abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215547981
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 13:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Geloof daar ook niet in. Hanno van Mil is verdwenen doordat hij dit zelf wilde, ontvoering of een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Zijn pasjes zijn nooit meer gebruikt en hij is nooit meer gevonden. De kans lijkt me dus vrij groot dat hij bij iemand is ingestapt waar hij of een nieuw leven mee is begonnen of waardoor hij om het leven is gebracht.
Een nieuw leven beginnen zonder sporen achter te laten is ook nog niet zo simpel. Het vergt in elk geval enige voorbereiding.
pi_215548005
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:38 schreef Halcon het volgende:

[..]
Een nieuw leven beginnen zonder sporen achter te laten is ook nog niet zo simpel. Het vergt in elk geval enige voorbereiding.
Mee eens hoor, maar ik bedoel als je bij iemand instapt en je rijdt richting oost Europa, dan verdwijn je redelijk snel (binnen 12-24 uur) zonder dat dat echt heel erg opvalt.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_215548090
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:42 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Mee eens hoor, maar ik bedoel als je bij iemand instapt en je rijdt richting oost Europa, dan verdwijn je redelijk snel (binnen 12-24 uur) zonder dat dat echt heel erg opvalt.
Ja, even uit beeld verdwijnen, lukt wel. Maar daarna jaren helemaal uit beeld verdwijnen... dat is toch niet zo simpel. Helemaal geen contact meer met de familie, geen financiële stromen, geen reisbewegingen, etc.

Je zult toch een identiteitsbewijs moeten hebben, naar de dokter gaan, inkomen vergaren, etc.
pi_215548775
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:52 schreef Halcon het volgende:
Je zult toch een identiteitsbewijs moeten hebben, naar de dokter gaan, inkomen vergaren, etc.
Geen idee, dat soort verhalen zijn niet vreemd natuurlijk dat mensen jaren, zo niet decennia onder de radar hebben kunnen leven in een of ander verweggistan.
pi_215550648
Maar wat we van de zaak weten vind ik dat scenario niet echt geloofwaardig.
pi_215550735
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 12:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Geen idee, dat soort verhalen zijn niet vreemd natuurlijk dat mensen jaren, zo niet decennia onder de radar hebben kunnen leven in een of ander verweggistan.
Denk dat dat maar een heel klein percentage is. Zeker vandaag de dag valt het niet mee ergens compleet onder de radar te verblijven.

Ze hebben z'n computer, telefoon e.d. onderzocht, zijn bankrekeningen... Zo'n vlucht dat vergt wel enige voorbereiding zou je zeggen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Halcon op 11-11-2024 16:05:49 ]
pi_215550925
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 15:50 schreef TargaFlorio het volgende:
Maar wat we van de zaak weten vind ik dat scenario niet echt geloofwaardig.
Welk scenario dan wel?
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 november 2024 @ 19:19:12 #158
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_215552362
Wat voor mij het meeste duidt op een onvrijwillige verdwijning is het feit dat de sleutels in het contact zaten, zijn mobiel op de stoel lag en de auto niet op slot was.

Als je vrijwillig je auto ergens neerzet, om daarna in een andere auto te stappen, dan zet je de motor af, pakt de sleutels uit het contact, stopt je mobiel in je zak, stapt uit, doet de auto op slot, stopt de sleutels in je zak en stapt in de andere auto.

Dus of de auto is daar door iemand anders geparkeerd en bewust open met sleutels en mobiel achtergelaten, of door Hanno zelf maar onder dwang/bedreiging.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 11 november 2024 @ 19:55:48 #159
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215552677
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 19:19 schreef Rewimo het volgende:
Wat voor mij het meeste duidt op een onvrijwillige verdwijning is het feit dat de sleutels in het contact zaten, zijn mobiel op de stoel lag en de auto niet op slot was.

Als je vrijwillig je auto ergens neerzet, om daarna in een andere auto te stappen, dan zet je de motor af, pakt de sleutels uit het contact, stopt je mobiel in je zak, stapt uit, doet de auto op slot, stopt de sleutels in je zak en stapt in de andere auto.

Dus of de auto is daar door iemand anders geparkeerd en bewust open met sleutels en mobiel achtergelaten, of door Hanno zelf maar onder dwang/bedreiging.
Of je laat alles bewust achter om letterlijk spoorloos te verdwijnen.

Dat hij dat mobieltje daar achtergelaten heeft betekent niet dat hij helemaal geen mobieltje meer had.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 11 november 2024 @ 20:02:37 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215552715
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:52 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, even uit beeld verdwijnen, lukt wel. Maar daarna jaren helemaal uit beeld verdwijnen... dat is toch niet zo simpel. Helemaal geen contact meer met de familie, geen financiële stromen, geen reisbewegingen, etc.

Hij had net een nieuw paspoort, dat sinds dat jaar ook 10 jaar geldig was.
Het zou dus zomaar kunnen dat hij binnen afzienbare tijd een nieuw paspoort moet aanvragen, en gezien de wet op de privacy zou het zomaar kunnen dat dat een probleem wordt als er door de rechter een "vaststelling vermissing" is uitgesproken, want dan is een nieuw paspoort wat lastig.

Maar goed, 10 jaar is in een hoop landen ook een termijn waarbinnen je een andere nationaliteit kunt aannemen.
Dan zou hij helemaal geen NL paspoort meer nodig hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 11 november 2024 @ 20:06:46 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215552758
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 15:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Denk dat dat maar een heel klein percentage is. Zeker vandaag de dag valt het niet mee ergens compleet onder de radar te verblijven.

Ze hebben z'n computer, telefoon e.d. onderzocht, zijn bankrekeningen... Zo'n vlucht dat vergt wel enige voorbereiding zou je zeggen.
Als ik zoiets zou voorbereiden dan zou dat op geen enkele manier op mijn reguliere telefoon of laptop zijn, en ook niet op mijn eigen netwerk.
Dan had ik een tweede telefoon en laptop die ik bijvoorbeeld alleen bij Ikea zou gebruiken, op hun netwerk.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215556259
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 20:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als ik zoiets zou voorbereiden dan zou dat op geen enkele manier op mijn reguliere telefoon of laptop zijn, en ook niet op mijn eigen netwerk.
Dan had ik een tweede telefoon en laptop die ik bijvoorbeeld alleen bij Ikea zou gebruiken, op hun netwerk.
Die moet je dan ook nog ergens bewaren en zo. Zoiets voorbereiden zonder dat je omgeving wat merkt, al is het maar iets vaags als "hij is de laatste tijd zo anders of vaker weg", dat valt allemaal nog niet zo mee. En dan zal er ook geld nodig zijn.
pi_215556268
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2024 20:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hij had net een nieuw paspoort, dat sinds dat jaar ook 10 jaar geldig was.
Het zou dus zomaar kunnen dat hij binnen afzienbare tijd een nieuw paspoort moet aanvragen, en gezien de wet op de privacy zou het zomaar kunnen dat dat een probleem wordt als er door de rechter een "vaststelling vermissing" is uitgesproken, want dan is een nieuw paspoort wat lastig.

Maar goed, 10 jaar is in een hoop landen ook een termijn waarbinnen je een andere nationaliteit kunt aannemen.
Dan zou hij helemaal geen NL paspoort meer nodig hebben.
Je zult in die landen toch wel moeten bewijzen wie je bent. En om zonder papieren een andere nationaliteit te krijgen, dan moet je ook in bananenrepublieken met geld over de brug komen.
  dinsdag 12 november 2024 @ 13:46:13 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215558339
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 09:39 schreef Halcon het volgende:

[..]
Die moet je dan ook nog ergens bewaren en zo. Zoiets voorbereiden zonder dat je omgeving wat merkt, al is het maar iets vaags als "hij is de laatste tijd zo anders of vaker weg", dat valt allemaal nog niet zo mee. En dan zal er ook geld nodig zijn.
Oh, ik zou wel weten waar ik het zou verstoppen.
En ja, het is een plek waar de politie het echt wel zou vinden bij een volledige zoekactie, maar de kans dat iemand van mijn huishouden het tegenkomt zonder op zoek te zijn is vrij klein.

Overigens zou mijn man een extra laptop gewoon tussen zijn oude laptops kunnen leggen zonder dat ik het door zou hebben, ook in 2004 al.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 12 november 2024 @ 13:49:19 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215558375
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 09:40 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je zult in die landen toch wel moeten bewijzen wie je bent. En om zonder papieren een andere nationaliteit te krijgen, dan moet je ook in bananenrepublieken met geld over de brug komen.
Paspoort, geboorteakte, als hij al onder zijn eigen identiteit een andere nationaliteit zou aanvragen.

Maar bijvoorbeeld in een land als de VS is het nog vrij simpel een andere identiteit aan te nemen, dus als dat zelfs daar nog vrij simpel kan dan zijn er meer dan genoeg andere landen waar het ook kan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215558449
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2024 13:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Paspoort, geboorteakte, als hij al onder zijn eigen identiteit een andere nationaliteit zou aanvragen.

Maar bijvoorbeeld in een land als de VS is het nog vrij simpel een andere identiteit aan te nemen, dus als dat zelfs daar nog vrij simpel kan dan zijn er meer dan genoeg andere landen waar het ook kan.
Ik denk dat het overal vrij simpel is om een vals paspoort te laten maken, als je maar dokt.
pi_215559398
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 16:38 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Welk scenario dan wel?
Elders een nieuw leven beginnen.
pi_215583044
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2024 13:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Paspoort moet je dan wel bij je hebben. Geboorteakte ook. Als hij die op zou hebben gevraagd bij de gemeente, dan zou dat wel bekend zijn, denk ik?

Geen idee of dat heel eenvoudig is in de VS. Ik weet dat het in sommige bananenrepublieken wel kan. Maar dat kost je wel geld.
pi_215583066
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 13:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh, ik zou wel weten waar ik het zou verstoppen.
En ja, het is een plek waar de politie het echt wel zou vinden bij een volledige zoekactie, maar de kans dat iemand van mijn huishouden het tegenkomt zonder op zoek te zijn is vrij klein.

Overigens zou mijn man een extra laptop gewoon tussen zijn oude laptops kunnen leggen zonder dat ik het door zou hebben, ook in 2004 al.
Verstoppen voor anderen is op zich niet zo ingewikkeld. Heb zelf ook heel wat laptops hier liggen. Maar neem aan dat de politie die allemaal wel uit gaat pluizen als ze iemand echt willen vinden.

Dat laatste is natuurlijk wel de vraag als duidelijk is dat iemand geen slachtoffer is van een misdrijf. Je hebt het recht om onvindbaar te zijn.
pi_215583097
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 13:58 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik denk dat het overal vrij simpel is om een vals paspoort te laten maken, als je maar dokt.
Ja, een vals paspoort. Maar dat is wat anders dan een compleet nieuwe identiteit.
pi_215584347
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 22:56 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, een vals paspoort. Maar dat is wat anders dan een compleet nieuwe identiteit.
Oke, maar ik denk dat ze bijvoorbeeld in een gehucht in Roemenië niet echt bekend zijn met deze verdwijning. Dan is een nieuwe ID al snel voldoende.
pi_215584766
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 08:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Oke, maar ik denk dat ze bijvoorbeeld in een gehucht in Roemenië niet echt bekend zijn met deze verdwijning. Dan is een nieuwe ID al snel voldoende.
In Roemenië krijg je niet zomaar een nieuwe identiteit.
pi_215584805
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 09:44 schreef Halcon het volgende:

[..]
Oke dan niet :')
pi_215612975
Een recent artikel over een mogelijke vrijwillige verdwijning in de VS. De man lijkt zijn eigen vermissing in scene gezet te hebben maar heeft kennelijk toch sporen achtergelaten. Het geeft maar aan dat je niet zomaar vrijwillig kan verdwijnen zonder een enkel spoor achter te laten.

==== Artikel Telegraaf.nl ===========

Vader zet tragisch kano-ongeval in scène en laat moeder en kinderen in rouw achter: ’Gevlucht naar Oezbekistan?’

Nadat Ryan Borgwardt nooit meer thuiskwam van een kanotochtje, gingen familie en vrienden er wekenlang vanuit dat de 44-jarige Amerikaan gestorven was. Nu heeft de politie echter sterke vermoedens dat de vader van drie kinderen in werkelijkheid op de vlucht is geslagen voor zijn oude leven, mogelijk helemaal naar Oezbekistan.

Maandenlange zoektochten leverden niets op. Alles leek erop te wijzen dat Ryan Borgwardt uit de Amerikaanse staat Wisconsin op tragische wijze was komen te overlijden. Nadat hij op 11 augustus niet thuiskwam van een kanotochtje, werd zijn geparkeerde auto teruggevonden, net als zijn kano, die gekapseisd ronddobberde op het water. Ook zijn zwemvest, vishengel en portemonnee en sleutels lagen in het water.

Maar van Borgwardt zelf was geen enkel spoor te vinden. Zijn familie en vrienden gaven desondanks de moed niet op en bleven wekenlang met man en macht zoeken. Een gebied van 1.500 hectare rond het meer werd uitgekamd. Duikers doken tot 72 meter diep op zoek naar aanwijzingen. Allemaal zonder resultaat.

Schokkende ontdekking
Tot de politie bijna twee maanden na de verdwijning een schokkende ontdekking deed. Volgens de sheriff van Green Lake County is de 44-jarige Borgwardt hoogstwaarschijnlijk helemaal niet dood, maakte hij onlangs bekend. In plaats daarvan wordt hij ervan verdacht zijn eigen dood in scène te hebben gezet om ongemerkt een nieuw leven te starten, zonder afscheid te nemen van zijn vrouw of drie kinderen.

De eerste twijfels bij agenten kwamen na de ontdekking dat Borgwardts paspoort een dag na zijn verdwijning nog eenmaal werd geregistreerd in Canada. De Amerikaan bleek dat nieuwe paspoort in januari te hebben aangevraagd, zijn vorige lag nog gewoon thuis. De politie ontdekte ook dat Borgwardt in januari ook een levensverzekering ter waarde van 375.000 dollar had afgesloten. Ook de harde schijf en de online zoekgeschiedenis van zijn laptop was gewist, ontdekte de politie toen ze extra aanwijzingen zocht. Bovendien had hij geld overgeschreven naar een buitenlandse bankrekening én ontdekten onderzoekers dat Borgwardt een nieuw e-mailadres had aangemaakt en online met een vrouw in Oezbekistan had gesproken.

’Hij ligt niet in dat meer’
„We weten niet waar hij is, maar we weten wel dat hij niet in het meer ligt”, sprak de sheriff van Green Lake County op een persconferentie over de opvallende, nieuwe ontwikkelingen. „Het is echt moeilijk, want een dag geleden dachten de kinderen nog dat hun vader verdronken was. Nu komen ze erachter dat dat niet zo is.”

De vrouw van Borgwardt was al langer dan de kinderen op de hoogte van de vermoedelijke daden van haar man. „Ze is een sterke dame”, aldus de sheriff, die de man oproept een teken van leven te geven. „Ryan, als je dit ziet, smeek ik je om contact met ons of met je familie op te nemen. We begrijpen dat er dingen kunnen gebeuren, maar er is een familie die hun vader terug wil.”

Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)cht-naar-oezbekistan
==============
pi_215613552
Lijkt me ook heel ingewikkeld om dat compleet ongezien te doen zonder ook maar een enkel spoor achter te laten of iets dat "te denken geeft".

Ook bijvoorbeeld bij Herman Ploegstra werd er gedacht aan zo'n scenario, terwijl daar eigenlijk 0,0 bewijs voor of aanleiding voor was.
pi_215676833
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 09:44 schreef Halcon het volgende:

[..]
Tenzij hij op de hoogte was van Roemeense 'black sites', want dan wordt er iets via de betrokken ambassades geregeld.

Vrijwillige verdwijning of in scene gezette vrijwillige verdwijning, gok ik. Doet ook denken aan de verdwijning van Sicco Cuperus. Telefoon lag nog op tafel, als of hij een pakje sigaretten was gaan halen. Podcast van het AD hierover is vast al genoemd.
pi_215677532
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 06:03 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Tenzij hij op de hoogte was van Roemeense 'black sites', want dan wordt er iets via de betrokken ambassades geregeld.

Vrijwillige verdwijning of in scene gezette vrijwillige verdwijning, gok ik. Doet ook denken aan de verdwijning van Sicco Cuperus. Telefoon lag nog op tafel, als of hij een pakje sigaretten was gaan halen. Podcast van het AD hierover is vast al genoemd.
Dat kost wel geld. En je zult contacten moeten hebben. Ik weet dat zoiets in Italië zo'n 40 duizend euro kost. Dat moet je dan wel hebben. Hanno was gewoon een loonslaaf volgens mij, dus dan is dat best wel wat geld. Zou hij dan al ergens stiekem bewaard moeten hebben.

Bij Sicco is wel het vermoeden dat hij ergens in verzeild geraakt is. Dan nog kan hij zelf gekozen hebben om te verdwijnen of er sprake zijn van een misdrijf, maar in elk geval is er iets van een motief voor welke optie dan ook. Dat is bij Hanno van Mil er nog helemaal niet.
pi_215677836
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 08:28 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat kost wel geld. En je zult contacten moeten hebben. Ik weet dat zoiets in Italië zo'n 40 duizend euro kost. Dat moet je dan wel hebben. Hanno was gewoon een loonslaaf volgens mij, dus dan is dat best wel wat geld. Zou hij dan al ergens stiekem bewaard moeten hebben.

Bij Sicco is wel het vermoeden dat hij ergens in verzeild geraakt is. Dan nog kan hij zelf gekozen hebben om te verdwijnen of er sprake zijn van een misdrijf, maar in elk geval is er iets van een motief voor welke optie dan ook. Dat is bij Hanno van Mil er nog helemaal niet.
De zaak rond Sicco is opgepakt door de lokale media in Leeuwarden, en die hebben een eigen podcast gemaakt, en op die cold case wordt nog steeds actief gerechercheerd. Vragen bij het politieonderzoek door een oud-rechercheur, dat dan weer wel.

Het enige wat ik over Hanno van Mil kon vinden was dat hij wel betrokkenheid had met politiewerk. Daar hoor je wel eens dingen die je beter niet had kunnen horen, en hij op die wijze ook in iets verzeild is geraakt waar terughoudendheid en zwijgzaamheid geboden is. En toen met de verkeerde is meegelopen, vanwege de gevoeligheid van het dossier. Hem een wortel werd voorgehouden waar hij gehapt heeft, of hij heeft zaken verkeerd geïnterpreteerd of begrepen.

Staat de zaak van Mil op de cold case agenda? Willen nabestaanden dat, dat lijkt mij een belangrijke vraag.

Blijft fascinerend dat beide verdwijningen zo kort op elkaar plaatsvonden in 2014, rampjaar MH17.
pi_215677970
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 09:10 schreef yessie234 het volgende:

[..]
De zaak rond Sicco is opgepakt door de lokale media in Leeuwarden, en die hebben een eigen podcast gemaakt, en op die cold case wordt nog steeds actief gerechercheerd. Vragen bij het politieonderzoek door een oud-rechercheur, dat dan weer wel.

Het enige wat ik over Hanno van Mil kon vinden was dat hij wel betrokkenheid had met politiewerk. Daar hoor je wel eens dingen die je beter niet had kunnen horen, en hij op die wijze ook in iets verzeild is geraakt waar terughoudendheid en zwijgzaamheid geboden is. En toen met de verkeerde is meegelopen, vanwege de gevoeligheid van het dossier. Hem een wortel werd voorgehouden waar hij gehapt heeft, of hij heeft zaken verkeerd geïnterpreteerd of begrepen.

Staat de zaak van Mil op de cold case agenda? Willen nabestaanden dat, dat lijkt mij een belangrijke vraag.

Blijft fascinerend dat beide verdwijningen zo kort op elkaar plaatsvonden in 2014, rampjaar MH17.
Met wat voor politiewerk was Hanno dan betrokken? Er is wel een cold case team mee bezig geweest, maar als er niks meer is om op te zoeken en geen nieuwe tips meer binnen komen, dan bloedt dat ook dood natuurlijk.

Over de verdwijning van Sicco zijn nog wel tips binnengekomen en komen n.a.v. de podcast nog steeds tips binnen.
pi_215678293
Hanno was als ondernemer actief in de zorg. Hij heeft eea gedaan met arbeidsgehandicapten (wat een woord) toeleiden naar werken bij de politie.
pi_215688835
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 10:04 schreef yessie234 het volgende:
Hanno was als ondernemer actief in de zorg. Hij heeft eea gedaan met arbeidsgehandicapten (wat een woord) toeleiden naar werken bij de politie.
Beetje vergezocht om dit in verband te brengen met zijn verdwijning.
pi_215689845
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 16:46 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Hoezo? Hij zou in die hoedanigheid opgevallen kunnen zijn, of in contact gekomen zijn met lieden die bepaalde vorm van bijverdienen kennen. Vroeger was er een project om bankovervallers om te scholen tot bankmedewerkers (echt waar) of criminelen op te leiden tot gevaarlijke beroepen met veel uitdaging, duiker bij booreilanden bijvoorbeeld. Bij arbeidsgehandicapten kan je aan een vorm van reclassering denken.
pi_215702878
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 16:46 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Ben haar naam even kwijt, maar een bij vermoorde dame die in haar werk te maken had met dossiers met (vermeend) kindermisbruik, werd het ook wel aangehaald.

Wel anders dan iemand die arbeidsgehandicapten probeert te ritselen voor baantjes bij de politie, natuurlijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door Halcon op 27-11-2024 22:32:16 ]
pi_215704157
Heeft de vrouw van hanno in al die tijd al eens iets laten horen. Zo lang nog niet persoonlijk een oproep gedaan?
pi_215704344
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 22:26 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ben haar naam even kwijt, maar een bij vermoorde dame die in haar werk te maken had met dossiers met (vermeend) kindermisbruik, werd het ook wel aangehaald.

Wel anders dan iemand die arbeidsgehandicapten probeert te ritselen voor baantjes bij de politie, natuurlijk.
Bedoel je de opgeloste zaak van Els Schurink uit 1997?
https://www.politie.nl/ge(...)oningen/de-zaak.html Dader heeft tien jaar cel gekregen.

Ik meen mij nog een andere zaak te herinneren, met een oudere vrouw. Wel rond die tijd. Maar ik kan me vergissen.

[ Bericht 13% gewijzigd door yessie234 op 28-11-2024 06:53:12 ]
pi_215704496
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 00:51 schreef woxxel2 het volgende:
Heeft de vrouw van hanno in al die tijd al eens iets laten horen. Zo lang nog niet persoonlijk een oproep gedaan?
Familie had een contactpersoon met de buitenwereld. Maar aan de AD podcast wilden ze niet meewerken-aldus de makers. Want dat wil natuurlijk niet zeggen dat de makers de familie niet gesproken hebben.

Het blijft gissen. Ik vermoed dat de familie een scenario over de verdwijning heeft geaccepteerd, en met dit verhaal wil verder leven, en de kinderen opvoeden. Heel anders dan de familie van Sicco Cuperus, die willen weten wat er gebeurd is.

Ik zie Hanno van Mil wel op de politiewebsite bij vermiste volwassenen, maar geen vermelding op de Cold Case kalender. Er wordt dus niet actief gerechercheerd, maar tips kunnen gemeld worden.

https://www.politie.nl/mi(...)rsfoort&distance=5.0

[ Bericht 9% gewijzigd door yessie234 op 28-11-2024 07:04:26 (aanvulling) ]
pi_215704857
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 04:52 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Bedoel je de opgeloste zaak van Els Schurink uit 1997?
https://www.politie.nl/ge(...)oningen/de-zaak.html Dader heeft tien jaar cel gekregen.

Ik meen mij nog een andere zaak te herinneren, met een oudere vrouw. Wel rond die tijd. Maar ik kan me vergissen.
Ja, die zaak is het inderdaad. Voor haar werk had ze te maken met zedendossiers. Dat werd destijds als een mogelijk motief genoemd. Uiteindelijk bleek het een lover of zo te zijn, toch?
pi_215704863
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 06:57 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Familie had een contactpersoon met de buitenwereld. Maar aan de AD podcast wilden ze niet meewerken-aldus de makers. Want dat wil natuurlijk niet zeggen dat de makers de familie niet gesproken hebben.

Het blijft gissen. Ik vermoed dat de familie een scenario over de verdwijning heeft geaccepteerd, en met dit verhaal wil verder leven, en de kinderen opvoeden. Heel anders dan de familie van Sicco Cuperus, die willen weten wat er gebeurd is.

Ik zie Hanno van Mil wel op de politiewebsite bij vermiste volwassenen, maar geen vermelding op de Cold Case kalender. Er wordt dus niet actief gerechercheerd, maar tips kunnen gemeld worden.

https://www.politie.nl/mi(...)rsfoort&distance=5.0
Als een vrijwillige verdwijning vrijwel zeker zou zijn, dan zou hij toch ook niet meer op de politiewebsite staan?
pi_215705184
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 08:23 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als een vrijwillige verdwijning vrijwel zeker zou zijn, dan zou hij toch ook niet meer op de politiewebsite staan?
Politie houdt wellicht nog andere scenario's open, familie niet. Familie brengt niet naar buiten welk scenario ze aanhangen en laat contacten over de zaak blijkbaar liever via de politie lopen.

Bij vermissingen schijnt het vaak vreselijk voor de nabestaanden /achterblijvers te zijn hoeveel goed- en slecht bedoelende helderzienden, wichelaars. piskijkers, amateur speurders zich ongevraagd melden.

Zolang er geen teken van leven of een lichaam is gevonden, is de man vermist, en niet óf overleden, óf nog levend op onbekende bestemming.

Nu heeft de status "vermist" veel nare consequenties voor de achterblijvers, mbt juridische afwikkeling van zaken met bedrijven en overheid. Ik snap dat familie verder wil met hun leven, en als er iets is, dat liever via de politie verneemt. Of ze zichzelf nu als achterblijver of nabestaande zien, dat gaat ons eigenlijk niets aan.
pi_215705574
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 09:04 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Politie houdt wellicht nog andere scenario's open, familie niet. Familie brengt niet naar buiten welk scenario ze aanhangen en laat contacten over de zaak blijkbaar liever via de politie lopen.

Bij vermissingen schijnt het vaak vreselijk voor de nabestaanden /achterblijvers te zijn hoeveel goed- en slecht bedoelende helderzienden, wichelaars. piskijkers, amateur speurders zich ongevraagd melden.

Zolang er geen teken van leven of een lichaam is gevonden, is de man vermist, en niet óf overleden, óf nog levend op onbekende bestemming.

Nu heeft de status "vermist" veel nare consequenties voor de achterblijvers, mbt juridische afwikkeling van zaken met bedrijven en overheid. Ik snap dat familie verder wil met hun leven, en als er iets is, dat liever via de politie verneemt. Of ze zichzelf nu als achterblijver of nabestaande zien, dat gaat ons eigenlijk niets aan.
Gevoelsmatig zal een bepaald scenario voor de familie altijd wel het meest waarschijnlijke scenario zijn. Bij bijvoorbeeld Herman Ploegstra gaat men uit van een misdrijf in plaats van de ook geopperde zelf gekozen verdwijning.

Dat kan ik me wel voorstellen. Zeker als de kans dat het wat oplevert miniem is. En dat lijkt in het geval van Hanno van Mil wel het geval te zijn.

Bij Herman Ploegstra heeft men nog wel pogingen gewaagd, omdat het idee is dat er mensen in IJzendijke meer weten.
pi_215705750
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 09:55 schreef Halcon het volgende:

[..]
Gevoelsmatig zal een bepaald scenario voor de familie altijd wel het meest waarschijnlijke scenario zijn. Bij bijvoorbeeld Herman Ploegstra gaat men uit van een misdrijf in plaats van de ook geopperde zelf gekozen verdwijning.

Dat kan ik me wel voorstellen. Zeker als de kans dat het wat oplevert miniem is. En dat lijkt in het geval van Hanno van Mil wel het geval te zijn.

Bij Herman Ploegstra heeft men nog wel pogingen gewaagd, omdat het idee is dat er mensen in IJzendijke meer weten.
In de zaak van Mil is er veel gezocht naar een spoor van het hem, met vrijwilligers, zoekhonden.

Toch verdient het dossier wat mij betreft een cold case status. Dat het hele dossier, opnieuw met een geduldige blik bestudeerd wordt. Ook het voorleggen van de zaak Cuperus aan een aantal jonge ethische hackers en talentvolle studenten, heeft toch weer nieuwe aanknopingspunten opgeleverd. En met de media aandacht van de podcast, is bijvoorbeeld door het cold case team bekend gemaakt dat hij zijn dienstwapen had opgehaald voor hij verdween.

Ik weet niet of familie intensivering van onderzoek naar een vermiste (cold case status geven) kan tegenhouden, omdat ze het verleden niet willen oprakelen of nieuwe feiten over de vermiste, in de openbaarheid brengen. Ik denk het niet, dat zou ze wel heel erg verdacht maken.

Maar misschien zit de politie in de zaak van Mil te wachten op z'n eyecatcher tip, om opnieuw de aandacht van publiek te vragen voor zijn verdwijning. Ik kan me zelfs voorstellen dat politie hierbij in incognito gebruik maakt van sociale media.
  donderdag 28 november 2024 @ 11:22:50 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215706173
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 06:57 schreef yessie234 het volgende:

[..]

Wat is dit nou weer voor rare conclusie?
De familie is nog regelmatig in het nieuws geweest omdat ze willen weten wat er gebeurd is.
Dat ze niet aan een bepaalde podcast mee willen werken zegt natuurlijk niets.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215706290
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat is dit nou weer voor rare conclusie?
De familie is nog regelmatig in het nieuws geweest omdat ze willen weten wat er gebeurd is.
Dat ze niet aan een bepaalde podcast mee willen werken zegt natuurlijk niets.
Recent nog in het nieuws? Dat heb ik dan gemist.
pi_215730032
T was meteen al dat t gezin van hanno niet in t nieuw wou, en dat gebeurt volgens mij niet vaak dat je niet 1 keer een persoonlijke oproep doet.
  zondag 1 december 2024 @ 01:35:23 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215730044
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2024 01:30 schreef woxxel2 het volgende:
T was meteen al dat t gezin van hanno niet in t nieuw wou, en dat gebeurt volgens mij niet vaak dat je niet 1 keer een persoonlijke oproep doet.
Dat hele "persoonlijke oproep" verhaal komt vooral uit films en series en uit de VS, in NL is er sowieso maar heel zelden een "persoonlijke oproep".
Daarbij hadden ze 3 (jonge) kinderen, dan zit je er echt niet op te wachten dat jan en alleman iedere beweging, blik en uitspraak van degene(n) in die persoonlijke oproep gaat analyseren.

Daarbij is zijn zus altijd min of meer woordvoerder namens het gezin geweest, en die heeft vaak genoeg persoonlijk voor de camera gestaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215730885
Er is best veel publiciteit bij deze zaak geweest, bij elke zoekactie weer.

Weet iemand die de zaak volgde of:

-Hanno in het jaar van zijn verdwijning op krukken liep ivm blessure en revalidatie?
-de haarkleur van de mevrouw met paardenstaart bekend is gemaakt?

Stond mij bij dat er zoiets naar buiten was gebracht, maar kan het even niet meer vinden, of het was een andere zaak.
pi_215744512
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2024 01:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat hele "persoonlijke oproep" verhaal komt vooral uit films en series en uit de VS, in NL is er sowieso maar heel zelden een "persoonlijke oproep".
Daarbij hadden ze 3 (jonge) kinderen, dan zit je er echt niet op te wachten dat jan en alleman iedere beweging, blik en uitspraak van degene(n) in die persoonlijke oproep gaat analyseren.

Daarbij is zijn zus altijd min of meer woordvoerder namens het gezin geweest, en die heeft vaak genoeg persoonlijk voor de camera gestaan.
Bij bijvoorbeeld Opsporing Verzocht en Peter R de Vries toch best vaak achterblijvers/nabestaanden gezien? Idem dito bij TROS Vermist. Broer van Herman Ploegstra sprak op een bewonersbijeenkomst in IJzendijke, etc.
  maandag 2 december 2024 @ 12:55:46 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215746551
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2024 09:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Bij bijvoorbeeld Opsporing Verzocht en Peter R de Vries toch best vaak achterblijvers/nabestaanden gezien? Idem dito bij TROS Vermist. Broer van Herman Ploegstra sprak op een bewonersbijeenkomst in IJzendijke, etc.
De zus van Hanno van Mil is ook regelmatig in beeld geweest.
Het is simpelweg niet waar dat de familie niet in beeld wilde, dat zijn gezin buiten beeld wilde blijven en zijn zus namens de familie de oproepen en andere media deed lijkt me, gezien de hoeveelheid totaal idioten die rondlopen, een hele goede keuze geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215951190
Nu het einde van het jaar nadert is het goed om eens stil te staan bij de vele vermissingen en cold cases die we in Nederland hebben. Hierbij moest ik meteen denken aan de speech die Peter van Koppen gaf bij het afscheid als hoogleraar Rechtspsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Maastricht op 17 maart 2022. Ik was bij zijn lezing aanwezig.

In zijn afscheidsrede "De ijzeren regels van goud bewijs" besprak hij de ontwikkelingen van allerlei rechtspsychologische problemen in Nederlandse zaken, en besteedde speciale aandacht aan drie specifieke onderwerpen: verhoren, herkenningsprocedures en cold cases. En hier schuurt het wat betreft Peter van Koppen aan. We zijn inmiddels bijna 2 jaar verder en het onderwerp is -helaas- nog actueel. Ik heb de speech nog eens gelezen en heb een deel -wat over cold case gaat- er even uit gehaald.

Peter van Koppen: "Voor het cold case worden van een zaak zijn er twee mogelijke oorzaken. De eerste is dat een zaak niet oplosbaar is. In zo’n zaak kunnen zelfs de beste rechercheurs die beschikken over de meeste middelen niet voor een oplossing zorgen. De tweede is dat het recherchewerk onder de maat is gebleven. Als de laatste oorzaak aan de orde is, zijn er twee remedies. De eerste remedie is dat de kwaliteit van de recherche moet worden bevorderd. Dat kan gebeuren door een rechercheopleiding op universitair niveau. Wij ontwikkelen aan de Vrije Universiteit Amsterdam zo’n opleiding, maar dat willen wij niet alleen doen zonder inbreng van de politie. Men zou denken dat de komende uittocht van rechercheurs die met pensioen gaan en de urgentie van de opsporing van ernstige misdrijven bij zou dragen aan het herkennen van de noodzaak van realiseren van een dergelijke opleiding. Maar die urgentie is nog niet voelbaar.

Een tweede remedie is het inrichten van een goede voorziening voor cold cases. Die ontbreekt nu. Bij elke regio is er wel een aantal, beter gezegd een bijzonder beperkt aantal, rechercheurs om de cold cases te bestieren. Die voorziening is volstrekt onvoldoende om kwantitatief de cold cases aan te pakken; in veel gevallen volstrekt onvoldoende om überhaupt enige cold case aan te pakken.

De politie berichtte eerder dat er 1774 cold cases waren. Inmiddels is dat teruggebracht tot ‘ruim 1500’. Hoe serieus dat getal moet worden genomen, is mij niet duidelijk, want drie jaar geleden noemde de minister van Justitie ook al 1744 cold cases. Er moeten sindsdien toch wel enige cold cases, naar schatting 50, bij zijn gekomen. En er zijn wellicht ook enige cold cases opgelost. Het lijkt onmogelijk dat het totaal aantal cold cases in die anderhalf jaar precies gelijk is gebleven. De huidige voorziening is niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief onder de maat. De cold case-voorzieningen in de meeste regio’s worden niet door ster-rechercheurs bemand. Een cold case-team zonder sterrechercheurs heeft weinig zin, want cold cases zijn per definitieve de moeilijkste zaken.

De enige plaats met een serieus cold case-team is Rotterdam, onder leiding van René Bergwerff. Maar ook dat team heeft nog andere taken. Het eens zo sterke cold case-team in Amsterdam, onder leiding van Theo Vermeulen, is onlangs in sterkte tot de helft teruggebracht en een andere, intensievere, manier van werken is aan het team opgedrongen. Er worden ook niet veel cold cases opgelost. De opgeloste zaken concentreren zich in Rotterdam. De cold case-teams in de andere regio’s hebben nog geen enkele zaak opgelost.

Als men in moordzaken de nabestaanden serieus wil nemen, zal men cold cases serieus moeten nemen. Daarvoor zijn ten minste twee landelijke teams van behoorlijke omvang nodig die bestaan uit gedreven top-rechercheurs. Het moet een privilege zijn om als rechercheur in een van die teams te worden opgenomen.

Er zijn overigens argumenten om cold cases niet serieus aan te pakken. Gaande de tijd na een moord neemt de kans op oplossen drastisch af. Af en toe wordt er in een cold case een serieuze verdachte aangehouden en dat kost veel inspanning en extreem veel geld. In zaken als de moorden op Marianne Vaatstra, op Milica van Doorn en op Nicky Verstappen zijn enorme personele en financiële inspanningen verricht. Het oplossen gebeurde ook niet door een cold case-team, maar door een speciaal team grootschalige opsporing (TGO). Het geld zou men ook zinvol op andere plekken bij de criminaliteitsbestrijding kunnen inzetten. Dat zou wel eens efficiënter kunnen zijn, maar doet wellicht geen recht aan de nabestaanden. Of men dat wil, is een politieke beslissing en daarover ga ik niet.

Ik keer terug naar de slachtoffers. Een eerlijk proces vereist ook tegenover de slachtoffers en hun nabestaanden eerlijkheid. Tegen nabestaanden wordt nu gezegd dat hun zaak bij het cold case-team ligt. Voor veel nabestaanden is het een opbeurende mededeling, terwijl hij in feite betekent dat de zaak nu op een andere plank ligt te verstoffen. Een plaatsvervangend hoofdofficier van justitie schreef mij: ‘Er is [bij cold cases] gekozen om actief te blijven op deze dossiers in een breed spectrum i.p.v. het telkens per cold case tot de bodem te gaan.’ Hij realiseert zich kennelijk niet dat cold cases per definitie vergen dat men met bijzonder goede rechercheurs tot de bodem gaat. De gekozen manier levert een toestand op die in strijd is met het recht op een eerlijk proces voor de slachtoffers."

Bron: https://allp.nl/wp-conten(...)Afscheidsrede-VU.pdf

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel020 op 22-12-2024 00:25:43 ]
pi_215951527
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 23:24 schreef Michiel020 het volgende:
Nu het einde van het jaar nadert is het goed om eens stil te staan bij de vele vermissingen en cold cases die we in Nederland hebben. Hierbij moest ik meteen denken aan de speech die Peter van Koppen gaf bij het afscheid als hoogleraar Rechtspsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Maastricht op 17 maart 2022. Ik was bij zijn lezing aanwezig.

In zijn afscheidsrede "De ijzeren regels van goud bewijs" besprak hij de ontwikkelingen van allerlei rechtspsychologische problemen in Nederlandse zaken, en besteedde speciale aandacht aan drie specifieke onderwerpen: verhoren, herkenningsprocedures en cold cases. En hier schuurt het wat betreft Peter van Koppen aan. We zijn inmiddels bijna 3 jaar verder en het onderwerp is -helaas- nog actueel. Ik heb de speech nog eens gelezen en heb een deel -wat over cold case gaat- er even uit gehaald.
Lange tekst heb ik spoiler gezet, staat immers in jouw bericht.

quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan de conclusie van de rede van van Koppen, ik heb die even cursief gezet:

Ik keer terug naar de slachtoffers. Een eerlijk proces vereist ook tegenover de slachtoffers en hun nabestaanden eerlijkheid. Tegen nabestaanden wordt nu gezegd dat hun zaak bij het cold case-team ligt. Voor veel nabestaanden is het een opbeurende mededeling, terwijl hij in feite betekent dat de zaak nu op een andere plank ligt te verstoffen. Een plaatsvervangend hoofdofficier van justitie schreef mij: ‘Er is [bij cold cases] gekozen om actief te blijven op deze dossiers in een breed spectrum i.p.v. het telkens per cold case tot de bodem te gaan.’ Hij realiseert zich kennelijk niet dat cold cases per definitie vergen dat men met bijzonder goede rechercheurs tot de bodem gaat. De gekozen manier levert een toestand op die in strijd is met het recht op een eerlijk proces voor de slachtoffers."

Bron: https://allp.nl/wp-conten(...)Afscheidsrede-VU.pdf

Fijn dat je dit noemt. Meteen even gekeken bij het register Getuigendeskundigen. Helaas geen getuigendeskundige op het gebied van ICT waar advocaat of OM een beroep op kan doen.

Wordt hoog tijd voor deze expertise!

Wel getuigen deskundigen forensische opsporing, maar het gebied werkgebied ICT-psychiatrie is nog onontgonnen. Was laatste wel zo'n figuur die meende een chip in zijn hoofd te hebben. Maar ook verdachten die zeggen 'normaal krijg ik altijd mijn opdrachten via de computer/telefoon binnen maar dit keer was het blijkbaar mis', kunnen ook geen beroep doen op zo'n expert.

De rechtsgang moet wel behoorlijk blijven.

De zaak van van Mil heeft ook dingen waarvan ik denk: waarom deed Hanno dat?
Waarom gingen die AD-journalistes met dit verhaal aan de haal? Was een vreemde vertelling.
Waarom is dit geen cold case?

[ Bericht 0% gewijzigd door yessie234 op 22-12-2024 03:50:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')