Een teletekst bericht zegt natuurlijk al genoeg over de generatiekloof die ik hier ervaar. Ben doorgaans juist heel alert om het niet over "de jeugd van tegenwoordig" te hebben want gezeik over gedrag van jongere generaties is een teken dat je een oude zeikerd wordt.quote:Kinderen vanaf 13 jaar hebben minder
interesse voor sporten bij een club.Al
jarenlang zien sportclubs een sterke
uitstroom van tieners.Een onderzoek
in opdracht van NOC*NSFgeeft nu meer
inzicht in de achtergrond.
Volgens de onderzoekers haken tieners
af omdat ze vaste trainingstijden en de
overige verplichtingen lastig vinden.
Ook andere hobby's en tijdgebrek worden
genoemd als reden om te stoppen.Ook de
kosten worden genoemd als drempel.
Jongere kinderen zijn vaak wel lid van
een sportclub.Vanaf 13 jaar treedt er
een verandering op en ziet bijna een
derde af van sporten in clubverband.
Wel fijn dat dit soort figuren daardoor uit andere teams geweerd worden. Prima oplossing ja.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:36 schreef MilkTea het volgende:
Ik begrijp dat wel. Helemaal op die leeftijd.
Ik las trouwens laatst wel dat er in Utrecht een voetbalclub is waarbij je gewoon elke avond kunt komen trainen op een random voetbalveld ergens in Utrecht (deze is per dag verschillend) en er worden wedstrijden georganiseerd als genoeg leden hebben aangegeven een bepaalde dag te kunnen.
Dus lekker sporten, zonder verplichtingen.
Alsof die zoomers op gesprek durven te komenquote:Op donderdag 16 februari 2023 15:47 schreef kwiwi het volgende:
Wel een goed idee om bij sollicitatiegesprekken van juniors te vragen "welke sport deed je als puber?". Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt
Ja want een kind leren dat er zoiets in het leven is zoals verplichtingen is natuurlijk niet heel belangrijk.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:36 schreef MilkTea het volgende:
Dus lekker sporten, zonder verplichtingen.
Want verplichtingen zijn alleen te leren bij een teamsport.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:54 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ja want een kind leren dat er zoiets in het leven is zoals verplichtingen is natuurlijk niet heel belangrijk.
Fuck verplichtingen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:54 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ja want een kind leren dat er zoiets in het leven is zoals verplichtingen is natuurlijk niet heel belangrijk.
Wat let je? Als ze 18 of ouder is.. maakt niet uit. Het blijft legaalquote:Op donderdag 16 februari 2023 15:52 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Alsof die zoomers op gesprek durven te komenWij hebben nu een stagiaire die letterlijk bang is iedere keer als ze moet telefoneren. Gelukkig wel een lekker ding, als ik 10 jaar jonger was geweest poooohhh.
https://nos.nl/artikel/24(...)en-en-verplichtingenquote:Volwassenen van 18 tot 44 jaar hebben ook moeite met sporten in verenigingsverband, blijkt uit het onderzoek. Zij kunnen het steeds lastiger inpassen in hun drukke leven met werk of een gezin. Deze groep volwassenen noemt tijdgebrek als grootste reden om niet te sporten.
Als mensen eenmaal ouder zijn en kinderen bijvoorbeeld uit huis zijn, neemt de animo om wekelijks te sporten weer toe. Bij deze groep 45-plussers is de motivatie het hoogst.
Ze zou het 'verplichting' kunnen noemen maar het is voor kids toch super leuk, gezond en leerzaam om echt bij een cluppie te horen, en dan is het toch vanzelfsprekend dat je er ook gewoon altijd bent met trainingen en wedstrijden?quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Fuck verplichtingen.
![]()
Zeker op die leeftijd. Verplichtingen is iets voor later, ja.
Wat heb jij dan zo allemaal geleerd bij het sporten met een team? En welke teamsport was dat?quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:43 schreef kwiwi het volgende:
Zou inderdaad goed zijn voor elk kind om een teamsport te doen die verplichtingen met zich meebrengt. Ik had zo vaak geen zin om te gaan trainen vroeger, dan schopte m'n moeder me er toch naartoe en was het gewoon hartstikke leuk. Je leert er zoveel van. Inderdaad wat je in te OP al zegt. Maar ook met winst en verlies om te gaan. Met niet opgesteld worden en toch de rest van het team aan te moedigen.. etc.
Nou ik heb een relatie en ik vind m'n baan best ok. Maar ik wilde stoer doen enzo.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat let je? Als ze 18 of ouder is.. maakt niet uit. Het blijft legaal
Voetbal:quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Wat heb jij dan zo allemaal geleerd bij het sporten met een team? En welke teamsport was dat?
En wat deed het team dan met te ruwe spelers?quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Voetbal:
- Verantwoordelijkheid
- Respect (naar andere mensen en culturen)
- Op tijd zijn
- Als groep presteren
- Als groep falen
- Als individu presteren
- Als individu falen
- Communiceren
- Vriendschap (voor het leven)
Om maar eens wat te noemen.
Dit, maar dan volleybal.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Voetbal:
- Verantwoordelijkheid
- Op tijd zijn
- Als groep presteren
- Als groep falen
- Als individu presteren
- Als individu falen
- Communiceren
Wat bedoel je met te ruwe spelers? Spelers die de regels van het spelletje niet respecteerden?quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:12 schreef torentje het volgende:
[..]
En wat deed het team dan met te ruwe spelers?
Ik bedoel daarmee spelers die vaak te hard schouderduwtjes of tackle gaven.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat bedoel je met te ruwe spelers? Spelers die de regels van het spelletje niet respecteerden?
Als het binnen de regels van het spel is moet dat kunnen en anders is er een trainer/scheids om daarop in te grijpen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik bedoel daarmee spelers die vaak te hard schouderduwtjes of tackle gaven.
Op school (zowel lagere als middelbare) hadden wij vroeger regelmatig sportdagen waarop je kennis kon maken met verschillende sporten. Niet alles natuurlijk, dat zou lastig zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:31 schreef capricia het volgende:
Ik kan wel alles aanbieden aan mijn kind, maar als ze iets echt niet leuk vindt, ga ik niet aan een dood paard lopen trekken.
Er zou eigenlijk iets moeten zijn dat ze allerlei sporten 2 maanden achter elkaar kunnen uitproberen, met een groepje.
Dus 2 maanden hockey, twee maanden paardrijden, twee maanden atletiek. Zoiets.
Voor velen de normaalste zaak van het leven....quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:35 schreef capricia het volgende:
Oh, en hockey (zal met voetbal wellicht ook zo zijn) vond ik echt wel veel inzet van de ouders vragen. Dat moet je maar kunnen, zeker als je meerdere kinderen hebt.
Al die trainingen door de weeks (haasten vanuit school, of weer laat met avondeten etc) en rijden met wedstrijden in het weekend enzo.
Het is en was altijd al wel degelijk een probleem bij verenigingen. Ik heb een poosje de E-tjes getraind voordat ik zelf een rijbewijs had en het was regelmatig een groot issue bij uitwedstrijden.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voor velen de normaalste zaak van het leven....
Ik vond het een beetje te veel van het goede voor een kind die roept 'ach..hockey lijkt me ook wel grappig'. En dan, zodra je lid bent, iedere training zeurt (geen zin, ben moe, bla bla).quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voor velen de normaalste zaak van het leven....
Ach. Als het alleen dat rijden was geweest, dat had ik niet zo erg gevonden. Maar bij hockey fungeerden de ouders ook de scheidsrechter, dus was het wel de bedoeling dat je ook nog theorieavonden in het clubhuis bijwoonde.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:41 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Het is en was altijd al wel degelijk een probleem bij verenigingen. Ik heb een poosje de E-tjes getraind voordat ik zelf een rijbewijs had en het was regelmatig een groot issue bij uitwedstrijden.
Daar wordt je helemaal gek van.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:41 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Het is en was altijd al wel degelijk een probleem bij verenigingen. Ik heb een poosje de E-tjes getraind voordat ik zelf een rijbewijs had en het was regelmatig een groot issue bij uitwedstrijden.
Och gossie.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:41 schreef capricia het volgende:
Dit jaar tekenlessen. Ook wel eens leuk. Krijg je exposities van je kind.
Waarom reageer je zo?quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Och gossie.
De exposities voor het ronde archief of de doos op zolder...
Dat is wel veel ja.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ach. Als het alleen dat rijden was geweest, dat had ik niet zo erg gevonden. Maar bij hockey fungeerden de ouders ook de scheidsrechter, dus was het wel de bedoeling dat je ook nog theorieavonden in het clubhuis bijwoonde.
Dus 2x trainen, 1 keer wedstrijd, en dan nog theorie en bardienst.
Als mijn kind enthousiast was geweest, had ik het er best voor over gehad. Maar dat was ook niet echt het geval.
Was meer een grapje capriquote:Op donderdag 16 februari 2023 16:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom reageer je zo?
Ik kan mijn kind enkel alles aanbieden. Maar wat ze leuk vindt, bepaalt ze zelf.
Veel basisscholen bieden zoiets toch wel aan tegenwoordig, dacht ik? Mijn dochter heeft op die manier een tijd volleybal gedaan, en iets met dansen. Ook eens iets met muziek en een tijdje iets met toneel.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:31 schreef capricia het volgende:
Ik kan wel alles aanbieden aan mijn kind, maar als ze iets echt niet leuk vindt, ga ik niet aan een dood paard lopen trekken.
Er zou eigenlijk iets moeten zijn dat ze allerlei sporten 2 maanden achter elkaar kunnen uitproberen, met een groepje.
Als niet hockey-ingevoerde, gaan mij de spelregels van voetbal beter af dan die van hockey. Ik vond ze niet simpel.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is wel veel ja.
Dat ouders/begeleiders mee moeten doen met de scheidsen is trouwens in het voetbal ook zo. Lijnrechters zijn meestal afvaardigingen van een team.
Vandaar ook vaak het gezeik omdat bij twijfel altijd af wordt gevlagd. Of soms niet eens, in de laatste minuut-belangrijke goal.
Liever voetbalregels dan hockey regels idd.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Als niet hockey-ingevoerde, gaan mij de spelregels van voetbal beter af dan die van hockey. Ik vond ze niet simpel.
Veel van die teamsporten zijn voor een heel jaar hè.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Veel basisscholen bieden zoiets toch wel aan tegenwoordig, dacht ik? Mijn dochter heeft op die manier een tijd volleybal gedaan, en iets met dansen. Ook eens iets met muziek en een tijdje iets met toneel.
Dochter vindt voeetballen en dansen nog steeds erg leuk, dus daar gaat ze trouw naartoe. Maar als ze echt niet meer wil (moet zel wel eerst het jaar af maken), gaat ze natuurlijk stoppen. Een paar keer per week met grote tegenzin gaan is zinloos.
Niet meer dan terecht, te veel ouders dumpen hun kinderen bij de club en doen niets of veels te weinig. Geen wonder dat heel veel sportclubs onder druk staan.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:35 schreef capricia het volgende:
Oh, en hockey (zal met voetbal wellicht ook zo zijn) vond ik echt wel veel inzet van de ouders vragen. Dat moet je maar kunnen, zeker als je meerdere kinderen hebt.
Al die trainingen door de weeks (haasten vanuit school, of weer laat met avondeten etc) en rijden met wedstrijden in het weekend enzo. Moest je opeens coach zijn, of scheidsrechter. Je werd geacht theorielessen op de club te volgen als ouder. En dan nog bardienst.
De dingen die ik in de eerste alinea noem, zijn op die manier aangeboden. Dus dat was echt een trialperiode. Heel leuk was dat om kennis te maken.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel van die teamsporten zijn voor een heel jaar hè.
En dat doe ik dus niet meer (zo snel).
Als school 2 maanden hockey, 2 maanden paardrijden en 2 maanden atletiek zou aanbieden (ik noem maar wat sporten, maar gewoon structureel een tijdje iets uitproberen), zou ik meteen doen.
Wat mij betreft is dat wel een probleem: kinderen moeten eens leren kiezen en niet te fladderen van het een naar het andere als het weer eens niet bevalt. Het aanbod is te groot en ouders zijn vaak te snel geneigd mee te gaan in "ik vind het niet meer leuk". Dan krijg je dus dat kinderen hun sport nooit serieus gaan nemen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel van die teamsporten zijn voor een heel jaar hè.
En dat doe ik dus niet meer (zo snel).
Als school 2 maanden hockey, 2 maanden paardrijden en 2 maanden atletiek zou aanbieden (ik noem maar wat sporten, maar gewoon structureel een tijdje iets uitproberen), zou ik meteen doen.
Ik wil juist dat mijn kind (zeker basisschool leeftijd) lekker alles uit kan proberen. Om te kijken wat bij hem/haar past, zonder er meteen een jaar aan vast te zitten.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat mij betreft is dat wel een probleem: kinderen moeten eens leren kiezen en niet te fladderen van het een naar het andere als het weer eens niet bevalt. Het aanbod is te groot en ouders zijn vaak te snel geneigd mee te gaan in "ik vind het niet meer leuk". Dan krijg je dus dat kinderen hun sport nooit serieus gaan nemen.
Die van mij, 21, 19, 17 en 15, doen al sinds jaar en dag aan scouting. Leer je veel van de hier als belangrijk gezien zaken maar op die vraag zou mijn oudste "Geen" zeggen. Wat voor vlees is hij dan?quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:47 schreef kwiwi het volgende:
Wel een goed idee om bij sollicitatiegesprekken van juniors te vragen "welke sport deed je als puber?". Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt
Die werden door het bestuur geschorst en in sommige gevallen zelfs van de club verwijderd.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:12 schreef torentje het volgende:
[..]
En wat deed het team dan met te ruwe spelers?
Wat een kolder.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:47 schreef kwiwi het volgende:
Waarom zie ik dan bij voetbalwedstrijden tussen profs dat er veel te ruw gespeeld wordt?quote:Op donderdag 16 februari 2023 17:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die werden door het bestuur geschorst en in sommige gevallen zelfs van de club verwijderd.
Beter dan verplicht het leger in.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:43 schreef kwiwi het volgende:
Zou inderdaad goed zijn voor elk kind om een teamsport te doen die verplichtingen met zich meebrengt. Ik had zo vaak geen zin om te gaan trainen vroeger, dan schopte m'n moeder me er toch naartoe en was het gewoon hartstikke leuk. Je leert er zoveel van. Inderdaad wat je in te OP al zegt. Maar ook met winst en verlies om te gaan. Met niet opgesteld worden en toch de rest van het team aan te moedigen.. etc.
Denk dat je overal wel een paar keer gratis mee mag trainen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 17:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wil juist dat mijn kind (zeker basisschool leeftijd) lekker alles uit kan proberen. Om te kijken wat bij hem/haar past, zonder er meteen een jaar aan vast te zitten.
Ik vind dat belangrijk voor mijn kind. Lees wat @:miss_sly schrijft: haar kind heeft op die manier volleybal ontdekt. En een ander wellicht toneel of what ever.
Daar zijn het kinderen voor. En jij als ouder kunt alleen maar zo breed mogelijk aanbieden.
Ik denk dat de onderzoekers van dit artikel daar wel bekend mee zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:16 schreef Fred_B het volgende:
De tienertijd is altijd wel de periode geweest dat teamsporters er mee stopten, als ik puur naar mijn eigen ervaring als voetballer kijk 20-30 jaar terug. Veranderende interesses, bijbaantjes, relaties, en ook de ‘professionalisering’ bij de oudere jeugd (straffen bij het missen van een training, altijd dezelfden die reserve moesten, verplichte klusjes naast het sporten,...). Er waren bij nagenoeg elke club veel meer F-zeventallen dan A-elftallen.
De vraag is dus vooral of het nu erger is dan toen.
Andere belangen, geld bv.quote:Op donderdag 16 februari 2023 17:20 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom zie ik dan bij voetbalwedstrijden tussen profs dat er veel te ruw gespeeld wordt?
Vanuit de vereniging geredeneerd snap ik heel goed waar dat beleid vandaan komt, namelijk onmacht. Vrijwilligers vinden is misschien nog wel lastiger dan (jeugd)leden. Maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen (met uitzondering van meerijden), om heel veel redenen. Variërend van wegjagen tot het feit dat je je leden ook een gemotiveerde en goede trainer wil bieden. En dan heb je niets aan ouders die vaak zelf niet de sport gedaan hebben en/of die er puur staan omdat het moet. Voor een bardienst zou het nog kunnen, maar voor de technische functies vind ik het echt een dikke vette no-go.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:35 schreef capricia het volgende:
Al die trainingen door de weeks (haasten vanuit school, of weer laat met avondeten etc) en rijden met wedstrijden in het weekend enzo. Moest je opeens coach zijn, of scheidsrechter. Je werd geacht theorielessen op de club te volgen als ouder. En dan nog bardienst.
Kan me nog herinneren dat vaders van spelertjes actief bij de verenigingen betrokken waren door voor vervoer te zorgen op zaterdagen voor de uitwedstrijden. Was geheel belangeloos dus geen vergoeding voor benzine oid, plus je was er je hele zaterdag aan kwijt. Moet je ook maar net zin in hebben.quote:Op donderdag 16 februari 2023 17:40 schreef Drass het volgende:
Ik heb zelf ook helemaal geen behoefte om verplicht een bardienst/opruimklussen of wat anders voor mijn vereniging te doen. Koop het wel uit maar heb na mijn werk betere dingen te doen door nog eens sociale slaaf te zijn van 'mijn' vereniging. Dit is volgens mij een trend die de laatste jaren meer in trek is.
De hele dag opgehokt zitten in de leerfabriek is verplichting genoeg.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:54 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Lekker belangrijk ook of ze sport serieus nemen, het is niet de jeugdopleiding van Ajax. Veel belangrijker is dat ze er zijn als ze op ze gerekend wordt en leuk meedoen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat mij betreft is dat wel een probleem: kinderen moeten eens leren kiezen en niet te fladderen van het een naar het andere als het weer eens niet bevalt. Het aanbod is te groot en ouders zijn vaak te snel geneigd mee te gaan in "ik vind het niet meer leuk". Dan krijg je dus dat kinderen hun sport nooit serieus gaan nemen.
Handig ook als je zaterdag zelf wil sporten als ouder zijndequote:Op donderdag 16 februari 2023 18:33 schreef Hathor het volgende:
[..]
Kan me nog herinneren dat vaders van spelertjes actief bij de verenigingen betrokken waren door voor vervoer te zorgen op zaterdagen voor de uitwedstrijden. Was geheel belangeloos dus geen vergoeding voor benzine oid, plus je was er je hele zaterdag aan kwijt. Moet je ook maar net zin in hebben.
Tja een vereniging ben je met z’n allen. Dat houdt in dat je iets haalt maar ook iets brengt.quote:Op donderdag 16 februari 2023 17:40 schreef Drass het volgende:
Ik heb zelf ook helemaal geen behoefte om verplicht een bardienst/opruimklussen of wat anders voor mijn vereniging te doen. Koop het wel uit maar heb na mijn werk betere dingen te doen door nog eens sociale slaaf te zijn van 'mijn' vereniging. Dit is volgens mij een trend die de laatste jaren meer in trek is.
mijn ouders staken na een tijdje hun middelvinger uit als er weer eens niemand "kon" en zij weer gevraagd werden. Het resultaat was dat er geregeld geen wedstrijd was omdat er geen vervoer was.... Iedereen boos op elkaar maar niemand boos op zichzelf...quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:33 schreef Hathor het volgende:
[..]
Kan me nog herinneren dat vaders van spelertjes actief bij de verenigingen betrokken waren door voor vervoer te zorgen op zaterdagen voor de uitwedstrijden. Was geheel belangeloos dus geen vergoeding voor benzine oid, plus je was er je hele zaterdag aan kwijt. Moet je ook maar net zin in hebben.
laatst ging de premie van de sportclub van mijn dochter met 50 cent per maand omhoog en het regende afmeldingen omdat het zogenaamd "te duur" werdquote:Op donderdag 16 februari 2023 18:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tja een vereniging ben je met z’n allen. Dat houdt in dat je iets haalt maar ook iets brengt.
Ik vind het zelf ook waardeloos beleid waar ik liever van wegblijf hoor, maar ik snap het zeker voor de ‘eenvoudige’ klussen best wel. Het alternatief is iemand inhuren en dan gaat de contributie door het dak. (En dan is mijn ervaring ook nog dat je bij de meeste verenigingen voor het minste of geringste vrijstelling van bardienst krijgt, dus alleen de mensen die echt niets anders doen zijn de Sjaak.)
Gezien het economische tij ook niet verstandig om nu een contributiewijziging te doen. Dat is je eigen weerstand creëren. Maar inderdaad, dat is wel het effect van serieuze verhogingen. En dat wil je ook niet.quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
laatst ging de premie van de sportclub van mijn dochter met 50 cent per maand omhoog en het regende afmeldingen omdat het zogenaamd "te duur" werd
en dan te bedenken dat er vroeger nog meer school was vanwege de studiedagen die nu om de haveklap in het rooster staan....quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:29 schreef ems. het volgende:
In mijn tijd was dat net zo goed. Basisschooltijd is allemaal goed te doen met zeeën van vrije tijd maar dat werd toch minder toen de middelbare school er kwam. Ik was (en dat zegt iedereen natuurlijk over zichzelf) niet dom maar ook niet een dermate sterke leerlingen dat ik mij zonder moeite erdoorheen kon rammen. De extra tijd die nodig was voor huiswerk etc. werd dan toch vrij snel verhaald op de sport uren. En dat terwijl ik voorheen extreem sportief was en 5 dagen per week op een van de clubs was en in het weekend vaak nog op het veldje voetballen erbij pakte.
En dan kom je in een spiraal. School wordt niet eenvoudiger maar naarmate de jaren vorderde kwam er juist meer bij kijken. Dan komt er ook nog opeens het sociale aspect bij. Uitgaan, meisjes, stiekem wat biertjes, al dat soort shit en sluit het boek langzaam helemaal.
Er is gewoon heel veel school en hoe ouder ik word hoe meer ik erover speculeer dat dat misschien helemaal zo goed niet is. De fysieke en sociale ontwikkeling die je krijgt van een potje voetbal of tennis (of whatever) vind ik denk ik een stuk belangrijker dan vakken zoals Frans en Duits waar het gros van de bevolking misschien ooit eens gebruik van maakt als ze op vakantie gaan. Maar ondertussen zijn het gigantische vakken die voor de meeste kinderen een heleboel vrije tijd opslurpen, zowel in als buiten het klaslokaal.
oh jij bent ook zo iemand die 50 cent per maand een serieuse verhoging vindt?quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gezien het economische tij ook niet verstandig om nu een contributiewijziging te doen. Dat is je eigen weerstand creëren. Maar inderdaad, dat is wel het effect van serieuze verhogingen. En dat wil je ook niet.
Nee natuurlijk niet, ik heb ooit eens als bestuurder staande de vergadering voorgesteld de contributie met een euro te verhogen onder het mom van ‘verwaarloosbaar’. Daarom noem ik ook expliciet de serieuze verhogingquote:Op donderdag 16 februari 2023 18:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
oh jij bent ook zo iemand die 50 cent per maand een serieuse verhoging vindt?
Ik heb me er ook weleens om verbaasd... ook toen ik studeerde en mijn studentenvereniging een keer besloot om een activiteit 50 guldencent te verhogen... nu er kwam nauwelijks iemand en toen hebben ze het maar teruggedraaid en kwam men weerquote:Op donderdag 16 februari 2023 18:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, ik heb ooit eens als bestuurder staande de vergadering voorgesteld de contributie met een euro te verhogen onder het mom van ‘verwaarloosbaar’. Daarom noem ik ook expliciet de serieuze verhoging
Maar het effect is wel hetzelfde.
Dan neem je het dus serieus.quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Lekker belangrijk ook of ze sport serieus nemen, het is niet de jeugdopleiding van Ajax. Veel belangrijker is dat ze er zijn als ze op ze gerekend wordt en leuk meedoen.
zogauw teamsport serieus wordt kan je er inderdaad beter mee stoppen....quote:
Is vaak ook een stukje entitlement om eens een lelijk Engels woord te gebruiken. Men meent recht te hebben op goedkoop dit of dat. Ik los dat vaak op, voor zover dat gaat, door te zeggen dat mensen die het écht niet meer redden zich kunnen melden bij het bestuur voor een individuele oplossing. Er meldt zich zelden tot nooit iemand, maar daar kun je wel naar verwijzen om het gezeik af te wimpelen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb me er ook weleens om verbaasd... ook toen ik studeerde en mijn studentenvereniging een keer besloot om een activiteit 50 guldencent te verhogen... nu er kwam nauwelijks iemand en toen hebben ze het maar teruggedraaid en kwam men weer![]()
men zou maar eens een sigaretje minder roken....
dat is wel een goeiequote:Op donderdag 16 februari 2023 18:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is vaak ook een stukje entitlement om eens een lelijk Engels woord te gebruiken. Men meent recht te hebben op goedkoop dit of dat. Ik los dat vaak op, voor zover dat gaat, door te zeggen dat mensen die het écht niet meer redden zich kunnen melden bij het bestuur voor een individuele oplossing. Er meldt zich zelden tot nooit iemand, maar daar kun je wel naar verwijzen om het gezeik af te wimpelen.
Ik geloof niet dat ik dat ooit heb meegemaakt, er waren er bij ons altijd meerdere beschikbaar. Er was er ook altijd wel een met een busje waar sowieso het halve team plaats in kon nemen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn ouders staken na een tijdje hun middelvinger uit als er weer eens niemand "kon" en zij weer gevraagd werden. Het resultaat was dat er geregeld geen wedstrijd was omdat er geen vervoer was.... Iedereen boos op elkaar maar niemand boos op zichzelf...
En zo wel dan merk je het in je budget echt niet als je er voor die ene persoon wat af doet in ruil voor bijvoorbeeld een paar extra vrijwilligersbeurten… (ik zou het niet snel zo maar doen, tenzij echt bijzondere omstandigheden, want dat levert weer ‘hij wel en ik niet’-gezeik op).quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is wel een goeie![]()
dan kan iemand zich afmelden ivm de verhoging want dan sta je te boek als tokkie. Die ga ik onthouden. Niemand zal zich toch melden voor die grijpstuiver.
En het gekke is, dat dit niet eens de hockeyclub naar keuze was. Die heeft namelijk een lange wachtlijst.quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vanuit de vereniging geredeneerd snap ik heel goed waar dat beleid vandaan komt, namelijk onmacht. Vrijwilligers vinden is misschien nog wel lastiger dan (jeugd)leden. Maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen (met uitzondering van meerijden), om heel veel redenen. Variërend van wegjagen tot het feit dat je je leden ook een gemotiveerde en goede trainer wil bieden. En dan heb je niets aan ouders die vaak zelf niet de sport gedaan hebben en/of die er puur staan omdat het moet. Voor een bardienst zou het nog kunnen, maar voor de technische functies vind ik het echt een dikke vette no-go.
Nah, die spelen gewoon voor hun plezier. Laat kinderen lekker kinderen blijven. Ik rende vroeger ook altijd achter een bal aan, op een veld, in een zaal, op straat of op het schoolplein.quote:Op donderdag 16 februari 2023 19:16 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan leerden-en leren nog steeds-de verkeerde mensen toch de jeugdige teamsporters?
Niet te vergelijken wat mij betreftquote:Op donderdag 16 februari 2023 19:39 schreef capricia het volgende:
Maar goed. Om een teamplayer te worden en voor de sociale samenwerking in teamverband hoef je ook als kind niet op een teamsport.
Als ik het zo hoor zijn ze de halve dag op school al bezig met samenwerken en projectjes en taakverdelingen onderling.
De kinderen worden op de huidige manier toch geïndoctrineerd door ruwe spelers?quote:Op donderdag 16 februari 2023 19:49 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nah, die spelen gewoon voor hun plezier. Laat kinderen lekker kinderen blijven. Ik rende vroeger ook altijd achter een bal aan, op een veld, in een zaal, op straat of op het schoolplein.
Als je het zo bekijkt geven de profs inderdaad het slechte voorbeeld, onsportief gedrag, zeuren tegen de scheids, blessures simuleren, etc...quote:Op donderdag 16 februari 2023 21:16 schreef torentje het volgende:
[..]
De kinderen worden op de huidige manier toch geïndoctrineerd door ruwe spelers?
Geldt voor iedereen wel denk ik, alleen stopte ik toen nog niet onmiddellijk met voetbal, maar dan kom je na je achtiende wel in zo'n kantine elftal terecht dat elk weekend met 8-0 of zo het schip in gaat, en pas na de wedstrijd aan de bar tot leven komt, en dan gaat de lol er toch wel snel vanaf. Ik heb op mijn 21ste het bijltje erbij neergegooid, het viel ook niet meer te combineren met mijn bezoeken aan eredivisiewedstrijden op zondag.quote:Op donderdag 16 februari 2023 21:18 schreef AchJa het volgende:
Alsof dit 30/35 jaar geleden veel anders was. Toen kreeg ik ook andere interesses zoals brommers, shag en bier... Toen had ik ook geen tijd meer voor dat soort ongein.
Fout. Meer een mening dan een feit. Dit bericht betekent namelijk niet dat men minder sport, enkel dat men minder sport in clubverband.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:33 schreef quo_ het volgende:
[..]
Maar wat een droefenis deze ontwikkeling. Allereerst is een gebrek aan sport uiteraard slecht voor de lichamelijke volksgezondheid. Dat is meer een feit dan een mening.
Waarom zou je dat op een sportclub moeten leren? Dat leert zo'n kind al met een potje fortnitequote:Op donderdag 16 februari 2023 16:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Voetbal:
- Verantwoordelijkheid
- Op tijd zijn
- Als groep presteren
- Als groep falen
- Als individu presteren
- Als individu falen
- Communiceren
Als je dat voor onder de 13 kan, kan je dat voor boven de 13 ook. Dat lijkt me het verschil niet verklarenquote:Op donderdag 16 februari 2023 16:35 schreef capricia het volgende:
Boven de 13 zal het vaker het kind zelf zijn die er geen sjoege meer om geeft. Daar onder de ouders.quote:Op donderdag 16 februari 2023 21:52 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als je dat voor onder de 13 kan, kan je dat voor boven de 13 ook. Dat lijkt me het verschil niet verklaren
Je gelooft toch niet dat afhakende tieners op eigen kracht gemiddeld net zo veel sport en beweging op eigen kracht realiseren?quote:Op donderdag 16 februari 2023 21:46 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Fout. Meer een mening dan een feit. Dit bericht betekent namelijk niet dat men minder sport, enkel dat men minder sport in clubverband.
Ik denk eigenlijk dat heel veel mensen niet in een teamsport qua clubverband bewegen en sporten.quote:Op donderdag 16 februari 2023 22:15 schreef quo_ het volgende:
[..]
Je gelooft toch niet dat afhakende tieners op eigen kracht gemiddeld net zo veel sport en beweging op eigen kracht realiseren?
Judo is niet echt een individuele sport qua trainingquote:Op donderdag 16 februari 2023 22:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Meer individuele sporten zeg maar.
Naar een kwets en jank samenleving. Daar zijn al.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:33 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als we onze kinderen op laten groeien als individualisten die verplichtingen lastig vinden waar gaan we dan naar toe ?
Als je toevallig goed bent in teamsport, kan het een uitlaatklep zijn.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 05:18 schreef BoonDockSaint het volgende:
Wie gaat er nou voor de lol in zon smerig zweethok zitten
quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:47 schreef kwiwi het volgende:
Hier fietsen pubers 1,5 uur heen en 1,5 uur terug naar school. Plus de gymlessen, dat lijkt me wel voldoende beweging.quote:Op donderdag 16 februari 2023 22:15 schreef quo_ het volgende:
[..]
Je gelooft toch niet dat afhakende tieners op eigen kracht gemiddeld net zo veel sport en beweging op eigen kracht realiseren?
Beweging is goed, maar het gaat hier om sporten bij een vereniging (in teamverband). Dan komt er veel meer bij kijken dan enkel de fysieke beweging.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 07:16 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hier fietsen pubers 1,5 uur heen en 1,5 uur terug naar school. Plus de gymlessen, dat lijkt me wel voldoende beweging.
Daar hebben ze geen tijd en puf meer voor.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 08:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Beweging is goed, maar het gaat hier om sporten bij een vereniging (in teamverband). Dan komt er veel meer bij kijken dan enkel de fysieke beweging.
Dat, alsof je zoiets als verplichtingen pas moet gaan leren na je 18e. Zo krijg je de sneeuwvlokjes van nu.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:05 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Ze zou het 'verplichting' kunnen noemen maar het is voor kids toch super leuk, gezond en leerzaam om echt bij een cluppie te horen, en dan is het toch vanzelfsprekend dat je er ook gewoon altijd bent met trainingen en wedstrijden?
Ach komop zeg..quote:Op vrijdag 17 februari 2023 08:44 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Daar hebben ze geen tijd en puf meer voor.
Er zijn veel opties qua sportquote:Op vrijdag 17 februari 2023 05:18 schreef BoonDockSaint het volgende:
Wie gaat er nou voor de lol in zon smerig zweethok zitten
Ik beweeg genoeg daar hoef ik niet in zon smerig stink hok te zittenquote:Op vrijdag 17 februari 2023 08:48 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Er zijn veel opties qua sport
Sport is 100% positief voor je op vele vlakken. Er is zoiets als wetenschap die dat ondersteunt.
Nou nee, het is onderzoek uit naam van NOC*NSF en de teloorgang van sporten is al jaren gaande en versterkt door de hele corona periode waarin veel sportclubs 2-3 afgebroken sportjaren hebben gehad. Hierdoor zijn veel mensen gestopt en nooit meer opnieuw begonnen.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 08:55 schreef xzaz het volgende:
Ik denk dat mensen hier denken dat er bedoeld wordt "Jongeren sporten minder". Dit is gewoon een bericht van de bond van sportverenigingen ofzo. Verkapte reclame.
Dat is toch precies wat ik zegquote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou nee, het is onderzoek uit naam van NOC*NSF en de teloorgang van sporten is al jaren gaande en versterkt door de hele corona periode waarin veel sportclubs 2-3 afgebroken sportjaren hebben gehad. Hierdoor zijn veel mensen gestopt en nooit meer opnieuw begonnen.
Ik sport al vanaf mijn 8e (nu zo'n 28 jaar) gemiddeld 5 tot 6 uur per week. In de zomermaanden loopt dit soms wel op richting 8 uur per week.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
15 uur fietsen, schoolwerk en huiswerk… Hoeveel uur per week sport jezelf eigenlijk?
Ik woon in de provincie Zeeland.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik sport al vanaf mijn 8e (nu zo'n 28 jaar) gemiddeld 5 tot 6 uur per week. In de zomermaanden loopt dit soms wel op richting 8 uur per week.
Maar, in wat voor gat woon je dat je kinderen 2 x 1,5 uur moeten fietsen per dag in hemelsnaam?
Kuch https://nl.wikipedia.org/wiki/NOC*NSF#Aangesloten_sportbonden_en_bijzondere_ledenquote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is dus geen verkapte reclame.
Wat is niet genoeg contributie volgens jou? Het NOS artikel meldt ook dat de (gestegen) kosten van lidmaatschap reden is voor een deel van de jeugd om te stoppen met hun sport (omdat de ouders het niet meer kunnen betalen).quote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:50 schreef xzaz het volgende:
Al met al; kindjes betalen niet genoeg contributie en dat vinden de bonden niet leuk.
Irrelevantquote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat is niet genoeg contributie volgens jou? Het NOS artikel meldt ook dat de (gestegen) kosten van lidmaatschap reden is voor een deel van de jeugd om te stoppen met hun sport (omdat de ouders het niet meer kunnen betalen).
Lekker makkelijk, je begint er zelf overquote:
Sporten kan inderdaad alleen in een smerig stink hok.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 08:53 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Ik beweeg genoeg daar hoef ik niet in zon smerig stink hok te zitten
Dus ben ik verplicht om er met dh Jor_Dii verder over te praten? Ik deponeer gewoon het feit dat de bonden niet genoeg geld krijgen en dat vinden ze niet leuk. Het heeft verder weinig met sport te maken.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Lekker makkelijk, je begint er zelf over
Nou wat leuk meid. Het ding met kinderen van anderen. Nobody cares.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:07 schreef BE het volgende:
Mijn 15-jarige (honkballer) staat toevallig net naast me te zeggen dat ie zin heeft in straks weer het wedstrijd-seizoen.
En mijn 13-jarige rugby't, op clubniveau en zit op de Rugby Academy in combinatie met de middelbare school dus die traint sws 6x in de week.
Het feit nog wel..quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:10 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dus ben ik verplicht om er met dh Jor_Dii verder over te praten? Ik deponeer gewoon het feit dat de bonden niet genoeg geld krijgen en dat vinden ze niet leuk. Het heeft verder weinig met sport te maken.
Doe er mee wat je wilt.
De jongste jeugd hoeft niet tot 16-17u naar school, dus die kunnen gewoon trainen woensdagmiddag (vanaf 16u meestal). De pubers beginnen meestal pas vanaf 18u met trainen. Prima in te plannen dus.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:15 schreef capricia het volgende:
Ik zit net wat websites voor middelbare scholen te lezen.
In ik lees hier dat de lesdag in principe van 9.00 tot 17.00 is. Je moet beschikbaar zijn.
Niet dat je altijd zolang op school bent. Maar in principe is dat schooltijd. En kun je verwachten dat er ook gezamelijk aan projecten gewerkt gaat worden (staat tegenover dat er dan bijna geen huiswerk is).
Lijkt me erg lastig om dan de woensdagmiddag voetbaltraining in te plannen voor een heel jaar.
Dat zeg jij. Dat je prima op woensdagmiddag allerlei verplichtingen aan kunt gaan. De schoolgids zegt iets anders.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De jongste jeugd hoeft niet tot 16-17u naar school, dus die kunnen gewoon trainen woensdagmiddag (vanaf 16u meestal). De pubers beginnen meestal pas vanaf 18u met trainen. Prima in te plannen dus.
Het is al decennialang prima te regelen die combi tussen school en trainen na schooltijd. Basisscholen hebben veelal een continu rooster tegenwoordig dus is sporten eind van de (woensdag)middag geen enkel probleem. En als ze naar het VO gaan schuiven de trainingstijden op.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zeg jij. Dat je prima op woensdagmiddag allerlei verplichtingen aan kunt gaan. De schoolgids zegt iets anders.
Drie maal raden waar de ouders hun prioriteiten leggen als hun kroost voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaat...
Het is wel zo dat de meeste trainingen later op de dag plaatsvinden naarmate kinderen ouder worden. Mijn dochter begon in groep 5 of 6 met voetbaltraining om 16 uur. Inmiddels begint ze rond 19.00 uur. Bij veruit de meeste middelbare scholen is tot 15.15-15.30 wel een beetje het laatste dat men doorgaans les heeft. Er zijn scholen waar het anders is, en dan is wellicht sport inderdaad niet meer te combineren en valt dat helaas af.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zeg jij. Dat je prima op woensdagmiddag allerlei verplichtingen aan kunt gaan. De schoolgids zegt iets anders.
Drie maal raden waar de ouders hun prioriteiten leggen als hun kroost voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaat...
Ik denk dat er maar weinig scholen zo zijn ingericht dat ze sporten voor hun leerlingen in de weg gaan zitten. En vaak is er ook veel mogelijk wanneer kinderen op een bepaald niveau sporten, zodat ze lessen kunnen overslaan/inhalen.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn scholen waar het anders is, en dan is wellicht sport inderdaad niet meer te combineren en valt dat helaas af.
lolquote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat er maar weinig scholen zo zijn ingericht dat ze sporten voor hun leerlingen in de weg gaan zitten. En vaak is er ook veel mogelijk wanneer kinderen op een bepaald niveau sporten, zodat ze lessen kunnen overslaan/inhalen.
Dat laatste is natuurlijk heel specifiek, he? Daar gaat het natuurlijk niet over.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat er maar weinig scholen zo zijn ingericht dat ze sporten voor hun leerlingen in de weg gaan zitten. En vaak is er ook veel mogelijk wanneer kinderen op een bepaald niveau sporten, zodat ze lessen kunnen overslaan/inhalen.
Wat loop je nou te bazelen man? Dit is gewoon zo.quote:
Uh, er valt nu al veel af. Voor mijn basisschool-leerling. Omdat school ook op woensdag en vrijdag doorgaat tot 15.00 uur.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is al decennialang prima te regelen die combi tussen school en trainen na schooltijd. Basisscholen hebben veelal een continu rooster tegenwoordig dus is sporten eind van de (woensdag)middag geen enkel probleem. En als ze naar het VO gaan schuiven de trainingstijden op.
Is ook gewoon een kwestie van prioriteren natuurlijk, als jij én wat verder moet fietsen naar school én op gitaarles zit én een bijbaantje hebt én opa en oma niet naast de deur etc. Ja dan valt er een keer wat af en dat kan dan sport zijn, maar dat is wel wel een keuze.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:57 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat loop je nou te bazelen man? Dit is gewoon zo.
Zeker heel specifiek, maar de sportklassen/talentenklassen zijn er wel steeds meer in mijn beleving. En dat is goed dat daar steeds meer ruimte voor is.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk heel specifiek, he? Daar gaat het natuurlijk niet over.
Wat je in de praktijk vaker hoort is dat mensen gaan werken op zaterdag…quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Uh, er valt nu al veel af. Voor mijn basisschool-leerling. Omdat school ook op woensdag en vrijdag doorgaat tot 15.00 uur.
En bijv judo of ballet begint om 14.00 uur (want ja, die denken dat alle kinderen om half één uit zijn op de woensdag ofzo).
Net als in de OP staat: tieners haken af omdat de vaste trainingstijden lastig zijn.
Dan zullen ze weinig leerlingen hebben in de sportles en snapt de aanbieder van de sport niet goed wat de meest ideale tijden zijn.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Uh, er valt nu al veel af. Voor mijn basisschool-leerling. Omdat school ook op woensdag en vrijdag doorgaat tot 15.00 uur.
En bijv judo of ballet begint om 14.00 uur (want ja, die denken dat alle kinderen om half één uit zijn op de woensdag ofzo).
Net als in de OP staat: tieners haken af omdat de vaste trainingstijden lastig zijn.
Bij zo'n school (wij kijken daar ook naar) ga ik niet op voorhand een heel jaar verplichtingen voor sport vastleggen.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk heel specifiek, he? Daar gaat het natuurlijk niet over.
Het eerste: het zijn er niet veel, maar ze zijn er wel. Dochter van een vriendin van me zit op een middelbare school waar ze iedere dag tot 16.30 aanwezig is. Ze doet ook al het huiswerk en dergelijk op school, zodat thuis niets meer hoeft. School ligt ook wat verder weg, waardoor ze dus op z'n vroegst om 17.30 thuis is.
Dochter heeft afgelopen week gekeken bij een school die ook anders in elkaar zit en waar de schooldagen van 9-16 uur zijn. Iedere dag.
Maar doorgaans is dat niet het geval, dat ben ik met je eens.
Ja. Dat is ook zo wat. Snap ik heel goed.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 11:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat je in de praktijk vaker hoort is dat mensen gaan werken op zaterdag…
Lol. Genoeg scholen zijn wel gewoon om half een uit.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 11:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan zullen ze weinig leerlingen hebben in de sportles en snapt de aanbieder van de sport niet goed wat de meest ideale tijden zijn.
Hier veel scholen met sport trajecten. De meeste niet eens op superhoog niveau.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt, daarin zit soms nog teveel verschil. Desondanks denk ik dat het zeker mogelijk moet zijn om een geschikte tijd te vinden om minstens 1x per week te sporten (bij een vereniging).quote:Op vrijdag 17 februari 2023 11:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Lol. Genoeg scholen zijn wel gewoon om half een uit.
En andere scholen weer niet.
De maatschappij is veranderd.
Werk je in een callcenter?quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:52 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Alsof die zoomers op gesprek durven te komenWij hebben nu een stagiaire die letterlijk bang is iedere keer als ze moet telefoneren. Gelukkig wel een lekker ding, als ik 10 jaar jonger was geweest poooohhh.
Dit klinkt meer als één school die afwijkt van de norm en sportclubs die gewoon hun gelimiteerde trainingsuren slim inzetten.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 11:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan zullen ze weinig leerlingen hebben in de sportles en snapt de aanbieder van de sport niet goed wat de meest ideale tijden zijn.
En dan zijn er basisscholen in de wijk die op woensdagmiddag vrij hebben. De wijk ernaast op vrijdagmiddag. En andere scholen iedere dag tot 14.00 uur.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 11:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit klinkt meer als één school die afwijkt van de norm en sportclubs die gewoon hun gelimiteerde trainingsuren slim inzetten.
Ik snap dat dus echt niet, maar dan ben ik vast een ouwe lul. Er weinig dingen van mijn basisschooltijd waar ik zo veel van herinner als van de woensdagen. Lekker heerlijk een middag vrij in het midden van de week.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 11:44 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan zijn er basisscholen in de wijk die op woensdagmiddag vrij hebben. De wijk ernaast op vrijdagmiddag. En andere scholen iedere dag tot 14.00 uur.
Gewoon in Utrecht. Dit is best normaal hoor.
Beter, en dat staat ook in de OP genoemd, is om meer flexibele tijden te hanteren bij het sporten. En ja, dan vallen die verenigingen af. Helaas.
Tot 14:00 elke dag is ook lekker, lekker zwemmen in de zomer.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 11:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik snap dat dus echt niet, maar dan ben ik vast een ouwe lul. Er weinig dingen van mijn basisschooltijd waar ik zo veel van herinner als van de woensdagen. Lekker heerlijk een middag vrij in het midden van de week.
En sportclubs zijn per definitie niet flexibel, dan kan gewoon niet. Mijn vereniging zit heel erg vast aan de uren die er zijn, het enige flexibele is dat kinderen tussen twee dagen kunnen kiezen voor techniek en conditietrainingen.
In de praktijk valt dit allemaal nogal mee en zijn de meeste leerlingen uiterlijk rond 16u klaar.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 11:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar je dus gewoon tot 17.00 uur beschikbaar moet zijn (volgens de schoolgids die ik vanmorgen las).
Ik neem aan dat @kwuwu netjes bij een sportvereniging zit?quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:43 schreef kwiwi het volgende:
Ze is de bal bij honkbalquote:Op vrijdag 17 februari 2023 16:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik neem aan dat @:Kwuwu netjes bij een sportvereniging zit?
Dat teams kiezen bij de gymles is voor sommigen een hel.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 07:46 schreef Seven. het volgende:
Veel hopeloos ouderwetse denkbeelden in dit topic.
Ik heb altijd al een tering hekel gehad aan teamsporten met alle verplichtingen en peer pressure die daarbij komt kijken.
Yep, het zal je niet verbazen dat ik dat ook vond. Standaard als laatste gekozen worden. Echt, fucking slecht dat we dit nog steeds normaal vinden.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 07:51 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat teams kiezen bij de gymles is voor sommigen een hel.
Volgens mij is dit geen relatiekloof maar is dit al heel lang zo.quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:33 schreef quo_ het volgende:
[..]
Een teletekst bericht zegt natuurlijk al genoeg over de gereatiekloof die ik hier ervaar. Ben doorgaans juist heel alert om het niet over "de jeugd van tegenwoordig" te hebben want gezeik over gedrag van jongere generaties is een teken dat je een oude zeikerd wordt.
Maar wat een droefenis deze ontwikkeling. Allereerst is een gebrek aan sport uiteraard slecht voor de lichamelijke volksgezondheid. Dat is meer een feit dan een mening.
Maar deelnemen in een vereniging, en zeker een sportvereniging , leert je van alles over samenwerken, samen afzien en het besef dat jouw inzet belangrijk kan zijn voor het resultaat van het collectief.
Als we onze kinderen op laten groeien als individualisten die verplichtingen lastig vinden waar gaan we dan naar toe ?
Kun je de 'fucking slecht' toelichten?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 09:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Yep, het zal je niet verbazen dat ik dat ook vond. Standaard als laatste gekozen worden. Echt, fucking slecht dat we dit nog steeds normaal vinden.
Ik vind het fucking slecht dat er kinderen en jongeren zijn die overal buiten de boot vallen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 09:48 schreef FYazz het volgende:
[..]
Kun je de 'fucking slecht' toelichten?
Wat zou jij een betere optie vinden? Leraar die altijd toewijst (kan ook voor frictie zorgen) of altijd loten?
Uit mijn pubertijd kan ik me herinneren dat de gehele schoolperiode uit 'kiezen' bestond. Teams bij gym, werkgroepjes bij scheikunde, economie, biologie en informatica, groepjes bij muziekles, tekenen en toneel, samenwerkingspartners voor presentaties bij aardrijkskunde en geschiedenis enzovoort.
En ja bij het één werd je wat sneller gekozen dan bij het ander. Zo werd ik bijvoorbeeld bij gym, informatica en toneel vaak als eerst gekozen en ook bij werkstukken/presentaties had ik snel een partner, maar bij tekenen werd ik doorgaans als één van de laatsten gekozen en bij scheikunde moest ik ook leuren voor een partner.
Ik heb hierdoor geleerd dat ik niet overal de beste in ben (en hoef te zijn). Ieder zijn kracht en passie.
Ik zie eerlijk gezegd ook niet in hoe pubers tijdens de gymles op school zelf een dreamteam te laten samenstellen hen gaat voorbereiden op samenwerking met allerlei verschillende personen en persoonlijkheden in het bedrijfsleven.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 10:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind het fucking slecht dat er kinderen en jongeren zijn die overal buiten de boot vallen.
Standaard loten is wat dat betreft betere voorbereiding op het bedrijfsleven. Als volwassene kun je in de regel zelden zelf kiezen met wie je werkt dus je kunt je afvragen waarom je scholieren wel laat kiezen. Dus waarom zou je dan kiezen voor een methode die vooral laat zien wie wel en niet goed ligt in de groep?
Ik had een hele goede gymjuffrouw die dat altijd perfect oploste. Kiezen, maar alleen de eerste pak hem beet 20%, dan weet je zeker dat je een beetje gebalanceerde teams hebt want de besten zijn een beetje verdeeld en daarna gewoon at random…quote:Op zaterdag 18 februari 2023 10:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind het fucking slecht dat er kinderen en jongeren zijn die overal buiten de boot vallen.
Standaard loten is wat dat betreft betere voorbereiding op het bedrijfsleven. Als volwassene kun je in de regel zelden zelf kiezen met wie je werkt dus je kunt je afvragen waarom je scholieren wel laat kiezen. Dus waarom zou je dan kiezen voor een methode die vooral laat zien wie wel en niet goed ligt in de groep?
Het is de TS die dit als nieuwe ontwikkeling benoemt, ik zie dat in het stukje in het kader v/d onderzoekers niet vermeld staan, sterker nog daar staat al jarenlang.quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk dat de onderzoekers van dit artikel daar wel bekend mee zijn.
Wat een volstrekt waardeloos idee, mensen beoordelen op gedrag in hun puberteit (en dan ook nog enkel sport).quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:47 schreef kwiwi het volgende:
Op zich mooi want inclusief, maar uiteindelijk gaat het er dus om dat je wint met je groepje. En dat is natuurlijk wat mis is met onze maatschappij. Alleen de beste, snelste, slimste, sterkste mensen krijgen waardering. Alles in onze samenleving is een wedstrijd.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 10:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik had een hele goede gymjuffrouw die dat altijd perfect oploste. Kiezen, maar alleen de eerste pak hem beet 20%, dan weet je zeker dat je een beetje gebalanceerde teams hebt want de besten zijn een beetje verdeeld en daarna gewoon at random…
Ik heb jarenlang gehonkbald, 9 innings kunnen lang duren en daar waren ouders die moesten rijden echt een hele dag aan kwijt.quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:33 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat is een hele mooie uitspraak, die ga ik onthouden.quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
Iedereen boos op elkaar maar niemand boos op zichzelf
Ik zou echt meteen stoppen met training geven als er ooit zoiets bedacht wordt.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:31 schreef capricia het volgende:
Sportwedstrijden gaan om winnen ja.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Op zich mooi want inclusief, maar uiteindelijk gaat het er dus om dat je wint met je groepje. En dat is natuurlijk wat mis is met onze maatschappij. Alleen de beste, snelste, slimste, sterkste mensen krijgen waardering. Alles in onze samenleving is een wedstrijd.
Waanzin.
Vergeet het roken van een paar dikke toeters in de tussenuurtjes nietquote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:49 schreef Kickinalfa het volgende:
Tot hun twaalfde lekker dichtbij op de basisschool en klaar rond 14/15.
Op de dertiende naar het voortgezet onderwijs, les tot 15/16 uur, daarna vaak een langere reis naar huis, huiswerk maken, bijbaan er nog bij.
Sowieso is het fenomeen 'wedstrijden' eigenlijk raar.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Sportwedstrijden gaan om winnen ja.
Maar ook los van winnen is het voor het spelplezier ook niet goed als een tem veel zwakker is dan de andere.
Ik kom in de bossen waar ik hardloop meer hardlopers en fietsers tegen dan ooit tevoren.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou nee, het is onderzoek uit naam van NOC*NSF en de teloorgang van sporten is al jaren gaande en versterkt door de hele corona periode waarin veel sportclubs 2-3 afgebroken sportjaren hebben gehad. Hierdoor zijn veel mensen gestopt en nooit meer opnieuw begonnen.
Ik denk dat die competitiebenadering sommige mensen waarschijnlijk weerhoudt van sporten in clubverband.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Sowieso is het fenomeen 'wedstrijden' eigenlijk raar.
Nah, beetje competitief doen is zo slecht nog niet. Sowieso is verliezen ook goed voor een mens.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Op zich mooi want inclusief, maar uiteindelijk gaat het er dus om dat je wint met je groepje. En dat is natuurlijk wat mis is met onze maatschappij. Alleen de beste, snelste, slimste, sterkste mensen krijgen waardering. Alles in onze samenleving is een wedstrijd.
Waanzin.
Competitie is altijd een vergelijking met een ander. Ons hele leven is één grote competitie. Een 'beetje competitie' is slechts een symptoom.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Nah, beetje competitief doen is zo slecht nog niet. Sowieso is verliezen ook goed voor een mens.
Je krijgt over het algemeen waardering voor 'bijzondere' dingen. Ja. Iemand die heel slim is en het goed doet op school en universiteit heeft meer kansen over het algemeen. Iemand die heel goed is in sport krijgt geld en aandacht. Etc. etc. Wat is daar mis mee?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waanzin.
Waar ik moeite mee heb, is dat gewoon zijn er niet meer toe doetquote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:52 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je krijgt over het algemeen waardering voor 'bijzondere' dingen. Ja. Iemand die heel slim is en het goed doet op school en universiteit heeft meer kansen over het algemeen. Iemand die heel goed is in sport krijgt geld en aandacht. Etc. etc. Wat is daar mis mee?
Dat heeft er ook nooit toe gedaan ofwel alleen 'zijn' heeft nooit bestaan.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar ik moeite mee heb, is dat gewoon zijn er niet meer toe doet
Denk dat jij er vooral iets zweverigs van maakt, lees 'gewoon zijn' als 'normaal zijn'.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:50 schreef FYazz het volgende:
[..]
Dat heeft er ook nooit toe gedaan ofwel alleen 'zijn' heeft nooit bestaan.
Het is vooral een zeer zweverige uitspraak, want iedereen is wel iets naast alleen maar het zijn of doet wel iets naast alleen maar zijn. Ook onze voorouders waren meer dan alleen zijn.
Of het nu gaat om slimste, mooiste, stoerste, liefste etc. Of om de moeder van, die goede vriend, de jager, de bouwer, de visser, degene met de goede ogen, met het juiste gehoor of die krachtig kon spreken etc.
Dat doet er zeker toe. We hebben nu een tekort aan gewone mensen die kunnen nadenken....denk ik.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar ik moeite mee heb, is dat gewoon zijn er niet meer toe doet
Ik maak niks zweverigs.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 22:14 schreef Seven. het volgende:
[..]
Denk dat jij er vooral iets zweverigs van maakt, lees 'gewoon zijn' als 'normaal zijn'.
Excuus, zie nu deze reactie pas.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 10:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 18 februari 2023 22:27 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat doet er zeker toe. We hebben nu een tekort aan gewone mensen die kunnen nadenken....denk ik.
Met normaal zijn bedoel ik niet uitblinken. Dus gewoon een onopvallend leven leiden. Het zou mooi zijn als we dat als samenleving meer zouden waarderen. Dat de middenmoters in de competitie net zoveel aandacht krijgt als de top 3.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 22:42 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik maak niks zweverigs.
De uitspraak is zweverig, want ook met je toelichting wordt het inhoudelijk niet sterk of concreet.
Wat is 'normaal zijn'?
Dat je enkel ademt en op aarde bent?
En als je iets kunt of ergens in uitblinkt is dat dan niet gewoon je 'normale zijn'.
De be real app. Wat kun je ermee? Waar is het voor?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 23:33 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Met normaal zijn bedoel ik niet uitblinken. Dus gewoon een onopvallend leven leiden. Het zou mooi zijn als we dat als samenleving meer zouden waarderen. Dat de middenmoters in de competitie net zoveel aandacht krijgt als de top 3.
Die app Be Real viert natuurlijk het gewone onopvallende leven. Geen filters, gewoon in het moment (wat je ook doet). Minder medailles, minder geld, status, socials en idiote dingen doen om maar te laten zien hoe tof jij bent in de vergelijking met anderen. Niemand kan eraan ontsnappen maar ik moet wel zeggen dat ik niet de indruk heb dat de mensheid er nou echt bij gebaat is. En dan denk ik dus dat teamsporten en de drang om wedstrijden te winnen gewoon één van de zoveel symptomen is.
Ik heb er gewoon niks mee, competitief gedrag en geldingsdrang. Wil niet zeggen dat teamsporten slecht zijn maar het is niet noodzakelijk om sociaal gedrag te leren, en je kunt ook zonder teamsporten leren om met verlies om te gaan. Beweging is goed voor iedereen, maar teamsporten niet persé voor iedereen.
Wel een gezond symptoom. Leven is verder totaal geen competitie, dat maak je er hoogstens zelf van. En de jeugdige competitie in combinatie met sportiviteit draagt alleen maar bij aan een gezond zelfbeeld.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:40 schreef Seven. het volgende:
[..]
Competitie is altijd een vergelijking met een ander. Ons hele leven is één grote competitie. Een 'beetje competitie' is slechts een symptoom.
Klinkt als een "ik ben niet zoals anderen" app. Waar dan allemaal mensen samen komen die zogenaamd anders zouden zijnquote:Op zaterdag 18 februari 2023 23:50 schreef Jaroon het volgende:
[..]
De be real app. Wat kun je ermee? Waar is het voor?
Een kwaliteit heeft altijd een valkuil. Competitief gedrag en geldingsdrang kunnen van negatieve impact zijn wanneer het doorslaat alsook van positieve impact als het groei of innovatie biedt. Zonder deze kwaliteiten waren wij als mensheid nooit zover gekomen. Hadden we minder van de wereld gezien, misschien wel helemaal niets van het heelal en waren vele ontdekkingen en uitvindingen niet gedaan. Of hadden we een minder fijne motoriek gehad, een lagere levensverwachting en slechtere kwaliteit van gezondheid.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 23:33 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Met normaal zijn bedoel ik niet uitblinken. Dus gewoon een onopvallend leven leiden. Het zou mooi zijn als we dat als samenleving meer zouden waarderen. Dat de middenmoters in de competitie net zoveel aandacht krijgt als de top 3.
Die app Be Real viert natuurlijk het gewone onopvallende leven. Geen filters, gewoon in het moment (wat je ook doet). Minder medailles, minder geld, status, socials en idiote dingen doen om maar te laten zien hoe tof jij bent in de vergelijking met anderen. Niemand kan eraan ontsnappen maar ik moet wel zeggen dat ik niet de indruk heb dat de mensheid er nou echt bij gebaat is. En dan denk ik dus dat teamsporten en de drang om wedstrijden te winnen gewoon één van de zoveel symptomen is.
Ik heb er gewoon niks mee, competitief gedrag en geldingsdrang. Wil niet zeggen dat teamsporten slecht zijn maar het is niet noodzakelijk om sociaal gedrag te leren, en je kunt ook zonder teamsporten leren om met verlies om te gaan. Beweging is goed voor iedereen, maar teamsporten niet persé voor iedereen.
Wat is precies gezond aan competitief gedrag?quote:Op zondag 19 februari 2023 00:19 schreef ems. het volgende:
[..]
Wel een gezond symptoom. Leven is verder totaal geen competitie, dat maak je er hoogstens zelf van. En de jeugdige competitie in combinatie met sportiviteit draagt alleen maar bij aan een gezond zelfbeeld.
Dat je moeite ermee zou hebben dat 'gewoon' (wat dat ook moge zijn) zijn er niet meer toe doet lijkt mij dan ook een vorm van projectie. Waarom zou je ertoe moeten doen?
[..]
Klinkt als een "ik ben niet zoals anderen" app. Waar dan allemaal mensen samen komen die zogenaamd anders zouden zijn
Ik heb 'm zelf niet maar komt er op neer dat al je contacten op hetzelfde moment een foto posten van zichzelf in het moment posten zonder filter. Dus je laat het echte leven zien, niet alleen de mooiste momenten van de beste versie van jezelf.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 23:50 schreef Jaroon het volgende:
[..]
De be real app. Wat kun je ermee? Waar is het voor?
Ik zeg nergens dat teamsporten slecht zijn. Maar een mens mist er niets aan als je in plaats daarvan individuele sporten beoefent. Ik heb nooit een teamsport gedaan, alleen ik vind achteraf dat het standaard kiessysteem op scholen eigenlijk raar is en niks bijdraagt. Daar mag iedereen een eigen mening over vormen.quote:Op zondag 19 februari 2023 00:24 schreef FYazz het volgende:
[..]
Een kwaliteit heeft altijd een valkuil. Competitief gedrag en geldingsdrang kunnen van negatieve impact zijn wanneer het doorslaat alsook van positieve impact als het groei of innovatie biedt. Zonder deze kwaliteiten waren wij als mensheid nooit zover gekomen. Hadden we minder van de wereld gezien, misschien wel helemaal niets van het heelal en waren vele ontdekkingen en uitvindingen niet gedaan. Of hadden we een minder fijne motoriek gehad, een lagere levensverwachting en slechtere kwaliteit van gezondheid.
In het moment zijn en dat posten is ook 'iets' en het zegt/kwalificeert ook iets. Zeker als je dit bewust met een speciale app doet die ook nog eens Be Real heet. Dan moet er dus blijkbaar kunstmatig (of geholpen) worden om jezelf als 'gewoon zijn' neer te zetten. Want ben je wel gewoon zijn of in het moment als je bewust een app downloadt om te tonen dat je in het moment bent?
Zelfs al zou een dergelijke app zonder opsmuk gewoonweg in het moment zijn, dan nog doet de post iets met de kijkers. Als mens doen we van nature dingen kwalificeren (ter verwerking, herkenning, vertrouwen, binding etc.). Bij een foto gepost in het moment hebben mensen ook een (onbewuste) kwalificatie. De foto/persoon is leuk, saai, toffe kleren, slecht belicht enzovoort. Niemand denkt bij zo'n foto 'wauw, dit is echt in het moment'.
Ik begrijp wel je opmerking/zorgen over hoe wij ons tegenwoordig profileren en moeten laten gelden op social media en dat status, geld en uiterlijke schijn meer aandacht krijgen dan een harde werker voor gemiddeld loon, dan die buurvrouw die geen topmodel is maar wel voor iedereen klaarstaat of de gewone/man vrouw die het leven waardig en rustig probeert te leiden.
Ik denk ook dat deelnemen aan een teamsport niet perse vereist is voor jongeren om sociaal gedrag aan te leren. Het kan wel bijdragen en ik vind ook dat elk kind wel de kans moet krijgen om het te ervaren.
Ik denk ook dat sporten/iets doen in aanwezigheid van anderen (al is het individueel sporten als klimmen of boogschieten of in de gymzaal en fitness) jongeren kan helpen bij het ontwikkelen van sociaal gedrag en het verleggen alsook ontwikkelen van grenzen.
Ik vind het oprecht vervelend voor je dat je zelf negatieve ervaringen hebt met de gymzaal/teamsporten dan wel het kiezen. Misschien had je er anders naar gekeken als de ervaring beter was, als de keuze beter was toegelicht of als iemand je had gesteund bij het relativeren ervan.
Maar dat moet je dan weer delen met een groep mensen die je vrienden noemt maar die dat niet echt zijn. En je moet anderen volgen. Elke dag weer een fotot van Kees....quote:Op zondag 19 februari 2023 06:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik heb 'm zelf niet maar komt er op neer dat al je contacten op hetzelfde moment een foto posten van zichzelf in het moment posten zonder filter. Dus je laat het echte leven zien, niet alleen de mooiste momenten van de beste versie van jezelf.
Verkleden als het andere geslacht bestaat al HEEL lang.....quote:Op zondag 19 februari 2023 08:15 schreef Rickocum het volgende:
De "jeugd" praat liever met Marrokaans accent (<havo) of met een bekakte R. ABN praten is er niet meer bij.
Dan zijn ze zo apathisch om naar ASMR te kijken. Bijvoorbeeld een vrouw die dan over stiften heen gaat met haar vingersOf zelfs te kijken naar andere mensen die een spelletje spelen of een film kijken, ipv dit zelf te doen.
Als ze "dansen" dan zijn het suffige fortnite dansjes. Maar dit doen ze alleen voor een camera.
Komen ze in aanraking met drugs dan is dat geen wiet meer maar coke. En alles wordt genormaliseerd (ook dik zijn, je verkleden als ander geslacht, tegen blanken zijn).
Gr gr Bernhard de bok
Niet zo massaal zoals het nu gebeurt.quote:Op zondag 19 februari 2023 08:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Verkleden als het andere geslacht bestaat al HEEL lang.....
Jij ziet daar een verband met dat mensen minder aan teamsport doen?quote:Op zondag 19 februari 2023 09:21 schreef Rickocum het volgende:
[..]
Niet zo massaal zoals het nu gebeurt.
Kereltjes achter de kassa met lippenstift en gelakte nageltjes met nichterig stemmetje erbij.
Internet zou een prachtige verbreding van kennis opleveren. Alleen het levert alleen maar degenerate echochambers op
Meer gericht op zichzelf dan op teamverband.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij ziet daar een verband met dat mensen minder aan teamsport doen?
Dat kan. Ik woon tegenwoordig in Zwolle. Hier zijn ze nog niet zo ver volgens mij.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:21 schreef Rickocum het volgende:
[..]
Niet zo massaal zoals het nu gebeurt.
Kereltjes achter de kassa met lippenstift en gelakte nageltjes met nichterig stemmetje erbij.
Internet zou een prachtige verbreding van kennis opleveren. Alleen het levert alleen maar degenerate echochambers op
Je kan gewoon hekel hebben aan samen sporten en daarnaast sociaal zijn. Zo ben ik ook.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:23 schreef Rickocum het volgende:
[..]
Meer gericht op zichzelf dan op teamverband.
Ik vind juist dat het jonge mensen van nu via het onderwijs ontzettend veel sociale skills moeten hebben. Zoveel projecten en vakken die in teamverband gedaan worden. Werkgroepje hier, samenwerkingsopdracht daar.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:23 schreef Rickocum het volgende:
[..]
Meer gericht op zichzelf dan op teamverband.
Over wat voor school heb je het dan? Ik ken dat veel extra doen op school wel.....maar niet direct in groepjes volgens mij. Tenminste in Nederland.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind juist dat het jonge mensen van nu via het onderwijs ontzettend veel sociale skills moeten hebben. Zoveel projecten en vakken die in teamverband gedaan worden. Werkgroepje hier, samenwerkingsopdracht daar.
Veel meer dan in mijn tijd.
Kan me voorstellen dat je op een gegeven moment wel even klaar bent en tijd voor jezelf wil.
Ach sportverenigingen zijn natuurlijk wel goed voor het sociale cement van de samenleving. Het combineert beweging met een sociaal aspect en zorgt voor verbondenheid. Dus als dat minder wordt begrijp ik dat men een beetje schrikt. Je wilt liever niet dat mensen in plaats van dit alleen maar een beetje thuis gaan zitten netflixen.quote:Op zondag 19 februari 2023 07:28 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp niet waarom teamsport zo opgehemeld wordt, en waarom het zo belangrijk zou zijn.
Ik kan niets verzinnen wat je ook niet op andere manieren kunt ervaren.
Basisschool nog hier, groep 7/8. Maar de middelbare die eraan vast zit is niet veel anders.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Over wat voor school heb je het dan? Ik ken dat veel extra doen op school wel.....maar niet direct in groepjes volgens mij. Tenminste in Nederland.
mmmm. Misschien wel goed.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Basisschool, middelbare school.
Zelfs voor Engels is de opdracht dat ze met een groepje een vlog moeten maken.
OK, je hoeft de app niet te downloaden als het je niet aanspreekt. Maar ik vind het dus wel mooi dat er een anti-beweging te zien is die niet draait om status en uiterlijk. Waarin je ook meetelt als je niet bij de beste of knapste of populairste mensen hoort.quote:Op zondag 19 februari 2023 08:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar dat moet je dan weer delen met een groep mensen die je vrienden noemt maar die dat niet echt zijn. En je moet anderen volgen. Elke dag weer een fotot van Kees....
Ik geloof daar niet zo in. Dan creëer je uit jezelf een soort looser groep.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
OK, je hoeft de app niet te downloaden als het je niet aanspreekt. Maar ik vind het dus wel mooi dat er een anti-beweging te zien is die niet draait om status en uiterlijk. Waarin je ook meetelt als je niet bij de beste of knapste of populairste mensen hoort.
Men kan natuurlijk ook gewoon een borrel organiseren en samen wat gaan drinken in plaats van dit soort onzin.quote:Op zondag 19 februari 2023 06:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik heb 'm zelf niet maar komt er op neer dat al je contacten op hetzelfde moment een foto posten van zichzelf in het moment posten zonder filter. Dus je laat het echte leven zien, niet alleen de mooiste momenten van de beste versie van jezelf.
Het is niet anders dan met de kerken: al die sociale verenigingen lopen leeg.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ach sportverenigingen zijn natuurlijk wel goed voor het sociale cement van de samenleving. Het combineert beweging met een sociaal aspect en zorgt voor verbondenheid. Dus als dat minder wordt begrijp ik dat men een beetje schrikt. Je wilt liever niet dat mensen in plaats van dit alleen maar een beetje thuis gaan zitten netflixen.
En de sportbonden hebben er ook enig belang bij. Hoe groter een sport is, hoe meer kans dat Nederland goed presteert in internationale sportcompetities.
Sportverenigingen zijn natuurlijk geen doel op zichzelf. Maar ik denk dat het toch wel belangrijk is dat we een samenleving houden waarin mensen sociaal met elkaar bezig zijn in plaats van dat mensen een beetje binnen gaan zitten. Dus daar moet dan wel aandacht voor zijn.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is niet anders dan met de kerken: al die sociale verenigingen lopen leeg.
Al moet ik wel zeggen dat de wachtlijsten voor scouting (er zitten hier een paar scouting verenigingen) absurd lang zijn. Maar dat is meer de basisschool leeftijd.
Dat klopt. En dat is te herleiden naar de kernwaarden in onze maatschappij. Je wordt pas gezien en gewaardeerd als je bijzonder bent. En we vinden validatie erg belangrijk. Deze echochambers zijn kort gezegd extreme symptomen van onze competitiecultuur. Die begint bij wedstrijden organiseren, overal proefwerken voor moeten maken en een score aan hangen. Het aantal likes en views is niets anders dan dat.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:21 schreef Rickocum het volgende:
[..]
En dat is niet voor niets. De peer pressure in sportverenigingen is niet meer van deze tijd. Teamsport zal altijd blijven bestaan, zeker zolang er idioot veel geld te verdienen is in bepaalde takken van sport. Maar ik voorspel wel dat het aantal sportverenigingen bijvoorbeeld af zal nemen wegens gebrek aan animo.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:54 schreef capricia het volgende:
Individueel sporten in groepsverband, met flexibele tijden, is dan wel weer al tijden een succes. Denk aan de body pump en spinning lessen, altijd vol. Maar ook bijv aan het enorme succes een paar jaar geleden van CrossFit enzo.
Nou ja, nogmaals..als ik zie op scholen hoeveel kinderen met elkaar moeten samenwerken (en een zaterdagsbaantje hebben enzo), denk ik dat het wel mee valt.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sportverenigingen zijn natuurlijk geen doel op zichzelf. Maar ik denk dat het toch wel belangrijk is dat we een samenleving houden waarin mensen sociaal met elkaar bezig zijn in plaats van dat mensen een beetje binnen gaan zitten. Dus daar moet dan wel aandacht voor zijn.
Zodat je dat weer kunt posten op Insta. Lekker taggen!quote:Op zondag 19 februari 2023 09:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Men kan natuurlijk ook gewoon een borrel organiseren en samen wat gaan drinken in plaats van dit soort onzin.
Ja alleen maar met werken bezig zijn zou wel een hele ernstige verschraling van onze samenleving zijn natuurlijk. Een deprimerende dystopie. De sportwereld is nou een van die dingen die een samenleving kleur geeft.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou ja, nogmaals..als ik zie op scholen hoeveel kinderen met elkaar moeten samenwerken (en een zaterdagsbaantje hebben enzo), denk ik dat het wel mee valt.
Dit soort dingen krijg je voldoende mee in gezinsverband, schoolverband en familieverband. Sportverenigingen voegen in dat opzicht weinig toe. Misschien moeten mensen maar gewoon een borrel organiseren in plaats van zich bezighouden met dit soort onzin.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sportverenigingen zijn natuurlijk geen doel op zichzelf. Maar ik denk dat het toch wel belangrijk is dat we een samenleving houden waarin mensen sociaal met elkaar bezig zijn in plaats van dat mensen een beetje binnen gaan zitten. Dus daar moet dan wel aandacht voor zijn.
Als mensen dat niet kunnen laten prima.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zodat je dat weer kunt posten op Insta. Lekker taggen!
Als je er goed in bent en het leuk vindt.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De sportwereld is nou een van die dingen die een samenleving kleur geeft.
Aannames. Ik denk niet dat Be Real draait om het afzetten tegen de influencer maatschappij. Be Real gaat volgens mij over je echte doodnormale leven delen, dus geen extra moeite voor een perfect filmpje en dat soort dingen.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als mensen dat niet kunnen laten prima.
Maar al dat gemopper van mensen die zelf geen leven hebben en gaan janken dat andere mensen het wel hebben en dat op social media posten. Pff ga dan het probleem aanpakken in plaats van een beetje anderen de schuld geven.
Ja en die mensen zijn er heel veel en vormen gemeenschappen. Niet alleen beoefenaars maar ook volgers.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je er goed in bent en het leuk vindt.
Ja. Als ik dat zo bekijk sport ik al járen in groepsverband. Met een groepje dames twee ochtenden in de week, een groepslesje bij de fitnessclub. Gezellig koffie erna.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
En dat is niet voor niets. De peer pressure in sportverenigingen is niet meer van deze tijd. Teamsport zal altijd blijven bestaan, zeker zolang er idioot veel geld te verdienen is in bepaalde takken van sport. Maar ik voorspel wel dat het aantal sportverenigingen bijvoorbeeld af zal nemen wegens gebrek aan animo.
Een zaterdagsbaantje?quote:Op zondag 19 februari 2023 09:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja alleen maar met werken bezig zijn zou wel een hele ernstige verschraling van onze samenleving zijn natuurlijk. Een deprimerende dystopie. De sportwereld is nou een van die dingen die een samenleving kleur geeft.
Misschien wordt ik oud maar ik begrijp niet waarom mensen mijn normale leven zouden willen zien. Foto's van hoe ik het vuilnis buiten zet, achter de computer zit op mijn werk, afreken bij de kassa of hoe ik kan vloeken als mijn fietsband lek is. Wat is er boeiend aan?quote:Op zondag 19 februari 2023 10:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Aannames. Ik denk niet dat Be Real draait om het afzetten tegen de influencer maatschappij. Be Real gaat volgens mij over je echte doodnormale leven delen, dus geen extra moeite voor een perfect filmpje en dat soort dingen.
Ik zou wel kijken. Wie er achter jouw username zit.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien wordt ik oud maar ik begrijp niet waarom mensen mijn normale leven zouden willen zien. Foto's van hoe ik het vuilnis buiten zet, achter de computer zit op mijn werk, afreken bij de kassa of hoe ik kan vloeken als mijn fietsband lek is. Wat is er boeiend aan?
Wie dat gaat volgen moet toch wel een schrijnende leegte in het leven zitten.
Ja. Zo zie en voel ik dat ook.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien wordt ik oud maar ik begrijp niet waarom mensen mijn normale leven zouden willen zien. Foto's van hoe ik het vuilnis buiten zet, achter de computer zit op mijn werk, afreken bij de kassa of hoe ik kan vloeken als mijn fietsband lek is. Wat is er boeiend aan?
Wie dat gaat volgen moet toch wel een schrijnende leegte in het leven zitten.
Bij sommige mensen worden dat soort onbenullige dingen kwijlend aanschouwd.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Exact, dit is denk ik precies de kern van je vrij afkeurende toon en eenzijdige blik over teamsporten en competitief gedrag.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je er goed in bent en het leuk vindt.
Maar geef dan eens aan waarom het zo goed voor het individu is om juist in clubverband te teamsporten inclusief competitie enzo?quote:Op zondag 19 februari 2023 10:30 schreef FYazz het volgende:
[..]
Exact, dit is denk ik precies de kern van je vrij afkeurende toon en eenzijdige blik over teamsporten en competitief gedrag.
Jij vindt het niet leuk (terwijl je zelf aangeeft nooit een teamsport gedaan/ervaren te hebben), je hebt vooral slechte ervaringen met het kiessysteem bij gym en jij hebt niks met competitief gedrag en geldingsdrang (terwijl je al flink wat posts je mening probeert te laten gelden hier en niet echt open staat voor de ander) en dus kwalificeer jij het als onnodig of minder belangrijk.
Uiteraard jouw mening, maar ik heb je objectiever discussies zien voeren.
Hoogover is het in ieder geval goed voor mensen bepaalde bezigheden hebben, sociaal contact met elkaar hebben en genoeg bewegen. Een sportclub verenigd dat.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar geef dan eens aan waarom het zo goed voor het individu is om juist in clubverband te teamsporten inclusief competitie enzo?
Welk hoger doel, dan gewoon omdat iemand het leuk vindt, moet het dienen dan?
Als de jeugd nu al geen zin hebben in (sociale) verplichtingen hoe denken ze daar later mee om te kunnen gaan als ze een baan hebben.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoogover is het in ieder geval goed voor mensen bepaalde bezigheden hebben, sociaal contact met elkaar hebben en genoeg bewegen. Een sportclub verenigd dat.
Nou is een sportclub inderdaad niet de heilige graal daarin. Maar als minder mensen het doen en er komt niets voor in de plaats dan is het wel zorgwekkend.
Het gaat maar over samen sporten op een club. Niet dat men verder asociaal is.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Als de jeugd nu al geen zin hebben in (sociale) verplichtingen hoe denken ze daar later mee om te kunnen gaan als ze een baan hebben.
Dus het gaat om sociaal contact en bewegen. Als je ik post goed lees.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoogover is het in ieder geval goed voor mensen bepaalde bezigheden hebben, sociaal contact met elkaar hebben en genoeg bewegen. Een sportclub verenigd dat.
Nou is een sportclub inderdaad niet de heilige graal daarin. Maar als minder mensen het doen en er komt niets voor in de plaats dan is het wel zorgwekkend.
Dat is al jaren volop aan de gang.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:56 schreef Seven. het volgende:
Maar ik voorspel wel dat het aantal sportverenigingen bijvoorbeeld af zal nemen wegens gebrek aan animo.
Je moet wat als je een gigantische vereniging moet runnen. Bijvoorbeeld bij die hockeyclubs met gigantische wachtlijsten (bestaan ze nog?) dan kun je als bestuur ook meer doen, gewoon vraag en aanbod. En die boete van bond doorberekenen snap ik ook nog wel, de ervaring leert dat afzeggen anders behoorlijk lichtzinnig gedaan wordt.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:30 schreef capricia het volgende:
En die boetes bij niet opdagen.Ik gooi er zomaar wat voorbeelden in.
Basketbal: 50 euro
Hockey 35 euro.
Jeugdelftallen voetbal, tussen de 37,50 en 200 euro.
Wie heeft hier nou zin in om van zoiets een jaar lang lid te worden?
Dat het een vereniging, voor en door de leden is. Op het moment dat je dat met boetes moet gaan afdwingen dan heb je volgens mij een cultuur waarin dat niet helemaal begrepen wordt.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:35 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Wat is daar mis mee?
Leuk is niet hetzelfde als vrijblijvend en vrijwillig is ook niet hetzelfde als vrijblijvend.
Niet zo vreemd dat de ledenaantallen dalende zijn. Inflexibele tijden, boetes bij niet opdagen, verplichte bardiensten etc.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je moet wat als je een gigantische vereniging moet runnen. Bijvoorbeeld bij die hockeyclubs met gigantische wachtlijsten (bestaan ze nog?) dan kun je als bestuur ook meer doen, gewoon vraag en aanbod. En die boete van bond doorberekenen snap ik ook nog wel, de ervaring leert dat afzeggen anders behoorlijk lichtzinnig gedaan wordt.
Vaak is het meer bewustwording dan dat je daadwerkelijk boetes moet gaan innen.
Wat is oorzaak en wat is gevolg? Verenigingen bestaan bij de gratie van ‘samen doen’, als dat niet meer uit de mensen zelf komt dan krijg je dit soort maatregelen die inderdaad afschrikken. Oorzaak-gevolg, kip-ei, vicieuze cirkel.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Niet zo vreemd dat de ledenaantallen dalende zijn. Inflexibele tijden, boetes bij niet opdagen, verplichte bardiensten etc.
Dit is echt niet meer van deze tijd.
En jij vraagt je af waarom de ledenaantallen maar blijven dalen?quote:Op zondag 19 februari 2023 11:35 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Wat is daar mis mee?
Leuk is niet hetzelfde als vrijblijvend en vrijwillig is ook niet hetzelfde als vrijblijvend.
Dan zullen ze kleiner en meer dedicated worden die sportverenigingen. Mensen die er echt voor gaan. Beetje zoals ook met de kerken in NL aan de hand is. Minder parochianen, maar die er zijn, zijn meer betrokken.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat is oorzaak en wat is gevolg? Verenigingen bestaan bij de gratie van ‘samen doen’, als dat niet meer uit de mensen zelf komt dan krijg je dit soort maatregelen die inderdaad afschrikken. Oorzaak-gevolg, kip-ei, vicieuze cirkel.
Zeker. Die beweging zie je al. Maar je hebt ook een bepaalde kritische massa nodig, te klein en je vereniging is gewoon niet levensvatbaar. In de steden gaat dat wel lukken, maar buiten de steden kan dat best wel eens tot een 'kaalslag' gaan leiden. Ik voorspel dat van de hele fijnmazige structuur die je nu hebt (iedereen heeft meerdere voetbalclubs, een hockeyclub en een handjevol zaalsporten op fietsafstand) over 10/20 jaar weinig meer over is.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan zullen ze kleiner en meer dedicated worden die sportverenigingen. Mensen die er echt voor gaan. Beetje zoals ook met de kerken in NL aan de hand is. Minder parochianen, maar die er zijn, zijn meer betrokken.
Zoiets?
Bij ons niet hoorquote:Op zondag 19 februari 2023 11:47 schreef capricia het volgende:
Ik vind die verenigingen vaak ook niet laagdrempelig. Je gaat het niet even een paar maanden uitproberen met je kind. Je moet meteen een jaar lid worden en aan van alles mee doen, meerdere keren per week. En dat begrijp ik wel, maar echt stimulerend is het niet.
Mijn vereniging heeft gewoon een gratis maand voor iedereen die even proef mee wil draaien. Daarnaast is er dit seizoen doordat het gezeik met lockdowns eindelijk eens afgelopen is over de hele leeftijdsgroep van 8 tot 13 een aantal dat mijn vereniging in een hele lange tijd nog niet meegemaakt heeft, dus zo hoog is die drempel helemaal niet voor nieuwe aanwas. Het is het aanhouden dat het probleem is.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:47 schreef capricia het volgende:
Ik vind die verenigingen vaak ook niet laagdrempelig. Je gaat het niet even een paar maanden uitproberen met je kind. Je moet meteen een jaar lid worden en aan van alles mee doen, meerdere keren per week. En dat begrijp ik wel, maar echt stimulerend is het niet.
Zou dat erg zijn?quote:Op zondag 19 februari 2023 11:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zeker. Die beweging zie je al. Maar je hebt ook een bepaalde kritische massa nodig, te klein en je vereniging is gewoon niet levensvatbaar. In de steden gaat dat wel lukken, maar buiten de steden kan dat best wel eens tot een 'kaalslag' gaan leiden. Ik voorspel dat van de hele fijnmazige structuur die je nu hebt (iedereen heeft meerdere voetbalclubs, een hockeyclub en een handjevol zaalsporten op fietsafstand) over 10/20 jaar weinig meer over is.
Nou definieer erg, de cultuur verandert, de samenleving ook. Dus wat is dan erg, maar ik vind het wel een teken van individualisering en dat heeft ook negatieve kanten. Het is wel een vrij unieke manier om sport voor iedereen toegankelijk te maken én jeugd ook een sociale omgeving te bieden buiten school en de playstation. Ik vind dat nuttige maatschappelijke functies. Maar zoals gezegd, tijden veranderen en er zal ook vast wel weer wat voor in de plaats komen.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou dat erg zijn?
Ik zie namelijk de atletiekbaan, de manege, de klimhal (boulderen ook), en het zwembad steeds meer om mij heen in trek zijn. En het aantal mensen wat in het weekend bezig is op de mountainbike is ook geëxplodeerd (en zorgt nu al soms voor problemen).
Idem met het aantal fitnessclubs. Ook die met juist veel small group trainingen etc, allemaal zeer in trek. De sociale bootcamp groepjes groeien ook als paddenstoelen uit de grond.
De belangstelling verschuift kennelijk naar clubs die wel beter on demand kunnen leveren.
Snap ik.quote:Op zondag 19 februari 2023 11:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Bij ons niet hoor![]()
Er is daar overigens nog een tweede reden voor die je misschien niet kent, niet elke verzekering dekt niet-leden...
Dus het gaat zo goed met sportclubs dat ze een filter moeten toepassen om het nog aan te kunnen.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Snap ik.
Bij de hockey hier (Kampong en Fletiomare) moet je jaren wachten op een plek en je minstens voor april aanmelden, tenzij je al op niveau speelt. En er zijn voorrangsregels die gelden.
De mindere clubs ben je dan weer wel al sneller aan de beurt. Half jaartje wachten ofzo. Maar wel verplicht een jaar lid worden.
Scouting had een wachtlijst voor de wachtlijst. Ook zoiets.
De cultuur en regeltjes van hockeyclubs zijn ondoorgrondelijk. Hier ter stede hebben we al een keer een TC gehad die collectief opstapte na bedreigingen; teams die en bloc naar een andere club gingen, etc...quote:Op zondag 19 februari 2023 12:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Snap ik.
Bij de hockey hier (Kampong en Fletiomare) moet je jaren wachten op een plek en je minstens voor april aanmelden, tenzij je al op niveau speelt. En er zijn voorrangsregels die gelden.
De mindere clubs ben je dan weer wel al sneller aan de beurt. Half jaartje wachten ofzo. Maar wel verplicht een jaar lid worden.
Scouting had een wachtlijst voor de wachtlijst. Ook zoiets.
Is gewoon verkapte ballotagequote:Op zondag 19 februari 2023 12:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus het gaat zo goed met sportclubs dat ze een filter moeten toepassen om het nog aan te kunnen.
Lees ff mijn uitgebreide posts terug asjeblieft. Volgens mij ben ik vrij inhoudelijk en genuanceerd in mijn toelichting.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar geef dan eens aan waarom het zo goed voor het individu is om juist in clubverband te teamsporten inclusief competitie enzo?
Welk hoger doel, dan gewoon omdat iemand het leuk vindt, moet het dienen dan?
Sommige kennelijk? Die de naam hebben.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus het gaat zo goed met sportclubs dat ze een filter moeten toepassen om het nog aan te kunnen.
Ik heb ooit op hockey gezeten. Dat zal dan vast de uitzondering op de regel zijn geweest, anders was ik keihard afgewezenquote:Op zondag 19 februari 2023 12:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De cultuur en regeltjes van hockeyclubs zijn ondoorgrondelijk. Hier ter stede hebben we al een keer een TC gehad die collectief opstapte na bedreigingen; teams die en bloc naar een andere club gingen, etc...
Quote even waar ik het onnodig en minder belangrijk vind. Ik reageer vooral met een tegengeluid op mensen die impliceren dat de jeugd van tegenwoordig een stel antisociale slappelingen is omdat ze niet naar een sportvereniging gaan.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:30 schreef FYazz het volgende:
[..]
Exact, dit is denk ik precies de kern van je vrij afkeurende toon en eenzijdige blik over teamsporten en competitief gedrag.
Jij vindt het niet leuk (terwijl je zelf aangeeft nooit een teamsport gedaan/ervaren te hebben), je hebt vooral slechte ervaringen met het kiessysteem bij gym en jij hebt niks met competitief gedrag en geldingsdrang (terwijl je al flink wat posts je mening probeert te laten gelden hier en niet echt open staat voor de ander) en dus kwalificeer jij het als onnodig of minder belangrijk.
Uiteraard jouw mening, maar ik heb je objectiever discussies zien voeren.
Of bij die golfclubs. Dat je je in moet kopen. Ook zoiets.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De cultuur en regeltjes van hockeyclubs zijn ondoorgrondelijk. Hier ter stede hebben we al een keer een TC gehad die collectief opstapte na bedreigingen; teams die en bloc naar een andere club gingen, etc...
Het ding is dus dat ze nog altijd gewoon naar sportverenigingen gaan. Ik doe aan een relatief kleine sport, dus ik zou het wel als eerste merken als de vraag naar sportclubs afneemt onder kinderen. Het tegendeel is juist waar. Het ding waar dit topic over gaat is dat pubers juist minder gaan sporten. Dat is natuurlijk sowieso al de leeftijd waar ze sportclubs links laten liggen, maar schijnbaar is het tegenwoordig nog een stuk extremer geworden.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:10 schreef Seven. het volgende:
[..]
Quote even waar ik het onnodig en minder belangrijk vind. Ik reageer vooral met een tegengeluid op mensen die impliceren dat de jeugd van tegenwoordig een stel antisociale slappelingen is omdat ze niet naar een sportvereniging gaan.
Ja. Dan ben je echt lid van een clan voor je gevoel. En prijzen zijn vaak niet mis. Ook zo bij de koninklijke zeil en roeivereniging. Je moet volgens mij die vlag voeren op je boot. Maar niemand verplicht je een sticker op je auto te plakken om te laten zien dat je lid bent. Deze onzin zorgt bij vrienden bij mij voor problemen in de relatie.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Of bij die golfclubs. Dat je je in moet kopen. Ook zoiets.
Ik ga wel eens met een vriendin van de sportclub mee golfen, maar dat is echt niets voor mij. Je in moeten kopen in zo'n club.
https://www.gcdehaar.nl/lid-worden/quote:Door de grote toestroom van nieuwe leden in de afgelopen periode heeft het bestuur van Golfclub De Haar besloten in 2021 geen nieuwe leden meer te laten instromen. In 2022 zal een beperkt aantal kandidaten van de wachtlijst als nieuw lid toegelaten worden.
Golfclub De Haar kent verschillende lidmaatschapsvormen. Tot 35 jaar geldt het jeugd- en jongerenlidmaatschap. Boven 35 jaar kan je lid worden door het kopen of huren van een certificaat. De prijs van een certificaat bedraagt ¤ 10.000.
Voor alle lidmaatschapsvormen geldt dat referenten een rol spelen en dat een gesprek met de Nieuwe Leden Commissie vereist is.
Minder bij een club. Een nichtje en neefje van mij gaan bijv. wel heel regelmatig surfen en dat soort dingen.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het ding is dus dat ze nog altijd gewoon naar sportverenigingen gaan. Ik doe aan een relatief kleine sport, dus ik zou het wel als eerste merken als de vraag naar sportclubs afneemt onder kinderen. Het tegendeel is juist waar. Het ding waar dit topic over gaat is dat pubers juist minder gaan sporten. Dat is natuurlijk sowieso al de leeftijd waar ze sportclubs links laten liggen, maar schijnbaar is het tegenwoordig nog een stuk extremer geworden.
quote:Op zondag 19 februari 2023 12:15 schreef capricia het volgende:
Die golfclub:
[..]
https://www.gcdehaar.nl/lid-worden/
Ik impliceer dat nergens, dus jammer dat je de nuance vanuit mijn kant dan skipt in de hele discussie. Zeker als je een tegengeluid wilt geven richting users die juist niet zo genuanceerd zijn.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:10 schreef Seven. het volgende:
[..]
Quote even waar ik het onnodig en minder belangrijk vind. Ik reageer vooral met een tegengeluid op mensen die impliceren dat de jeugd van tegenwoordig een stel antisociale slappelingen is omdat ze niet naar een sportvereniging gaan.
Daar kun je ook gewoon lid van worden. Zou dat veel geld kosten?quote:Op zondag 19 februari 2023 12:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die denken dat ze de Rotary zijn?
En ze zitten vol hè. Aan belangstelling geen gebrek.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die denken dat ze de Rotary zijn?
1000 euro per jaar: https://www.rotary.nl/voo(...)ry/Wat%20kost%20dat/quote:Op zondag 19 februari 2023 12:18 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daar kun je ook gewoon lid van worden. Zou dat veel geld kosten?
Is gewoon een netwerkclub natuurlijk.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:19 schreef capricia het volgende:
[..]
En ze zitten vol hè. Aan belangstelling geen gebrek.
Overigens zijn die golfbanen echt opgepopt overal de laatste 10 jaar.
De boomer-sportvereniging.
Welk deel van "sportclubs zijn onder kinderen nog altijd in trek" is niet duidelijk? Als ik even naar de andere verenigingen om me heen kijk, bevestigen ze zonder uitzondering wat ik net al zei: het gaat hartstikke goed in de leeftijdsgroep onder de 13.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:16 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Minder bij een club. Een nichtje en neefje van mij gaan bijv. wel heel regelmatig surfen en dat soort dingen.
Wat wil je eigenlijk van mij horen?quote:Op zondag 19 februari 2023 12:18 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik impliceer dat nergens, dus jammer dat je de nuance vanuit mijn kant dan skipt in de hele discussie. Zeker als je een tegengeluid wilt geven richting users die juist niet zo genuanceerd zijn.
Valt mee. Ze doen ook wel veel aan sociale dingen weet ik van mijn ex schoonvader die lid was. Maar.....ook hele rare dingen. Zoals studentenuitwisseling met de US rotary afdeling. En dan 2 per ge zin. 1 uit een rijk rotary gezin en 1 uit een arm gezin. Ik heb er ca. 1 maand tussen gezeten. Dat werd haat, huilen, krijsen, heimwee, etc. Wie bedenkt zoiets? De rotary in Nijmegen dusquote:Op zondag 19 februari 2023 12:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
1000 euro per jaar: https://www.rotary.nl/voo(...)ry/Wat%20kost%20dat/
Verschilt heel erg hoor. Hangt van heel veel factoren af. Maar even platgezegd, in jonge leden investeer je als vereniging. Die kosten geld/tijd/middelen. Juist oudere jeugd levert zelf ook een bijdrage, als dat uit het lood gaat heb je een uitdaging, op korte termijn is dat vaak wel oplosbaar maar als je dat structureel hebt dan moet je ook structurele wijzigingen doorvoeren...quote:Op zondag 19 februari 2023 12:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Welk deel van "sportclubs zijn onder kinderen nog altijd in trek" is niet duidelijk? Als ik even naar de andere verenigingen om me heen kijk, bevestigen ze zonder uitzondering wat ik net al zei: het gaat hartstikke goed in de leeftijdsgroep onder de 13.
Ik zeg niet dat het niet zo is. Ik zou het niet weten. Ik geef aan wat ik zie bij jonge mensen om mij heen.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Welk deel van "sportclubs zijn onder kinderen nog altijd in trek" is niet duidelijk? Als ik even naar de andere verenigingen om me heen kijk, bevestigen ze zonder uitzondering wat ik net al zei: het gaat hartstikke goed in de leeftijdsgroep onder de 13.
Net als die ballotage bij hockey.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is gewoon een netwerkclub natuurlijk.
Je moet golf in elk geval leuk vinden. Anders doe je dit niet. Er zijn vast goedkopere opties in de buurt?quote:Op zondag 19 februari 2023 12:15 schreef capricia het volgende:
Die golfclub:
[..]
https://www.gcdehaar.nl/lid-worden/
En dit is schappelijk hè. Niets extreems.
Ja. En niemand had wss belangstelling voor de wedstrijd. En naderhand karaoke zingen!quote:Op zondag 19 februari 2023 12:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Net als die ballotage bij hockey.
Geen idee of dat bij voetbal ook speelt trouwens. Op een zeker niveau zijn het natuurlijk allemaal netwerken.![]()
Even los van de jeugd die al dan niet lekker aan het sporten is:
Ik had ooit via de zaak een lidmaatschap op de business lounge bij FC Utrecht..niet helemaal mijn ding maar lachen was het wel. Dat is echt alleen maar netwerken. En dan voornamelijk bouwbedrijven, installatietechniek, wethouders en administratiekantoren etc. En her en der wat echt foute jongens.
Bijzondere mix.
Sporten op dat niveau is echt zo verweven met geld, netwerken en macht.
De Basic Fit ja. Daar ken ik de dames die lid zijn van deze golfclub van.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:30 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je moet golf in elk geval leuk vinden. Anders doe je dit niet. Er zijn vast goedkopere opties in de buurt?
Ja, de pubers worden vaak wel vergeten. Ik ben ook in die tijd (onder dwang van mijn ouders, erg flauw) gestopt met hockey. Wij hadden ook een jongensteam van rond de 14-15 dat helemaal uit elkaar is gevallen. Maar daar wordt ook gewoon nog altijd tijd en energie in geïnvesteerd. Jeugd gaat altijd voor als het op trainingsuren aan komt.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Verschilt heel erg hoor. Hangt van heel veel factoren af. Maar even platgezegd, in jonge leden investeer je als vereniging. Die kosten geld/tijd/middelen. Juist oudere jeugd levert zelf ook een bijdrage, als dat uit het lood gaat heb je een uitdaging, op korte termijn is dat vaak wel oplosbaar maar als je dat structureel hebt dan moet je ook structurele wijzigingen doorvoeren...
Dat is iets van alle tijden.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:23 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet zo is. Ik zou het niet weten. Ik geef aan wat ik zie bij jonge mensen om mij heen.
Karaoke heb ik niet meegemaakt. Waar doen ze dat?quote:Op zondag 19 februari 2023 12:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. En niemand had wss belangstelling voor de wedstrijd. En naderhand karaoke zingen!
Is dat ook een golfbaan? Wat trouwens een bijzonder golf fiasco was is/was de golfclub bij Muiderberg. Hoe dat met veel crimineel geld mis ging begrijpt niemand precies volgens mij.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:32 schreef capricia het volgende:
[..]
De Basic Fit ja. Daar ken ik de dames die lid zijn van deze golfclub van.![]()
Het leert mensen een tandje bij te zetten om iets te bereiken. Dat komt echt niet alleen terug in een potje voetbal, maar gedurende het hele leven.quote:Op zondag 19 februari 2023 06:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat is precies gezond aan competitief gedrag?
Je 'app' is gewoon een instagram waar mensen kunnen pronken met hoe normaal ze zijn. Als je je daadwerkelijk niet wil bezigen met het door jou geschetste patserige gedrag dan doe je gewoon normaal op social media zoals het gros van de mensen of je doet het simpelweg niet.quote:En lekker makkelijk om dit gelijk af te doen als projectie. Ook dat is trouwens geldingsdrang, doorzichtige trucjes om je gelijk te halen. Zelfde wat betreft je aannames over de app.
Ook dat kan prima getraind worden op de sportclubs. Zoals ik al zei, ook leren verliezen en accepteren dat mensen 'beter' zijn in dingen is wat mij betreft relevant voor een gezonde ontwikkeling. Je leert, if you will, dat het ook helemaal niet belangrijk is om 'gezien' te worden.quote:Ik praat hier niet over mijzelf, ik praat over jongeren die niet gezien worden als ze niet uitblinken.
Dus je suggestie is dat mensen maar gewoon moeten zuipen en sociaal doen ipv sporten en sociaal doen want dat zou beter zijn. Sterk verhaal.quote:Op zondag 19 februari 2023 10:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dit soort dingen krijg je voldoende mee in gezinsverband, schoolverband en familieverband. Sportverenigingen voegen in dat opzicht weinig toe. Misschien moeten mensen maar gewoon een borrel organiseren in plaats van zich bezighouden met dit soort onzin.
Ik heb geen kinderen dus ik zal voor mezelf spreken:quote:Op zondag 19 februari 2023 12:38 schreef capricia het volgende:
Even een vraagje voor de mensen waarvan hun kind op bijv voetbal zit:
Wat doet je kind daarnaast nog qua clubs en activiteiten om te ontdekken waar zijn/haar talenten en plezier liggen en voor de ontwikkeling?
Ik noem zomaar een paar andere dingen:
Muziekles, andere sporten, creatieve clubs als tekenen of beeldhouwen, zeilen, dat soort dingen.
Klinkt best wel druk. Voor een kind.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:48 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen dus ik zal voor mezelf spreken:
Ik zat op Tennis, badminton, karate en uiteindelijk deed ik daar fitness bij. Ik wilde heel graag drummen maar mijn ouders dachten daar anders over en deden mij op pianoles. In mijn vrije tijd ging ik chillen met vrienden, beetje gamen of gewoon de straat op en spelletjes doen.
Creatief was ik helaas niet heel erg. Ik kon redelijk tekenen maar haalde daar geen plezier uit.
Maargoed, al het bovenstaande verdween langzaam naarmate school de overhand kreeg, dus.
Was het ook. Maar ik haalde er veel plezier uit en pluk er nog steeds de vruchten van.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:50 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Klinkt best wel druk. Voor een kind.
Dat is het belangrijkste ook. Je moet het wel leuk vinden. Maar kinderen nu....zie ik ook bij familie. Te druk. Gewoon te weinig tijd om geestelijk uit te rusten volgens mij.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Was het ook. Maar ik haalde er veel plezier uit en pluk er nog steeds de vruchten van.
Tegelijk? Oh wouw. Dat vind ik erg druk. Denk niet dat veel kinderen dit allemaal doen naast (bijv) 3 keer voetbal in de week.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:48 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen dus ik zal voor mezelf spreken:
Ik zat op Tennis, badminton, karate en uiteindelijk deed ik daar fitness bij. Ik wilde heel graag drummen maar mijn ouders dachten daar anders over en deden mij op pianoles. In mijn vrije tijd ging ik chillen met vrienden, beetje gamen of gewoon de straat op en spelletjes doen.
Creatief was ik helaas niet heel erg. Ik kon redelijk tekenen maar haalde daar geen plezier uit.
Maargoed, al het bovenstaande verdween langzaam naarmate school de overhand kreeg, dus.
Dat was het ook zeker. Maar sporten was mijn hobby dus voor mijn gevoel was het nooit te druk. Ik vond het juist heerlijk.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Tegelijk? Oh wouw. Dat vind ik erg druk.
Dit was allemaal wel voor smartphones.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:59 schreef Jaroon het volgende:
En dan buiten die drukte om constant bezig zijn met je telefoon en sociale contacten.
En iets dat je misschien vergeten hebt. Heb je leren schaken? Ik baal ervan dat ik dat toen niet wilde leren.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:00 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat was het ook zeker. Maar sporten was mijn hobby dus voor mijn gevoel was het nooit te druk. Ik vond het juist heerlijk.
Maar dat maakt wel dat ik, zeker nu ik erop terug kijk, jammer vindt dat school eigenlijk roet in het eten heeft gegooid. Totdat ik een sportopleiding ging doen, that is
[..]
Dit was allemaal wel voor smartphones.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |