abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 januari 2025 @ 15:19:40 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216495174
Er zijn zoveel mensen gek op hun kinderen en toch plegen ze zelfmoord, Richard H. was waarschijnlijk ook gek op zijn kinderen.

Ik snap best dat een zus of partner zegt van "Hij/zij was zo gek op zijn/haar kinderen, dat zouden ze nooit doen".
Maar het punt is dat heel veel mensen ondanks de liefde voor hun kinderen toch bepaalde keuzes maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 31 januari 2025 @ 15:27:19 #252
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216495241
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 16:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik blijf er bij dat een ontvoering altijd gepaard zou gaan met veel geweld, geduw en getrek waardoor mensen dit gehoord dan wel gezien moeten hebben op de wegen rondom Austerlitz. Ik geloof daar niet in.
het laten liggen van zijn telefoon en ontgrendeld laten van zijn auto lijkt me ook eerder een teken van een poging tot zelfdoding. En hij is gewoon wellicht nog niet gevonden. Recent een verhaal gehoord over een jongen die pas een half jaar na zijn poging gevonden werd.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_216495305
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:27 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
het laten liggen van zijn telefoon en ontgrendeld laten van zijn auto lijkt me ook eerder een teken van een poging tot zelfdoding. En hij is gewoon wellicht nog niet gevonden. Recent een verhaal gehoord over een jongen die pas een half jaar na zijn poging gevonden werd.
Ik heb geen idee in hoeverre dat militaire oefenterrein ten noorden van de parkeerplaats toegankelijk is. Op Google Maps wordt je niet echt wijzer. Het is natuurlijk een omvangrijk gebied, maar mocht je daar ergens diep de bossen inlopen om zelfmoord te plegen, dan zouden honden zijn spoor toch wel oppikken?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_216495394
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:19 schreef Leandra het volgende:
Er zijn zoveel mensen gek op hun kinderen en toch plegen ze zelfmoord, Richard H. was waarschijnlijk ook gek op zijn kinderen.

Ik snap best dat een zus of partner zegt van "Hij/zij was zo gek op zijn/haar kinderen, dat zouden ze nooit doen".
Maar het punt is dat heel veel mensen ondanks de liefde voor hun kinderen toch bepaalde keuzes maken.
Dat klopt. Alleen de grote vraag is dan, waar is zijn lichaam? Er is daar redelijk goed gezocht volgens mij. Lijkt me dat, als hij daar zelfmoord zou hebben gepleegd, dat ze 'm dan wel gevonden zouden hebben.
  vrijdag 31 januari 2025 @ 15:48:10 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216495420
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:35 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik heb geen idee in hoeverre dat militaire oefenterrein ten noorden van de parkeerplaats toegankelijk is. Op Google Maps wordt je niet echt wijzer. Het is natuurlijk een omvangrijk gebied, maar mocht je daar ergens diep de bossen inlopen om zelfmoord te plegen, dan zouden honden zijn spoor toch wel oppikken?
Je moet in principe al door het bos om op het oefenterrein te komen, tenzij je terugloopt naar de weg en daar terugloopt richting Amersfoort en langs de doorgaande weg (N227) ergens het oefenterrein op gaat.

Op zich is het terrein wel wel redelijk toegankelijk, op sommige plekken staat er een hek, maar op andere plekken gewoon wat paaltjes met staaldraad ertussen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 31 januari 2025 @ 15:49:02 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216495427
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat klopt. Alleen de grote vraag is dan, waar is zijn lichaam? Er is daar redelijk goed gezocht volgens mij. Lijkt me dat, als hij daar zelfmoord zou hebben gepleegd, dat ze 'm dan wel gevonden zouden hebben.
Als hij het oefenterrein op gegaan is dan kun je er zeker van zijn dat ze daar niet gezocht hebben, dat is veel te gevaarlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216495447
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als hij het oefenterrein op gegaan is dan kun je er zeker van zijn dat ze daar niet gezocht hebben, dat is veel te gevaarlijk.
Maar.. zo'n terrein is toch niet dag en nacht bezet door tanks en militairen die daar in het rond schieten? Als de politie het nodig acht daar grondig te zoeken vanwege deze verdwijning lijkt me dat ze dat terrein ook wel op meerdere momenten vrij kunnen houden voor speurteams.
pi_216495481
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als die honden wat ruiken, dan gaan ze daar wel even zoeken. Dan schieten de militairen maar even een tijdje niet.
  vrijdag 31 januari 2025 @ 15:58:48 #259
30919 mitt
Michael Corleone
pi_216495530
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:19 schreef Leandra het volgende:

Eens, maar je gezin achterlaten zonder enig spoor is wel tamelijk bizar te noemen.

Hoeveel is er eigenlijk nog van je over als je 10 jaar open en bloot op het terrein hebt gelegen?
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  vrijdag 31 januari 2025 @ 16:14:03 #260
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216495740
quote:
12s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:58 schreef mitt het volgende:

[..]
Eens, maar je gezin achterlaten zonder enig spoor is wel tamelijk bizar te noemen.
Veel zelfdoders in Japan en Zuid Korea doen het ook, vanwege de schaamte. Je weet niet wat er in iemand omgaat.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 31 januari 2025 @ 16:20:19 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216495801
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:51 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Maar.. zo'n terrein is toch niet dag en nacht bezet door tanks en militairen die daar in het rond schieten? Als de politie het nodig acht daar grondig te zoeken vanwege deze verdwijning lijkt me dat ze dat terrein ook wel op meerdere momenten vrij kunnen houden voor speurteams.
Het probleem is ook niet de tanks en militairen die er rondlopen, het probleem is de (niet ontplofte) munitie die er kan liggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 31 januari 2025 @ 16:22:21 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216495823
quote:
12s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:58 schreef mitt het volgende:

[..]

Hoeveel is er eigenlijk nog van je over als je 10 jaar open en bloot op het terrein hebt gelegen?
Daar? Waar het ongezien kan liggen en waar wild (zwijnen, vossen tegenwoordig ook wolven) vrij spel heeft? En dan de andere aaseters nog.
Daar is niks meer van over.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216504870
Ik heb er nog eens goed over nagedacht, mij lijkt het me toch wel duidelijk:

-Zelfmoord lijkt me uitgesloten, was geen aanleiding toe, en doorgaans doe je dat niet op een zonnige mooie dag op weg naar een congres voor je werk, daarnaast de kans dat het lichaam niet gevond word is bijna 0 procent.
-Ruzie op de weg, al genoeg over gezegt, geen sporen van anderen in de auto, Hanno is een grote sterke vent, en de kans op sporen immens groot.

Veel waarschijnlijker: Hanno had een afspraak met iemand die hij vertrouwde, waarschijnlijk een korte overdracht/afspraak, dit past ook prima in de tijdlijn en planning, waarschijnlijk met iemand die hij vertrouwde en waarschijnlijk iemand die niet super bekend met omgeving was. Als ik onderzoeker was, zou ik me vooral richten op zijn klanten, mijn beste vermoeden? Hij heeft iets ontdekt dat niet in de haak was met een boekhouding, hij wil van de klant af, en maakt met klant afspraak om boekhouding terug te geven, stapt bij klant in, word onder dwang van (vuur) wapen meegenomen, en word op andere plek begraven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216507059
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft?

Ik zie het probleem niet zo met een tweede laptop/telefoon nooit thuis gebruiken, en ik weet niet hoe vaak jij in de auto van je partner komt, of in zijn/haar laptoptas of bureau, maar ik zou zelfs iets in onze auto kunnen verstoppen waar hij het hoogstwaarschijnlijk niet tegen zou komen, en wij hebben maar één auto die we beiden gebruiken.

Maar hij komt bijvoorbeeld ook niet in mijn rugtas of sporttas, ik ook niet in zijn rugtas overigens.

Dus nee, ik zie het probleem niet zo met nooit thuis gebruiken, om te beginnen al niet het wifiwachtwoord van thuis gebruiken.
Iets verstoppen voor elkaar zou hier ook wel kunnen, maar elk apparaat dat ooit hier op de wifi is geweest, is zichtbaar in de app van de wifiversterkers, dus dan moet je al actief steeds die apparaten gaan verwijderen en voor zover ik weer worden daar ook logs van gemaakt, dus de politie kan achterhalen of er onbekende apparaten zijn gebruikt. Zou best kunnen natuurlijk.
pi_216514235
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 10:57 schreef raptorix het volgende:
Veel waarschijnlijker: Hanno had een afspraak met iemand die hij vertrouwde, waarschijnlijk een korte overdracht/afspraak, dit past ook prima in de tijdlijn en planning, waarschijnlijk met iemand die hij vertrouwde en waarschijnlijk iemand die niet super bekend met omgeving was. Als ik onderzoeker was, zou ik me vooral richten op zijn klanten, mijn beste vermoeden? Hij heeft iets ontdekt dat niet in de haak was met een boekhouding, hij wil van de klant af, en maakt met klant afspraak om boekhouding terug te geven, stapt bij klant in, word onder dwang van (vuur) wapen meegenomen, en word op andere plek begraven.
Het is een route die zeker uitgelopen zou moeten zijn. Ik weet niet of hij iets op het spoor was van iets onoorbaars. Maar gelet op zijn beroep, opmerkingen uit zijn netwerk en politie is niet gebleken dat Hanno een link heeft met de criminaliteit of dat hij in schimmige zaken verzeild is geraakt. Integendeel zelfs.

Het 'netje' die ik heb opgehaald uit de (sociale) media is dat Hanno beschikt over een groot netwerk, dat het een sociale man is en maatschappelijk zeer betrokken is. Zijn zus geeft aan dat hij goed op zich zelf kan zijn en dat hij knettergek is op zijn kinderen. Daarnaast was Hanno lid van een popzangkoor Basic & Full Color. Ook skeelerde hij voor goede doelen zoals voor de stichting 24kika; ‘skaten tegen kanker’.

Op zijn linkedin profiel is te lezen dat hij studeerde tussen 1985 en 1987 op Breda University of Applied Science (HBO studie). Na het millennium heeft hij 2 jaar gewerkt als regiomanager bij de firma Maatwerk om in 2004 over te stappen naar de Care Groep. Hij werkt daar als Care manager die zich bezig hield met het ziekte- en verzuimbeleid bij bedrijven. Deze organisatie bestaat niet meer (is overgenomen). Op de oude website (1) van Care-Groep werd beschreven wat een Care Manager kan betekenen voor zijn/haar klanten. Ik zie daar zelf weinig potentiele gevaren in.

Hanno heeft geen risicovolle baan als care manager en heeft geen opmerkelijke hobby's. Als er iets opvallends of afwijkend was geweest in zijn netwerk, dan zou dat in de directe kring van Hanno zijn opgevallen. Uitsluiten kan natuurlijk niet maar ik acht het minder waarschijnlijk dat er een klant van de Care Groep -al zwaaiend met een wapen- betrokken is bij de vermissing.

1) https://web.archive.org/w(...)e-verzuimbegeleiding

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel020 op 02-02-2025 00:18:47 ]
pi_216516243
@Michiel020 dank voor deze verdere toelichting, dat Hanno niet betrokken was bij Criminele zaken geloof ik wel, maar dat hoeft JUIST niet te betekenen dat dit een rol zou kunnen spelen, misschien dat hij JUIST iets ontdekt heeft wat hem tegen de borst stoot waarbij een ander verwacht had dat hij een oogje zou toeknijpen, weet jij in hoeverre hij in zijn rol als Care Manager bijvoorbeeld bepaalde of mensen alweer geschikt/ongeschikt waren voor arbeid?

Ik weet dat dit vaak emotionele processen zijn waarbij er vaak meer dan alleen ziekte speelt tussen een werknemer/wergever waarbij emoties hoog op kunnen lopen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216520422
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 10:57 schreef raptorix het volgende:
Je opmerking over het ontdekken van 'niet de de haak zijn met een boekhouding' heeft in een andere cold case zaak tot een dominante scenario geleid. Psychologe Els Slurink werd op 21 maart 1997 dood gevonden in haar woning in Groningen. De 33-jarige vrouw verscheen niet op een afspraak en dat wekte argwaan bij haar collega's. Twee van hen gingen naar Slurinks huis en zagen haar op de grond liggen. Ze bleek de nacht ervoor in haar hart te zijn gestoken. Het moordwapen werd nooit gevonden, en de zaak werd door gebrek aan bewijs jarenlang niet opgelost.

Het is oud rechercheur Dick Gosewehr die samen met ex-politiepsycholoog Harrie Timmerman een poging doen om de cold case zaak vlot te trekken. In het boek ‘tegendraad’ (2017-2018, bijlage 1, aanrader om te lezen!) gaan ze in op een drietal scenario’s waaronder een financieel scenario. Ze onderzochten of er een mogelijk fraudegeval aan de orde was die Els heeft ontdekt. Deze gedachte werd gevoed door een gemaakte afspraak -op de dag van de moord-.door Els met een zorgverzekeraar om te spreken over de financiering.

Ik heb Harrie en Dick hoog zitten maar toch ging het in hun analyse ergens fout. En dat zit in hm in de ‘eerste afslag’ die zij genomen hebben. Er zijn geen braak sporen gevonden bij de woning en er werd ook niets vermist waardoor de ‘aanname’ is gemaakt dat het wel een bekende van Els zou moeten zijn. Ook veronderstelde de onderzoekers dat Els niet zomaar de deur ’s avonds zou open maken voor een volstrekt onbekende. Dat is dus wel gebeurd en daardoor zaten ze op het verkeerde spoor.

Het heeft 25 jaar geduurd voordat er een verdachte kon worden aangehouden. Na de verbeterde techniek om DNA op te waarderen, is er een volledig DNA profiel gevonden in 2021 die als daderspoor kan worden aan gemerkt. Het gevonden onbekende DNA onder de nagel van Els kon gematcht worden met de database van het NFI en hier rolde een verdachte uit. De DNA behoort tot Jahangir A. en woonde in de buurt van Slurink. Hij stond bekend als een veelpleger en is eerder veroordeeld voor geweldsdelicten: een overval op een snackbar en afpersing. Volgens een ex liep hij altijd met een mes op zak.

Het bleek een onbekende van Els te zijn. De dader is in 2023 -in hoger beroep- veroordeeld voor 10 jaar cel (gelijk aan de eerste aanleg, bijlage 2) voor de moord op Els Slurink. Het blijft lastig om in cold case zaken weg te blijven van assumptions.

Bijlage 1 https://www.nederlandsepo(...)eeds-tegendraads.pdf

Bijlage 2 Vonnis 1e aanleg https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:RBOVE:2022:658

[ Bericht 1% gewijzigd door Michiel020 op 02-02-2025 14:17:44 ]
pi_216521985
En dan terug naar de vermissing van Hanno van Mil.

Voor het maken van een scenario heb ik twee hypotheses gemaakt:
1. Hanno van Mil is het slachtoffer geworden van een misdrijf en
2. Hanno van Mil is niet gestopt bij de latere vindplek van zijn auto bij de Pyramide van Austerlitz maar is over de Traaijweg door gereden, op weg naar zijn eindbestemming Driebergen.

Ik op Fok.nl al vaker de onderbouwing gegeven waarom deze hypothese kansrijk zijn.
Door het afstrepen van minder waarschijnlijke scenario’s van een natuurlijke dood, een ongeluk of zelfmoord (Hanno zou dan gevonden worden) blijft een verdwijning-scenario over. Een vrijwillige verdwijning is wel voorstelbaar. Het is echter minder voorstelbaar dat familieman Hanno vrijwillig zou vertrekken zonder maar iets van zich te laten horen. Zelfs niet na jaren. Bovendien wijst niets in die richting van voorbereidingen van een vrijwillige verdwijning. Ook is Hanno de afgelopen 11 jaar nergens meer gezien ondanks zijn opvallende lengte, iets wat niet te verbergen is. Het overgebleven scenario, een onvrijwillige vermissing, blijft als kansrijk scenario over.

Hanno had de intentie om naar het congrescentrum in Driebergen te rijden om ‘just in time’ aan te komen. Hij is even na 9 uur vertrokken om de route in 24 minuten af te leggen. Hij zou dan precies op tijd aankomen bij de inloop van de meeting. Onder normale omstandigheden zou hij zijn door gereden over de Traaijweg en was hij niet gestopt bij de Pyramide van Austerlitz. Deze ligt op 3.8 km van de eindbestemming; een onlogische plek om de auto daar zelf te parkeren als hij op tijd wil aankomen.

Ik realiseer me ook dat 'assumption is the basis for all failures', Geen zekerheid maar de hypothese zijn zeker niet onwaarschijnlijk. Wanneer je de context van de dag, achtergrond van Hanno, timing en intenties mee neemt in specifieke situatie zou dit zomaar hebben plaatsgevonden.
pi_216544781
Wat mij in dit topic opvalt is dat bijna iedereen het onverklaarbaar en onlogisch vindt dat hij uit zichzelf gestopt zou zijn op de parkeerplaats. Er zijn toch zat redenen te bedenken waarom je even de auto langs de kant zet en op deze N weg is deze parkeerplaats dan een logische en veilige optie. Dringend moeten plassen, melding op het dashboard of een vreemd geluid aan de auto horen, haperende of niet goed werkende navigatie, inkomend bericht of gesprek op de telefoon, niesbui/hoestbui/misselijk, etc.

Als je deze zaak wil onderzoeken zul je ook iets moeten weten over de gewoontes van Hanno.
Wat ik bijvoorbeeld opmerkelijk vind is dat zijn paspoort niet is teruggevonden. Ik ga er van uit dat hij deze dan in zijn jas had zitten. Waarom had hij zijn paspoort uberhaupt bij zich? In Nederland volstaat het rijbewijs toch als legitimatie, en hij woont niet in een grensregio. Was hij recent in het buitenland geweest of had hij het recent opgehaald bij de gemeente en zat het paspoort toevallig nog in zijn jas? Of zie ik dit verkeerd en zijn er hier meer mensen die, ondanks hun rijbewijs, hun paspoort standaard meenemen?
Waarom heb je je paspoort wel in je (jas)zak en je sleutels en telefoon niet? Stopte hij zijn sleutels en telefoon bijvoorbeel altijd in zijn (werk)tas of los in de auto als hij wegging? Of zat zijn autosleutel aan zijn sleutelbos en zijn zijn sleutels daarom teruggevonden in de auto. Gebruikte hij zijn telefoon als navigatie, of lag deze te laden in de auto toen ze deze vonden? En verklaart dat waarom hij deze niet bij zich droeg.

Verder laat de politie niet veel los over tips en getuigenverklaringen. Zijn er nog andere getuigen geweest die Hanno en/of zijn auto op de dag van verdwijning hebben gezien, buiten de verklaring van zijn vrouw en de getuigenis over de paardenstaart? Verder ben ik ook wel benieuwd naar de inhoud van de tip die rechtvaardigt om 9 jaar na dato een grote zoekactie op te starten. Dat doet de politie niet zomaar, dus die tip moet betrouwbaar en concreet genoeg zijn geweest.

Als je heel erg out of the box wil denken: Stel een vrouw wordt als vermist opgegeven door haar man en de laatste die haar levend gezien heeft is diezelfde man. Die man vindt de dag erna toevallig de auto op een of andere parkeerplaats, zonder DNA sporen van anderen, waarbij het er op lijkt dat diegene (vrijwillig) is verdwenen. Wie is dan altijd hoofverdachte nummer 1?
Maar ik ga er van uit dat de politie heeft kunnen verifiëren dat Hanno die ochtend inderdaad (alleen) is vertrokken (getuigenverklaring buren) en daarom dit scenario gelijk van tafel kon.

[ Bericht 0% gewijzigd door lunatic1985 op 04-02-2025 10:37:41 ]
pi_216545029
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 14:46 schreef Michiel020 het volgende:
Het is echter minder voorstelbaar dat familieman Hanno vrijwillig zou vertrekken zonder maar iets van zich te laten horen. Zelfs niet na jaren. Bovendien wijst niets in die richting van voorbereidingen van een vrijwillige verdwijning. Ook is Hanno de afgelopen 11 jaar nergens meer gezien ondanks zijn opvallende lengte, iets wat niet te verbergen is. Het overgebleven scenario, een onvrijwillige vermissing, blijft als kansrijk scenario over.
Dit zijn allemaal aannames. Je kunt prima voorbereidingen treffen om zelf te verdwijnen zonder dat je omgeving dat opmerkt én je kunt prima jarenlang in het buitenland verblijven zonder dat je wordt herkend. Een vermissing als die van Hanno zullen ze in pak 'm beet Albanië echt niets van weten hoor.
pi_216553519
Ik snap ook niet het idee van de vrijwillige verdwijning. Daar had hij helemaal niet richting het congres voor hoeven te rijden.
pi_216554160
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 10:55 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dit zijn allemaal aannames. Je kunt prima voorbereidingen treffen om zelf te verdwijnen zonder dat je omgeving dat opmerkt én je kunt prima jarenlang in het buitenland verblijven zonder dat je wordt herkend. Een vermissing als die van Hanno zullen ze in pak 'm beet Albanië echt niets van weten hoor.
Dat klopt, maar toch... die voorbereidingen treffen en dan ook jaren wegblijven zonder dat er ergens een spoor is. Dat valt allemaal nog niet zo mee.
pi_216554174
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 22:07 schreef woxxel2 het volgende:
Ik snap ook niet het idee van de vrijwillige verdwijning. Daar had hij helemaal niet richting het congres voor hoeven te rijden.
Dat had niet gehoeven, maar het sluit het ook weer niet per definitie uit. Niet dat ik er in geloof, overigens.
  Manager PR/Moderator zondag 9 februari 2025 @ 01:41:23 #274
269689 crew  Viv
pi_216603559
Om mezelf te quoten uit een ander CRI-topic:

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 11:17 schreef Viv het volgende:
Even geveegd hier. :Y)

Een zijpaadje inslaan mag best af en toe, maar probeer niet te ver af te dwalen van het eigenlijke topic.
pi_216615119
Ode aan de misdaadjournalistiek (voor alle amateurspeurders)

Nederlands taalgebied heeft helaas geen zelfstandige misdaadverslaggevers meer, maar H.J. Korterink schreef in 2015 in zijn persoonlijke, mijmerende, haast literaire misdaadschrijfstijl over Hanno.

De wat zweverig opgeschreven zieleroerselen van H.J. verraadde zijn schrijftalent, terwijl hij daarnaast beroep kon doen op vele tipgevers, en enthousiaste reageerders op zijn, ook aan SQL-injectie blootgestelde, en door webcrawlers bezochte blog.

Hij heeft de Google en andere zoekmachinecrawlers, een tijdje van zijn blog geweerd, omdat mensen die er voor hem toe deden, hem toch wel wisten te vinden. Adverteerders heeft hij ook een tijd geweerd...(hij was wél zeer kritisch)

Hintend op gevaar dat hij meende zelf te lopen? Of als waarschuwing naar zijn fans en tipgevers? Of allebei, zo samen zijn blog bouwend met werkgerelateerde contacten en publiek, mensen mee voeren in zijn manier van denken en redeneren, het moment van de misdaad of een nog toegedekt mysterie, of ontwikkelingen in een zaak.

Bespiegelingen over de verdwijning van Hanno, die tot mijn verbazing niet in dit topic meegenomen worden, de tijd van de verdwijning en Korterink blogberichten hierover uit de jaren 2014-5. Misdaadverslaggevers, dicht bij het vuur.

Want bij het bespreken van een verdwijning uit 2014, kan de stand van computercriminaliteit van de jaren 14-15 niet uitgewist worden. (Blijkt bij de verdwijning van Sicco Cuperus uit 2014 toch ook nieuwe aanknopingspunten te hebben opgeleverd, en er wordt volop gerechercheerd in deze heropende zaak)

Korterink kan getipt zijn over Hanno door een prank-beller, of een serieuze tipgever, of mijmerde een gedachte om zelf "aas" uit te zetten om een vermoeden van iets te checken. Voor een latere publicatie, of om toch maar over te zwijgen, want te gevaarlijk.

Vraag is dan in het blogbericht over de verdwijning van Hanno: wat en wie? Het hoe is gebruik maken telecom-computer mogelijkheden, van zowel criminelen, als de inbraken van officielen en/of commerciëlen op deze systemen.

De vuile facebook knop van firma Schoof van toen, is een feit van algemene bekendheid van nu.

Kan bij Hanno gebeurd zijn, kan in 2015 ook bij Korterink gebeurd zijn.

Misschien heel naïef, maar ik vermoed dat H.J. -zoals een misdaadblogger dat betaamd- meestal zijn info op een echt telefoontje, brief, of mail baseerde, en soms zijn peilstok uithing voor een dossier dat hij al een tijdje volgde (voor een boek ofzo) maar ook dat hij zelf op zijn hoede moest zijn, dat krachten zich niet tegen zijn persoontje zich zouden richten. Dat wat Peter R. de Vries overkomen is, en die man van Vlinderscrime.

Je moet de misdaad door de ogen van 2014 zien, bij gedachten over de verdwijning van Hanno, en de berichten die toen de media bereikten over deze zaak.

Het nu nog navorsen van contacten van Hanno -met een familie die zwijgt over de zaak, en politie die de zaak niet heropend heeft- doet toch minstens wenkbrauwen fronsen over het nu nog te vinden bericht over Justitie op het blog van Korterink over Hanno.

Korterink schreef nog net niet -bij zijn fans- de befaamde woorden: "het kan toeval zijn, maar..." Korterink was niet op zijn achterhoofd gevallen, maar wilde niet het lot wat andere schrijvers over misdaad overkwam.

Korterink schreef vaak over het horen van een song of commercial, het zien van een item op tv, of het lezen van een knipsel, hem dat deed denken aan een bepaalde zaak of persoon, of iets wat iemand in zijn omgeving terloops had laten vallen. Dat was de mindset van die jaren, de tijd dat Hanno verdween.

Om zijn tipgevers en fans erop te hintten dat ze zelf ook getapt of in het sleepnet van bedrijven en diensten zouden kunnen zitten? Criminelen wisten dat allang, maar nog niet iedereen was zich van dit gevaar bewust. Het (tijdelijk) weren van crawlers en adverteerders, was wellicht hier ook door ingegeven. Hij moest ook geholpen worden met afslaan van DDOS aanvallen op zijn site bijvoorbeeld. Hij berichtte hier ook over. Blog is ook meerdere keren gerestyled, en computercriminelen bleken berichten uit zijn blogarchief te vernietigen.

Zo 2014.

Iets beweren over een verdwijning van toen met de kennis van nu, moet wel passen binnen de criminele toepassingen van ICT en telecom in die tijd. De omstandigheden van de verdwijning en hoe de zaak tot nu toe behandeld is, en of dat te herleiden is tot 2014-5.

Hierbij de authentieke bron uit 2015 van de hand van Korterink over de verdwijning van Hanno:

quote:
"Hanno van Mil uit Amersfoort verdween op zaterdagmorgen 12 april 2014 spoorloos toen hij onderweg was naar een conferentie van zijn werk. Zijn auto stond, met de sleutels en spullen erin, geparkeerd bij de Piramide van Austerlitz. Uitgebreide zoekacties leverden niets op.

De politie zou op dit moment bezig kunnen zijn met een tip. Een mevrouw vertelde mij – en de politie – dat Hanno dertig jaar geleden ook al eens spoorloos is verdwenen. Van dezelfde locatie. Hij werkte toen in Utrecht en had op de werkvloer een telefoontje opgevangen dat niet voor zijn oren bestemd was.

Bij hem werkte een hoofdofficier van justitie, in een nevenfunctie. Het ging over een drugstranport met Curaçao. Hij is toen naar de Piramide gelokt en daar met een helikopter ontvoerd en naar een woonhuis in Hilversum gebracht.

Hanno is uit dat huis bevrijd door een gewapend commando. De mevrouw was er ook bij en kreeg een pistool tegen haar hoofd. Zij was met nog twee collega’s van de Loosduinse Burgerwacht. Ze hadden alle drie kogelvrije vesten aan; er was één rechercheur bij, de andere twee hadden ook een wapenvergunning.

Dat huis van toen is er nog steeds en dezelfde vrouw woont er nog. Onze mevrouw heeft haar aangesproken en ze schrok vreselijk. De politie is uiteraard bezig met deze tip, maar ze schieten in de ogen van onze mevrouw niet genoeg op. Volgens de politie komt dat doordat ze eerst nog wat meer moeten uitzoeken: misschien heeft die hoofdofficier vriendjes in een andere regio, waardoor hij het onderzoek kan tegenhouden.

Over verdwijningen gesproken: Anthoniek (‘Mieke’) Kuijpers, ‘de snelle weduwe van Vinkeveen’, blijkt ook al sinds augustus vorig jaar spoorloos. Het lijkt erop dat zij slachtoffer is geworden van een misdrijf (zie bericht van gisteren)
Het mooie van Korterink (of de politie in samenwerking met de NPO) is dat iets soortgelijks is nagespeeld in de tweede reeks van Hunted. Militair die het spelletje tegen de politie wint door zich door een oud-collega met een helikopter te laten ontvluchten. Iets met oude communicatiekanalen, en dat is de bron van Korterink uit 2015 nu ook.

De mindset van 2014-16 en stand van de criminaliteit en cyber-totalitarisme is niet vergelijken met 2025, al schetste Korterink de contouren al door te bloggen.

Wat zal Korterink gedacht hebben, toen hij Hunted zag, aan zijn blogbericht over dat telefoontje waarover hij schreef over de verdwijning van Hanno. (Meld mij hier als (auto)biograaf als groot fan van zijn gehele oeuvre)

"Het kan toeval zijn, maar...."
"Het deed mij denken aan een zaak uit 2014..."
"Iemand vertelde mij laatst..."
"Wil degene die gisteren reageerde op mijn bericht over....persoonlijk even contact met mij opnemen?"

Hanno: gedragingen en bevindingen in het onderzoek zouden verband kunnen houden met (nog niet) achterhaalde computercriminele activiteiten, al dan niet door witte dan wel zwarte krachten in het telecom-ict domein actief in die jaren, ook van minder frisse politiek-ideologisch signatuur. (Zo'n opmerking moet toch kunnen in deze tijd van Musketeers en Trumpianen)

Wordt wel eens vergeten: zowel criminelen zoals hackers, als inlichtingen en opsporingsdiensten, bedienden zich in die jaren van hetzelfde speelgoed, en ze gaven offline gevolg aan hun heimelijke acties...(en nu de daders nog oppakken, dat is wat amateurspeurders willen dat Justitie doet)

Alleen kennis van dit milieu van 14-15 kan het meest waarschijnlijke scenario van misdaad schetsen, het scenario van doelmatige van hogerhand georkestreerde vrijwillige verdwijning even terzijde schuiven (Arjen Kamphuis, ook zo'n intrigerend Albanië mysterie van een ex-pornomodel)

Het letterlijk de boeken van Meneer Belliger -ook zo'n literaire-npo misdaadverbeelder- in het echt uitbeelden, over "de megalomane elitaire NPO volksmenners over misdaad" beschikkend, is de schrijfstijl die Korterink in zijn persoonlijke bespiegelingen over misdaad en mysterie, zo bescheiden tot uitdrukking bracht met zijn schijfstijl.

Hij hield het altijd klein,en hij was zelf een mysterie voor velen, want kwam niet graag op tv (een keer in vermomming) en later ging hij voor de radio spreken bij de NPO, met Wim van de Pol als aangever.

Waar doelde Korterink op, zo kort na de verdwijning, en past dit in de behandeling van de zaak (ook door de media) daarna?

Ik meen van wel, en amateurspeurders mogen hier rekening mee houden. Justitie meent van niets te weten, houdt de kaken stijf op elkaar. Ben benieuwd wat het NFI op die spullen gevonden heeft. Beetje geheimzinnig doen is kracht van goed geïnformeerde moord en mysterie bloggers, om het geurtje rond deze, en de behandeling van deze (media)zaak, te schetsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door yessie234 op 10-02-2025 01:42:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')