quote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:51 schreef Managarm het volgende:
[..]
De ezels zeggen hoi, heb je toevallig iets te snacken?
[ afbeelding ]
Ja, ze is altijd een klein hoopje stinkende kat. Ze laat alles lopen zodra de auto begint te rijden. Gelukkig is het een keer per jaar, alhoewel het vorig jaar twee keer was want ze had een abces aan de zijkant van haar kop. Na een paar dagen was ze weer een vrolijke kat.quote:
Dan wachten we tot de buurman met de burgemeester heeft gebeld en dan komt er een lokale boer met een aanhanger grind/zand en trekt de boel weer recht. Nou ja buurman, hij woont in het dorp maar is eigenaar van de boerderij naast ons. Is er elke dag, heeft vroeger in Duitsland gewerkt. Spreekt nog een paar woorden Duits.quote:Op donderdag 15 juni 2023 19:36 schreef yinu het volgende:
Misschien een domme vraag, maar wat doe je dan? Als het zand weggespoeld is?
Inderdaad tegen de vliegen, vliegengordijn. We hebben ze laatst groot ingekocht, ze raken ze nog wel eens kwijt en maken ze stuk. Er zijn nu zoveel vliegen dat we ezels insmeren met speciaal spul wat de veearts gaf, hebben ze veel minder vliegen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 09:33 schreef yinu het volgende:
En die hippe franjes op hun voorhoofd, zijn die tegen de vliegen? Of is het de ezel-Ibiza-festival-trend van 2023?
Wat niet uit de lengte komt, komt uit de breedtequote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:27 schreef Managarm het volgende:
Vandaag boodschappen gedaan, op alle schappen staat nu netjes vermeld dat het artikel onder de btw-vrije regeling valt. Portugal heeft ervoor gekozen om de bevolking te helpen door de BTW op essentiële boodschappen (geen alcohol) tijdelijk te schrappen (kijk, het kan dus wel).
De prijs van een tostibrood (dus gewoon wit fabrieksbrood) is weer onder de euro.
Die plastic tank is dan tegen lekken? Is dat niet iets wat je stiekem gewoon zou moeten willen?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 10:19 schreef Managarm het volgende:
De aanleg van de riolering, die komt in de fundering te liggen dus die moet als eerst
[ afbeelding ]
Onze "sceptic" tank, de regelgeving is nogal vaag. Heel veel mensen denken dat je verplicht bent om een plastic tank te gebruiken, dat hoeft dus niet als het maar 50 meter van water/weg af is.
[ afbeelding ]
Er ligt een meter aan grind in, eerst grof en dan fijn.
[ afbeelding ]
Aan de zijkanten ga ik Vetiver zetten en wat boompjes. Die gaan het afvalwater reinigen. Als eerste heb ik er een paar kruiwagens ezelmest in gegooid, in de ezelmest zitten wormen dus die gaan ervoor zorgen dat alles afgebroken worden (vermicomposten).
Ik heb geen reukvermogen maar Liesbeth zegt dat je het alleen ruikt als je er echt boven gaat hangen. Er komt een klep op zodat deze afgesloten kan worden. Nu wonen er al mussen in, die bouwen echt overal een nest.
Ja, dat is tegen lekken. Maar als je genoeg planten om je tank heen zat dan gaat dat vanzelf. Een ecologische versie is een rietbed, werkt goed maar zoiets goedgekeurd krijgen heeft veel voeten in de aarde. We houden het simpel. Er komt een citroen, Vetiver en ik heb al een Paulownia neergezet (een snelgroeiende boom).quote:Op zondag 18 juni 2023 12:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die plastic tank is dan tegen lekken? Is dat niet iets wat je stiekem gewoon zou moeten willen?
Waar gaat je overstort naartoe? Ga je iets doen met je restwater?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 10:19 schreef Managarm het volgende:
De aanleg van de riolering, die komt in de fundering te liggen dus die moet als eerst
[ afbeelding ]
Onze "sceptic" tank, de regelgeving is nogal vaag. Heel veel mensen denken dat je verplicht bent om een plastic tank te gebruiken, dat hoeft dus niet als het maar 50 meter van water/weg af is.
[ afbeelding ]
Er ligt een meter aan grind in, eerst grof en dan fijn.
[ afbeelding ]
Aan de zijkanten ga ik Vetiver zetten en wat boompjes. Die gaan het afvalwater reinigen. Als eerste heb ik er een paar kruiwagens ezelmest in gegooid, in de ezelmest zitten wormen dus die gaan ervoor zorgen dat alles afgebroken worden (vermicomposten).
Ik heb geen reukvermogen maar Liesbeth zegt dat je het alleen ruikt als je er echt boven gaat hangen. Er komt een klep op zodat deze afgesloten kan worden. Nu wonen er al mussen in, die bouwen echt overal een nest.
Dat gaat de grond in, daarom staan alle planten eromheen. We zullen moeten kijken of het werkt, volgens de architect was dit de makkelijkste oplossing. Tevens doen de wormen in de bak hun werk. Er zit geen onderkant in, het zijn ringen met een meter grind onderin.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Waar gaat je overstort naartoe? Ga je iets doen met je restwater?
Wij hebben een (betonnen) septictank met twee compartimenten. De bacteriën die er in zitten, filteren de boel. De overstort komt uit boven de sloot. Je ruikt het amper als de tank open is, bijzonder wel.
Ah. Op die manier. Dat mag hier volgens mij niet. Slim om daar planten te zetten. Mest genoeg als het goed isquote:Op zondag 18 juni 2023 17:33 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dat gaat de grond in, daarom staan alle planten eromheen. We zullen moeten kijken of het werkt, volgens de architect was dit de makkelijkste oplossing. Tevens doen de wormen in de bak hun werk. Er zit geen onderkant in, het zijn ringen met een meter grind onderin.
Vetiver is een grassoort dat ook vaak gebruikt wordt voor waterzuivering. Riet is leuk maar als ik er een week niet ben is dat dood als het 40 graden is, Vetiver kan lange tijd zonder water indien nodig.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Onze vorige buren hebben een systeem aangelegd met riet ofzo dat het water filtert. Dat kunnen ze gebruiken voor de wasmachine, het toilet, etc. De nieuwe buren gruwelen daarvan. Ik zou het juist fantastisch vinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |