n kattenmens maar toen ze besloten had om op mijn bureau te gaan wonen moest ik wel, ze is ook erg overtuigend.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 01:54 schreef MevrouwCactus het volgende:
Oohh deze wil ik volgen, al is het alleen maar om de kat
Nee hoor, Portugal is een heerlijk land en ik ben stiekem wat jaloers.
Het is maar wat je mooi noemt.quote:Op donderdag 4 mei 2023 21:46 schreef Managarm het volgende:
Het verhaal van de waterleiding is wel mooi hoor. Toen wij aankwamen zijn ze er aan begonnen. We parkeerden onze auto in het dorp 500 meter van ons terrein want je wist nooit of de weg nu wel of niet open zou liggen.
De werklui, aardige gasten maar ze werken echt compleet anders dan in Nederland. Het mooiste was toen de diesel voor de shovel op was, hebben jullie dat niet in de ochtend gevuld vroeg ik. Ik werd raar aangekeken: dat is taak van de baas, daarom is het de baas. Het is niet ons probleem dat we nu geen diesel hebben, onze buurman heeft ze geholpen met diesel uit zijn auto.
Tevens heeft het werk twee weken stilgelegen omdat de pijp op was, het was wel van te voren besteld maar collega's hadden het meegenomen voor een ander project. 15 April hadden we eindelijk water, maar geen watermeter.. dat moest dus blijkbaar apart (zelfde bedrijf maar ja).
Het is toch een mooi verhaal, op het moment zelf is het best onhandig maar je weet dat je dit aan kan treffen in een Zuid-Europees land.quote:
herkenbaar verhaal. Mijn ouders hebben ooit een huis laten bouwen in de buurt van Obidos. Daar hebben ze compleet nieuwe definities van bureaucratie leren kennen. Voor de rest is Portugal natuurlijk wel een fantastisch land. (Zolang alles bij Finances op rolletjes loopt)quote:Op donderdag 4 mei 2023 21:46 schreef Managarm het volgende:
Het verhaal van de waterleiding is wel mooi hoor. Toen wij aankwamen zijn ze er aan begonnen. We parkeerden onze auto in het dorp 500 meter van ons terrein want je wist nooit of de weg nu wel of niet open zou liggen.
De werklui, aardige gasten maar ze werken echt compleet anders dan in Nederland. Het mooiste was toen de diesel voor de shovel op was, hebben jullie dat niet in de ochtend gevuld vroeg ik. Ik werd raar aangekeken: dat is taak van de baas, daarom is het de baas. Het is niet ons probleem dat we nu geen diesel hebben, onze buurman heeft ze geholpen met diesel uit zijn auto.
Tevens heeft het werk twee weken stilgelegen omdat de pijp op was, het was wel van te voren besteld maar collega's hadden het meegenomen voor een ander project. 15 April hadden we eindelijk water, maar geen watermeter.. dat moest dus blijkbaar apart (zelfde bedrijf maar ja).
Ja, wij zitten gelukkig in een deel-provincie die heel graag mensen wilt (Fundão). Dus met vergunningen en hulp van de gemeente hebben we geen problemen. Alleen enkele bouwregels zijn nog uit de vorige eeuw:quote:Op vrijdag 5 mei 2023 10:10 schreef Symphonic het volgende:
[..]
herkenbaar verhaal. Mijn ouders hebben ooit een huis laten bouwen in de buurt van Obidos. Daar hebben ze compleet nieuwe definities van bureaucratie leren kennen. Voor de rest is Portugal natuurlijk wel een fantastisch land. (Zolang alles bij Finances op rolletjes loopt)
Ben wel een aantal keer bij jou door de regio gereden. Mooie regio wel. Gas in het buitengebied was daar ook niet, dus werd dat een gastank, en een generator was ook geen overbodige luxe.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 14:03 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, wij zitten gelukkig in een deel-provincie die heel graag mensen wilt (Fundão). Dus met vergunningen en hulp van de gemeente hebben we geen problemen. Alleen enkele bouwregels zijn nog uit de vorige eeuw:
• Voorbereiding op aansluiting natuurlijk gas moet aanwezig zijn (dat betekent gaspijp van rand terrein tot huis, dat is toch meer dan 50 meter). Gas gaat hier nooit komen, we zitten op een doodlopende weg met drie boerderijen.
• Alle kamers moeten voorzien zijn van coax-aansluiting (ja echt)
Wij gebruiken alleen gas voor koken, warm water is elektrisch of met hout. In het nieuwe huis zonnecollectoren en een cv-houtkachel. Waarbij we in het voorjaar/zomer de helft van de zonnecollectoren af moeten dekken.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 14:15 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Ben wel een aantal keer bij jou door de regio gereden. Mooie regio wel. Gas in het buitengebied was daar ook niet, dus werd dat een gastank, en een generator was ook geen overbodige luxe.
quote:Op vrijdag 5 mei 2023 08:35 schreef Managarm het volgende:
Leuk detail: het blijkt dus dat de prijs van zand hetzelfde is als je het ook laat bezorgen, voor jan lul met kruiwagen die kuthelling opgereden.
Af moeten dekken?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 14:23 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij gebruiken alleen gas voor koken, warm water is elektrisch of met hout. In het nieuwe huis zonnecollectoren en een cv-houtkachel. Waarbij we in het voorjaar/zomer de helft van de zonnecollectoren af moeten dekken.
Ja, met twee zonnecollectoren (panelen voor warm water) in de lente/zomer krijg je teveel warm water en gaat het kokende water door het overdrukventiel eruit. Dus in de zomer proberen we dat dan te voorkomen door een van panelen af te dekken. Dat vertelde de verkoper mij, als je hier rond rijdt in de zomer dan zie je dit bij meerdere huizen.quote:
Hahaha, dat was behang. Ooit een keer gekocht en na het kopen was ie opeens verdwenen vanaf de website. Ik ga er nog even over nadenken, wel een leuke optie om weer zoiets te doen. Alleen hebben we nu iets minder ononderbroken muren.quote:Op woensdag 10 mei 2023 15:34 schreef Questular het volgende:
Waar in het nieuwe huis komt een Maiden muurschildering?
Het is echt superzwaar maar we redden het wel, we zijn doorzetters!quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:01 schreef flipsen het volgende:
Wat ontzettend naar voor jullie om daar te moeten wonen. We leven allemaal mee hoor!
We hebben drie huizen gekocht die we gaan verhuren. Ik zou voor thuiswerken kiezen, camping is hard werken voor weinig. De eerste is inmiddels klaar om verhuurd te worden. We hebben wel wat geld achter de hand, huis goed verkocht en erfenis.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 11:35 schreef Nismo1991 het volgende:
Gaaf project en wat een omgeving !
Nu een oer Nederlandse vraag, gaan jullie daar nog iets doen om van te kunnen leven of hebben jullie genoeg achter de hand ? Wij willen ook dolgraag naar het buitenland (Italië, Frankrijk, Spanje) maar zitten erg te dubben over hoe rond te komen… camping, b&b, thuiswerken… zijn er nog niet over uit.
We gaan wel een huis bouwen (maar ik volg een beetje de tijdlijn van de foto's). Maar op dat moment was alles een verbetering, als je in een tent woont zonder douche en toilet dan is alles beter dan niets.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 17:26 schreef Piles het volgende:
Tof om te zien hoe jullie het allemaal aanpakken.
Vooral de hooibaal oplossing![]()
Lekker contrast ook wel met Nederland, waar iedereen direct een perfect huis wil. Hoeft dus helemaal niet.
Toen wel, onze woonkamer zit nu in de schuur. Soms slapen we er nog in de zomer.quote:Op zondag 14 mei 2023 12:37 schreef Blues het volgende:
Wow die schapencaravan had niet groter moeten zijn!
Daar wonen jullie nu in?
Ja, echt niet normaal. Ik had van die Elho kweekbakken en die hebben alleen in het voorjaar in de kas gestaan (twee jaar). De kunststof kap verpulverde gewoon toen ik die oppakte. Die zon is echt dodelijk voor alles.quote:
Bizar, dat is best stevig spul.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 16:07 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, echt niet normaal. Ik had van die Elho kweekbakken en die hebben alleen in het voorjaar in de kas gestaan (twee jaar). De kunststof kap verpulverde gewoon toen ik die oppakte. Die zon is echt dodelijk voor alles.
Ja, het wordt hier goed warm. Af en toe 45 graden in de zomer maar we zitten gelukkig op een terrein waar er bijna altijd een beetje wind staat. Als er geen wind is met 45 graden dan zit ik naast de aircoquote:Op dinsdag 16 mei 2023 17:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Bizar, dat is best stevig spul.
Ik ben hoogzomer in Castello Branco en Evora geweest en ik heb het nooit zo warm gehad. Niet te doen man.
We rookten toen nog en durfden dat daar gewoon niet te doen uit angst om brand te veroorzaken. En dat is toch alweer 14 opwarming van de aarde-jaren geleden.
Je bent de aardappels ook al aan het voorgaren?quote:Op woensdag 17 mei 2023 13:32 schreef Managarm het volgende:
40 graden buiten en tijd voor een siesta, ik had het nog niet warm genoeg blijkbaar.
[ afbeelding ]
Dan had ik ze buiten moeten zetten, had je aan het einde van de dag aardappelkrenten gehad.quote:Op woensdag 17 mei 2023 13:37 schreef golfer het volgende:
[..]
Je bent de aardappels ook al aan het voorgaren?
Redelijk, het kan beter. Die taal is echt moeilijk, en de uitspraak is vaak heel anders dan je zou verwachten.quote:Op woensdag 17 mei 2023 15:51 schreef Barry1986 het volgende:
Erg leuk om dit te volgen! Hoe is het met jullie portugese taal gesteld?
Ja, van onze vaders was geen prettig nieuws. Maar het is inmiddels drie jaar geleden, mijn moeder heeft het goed naar haar zin in het verzorgingshuis.quote:Op woensdag 17 mei 2023 21:31 schreef yinu het volgende:
Zo’n fijn project dit!
Warm weer lijkt me echt heerlijk op dit moment dat er hier nog nachtvorst voorspeld wordt. Maar aan de andere kant vind ik temperaturen van boven de 35 graden ook echt vreselijk…
Ik zou wel in de koude maanden in een warm land willen overwinteren en dan hier zijn als het zomer is. Maar ja, werk en familie enzo. Als ik dat zo lees over jullie, met oude ouders, is dat ook best heftig af en toe.
Dat kattengrit ernaastquote:Op zaterdag 20 mei 2023 09:15 schreef Managarm het volgende:
WC 2.0, met scheiding tussen vloeistoffen en vast. Dat is de wc die we nog steeds gebruiken, nu wel met toiletbril.
[ afbeelding ]
Je moet geluk hebben om iets te vinden tegen een redelijke prijs. De hoeveelheid mensen die hier zijn aangekomen in de afgelopen twee jaar is echt gigantisch. Dat heeft ook zijn invloed gehad op de prijzen van onroerend goed. Wij wilden iets meer grond omdat je met een paar duizend vierkante redelijk dicht op je buren zit.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 12:52 schreef Faithy het volgende:
He, buurman/vrouw. Werd op dit topic gewezen vanuit een andere plek.
Leuk om te lezen en volgen.
Ben zelf in februari van dit jaar naar Portugal verhuisd en wij zijn nog op zoek naar iets om te kopen. We wonen nu nog even net ten zuiden van Porto in een huurhuis en nu allerlei dingen wel wat geregeld en gesetteld zijn beginnen we dit weekend ook met officieel zoeken naar wat om te kopen en naar onze zin te verbouwen. Onze situatie is wel iets anders aangezien we beide gewoon nog fulltime werken vanuit huis, al heeft mijn man wel zijn kantoor in Porto.
We zoeken niet echt 3.5 hectare, althans, voor het juiste huis zullen we wel zien hoeveel we mee eindigen, maar vooralsnog gaan we voor 2000/3000m3 ongeveer. We hebben een paar regios in de bovenste helft van het land waar we naar kijken, rondom Castelo Branco em Sertã onder andere, maar ook Geres en de heuvels rond Vila Real vinden we prachtig!
Lange lijst, mijn lijst was een heel stuk korter in 2016-2019. Het eerste stuk waar we ooit een bod hebben gedaan was 18 hectare (12 hectare rots). We wilden er huisjes neerzetten voor toerisme, informatie opgevraagd bij de gemeente.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 13:33 schreef motorbloempje het volgende:
Edit: Oh, oeps! M'n andere account is ingelogd op deze laptop!![]()
Dat de prijzen de afgelopen jaren zijn gestegen is geen verrassing. Dat wisten we toen we in oktober vorig jaar ons huis te koop zettentoch is er nog wel genoeg in onze prijsklasse te vinden, en we hebben geen haast. Is ook de reden dat we eerst hier zijn gaan huren zodat we niet vanuit het buitenland (we zaten in Engeland hiervoor) allerlei gokken en beslissingen hoefden te maken en er zo heen kunnen mochten we wat voorbij zien komen waarvan we zeggen 'ja, da's voor ons'; onze idealista lijst is op dit moment zo'n 160 huizen lang, maar als we echt kritisch gaan kijken gaat daar waarschijnlijk zonder kijken zeker 50% zo van weg weer.
We zitten hier prima vooralsnog, we gaan vaak Porto in ook voor onze taalcursus! Hoe is de taal bij jullie gevorderd?
Hey MoBloquote:Op zaterdag 20 mei 2023 13:33 schreef motorbloempje het volgende:
Edit: Oh, oeps! M'n andere account is ingelogd op deze laptop!![]()
Als we ooit weer een normale oogst krijgen gaan we daar over nadenken.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:53 schreef 111210 het volgende:
Ideetje om olie aan wat fokkers te verkopen? Heb wel interesse in goede olie
quote:Op zondag 21 mei 2023 16:46 schreef Managarm het volgende:
Deze was ik helemaal vergeten.
We hebben een caravan met kattenluik, Zara wilt ook binnen. Nou ja, ze wilt voornamelijk de inhoud van het groene bakje! Dit heeft ze overigens maar twee keer gedaan, Ronya heeft het haar uitgelegd: het is Ronya's luik.
[ afbeelding ]
Mooi verhaal!quote:
In de toekomst gaan we daar nog naar kijken maar voorlopig moeten we het doen met een waterput en twee meertjes. Tegen het einde van de zomer is de waterput behoorlijk leeg maar komt goed. We gaan watertanks bouwen en voor water laten boren (100 meter diep).quote:Op woensdag 24 mei 2023 10:08 schreef Barry1986 het volgende:
[..]
Mooi verhaal!
Ik kom/kwam veel in Kreta en daar hadden ze overal irrigatie/waterslangen voor lokale bewatering van de bomen.
We gaan het verhuren, Portugezen houden er niet van om hun huis te verhuren. De huurdersbescherming is nogal hoog maar wij gaan werken met contracten van tussen de 3-12 maanden. Er is een grote vraag naar huurwoningen, dus daar spelen wij op in. Toen we bezig waren kwamen jonge Portugezen al vragen wanneer het verhuurd ging worden. Je betaald dan wel 30% belasting over je huurinkomsten maar daarentegen is de gezondheidszorg gratis, vinden het niet erg om belasting te betalen. Veel andere buitenlanders verhuren illegaal maar ik vind dat je best iets mag bijdragen aan het land waar je bent komen wonen.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:03 schreef Shivo het volgende:
Wat is je bedoeling met het opknappen van dat huisje in het dorp? Voor eigen gebruik of verkoop? Als het zo lang leeg heeft gestaan zal de lokale woningmarkt niet enorm dynamisch zijn lijkt me? Verder drie‘S voor je topic.
De twee ezels van onze buren speelden zeker met een lekke voetbal. Favoriet spel was om 1 bal in beide ezelmonden te nemen en samen rondjes te lopen. Heerlijk om te zien hoe speels ezels eigenlijk zijn.quote:Op donderdag 25 mei 2023 18:15 schreef Managarm het volgende:
Ik zocht een foto van Zara maar volgens Google Photos is dit een hond.
[ afbeelding ]
Ik ben gelijk naar hem toe gerend maar helaas hij wil geen bal halen.
Dank je, toevallig heb ik nog een voetbal liggen. Gekocht voor Zara maar ze is bang van een voetbalquote:Op donderdag 25 mei 2023 20:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
De twee ezels van onze buren speelden zeker met een lekke voetbal. Favoriet spel was om 1 bal in beide ezelmonden te nemen en samen rondjes te lopen. Heerlijk om te zien hoe speels ezels eigenlijk zijn.
Ik vind je updates echt leuk. Leuk dat het op chronologische volgorde gaat.
Heb je misschien een plattegrond van jullie terrein met bebouwing?
De buurezels speelden ook met van die oranje verkeerspionnen en dikke stokken. Fascinerend om te zien. Helaas zijn ze weg, we missen ze echt.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:58 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dank je, toevallig heb ik nog een voetbal liggen. Gekocht voor Zara maar ze is bang van een voetbal.
Ik zal deze eens aan de ezels geven, ze waren vanavond baldadig. Beetje speels bijten in elkaar maar wel tegelijkertijd kroeltjes proberen te bietsen, daar waag ik me niet aan. Rustig afgewacht tot ze uitgeraasd waren en Doro haar oren geaaid, daar worden ze echt blij van. Ed stond een beetje gras te eten verderop, geen interesse.
Voor de plattegrond moet ik even wat werk doen, wil het zo duidelijk mogen maken.
Ja, en die hügel heeft nog een ander doel. Het plastic loopt door dus de hügel houdt ook de kas op zijn plaats.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 20:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Toffe kas. Slim gedaan ook met die hugel, vooral in een omgeving waar weinig regen valt.
Locatie nieuwe huis is het hoogste punt, terras 8 en 13 liggen lager. Terras 7 en 8 liggen hoger dan 6. Terras 1 en 7 liggen op hetzelfde niveau. In feite bestaat terras 7 uit 2 delen, het laagste gedeelte, een stuk achter de kas ligt gelijk aan terras 1.quote:Op zondag 28 mei 2023 11:04 schreef yinu het volgende:
Oh super die plattegrond. En loopt het terrein op of af vanaf terras 1 naar 13? Op de een of andere manier denk ik dat terras 6 het hoogste punt is, maar ik weet niet precies waarom…
Aha! Duidelijk.quote:Op zondag 28 mei 2023 11:22 schreef Managarm het volgende:
[..]
Locatie nieuwe huis is het hoogste punt, terras 8 en 13 liggen lager. Terras 7 en 8 liggen hoger dan 6. Terras 1 en 7 liggen op hetzelfde niveau. In feite bestaat terras 7 uit 2 delen, het laagste gedeelte, een stuk achter de kas ligt gelijk aan terras 1.
Aan de onderkant van het terrein loopt een riviertje langs de grens van ons terrein, dat is het laagste punt.
Liesbethquote:Op zaterdag 27 mei 2023 21:14 schreef Managarm het volgende:
De gevraagde plattegrond, Liesbeth heeft haar best gedaan. Ik ben niet zo handig met tekensoftware, dan gaan er dingen vliegen. Ik ben gewoon te lomp daarvoor denk ik, ik ben de persoon die die lipjes van blikjes trekt als ik die probeer te openen.
Elke terras heeft een hoogteverschil van ongeveer 2 meter met het terras erboven.
[ afbeelding ]
Oh ja, en de twee meertjes liggen lager dan rest, een stuk lager. Langs het kleinste meertje loopt een paadje naar beneden dat rechts van het ezelshuisje uitkomt. Komt uit op een pad dat in het verlengde van de steile ingang ligt.quote:
Dat hadden wij ook hoor, af en toe worden we wel een beetje moe van de hoeveelheid werk die er nog ligt. Maar we hebben water, elektriciteit en internet, dus het belangrijkste is er. Dat water was echt een goede keuze achteraf gezien (wel duur, over 500 meter een waterleiding laten leggen, ruim 6000 euro). De eerste anderhalve maand moesten we water uit het dorp halen, dat begon echt vervelend te worden. Vooral omdat de weg vaak open lag voor de waterleiding dus dan moesten we lopen met 20 liter water.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 08:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hele mooie omgeving. Klinkt wel echt als een mega-project. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen
In de toekomst wel, eerst nog even wat werk hier op de boerderij afmaken. Naast het verhuren van huizen wil Liesbeth voor de afwisseling wat kluswerk gaan doen, anders zit je ongemerkt zo een paar weken op je boerderij (we doen eens in de twee/drie weken boodschappen dus dat komt wel eens voor).quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:35 schreef golfer het volgende:
Handige Liesbeth!![]()
Is ze ook in te huren voor klussen?
quote:Op zaterdag 3 juni 2023 13:23 schreef Managarm het volgende:
() ja maar dit is een zomerstorm, geen regen.
Pics?quote:Op zaterdag 3 juni 2023 13:23 schreef Managarm het volgende:
Ik denk dat ik deze foto al eerder gepost heb maar ja, hij hoort bij het verhaal
afbeelding ]
Twee minuten later kwam er een storm langs en ging de tent letterlijk de lucht in, stond Liesbeth daar helemaal naakt.
quote:Op zaterdag 3 juni 2023 16:50 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik was bezig om achter een tent aan te rennen, die krengen zijn verdomd snel.
In dat huis? Nee, dat gaan we normaal langdurig verhuren. Ik ga geen ontbijtjes klaar maken, dat kan ik niemand aandoen. Initieel wilden we een paar vakantiehuisjes op de boerderij bouwen maar na Covid hebben we dat idee uit het raam gegooid.quote:Op zondag 4 juni 2023 13:21 schreef nils7 het volgende:
Ga je daar een B&B beginnen of hoe moet ik dit zien?
Dat is Liesbeth's tuin, ik heb een andere kleurquote:
Ik heb Ed een bal gegeven maar voorlopig vond ie het nog niets. Eng ding, hij is al schoppend weggerend.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
De twee ezels van onze buren speelden zeker met een lekke voetbal. Favoriet spel was om 1 bal in beide ezelmonden te nemen en samen rondjes te lopen. Heerlijk om te zien hoe speels ezels eigenlijk zijn.
quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:58 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik heb Ed een bal gegeven maar voorlopig vond ie het nog niets. Eng ding, hij is al schoppend weggerend.
Van de week met onze architect gesproken, de aansluiting voor het gas is niet meer nodig. Prettig, scheelt mij een hoop werk (gasleiding naar rand terrein trekken over 50 meter).quote:Op vrijdag 5 mei 2023 14:03 schreef Managarm het volgende:
[..]
[Voorbereiding op aansluiting natuurlijk gas moet aanwezig zijn (dat betekent gaspijp van rand terrein tot huis, dat is toch meer dan 50 meter). Gas gaat hier nooit komen, we zitten op een doodlopende weg met drie boerderijen.
De ezels zeggen hoi, heb je toevallig iets te snacken?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:46 schreef Mushanga71 het volgende:
Wat ontzettend leuk hoe jullie het allemaal doen en hoe je het verslag schrijft. Ik lees met veel plezier mee!
En die ezels
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:51 schreef Managarm het volgende:
[..]
De ezels zeggen hoi, heb je toevallig iets te snacken?
[ afbeelding ]
Ja, ze is altijd een klein hoopje stinkende kat. Ze laat alles lopen zodra de auto begint te rijden. Gelukkig is het een keer per jaar, alhoewel het vorig jaar twee keer was want ze had een abces aan de zijkant van haar kop. Na een paar dagen was ze weer een vrolijke kat.quote:
Dan wachten we tot de buurman met de burgemeester heeft gebeld en dan komt er een lokale boer met een aanhanger grind/zand en trekt de boel weer recht. Nou ja buurman, hij woont in het dorp maar is eigenaar van de boerderij naast ons. Is er elke dag, heeft vroeger in Duitsland gewerkt. Spreekt nog een paar woorden Duits.quote:Op donderdag 15 juni 2023 19:36 schreef yinu het volgende:
Misschien een domme vraag, maar wat doe je dan? Als het zand weggespoeld is?
Inderdaad tegen de vliegen, vliegengordijn. We hebben ze laatst groot ingekocht, ze raken ze nog wel eens kwijt en maken ze stuk. Er zijn nu zoveel vliegen dat we ezels insmeren met speciaal spul wat de veearts gaf, hebben ze veel minder vliegen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 09:33 schreef yinu het volgende:
En die hippe franjes op hun voorhoofd, zijn die tegen de vliegen? Of is het de ezel-Ibiza-festival-trend van 2023?
Wat niet uit de lengte komt, komt uit de breedtequote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:27 schreef Managarm het volgende:
Vandaag boodschappen gedaan, op alle schappen staat nu netjes vermeld dat het artikel onder de btw-vrije regeling valt. Portugal heeft ervoor gekozen om de bevolking te helpen door de BTW op essentiële boodschappen (geen alcohol) tijdelijk te schrappen (kijk, het kan dus wel).
De prijs van een tostibrood (dus gewoon wit fabrieksbrood) is weer onder de euro.
Die plastic tank is dan tegen lekken? Is dat niet iets wat je stiekem gewoon zou moeten willen?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 10:19 schreef Managarm het volgende:
De aanleg van de riolering, die komt in de fundering te liggen dus die moet als eerst
[ afbeelding ]
Onze "sceptic" tank, de regelgeving is nogal vaag. Heel veel mensen denken dat je verplicht bent om een plastic tank te gebruiken, dat hoeft dus niet als het maar 50 meter van water/weg af is.
[ afbeelding ]
Er ligt een meter aan grind in, eerst grof en dan fijn.
[ afbeelding ]
Aan de zijkanten ga ik Vetiver zetten en wat boompjes. Die gaan het afvalwater reinigen. Als eerste heb ik er een paar kruiwagens ezelmest in gegooid, in de ezelmest zitten wormen dus die gaan ervoor zorgen dat alles afgebroken worden (vermicomposten).
Ik heb geen reukvermogen maar Liesbeth zegt dat je het alleen ruikt als je er echt boven gaat hangen. Er komt een klep op zodat deze afgesloten kan worden. Nu wonen er al mussen in, die bouwen echt overal een nest.
Ja, dat is tegen lekken. Maar als je genoeg planten om je tank heen zat dan gaat dat vanzelf. Een ecologische versie is een rietbed, werkt goed maar zoiets goedgekeurd krijgen heeft veel voeten in de aarde. We houden het simpel. Er komt een citroen, Vetiver en ik heb al een Paulownia neergezet (een snelgroeiende boom).quote:Op zondag 18 juni 2023 12:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die plastic tank is dan tegen lekken? Is dat niet iets wat je stiekem gewoon zou moeten willen?
Waar gaat je overstort naartoe? Ga je iets doen met je restwater?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 10:19 schreef Managarm het volgende:
De aanleg van de riolering, die komt in de fundering te liggen dus die moet als eerst
[ afbeelding ]
Onze "sceptic" tank, de regelgeving is nogal vaag. Heel veel mensen denken dat je verplicht bent om een plastic tank te gebruiken, dat hoeft dus niet als het maar 50 meter van water/weg af is.
[ afbeelding ]
Er ligt een meter aan grind in, eerst grof en dan fijn.
[ afbeelding ]
Aan de zijkanten ga ik Vetiver zetten en wat boompjes. Die gaan het afvalwater reinigen. Als eerste heb ik er een paar kruiwagens ezelmest in gegooid, in de ezelmest zitten wormen dus die gaan ervoor zorgen dat alles afgebroken worden (vermicomposten).
Ik heb geen reukvermogen maar Liesbeth zegt dat je het alleen ruikt als je er echt boven gaat hangen. Er komt een klep op zodat deze afgesloten kan worden. Nu wonen er al mussen in, die bouwen echt overal een nest.
Dat gaat de grond in, daarom staan alle planten eromheen. We zullen moeten kijken of het werkt, volgens de architect was dit de makkelijkste oplossing. Tevens doen de wormen in de bak hun werk. Er zit geen onderkant in, het zijn ringen met een meter grind onderin.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Waar gaat je overstort naartoe? Ga je iets doen met je restwater?
Wij hebben een (betonnen) septictank met twee compartimenten. De bacteriën die er in zitten, filteren de boel. De overstort komt uit boven de sloot. Je ruikt het amper als de tank open is, bijzonder wel.
Ah. Op die manier. Dat mag hier volgens mij niet. Slim om daar planten te zetten. Mest genoeg als het goed isquote:Op zondag 18 juni 2023 17:33 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dat gaat de grond in, daarom staan alle planten eromheen. We zullen moeten kijken of het werkt, volgens de architect was dit de makkelijkste oplossing. Tevens doen de wormen in de bak hun werk. Er zit geen onderkant in, het zijn ringen met een meter grind onderin.
Vetiver is een grassoort dat ook vaak gebruikt wordt voor waterzuivering. Riet is leuk maar als ik er een week niet ben is dat dood als het 40 graden is, Vetiver kan lange tijd zonder water indien nodig.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Onze vorige buren hebben een systeem aangelegd met riet ofzo dat het water filtert. Dat kunnen ze gebruiken voor de wasmachine, het toilet, etc. De nieuwe buren gruwelen daarvan. Ik zou het juist fantastisch vinden.
In Nederland kan je die dingen kant en klaar kopen, je kan de complete korven op maat bestellen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:44 schreef Tink89 het volgende:
Als het daar niet bestaat, hoe funderen ze dan? Is dit wel nodig, vraag ik me als leek even af...
Ja, gelukkig zitten we op een doodlopend stuk waar het grootste gedeelte wordt begrensd door twee riviertjes. Ik ging een keer Zara 's ochtends uitlaten en zag de ezels op het terrein naast ons staan. Het is nu overigens minder, we hebben bijna al het hekwerk gerepareerd en er is genoeg eten op het terrein zelf.quote:Op zondag 25 juni 2023 06:47 schreef Seven. het volgende:
Die ezels van je zijn nogal avonturiers, blijkbaar
Niet alleen avontuurlijk maar ook opportunistisch dusquote:Op zondag 25 juni 2023 17:20 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, gelukkig zitten we op een doodlopend stuk waar het grootste gedeelte wordt begrensd door twee riviertjes. Ik ging een keer Zara 's ochtends uitlaten en zag de ezels op het terrein naast ons staan. Het is nu overigens minder, we hebben bijna al het hekwerk gerepareerd en er is genoeg eten op het terrein zelf.
Het eten aan de andere kant van het hek is altijd lekkerder. Al ons hekwerk hangt slap want 400 kilo ezel wil aan de andere kant van het hek grazen.quote:Op zondag 25 juni 2023 17:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Niet alleen avontuurlijk maar ook opportunistisch dus![]()
Het gaat maar om een halve centimeter per meter en aan de andere kant van de weg gaat het omlaag. Ook heb ik een klein beetje vals gespeeld door twee verzamelputten in het systeem op te nemenquote:Op maandag 26 juni 2023 20:21 schreef AnneX het volgende:
[..]
[..]
Hoe krijg je afschot voor elkaar over zo’n lengte?
Het blijft toch ook k&w.😎
Nog geen bedrading en het is harde buis, niet echt flexibel, die zou ik niet in beton stoppen zonder draden.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Mooi om te zien hoe er elders gebouwd word !
Die leidingen is dat allemaal flexibele buis ? Zit daar al bedrading in ?
Deze komt in de richting, een rivierkreeftje. Wel grappig hoe snel leven er komt als je iets maakt, dit is in de greppel die we het jaar ervoor hadden gegraven.quote:Op donderdag 6 juli 2023 00:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Tof ook al die amfibien en reptielen op je terrein! Ook al slangen aangetroffen?
Foto gevondenquote:Op donderdag 6 juli 2023 11:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Tof! Laatste is een hoefijzerslang, mooi beestje. Die andere twee is lastiger te zien, maar in ieder geval geen latasti's adder, Baskische adder (alleen in extreme noorden van Portugal) of hagedisslang, de enige gifslangen (volgens mij) in Portugal. Die laatste is een achtertandgiftige, en je zult heel veel moeite moeten doen om daar een probleem mee te krijgen (zijn enorm snel, alert en schuw, en als ze bijten moeten ze de tijd hebben om te kauwen om wat gif in je te krijgen).
Je kan het op de foto zien van het takelen van de balken, we hadden hulp van iemand met meer ervaring.quote:Op maandag 10 juli 2023 07:59 schreef sigme het volgende:
Hebben jullie die hele bouw helemaal zelf gedaan? Of kwamen er ook nog betaalde arbeidskrachten bij helpen?
Ja, daarom vroeg ik het ookquote:Op maandag 10 juli 2023 08:01 schreef Managarm het volgende:
[..]
Je kan het op de foto zien van het takelen van de balken, we hadden hulp van iemand met meer ervaring.
Hij heeft tot aan het dak meegeholpen. Was ook nodig want ik heb bijna twee maanden niets kunnen doen omdat ik een spier in mijn onderbeen gescheurd had.quote:Op maandag 10 juli 2023 08:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, daarom vroeg ik het ook.
Maar afgezien van zo'n kleine hulp her & der hebben jullie het leeuwendeel met z'n tweeën gedaan?
Ja, we zijn nog bezig. En als het huis klaar is hebben we al een ander project klaar staan.quote:Op woensdag 5 juli 2023 19:29 schreef NicolasJoy het volgende:
Topic ontdekt, geweldig om te lezen! Leuk ook dat er dus nog een jaar (?) aan updates volgen voor hier. Erg tof!
Nou, petje af hoor, voor zo'n bouwklusquote:Op maandag 10 juli 2023 08:04 schreef Managarm het volgende:
[..]
Hij heeft tot aan het dak meegeholpen. Was ook nodig want ik heb bijna twee maanden niets kunnen doen omdat ik een spier in mijn onderbeen gescheurd had.
Er komt een verlaagd gipsplafond in, kunnen we mooi de kabels in wegwerken.quote:Op maandag 10 juli 2023 13:45 schreef _mido het volgende:
Interessante keuze voor het type verdiepingsvloer. Die wordt in Nederland alleen maar als begane grondvloer gebruikt. Hoe ga je de onderkant afwerken want daar heb je nu een boel naadjes?
Ik denk het wel, maar ja, dingen veranderen altijd. Wij waren bang dat het terras te klein zou zijn. Ik wilde er wicking beds van maken maar ik doe eerst de binnenste rand en zet die met zand vast. De bloembak gaat iets later gebouwd worden. Ik maak straks wel foto's, het is nu te warm om te werken op die plek, staat vol in de zon.quote:Op woensdag 12 juli 2023 14:04 schreef Seven. het volgende:
Boren met een bijenpak.
Flink terras wel! Altijd mooi met zo'n bloembak, ga je die dan ook wit verven?
Ik moest er even een plaatje bij hebben, maar slim systeem ja.quote:Op woensdag 12 juli 2023 14:33 schreef Managarm het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wicking_bed
Wij hebben technische tekeningen en de architect komt in bepaalde fases langs om het werkboek (libre das obras) af te tekenen. Het is echt niet makkelijker, je hebt een bouwer nodig die de juiste papieren heeft en je terrein wilt verzekeren (die hebben we toevallig). En Portugal en minder bureaucratisch?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 11:41 schreef AnneX het volgende:
lé Managram Heb je nog te maken met bouwinspectie vooraf op (technische) tekeningen en gedurende en ná oplevering van een zelf gebouwd huis?
Vraag omdat men denkt, dat het buiten Nederland makkelijker en minder bureaucratisch gaat.
Goed zo👍🏼quote:Op vrijdag 14 juli 2023 12:30 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij hebben technische tekeningen en de architect komt in bepaalde fases langs om het werkboek (libre das obras) af te tekenen. Het is echt niet makkelijker, je hebt een bouwer nodig die de juiste papieren heeft en je terrein wilt verzekeren (die hebben we toevallig). En Portugal en minder bureaucratisch?
Aan het einde van de bouw komt er een keuring en wordt alles gecontroleerd.
We hebben ons vorige huis zelf compleet opgeknapt, maar echt een huis bouwen hadden we geen ervaring mee.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 22:47 schreef AnneX het volgende:
[..]
Goed zo👍🏼
En hebben jullie dan enige ervaring als ‘bouwvakker’? Goed bezig!
Oh hemeltje we zijn inmiddels bij het dak en dan zo’n wolkbreuk!
(Wij hielden er zwarte plekken op de grenen balken aan over in de natste maand september sinds lang. Moest ik dat weer wegwerken.)
quote:Op zondag 16 juli 2023 08:26 schreef Managarm het volgende:
[..]
We hebben ons vorige huis zelf compleet opgeknapt, maar echt een huis bouwen hadden we geen ervaring mee.
Die liggen geklemd en de bovenkant wordt tussen de naden met beton vastgezet (ze lopen schuin af aan de randen aan de bovenkant). Je kan zien hoe kaal het is in de zomer, alles dood. Dit was begin eind Augustus, begin September. We begonnen om 5:30, het is hier het warmste om 16:00 in de zomer.quote:Op zondag 16 juli 2023 10:36 schreef Vonkenboer het volgende:
Mooi om te volgen hoe er in Portugal gebouwd word !![]()
Die stenen in de dakconstructie zitten die ook weer verlijmd aan elkaar ? Of liggen die als het ware geklemd tussen die profielen ? Hoe gaat het dak verder afgewerkt worden ?
Voordelen van beton ten opzichte van hout zijn hier wel: hout moet je extreem goed behandelen, anders gaat er ongedierte in zitten. Elk Portugees huis wat ik heb gezien met een houten dak had last van houtworm en/of boktor.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:26 schreef Wiedanwel het volgende:
Superleuk om dit project zo gedetailleerd te kunnen volgen! En leuk om te zien dat je een broodjesvloer ook als dak kunt gebruikenHeeft dat nog voordelen t.o.v. houten constructies die we in NL veel gebruiken?
Respect dat je alles ogenschijnlijk met slechts een kettingtakel naar boven brengt. Heb je niet overwogen om naast de tractor een liftje, verreiker of iets dergelijks te kopen/huren om je rug te sparen en wellicht ook sneller te kunnen werken?
En waar ik ook benieuwd naar ben: los van al het genieten van de natuurpracht zijn jullie ineens al een paar jaar full-time bouwvakker geworden. Hoe bevalt dat? En wat gaan jullie doen als het straks klaar is? Hypotheekvrij wonen en rondkomen van de verhuur van de huizen?
Oh ja, en ik vroeg me af, als noob in betonbouw, vanwaar nog al die stempels in deze foto? [ afbeelding ]
Al dat beton en cement heeft ook wel een lekkere thermische massa waardoor het lang duurt voor het binnen opwarmt. Een andere isolatie met meer massa had voor een nog langere faseverschuiving kunnen zorgen maar ik weet niet of dat nog nodig is.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:26 schreef Wiedanwel het volgende:
Superleuk om dit project zo gedetailleerd te kunnen volgen! En leuk om te zien dat je een broodjesvloer ook als dak kunt gebruikenHeeft dat nog voordelen t.o.v. houten constructies die we in NL veel gebruiken?
Ik had liever een ander soort isolatie gehad maar dit is wat hier overal verkocht wordt. Omdat ons terrein niet bereikbaar is met grote vrachtwagens zijn we gebonden aan lokale leveranciers met kleinere vrachtwagens.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 13:15 schreef _mido het volgende:
[..]
Al dat beton en cement heeft ook wel een lekkere thermische massa waardoor het lang duurt voor het binnen opwarmt. Een andere isolatie met meer massa had voor een nog langere faseverschuiving kunnen zorgen maar ik weet niet of dat nog nodig is.
Ik nam aan zelf weg gehaald ivm het hoge water?quote:Op woensdag 19 juli 2023 20:21 schreef Seven. het volgende:
Wat ruk dat je zonnepanelen gestolen zijn.
Heb je dat cement nou serieus zelf gestort op het dak?
Inderdaad.quote:Op woensdag 19 juli 2023 20:26 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik nam aan zelf weg gehaald ivm het hoge water?
Hahaha, ik wilde niet het risico lopen om onder stroom te staan dus weggehaald.quote:Op woensdag 19 juli 2023 20:21 schreef Seven. het volgende:
Wat ruk dat je zonnepanelen gestolen zijn.
Heb je dat cement nou serieus zelf gestort op het dak?
Panelen staan nu een stuk hoger, als ze daar nog onder water komen te staan dan hebben we een probleem. Dan staan alle terrassen eronder ook onder water namelijk.quote:Op woensdag 19 juli 2023 21:08 schreef Seven. het volgende:
Bohhh, wat een werk! Maar mooi resultaat (en fijn dat je panelen niet gejat zijn).
Zo deed ik dat ook in een van onze kampen in Afrika ook. Een donkey boiler noemden ze het daar. Oude gasfles op de kop getikt. Gat er boven en onderin gemaakt, pijp erdoorheen gestoken als schoorsteen en dichtgelast. Daarna onder een gat voor water ingang, en bovenin voor uitgang water. Dat aangesloten op de douche. Vuurtje eronder en in 5-10 minuten had je warm water. M'n voorganger zat al 18 maanden in dat kamp, en had nooit warm water gehad om te douchen. En rond deze tijd van het jaar vriest het soms s'nachts daar. Ik heb die donkey boiler binnen 2 dagen in elkaar gezet, hou toch wel van een warme douche, zeker als het koud is!quote:Op woensdag 19 juli 2023 16:19 schreef Managarm het volgende:
[ afbeelding ]
Onze houtkachel samen met ons warmwatersysteem. Een boiler die op hout en op elektriciteit het water kan verwarmen. In de zomer staat ie op een tijdklok, in de winter ligt het aan hoe vol de accu's zijn, te laag betekent hout stoken. De hoeveelheid hout die nodig is voor de 90 liter water is niet heel erg veel. Het concept is heel simpel, een pijp die door de tank heen loopt, het geeft hetzelfde geluid als een rocketstove.
Geweldig, een warme douche 's ochtends is een van de basisbehoeften in mijn belevingswereld. De Portugese naam is overigens: Bailarina.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zo deed ik dat ook in een van onze kampen in Afrika ook. Een donkey boiler noemden ze het daar. Oude gasfles op de kop getikt. Gat er boven en onderin gemaakt, pijp erdoorheen gestoken als schoorsteen en dichtgelast. Daarna onder een gat voor water ingang, en bovenin voor uitgang water. Dat aangesloten op de douche. Vuurtje eronder en in 5-10 minuten had je warm water. M'n voorganger zat al 18 maanden in dat kamp, en had nooit warm water gehad om te douchen. En rond deze tijd van het jaar vriest het soms s'nachts daar. Ik heb die donkey boiler binnen 2 dagen in elkaar gezet, hou toch wel van een warme douche, zeker als het koud is!
[ afbeelding ]
Stapje voor stapje. Dan merk eigenlijk altijd weer hoe je met stug doorwerken ook door ogenschijnlijk eindeloze klussen kan komen. 1000 emmers… pfffquote:Op woensdag 19 juli 2023 20:37 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, met emmers omhoog, een stuk of 1000. Was best wel wat werk