Wat betreft de scenario's:Ik heb er lang over nagedacht, maar de verdwijning heeft naar mijn mening toch echt het meeste weg van een vrijwillige verdwijning ipv alleen een misdrijf of alleen zelfmoord. Ik sluit me hierbij aan bij de privédetective van Open/Eind.
Hanno lijkt echt precies de dingen gedaan te hebben die je moet doen als je vrijwillig verdwijnt. Namelijk het achterlaten of niet meenemen van je digitale apparaten (telefoon,
laptop) zodat men je niet kan traceren en het meenemen van de spullen die je nodig hebt als je ver weg verdwijnt, namelijk je portemonnee met pasjes en je paspoort. Ook zijn deze pasjes nooit gebruikt voor betalingen, want als je dat doet kan men je ook traceren. Daar komt ook nog eens bij dat zijn paspoort vlak voor zijn verdwijning is verlengd en dat hij is verdwenen net een maand nadat paspoorten 10 jaar geldig waren.
Hier komt weer bij dat er een ooggetuige is geweest die iemand die aan zijn signalement voldeed op die zaterdagochtend heeft zien instappen in een auto bij een vrouw met een paardenstaart. Ook dit lijkt voor mij het meest op het beginnen van een nieuw leven met een geheime liefde. Daarnaast staat in het archief van de oude website van Hanno van Mil een comment van iemand die met Hanno heeft gewerkt en die aangeeft dat Hanno ooit gezegd heeft dat hij wil emigreren. Dus het definitief vertrekken naar een plek ver weg is blijkbaar al iets wat in zijn hoofd speelde.
Bovendien las ik op de Facebook-pagina's van Hanno's vermissing en die van familieleden van Hanno, dat Hanno's vader uit zijn leven verdween toen die vader ergens eind 40 was (volgens mij 48); hij overleed aan een ziekte. Hanno verdween zelf ook uit het leven van zijn kinderen toen hij eind 40 was (47) en het kan dus ook zo zijn dat het trauma van het verlies van zijn vader op jonge leeftijd het voor hem gevoelsmatig heeft genormaliseerd om te verdwijnen. Iets wat je ook bijv. ziet bij kinderen die worden gepest, die pesten als je ouder zijn zelf ook vaker. Ook in de wereld van misbruik is dit een bekend fenomeen. Mensen die op jonge leeftijd worden misbruikt, misbruiken later zelf sneller.
Ik zie in heel het verhaal eigenlijk geen enkele aanwijzing voor een misdrijf. Ik sluit het niet uit omdat er sowieso weinig aanwijzingen zijn in deze zaak, maar er zijn geen sporen die worden gevonden in Hanno's auto van andere mensen, geen bekende ruzies en ook niks in zijn apparaatgeschiedenis dat daarop wijst. Verder ook totaal geen ooggetuigen die iets hebben gezien op die parkeerplaats.
Hetzelfde geldt voor een verkeersruzie. Wat dat betreft sluit ik me aan bij wat anderen eerder zeiden. Er zijn geen sporen van vermeende belagers gevonden in zijn auto, geen ooggetuigen die die eventuele ruzie hebben gezien en iemand die willekeurig in een verkeersruzie terechtkomt zou een lichaam nooit zo snel en zo goed en onopvallend kunnen kwijtmaken.
Ook zelfmoord lijkt me onwaarschijnlijk omdat er nooit lichaamsresten zijn aangetroffen.
Een combinatie van een verdwijning met zelfmoord vind ik een interessant idee, ook omdat er nooit meer wat van Hanno vernomen is sinds de dag dat hij verdween. Maar omdat Hanno zijn paspoort en pasjes bewust meegenomen lijkt te hebben denk ik dan hij eerder een nieuw bestaan met een geheime liefde in een land ver weg wilde opbouwen dan dat hij zelfmoord wilde plegen.
Hebben jullie meer aanvullingen/ideeën?