Mee eens en ja, Hanno is/was een opvallende verschijning qua lengte. Aan de ene kant kijken mensen wellicht dan eerder naar je (gezicht) of juist niet vanwege zijn lengte.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:01 schreef Milla00 het volgende:
Ja, je zou het wel denken. Ik weet niet hoe druk het was, maar dat kan ook nog een rol spelen. Als je een foto krijgt van iemand met de vraag of je die in een bos hebt zien lopen waar je 20 man bent tegengekomen of in de Efteling op een zaterdag, kan ik me voorstellen dat het in dat eerste geval makkelijker zou moeten zijn, maar als iemand niets verdachts doet, blijven gezichten je misschien ook niet echt bij?
Hoezo zouden daar sporen van moeten zijn?quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:18 schreef Milla00 het volgende:
Een vrijwillige verdwijning vergt behoorlijk wat voorbereiding waarvan dan wel sporen waren gevonden, van het contact met derden of het contant geld dat hij dan opgespaard had moeten hebben.
Ja, dit is eerder besproken in dit topic.quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:23 schreef Milla00 het volgende:
Dan moeten je klanten je al zwart/contant betalen, dat lijkt me sterk in zijn werkveld, en regelmatig pinnen zonder dat geld uit te geven valt ook op als de politie je rekeningen controleert.
Daarnaast kun je die tweede telefoon/laptop en dat geld dan nooit thuis gebruiken of bewaren.
Ook moet je dan ergens naartoe, buiten Nederland, dus je moet bijvoorbeeld opgepikt worden door iemand met een buitenlandse auto. Je moet dan ook al een plan hebben voor huisvesting of geld, of iemand anders moet je onderhouden, want je kunt bijvoorbeeld geen bankrekening openen of een legale baan vinden zonder dat je daar je paspoort/bankrekening voor nodig hebt.
Het kan, maar het is niet zo makkelijk om in zo'n geval geen enkel spoor achter te laten. Als hij dit had gewild, was 'gewoon' bij z'n gezin weggaan toch veel makkelijker geweest?
In de podcast Open/Eind van Isis van den Boom en Kadja Kabba kwam in aflevering 1 naar voren dat na de vondst van de VW Passat van Hanno op de zondag 13 april 2014 er schijnbaar speurhonden van de politie zijn ingezet. In de podcast -na 18 min en 50 seconden- is te beluisteren: "Ook bleken zoekhonden maar weinig interesse te hebben voor het bos. Ze vingen wel sporen op maar niet verder het bos in. Maar juist de andere kant op, richting de provinciale weg (lees N224)." En daar hield het spoor op.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt, alleen speurhonden hadden dan toch wel iets opgepikt?
Zegt voor mij persoonlijk genoeg (na alle scenario's naast elkaar te leggen): Hanno is bij iemand ingestapt en van de parkeerplaats verdwenen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 10:51 schreef Michiel020 het volgende:
"Ook bleken zoekhonden maar weinig interesse te hebben voor het bos. Ze vingen wel sporen op maar niet verder het bos in. Maar juist de andere kant op, richting de provinciale weg (lees N224)." En daar hield het spoor op.
Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft?quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:23 schreef Milla00 het volgende:
Dan moeten je klanten je al zwart/contant betalen, dat lijkt me sterk in zijn werkveld, en regelmatig pinnen zonder dat geld uit te geven valt ook op als de politie je rekeningen controleert.
Daarnaast kun je die tweede telefoon/laptop en dat geld dan nooit thuis gebruiken of bewaren.
Ook moet je dan ergens naartoe, buiten Nederland, dus je moet bijvoorbeeld opgepikt worden door iemand met een buitenlandse auto. Je moet dan ook al een plan hebben voor huisvesting of geld, of iemand anders moet je onderhouden, want je kunt bijvoorbeeld geen bankrekening openen of een legale baan vinden zonder dat je daar je paspoort/bankrekening voor nodig hebt.
Het kan, maar het is niet zo makkelijk om in zo'n geval geen enkel spoor achter te laten. Als hij dit had gewild, was 'gewoon' bij z'n gezin weggaan toch veel makkelijker geweest?
Volgens het proefschrift van Angelika Wol blijkt uit onderzoek dat in iets meer dan de helft van de gevallen (60%) de speurhond aan het juiste eind heeft. Da's iets meer dan een muntje opgooien. Of er meer waarde aan deze speurhond gegeven moet worden, zou nader uitgezocht moeten worden (zie o.a. mijn vragen). Volgens mij is dat niet gebeurd.quote:Op donderdag 30 januari 2025 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zegt voor mij persoonlijk genoeg (na alle scenario's naast elkaar te leggen): Hanno is bij iemand ingestapt en van de parkeerplaats verdwenen.
- Als je een voorsprong van pak 'm beet 30 uur hebt, kun je met de auto aan de andere kant van Europa zijn als je dat zou willen. Als je dat goed voorbereid met een vermomming kan dat best.quote:Op donderdag 30 januari 2025 17:33 schreef Michiel020 het volgende:
Er zijn ook een paar punten die in mijn optiek schuren met een scenario van een vrijwillige verdwijning.
- Er is nooit meer een teken van leven gevonden: geen enkel spoor die Hanno zelf heeft achtergelaten of niemand die Hanno nog heeft gezien. Het zou tegenwoordig een ‘prestatie’ zijn om 11 jaar lang onder de radar te blijven met een opvallende lengte van 1,97 meter.
- Volgens Anita van Mil (de zus van Hanno) was Hanno knettergek op zijn 3 kinderen, kinderen die hij nooit zou verlaten. Daarnaast heeft Hanno geen enkel signaal afgegeven die zou wijzen op een vrijwillig vertrek.
- Voor zover ik weet is alles uit gerechercheerd zoals zijn mobiele telefoon, zijn PC en bankrekeningen. Niets ondersteunt de voorbereidingen van vrijwillig verdwijnings-scenario.
het laten liggen van zijn telefoon en ontgrendeld laten van zijn auto lijkt me ook eerder een teken van een poging tot zelfdoding. En hij is gewoon wellicht nog niet gevonden. Recent een verhaal gehoord over een jongen die pas een half jaar na zijn poging gevonden werd.quote:Op donderdag 23 januari 2025 16:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik blijf er bij dat een ontvoering altijd gepaard zou gaan met veel geweld, geduw en getrek waardoor mensen dit gehoord dan wel gezien moeten hebben op de wegen rondom Austerlitz. Ik geloof daar niet in.
Ik heb geen idee in hoeverre dat militaire oefenterrein ten noorden van de parkeerplaats toegankelijk is. Op Google Maps wordt je niet echt wijzer. Het is natuurlijk een omvangrijk gebied, maar mocht je daar ergens diep de bossen inlopen om zelfmoord te plegen, dan zouden honden zijn spoor toch wel oppikken?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:27 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
het laten liggen van zijn telefoon en ontgrendeld laten van zijn auto lijkt me ook eerder een teken van een poging tot zelfdoding. En hij is gewoon wellicht nog niet gevonden. Recent een verhaal gehoord over een jongen die pas een half jaar na zijn poging gevonden werd.
Dat klopt. Alleen de grote vraag is dan, waar is zijn lichaam? Er is daar redelijk goed gezocht volgens mij. Lijkt me dat, als hij daar zelfmoord zou hebben gepleegd, dat ze 'm dan wel gevonden zouden hebben.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:19 schreef Leandra het volgende:
Er zijn zoveel mensen gek op hun kinderen en toch plegen ze zelfmoord, Richard H. was waarschijnlijk ook gek op zijn kinderen.
Ik snap best dat een zus of partner zegt van "Hij/zij was zo gek op zijn/haar kinderen, dat zouden ze nooit doen".
Maar het punt is dat heel veel mensen ondanks de liefde voor hun kinderen toch bepaalde keuzes maken.
Je moet in principe al door het bos om op het oefenterrein te komen, tenzij je terugloopt naar de weg en daar terugloopt richting Amersfoort en langs de doorgaande weg (N227) ergens het oefenterrein op gaat.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik heb geen idee in hoeverre dat militaire oefenterrein ten noorden van de parkeerplaats toegankelijk is. Op Google Maps wordt je niet echt wijzer. Het is natuurlijk een omvangrijk gebied, maar mocht je daar ergens diep de bossen inlopen om zelfmoord te plegen, dan zouden honden zijn spoor toch wel oppikken?
Als hij het oefenterrein op gegaan is dan kun je er zeker van zijn dat ze daar niet gezocht hebben, dat is veel te gevaarlijk.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt. Alleen de grote vraag is dan, waar is zijn lichaam? Er is daar redelijk goed gezocht volgens mij. Lijkt me dat, als hij daar zelfmoord zou hebben gepleegd, dat ze 'm dan wel gevonden zouden hebben.
Maar.. zo'n terrein is toch niet dag en nacht bezet door tanks en militairen die daar in het rond schieten? Als de politie het nodig acht daar grondig te zoeken vanwege deze verdwijning lijkt me dat ze dat terrein ook wel op meerdere momenten vrij kunnen houden voor speurteams.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als hij het oefenterrein op gegaan is dan kun je er zeker van zijn dat ze daar niet gezocht hebben, dat is veel te gevaarlijk.
Als die honden wat ruiken, dan gaan ze daar wel even zoeken. Dan schieten de militairen maar even een tijdje niet.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als hij het oefenterrein op gegaan is dan kun je er zeker van zijn dat ze daar niet gezocht hebben, dat is veel te gevaarlijk.
Eens, maar je gezin achterlaten zonder enig spoor is wel tamelijk bizar te noemen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:19 schreef Leandra het volgende:
Er zijn zoveel mensen gek op hun kinderen en toch plegen ze zelfmoord, Richard H. was waarschijnlijk ook gek op zijn kinderen.
Ik snap best dat een zus of partner zegt van "Hij/zij was zo gek op zijn/haar kinderen, dat zouden ze nooit doen".
Maar het punt is dat heel veel mensen ondanks de liefde voor hun kinderen toch bepaalde keuzes maken.
Veel zelfdoders in Japan en Zuid Korea doen het ook, vanwege de schaamte. Je weet niet wat er in iemand omgaat.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:58 schreef mitt het volgende:
[..]
Eens, maar je gezin achterlaten zonder enig spoor is wel tamelijk bizar te noemen.
Het probleem is ook niet de tanks en militairen die er rondlopen, het probleem is de (niet ontplofte) munitie die er kan liggen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar.. zo'n terrein is toch niet dag en nacht bezet door tanks en militairen die daar in het rond schieten? Als de politie het nodig acht daar grondig te zoeken vanwege deze verdwijning lijkt me dat ze dat terrein ook wel op meerdere momenten vrij kunnen houden voor speurteams.
Daar? Waar het ongezien kan liggen en waar wild (zwijnen, vossen tegenwoordig ook wolven) vrij spel heeft? En dan de andere aaseters nog.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:58 schreef mitt het volgende:
[..]
Eens, maar je gezin achterlaten zonder enig spoor is wel tamelijk bizar te noemen.
Hoeveel is er eigenlijk nog van je over als je 10 jaar open en bloot op het terrein hebt gelegen?
Iets verstoppen voor elkaar zou hier ook wel kunnen, maar elk apparaat dat ooit hier op de wifi is geweest, is zichtbaar in de app van de wifiversterkers, dus dan moet je al actief steeds die apparaten gaan verwijderen en voor zover ik weer worden daar ook logs van gemaakt, dus de politie kan achterhalen of er onbekende apparaten zijn gebruikt. Zou best kunnen natuurlijk.quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft?
Ik zie het probleem niet zo met een tweede laptop/telefoon nooit thuis gebruiken, en ik weet niet hoe vaak jij in de auto van je partner komt, of in zijn/haar laptoptas of bureau, maar ik zou zelfs iets in onze auto kunnen verstoppen waar hij het hoogstwaarschijnlijk niet tegen zou komen, en wij hebben maar één auto die we beiden gebruiken.
Maar hij komt bijvoorbeeld ook niet in mijn rugtas of sporttas, ik ook niet in zijn rugtas overigens.
Dus nee, ik zie het probleem niet zo met nooit thuis gebruiken, om te beginnen al niet het wifiwachtwoord van thuis gebruiken.
Het is een route die zeker uitgelopen zou moeten zijn. Ik weet niet of hij iets op het spoor was van iets onoorbaars. Maar gelet op zijn beroep, opmerkingen uit zijn netwerk en politie is niet gebleken dat Hanno een link heeft met de criminaliteit of dat hij in schimmige zaken verzeild is geraakt. Integendeel zelfs.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 10:57 schreef raptorix het volgende:
Veel waarschijnlijker: Hanno had een afspraak met iemand die hij vertrouwde, waarschijnlijk een korte overdracht/afspraak, dit past ook prima in de tijdlijn en planning, waarschijnlijk met iemand die hij vertrouwde en waarschijnlijk iemand die niet super bekend met omgeving was. Als ik onderzoeker was, zou ik me vooral richten op zijn klanten, mijn beste vermoeden? Hij heeft iets ontdekt dat niet in de haak was met een boekhouding, hij wil van de klant af, en maakt met klant afspraak om boekhouding terug te geven, stapt bij klant in, word onder dwang van (vuur) wapen meegenomen, en word op andere plek begraven.
Je opmerking over het ontdekken van 'niet de de haak zijn met een boekhouding' heeft in een andere cold case zaak tot een dominante scenario geleid. Psychologe Els Slurink werd op 21 maart 1997 dood gevonden in haar woning in Groningen. De 33-jarige vrouw verscheen niet op een afspraak en dat wekte argwaan bij haar collega's. Twee van hen gingen naar Slurinks huis en zagen haar op de grond liggen. Ze bleek de nacht ervoor in haar hart te zijn gestoken. Het moordwapen werd nooit gevonden, en de zaak werd door gebrek aan bewijs jarenlang niet opgelost.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 10:57 schreef raptorix het volgende:
Veel waarschijnlijker: Hanno had een afspraak met iemand die hij vertrouwde, waarschijnlijk een korte overdracht/afspraak, dit past ook prima in de tijdlijn en planning, waarschijnlijk met iemand die hij vertrouwde en waarschijnlijk iemand die niet super bekend met omgeving was. Als ik onderzoeker was, zou ik me vooral richten op zijn klanten, mijn beste vermoeden? Hij heeft iets ontdekt dat niet in de haak was met een boekhouding, hij wil van de klant af, en maakt met klant afspraak om boekhouding terug te geven, stapt bij klant in, word onder dwang van (vuur) wapen meegenomen, en word op andere plek begraven.
Dit zijn allemaal aannames. Je kunt prima voorbereidingen treffen om zelf te verdwijnen zonder dat je omgeving dat opmerkt én je kunt prima jarenlang in het buitenland verblijven zonder dat je wordt herkend. Een vermissing als die van Hanno zullen ze in pak 'm beet Albanië echt niets van weten hoor.quote:Op zondag 2 februari 2025 14:46 schreef Michiel020 het volgende:
Het is echter minder voorstelbaar dat familieman Hanno vrijwillig zou vertrekken zonder maar iets van zich te laten horen. Zelfs niet na jaren. Bovendien wijst niets in die richting van voorbereidingen van een vrijwillige verdwijning. Ook is Hanno de afgelopen 11 jaar nergens meer gezien ondanks zijn opvallende lengte, iets wat niet te verbergen is. Het overgebleven scenario, een onvrijwillige vermissing, blijft als kansrijk scenario over.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |