Als we ooit weer een normale oogst krijgen gaan we daar over nadenken.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:53 schreef 111210 het volgende:
Ideetje om olie aan wat fokkers te verkopen? Heb wel interesse in goede olie
quote:Op zondag 21 mei 2023 16:46 schreef Managarm het volgende:
Deze was ik helemaal vergeten.
We hebben een caravan met kattenluik, Zara wilt ook binnen. Nou ja, ze wilt voornamelijk de inhoud van het groene bakje! Dit heeft ze overigens maar twee keer gedaan, Ronya heeft het haar uitgelegd: het is Ronya's luik.
[ afbeelding ]
Mooi verhaal!quote:
In de toekomst gaan we daar nog naar kijken maar voorlopig moeten we het doen met een waterput en twee meertjes. Tegen het einde van de zomer is de waterput behoorlijk leeg maar komt goed. We gaan watertanks bouwen en voor water laten boren (100 meter diep).quote:Op woensdag 24 mei 2023 10:08 schreef Barry1986 het volgende:
[..]
Mooi verhaal!
Ik kom/kwam veel in Kreta en daar hadden ze overal irrigatie/waterslangen voor lokale bewatering van de bomen.
We gaan het verhuren, Portugezen houden er niet van om hun huis te verhuren. De huurdersbescherming is nogal hoog maar wij gaan werken met contracten van tussen de 3-12 maanden. Er is een grote vraag naar huurwoningen, dus daar spelen wij op in. Toen we bezig waren kwamen jonge Portugezen al vragen wanneer het verhuurd ging worden. Je betaald dan wel 30% belasting over je huurinkomsten maar daarentegen is de gezondheidszorg gratis, vinden het niet erg om belasting te betalen. Veel andere buitenlanders verhuren illegaal maar ik vind dat je best iets mag bijdragen aan het land waar je bent komen wonen.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:03 schreef Shivo het volgende:
Wat is je bedoeling met het opknappen van dat huisje in het dorp? Voor eigen gebruik of verkoop? Als het zo lang leeg heeft gestaan zal de lokale woningmarkt niet enorm dynamisch zijn lijkt me? Verder drie‘S voor je topic.
De twee ezels van onze buren speelden zeker met een lekke voetbal. Favoriet spel was om 1 bal in beide ezelmonden te nemen en samen rondjes te lopen. Heerlijk om te zien hoe speels ezels eigenlijk zijn.quote:Op donderdag 25 mei 2023 18:15 schreef Managarm het volgende:
Ik zocht een foto van Zara maar volgens Google Photos is dit een hond.
[ afbeelding ]
Ik ben gelijk naar hem toe gerend maar helaas hij wil geen bal halen.
Dank je, toevallig heb ik nog een voetbal liggen. Gekocht voor Zara maar ze is bang van een voetbalquote:Op donderdag 25 mei 2023 20:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
De twee ezels van onze buren speelden zeker met een lekke voetbal. Favoriet spel was om 1 bal in beide ezelmonden te nemen en samen rondjes te lopen. Heerlijk om te zien hoe speels ezels eigenlijk zijn.
Ik vind je updates echt leuk. Leuk dat het op chronologische volgorde gaat.
Heb je misschien een plattegrond van jullie terrein met bebouwing?
De buurezels speelden ook met van die oranje verkeerspionnen en dikke stokken. Fascinerend om te zien. Helaas zijn ze weg, we missen ze echt.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:58 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dank je, toevallig heb ik nog een voetbal liggen. Gekocht voor Zara maar ze is bang van een voetbal.
Ik zal deze eens aan de ezels geven, ze waren vanavond baldadig. Beetje speels bijten in elkaar maar wel tegelijkertijd kroeltjes proberen te bietsen, daar waag ik me niet aan. Rustig afgewacht tot ze uitgeraasd waren en Doro haar oren geaaid, daar worden ze echt blij van. Ed stond een beetje gras te eten verderop, geen interesse.
Voor de plattegrond moet ik even wat werk doen, wil het zo duidelijk mogen maken.
Ja, en die hügel heeft nog een ander doel. Het plastic loopt door dus de hügel houdt ook de kas op zijn plaats.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 20:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Toffe kas. Slim gedaan ook met die hugel, vooral in een omgeving waar weinig regen valt.
Locatie nieuwe huis is het hoogste punt, terras 8 en 13 liggen lager. Terras 7 en 8 liggen hoger dan 6. Terras 1 en 7 liggen op hetzelfde niveau. In feite bestaat terras 7 uit 2 delen, het laagste gedeelte, een stuk achter de kas ligt gelijk aan terras 1.quote:Op zondag 28 mei 2023 11:04 schreef yinu het volgende:
Oh super die plattegrond. En loopt het terrein op of af vanaf terras 1 naar 13? Op de een of andere manier denk ik dat terras 6 het hoogste punt is, maar ik weet niet precies waarom…
Aha! Duidelijk.quote:Op zondag 28 mei 2023 11:22 schreef Managarm het volgende:
[..]
Locatie nieuwe huis is het hoogste punt, terras 8 en 13 liggen lager. Terras 7 en 8 liggen hoger dan 6. Terras 1 en 7 liggen op hetzelfde niveau. In feite bestaat terras 7 uit 2 delen, het laagste gedeelte, een stuk achter de kas ligt gelijk aan terras 1.
Aan de onderkant van het terrein loopt een riviertje langs de grens van ons terrein, dat is het laagste punt.
Liesbethquote:Op zaterdag 27 mei 2023 21:14 schreef Managarm het volgende:
De gevraagde plattegrond, Liesbeth heeft haar best gedaan. Ik ben niet zo handig met tekensoftware, dan gaan er dingen vliegen. Ik ben gewoon te lomp daarvoor denk ik, ik ben de persoon die die lipjes van blikjes trekt als ik die probeer te openen.
Elke terras heeft een hoogteverschil van ongeveer 2 meter met het terras erboven.
[ afbeelding ]
Oh ja, en de twee meertjes liggen lager dan rest, een stuk lager. Langs het kleinste meertje loopt een paadje naar beneden dat rechts van het ezelshuisje uitkomt. Komt uit op een pad dat in het verlengde van de steile ingang ligt.quote:
Dat hadden wij ook hoor, af en toe worden we wel een beetje moe van de hoeveelheid werk die er nog ligt. Maar we hebben water, elektriciteit en internet, dus het belangrijkste is er. Dat water was echt een goede keuze achteraf gezien (wel duur, over 500 meter een waterleiding laten leggen, ruim 6000 euro). De eerste anderhalve maand moesten we water uit het dorp halen, dat begon echt vervelend te worden. Vooral omdat de weg vaak open lag voor de waterleiding dus dan moesten we lopen met 20 liter water.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 08:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hele mooie omgeving. Klinkt wel echt als een mega-project. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen
In de toekomst wel, eerst nog even wat werk hier op de boerderij afmaken. Naast het verhuren van huizen wil Liesbeth voor de afwisseling wat kluswerk gaan doen, anders zit je ongemerkt zo een paar weken op je boerderij (we doen eens in de twee/drie weken boodschappen dus dat komt wel eens voor).quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:35 schreef golfer het volgende:
Handige Liesbeth!![]()
Is ze ook in te huren voor klussen?
quote:Op zaterdag 3 juni 2023 13:23 schreef Managarm het volgende:
() ja maar dit is een zomerstorm, geen regen.
Pics?quote:Op zaterdag 3 juni 2023 13:23 schreef Managarm het volgende:
Ik denk dat ik deze foto al eerder gepost heb maar ja, hij hoort bij het verhaal
afbeelding ]
Twee minuten later kwam er een storm langs en ging de tent letterlijk de lucht in, stond Liesbeth daar helemaal naakt.
quote:Op zaterdag 3 juni 2023 16:50 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik was bezig om achter een tent aan te rennen, die krengen zijn verdomd snel.
In dat huis? Nee, dat gaan we normaal langdurig verhuren. Ik ga geen ontbijtjes klaar maken, dat kan ik niemand aandoen. Initieel wilden we een paar vakantiehuisjes op de boerderij bouwen maar na Covid hebben we dat idee uit het raam gegooid.quote:Op zondag 4 juni 2023 13:21 schreef nils7 het volgende:
Ga je daar een B&B beginnen of hoe moet ik dit zien?
Dat is Liesbeth's tuin, ik heb een andere kleurquote:
Ik heb Ed een bal gegeven maar voorlopig vond ie het nog niets. Eng ding, hij is al schoppend weggerend.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
De twee ezels van onze buren speelden zeker met een lekke voetbal. Favoriet spel was om 1 bal in beide ezelmonden te nemen en samen rondjes te lopen. Heerlijk om te zien hoe speels ezels eigenlijk zijn.
quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:58 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik heb Ed een bal gegeven maar voorlopig vond ie het nog niets. Eng ding, hij is al schoppend weggerend.
Van de week met onze architect gesproken, de aansluiting voor het gas is niet meer nodig. Prettig, scheelt mij een hoop werk (gasleiding naar rand terrein trekken over 50 meter).quote:Op vrijdag 5 mei 2023 14:03 schreef Managarm het volgende:
[..]
[Voorbereiding op aansluiting natuurlijk gas moet aanwezig zijn (dat betekent gaspijp van rand terrein tot huis, dat is toch meer dan 50 meter). Gas gaat hier nooit komen, we zitten op een doodlopende weg met drie boerderijen.
De ezels zeggen hoi, heb je toevallig iets te snacken?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:46 schreef Mushanga71 het volgende:
Wat ontzettend leuk hoe jullie het allemaal doen en hoe je het verslag schrijft. Ik lees met veel plezier mee!
En die ezels
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:51 schreef Managarm het volgende:
[..]
De ezels zeggen hoi, heb je toevallig iets te snacken?
[ afbeelding ]
Ja, ze is altijd een klein hoopje stinkende kat. Ze laat alles lopen zodra de auto begint te rijden. Gelukkig is het een keer per jaar, alhoewel het vorig jaar twee keer was want ze had een abces aan de zijkant van haar kop. Na een paar dagen was ze weer een vrolijke kat.quote:
Dan wachten we tot de buurman met de burgemeester heeft gebeld en dan komt er een lokale boer met een aanhanger grind/zand en trekt de boel weer recht. Nou ja buurman, hij woont in het dorp maar is eigenaar van de boerderij naast ons. Is er elke dag, heeft vroeger in Duitsland gewerkt. Spreekt nog een paar woorden Duits.quote:Op donderdag 15 juni 2023 19:36 schreef yinu het volgende:
Misschien een domme vraag, maar wat doe je dan? Als het zand weggespoeld is?
Inderdaad tegen de vliegen, vliegengordijn. We hebben ze laatst groot ingekocht, ze raken ze nog wel eens kwijt en maken ze stuk. Er zijn nu zoveel vliegen dat we ezels insmeren met speciaal spul wat de veearts gaf, hebben ze veel minder vliegen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 09:33 schreef yinu het volgende:
En die hippe franjes op hun voorhoofd, zijn die tegen de vliegen? Of is het de ezel-Ibiza-festival-trend van 2023?
Wat niet uit de lengte komt, komt uit de breedtequote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:27 schreef Managarm het volgende:
Vandaag boodschappen gedaan, op alle schappen staat nu netjes vermeld dat het artikel onder de btw-vrije regeling valt. Portugal heeft ervoor gekozen om de bevolking te helpen door de BTW op essentiële boodschappen (geen alcohol) tijdelijk te schrappen (kijk, het kan dus wel).
De prijs van een tostibrood (dus gewoon wit fabrieksbrood) is weer onder de euro.
Die plastic tank is dan tegen lekken? Is dat niet iets wat je stiekem gewoon zou moeten willen?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 10:19 schreef Managarm het volgende:
De aanleg van de riolering, die komt in de fundering te liggen dus die moet als eerst
[ afbeelding ]
Onze "sceptic" tank, de regelgeving is nogal vaag. Heel veel mensen denken dat je verplicht bent om een plastic tank te gebruiken, dat hoeft dus niet als het maar 50 meter van water/weg af is.
[ afbeelding ]
Er ligt een meter aan grind in, eerst grof en dan fijn.
[ afbeelding ]
Aan de zijkanten ga ik Vetiver zetten en wat boompjes. Die gaan het afvalwater reinigen. Als eerste heb ik er een paar kruiwagens ezelmest in gegooid, in de ezelmest zitten wormen dus die gaan ervoor zorgen dat alles afgebroken worden (vermicomposten).
Ik heb geen reukvermogen maar Liesbeth zegt dat je het alleen ruikt als je er echt boven gaat hangen. Er komt een klep op zodat deze afgesloten kan worden. Nu wonen er al mussen in, die bouwen echt overal een nest.
Ja, dat is tegen lekken. Maar als je genoeg planten om je tank heen zat dan gaat dat vanzelf. Een ecologische versie is een rietbed, werkt goed maar zoiets goedgekeurd krijgen heeft veel voeten in de aarde. We houden het simpel. Er komt een citroen, Vetiver en ik heb al een Paulownia neergezet (een snelgroeiende boom).quote:Op zondag 18 juni 2023 12:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die plastic tank is dan tegen lekken? Is dat niet iets wat je stiekem gewoon zou moeten willen?
Waar gaat je overstort naartoe? Ga je iets doen met je restwater?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 10:19 schreef Managarm het volgende:
De aanleg van de riolering, die komt in de fundering te liggen dus die moet als eerst
[ afbeelding ]
Onze "sceptic" tank, de regelgeving is nogal vaag. Heel veel mensen denken dat je verplicht bent om een plastic tank te gebruiken, dat hoeft dus niet als het maar 50 meter van water/weg af is.
[ afbeelding ]
Er ligt een meter aan grind in, eerst grof en dan fijn.
[ afbeelding ]
Aan de zijkanten ga ik Vetiver zetten en wat boompjes. Die gaan het afvalwater reinigen. Als eerste heb ik er een paar kruiwagens ezelmest in gegooid, in de ezelmest zitten wormen dus die gaan ervoor zorgen dat alles afgebroken worden (vermicomposten).
Ik heb geen reukvermogen maar Liesbeth zegt dat je het alleen ruikt als je er echt boven gaat hangen. Er komt een klep op zodat deze afgesloten kan worden. Nu wonen er al mussen in, die bouwen echt overal een nest.
Dat gaat de grond in, daarom staan alle planten eromheen. We zullen moeten kijken of het werkt, volgens de architect was dit de makkelijkste oplossing. Tevens doen de wormen in de bak hun werk. Er zit geen onderkant in, het zijn ringen met een meter grind onderin.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Waar gaat je overstort naartoe? Ga je iets doen met je restwater?
Wij hebben een (betonnen) septictank met twee compartimenten. De bacteriën die er in zitten, filteren de boel. De overstort komt uit boven de sloot. Je ruikt het amper als de tank open is, bijzonder wel.
Ah. Op die manier. Dat mag hier volgens mij niet. Slim om daar planten te zetten. Mest genoeg als het goed isquote:Op zondag 18 juni 2023 17:33 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dat gaat de grond in, daarom staan alle planten eromheen. We zullen moeten kijken of het werkt, volgens de architect was dit de makkelijkste oplossing. Tevens doen de wormen in de bak hun werk. Er zit geen onderkant in, het zijn ringen met een meter grind onderin.
Vetiver is een grassoort dat ook vaak gebruikt wordt voor waterzuivering. Riet is leuk maar als ik er een week niet ben is dat dood als het 40 graden is, Vetiver kan lange tijd zonder water indien nodig.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Onze vorige buren hebben een systeem aangelegd met riet ofzo dat het water filtert. Dat kunnen ze gebruiken voor de wasmachine, het toilet, etc. De nieuwe buren gruwelen daarvan. Ik zou het juist fantastisch vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |