abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209226846
Dit is een loquat, Portugese naam Nespereira. We hebben vier van deze bomen staan, waarvan 3 grote bomen. De vierde was een kleintje maar een stel vandalen hebben die een beetje vermoord, de ezels. De boom leeft nog wel maar heeft nog maar 1 tak.

Het fruit, wat naar abrikoos smaakt maar wel drie pitten per vrucht heeft, weinig vruchtvlees dus. Ze bederven snel dus je ziet ze niet in Nederland.

We hadden er erg veel ,wat naar vrienden gegaan. Rest proberen te ruilen maar Facebook Messenger werkte niet mee (ja dat wordt hier nog gebruikt). We kregen in Februari 2021 de berichten binnen van mensen die wilden ruilen. De oogst was in Juni 2020.

Dit is het enige jaar dat we fruit van de bomen hebben gehad, de andere twee jaren heeft het gevroren nadat de boom gebloeid had, erg vervelend want het fruit is lekker.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 22-05-2023 09:28:45 ]
  zondag 21 mei 2023 @ 15:36:38 #102
207727 Smallish
Kleintje!
pi_209229306
Wat een leuk Topic. *O* Zie het nu pas…. o|O
Is dat zo?
pi_209230309
Deze was ik helemaal vergeten.

We hebben een caravan met kattenluik, Zara wilt ook binnen. Nou ja, ze wilt voornamelijk de inhoud van het groene bakje! Dit heeft ze overigens maar twee keer gedaan, Ronya heeft het haar uitgelegd: het is Ronya's luik.

[ Bericht 5% gewijzigd door Managarm op 22-05-2023 08:54:57 ]
pi_209236688
Herfst op ons terrein

Deze beestjes kom je tegen wanneer het regent, een vuursalamander

Ezels komen altijd helpen als je bezig bent

pi_209247310
In November/December is het tijd om onze olijven te gaan oogsten. We hebben iets van 70 olijfbomen waarvan een groot deel meer dan 100 jaar oud is. Er zitten echt grote bomen tussen. Van de grootste boom kwam 90 kilo aan olijven.

We snoeien de olijven tegelijkertijd, is makkelijker plukken als de tak op de grond ligt. Via onze buurman het telefoonnummer van een man gekregen die de olijven ophaalt en de olijfolie terugbrengt. Kost je 10% van de olijfolie. In totaal hebben we 1200 kilo olijven geplukt, we hadden 100 liter olijfolie. Dat had meer kunnen zijn maar we leveren onze olijven vuil met blaadjes ertussen in, dat kost je ook 10%.

De olijfolie wordt warm geperst. hogere opbrengst ten opzichte van koude persing. Ook kan je met de zogenaamde virgin olijfolie niet frituren en wij gebruiken onze olijfolie zelf. Een kennis van ons die een boek over olijfolie heeft geschreven omschreef onze olijfolie als zacht, ideaal voor bijvoorbeeld vis. Hij kon wel proeven dat het niet koud geperst was, dan zou de smaak gelijk aan de geur moeten zijn.

Ik ben echt een barbaar wat dat betreft want ik proef het verschil niet met dat soort dingen, kan iets te maken hebben met het feit dat ik geboren ben zonder reukvermogen ;) .

In 2021 hebben we geen olijven geplukt, geen tijd voor en we hadden nog genoeg olijfolie. In 2022 heb ik een apparaat gekocht om te plukken, toen heb ik het alleen gedaan. Opbrengst door extreme droogte: 27 liter. Het was in Apil/Mei al ruim 35 graden en hoger. Nu staat alles in bloei en ziet het er goed uit maar als het zo droog blijft wordt het komend jaar weer een rukjaar voor olijven.

Een van onze grote bomen

Zara ligt vast, ze kan met bepaalde honden niet overweg en we hebben tijdens het olijven oogsten niet de tijd om haar op te gaan halen.

De eerste persing, 35 liter olijfolie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Managarm op 23-05-2023 08:18:36 ]
pi_209247595
Ideetje om olie aan wat fokkers te verkopen? Heb wel interesse in goede olie :D
  dinsdag 23 mei 2023 @ 08:53:57 #107
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209247602
Eigen olijfolie O+
Spoilers!
pi_209247809
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 08:53 schreef 111210 het volgende:
Ideetje om olie aan wat fokkers te verkopen? Heb wel interesse in goede olie :D
Als we ooit weer een normale oogst krijgen gaan we daar over nadenken.
pi_209248107
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 16:46 schreef Managarm het volgende:
Deze was ik helemaal vergeten.

We hebben een caravan met kattenluik, Zara wilt ook binnen. Nou ja, ze wilt voornamelijk de inhoud van het groene bakje! Dit heeft ze overigens maar twee keer gedaan, Ronya heeft het haar uitgelegd: het is Ronya's luik.

[ afbeelding ]
:D
pi_209252221
Het is dus begin December 2020 en opeens begint de winter, November was een heerlijke maand. Een Portugese kennis van ons noemt November de laatste zomermaand :) .

En opeens was het dus retekoud 's nachts, onze Netatmo heeft -8.5 celsius gemeten (meerdere nachten). Het was dus de koudste winter in heel Portugal in 40 jaar. Zelfs in de Algarve had het gevroren. Ik ben redelijk wat planten kwijt geraakt door de aanhoudende vorst in de nacht. Jonge plantjes en boompjes kunnen daar niet zo goed tegen.

Aangezien we nog geen houtkachel hadden verwarmden we de boel met een petroleumkachel. Hele dikke trui aan want om het half uur moet de kachel uit want dan wordt de co2 te hoog (met ventilatie).

Ronya vond de kachel een briljant idee, de foto is overigens uit Maart 2020.

Honden uitlaatrondje was spookachtig. Ronya loopt altijd mee tegenwoordig, ze wijst de weg.

pi_209260296
Voor het bouwen van het huis zaten we nu in de tweede fase, de architect maakt de uitgebreide tekeningen. We hadden dus wat tijd over dus dachten we: laten we een huis kopen en opknappen en verhuren.

Ik heb dus voor het eerst in mijn leven een huis gekocht (een terrein is geen huis). Voor 16.000 euro ben ik de eigenaar geworden van deze dorpswoning.

Iets van 90 m2, en het huis heeft 4 huisnummers. Onze buurvrouw daar vertelde ons dat er vroeger 2 winkels en twee gezinnen woonden (hoe dan?). Het huis heeft dus 4 buitendeuren op de begane grond.

Er moet wel wat werk aan gebeuren maar over het algemeen ziet het er redelijk uit, het dak moet wel een keer vervangen worden (houtworm/boktor).

Woonkamer

De waterleidingen moeten vervangen worden, er komt bruin water uit de leidingen. Het huis heeft denk ik 30 jaar leeg gestaan. Ook de bedrading van de elecitriciteit moet vervangen worden, de huidige bedrading is 1mm.

Electriciteit moet opnieuw aangesloten worden, dat moet ik dus ook nog regelen. Het is dus redelijk wat werk maar we huren iemand in om ons te helpen.
pi_209260341
Ondertussen hadden we tweedehands twee deuren op de kop getikt voor de schuur.

Dit was de deur waar Liesbeth het gat voor de hooibalen in gemaakt had.

Even een terugblik.. onze eerste "deur" in ons keukentje

[ Bericht 3% gewijzigd door Managarm op 24-05-2023 12:42:39 ]
pi_209261192
quote:
0s.gif [b]Op

De eerste persing, 35 liter olijfolie.

[ afbeelding ]
Mooi verhaal!
Ik kom/kwam veel in Kreta en daar hadden ze overal irrigatie/waterslangen voor lokale bewatering van de bomen.
pi_209262020
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:08 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
Mooi verhaal!
Ik kom/kwam veel in Kreta en daar hadden ze overal irrigatie/waterslangen voor lokale bewatering van de bomen.
In de toekomst gaan we daar nog naar kijken maar voorlopig moeten we het doen met een waterput en twee meertjes. Tegen het einde van de zomer is de waterput behoorlijk leeg maar komt goed. We gaan watertanks bouwen en voor water laten boren (100 meter diep).

De afvoer van het nieuwe huis komt in het meertje terecht dus die zal iets voller worden hopelijk. In de toekomst komt er nog een watertank tussen maar ja, vier handen en heel erg veel werk.
pi_209272758
Omdat het toch retekoud was in het hokje in December zijn we in Januari begonnen met het isoleren van het hokje. Isolatie werkt redelijk goed, het is minder koud. In de zomer wordt het nu pas na 15:00 echt warm en we hebben een mobile airco, anders wordt het 35 graden binnen om 16:00 en dat is toch warmpjes.

[ Bericht 8% gewijzigd door Managarm op 25-05-2023 09:36:01 ]
pi_209276225
Wat is je bedoeling met het opknappen van dat huisje in het dorp? Voor eigen gebruik of verkoop? Als het zo lang leeg heeft gestaan zal de lokale woningmarkt niet enorm dynamisch zijn lijkt me? Verder drie ^O^ ‘S voor je topic.
Jesus saves but death prevails.
pi_209277263
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:03 schreef Shivo het volgende:
Wat is je bedoeling met het opknappen van dat huisje in het dorp? Voor eigen gebruik of verkoop? Als het zo lang leeg heeft gestaan zal de lokale woningmarkt niet enorm dynamisch zijn lijkt me? Verder drie ^O^ ‘S voor je topic.
We gaan het verhuren, Portugezen houden er niet van om hun huis te verhuren. De huurdersbescherming is nogal hoog maar wij gaan werken met contracten van tussen de 3-12 maanden. Er is een grote vraag naar huurwoningen, dus daar spelen wij op in. Toen we bezig waren kwamen jonge Portugezen al vragen wanneer het verhuurd ging worden. Je betaald dan wel 30% belasting over je huurinkomsten maar daarentegen is de gezondheidszorg gratis, vinden het niet erg om belasting te betalen. Veel andere buitenlanders verhuren illegaal maar ik vind dat je best iets mag bijdragen aan het land waar je bent komen wonen.
pi_209277289
Op onze schakelaars voor het water

Ik bewaak mijn eten, dat is wel een dingetje.. andere dieren moeten niet in de buurt van haar eten komen

pi_209278938
Ik zocht een foto van Zara maar volgens Google Photos is dit een hond.

Ik ben gelijk naar hem toe gerend maar helaas hij wil geen bal halen.
  donderdag 25 mei 2023 @ 20:41:58 #120
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209281117
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 18:15 schreef Managarm het volgende:
Ik zocht een foto van Zara maar volgens Google Photos is dit een hond.

[ afbeelding ]

Ik ben gelijk naar hem toe gerend maar helaas hij wil geen bal halen.
De twee ezels van onze buren speelden zeker met een lekke voetbal. Favoriet spel was om 1 bal in beide ezelmonden te nemen en samen rondjes te lopen. Heerlijk om te zien hoe speels ezels eigenlijk zijn.

Ik vind je updates echt leuk. Leuk dat het op chronologische volgorde gaat.

Heb je misschien een plattegrond van jullie terrein met bebouwing?
Spoilers!
pi_209281320
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 20:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
De twee ezels van onze buren speelden zeker met een lekke voetbal. Favoriet spel was om 1 bal in beide ezelmonden te nemen en samen rondjes te lopen. Heerlijk om te zien hoe speels ezels eigenlijk zijn.

Ik vind je updates echt leuk. Leuk dat het op chronologische volgorde gaat.

Heb je misschien een plattegrond van jullie terrein met bebouwing?
Dank je, toevallig heb ik nog een voetbal liggen. Gekocht voor Zara maar ze is bang van een voetbal :D.

Ik zal deze eens aan de ezels geven, ze waren vanavond baldadig. Beetje speels bijten in elkaar maar wel tegelijkertijd kroeltjes proberen te bietsen, daar waag ik me niet aan. Rustig afgewacht tot ze uitgeraasd waren en Doro haar oren geaaid, daar worden ze echt blij van. Ed stond een beetje gras te eten verderop, geen interesse.

Voor de plattegrond moet ik even wat werk doen, wil het zo duidelijk mogen maken.
  donderdag 25 mei 2023 @ 21:06:47 #122
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209281446
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 20:58 schreef Managarm het volgende:

[..]
Dank je, toevallig heb ik nog een voetbal liggen. Gekocht voor Zara maar ze is bang van een voetbal :D.

Ik zal deze eens aan de ezels geven, ze waren vanavond baldadig. Beetje speels bijten in elkaar maar wel tegelijkertijd kroeltjes proberen te bietsen, daar waag ik me niet aan. Rustig afgewacht tot ze uitgeraasd waren en Doro haar oren geaaid, daar worden ze echt blij van. Ed stond een beetje gras te eten verderop, geen interesse.

Voor de plattegrond moet ik even wat werk doen, wil het zo duidelijk mogen maken.
De buurezels speelden ook met van die oranje verkeerspionnen en dikke stokken. Fascinerend om te zien. Helaas zijn ze weg, we missen ze echt.

Rustig aan hoor met je plattegrond, het heeft geen haast. Ik ben gewoon nieuwsgierig ;)
Spoilers!
pi_209295107
Ondertussen was ook het dak van de ezelschuur vervangen en hadden we een zolder gemaakt in de grote schuur waar de douche staat.

Het dak van de ezelschuur was lek in een van de andere schuren. Onze spullen uit Nederland stonden al die tijd in een woning van onze buurman. Die was zo aardig geweest om gratis onze spullen op te slaan in een leegstaande woning van hem. Omdat we toch wat spullen misten hadden we besloten om de schuur voor het hooi te gebruiken om alle spullen op te slaan.

Voor het hooi hebben we aan de zijkant een afdak gemaakt.

pi_209299867
Het was mooi weer overdag in Januari dus gingen we een kas bouwen. Ik had in Nederland ook een tuinkas maar die is niet mee gekomen, ik denk dat het glas dat niet overleeft had.

We gingen een een zogenaamde geodome bouwen, de connectoren komen van BuildWithHubs. Als eerste wat voorbereidingen.

Binnen een uurtje heb je alleen dat ding wel in elkaar.

Alleen wij wilden de kas op een verhoging zetten van stenen zodat ie daar aan gezekerd kon worden. We hebben namelijk nog wel eens last van zeer harde wind, de tweede nacht in Portugal sliepen we in de tent en was de wind zo hard dat we letterlijk de tentstokken op ons hoofd kregen. De tent lag compleet plat. Toch knap van die tent die ie dat overleefde, als mensen begin je dan toch te twijfelen of je de juiste keuze gemaakt hebt.

Helaas ging de wind samenwerken met de zon en dit was het einde van de tent. De stokken gebruiken we nog in de tuin overigens.

Met zijn tweeën krijg je de kas niet op de stenen zonder dat ie instort dus bouwden we de kas andersom. Normaal gesproken begin je het met dak. Dit is een recept voor echtscheiding overigens, gelukkig zijn wij niet getrouwd.

We hebben dus de kas op twee lagen van betonstenen gezet, op de hoeken zijn de stenen gevuld en die staan met draadijzer in beton eronder. Die kas moest wel op zijn plek blijven.

Het plastic gaat erop

In April hebben we een hügel gemaakt rond de kas. Dat is een basis van boomstammen, takken en ander snoeiafval van groot naar klein maar daarop een laag grond gemengd met compost. Het idee erachter is dat het beter water beet houdt en doordat het langzaam composteert geeft de ondergrond langzaam voedingstoffen af.

Zara wilde niet helpen en is maar onder mijn stoel gaan liggen

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 27-05-2023 20:48:59 ]
pi_209299894
Foto uit de vorige post, dat groen op het hekwerk is een verhaal apart.

Zara sprong vrolijk over het hekwerk heen en ging er vandoor. We hadden verwacht dat ze dat niet zou doen als ze de andere kant niet zou zien. Dat maakt haar dus niets uit. Daarna hebben we het geprobeerd met een hek van 2 meter hoog, daar ging ze ook nog overheen. Ze springt vanuit zit over het normale hekwerk van 1.2 meter hoog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')