Welk park dan? Ik ben in Amersfoort opgegroeid en heb er een paar jaar geleden ook nog gewoond, maar je verhaal zegt me niets.quote:Op zondag 30 juni 2024 13:56 schreef Gjjberg het volgende:
Ik sluit zelfdoding in de bossen van Austerlitz toch niet uit, kom zelf uit Amersfoort en een aantal jaar geleden is vrijwel bij mij om de hoek in het park een stoffelijk overschot gevonden.
Even werd toen nog gedacht dat het Hanno kon zijn, maar het bleek te gaan om een man uit Hoevelaken die zichzelf van het leven had beroofd een paar jaar eerder. Ik moet daar zelf, en honderden met mij, met de hond wel minstens 1 keer per dag langsgelopen zijn.
Dit betreft een klein stadpark in dichte bebossing, dus ik acht het wel zeker mogelijk dat Hanno daar al jaren ongemerkt kan liggen.
Of hij is vrijwillig bij iemand in de auto gestapt en heeft zijn oude leven letterlijk achter zich gelaten.quote:Op zondag 30 juni 2024 14:44 schreef Michiel020 het volgende:
Zolang hij niet gevonden is staan alle scenario's open en kan je het niets uitsluiten. Toch denk ik dat door de tand des tijds een onvrijwillige vermissing het meest waarschijnlijke scenario is.
Wanneer je naar de context van de details kijkt, lijkt er een samenloop van toevalligheden geweest te zijn waarbij er een misdrijf heeft kunnen plaatsvinden zonder dat iemand iets gemeld heeft. Dat wil niet zeggen dat niemand iets gezien heeft maar het is in ieder geval niet gemeld. Dit belangrijke puzzelstukje ontbreekt en zou de sleutel kunnen zijn van het oplossen van dit mysterie.
Ja, kan me voorstellen, juist omdat het zulk toegankelijk en veel bezocht gebied is.quote:Op zondag 30 juni 2024 15:48 schreef Gjjberg het volgende:
Het was idd op het randje liendert/rustenburg. Voormalig waterwingebied, bleek uiteindelijk te gaan om een man uit Hoevelaken met zware psychische klachten.
Gaf een naar gevoel dat ik daar dagelijks op enkele meters langs gelopen was.
Was vroeger ook al. Zie ook hier, waar mensen in 2009 al klaagden over de parkeerwacht. https://www.dagjeweg.nl/r(...)litz#google_vignettequote:Op donderdag 11 juli 2024 18:01 schreef Michiel020 het volgende:
Tegenwoordig staat er in de zomermaanden een soort van parkeerwachter bij de uitgang van het parkeerterrein (half verkleed als een directeur van een circustheater) om een kleine donatie te vragen aan de bezoekers die met de auto zijn. Het is op basis vrijwilligheid en hij staat er meestal pas in de loop van middag. En dat is op het moment dat de meeste bezoekers met de auto's vertrekken. Ik heb niet de indruk dat het terrein bewaakt werd buiten bezoektijden.
Bij het napluizen van de lokale kranten ben ik niets tegen gekomen dat er op zou wijzen dat er parkeerwacht nodig zou moeten zijn (in de aanloop van april 2014). Er gebeurde weinig in dat gebied zover ik heb kunnen nagaan.
De auto werd toch door de vrouw en zoon van Hanno gevonden?quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:40 schreef Michiel020 het volgende:
Als er wel een actieve parkeerwacht geweest was dan kan je je afvragen of de auto van Hanno wel op die plek gevonden zou zijn. Een dag later.
- Omdat Hanno of diegene die de auto bestuurde niet bekend was met de andere parkeerplekken?quote:Op vrijdag 12 juli 2024 14:19 schreef Michiel020 het volgende:
Waarom is daar de auto niet aangetroffen?
Of omdat hij hem bewust zo geparkeerd heeft dat de auto vanaf de doorgaande weg zichtbaar was.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
- Omdat Hanno of diegene die de auto bestuurde niet bekend was met de andere parkeerplekken?
Bedoel je die 5 parkeerplaatsen parallel aan de N224 in de richting van Woudenberg, of die aan de Oude Driebergseweg (bij de kruising met de Traayweg, tegenover de Traayweg).quote:Op vrijdag 12 juli 2024 15:05 schreef Michiel020 het volgende:
Zet de verschillen maar eens op een rijtje. Ik ben benieuwd wat je ziet.
Ik zie niet in wat dat gaat brengen. De auto is nou eenmaal daar gevonden en vanuit daar is er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Er zijn blijkbaar geen sporen gevonden in of rond de auto van een ander persoon, dan kun je er toch vanuit gaan dat Hanno daar zelf naartoe is gereden en iemand heeft ontmoet (bewust of onbewust).quote:Op vrijdag 12 juli 2024 15:05 schreef Michiel020 het volgende:
Zet de verschillen maar eens op een rijtje. Ik ben benieuwd wat je ziet.
Ik bedoel de parkeerplaatsen aan de Oude Driebergseweg (bij de kruising met de Traayweg, tegenover de Traayweg).quote:Op vrijdag 12 juli 2024 15:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bedoel je die 5 parkeerplaatsen parallel aan de N224 in de richting van Woudenberg, of die aan de Oude Driebergseweg (bij de kruising met de Traayweg, tegenover de Traayweg).
Die 5 parallel aan de N224 richting Woudenberg is simpel: dat is tegen de rijrichting in als hij uit Amersfoort kwam, en er is daar een doorgetrokken witte streep, dus alleen door eerst te keren had hij de auto daar kunnen parkeren, maar ook dat zou al opvallend zijn geweest bij overige weggebruikers.
Plus dat die plek op zaterdagochtend zomaar eens vol zou kunnen zijn.
Goede vraag. Het enige wat ik eraan kan toevoegen is dat op 2 manieren naar de parkeerplaatsen gekeken kan worden; vanuit het perspectief van Hanno en vanuit het perspectief van een vermeende dader (s). En mogelijk kan dit een aanzet zijn tot een kansrijk scenario.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 16:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik zie niet in wat dat gaat brengen. De auto is nou eenmaal daar gevonden en vanuit daar is er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Er zijn blijkbaar geen sporen gevonden in of rond de auto van een ander persoon, dan kun je er toch vanuit gaan dat Hanno daar zelf naartoe is gereden en iemand heeft ontmoet (bewust of onbewust).
Die moet je maar net kennen, als je een beetje uit de buurt komt ken je die bij de Pyramide iig wel, plus dat dat een veel makkelijkere plek is om met iemand af te spreken en in diens auto te stappen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:28 schreef Michiel020 het volgende:
[..]
Ik bedoel de parkeerplaatsen aan de Oude Driebergseweg (bij de kruising met de Traayweg, tegenover de Traayweg).
Lijkt me juist het meest logische om te doen. Die route ga je na en de zoon van Hanno heeft de auto toen gespot op de parkeerplaats.quote:Op zondag 14 juli 2024 22:49 schreef woxxel2 het volgende:
Ik vind t ook vreemd dat z'n vrouw daar gaat zoeken. Ik zou denk ik nooit de route gaan rijden naar een congres waar ie nooit is aangekomen.
Als je al weet dat ie nooit is aangekomen bij dat congres en hij de hele nacht weg was, dan snap ik niet dat je die route naloopt.quote:Op maandag 15 juli 2024 08:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Lijkt me juist het meest logische om te doen. Die route ga je na en de zoon van Hanno heeft de auto toen gespot op de parkeerplaats.
Dit was Hanno's auto (in een eerdere foto):
[ afbeelding ]
Hij was helemaal niet getrouwd, maar dat wil niet zeggen dat ze niet al een hele tijd samen waren.quote:Op maandag 15 juli 2024 21:40 schreef woxxel2 het volgende:
Ik lees nu dat hij pas een jaar getrouwd was met z'n vrouw voor hij verdween.
Maar ik lees nu ook dat hij al meer dan 15 jaar met z'n vrouw is.
Misschien toch een minares of date en de verkeerde tegen gekomen afgeperst.
Hoe kom je er nou weer bij dat het op de andere kant van de weg was met de doorgetrokken streep?quote:Op maandag 15 juli 2024 20:44 schreef woxxel2 het volgende:
[..]
Als je al weet dat ie nooit is aangekomen bij dat congres en hij de hele nacht weg was, dan snap ik niet dat je die route naloopt.
Ik zou dat alleen doen als ie met de fiets was gegaan en denken dat ie een ongeluk had, maar nooit op een andere parkeerplaats zou staan. En zo opvallend is die auto ook weer niet dat je 'm zo ff ziet staan in de verte als je langsrijd.
Plus hij is aan de andere kant van de weg met doorgetrokken streep. Reden ze naar het congres en vanaf daar weer terug en zagen de auto toen?
En nee, ik probeer niet de vrouw verdach te maken, maar vind t apart.
Hanno van Mil is niet bij het congres gezien maar dat wil nog niet zeggen dat hij daar niet aangekomen is.quote:Op maandag 15 juli 2024 20:44 schreef woxxel2 het volgende:
[..]
Als je al weet dat ie nooit is aangekomen bij dat congres en hij de hele nacht weg was, dan snap ik niet dat je die route naloopt.
Okay, ook jij roept dus maar iets zonder de situatie te kennen, dat was mijn vraag over welke parkeerplaats een andere user bedoelde toen hij zei dat hij ook een andere parkeerplaats had kunnen kiezen, er zijn namelijk in de omgeving nog 2 parkeerplekken, en degene meer richting Woudenberg is aan de andere kant van de weg en daar is sprake van een doorgetrokken streep, die is er bij de inrit naar de parkeerplaats van de Pyramide sowieso niet.quote:Op maandag 15 juli 2024 22:51 schreef woxxel2 het volgende:
Dat zei jij volgens mij over die doorgetrokken streep.
En een auto in een greppel wordt binnen een uur wel opgemerkt.
En over dat ie niet getrouwd was, ik las dat hij een jaar daarvoor een aanzoek deed, met t liedje, one Day you wake up en you Will be missing me.
Een colbertjasje kan ook van leer zijn, het een sluit het ander dus niet uit.quote:Op maandag 15 juli 2024 23:44 schreef Michiel020 het volgende:
Het zou kunnen dat hij zijn portemonnee in zijn broekzak had zitten en pasport in donkerkleurig colbertjasje (1) of in zijn zwart leren jas (2).
1) Hij droeg die zaterdag een rode blouse, zwarte pantalon en mogelijk een donkerkleurig colbertjasje.
Bron: https://web.archive.org/w(...)vanmil.nl/?page_id=2
of
2) Op de dag van zijn verdwijning droeg hij een donkere pantalon, een donkerrode bloes en een zwart lederen jas.
Bron https://www.politie.nl/ge(...)l/hanno-van-mil.html
Als er überhaupt sprake is van een misdrijf.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 09:17 schreef Michiel020 het volgende:
In de hypothese waarin Hanno niet zelf zijn auto op de parkeerplaats bij de pyramide van Austerlitz heeft neergezet roept de vraag op waar het Plaats Delict geweest dan wel is, wat daar gebeurd is en waarom niemand iets heeft gezien?
Normaal gesproken zou Hanno via de N224 over de Traaijweg naar Driebergen zijn gereden. Wat het bijzondere is aan de N224 maar ook de Traaijweg, is dat er erg veel verkeer over deze weg heen rijdt op een zaterdagochtend rond 09.30. De N224 is de doorgaande weg tussen Zeist en Woudenberg terwijl de Traaijweg een drukke weg is met voornamelijk bestemmingsverkeer tussen Driebergen-west en Austerlitz. Tegenwoordig rijden er zo’n 3 ą 4 auto’s per minuut over de Traaijweg op een zaterdagochtend. In potentie moeten er erg veel getuigen op de been zijn geweest maar die hebben geen vermeend misdrijf gemeld bij de politie. Hoe zou dat kunnen?
In de veronderstelde hypothese kan het zijn dat iemand het vermeende misdrijf wel heeft gezien maar dit niet heeft gemeld. Al acht ik de kans hierop klein, maar het kan. Het kan ook zijn dat het vermeende misdrijf door niemand als een misdrijf heeft kunnen duiden. Zo kan het zijn dat het zicht op het vermeende misdrijf is geblokkeerd doordat er een groot voertuig het zicht blokkeerde of dat het plaatsvond op een te grote afstand of een combinatie van beide.
Wat is de context van 'geen misdrijf melding' in de omstandigheid met veel potentiėle getuigen? Heeft het misdrijf uit het zicht van de getuigen kunnen plaats vinden doordat het te ver uit het zicht was of dat het zicht geblokkeerd werd door een groot voertuig? Op welke plek van de mogelijk afgelegde route van Hanno van Mil zou dat kunnen zijn? Wat heeft daar dan plaatsgevonden? Is die plek het PD?
Waar haal je deze informatie vandaan? Daarbij weten we simpelweg niet of Hanno überhaupt wel die route heeft gereden op die zaterdagochtend. Of zijn er camerabeelden van de auto waarbij hij gespot is op de route richting Driebergen?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 09:17 schreef Michiel020 het volgende:
Tegenwoordig rijden er zo’n 3 ą 4 auto’s per minuut over de Traaijweg op een zaterdagochtend.
Vind ik ook of je moet wel met heel professionele criminelen te maken hebben die geen enkel spoortje achterlaten. Als hij daar dus zijn auto neer heeft gezet is er nog maar 1 scenario mogelijk wat mij betreft: hij is bij iemand anders ingestapt.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 10:09 schreef Leandra het volgende:
Als er geen DNA/vingerafdrukken van anderen in de auto gevonden zijn en de boel was niet schoongeveegd dan mag je aannemen dat hij de auto daar zelf neer heeft gezet.
Als hij zijn auto zelf bij de Pyramide heeft neergezet dan moet hij of onderweg naar de Traaijweg (paar honderd meter verderop naar links), of op de terugweg vanaf de Traaijweg zijn auto daar geparkeerd hebben.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 10:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waar haal je deze informatie vandaan? Daarbij weten we simpelweg niet of Hanno überhaupt wel die route heeft gereden op die zaterdagochtend. Of zijn er camerabeelden van de auto waarbij hij gespot is op de route richting Driebergen?
De informatie komt uit een eigen onderzoek die ik in 2022 in de maand april heb uitgevoerd op meerdere zaterdagen. Ik weet niet of hij deze route heeft gereden het was in ieder geval wel zijn intentie. Ik weet niet of er camerabeelden van zijn maar ik acht dat minder waarschijnlijk. Dit zou anders wel bekend zijn gemaakt door de politie.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 10:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waar haal je deze informatie vandaan? Daarbij weten we simpelweg niet of Hanno überhaupt wel die route heeft gereden op die zaterdagochtend. Of zijn er camerabeelden van de auto waarbij hij gespot is op de route richting Driebergen?
En dan zouden de sleutels in de open auto en de telefoon op de voorstoel zelfs een lokmiddel kunnen zijn geweest.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 10:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Vind ik ook of je moet wel met heel professionele criminelen te maken hebben die geen enkel spoortje achterlaten. Als hij daar dus zijn auto neer heeft gezet is er nog maar 1 scenario mogelijk wat mij betreft: hij is bij iemand anders ingestapt.
Uiteraard was dat de meest logische route vanuit Amersfoort, maar ik vraag me steeds meer af of het niet gewoon een dwaalspoor is geweest voor zijn gezin om te verdwijnen. Hij zou een hele dag wegblijven, wat hem in principe gewoon 8-10 uur "voorsprong" zou kunnen geven wanneer hij vrijwillig had willen verdwijnen. Dan kun je zelfs per auto al heel ver weg zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 10:17 schreef Leandra het volgende:
Het doel (congrescentrum) was via de Traaijweg te bereiken, en de meest logische route vanaf Amersfoort, daarbij was hij niet zo vroeg vertrokken dat hij een hele omrit kon maken en toch op tijd kon zijn.
Uiteraard, maar dat neemt niet weg dat hij dat congrescentrum wel als doel had en de Pyramide dus op zijn route lag.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 10:20 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Uiteraard was dat de meest logische route vanuit Amersfoort, maar ik vraag me steeds meer af of het niet gewoon een dwaalspoor is geweest voor zijn gezin om te verdwijnen. Hij zou een hele dag wegblijven, wat hem in principe gewoon 8-10 uur "voorsprong" zou kunnen geven wanneer hij vrijwillig had willen verdwijnen. Dan kun je zelfs per auto al heel ver weg zijn.
De hypothese die ik aanstip is dat Hanno het slachtoffer is geworden van een onvrijwillige vermissing. Er zijn uiteraard meerdere hypothese te maken met de voors en tegens. Binnen deze hypothese roept bij mij niet alleen het woord 'professioneel' op maar ook de woorden 'toeval', 'gelegenheid' en 'volstrekt onbekenden'. Als het vermeende misdrijf heeft plaatsgevonden waarbij Hanno is meegenomen dan is het zeer kansrijk dat er ander voertuig bij betrokken is geweest waarin de 1 meter 97 lange Hanno is meegenomen. Relevant of niet: mijn inschatting is dat hij meer dan 100kg heeft gewogen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 10:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Vind ik ook of je moet wel met heel professionele criminelen te maken hebben die geen enkel spoortje achterlaten. Als hij daar dus zijn auto neer heeft gezet is er nog maar 1 scenario mogelijk wat mij betreft: hij is bij iemand anders ingestapt.
Zijn lengte/gewicht zijn denk ik niet echt relevant voor het vervoeren van Hanno, dat kan zelfs in een klein autootje als het zou moeten. Het gaat er om dat er geen getuigen zijn van een mogelijke ontvoering of iets dergelijks, want dat zou natuurlijk met meer kabaal/beweging gepaard gaan. Als Hanno zijn auto op de parkeerplaats van Austerlitz heeft geparkeerd naast de auto waar hij vrijwillig mee zou willen verdwijnen, ben je in principe binnen 5 seconden uit- en ingestapt zonder dat iemand dat hoeft te zien. De parkeerplaats ziet er ook vrij groot uit en heeft zeker achterin wat meer beschutte plekjes.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 10:33 schreef Michiel020 het volgende:
Als het vermeende misdrijf heeft plaatsgevonden waarbij Hanno is meegenomen dan is het zeer kansrijk dat er ander voertuig bij betrokken is geweest waarin de 1 meter 97 lange Hanno is meegenomen. Relevant of niet: mijn inschatting is dat hij meer dan 100kg heeft gewogen.
Maar de auto was wel geparkeerd op een plek die vanaf de doorgaande weg te zien is, anders had zijn zoon de auto niet gespot.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zijn lengte/gewicht zijn denk ik niet echt relevant voor het vervoeren van Hanno, dat kan zelfs in een klein autootje als het zou moeten. Het gaat er om dat er geen getuigen zijn van een mogelijke ontvoering of iets dergelijks, want dat zou natuurlijk met meer kabaal/beweging gepaard gaan. Als Hanno zijn auto op de parkeerplaats van Austerlitz heeft geparkeerd naast de auto waar hij vrijwillig mee zou willen verdwijnen, ben je in principe binnen 5 seconden uit- en ingestapt zonder dat iemand dat hoeft te zien. De parkeerplaats ziet er ook vrij groot uit en heeft zeker achterin wat meer beschutte plekjes.
https://www.google.nl/map(...)coh=205410&entry=ttu
Ik kan dat eerlijk gezegd in de vele nieuwsberichten niet expliciet terugvinden. Het kan ook zijn dat ze een verkennend rondje over de parkeerplaats hebben gemaakt natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:06 schreef Leandra het volgende:
Maar de auto was wel geparkeerd op een plek die vanaf de doorgaande weg te zien is, anders had zijn zoon de auto niet gespot.
Excuse me!quote:Op dinsdag 16 juli 2024 09:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, ook jij roept dus maar iets zonder de situatie te kennen, dat was mijn vraag over welke parkeerplaats een andere user bedoelde toen hij zei dat hij ook een andere parkeerplaats had kunnen kiezen, er zijn namelijk in de omgeving nog 2 parkeerplekken, en degene meer richting Woudenberg is aan de andere kant van de weg en daar is sprake van een doorgetrokken streep, die is er bij de inrit naar de parkeerplaats van de Pyramide sowieso niet.
Misschien even goed lezen en op streetview kijken wat er bedoeld wordt voor je wat roept.
Maar goed, met je verdachtmakingen dat het "raar" zou zijn dat zijn vrouw de route ging rijden ben je sowieso al vervelend bezig.
Oh, en in een greppel zie je binnen een uur?
Er rijden vaker mensen van de weg die vervolgens dagen of weken niet gevonden worden.
Ik heb van de week nog ergens gelezen dat zijn zoon de auto spotte terwijl hij met zijn moeder op de N224 reed.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik kan dat eerlijk gezegd in de vele nieuwsberichten niet expliciet terugvinden. Het kan ook zijn dat ze een verkennend rondje over de parkeerplaats hebben gemaakt natuurlijk.
In de hypothese die ik gedropt heb gaat het om een onvrijwillige vermissing waarbij het PD niet de parkeerplaats is bij de pyramide van Austerlitz. In bij de gedropte hypothese heb ik ook een paar voors en tegens gegeven. Een van de plussen is dat het een onlogische plek is om zijn auto daar te parkeren. In nog geen 5 minuten zou hij precies op tijd aankomen op zijn eindbestemming. In de hypothese ga ik uit dat een van de vermeende daders de auto daar geparkeerd heeft nadat een misdrijf heeft plaatsgevonden.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zijn lengte/gewicht zijn denk ik niet echt relevant voor het vervoeren van Hanno, dat kan zelfs in een klein autootje als het zou moeten. Het gaat er om dat er geen getuigen zijn van een mogelijke ontvoering of iets dergelijks, want dat zou natuurlijk met meer kabaal/beweging gepaard gaan. Als Hanno zijn auto op de parkeerplaats van Austerlitz heeft geparkeerd naast de auto waar hij vrijwillig mee zou willen verdwijnen, ben je in principe binnen 5 seconden uit- en ingestapt zonder dat iemand dat hoeft te zien. De parkeerplaats ziet er ook vrij groot uit en heeft zeker achterin wat meer beschutte plekjes.
Maar.. dat kun je bijna uitsluiten omdat er geen sporen zijn gevonden in of rond de auto van andere personen. Als PD ergens anders zou zijn, dan zou iemand anders de auto daar hebben moeten plaatsen. Dat is veels te risicovol vanwege sporen en vanwege de openbaarheid van de plek.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:21 schreef Michiel020 het volgende:
In de hypothese die ik gedropt heb gaat het om een onvrijwillige vermissing waarbij het PD niet de parkeerplaats is bij de pyramide van Austerlitz.
Als het een risico overweging geweest zou zijn dan was het risico om de auto van Hanno te laten staan een groter risico geweest zijn, dan deze te verzetten. Mogelijk is het in een 'spit' second besloten. Het kan ook zijn dat het geen optie was om de auto te laten staan. Ik denk hierbij aan een auto die de weg blokkeert.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar.. dat kun je bijna uitsluiten omdat er geen sporen zijn gevonden in of rond de auto van andere personen. Als PD ergens anders zou zijn, dan zou iemand anders de auto daar hebben moeten plaatsen. Dat is veels te risicovol vanwege sporen en vanwege de openbaarheid van de plek.
Maar dan heb je het weer over scenario's die veel sneller opvallend zouden zijn geweest op de drukke wegen rondom Austerlitz.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:32 schreef Michiel020 het volgende:
Het kan ook zijn dat het geen optie was om de auto te laten staan. Ik denk hierbij aan een auto die de weg blokkeert.
Dat klopt. Is het mogelijk dat ergens op de route toch een misdrijf heeft plaatsgevonden die niet goed te zien was?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:33 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar dan heb je het weer over scenario's die veel sneller opvallend zouden zijn geweest op de drukke wegen rondom Austerlitz.
Ja dat kan altijd. Het is een bosrijke omgeving met veel zijwegen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:39 schreef Michiel020 het volgende:
[..]
Dat klopt. Is het mogelijk dat ergens op de route toch een misdrijf heeft plaatsgevonden die niet goed te zien was?
Het feit dat Hanno geen enkele reden had om met zijn auto te stoppen, en dus getuige te zijn geweest van een misdrijf.quote:
Dat betekent niet dat je onderweg (rijdend, stilstaand voor een stoplicht) geen getuige kunt zijn geweest van een misdrijf.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:43 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Het feit dat Hanno geen enkele reden had om met zijn auto te stoppen, en dus getuige te zijn geweest van een misdrijf.
Plus dat er geen aanwijzingen voor een aanrijding zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Een aanrijding zou een reden kunnen zijn dat je achter iemand aanrijdt om in een zijweg het papierwerk etc. af te handelen. Dat is een potentieel scenario waarbij een handgemeen kan ontstaan bijvoorbeeld. Maar ja, Hanno was 1m97 en had een vrij fors postuur. Niet echt iemand die je snel kunt overmeesteren denk ik. Ik geloof daar simpelweg niet in.
Ook dat.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 12:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat er geen aanwijzingen voor een aanrijding zijn.
Niet van zijn auto, niet waarvan hij getuige was.
Dat vraag ik me ook af. Genoeg knooppunten met snelwegen en N-wegen waar toch camera's hangen lijkt me.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 12:11 schreef woxxel2 het volgende:
Hebben ze ook overal camera beelden opgevraagd, of hij sochtends die weg wel gereden heeft.
Misschien is die auto daar snachts wel neergezet.
Als ie vrijwillig wou verdwijnen, was het niet nodig om vanaf daar te gaan.
Als hij überhaupt over de snelweg heeft gereden, maar vanaf Vathorst is dat dan wel weer logisch, tot de afrit Amersfoort-Zuid / Maarn (afrit 5).quote:Op dinsdag 16 juli 2024 12:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af. Genoeg knooppunten met snelwegen en N-wegen waar toch camera's hangen lijkt me.
Waren camera's op snelwegen 10 jaar geleden niet al normaal dan?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 12:23 schreef Leandra het volgende:
Ik weet het niet hoor, qua camera's daar, laat staan destijds.
Nou, het is meer dat het maar een klein stukje snelweg was eigenlijk, als hij al via de snelweg gegaan is.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 12:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waren camera's op snelwegen 10 jaar geleden niet al normaal dan?
Dus ze hebben daar niet gezocht omdat je niet mag lopen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 12:27 schreef Leandra het volgende:
Het lastige aan zoeken op die locatie is dat een heel groot deel van het terrein achter de Pyramide schietterrein is, waar je niet mag lopen omdat het niet veilig is, dus daar gaan zoeken is ook lastig.
Als hij zelfmoord gepleegd heeft dan verwacht ik dat hij ergens op het schietterein is.
Er is geen enkele aanwijzing gevonden dat er een aanrijding heeft plaatsgevonden. Ook heb ik nergens kunnen lezen dat zijn auto niet meer verder kon rijden anders had dit wel een keer in de media terecht gekomen. Misschien dacht Hanno dat er iets kapot was aan zijn auto, en wilde hij zijn auto ff checken op de parkeerplaats. Kan, maar rij je dan helemaal de parkeerplaats op of stop je bij de ingang ff?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Een aanrijding zou een reden kunnen zijn dat je achter iemand aanrijdt om in een zijweg het papierwerk etc. af te handelen. Dat is een potentieel scenario waarbij een handgemeen kan ontstaan bijvoorbeeld. Maar ja, Hanno was 1m97 en had een vrij fors postuur. Niet echt iemand die je snel kunt overmeesteren denk ik. Ik geloof daar simpelweg niet in.
Lijkt me dat je doorrijdt, je kunt daar niet voor de ingang van de parkeerplaats gaan staan met je auto.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:44 schreef Michiel020 het volgende:
Kan, maar rij je dan helemaal de parkeerplaats op of stop je bij de ingang ff?
Ik denk dat het helemaal aan je persoonlijkheid ligt:quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Lijkt me dat je doorrijdt, je kunt daar niet voor de ingang van de parkeerplaats gaan staan met je auto.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt, maar opnieuw: als Hanno daar pontificaal zijn auto neer had gezet en in een ruzie was gekomen met iemand, dan was dat echt wel opgevallen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 15:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zat mensen die dat niet doen en dat gewoon op straat of midden op de parkeerplaats zouden doen ipv braaf op een parkeerplek.
Sorry, maar ik vind dat je een beetje doordraaft nu.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 16:17 schreef Michiel020 het volgende:
De top 5 van grootste irritaties in het verkeer.
https://www.overstappen.n(...)0tijd%20te%20stoppen.
en waarom loopt een ruzie in het verkeer uit de hand?
https://www.rtl.nl/nieuws(...)uit-de-hand-7-vragen
quote:Op dinsdag 16 juli 2024 09:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, ook jij roept dus maar iets zonder de situatie te kennen, dat was mijn vraag over welke parkeerplaats een andere user bedoelde toen hij zei dat hij ook een andere parkeerplaats had kunnen kiezen, er zijn namelijk in de omgeving nog 2 parkeerplekken, en degene meer richting Woudenberg is aan de andere kant van de weg en daar is sprake van een doorgetrokken streep, die is er bij de inrit naar de parkeerplaats van de Pyramide sowieso niet.
Misschien even goed lezen en op streetview kijken wat er bedoeld wordt voor je wat roept.
Maar goed, met je verdachtmakingen dat het "raar" zou zijn dat zijn vrouw de route ging rijden ben je sowieso al vervelend bezig.
Oh, en in een greppel zie je binnen een uur?
Er rijden vaker mensen van de weg die vervolgens dagen of weken niet gevonden worden.
Ja, dat is de parkeerplaats.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 17:15 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Onderstaande parkeerplaats?
De parkeerplaats van de Pyramide is idd waar zijn auto stond, maar het ging hier een paar dagen geleden over 2 andere parkeerplaatsen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 17:15 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Onderstaande parkeerplaats?
Ze kunnen het niet gaan uitkammen als daar nog mogelijk niet-ontplofte maar scherpe munitie ligt, en dat ligt daar.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 22:43 schreef woxxel2 het volgende:
Dus iedereen kan zo maar iemand op dat schietterrein begraven.
Ik geloof nooit dat je daar 10 jaar ongemerkt kan zijn als je zelfmoord pleegt.
En zeker niet als daar iemand vermist is.
Ze kunnen toch niet een bos uitkammen en dat stuk overslaan omdat t verboden is om er te lopen
De inloop van het congres was vanaf 9.30, maar hoe laat begon het congres? Misschien een rustige toeristische route genomen zodat hij iets later dan 9.30 aan zou komen maar nog steeds ruim op tijd. Of is langs Austerlitz dan nog steeds onlogisch?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 10:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als hij zijn auto zelf bij de Pyramide heeft neergezet dan moet hij of onderweg naar de Traaijweg (paar honderd meter verderop naar links), of op de terugweg vanaf de Traaijweg zijn auto daar geparkeerd hebben.
Het doel (congrescentrum) was via de Traaijweg te bereiken, en de meest logische route vanaf Amersfoort, daarbij was hij niet zo vroeg vertrokken dat hij een hele omrit kon maken en toch op tijd kon zijn.
Het zou om 10u beginnen.quote:Op woensdag 17 juli 2024 15:03 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
De inloop van het congres was vanaf 9.30, maar hoe laat begon het congres? Misschien een rustige toeristische route genomen zodat hij iets later dan 9.30 aan zou komen maar nog steeds ruim op tijd. Of is langs Austerlitz dan nog steeds onlogisch?
Het was iig droog die dag volgens de gegevens van de Bilt, met een frisse start maar best prima weer voor wandelaars/sporters om er dus op uit te gaan.quote:Op woensdag 17 juli 2024 15:04 schreef Stupidisco het volgende:
Iemand bekend met deze parkeerplaats die een indicatie kan geven hoeveel auto's hier doorgaans geparkeerd staan op een zaterdagochtend? (neem aan dat dit o.a. ook afhankelijk is van of het lekker weer is om te wandelen bijvoorbeeld).
Het is geen kwestie van "een rustige toeristische route", het is de meest logische route, iedere andere route zou enorm om zijn.quote:Op woensdag 17 juli 2024 15:03 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
De inloop van het congres was vanaf 9.30, maar hoe laat begon het congres? Misschien een rustige toeristische route genomen zodat hij iets later dan 9.30 aan zou komen maar nog steeds ruim op tijd. Of is langs Austerlitz dan nog steeds onlogisch?
Dat lijkt me juist, maar vraag me af in hoeverre dat voor hem (mocht hij vrijwillig zijn verdwenen) nog van belang zal zijn. Zijn paspoort had hij dus bij op de dag van de verdwijning en is nooit terug gevonden?quote:Op donderdag 18 juli 2024 19:05 schreef Leandra het volgende:
Want als hij idd een nieuw paspoort had vlak voor zijn verdwijning, en dat nieuwe paspoort is niet teruggevonden, dan is het recent verlopen.
Ik heb nergens berichten gezien dat zijn paspoort nog thuis lag, alleen dat hij vlak voor zijn verdwijning een nieuw paspoort had opgehaald.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 09:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat lijkt me juist, maar vraag me af in hoeverre dat voor hem (mocht hij vrijwillig zijn verdwenen) nog van belang zal zijn. Zijn paspoort had hij dus bij op de dag van de verdwijning en is nooit terug gevonden?
Maar als hij onder eigen naam zich via vliegtuigen verplaatst wordt dit dan nergens geregistreerd?quote:Op donderdag 18 juli 2024 19:05 schreef Leandra het volgende:
We hadden net aan tafel een discussie over deze zaak, los van het feit dat we er anders in staan is mijn vraag vooral wat er gebeurt als er er (in 2019 of later) een rechtsvermoeden van overlijden is aangevraagd en toegekend, en hij staat over 3 maanden ineens bij de ambassade in Peru omdat hij een nieuw paspoort nodig heeft?
Want als hij idd een nieuw paspoort had vlak voor zijn verdwijning, en dat nieuwe paspoort is niet teruggevonden, dan is het recent verlopen.
Dat ligt eraan waar, maar ik verwacht dat als hij destijds direct al naar Frankrijk of Italiė is gereden en hij dus al in een vliegtuig kon zitten voor zijn vermissing überhaupt bekend was, en hij zeker nog niet als vermist geregistreerd was, dat men dat destijds niet door heel Europa nagezocht heeft, al was het alleen al omdat je het recht hebt te verdwijnen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 18:56 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Maar als hij onder eigen naam zich via vliegtuigen verplaatst wordt dit dan nergens geregistreerd?
Ik had juist ergens gelezen dat Hanno van Mil zijn paspoort wel bij zich die ochtend. Helaas kan ik de bron niet meer vinden. Op de website hannovanmil.nl vind ik het niet terug. Wel een paar andere aspecten wat de familie en vrienden indertijd wel wisten over de vermissing:quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb nergens berichten gezien dat zijn paspoort nog thuis lag, alleen dat hij vlak voor zijn verdwijning een nieuw paspoort had opgehaald.
Allemaal scenario's waar ik eigenlijk volmondig NEE op zeg omdat het niet verklaart dat de auto open en vol spullen is aangetroffen zonder sporen van andere mensen. Daarbij zijn er geen verklaringen van passanten die een ongeluk of verkeersruzie hebben gezien, ook niet bij het viaduct onder de A12 wat overigens een eenrichtingsweg is en je moet wachten bij stoplichten (wat weer voor meer opstopping en dus ooggegetuigen had moeten zorgen mocht daar iets gebeurt zijn).quote:Op maandag 22 juli 2024 23:19 schreef Michiel020 het volgende:
Welke scenario’s zijn dan te maken? Zou hij iets gezien kunnen hebben wat hij niet had mogen zien met een gangetje van 60 km per uur? Zou er sprake kunnen zijn van een mislukte carjacking waarbij tot stoppen is gedwongen? Of zou er een uit de hand gelopen verkeersruzie hebben plaats gevonden in het viaduct op 600 meter voor zijn eindbestemming? Is er ergens op de Traaijweg of in het viaduct een plek waar het misdrijf heeft kunnen plaatsvinden waarbij niemand een misdrijf heeft kunnen waarnemen? En wat is er dan precies gebeurd?
Sorry maar nu ben je aan het doorslaan.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 11:05 schreef Michiel020 het volgende:
In het verkeersruzie-scenario is Hanno's auto meegenomen omdat zijn auto de weg blokkeerde. De belagers moesten wel om de weg te vervolgen. De parkeerplaats bij de Pyramide van Austerlitz is niet de eerste de beste maar een parkeerplaats die NB 3,9km verderop ligt. Tijdens de rit tussen het viaduct onder de A12 tot de parkeerplaats (waar de auto van Hanno is gevonden) rijden de vermeende belagers meerdere parkeerplaatsen voor bij. Deze zouden logischer zijn om onmiddellijk de auto achter wil laten.
In het verkeersruzie scenario moet er een groot voertuig of grote aanhangwagen door belagers zijn gebruikt (anders hadden de aansluitende verkeersdeelnemers wel het vermeende misdrijf waargenomen) en deze was mogelijk opvallend, minder wendbaar en/of zou (weer) in de weg staan bij de parkeeractie.
Tijdens het verplaatsen van Hanno is de kans groot dat de vermeende belagers dadersporen achter laten en dat hebben ze zich direct gerealiseerd. Het zou een 'logische' verklaring om Hanno mee te nemen. Als er op DNA sporen in de auto is gezocht en de vermeende belager heeft waterdichte werkhandschoenen gebruikt tijdens het verplaatsen van Hanno's auto, dan wordt het lastig zoeken naar DNA sporen. Het is niet heel raar dat er werkhandschoenen in een cabine liggen bij transporteurs en vervoerders.
Zou er indertijd door FO gezocht zijn naar niet-DNA sporen in de auto? Welke sporen kunnen gebruikte werkhandschoenen achter laten? Zou er een link kunnen zijn tussen niet DNA sporen en de vermeende belagers? Zijn alle vragen uitgelopen?
Ofwel, alles is nog mogelijk.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 08:42 schreef Michiel020 het volgende:
Persons of Intrest.
Gedurende 2015 en 2016 hebben twee studenten een onderzoek gedaan naar cold cases. Dit was in het kader van de masterscriptie aan de Politie Academie. In het onderzoek hebben ze 48 opgeloste cold cases geanalyseerd uit de periode januari 1995 tot juli 2015. Een student ging in op de relatie tussen de dader & het slachtoffer terwijl de andere student aandacht besteedde aan de relatie tussen de leidende tactische aanwijzing (die tot een oplossing van de cold case leidde) en de factor tijd.
De statistieken voor het oplossen van vermissingszaken zijn niet heel erg hoopgevend. In slechts 5 van de 48 opgeloste cold cases uit de periode 1995 tot 2015 betrof het een vermissingszaak. Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat de dader en het slachtoffer elkaar in 44 procent van de gevallen elkaar kennen, dit in tegenstelling tot een ‘reguliere’ moord/doodslag zaak waar dit percentage op 87 procent ligt.
Een andere conclusie is dat cruciale tactische aanwijzingen in cold cases voor 71% worden veroorzaakt door externe factoren. Dominante rol is het vertellen van het misdrijf door daders en de grote mate van recidive. DNA blijkt vaak het middel maar niet de oorzaak van de oplossing van de cold case. Verder blijkt het gemiddeld 9 jaar duurt voordat een opgeloste cold casezaak wordt opgelost. Deze termijn is in de vermissingszaak van Hanno van Mil al ruim gepasseerd.
Mocht de vermissing van Hanno van Mil als een cold case worden bestempeld, dan is de kans ‘statistisch gezien’ groot (meer dan 56 procent) dat de dader en het slachtoffer elkaar niet hebben gekend. In het verkeersruzie-scenario houd ik sterk rekening met een ongeplande confrontatie op een ongepland moment met volstrekt onbekende belagers van Hanno van Mil.
De dominante externe factoren die tot een doorbraak kunnen leiden, het vertellen van het misdrijf door daders en de grote mate van recidive, heeft niet tot cruciale aanwijzingen geleid in de zoektocht naar Hanno van Mil. In het verkeersruzie-scenario onder de A12 is er sprake van 2 belagers. Immers, als er tegelijkertijd twee voertuigen zijn verzet dan zijn er ook 2 personen betrokken geweest (zie eerder beschreven scenario). Wanneer er twee personen betrokken zijn lijkt de kans ook twee keer zo goot te zijn dat er een iets verteld wordt over het misdrijf of dat er een recidive tussen zit. Toch heeft er de afgelopen jaren geen enkel gerucht, verspreking of recidivist zich ogenschijnlijk aangediend.
Hoe kan dat? Als het verkeers-scenario heeft plaatsgevonden blijft dit giswerk. Uiteraard zullen de persoonlijke belangen van de belagers groot zijn om hier niet over te praten en zijn ze blijkbaar goed in staat geweest om dit weg te stoppen. Het kan ook zijn dat ze uit een schimmige omgeving komen waar niet gepraat wordt over oude ‘akkefietjes’, en al helemaal niet met de politie. Ook helpt het verzwijgen als beide personen in een kleine afgezonderde omgeving leven of naar het buitenland zijn verhuisd. Het kan er ook op duiden dat beide personen niet met elkaar gebrouilleerd zijn omdat ze goede vrienden zijn of familieleden. Of een combinatie van dit alles.
Als je nu alle 'haakjes van het profiel' van de vermeende belagers op 1 grote hoop gooit, zou er dan helemaal niemand op poppen uit de politiesystemen of wordt er actief namen genoemd door oud-rechercheurs met decennia lange ervaring ?
Eens. Zelf op de Leusderheide, want daar lopen ook genoeg militairen rond.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:06 schreef Jor_Dii het volgende:
Wat mij betreft kun je zelfmoord uitsluiten, dan was Hanno wel gevonden.
Militairen lopen eigenlijk alleen maar op het gedeelte rond waar mensen niet mogen komen, en zelfs daar lopen ze niet echt rond want het is een schietterrein, en dus gevaarlijk om rond te lopen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 11:57 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Eens. Zelf op de Leusderheide, want daar lopen ook genoeg militairen rond.
Sorry hoor, maar wie ben jij dan, met je "me benaderen via PM"?quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:10 schreef Michiel020 het volgende:
Bedankt voor de emails die ik de afgelopen tijd heb mogen ontvangen. Er zaten een paar interessante tips bij die een bijdrage leveren aan het 'verkeersruzie scenario'. Mocht je interessante informatie hebben over de vermissing van Hanno van Mil en je hebt nog geen contact met je op genomen, dan kan je me benaderen via een PM.
Geloof daar ook niet in. Hanno van Mil is verdwenen doordat hij dit zelf wilde, ontvoering of een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Zijn pasjes zijn nooit meer gebruikt en hij is nooit meer gevonden. De kans lijkt me dus vrij groot dat hij bij iemand is ingestapt waar hij of een nieuw leven mee is begonnen of waardoor hij om het leven is gebracht.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:42 schreef Leandra het volgende:
Dat hele "verkeersruzie" verhaal is dus vooral bedoeld als afleiding van wat er wel werkelijk gebeurd zou kunnen zijn.
Een nieuw leven beginnen zonder sporen achter te laten is ook nog niet zo simpel. Het vergt in elk geval enige voorbereiding.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Geloof daar ook niet in. Hanno van Mil is verdwenen doordat hij dit zelf wilde, ontvoering of een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Zijn pasjes zijn nooit meer gebruikt en hij is nooit meer gevonden. De kans lijkt me dus vrij groot dat hij bij iemand is ingestapt waar hij of een nieuw leven mee is begonnen of waardoor hij om het leven is gebracht.
Mee eens hoor, maar ik bedoel als je bij iemand instapt en je rijdt richting oost Europa, dan verdwijn je redelijk snel (binnen 12-24 uur) zonder dat dat echt heel erg opvalt.quote:Op maandag 11 november 2024 10:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een nieuw leven beginnen zonder sporen achter te laten is ook nog niet zo simpel. Het vergt in elk geval enige voorbereiding.
Ja, even uit beeld verdwijnen, lukt wel. Maar daarna jaren helemaal uit beeld verdwijnen... dat is toch niet zo simpel. Helemaal geen contact meer met de familie, geen financiėle stromen, geen reisbewegingen, etc.quote:Op maandag 11 november 2024 10:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mee eens hoor, maar ik bedoel als je bij iemand instapt en je rijdt richting oost Europa, dan verdwijn je redelijk snel (binnen 12-24 uur) zonder dat dat echt heel erg opvalt.
Geen idee, dat soort verhalen zijn niet vreemd natuurlijk dat mensen jaren, zo niet decennia onder de radar hebben kunnen leven in een of ander verweggistan.quote:Op maandag 11 november 2024 10:52 schreef Halcon het volgende:
Je zult toch een identiteitsbewijs moeten hebben, naar de dokter gaan, inkomen vergaren, etc.
Denk dat dat maar een heel klein percentage is. Zeker vandaag de dag valt het niet mee ergens compleet onder de radar te verblijven.quote:Op maandag 11 november 2024 12:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Geen idee, dat soort verhalen zijn niet vreemd natuurlijk dat mensen jaren, zo niet decennia onder de radar hebben kunnen leven in een of ander verweggistan.
Welk scenario dan wel?quote:Op maandag 11 november 2024 15:50 schreef TargaFlorio het volgende:
Maar wat we van de zaak weten vind ik dat scenario niet echt geloofwaardig.
Of je laat alles bewust achter om letterlijk spoorloos te verdwijnen.quote:Op maandag 11 november 2024 19:19 schreef Rewimo het volgende:
Wat voor mij het meeste duidt op een onvrijwillige verdwijning is het feit dat de sleutels in het contact zaten, zijn mobiel op de stoel lag en de auto niet op slot was.
Als je vrijwillig je auto ergens neerzet, om daarna in een andere auto te stappen, dan zet je de motor af, pakt de sleutels uit het contact, stopt je mobiel in je zak, stapt uit, doet de auto op slot, stopt de sleutels in je zak en stapt in de andere auto.
Dus of de auto is daar door iemand anders geparkeerd en bewust open met sleutels en mobiel achtergelaten, of door Hanno zelf maar onder dwang/bedreiging.
Hij had net een nieuw paspoort, dat sinds dat jaar ook 10 jaar geldig was.quote:Op maandag 11 november 2024 10:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, even uit beeld verdwijnen, lukt wel. Maar daarna jaren helemaal uit beeld verdwijnen... dat is toch niet zo simpel. Helemaal geen contact meer met de familie, geen financiėle stromen, geen reisbewegingen, etc.
Je zult toch een identiteitsbewijs moeten hebben, naar de dokter gaan, inkomen vergaren, etc.
Als ik zoiets zou voorbereiden dan zou dat op geen enkele manier op mijn reguliere telefoon of laptop zijn, en ook niet op mijn eigen netwerk.quote:Op maandag 11 november 2024 15:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Denk dat dat maar een heel klein percentage is. Zeker vandaag de dag valt het niet mee ergens compleet onder de radar te verblijven.
Ze hebben z'n computer, telefoon e.d. onderzocht, zijn bankrekeningen... Zo'n vlucht dat vergt wel enige voorbereiding zou je zeggen.
Die moet je dan ook nog ergens bewaren en zo. Zoiets voorbereiden zonder dat je omgeving wat merkt, al is het maar iets vaags als "hij is de laatste tijd zo anders of vaker weg", dat valt allemaal nog niet zo mee. En dan zal er ook geld nodig zijn.quote:Op maandag 11 november 2024 20:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik zoiets zou voorbereiden dan zou dat op geen enkele manier op mijn reguliere telefoon of laptop zijn, en ook niet op mijn eigen netwerk.
Dan had ik een tweede telefoon en laptop die ik bijvoorbeeld alleen bij Ikea zou gebruiken, op hun netwerk.
Je zult in die landen toch wel moeten bewijzen wie je bent. En om zonder papieren een andere nationaliteit te krijgen, dan moet je ook in bananenrepublieken met geld over de brug komen.quote:Op maandag 11 november 2024 20:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij had net een nieuw paspoort, dat sinds dat jaar ook 10 jaar geldig was.
Het zou dus zomaar kunnen dat hij binnen afzienbare tijd een nieuw paspoort moet aanvragen, en gezien de wet op de privacy zou het zomaar kunnen dat dat een probleem wordt als er door de rechter een "vaststelling vermissing" is uitgesproken, want dan is een nieuw paspoort wat lastig.
Maar goed, 10 jaar is in een hoop landen ook een termijn waarbinnen je een andere nationaliteit kunt aannemen.
Dan zou hij helemaal geen NL paspoort meer nodig hebben.
Oh, ik zou wel weten waar ik het zou verstoppen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die moet je dan ook nog ergens bewaren en zo. Zoiets voorbereiden zonder dat je omgeving wat merkt, al is het maar iets vaags als "hij is de laatste tijd zo anders of vaker weg", dat valt allemaal nog niet zo mee. En dan zal er ook geld nodig zijn.
Paspoort, geboorteakte, als hij al onder zijn eigen identiteit een andere nationaliteit zou aanvragen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je zult in die landen toch wel moeten bewijzen wie je bent. En om zonder papieren een andere nationaliteit te krijgen, dan moet je ook in bananenrepublieken met geld over de brug komen.
Ik denk dat het overal vrij simpel is om een vals paspoort te laten maken, als je maar dokt.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Paspoort, geboorteakte, als hij al onder zijn eigen identiteit een andere nationaliteit zou aanvragen.
Maar bijvoorbeeld in een land als de VS is het nog vrij simpel een andere identiteit aan te nemen, dus als dat zelfs daar nog vrij simpel kan dan zijn er meer dan genoeg andere landen waar het ook kan.
Paspoort moet je dan wel bij je hebben. Geboorteakte ook. Als hij die op zou hebben gevraagd bij de gemeente, dan zou dat wel bekend zijn, denk ik?quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Paspoort, geboorteakte, als hij al onder zijn eigen identiteit een andere nationaliteit zou aanvragen.
Maar bijvoorbeeld in een land als de VS is het nog vrij simpel een andere identiteit aan te nemen, dus als dat zelfs daar nog vrij simpel kan dan zijn er meer dan genoeg andere landen waar het ook kan.
Verstoppen voor anderen is op zich niet zo ingewikkeld. Heb zelf ook heel wat laptops hier liggen. Maar neem aan dat de politie die allemaal wel uit gaat pluizen als ze iemand echt willen vinden.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, ik zou wel weten waar ik het zou verstoppen.
En ja, het is een plek waar de politie het echt wel zou vinden bij een volledige zoekactie, maar de kans dat iemand van mijn huishouden het tegenkomt zonder op zoek te zijn is vrij klein.
Overigens zou mijn man een extra laptop gewoon tussen zijn oude laptops kunnen leggen zonder dat ik het door zou hebben, ook in 2004 al.
Ja, een vals paspoort. Maar dat is wat anders dan een compleet nieuwe identiteit.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat het overal vrij simpel is om een vals paspoort te laten maken, als je maar dokt.
Oke, maar ik denk dat ze bijvoorbeeld in een gehucht in Roemeniė niet echt bekend zijn met deze verdwijning. Dan is een nieuwe ID al snel voldoende.quote:Op donderdag 14 november 2024 22:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, een vals paspoort. Maar dat is wat anders dan een compleet nieuwe identiteit.
In Roemeniė krijg je niet zomaar een nieuwe identiteit.quote:Op vrijdag 15 november 2024 08:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Oke, maar ik denk dat ze bijvoorbeeld in een gehucht in Roemeniė niet echt bekend zijn met deze verdwijning. Dan is een nieuwe ID al snel voldoende.
Oke dan nietquote:Op vrijdag 15 november 2024 09:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
In Roemeniė krijg je niet zomaar een nieuwe identiteit.
Tenzij hij op de hoogte was van Roemeense 'black sites', want dan wordt er iets via de betrokken ambassades geregeld.quote:Op vrijdag 15 november 2024 09:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
In Roemeniė krijg je niet zomaar een nieuwe identiteit.
Dat kost wel geld. En je zult contacten moeten hebben. Ik weet dat zoiets in Italiė zo'n 40 duizend euro kost. Dat moet je dan wel hebben. Hanno was gewoon een loonslaaf volgens mij, dus dan is dat best wel wat geld. Zou hij dan al ergens stiekem bewaard moeten hebben.quote:Op maandag 25 november 2024 06:03 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Tenzij hij op de hoogte was van Roemeense 'black sites', want dan wordt er iets via de betrokken ambassades geregeld.
Vrijwillige verdwijning of in scene gezette vrijwillige verdwijning, gok ik. Doet ook denken aan de verdwijning van Sicco Cuperus. Telefoon lag nog op tafel, als of hij een pakje sigaretten was gaan halen. Podcast van het AD hierover is vast al genoemd.
De zaak rond Sicco is opgepakt door de lokale media in Leeuwarden, en die hebben een eigen podcast gemaakt, en op die cold case wordt nog steeds actief gerechercheerd. Vragen bij het politieonderzoek door een oud-rechercheur, dat dan weer wel.quote:Op maandag 25 november 2024 08:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat kost wel geld. En je zult contacten moeten hebben. Ik weet dat zoiets in Italiė zo'n 40 duizend euro kost. Dat moet je dan wel hebben. Hanno was gewoon een loonslaaf volgens mij, dus dan is dat best wel wat geld. Zou hij dan al ergens stiekem bewaard moeten hebben.
Bij Sicco is wel het vermoeden dat hij ergens in verzeild geraakt is. Dan nog kan hij zelf gekozen hebben om te verdwijnen of er sprake zijn van een misdrijf, maar in elk geval is er iets van een motief voor welke optie dan ook. Dat is bij Hanno van Mil er nog helemaal niet.
Met wat voor politiewerk was Hanno dan betrokken? Er is wel een cold case team mee bezig geweest, maar als er niks meer is om op te zoeken en geen nieuwe tips meer binnen komen, dan bloedt dat ook dood natuurlijk.quote:Op maandag 25 november 2024 09:10 schreef yessie234 het volgende:
[..]
De zaak rond Sicco is opgepakt door de lokale media in Leeuwarden, en die hebben een eigen podcast gemaakt, en op die cold case wordt nog steeds actief gerechercheerd. Vragen bij het politieonderzoek door een oud-rechercheur, dat dan weer wel.
Het enige wat ik over Hanno van Mil kon vinden was dat hij wel betrokkenheid had met politiewerk. Daar hoor je wel eens dingen die je beter niet had kunnen horen, en hij op die wijze ook in iets verzeild is geraakt waar terughoudendheid en zwijgzaamheid geboden is. En toen met de verkeerde is meegelopen, vanwege de gevoeligheid van het dossier. Hem een wortel werd voorgehouden waar hij gehapt heeft, of hij heeft zaken verkeerd geļnterpreteerd of begrepen.
Staat de zaak van Mil op de cold case agenda? Willen nabestaanden dat, dat lijkt mij een belangrijke vraag.
Blijft fascinerend dat beide verdwijningen zo kort op elkaar plaatsvonden in 2014, rampjaar MH17.
Beetje vergezocht om dit in verband te brengen met zijn verdwijning.quote:Op maandag 25 november 2024 10:04 schreef yessie234 het volgende:
Hanno was als ondernemer actief in de zorg. Hij heeft eea gedaan met arbeidsgehandicapten (wat een woord) toeleiden naar werken bij de politie.
Hoezo? Hij zou in die hoedanigheid opgevallen kunnen zijn, of in contact gekomen zijn met lieden die bepaalde vorm van bijverdienen kennen. Vroeger was er een project om bankovervallers om te scholen tot bankmedewerkers (echt waar) of criminelen op te leiden tot gevaarlijke beroepen met veel uitdaging, duiker bij booreilanden bijvoorbeeld. Bij arbeidsgehandicapten kan je aan een vorm van reclassering denken.quote:Op dinsdag 26 november 2024 16:46 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Beetje vergezocht om dit in verband te brengen met zijn verdwijning.
Ben haar naam even kwijt, maar een bij vermoorde dame die in haar werk te maken had met dossiers met (vermeend) kindermisbruik, werd het ook wel aangehaald.quote:Op dinsdag 26 november 2024 16:46 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Beetje vergezocht om dit in verband te brengen met zijn verdwijning.
Bedoel je de opgeloste zaak van Els Schurink uit 1997?quote:Op woensdag 27 november 2024 22:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ben haar naam even kwijt, maar een bij vermoorde dame die in haar werk te maken had met dossiers met (vermeend) kindermisbruik, werd het ook wel aangehaald.
Wel anders dan iemand die arbeidsgehandicapten probeert te ritselen voor baantjes bij de politie, natuurlijk.
Familie had een contactpersoon met de buitenwereld. Maar aan de AD podcast wilden ze niet meewerken-aldus de makers. Want dat wil natuurlijk niet zeggen dat de makers de familie niet gesproken hebben.quote:Op donderdag 28 november 2024 00:51 schreef woxxel2 het volgende:
Heeft de vrouw van hanno in al die tijd al eens iets laten horen. Zo lang nog niet persoonlijk een oproep gedaan?
Ja, die zaak is het inderdaad. Voor haar werk had ze te maken met zedendossiers. Dat werd destijds als een mogelijk motief genoemd. Uiteindelijk bleek het een lover of zo te zijn, toch?quote:Op donderdag 28 november 2024 04:52 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Bedoel je de opgeloste zaak van Els Schurink uit 1997?
https://www.politie.nl/ge(...)oningen/de-zaak.html Dader heeft tien jaar cel gekregen.
Ik meen mij nog een andere zaak te herinneren, met een oudere vrouw. Wel rond die tijd. Maar ik kan me vergissen.
Als een vrijwillige verdwijning vrijwel zeker zou zijn, dan zou hij toch ook niet meer op de politiewebsite staan?quote:Op donderdag 28 november 2024 06:57 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Familie had een contactpersoon met de buitenwereld. Maar aan de AD podcast wilden ze niet meewerken-aldus de makers. Want dat wil natuurlijk niet zeggen dat de makers de familie niet gesproken hebben.
Het blijft gissen. Ik vermoed dat de familie een scenario over de verdwijning heeft geaccepteerd, en met dit verhaal wil verder leven, en de kinderen opvoeden. Heel anders dan de familie van Sicco Cuperus, die willen weten wat er gebeurd is.
Ik zie Hanno van Mil wel op de politiewebsite bij vermiste volwassenen, maar geen vermelding op de Cold Case kalender. Er wordt dus niet actief gerechercheerd, maar tips kunnen gemeld worden.
https://www.politie.nl/mi(...)rsfoort&distance=5.0
Politie houdt wellicht nog andere scenario's open, familie niet. Familie brengt niet naar buiten welk scenario ze aanhangen en laat contacten over de zaak blijkbaar liever via de politie lopen.quote:Op donderdag 28 november 2024 08:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als een vrijwillige verdwijning vrijwel zeker zou zijn, dan zou hij toch ook niet meer op de politiewebsite staan?
Gevoelsmatig zal een bepaald scenario voor de familie altijd wel het meest waarschijnlijke scenario zijn. Bij bijvoorbeeld Herman Ploegstra gaat men uit van een misdrijf in plaats van de ook geopperde zelf gekozen verdwijning.quote:Op donderdag 28 november 2024 09:04 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Politie houdt wellicht nog andere scenario's open, familie niet. Familie brengt niet naar buiten welk scenario ze aanhangen en laat contacten over de zaak blijkbaar liever via de politie lopen.
Bij vermissingen schijnt het vaak vreselijk voor de nabestaanden /achterblijvers te zijn hoeveel goed- en slecht bedoelende helderzienden, wichelaars. piskijkers, amateur speurders zich ongevraagd melden.
Zolang er geen teken van leven of een lichaam is gevonden, is de man vermist, en niet óf overleden, óf nog levend op onbekende bestemming.
Nu heeft de status "vermist" veel nare consequenties voor de achterblijvers, mbt juridische afwikkeling van zaken met bedrijven en overheid. Ik snap dat familie verder wil met hun leven, en als er iets is, dat liever via de politie verneemt. Of ze zichzelf nu als achterblijver of nabestaande zien, dat gaat ons eigenlijk niets aan.
In de zaak van Mil is er veel gezocht naar een spoor van het hem, met vrijwilligers, zoekhonden.quote:Op donderdag 28 november 2024 09:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Gevoelsmatig zal een bepaald scenario voor de familie altijd wel het meest waarschijnlijke scenario zijn. Bij bijvoorbeeld Herman Ploegstra gaat men uit van een misdrijf in plaats van de ook geopperde zelf gekozen verdwijning.
Dat kan ik me wel voorstellen. Zeker als de kans dat het wat oplevert miniem is. En dat lijkt in het geval van Hanno van Mil wel het geval te zijn.
Bij Herman Ploegstra heeft men nog wel pogingen gewaagd, omdat het idee is dat er mensen in IJzendijke meer weten.
Wat is dit nou weer voor rare conclusie?quote:Op donderdag 28 november 2024 06:57 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Familie had een contactpersoon met de buitenwereld. Maar aan de AD podcast wilden ze niet meewerken-aldus de makers. Want dat wil natuurlijk niet zeggen dat de makers de familie niet gesproken hebben.
Het blijft gissen. Ik vermoed dat de familie een scenario over de verdwijning heeft geaccepteerd, en met dit verhaal wil verder leven, en de kinderen opvoeden. Heel anders dan de familie van Sicco Cuperus, die willen weten wat er gebeurd is.
Recent nog in het nieuws? Dat heb ik dan gemist.quote:Op donderdag 28 november 2024 11:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor rare conclusie?
De familie is nog regelmatig in het nieuws geweest omdat ze willen weten wat er gebeurd is.
Dat ze niet aan een bepaalde podcast mee willen werken zegt natuurlijk niets.
Dat hele "persoonlijke oproep" verhaal komt vooral uit films en series en uit de VS, in NL is er sowieso maar heel zelden een "persoonlijke oproep".quote:Op zondag 1 december 2024 01:30 schreef woxxel2 het volgende:
T was meteen al dat t gezin van hanno niet in t nieuw wou, en dat gebeurt volgens mij niet vaak dat je niet 1 keer een persoonlijke oproep doet.
Bij bijvoorbeeld Opsporing Verzocht en Peter R de Vries toch best vaak achterblijvers/nabestaanden gezien? Idem dito bij TROS Vermist. Broer van Herman Ploegstra sprak op een bewonersbijeenkomst in IJzendijke, etc.quote:Op zondag 1 december 2024 01:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat hele "persoonlijke oproep" verhaal komt vooral uit films en series en uit de VS, in NL is er sowieso maar heel zelden een "persoonlijke oproep".
Daarbij hadden ze 3 (jonge) kinderen, dan zit je er echt niet op te wachten dat jan en alleman iedere beweging, blik en uitspraak van degene(n) in die persoonlijke oproep gaat analyseren.
Daarbij is zijn zus altijd min of meer woordvoerder namens het gezin geweest, en die heeft vaak genoeg persoonlijk voor de camera gestaan.
De zus van Hanno van Mil is ook regelmatig in beeld geweest.quote:Op maandag 2 december 2024 09:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij bijvoorbeeld Opsporing Verzocht en Peter R de Vries toch best vaak achterblijvers/nabestaanden gezien? Idem dito bij TROS Vermist. Broer van Herman Ploegstra sprak op een bewonersbijeenkomst in IJzendijke, etc.
Lange tekst heb ik spoiler gezet, staat immers in jouw bericht.quote:Op zaterdag 21 december 2024 23:24 schreef Michiel020 het volgende:
Nu het einde van het jaar nadert is het goed om eens stil te staan bij de vele vermissingen en cold cases die we in Nederland hebben. Hierbij moest ik meteen denken aan de speech die Peter van Koppen gaf bij het afscheid als hoogleraar Rechtspsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Maastricht op 17 maart 2022. Ik was bij zijn lezing aanwezig.
In zijn afscheidsrede "De ijzeren regels van goud bewijs" besprak hij de ontwikkelingen van allerlei rechtspsychologische problemen in Nederlandse zaken, en besteedde speciale aandacht aan drie specifieke onderwerpen: verhoren, herkenningsprocedures en cold cases. En hier schuurt het wat betreft Peter van Koppen aan. We zijn inmiddels bijna 3 jaar verder en het onderwerp is -helaas- nog actueel. Ik heb de speech nog eens gelezen en heb een deel -wat over cold case gaat- er even uit gehaald.
quote:Dan de conclusie van de rede van van Koppen, ik heb die even cursief gezet:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik keer terug naar de slachtoffers. Een eerlijk proces vereist ook tegenover de slachtoffers en hun nabestaanden eerlijkheid. Tegen nabestaanden wordt nu gezegd dat hun zaak bij het cold case-team ligt. Voor veel nabestaanden is het een opbeurende mededeling, terwijl hij in feite betekent dat de zaak nu op een andere plank ligt te verstoffen. Een plaatsvervangend hoofdofficier van justitie schreef mij: ‘Er is [bij cold cases] gekozen om actief te blijven op deze dossiers in een breed spectrum i.p.v. het telkens per cold case tot de bodem te gaan.’ Hij realiseert zich kennelijk niet dat cold cases per definitie vergen dat men met bijzonder goede rechercheurs tot de bodem gaat. De gekozen manier levert een toestand op die in strijd is met het recht op een eerlijk proces voor de slachtoffers."
Bron: https://allp.nl/wp-conten(...)Afscheidsrede-VU.pdf
Fijn dat je dit noemt. Meteen even gekeken bij het register Getuigendeskundigen. Helaas geen getuigendeskundige op het gebied van ICT waar advocaat of OM een beroep op kan doen.
Wordt hoog tijd voor deze expertise!
Wel getuigen deskundigen forensische opsporing, maar het gebied werkgebied ICT-psychiatrie is nog onontgonnen. Was laatste wel zo'n figuur die meende een chip in zijn hoofd te hebben. Maar ook verdachten die zeggen 'normaal krijg ik altijd mijn opdrachten via de computer/telefoon binnen maar dit keer was het blijkbaar mis', kunnen ook geen beroep doen op zo'n expert.
De rechtsgang moet wel behoorlijk blijven.
De zaak van van Mil heeft ook dingen waarvan ik denk: waarom deed Hanno dat?
Waarom gingen die AD-journalistes met dit verhaal aan de haal? Was een vreemde vertelling.
Waarom is dit geen cold case?
[ Bericht 0% gewijzigd door yessie234 op 22-12-2024 03:50:55 ]
Er is wel een een onafhankelijk forensisch telecom-expert die als getuigendeskundige in strafzaken wordt ingezet (hij is ook geregistreerd expert binnen de Nationale Politie). Deze persoon is niet in deze zaak ingezet en kent de zaak van Hanno van Mil ook niet. Wel heb ik met hem gesproken over de informatie die uit de mobiele telefoon van Hanno van Mil gehaald kan worden. Er zijn een paar onderzoek-suggesties besproken die ik in eerdere postings op FOK aan de orde gesteld.quote:Op zaterdag 21 december 2024 23:56 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Lange tekst heb ik spoiler gezet, staat immers in jouw bericht.
[..]
Dan de conclusie van de rede van van Koppen, ik heb die even cursief gezet:
Ik keer terug naar de slachtoffers. Een eerlijk proces vereist ook tegenover de slachtoffers en hun nabestaanden eerlijkheid. Tegen nabestaanden wordt nu gezegd dat hun zaak bij het cold case-team ligt. Voor veel nabestaanden is het een opbeurende mededeling, terwijl hij in feite betekent dat de zaak nu op een andere plank ligt te verstoffen. Een plaatsvervangend hoofdofficier van justitie schreef mij: ‘Er is [bij cold cases] gekozen om actief te blijven op deze dossiers in een breed spectrum i.p.v. het telkens per cold case tot de bodem te gaan.’ Hij realiseert zich kennelijk niet dat cold cases per definitie vergen dat men met bijzonder goede rechercheurs tot de bodem gaat. De gekozen manier levert een toestand op die in strijd is met het recht op een eerlijk proces voor de slachtoffers."
Bron: https://allp.nl/wp-conten(...)Afscheidsrede-VU.pdf
Fijn dat je dit noemt. Meteen even gekeken bij het register Getuigendeskundigen. Helaas geen getuigendeskundige op het gebied van ICT waar advocaat of OM een beroep op kan doen.
Wordt hoog tijd voor deze expertise!
Wel getuigen deskundigen forensische opsporing, maar het gebied werkgebied ICT-psychiatrie is nog onontgonnen. Was laatste wel zo'n figuur die meende een chip in zijn hoofd te hebben. Maar ook verdachten die zeggen 'normaal krijg ik altijd mijn opdrachten via de computer/telefoon binnen maar dit keer was het blijkbaar mis', kunnen ook geen beroep doen op zo'n expert.
De rechtsgang moet wel behoorlijk blijven.
De zaak van van Mil heeft ook dingen waarvan ik denk: waarom deed Hanno dat?
Waarom gingen die AD-journalistes met dit verhaal aan de haal? Was een vreemde vertelling.
Waarom is dit geen cold case?
Leuk dat je deze expert gesproken hebt over deze zaak! Dat is dan weer erg typisch dat hij zijn licht niet mocht laten schijnen op de zaak van Mil. Voor forensische ICT-Telco onderzoek geldt ook: hoe sneller de spullen geanalyseerd, hoe beter het sporen onderzoek. Hetzelfde geldt voor de opsporing van hele kleine camera's die er tegenwoordig zijn.quote:Op zondag 22 december 2024 13:31 schreef Michiel020 het volgende:
[..]
Er is wel een een onafhankelijk forensisch telecom-expert die als getuigendeskundige in strafzaken wordt ingezet (hij is ook geregistreerd expert binnen de Nationale Politie). Deze persoon is niet in deze zaak ingezet en kent de zaak van Hanno van Mil ook niet. Wel heb ik met hem gesproken over de informatie die uit de mobiele telefoon van Hanno van Mil gehaald kan worden. Er zijn een paar onderzoek-suggesties besproken die ik in eerdere postings op FOK aan de orde gesteld.
Ik ben overtuigd dat binnen de politie (LE) voldoende kennis aanwezig is om deze suggesties uit te lopen. Deze groep heeft wereldwijd een hoog aanzien als experts op het telecom landschap.
Ik heb zelf aan een Trial op Tweakers meegedaan, was erg nuttig en zelf ook weer wat nieuwe dingen geleerd.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:09 schreef Michiel020 het volgende:
Een artikel in 'het tijdschrift voor de politie' over een onderzoek naar 'digitale burgeropspoorders en implicaties voor de politiepraktijk' (bron staan onderaan vermeld). Ik citeer hieruit:
"Door digitalisering spelen burgers een steeds grotere rol in de opsporing, zo ook online. Onder het mom van burgerparticipatie maakt de politie hiervan gebruik door op sociale media burgers om informatie te vragen. Ook experimenteert de politie met innovatieve manieren om de burger online te betrekken, zoals coldcasepodcasts en burgeropsporingapps, en de digitale expertise van burgers in te zetten tijdens georganiseerde openbronnenonderzoek (of: OSINT) hackathons3. Burgers verzamelen echter ook op eigen initiatief digitale informatie over misdrijven. Deze vorm van ‘digitale burgeropsporing’ kan in de politiepraktijk tot uitdagingen leiden. Een onderzoek hiernaar wordt in dat artikel besproken.
Er is behoefte aan een duidelijke visie waarbij wordt gekeken naar de mogelijkheden om interne en externe informatie en communicatie over digitale burgeropsporing te bundelen. Naast de oproep voor diepgaand onderzoek naar de verschillende vormen van digitale burgeropsporing leidt deze verkenning tot vier aanbevelingen:
1. Digitale politiekennis kan blijvend versterkt worden in samenhang met vormen van digitale burgeropsporing. Hierbij moet rekening gehouden worden met de positieve bijdragen aan de opsporing en mogelijk onrechtmatige handelingen door burgers die door gaten in digitale kennis nu mogelijk worden gemist.
2. De politie dient te overwegen de politieregistratiesystemen te verbeteren of technologische middelen in te zetten om digitale informatieprocessen en de verificatie van digitaal aangeleverde informatie door burgers te verbeteren.
3. Er kan aandacht besteed worden aan de communicatiestrategie over digitale burgeropsporing. Omdat spanningen te constateren zijn tussen de gewenste (passieve of participerende) vorm van burgeronderzoek en de zelfstandige acties van digitale burgeropspoorders, dient deze strategie wederzijdse verwachtingen te beheersen en terugkoppeling te bieden.
4. Tot slot kan de politie overwegen om gespecialiseerde teams in te zetten als aanspreekpunt voor digitale burgeropspoorders die de kwaliteit van aangeleverde digitale informatie waarborgen."
Ik onderstreep al deze 4 aanbevelingen met de aanvulling om hier niet lang mee te wachten.
Bron:
https://www.websitevoorde(...)-2024-COMPLEET-2.pdf
Pagina 42 t/m 45 (publ. nummer 4 uit 2024)
Ik acht dit hoogst onwaarschijnlijk, Hanno was 1.97 en volgens mij een redelijk sportieve vent. Als je die wilt ontvoeren dan moet je toch wel met 3 sterke mannen zijn, zeker als je geen sporen wilt achterlaten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 11:05 schreef Michiel020 het volgende:
In het verkeersruzie-scenario is Hanno's auto meegenomen omdat zijn auto de weg blokkeerde. De belagers moesten wel om de weg te vervolgen. De parkeerplaats bij de Pyramide van Austerlitz is niet de eerste de beste maar een parkeerplaats die NB 3,9km verderop ligt. Tijdens de rit tussen het viaduct onder de A12 tot de parkeerplaats (waar de auto van Hanno is gevonden) rijden de vermeende belagers meerdere parkeerplaatsen voor bij. Deze zouden logischer zijn om onmiddellijk de auto achter wil laten.
In het verkeersruzie scenario moet er een groot voertuig of grote aanhangwagen door belagers zijn gebruikt (anders hadden de aansluitende verkeersdeelnemers wel het vermeende misdrijf waargenomen) en deze was mogelijk opvallend, minder wendbaar en/of zou (weer) in de weg staan bij de parkeeractie.
Tijdens het verplaatsen van Hanno is de kans groot dat de vermeende belagers dadersporen achter laten en dat hebben ze zich direct gerealiseerd. Het zou een 'logische' verklaring om Hanno mee te nemen. Als er op DNA sporen in de auto is gezocht en de vermeende belager heeft waterdichte werkhandschoenen gebruikt tijdens het verplaatsen van Hanno's auto, dan wordt het lastig zoeken naar DNA sporen. Het is niet heel raar dat er werkhandschoenen in een cabine liggen bij transporteurs en vervoerders.
Zou er indertijd door FO gezocht zijn naar niet-DNA sporen in de auto? Welke sporen kunnen gebruikte werkhandschoenen achter laten? Zou er een link kunnen zijn tussen niet DNA sporen en de vermeende belagers? Zijn alle vragen uitgelopen?
quote:Op maandag 29 juli 2024 00:11 schreef Michiel020 het volgende:
Link naar de posting 132 op pagina 6 van "[Coldcase] 2014: Verdwijning van Hanno van Mil"
Wat wellicht een optie is: Hij had daar afgesproken met iemand die hij vertrouwde, wellicht met een smoesje, bijvoorbeeld om iets af te geven, hij loopt direct naar de auto, en word in de auto onder bedreiging met een vuurwapen meegenomen. Dat zou wellicht ook kunnen stroken met het verhaal dat hij daar ingestapt is bij de vrouw met de paardenstaart, met het idee dat hij een minuutje later zijn weg zou vervolgen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 16:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik blijf er bij dat een ontvoering altijd gepaard zou gaan met veel geweld, geduw en getrek waardoor mensen dit gehoord dan wel gezien moeten hebben op de wegen rondom Austerlitz. Ik geloof daar niet in.
Ik heb niet de beschikking over de telecomdata. Naar ik aanneem is de vluchtige telecomdata van de masten in de directe omgeving niet veilig gesteld omdat er geen TGO heeft plaatsgevonden. Na 72 uur wordt deze data overschreven. In de pers is te lezen dat de telecomdata van de telefoon van Hanno wel is veilig gesteld. Voor zover bekend zijn er geen aanwijzingen gevonden die wijzen op een misdrijf. Als de telecomdata bewaard is gebleven dan zou dat bij de eenheid van MNL moeten liggen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 15:46 schreef raptorix het volgende:
@:Michiel020 ik heb een vraag, weet jij hoe het logformaat van de Nederlandse Zendmasten er uit ziet?
Ik heb vorig jaar een challenge gedaan waarbij je op vergelijkbare manier een "verdachte" moest achterhalen.
Ik weet niet of jullie deze technologie hebben toegepast (Spatiale Queries), maar eventueel kan ik ik mijn kennis wel ter beschikking stellen.
Hier wordt de case uitgelegd: https://avivyaniv.medium.(...)olution-8f6c7204bd59
Dank, ik had zelf ook al wat gevonden, echter het was me niet geheel duidelijk of zendmast data onder de bewaarplicht vielen omdat de wet grotendeels nogal high level beschrijft wat er bewaard moet worden.quote:Op donderdag 23 januari 2025 21:27 schreef Michiel020 het volgende:
[..]
Ik heb niet de beschikking over de telecomdata. Naar ik aanneem is de vluchtige telecomdata van de masten in de directe omgeving niet veilig gesteld omdat er geen TGO heeft plaatsgevonden. Na 72 uur wordt deze data overschreven. In de pers is te lezen dat de telecomdata van de telefoon van Hanno wel is veilig gesteld. Voor zover bekend zijn er geen aanwijzingen gevonden die wijzen op een misdrijf. Als de telecomdata bewaard is gebleven dan zou dat bij de eenheid van MNL moeten liggen.
Wel heb navraag gedaan bij een telecom specialist die geaccrediteerd is door de Nationale Politie (LDM) en het Internationaal Strafhof (ICC). Deze persoon is NIET betrokken bij de zaak van Hanno van Mil. Zonder specifieke dossierkennis over de vermissing van Hanno van Mil gaf hij wel aan dat opsporingsinstanties in staat zouden moeten zijn om de aangestraalde mastgegevens uit een mobiele telefoon te achterhalen met behulp van UFED of XRY. Dit zou van belang kunnen zijn welke route Hanno heeft afgelegd en wanneer.
Daarnaast gaf hij aan dat de telefoon een ‘WiFi spoor’ heeft achtergelaten. Hierbij wordt kort contact gezocht met lokale WiFi stations van (woon)huizen langs de weg. Tijdens het onderzoek in 2014 is de telecomdata uitgezocht met de kennis en software van dat moment en deze zijn doorontwikkeld.
UFED en XRY:
- UFED is een softwareapplicatie waarmee de digitaal onderzoeker mobiele apparaten kan uitlezen en analyseren. Complexe wachtwoorden, encryptie barričres, verwijderde en onbekende content kunnen ervoor zorgen dat belangrijk bewijsmateriaal van gegevensdragers niet aan het licht komt. Met Cellebrite UFED is dit bewijsmateriaal terug te halen
- XRY is de tool voor het extraheren en herstellen van data van mobiele apparaten.
Dat denk ik dus ook.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 05:01 schreef raptorix het volgende:
Aan de andere kant als hij daar expliciet met iemand afgesproken had om die tijd, zou het alleen maar sterken dat het om een bekende gaat waar hij mogelijk gewoon een mondelinge afspraak mee had gemaakt.
Die kans is groot, maar dat hoeft niet natuurlijk. Hij kan daar ook aan de praat zijn geraakt met iemand. Ga als vrouw maar eens op een parkeerplaats staan en denk dat genoeg mannen wel even proberen om een gesprek aan te knopen.quote:
Verklaart niet echt dat zijn persoonlijke spullen in de auto zijn achtergelaten vind ik. Dat lijkt met voorbedachte rade te zijn gebeurd.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die kans is groot, maar dat hoeft niet natuurlijk. Hij kan daar ook aan de praat zijn geraakt met iemand. Ga als vrouw maar eens op een parkeerplaats staan en denk dat genoeg mannen wel even proberen om een gesprek aan te knopen.
Mwah. Man denkt een avontuurtje te scoren bij een vrouw. Of daar ergens in de bossen of elders. Dan kan er best wat in de auto blijven liggen natuurlijk.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Verklaart niet echt dat zijn persoonlijke spullen in de auto zijn achtergelaten vind ik. Dat lijkt met voorbedachte rade te zijn gebeurd.
Maar dat is geen reden waarom hij überhaupt op de parkeerplaats zou zijn, en als het motief roof zou zijn geweest dan hadden ze waarschijnlijk wel de laptop meegenomen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die kans is groot, maar dat hoeft niet natuurlijk. Hij kan daar ook aan de praat zijn geraakt met iemand. Ga als vrouw maar eens op een parkeerplaats staan en denk dat genoeg mannen wel even proberen om een gesprek aan te knopen.
Hij had daar inderdaad niet echt iets te zoeken aangezien hij een werkafspraak had.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dat is geen reden waarom hij überhaupt op de parkeerplaats zou zijn, en als het motief roof zou zijn geweest dan hadden ze waarschijnlijk wel de laptop meegenomen.
Misschien wat stiekeme dingen. Stiekem met iemand afgesproken. Daar stoppen om te zien of er iets te doen is. Tijdens het fileflirten op iemand gestuit.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dat is geen reden waarom hij überhaupt op de parkeerplaats zou zijn, en als het motief roof zou zijn geweest dan hadden ze waarschijnlijk wel de laptop meegenomen.
Bus stopt in Austerlitz, maar dan zou Hanno diegene daar wel hebben opgepikt omdat dat op de route was naar de afspraak.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:33 schreef raptorix het volgende:
Ik zelf heb trouwens ook nog nagedacht dat het misschien een carpool afspraak was voor iemand die met OV kwam en laatste stukje zou meerijden, echter in dat hele gebied is geen OV dus dat is ook uit te sluiten.
Fileflirten op zaterdagmorgen tussen Amersfoort Vathorst en Austerlitz??quote:Op vrijdag 24 januari 2025 15:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Misschien wat stiekeme dingen. Stiekem met iemand afgesproken. Daar stoppen om te zien of er iets te doen is. Tijdens het fileflirten op iemand gestuit.
Op zaterdag stopt daar helemaal niksquote:Op vrijdag 24 januari 2025 17:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Bus stopt in Austerlitz, maar dan zou Hanno diegene daar wel hebben opgepikt omdat dat op de route was naar de afspraak.
Ja, kan ook bij een stoplicht of zo.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 17:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Fileflirten op zaterdagmorgen tussen Amersfoort Vathorst en Austerlitz??
Lijkt me wel lastig om ongepland iemand compleet te doen verdwijnen...quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:02 schreef Michiel020 het volgende:
Voor het maken van een verkeersruzie scenario in het viaduct onder de A12 heb ik een aanname gemaakt waarbij Hanno van Mil niet is gestopt bij de latere vindplek van zijn auto (bij de Pyramide van Austerlitz) maar door is gereden over de Traaijweg op weg naar zijn eindbestemming. En zo onrealistisch is dit niet. Hanno had de intentie om naar het congrescentrum in Driebergen te rijden om ‘just in time’ aan te komen. Hij is even na 9 uur vertrokken om de route in 24 minuten af te leggen. Hij zou dan precies op tijd aankomen bij de inloop van de meeting. Onder normale omstandigheden zou hij zijn door gereden en zeker niet stoppen bij de Pyramide van Austerlitz. It doesn't make sense. Deze ligt op 3.8 km van de eindbestemming. En stel je nu eens voor dat Hanno zijn geplande route wel heeft afgelegd over de Traaijweg.
In de pers zijn door de politie uitspraken gedaan dat er een misdrijf niet uit te sluiten is maar op de vindplek van de auto zijn hiervoor geen aanwijzingen gevonden. Wat overblijft is een geparkeerde auto met de autosleutels in het contact, de mobiele telefoon op de bijrijder stoel en Hanno die al mee dan 10 jaar van de aardbodem is verdwenen.
Zou dit het resultaat kunnen zijn van een onvrijwillige verdwijning waarbij Hanno is meegenomen om dadersporen te verdoezelen?
Ja, ,maar dus niet bij de Pyramide, en ook niet op de weg die er langs loopt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 17:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Bus stopt in Austerlitz, maar dan zou Hanno diegene daar wel hebben opgepikt omdat dat op de route was naar de afspraak.
Hanno was ook een grote, zware vent. Valt inderdaad niet mee om die in een opwelling compleet te laten verdwijnen zonder sporen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 06:12 schreef raptorix het volgende:
Een verkeersruzie lijkt me niet aannemelijk, ten eerste was het waarschijnlijk zeer rustig in die omgeving op de weg, dat zou moeten betekenen dat Hanno zou zijn uitgestapt, dat hij overmeestert moet zijn en in een ander voertuig zijn gestopt, dit zou toch al enkele minuten moeten duren, en de kans dat dit onopvallend is gebeurt lijkt me stug. Vervolgens moet 1 van hen de wagen naar de parkeerplaats moeten rijden, en dan zou hij ook de wagen niet op slot doen? Als ik van een wagen af zou moeten komen, zou ik in ieder geval de deur afgesloten hebben en de sleutels weggegooid, of nog beter ik zou hem ergens het water in rijden.
Bovendien zijn er geen sporen gevonden, dat zou erg bijzonder zijn als iemand zonder voorbereiding van een auto af zou moeten komen.
Ik acht het scenarios voor een vrijwillige afspraak, en overstappen in een andere auto op de parkeerplaats veel waarschijnlijker, dat zou ook stroken met het verhaal waarom de speurhonden niets vonden in de omgeving, en dat er geen sporen zijn aangetroffen in de auto van Hanno. Ook qua planning zou dat kunnen kloppen aangezien het een kleine omweg is en een logische plaats van afspreken is voor iemand zonder kennis van de omgeving of routeplanner.
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 06:38 schreef raptorix het volgende:
Een belangrijk detail wat me niet duidelijk is, was dit congres, VAN zijn werk of VOOR zijn werk.
Dit is namelijk best belangrijk aangezien in het laatste geval niemand er een haan zou naar kraaien als hij niet was geweest, in het eerste geval zou men misschien toch zijn vrouw bellen, van: Hey we hebben Hanno gemist vandaag, en hij neemt zijn telefoon ook niet op.
https://www.zoekhonden.com/2014/12/21/vermissing-austerlitz/quote:Feit is dat de 47- jarige Amersfoorter op zaterdagmorgen 12 april van dit jaar vroeg van huis gaat voor een bezoek aan de conferentie ‘Waar staan we nu?’ in hotel en congres- centrum de Bergse Bossen in Driebergen- Rijsenburg. Dat heeft met zijn werk in de gezondheidszorg te maken. Het is hooguit een halfuurtje rijden, maar Hanno – getrouwd, vader van drie kinderen – verschijnt niet op de conferentie.
Dat er iets niet in de haak is, blijkt pas als hij ’s avonds niet thuiskomt. Zijn collega’s hebben hem niet gemist, er is geen contact geweest met het thuisfront.
Ik heb wat proberen te googlen, maar niets kunnen vinden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
[..]
https://www.zoekhonden.com/2014/12/21/vermissing-austerlitz/
Beetje onduidelijk ja, maar uit die tekst maak ik op dat het voor zijn werk was en niet van: een select clubje collega’s waarschijnlijk (die elkaar wellicht vaag kenden en van verschillende locaties kwamen?) die samen kwamen met andere zorg professionals?
quote:Op donderdag 25 juli 2024 02:44 schreef Michiel020 het volgende:
Link naar posting 130: verkeersruzie scenario onder de A12 op de Traaijweg in Driebergen
Michiel met alle respect, ik snap dat je geen zaken wilt uitsluiten, maar het geval van een verkeersruzie lijkt me echt volkomen uitgesloten, kijk anders google maps van dat jaar terug, en je ziet dat de weg verre van leeg is. Ik denk dat mocht er al een aanwijzing zijn om iets terug te vinden dat het echt in de klanten moet zitten die hij bediende, ik zou dan vooral kijken naar klanten die hij had en waar er nog niet gefactureerd was, kortom kijk naar afspraken die hij heeft gehad die pril waren, ik kan me goed voorstellen dat er een scenario was waar hij iets heeft gezien wat niet in de haak was. Wellicht ook een dimensie verder kijken, dit soort mensen worden ook vaak door contacten aangeraden, dus kijk bij contacten van zijn bestaande contracten.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:27 schreef Michiel020 het volgende:
Er zijn een paar aspecten die relevant zijn op dag van de vermissing van Hanno van Mil. Op dag van de vermissing, zaterdagochtend 12 april 2024, werd gekenmerkt als 'prachtige lentedag'. Rond het vermeende tijdstip van vermissing om 09.30, was het droog, scheen de zon en was het een graad of 12 (*1). Prima weer om erop uit te trekken, naar de lokale sportvereniging, de pyramide van Austerlitz of naar het festival Brothers OpenAir. Genoeg te doen op die dag.
De Traaijweg is een bosweg-weg die Driebergen West & Austerltiz verbind met de N224 en wordt hoofdzakelijk gebruikt door bestemmingsverkeer. Er rijden op een ‘gemiddelde’ zaterdagmorgen, tussen 09.15 en 09.45, gemiddeld 3,3 auto’s per minuut over de Traaijweg (metingen uit maart 2022).
Tijdens een vermeende verkeersruzie van een paar minuten zou dat betekenen dat er al snel 7 tot 10 auto’s langsrijden of aanschuiven. Het is opmerkelijk aantal gelet op het lokale karakter van de weg. Je zou dan ook verwachten dat er iets gezien moet zijn bij een eventuele verkeersruzie. En toch heeft niemand iets gerapporteerd bij de politie (voor zover ik weet).
Dat roept de vraag bij mij op of er ergens op het traject tussen de woning van Hanno in Apeldoorn en de eindbestemming 'De Bergse Bossen' in Driebergen een locatie is waar een escalerende verkeersruzie kan plaatsvinden, waar aanschuivende verkeersdeelnemers zijn geweest maar de ruzie niet hebben kunnen waarnemen (of zodanig dit hebben kunnen interpreteren).
Op een plek op het traject zou dit kunnen en dat is midden in het viaduct onder de A12 (niet onder de spoortunnel) op de Traaijweg. Het is nog geen 600 meter van zijn eindbestemming. Ik heb ik het verleden hier meer op FOK.nl over geschreven en onder welke voorwaarden dit heeft kunnen plaatsvinden (*2).
*1 https://www.wetterzentral(...)=2014&maand=4&dag=12
*2 zie hieronder quote
[..]
De woning van Hanno in Apeldoorn? WTF?!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:27 schreef Michiel020 het volgende:
Er zijn een paar aspecten die relevant zijn op dag van de vermissing van Hanno van Mil. Op dag van de vermissing, zaterdagochtend 12 april 2024, werd gekenmerkt als 'prachtige lentedag'. Rond het vermeende tijdstip van vermissing om 09.30, was het droog, scheen de zon en was het een graad of 12 (*1). Prima weer om erop uit te trekken, naar de lokale sportvereniging, de pyramide van Austerlitz of naar het festival Brothers OpenAir. Genoeg te doen op die dag.
De Traaijweg is een bosweg-weg die Driebergen West & Austerltiz verbind met de N224 en wordt hoofdzakelijk gebruikt door bestemmingsverkeer. Er rijden op een ‘gemiddelde’ zaterdagmorgen, tussen 09.15 en 09.45, gemiddeld 3,3 auto’s per minuut over de Traaijweg (metingen uit maart 2022).
Tijdens een vermeende verkeersruzie van een paar minuten zou dat betekenen dat er al snel 7 tot 10 auto’s langsrijden of aanschuiven. Het is opmerkelijk aantal gelet op het lokale karakter van de weg. Je zou dan ook verwachten dat er iets gezien moet zijn bij een eventuele verkeersruzie. En toch heeft niemand iets gerapporteerd bij de politie (voor zover ik weet).
Dat roept de vraag bij mij op of er ergens op het traject tussen de woning van Hanno in Apeldoorn en de eindbestemming 'De Bergse Bossen' in Driebergen een locatie is waar een escalerende verkeersruzie kan plaatsvinden, waar aanschuivende verkeersdeelnemers zijn geweest maar de ruzie niet hebben kunnen waarnemen (of zodanig dit hebben kunnen interpreteren).
Op een plek op het traject zou dit kunnen en dat is midden in het viaduct onder de A12 (niet onder de spoortunnel) op de Traaijweg. Het is nog geen 600 meter van zijn eindbestemming. Ik heb ik het verleden hier meer op FOK.nl over geschreven en onder welke voorwaarden dit heeft kunnen plaatsvinden (*2).
*1 https://www.wetterzentral(...)=2014&maand=4&dag=12
*2 zie hieronder quote
[..]
Klopt, alleen speurhonden hadden dan toch wel iets opgepikt?quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:18 schreef Milla00 het volgende:
Ik las in dit topic ook dat hij dan wel gevonden was, maar voor zover ik weet is de regio nooit meter voor meter uitgekamd en is er ook een terrein waar niet gezocht kan/mag worden. Een lichaam vind je echt niet zo makkelijk in zo'n bosrijk gebied.
Tja, op een mooie Aprilse zaterdagochtend rond 09u verdwijnen op een (waarschijnlijk) redelijk drukke omgeving rond die parkeerplaats van Austerlitz? Dan hadden mensen hem toch wel gezien?quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:55 schreef Milla00 het volgende:
Die zijn ook niet 100% perfect in wat ze oppikken.
Mocht het scenario kloppen, dan kan het ook zijn dat hij een flink stuk gewandeld heeft en z'n geursporen ergens verwaaid of onderbroken zijn, of vermengd met te veel andere geursporen.
Mee eens en ja, Hanno is/was een opvallende verschijning qua lengte. Aan de ene kant kijken mensen wellicht dan eerder naar je (gezicht) of juist niet vanwege zijn lengte.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:01 schreef Milla00 het volgende:
Ja, je zou het wel denken. Ik weet niet hoe druk het was, maar dat kan ook nog een rol spelen. Als je een foto krijgt van iemand met de vraag of je die in een bos hebt zien lopen waar je 20 man bent tegengekomen of in de Efteling op een zaterdag, kan ik me voorstellen dat het in dat eerste geval makkelijker zou moeten zijn, maar als iemand niets verdachts doet, blijven gezichten je misschien ook niet echt bij?
Hoezo zouden daar sporen van moeten zijn?quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:18 schreef Milla00 het volgende:
Een vrijwillige verdwijning vergt behoorlijk wat voorbereiding waarvan dan wel sporen waren gevonden, van het contact met derden of het contant geld dat hij dan opgespaard had moeten hebben.
Ja, dit is eerder besproken in dit topic.quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:23 schreef Milla00 het volgende:
Dan moeten je klanten je al zwart/contant betalen, dat lijkt me sterk in zijn werkveld, en regelmatig pinnen zonder dat geld uit te geven valt ook op als de politie je rekeningen controleert.
Daarnaast kun je die tweede telefoon/laptop en dat geld dan nooit thuis gebruiken of bewaren.
Ook moet je dan ergens naartoe, buiten Nederland, dus je moet bijvoorbeeld opgepikt worden door iemand met een buitenlandse auto. Je moet dan ook al een plan hebben voor huisvesting of geld, of iemand anders moet je onderhouden, want je kunt bijvoorbeeld geen bankrekening openen of een legale baan vinden zonder dat je daar je paspoort/bankrekening voor nodig hebt.
Het kan, maar het is niet zo makkelijk om in zo'n geval geen enkel spoor achter te laten. Als hij dit had gewild, was 'gewoon' bij z'n gezin weggaan toch veel makkelijker geweest?
In de podcast Open/Eind van Isis van den Boom en Kadja Kabba kwam in aflevering 1 naar voren dat na de vondst van de VW Passat van Hanno op de zondag 13 april 2014 er schijnbaar speurhonden van de politie zijn ingezet. In de podcast -na 18 min en 50 seconden- is te beluisteren: "Ook bleken zoekhonden maar weinig interesse te hebben voor het bos. Ze vingen wel sporen op maar niet verder het bos in. Maar juist de andere kant op, richting de provinciale weg (lees N224)." En daar hield het spoor op.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt, alleen speurhonden hadden dan toch wel iets opgepikt?
Zegt voor mij persoonlijk genoeg (na alle scenario's naast elkaar te leggen): Hanno is bij iemand ingestapt en van de parkeerplaats verdwenen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 10:51 schreef Michiel020 het volgende:
"Ook bleken zoekhonden maar weinig interesse te hebben voor het bos. Ze vingen wel sporen op maar niet verder het bos in. Maar juist de andere kant op, richting de provinciale weg (lees N224)." En daar hield het spoor op.
Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft?quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:23 schreef Milla00 het volgende:
Dan moeten je klanten je al zwart/contant betalen, dat lijkt me sterk in zijn werkveld, en regelmatig pinnen zonder dat geld uit te geven valt ook op als de politie je rekeningen controleert.
Daarnaast kun je die tweede telefoon/laptop en dat geld dan nooit thuis gebruiken of bewaren.
Ook moet je dan ergens naartoe, buiten Nederland, dus je moet bijvoorbeeld opgepikt worden door iemand met een buitenlandse auto. Je moet dan ook al een plan hebben voor huisvesting of geld, of iemand anders moet je onderhouden, want je kunt bijvoorbeeld geen bankrekening openen of een legale baan vinden zonder dat je daar je paspoort/bankrekening voor nodig hebt.
Het kan, maar het is niet zo makkelijk om in zo'n geval geen enkel spoor achter te laten. Als hij dit had gewild, was 'gewoon' bij z'n gezin weggaan toch veel makkelijker geweest?
Volgens het proefschrift van Angelika Wol blijkt uit onderzoek dat in iets meer dan de helft van de gevallen (60%) de speurhond aan het juiste eind heeft. Da's iets meer dan een muntje opgooien. Of er meer waarde aan deze speurhond gegeven moet worden, zou nader uitgezocht moeten worden (zie o.a. mijn vragen). Volgens mij is dat niet gebeurd.quote:Op donderdag 30 januari 2025 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zegt voor mij persoonlijk genoeg (na alle scenario's naast elkaar te leggen): Hanno is bij iemand ingestapt en van de parkeerplaats verdwenen.
- Als je een voorsprong van pak 'm beet 30 uur hebt, kun je met de auto aan de andere kant van Europa zijn als je dat zou willen. Als je dat goed voorbereid met een vermomming kan dat best.quote:Op donderdag 30 januari 2025 17:33 schreef Michiel020 het volgende:
Er zijn ook een paar punten die in mijn optiek schuren met een scenario van een vrijwillige verdwijning.
- Er is nooit meer een teken van leven gevonden: geen enkel spoor die Hanno zelf heeft achtergelaten of niemand die Hanno nog heeft gezien. Het zou tegenwoordig een ‘prestatie’ zijn om 11 jaar lang onder de radar te blijven met een opvallende lengte van 1,97 meter.
- Volgens Anita van Mil (de zus van Hanno) was Hanno knettergek op zijn 3 kinderen, kinderen die hij nooit zou verlaten. Daarnaast heeft Hanno geen enkel signaal afgegeven die zou wijzen op een vrijwillig vertrek.
- Voor zover ik weet is alles uit gerechercheerd zoals zijn mobiele telefoon, zijn PC en bankrekeningen. Niets ondersteunt de voorbereidingen van vrijwillig verdwijnings-scenario.
het laten liggen van zijn telefoon en ontgrendeld laten van zijn auto lijkt me ook eerder een teken van een poging tot zelfdoding. En hij is gewoon wellicht nog niet gevonden. Recent een verhaal gehoord over een jongen die pas een half jaar na zijn poging gevonden werd.quote:Op donderdag 23 januari 2025 16:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik blijf er bij dat een ontvoering altijd gepaard zou gaan met veel geweld, geduw en getrek waardoor mensen dit gehoord dan wel gezien moeten hebben op de wegen rondom Austerlitz. Ik geloof daar niet in.
Ik heb geen idee in hoeverre dat militaire oefenterrein ten noorden van de parkeerplaats toegankelijk is. Op Google Maps wordt je niet echt wijzer. Het is natuurlijk een omvangrijk gebied, maar mocht je daar ergens diep de bossen inlopen om zelfmoord te plegen, dan zouden honden zijn spoor toch wel oppikken?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:27 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
het laten liggen van zijn telefoon en ontgrendeld laten van zijn auto lijkt me ook eerder een teken van een poging tot zelfdoding. En hij is gewoon wellicht nog niet gevonden. Recent een verhaal gehoord over een jongen die pas een half jaar na zijn poging gevonden werd.
Dat klopt. Alleen de grote vraag is dan, waar is zijn lichaam? Er is daar redelijk goed gezocht volgens mij. Lijkt me dat, als hij daar zelfmoord zou hebben gepleegd, dat ze 'm dan wel gevonden zouden hebben.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:19 schreef Leandra het volgende:
Er zijn zoveel mensen gek op hun kinderen en toch plegen ze zelfmoord, Richard H. was waarschijnlijk ook gek op zijn kinderen.
Ik snap best dat een zus of partner zegt van "Hij/zij was zo gek op zijn/haar kinderen, dat zouden ze nooit doen".
Maar het punt is dat heel veel mensen ondanks de liefde voor hun kinderen toch bepaalde keuzes maken.
Je moet in principe al door het bos om op het oefenterrein te komen, tenzij je terugloopt naar de weg en daar terugloopt richting Amersfoort en langs de doorgaande weg (N227) ergens het oefenterrein op gaat.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik heb geen idee in hoeverre dat militaire oefenterrein ten noorden van de parkeerplaats toegankelijk is. Op Google Maps wordt je niet echt wijzer. Het is natuurlijk een omvangrijk gebied, maar mocht je daar ergens diep de bossen inlopen om zelfmoord te plegen, dan zouden honden zijn spoor toch wel oppikken?
Als hij het oefenterrein op gegaan is dan kun je er zeker van zijn dat ze daar niet gezocht hebben, dat is veel te gevaarlijk.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt. Alleen de grote vraag is dan, waar is zijn lichaam? Er is daar redelijk goed gezocht volgens mij. Lijkt me dat, als hij daar zelfmoord zou hebben gepleegd, dat ze 'm dan wel gevonden zouden hebben.
Maar.. zo'n terrein is toch niet dag en nacht bezet door tanks en militairen die daar in het rond schieten? Als de politie het nodig acht daar grondig te zoeken vanwege deze verdwijning lijkt me dat ze dat terrein ook wel op meerdere momenten vrij kunnen houden voor speurteams.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als hij het oefenterrein op gegaan is dan kun je er zeker van zijn dat ze daar niet gezocht hebben, dat is veel te gevaarlijk.
Als die honden wat ruiken, dan gaan ze daar wel even zoeken. Dan schieten de militairen maar even een tijdje niet.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als hij het oefenterrein op gegaan is dan kun je er zeker van zijn dat ze daar niet gezocht hebben, dat is veel te gevaarlijk.
Eens, maar je gezin achterlaten zonder enig spoor is wel tamelijk bizar te noemen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:19 schreef Leandra het volgende:
Er zijn zoveel mensen gek op hun kinderen en toch plegen ze zelfmoord, Richard H. was waarschijnlijk ook gek op zijn kinderen.
Ik snap best dat een zus of partner zegt van "Hij/zij was zo gek op zijn/haar kinderen, dat zouden ze nooit doen".
Maar het punt is dat heel veel mensen ondanks de liefde voor hun kinderen toch bepaalde keuzes maken.
Veel zelfdoders in Japan en Zuid Korea doen het ook, vanwege de schaamte. Je weet niet wat er in iemand omgaat.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:58 schreef mitt het volgende:
[..]
Eens, maar je gezin achterlaten zonder enig spoor is wel tamelijk bizar te noemen.
Het probleem is ook niet de tanks en militairen die er rondlopen, het probleem is de (niet ontplofte) munitie die er kan liggen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar.. zo'n terrein is toch niet dag en nacht bezet door tanks en militairen die daar in het rond schieten? Als de politie het nodig acht daar grondig te zoeken vanwege deze verdwijning lijkt me dat ze dat terrein ook wel op meerdere momenten vrij kunnen houden voor speurteams.
Daar? Waar het ongezien kan liggen en waar wild (zwijnen, vossen tegenwoordig ook wolven) vrij spel heeft? En dan de andere aaseters nog.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:58 schreef mitt het volgende:
[..]
Eens, maar je gezin achterlaten zonder enig spoor is wel tamelijk bizar te noemen.
Hoeveel is er eigenlijk nog van je over als je 10 jaar open en bloot op het terrein hebt gelegen?
Iets verstoppen voor elkaar zou hier ook wel kunnen, maar elk apparaat dat ooit hier op de wifi is geweest, is zichtbaar in de app van de wifiversterkers, dus dan moet je al actief steeds die apparaten gaan verwijderen en voor zover ik weer worden daar ook logs van gemaakt, dus de politie kan achterhalen of er onbekende apparaten zijn gebruikt. Zou best kunnen natuurlijk.quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft?
Ik zie het probleem niet zo met een tweede laptop/telefoon nooit thuis gebruiken, en ik weet niet hoe vaak jij in de auto van je partner komt, of in zijn/haar laptoptas of bureau, maar ik zou zelfs iets in onze auto kunnen verstoppen waar hij het hoogstwaarschijnlijk niet tegen zou komen, en wij hebben maar één auto die we beiden gebruiken.
Maar hij komt bijvoorbeeld ook niet in mijn rugtas of sporttas, ik ook niet in zijn rugtas overigens.
Dus nee, ik zie het probleem niet zo met nooit thuis gebruiken, om te beginnen al niet het wifiwachtwoord van thuis gebruiken.
Het is een route die zeker uitgelopen zou moeten zijn. Ik weet niet of hij iets op het spoor was van iets onoorbaars. Maar gelet op zijn beroep, opmerkingen uit zijn netwerk en politie is niet gebleken dat Hanno een link heeft met de criminaliteit of dat hij in schimmige zaken verzeild is geraakt. Integendeel zelfs.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 10:57 schreef raptorix het volgende:
Veel waarschijnlijker: Hanno had een afspraak met iemand die hij vertrouwde, waarschijnlijk een korte overdracht/afspraak, dit past ook prima in de tijdlijn en planning, waarschijnlijk met iemand die hij vertrouwde en waarschijnlijk iemand die niet super bekend met omgeving was. Als ik onderzoeker was, zou ik me vooral richten op zijn klanten, mijn beste vermoeden? Hij heeft iets ontdekt dat niet in de haak was met een boekhouding, hij wil van de klant af, en maakt met klant afspraak om boekhouding terug te geven, stapt bij klant in, word onder dwang van (vuur) wapen meegenomen, en word op andere plek begraven.
Je opmerking over het ontdekken van 'niet de de haak zijn met een boekhouding' heeft in een andere cold case zaak tot een dominante scenario geleid. Psychologe Els Slurink werd op 21 maart 1997 dood gevonden in haar woning in Groningen. De 33-jarige vrouw verscheen niet op een afspraak en dat wekte argwaan bij haar collega's. Twee van hen gingen naar Slurinks huis en zagen haar op de grond liggen. Ze bleek de nacht ervoor in haar hart te zijn gestoken. Het moordwapen werd nooit gevonden, en de zaak werd door gebrek aan bewijs jarenlang niet opgelost.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 10:57 schreef raptorix het volgende:
Veel waarschijnlijker: Hanno had een afspraak met iemand die hij vertrouwde, waarschijnlijk een korte overdracht/afspraak, dit past ook prima in de tijdlijn en planning, waarschijnlijk met iemand die hij vertrouwde en waarschijnlijk iemand die niet super bekend met omgeving was. Als ik onderzoeker was, zou ik me vooral richten op zijn klanten, mijn beste vermoeden? Hij heeft iets ontdekt dat niet in de haak was met een boekhouding, hij wil van de klant af, en maakt met klant afspraak om boekhouding terug te geven, stapt bij klant in, word onder dwang van (vuur) wapen meegenomen, en word op andere plek begraven.
Dit zijn allemaal aannames. Je kunt prima voorbereidingen treffen om zelf te verdwijnen zonder dat je omgeving dat opmerkt én je kunt prima jarenlang in het buitenland verblijven zonder dat je wordt herkend. Een vermissing als die van Hanno zullen ze in pak 'm beet Albaniė echt niets van weten hoor.quote:Op zondag 2 februari 2025 14:46 schreef Michiel020 het volgende:
Het is echter minder voorstelbaar dat familieman Hanno vrijwillig zou vertrekken zonder maar iets van zich te laten horen. Zelfs niet na jaren. Bovendien wijst niets in die richting van voorbereidingen van een vrijwillige verdwijning. Ook is Hanno de afgelopen 11 jaar nergens meer gezien ondanks zijn opvallende lengte, iets wat niet te verbergen is. Het overgebleven scenario, een onvrijwillige vermissing, blijft als kansrijk scenario over.
Dat klopt, maar toch... die voorbereidingen treffen en dan ook jaren wegblijven zonder dat er ergens een spoor is. Dat valt allemaal nog niet zo mee.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:55 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit zijn allemaal aannames. Je kunt prima voorbereidingen treffen om zelf te verdwijnen zonder dat je omgeving dat opmerkt én je kunt prima jarenlang in het buitenland verblijven zonder dat je wordt herkend. Een vermissing als die van Hanno zullen ze in pak 'm beet Albaniė echt niets van weten hoor.
Dat had niet gehoeven, maar het sluit het ook weer niet per definitie uit. Niet dat ik er in geloof, overigens.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 22:07 schreef woxxel2 het volgende:
Ik snap ook niet het idee van de vrijwillige verdwijning. Daar had hij helemaal niet richting het congres voor hoeven te rijden.
quote:Op zaterdag 11 januari 2025 11:17 schreef Viv het volgende:
Even geveegd hier.![]()
Een zijpaadje inslaan mag best af en toe, maar probeer niet te ver af te dwalen van het eigenlijke topic.
Het mooie van Korterink (of de politie in samenwerking met de NPO) is dat iets soortgelijks is nagespeeld in de tweede reeks van Hunted. Militair die het spelletje tegen de politie wint door zich door een oud-collega met een helikopter te laten ontvluchten. Iets met oude communicatiekanalen, en dat is de bron van Korterink uit 2015 nu ook.quote:"Hanno van Mil uit Amersfoort verdween op zaterdagmorgen 12 april 2014 spoorloos toen hij onderweg was naar een conferentie van zijn werk. Zijn auto stond, met de sleutels en spullen erin, geparkeerd bij de Piramide van Austerlitz. Uitgebreide zoekacties leverden niets op.
De politie zou op dit moment bezig kunnen zijn met een tip. Een mevrouw vertelde mij – en de politie – dat Hanno dertig jaar geleden ook al eens spoorloos is verdwenen. Van dezelfde locatie. Hij werkte toen in Utrecht en had op de werkvloer een telefoontje opgevangen dat niet voor zijn oren bestemd was.
Bij hem werkte een hoofdofficier van justitie, in een nevenfunctie. Het ging over een drugstranport met Curaēao. Hij is toen naar de Piramide gelokt en daar met een helikopter ontvoerd en naar een woonhuis in Hilversum gebracht.
Hanno is uit dat huis bevrijd door een gewapend commando. De mevrouw was er ook bij en kreeg een pistool tegen haar hoofd. Zij was met nog twee collega’s van de Loosduinse Burgerwacht. Ze hadden alle drie kogelvrije vesten aan; er was één rechercheur bij, de andere twee hadden ook een wapenvergunning.
Dat huis van toen is er nog steeds en dezelfde vrouw woont er nog. Onze mevrouw heeft haar aangesproken en ze schrok vreselijk. De politie is uiteraard bezig met deze tip, maar ze schieten in de ogen van onze mevrouw niet genoeg op. Volgens de politie komt dat doordat ze eerst nog wat meer moeten uitzoeken: misschien heeft die hoofdofficier vriendjes in een andere regio, waardoor hij het onderzoek kan tegenhouden.
Over verdwijningen gesproken: Anthoniek (‘Mieke’) Kuijpers, ‘de snelle weduwe van Vinkeveen’, blijkt ook al sinds augustus vorig jaar spoorloos. Het lijkt erop dat zij slachtoffer is geworden van een misdrijf (zie bericht van gisteren)
Echt hequote:
Als je vertelt wordt op dat basketbalteam te letten en te tellen hoe vaak ze het balletje overgooien, zie de man in gorillapak niet door het beeld heen schuiven.quote:
Het gaat even om de figuur Korterink zelf, zijn tip- en opdrachtgevers, en de helicopterman uit Balen die aanleiding was om de EBI te gaan bouwen. Die moest in de buurt van Loosduinen een vrachtje ophalen.quote:Op maandag 17 februari 2025 16:23 schreef Michiel020 het volgende:
Ik oordeel minder hard over het scenario 'ontvoerd' maar heb wel sterke vraagtekens en uitroeptekens bij het verhaal over de ontvoering van Hanno, van 30 jaar geleden, met een helicopter van de mevrouw van de schietvereniging 'de Loosduinse Burgerwacht'.
Het doet me denken aan een opmerking van forensch patholoog Frank van de Goot over tunnelvisie waarbij het begrip tunnelvisie met een voorbeeld illustreert. In de podcast 'Bloemen plukken bij het ravijn' van 6 augustus 2024 vraagt Frank "Waarom vallen oude mensen met een bril van de trap af? Wat is reden nummer 1?", waarop de interviewer antwoord geeft: "Zeer waarschijnlijk door het beperkte zicht". Waarop Frank zegt "Nee, de oorzaak is zwaartekracht. Maar het feit dat ik de bril in de vraag aanlever, neem jij het onderwerp mee in de formulering van het antwoord. Zo venijnig zijn tunnels" (bron 1).
In die podcast gaat het over een belangrijk onderdeel van een zorgvuldig PD-onderzoek. Aan het eind van het onderzoek zou iedere ervaren rechercheur zich moeten afvragen "Wat zijn we vergeten?!". Hoevaak komt het niet voor dat de rechercheurs meerdere keren terug gaan naar het PD? Iets wat gewoon vergeten is, ondanks de check lijstjes. Een recent voorbeeld vind ik het ophalen van een bankstel (een jaar na de vermissing) uit een woning van de vermiste Yildiz uit Zevenaar (bron 2). In deze zaak was de woning verzegeld en kon het bankstel opgehaald worden voor het onderzoek. Bij andere onderzoeken kan hierdoor bewijslijst te loor gaan.
Ik kan niet oordelen of er in de zaak van Hanno van Mil iets vergeten is maar het ligt wel op de loer. Henk Jan Korterink heeft het in zijn blogs over de 'verkeerde inzet van politie honden' tijdens het onderzoek (bron 3). Geen idee of dat zo is. Hanno was van meet af aan vermist waarbij er was geen indicatie was van een misdrijf. Bij de start zal geen groot TGO-onderzoek zijn opgestart waardoor de kans levensgroot is dat vluchtige informatie niet is opgepikt en verloren is gegaan.
Bron 1: True Crime: Bloemen Plukken Langs Het Ravijn Ā· Episode
Bron 2: https://www.gelderlander.(...)-onderzoek~a7749c62/
Bron 3: https://www.misdaadjourna(...)n-een-paardenstaart/
In de heropende zaak van Cuperus kwam ook al aan het licht dat hondenbegeleiders niet durven te spreken met journalisten, volgens die journalisten zelf dan. Niemand die naar ze op zoek gaat om hun beweringen te checken.quote:Der Alte
27 februari 2015 at 12:25
Onwaarschijnlijk waar die Nederlandse politie mee bezig is heden ten dage wat betreft zware "misdrijven"!Eerst die zaak Borst waar ze allang die verdachte Bart van U in de smiezen hadden kunnen hebben als ze eerder zijn DNA hadden afgenomen,dan het gepruts bij de Michelle Mooij -zaak en laatst ook weer de zaak van die Nijmeegse die vermoord lag in de Haterse Vennen en waar de familie een speurhondenteam inschakelde omdat de belastingslurpende Hermandad tekort schiet.En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan,de prutslijst is lang!
En nu weer deze zaak waar ze met paarden en camera"s de grond afspeuren omdat de leidinggevende bromsnor denkt dat hij misschien daar ergens ligt terwijl een getuige hem in een auto heeft zien instappen!Dan concentreer je je toch op de verkeerspalencamera"s en hun gegevens in een een wijde omtrek van de instapplaats!In het geval van de afperser van de De Mol- familie heeft dat ongetwijfelde heidense werk vruchten opgeleverd maar ja dat zijn natuurlijk BN"ers met een zekere invloed!
Beantwoorden
Der Alte
27 februari 2015 at 16:32
Tuurlijk enige kritische kanttekeningen aan het adres van de politie en hun incompetentie in vele zaken worden door deze misdaadjournalist gewoon verwijderd!Komt er dan gevaar voor Uw belangenverstrengeling?Onafhankelijkheid en vrijheid van meningsuiting zijn een groot goed dat hebben we de laatste tijd toch veelvuldig in het publieke debat moeten aanhoren !Maar helaas niet op deze site,nu wordt me ook wel duidelijk waarom U geen genuanceerd afstand nam van de Charlie Hebdoaanslag!Lekker in het "schemergebied"opereren,daar hou je iedereen te vriend en hoor je het meeste!Ik ga vaker naar Vlinderscrime,die Martin Kok is misschien niet de meest intellectuele misdaadverslaggever maar aan hem weet je tenminste wat je hebt en hij verwijdert niet zomaar postings!!
Beste Der Alte,
Ten eerste: er is niks verwijderd, maar het kan soms even duren voor ik eraan toekom een reactie door te laten. Ten tweede: ik laat niet alles van jou door, omdat ik een bepaalde ondergrens aanhoud qua niveau. Maar deze - over de zoekactie naar Hanno - heeft het wel gehaald. Ook al sla je daar de plank weer helemaal mis en blijkt dat je de zaak maar half of nog minder hebt gevolgd.
Hendrik Jan
Echt complete onzin, en wel hierom, als Hanno dat op 17 jarige leeftijd had gehoord, dan was dat in 1984, bijzonder want in die periode was Coketransport naar Nederland helemaal geen ding, en al helemaal niet vanuit de Antillen, in die tijd was Coke helemaal geen ding, dat kwam pas in de jaren 90 en ging nog gewoon via bolletjesslikkers. En met een helikopter ontvoert? Bijzonder dat zou de eerste keer in de wereldgeschiedenis zijn dt dit gebeurt zou zijn, en als dit in 1984, zou zijn gebeurt, dan was het misdrijf allang verjaart zijn, maar nee, men zou een verjaart misdrijf op een getuige, na 30 jaar nog eens gaan terugpakken door hem met een helikopter te ontvoeren op een zaterdagmorgen, mijn god ik snap niet dat je ook maar enigszins op dit soort shit in gaat.quote:Op donderdag 13 februari 2025 21:01 schreef Michiel020 het volgende:
Vijf dagen na de vermissing van Hanno besteed Hendrik Jan Korterink aandacht aan de vermissing van Hanno en er wordt een eerste suggestie gedaan: zelfmoord als gevolg van een depressie. In de maanden daarna publiceert Korterink zijn gedachtes en waarnemingen over de vermissing van Hanno van Mil. Meerdere -voor de hand liggende-scenario’s worden in de blog-postings gemeld zoals misdrijf, ongeluk en een romantische verdwijning naar de noorderzon.
Bijna een jaar na de vermissing (op 23 maart 2015) besteed Korterink opeens aandacht aan een verhaal waarbij Hanno op 17-jarige leeftijd ontvoerd is en per helikopter is afgevoerd. De oorzaak van de ontvoering is dat Hanno iets had gehoord over een vermeend drugstransport met Curaēao. Iets wat Hanno niet had mogen horen. Op de afdeling van Hanno werkte een hoofd officier van Justitie (in nevenfunctie) en tijdens een telefoongesprek is Hanno aangezien voor deze HOvJ. Hanno is vervolgens naar de Pyramide van Austerlitz gelokt en daar met een helikopter ontvoerd naar een woonhuis in Hilversum. Hanno is uit dat huis bevrijd door een gewapend commando. Bijlage 1.
Blijkbaar is er een ‘mevrouw van de Loosduinse Burgerwacht’ die dit verhaal de wereld in heeft gebracht (ieg bij Kortering en de politie). Ze was met nog 2 collega’s van Loosduinse Burgerwacht aanwezig bij de inval van de gewapende commando.
Helaas wordt de naam van bron van de blog-posting niet genoemd. De Loosduinse Burgerwacht blijkt een ‘gezellige’ schietvereniging uit Den Haag te zijn met een rijke historie, zo is te lezen op haar website. Bij deze vereniging kan je -door de KNSA erkende disciplines- met vuurwapens schieten.
De blog-posting had ik -in mijn speurtocht naar Hanno van Mil- wel eens eerder gelezen maar ik heb er weinig waarde aan gehecht. Ondanks dat het scenario voldoet aan het concept ‘volledig out of the box denken’, heb ik te veel vraagtekens en uitroeptekens bij het verhaal staan. Ook Korterink gaat niet verder in op het scenario ‘ontvoering’ op zijn blog. In een posting op 8 september 2019 heeft hij het hier niet meer over en acht hij de kans op vrijwillige vermissing kansrijk. “Ik (lees Hendrik Jan Korterink) denk bij ‘De noorderzon’ altijd aan Hanno van Mill, waarbij niets wijst op een misdrijf en eigenlijk ook niet op zelfdoding: dan had zijn lichaam gevonden moeten worden (bijlage 2)”
Helaas kunnen we het Hendrik Jan Korterink niet meer vragen hoe hij er nu over denkt. Hij is in 6 april 2020 overleden.
Bijlage 1 https://www.misdaadjourna(...)-met-een-helikopter/
Bijlage 2 https://www.misdaadjourna(...)illen-midlife-moord/
Dat kan natuurlijk ook juist expres zijn gedaan. Als je echt wil verdwijnen en een nieuw leven wil beginnen ergens zonder dat mensen naar je op zoek gaan.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 22:07 schreef woxxel2 het volgende:
Ik snap ook niet het idee van de vrijwillige verdwijning. Daar had hij helemaal niet richting het congres voor hoeven te rijden.
Precies, het gaf hem een voorsprong van minimaal 8-10 uur.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 05:52 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook juist expres zijn gedaan. Als je echt wil verdwijnen en een nieuw leven wil beginnen ergens zonder dat mensen naar je op zoek gaan.
Als hij meer tijd had willen hebben, dan had hij de auto wel op een plek gezet die veel lastiger te vinden was, immers als hij dat plan zou hebben gehad, dan zou het minder gunstig zijn als zijn wagen in die toestand gevonden was.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 09:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Precies, het gaf hem een voorsprong van minimaal 8-10 uur.
Zit zeker iets in.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als hij meer tijd had willen hebben, dan had hij de auto wel op een plek gezet die veel lastiger te vinden was, immers als hij dat plan zou hebben gehad, dan zou het minder gunstig zijn als zijn wagen in die toestand gevonden was.
Er is het verhaal over van Mil van Korterink, en verhaal over Hanno van Mil, en de figuur Korterink. De laatste deed aan mystificatie en het uitdelen van rode en gele kaarten in zijn eigen spelletje via zijn website. Zoals iedere misdaadverslaggever.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 04:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Echt complete onzin, en wel hierom, als Hanno dat op 17 jarige leeftijd had gehoord, dan was dat in 1984, bijzonder want in die periode was Coketransport naar Nederland helemaal geen ding, en al helemaal niet vanuit de Antillen, in die tijd was Coke helemaal geen ding, dat kwam pas in de jaren 90 en ging nog gewoon via bolletjesslikkers. En met een helikopter ontvoert? Bijzonder dat zou de eerste keer in de wereldgeschiedenis zijn dt dit gebeurt zou zijn, en als dit in 1984, zou zijn gebeurt, dan was het misdrijf allang verjaart zijn, maar nee, men zou een verjaart misdrijf op een getuige, na 30 jaar nog eens gaan terugpakken door hem met een helikopter te ontvoeren op een zaterdagmorgen, mijn god ik snap niet dat je ook maar enigszins op dit soort shit in gaat.
Overigens was ik zelf zeer actief op de website van HJK, en heb heb ook redelijk wat mail contact met hem gehad, met name over 1 zaak waar ik me vingers niet meer aan ga branden maar waarvan ik verwacht dat we daar in de toekomst nog wel van zullen horen. Achternaam: H.
Wil het ook wel weten over welke H. contact is geweest met Korterink.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 22:30 schreef Michiel020 het volgende:
Wie is H. (over welke zaak gaat dat?)
Klopt er is geen PD. Ik ben van mening dat er antwoorden gevonden kunnen worden bij het maken van een reconstructie van een vermeend PD. Vraag blijft of er deelnemers zijn die ervaring hebben met het maken van 3D animatie van een (vermeend) PD. DM mag ook.quote:Op woensdag 19 februari 2025 16:51 schreef Jor_Dii het volgende:
Er is geen PD. Als je dit onderzoek zou willen openbreken, dan zou je met politie in conclaaf moeten gaan over inzage van bewijs en/of bijvoorbeeld camerabaalden van (snel)wegen. Dan kun je wellicht wat dichter bij de waarheid komen.
Dit heeft geen enkele nut als je dus geen bewijs hebt dat Hanno bijvoorbeeld op die Traaijweg heeft gereden of niet. Dan ga je scenario’s maken die puur gebaseerd zijn op een “gevoel”quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:08 schreef Michiel020 het volgende:
[..]
Klopt er is geen PD. Ik ben van mening dat er antwoorden gevonden kunnen worden bij het maken van een reconstructie van een vermeend PD. Vraag blijft of er deelnemers zijn die ervaring hebben met het maken van 3D animatie van een (vermeend) PD. DM mag ook.
Dat er op het punt waar de auto van Hanno gevonden is, een scenario is dat dit PD is, vind ik geen vreemde, want je mag niets uitsluiten (ook niet de mystificaties waar Korterink op doelt, ben ik nog in aan het wroeten)quote:Op woensdag 19 februari 2025 16:39 schreef Michiel020 het volgende:
Ik krijg de melding 'Deze topic sluit automatisch over 9 post.' en ik heb nog een paar puntjes die ik wil delen in deze topic voor het gesloten gaat worden. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik meerdere postings geplaatst over een scenario die de naam draagt 'uit de hand gelopen verkeersruzie onder de A12'.
Een van de vervolgstappen die ik voor ogen heb is het maken van een reconstructie in 3D. Ik heb in een recente strafrechtzaak een 3D animatie voorbij zien komen waar vanuit verschillende invalshoeken, naar het PD gekeken kan worden. Met soortgelijke 3D beelden wil ik aantonen dat -onder bepaalde omstandigheden- een verkeersruzie onder de A12 op de Traaijweg heeft kunnen plaatsvinden waarbij de geėscaleerde ruzie niet waargenomen kan zijn door getuigen.
Geen idee of dit eenvoudig te maken is. Zijn er deelnemers die hier ervaring hebben met het maken van een 3D animatie van een PD?
Der Alte die reageert op de site van Korterink, die verwijst met zijn gekozen, de door Korterink doorgelaten nickname overduidelijk naar Hilles, "onze oude". Derrick was zijn concurrent op tv, de nazi-acteur.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 22:30 schreef Michiel020 het volgende:
Wie is H. (over welke zaak gaat dat?)
Er kan altijd een deel 2 van dit topic gemaakt worden, het blijft tenslotte een lopende zaak.quote:Op woensdag 19 februari 2025 16:39 schreef Michiel020 het volgende:
Ik krijg de melding 'Deze topic sluit automatisch over 9 post.' en ik heb nog een paar puntjes die ik wil delen in deze topic voor het gesloten gaat worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |