Wij kijken nu Het Hoge Noorden omdat we door Ik Vertrek en Het Roer Om heen warenquote:Op donderdag 4 mei 2023 21:46 schreef golfer het volgende:
Ik vertrek of het roer gaat om, maar dan op Fok!
Hahaha, Ronya is een leuke kat. Ze wint elke discussie door Miew! te zeggen. Toen we haar uit het asiel haalden werd er verteld dat ze in een plantsoen was gevonden met een nest jongen. Ik was nooit zo'n kattenmens maar toen ze besloten had om op mijn bureau te gaan wonen moest ik wel, ze is ook erg overtuigend.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 01:54 schreef MevrouwCactus het volgende:
Oohh deze wil ik volgen, al is het alleen maar om de kat
Nee hoor, Portugal is een heerlijk land en ik ben stiekem wat jaloers.
Het is maar wat je mooi noemt.quote:Op donderdag 4 mei 2023 21:46 schreef Managarm het volgende:
Het verhaal van de waterleiding is wel mooi hoor. Toen wij aankwamen zijn ze er aan begonnen. We parkeerden onze auto in het dorp 500 meter van ons terrein want je wist nooit of de weg nu wel of niet open zou liggen.
De werklui, aardige gasten maar ze werken echt compleet anders dan in Nederland. Het mooiste was toen de diesel voor de shovel op was, hebben jullie dat niet in de ochtend gevuld vroeg ik. Ik werd raar aangekeken: dat is taak van de baas, daarom is het de baas. Het is niet ons probleem dat we nu geen diesel hebben, onze buurman heeft ze geholpen met diesel uit zijn auto.
Tevens heeft het werk twee weken stilgelegen omdat de pijp op was, het was wel van te voren besteld maar collega's hadden het meegenomen voor een ander project. 15 April hadden we eindelijk water, maar geen watermeter.. dat moest dus blijkbaar apart (zelfde bedrijf maar ja).
Het is toch een mooi verhaal, op het moment zelf is het best onhandig maar je weet dat je dit aan kan treffen in een Zuid-Europees land.quote:
herkenbaar verhaal. Mijn ouders hebben ooit een huis laten bouwen in de buurt van Obidos. Daar hebben ze compleet nieuwe definities van bureaucratie leren kennen. Voor de rest is Portugal natuurlijk wel een fantastisch land. (Zolang alles bij Finances op rolletjes loopt)quote:Op donderdag 4 mei 2023 21:46 schreef Managarm het volgende:
Het verhaal van de waterleiding is wel mooi hoor. Toen wij aankwamen zijn ze er aan begonnen. We parkeerden onze auto in het dorp 500 meter van ons terrein want je wist nooit of de weg nu wel of niet open zou liggen.
De werklui, aardige gasten maar ze werken echt compleet anders dan in Nederland. Het mooiste was toen de diesel voor de shovel op was, hebben jullie dat niet in de ochtend gevuld vroeg ik. Ik werd raar aangekeken: dat is taak van de baas, daarom is het de baas. Het is niet ons probleem dat we nu geen diesel hebben, onze buurman heeft ze geholpen met diesel uit zijn auto.
Tevens heeft het werk twee weken stilgelegen omdat de pijp op was, het was wel van te voren besteld maar collega's hadden het meegenomen voor een ander project. 15 April hadden we eindelijk water, maar geen watermeter.. dat moest dus blijkbaar apart (zelfde bedrijf maar ja).
Ja, wij zitten gelukkig in een deel-provincie die heel graag mensen wilt (Fundão). Dus met vergunningen en hulp van de gemeente hebben we geen problemen. Alleen enkele bouwregels zijn nog uit de vorige eeuw:quote:Op vrijdag 5 mei 2023 10:10 schreef Symphonic het volgende:
[..]
herkenbaar verhaal. Mijn ouders hebben ooit een huis laten bouwen in de buurt van Obidos. Daar hebben ze compleet nieuwe definities van bureaucratie leren kennen. Voor de rest is Portugal natuurlijk wel een fantastisch land. (Zolang alles bij Finances op rolletjes loopt)
Ben wel een aantal keer bij jou door de regio gereden. Mooie regio wel. Gas in het buitengebied was daar ook niet, dus werd dat een gastank, en een generator was ook geen overbodige luxe.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 14:03 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, wij zitten gelukkig in een deel-provincie die heel graag mensen wilt (Fundão). Dus met vergunningen en hulp van de gemeente hebben we geen problemen. Alleen enkele bouwregels zijn nog uit de vorige eeuw:
• Voorbereiding op aansluiting natuurlijk gas moet aanwezig zijn (dat betekent gaspijp van rand terrein tot huis, dat is toch meer dan 50 meter). Gas gaat hier nooit komen, we zitten op een doodlopende weg met drie boerderijen.
• Alle kamers moeten voorzien zijn van coax-aansluiting (ja echt)
Wij gebruiken alleen gas voor koken, warm water is elektrisch of met hout. In het nieuwe huis zonnecollectoren en een cv-houtkachel. Waarbij we in het voorjaar/zomer de helft van de zonnecollectoren af moeten dekken.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 14:15 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Ben wel een aantal keer bij jou door de regio gereden. Mooie regio wel. Gas in het buitengebied was daar ook niet, dus werd dat een gastank, en een generator was ook geen overbodige luxe.
quote:Op vrijdag 5 mei 2023 08:35 schreef Managarm het volgende:
Leuk detail: het blijkt dus dat de prijs van zand hetzelfde is als je het ook laat bezorgen, voor jan lul met kruiwagen die kuthelling opgereden.
Af moeten dekken?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 14:23 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij gebruiken alleen gas voor koken, warm water is elektrisch of met hout. In het nieuwe huis zonnecollectoren en een cv-houtkachel. Waarbij we in het voorjaar/zomer de helft van de zonnecollectoren af moeten dekken.
Ja, met twee zonnecollectoren (panelen voor warm water) in de lente/zomer krijg je teveel warm water en gaat het kokende water door het overdrukventiel eruit. Dus in de zomer proberen we dat dan te voorkomen door een van panelen af te dekken. Dat vertelde de verkoper mij, als je hier rond rijdt in de zomer dan zie je dit bij meerdere huizen.quote:
Hahaha, dat was behang. Ooit een keer gekocht en na het kopen was ie opeens verdwenen vanaf de website. Ik ga er nog even over nadenken, wel een leuke optie om weer zoiets te doen. Alleen hebben we nu iets minder ononderbroken muren.quote:Op woensdag 10 mei 2023 15:34 schreef Questular het volgende:
Waar in het nieuwe huis komt een Maiden muurschildering?
Het is echt superzwaar maar we redden het wel, we zijn doorzetters!quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:01 schreef flipsen het volgende:
Wat ontzettend naar voor jullie om daar te moeten wonen. We leven allemaal mee hoor!
We hebben drie huizen gekocht die we gaan verhuren. Ik zou voor thuiswerken kiezen, camping is hard werken voor weinig. De eerste is inmiddels klaar om verhuurd te worden. We hebben wel wat geld achter de hand, huis goed verkocht en erfenis.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 11:35 schreef Nismo1991 het volgende:
Gaaf project en wat een omgeving !
Nu een oer Nederlandse vraag, gaan jullie daar nog iets doen om van te kunnen leven of hebben jullie genoeg achter de hand ? Wij willen ook dolgraag naar het buitenland (Italië, Frankrijk, Spanje) maar zitten erg te dubben over hoe rond te komen… camping, b&b, thuiswerken… zijn er nog niet over uit.
We gaan wel een huis bouwen (maar ik volg een beetje de tijdlijn van de foto's). Maar op dat moment was alles een verbetering, als je in een tent woont zonder douche en toilet dan is alles beter dan niets.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 17:26 schreef Piles het volgende:
Tof om te zien hoe jullie het allemaal aanpakken.
Vooral de hooibaal oplossing![]()
Lekker contrast ook wel met Nederland, waar iedereen direct een perfect huis wil. Hoeft dus helemaal niet.
Toen wel, onze woonkamer zit nu in de schuur. Soms slapen we er nog in de zomer.quote:Op zondag 14 mei 2023 12:37 schreef Blues het volgende:
Wow die schapencaravan had niet groter moeten zijn!
Daar wonen jullie nu in?
Ja, echt niet normaal. Ik had van die Elho kweekbakken en die hebben alleen in het voorjaar in de kas gestaan (twee jaar). De kunststof kap verpulverde gewoon toen ik die oppakte. Die zon is echt dodelijk voor alles.quote:
Bizar, dat is best stevig spul.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 16:07 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, echt niet normaal. Ik had van die Elho kweekbakken en die hebben alleen in het voorjaar in de kas gestaan (twee jaar). De kunststof kap verpulverde gewoon toen ik die oppakte. Die zon is echt dodelijk voor alles.
Ja, het wordt hier goed warm. Af en toe 45 graden in de zomer maar we zitten gelukkig op een terrein waar er bijna altijd een beetje wind staat. Als er geen wind is met 45 graden dan zit ik naast de aircoquote:Op dinsdag 16 mei 2023 17:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Bizar, dat is best stevig spul.
Ik ben hoogzomer in Castello Branco en Evora geweest en ik heb het nooit zo warm gehad. Niet te doen man.
We rookten toen nog en durfden dat daar gewoon niet te doen uit angst om brand te veroorzaken. En dat is toch alweer 14 opwarming van de aarde-jaren geleden.
Je bent de aardappels ook al aan het voorgaren?quote:Op woensdag 17 mei 2023 13:32 schreef Managarm het volgende:
40 graden buiten en tijd voor een siesta, ik had het nog niet warm genoeg blijkbaar.
[ afbeelding ]
Dan had ik ze buiten moeten zetten, had je aan het einde van de dag aardappelkrenten gehad.quote:Op woensdag 17 mei 2023 13:37 schreef golfer het volgende:
[..]
Je bent de aardappels ook al aan het voorgaren?
Redelijk, het kan beter. Die taal is echt moeilijk, en de uitspraak is vaak heel anders dan je zou verwachten.quote:Op woensdag 17 mei 2023 15:51 schreef Barry1986 het volgende:
Erg leuk om dit te volgen! Hoe is het met jullie portugese taal gesteld?
Ja, van onze vaders was geen prettig nieuws. Maar het is inmiddels drie jaar geleden, mijn moeder heeft het goed naar haar zin in het verzorgingshuis.quote:Op woensdag 17 mei 2023 21:31 schreef yinu het volgende:
Zo’n fijn project dit!
Warm weer lijkt me echt heerlijk op dit moment dat er hier nog nachtvorst voorspeld wordt. Maar aan de andere kant vind ik temperaturen van boven de 35 graden ook echt vreselijk…
Ik zou wel in de koude maanden in een warm land willen overwinteren en dan hier zijn als het zomer is. Maar ja, werk en familie enzo. Als ik dat zo lees over jullie, met oude ouders, is dat ook best heftig af en toe.
Dat kattengrit ernaastquote:Op zaterdag 20 mei 2023 09:15 schreef Managarm het volgende:
WC 2.0, met scheiding tussen vloeistoffen en vast. Dat is de wc die we nog steeds gebruiken, nu wel met toiletbril.
[ afbeelding ]
Je moet geluk hebben om iets te vinden tegen een redelijke prijs. De hoeveelheid mensen die hier zijn aangekomen in de afgelopen twee jaar is echt gigantisch. Dat heeft ook zijn invloed gehad op de prijzen van onroerend goed. Wij wilden iets meer grond omdat je met een paar duizend vierkante redelijk dicht op je buren zit.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 12:52 schreef Faithy het volgende:
He, buurman/vrouw. Werd op dit topic gewezen vanuit een andere plek.
Leuk om te lezen en volgen.
Ben zelf in februari van dit jaar naar Portugal verhuisd en wij zijn nog op zoek naar iets om te kopen. We wonen nu nog even net ten zuiden van Porto in een huurhuis en nu allerlei dingen wel wat geregeld en gesetteld zijn beginnen we dit weekend ook met officieel zoeken naar wat om te kopen en naar onze zin te verbouwen. Onze situatie is wel iets anders aangezien we beide gewoon nog fulltime werken vanuit huis, al heeft mijn man wel zijn kantoor in Porto.
We zoeken niet echt 3.5 hectare, althans, voor het juiste huis zullen we wel zien hoeveel we mee eindigen, maar vooralsnog gaan we voor 2000/3000m3 ongeveer. We hebben een paar regios in de bovenste helft van het land waar we naar kijken, rondom Castelo Branco em Sertã onder andere, maar ook Geres en de heuvels rond Vila Real vinden we prachtig!
Lange lijst, mijn lijst was een heel stuk korter in 2016-2019. Het eerste stuk waar we ooit een bod hebben gedaan was 18 hectare (12 hectare rots). We wilden er huisjes neerzetten voor toerisme, informatie opgevraagd bij de gemeente.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 13:33 schreef motorbloempje het volgende:
Edit: Oh, oeps! M'n andere account is ingelogd op deze laptop!![]()
Dat de prijzen de afgelopen jaren zijn gestegen is geen verrassing. Dat wisten we toen we in oktober vorig jaar ons huis te koop zettentoch is er nog wel genoeg in onze prijsklasse te vinden, en we hebben geen haast. Is ook de reden dat we eerst hier zijn gaan huren zodat we niet vanuit het buitenland (we zaten in Engeland hiervoor) allerlei gokken en beslissingen hoefden te maken en er zo heen kunnen mochten we wat voorbij zien komen waarvan we zeggen 'ja, da's voor ons'; onze idealista lijst is op dit moment zo'n 160 huizen lang, maar als we echt kritisch gaan kijken gaat daar waarschijnlijk zonder kijken zeker 50% zo van weg weer.
We zitten hier prima vooralsnog, we gaan vaak Porto in ook voor onze taalcursus! Hoe is de taal bij jullie gevorderd?
Hey MoBloquote:Op zaterdag 20 mei 2023 13:33 schreef motorbloempje het volgende:
Edit: Oh, oeps! M'n andere account is ingelogd op deze laptop!![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |