abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 april 2023 @ 11:20:47 #1
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_208930405
De verdwijning van Hanno van Mil is nog altijd een raadsel. Op zaterdag 12 april 2014 rijdt hij van zijn woonplaats Amersfoort naar een congres in Driebergen.
Aan het eind van de middag is hij nog niet thuis. Zijn vrouw krijgt hem niet te pakken op zijn mobiel en als ze naar het congrescentrum belt, blijkt dat hij daar ook niet is geweest.

De politie wil de melding niet direct in behandeling nemen en als zijn vrouw zelf met haar zoon gaat zoeken op de route die Hanno moet hebben gereden vinden ze zijn auto op een parkeerplaats bij de Pyramide van Austerlitz. De auto is niet afgesloten, de sleutel zit nog in het contact en zijn mobieltje ligt op de bijrijdersstoel. Van Hanno zelf is geen spoor.

En nu 9 jaar later is er eigenlijk nog steeds geen spoor. Er is wel gezocht en er zijn tips geweest, maar dat heeft uiteindelijk nog tot helemaal niks geleid. Niet eens een aanknopingspunt. Is hij gewoon uit eigen wil met de noorderzon vertrokken, heeft hij zelfmoord gepleegd of is hier sprake van een misdaad? Zijn familie is overtuigd van het laatste.

Deze week was er ineens weer nieuws over Hanno van Mil. Naar aanleiding van een nieuwe tip is er weer gezocht in de bossen van Austerlitz, maar weer zonder enig resultaat.

Meer leesvoer:
https://panorama.nl/artik(...)nno-en-de-noorderzon
https://www.stadspers.com/node/213
https://www.omroepbrabant.nl/tag/HANNO%20VAN%20MIL
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Manager PR/Moderator vrijdag 28 april 2023 @ 11:23:18 #2
269689 crew  Viv
pi_208930431
Straks even lezen. :Y

Ik kwam wel deze oude reeks tegen, staat wellicht ook nog aanvullende informatie in:
Topicreeks: Vermist: Hanno van Mil (47) uit Amersfoort
  vrijdag 28 april 2023 @ 11:25:27 #3
37150 livelink
pi_208930443
Deze verdwijning heeft mij altijd geboeid. Niet alleen omdat het in de regio afspeelt waar ik zelf woon, maar ook omdat er echt geen enkel aanknopingspunt is.

Normaal heb ik zelf wel vermoedens of ideeën als amateur-criminoloog ;) , maar ook dat niet. In eerste instantie leek me zelfmoord het meest logische scenario, maar dan zou hij toch allang ergens gevonden zijn? Zo groot zijn de bossen van Austerlitz nou ook weer niet en er wordt druk gewandeld in die omgeving.

Toch een misdaad? Ik heb echt geen idee.
  vrijdag 28 april 2023 @ 11:29:09 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208930483
Ik denk gewoon vertrokken, maar het blijft bizar dat je je gezin dan zo in twijfel en met een hoop ellende achterlaat.

Een alternatief is dat hij per ongeluk getuige was van iets dat hij niet had moeten zien en dat zijn lichaam elders gedumpt is, maar gezien de locatie lijkt me dat minder logisch, imho geen handige plek voor zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208931617
Bizarre vermissing idd. Heel naar en gecompliceerd ook voor het achterblijvende gezin.

Ik denk dat hij iets gezien heeft waar hij narigheid door heeft gekregen.
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
  vrijdag 28 april 2023 @ 16:27:41 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208934197
In het AD (regio Amersfoort) van vandaag een stuk over deze zaak:

Wullie bin KOEL © Soneal
pi_213816064
De vermissing van Hanno van Mil [2014]

Als je de scenario's gaat afpellen valt een ongeluk of zelfmoord af. Dan zou Hanno na 10 jaar wel een keer gevonden zijn. Ook een anonieme vrijwillige verdwijning lijkt mij niet heel erg waarschijnlijk. Hanno heeft een opvallende lengte van 1.97 meter en er was bovenal geen enkel signaal dat hij uit zijn sociale omgeving wilde stappen. Het meest waarschijnlijke scenario is een onvrijwillige vermissing. Drie jaar na de vermissing vertelt zijn zus, Anita, in KRO Kruispunt dat zij denkt dat Hanno het slachtoffer is geworden van een misdrijf.

Er wordt wel eens geroepen dat 'Hanno iets gezien heeft wat hij niet had mogen zien'. Deze theorie wordt mogelijk geïnspireerd door de Postbankmoord in 2003. Na een rondje hardlopen op de Posbank in Rheden wordt de huisschilder Alex Wiegmink vermoord. In de periode daarna tot de ontknoping van deze zaak in 2016 was er een dominante theorie dat hij -per abuis- betrokken is geraakt bij een misdrijf wat hij niet had mogen zien.

Er blijkt toch iets anders gebeurd te zijn. Alex is het slachtoffer geworden van een mislukte carjacking. In plaats van de autosleutels af te geven maakte Alex een onverwachte beweging en werd dood geschoten. Zijn lichaam werd na korte tijd teruggevonden in (zijn) uitgebrande auto in het Brabantse Erp. Daders waren spoorloos verdwenen. Pas in 2016 wordt de cold case opgelost nadat een van daders wroeging kreeg en de andere dader via een mr big methode een bekentenis aflegde. De reden dat zijn auto en het lichaam van Alex naar Erp is gebracht en in de brand is gestoken had te maken om sporen uit te wissen. Dit werd in een 'spit second' door de daders besloten. De plek waar de auto in brand is gestoken was al eerder verkend voor een ander misdrijf die ze wilden plegen (roofoverval). De locatie was geen toeval.

Of deze theorie van toepassing is op de vermissing van Hanno, is maar de vraag. Immers Hanno was onderweg naar een congrescentrum en zou normaliter ‘just in time’ aankomen op zijn bestemming in Driebergen. Onderweg zomaar ff stoppen ligt niet voor de hand. De plek waar zijn auto gevonden is, de Pyramide van Austerlitz, is weliswaar op de route maar het ligt op nog geen 5 minuten van zijn eindbestemming. Niemand heeft hem daar gezien en het is maar zeer de vraag of hij zelf de auto daar heeft neergezet. It doesn't make sense.

Bestaat er een kansrijke theorie dat hij ergens anders (en onverwacht) moest stoppen? Wat heeft hem doen besluiten om te stoppen (met zijn auto)? Waardoor werd hij getriggerd? Was het een (re)actie van een andere dominante verkeersdeelnemer? Wat was de reden om Hanno iets aan te doen nadat hij gestopt was? Is het een volstrekt onbekend persoon van Hanno die al heel boos was en gaf Hanno het laatste zetje? Hoe kan het dat niemand iets gezien heeft? Viel het niet op of was het niet (helemaal) zichtbaar wat er gebeurde? Met de kanttekening dat Hanno op een relatief drukke route heeft gereden op een zonnige zaterdagochtend in april tussen 09.00 en 09.30.

Er moet een scenario zijn die moet passen. Blijft een mysterie, zelfs na 3708 dagen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Michiel020 op 08-06-2024 16:50:30 ]
pi_213990948
Is het al zo lang geleden.
Ik vind het zo bizar dat hij nog niet gevonden is
pi_214059401
Dat Hanno niet gevonden is na meer dan 10 jaar, zegt mogelijk iets over wat er niet gebeurd is: een ongeluk, zelfmoord maar ook een vrijwillige verdwijning wordt minder waarschijnlijk.

De combinatie van een geparkeerde auto op een onlogische plek, sleutels in het contact, mobiel op de bijrijdersstoel, niemand die een vermeend misdrijf heeft gemeld terwijl er op zonnige zaterdagochtend verkeer geweest moest zijn (waaronder de opstart van het nabij gelegen festival Brothers Open Air), Hanno die nooit meer gevonden wordt en geen enkel gerucht, maakt de oplossing zo complex. Of toch niet? Er moet een theorie zijn die past.

Kan de oplossing van deze cold case zaak gevonden worden als men goed kijkt naar de 'context' van de details? Mick van Wely heeft een initiatief gestart om met oud-rechercheurs cold case zaken op te pakken (*). Zou deze zaak hiervoor lenen?

(*) Link https://www.telegraaf.nl/(...)de-drempel-ligt-hoog

Oude site over de vermissing van Hanno van Mil : https://web.archive.org/web/20190331071322/hannovanmil.nl/

[ Bericht 2% gewijzigd door Michiel020 op 27-06-2024 17:42:21 ]
pi_214069720
Jammer, ik kan het stuk niet lezen
pi_214100900
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 12:15 schreef woxxel2 het volgende:
Jammer, ik kan het stuk niet lezen
Ik kon het nu wel lezen...
pi_214101505
Ik sluit zelfdoding in de bossen van Austerlitz toch niet uit, kom zelf uit Amersfoort en een aantal jaar geleden is vrijwel bij mij om de hoek in het park een stoffelijk overschot gevonden.
Even werd toen nog gedacht dat het Hanno kon zijn, maar het bleek te gaan om een man uit Hoevelaken die zichzelf van het leven had beroofd een paar jaar eerder. Ik moet daar zelf, en honderden met mij, met de hond wel minstens 1 keer per dag langsgelopen zijn.
Dit betreft een klein stadpark in dichte bebossing, dus ik acht het wel zeker mogelijk dat Hanno daar al jaren ongemerkt kan liggen.
pi_214101982
Zolang hij niet gevonden is staan alle scenario's open en kan je het niets uitsluiten. Toch denk ik dat door de tand des tijds een onvrijwillige vermissing het meest waarschijnlijke scenario is.

Wanneer je naar de context van de details kijkt, lijkt er een samenloop van toevalligheden geweest te zijn waarbij er een misdrijf heeft kunnen plaatsvinden zonder dat iemand iets gemeld heeft. Dat wil niet zeggen dat niemand iets gezien heeft maar het is in ieder geval niet gemeld. Dit belangrijke puzzelstukje ontbreekt en zou de sleutel kunnen zijn van het oplossen van dit mysterie.
  zondag 30 juni 2024 @ 15:37:42 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214102732
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 13:56 schreef Gjjberg het volgende:
Ik sluit zelfdoding in de bossen van Austerlitz toch niet uit, kom zelf uit Amersfoort en een aantal jaar geleden is vrijwel bij mij om de hoek in het park een stoffelijk overschot gevonden.
Even werd toen nog gedacht dat het Hanno kon zijn, maar het bleek te gaan om een man uit Hoevelaken die zichzelf van het leven had beroofd een paar jaar eerder. Ik moet daar zelf, en honderden met mij, met de hond wel minstens 1 keer per dag langsgelopen zijn.
Dit betreft een klein stadpark in dichte bebossing, dus ik acht het wel zeker mogelijk dat Hanno daar al jaren ongemerkt kan liggen.
Welk park dan? Ik ben in Amersfoort opgegroeid en heb er een paar jaar geleden ook nog gewoond, maar je verhaal zegt me niets.
De man die in het bos bij Nimmerdor gevonden was in april 2022 was vermist sinds februari 2022 en die hadden ze wel in de Treek gezocht (hij woonde op Zon en Schild) en hij was ook nog op de Kapelweg gezien, maar kennelijk niet in Nimmerdor gezocht, maar dat is dus een totaal andere omschrijving dan jouw verhaal, ik ga er vanuit dat het dus ook om een ander persoon gaat.

Edit: Heb het al gevonden, vermist sinds 2011, gevonden in 2016. Bij Liendert/Rustenburg
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214102930
Het was idd op het randje liendert/rustenburg. Voormalig waterwingebied, bleek uiteindelijk te gaan om een man uit Hoevelaken met zware psychische klachten.
Gaf een naar gevoel dat ik daar dagelijks op enkele meters langs gelopen was.
  zondag 30 juni 2024 @ 21:16:38 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214109762
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 14:44 schreef Michiel020 het volgende:
Zolang hij niet gevonden is staan alle scenario's open en kan je het niets uitsluiten. Toch denk ik dat door de tand des tijds een onvrijwillige vermissing het meest waarschijnlijke scenario is.

Wanneer je naar de context van de details kijkt, lijkt er een samenloop van toevalligheden geweest te zijn waarbij er een misdrijf heeft kunnen plaatsvinden zonder dat iemand iets gemeld heeft. Dat wil niet zeggen dat niemand iets gezien heeft maar het is in ieder geval niet gemeld. Dit belangrijke puzzelstukje ontbreekt en zou de sleutel kunnen zijn van het oplossen van dit mysterie.
Of hij is vrijwillig bij iemand in de auto gestapt en heeft zijn oude leven letterlijk achter zich gelaten.

Mensen doen rare dingen, en dan kun je beter vertrekken dan je vrouw en kinderen vermoorden omdat je postorder oostblokvriendinnetje naar NL komt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 30 juni 2024 @ 21:17:32 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214109784
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 15:48 schreef Gjjberg het volgende:
Het was idd op het randje liendert/rustenburg. Voormalig waterwingebied, bleek uiteindelijk te gaan om een man uit Hoevelaken met zware psychische klachten.
Gaf een naar gevoel dat ik daar dagelijks op enkele meters langs gelopen was.
Ja, kan me voorstellen, juist omdat het zulk toegankelijk en veel bezocht gebied is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214112163
Ik kan me niet voorstellen dat hij vrijwillig vertrokken is.
De manier hoe z'n auto is achter gelaten en geparkeerd op een plek waar hij niet zou parkeren als hij bij t congres zou zijn.
Dan zou er vast wel iets zijn gevonden in z'n laptop of telefoon.
pi_214137734
Het is voorstelbaar dat iemand vrijwillig wil verdwijnen om 1001 redenen. Misschien liep Hanno in zijn werk wel tegen vervelende collega’s aan, zat hij de laatste tijd niet lekker in zijn vel of liep zijn relatie ff wat minder.

Ik vind het al minder voorstelbaar dat er nooit meer een teken van leven is gevonden: geen enkel spoor die Hanno zelf heeft achtergelaten of niemand die Hanno nog heeft gezien. Helemaal niets. Het zou tegenwoordig een ‘prestatie’ zijn om 10 jaar lang onder de radar te blijven met een opvallende lengte van 1,97 meter.

Voor zover ik weet is alles uit gerechercheerd zoals zijn mobiele telefoon, zijn PC en bankrekeningen. Niets ondersteunt een vrijwillig verdwijnings-scenario. Uiteraard kan je niet in iemands hoofd kijken maar ik vind het minder waarschijnlijk dat dit scenario heeft plaatsgevonden.

Maar ook de ‘onvrijwillige verdwijning scenario’ wordt niet ondersteund door concrete sporen op het PD of door getuigen-meldingen. Ik ga ervan uit dat, als dit puzzelstukje op tafel zou liggen, inmiddels wel bekend zou zijn gemaakt. Vooralsnog zou de oplossing van verdwijning gevonden moeten worden in de feiten & omstandigheden en de context die hieraan gegeven kan worden.

Zijn alle mogelijke scenario’s zorgvuldig uit gelopen? Kan een groep oud rechercheurs deze cold case-zaak opnieuw oppakken? Zie initiatief Mick van Wely. Zijn er nieuwe scenario’s te vinden als er volledig ‘out of the box’ wordt gekeken? Zijn alle onderzoeksvragen gesteld en zorgvuldig uitgelopen? Kunnen nieuwe technieken ingezet worden om bijvoorbeeld de data van Hanno’s telefoon opnieuw te analyseren? Zijn er nog sporen bewaard gebleven die met nieuwe DNA-technieken uit gelopen kunnen worden? En als er een nieuw scenario gevonden wordt, komen er dan ook ‘Persons of interest’ en een mogelijke vindplek in beeld?
pi_214150394
Ik vraag me af of de plek waar z'n auto stond een logische plek was om te parkeren en of hij eerder dan normaal is vertrokken.

En of zijn etentjes van voor die tijd na werktijd zijn nagegaan, omdat z'n vrouw daar aan dacht.

Een plan van verdwijnen is zo onlogisch om dichtbij je werk te starten.

Een vluggertje kan nog.
pi_214152435
Hanno van Mil is even na 09.00 vertrokken vanaf zijn woning in Amersfoort. De route naar de Bergse Bossen in Driebergen kan in 24 minuten afgelegd worden met de auto. De inloop van het congres startte vanaf 09.30. Kortom hij zou 'just in time' arriveren op het congres.

De meest logische (snelste) route loopt via de N227, om daarna de N224 op te rijden tot net na de Pyramide van Austerlitz om vervolgens links af te slaan, de Traay-weg op. Deze weg loopt langs Austerlitz naar Driebergen.

Hanno lijkt niet op zijn eindbestemming te zijn aangekomen, terwijl zijn auto de volgende dag op 4 km afstand van het congrescentrum/hotel gevonden wordt. Het lijkt een niet logische plek om de auto door Hanno daar te parkeren.

Zo vraag ik me af waar het vermeende misdrijf is gestart. Zo op het eerste oog zijn er 3 mogelijkheden:
- Op de route voor de plek waar de auto van Hanno de volgende dag is gevonden,
- Op de parkeerplaats waar de auto is gevonden en
- Op de route tussen de geparkeerde auto en zijn oorspronkelijke eindbestemming: het congres centrum

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel020 op 04-07-2024 12:39:45 ]
pi_214160818
Dan is t ook apart dat z'n vrouw zoekt op een parkeerplaats de onlogische plek 4 km verderop.
pi_214162015
Nee, het is anders gegaan. Zijn vrouw en oudste zoon reden de meest waarschijnlijke route die Hanno heeft afgelegd en dan kom je langs de parkeerplaats bij de Pyramide van Austerlitz. Haar zoon zag de auto vanaf de N224 staan op de parkeerplaats. Niet apart maar wel 'bij toeval' is de auto ontdekt.

Het is niet de ontdekking van de auto die onlogisch is maar het is niet logisch dat Hanno daar zijn auto heeft neergezet. De vraag is welke duiding hieraan gegeven kan worden. Hoe moet je dit feit plaatsen als er een vermeend misdrijf heeft plaatsgevonden? Heeft Hanno zelf de auto daar neer gezet of zijn er mogelijk dader(s) betrokken die na een vermeend misdrijf zijn auto daar hebben neer gezet? Wat is de reden om de auto daar neer te zetten? Welke connectie is er met een vermeend PD en juist deze parkeerplaats? Waarom is de auto niet uit het zicht van de N224 neergezet? Welke duiding kan gegeven worden aan een geparkeerde auto met de autosleutels in het contact en het achterlaten van een mobiele telefoon op de bijrijderstoel? Wat zegt dat (de gekozen parkeerplaats, de status van de achtergelaten auto) over de vermeende dader(s)? Zit hier een doordacht plan achter of juist helemaal niet? Welke kansrijke scenario's passen hierbij? Op zoek naar de context van de details...

[ Bericht 1% gewijzigd door Michiel020 op 05-07-2024 10:40:43 ]
pi_214167582
AD Podcast een tijdje geleden beluisterd, blijft een bizarre zaak.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_214170110
Afgezien van aflevering 1 vind ik de podcast 'open/eind' niet heel erg bijzonder. In mijn optiek heeft dat te maken met het ontbreken van enige medewerking van de familie en betrokken rechercheurs. De frustratie hierover, van met name Iris van den Boom, druipt in de andere afleveringen -tot vervelens toe- ervan af. Jammer.

Wel kwamen twee nieuwe invalshoeken naar boven in de podcast. Allereerst is er blijkbaar een 'speurhond' aangeslagen bij de parkeerplaats waar de auto van Hanno van Mil is gevonden. Quote: “Ook bleken zoekhonden maar weinig interesse te hebben voor het bos. Ze vingen wel sporen op maar niet verder het bos in. Maar juist de andere kant op, richting de provinciale weg (lees N224).”

Helaas hebben ze op dit spoor niet doorgepakt om nader onderzoek te doen. Het is een belangrijk en mogelijk het enige spoor dat gevonden is. Zo ben ik juist benieuwd wanneer dit onderzoek heeft plaatsgevonden, door wie, de betrouwbaarheid van deze hond en de duiding. Was het een getrainde politiehond (volgens mij niet), in welke geursporen is deze hond getraind (jonge sporen of juist oude verwaaide sporen) en wat is de kans dat Hanno deze route heeft afgelegd of de richting waar de hond heen liep door 'geur-verwaaiing' duiden op een andere interpretatie?

Vanuit de literatuur zijn er publicaties te vinden. In mei 2016 publiceert Angelika Wolf [University of Veterinary Medicine Hannover] een proefschrift over de invloed van de veroudering van menselijke geursporen door speurhonden. Uit het onderzoek komt naar voren dat de succesratio op 60 procent zit. Dit percentage blijft opvallend genoeg hetzelfde wanneer de sporen ouder zijn volgens dit onderzoek. Het ging in het onderzoek om sporen van 1 dag oud (63 sporen), 1 week oud (54 sporen) en 1 maand oud (28 sporen). (1)

Daarnaast hebben de makers van de podcast 'open/eind’ zich gestort over het paspoort van Hanno die blijkbaar net voor de vermissing is aangevraagd. In eerste instantie werd gedacht dat het paspoort vernieuwd is op het moment dat deze nog jaren geldig zou zijn. Dit zou een scenario van een langdurige vrijwillige verdwijning kunnen ondersteunen. Het nieuwe paspoort is niet 5 jaar maar 10 jaar geldig. Bij nader onderzoek bleek (zonder bronvermelding) het oude paspoort toch (bijna) verlopen te zijn op het moment van de aanvraag.

Je merkt dat de makers niet aan ‘luchtfietserij’ willen doen maar daardoor is wel verzuimd om naar een kansrijk scenario toe te werken. Zonder medewerking van de familie en recherche liepen ze -in mijn optiek- op eieren en hebben ze verzuimd om dieper in deze zaak te graven. En daardoor is de podcast Open/Eind slechts een verslag is geworden van wat we al weten.

1) Proefschrift van Angelika Wolf https://www.zoekhonden.co(...)ft-Angelika-Wolf.pdf
En het commentaar van stichting Signi zoekhonden op het rapport: https://www.zoekhonden.co(...)zoek-geeft-doorslag/

[ Bericht 1% gewijzigd door Michiel020 op 05-07-2024 20:37:11 ]
pi_214246715
Hij kan maar zo meegenomen zijn en ergens anders begraven zijn.

Dat in de buurt parkeren kan ik me alleen iets bij voorstellen als het een homo ontmoetingsplek is bijvoorbeeld. En hij in iemand z'n auto is gestapt en t daarin is misgegaan.

De plek waar Anne fiber begraven was zou ook nooit gevonden zijn zonder aanwijzing, omdat het beschermd natuurgebied was.
pi_214251887
Op 800 meter van de parkeerkplaats bij de pyramide van Austerlitz is een gebied die te boek stond als homo-ontmoetingsplaats. Dit is echter niet de parkeerplaats waar de auto van Hanno gevonden is maar is aan de overkant van de provinciale weg N224, richting de Traaijweg. Hanno zou er mogelijk op een paar honderd meter na -normaal gesproken- er langs zijn gereden op die zaterdagochtend 12 april 2014.

Verder wijst er niets in de richting van een uit de hand gelopen homo afspraak. Voor zover ik weet, zijn er nooit signalen geweest dat Hanno daar behoefte aan heeft gehad. Ook was de ochtend redelijk 'gestroomlijnd': Hanno is even na 9 uur vertrokken om 24 minuten later aan te komen. Hij zou precies op tijd bij de inloop van het congres in Driebergen aanwezig zijn: 09.30 uur.

In de zaak van Alex Wiegmink (Posbank moord) werd ook gedacht aan een theorie over ‘een uit de hand gelopen homo-afspraak’. Deze werd gevoed doordat Alex enige gelijkenis had met zanger Freddy Mercury die gay was. Achteraf bleek Alex om hele andere redenen te zijn vermoord en is meegenomen; namelijk een mislukte carjacking. Hier heb ik eerder al iets over geschreven op Fok.

Nogmaals, zolang Hanno niet gevonden is, kan alles. Maar gelet op de feiten, omstandigheden en de context die hieraan gegeven kan worden, lijkt een uit de hand gelopen homo-ontmoeting niet voor de hand. Er moet een hypothese zijn die goed past waarbij Hanno idd is meegenomen en ergens is achter gelaten.

Hadden de dader(s) al een plek in gedachte om het slachtoffer achter te laten (net zoals in de Posbank-moord) ? Waarom staat de auto van Hanno op de parkeerplaats van Auterlitz en niet ergens anders zoals op de parkeerplaats bij de honden-uitlaatplaats (200 meter verderop)? Welke context kan hieraan gegeven worden? Is de start van het misdrijf bij de gevonden auto of speelde dat ergens anders af? Wat is de volgorde gebeurtenissen die mogelijk hebben plaatsgevonden? Heeft Hanno zijn auto zelf neergezet bij de pyramide van Austerlitz of heeft iemand anders dat gedaan? Welke connectie hebben de eventuele dader(s) met de omgeving? Welke connectie is er met een vermeend PD en juist deze parkeerplaats? Waarom is de auto niet uit het zicht van de N224 neergezet? Welke vragen moeten gesteld worden om tot een kansrijk scenario te komen?

Is het mogelijk om met de 'wisdom of the crowd' tot kansrijke hypotheses te komen die kan leiden tot een oplossing van deze zaak?

[ Bericht 2% gewijzigd door Michiel020 op 12-07-2024 15:18:00 ]
pi_214252380
Ben even helemaal terug gegaan op die facebook pagina "Zoekactie Hanno van Mil" en daar wordt op 19 april 2014 gesproken over het spreken van een parkeerwacht. Is er bij die parkeerplaats altijd sprake van een parkeerwacht (op zaterdag overdag)?
pi_214253474
Tegenwoordig staat er in de zomermaanden een soort van parkeerwachter bij de uitgang van het parkeerterrein (half verkleed als een directeur van een circustheater) om een kleine donatie te vragen aan de bezoekers die met de auto zijn. Het is op basis vrijwilligheid en hij staat er meestal pas in de loop van middag. En dat is op het moment dat de meeste bezoekers met de auto's vertrekken. Ik heb niet de indruk dat het terrein bewaakt werd buiten bezoektijden.

Bij het napluizen van de lokale kranten ben ik niets tegen gekomen dat er op zou wijzen dat er parkeerwacht nodig zou moeten zijn (in de aanloop van april 2014). Er gebeurde weinig in dat gebied zover ik heb kunnen nagaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel020 op 11-07-2024 18:10:34 ]
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:12:11 #30
37150 livelink
pi_214255025
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:01 schreef Michiel020 het volgende:
Tegenwoordig staat er in de zomermaanden een soort van parkeerwachter bij de uitgang van het parkeerterrein (half verkleed als een directeur van een circustheater) om een kleine donatie te vragen aan de bezoekers die met de auto zijn. Het is op basis vrijwilligheid en hij staat er meestal pas in de loop van middag. En dat is op het moment dat de meeste bezoekers met de auto's vertrekken. Ik heb niet de indruk dat het terrein bewaakt werd buiten bezoektijden.

Bij het napluizen van de lokale kranten ben ik niets tegen gekomen dat er op zou wijzen dat er parkeerwacht nodig zou moeten zijn (in de aanloop van april 2014). Er gebeurde weinig in dat gebied zover ik heb kunnen nagaan.
Was vroeger ook al. Zie ook hier, waar mensen in 2009 al klaagden over de parkeerwacht. https://www.dagjeweg.nl/r(...)litz#google_vignette
  donderdag 11 juli 2024 @ 22:21:19 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214255802
Idd, een parkeerwachter op drukke dagen bij de pyramide is echt al zolang ik me herinner.
En ik kwam daar 50 jaar geleden al langs.

Dat is niet iets van tegenwoordig, maar vooral afhankelijk van de (verwachtte) drukte.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214256022
Als er een actieve parkeerwacht aanwezig was geweest of er hadden werkende camera's gehangen dan was mogelijk een belangrijke vraag beantwoord. Maar na 10 jaar is de vraag wie de auto van Hanno op de parkeerplaats van Austerlitz heeft geparkeerd, niet beantwoord. Ik schat de kans hoog in dat de recherche dit goed heeft uitgelopen met als uitkomst dat er geen parkeerwacht aanwezig was, of zich niet meer kon herinneren en dat er ook geen goed werkende camera's hingen.

Als er wel een actieve parkeerwacht geweest was dan kan je je afvragen of de auto van Hanno wel op die plek gevonden zou zijn. Een dag later. Ook zou een mogelijk misdrijf op de parkeerplek minder waarschijnlijk zijn. De vraag of er een actieve parkeerwacht aanwezig was is wel relevant om een stukje van de puzzel te plaatsen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Michiel020 op 11-07-2024 23:06:59 ]
pi_214258142
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:40 schreef Michiel020 het volgende:
Als er wel een actieve parkeerwacht geweest was dan kan je je afvragen of de auto van Hanno wel op die plek gevonden zou zijn. Een dag later.
De auto werd toch door de vrouw en zoon van Hanno gevonden?
pi_214260576
Ja, de volgende dag.
pi_214261092
- Als er wel een actieve parkeerwacht geweest was dan kan je je afvragen of de auto van Hanno wel op die plek gevonden zou zijn. Op het moment dat je langs de parkeerwacht rijdt (een fysiek persoon of evt via ANPR) dan laat je mogelijk sporen achter die de betrokkene liever vermijdt. Zo zou een vermeende dader(s) een andere locatie zoeken om de auto van het slachtoffer achter te laten.
- Verder is de locatie waar de auto gevonden is een plek die langs snelste route ligt naar de oorspronkelijke eindbestemming van Hanno: Bergse Bossen in Driebergen. Het is echter een onlogische plek om de auto daar neer te zetten op een afstand van 5 minuten rijden van de eindbestemming. Een actieve parkeerwacht zou een extra drempeltje kunnen zijn (voor Hanno) om de auto daar te parkeren (verlies van parkeergeld, tijd en anonimiteit)
- Ook zou een mogelijk misdrijf op de parkeerplek minder waarschijnlijk zijn, dit zou zeker zijn opgevallen door de parkeerwacht omdat de auto van Hanno in de nabijheid van de ingang is terug gevonden.

De vraag of er een actieve parkeerwacht was rond 09.25 uur op 12 april 2014 is een goede onderzoeksvraag omdat het van invloed kan zijn op wat er gebeurd is. Aangezien er na 10 jaar hier niets over bekend is geworden over 'wanneer, waarom en door wie' de auto daar heeft neergezet, is de kans reëel dat er geen actieve parkeerwacht stond.

Maar toch stond de auto bij de Pyramide van Austerlitz. Wat is de context van de geparkeerde auto op een afstand van 5 minuten rijden van zijn eindbestemming? Wat kunnen we lezen uit de andere feiten (deur was open, sleutels in het contact, mobiele telefoon op de bijrijdersstoel)? En hoe kan het zijn dat er niemand de boomlange (1 meter 97) Hanno daar heeft gezien? Mocht Hanno niet zelf de auto daar hebben neer gezet, welke kansrijke scenario's horen hierbij? Met de omstandigheid dat het een zonnige zaterdagochtend was in april en waar mogelijk redelijk wat verkeer geweest moet zijn.

De zaken die er niet zijn kunnen ook niet gevonden worden. Het gaat om alle afwijkingen in deze vermissingszaak en de belangrijkste is dat Hanno niet gevonden is bij of rond de parkeerplaats van zijn auto. Er is een moment geweest dat Hanno en zijn auto gescheiden zijn en ik verwacht dat daar het PD aan te treffen. Het is maar zeer de vraag of dat op de parkeerplaats bij Austerlitz was...

[ Bericht 2% gewijzigd door Michiel020 op 12-07-2024 13:57:58 ]
pi_214261379
Het is in mid april ongeveer licht tussen 07:00 en 20:00 uur. Nu zie ik dat de parkeerplaats in principe verboden terrein is na zonsondergang en de poort dan ook dicht zal zijn (?) die de toegang geeft tot de parkeerplaats?

Dat zijn ook wel details die mee kunnen spelen in het verkleinen van het moment dat de auto daar geplaatst kan zijn (door Hanno of iemand anders).

Is bijvoorbeeld uit te lezen / na te gaan hoeveel kilometer de auto heeft gereden die laatste 24 uur?
pi_214261793
Dat zijn ook wel details die mee kunnen spelen in het verkleinen van het moment dat de auto daar geplaatst kan zijn (door Hanno of iemand anders).
- Er zijn meerdere plekken om de auto ergens op de route neer te zetten. Op 200 meter afstand is er een parkeerplaats waar hondenbezitters kunnen parkeren om de hond uit te laten. Waarom is daar de auto niet aangetroffen? Wat zijn de grote verschillen tussen de 2 parkeerterreinen en wat zou de doorslag zijn geweest om de auto bij de Pyramide van Austerlitz neer te zetten (voor Hanno maar ook voor evt daders)? Mogelijk zit daar het deel van het antwoord op de vraag wie de auto heeft geparkeerd en waarom.

Is bijvoorbeeld uit te lezen / na te gaan hoeveel kilometer de auto heeft gereden die laatste 24 uur?
- Uiteraard kan je uitlezen hoeveel km-ers er mee gereden is mits dit is vastgelegd of via software dit wordt vast gelegd. Ik denk niet dat het niet is vastgelegd door Hanno en gelet op de oude auto, zal het ook niet uit zijn board computer gehaald kunnen worden.
- Dit zou wel kunnen met zijn mobiele telefoon die in de auto terug is gevonden. In 2014 was de smartphone al aardig gemeen goed en ik vermoed dat Hanno er ook eentje had. In de media is te lezen dat de politie zijn telefoon binnenste buiten hebben gekeerd in 2014 maar daar is niets uit gekomen. Als deze telecomdata bewaard is gebleven is het mogelijk om met nieuwe technieken opnieuw te bestuderen. Zo zou de aangestraalde mastgegevens uit de mobiele telefoon te achterhalen zijn met behulp van UFED of XRY. Ook zou eventuele gemaakte WiFi-connecties iets zeggen over de route die de mobiele telefoon heeft afgelegd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel020 op 12-07-2024 14:57:55 ]
pi_214262308
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 14:19 schreef Michiel020 het volgende:
Waarom is daar de auto niet aangetroffen?
- Omdat Hanno of diegene die de auto bestuurde niet bekend was met de andere parkeerplekken?
  vrijdag 12 juli 2024 @ 15:05:00 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214262352
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
- Omdat Hanno of diegene die de auto bestuurde niet bekend was met de andere parkeerplekken?
Of omdat hij hem bewust zo geparkeerd heeft dat de auto vanaf de doorgaande weg zichtbaar was.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214262357
Zet de verschillen maar eens op een rijtje. Ik ben benieuwd wat je ziet.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 15:16:41 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214262508
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 15:05 schreef Michiel020 het volgende:
Bedoel je die 5 parkeerplaatsen parallel aan de N224 in de richting van Woudenberg, of die aan de Oude Driebergseweg (bij de kruising met de Traayweg, tegenover de Traayweg).

Die 5 parallel aan de N224 richting Woudenberg is simpel: dat is tegen de rijrichting in als hij uit Amersfoort kwam, en er is daar een doorgetrokken witte streep, dus alleen door eerst te keren had hij de auto daar kunnen parkeren, maar ook dat zou al opvallend zijn geweest bij overige weggebruikers.
Plus dat die plek op zaterdagochtend zomaar eens vol zou kunnen zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214263075
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 15:05 schreef Michiel020 het volgende:
Ik zie niet in wat dat gaat brengen. De auto is nou eenmaal daar gevonden en vanuit daar is er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Er zijn blijkbaar geen sporen gevonden in of rond de auto van een ander persoon, dan kun je er toch vanuit gaan dat Hanno daar zelf naartoe is gereden en iemand heeft ontmoet (bewust of onbewust).
pi_214264032
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 15:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bedoel je die 5 parkeerplaatsen parallel aan de N224 in de richting van Woudenberg, of die aan de Oude Driebergseweg (bij de kruising met de Traayweg, tegenover de Traayweg).

Die 5 parallel aan de N224 richting Woudenberg is simpel: dat is tegen de rijrichting in als hij uit Amersfoort kwam, en er is daar een doorgetrokken witte streep, dus alleen door eerst te keren had hij de auto daar kunnen parkeren, maar ook dat zou al opvallend zijn geweest bij overige weggebruikers.
Plus dat die plek op zaterdagochtend zomaar eens vol zou kunnen zijn.
Ik bedoel de parkeerplaatsen aan de Oude Driebergseweg (bij de kruising met de Traayweg, tegenover de Traayweg).
pi_214265186
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 16:07 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik zie niet in wat dat gaat brengen. De auto is nou eenmaal daar gevonden en vanuit daar is er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Er zijn blijkbaar geen sporen gevonden in of rond de auto van een ander persoon, dan kun je er toch vanuit gaan dat Hanno daar zelf naartoe is gereden en iemand heeft ontmoet (bewust of onbewust).
Goede vraag. Het enige wat ik eraan kan toevoegen is dat op 2 manieren naar de parkeerplaatsen gekeken kan worden; vanuit het perspectief van Hanno en vanuit het perspectief van een vermeende dader (s). En mogelijk kan dit een aanzet zijn tot een kansrijk scenario.

Vanuit het perspectief van Hanno heb ik geen enkel (logisch) aanknopingspunt kunnen vinden om uberhaupt op 1 van de twee parkeerplaatsen zijn auto te parkeren. Maar mocht Hanno toch een afspraak hebben gehad dan is de parkeerplaats bij Austerlitz een beter herkenningspunt dan 'ergens' aan het begin van de Traaijweg.

Vanuit het perspectief van een vermeende dader(s) kan er een bewuste keuze zijn gemaakt en dan ben ik erg benieuwd naar de doorslaggevende reden(en). Er zijn fysieke verschillen tussen deze 2 parkeerplaatsen. De keuze voor de parkeerplaats bij Pyramide van Austerlitz, kan iets zeggen over de vermeende dader(s) zoals een connectie met deze parkeerplaats of een betere bereikbaarheid met hun vervoersmiddel.

Ik heb de neiging om regelmatig af te vragen 'waarom iets is zoals het is'. Daarbij stel ik meerdere keren de vraag 'waarom' om zo tot de kern te komen. Ook stel ik vaak de vraag aan anderen: wat zie jij wat ik niet zie? Vaak zien andere mensen andere dingen door hun achtergrond, ervaring, leeftijd enz.

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel020 op 12-07-2024 19:24:22 ]
pi_214266661
Ik wil eens een hypothese droppen. Nadat een misdrijf heeft plaatsgevonden, heeft 1 van de 2 vermeende daders de auto van Hanno van Mil in alle haast geparkeerd op de parkeerplaats. Hanno is met het vervoersmiddel van de daders tegen zijn wil meegenomen. Het PD is niet op de parkeerplaats van Austerlitz.

+/+ Plussen:
- Niemand heeft de boomlange Hanno gezien bij de parkeerplaats terwijl er op de zonnige zaterdagochtend verkeersdeelnemers geweest moeten zijn. Er heeft geen enkele getuigen zich gemeld bij de politie die een misdrijf heeft gezien.
- De parkeerplek is geen logische plek om de auto door Hanno zelf neer te zetten. Met nog 5 minuten rijden zou Hanno precies op tijd aankomen op zijn eindbestemming.
- In alle haast is door de vermeende dader de auto achter gelaten met de sleutels in het contact, de deuren open en is de mobiele telefoon achtergelaten. Dit laatste om geen sporen achter te laten.
- Er is geen spoor van geweld gevonden in en rond de auto.
- Hanno is spoorloos verdwenen zonder zijn auto

-/- Minnen
- Naar verluid is geen enkel daderspoor in de auto gevonden. Naar ik aanneem was dit anders wel een keer bekend geworden.
- Niemand heeft in de regio een misdrijf gerapporteerd waar Hanno in betrokken zou zijn geraakt. Dit had redelijkerwijs wel opgemerkt moeten worden omdat er op de zonnige voorjaarsochtend verkeersdeelnemers geweest moeten zijn.

Wat zie ik over het hoofd?

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel020 op 13-07-2024 11:02:49 ]
  vrijdag 12 juli 2024 @ 21:44:50 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214266665
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 17:28 schreef Michiel020 het volgende:

[..]
Ik bedoel de parkeerplaatsen aan de Oude Driebergseweg (bij de kruising met de Traayweg, tegenover de Traayweg).
Die moet je maar net kennen, als je een beetje uit de buurt komt ken je die bij de Pyramide iig wel, plus dat dat een veel makkelijkere plek is om met iemand af te spreken en in diens auto te stappen.

Zeker als de ander de omgeving slecht kent dan is de parkeerplaats van de Pyramide zoveel logischer.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214294141
Als hij vrijwillig wou verdwijnen dan had dat heel anders kunnen gaan en had ie heel ergens anders kunnen afspreken.

De auto is de volgende dag pas gevonden.

Hebben ze ook geen onbekende vingerafdrukken gevonden?

Ik vind t ook vreemd dat z'n vrouw daar gaat zoeken. Ik zou denk ik nooit de route gaan rijden naar een congres waar ie nooit is aangekomen. Waar wou ze naartoe rijden. En wat voor soort auto had ie, en stond die alleen op de parkeerplaats of stonden er meer?

Ik vind t maar raar allemaal.
pi_214296102
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 22:49 schreef woxxel2 het volgende:
Ik vind t ook vreemd dat z'n vrouw daar gaat zoeken. Ik zou denk ik nooit de route gaan rijden naar een congres waar ie nooit is aangekomen.
Lijkt me juist het meest logische om te doen. Die route ga je na en de zoon van Hanno heeft de auto toen gespot op de parkeerplaats.

Dit was Hanno's auto (in een eerdere foto):

pi_214296849
In ‘reguliere’ opgeloste misdrijven (doodslag/moord) kennen de dader en het slachtoffer elkaar in 87 procent van de gevallen. Het is dan ook interessant om een ‘slachtoffer geleide strategie’ te hanteren. De politie haalt dan de stofkam rond het sociale netwerk van het slachtoffer om een dader te identificeren.

Ik ga ervan uit dat de recherche de stofkam door het sociale netwerk van Hanno, heeft gehaald waarbij vrienden, collega’s maar ook de familie goed is onderzocht. Ik heb nergens kunnen lezen dat de kring rond Hanno maar iets met de vermissing te maken hebben gehad. Het zou in mijn optiek juist raar zijn als de vriendin van Hanno niet langs de route is gaan rijden om haar partner te vinden. Bij toeval zag haar oudste zoon de grijze VW Passat langs de N224 staan.

Naar mate de tijd vordert en het misdrijf wordt een cold case, wordt de kans groter dat de dader en het slachtoffer elkaar juist niet kennen. Ze komen elkaar bij toeval tegen. In een onderzoek uit 2015 van Evelien Aangeenbrug en Daan Annegarn van de Politie Academie zijn 48 opgeloste cold cases geanalyseerd uit de periode 1995-2015. Uit het onderzoek bleek dat 44% van de zaken de dader en slachtoffer elkaar kennen. Dat zou betekenen dat de kans groot is (meer dan de helft) dat een volstrekt onbekende van Hanno, het misdrijf heeft gepleegd.

In de vermissingszaak van Hanno van Mill is het (volgens mij) nooit tot een officiële misdrijfzaak gekomen. Het zal mogelijk wel altijd een scenario geweest zijn maar zeker is het niet. En dat heeft doorgaans consequenties. Zo vermoed ik dat er veel vluchtige sporen verloren zijn gegaan in de eerste dagen van de vermissing. Hierbij kan je denken aan gegevens van de telecommasten die op de route liggen waar Hanno langs gereden moet zijn. Deze gegevens worden maximaal 72 uur bewaard.

Het blijft een mysterie en het is maar de vraag of hij ooit gevonden wordt. Toch denk ik dat er een kansrijk scenario gevonden kan worden die een antwoord geeft op 'wat er is gebeurd met Hanno van Mil'. Het cold case team van oud rechercheurs, het initiatief van Mick van Wely, zou met een frisse blik deze vermissing kunnen oppakken. Het zou wel het summIT zijn. Hierboven heb ik alvast een hypothese neer gelegd...

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel020 op 15-07-2024 12:37:08 ]
pi_214302422
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 08:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Lijkt me juist het meest logische om te doen. Die route ga je na en de zoon van Hanno heeft de auto toen gespot op de parkeerplaats.

Dit was Hanno's auto (in een eerdere foto):

[ afbeelding ]
Als je al weet dat ie nooit is aangekomen bij dat congres en hij de hele nacht weg was, dan snap ik niet dat je die route naloopt.
Ik zou dat alleen doen als ie met de fiets was gegaan en denken dat ie een ongeluk had, maar nooit op een andere parkeerplaats zou staan. En zo opvallend is die auto ook weer niet dat je 'm zo ff ziet staan in de verte als je langsrijd.
Plus hij is aan de andere kant van de weg met doorgetrokken streep. Reden ze naar het congres en vanaf daar weer terug en zagen de auto toen?

En nee, ik probeer niet de vrouw verdach te maken, maar vind t apart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')