abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 23 februari 2023 @ 22:09:49 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208119559
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
  dinsdag 28 februari 2023 @ 16:40:02 #2
307622 Perox
(niet de echte)
pi_208179708
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 17:44 schreef Perox het volgende:

[..]
Ja, de vibe was goed in het huis, en er kwamen geen (extra) negatieve punten bij, hoewel misschien een gemeentegebouw iets dichter bij achtertuin dan verwacht, en daar kwam ook nog herrie uit. Dat lijkt tijdelijk te zijn geweest.

Verder veel dingen die mij aan vroeger doen denken (ben zelf in oude stadwoning opgegroeid, sommige details zijn zo vertrouwd, zo'n tussendeur in de hal die naar twee kanten open kan bijv. O+

Het is nu duidelijk dat mijn oudste niet mee wil die wil zijn eigen plan trekken. Hij woont nu tijdelijk bij zijn oma nadat zijn samenwonen stukliep.

We moeten het ook niet per se voor hem doen natuurlijk, maar vooral voor onszelf ook. Mijn vrouw en ik twijfelen nog een beetje, swingt als een pendulum heen en weer. Maar ik denk dat we wel een bod zullen doen uiteindelijk, maar ik kan niet all the way gaan, vraagprijs haal ik niet of ik moet jaren hagelslag eten en niet op vakantie :D
Even schaamteloos mezelf quoten... :9

Ik ben nog steeds met dit huis bezig. Ik had samen met mijn vrouw bedacht om eerste een bouwkundige keuring te vragen voordat we een bod doen. Mijn vrouw had bedacht om dit via Vereniging Eigen Huis te laten doen.

Dus ik de makelaar bellen. Natuurlijk geen probleem, maar ik kon ook eerst een bod doen. En vervolgens zegt hij (zonder dat ik het had genoemd) dat hij geen keuring wil via Vereniging Eigen Huis. Zij zouden er geen verstand van hebben, alleen van nieuwbouwwoningen. Ze kennen de markt niet en de huizen niet.

Dat bracht me wel van mijn stuk. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet eerlijk gezegd. Ik vind het nogal wat om als verkopende partij te beperken wie het huis komt keuren. Is dit normaal en komt dit vaker voor of is er iets vreemds aan de hand?
pi_208179747
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 16:40 schreef Perox het volgende:

[..]
Even schaamteloos mezelf quoten... :9

Ik ben nog steeds met dit huis bezig. Ik had samen met mijn vrouw bedacht om eerste een bouwkundige keuring te vragen voordat we een bod doen. Mijn vrouw had bedacht om dit via Vereniging Eigen Huis te laten doen.

Dus ik de makelaar bellen. Natuurlijk geen probleem, maar ik kon ook eerst een bod doen. En vervolgens zegt hij (zonder dat ik het had genoemd) dat hij geen keuring wil via Vereniging Eigen Huis. Zij zouden er geen verstand van hebben, alleen van nieuwbouwwoningen. Ze kennen de markt niet en de huizen niet.

Dat bracht me wel van mijn stuk. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet eerlijk gezegd. Ik vind het nogal wat om als verkopende partij te beperken wie het huis komt keuren. Is dit normaal en komt dit vaker voor of is er iets vreemds aan de hand?
Je hoeft hem helemaal niet te vertellen wie er komt keuren, als is het je schoonmoeder op een bezemsteel.
pi_208179977
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 16:40 schreef Perox het volgende:

[..]
Even schaamteloos mezelf quoten... :9

Ik ben nog steeds met dit huis bezig. Ik had samen met mijn vrouw bedacht om eerste een bouwkundige keuring te vragen voordat we een bod doen. Mijn vrouw had bedacht om dit via Vereniging Eigen Huis te laten doen.

Dus ik de makelaar bellen. Natuurlijk geen probleem, maar ik kon ook eerst een bod doen. En vervolgens zegt hij (zonder dat ik het had genoemd) dat hij geen keuring wil via Vereniging Eigen Huis. Zij zouden er geen verstand van hebben, alleen van nieuwbouwwoningen. Ze kennen de markt niet en de huizen niet.

Dat bracht me wel van mijn stuk. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet eerlijk gezegd. Ik vind het nogal wat om als verkopende partij te beperken wie het huis komt keuren. Is dit normaal en komt dit vaker voor of is er iets vreemds aan de hand?
Dat mag, net zoals jij geen bod hoeft te doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 17:02:17 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208180037
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 16:40 schreef Perox het volgende:

[..]
Even schaamteloos mezelf quoten... :9

Ik ben nog steeds met dit huis bezig. Ik had samen met mijn vrouw bedacht om eerste een bouwkundige keuring te vragen voordat we een bod doen. Mijn vrouw had bedacht om dit via Vereniging Eigen Huis te laten doen.

Dus ik de makelaar bellen. Natuurlijk geen probleem, maar ik kon ook eerst een bod doen. En vervolgens zegt hij (zonder dat ik het had genoemd) dat hij geen keuring wil via Vereniging Eigen Huis. Zij zouden er geen verstand van hebben, alleen van nieuwbouwwoningen. Ze kennen de markt niet en de huizen niet.

Dat bracht me wel van mijn stuk. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet eerlijk gezegd. Ik vind het nogal wat om als verkopende partij te beperken wie het huis komt keuren. Is dit normaal en komt dit vaker voor of is er iets vreemds aan de hand?
Dit zou bij mij in ieder geval alle alarmen af laten gaan ongeacht of het normaal is of niet (ik denk niet dat het normaal is trouwens).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208180160
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 16:40 schreef Perox het volgende:

[..]
Even schaamteloos mezelf quoten... :9

Ik ben nog steeds met dit huis bezig. Ik had samen met mijn vrouw bedacht om eerste een bouwkundige keuring te vragen voordat we een bod doen. Mijn vrouw had bedacht om dit via Vereniging Eigen Huis te laten doen.

Dus ik de makelaar bellen. Natuurlijk geen probleem, maar ik kon ook eerst een bod doen. En vervolgens zegt hij (zonder dat ik het had genoemd) dat hij geen keuring wil via Vereniging Eigen Huis. Zij zouden er geen verstand van hebben, alleen van nieuwbouwwoningen. Ze kennen de markt niet en de huizen niet.

Dat bracht me wel van mijn stuk. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet eerlijk gezegd. Ik vind het nogal wat om als verkopende partij te beperken wie het huis komt keuren. Is dit normaal en komt dit vaker voor of is er iets vreemds aan de hand?
Nou weet niet of het waar is maar heb ook weleens gehoord dat vereniging eigen huis niet deskundig is in taxitaries.
Liefst ga je gewoon kijken/keuren met een goede (bevriende) aannnemer.
Vakman pur sang
  dinsdag 28 februari 2023 @ 18:04:52 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208180681
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 17:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit zou bij mij in ieder geval alle alarmen af laten gaan ongeacht of het normaal is of niet (ik denk niet dat het normaal is trouwens).
Ik ben bang dat VEH al eens eerder is geweest en het huis hadden afgekraakt. En niet kundig... je krijgt een rapport wat er allemaal mis is. Je kan dan zelf bepalen wat voor jouw van belang is.
Tot nooit .......
  woensdag 1 maart 2023 @ 12:28:49 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208189980
Ik neem deze post (en mijn reactie daarop) even mee uit het verbruikstopic zodat dat niet vervuilt:
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 10:08 schreef opgebaarde het volgende:
Vrijstaand 2022, 204m², 3 personen, gasloos.

Februari:
Verbruik: 620 kWh, waarvan 465 kWh warmtepomp
Opwek: 350 kWh
Saldo: 270 kWh

Verbruikt onze WP veel energie? Ik vergelijk het met leandra en zij heeft over okt tm feb 1269 en wij 2169 :o
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 11:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het jaar ervoor (oktober 2021 tot en met februari 2022) ook veel meer, want de bouw van het huis begon in november 2020 en het was vorig winter nog zeiknat.

Inmiddels is het vocht er wel uitgestookt, dusdanig dat de luchtvochtigheid te laag is :') :X

Ik zal zo mijn laptop even pakken, dan kan ik het energieverbruik van de WP van die periode ook makkelijk inzien.

En een bodempomp hier, dat scheelt waarschijnlijk ook al.
En dan nu de cijfers:

Oktober 2021 tot en met februari 2022:

Oktober: 445
November: 478
December: 425
Januari: 409
Februari: 347

Totaal: 2.104 kWh verbruikt door de warmtepomp

Oktober 2022 tot en met februari 2023:

Oktober: 95
November: 216
December: 370
Januari: 311
Februari: 277

Totaal: 1.269 kWh verbruikt door de warmtepomp

Dus ja, zo'n eerste jaar in een nieuwbouwwoning, als het huis zelf nog drooggestookt moet worden kan idd een enorm extra verbruik met zich meebrengen.
Sterker nog: ik heb 2021 nu ook nog in de grafiekjes staan, maar ik denk dat ik die eruit haal zodra we in 2024 zijn :')
2021 verpest de hele grafiek door het bizar hoge verbruik en de afgifte die nodig was om het huis droog te krijgen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Leandra op 01-03-2023 12:33:55 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208191600
Nog tips voor een elektrameter om het verbruik van de WP te meten?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 1 maart 2023 @ 14:51:57 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208191637
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 14:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nog tips voor een elektrameter om het verbruik van de WP te meten?
Ik lees het gewoon af op het scherm van de WP zelf en dat lijkt wel aardig te kloppen met het totale energieverbruik van ons huishouden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208191668
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 14:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nog tips voor een elektrameter om het verbruik van de WP te meten?
De ingebouwde meter gebruiken
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208191692
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 14:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De ingebouwde meter gebruiken
Ik had begrepen dat die niet zo nauwkeurig is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208193648
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 14:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik had begrepen dat die niet zo nauwkeurig is.
waar heb je dat vandaan? Er zit inderdaad geen ijkrapport bij maar voor huis tuin en keuken gebruik heb ik dat ook niet nodig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208193673
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 14:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nog tips voor een elektrameter om het verbruik van de WP te meten?
De afgifte kun je met een kamstrup warmte meter meten. Die in de pomp is (heel) onnauwkeurig.
Dit omdat de delta T wel goed wordt gemeten maar de exacte flow niet.

De ingebouwde elektra meter is normaliter wel betrouwbaar.
Vakman pur sang
  woensdag 1 maart 2023 @ 18:09:16 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208193774
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 17:59 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De afgifte kun je met een kamstrup warmte meter meten. Die in de pomp is (heel) onnauwkeurig.
Dit omdat de delta T wel goed wordt gemeten maar de exacte flow niet.

De ingebouwde elektra meter is normaliter wel betrouwbaar.
Hij vraagt toch om een meter om het verbruik te meten? Dan kun je niet veel met een afgiftemeter lijkt me.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208194075
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 18:09 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hij vraagt toch om een meter om het verbruik te meten? Dan kun je niet veel met een afgiftemeter lijkt me.
Dat zeg ik toch? De rest is additionele info waar vast iemand wat aan heeft op een openbaar forum ;)
Vakman pur sang
pi_208270248
Gisteren voor een schokkende 4.5 euro mijn huis warm gehouden en mensen laten douchen

Nice.
pi_208270312
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 14:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nog tips voor een elektrameter om het verbruik van de WP te meten?
Zoiets:

https://www.sandervunderi(...)n-rail-mid-keur.html

Deze is voor 1-fase maar ze zijn er ook wel in 3-fase.

Kan je direct aflezen vanaf het schermpje of uitlezen met Domoticz op een Raspbery Pi en een S0 pulse meter.

Ik zou wel een exemplaar kiezen met 1.000 pulsen per kWh, dat is veel nauwkeuriger dan mijn versie met 100 pulsen per kWh (al werkt dat ook).
pi_208270356
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 14:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik had begrepen dat die niet zo nauwkeurig is.
Bij mijn Mitsubishi is het verschil ongeveer 2% waarbij ik niet weet of dat verschil in m'n warmtepomp zit of in de Hager verbruiksmeter in de meterkast. Het is nauwkeurig genoeg om te zien hoe het verbruik is t.o.v. andere dagen of wat het effect is van een aanpassing in de instellingen.
pi_208271197
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 20:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij mijn Mitsubishi is het verschil ongeveer 2% waarbij ik niet weet of dat verschil in m'n warmtepomp zit of in de Hager verbruiksmeter in de meterkast. Het is nauwkeurig genoeg om te zien hoe het verbruik is t.o.v. andere dagen of wat het effect is van een aanpassing in de instellingen.
Dinrailmeters zijn meestal van keur voorzien dat ze geschikt zijn voor doorberekenen. Ga er maar van uit dat die klopt dus.

Je link doet het (nu?) niet.
  maandag 6 maart 2023 @ 21:28:56 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208271237
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 12:28 schreef Leandra het volgende:
Ik neem deze post (en mijn reactie daarop) even mee uit het verbruikstopic zodat dat niet vervuilt:
[..]
[..]
En dan nu de cijfers:

Oktober 2021 tot en met februari 2022:

Oktober: 445
November: 478
December: 425
Januari: 409
Februari: 347

Totaal: 2.104 kWh verbruikt door de warmtepomp

Oktober 2022 tot en met februari 2023:

Oktober: 95
November: 216
December: 370
Januari: 311
Februari: 277

Totaal: 1.269 kWh verbruikt door de warmtepomp

Dus ja, zo'n eerste jaar in een nieuwbouwwoning, als het huis zelf nog drooggestookt moet worden kan idd een enorm extra verbruik met zich meebrengen.
Sterker nog: ik heb 2021 nu ook nog in de grafiekjes staan, maar ik denk dat ik die eruit haal zodra we in 2024 zijn :')
2021 verpest de hele grafiek door het bizar hoge verbruik en de afgifte die nodig was om het huis droog te krijgen.
Niet alleen drooggestookt, maar in de klus/verhuis periode staan er ook constant ramen open, lopen er mensen in en uit (dus staan er deuren open) en ga zo maar door.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208271483
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 21:25 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dinrailmeters zijn meestal van keur voorzien dat ze geschikt zijn voor doorberekenen. Ga er maar van uit dat die klopt dus.

Je link doet het (nu?) niet.
Het is me niet duidelijk waarom de link niet werkt.
Het is de URL die ik krijg als ik op het artikel zoek maar een directe link werkt blijkbaar niet.

Afijn, er zijn wel diverse dinrailmeters met 1.000 pulsen / minuut die volstaan.
pi_208271519
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 21:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is me niet duidelijk waarom de link niet werkt.
Het is de URL die ik krijg als ik op het artikel zoek maar een directe link werkt blijkbaar niet.

Afijn, er zijn wel diverse dinrailmeters met 1.000 pulsen / minuut die volstaan.
Waarom puls? Je kunt ook modbus rtu nemen
Vakman pur sang
  Moderator maandag 6 maart 2023 @ 21:53:30 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208271549
Nou, ik heb vandaag een montagedatum ontvangen van 6 april, onder voorbehoud dat de pomp inderdaad half maart geleverd wordt. Ik ben benieuwd. Ik denk zelf dat het naar achteren wordt geschoven.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208271689
quote:
1s.gif Op maandag 6 maart 2023 21:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Waarom puls? Je kunt ook modbus rtu nemen
Kan ook, meerdere wegen naar Rome.
  maandag 6 maart 2023 @ 22:39:06 #26
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208272070
quote:
1s.gif Op maandag 6 maart 2023 21:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Waarom puls? Je kunt ook modbus rtu nemen
Waarom modbus, ik heb een gebruikte slimme meter met p1 gekocht.
Tot nooit .......
pi_208272079
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 22:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Waarom modbus, ik heb een gebruikte slimme meter met p1 gekocht.
Kan ook zeker!
Vakman pur sang
pi_208272130
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 22:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Waarom modbus, ik heb een gebruikte slimme meter met p1 gekocht.
Waarom een slimme meter? Ik heb een Ferraris opgehangen en tel de omwentelingen met een optische sensor.
pi_208272239
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 22:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom een slimme meter? Ik heb een Ferraris opgehangen en tel de omwentelingen met een optische sensor.
Beetje pochen met je Ferrari :{w
Vakman pur sang
  maandag 6 maart 2023 @ 23:03:38 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208272351
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 22:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom een slimme meter? Ik heb een Ferraris opgehangen en tel de omwentelingen met een optische sensor.
Vond een slimme meter leuker. Zie nu ook opwek per fase, hoef geen pulsen te tellen, krijg gewoon getallen.
Tot nooit .......
pi_208272490
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 23:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Vond een slimme meter leuker. Zie nu ook opwek per fase, hoef geen pulsen te tellen, krijg gewoon getallen.
Ik maakte uiteraard een grapje ;)
Maar wel cool!
pi_208272622
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 23:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik maakte uiteraard een grapje ;)
Maar wel cool!
Een Ferraris tussenmeter met optische teller had ik echt mucho gewaardeerde overkill gevonden 🤣
pi_208273866
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 10:08 schreef opgebaarde het volgende:
Vrijstaand 2022, 204m², 3 personen, gasloos.

Februari:
Verbruik: 620 kWh, waarvan 465 kWh warmtepomp
Opwek: 350 kWh
Saldo: 270 kWh

Verbruikt onze WP veel energie? Ik vergelijk het met leandra en zij heeft over okt tm feb 1269 en wij 2169 :o
Wij zitten voor februari op 400 kWh voor een kleiner en veel ouder vrijstaand huis waar we met vier personen in wonen. Voor de periode oktober t/m februari komen wij zo rond de 2000 kWh uit. (We hebben een lucht/water-warmtepomp.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208273893
Het lijkt erdoor te zijn in de Europese commissie.
Een verbod op alle koudemiddelen.
2026 voor de monoblocs <12Kw
2028 voor de split opstellingen.

Dit is slecht nieuws voor iedereen die niet op R290
(Propaan) draait.
Want al is me niet duidelijk wat dit inhoud voor je warmtepomp.
Maar als men geen R32 en R410 op schaal meer maakt wordt het peperduur en ook voor de onderdelen voorziening wordt dit killing.
Hele markt op de kop, fabrikanten moeten keihard omschakelen naar propaan nu.

https://www.installatie.n(...)-drie-jaar-verboden/
Vakman pur sang
pi_208273981
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 08:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Het lijkt erdoor te zijn in de Europese commissie.
Een verbod op alle koudemiddelen.
2026 voor de monoblocs <12Kw
2028 voor de split opstellingen.

Dit is slecht nieuws voor iedereen die niet op R290
(Propaan) draait.
Want al is me niet duidelijk wat dit inhoud voor je warmtepomp.
Maar als men geen R32 en R410 op schaal meer maakt wordt het peperduur en ook voor de onderdelen voorziening wordt dit killing.
Hele markt op de kop, fabrikanten moeten keihard omschakelen naar propaan nu.

https://www.installatie.n(...)-drie-jaar-verboden/

Ze houden nogal van zelfsabotage of niet?
De overgangsperiode lijkt mij nogal aan de korte kant.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208273984
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 20:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij mijn Mitsubishi is het verschil ongeveer 2% waarbij ik niet weet of dat verschil in m'n warmtepomp zit of in de Hager verbruiksmeter in de meterkast. Het is nauwkeurig genoeg om te zien hoe het verbruik is t.o.v. andere dagen of wat het effect is van een aanpassing in de instellingen.
Oh dat is voldoende die afwijking. Zal dat eens gaan kijken volgend jaar.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208274000
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 08:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ze houden nogal van zelfsabotage of niet?
De overgangsperiode lijkt mij nogal aan de korte kant.
Wordt vast nog eens uitgesteld.
Maar zie de eerste krantenkoppen al “warmtepomp bezitters balen van verbod, moeten ze hun dure WP naar de schroot doen?”
Vakman pur sang
  dinsdag 7 maart 2023 @ 08:53:46 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208274027
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 21:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Niet alleen drooggestookt, maar in de klus/verhuis periode staan er ook constant ramen open, lopen er mensen in en uit (dus staan er deuren open) en ga zo maar door.
Ja, maar wij woonden er vanaf juni 2021, dus die periode was in oktober 2021 echt wel voorbij ;)

Dit was puur het karkas dat gedroogd moest worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208274163
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 12:28 schreef Leandra het volgende:
Ik neem deze post (en mijn reactie daarop) even mee uit het verbruikstopic zodat dat niet vervuilt:
[..]
[..]
En dan nu de cijfers:

Oktober 2021 tot en met februari 2022:

Oktober: 445
November: 478
December: 425
Januari: 409
Februari: 347

Totaal: 2.104 kWh verbruikt door de warmtepomp

Oktober 2022 tot en met februari 2023:

Oktober: 95
November: 216
December: 370
Januari: 311
Februari: 277

Totaal: 1.269 kWh verbruikt door de warmtepomp

Dus ja, zo'n eerste jaar in een nieuwbouwwoning, als het huis zelf nog drooggestookt moet worden kan idd een enorm extra verbruik met zich meebrengen.
Sterker nog: ik heb 2021 nu ook nog in de grafiekjes staan, maar ik denk dat ik die eruit haal zodra we in 2024 zijn :')
2021 verpest de hele grafiek door het bizar hoge verbruik en de afgifte die nodig was om het huis droog te krijgen.
Denken dat je verbruik aanzienlijk naar beneden gaat.. Hoe naief kan je zijn :')

Wat een enorme stroomkosten boven op het enorme aanschafbedrag van zo'n installatie. En dan spreek ik nog niet eens over de verminding van het comfort en de afbouw van de saldering

Met zo'n goed geisoleerd nieuwbouwhuis had je voor ~1500 euro een CV ketel gehad en ~500kuub/jaar aan gas verbruikt.
Fck wat zou ik me genaait voelen met zo'n warmtepomp in jouw scenario.
pi_208274279
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 09:16 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Denken dat je verbruik aanzienlijk naar beneden gaat.. Hoe naief kan je zijn :')
Ik geloof dat je zelf de cijfers niet helemaal goed bekeken hebt, haar stroomverbruik is juist fors gedaald.

1.269kWh stroom staat energetisch gelijk aan 130m3 aardgas, dus dat is super zuinig voor een winter.

quote:
Wat een enorme stroomkosten boven op het enorme aanschafbedrag van zo'n installatie. En dan spreek ik nog niet eens over de verminding van het comfort en de afbouw van de saldering

Met zo'n goed geisoleerd nieuwbouwhuis had je voor ~1500 euro een CV ketel gehad en ~500kuub/jaar aan gas verbruikt.
Fck wat zou ik me genaait voelen met zo'n warmtepomp in jouw scenario.
Het verschilt qua warmteverlies nogal of we het over een tussenwoning hebben of een grote vrijstaande woning.

Ze had trouwens niet zoveel gehad aan een CV-ketel aangezien er geen gasaansluiting meer is.

Ik weet dat je meestal een "bommetje gooit" en dan niet meer terugkeert in een topic dus dit zal je wel niet meer lezen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 09:37:44 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208274308
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 09:16 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Denken dat je verbruik aanzienlijk naar beneden gaat.. Hoe naief kan je zijn :')

Wat een enorme stroomkosten boven op het enorme aanschafbedrag van zo'n installatie. En dan spreek ik nog niet eens over de verminding van het comfort en de afbouw van de saldering

Met zo'n goed geisoleerd nieuwbouwhuis had je voor ~1500 euro een CV ketel gehad en ~500kuub/jaar aan gas verbruikt.
Fck wat zou ik me genaait voelen met zo'n warmtepomp in jouw scenario.
Ik geloof dat je niet snapt waar het om gaat, maar dat geeft niet.

Veel plezier met je gasgestookte woning.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 09:40:11 #42
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208274324
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 09:16 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Denken dat je verbruik aanzienlijk naar beneden gaat.. Hoe naief kan je zijn :')

Wat een enorme stroomkosten boven op het enorme aanschafbedrag van zo'n installatie. En dan spreek ik nog niet eens over de verminding van het comfort en de afbouw van de saldering

Met zo'n goed geisoleerd nieuwbouwhuis had je voor ~1500 euro een CV ketel gehad en ~500kuub/jaar aan gas verbruikt.
Fck wat zou ik me genaait voelen met zo'n warmtepomp in jouw scenario.
Lezen en rekenen zijn niet jouw twee sterkste punten, of wel? Geeft niet hoor, je hebt vast wel andere kwaliteiten :* .
Huilen dan.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 09:41:53 #43
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208274337
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 09:16 schreef B4llistic het volgende:
Met zo'n goed geisoleerd nieuwbouwhuis had je voor ~1500 euro een CV ketel gehad en ~500kuub/jaar aan gas verbruikt.
Fck wat zou ik me genaait voelen met zo'n warmtepomp in jouw scenario.
Heee, een nieuwe in dit topic, blijkbaar ge-alarmeerd door het Warmtepomp slechter voor milieu dan gedacht -topic. leuk, en blijkbaar heb je er al gelijk heel veel ervaring en verstand van.

En dat allemaal zonder dat je weet in wat voor huis Leandra woont, op afstand.
Zou je mij ook eens kunnen adviseren? Ik wordr doodmoe van die snurkers die eerst mijn huis willen zien voordat ze een advies kunnen geven.

En verder:
500m3 * 1,45 (prijsplafond) = 725 euro
1269*0,40 (prijsplafond)= 507 euro

Dat 'enorme' energe verbruik kost dus 30% goedkoper dan het gas.
En dan is de 1269kWh daadwerkelijk gemeten en jouw 500m3 uit de duim gezogen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Speekselklier op 07-03-2023 09:51:09 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 7 maart 2023 @ 09:43:39 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208274353
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 09:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik geloof dat je zelf de cijfers niet helemaal goed bekeken hebt, haar stroomverbruik is juist fors gedaald.

1.269kWh stroom staat energetisch gelijk aan 130m3 aardgas, dus dat is super zuinig voor een winter.
[..]
Het verschilt qua warmteverlies nogal of we het over een tussenwoning hebben of een grote vrijstaande woning.

Ze had trouwens niet zoveel gehad aan een CV-ketel aangezien er geen gasaansluiting meer is.

Ik weet dat je meestal een "bommetje gooit" en dan niet meer terugkeert in een topic dus dit zal je wel niet meer lezen.
Wij waren in ons oude huis al 25m³ gas per maand voor warm water kwijt :D
Dus dat is al 125m³ in 5 maanden.

Maar altijd fijn als anderen voor mij klagen over iets waar ik helemaal geen probleem mee heb.
En ja, wij hadden veel goedkoper uit kunnen zijn met een L/W warmtepomp, maar we hebben bewust voor een grondgebonden warmtepomp gekozen en daar ook geen spijt van.

Grappig: in onze wijk met een aantal zelfbouw woningen zijn degenen die zich het meest met de bouw bemoeid hebben juist degenen met een grondgebonden warmtepomp.
Degenen die gewoon een cataloguswoning hebben laten neerzetten of er amper kwamen hebben allemaal een L/W pomp.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 09:44:39 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208274362
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 08:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar als men geen R32 en R410 op schaal meer maakt wordt het peperduur en ook voor de onderdelen voorziening wordt dit killing.
Hele markt op de kop, fabrikanten moeten keihard omschakelen naar propaan nu.

Ach de 'markt' is groter dan europa. Ik ben voor de onderdelenvoorziening niet direct bang.
Tot nooit .......
  dinsdag 7 maart 2023 @ 09:47:37 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208274384
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 09:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
En dat allemaal zonder dat je weet in wat voor huis Leandra woont, op afstand.
Zou je mij ook eens kunnen adviseren? Ik wordr doodmoe van die snurkers die eerst mijn huis willen zien voordat ze een advies kunnen geven.

En verder:
500m3 * 1,45 (prijsplafond) = 725 euro
1269*0,40 (prijsplafond)= 507 euro

Dat 'enorme' energe verbruik kost dus 30% goedkoper dan het gas.
En dan is de 1269kWh daadwerkelijk gemeten en jouw 500m3 uit de duim gezogen.
Plus dat een CV-ketel niet draait op onze zelf opgewekte (of gesaldeerde) energie...

Maar goed, onze aanvraag omgevingsvergunning was van juni 2020 dus toen was een CV-ketel al bijna 2 jaar geen optie meer (1 juli 2018 was de uiterste omgevingsvergunningdatum voor een huis met gasaansluiting), plus dat ik ook in 2018 al niet gekozen zou hebben voor een gasaansluiting.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Vis een optie? dinsdag 7 maart 2023 @ 09:48:37 #47
70532 loveli
N
pi_208274390
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 08:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wordt vast nog eens uitgesteld.
Maar zie de eerste krantenkoppen al “warmtepomp bezitters balen van verbod, moeten ze hun dure WP naar de schroot doen?”
Zijn die f-koudemiddelen beter/effectiever dan propaan (betekent het iets voor de capaciteit als je moet omschakelen) en kun je een f-middel pomp zomaar vullen met propaan?
crap in = crap out
pi_208274780
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 09:48 schreef loveli het volgende:

[..]
Zijn die f-koudemiddelen beter/effectiever dan propaan (betekent het iets voor de capaciteit als je moet omschakelen) en kun je een f-middel pomp zomaar vullen met propaan?
Nee dat kan nooit je moet een compleet nieuwe installatie.
Propaan scoort goed in cop en haalt veel hogere temperaturen. Je kunt je ook afvragen waarom dat er niet al jaren eerder in zat. (Iets met weelderige markt in f gassen)
De compressor moet speciaal voor propaan zijn (andere olie) en je apparaat moet aan bepaalde
Eisen voldoen ivm het lichtontvlambare gas.

F gassen zijn niet brandbaar (behalve R32 in mindere mate)
Vakman pur sang
  dinsdag 7 maart 2023 @ 10:51:54 #49
130803 Gripper
Get a grip
pi_208274887
Zijn de leidingen (die std koperbuis met witte isolatie eromheen) tussen de binnen en buitenunit nog wel bruikbaar als je je installatie moet vervangen? Want die zitten bij mij op een paar plekken inmiddels wel achter gestucte wanden en plafonds weggewerkt.

Niet dat dit nu al aan de orde is hoor. M'n pomp staat er net een jaar :+

[ Bericht 26% gewijzigd door Gripper op 07-03-2023 10:58:59 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_208274954
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:51 schreef Gripper het volgende:
Zijn de leidingen (die std koperbuis met witte isolatie eromheen) tussen de binnen en buitenunit nog wel bruikbaar als je je installatie moet vervangen? Want die zitten bij mij op een paar plekken inmiddels wel achter gestucte wanden en plafonds weggewerkt.
https://www.topsectorener(...)08%20juni%202021.pdf
Vakman pur sang
pi_208274974
quote:
Moet Gripper nu 135 pagina's gaan doorlezen om z'n antwoord te vinden?
En staat het antwoord daar in?
pi_208275018
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Moet Gripper nu 135 pagina's gaan doorlezen om z'n antwoord te vinden?
En staat het antwoord daar in?
Ja anders moet ik dat. ;)

Als je een propaan installatie neemt moet je leidingsysteem voldoen aan PED, dat moet nu ook al maar dan wordt dat meer courant.
Dat betekent waarschijnlijk dat de partij die installeert een certificaat moet aangeven op lek dichtheid en stootdrukproef op de leidingen.
Vakman pur sang
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:05:28 #53
130803 Gripper
Get a grip
pi_208275029
Heb verdorie al het hele document zitten scannen en zie nergens "leidingspecificatie" staan }:|
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:05:41 #54
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208275032
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja anders moet ik dat. ;)

Als je een propaan installatie neemt moet je leidingsysteem voldoen aan PED, dat moet nu ook al maar dan wordt dat meer courant.
Dat betekent waarschijnlijk dat de partij die installeert een certificaat moet aangeven op lek dichtheid en stootdrukproef op de leidingen.
Op welke leidingen? Die vanuit de grond (buiten) naar de pomp komen? Van de leidingen van de vloerverwarming? Welke leidingen precies? Want ik kan me niet voorstellen dat iedereen hun tuin of hun vloerverwarming gaat lopen opgraven.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208275041
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Op welke leidingen? Die vanuit de grond (buiten) naar de pomp komen? Van de leidingen van de vloerverwarming? Welke leidingen precies? Want ik kan me niet voorstellen dat iedereen hun tuin of hun vloerverwarming gaat lopen opgraven.
Ik neem aan dat het alleen om de leidingen gaat van binnen- naar buitenunit, waar de F-gassen doorheen stromen.

Je CV-leidingen daar stroomt gewoon water door, als die lek zijn is dat vooral voor jezelf vervelend.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:06:53 #56
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208275046
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik neem aan dat het alleen om de leidingen gaat van binnen- naar buitenunit, waar de F-gassen doorheen stromen.
En wat als je geen buitenunit hebt maar alleen een binnenunit?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208275047
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Op welke leidingen? Die vanuit de grond (buiten) naar de pomp komen? Van de leidingen van de vloerverwarming? Welke leidingen precies? Want ik kan me niet voorstellen dat iedereen hun tuin of hun vloerverwarming gaat lopen opgraven.
Ja de propaan leiding natuurlijk :')
Vakman pur sang
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:07:43 #58
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208275051
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat betekent waarschijnlijk dat de partij die installeert een certificaat moet aangeven op lek dichtheid en stootdrukproef op de leidingen.
ha humor, 60 jaar lang mag elke leek gasleidingen aanleggen met verkeerde buizen en niet passende knelkoppelingen. Aardgasleidingen waar een onbeperkte hoeveelheid gas uit kan ontsnappen. Nu gaan we met warmtepomp over op een paar gram propaan en plots is er brandgevaar.

Bij het verwisselen van mijn BBQ komt er soms meer gas uit dan er in die hele warmtepomp installatie zit.
Tot nooit .......
pi_208275070
Daarom zijn er al veel monobloc installaties met propaan. (Maar wel alleen monoblocs)
Die worden af fabriek aan ped getest en gekeurd.
Een lekkage kan niet binnen voor brand zorgen.

Denk dat split installaties op propaan niet wat wordt.
Er moeten speciale kleppen en een gas sensor op de installatie komen dan.
Vakman pur sang
pi_208275096
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ha humor, 60 jaar lang mag elke leek gasleidingen aanleggen met verkeerde buizen en niet passende knelkoppelingen. Aardgasleidingen waar een onbeperkte hoeveelheid gas uit kan ontsnappen. Nu gaan we met warmtepomp over op een paar gram propaan en plots is er brandgevaar.

Bij het verwisselen van mijn BBQ komt er soms meer gas uit dan er in die hele warmtepomp installatie zit.
Ik heb het ook altijd heel bijzonder gevonden dat dat mocht vroeger.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208275102
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ha humor, 60 jaar lang mag elke leek gasleidingen aanleggen met verkeerde buizen en niet passende knelkoppelingen. Aardgasleidingen waar een onbeperkte hoeveelheid gas uit kan ontsnappen. Nu gaan we met warmtepomp over op een paar gram propaan en plots is er brandgevaar.

Bij het verwisselen van mijn BBQ komt er soms meer gas uit dan er in die hele warmtepomp installatie zit.
Een lek in een propaan installatie met 5kg vloeibaar propaan is wat anders dan de aardgas leiding van 25 mbar.
Een lek zal geheid leiden tot een range in de explosie levels van de opstelruimte.
Vakman pur sang
pi_208275121
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb het ook altijd heel bijzonder gevonden dat dat mocht vroeger.
Nou dat mocht ook niet, je moest allerlei BRL certificering en afpersrapporten maken.
Dat Niemand erop handhaafde is een tweede.
Vakman pur sang
pi_208275154
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou dat mocht ook niet, je moest allerlei BRL certificering en afpersrapporten maken.
Dat Niemand erop handhaafde is een tweede.
Oh ik was in de veronderstelling dat na de gasmeter iedereen eraan mocht sleutelen...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208275161
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Oh ik was in de veronderstelling dat na de gasmeter iedereen eraan mocht sleutelen...
Nee joh! Maar wat je thuis doet is in NL je eigen verantwoordelijkheid
Vakman pur sang
pi_208275288
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 08:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wordt vast nog eens uitgesteld.
Maar zie de eerste krantenkoppen al “warmtepomp bezitters balen van verbod, moeten ze hun dure WP naar de schroot doen?”
Eh wat is dit voor onzin.
Als je warmtepomp eenmaal geinstalleerd is, hoef je nooit meer koudemiddel toe te voegen.
Dus waarom moeten ze dan ineens naar de schroot?
pi_208275293
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:29 schreef hangtime het volgende:

[..]
Eh wat is dit voor onzin.
Als je warmtepomp eenmaal geinstalleerd is, hoef je nooit meer koudemiddel toe te voegen.
Dus waarom moeten ze dan ineens naar de schroot?
Zucht….
Vakman pur sang
pi_208275358
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zucht….
Precies, dat dacht ik dus ook. Inhoudelijke zucht zeg.
pi_208275689
Tering wat een niveau in dit topic. Totaal gebrainwashed.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:14:39 #69
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208275762
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:07 schreef B4llistic het volgende:
Tering wat een niveau in dit topic. Totaal gebrainwashed.
Zijn er eigenlijk topics waar je wel wat nuttigs te vertellen hebt?
Tot nooit .......
pi_208275815
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Zijn er eigenlijk topics waar je wel wat nuttigs te vertellen hebt?
Nee bar weinig.
Op basis van de reacties op mijn technische kennis, kritische kijk, verder kunnen kijken dan mijn neus lang feiten die ik aandraag, is het verloren moeite. Kan het net zo goed tegen de boom in mijn tuin vertellen.

Success met de dure comfort verminderde energieslurpende warmtepompen welke je over 10/15 moet vervangen en dat niet kunt betalen.
Nu snap ik dat sommige mensen verplicht zijn (nieuwbouwhuis) maar ga nou niet doen alsof warmtepompen de oplossing zijn op welk vlak dan ook (financieel,milieu,etc) want dat houdt je jezelf voor de gek.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:23:59 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208275859
Comfortverminderend? Ik heb overal vloerverwarming (zelfs in de garage), hoezo comfortverminderend?

Ik heb nog nooit zo comfortabel gewoond als in dit huis en mijn referentiekader is al niet heel beroerd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208275924
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:18 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Nee bar weinig.
Op basis van de reacties op mijn technische kennis, kritische kijk, verder kunnen kijken dan mijn neus lang feiten die ik aandraag, is het verloren moeite. Kan het net zo goed tegen de boom in mijn tuin vertellen.

Success met de dure comfort verminderde energieslurpende warmtepompen welke je over 10/15 moet vervangen en dat niet kunt betalen.
Nu snap ik dat sommige mensen verplicht zijn (nieuwbouwhuis) maar ga nou niet doen alsof warmtepompen de oplossing zijn op welk vlak dan ook (financieel,milieu,etc) want dat houdt je jezelf voor de gek.
Ik kijk dan even naar mijn ex-collega die oktober vorig jaar een warmtepomp heeft gekregen in zijn woning van rond 1910.

Het gasverbruik was gemiddeld 2.200 m3 per jaar.
Hij heeft nu een 11kW warmtepomp en komt dit jaar op ongeveer 3.500kWh aan stroomverbruik uit.

Die 2.200 m3 zat met de oude gasprijzen op 2.200 x ¤0,85 = ¤1.870 per jaar.
Dat is 15 x ¤1.870 = ¤28.050 in 15 jaar.

Met de prijzen van het prijsplafond zou dat zelfs ¤46.200 in 15 jaar zijn.
Maar ik kan de gasprijzen niet voorspellen, dus dat laat ik voor wat het is.

3.500kWh stroomverbruik komt bij ¤0,25 op ¤875 per jaar.
Maar hij heeft voldoende zonnepanelen, dus momenteel is dat ¤0 per jaar.
(en ja, ik weet dat salderen afgebouwd gaat worden)

Uiteraard zijn de gas- en stroomprijzen nu hoger en ik kan de toekomst niet voorspellen.
Maar hij bespaart dit jaar al 2.200 x ¤1,40 (prijsplafond) = ¤3.080 op z'n energierekening.

En waarschijnlijk meer, omdat hij met 2.200m3 boven het prijsplafond uitgekomen zou zijn.

En wat betreft "comfort verminderend", die begrijp ik niet. Dat is echt een leeg argument.
Ik heb al 5 jaar een warmtepomp en het comfort is perfect. Het is altijd warm, ik kan douchen, ik kan in bad.

Wat betreft het vervangen: je zal jaarlijks wat opzij moeten zetten voor de vervanging. Dat geldt voor koelkasten, auto's, keukens, fietsen, CV-ketels, computers en ook voor een warmtepomp. De vervanging zal goedkoper zijn dan de initiële plaatsing. Je hoeft geen nieuwe stroomkabels te trekken. leidingwerk is al aangepast, etc. Veel aanpassingen die je gedaan hebt kunnen hergebruikt worden, zoals je ook doet als je een nieuwe CV-ketel zou laten plaatsen. Daarnaast is de kans hoog dat over 15 jaar de prijzen weer iets lager zijn dan nu, het rendement iets hoger, het geluidsniveau iets lager, etc.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-03-2023 12:37:44 ]
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:41:01 #73
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208276047
Bij mij is een warmtepomp eigenlijk comfort-verhogend.
Daar waar ik vroeg de tempteratuur in de nacht omlaag draaide is mijn huis nu 24 uur op temperatuur.
Noodzakelijk voor de warmtepomp maar ook dan, nog steeds stook ik voor de helft van mijn cv-ketel.
Tot nooit .......
pi_208276062
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:18 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Nee bar weinig.
Op basis van de reacties op mijn technische kennis, kritische kijk, verder kunnen kijken dan mijn neus lang feiten die ik aandraag, is het verloren moeite. Kan het net zo goed tegen de boom in mijn tuin vertellen.

Success met de dure comfort verminderde energieslurpende warmtepompen welke je over 10/15 moet vervangen en dat niet kunt betalen.
Nu snap ik dat sommige mensen verplicht zijn (nieuwbouwhuis) maar ga nou niet doen alsof warmtepompen de oplossing zijn op welk vlak dan ook (financieel,milieu,etc) want dat houdt je jezelf voor de gek.
Dankje dat je mij succes wenst. Je bent een fijne kerel!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208276071
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:18 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Nee bar weinig.
Op basis van de reacties op mijn technische kennis, kritische kijk, verder kunnen kijken dan mijn neus lang feiten die ik aandraag, is het verloren moeite. Kan het net zo goed tegen de boom in mijn tuin vertellen.

Success met de dure comfort verminderde energieslurpende warmtepompen welke je over 10/15 moet vervangen en dat niet kunt betalen.
Nu snap ik dat sommige mensen verplicht zijn (nieuwbouwhuis) maar ga nou niet doen alsof warmtepompen de oplossing zijn op welk vlak dan ook (financieel,milieu,etc) want dat houdt je jezelf voor de gek.
In mijn 20-jaar oude huis heb ik er ook 1 zitten.

Financieel is het in ieder geval wel een verbetering, een energierekening heb ik namelijk niet.
Tuurlijk, zonnepanelen en salderen. Maar goed, ook als het salderen wegvalt, ben ik nog steeds vele malen goedkoper uit dan op gas.
Als ik over 15 jaar die warmtepomp moet vervangen, kan ik er wel 3 kopen voor alle gaskosten die ik bespaard heb.
De milieu discussie heb ik geen zin in.
pi_208276103
Dan nog een laatste argument, dat voor de één belangrijk zal zijn en voor de ander niet: je bespaart met een warmtepomp gigantisch veel energie en zorgt voor een lagere CO2 uitstoot.

Een CV-ketel haalt maximaal 0,9 x 9,77 = 8,8kWh energie uit 1m3 aardgas en stoot daarbij 1.780 gram CO2 uit.

Met diezelfde m3 aardgas in een 50% gascentrale (STEG is al ~60%) en dat vervolgens met 4% kabelverlies naar je warmtepomp met een sCOP van 3.5 haal je ((9,77 x 0,5) * 0,96) x 3,5 = 16,4kWh uit diezelfde m3 aardgas.

Dat is een halvering van het energieverbruik en CO2 uitstoot.

En dan ga ik uit van 0,0 windmolens, waterkracht of zonnepanelen. Puur de vergelijking van 1m3 aardgas in je CV-ketel t.o.v. in je warmtepomp. En bij een warmtepomp met een hoger rendement, loopt dat voordeel nog verder uit.
pi_208276157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kijk dan even naar mijn ex-collega die oktober vorig jaar een warmtepomp heeft gekregen in zijn woning van rond 1910.

Het gasverbruik was gemiddeld 2.200 m3 per jaar.
Hij heeft nu een 11kW warmtepomp en komt dit jaar op ongeveer 3.500kWh aan stroomverbruik uit.

Die 2.200 m3 zat met de oude gasprijzen op 2.200 x ¤0,85 = ¤1.870 per jaar.
Dat is 15 x ¤1.870 = ¤28.050 in 15 jaar.

Met de prijzen van het prijsplafond zou dat zelfs ¤46.200 in 15 jaar zijn.
Maar ik kan de gasprijzen niet voorspellen, dus dat laat ik voor wat het is.

3.500kWh stroomverbruik komt bij ¤0,25 op ¤875 per jaar.
Maar hij heeft voldoende zonnepanelen, dus momenteel is dat ¤0 per jaar.
(en ja, ik weet dat salderen afgebouwd gaat worden)

Uiteraard zijn de gas- en stroomprijzen nu hoger en ik kan de toekomst niet voorspellen.
Maar hij bespaart dit jaar al 2.200 x ¤1,40 (prijsplafond) = ¤3.080 op z'n energierekening.

En waarschijnlijk meer, omdat hij met 2.200m3 boven het prijsplafond uitgekomen zou zijn.

En wat betreft "comfort verminderend", die begrijp ik niet. Dat is echt een leeg argument.
Ik heb al 5 jaar een warmtepomp en het comfort is perfect. Het is altijd warm, ik kan douchen, ik kan in bad.

Wat betreft het vervangen: je zal jaarlijks wat opzij moeten zetten voor de vervanging. Dat geldt voor koelkasten, auto's, keukens, fietsen, CV-ketels, computers en ook voor een warmtepomp. De vervanging zal goedkoper zijn dan de initiële plaatsing. Je hoeft geen nieuwe stroomkabels te trekken. leidingwerk is al aangepast, etc. Veel aanpassingen die je gedaan hebt kunnen hergebruikt worden, zoals je ook doet als je een nieuwe CV-ketel zou laten plaatsen. Daarnaast is de kans hoog dat over 15 jaar de prijzen weer iets lager zijn dan nu, het rendement iets hoger, het geluidsniveau iets lager, etc.
Je rekent dus met prijzen die niet meer van toepassing zijn.

Jaarlijks verbruik: 1500

Gas:
Jaarprijs gas: 2175 (1500 x 1.45 (plafond. Prijzen zijn er al onder gezakt!!)
Maandprijs gas: 181 euro
Aanschaf CV: 1050 euro
Totaalprijs 10 jaar: 22.800 euro

Warmtepomp:
Verbruik WP per jaar: 4500 kwh
Zonneopwekking benutting: 500kwh (4500kwh/jaar opwekking maar ~4000 gaat het huis al in)
Extra afname uit net per jaar: 4000kwh
Prijs afname uit net per jaar: 1710 euro (2900 x 0.40 + 1100 x 0.50)
Maandprijs electra: 142
Aanschaf WP: ~12000
Totaalprijs 10 jaar: 32.100 euro

Aanschaf zonnepanelen niet meegenomen. Dit maakt het plaatje voor de WP aanzienlijk negatiever
Afsluiten gasleiding (vast recht) niet meegenomen. Dit maakt het plaatje voor de WP positiever
Afbouw saldering niet meegenomen. Dit maakt het plaatje voor de WP finaal kapotstuk

Bijkomend het comfort van een gas; On-demand ongelimiteerd heet water/verwarming zonder complexe installatie en herrie apparaat buiten de deur. Aanschaf van uitontwikkelde betrouwbare ketel is minder dan 1500 euro en kan on-demand vervangen worden. Ik zou niet weten hoe jan met de pet het onderhoud van een warmtepomp of vervanging hiervan na 10/15 jaar (als ze dat al halen) zou moeten betalen. Je moet de warmtepomp dus afschrijven. 12k over 15 jaar (en dan ben ik positief) = NU 66euro/maand opzij zetten om de installatie te kunnen vervangen wanneer deze af is. T.o.v. 6euro/maand voor een CV ketel.
Zullen we hiermee het bovenstaande plaatje nogmaals berekenen?

Nogmaals de oproep aan WP fanaten om het plaatje te bekijken over de gehele levensduur van het systeem.
Helaas is dit moeilijk door overheids bemoeienis (prijsplafond etc)
Ik maak dit plaatje elk half jaar voor mijzelf en tot dusver kom ik weer terug op mijn vorige quote: Fuck wat zou ik me genaait voelen als ik een warmtepomp zou (moeten) hebben.

Edit: Grappig om te zien dat je je reactie doorlopend aan het aanpassen bent. Je begint het een en ander te beseffen. Goed bezig! ^O^
pi_208276229
Ik ben geen warmtepompfanaat en ik zou heel blij zijn geweest als ik in een nieuwbouwbuurt met bodenwarmtepompen zonder die herrie van buitenunits terecht was gekomen, maar financieel en qua comfort is die ‘opgedrongen’ warmtepomp echt een zegen.
pi_208276253
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik ben geen warmtepompfanaat en ik zou heel blij zijn geweest als ik in een nieuwbouwbuurt met bodenwarmtepompen zonder die herrie van buitenunits terecht was gekomen, maar financieel en qua comfort is die ‘opgedrongen’ warmtepomp echt een zegen.
De herrie vind ik inderdaad ook wel een dingetje aan het worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208276270
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De herrie vind ik inderdaad ook wel een dingetje aan het worden.
In het volgende fase van ons project (tegenover ons huis) worden de buitenunits wel los in de tuin en in een geluidsdempende omkasting geplaatst. Voortschrijdend inzicht zal ik het maar noemen
pi_208276290
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De herrie vind ik inderdaad ook wel een dingetje aan het worden.
Heb zelf omkasting gebouwd met isolatieplaten, scheelt enorm veel geluid.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 13:06:28 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208276292
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik ben geen warmtepompfanaat en ik zou heel blij zijn geweest als ik in een nieuwbouwbuurt met bodenwarmtepompen zonder die herrie van buitenunits terecht was gekomen, maar financieel en qua comfort is die ‘opgedrongen’ warmtepomp echt een zegen.
In een nieuwbouwproject hier in de buurt is een grondgebonden warmtepomp een optie, standaard zullen ze met L/W warmtepomp opgeleverd worden maar je kunt een grondgebonden warmtepomp als meerwerk optie kiezen, dat vind ik al een hele vooruitgang.
Geen idee wat ze er voor vragen trouwens, ons huis is beter ingedeeld dan het meest riante huis van dat project :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:11:35 #83
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208276339
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik ben geen warmtepompfanaat en ik zou heel blij zijn geweest als ik in een nieuwbouwbuurt met bodenwarmtepompen zonder die herrie van buitenunits terecht was gekomen, maar financieel en qua comfort is die ‘opgedrongen’ warmtepomp echt een zegen.
Ik woon in zo'n buurt. Er zijn hier dus geen buitenunits, alle units staan binnen, en die hoor je vrijwel niet. Ik zeg vrijwel, want als je de TV niet aan hebt én ik zit in de woonkamer én de deur tussen de woonkamer en de wasruimte is open én de pomp is aan, dan hoor je wel iets. Als je de deur dicht hebt hoor je 'm niet meer.

Ik weet niet hoe het is met buitenunits, maar volgens mij is zo'n buitenunit vergelijkbaar met een airco unit toch? Of zeg ik dan iets geks? Want airco's heeft vrijwel iedereen hier, en die hoor ik verder niet toen ik van de zomer in de tuin zat, laat staan als ik binnen ben.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 maart 2023 @ 13:12:02 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208276346
Serieus, 4.500 kWh stroom voor een warmtepomp per jaar? Probeer je een doorwaaiwoning te verwarmen ofzo? :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208276360
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:51 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Je rekent dus met prijzen die niet meer van toepassing zijn.

Gas jaarlijks verbruik: 1500

Warmtepomp:
Verbruik WP per jaar: 4500 kwh
Een warmtepomp die 1.500m3 aardgas vervangt, verbruikt bij lange na geen 4.500kWh stroom.
Als je al met fantasiecijfers begint, klopt de rest ook niet meer.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:14:32 #86
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208276366
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:12 schreef Leandra het volgende:
Serieus, 4.500 kWh stroom voor een warmtepomp per jaar? Probeer je een doorwaaiwoning te verwarmen ofzo? :D
Ik zat ook al even te lezen, mijn totaal jaarverbruik is 5100 kWh. Waar die 4500 kWh dan op gebaseerd is, geen idee, maar op mijn energierekeningen zijn die nergens te zien in ieder geval.

Maar laten we eerlijk zijn, het is vooral af en toe even graag willen ventileren wat zijn meninkje is. Lekker kritiek willen hebben om het kritiek hebben want verder zien we 'm hier niet.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:16:19 #87
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208276383
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een warmtepomp die 1.500m3 aardgas vervangt, verbruikt bij lange na geen 4.500kWh stroom.
Als je al met fantasiecijfers begint, klopt de rest ook niet meer.
Het doel is dan ook niet om serieus aan een discussie deel te nemen. Het is vooral negatief willen zijn. Maar als je daar verzonnen cijfers voor nodig hebt dan wíl je vooral dat het kut is, maar dan weet je stiekem eigenlijk gewoon niet waar je over praat.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 maart 2023 @ 13:17:33 #88
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208276399
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:51 schreef B4llistic het volgende:
Je rekent dus met prijzen die niet meer van toepassing zijn.
ga jouw berekening niet eens nalopen maar je veronderstellingen rondom de warmtepomp die kloppen volgens mij niet. Maar dat is niet zo gek want je hebt er zelf geen. Het is wel grappig dat user MET een warmtepomp alllemaal met gunstiger berekeningen voor de dag komen.

1) een warmtepomp gebruikt ongeveer 1,5x de kilowaturen dan een cv in m3. Dus geen 4500 maar 3500. Daar hebben we de eerste 500 euro per jaar al fout.

2) 2200kwh gas is een kleine warmtepompje. Die kost bij lang na geen 12.000 euro en dan krijg je ook nog een deel terug van de overheid.

quote:
Aanschaf zonnepanelen niet meegenomen. Dit maakt het plaatje voor de WP aanzienlijk negatiever
Afsluiten gasleiding (vast recht) niet meegenomen. Dit maakt het plaatje voor de WP positiever
Afbouw saldering niet meegenomen. Dit maakt het plaatje voor de WP finaal kapotstuk
Ik zie de relatie tussen salderen/zonnepanelen en jouw warmtepomp berekeningen niet. Want in jouw voorbeeld saldeer je maar 500kwh naar je warmtepomp. Als dat wegvalt gaat je plaatje echt niet stuk. Voor die 500kwh per jaar wil je dan weer wel de zonnepanelen-installatie als negatieve faktor toevoegen.
Tot nooit .......
pi_208276459
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ga jouw berekening niet eens nalopen maar je veronderstellingen rondom de warmtepomp die kloppen volgens mij niet. Maar dat is niet zo gek want je hebt er zelf geen. Het is wel grappig dat user MET een warmtepomp alllemaal met gunstiger berekeningen voor de dag komen.

1) een warmtepomp gebruikt ongeveer 1,5x de kilowaturen dan een cv in m3. Dus geen 4500 maar 3500. Daar hebben we de eerste 500 euro per jaar al fout.
Ik zit hier op 3.150kWh om 1.450m3 aardgas te vervangen, dus een 2,2 factor en dat is voor retrofit situaties heel realistisch.

Mijn ex-collega zit op 3.500kWh om 2.200m3 aardgas te vervangen, dus een 1,59 factor (wat echt netjes is voor een lucht/water warmtepomp).

In beide gevallen ruim onder wat b4llistic hier stelt.

Maximaal 3.300kWh zou genoeg moeten zijn om 1.500m3 aardgas te vervangen, anders gaat er wat fout.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 13:25:09 #90
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208276489
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zit hier op 3.150kWh om 1.450m3 aardgas te vervangen, dus een 2,2 factor en dat is voor retrofit situaties heel realistisch.

Je je hebt gelijk, ik zit ook rond de 2 inderdaad. Moest mijn aparte warmtepomp boiler er nog bij optellen, die staat wordt in mijn grafiekjes niet meegenomen omdat ik mijn verbruik al even niet meer met gas vergelijk.
Maar dat is nog steeds geen 4500kWh
Tot nooit .......
pi_208276544
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Je je hebt gelijk, ik zit ook rond de 2 inderdaad. Moest mijn aparte warmtepomp boiler er nog bij optellen.
Klopt.

De sCOP wordt grappig genoeg bij een oudere (of grotere / vrijstaande) woning vaak gunstiger.

Bij een moderne woning ben je in verhouding maar weinig kwijt aan verwarmen en relatief veel aan het warm houden van je warm water (SWW). En dat laatste heeft een fors lager rendement aangezien je vaak met 50 graden temperatuur werkt ipv 25 tot 30 graden aanvoer voor het verwarmen.

Bij een oudere woning is dat stroomverbruik voor SWW gelijk (uitgaande van gelijke gezinssituatie) maar ben je meer kwijt aan verwarmen wat met een hogere COP gaat.

Daarom kan iemand die 2.200m3 aardgas vervangt in een oude woning, ineens positief verrast zijn over het lage stroomverbruik (en dus hoge sCOP).

Ik ken iemand in een rijtjeswoning uit 2020 die zelfs in december vaak maar 2kWh voor verwarmen kwijt was en 2,6kWh voor het maken van SWW.

Zijn sCOP is lager dan die van mij maar z'n jaarverbruik is uiteraard peanuts.
pi_208276560
Mijn jaarverbruik zat op 2625 kwh volgens de warmtepomp.
pi_208276573
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:30 schreef hangtime het volgende:
Mijn jaarverbruik zat op 2625 kwh volgens de warmtepomp.
Dan zou je (volgens de vuistregels) aan gas ongeveer 1.100 tot 1.200m3 per jaar kwijt geweest zijn, voor diezelfde woning.
pi_208276590
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan zou je (volgens de vuistregels) aan gas ongeveer 1.100 tot 1.200m3 per jaar kwijt geweest zijn, voor diezelfde woning.
Klopt bijna, toen ik nog gas had, was ik bijna elk jaar 1000m3 gas kwijt, vaak net iets eronder.
Maar nu heb ik 24 uur per dag mijn huis op dezelfde temperatuur, meer comfort.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 13:49:25 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208276736
Het is wel humor: Warmtepompgebruikers die blij zijn dat ze van het gas af zijn en tevreden zijn met het verbruik van de warmtepomp en het comfort dat hun verwarming levert, en dan iemand die geen warmtepomp heeft, niet eens met realistische cijfers over het verbruik (en daarmee dus de kosten ten opzichte van een CV) komt en die ons dan gaat vertellen dat we vooral niet blij moeten zijn dat we van het gas af zijn.

Zelfs als mijn energierekening niet meer negatief is, is hij nog steeds lager dan die van mensen met een CV en gasaansluiting.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208276811
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:49 schreef Leandra het volgende:
Het is wel humor: Warmtepompgebruikers die blij zijn dat ze van het gas af zijn en tevreden zijn met het verbruik van de warmtepomp en het comfort dat hun verwarming levert, en dan iemand die geen warmtepomp heeft, niet eens met realistische cijfers over het verbruik (en daarmee dus de kosten ten opzichte van een CV) komt en die ons dan gaat vertellen dat we vooral niet blij moeten zijn dat we van het gas af zijn.

Zelfs als mijn energierekening niet meer negatief is, is hij nog steeds lager dan die van mensen met een CV en gasaansluiting.
Hij wenst ons wel succes, dat siert hem.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 13:57:27 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208276821
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hij wenst ons wel succes, dat siert hem.
True.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208276832
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:49 schreef Leandra het volgende:
Het is wel humor: Warmtepompgebruikers die blij zijn dat ze van het gas af zijn en tevreden zijn met het verbruik van de warmtepomp en het comfort dat hun verwarming levert, en dan iemand die geen warmtepomp heeft, niet eens met realistische cijfers over het verbruik (en daarmee dus de kosten ten opzichte van een CV) komt en die ons dan gaat vertellen dat we vooral niet blij moeten zijn dat we van het gas af zijn.

Zelfs als mijn energierekening niet meer negatief is, is hij nog steeds lager dan die van mensen met een CV en gasaansluiting.
Het is wel vervelend met een voorschot van ¤5 per maand op m'n energierekening en ieder jaar ~ ¤600 terug moeten ontvangen.

Hoe ik het vol hou... En dat al 5 jaar lang ;(





[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-03-2023 14:03:44 ]
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:06:01 #99
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208276921
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is wel vervelend met een voorschot van ¤5 per maand op m'n energierekening en ieder jaar ~ ¤600 terug moeten ontvangen.

Hoe ik het vol hou... En dat al 5 jaar lang ;(

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik vrees dat ik in mei iets soortgelijks ga meemaken. Zeker danktzij de hoge terggave energiebelasting van die jaar. Voorgaande jaren was mijn eindrekening altijd iets onder 0.
Tot nooit .......
pi_208276965
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is wel vervelend met een voorschot van ¤5 per maand op m'n energierekening en ieder jaar ~ ¤600 terug moeten ontvangen.

Hoe ik het vol hou... En dat al 5 jaar lang ;(

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik betaal nul voorschot bij GC. En ook ik krijg nog een beetje terug zolang salderen en de energietoeslag vermindering energiebelasting bestaat. Daarna zie ik het wel weer.
edit: term voor korting.

[ Bericht 2% gewijzigd door qajariaq op 07-03-2023 14:15:41 ]
pi_208279614
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De herrie vind ik inderdaad ook wel een dingetje aan het worden.
Ik vind warmtepompen helemaal geen oplossing voor de seriematige nieuwbouw. Zoals de rijtjeswoningen. Waardeloos zelfs.
Maar de toekomst neigt steeds meer naar een alternatief op aardgas. (Wat mij betreft mag het gewoon aardgas blijven, fuck de 0,00001% co2 besparing op wereldniveau)
Vakman pur sang
  Vis een optie? dinsdag 7 maart 2023 @ 19:47:19 #102
70532 loveli
N
pi_208280912
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee dat kan nooit je moet een compleet nieuwe installatie.
Propaan scoort goed in cop en haalt veel hogere temperaturen. Je kunt je ook afvragen waarom dat er niet al jaren eerder in zat. (Iets met weelderige markt in f gassen)
De compressor moet speciaal voor propaan zijn (andere olie) en je apparaat moet aan bepaalde
Eisen voldoen ivm het lichtontvlambare gas.

F gassen zijn niet brandbaar (behalve R32 in mindere mate)
Goede info. Dus allemaal best fucked up.
crap in = crap out
pi_208281006
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:47 schreef loveli het volgende:

[..]
Goede info. Dus allemaal best fucked up.
Valt wel mee zoals ik het lees.

Zoals het er nu voor staat kan je bestaande warmtepompen gewoon blijven vullen met het (F-)gas waar ze voor bedoeld zijn.

Alleen vanaf 2026, 2027 en 2028 worden die in stappen uitgeF-aseerd voor nieuwe warmtepompen.

https://www.installatie.nl/nieuws/monoblock-met-f-gas-al-over-drie-jaar-verboden
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:53:46 #104
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208281075
Bij mij hangt de binbenunit een halve meter onder de buitenunit. Onder een plat dak. In proncipe was een monoblok dus ook een optie.

Alleen de gedachte dat mijn cv leidingen dan naar buiten liepen vond ik geen prettige gedachte. Vorst en zo. Als ik kies voor butaan is een monoblock dus geen enkel probleem.
Tot nooit .......
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:04:57 #105
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208281332
Ik ben super tevreden over het verbruik van mijn bodem warmtepomp met 1300kWh per jaar maar het comfort qua warmte vind ik niet super geweldig.
Het is heel anders dan stralingswarmte van de radiator en ik mis het wel om daar tegenaan te kunnen zitten.
Het is hier altijd 21 graden maar de pomp hoeft daar zo weinig voor te draaien en er gaat zo’n lage temperatuur door de leidingen dat de vloer koud aanvoelt.
Nu zijn wij koukleumen die het vertikken de verwarming hoger te zetten :+ en is het feit dat het altijd dezelfde temperatuur is misschien wel het euvel omdat je dus geen geleidelijke opwarming voelt zoals met radiatoren maar wij hebben er echt heel erg aan moeten wennen. En dat hoor ik van heel veel bewoners in onze wijk met dezelfde installatie.
Moet er wel bij zeggen dat we zelf geen invloed kunnen uitoefenen op de instellingen van de huidige pomp dus we hebben het ook altijd gewoon maar geaccepteerd als het is zoals het is.
Koelen in de zomer geeft wel absoluut veel comfort, dat dan weer wel.

Ik ben benieuwd hoe de overstap naar L/W warmtepomp gaat zijn als we van de zomer verhuizen maar ik verwacht daar qua comfort weinig verschil. Maar misschien verrast het me positief, geen idee. Daar gaan we wel de optie hebben om zelf instellingen te kunnen aanpassen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:26:57 #106
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208281795
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:04 schreef laziness het volgende:
Nu zijn wij koukleumen die het vertikken de verwarming hoger te zetten
Waarom maak je je leven zo zwaar?

Hang een infraroodpaneel op.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208282042
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Waarom maak je je leven zo zwaar?

Hang een infraroodpaneel op.
Ja wou net zeggen, of gewoon op 22-23C instellen. Als je dat lekker vind laat gaan.
Trouwens moderne woning met alleen vv mag best een graad hoger tov radiatoren, omdat je de straling mist.
Vakman pur sang
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:47:09 #108
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208282085
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja wou net zeggen, of gewoon op 22-23C instellen. Als je dat lekker vind laat gaan.
Trouwens moderne woning met alleen vv mag best een graad hoger tov radiatoren, omdat je de straling mist.
Inderdaad. Doe niet zo gierig.

Overigens staat met vv bij mij de temp op 19 graden, maar ik heb het niet snel koud.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:47:19 #109
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208282089
22-23 graden? Ik denk dat ik dood ga, ben warmbloedig, geen hagedis...
Tot nooit .......
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:48:50 #110
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208282112
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja wou net zeggen, of gewoon op 22-23C instellen. Als je dat lekker vind laat gaan.
Trouwens moderne woning met alleen vv mag best een graad hoger tov radiatoren, omdat je de straling mist.
Ik heb niet het idee dat 1-2 graden hoger het verschil gaat maken. We hebben het wel een periode gedaan 22graden bijvoorbeeld. Dat voelt niet anders aan dan 21 dus dat is dan vrij zinloos.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_208282165
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Inderdaad. Doe niet zo gierig.

Overigens staat met vv bij mij de temp op 19 graden, maar ik heb het niet snel koud.
Zou ik graag willen maar 3 vrouwen thuis :'(
Vakman pur sang
  Vis een optie? dinsdag 7 maart 2023 @ 21:00:31 #112
70532 loveli
N
pi_208282288
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:47 schreef Speekselklier het volgende:
22-23 graden? Ik denk dat ik dood ga, ben warmbloedig, geen hagedis...
Ga eens op bezoek in een bejaarden(te)huis.
crap in = crap out
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:05:52 #113
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208282354
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Waarom maak je je leven zo zwaar?

Hang een infraroodpaneel op.
Zo’n paneel ophangen staat los van mijn punt over het comfort dat de warmtepomp zelf voor ons niet voldoende brengt. Iets wat in de eerdere discussie genoemd werd en door iedereen tegengesproken werd.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_208282599
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:05 schreef laziness het volgende:

[..]
Zo’n paneel ophangen staat los van mijn punt over het comfort dat de warmtepomp zelf voor ons niet voldoende brengt. Iets wat in de eerdere discussie genoemd werd en door iedereen tegengesproken werd.
Je ervaring van warmte heeft weinig met je warmtepomp te maken.
Als je er een CV-ketel aan hangt heb je dezelfde aanvoertemperatuur en voelt het ook zo.

Dat is nu eenmaal het nadeel van goed geïsoleerde woningen, de vloerverwarming (en dus ook de vloer) wordt amper nog warm omdat de woning weinig warmte verliest.
pi_208285157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je ervaring van warmte heeft weinig met je warmtepomp te maken.
Als je er een CV-ketel aan hangt heb je dezelfde aanvoertemperatuur en voelt het ook zo.

Dat is nu eenmaal het nadeel van goed geïsoleerde woningen, de vloerverwarming (en dus ook de vloer) wordt amper nog warm omdat de woning weinig warmte verliest.
Dat is allemaal in te stellen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 08:40:17 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208285227
Hier ligt het vooral aan het soort vloer of je voelt dat hij warm is:

Natuursteen vloeren in keuken, hal en badkamers: lekker warm.
Marmoleum vloer op de middenverdieping: matig warm.
PVC (plak) vloer in de woonkamer amper tot niet warm.
Tapijttegels op zolder: niet warm.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208285957
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is allemaal in te stellen
Wat wil je er aan instellen dan?

Het is prima als je meent iets beter te weten maar dan mag je dat ook onderbouwen.
Hier is niemand mee geholpen, behalve je ego.
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:14:09 #118
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208286004
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat wil je er aan instellen dan?

Het is prima als je meent iets beter te weten maar dan mag je dat ook onderbouwen.
Hier is niemand mee geholpen, behalve je ego.
Je kan de aanvoertemperatuur verhogen en de ramen open te zetten om te zorgen dat je cv-ketel aan blijft.
Dankzij de vaste regel: de warmte die je naar buiten gaat, moet je weer toevoegen.
Tot nooit .......
pi_208286014
quote:
99s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Je kan de aanvoertemperatuur verhogen en de ramen open te zetten om te zorgen dat je cv-ketel aan blijft.
Ja, precies.

Aanvoertemperatuur omhoog met hetzelfde warmteverlies in een woning zorgt alleen maar voor korter stoken en dan langer uit.
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:21:00 #120
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208286085
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:00 schreef loveli het volgende:
Ga eens op bezoek in een bejaarden(te)huis.
Dat hoop ik pas te doen als ik wat ouder ben... tegen die tijd is het toch de bedoeling om doord te gaan.
Tot nooit .......
pi_208286489
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:40 schreef Leandra het volgende:
Hier ligt het vooral aan het soort vloer of je voelt dat hij warm is:

Natuursteen vloeren in keuken, hal en badkamers: lekker warm.
Marmoleum vloer op de middenverdieping: matig warm.
PVC (plak) vloer in de woonkamer amper tot niet warm.
Tapijttegels op zolder: niet warm.
Dat ligt dan aan de vloerverwarming denk ik, bij ons wordt plak pvc op de slaapkamers net zo warm als tegels op de bg.
(Cv ketel met 40/50 gr aanvoer).
pi_208286517
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:40 schreef Leandra het volgende:
Hier ligt het vooral aan het soort vloer of je voelt dat hij warm is:

Natuursteen vloeren in keuken, hal en badkamers: lekker warm.
Marmoleum vloer op de middenverdieping: matig warm.
PVC (plak) vloer in de woonkamer amper tot niet warm.
Tapijttegels op zolder: niet warm.
Pvc moet normaal gesproken goed warmte doorvoeren
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 12:01:03 #123
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_208287140
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:01 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Pvc moet normaal gesproken goed warmte doorvoeren
Hier geen warmtepomp maar wel vloerverwarming en ik heb hetzelfde als @laziness. Op zich is het warm genoeg in huis maar toch voelt het koud. De pvc vloer voelt pas echt warm als het buiten koud is, omdat het dan harder moet werken. Zelf had ik de verwarming laatst even een graadje hoger gezet en dat was meteen een verdubbeling in de kuub gas :X Ik ben benieuwd hoeveel dat extra trekt met een warmtepomp.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 12:05:24 #124
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208287205
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:01 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hier geen warmtepomp maar wel vloerverwarming en ik heb hetzelfde als @:laziness. Op zich is het warm genoeg in huis maar toch voelt het koud. De pvc vloer voelt pas echt warm als het buiten koud is, omdat het dan harder moet werken. Zelf had ik de verwarming laatst even een graadje hoger gezet en dat was meteen een verdubbeling in de kuub gas :X Ik ben benieuwd hoeveel dat extra trekt met een warmtepomp.
Hier grofweg hetzelfde.

De badkamer heeft een tegelvloer, en die voelt veel warmer aan dan het laminaat op de rest van de bovenverdieping en zolder. Dan hebben we een eikenhouten vloer in de woonkamer en die voelt alleen warm als het buiten koud is, terwijl bij diezelfde temperatuur de badkamervloer al warm aanvoelt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208287325
Nou. In mijn warmtepomp is iets stuk. Kan vandaag of morgen nog gemaakt worden.

Maar nu draai ik 100% op elektrisch (geen buiten unit). 6000 watt trekt mn huis uit het net (na opwek).

Uit fase 1 trekken wij 32A. In fase 2 en 3 beiden -2A. Ik had verwacht dat dat wel wat mooier verdeeld zou worden.

Nog even daargelaten dat wij fase 1 met 7/8 volt naar beneden trekken. (Sinds die zooi aan ging)

Had echt wel verwacht dat dat in je woning al beter zou balanceren.
pi_208287349
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:19 schreef investeerdertje het volgende:
Nou. In mijn warmtepomp is iets stuk. Kan vandaag of morgen nog gemaakt worden.

Maar nu draai ik 100% op elektrisch (geen buiten unit). 6000 watt trekt mn huis uit het net (na opwek).

Uit fase 1 trekken wij 32A. In fase 2 en 3 beiden -2A. Ik had verwacht dat dat wel wat mooier verdeeld zou worden.

Nog even daargelaten dat wij fase 1 met 7/8 volt naar beneden trekken. (Sinds die zooi aan ging)

Had echt wel verwacht dat dat in je woning al beter zou balanceren.
Dan is je E element 1 fase aangesloten, wat dom is want je kunt ze bijna altijd 3 fase aansluiten (ook veel dunnere kabel nodig)
Vakman pur sang
pi_208287374
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan is je E element 1 fase aangesloten, wat dom is want je kunt ze bijna altijd 3 fase aansluiten (ook veel dunnere kabel nodig)
Ik heb dus het idee dat m'n hele huis op 1 fase is aangesloten en m'n panelen dus ook op fase 2 en 3 :P
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 12:30:21 #128
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208287470
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan is je E element 1 fase aangesloten, wat dom is want je kunt ze bijna altijd 3 fase aansluiten (ook veel dunnere kabel nodig)
Ik weet dus 0,0 van stroom, maar ik heb momenteel ook een WP die 1 fase is (want het huis was 1 fase). De pomp zelf kán 3 fase aangesloten worden maar dat is vanaf de bouw niet gedaan. Nu vereist de nieuwe pomp wél 3 fasen, maar moet dan in het stopcontact waar die pomp op ingeprikt wordt ook nieuwe bekabeling krijgen? Oftewel, moet er een/meerdere nieuwe kabels getrokken worden vanaf dat stopcontact maar de meterkast?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208287517
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik weet dus 0,0 van stroom, maar ik heb momenteel ook een WP die 1 fase is (want het huis was 1 fase). De pomp zelf kán 3 fase aangesloten worden maar dat is vanaf de bouw niet gedaan. Nu vereist de nieuwe pomp wél 3 fasen, maar moet dan in het stopcontact waar die pomp op ingeprikt wordt ook nieuwe bekabeling krijgen? Oftewel, moet er een/meerdere nieuwe kabels getrokken worden vanaf dat stopcontact maar de meterkast?
Er moeten meerdere draden getrokken worden. In mijn geval is het ook geen stopcontact maar een werkschakelaar.

Het E element bij mij is inderdaad 1 fase, maar mijn hele pomp is dat als het goed is niet (die weet ik zo niet. Statistieken niet nagekeken daarop).

Maarja, daar moet ik binnenkort maar even iemand naar laten kijken. Want op dit moment is het geheel zeer inefficient aangesloten denk ik.
pi_208287597
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Er moeten meerdere draden getrokken worden. In mijn geval is het ook geen stopcontact maar een werkschakelaar.

Het E element bij mij is inderdaad 1 fase, maar mijn hele pomp is dat als het goed is niet (die weet ik zo niet. Statistieken niet nagekeken daarop).

Maarja, daar moet ik binnenkort maar even iemand naar laten kijken. Want op dit moment is het geheel zeer inefficient aangesloten denk ik.
Welk merk/type is het?

Opzich zolang de stop erin blijft maakt het voor jou niet zoveel uit. Alleen zit je de netbeheerder flink te pesten met een scheve belasting.
Vakman pur sang
pi_208287643
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Welk merk/type is het?

Opzich zolang de stop erin blijft maakt het voor jou niet zoveel uit. Alleen zit je de netbeheerder flink te pesten met een scheve belasting.
En mijzelf natuurlijk, want ik merk nu dat ook mijn oven etc. er aan hangen :) Het is een extensia Ai8 duo

Waarbij ik op dit moment op een 25a aansluiting 32A trek
pi_208287716
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En mijzelf natuurlijk, want ik merk nu dat ook mijn oven etc. er aan hangen :) Het is een extensia Ai8 duo

Waarbij ik op dit moment op een 25a aansluiting 32A trek
Das nie best jonguh
Vakman pur sang
pi_208287730
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Das nie best jonguh
Da zeg ik xD
pi_208287735
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:19 schreef investeerdertje het volgende:
Nou. In mijn warmtepomp is iets stuk. Kan vandaag of morgen nog gemaakt worden.

Maar nu draai ik 100% op elektrisch (geen buiten unit). 6000 watt trekt mn huis uit het net (na opwek).

Uit fase 1 trekken wij 32A. In fase 2 en 3 beiden -2A. Ik had verwacht dat dat wel wat mooier verdeeld zou worden.

Nog even daargelaten dat wij fase 1 met 7/8 volt naar beneden trekken. (Sinds die zooi aan ging)

Had echt wel verwacht dat dat in je woning al beter zou balanceren.
Een goede installateur zal dat ook beter balanceren.

Hoe en vooral waarmee is je element (6kW?) aangesloten? En hoe is die afgezekerd? Want een standaard 3x 2,5mm² kabel is te dun.

En die 32A op één fase... Zet het storingsnummer van de netbeheerder maar vast in je telefoon. Dat gaat een tijdje goed, maar niet continue.
pi_208287754
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een goede installateur zal dat ook beter balanceren.

Hoe en vooral waarmee is je element (6kW?) aangesloten? En hoe is die afgezekerd? Want een standaard 3x 2,5mm² kabel is te dun.
Oef, de diameter moet ik je even schuldig blijven. Het zijn wel specifieke kabels die getrokken zijn, geen regulier stroomdraad.

En aangaande het storingsnummer. Yup, het is even tijdelijke belasting. Ik ga er even op letten.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 12:54:41 #136
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208287813
En hoé trek je dan precies een nieuwe kabel? Want die kabelgoot ligt in de muur, en gaat, nou ja, overal en nergens heen voor ie bij de meterkast uit komt. Zitten daar hoeken in? want dat lijkt me dan uitermate lastig om daar een nieuwe kabel in getrokken te krijgen, ook met een trekveer.

Of zeg ik nu iets heel geks?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 12:59:10 #137
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208287884
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:54 schreef CoolGuy het volgende:
En hoé trek je dan precies een nieuwe kabel? Want die kabelgoot ligt in de muur, en gaat, nou ja, overal en nergens heen voor ie bij de meterkast uit komt. Zitten daar hoeken in? want dat lijkt me dan uitermate lastig om daar een nieuwe kabel in getrokken te krijgen, ook met een trekveer.

Of zeg ik nu iets heel geks?
Door een kruipruimte kun je prima een kabel trekken naar de meterkast.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 13:01:32 #138
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208287932
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Door een kruipruimte kun je prima een kabel trekken naar de meterkast.
Ja, maar dan moet je wel een kruipruimte hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208287940
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:54 schreef CoolGuy het volgende:
En hoé trek je dan precies een nieuwe kabel? Want die kabelgoot ligt in de muur, en gaat, nou ja, overal en nergens heen voor ie bij de meterkast uit komt. Zitten daar hoeken in? want dat lijkt me dan uitermate lastig om daar een nieuwe kabel in getrokken te krijgen, ook met een trekveer.

Of zeg ik nu iets heel geks?
Hier heb ik in de mechanische ventilatie koof drie buizen gelegd waar de kabels doorheen gegaan zijn. Deze koof heb ik kunnen openwerken. Moest toch gebeuren omdat de panelen er doorheen zouden lopen.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 13:03:37 #140
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208287955
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hier heb ik in de mechanische ventilatie koof drie buizen gelegd waar de kabels doorheen gegaan zijn. Deze koof heb ik kunnen openwerken. Moest toch gebeuren omdat de panelen er doorheen zouden lopen.
Ja, dat is dus het probleem hier. Ik heb overal vloerverwarming, ik zit er niet op te wachten dat er dingen worden open gemaakt/gebroken etc. De warmtepomp staat in eigen ruimte, en daar zit gewoon een soort van stopcontact op de muur als ik het goed heb gezien, dus daar is geen koof of iets.

Ik maak me daar nu eigenlijk wel zorgen over.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 13:04:26 #141
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208287964
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dan moet je wel een kruipruimte hebben.
Of buitenom het huis leggen en dan ergens weer na binnen voeren. Of door leidingkokers waar ook het riool door heen loopt. Of door een spouw trekken.
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:06:54 #142
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_208287994
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dan moet je wel een kruipruimte hebben.
Bij mij was het door het houten plafond en sleuven in de muur en grond. Maar dat was voor een nieuwe keuken en elektrische kookplaat.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 13:06:54 #143
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208287995
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Of buitenom het huis leggen en dan ergens weer na binnen voeren. Of door leidingkokers waar ook het riool door heen loopt. Of door een spouw trekken.
Ik zie hier wel een probleem. Ik vraag me af of daar over is nagedacht. Ik heb net gekeken, het stopcontact waar die pomp op zit is in ieder geval geen normaal stopcontact, Niet een wat je gewoon bij je TV tegenkomt ofzo, het lijkt eerder op een stopcontact wat je met een perilex stekker gebruikt.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:55:40 #144
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_208288624
Een vraagje voor de kenners.

Mijn situatie: woning uit 1975. Gevel is nageisoleerd ca. 10 jaar geleden door vorige bewoners. Dak en vloer worden binnenkort geïsoleerd. Ramen zijn houten kozijnen met regulier dubbel glas. Ketel is 15 jaar oud. Afgifte HT radiatoren.

Heb afgelopen najaar lopen pielen met aanvoertemperatuur maar met 50 graden redden we het niet in de koude maanden.

Wat is wijsheid? Nu nieuwe ketel nemen en over 15 jaar maar eens kijken voor warmtepomp? Of maar even kijken hoelang de ketel het nog uithoudt en dan hybride systeem (er vanuit gaande dat het na 2026 is)? Er zijn wel een paar systemen die een soort no-regret systemen hebben met nu kleine WP en wanneer je je ketel wegdoet een extra WP en boiler bijplaatsen.

En bonusvraag: wat is jullie mening over PVT (Triple Solar, Volthera) systemen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_208289121
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:55 schreef GrumpyFish het volgende:
Een vraagje voor de kenners.

Mijn situatie: woning uit 1975. Gevel is nageisoleerd ca. 10 jaar geleden door vorige bewoners. Dak en vloer worden binnenkort geïsoleerd. Ramen zijn houten kozijnen met regulier dubbel glas. Ketel is 15 jaar oud. Afgifte HT radiatoren.

Heb afgelopen najaar lopen pielen met aanvoertemperatuur maar met 50 graden redden we het niet in de koude maanden.

Wat is wijsheid? Nu nieuwe ketel nemen en over 15 jaar maar eens kijken voor warmtepomp? Of maar even kijken hoelang de ketel het nog uithoudt en dan hybride systeem (er vanuit gaande dat het na 2026 is)? Er zijn wel een paar systemen die een soort no-regret systemen hebben met nu kleine WP en wanneer je je ketel wegdoet een extra WP en boiler bijplaatsen.

En bonusvraag: wat is jullie mening over PVT (Triple Solar, Volthera) systemen?
Ik zou in jouw geval dan maar eens over 15 jaar gaan kijken naar een WP, als je met 50 graden nu al niet uitkomt.

PVT is alleen leuk als je ruimte over hebt na het leggen van je zonnepanelen.
Anders is het financieel verstandiger om alleen electriciteit op te wekken met de panelen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 14:30:16 #146
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208289185
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:55 schreef GrumpyFish het volgende:
Een vraagje voor de kenners.

Mijn situatie: woning uit 1975. Gevel is nageisoleerd ca. 10 jaar geleden door vorige bewoners. Dak en vloer worden binnenkort geïsoleerd. Ramen zijn houten kozijnen met regulier dubbel glas. Ketel is 15 jaar oud. Afgifte HT radiatoren.

Heb afgelopen najaar lopen pielen met aanvoertemperatuur maar met 50 graden redden we het niet in de koude maanden.

Wat is wijsheid? Nu nieuwe ketel nemen en over 15 jaar maar eens kijken voor warmtepomp? Of maar even kijken hoelang de ketel het nog uithoudt en dan hybride systeem (er vanuit gaande dat het na 2026 is)? Er zijn wel een paar systemen die een soort no-regret systemen hebben met nu kleine WP en wanneer je je ketel wegdoet een extra WP en boiler bijplaatsen.

En bonusvraag: wat is jullie mening over PVT (Triple Solar, Volthera) systemen?
Ik kan me niet voostellen dat je je woning niet met 50 graden warm kan krijgen. Dat lukt mij zelfs met een redelijk na-geisoleerde jaren 30 woning. Maar goed, dat was je vraag niet.

Ik zou kiezen voor een hybride opstelling en eens uitzoeken onder welke temperatuur je je ketel moet laten aanslaan. Als blijkt dat dat reuze meevalt kan je er voor kiezen om je hybride ketel uit te breiden met een all-electric bijverwarming. Door toch voor warmtepomp te kiezen heb je de tijd om uit te vinden wat er nog aan je huis meot worden gedaan zonder dat je in de kou zit.

Bonusvraag: pvt is geen vervanging van een warmtepomp verwarming maar een onderdeel voor een warmtepomp boiler. Hiermee kan je dan in de zomer verwarmen op de zon. Dit is zeker de mooite waard. Voorheen had ik een zonneboiler, nu een warmtepompboiler. ik denk dat de combinatie van beide perfect is.
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 14:35:21 #147
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208289248
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zie hier wel een probleem. Ik vraag me af of daar over is nagedacht. Ik heb net gekeken, het stopcontact waar die pomp op zit is in ieder geval geen normaal stopcontact, Niet een wat je gewoon bij je TV tegenkomt ofzo, het lijkt eerder op een stopcontact wat je met een perilex stekker gebruikt.
Vermoedelijk is dit een vijf polig (3 fasen + nul + aarde) CEE wandcontactdoos.

https://www.elektramat.nl(...)RCqZFCAaAtF7EALw_wcB
pi_208289268
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zie hier wel een probleem. Ik vraag me af of daar over is nagedacht. Ik heb net gekeken, het stopcontact waar die pomp op zit is in ieder geval geen normaal stopcontact, Niet een wat je gewoon bij je TV tegenkomt ofzo, het lijkt eerder op een stopcontact wat je met een perilex stekker gebruikt.
Oh dan heb je al een loze buis naar de mk.
Of is die al 5 aarderig bedraad🤘
Vakman pur sang
  woensdag 8 maart 2023 @ 14:37:34 #149
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208289276
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Vermoedelijk is dit een vijf polig (3 fasen + nul + aarde) CEE wandcontactdoos.

https://www.elektramat.nl(...)RCqZFCAaAtF7EALw_wcB
Zal het niet gewoon een perilex zijn?
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 14:38:00 #150
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208289280
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Vermoedelijk is dit een vijf polig (3 fasen + nul + aarde) CEE wandcontactdoos.

https://www.elektramat.nl(...)RCqZFCAaAtF7EALw_wcB
Ja, ik kan het niet zien (en ik trek die stekker er ook niet uit uiteraard) maar het is echt geen normale stekker inderdaad, en wat jij laat zien lijkt er behoorlijk op.

Nou, ik heb 'm net gebeld. en hij zei dat hier die dingen al in krachtstroom zijn uitgevoerd, en dat de backup heater (dus het elektrische element) op een apart stopcontact zit (wat ik niet zo 123 kan zien). Hij stelde dat het dus 'mogelijk' zo was dat hij geen nieuwe kabels hoefde te trekken maar als dat wél zo was, dan was dat ook geen probleem door de bestaande buis.

Nou ja, dus het lijkt er op dat hij de situatie wel goed bekeken heeft, dus misschien moet ik me er niet zo druk over maken.

Edit: wat jij laat zien is het toch niet, ik heb maar even een foto gemaakt:



Dit is geen 5 aderige dinges lijkt mij.

[ Bericht 3% gewijzigd door CoolGuy op 08-03-2023 14:43:42 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 8 maart 2023 @ 14:50:53 #151
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208289429
Dat is een normale wcd volgens mij...
Stekker zit er niet als perilex uit.



Ik zie nu dat er ook gegalvaniseerde zwarte perilex kabels bestaan.
Dan zeg ik alsnog Perilex!

[ Bericht 49% gewijzigd door Speekselklier op 08-03-2023 14:56:11 ]
Tot nooit .......
pi_208289451
Ik gok op perilex

  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 14:58:15 #153
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208289505
quote:
99s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Zal het niet gewoon een perilex zijn?
Dat kan ook, maar vaak kiest men dan voor degelijker materiaal.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 14:59:30 #154
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208289518
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, ik kan het niet zien (en ik trek die stekker er ook niet uit uiteraard) maar het is echt geen normale stekker inderdaad, en wat jij laat zien lijkt er behoorlijk op.

Nou, ik heb 'm net gebeld. en hij zei dat hier die dingen al in krachtstroom zijn uitgevoerd, en dat de backup heater (dus het elektrische element) op een apart stopcontact zit (wat ik niet zo 123 kan zien). Hij stelde dat het dus 'mogelijk' zo was dat hij geen nieuwe kabels hoefde te trekken maar als dat wél zo was, dan was dat ook geen probleem door de bestaande buis.

Nou ja, dus het lijkt er op dat hij de situatie wel goed bekeken heeft, dus misschien moet ik me er niet zo druk over maken.

Edit: wat jij laat zien is het toch niet, ik heb maar even een foto gemaakt:

[ afbeelding ]

Dit is geen 5 aderige dinges lijkt mij.
Perilex inbouw vijfdelige 3 fase + 1 nul + aarde. Geschikt voor 16 ampère.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 15:02:50 #155
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208289544
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Perilex inbouw vijfdelige 3 fase + 1 nul + aarde. Geschikt voor 16 ampère.
Ja, dat zegt me uiteindelijk nog steeds niks, want de pomp heeft 3 fase nodig, dat lijkt te kunnen, maar dat 16 ampere lijkt me niet goed dan. Maar, hij zal het wel weten, en als hij het moet aanpassen dan regelt ie 't maar. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208289617
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:54 schreef CoolGuy het volgende:
En hoé trek je dan precies een nieuwe kabel? Want die kabelgoot ligt in de muur, en gaat, nou ja, overal en nergens heen voor ie bij de meterkast uit komt. Zitten daar hoeken in? want dat lijkt me dan uitermate lastig om daar een nieuwe kabel in getrokken te krijgen, ook met een trekveer.

Of zeg ik nu iets heel geks?
Kruipruimte, lepe hoek van de trap, achter de knieschotten op zolder.

Hoe precies is afhankelijk van het huis en waar de kabel moet eindigen uiteraard.
pi_208289724
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 15:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat zegt me uiteindelijk nog steeds niks, want de pomp heeft 3 fase nodig, dat lijkt te kunnen, maar dat 16 ampere lijkt me niet goed dan. Maar, hij zal het wel weten, en als hij het moet aanpassen dan regelt ie 't maar. :P
3 x 16 Ampère is het dan. Dat lijkt me dan weer ruim voldoende.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 15:24:08 #158
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208289770
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 15:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
3 x 16 Ampère is het dan. Dat lijkt me dan weer ruim voldoende.
oh 3x 16. Ja dan is het anders inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 16:00:48 #159
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208290076
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 15:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat zegt me uiteindelijk nog steeds niks, want de pomp heeft 3 fase nodig, dat lijkt te kunnen, maar dat 16 ampere lijkt me niet goed dan. Maar, hij zal het wel weten, en als hij het moet aanpassen dan regelt ie 't maar. :P
Een perilex stopcontact zoals jij nu hebt is geschikt voor de warmtepomp die je krijgt.
Hoop dat deze afbeelding een één en ander verklaard.

Er zijn nog twee type perilex stopcontacten, de ene is geschikt voor maximaal 16A, de andere is geschikt voor 25A.
Dat kun je herkennen in het stopcontact aan een horizontaal of verticale poot voor de randaarde die in het midden van een perilex stopcontact zit.

Tussen iedere fase staat een spanning van 400V; dus iedere fase levert 6400 watt.
Even heel kort door de bocht beredeneerd heb je dan een aansluitvermogen van 19,2 kW

  woensdag 8 maart 2023 @ 16:07:30 #160
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_208290148
quote:
99s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik kan me niet voorstellen dat je je woning niet met 50 graden warm kan krijgen. Dat lukt mij zelfs met een redelijk na-geisoleerde jaren 30 woning. Maar goed, dat was je vraag niet.
Was in December toen er ijs op de vijver lag. Ging toen ruim 15m3 per dag doorheen.

Huis is een hoekwoning van ca. 165m2.

quote:
Ik zou kiezen voor een hybride opstelling en eens uitzoeken onder welke temperatuur je je ketel moet laten aanslaan. Als blijkt dat dat reuze meevalt kan je er voor kiezen om je hybride ketel uit te breiden met een all-electric bijverwarming. Door toch voor warmtepomp te kiezen heb je de tijd om uit te vinden wat er nog aan je huis meot worden gedaan zonder dat je in de kou zit.
Ergens lijkt een hybride me zo'n weggegooid geld. Flinke investering maar net niet van gas af.

Dat is waarom zo'n stapsgewijze overstap van bijv Triple Solar me wel interessant lijkt


quote:
Bonusvraag: pvt is geen vervanging van een warmtepomp verwarming maar een onderdeel voor een warmtepomp boiler. Hiermee kan je dan in de zomer verwarmen op de zon. Dit is zeker de mooite waard. Voorheen had ik een zonneboiler, nu een warmtepompboiler. ik denk dat de combinatie van beide perfect is.
Wat ik erover lees, zijn die PVT panelen een combinatie van zonnepaneel en de bron/warmtewisselaar van je WP?

Ik bedoel iig niet van die zonnecollectoren.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 8 maart 2023 @ 16:10:01 #161
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_208290179
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:26 schreef hangtime het volgende:

[..]
Ik zou in jouw geval dan maar eens over 15 jaar gaan kijken naar een WP, als je met 50 graden nu al niet uitkomt.

PVT is alleen leuk als je ruimte over hebt na het leggen van je zonnepanelen.
Anders is het financieel verstandiger om alleen electriciteit op te wekken met de panelen.
Maar PVT wekt ook elektriciteit op (de PV van PVT) en dient als bron/warmtewisselaar (de T(thermisch) van PVT). Leek me een mooie dubbelslag. En geen geluid van een buitenunit.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_208290342
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:10 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Maar PVT wekt ook elektriciteit op (de PV van PVT) en dient als bron/warmtewisselaar (de T(thermisch) van PVT). Leek me een mooie dubbelslag. En geen geluid van een buitenunit.
Mjah leuke theorie. Maar PVT is duurder.
Bovendien heb je aan de PVT geen drol wanneer je het juist nodig hebt.
Die warmtepomp maakt zijn uren voornamelijk op momenten dat mijn zonnepanelen niks opleveren, dus dan maakt die alsnog herrie.
Als het warmer wordt hoor je die warmtepomp niet, dat is alleen als het echt koud is.

Zodra het warmer dan 5 a 10 graden is, kost het bijna geen stroom om dat water warm te houden voor de warmtepomp.
  woensdag 8 maart 2023 @ 16:27:42 #163
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_208290379
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:25 schreef hangtime het volgende:

[..]
Mjah leuke theorie. Maar PVT is duurder.
Bovendien heb je aan de PVT geen drol wanneer je het juist nodig hebt.
Die warmtepomp maakt zijn uren voornamelijk op momenten dat mijn zonnepanelen niks opleveren, dus dan maakt die alsnog herrie.
Als het warmer wordt hoor je die warmtepomp niet, dat is alleen als het echt koud is.

Zodra het warmer dan 5 a 10 graden is, kost het bijna geen stroom om dat water warm te houden voor de warmtepomp.
Waarom maakt ie alsnog herrie dan?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_208290381
Ik zou zelf altijd eerst de woning naar een situatie toe werken waar je zo kan overstappen op een warmtepomp.
Dus isoleren, zorgen voor lage temperatuur warmteafgifte (vloerverwarming, Jaga of desnoods extra grote radiatoren) en dan de warmtepomp plaatsen.

Nadeel van hybride en andere constructies is dat je je installatie complexer maakt met een hogere kans op een storing.

Maar dat zijn mijn 2 cent ;)
pi_208290399
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:27 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Waarom maakt ie alsnog herrie dan?
Omdat een PVT alleen warmte kan verzamelen als de zon (een beetje) schijnt.
Dus dan gaat je warmtepomp alsnog aan om het water op te warmen...
pi_208290439
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:29 schreef hangtime het volgende:

[..]
Omdat een PVT alleen warmte kan verzamelen als de zon (een beetje) schijnt.
Dus dan gaat je warmtepomp alsnog aan om het water op te warmen...
Volgens mij is het idee van zo'n set juist dat je geen buitenunit hebt.

Er is nog een ander systeem dat met grote kunststof "glycol gevulde panelen".
Die kan je bijvoorbeeld op een plat dak leggen.

Die PVT of panelen (afhankelijk van de oplossing) is eigenlijk je warmtewisselaar dan maar zonder fan.
De compressor zit in de binnenunit, dus een soort monoblock oplossing.

Ik ben een keer naar een demo geweest vlakbij Heerenveen Wolvega van zo'n set zonder buitenunit, dat was dan geen PVT maar met die "glycol gevulde panelen". Zal eens kijken of ik nog kan achterhalen wat het was.

Ik had er overigens niet zoveel vertrouwen in aangezien het bij ~8 graden buitentemperatuur al onder het ijs zat.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-03-2023 16:41:28 ]
pi_208290492
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens mij is het idee van zo'n set juist dat je geen buitenunit hebt.
Er is nog een ander systeem dat met grote kunststof "matten" werkt waar buizen doorheen lopen.
Die kan je bijvoorbeeld op een plat dak leggen.

Die PVT of matten (afhankelijk van de oplossing) is eigenlijk je warmtewisselaar dan maar zonder fan.
De compressor zit in de binnenunit, dus een soort monoblock oplossing.
Ah okay, ik ken alleen het systeem met buitenunit.
Mijn electricien vertrouw ik blind en die raadde mij een PVT systeem echt af in ieder geval.
Ook vanwege de door jouw genoemde reden, complexer en meer kans op 'dingetjes'.
Hij weet dat ik geen gezeik en zo min mogelijk onderhoud als prio 1 heb ;)
  woensdag 8 maart 2023 @ 16:43:33 #168
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_208290625
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens mij is het idee van zo'n set juist dat je geen buitenunit hebt.

Er is nog een ander systeem dat met grote kunststof "glycol gevulde panelen".
Die kan je bijvoorbeeld op een plat dak leggen.

Die PVT of matten (afhankelijk van de oplossing) is eigenlijk je warmtewisselaar dan maar zonder fan.
De compressor zit in de binnenunit, dus een soort monoblock oplossing.

Ik ben een keer naar een demo geweest vlakbij Heerenveen Wolvega van zo'n set zonder buitenunit, dat was dan geen PVT maar met die "glycol gevulde panelen". Zal eens kijken of ik nog kan achterhalen wat het was.

Ik had er overigens niet zoveel vertrouwen in aangezien het bij ~8 graden buitentemperatuur al onder het ijs zat.
Ja, daar zit ook mijn twijfel bij het systeem. Er zit volgens mij geen ontdooi functie op en ook geen ventilator die nog wat luchtflow langs je warmtewisselaar voert. Desondanks hebben ze wel een kwaliteitsverklaring met aardige scop
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 8 maart 2023 @ 16:54:10 #169
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208290724
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:43 schreef GrumpyFish het volgende:
Desondanks hebben ze wel een kwaliteitsverklaring met aardige scop
Dat zat bij dat apparaat van Wubbo van der R ook.

Ik zat verder wel eens te denken... mijn bruitenunit zuigt aan op het zuiden. Zou het schelen om er een glasplaat voor te zetten?
Tot nooit .......
pi_208290756
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:43 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ja, daar zit ook mijn twijfel bij het systeem. Er zit volgens mij geen ontdooi functie op en ook geen ventilator die nog wat luchtflow langs je warmtewisselaar voert. Desondanks hebben ze wel een kwaliteitsverklaring met aardige scop
Ik ben voor Mitsubishi gegaan. Een merk dat z'n sporen heeft verdiend in de warmte- en koeltechniek en al vele decennia airco's en warmtepompen maakt. Het zal ook niet ineens verdwenen zijn als merk.

Al die afwijkende oplossingen zijn interessant maar je bent vaak wel 100% afhankelijk van relatief kleine partijen waarvan je niet weet of ze over 10 jaar nog bestaan.
  woensdag 8 maart 2023 @ 17:08:14 #171
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_208290878
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben voor Mitsubishi gegaan. Een merk dat z'n sporen heeft verdiend in de warmte- en koeltechniek en al vele decennia airco's en warmtepompen maakt. Het zal ook niet ineens verdwenen zijn als merk.

Al die afwijkende oplossingen zijn interessant maar je bent vaak wel 100% afhankelijk van relatief kleine partijen waarvan je niet weet of ze over 10 jaar nog bestaan.
Die overweging is ook belangrijk idd. Ik zie veel nieuwe merken/namen voorbij komen maar daarbij is het idd afwachten.

Ken wel wat mensen bij Alklima. Leuke uitjes :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_208290917
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:08 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Die overweging is ook belangrijk idd. Ik zie veel nieuwe merken/namen voorbij komen maar daarbij is het idd afwachten.

Ken wel wat mensen bij Alklima. Leuke uitjes :D
Ik heb bij de inbedrijfstelling van de warmtepomp iemand over de vloer gehad van Alklima, dat was een prima ervaring.

En later nog een keer een mail gestuurd vanwege een ontdekte bug in Melcloud, die overigens binnen 2 weken verholpen was. Ik had iets bijzonders ontdekt bij het instellen van de timer functie, er sprong daarna iets niet goed terug. Weet nu al niet eens meer wat het precies was, iets heel specifieks. Maar blijkbaar reproduceerbaar.
pi_208291141
Jawel
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, ik kan het niet zien (en ik trek die stekker er ook niet uit uiteraard) maar het is echt geen normale stekker inderdaad, en wat jij laat zien lijkt er behoorlijk op.

Nou, ik heb 'm net gebeld. en hij zei dat hier die dingen al in krachtstroom zijn uitgevoerd, en dat de backup heater (dus het elektrische element) op een apart stopcontact zit (wat ik niet zo 123 kan zien). Hij stelde dat het dus 'mogelijk' zo was dat hij geen nieuwe kabels hoefde te trekken maar als dat wél zo was, dan was dat ook geen probleem door de bestaande buis.

Nou ja, dus het lijkt er op dat hij de situatie wel goed bekeken heeft, dus misschien moet ik me er niet zo druk over maken.

Edit: wat jij laat zien is het toch niet, ik heb maar even een foto gemaakt:

[ afbeelding ]

Dit is geen 5 aderige dinges lijkt mij.
:Y
Vakman pur sang
pi_208291254
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:55 schreef GrumpyFish het volgende:
Een vraagje voor de kenners.

Mijn situatie: woning uit 1975. Gevel is nageisoleerd ca. 10 jaar geleden door vorige bewoners. Dak en vloer worden binnenkort geïsoleerd. Ramen zijn houten kozijnen met regulier dubbel glas. Ketel is 15 jaar oud. Afgifte HT radiatoren.

Heb afgelopen najaar lopen pielen met aanvoertemperatuur maar met 50 graden redden we het niet in de koude maanden.

Wat is wijsheid? Nu nieuwe ketel nemen en over 15 jaar maar eens kijken voor warmtepomp? Of maar even kijken hoelang de ketel het nog uithoudt en dan hybride systeem (er vanuit gaande dat het na 2026 is)? Er zijn wel een paar systemen die een soort no-regret systemen hebben met nu kleine WP en wanneer je je ketel wegdoet een extra WP en boiler bijplaatsen.

En bonusvraag: wat is jullie mening over PVT (Triple Solar, Volthera) systemen?
Gewoon ff nieuw keteltje a 1500 en je geldt steken in vloerisolatie en hoogwaardig glas evt met geïsoleerde kozijnen
Vakman pur sang
  woensdag 8 maart 2023 @ 17:52:19 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208291277
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:01 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Pvc moet normaal gesproken goed warmte doorvoeren
Ik zeg ook niet dat het niet goed warmte doorvoert, maar het verschil met de natuursteentegels ernaast voel je wel.
Kan wel zijn dat de egalisatielaag daar nog mee te maken heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208291288
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat het niet goed warmte doorvoert, maar het verschil met de natuursteentegels ernaast voel je wel.
Kan wel zijn dat de egalisatielaag daar nog mee te maken heeft.
Met kouzenvoeten zeker?
Vakman pur sang
pi_208291290
Sssssss
Vakman pur sang
  woensdag 8 maart 2023 @ 17:56:29 #178
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208291305
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Met kouzenvoeten zeker?
Nee, ik heb het over blote voeten.

Het is in de woonkamer nooit koud aan blote voeten, maar in de keuken en badkamers wel warm aan blote voeten.
Marmoleum soms warm aan blote voeten.
Meestal is de betreffende ruimte gewoon op een fijne temperatuur zonder dat je dat aan de vloer voelt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 8 maart 2023 @ 17:57:38 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208291316
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:58 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dat ligt dan aan de vloerverwarming denk ik, bij ons wordt plak pvc op de slaapkamers net zo warm als tegels op de bg.
(Cv ketel met 40/50 gr aanvoer).
Die aanvoer ligt bij ons veel lager en zit rond de 30 graden, dus dat heeft ook effect.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208291334
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Gewoon ff nieuw keteltje a 1500 en je geldt steken in vloerisolatie en hoogwaardig glas evt met geïsoleerde kozijnen
Zelfstandige naamwoorden hoef je niet te vervoegen ;)

Maar op zich er niet mee oneens om eerst de woning aan te pakken, het afgiftesysteem en dan pas naar een warmtepomp te kijken. Met een nieuwe ketel geef je jezelf daar weer ~15 jaar de tijd voor om rustig te sparen en af en toe wat aan te pakken.

Voordeel van de verbeteringen is dat je gasverbruik ook zakt.

Heb je het geld er nu voor (of ga je voor een energiebespaarlening) dan kan je natuurlijk ook er voor kiezen om alles in 1 jaar te doen.
pi_208291432
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat wil je er aan instellen dan?

Het is prima als je meent iets beter te weten maar dan mag je dat ook onderbouwen.
Hier is niemand mee geholpen, behalve je ego.
de temperatuur van je vloerverwarming. Die is in te stellen. Als je die te koud vindt dan doe je die wat hoger
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208291485
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, ik heb het over blote voeten.

Het is in de woonkamer nooit koud aan blote voeten, maar in de keuken en badkamers wel warm aan blote voeten.
Marmoleum soms warm aan blote voeten.
Meestal is de betreffende ruimte gewoon op een fijne temperatuur zonder dat je dat aan de vloer voelt.
Aaah daar heb je het, dat komt omdat verschillende materialen beter of slechter warmte geleiden.
Steen geleidt heel goed. Vergelijk het met vloeren van 10C op blote voeten voelt de stenen vloer steen(huehue)koud en het pvc een stuk aangenamer terwijl ze dezelfde oppervlakte temperatuur hebben. Tapijt nog beter.
Maar tapijt is weer een slechte warmtedoorlaat voor vloerverwarming.
Vakman pur sang
pi_208291507
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zelfstandige naamwoorden hoef je niet te vervoegen ;)

Maar op zich er niet mee oneens om eerst de woning aan te pakken, het afgiftesysteem en dan pas naar een warmtepomp te kijken. Met een nieuwe ketel geef je jezelf daar weer ~15 jaar de tijd voor om rustig te sparen en af en toe wat aan te pakken.

Voordeel van de verbeteringen is dat je gasverbruik ook zakt.

Heb je het geld er nu voor (of ga je voor een energiebespaarlening) dan kan je natuurlijk ook er voor kiezen om alles in 1 jaar te doen.
Je geldt :') dom zie ik nu pas
Vakman pur sang
  woensdag 8 maart 2023 @ 18:22:52 #184
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_208291581
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zelfstandige naamwoorden hoef je niet te vervoegen ;)

Maar op zich er niet mee oneens om eerst de woning aan te pakken, het afgiftesysteem en dan pas naar een warmtepomp te kijken. Met een nieuwe ketel geef je jezelf daar weer ~15 jaar de tijd voor om rustig te sparen en af en toe wat aan te pakken.

Voordeel van de verbeteringen is dat je gasverbruik ook zakt.

Heb je het geld er nu voor (of ga je voor een energiebespaarlening) dan kan je natuurlijk ook er voor kiezen om alles in 1 jaar te doen.
Lening zie ik zelf niet zo zitten voor feitelijk alleen het glas (en een eventuele WP), en we hebben al flinke uitgaven gedaan dit jaar dus na het dak en de vloer is het wel ff goed. Eerst maar eens kijken wat dat doet met gasverbruik en nog wat andere zaken aanpakken (kierdichting en ventilatie).

Dank voor de input iedereen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_208291586
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En mijzelf natuurlijk, want ik merk nu dat ook mijn oven etc. er aan hangen :) Het is een extensia Ai8 duo

Waarbij ik op dit moment op een 25a aansluiting 32A trek
Dit is de aansluiting in jouw unit.


Goh wat slecht weer :')
Je kent toch wel die bovengrondse kabeltjes buitenaf in Frankrijk en België?
Daar zijn bijna alle huizen met 1 fase aangesloten. Daarom maken ze voor de Europese markt al die element aansluitingen ook maar 1 fase op 32A :')
Bezopen gewoon.

Je kunt hem wel op 2 fasen en 2 nullen laten aansluiten (2x 16A groep) dat scheelt al iets.
Vakman pur sang
pi_208291641
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dit is de aansluiting in jouw unit.
[ afbeelding ]

Goh wat slecht weer :')
Je kent toch wel die bovengrondse kabeltjes buitenaf in Frankrijk en België?
Daar zijn bijna alle huizen met 1 fase aangesloten. Daarom maken ze voor de Europese markt al die element aansluitingen ook maar 1 fase op 32A :')
Bezopen gewoon.

Je kunt hem wel op 2 fasen en 2 nullen laten aansluiten (2x 16A groep) dat scheelt al iets.
Hij zit op 2x 16A groep. Maar die zitten op dezelfde fase.
:P
pi_208291655
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de temperatuur van je vloerverwarming. Die is in te stellen. Als je die te koud vindt dan doe je die wat hoger
Eh? Hoe dan? Dat kon ik wel met gas, maar met warmtepomp gaat dat niet hoor.
Je kan de verwarming hoger zetten, maar daar wordt de vloerverwarming niet warmer van.
pi_208291681
quote:
5s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:30 schreef hangtime het volgende:

[..]
Eh? Hoe dan? Dat kon ik wel met gas, maar met warmtepomp gaat dat niet hoor.
Je kan de verwarming hoger zetten, maar daar wordt de vloerverwarming niet warmer van.
oh, ik kan dat wel...
ik kan de stooklijn aanpassen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208291768
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
oh, ik kan dat wel...
ik kan de stooklijn aanpassen.
Waar dan? Hoe dan?
pi_208291801
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:39 schreef hangtime het volgende:

[..]
Waar dan? Hoe dan?
dat staat als het goed is in de handleiding van de warmtepomp indien deze een weersafhankelijke regeling heeft. Ik ken alleen maar warmtepompen met zo'n regeling, maar ik ken niet alle warmtepompen die beschikbaar zijn.
Ik kan die bij mij instellen in het service menu onder verwarmen en stooklijn instellen.

Je kan deze niet onbeperkt verhogen, want anders wordt het heel erg warm, maar als bv 19 graden niet warm genoeg is bij een buitentemperatuur dan verhoog je het startpunt een paar graden en dan wordt de vloerverwarming 20 of 21 graden bij die buitentemperatuur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208291934
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat staat als het goed is in de handleiding van de warmtepomp indien deze een weersafhankelijke regeling heeft. Ik ken alleen maar warmtepompen met zo'n regeling, maar ik ken niet alle warmtepompen die beschikbaar zijn.
Ik kan die bij mij instellen in het service menu onder verwarmen en stooklijn instellen.

Je kan deze niet onbeperkt verhogen, want anders wordt het heel erg warm, maar als bv 19 graden niet warm genoeg is bij een buitentemperatuur dan verhoog je het startpunt een paar graden en dan wordt de vloerverwarming 20 of 21 graden bij die buitentemperatuur.
Vaag verhaal.
Welke warmtepomp heb jij?

Alle warmtepompen die ik ken, staat de vloerverwarming standaard op 35 graden, niet aan te passen.
pi_208291943
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:52 schreef hangtime het volgende:

[..]
Vaag verhaal.
Welke warmtepomp heb jij?

Alle warmtepompen die ik ken, staat de vloerverwarming standaard op 35 graden, niet aan te passen.
nefit.

Bij mij staat de verdeler ook op 35 graden (die ik ook kan instellen), maar als de aanvoer lager is (wat vaak zo is bij een warmtepomp) dan wordt de vloerverwarming geen 35 graden :Y
35 wordt bij mij gehaald als het goed vriest buiten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208291987
wat de maximale temperatuur is van je vloerverwarming hangt af van het type vloerverwarming en hoe die gelegd is. Uit een tabel kan je dan de aanvoertemperatuur uitlezen waar je de verdeler op moet instellen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208291992
N
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hij zit op 2x 16A groep. Maar die zitten op dezelfde fase.
:P
Nou dan is het helemaal makkelijk, 2 draadjes loshalen en die op een groep op fase 3 zetten (zonder spanning) kun je zo zelf doen. ;)
Vakman pur sang
pi_208292109
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:52 schreef hangtime het volgende:

[..]
Vaag verhaal.
Welke warmtepomp heb jij?

Alle warmtepompen die ik ken, staat de vloerverwarming standaard op 35 graden, niet aan te passen.
Dan ken je maar héél weinig warmtepompen.

Het is vrij standaard om met een buitentemperatuur-afhankelijke stooklijn te werken. Met eventueel correctie op basis van de kamerthermostaat. Warmt de kamer te veel op doordat de zon door de ramen schijnt, gaat de stooklijn iets omlaag ten opzichte van wat volgens de stooklijn bij de actuele buitentemperatuur nodig is.


De aanvoertemperatuur of stooklijn verhogen zal er wel voor zorgen dst je vloer warmer wordt. Maar tegelijkertijd ook dat je kamertemperatuur (veel) hoger wordt. En dat is ook niet wenselijk.

Bij een goed geïsoleerd huis wordt de vloerverwarming in combinatie met gematigde buitentemperaturen gewoon niet "warm", maar "lauw". Een vloer die warmer is dan 30 graden is het grootste deel van het stookseizoen niet nodig.
pi_208292238
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:
N
[..]
Nou dan is het helemaal makkelijk, 2 draadjes loshalen en die op een groep op fase 3 zetten (zonder spanning) kun je zo zelf doen. ;)
Zonder spanning? Wat flauw! Maar inderdaad, gaat snel opgelost worden.
pi_208292742
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 19:07 schreef Ivo1985 het volgende:
De aanvoertemperatuur of stooklijn verhogen zal er wel voor zorgen dst je vloer warmer wordt. Maar tegelijkertijd ook dat je kamertemperatuur (veel) hoger wordt. En dat is ook niet wenselijk.
dat hoeft niet zo te zijn.
Een warmtepomp vraagt wat experimenten omdat elk huis anders is. Bij mij heeft het 2 jaar geduurd en nog steeds verhoog en verlaag ik de stooklijn 1 tot 2 keer per jaar met 1-2 graden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:26:29 #198
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208293471
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:
N
[..]
Nou dan is het helemaal makkelijk, 2 draadjes loshalen en die op een groep op fase 3 zetten (zonder spanning) kun je zo zelf doen. ;)
2 groepen uit 2 fases in een buis?
Volgens mij is dat niet de bedoeling.
Tot nooit .......
pi_208294118
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
2 groepen uit 2 fases in een buis?
Volgens mij is dat niet de bedoeling.
Wie zegt dat de reaguurder die in een buis heeft?

Tevens mag het wel bij een kookgroep mits de groep in 1 handeling spanningsloos te maken is.
En bij een kabel ook.
Vakman pur sang
pi_208294153
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 19:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat hoeft niet zo te zijn.
Een warmtepomp vraagt wat experimenten omdat elk huis anders is. Bij mij heeft het 2 jaar geduurd en nog steeds verhoog en verlaag ik de stooklijn 1 tot 2 keer per jaar met 1-2 graden.
Die van is met regeltechniek en een weerkoppeling gekoppeld aan de maanstand, +2K bij volle en -2K bij halve maan.
Vakman pur sang
pi_208295149
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:49 schreef Leandra het volgende:
Het is wel humor: Warmtepompgebruikers die blij zijn dat ze van het gas af zijn en tevreden zijn met het verbruik van de warmtepomp en het comfort dat hun verwarming levert, en dan iemand die geen warmtepomp heeft, niet eens met realistische cijfers over het verbruik (en daarmee dus de kosten ten opzichte van een CV) komt en die ons dan gaat vertellen dat we vooral niet blij moeten zijn dat we van het gas af zijn.

Zelfs als mijn energierekening niet meer negatief is, is hij nog steeds lager dan die van mensen met een CV en gasaansluiting.
Leer aub eens verder te kijken dan je neus lang is. Jullie blijven maar kijken naar de korte termijn cijfertjes en niet over het volledige afschrijvings termijn van de WP. Jullie cherrypicken de "onjuiste informatie" zonder de diepte in te gaan en slaan de talloze andere punten van kritiek maar even lekker makkelijk in de hoek. Jammer dat realitisch tegenwoordig als een negatief iets wordt beschouwd. En nog het lef hebben om beledigdend te reageren ook.

Zodra een WP rendabel is, spring ik ook in. Waarom niet!
Ik heb echter 3 verschillende WP leveranciers over de vloer gehad en geen kon het plaatje positief krijgen voor mij en zij kwamen met sterkere argumenten dan het gebrabbel wat ik hier tot dusver gelezen heb.
  woensdag 8 maart 2023 @ 22:08:06 #202
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208295255
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:00 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Leer aub eens verder te kijken dan je neus lang is. Jullie blijven maar kijken naar de korte termijn cijfertjes en niet over het volledige afschrijvings termijn van de WP. Jullie cherrypicken de "onjuiste informatie" zonder de diepte in te gaan en slaan de talloze andere punten van kritiek maar even lekker makkelijk in de hoek. Jammer dat realitisch tegenwoordig als een negatief iets wordt beschouwd. En nog het lef hebben om beledigdend te reageren ook.

Zodra een WP rendabel is, spring ik ook in. Waarom niet!
Ik heb echter 3 verschillende WP leveranciers over de vloer gehad en geen kon het plaatje positief krijgen voor mij en zij kwamen met sterkere argumenten dan het gebrabbel wat ik hier tot dusver gelezen heb.
Is een WP dan zoveel duurder dan een CV qua afschrijving? En je bespaard bijvoorbeeld ook de kosten van je gasaansluitingen, die kan als je electrisch kookt er uit. Scheelt ook weer een bepaald bedrag.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208295261
Niet meer op reageren, gewoon een TR zetten.

Ik heb een warmtepomp omdat ik het draaien van de 2 fans zo'n mooi gezicht vind.
Dat plezier laat ik me door niemand afnemen.

Dat het een hoop geld bespaart en de helft aan energie verbruikt en CO2 uitstoot is bijzaak voor me.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 22:08:51 #204
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208295272
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Niet meer op reageren, gewoon een TR zetten.
Net gedaan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208295387
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Niet meer op reageren, gewoon een TR zetten.

Ik heb een warmtepomp omdat ik het draaien van de 2 fans zo'n mooi gezicht vind.
Dat plezier laat ik me door niemand afnemen.

Dat het een hoop geld bespaart en de helft aan energie verbruikt en CO2 uitstoot is bijzaak voor me.
Waarom? Omdat je het niet eens bent?
De user geeft alleen aan, maar vrij bot, dat hij geen sluitende begroting kan maken waarin de warmtepomp op den duur goedkoper is.
Vakman pur sang
pi_208295418
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:00 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Leer aub eens verder te kijken dan je neus lang is. Jullie blijven maar kijken naar de korte termijn cijfertjes en niet over het volledige afschrijvings termijn van de WP. Jullie cherrypicken de "onjuiste informatie" zonder de diepte in te gaan en slaan de talloze andere punten van kritiek maar even lekker makkelijk in de hoek. Jammer dat realitisch tegenwoordig als een negatief iets wordt beschouwd. En nog het lef hebben om beledigdend te reageren ook.

Zodra een WP rendabel is, spring ik ook in. Waarom niet!
Ik heb echter 3 verschillende WP leveranciers over de vloer gehad en geen kon het plaatje positief krijgen voor mij en zij kwamen met sterkere argumenten dan het gebrabbel wat ik hier tot dusver gelezen heb.
Je hebt best wel een punt met die afschrijving. Een vaak vergeten post.
Hoe heb je je cijfers opgebouwd? Het is voor een deel in de toekomst kijken en voorspellende getallen invullen.
Of eea rendabel is is sterk afhankelijk van de verhouding in gas/elektra prijs.
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 22:26:38 #207
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208295467
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Net gedaan.
Als we gewoon eens normaal met elkaar konden reageren op elkaar in dit topic.
Dan waren allerlei onnodig beledigende reacties op elkaar helemaal niet nodig.

Advies aan iedereen; doe gewoon eens lief.
En we hoeven het natuurlijk niet altijd met elkaar eens te zijn, soms is dat ook gewoon niet mogelijk ^O^

Maar dan nog. Doe eens lief :Y
pi_208295502
Ik heb het heel eenvoudig berekend toen.
De energiebespaarlening was toen nog 0 of 0,5% rente.
Mijn verbruikskosten waren toen ¤280 pm
De investering in ebl kwam op 10jr ¤120,-
WP+isoleren+PV panelen (nou kreeg ik veel voor inkoopsprijs)
Dan krijg je nog ¤4000,- subsidie netto in de hand

Dus vanaf toen betaalde ik ¤120,- pm (2018)
+ ¤0 energiekosten (tot 2028)
Van 2028 tot 2033 allen nog ¤0 of salderen (onzeker)
Dus bespaar ik maandelijks 160,- (zou nu veeeel meer zijn door hogere gasprijs)
Dat is tot 2026 ¤15.360,-

Waarvan ik idd ¤55 pm zou moeten opzij leggen voor de afschrijving vd WP.
Maar ik krijg de WP toch gratis omdat ik veel handel heb daarin :P

[ Bericht 5% gewijzigd door Lospedrosa op 08-03-2023 22:39:51 ]
Vakman pur sang
pi_208295543
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Is een WP dan zoveel duurder dan een CV qua afschrijving? En je bespaard bijvoorbeeld ook de kosten van je gasaansluitingen, die kan als je electrisch kookt er uit. Scheelt ook weer een bepaald bedrag.
Het opzeggen van een overbodig gascontract scheelt ook niet een klein beetje, maar tussen de 250 en 300 euro per jaar. Iets meer dan 200 euro netbeheerkosten per jaar en de vaste kosten voor een contract bij een energieleverancier zijn ook al gauw 5 euro of meer per maand.

Op de levensduur van een installatie scheelt dat dan zomaar ¤3750,- of meer aan vaste kosten voor de gasaansluiting. Niet bepaald een kleinigheidje op de gehele levensduur.
pi_208295623
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb het heel eenvoudig berekend toen.
De energiebespaarlening was toen nog 0 of 0,5% rente.
Mijn verbruikskosten waren toen ¤280 pm
De investering in ebl kwam op 10jr ¤120,-
WP+isoleren+PV panelen (nou kreeg ik veel voor inkoopsprijs)
Dan krijg je nog ¤4000,- subsidie netto in de hand

Dus vanaf toen betaalde ik ¤120,- pm (2018)
+ ¤0 energiekosten (tot 2018)

Dus bespaar ik maandelijks 160,- (zou nu veeeel meer zijn door hogere gasprijs)
Waarvan ik idd ¤55 pm zou moeten opzij leggen voor de afschrijving vd WP.
Maar ik krijg de WP toch gratis omdat ik veel handel heb daarin :P
De afschrijvingskosten van je warmtepomp zitten toch al in je maandtarief van je energiebespaarlening? Want in dat maandbedrag zit je gehele aankoopprijs verwerkt, uitgesmeerd over XX maanden.

Onze warmtepomp heeft 8k gekost inclusief installtie. Hij kost dus 8k ineens en 0 aan afschrijving. Want door het aankoopbedrag in één keer te boeken schrijf je in één keer af naar een waarde van 0.
Of je gaat maandelijkse afschrijving berekenen op basis van verwachte levensduur. Dan boek je het aankoopbedrag niet als uitgave maar als investering. En is je maandelijkse afschrijving de boekhoudkundige 'uitgave'.

Dus ofwel heeft onze warmtepomp 8k gekost.
Ofwel kost hij ons 45 euro per maand. Maar niet en-en.
pi_208295646
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De afschrijvingskosten van je warmtepomp zitten toch al in je maandtarief van je energiebespaarlening? Want in dat maandbedrag zit je gehele aankoopprijs verwerkt, uitgesmeerd over XX maanden.

Onze warmtepomp heeft 8k gekost inclusief installtie. Hij kost dus 8k ineens en 0 aan afschrijving. Want door het aankoopbedrag in één keer te boeken schrijf je in één keer af naar een waarde van 0.
Of je gaat maandelijkse afschrijving berekenen op basis van verwachte levensduur. Dan boek je het aankoopbedrag niet als uitgave maar als investering. En is je maandelijkse afschrijving de boekhoudkundige 'uitgave'.

Dus ofwel heeft onze warmtepomp 8k gekost.
Ofwel kost hij ons 45 euro per maand. Maar niet en-en.
Nou ik zou nu geld opzij kunnen leggen voor de vervanging in 2028-2033 vast.
Om het plaatje wat negatiever te maken

Ik snap die opmerking wel van die B4 user die het ws niet zo breed heeft en niet kan sparen om zo ineens 8K stuk te slaan voor vervanging
Nu klotst het geld hier nog net niet tegen de plinten dus daar maak ik me niet zo druk om. :)

[ Bericht 11% gewijzigd door Lospedrosa op 08-03-2023 22:49:08 ]
Vakman pur sang
pi_208296880
Sinds 1 mrt een wp
De mitishutsi ecodan comfort 6kw
Vooralsnog een reductie op gasverbruik van 90%
Dit bespaart flink
Elektra verbruik is wel verdrievoudigd

Gas voorheen gemiddeld 10-12m3 nu 1 m3
Elektra voorheen 10-11kwh nu 33 kwh

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2023 05:08:47 ]
  donderdag 9 maart 2023 @ 07:24:47 #213
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208297159
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:39 schreef Ivo1985 het volgende:


Dus ofwel heeft onze warmtepomp 8k gekost.
Ofwel kost hij ons 45 euro per maand. Maar niet en-en.
Die 8k is al een stuk minder dan de 12k waar b4 mee rekende.
Het geeft al een heel ander sommetje.
8k is inclusief aanpassingen in je huis (leidingwerk), dat is eenmalig.

Mijn warmtepomp kost kaal 5k, (2k binnen en 3k buiten. Die plaatst een monteur nu in twee uur want het leidingwerk zit er al. Ik kijk er niet gek van op dat na 15 jaar alleen het buitendeel vervangen moet worden want binnen stelt het niks voor.
Tot nooit .......
pi_208300888
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het opzeggen van een overbodig gascontract scheelt ook niet een klein beetje, maar tussen de 250 en 300 euro per jaar. Iets meer dan 200 euro netbeheerkosten per jaar en de vaste kosten voor een contract bij een energieleverancier zijn ook al gauw 5 euro of meer per maand.

Op de levensduur van een installatie scheelt dat dan zomaar ¤3750,- of meer aan vaste kosten voor de gasaansluiting. Niet bepaald een kleinigheidje op de gehele levensduur.
Ik heb in 2021 230 euro aan vaste lasten betaald voor gas. Nu opgezegd. Verwarmen doe ik met een airco en dan nog een boilertje om te douchen , ik kan me niet voorstellen dat ik op dat spul die 230 per jaar moet afschrijven.

Sterker nog, samen met de panelen ziet het er naar uit dat ik het geheel in iets van 2,5, hooguit 3 jaar er al weer uit heb. Zo lang salderen nog bestaat is mijn energierekening onder nul. Daar heb ik dan ruim 4k voor betaald in totaal.
pi_208303744
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Niet meer op reageren, gewoon een TR zetten.

Ik heb een warmtepomp omdat ik het draaien van de 2 fans zo'n mooi gezicht vind.
Dat plezier laat ik me door niemand afnemen.

Dat het een hoop geld bespaart en de helft aan energie verbruikt en CO2 uitstoot is bijzaak voor me.
waarom eigenlijk? Ik vind het wel vermakelijk en het is niet de eerste keer dat ik voor dorpsgek wordt uitgemaakt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208303765
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 19:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
waarom eigenlijk? Ik vind het wel vermakelijk en het is niet de eerste keer dat ik voor dorpsgek wordt uitgemaakt.
Niet tegen een andere mening kunnen en er boos van worden. Een veel voorkomend fenomeen tegenwoordig
Vakman pur sang
pi_208303781
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 19:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Niet tegen een andere mening kunnen en er boos van worden. Een veel voorkomend fenomeen tegenwoordig
ik vind het altijd vermakelijk... maar goed, mensen moeten het zelf weten hoor. Hoe ze reageren is hun probleem of niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208310370
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:00 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Leer aub eens verder te kijken dan je neus lang is. Jullie blijven maar kijken naar de korte termijn cijfertjes en niet over het volledige afschrijvings termijn van de WP. Jullie cherrypicken de "onjuiste informatie" zonder de diepte in te gaan en slaan de talloze andere punten van kritiek maar even lekker makkelijk in de hoek. Jammer dat realitisch tegenwoordig als een negatief iets wordt beschouwd. En nog het lef hebben om beledigdend te reageren ook.

Zodra een WP rendabel is, spring ik ook in. Waarom niet!
Ik heb echter 3 verschillende WP leveranciers over de vloer gehad en geen kon het plaatje positief krijgen voor mij en zij kwamen met sterkere argumenten dan het gebrabbel wat ik hier tot dusver gelezen heb.
Wij hebben juist de volledige rekensom gemaakt om (als sceptici) een rationeel besluit te kunnen nemen. Onze woning had een soortgelijk gasverbruik per jaar (1600 m3 voor een vrijstaande woning uit de jaren '60) en ik kan je vertellen dat je rekensom niet klopt. Wij komen niet in de buurt van de 4500 kWh per jaar voor de warmtepomp en de aanschaf was veel goedkoper dan de 12k die je noemt (mede door de flinke subsidie). De rekenvoorbeelden van @TheFreshPrince zijn realistisch.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 10:03:02 #219
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208310406
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 19:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Niet tegen een andere mening kunnen en er boos van worden. Een veel voorkomend fenomeen tegenwoordig
Leuke stropop hoor, maar wel een beetje doorzichtig: uit de duim getrokken feitenvrije onzin en meningen kunnen wel iets met elkaar te maken hebben maar zijn absoluut niet hetzelfde.
Huilen dan.
pi_208310514
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 10:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Leuke stropop hoor, maar wel een beetje doorzichtig: uit de duim getrokken feitenvrije onzin en meningen kunnen wel iets met elkaar te maken hebben maar zijn absoluut niet hetzelfde.
Dan nog zijn mensen vrij om de grootste bullshit ooit te verkondigen op dit vlak. Ertegenin gaan met de waarheid maakt het leuker en daarom is dat juist vermakelijker.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 10:20:03 #221
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208310532
Dat ontken ik ook niet, maar mensen die niet op die bullshit zitten te wachten beschuldigen boos te worden om "andere meningen" slaat natuurlijk nergens op.
Huilen dan.
pi_208310550
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:59 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die van is met regeltechniek en een weerkoppeling gekoppeld aan de maanstand, +2K bij volle en -2K bij halve maan.
Haha
Samen met de herrie heb je gelijk de 2 grootste minpunten te pakken. Ik raad niemand in mijn omgeving ook een wp aan, anders kloppen ze bij mij aan als het te warm of te koud wordt ivm verkeerde instellingen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 10:23:31 #223
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208310574
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 09:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wij hebben juist de volledige rekensom gemaakt om (als sceptici) een rationeel besluit te kunnen nemen. Onze woning had een soortgelijk gasverbruik per jaar (1600 m3 voor een vrijstaande woning uit de jaren '60) en ik kan je vertellen dat je rekensom niet klopt.
Zolang mijn buren, met gelijkwaardige huizen al jaren tussen de 300 en 500 euro per maand betalen voor energie (heb het maar even niet over afgelopen jaar, ze hebben deze winter de kachel gewoon uit) ga ik het allemaal niet terugrekenen waar dat aan ligt.

5 jaar * 12 maanden * 400 euro.. ik kom op 24000 euro energie.

Zelf zit ik met warmtepomp, panelen op of rond de 0 per jaar. Het boeit mij niet dankzij welke voorziening ik dat voor elkaar heb gekregen.
Tot nooit .......
pi_208310969
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 10:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Haha
Samen met de herrie heb je gelijk de 2 grootste minpunten te pakken. Ik raad niemand in mijn omgeving ook een wp aan, anders kloppen ze bij mij aan als het te warm of te koud wordt ivm verkeerde instellingen.
Nou ik heb zelfs veel kennissen er een geleverd.
Maar onder de voorwaarde dat ik de eerste tijd zelf de instellingen deed, en hun liet meekijken. Door ze aan te sluiten op internet kun je afstandsbeheer doen.


Als je dat niet doet blijven ze prutsen en je bellen
Vakman pur sang
pi_208312144
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 10:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Haha
Samen met de herrie heb je gelijk de 2 grootste minpunten te pakken. Ik raad niemand in mijn omgeving ook een wp aan, anders kloppen ze bij mij aan als het te warm of te koud wordt ivm verkeerde instellingen.
Met een redelijke stooklijn en goede naregeling op basis van de kamerthermostaat is een warmtepomp redelijk fool-proof.

Is de temperatuur die de kamerthermostaat meet lager dan de gewenste temperatuur, gaat het systeem de aanvoertemperatuur wat verhogen ten opzichte van de stooklijn.
Is de kamertemperatuur juist te hoog, dan wordt de aanvoertemperatuur verlaagd tot onder de stooklijn.

Bij een grote invloed van de ruimtetemperatuur op de stooklijn zul je zo eigenlijk altijd een kamertemperatuur creëren die heel dichtbij de gewenste temperatuur ligt
pi_208312185
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 12:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Met een redelijke stooklijn en goede naregeling op basis van de kamerthermostaat is een warmtepomp redelijk fool-proof.

Is de temperatuur die de kamerthermostaat meet lager dan de gewenste temperatuur, gaat het systeem de aanvoertemperatuur wat verhogen ten opzichte van de stooklijn.
Is de kamertemperatuur juist te hoog, dan wordt de aanvoertemperatuur verlaagd tot onder de stooklijn.

Bij een grote invloed van de ruimtetemperatuur op de stooklijn zul je zo eigenlijk altijd een kamertemperatuur creëren die heel dichtbij de gewenste temperatuur ligt
Klopt zo werkt het met de juiste instellingen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208313972
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 10:23 schreef Speekselklier het volgende:
5 jaar * 12 maanden * 400 euro.. ik kom op 24000 euro energie.

Zelf zit ik met warmtepomp, panelen op of rond de 0 per jaar. Het boeit mij niet dankzij welke voorziening ik dat voor elkaar heb gekregen.
En wat heb je betaald voor de wp en de panelen? Is het al uit binnen die vijf jaar?
  vrijdag 10 maart 2023 @ 15:52:17 #228
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208314107
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 15:42 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En wat heb je betaald voor de wp en de panelen? Is het al uit binnen die vijf jaar?
Heb het nooit uitgerekend, maar zeker geen 24k, dat weet ik wel.
Bij 15k stopt het wel en het heeft nog even.
Tot nooit .......
pi_208315132
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 15:52 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Heb het nooit uitgerekend, maar zeker geen 24k, dat weet ik wel.
Bij 15k stopt het wel en het heeft nog even.
Mijn voorbeeld; heel grofweg hoor, 8.500,- aan zonnepanelen en warmtepomp. Op mijn vaste contract vorig jaar scheelde dat 1500,- ten aanzien van traditioneel een CV ketel en geen zonnepanelen. Ik denk met de huidige prijzen ongeveer 2500 per jaar. Best behoorlijk, prima investering!

En dat in een jaren 30 woning zonder vloerverwarming (wel een hybride pomp ovrigens).
pi_208315513
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 12:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Met een redelijke stooklijn en goede naregeling op basis van de kamerthermostaat is een warmtepomp redelijk fool-proof.

Is de temperatuur die de kamerthermostaat meet lager dan de gewenste temperatuur, gaat het systeem de aanvoertemperatuur wat verhogen ten opzichte van de stooklijn.
Is de kamertemperatuur juist te hoog, dan wordt de aanvoertemperatuur verlaagd tot onder de stooklijn.

Bij een grote invloed van de ruimtetemperatuur op de stooklijn zul je zo eigenlijk altijd een kamertemperatuur creëren die heel dichtbij de gewenste temperatuur ligt
Ja dan heb je nog het schema warm water, wanneer de boiler opstoken. De Max gem buitentemperatuur voor cv vrijgave. Dat soort dingen.
Vakman pur sang
pi_208315743
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 17:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dan heb je nog het schema warm water, wanneer de boiler opstoken. De Max gem buitentemperatuur voor cv vrijgave. Dat soort dingen.
en net te vergeten de warmtecapaciteit van je huis... ga je dit meenemen in de demping en fase verschuiving van je cv water temperatuur? Ik heb dit een keer niet gedaan en toen werd het smering heet. Toen heb ik het een keer teveel gedaan en werd het ijskoud.

En als je gaat koelen, welke temperatuur hou je aan ivm condensatie? Ik koel niet meer want mijn vloer en radiatoren worden kletsnat dan en de leidingen gaan roesten. Ik krijg dan ook naakslakken in huis omdat het lekker vochtig is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208316194
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 17:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
en net te vergeten de warmtecapaciteit van je huis... ga je dit meenemen in de demping en fase verschuiving van je cv water temperatuur? Ik heb dit een keer niet gedaan en toen werd het smering heet. Toen heb ik het een keer teveel gedaan en werd het ijskoud.

En als je gaat koelen, welke temperatuur hou je aan ivm condensatie? Ik koel niet meer want mijn vloer en radiatoren worden kletsnat dan en de leidingen gaan roesten. Ik krijg dan ook naakslakken in huis omdat het lekker vochtig is.
Meeste units hebben een condensatie regelaar als accessoire of ingebouwd, dan meer deze nattebol temperatuur en gaat daar net boven zitten.
Maar ik koel er ook niet mee, daarvoor heb ik L/L
Vakman pur sang
pi_208316200
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 18:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Meeste units hebben een condensatie regelaar als accessoire of ingebouwd, dan meer deze nattebol temperatuur en gaat daar net boven zitten.
Maar ik koel er ook niet mee, daarvoor heb ik L/L
klopt, die zit bij de binnenunit. Maar ja, het huis is groter dan alleen die ruimte en de luchtvochtigheid is ook niet overal gelijk.
Een luchtvochtigheidsmeter is ook notior onbetrouwbaar. Ik ken er geen die een nauwkeurige meting kan uitvoeren, ook profesionele meters zitten er echt vaak naast.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208325704
quote:
. De man achter de roemruchte Wubaro-ketel moet 3 jaar de cel in voor oplichting. Hij is gisteren door de rechtbank veroordeeld. Tegen de 52-jarige man uit Assen was 5 jaar geëist. Zijn compagnon, een 54-jarige man uit Roden krijgt een taakstraf van 240 uur en een half jaar voorwaardelijke celstraf voor het medeplegen van oplichting en valsheid in geschrifte.

De twee Drentenaren wisten bijna een miljoen euro krediet los te peuteren bij de Rabobank met een Chinese warmtepomp die ze via Alibaba hebben gekocht. Volgens de rechtbank ging de hoofdverdachte daarbij geraffineerd te werk. Hij wist met steun van zakenmensen een krediet van 987.000 euro te verkrijgen. Dit krediet moet de Wubaro-oprichter terug betalen van de rechtbank.

De zaak rond de Wubaro-ketel is een van de meest opzienbarende oplichtingszaken in de installatiebranche.

Het vonnis is hier te lezen.

Ketelvervanger

Het bedrijf van de twee verdachten presenteert in 2019 een ‘unieke gasloze cv-ketel’, die in één dag geïnstalleerd kan worden en tot 80 graden temperatuur kan bereiken. Wubaro claimde een eigen regeling te hebben uitgevonden waarmee hoge rendementen kunnen worden gehaald. De unieke cv-ketel blijkt in werkelijkheid een Chinese warmtepomp te zijn, die de beloftes allerminst na kan komen. De introductie leidde al tot veel scepsis in de markt. Het toestel had een slecht rendement en maakte een hoop lawaai. Het krediet van de Rabobank verdween naar privé-rekeningen.

Ontmaskering: bedrijf failliet

In 2020 valt Wubaro door de mand: de Rabobank ontmaskert het bedrijf bij een nieuwe kredietaanvraag van 20 miljoen euro. Bij het onderzoek van de bank blijkt dat CE-verklaringen vervalst zijn. De Rabobank doet aangifte, waarop het bedrijf in november 2020 door de rechtbank failliet wordt verklaard.
Gewoon 3 jaar de bak in. :D
Vakman pur sang
pi_208414864
Nou. Deze week het hele huis rond de 20 graden. Vanaf maandag middernacht tot nu een energierekening van -0.59 cent

Best lekker.
pi_208426328
Heeft mijn installateur schijnbaar legionella stand uit gezet en een sww programma om 00:00.

Laten we daar maar even verandering in brengen
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 20:58:48 #237
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208523165
Net telefoontje gekregen dat mijn nieuwe warmtepomp binnen is. Die wordt als het goed is 6 april geplaatst. *O*
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 24 maart 2023 @ 21:10:38 #238
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_208523512
Deze week hier ook de warmtepomp geplaatst en in gebruik genomen. Ook net vorige week vloerverwarming gekregen.

Het is een Vaillant aroTHERM monobloc in hybride opstelling. Ben benieuwd wat de meter gaat doen...
heitieh
pi_208525484
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 20:58 schreef CoolGuy het volgende:
Net telefoontje gekregen dat mijn nieuwe warmtepomp binnen is. Die wordt als het goed is 6 april geplaatst. *O*
Waarom moest je oude ook alweer weg?

quote:
99s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:10 schreef Joooo-pi het volgende:
Deze week hier ook de warmtepomp geplaatst en in gebruik genomen. Ook net vorige week vloerverwarming gekregen.

Het is een Vaillant aroTHERM monobloc in hybride opstelling. Ben benieuwd wat de meter gaat doen...
Met dit weer gok ik gas op 0
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 23:16:48 #240
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208525763
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 22:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waarom moest je oude ook alweer weg?
[..]
Met dit weer gok ik gas op 0
Hij moet niet weg. Hij werkt volledig maar de economische levensduur is bereikt en toen heb ik een nieuwe besteld omdat ik dacht als ie kapot gaat en ik moet dan een nieuwe moet ik een half jaar wachten en dus een half jaar geen verwarming en warm water. Dus nieuwe besteld zo'n 5 maanden geleden ofzo.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208526474
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 13:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Gewoon 3 jaar de bak in. :D
Mogen ze hiermee ook wel doen, 7000¤ voor een opgevoerde doorstroomverwarmer.

https://ineendagvanhetgas(...)wEAAYASAAEgKH9PD_BwE
.
pi_208527944
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 00:49 schreef Fer het volgende:

[..]
Mogen ze hiermee ook wel doen, 7000¤ voor een opgevoerde doorstroomverwarmer.

https://ineendagvanhetgas(...)wEAAYASAAEgKH9PD_BwE
COP1 toestellen mogen niet meer verkocht worden dacht ik. Of dat is nieuwe regelgeving die ontwikkeld wordt, dat kan ook. In elk geval worden zulke toestellen binnen nu en een paar jaar verboden vanwege de onzuinigheid. Het rendement moet dan geloof ik minimaal 130% zijn.
pi_208527969
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:21 schreef ArnosL het volgende:

[..]
COP1 toestellen mogen niet meer verkocht worden dacht ik. Of dat is nieuwe regelgeving die ontwikkeld wordt, dat kan ook. In elk geval worden zulke toestellen binnen nu en een paar jaar verboden vanwege de onzuinigheid. Het rendement moet dan geloof ik minimaal 130% zijn.
Vlg mij is dat b2b alleen.

In Nl mag alles verkocht worden wat niet werkt. Kijk maar naar tellsell. Of naar die man die ¤400 vraagt voor een magneetje aan de leiding.
Vakman pur sang
pi_208528652
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:21 schreef ArnosL het volgende:

[..]
COP1 toestellen mogen niet meer verkocht worden dacht ik. Of dat is nieuwe regelgeving die ontwikkeld wordt, dat kan ook. In elk geval worden zulke toestellen binnen nu en een paar jaar verboden vanwege de onzuinigheid. Het rendement moet dan geloof ik minimaal 130% zijn.
dat lijkt mij sterk dat elektrische kacheltjes verboden gaan worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208528661
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 00:49 schreef Fer het volgende:

[..]
Mogen ze hiermee ook wel doen, 7000¤ voor een opgevoerde doorstroomverwarmer.

https://ineendagvanhetgas(...)wEAAYASAAEgKH9PD_BwE
Ik kan op zich alles wel volgen, maar ik ben benieuwd naar de rekenmethode van de verbruikskosten hiervan tov een cv ketel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208528700
De buren op het andere hoekje bij m'n moeder hebben in 2019 een stuk of 10 zonnepanelen (~325Wp) laten leggen en hebben een eCV laten plaatsen. Ik weet dat die woningen met HR++ glas zo'n 1.100m3 aardgas per jaar wegstoken. Zij hebben boven nog enkel glas en beneden thermopane.

Dus reken maar dat ze per jaar 8.000 tot 10.000kWh kwijt zijn aan verwarming en slechts 3.250kWh opbrengst uit de panelen.

M'n moeder (zelfde woning maar dan gespiegeld) heeft de hele winter met airco verwarmd en die is oktober tot en met half maart met 1.700kWh stroom en 122m3 aardgas doorgekomen. De zonnepanelen (10 op noord, 10 op zuid, 365Wp) liggen er sinds gisteren een jaar en hebben 6.800kWh aan stroom opgebracht. In oktober komt de warmtepomp als het goed is.
pi_208528717
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik kan op zich alles wel volgen, maar ik ben benieuwd naar de rekenmethode van de verbruikskosten hiervan tov een cv ketel.
Lijkt me niet zo moeilijk.

Ruwweg: jaarlijks gasverbruik in m3 x 8 = hoeveelheid kWh stroom per jaar.
Als de CV-ketel goed was ingeregeld, dan zelfs keer 8,5 of 9.
pi_208528745
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Lijkt me niet zo moeilijk.

Ruwweg: jaarlijks gasverbruik in m3 x 8 = hoeveelheid kWh stroom per jaar.
Als de CV-ketel goed was ingeregeld, dan zelfs keer 8,5 of 9.
er wordt veel meer meegenomen als ik de grafiek zie. Daarnaast wordt nergens de tarieven genoemd waarmee gerekend wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208528760
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
De buren op het andere hoekje bij m'n moeder hebben in 2019 een stuk of 10 zonnepanelen (~325Wp) laten leggen en hebben een eCV laten plaatsen. Ik weet dat die woningen met HR++ glas zo'n 1.100m3 aardgas per jaar wegstoken. Zij hebben boven nog enkel glas en beneden thermopane.

Dus reken maar dat ze per jaar 8.000 tot 10.000kWh kwijt zijn aan verwarming en slechts 3.250kWh opbrengst uit de panelen.

M'n moeder (zelfde woning maar dan gespiegeld) heeft de hele winter met airco verwarmd en die is oktober tot en met half maart met 1.700kWh stroom en 122m3 aardgas doorgekomen. De zonnepanelen (10 op noord, 10 op zuid, 365Wp) liggen er sinds gisteren een jaar en hebben 6.800kWh aan stroom opgebracht. In oktober komt de warmtepomp als het goed is.
8.000 tot 10.000 kwh per jaar lijkt me wat weinig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208528763
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
er wordt veel meer meegenomen als ik de grafiek zie. Daarnaast wordt nergens de tarieven genoemd waarmee gerekend wordt.
Ze rekenen ook 500kWh stroom voor een oude CV-ketel. Maar als je de CV-ketel vervangt door een nieuwe dan is dat uiteraard lager, dus dat is geen voordeel voor die eCV die ook een pomp en elektronica heeft.
pi_208528787
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
8.000 tot 10.000 kwh per jaar lijkt me wat weinig.
Waarom?

Als ze nu 1.250m3 aardgas per jaar wegstoken dan heb je het over 1.250 x 8kWh aan energie.
Als je dat COP=1 vervangt door een veredelde waterkoker, dan zit je op zo'n 10.000kWh aan stroom.
Het jaar daarop schrik je van de rekening en ga je wat meer in de kou zitten, dus 8.000kWh per jaar.
pi_208528789
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ze rekenen ook 500kWh stroom voor een oude CV-ketel. Maar als je de CV-ketel vervangt door een nieuwe dan is dat uiteraard lager, dus dat is geen voordeel voor die eCV die ook een pomp en elektronica heeft.
gezien het verhaaltje ernaast rekenen ze volgens mij ook met een lager rendement ivm slijtage.

Dan nog is het verschil voor mij nog onverklaarbaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208528807
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom?

Als ze nu 1.250m3 aardgas per jaar wegstoken dan heb je het over 1.250 x 8kWh aan energie.
Als je dat COP=1 vervangt door een veredelde waterkoker, dan zit je op zo'n 10.000kWh aan stroom.
Het jaar daarop schrik je van de rekening en ga je wat meer in de kou zitten, dus 8.000kWh per jaar.
elk jaar is anders en het verbruik verschilt per jaar. Met een nieuw systeem waarbij men denkt dat het goedkoper is wil men weleens de verwarming wat hoger zetten, omdat het toch goedkoper is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208528831
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
gezien het verhaaltje ernaast rekenen ze volgens mij ook met een lager rendement ivm slijtage.
Mijn ervaring met m'n vorige CV-ketels is dat ik jaarlijks ongeveer hetzelfde verbruik had, afhankelijk van hoe de winter verliep. Gevoelsmatig heeft dat niet zoveel invloed.

Ik heb ook alle verbruikscijfers van 2009 t/m halverwege 2018 van m'n oude Benraad 24C nog ergens in Excel staan en daar zie ik dat patroon niet in terug. Ben wel rond 2011 me gaan verdiepen in CV-tuning dus toen is het verbruik nog wat gedaald.
pi_208528843
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
elk jaar is anders en het verbruik verschilt per jaar. Met een nieuw systeem waarbij men denkt dat het goedkoper is wil men weleens de verwarming wat hoger zetten, omdat het toch goedkoper is.
Dat kan, ik ben geen gedragsdeskundige.
Maar energetisch zou je bij gelijke omstandigheden ongeveer m3 x 8 kunnen doen om het verbruik van een eCV te voorspellen.
pi_208528847
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn ervaring met m'n vorige CV-ketels is dat ik jaarlijks ongeveer hetzelfde verbruik had, afhankelijk van hoe de winter verliep. Gevoelsmatig heeft dat niet zoveel invloed.

Ik heb ook alle verbruikscijfers van 2009 t/m halverwege 2018 van m'n oude Benraad 24C nog ergens in Excel staan en daar zie ik dat patroon niet in terug. Ben wel rond 2011 me gaan verdiepen in CV-tuning dus toen is het verbruik nog wat gedaald.
oh sorry, het gaat mij niet om een realistische situatie maar hoe zij rekenen. Daar ben ik benieuwd naar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208528860
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik kan op zich alles wel volgen, maar ik ben benieuwd naar de rekenmethode van de verbruikskosten hiervan tov een cv ketel.
Ja zijn ze natuurlijk niet open over, maar gok dat ze minder dan 0,50¤/kWh nemen en meer dan 2¤/m3 nemen.

Verder denk dat ze gokken op mensen met heel veel zonnepanelen, eeuwige saldering en schermen ze met 1000¤ per jaar lagere vaste kosten op onderhoud/afschrijving tegenover full electric WP.
.
pi_208528885
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:38 schreef Fer het volgende:

[..]
Ja zijn ze natuurlijk niet open over, maar gok dat ze minder dan 0,50¤/kWh nemen en meer dan 2¤/m3 nemen.

Verder denk dat ze gokken op mensen met heel veel zonnepanelen, eeuwige saldering en schermen ze met 1000¤ per jaar lagere vaste kosten op onderhoud/afschrijving tegenover full electric WP.
ah, de opbrengst van zonnepanelen ervan aftrekken, dan kom je een eind. Verder zie ik nu ook dat ze 2021 met 2022 nemen en in 2022 ging de gasprijs natuurlijk skyrocket omhoog iit 2021.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208528937
dat trucje met die pv doen meer mensen, terwijl het gescheiden systemen zijn indien je de stroom kan verkopen tegen inkoopprijs, want als je het niet gebruikt verkoop je het tegen dezelfde prijs als dat je het inkoopt.

Zo was er een monteur na afloop van de installatie van mijn pv die zei: kijk die lamp brandt nu gratis
Ik zei: nee, want als die niet zou branden dan kon ik het verkopen tegen exact dezelfde prijs, dus die lamp kost mij evengoed nog geld in verbruik.
En eigenlijk is het zelfs duurder, want je pv moet je afschrijven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208528992
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
dat trucje met die pv doen meer mensen, terwijl het gescheiden systemen zijn indien je de stroom kan verkopen tegen inkoopprijs, want als je het niet gebruikt verkoop je het tegen dezelfde prijs als dat je het inkoopt.

Zo was er een monteur na afloop van de installatie van mijn pv die zei: kijk die lamp brandt nu gratis
Ik zei: nee, want als die niet zou branden dan kon ik het verkopen tegen exact dezelfde prijs, dus die lamp kost mij evengoed nog geld in verbruik.
En eigenlijk is het zelfs duurder, want je pv moet je afschrijven.
Klopt. PV-systeem is een investering op zich en die verdient zichzelf terug. Dat kan je niet van de investering voor een warmtepomp aftrekken.

Je kan hooguit stellen dat het op lange termijn een gunstige combinatie is.

Ik ben benieuwd hoe de verkoop van warmtepompen en zonnepanelen zich ontwikkelt als salderen er geheel af is en we nog 7 cent per kWh krijgen.
pi_208529307
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt. PV-systeem is een investering op zich en die verdient zichzelf terug. Dat kan je niet van de investering voor een warmtepomp aftrekken.

Je kan hooguit stellen dat het op lange termijn een gunstige combinatie is.

Ik ben benieuwd hoe de verkoop van warmtepompen en zonnepanelen zich ontwikkelt als salderen er geheel af is en we nog 7 cent per kWh krijgen.
omdat toch nog veel mensen het onterecht combineren omdat ze denken dat het goedkoper is denk ik zomaar dat de verkoop terug zal vallen. Ik hoop erop, want in die tijd koop ik mijn warmtepomp en hoef ik niet meer zo lang te wachten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208529389
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt. PV-systeem is een investering op zich en die verdient zichzelf terug. Dat kan je niet van de investering voor een warmtepomp aftrekken.

Je kan hooguit stellen dat het op lange termijn een gunstige combinatie is.

Ik ben benieuwd hoe de verkoop van warmtepompen en zonnepanelen zich ontwikkelt als salderen er geheel af is en we nog 7 cent per kWh krijgen.
Misschien dat we dan nog eens naar warmteopslag gaan kijken.

Met de nieuwe tarieven kun je sowieso alle oplossingen van afgelopen 10-15 nog eens opnieuw berekenen. Met stroom 0,20¤ en gas 0,60¤ was veel financieel niet erg rendabel.
.
pi_208529440
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik kan op zich alles wel volgen, maar ik ben benieuwd naar de rekenmethode van de verbruikskosten hiervan tov een cv ketel.
Ze rekenen helemaal niet maar laten een verzonnen grafiekje zien.

Het grote oplichters dingetje is dat ze het een inductie ketel noemen en daarbij veinzen dat dit een een nieuwe extreem effectieve techniek is wat energetisch helemaal niet zo is.
Vakman pur sang
pi_208529475
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ze rekenen helemaal niet maar laten een verzonnen grafiekje zien.

Het grote oplichters dingetje is dat ze het een inductie ketel noemen en daarbij veinzen dat dit een een nieuwe extreem effectieve techniek is wat energetisch helemaal niet zo is.
Reclame is altijd een kwestie van overdrijven, en dat doen ze hier ook, maar volgens mij moeten er wel uitgangspunten zijn voor die grafiek. Dat die uitgangspunten niet realistisch zijn is iets anders.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208529480
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ze rekenen helemaal niet maar laten een verzonnen grafiekje zien.

Het grote oplichters dingetje is dat ze het een inductie ketel noemen en daarbij veinzen dat dit een een nieuwe extreem effectieve techniek is wat energetisch helemaal niet zo is.
Ja, bekende trucje.

Bij de vorige eCV-ketel werd er geschermd met "ionisatie" en nu is het "inductie".

Het is weer wachten op een topic op Tweakers van iemand die zo'n ketel gekocht heeft en zich afvraagt hoe het verbruik naar beneden is te krijgen. Samenvatting: "niet"

edit: er loopt al een topic over, gelukkig was de TS zo slim om eerst informatie in te winnen.
Er staat ook nog een reactie van iemand die blijkbaar bij TI-Green werkt en die CVi ketel heeft medeontwikkeld.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075274/0

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-03-2023 11:53:05 ]
pi_208530090
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, bekende trucje.

Bij de vorige eCV-ketel werd er geschermd met "ionisatie" en nu is het "inductie".

Het is weer wachten op een topic op Tweakers van iemand die zo'n ketel gekocht heeft en zich afvraagt hoe het verbruik naar beneden is te krijgen. Samenvatting: "niet"

edit: er loopt al een topic over, gelukkig was de TS zo slim om eerst informatie in te winnen.
Er staat ook nog een reactie van iemand die blijkbaar bij TI-Green werkt en die CVi ketel heeft medeontwikkeld.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075274/0

Ontzettend vage beweringen :D
quote:
. Hoe kan het dat het rendement van de CVi tot 131% oploopt?
Via het inductiecircuit wordt vloeistof snel tot een hoge temperatuur opgewarmd. De warmte die bij dit proces vrijkomt wordt niet verspild maar hergebruikt. Door de verwarmde vloeistof in de boiler rond te blijven pompen wordt het tapwater op 60 graden voorverwarmt. Hierdoor is er veel minder energie nodig om heet tapwater te krijgen. Op deze manier wordt dezelfde energie twee maal gebruikt; om heet water te leveren en om water in de boiler voor te verwarmen. Zo heeft de TU Eindhoven vastgesteld dat het rendement CVi oploopt tot 131%.
Vakman pur sang
pi_208530176
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ontzettend vage beweringen :D
[..]

Als je het gebruikelijke verlies weet te hergebruiken dan klopt het wat ze zeggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208530205
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je het gebruikelijke verlies weet te hergebruiken dan klopt het wat ze zeggen.
Maar welk verlies is dat dan?
Een elektrisch element heeft zo goed als geen verlies
Vakman pur sang
pi_208530216
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar welk verlies is dat dan?
Een elektrisch element heeft zo goed als geen verlies
Inductie heeft volgens mij wel wat verlies, maar niet veel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208530229
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Inductie heeft volgens mij wel wat vetlies, maar niet veel
Ja is toch een non discussie, elektra omzetten naar warmte heeft nooit verlies. Inductie, infrarood, warmteweerstand enz.
Vakman pur sang
pi_208530242
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja is toch een non discussie, elektra omzetten naar warmte heeft nooit verlies. Inductie, infrarood, warmteweerstand enz.
Het gaat om bruikbare warmte
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208530264
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het gaat om bruikbare warmte
Ja. Alle omzetting van elektra naar bruikbare warmte is zo ongeveer 100% rendement.
Straalkachel, boiler, indraroodpaneel, elektrische paneel radiator, e doorstroomverwarmer, e ketel. Allemaal hetzelfde
Vakman pur sang
pi_208530301
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja. Alle omzetting van elektra naar bruikbare warmte is zo ongeveer 100% rendement.
Straalkachel, boiler, indraroodpaneel, elektrische paneel radiator, e doorstroomverwarmer, e ketel. Allemaal hetzelfde
nee hoor, het warme water verlies warmte naar de omgeving omdat het warmer is dan de omgeving. Dus dat moet gecompenseerd worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208530338
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nee hoor, het warme water verlies warmte naar de omgeving omdat het warmer is dan de omgeving. Dus dat moet gecompenseerd worden.
Hè? ;(
Vakman pur sang
pi_208530347
Omzetting electrische energie -> warmte =/_ 100%
1 kw = 1kw

Moeilijker moet je het niet maken
Vakman pur sang
pi_208530385
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nee hoor, het warme water verlies warmte naar de omgeving omdat het warmer is dan de omgeving. Dus dat moet gecompenseerd worden.
De omgeving waar zo'n ding hangt is je huis. Dat is ook het object dat je wil verwarmen.
Dus ik zie het probleem even niet.
pi_208530510
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De omgeving waar zo'n ding hangt is je huis. Dat is ook het object dat je wil verwarmen.
Dus ik zie het probleem even niet.
het gata om tapwater :z
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208530517
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Omzetting electrische energie -> warmte =/_ 100%
1 kw = 1kw

Moeilijker moet je het niet maken
toch hou je rekening met het verlies naar je omgeving. Dat heb ik op mijn werk als ingenieur in het verleden altijd gedaan en daar bestaan richtlijnen voor als je de berekening niet kan maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208530706
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
toch hou je rekening met het verlies naar je omgeving. Dat heb ik op mijn werk als ingenieur in het verleden altijd gedaan en daar bestaan richtlijnen voor als je de berekening niet kan maken.
Dat maakt toch geen fuck uit voor de omzetting.
De stilstandsverliezen gelden toch voor elke warmtebuffer?
Vakman pur sang
pi_208531276
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het gata om tapwater :z
Dat warmteverlies is alleen in de zomer een probleem. Tapwater maken met een eCV heeft hetzelfde rendement als het verwarmen van je woning, dus in de winter is het geen probleem als je wat warmte verliest (tenzij het op je ongeïsoleerde zolder hangt).

In de zomer is het warmer op zo'n zolder en is je verlies weer iets kleiner.

Al met al gerommel in de marge.
pi_208533273
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
dat trucje met die pv doen meer mensen, terwijl het gescheiden systemen zijn indien je de stroom kan verkopen tegen inkoopprijs, want als je het niet gebruikt verkoop je het tegen dezelfde prijs als dat je het inkoopt.
Op Youtube wel eens die discussie aangegaan met 'Ketel Klets'. Ik had absoluut niet gelijk vond ie. Want hij heeft altijd gelijk en hij is de baas op zijn eigen kanaal. Dan is de discussie klaar en iedereen 'moet dan weten' dat als je panelen hebt je altijd goedkoper inefficiënt kan gebruiken dan terug leveren.
pi_208614552
Hebben mensen hier een "eenvoudige" methode om het warmteverlies van een woning te bepalen?
pi_208616092
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:07 schreef investeerdertje het volgende:
Hebben mensen hier een "eenvoudige" methode om het warmteverlies van een woning te bepalen?
Dat is een hoop rekenwerk maar je kan natuurlijk ook uitgaan van de hoeveelheid energie die je nu nodig hebt om je huis warm te houden.

De Koevlaas methode voor het bepalen van het benodigde vermogen voor een warmtepomp is huidig jaargebruik gas in m3 * 0.005 = het benodigde vermogen in Kw.

Omdat ik heel klein gebruiker ben komt het bij mij niet helemaal goed uit in de zin dat opwarmen te traag is. Normaal schijnt deze methode prima te werken. Koevlaas is een monteur met veel praktijkervaring die met name op tweakers aanzien geniet.

[ Bericht 0% gewijzigd door qajariaq op 01-04-2023 17:23:57 ]
pi_208617296
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 16:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat is een hoop rekenwerk maar je kan natuurlijk ook uitgaan van de hoeveelheid energie die je nu nodig hebt om je huis warm te houden.

De Koevlaas methode voor het bepalen van het benodigde vermogen voor een warmtepomp is huidig jaargebruik gas in m3 * 0.005 = het benodigde vermogen in Kw.

Omdat ik heel klein gebruiker ben komt het bij mij niet helemaal goed uit in de zin dat opwarmen te traag is. Normaal schijnt deze methode prima te werken. Koevlaas is een monteur met veel praktijkervaring die met name op tweakers aanzien geniet.
Ik wil alleen naar mn werkelijke scop toe. Niet naar hoeveel kWh ik nodig heb.
pi_208685263
Kan iemand wat adviezen geven welke richting ik op mijn denken.

Rijtjes woning jaren 90, binnenkort werkzaamheden als spouwmuur isolatie, nieuwe kozijnen met isolerend glas, kruipruimte isolatie, 8 Zonnepanelen, vloerverwarming.

Nu wil ik door het hele huis eigenlijk alle cv radiatoren weghebben en koelen/verwarmen met airco. Wel moet ik rekening houden met vloerverwarming, douchen en elektrisch koken.

Wat voor soort warmtepomp moet ik aan denken dan? Voor en nadelen en waar moet ik op gaan letten?
pi_208685943
quote:
4s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:19 schreef admiraal_anaal het volgende:
Kan iemand wat adviezen geven welke richting ik op mijn denken.

Rijtjes woning jaren 90, binnenkort werkzaamheden als spouwmuur isolatie, nieuwe kozijnen met isolerend glas, kruipruimte isolatie, 8 Zonnepanelen, vloerverwarming.

Nu wil ik door het hele huis eigenlijk alle cv radiatoren weghebben en koelen/verwarmen met airco. Wel moet ik rekening houden met vloerverwarming, douchen en elektrisch koken.

Wat voor soort warmtepomp moet ik aan denken dan? Voor en nadelen en waar moet ik op gaan letten?
Waarom airco? Als je toch al vloerverwarming hebt/wil. Inderdaad ga voor de traditionele warmtepomp :p

Hoeveel gas verbruik je
pi_208686085
Als je vloerverwarming hebt, dan niet verwarmen met airco's maar met de vloerverwarming en een lucht-water warmtepomp
. Is een stuk stiller in huis en comfortabeler aan de voeten. En ook algeheel comfortabeler door de constante, gelijkmatige temperatuur in huis en ontbreken van een airco-luchtstroom.
Als je het toch zo groots aanpakt, ga dan direct ook voor vloerverwarming op de bovenverdieping, met een zone-regeling zodat je de slaapkamers op een andere temperatuur kan instellen dan de woonkamer en werkkamer.

Voor warm water kun je dan kiezen uit een boiler op de warmtepomp die je ook voor de vloerverwarming gebruikt, of een losse warmtepompboiler. Koken doe je op inductie. Elke andere vorm van elektrisch koken is flink minderwaardig ten opzichte van inductie.


Een goed na-geïsoleerde tussenwoning zal waarschijnlijk al prima warm te stoken zijn met een 5 kW warmtepomp.
pi_208686424
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je vloerverwarming hebt, dan niet verwarmen met airco's maar met de vloerverwarming en een lucht-water warmtepomp
. Is een stuk stiller in huis en comfortabeler aan de voeten. En ook algeheel comfortabeler door de constante, gelijkmatige temperatuur in huis en ontbreken van een airco-luchtstroom.
Als je het toch zo groots aanpakt, ga dan direct ook voor vloerverwarming op de bovenverdieping, met een zone-regeling zodat je de slaapkamers op een andere temperatuur kan instellen dan de woonkamer en werkkamer.

Voor warm water kun je dan kiezen uit een boiler op de warmtepomp die je ook voor de vloerverwarming gebruikt, of een losse warmtepompboiler. Koken doe je op inductie. Elke andere vorm van elektrisch koken is flink minderwaardig ten opzichte van inductie.


Een goed na-geïsoleerde tussenwoning zal waarschijnlijk al prima warm te stoken zijn met een 5 kW warmtepomp.
En een wtw op de ventilatie :p
pi_208687158
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En een wtw op de ventilatie :p
Ah ja, die moeten wij ook ooit nog.
pi_208692373
Zijn er eigenlijk al warmtepompen gecombineerd met een doorstromer voor heet water uit de kraan? Dus dat de warmtepomp tot 35-40c verwarmt en dan er doorstromer van 35-40c naar 60c.

Dat je dan geen grote boiler meer nodig hebt?

Als je een 8kw WP combineert met een 7,4kw doorstromer heb je toch 15,4kw samen, of zie ik het verkeerd?
.
  Moderator vrijdag 7 april 2023 @ 14:03:49 #291
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208693080
Sinds gisteren heb ik mijn nieuwe warmtepomp draaien. _O_
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 7 april 2023 @ 14:11:40 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208693187
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 14:03 schreef CoolGuy het volgende:
Sinds gisteren heb ik mijn nieuwe warmtepomp draaien. _O_
Hoe was dat vervangen? Arbeidsintensief of viel dat mee?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 7 april 2023 @ 14:16:42 #293
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208693262
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 14:11 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoe was dat vervangen? Arbeidsintensief of viel dat mee?
Ja, duurde hele dag. Waren er om 07.45, en hij was om 18.30 klaar met wat uitleg geven aan mij. De 2e persoon is om 17.15 naar huis gegaan.

Het enige wat nog moet is de wifi module, want de verkeerde module was meegeleverd (wat mij enorm stoort :') want nu kan ik dus nog steeds niks zien, behalve dan op de pomp zelf. ) maar dat is een slot-in-ding, dus dat vergt verder geen moeite.

Maar hele dag ja, maar goed, het ding draait, ik kon gisteravond gewoon douchen met lekker warm water, geen foutmeldingen (tot nog toe), dus ik ben helemaal tevreden. Nu ben ik aan het wachten want schijnbaar is de limiet bij de (rabo)bank(en) verlaagd van 50k naar 5k, en dat kun je via de app ophogen, maar dat duurt 4 uur.

Dus ik ben nu aan het wachten tot ik vanmiddag kan betalen, want ik heb dat betaalbewijs nodig om de subsidie aan te kunnen vragen, en dat wil ik uiteraard ook vandaag afronden.

Heb ook al de app geïnstalleerd en een account en zo daar in gemaakt want dat is nodig om de garantie uit te kunnen breiden van 5 jaar naar 10 jaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208693993
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waarom airco? Als je toch al vloerverwarming hebt/wil. Inderdaad ga voor de traditionele warmtepomp :p

Hoeveel gas verbruik je
Mijn verbruik ligt op ongeveer 1400 kuub gas.

Maar is een huis echt te verwarmen met enkel vloerverwarming op begane grond en 1e etage?
pi_208694015
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je vloerverwarming hebt, dan niet verwarmen met airco's maar met de vloerverwarming en een lucht-water warmtepomp
. Is een stuk stiller in huis en comfortabeler aan de voeten. En ook algeheel comfortabeler door de constante, gelijkmatige temperatuur in huis en ontbreken van een airco-luchtstroom.
Als je het toch zo groots aanpakt, ga dan direct ook voor vloerverwarming op de bovenverdieping, met een zone-regeling zodat je de slaapkamers op een andere temperatuur kan instellen dan de woonkamer en werkkamer.

Voor warm water kun je dan kiezen uit een boiler op de warmtepomp die je ook voor de vloerverwarming gebruikt, of een losse warmtepompboiler. Koken doe je op inductie. Elke andere vorm van elektrisch koken is flink minderwaardig ten opzichte van inductie.


Een goed na-geïsoleerde tussenwoning zal waarschijnlijk al prima warm te stoken zijn met een 5 kW warmtepomp.
Thanks ^O^
  Moderator vrijdag 7 april 2023 @ 15:34:21 #296
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208694110
quote:
4s.gif Op vrijdag 7 april 2023 15:22 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Mijn verbruik ligt op ongeveer 1400 kuub gas.

Maar is een huis echt te verwarmen met enkel vloerverwarming op begane grond en 1e etage?
Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan het huis (en isolering). Ik heb vloerverwarming op alle verdiepingen, ook op zolder, en dat is ook de enige verwarming in huis, en het is hier altijd tussen de 21 en 22 graden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208694172
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 15:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan het huis (en isolering). Ik heb vloerverwarming op alle verdiepingen, ook op zolder, en dat is ook de enige verwarming in huis, en het is hier altijd tussen de 21 en 22 graden.
Vloer, spouwmuur en dakisolatie komen er uiteraard ook aan, evenals nieuwe Kozijnen. Dus ik mag hopen dat de isolatie gaat werken want enkel vloerverwarming klinkt nog beter eigenlijk.
  Moderator vrijdag 7 april 2023 @ 15:43:43 #298
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208694212
quote:
4s.gif Op vrijdag 7 april 2023 15:40 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Vloer, spouwmuur en dakisolatie komen er uiteraard ook aan, evenals nieuwe Kozijnen. Dus ik mag hopen dat de isolatie gaat werken want enkel vloerverwarming klinkt nog beter eigenlijk.
Ja, geen radiatoren is wel mooier/rustiger.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208694533
quote:
4s.gif Op vrijdag 7 april 2023 15:22 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Mijn verbruik ligt op ongeveer 1400 kuub gas.

Maar is een huis echt te verwarmen met enkel vloerverwarming op begane grond en 1e etage?
Nou je zolder dan dus niet.
pi_208694913
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 16:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nou je zolder dan dus niet.
Zolder is meer een rommelhok/opslagplek. Voor de toekomst is het natuurlijk wel handig als er alvast vloerverwarming ligt indien het een slaapkamer gaat worden, dus nog een punt om mee te nemen
pi_208696138
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 14:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, duurde hele dag. Waren er om 07.45, en hij was om 18.30 klaar met wat uitleg geven aan mij. De 2e persoon is om 17.15 naar huis gegaan.

Het enige wat nog moet is de wifi module, want de verkeerde module was meegeleverd (wat mij enorm stoort :') want nu kan ik dus nog steeds niks zien, behalve dan op de pomp zelf. ) maar dat is een slot-in-ding, dus dat vergt verder geen moeite.

Maar hele dag ja, maar goed, het ding draait, ik kon gisteravond gewoon douchen met lekker warm water, geen foutmeldingen (tot nog toe), dus ik ben helemaal tevreden. Nu ben ik aan het wachten want schijnbaar is de limiet bij de (rabo)bank(en) verlaagd van 50k naar 5k, en dat kun je via de app ophogen, maar dat duurt 4 uur.

Dus ik ben nu aan het wachten tot ik vanmiddag kan betalen, want ik heb dat betaalbewijs nodig om de subsidie aan te kunnen vragen, en dat wil ik uiteraard ook vandaag afronden.

Heb ook al de app geïnstalleerd en een account en zo daar in gemaakt want dat is nodig om de garantie uit te kunnen breiden van 5 jaar naar 10 jaar.
Merk?
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')