abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217109671
Dit is wat AD erover meldde:

In de podcast van AD wordt de exacte plaats van de auto niet genoemd in aflevering 1.

Wel wordt buurtvrouw Gul aan het woord gelaten, en stemacteurs doen de speculaties op FOKT (of Fucked, want zo spreken de AD meisjes het uit) en Facebook na, evenals de vrouw van Hanno.

-Die Gül oppert in de opening van de podcastreeks meteen misdrijf en iets om organen. Podcastmakers hadden het toch iets spannender kunnen maken;)

-Hanno had zichzelf aangemeld voor conferentie.

-Eerste 24 uur wordt door politie niet gezocht naar vermiste volwasssene, familie en vrienden deden dat wel

-Elf jarige zoon ziet bij het rijden van de route van huis naar conferentie met moeder, de auto vanaf de route geparkeerd staan. Auto is open, sleutels in het contact, telefoon in de houder.

-Podcastmakers gaan naar Pyramide en vermoeden dat de auto wel en niet op het parkeerterrein daar heeft gestaan, want moet rijdend zichtbaar zijn geweest vanaf openbare weg. "Aan het begin van de parkeerplaats" noemen ze het.

-Paspoort Hanno is nooit teruggevonden.

[ Bericht 9% gewijzigd door yessie234 op 20-03-2025 18:10:56 ]
pi_217112148
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 22:15 schreef jeroentjuhhhhhVk het volgende:

[..]
Dank! Misschien dat ik de podcast nog een keer ga luisteren. Ik vraag het omdat het ik op google maps zie dat er best veel plekken op de parkeerplaats zijn, sommige dichter en sommige verder ten opzichte van de N224. Waar de auto stond kan wellicht een klein beetje meer inzicht geven in wat er is gebeurd, en ook hoe de auto is geparkeerd (in een nood-situatie heb je waarschijnlijk geen tijd om je auto netjes in te draaien). Ook of de auto verder of dichter bij de N224 stond vind ik interessant.
Zie mijn bovenstaande reactie, als je zelf de podcast nog niet hebt teruggeluisterd.

Waarom vind je het interessant of de auto dichter of verder bij de N224 geparkeerd stond?

De auto stond blijkbaar zo geparkeerd, dat die wel vanaf de N224 gezien moest worden. Hierbij kunnen verschillende scenario's op los gelaten worden. Podcastmakers zijn hier vaag over, en betrokkenen willen niet (meer) met pers spreken, in ieder geval niet die van het AD, en dat geeft ook te denken.

-Onvoorziene stop, en daar is Hanno uitgestapt, en is er iets gebeurd.
-Gedwongen stop door wegblokkade, of mankement.
-Geplande stop, en Hanno is uitgestapt of overgestapt in ander voertuig.

En allerlei variaties op deze thema's.
pi_217117017
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 01:18 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Zie mijn bovenstaande reactie, als je zelf de podcast nog niet hebt teruggeluisterd.

Waarom vind je het interessant of de auto dichter of verder bij de N224 geparkeerd stond?

De auto stond blijkbaar zo geparkeerd, dat die wel vanaf de N224 gezien moest worden. Hierbij kunnen verschillende scenario's op los gelaten worden. Podcastmakers zijn hier vaag over, en betrokkenen willen niet (meer) met pers spreken, in ieder geval niet die van het AD, en dat geeft ook te denken.

-Onvoorziene stop, en daar is Hanno uitgestapt, en is er iets gebeurd.
-Gedwongen stop door wegblokkade, of mankement.
-Geplande stop, en Hanno is uitgestapt of overgestapt in ander voertuig.

En allerlei variaties op deze thema's.
Ik denk dat het een klein beetje meer inzicht kan geven in wat er gebeurd kan zijn.

Bijvoorbeeld, scenario 1: Op zijn weg naar de conferentie ziet hij iets op de parkeerplaats en beslist zich er mee te bemoeien, wellicht is het dan aannemelijker dat de auto dan dichter bij de N224 zou moeten hebben gestaan.
Scenario 2: Hij wilt privacy (voor welke reden dan ook), wellicht zou hij dan verder weg van de N224 hebben geparkeerd

Ook hoe hij geparkeerd stond vind ik interessant, aangezien het wellicht tijd kost om "goed" te parkeren. Dan kan misschien iets meer zeggen over hoeveel "nood" er was in de situatie?

[ Bericht 1% gewijzigd door jeroentjuhhhhhVk op 20-03-2025 14:15:43 ]
pi_217119572
Tweede aflevering AD podcast:

-2 mei 2014 brengt politie tip van getuige naar buiten over lange man in zwarte jas die tipgever zag instappen in auto bij vrouw iemand met paardenstaart op de plek waar Hanno's auto teruggevonden is.

Maand later brengt politie (?) naar buiten dat de tipgever niet meer te lokaliseren was.

Podcastmakers melden dat het om een zwarte auto ging waar de lange man met zwarte jas gezien is op tijd en plaats dat Hanno daar langsgereden zou moeten zijn. De auto van Hanno is zilvergrijs.

[ Bericht 0% gewijzigd door yessie234 op 20-03-2025 18:25:53 ]
pi_217284904
Ik denk dat Hanno van Mil een nieuw leven is begonnen en op die parkeerplaats bij zijn nieuwe geliefde in de auto gestapt. Hij heeft die HR conferentie gebruikt als legitieme reden om weg te kunnen gaan bij zijn gezin. GSM, laptop en auto hadden met zijn 'afgesloten' leven te maken en waren dus niet meer nodig. Paspoort, pinpas en portemonnee met vast voldoende cash geld heeft hij meegekomen maar de pinpas uiteraard niet meer gebruikt.

Hanno heeft een periode voorafgaand aan zijn verdwijning een dubbelleven geleid zonder dat zijn gezin het gemerkt heeft. Zijn vrouw had vast haar eigen werkkring en de kinderen gingen naar school dus de dagen hadden een strakke indeling. Hij speelde in zijn vrije tijd keurig de echtgenoot en vader, maar tijdens werktijden had hij met die geliefde contact en gebruikte daarvoor ongetwijfeld een andere telefoon.
pi_217296668
Hoe simpel kan je zijn. Altijd maar denken dat een dubbelleven altijd met een alternatief fysiek "liefje" moet zijn.
pi_217444026
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 14:02 schreef jeroentjuhhhhhVk het volgende:

[..]

Ook hoe hij geparkeerd stond vind ik interessant, aangezien het wellicht tijd kost om "goed" te parkeren. Dan kan misschien iets meer zeggen over hoeveel "nood" er was in de situatie?
Klopt.

Dat zag je bijvoorbeeld bij de zaak Herman Ploegstra. Daar was duidelijk dat die auto in haast dan wel gedwongen is gestopt. Je kunt dat amper parkeren noemen eigenlijk.

Al zou je dat achteraf natuurlijk ook zo in scene kunnen zetten.
pi_217960865
De afgelopen periode heb ik tijd vrijgemaakt om een onderzoek uit te voeren naar ‘opgeloste vermissingszaken waarbij een misdrijf aan ten grondslag’ ligt. De reden dat ik hier interesse in heb, is dat er aanknopingspunten naar voren kunnen komen die richting kunnen geven in niet opgeloste vermissingszaken.

De scope van het studie betreft 40 opgeloste vermissingszaken in de periode 1993 tot en met 2025. Voor de inwinning van de data is uitsluitend openbare bronnen gebruikt zoals rechtspraak.nl, rechtbank-verslagen en interviews. Ook zijn een aantal locaties bezocht.

Een deel van de observaties uit van het onderzoek wil ik hier delen:
1 In 81% van de opgeloste vermissingen kennen de dader en het slachtoffer elkaar (min 1 keer eerder ontmoet).
2 De gem. leeftijd van de slachtoffers in dit onderzoek is 30 jaar en 9 maanden. Bijna driekwart is een vrouw het slachtoffer van een vermissing
3 In 65% van de vermissingen begaf de dader zich in de directe kring van het slachtoffer als een familielid, (ex) partner of vriend
4 In 73% van de opgeloste vermissingen bleek dat de dader 'het verdwijnen van het lichaam' niet had voorbereid.
5 In 10% van de opgeloste vermissingen kende de dader de locatie -waar het lichaam achter is gelaten- niet. De locatie is niet bekend van eerdere bezoeken of verkenningen. In die gevallen is het lichaam binnen 27 dagen gevonden.
6 De directe omgeving waar een lichaam is achtergelaten was het bos (23%) en in een woonwijk (20%)
7 In 67,5% van de opgeloste vermissingen gebruikte de dader een vervoermiddel voor het wegmaken van een lichaam
8 36,3 meter is de gemiddelde afstand tussen de parkeerplaats van het vervoersmiddel en vindplek van het lichaam
9 29,7 km is de gemiddelde afstand tussen de locatie van de laatste waarneming van het slachtoffer en de vindplek van het lichaam
10 In 76% van de opgeloste vermissingen waren er geen medeverdachten en voerde de dader de verdwijning zelfstandig uit
11 10,8% van alle opgeloste vermissingen doet de dader de aangifte van de vermissing
12 De gem. periode dat lichaam vermist is geraakt in dit onderzoek bedraagt 379 dagen: een jaar en 14 dagen
13 Bij langdurige vermissingen zijn vaak de lichamen begraven in een bosrijke omgeving of in de buurt van een tankstation en industrieterrein. Lichamen worden het snelst gevonden die in waterrijk gebied liggen zoals aanlegstijgers en kanalen
14 Het vermiste lichaam wordt in de meeste gevallen gevonden door een 'toevallige passant' (43%) en na speurwerk van de politie (30%). De dader geeft in 25% van de gevallen aan waar het lichaam gevonden kan worden en dat doet hij/zij in 75% van de gevallen voor de 1e aanleg. Zeer incidenteel levert een anonieme tip de vindplek van het slachtoffer op.
15 Er zijn connecties tussen de dader en de vindplek waargenomen: locatie is bekend vanuit de jeugd, vakantieadres/recreatie, hobby zoals 'visstekje', sportgelegenheid, beroepsmatig, de route naar een winkel en religie

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel020 op 16-06-2025 13:10:27 ]
pi_217962531
quote:
De reden dat ik hier interesse in heb, is dat er aanknopingspunten naar voren kunnen komen die richting kunnen geven in niet opgeloste vermissingszaken.
Wat zijn dan de aanknopingspunten?
pi_218078346
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:36 schreef Michiel020 het volgende:
De afgelopen periode heb ik tijd vrijgemaakt om een onderzoek uit te voeren naar ‘opgeloste vermissingszaken waarbij een misdrijf aan ten grondslag’ ligt. De reden dat ik hier interesse in heb, is dat er aanknopingspunten naar voren kunnen komen die richting kunnen geven in niet opgeloste vermissingszaken.

De scope van het studie betreft 40 opgeloste vermissingszaken in de periode 1993 tot en met 2025. Voor de inwinning van de data is uitsluitend openbare bronnen gebruikt zoals rechtspraak.nl, rechtbank-verslagen en interviews. Ook zijn een aantal locaties bezocht.

Een deel van de observaties uit van het onderzoek wil ik hier delen:
1 In 81% van de opgeloste vermissingen kennen de dader en het slachtoffer elkaar (min 1 keer eerder ontmoet).
2 De gem. leeftijd van de slachtoffers in dit onderzoek is 30 jaar en 9 maanden. Bijna driekwart is een vrouw het slachtoffer van een vermissing
3 In 65% van de vermissingen begaf de dader zich in de directe kring van het slachtoffer als een familielid, (ex) partner of vriend
4 In 73% van de opgeloste vermissingen bleek dat de dader 'het verdwijnen van het lichaam' niet had voorbereid.
5 In 10% van de opgeloste vermissingen kende de dader de locatie -waar het lichaam achter is gelaten- niet. De locatie is niet bekend van eerdere bezoeken of verkenningen. In die gevallen is het lichaam binnen 27 dagen gevonden.
6 De directe omgeving waar een lichaam is achtergelaten was het bos (23%) en in een woonwijk (20%)
7 In 67,5% van de opgeloste vermissingen gebruikte de dader een vervoermiddel voor het wegmaken van een lichaam
8 36,3 meter is de gemiddelde afstand tussen de parkeerplaats van het vervoersmiddel en vindplek van het lichaam
9 29,7 km is de gemiddelde afstand tussen de locatie van de laatste waarneming van het slachtoffer en de vindplek van het lichaam
10 In 76% van de opgeloste vermissingen waren er geen medeverdachten en voerde de dader de verdwijning zelfstandig uit
11 10,8% van alle opgeloste vermissingen doet de dader de aangifte van de vermissing
12 De gem. periode dat lichaam vermist is geraakt in dit onderzoek bedraagt 379 dagen: een jaar en 14 dagen
13 Bij langdurige vermissingen zijn vaak de lichamen begraven in een bosrijke omgeving of in de buurt van een tankstation en industrieterrein. Lichamen worden het snelst gevonden die in waterrijk gebied liggen zoals aanlegstijgers en kanalen
14 Het vermiste lichaam wordt in de meeste gevallen gevonden door een 'toevallige passant' (43%) en na speurwerk van de politie (30%). De dader geeft in 25% van de gevallen aan waar het lichaam gevonden kan worden en dat doet hij/zij in 75% van de gevallen voor de 1e aanleg. Zeer incidenteel levert een anonieme tip de vindplek van het slachtoffer op.
15 Er zijn connecties tussen de dader en de vindplek waargenomen: locatie is bekend vanuit de jeugd, vakantieadres/recreatie, hobby zoals 'visstekje', sportgelegenheid, beroepsmatig, de route naar een winkel en religie
Heb je hier rekening met het fenomeen: Survivorship bias gehouden? Juist bij vermissingen is dit cruciaal, ik zal een kort voorbeeld geven, wanneer een verdachte een lichaam zal begraven op een plek waar hij bekent is, is de kans ook groter dat bij aanhouding men daar eerder zal zoeken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218202959
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 06:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Heb je hier rekening met het fenomeen: Survivorship bias gehouden? Juist bij vermissingen is dit cruciaal, ik zal een kort voorbeeld geven, wanneer een verdachte een lichaam zal begraven op een plek waar hij bekent is, is de kans ook groter dat bij aanhouding men daar eerder zal zoeken.
Dat was ook mijn gedachte voordat ik aan dit onderzoek begon. Je zou zeggen dat een dader niet iemand begraaft in zijn achtertuin of een plek waar de dader vaak komt (vis-stekje, een 'oude' hangplek, nabij een looproute naar 'zijn' tankstation' waar hij vaak peuken haalde. En toch gebeurt. Een verklaring hiervoor kan zijn dat vaak (73%) niet wordt nagedacht over het achterlaten van het lichaam. Zelfs bij moordzaken (lees met voorbedachte rade) blijkt 1 op de 3 niet van te voren heeft nagedacht, over het achterlaten van een lichaam.

Achteraf, nadat het lichaam gevonden is en de dader veroordeeld is, is het allemaal heel goed te linken. Vaak een logische plek. Echter, in de zaak van Hanno van Mill is er geen lichaam, geen PD, geen aanwijzingen en laat staan een verdachte in beeld. Lastig.

Een 'dadergerichte' strategie kan een oplossing bieden mits je een verdachte op de korrel hebt. Daarna kan er naar een vermissings-scenario gekeken worden en een mogelijke vindplek (in relatie tot een verdachte(n).

Tja, welke verdachten komen in beeld op een mooie lentedag in april 2014? Dit is met hagel schieten en boeiend voor aan de keukentafel. Niet op een sociaal platform.

[ Bericht 1% gewijzigd door Michiel020 op 13-07-2025 18:36:03 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')