abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208020501
quote:
Kinderen vanaf 13 jaar hebben minder
interesse voor sporten bij een club.Al
jarenlang zien sportclubs een sterke
uitstroom van tieners.Een onderzoek
in opdracht van NOC*NSFgeeft nu meer
inzicht in de achtergrond.

Volgens de onderzoekers haken tieners
af omdat ze vaste trainingstijden en de
overige verplichtingen lastig vinden.
Ook andere hobby's en tijdgebrek worden
genoemd als reden om te stoppen.Ook de
kosten worden genoemd als drempel.

Jongere kinderen zijn vaak wel lid van
een sportclub.Vanaf 13 jaar treedt er
een verandering op en ziet bijna een
derde af van sporten in clubverband.
Een teletekst bericht zegt natuurlijk al genoeg over de generatiekloof die ik hier ervaar. Ben doorgaans juist heel alert om het niet over "de jeugd van tegenwoordig" te hebben want gezeik over gedrag van jongere generaties is een teken dat je een oude zeikerd wordt. :)

Maar wat een droefenis deze ontwikkeling. Allereerst is een gebrek aan sport uiteraard slecht voor de lichamelijke volksgezondheid. Dat is meer een feit dan een mening.

Maar deelnemen in een vereniging, en zeker een sportvereniging , leert je van alles over samenwerken, samen afzien en het besef dat jouw inzet belangrijk kan zijn voor het resultaat van het collectief.
Als we onze kinderen op laten groeien als individualisten die verplichtingen lastig vinden waar gaan we dan naar toe ?

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 18-02-2023 11:39:58 ]
-
pi_208020539
Ik begrijp dat wel. Helemaal op die leeftijd.

Ik las trouwens laatst wel dat er in Utrecht een voetbalclub is waarbij je gewoon elke avond kunt komen trainen op een random voetbalveld ergens in Utrecht (deze is per dag verschillend) en er worden wedstrijden georganiseerd als genoeg leden hebben aangegeven een bepaalde dag te kunnen.

Dus lekker sporten, zonder verplichtingen.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  donderdag 16 februari 2023 @ 15:40:10 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_208020582
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 15:36 schreef MilkTea het volgende:
Ik begrijp dat wel. Helemaal op die leeftijd.

Ik las trouwens laatst wel dat er in Utrecht een voetbalclub is waarbij je gewoon elke avond kunt komen trainen op een random voetbalveld ergens in Utrecht (deze is per dag verschillend) en er worden wedstrijden georganiseerd als genoeg leden hebben aangegeven een bepaalde dag te kunnen.

Wel fijn dat dit soort figuren daardoor uit andere teams geweerd worden. Prima oplossing ja.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_208020604
Die sporten tegenwoordig op hun eigen manier, pooooh. Stukje Tinder.
U MAD?
  donderdag 16 februari 2023 @ 15:43:36 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_208020627
Zou inderdaad goed zijn voor elk kind om een teamsport te doen die verplichtingen met zich meebrengt. Ik had zo vaak geen zin om te gaan trainen vroeger, dan schopte m'n moeder me er toch naartoe en was het gewoon hartstikke leuk. Je leert er zoveel van. Inderdaad wat je in te OP al zegt. Maar ook met winst en verlies om te gaan. Met niet opgesteld worden en toch de rest van het team aan te moedigen.. etc.
pi_208020654
Ik denk dat de individualisering wel meespeelt. Samenleving wordt egoïstischer, narcistischer. Dan is een sportclub wel gedateerd ja. Volgens mij zijn fitnessclubs daarentegen steeds populairder aan het worden.
  donderdag 16 februari 2023 @ 15:47:44 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_208020691
Wel een goed idee om bij sollicitatiegesprekken van juniors te vragen "welke sport deed je als puber?". Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt :!
pi_208020704
Het is al twee decennia kabinetsbeleid om het verenigingsleven stuk te maken. Iedereen moet slaven in de sportschool om later hoogbejaard met je demente harsens het verplaaghuis onder te zeiken zodat er lekker wordt verdiend aan je enorme pillendoos, maar gewoon leuk sporten, ho maar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 16 februari 2023 @ 15:52:45 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_208020732
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 15:47 schreef kwiwi het volgende:
Wel een goed idee om bij sollicitatiegesprekken van juniors te vragen "welke sport deed je als puber?". Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt :!
Alsof die zoomers op gesprek durven te komen :') Wij hebben nu een stagiaire die letterlijk bang is iedere keer als ze moet telefoneren. Gelukkig wel een lekker ding, als ik 10 jaar jonger was geweest poooohhh.
pi_208020748
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 15:36 schreef MilkTea het volgende:
Ja want een kind leren dat er zoiets in het leven is zoals verplichtingen is natuurlijk niet heel belangrijk.
pi_208020758
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 15:54 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Ja want een kind leren dat er zoiets in het leven is zoals verplichtingen is natuurlijk niet heel belangrijk.
Want verplichtingen zijn alleen te leren bij een teamsport.

En we hebben het over tieners van 13+.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_208020764
Van alle woorden die generaliserend zouden kunnen zijn, is 'puber' nog wel de meest stigmatiserende met de hoogste bereikbaarheid. Iedereen is daar van het slachtoffer.

Kunnen we dit niet gewoon vervangen voor 'tiener'?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208020773
quote:

[..]
Fuck verplichtingen.
:D

Zeker op die leeftijd. Verplichtingen is iets voor later, ja.
1947-2016
pi_208020781
quote:
17s.gif Op donderdag 16 februari 2023 15:52 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Alsof die zoomers op gesprek durven te komen :') Wij hebben nu een stagiaire die letterlijk bang is iedere keer als ze moet telefoneren. Gelukkig wel een lekker ding, als ik 10 jaar jonger was geweest poooohhh.
Wat let je? Als ze 18 of ouder is.. maakt niet uit. Het blijft legaal :o
1947-2016
pi_208020819
Wat ik mis in de OP:

quote:
Volwassenen van 18 tot 44 jaar hebben ook moeite met sporten in verenigingsverband, blijkt uit het onderzoek. Zij kunnen het steeds lastiger inpassen in hun drukke leven met werk of een gezin. Deze groep volwassenen noemt tijdgebrek als grootste reden om niet te sporten.

Als mensen eenmaal ouder zijn en kinderen bijvoorbeeld uit huis zijn, neemt de animo om wekelijks te sporten weer toe. Bij deze groep 45-plussers is de motivatie het hoogst.
https://nos.nl/artikel/24(...)en-en-verplichtingen

Ik heb dus wel een vermoeden dat de drukte van de ouders meespeelt in de mate waarin tieners (kunnen) blijven sporten. Er moet vanuit huis ook wel een stimulans zijn om dit te blijven doen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 16 februari 2023 @ 16:05:41 #16
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_208020839
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 15:56 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Fuck verplichtingen.
:D

Zeker op die leeftijd. Verplichtingen is iets voor later, ja.
Ze zou het 'verplichting' kunnen noemen maar het is voor kids toch super leuk, gezond en leerzaam om echt bij een cluppie te horen, en dan is het toch vanzelfsprekend dat je er ook gewoon altijd bent met trainingen en wedstrijden?
pi_208020853
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 15:43 schreef kwiwi het volgende:
Zou inderdaad goed zijn voor elk kind om een teamsport te doen die verplichtingen met zich meebrengt. Ik had zo vaak geen zin om te gaan trainen vroeger, dan schopte m'n moeder me er toch naartoe en was het gewoon hartstikke leuk. Je leert er zoveel van. Inderdaad wat je in te OP al zegt. Maar ook met winst en verlies om te gaan. Met niet opgesteld worden en toch de rest van het team aan te moedigen.. etc.
Wat heb jij dan zo allemaal geleerd bij het sporten met een team? En welke teamsport was dat?
  donderdag 16 februari 2023 @ 16:08:38 #18
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_208020859
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 15:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat let je? Als ze 18 of ouder is.. maakt niet uit. Het blijft legaal :o
Nou ik heb een relatie en ik vind m'n baan best ok. Maar ik wilde stoer doen enzo.
pi_208020871
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:07 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat heb jij dan zo allemaal geleerd bij het sporten met een team? En welke teamsport was dat?
Voetbal:

- Verantwoordelijkheid
- Respect (naar andere mensen en culturen)
- Op tijd zijn
- Als groep presteren
- Als groep falen
- Als individu presteren
- Als individu falen
- Communiceren
- Vriendschap (voor het leven)

Om maar eens wat te noemen.
pi_208020873
Ja, je kunt niet sporten met al dat lachgas in je spieren...

En social media...

Gelukkig hebben ze bij lacrosse hier geen problemen mee. O+
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_208020892
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:10 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Voetbal:

- Verantwoordelijkheid
- Op tijd zijn
- Als groep presteren
- Als groep falen
- Als individu presteren
- Als individu falen
- Communiceren

En wat deed het team dan met te ruwe spelers?
  donderdag 16 februari 2023 @ 16:13:46 #22
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_208020904
quote:

[..]
Voetbal:

- Verantwoordelijkheid
- Op tijd zijn
- Als groep presteren
- Als groep falen
- Als individu presteren
- Als individu falen
- Communiceren

Dit, maar dan volleybal.
pi_208020911
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:12 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat bedoel je met te ruwe spelers? Spelers die de regels van het spelletje niet respecteerden?
pi_208021008
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Wat bedoel je met te ruwe spelers? Spelers die de regels van het spelletje niet respecteerden?
Ik bedoel daarmee spelers die vaak te hard schouderduwtjes of tackle gaven.
pi_208021029
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:26 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik bedoel daarmee spelers die vaak te hard schouderduwtjes of tackle gaven.
Als het binnen de regels van het spel is moet dat kunnen en anders is er een trainer/scheids om daarop in te grijpen.
Dat heeft verder overigens weinig te maken met het belang van sporten in teamverband of "pubers laten sportclubs links liggen.."
pi_208021060
Ik kan wel alles aanbieden aan mijn kind, maar als ze iets echt niet leuk vindt, ga ik niet aan een dood paard lopen trekken.

Er zou eigenlijk iets moeten zijn dat ze allerlei sporten 2 maanden achter elkaar kunnen uitproberen, met een groepje.
Dus 2 maanden hockey, twee maanden paardrijden, twee maanden atletiek. Zoiets.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208021075
Zouden de coronajaren hier nog invloed op gehad hebben? Ik bedoel een groot deel van je sociale ontwikkeling speelt zich ook af tussen ca. 14-18, en ze hebben daar wel een jaar of 2 van gemist min of meer.

Hoor wel opvallend vaak over tieners die niet meer durven te bellen, alleen nog maar willen afrekenen bij de zelfscan. En nu dit weer. Chat GPT schrijft hun werkstukken, fietsen naar school doen ze op de elektrische fiets en voor bijbaantjes bij de AH/als krantenbezorger voelen de meesten zich inmiddels te goed. Dat gebrek aan tijd geloof ik dus niet zo, heb meer het idee dat ze het sociaal niet kunnen bolwerken.
pi_208021083
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:31 schreef capricia het volgende:
Ik kan wel alles aanbieden aan mijn kind, maar als ze iets echt niet leuk vindt, ga ik niet aan een dood paard lopen trekken.

Er zou eigenlijk iets moeten zijn dat ze allerlei sporten 2 maanden achter elkaar kunnen uitproberen, met een groepje.
Op school (zowel lagere als middelbare) hadden wij vroeger regelmatig sportdagen waarop je kennis kon maken met verschillende sporten. Niet alles natuurlijk, dat zou lastig zijn.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_208021099
Oh, en hockey (zal met voetbal wellicht ook zo zijn) vond ik echt wel veel inzet van de ouders vragen. Dat moet je maar kunnen, zeker als je meerdere kinderen hebt.
Al die trainingen door de weeks (haasten vanuit school, of weer laat met avondeten etc) en rijden met wedstrijden in het weekend enzo. Moest je opeens coach zijn, of scheidsrechter. Je werd geacht theorielessen op de club te volgen als ouder. En dan nog bardienst.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208021117
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:35 schreef capricia het volgende:
Oh, en hockey (zal met voetbal wellicht ook zo zijn) vond ik echt wel veel inzet van de ouders vragen. Dat moet je maar kunnen, zeker als je meerdere kinderen hebt.
Al die trainingen door de weeks (haasten vanuit school, of weer laat met avondeten etc) en rijden met wedstrijden in het weekend enzo.
Voor velen de normaalste zaak van het leven....
Zo ook hier een hele tijd. En bij vrienden helemaal een gekte met 3 koters die allemaal op andere dagen sporttraining hadden.

'Laat' uit, 16:45 en op 18:15 op het veld moeten staan tot 19:15.
20 minuten naar huis fietsen van school, 20 minuten naar trainingsveld.
En in de tussentijd een bord piepers naar binnen trappen. Want ja, op een lege maag kan je niet sporten.

Kramp in je zij op het veld. En je afvragen "en waarom vonden wij dit ook alweer 'leuk'?"
1947-2016
pi_208021145
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Het is en was altijd al wel degelijk een probleem bij verenigingen. Ik heb een poosje de E-tjes getraind voordat ik zelf een rijbewijs had en het was regelmatig een groot issue bij uitwedstrijden.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_208021152
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik vond het een beetje te veel van het goede voor een kind die roept 'ach..hockey lijkt me ook wel grappig'. En dan, zodra je lid bent, iedere training zeurt (geen zin, ben moe, bla bla).

Wel het jaar afgemaakt, maar daarna gestopt. Was mij te veel moeite voor enkel lange gezichten.

Dit jaar tekenlessen. Ook wel eens leuk. Krijg je exposities van je kind. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208021209
quote:
14s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:41 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Het is en was altijd al wel degelijk een probleem bij verenigingen. Ik heb een poosje de E-tjes getraind voordat ik zelf een rijbewijs had en het was regelmatig een groot issue bij uitwedstrijden.
Ach. Als het alleen dat rijden was geweest, dat had ik niet zo erg gevonden. Maar bij hockey fungeerden de ouders ook de scheidsrechter, dus was het wel de bedoeling dat je ook nog theorieavonden in het clubhuis bijwoonde.
Dus 2x trainen, 1 keer wedstrijd, en dan nog theorie en bardienst.

Als mijn kind enthousiast was geweest, had ik het er best voor over gehad. Maar dat was ook niet echt het geval.

Oh..en dan was ook nog een ouder dedicated coach en eentje spelbegeleider. Echt.. je kunt daar volop je vrije tijd in kwijt. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208021215
quote:
14s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:41 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Daar wordt je helemaal gek van.
Dat ik voetbalde hadden we een rooster wie van de ouders even moest rijden. Geeft ook duidelijkheid, ipv in de week er voor rond moeten bellen. En wij hadden een vrouwelijke koots in de early '90s welke een flinke haaibaai was. Gewoon duidelijkheid scheppen werkt al beter voor veel mensen. Moet je standaard werken op zaterdag vanwege rooster/retail of wat dan ook, ja dan kan het niet. Voor de rest: doe ook gewoon mee.

Was soms echt heerlijk die gesprekken.
1947-2016
pi_208021221
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:41 schreef capricia het volgende:
Dit jaar tekenlessen. Ook wel eens leuk. Krijg je exposities van je kind.
Och gossie.
De exposities voor het ronde archief of de doos op zolder...
1947-2016
pi_208021248
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Och gossie.
De exposities voor het ronde archief of de doos op zolder...
Waarom reageer je zo?
Ik kan mijn kind enkel alles aanbieden. Maar wat ze leuk vindt, bepaalt ze zelf.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208021249
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Ach. Als het alleen dat rijden was geweest, dat had ik niet zo erg gevonden. Maar bij hockey fungeerden de ouders ook de scheidsrechter, dus was het wel de bedoeling dat je ook nog theorieavonden in het clubhuis bijwoonde.
Dus 2x trainen, 1 keer wedstrijd, en dan nog theorie en bardienst.

Als mijn kind enthousiast was geweest, had ik het er best voor over gehad. Maar dat was ook niet echt het geval.
Dat is wel veel ja.
Dat ouders/begeleiders mee moeten doen met de scheidsen is trouwens in het voetbal ook zo. Lijnrechters zijn meestal afvaardigingen van een team.

Vandaar ook vaak het gezeik omdat bij twijfel altijd af wordt gevlagd. Of soms niet eens, in de laatste minuut-belangrijke goal.
1947-2016
  donderdag 16 februari 2023 @ 16:52:28 #38
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208021256
Bowling alone...
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_208021258
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Waarom reageer je zo?
Ik kan mijn kind enkel alles aanbieden. Maar wat ze leuk vindt, bepaalt ze zelf.
Was meer een grapje capri ;)
Wat ouders vaak doen met tekeningen van hun koters. Of heb jij ze wel bewaard?
1947-2016
pi_208021262
quote:

Veel basisscholen bieden zoiets toch wel aan tegenwoordig, dacht ik? Mijn dochter heeft op die manier een tijd volleybal gedaan, en iets met dansen. Ook eens iets met muziek en een tijdje iets met toneel.

Dochter vindt voeetballen en dansen nog steeds erg leuk, dus daar gaat ze trouw naartoe. Maar als ze echt niet meer wil (moet zel wel eerst het jaar af maken), gaat ze natuurlijk stoppen. Een paar keer per week met grote tegenzin gaan is zinloos.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208021279
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is wel veel ja.
Dat ouders/begeleiders mee moeten doen met de scheidsen is trouwens in het voetbal ook zo. Lijnrechters zijn meestal afvaardigingen van een team.

Vandaar ook vaak het gezeik omdat bij twijfel altijd af wordt gevlagd. Of soms niet eens, in de laatste minuut-belangrijke goal.
Als niet hockey-ingevoerde, gaan mij de spelregels van voetbal beter af dan die van hockey. Ik vond ze niet simpel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208021297
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Als niet hockey-ingevoerde, gaan mij de spelregels van voetbal beter af dan die van hockey. Ik vond ze niet simpel.
Liever voetbalregels dan hockey regels idd.
1947-2016
pi_208021310
En terecht, clubsporten zijn ontiegelijk kut!
pi_208021314
quote:
7s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Veel basisscholen bieden zoiets toch wel aan tegenwoordig, dacht ik? Mijn dochter heeft op die manier een tijd volleybal gedaan, en iets met dansen. Ook eens iets met muziek en een tijdje iets met toneel.

Dochter vindt voeetballen en dansen nog steeds erg leuk, dus daar gaat ze trouw naartoe. Maar als ze echt niet meer wil (moet zel wel eerst het jaar af maken), gaat ze natuurlijk stoppen. Een paar keer per week met grote tegenzin gaan is zinloos.
Veel van die teamsporten zijn voor een heel jaar hè.
En dat doe ik dus niet meer (zo snel).
Als school 2 maanden hockey, 2 maanden paardrijden en 2 maanden atletiek zou aanbieden (ik noem maar wat sporten, maar gewoon structureel een tijdje iets uitproberen), zou ik meteen doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208021315
quote:
Al die trainingen door de weeks (haasten vanuit school, of weer laat met avondeten etc) en rijden met wedstrijden in het weekend enzo. Moest je opeens coach zijn, of scheidsrechter. Je werd geacht theorielessen op de club te volgen als ouder. En dan nog bardienst.
Niet meer dan terecht, te veel ouders dumpen hun kinderen bij de club en doen niets of veels te weinig. Geen wonder dat heel veel sportclubs onder druk staan.
pi_208021323
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Als school 2 maanden hockey, 2 maanden paardrijden en 2 maanden atletiek zou aanbieden (ik noem maar wat sporten, maar gewoon structureel een tijdje iets uitproberen), zou ik meteen doen.
De dingen die ik in de eerste alinea noem, zijn op die manier aangeboden. Dus dat was echt een trialperiode. Heel leuk was dat om kennis te maken.

Voetbal en dansles heeft ze zelf voor gekozen en dat gaat inderdaad per jaar. Ik moet zeggen dat het heel erg meevalt hoe vaak ze zeurt dat ze geen zin heeft. Misschien ook wel deels omdat ze weet dat er geen goede reden is om niet te gaan, want er wordt op je gerekend.
pi_208021324
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat mij betreft is dat wel een probleem: kinderen moeten eens leren kiezen en niet te fladderen van het een naar het andere als het weer eens niet bevalt. Het aanbod is te groot en ouders zijn vaak te snel geneigd mee te gaan in "ik vind het niet meer leuk". Dan krijg je dus dat kinderen hun sport nooit serieus gaan nemen.
pi_208021353
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:59 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Wat mij betreft is dat wel een probleem: kinderen moeten eens leren kiezen en niet te fladderen van het een naar het andere als het weer eens niet bevalt. Het aanbod is te groot en ouders zijn vaak te snel geneigd mee te gaan in "ik vind het niet meer leuk". Dan krijg je dus dat kinderen hun sport nooit serieus gaan nemen.
Ik wil juist dat mijn kind (zeker basisschool leeftijd) lekker alles uit kan proberen. Om te kijken wat bij hem/haar past, zonder er meteen een jaar aan vast te zitten.
Ik vind dat belangrijk voor mijn kind. Lees wat @miss_sly schrijft: haar kind heeft op die manier volleybal ontdekt. En een ander wellicht toneel of what ever.
Daar zijn het kinderen voor. En jij als ouder kunt alleen maar zo breed mogelijk aanbieden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208021403
quote:
Die van mij, 21, 19, 17 en 15, doen al sinds jaar en dag aan scouting. Leer je veel van de hier als belangrijk gezien zaken maar op die vraag zou mijn oudste "Geen" zeggen. Wat voor vlees is hij dan?

Sporten zijn wel voorbijgekomen, maar alleen de 19-jarige beoefent een teamsport.
pi_208021424
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:12 schreef torentje het volgende:

[..]
Die werden door het bestuur geschorst en in sommige gevallen zelfs van de club verwijderd.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 16 februari 2023 @ 17:14:07 #51
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208021452
quote:
Wat een kolder. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_208021530
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 17:11 schreef Hathor het volgende:

[..]
Die werden door het bestuur geschorst en in sommige gevallen zelfs van de club verwijderd.
Waarom zie ik dan bij voetbalwedstrijden tussen profs dat er veel te ruw gespeeld wordt?
pi_208021804
Ik heb zelf ook helemaal geen behoefte om verplicht een bardienst/opruimklussen of wat anders voor mijn vereniging te doen. Koop het wel uit maar heb na mijn werk betere dingen te doen door nog eens sociale slaaf te zijn van 'mijn' vereniging. Dit is volgens mij een trend die de laatste jaren meer in trek is.
pi_208021871
quote:
Beter dan verplicht het leger in.

quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 17:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik wil juist dat mijn kind (zeker basisschool leeftijd) lekker alles uit kan proberen. Om te kijken wat bij hem/haar past, zonder er meteen een jaar aan vast te zitten.
Ik vind dat belangrijk voor mijn kind. Lees wat @:miss_sly schrijft: haar kind heeft op die manier volleybal ontdekt. En een ander wellicht toneel of what ever.
Daar zijn het kinderen voor. En jij als ouder kunt alleen maar zo breed mogelijk aanbieden.
Denk dat je overal wel een paar keer gratis mee mag trainen.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 februari 2023 @ 18:11:46 #55
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208022234
En nu voel ik me oud
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208022313
De tienertijd is altijd wel de periode geweest dat teamsporters er mee stopten, als ik puur naar mijn eigen ervaring als voetballer kijk 20-30 jaar terug. Veranderende interesses, bijbaantjes, relaties, en ook de ‘professionalisering’ bij de oudere jeugd (straffen bij het missen van een training, altijd dezelfden die reserve moesten, verplichte klusjes naast het sporten,...). Er waren bij nagenoeg elke club veel meer F-zeventallen dan A-elftallen.

De vraag is dus vooral of het nu erger is dan toen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208022346
Simpel. Of je gaat sporten om de profvoetballer uit te hangen, of je gaat wat anders doen waarin je kunt uitblinken. Gewoon een balletje trappen is er helaas niet meer bij…
  Moderator / Redactie Sport donderdag 16 februari 2023 @ 18:23:06 #58
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208022409
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:16 schreef Fred_B het volgende:
De tienertijd is altijd wel de periode geweest dat teamsporters er mee stopten, als ik puur naar mijn eigen ervaring als voetballer kijk 20-30 jaar terug. Veranderende interesses, bijbaantjes, relaties, en ook de ‘professionalisering’ bij de oudere jeugd (straffen bij het missen van een training, altijd dezelfden die reserve moesten, verplichte klusjes naast het sporten,...). Er waren bij nagenoeg elke club veel meer F-zeventallen dan A-elftallen.

De vraag is dus vooral of het nu erger is dan toen.
Ik denk dat de onderzoekers van dit artikel daar wel bekend mee zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208022460
Iedereen die een beetje actief is in het verenigingsleven wist dit al. Er is ook niet zo veel dat je er tegen kunt doen, is de tand des tijds waar je mee moet dealen. Flexibele opties aanbieden dus.
zie email 27 oktober
pi_208022521
In mijn tijd was dat net zo goed. Basisschooltijd is allemaal goed te doen met zeeën van vrije tijd maar dat werd toch minder toen de middelbare school er kwam. Ik was (en dat zegt iedereen natuurlijk over zichzelf :+ ) niet dom maar ook niet een dermate sterke leerling dat ik mij zonder moeite erdoorheen kon rammen. De extra tijd die nodig was voor huiswerk etc. werd dan toch vrij snel verhaald op de sport uren. En dat terwijl ik voorheen extreem sportief was en 5 dagen per week op een van de clubs was en in het weekend vaak nog op het veldje voetballen erbij pakte.

En dan kom je in een spiraal. School wordt niet eenvoudiger maar naarmate de jaren vorderde kwam er juist meer bij kijken. Dan komt er ook nog opeens het sociale aspect bij. Uitgaan, meisjes, stiekem wat biertjes, al dat soort shit en sluit het boek langzaam helemaal.

Er is gewoon heel veel school en hoe ouder ik word hoe meer ik erover speculeer dat dat misschien helemaal zo goed niet is. De fysieke en sociale ontwikkeling die je krijgt van een potje voetbal of tennis (of whatever) vind ik denk ik een stuk belangrijker dan vakken zoals Frans en Duits waar het gros van de bevolking misschien ooit eens gebruik van maakt als ze op vakantie gaan. Maar ondertussen zijn het gigantische vakken die voor de meeste kinderen een heleboel vrije tijd opslurpen, zowel in als buiten het klaslokaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door ems. op 18-02-2023 18:26:04 ]
Conscience do cost.
pi_208022535
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 17:20 schreef torentje het volgende:

[..]
Waarom zie ik dan bij voetbalwedstrijden tussen profs dat er veel te ruw gespeeld wordt?
Andere belangen, geld bv.
pi_208022547
quote:
Vanuit de vereniging geredeneerd snap ik heel goed waar dat beleid vandaan komt, namelijk onmacht. Vrijwilligers vinden is misschien nog wel lastiger dan (jeugd)leden. Maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen (met uitzondering van meerijden), om heel veel redenen. Variërend van wegjagen tot het feit dat je je leden ook een gemotiveerde en goede trainer wil bieden. En dan heb je niets aan ouders die vaak zelf niet de sport gedaan hebben en/of die er puur staan omdat het moet. Voor een bardienst zou het nog kunnen, maar voor de technische functies vind ik het echt een dikke vette no-go.
zie email 27 oktober
pi_208022587
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 17:40 schreef Drass het volgende:
Ik heb zelf ook helemaal geen behoefte om verplicht een bardienst/opruimklussen of wat anders voor mijn vereniging te doen. Koop het wel uit maar heb na mijn werk betere dingen te doen door nog eens sociale slaaf te zijn van 'mijn' vereniging. Dit is volgens mij een trend die de laatste jaren meer in trek is.
Kan me nog herinneren dat vaders van spelertjes actief bij de verenigingen betrokken waren door voor vervoer te zorgen op zaterdagen voor de uitwedstrijden. Was geheel belangeloos dus geen vergoeding voor benzine oid, plus je was er je hele zaterdag aan kwijt. Moet je ook maar net zin in hebben.
  donderdag 16 februari 2023 @ 18:34:06 #64
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_208022604
quote:

[..]
De hele dag opgehokt zitten in de leerfabriek is verplichting genoeg.
pi_208022623
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:59 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Lekker belangrijk ook of ze sport serieus nemen, het is niet de jeugdopleiding van Ajax. Veel belangrijker is dat ze er zijn als ze op ze gerekend wordt en leuk meedoen.
zie email 27 oktober
  donderdag 16 februari 2023 @ 18:36:43 #66
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_208022642
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:33 schreef Hathor het volgende:

[..]
Kan me nog herinneren dat vaders van spelertjes actief bij de verenigingen betrokken waren door voor vervoer te zorgen op zaterdagen voor de uitwedstrijden. Was geheel belangeloos dus geen vergoeding voor benzine oid, plus je was er je hele zaterdag aan kwijt. Moet je ook maar net zin in hebben.
Handig ook als je zaterdag zelf wil sporten als ouder zijnde :')
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_208022685
ik had dit vroeger ook.... hele zaterdagen kwijt zijn voor een verplichte wedstrijd terwijl je dan ook kan werken voor wat zakgeld...

Mijn kinderen mochten van mij nooit op een team sport waarbij je verplichte wedstrijden had en nu willen ze het echt nooit niet....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208022688
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 17:40 schreef Drass het volgende:
Tja een vereniging ben je met z’n allen. Dat houdt in dat je iets haalt maar ook iets brengt.

Ik vind het zelf ook waardeloos beleid waar ik liever van wegblijf hoor, maar ik snap het zeker voor de ‘eenvoudige’ klussen best wel. Het alternatief is iemand inhuren en dan gaat de contributie door het dak. (En dan is mijn ervaring ook nog dat je bij de meeste verenigingen voor het minste of geringste vrijstelling van bardienst krijgt, dus alleen de mensen die echt niets anders doen zijn de Sjaak.)
zie email 27 oktober
pi_208022718
quote:

[..]
mijn ouders staken na een tijdje hun middelvinger uit als er weer eens niemand "kon" en zij weer gevraagd werden. Het resultaat was dat er geregeld geen wedstrijd was omdat er geen vervoer was.... Iedereen boos op elkaar maar niemand boos op zichzelf... :')
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208022748
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Tja een vereniging ben je met z’n allen. Dat houdt in dat je iets haalt maar ook iets brengt.

Ik vind het zelf ook waardeloos beleid waar ik liever van wegblijf hoor, maar ik snap het zeker voor de ‘eenvoudige’ klussen best wel. Het alternatief is iemand inhuren en dan gaat de contributie door het dak. (En dan is mijn ervaring ook nog dat je bij de meeste verenigingen voor het minste of geringste vrijstelling van bardienst krijgt, dus alleen de mensen die echt niets anders doen zijn de Sjaak.)
laatst ging de premie van de sportclub van mijn dochter met 50 cent per maand omhoog en het regende afmeldingen omdat het zogenaamd "te duur" werd _O-
kan je nagaan wat er gebeurd als je iemand inhuurt voor die klusjes
pi_208022766
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
laatst ging de premie van de sportclub van mijn dochter met 50 cent per maand omhoog en het regende afmeldingen omdat het zogenaamd "te duur" werd _O-
Gezien het economische tij ook niet verstandig om nu een contributiewijziging te doen. Dat is je eigen weerstand creëren. Maar inderdaad, dat is wel het effect van serieuze verhogingen. En dat wil je ook niet.
zie email 27 oktober
pi_208022811
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:29 schreef ems. het volgende:
In mijn tijd was dat net zo goed. Basisschooltijd is allemaal goed te doen met zeeën van vrije tijd maar dat werd toch minder toen de middelbare school er kwam. Ik was (en dat zegt iedereen natuurlijk over zichzelf :+ ) niet dom maar ook niet een dermate sterke leerlingen dat ik mij zonder moeite erdoorheen kon rammen. De extra tijd die nodig was voor huiswerk etc. werd dan toch vrij snel verhaald op de sport uren. En dat terwijl ik voorheen extreem sportief was en 5 dagen per week op een van de clubs was en in het weekend vaak nog op het veldje voetballen erbij pakte.

En dan kom je in een spiraal. School wordt niet eenvoudiger maar naarmate de jaren vorderde kwam er juist meer bij kijken. Dan komt er ook nog opeens het sociale aspect bij. Uitgaan, meisjes, stiekem wat biertjes, al dat soort shit en sluit het boek langzaam helemaal.

Er is gewoon heel veel school en hoe ouder ik word hoe meer ik erover speculeer dat dat misschien helemaal zo goed niet is. De fysieke en sociale ontwikkeling die je krijgt van een potje voetbal of tennis (of whatever) vind ik denk ik een stuk belangrijker dan vakken zoals Frans en Duits waar het gros van de bevolking misschien ooit eens gebruik van maakt als ze op vakantie gaan. Maar ondertussen zijn het gigantische vakken die voor de meeste kinderen een heleboel vrije tijd opslurpen, zowel in als buiten het klaslokaal.
en dan te bedenken dat er vroeger nog meer school was vanwege de studiedagen die nu om de haveklap in het rooster staan....
pi_208022825
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Gezien het economische tij ook niet verstandig om nu een contributiewijziging te doen. Dat is je eigen weerstand creëren. Maar inderdaad, dat is wel het effect van serieuze verhogingen. En dat wil je ook niet.
oh jij bent ook zo iemand die 50 cent per maand een serieuse verhoging vindt? _O-
pi_208022898
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
oh jij bent ook zo iemand die 50 cent per maand een serieuse verhoging vindt? _O-
Nee natuurlijk niet, ik heb ooit eens als bestuurder staande de vergadering voorgesteld de contributie met een euro te verhogen onder het mom van ‘verwaarloosbaar’. Daarom noem ik ook expliciet de serieuze verhoging ;)
Maar het effect is wel hetzelfde.
zie email 27 oktober
pi_208022914
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet, ik heb ooit eens als bestuurder staande de vergadering voorgesteld de contributie met een euro te verhogen onder het mom van ‘verwaarloosbaar’. Daarom noem ik ook expliciet de serieuze verhoging ;)
Maar het effect is wel hetzelfde.
Ik heb me er ook weleens om verbaasd... ook toen ik studeerde en mijn studentenvereniging een keer besloot om een activiteit 50 guldencent te verhogen... nu er kwam nauwelijks iemand en toen hebben ze het maar teruggedraaid en kwam men weer :W 8)7

men zou maar eens een sigaretje minder roken....
pi_208022934
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Lekker belangrijk ook of ze sport serieus nemen, het is niet de jeugdopleiding van Ajax. Veel belangrijker is dat ze er zijn als ze op ze gerekend wordt en leuk meedoen.
Dan neem je het dus serieus.
pi_208022947
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:53 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dan neem je het dus serieus.
zogauw teamsport serieus wordt kan je er inderdaad beter mee stoppen....
pi_208022952
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb me er ook weleens om verbaasd... ook toen ik studeerde en mijn studentenvereniging een keer besloot om een activiteit 50 guldencent te verhogen... nu er kwam nauwelijks iemand en toen hebben ze het maar teruggedraaid en kwam men weer :W 8)7

men zou maar eens een sigaretje minder roken....
Is vaak ook een stukje entitlement om eens een lelijk Engels woord te gebruiken. Men meent recht te hebben op goedkoop dit of dat. Ik los dat vaak op, voor zover dat gaat, door te zeggen dat mensen die het écht niet meer redden zich kunnen melden bij het bestuur voor een individuele oplossing. Er meldt zich zelden tot nooit iemand, maar daar kun je wel naar verwijzen om het gezeik af te wimpelen.
zie email 27 oktober
pi_208022991
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is vaak ook een stukje entitlement om eens een lelijk Engels woord te gebruiken. Men meent recht te hebben op goedkoop dit of dat. Ik los dat vaak op, voor zover dat gaat, door te zeggen dat mensen die het écht niet meer redden zich kunnen melden bij het bestuur voor een individuele oplossing. Er meldt zich zelden tot nooit iemand, maar daar kun je wel naar verwijzen om het gezeik af te wimpelen.
dat is wel een goeie _O_
dan kan iemand zich afmelden ivm de verhoging want dan sta je te boek als tokkie. Die ga ik onthouden. Niemand zal zich toch melden voor die grijpstuiver.
pi_208023055
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
mijn ouders staken na een tijdje hun middelvinger uit als er weer eens niemand "kon" en zij weer gevraagd werden. Het resultaat was dat er geregeld geen wedstrijd was omdat er geen vervoer was.... Iedereen boos op elkaar maar niemand boos op zichzelf... :')
Ik geloof niet dat ik dat ooit heb meegemaakt, er waren er bij ons altijd meerdere beschikbaar. Er was er ook altijd wel een met een busje waar sowieso het halve team plaats in kon nemen. :')
pi_208023071
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is wel een goeie _O_
dan kan iemand zich afmelden ivm de verhoging want dan sta je te boek als tokkie. Die ga ik onthouden. Niemand zal zich toch melden voor die grijpstuiver.
En zo wel dan merk je het in je budget echt niet als je er voor die ene persoon wat af doet in ruil voor bijvoorbeeld een paar extra vrijwilligersbeurten… (ik zou het niet snel zo maar doen, tenzij echt bijzondere omstandigheden, want dat levert weer ‘hij wel en ik niet’-gezeik op).
zie email 27 oktober
  donderdag 16 februari 2023 @ 19:08:33 #82
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_208023263
Toch niet zo raar dit. Iedereen moet zo vroeg en zo lang mogelijk werken immers.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_208023411
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:30 schreef Hathor het volgende:

[..]
Andere belangen, geld bv.
Dan leerden-en leren nog steeds-de verkeerde mensen toch de jeugdige teamsporters?
pi_208023775
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vanuit de vereniging geredeneerd snap ik heel goed waar dat beleid vandaan komt, namelijk onmacht. Vrijwilligers vinden is misschien nog wel lastiger dan (jeugd)leden. Maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen (met uitzondering van meerijden), om heel veel redenen. Variërend van wegjagen tot het feit dat je je leden ook een gemotiveerde en goede trainer wil bieden. En dan heb je niets aan ouders die vaak zelf niet de sport gedaan hebben en/of die er puur staan omdat het moet. Voor een bardienst zou het nog kunnen, maar voor de technische functies vind ik het echt een dikke vette no-go.
En het gekke is, dat dit niet eens de hockeyclub naar keuze was. Die heeft namelijk een lange wachtlijst.
Dit was de tweede club in de buurt. En daar hoefde ze niet zo lang te wachten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 16 februari 2023 @ 19:35:38 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208023848
Ik mag dan al bijna 40 zijn maar als tiener kreeg je mij ook nog niet met een stok naar teamsport.

Ik ben er gewoon gruwelijk slecht in en ben in ieder sporttteam de zwakste schakel. Dus dan ga je als tiener jezelf niet kwellen door bij een sportclub te gaan ondanks NOC*NSF denkt dat het voor je bestwil is.

Mijn beweging doe ik dus ook liever individueel. Dan is er niemand die iets van me verwacht. En zo zijn er denk ik meer mensen.
pi_208023934
Maar goed. Om een teamplayer te worden en voor de sociale samenwerking in teamverband hoef je ook als kind niet op een teamsport.

Als ik het zo hoor zijn ze de halve dag op school al bezig met samenwerken en projectjes en taakverdelingen onderling.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208024159
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 19:16 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan leerden-en leren nog steeds-de verkeerde mensen toch de jeugdige teamsporters?
Nah, die spelen gewoon voor hun plezier. Laat kinderen lekker kinderen blijven. Ik rende vroeger ook altijd achter een bal aan, op een veld, in een zaal, op straat of op het schoolplein.
  donderdag 16 februari 2023 @ 20:44:44 #88
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208025475
Er zitten maar 24 uur in 1 dag. En buiten schoolverplichtingen (inclusief huiswerk), slapen, eten en sociaal doen met vrienden blijft er een aantal uren over waarbij 'de puber' natuurlijk kritisch nadenkt over de invulling ervan.

Bij het deel dat ver van school woont, moet je ook nog de minuten dat ze naar/van school fietsen mee tellen; zeker als ze geen ebike hebben. Die krijgen btw wel van nature dagelijks beweging.
pi_208025704
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 19:39 schreef capricia het volgende:
Maar goed. Om een teamplayer te worden en voor de sociale samenwerking in teamverband hoef je ook als kind niet op een teamsport.

Als ik het zo hoor zijn ze de halve dag op school al bezig met samenwerken en projectjes en taakverdelingen onderling.
Niet te vergelijken wat mij betreft
pi_208026018
Is dit ooit anders geweest dan?
pi_208026027
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 19:49 schreef Hathor het volgende:

[..]
Nah, die spelen gewoon voor hun plezier. Laat kinderen lekker kinderen blijven. Ik rende vroeger ook altijd achter een bal aan, op een veld, in een zaal, op straat of op het schoolplein.
De kinderen worden op de huidige manier toch geïndoctrineerd door ruwe spelers?
pi_208026054
Alsof dit 30/35 jaar geleden veel anders was. Toen kreeg ik ook andere interesses zoals brommers, shag en bier... Toen had ik ook geen tijd meer voor dat soort ongein.
pi_208026171
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:16 schreef torentje het volgende:

[..]
De kinderen worden op de huidige manier toch geïndoctrineerd door ruwe spelers?
Als je het zo bekijkt geven de profs inderdaad het slechte voorbeeld, onsportief gedrag, zeuren tegen de scheids, blessures simuleren, etc...
pi_208026235
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:18 schreef AchJa het volgende:
Alsof dit 30/35 jaar geleden veel anders was. Toen kreeg ik ook andere interesses zoals brommers, shag en bier... Toen had ik ook geen tijd meer voor dat soort ongein.
Geldt voor iedereen wel denk ik, alleen stopte ik toen nog niet onmiddellijk met voetbal, maar dan kom je na je achtiende wel in zo'n kantine elftal terecht dat elk weekend met 8-0 of zo het schip in gaat, en pas na de wedstrijd aan de bar tot leven komt, en dan gaat de lol er toch wel snel vanaf. Ik heb op mijn 21ste het bijltje erbij neergegooid, het viel ook niet meer te combineren met mijn bezoeken aan eredivisiewedstrijden op zondag.
  donderdag 16 februari 2023 @ 21:37:31 #95
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_208026329
Goh, naarmate mensen meer verplichtingen krijgen gaan ze kritischer kijken naar hun tijdsbesteding. Wie had kunnen denken dat voetballen op niveau kelderklasse niet zo hoog op het lijstje staat?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 16 februari 2023 @ 21:46:44 #96
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208026473
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 15:33 schreef quo_ het volgende:

[..]

Maar wat een droefenis deze ontwikkeling. Allereerst is een gebrek aan sport uiteraard slecht voor de lichamelijke volksgezondheid. Dat is meer een feit dan een mening.

Fout. Meer een mening dan een feit. Dit bericht betekent namelijk niet dat men minder sport, enkel dat men minder sport in clubverband.
Laffe huichelaar
  donderdag 16 februari 2023 @ 21:51:01 #97
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208026544
quote:

[..]
Voetbal:

- Verantwoordelijkheid
- Op tijd zijn
- Als groep presteren
- Als groep falen
- Als individu presteren
- Als individu falen
- Communiceren

Waarom zou je dat op een sportclub moeten leren? Dat leert zo'n kind al met een potje fortnite
Laffe huichelaar
  donderdag 16 februari 2023 @ 21:52:37 #98
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208026566
quote:
Als je dat voor onder de 13 kan, kan je dat voor boven de 13 ook. Dat lijkt me het verschil niet verklaren
Laffe huichelaar
pi_208026828
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:52 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Als je dat voor onder de 13 kan, kan je dat voor boven de 13 ook. Dat lijkt me het verschil niet verklaren
Boven de 13 zal het vaker het kind zelf zijn die er geen sjoege meer om geeft. Daar onder de ouders.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208026884
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 21:46 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Fout. Meer een mening dan een feit. Dit bericht betekent namelijk niet dat men minder sport, enkel dat men minder sport in clubverband.
Je gelooft toch niet dat afhakende tieners op eigen kracht gemiddeld net zo veel sport en beweging op eigen kracht realiseren?
-
pi_208026963
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:15 schreef quo_ het volgende:

[..]
Je gelooft toch niet dat afhakende tieners op eigen kracht gemiddeld net zo veel sport en beweging op eigen kracht realiseren?
Ik denk eigenlijk dat heel veel mensen niet in een teamsport qua clubverband bewegen en sporten.
Denk aan fitness, alle vormen van fietsen, dansen, hardlopen etc.
En de kinderen in mijn sociale kring doen vaak ook iets van paardrijden, atletiek, judo etc.

Meer individuele sporten zeg maar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208027006
Ik weet eigenlijk niet hoe ik dat 'sporten bij een club' uit de OP moet interpreteren.
Is dat ook de basis Fit?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208027213
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Meer individuele sporten zeg maar.
Judo is niet echt een individuele sport qua training
pi_208027253
En paardrijden is niet echt een sport.
Conscience do cost.
pi_208028202
quote:

[..]

Als we onze kinderen op laten groeien als individualisten die verplichtingen lastig vinden waar gaan we dan naar toe ?
Naar een kwets en jank samenleving. Daar zijn al.
pi_208028572
Wie gaat er nou voor de lol in zon smerig zweethok zitten
I will do what i must !!
  vrijdag 17 februari 2023 @ 06:13:14 #107
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208028634
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 05:18 schreef BoonDockSaint het volgende:
Als je toevallig goed bent in teamsport, kan het een uitlaatklep zijn.
pi_208028738
quote:
:{
pi_208028782
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:15 schreef quo_ het volgende:

[..]
Hier fietsen pubers 1,5 uur heen en 1,5 uur terug naar school. Plus de gymlessen, dat lijkt me wel voldoende beweging.
pi_208029117
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 07:16 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Hier fietsen pubers 1,5 uur heen en 1,5 uur terug naar school. Plus de gymlessen, dat lijkt me wel voldoende beweging.
Beweging is goed, maar het gaat hier om sporten bij een vereniging (in teamverband). Dan komt er veel meer bij kijken dan enkel de fysieke beweging.
pi_208029177
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 08:35 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Beweging is goed, maar het gaat hier om sporten bij een vereniging (in teamverband). Dan komt er veel meer bij kijken dan enkel de fysieke beweging.
Daar hebben ze geen tijd en puf meer voor.
pi_208029197
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:05 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Ze zou het 'verplichting' kunnen noemen maar het is voor kids toch super leuk, gezond en leerzaam om echt bij een cluppie te horen, en dan is het toch vanzelfsprekend dat je er ook gewoon altijd bent met trainingen en wedstrijden?
Dat, alsof je zoiets als verplichtingen pas moet gaan leren na je 18e. Zo krijg je de sneeuwvlokjes van nu.

Bij het minste of geringste in het werkende leven pleuren ze in een "burnout", omdat het "ff teveel" is. :') Nee, die doorgeslagen ouders die hun kinderen alles willen besparen brengen kinderen juist schade aan, omdat ze zo niet leren met tegenslagen om te gaan. Na een pamperjeugd komen ze in het echte leven waar ze dus niet met issues kunnen omgaan. :Y

Zo heeft woke ook een gevolg kunnen krijgen. Alles is een belediging.
pi_208029216
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 08:44 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Daar hebben ze geen tijd en puf meer voor.
Ach komop zeg..
pi_208029221
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 05:18 schreef BoonDockSaint het volgende:
Er zijn veel opties qua sport ;)

Sport is 100% positief voor je op vele vlakken. Er is zoiets als wetenschap die dat ondersteunt.
pi_208029268
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 08:48 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Er zijn veel opties qua sport ;)

Sport is 100% positief voor je op vele vlakken. Er is zoiets als wetenschap die dat ondersteunt.
Ik beweeg genoeg daar hoef ik niet in zon smerig stink hok te zitten
I will do what i must !!
  vrijdag 17 februari 2023 @ 08:55:19 #116
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208029288
Ik denk dat mensen hier denken dat er bedoeld wordt "Jongeren sporten minder". Dit is gewoon een bericht van de bond van sportverenigingen ofzo. Verkapte reclame.
pi_208029396
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 08:55 schreef xzaz het volgende:
Ik denk dat mensen hier denken dat er bedoeld wordt "Jongeren sporten minder". Dit is gewoon een bericht van de bond van sportverenigingen ofzo. Verkapte reclame.
Nou nee, het is onderzoek uit naam van NOC*NSF en de teloorgang van sporten is al jaren gaande en versterkt door de hele corona periode waarin veel sportclubs 2-3 afgebroken sportjaren hebben gehad. Hierdoor zijn veel mensen gestopt en nooit meer opnieuw begonnen.
  vrijdag 17 februari 2023 @ 09:05:38 #118
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208029435
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:01 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nou nee, het is onderzoek uit naam van NOC*NSF en de teloorgang van sporten is al jaren gaande en versterkt door de hele corona periode waarin veel sportclubs 2-3 afgebroken sportjaren hebben gehad. Hierdoor zijn veel mensen gestopt en nooit meer opnieuw begonnen.
Dat is toch precies wat ik zeg :D
  vrijdag 17 februari 2023 @ 09:07:46 #119
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_208029455
Mijn 15-jarige (honkballer) staat toevallig net naast me te zeggen dat ie zin heeft in straks weer het wedstrijd-seizoen. O+ *O*
En mijn 13-jarige rugby't, op clubniveau en zit op de Rugby Academy in combinatie met de middelbare school dus die traint sws 6x in de week.

Dus met die van mij zit het nog wel goed gelukkig. :D

Maar ik vond het soms ook echt wel een gedoe hoor, trainingen op de meest onhandige tijden, maar nu ze ouder worden hoef ik ze niet meer overal heen te brengen en regelt het zichzelf.
Ik hoop dat ze nog heel lang door blijven sporten iig, maar als het in de knel komt met studeren of bijv heel ergens anders op kamers gaan zijn dit wel dingen die snel sneuvelen.
pi_208029507
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:05 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat is toch precies wat ik zeg :D
Het is dus geen verkapte reclame.
pi_208029688
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 08:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ach komop zeg..
15 uur fietsen, schoolwerk en huiswerk… Hoeveel uur per week sport jezelf eigenlijk?
pi_208029710
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:30 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
15 uur fietsen, schoolwerk en huiswerk… Hoeveel uur per week sport jezelf eigenlijk?
Ik sport al vanaf mijn 8e (nu zo'n 28 jaar) gemiddeld 5 tot 6 uur per week. In de zomermaanden loopt dit soms wel op richting 8 uur per week.

Maar, in wat voor gat woon je dat je kinderen 2 x 1,5 uur moeten fietsen per dag in hemelsnaam?
pi_208029860
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:32 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik sport al vanaf mijn 8e (nu zo'n 28 jaar) gemiddeld 5 tot 6 uur per week. In de zomermaanden loopt dit soms wel op richting 8 uur per week.

Maar, in wat voor gat woon je dat je kinderen 2 x 1,5 uur moeten fietsen per dag in hemelsnaam?
Ik woon in de provincie Zeeland.
  vrijdag 17 februari 2023 @ 09:49:26 #124
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208029890
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:12 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het is dus geen verkapte reclame.
Kuch https://nl.wikipedia.org/wiki/NOC*NSF#Aangesloten_sportbonden_en_bijzondere_leden
  vrijdag 17 februari 2023 @ 09:50:44 #125
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208029900
Al met al; kindjes betalen niet genoeg contributie en dat vinden de bonden niet leuk.
pi_208029922
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:50 schreef xzaz het volgende:
Al met al; kindjes betalen niet genoeg contributie en dat vinden de bonden niet leuk.
Wat is niet genoeg contributie volgens jou? Het NOS artikel meldt ook dat de (gestegen) kosten van lidmaatschap reden is voor een deel van de jeugd om te stoppen met hun sport (omdat de ouders het niet meer kunnen betalen).
  vrijdag 17 februari 2023 @ 09:55:35 #127
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208029938
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:53 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Wat is niet genoeg contributie volgens jou? Het NOS artikel meldt ook dat de (gestegen) kosten van lidmaatschap reden is voor een deel van de jeugd om te stoppen met hun sport (omdat de ouders het niet meer kunnen betalen).
Irrelevant
pi_208029944
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:55 schreef xzaz het volgende:

[..]
Irrelevant
Lekker makkelijk, je begint er zelf over :')
pi_208030083
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 08:53 schreef BoonDockSaint het volgende:

[..]
Ik beweeg genoeg daar hoef ik niet in zon smerig stink hok te zitten
Sporten kan inderdaad alleen in een smerig stink hok.
  vrijdag 17 februari 2023 @ 10:10:36 #130
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208030091
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:56 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Lekker makkelijk, je begint er zelf over :')
Dus ben ik verplicht om er met dh Jor_Dii verder over te praten? Ik deponeer gewoon het feit dat de bonden niet genoeg geld krijgen en dat vinden ze niet leuk. Het heeft verder weinig met sport te maken.

Doe er mee wat je wilt.
pi_208030114
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:07 schreef BE het volgende:
Mijn 15-jarige (honkballer) staat toevallig net naast me te zeggen dat ie zin heeft in straks weer het wedstrijd-seizoen.
En mijn 13-jarige rugby't, op clubniveau en zit op de Rugby Academy in combinatie met de middelbare school dus die traint sws 6x in de week.

Nou wat leuk meid. Het ding met kinderen van anderen. Nobody cares.
pi_208030131
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:10 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dus ben ik verplicht om er met dh Jor_Dii verder over te praten? Ik deponeer gewoon het feit dat de bonden niet genoeg geld krijgen en dat vinden ze niet leuk. Het heeft verder weinig met sport te maken.

Doe er mee wat je wilt.
Het feit nog wel..
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 10:15:28 #133
236264 crew  capricia
pi_208030142
Ik zit net wat websites voor middelbare scholen te lezen.
In ik lees hier dat de lesdag in principe van 9.00 tot 17.00 is. Je moet beschikbaar zijn.
Niet dat je altijd zolang op school bent. Maar in principe is dat schooltijd. En kun je verwachten dat er ook gezamelijk aan projecten gewerkt gaat worden (staat tegenover dat er dan bijna geen huiswerk is).

Lijkt me erg lastig om dan de woensdagmiddag voetbaltraining in te plannen voor een heel jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208030169
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:15 schreef capricia het volgende:
Ik zit net wat websites voor middelbare scholen te lezen.
In ik lees hier dat de lesdag in principe van 9.00 tot 17.00 is. Je moet beschikbaar zijn.
Niet dat je altijd zolang op school bent. Maar in principe is dat schooltijd. En kun je verwachten dat er ook gezamelijk aan projecten gewerkt gaat worden (staat tegenover dat er dan bijna geen huiswerk is).

Lijkt me erg lastig om dan de woensdagmiddag voetbaltraining in te plannen voor een heel jaar.
De jongste jeugd hoeft niet tot 16-17u naar school, dus die kunnen gewoon trainen woensdagmiddag (vanaf 16u meestal). De pubers beginnen meestal pas vanaf 18u met trainen. Prima in te plannen dus.
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 10:45:20 #135
236264 crew  capricia
pi_208030438
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
De jongste jeugd hoeft niet tot 16-17u naar school, dus die kunnen gewoon trainen woensdagmiddag (vanaf 16u meestal). De pubers beginnen meestal pas vanaf 18u met trainen. Prima in te plannen dus.
Dat zeg jij. Dat je prima op woensdagmiddag allerlei verplichtingen aan kunt gaan. De schoolgids zegt iets anders.

Drie maal raden waar de ouders hun prioriteiten leggen als hun kroost voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaat...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208030485
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat zeg jij. Dat je prima op woensdagmiddag allerlei verplichtingen aan kunt gaan. De schoolgids zegt iets anders.

Drie maal raden waar de ouders hun prioriteiten leggen als hun kroost voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaat...
Het is al decennialang prima te regelen die combi tussen school en trainen na schooltijd. Basisscholen hebben veelal een continu rooster tegenwoordig dus is sporten eind van de (woensdag)middag geen enkel probleem. En als ze naar het VO gaan schuiven de trainingstijden op.
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 10:52:24 #137
5428 crew  miss_sly
pi_208030508
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Het is wel zo dat de meeste trainingen later op de dag plaatsvinden naarmate kinderen ouder worden. Mijn dochter begon in groep 5 of 6 met voetbaltraining om 16 uur. Inmiddels begint ze rond 19.00 uur. Bij veruit de meeste middelbare scholen is tot 15.15-15.30 wel een beetje het laatste dat men doorgaans les heeft. Er zijn scholen waar het anders is, en dan is wellicht sport inderdaad niet meer te combineren en valt dat helaas af.
pi_208030520
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er zijn scholen waar het anders is, en dan is wellicht sport inderdaad niet meer te combineren en valt dat helaas af.
Ik denk dat er maar weinig scholen zo zijn ingericht dat ze sporten voor hun leerlingen in de weg gaan zitten. En vaak is er ook veel mogelijk wanneer kinderen op een bepaald niveau sporten, zodat ze lessen kunnen overslaan/inhalen.
  vrijdag 17 februari 2023 @ 10:56:24 #139
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208030550
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:53 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik denk dat er maar weinig scholen zo zijn ingericht dat ze sporten voor hun leerlingen in de weg gaan zitten. En vaak is er ook veel mogelijk wanneer kinderen op een bepaald niveau sporten, zodat ze lessen kunnen overslaan/inhalen.
lol
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 10:57:30 #140
5428 crew  miss_sly
pi_208030560
quote:

[..]
Dat laatste is natuurlijk heel specifiek, he? Daar gaat het natuurlijk niet over.

Het eerste: het zijn er niet veel, maar ze zijn er wel. Dochter van een vriendin van me zit op een middelbare school waar ze iedere dag tot 16.30 aanwezig is. Ze doet ook al het huiswerk en dergelijk op school, zodat thuis niets meer hoeft. School ligt ook wat verder weg, waardoor ze dus op z'n vroegst om 17.30 thuis is.

Dochter heeft afgelopen week gekeken bij een school die ook anders in elkaar zit en waar de schooldagen van 9-16 uur zijn. Iedere dag.

Maar doorgaans is dat niet het geval, dat ben ik met je eens.
pi_208030561
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:56 schreef xzaz het volgende:

[..]
lol
Wat loop je nou te bazelen man? Dit is gewoon zo.
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 10:59:47 #142
236264 crew  capricia
pi_208030578
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het is al decennialang prima te regelen die combi tussen school en trainen na schooltijd. Basisscholen hebben veelal een continu rooster tegenwoordig dus is sporten eind van de (woensdag)middag geen enkel probleem. En als ze naar het VO gaan schuiven de trainingstijden op.
Uh, er valt nu al veel af. Voor mijn basisschool-leerling. Omdat school ook op woensdag en vrijdag doorgaat tot 15.00 uur.
En bijv judo of ballet begint om 14.00 uur (want ja, die denken dat alle kinderen om half één uit zijn op de woensdag ofzo).

Net als in de OP staat: tieners haken af omdat de vaste trainingstijden lastig zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208030580
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:57 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Wat loop je nou te bazelen man? Dit is gewoon zo.
Is ook gewoon een kwestie van prioriteren natuurlijk, als jij én wat verder moet fietsen naar school én op gitaarles zit én een bijbaantje hebt én opa en oma niet naast de deur etc. Ja dan valt er een keer wat af en dat kan dan sport zijn, maar dat is wel wel een keuze.
zie email 27 oktober
pi_208030582
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat laatste is natuurlijk heel specifiek, he? Daar gaat het natuurlijk niet over.

Zeker heel specifiek, maar de sportklassen/talentenklassen zijn er wel steeds meer in mijn beleving. En dat is goed dat daar steeds meer ruimte voor is.
pi_208030585
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Uh, er valt nu al veel af. Voor mijn basisschool-leerling. Omdat school ook op woensdag en vrijdag doorgaat tot 15.00 uur.
En bijv judo of ballet begint om 14.00 uur (want ja, die denken dat alle kinderen om half één uit zijn op de woensdag ofzo).

Net als in de OP staat: tieners haken af omdat de vaste trainingstijden lastig zijn.
Wat je in de praktijk vaker hoort is dat mensen gaan werken op zaterdag…
zie email 27 oktober
pi_208030593
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan zullen ze weinig leerlingen hebben in de sportles en snapt de aanbieder van de sport niet goed wat de meest ideale tijden zijn.
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 11:02:03 #147
236264 crew  capricia
pi_208030596
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 10:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het eerste: het zijn er niet veel, maar ze zijn er wel. Dochter van een vriendin van me zit op een middelbare school waar ze iedere dag tot 16.30 aanwezig is. Ze doet ook al het huiswerk en dergelijk op school, zodat thuis niets meer hoeft. School ligt ook wat verder weg, waardoor ze dus op z'n vroegst om 17.30 thuis is.

Dochter heeft afgelopen week gekeken bij een school die ook anders in elkaar zit en waar de schooldagen van 9-16 uur zijn. Iedere dag.

Maar doorgaans is dat niet het geval, dat ben ik met je eens.
Bij zo'n school (wij kijken daar ook naar) ga ik niet op voorhand een heel jaar verplichtingen voor sport vastleggen.
Dan zoeken we wel een andere sportieve activiteit, die wat flexibeler is.
En dat komt dus overeen met wat er in de OP staat. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 11:03:24 #148
236264 crew  capricia
pi_208030605
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 11:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat je in de praktijk vaker hoort is dat mensen gaan werken op zaterdag…
Ja. Dat is ook zo wat. Snap ik heel goed.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 11:05:10 #149
236264 crew  capricia
pi_208030615
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 11:01 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dan zullen ze weinig leerlingen hebben in de sportles en snapt de aanbieder van de sport niet goed wat de meest ideale tijden zijn.
Lol. Genoeg scholen zijn wel gewoon om half een uit.
En andere scholen weer niet.

De maatschappij is veranderd. ;)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208030619
quote:

[..]
Hier veel scholen met sport trajecten. De meeste niet eens op superhoog niveau.
1 school waar je wel echt selectie voor moet doen. De lessen zijn zo ingericht dat de leerlingen een aantal uur per week kunnen trainen onder schooltijd.
*poef* nu is het weg
pi_208030622
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 11:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Lol. Genoeg scholen zijn wel gewoon om half een uit.
En andere scholen weer niet.

De maatschappij is veranderd. ;)
Klopt, daarin zit soms nog teveel verschil. Desondanks denk ik dat het zeker mogelijk moet zijn om een geschikte tijd te vinden om minstens 1x per week te sporten (bij een vereniging).
pi_208030642
quote:
17s.gif Op donderdag 16 februari 2023 15:52 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Werk je in een callcenter?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 17 februari 2023 @ 11:31:13 #153
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208030885
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 11:01 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dit klinkt meer als één school die afwijkt van de norm en sportclubs die gewoon hun gelimiteerde trainingsuren slim inzetten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 11:44:21 #154
236264 crew  capricia
pi_208031026
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 11:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit klinkt meer als één school die afwijkt van de norm en sportclubs die gewoon hun gelimiteerde trainingsuren slim inzetten.
En dan zijn er basisscholen in de wijk die op woensdagmiddag vrij hebben. De wijk ernaast op vrijdagmiddag. En andere scholen iedere dag tot 14.00 uur.

Gewoon in Utrecht. Dit is best normaal hoor.
Beter, en dat staat ook in de OP genoemd, is om meer flexibele tijden te hanteren bij het sporten. En ja, dan vallen die verenigingen af. Helaas.

En dan heb ik het nog niet eens over de middelbare. Waar je dus gewoon tot 17.00 uur beschikbaar moet zijn (volgens de schoolgids die ik vanmorgen las).
Dan snap je wel dat mensen geen verplichtingen voor een heel jaar op zich nemen. Want je weet van te voren niet hoe je kind het doet en hoe vaak ze laat klaar zijn.

Dat combineren met bijv muziekles, een bijbaantje op zaterdag etc, en dan is het wel duidelijk waarom er minder in clubverband op verplichte dagen en tijden gesport wordt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 17 februari 2023 @ 11:48:11 #155
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208031057
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]
En dan zijn er basisscholen in de wijk die op woensdagmiddag vrij hebben. De wijk ernaast op vrijdagmiddag. En andere scholen iedere dag tot 14.00 uur.

Gewoon in Utrecht. Dit is best normaal hoor.
Beter, en dat staat ook in de OP genoemd, is om meer flexibele tijden te hanteren bij het sporten. En ja, dan vallen die verenigingen af. Helaas.
Ik snap dat dus echt niet, maar dan ben ik vast een ouwe lul. Er weinig dingen van mijn basisschooltijd waar ik zo veel van herinner als van de woensdagen. Lekker heerlijk een middag vrij in het midden van de week.

En sportclubs zijn per definitie niet flexibel, dan kan gewoon niet. Mijn vereniging zit heel erg vast aan de uren die er zijn, het enige flexibele is dat kinderen tussen twee dagen kunnen kiezen voor techniek en conditietrainingen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208031123
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 11:48 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik snap dat dus echt niet, maar dan ben ik vast een ouwe lul. Er weinig dingen van mijn basisschooltijd waar ik zo veel van herinner als van de woensdagen. Lekker heerlijk een middag vrij in het midden van de week.

En sportclubs zijn per definitie niet flexibel, dan kan gewoon niet. Mijn vereniging zit heel erg vast aan de uren die er zijn, het enige flexibele is dat kinderen tussen twee dagen kunnen kiezen voor techniek en conditietrainingen.
Tot 14:00 elke dag is ook lekker, lekker zwemmen in de zomer.
pi_208031146
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Waar je dus gewoon tot 17.00 uur beschikbaar moet zijn (volgens de schoolgids die ik vanmorgen las).

In de praktijk valt dit allemaal nogal mee en zijn de meeste leerlingen uiterlijk rond 16u klaar.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 17 februari 2023 @ 11:59:02 #158
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208031173
De middelbare is sowieso een raar iets om erbij te slepen gezien de tijden voor kinderen van 12+ nooit in de middag zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208033542
Ouders kunnen al geen stroom meer betalen, laat staan een dure sport.
pi_208033585
Lekker sporten op de PS5 ja toch. Al die ouders werken het zelf in de hand
U MAD?
pi_208034394
quote:
Ik neem aan dat @kwuwu netjes bij een sportvereniging zit?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 17 februari 2023 @ 16:35:38 #162
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_208034398
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 16:35 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ik neem aan dat @:Kwuwu netjes bij een sportvereniging zit?
Ze is de bal bij honkbal :Y
  zaterdag 18 februari 2023 @ 07:25:19 #163
197456 ytram
...dacht je!
pi_208041617
Tijdens mijn werk heb ik veel contact met allerhande verenigingen. Van de muziekvereniging tot de vrouwenvereniging tot de voetbal- en turnvereniging. Iedere vereniging klaagt dat er minder mensen zijn die bij een vereniging willen, en actief iets willen doen of meehelpen.
Van mensen bij een vereniging hoor ik vaak de feedback dat er vanuit de vereniging steeds verlotingen zijn. Bij de muziekvereniging bijvoorbeeld in aanloop van een concert (en dat zijn er zeker 4 tot 6 per jaar) een paar weken van te voren al 3x extra repetitie in de avond van 19:30 tot 22:30, op vrijdagavond of op zaterdag de concertzaal inrichten en voorbereiden en op zondagavond na het concert alles opruimen. Weg weekend.
Zie het ook bij evenementen die een club of vereniging organiseert. 20 jaar geleden toen ik jong was (zat trouwens nooit bij een sportvereniging/vereniging), was er veel meer betrokkenheid van de leden en kwamen er veel kennissen/familie/dorpsgenoten naar een georganiseerd evenement. Nu komen ze ook nog wel, maar zodra het afgelopen is gaat ieder weer z’n eigen weg.
Naar mijn mening heeft Corona invloed gehad op hoe we onze vrije tijd invullen en dat het ook lekker is om gewoon niets te moeten en thuis te zijn, of spontaan met vrienden af te spreken. Meer vrijheid in plaats van op nog een plek nog een afspraak.
Zag in mijn jonge jaren al dat zodra 15-20 jarige een (bij)baan krijgen ze merken dat het niet te combineren is met een (sport)vereniging, beide zijn doorgaans ‘s avonds of in het weekend. Maar daar zou gen-z geen last van hebben…
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
  zaterdag 18 februari 2023 @ 07:46:34 #164
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208041671
Veel hopeloos ouderwetse denkbeelden in dit topic.

Ik heb altijd al een tering hekel gehad aan teamsporten met alle verplichtingen en peer pressure die daarbij komt kijken. Het is lang niet voor iedereen leuk en je hebt ook geen teamsporten nodig om sociaal gedrag te leren, of om verantwoordelijkheidsgevoel te leren.
Resistance is futile.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 07:51:05 #165
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208041681
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 07:46 schreef Seven. het volgende:
Veel hopeloos ouderwetse denkbeelden in dit topic.

Ik heb altijd al een tering hekel gehad aan teamsporten met alle verplichtingen en peer pressure die daarbij komt kijken.
Dat teams kiezen bij de gymles is voor sommigen een hel.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 09:12:55 #166
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208042129
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 07:51 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Dat teams kiezen bij de gymles is voor sommigen een hel.
Yep, het zal je niet verbazen dat ik dat ook vond. Standaard als laatste gekozen worden. Echt, fucking slecht dat we dit nog steeds normaal vinden.
Resistance is futile.
pi_208042235
quote:

[..]
Een teletekst bericht zegt natuurlijk al genoeg over de gereatiekloof die ik hier ervaar. Ben doorgaans juist heel alert om het niet over "de jeugd van tegenwoordig" te hebben want gezeik over gedrag van jongere generaties is een teken dat je een oude zeikerd wordt. :)

Maar deelnemen in een vereniging, en zeker een sportvereniging , leert je van alles over samenwerken, samen afzien en het besef dat jouw inzet belangrijk kan zijn voor het resultaat van het collectief.
Volgens mij is dit geen relatiekloof maar is dit al heel lang zo.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208042236
Sporten is belangrijk en dat moet zeker gestimuleerd worden maar dat hoeft wat mij betreft geen teamsport te zijn. Ik heb vanaf mijn vijfde mijn hele leven gesport en nooit een teamsport beoefend.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208042442
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 09:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Yep, het zal je niet verbazen dat ik dat ook vond. Standaard als laatste gekozen worden. Echt, fucking slecht dat we dit nog steeds normaal vinden.
Kun je de 'fucking slecht' toelichten?

Wat zou jij een betere optie vinden? Leraar die altijd toewijst (kan ook voor frictie zorgen) of altijd loten?

Uit mijn pubertijd kan ik me herinneren dat de gehele schoolperiode uit 'kiezen' bestond. Teams bij gym, werkgroepjes bij scheikunde, economie, biologie en informatica, groepjes bij muziekles, tekenen en toneel, samenwerkingspartners voor presentaties bij aardrijkskunde en geschiedenis enzovoort.

En ja bij het één werd je wat sneller gekozen dan bij het ander. Zo werd ik bijvoorbeeld bij gym, informatica en toneel vaak als eerst gekozen en ook bij werkstukken/presentaties had ik snel een partner, maar bij tekenen werd ik doorgaans als één van de laatsten gekozen en bij scheikunde moest ik ook leuren voor een partner.

Ik heb hierdoor geleerd dat ik niet overal de beste in ben (en hoef te zijn). Ieder zijn kracht en passie.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 10:08:20 #170
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208042756
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 09:48 schreef FYazz het volgende:

[..]
Kun je de 'fucking slecht' toelichten?

Wat zou jij een betere optie vinden? Leraar die altijd toewijst (kan ook voor frictie zorgen) of altijd loten?

Uit mijn pubertijd kan ik me herinneren dat de gehele schoolperiode uit 'kiezen' bestond. Teams bij gym, werkgroepjes bij scheikunde, economie, biologie en informatica, groepjes bij muziekles, tekenen en toneel, samenwerkingspartners voor presentaties bij aardrijkskunde en geschiedenis enzovoort.

En ja bij het één werd je wat sneller gekozen dan bij het ander. Zo werd ik bijvoorbeeld bij gym, informatica en toneel vaak als eerst gekozen en ook bij werkstukken/presentaties had ik snel een partner, maar bij tekenen werd ik doorgaans als één van de laatsten gekozen en bij scheikunde moest ik ook leuren voor een partner.

Ik heb hierdoor geleerd dat ik niet overal de beste in ben (en hoef te zijn). Ieder zijn kracht en passie.
Ik vind het fucking slecht dat er kinderen en jongeren zijn die overal buiten de boot vallen.

Standaard loten is wat dat betreft betere voorbereiding op het bedrijfsleven. Als volwassene kun je in de regel zelden zelf kiezen met wie je werkt dus je kunt je afvragen waarom je scholieren wel laat kiezen. Dus waarom zou je dan kiezen voor een methode die vooral laat zien wie wel en niet goed ligt in de groep?
Resistance is futile.
pi_208042981
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 10:08 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik vind het fucking slecht dat er kinderen en jongeren zijn die overal buiten de boot vallen.

Standaard loten is wat dat betreft betere voorbereiding op het bedrijfsleven. Als volwassene kun je in de regel zelden zelf kiezen met wie je werkt dus je kunt je afvragen waarom je scholieren wel laat kiezen. Dus waarom zou je dan kiezen voor een methode die vooral laat zien wie wel en niet goed ligt in de groep?
Ik zie eerlijk gezegd ook niet in hoe pubers tijdens de gymles op school zelf een dreamteam te laten samenstellen hen gaat voorbereiden op samenwerking met allerlei verschillende personen en persoonlijkheden in het bedrijfsleven.
pi_208043033
quote:

[..]

Ik had een hele goede gymjuffrouw die dat altijd perfect oploste. Kiezen, maar alleen de eerste pak hem beet 20%, dan weet je zeker dat je een beetje gebalanceerde teams hebt want de besten zijn een beetje verdeeld en daarna gewoon at random…
zie email 27 oktober
pi_208045478
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:23 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik denk dat de onderzoekers van dit artikel daar wel bekend mee zijn.
Het is de TS die dit als nieuwe ontwikkeling benoemt, ik zie dat in het stukje in het kader v/d onderzoekers niet vermeld staan, sterker nog daar staat al jarenlang.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tanatos op 18-02-2023 14:16:21 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208045489
quote:
Wat een volstrekt waardeloos idee, mensen beoordelen op gedrag in hun puberteit (en dan ook nog enkel sport).

[ Bericht 1% gewijzigd door Tanatos op 18-02-2023 14:17:42 ]
pi_208045832
Tot hun twaalfde lekker dichtbij op de basisschool en klaar rond 14/15.

Op de dertiende naar het voortgezet onderwijs, les tot 15/16 uur, daarna vaak een langere reis naar huis, huiswerk maken, bijbaan er nog bij.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:18:21 #176
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208046096
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 10:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik had een hele goede gymjuffrouw die dat altijd perfect oploste. Kiezen, maar alleen de eerste pak hem beet 20%, dan weet je zeker dat je een beetje gebalanceerde teams hebt want de besten zijn een beetje verdeeld en daarna gewoon at random…
Op zich mooi want inclusief, maar uiteindelijk gaat het er dus om dat je wint met je groepje. En dat is natuurlijk wat mis is met onze maatschappij. Alleen de beste, snelste, slimste, sterkste mensen krijgen waardering. Alles in onze samenleving is een wedstrijd.

Waanzin.
Resistance is futile.
pi_208046109
quote:

[..]
Ik heb jarenlang gehonkbald, 9 innings kunnen lang duren en daar waren ouders die moesten rijden echt een hele dag aan kwijt.
Daarnaast was (/is?) honkbal geen grote sport in Nederland dus moest je ook nog vaak vrij ver weg spelen.
Ik heb medelijden met de ouders van kinderen die op cricket zitten.
pi_208046126
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
Iedereen boos op elkaar maar niemand boos op zichzelf
Dat is een hele mooie uitspraak, die ga ik onthouden.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:23:14 #179
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208046145
quote:

Ik zou echt meteen stoppen met training geven als er ooit zoiets bedacht wordt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208047141
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:18 schreef Seven. het volgende:

[..]
Op zich mooi want inclusief, maar uiteindelijk gaat het er dus om dat je wint met je groepje. En dat is natuurlijk wat mis is met onze maatschappij. Alleen de beste, snelste, slimste, sterkste mensen krijgen waardering. Alles in onze samenleving is een wedstrijd.

Waanzin.
Sportwedstrijden gaan om winnen ja.

Maar ook los van winnen is het voor het spelplezier ook niet goed als een tem veel zwakker is dan de andere.
zie email 27 oktober
pi_208047582
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 14:49 schreef Kickinalfa het volgende:
Tot hun twaalfde lekker dichtbij op de basisschool en klaar rond 14/15.

Op de dertiende naar het voortgezet onderwijs, les tot 15/16 uur, daarna vaak een langere reis naar huis, huiswerk maken, bijbaan er nog bij.
Vergeet het roken van een paar dikke toeters in de tussenuurtjes niet
pi_208047787
Sporten is ook duur geworden.

Voor een hoop gezinnen moeilijk te betalen en daar zitten ook tweeverdieners tussen.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 18:20:12 #183
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208047938
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 16:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Sportwedstrijden gaan om winnen ja.

Maar ook los van winnen is het voor het spelplezier ook niet goed als een tem veel zwakker is dan de andere.
Sowieso is het fenomeen 'wedstrijden' eigenlijk raar.
Resistance is futile.
pi_208048283
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:01 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik kom in de bossen waar ik hardloop meer hardlopers en fietsers tegen dan ooit tevoren.

https://nocnsf.nl/nieuws/(...)derlanders-verandert
https://nocnsf.nl/media/6(...)nd-digitaal-2023.pdf

Zo'n 50% v/d volwassenen sport buiten de sportclub.

Wat mij betreft gaat het er om dat mensen bewegen, of ze dat binnen clubverband doen vind ik volstrekt onbelangrijk.

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik kantinedienst zou hebben bij een atletiekclub omdat ik hardloop.
Maar ik heb dan ook helemaal geen animo om met andere mensen samen hard te lopen.
Terwijl ik tijdens mijn jeugd jarenlang heb gehockeyd, gehonkbald, gejudood & ook nog even (1 jaar) getennist (maar dat lukte amper, 3 sporten was de max).
Van judo deed ik trouwens alleen trainingen en geen wedstrijden.

[ Bericht 19% gewijzigd door Tanatos op 18-02-2023 20:18:24 ]
pi_208049636
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 18:20 schreef Seven. het volgende:

[..]
Sowieso is het fenomeen 'wedstrijden' eigenlijk raar.
Ik denk dat die competitiebenadering sommige mensen waarschijnlijk weerhoudt van sporten in clubverband.
Bij veel mensen zit die competitiedrang wel ingebakken.
pi_208049846
quote:

[..]

Waanzin.
Nah, beetje competitief doen is zo slecht nog niet. Sowieso is verliezen ook goed voor een mens.
Conscience do cost.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 20:40:25 #187
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208050399
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:20 schreef ems. het volgende:

[..]
Nah, beetje competitief doen is zo slecht nog niet. Sowieso is verliezen ook goed voor een mens.
Competitie is altijd een vergelijking met een ander. Ons hele leven is één grote competitie. Een 'beetje competitie' is slechts een symptoom.
Resistance is futile.
pi_208050746
quote:

[..]

Waanzin.
Je krijgt over het algemeen waardering voor 'bijzondere' dingen. Ja. Iemand die heel slim is en het goed doet op school en universiteit heeft meer kansen over het algemeen. Iemand die heel goed is in sport krijgt geld en aandacht. Etc. etc. Wat is daar mis mee?
  zaterdag 18 februari 2023 @ 21:27:57 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208051825
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Je krijgt over het algemeen waardering voor 'bijzondere' dingen. Ja. Iemand die heel slim is en het goed doet op school en universiteit heeft meer kansen over het algemeen. Iemand die heel goed is in sport krijgt geld en aandacht. Etc. etc. Wat is daar mis mee?
Waar ik moeite mee heb, is dat gewoon zijn er niet meer toe doet
Resistance is futile.
pi_208052419
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:27 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat heeft er ook nooit toe gedaan ofwel alleen 'zijn' heeft nooit bestaan.

Het is vooral een zeer zweverige uitspraak, want iedereen is wel iets naast alleen maar het zijn of doet wel iets naast alleen maar zijn. Ook onze voorouders waren meer dan alleen zijn.

Of het nu gaat om slimste, mooiste, stoerste, liefste etc. Of om de moeder van, die goede vriend, de jager, de bouwer, de visser, degene met de goede ogen, met het juiste gehoor of die krachtig kon spreken etc.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:14:55 #191
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208053060
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:50 schreef FYazz het volgende:

[..]
Dat heeft er ook nooit toe gedaan ofwel alleen 'zijn' heeft nooit bestaan.

Het is vooral een zeer zweverige uitspraak, want iedereen is wel iets naast alleen maar het zijn of doet wel iets naast alleen maar zijn. Ook onze voorouders waren meer dan alleen zijn.

Of het nu gaat om slimste, mooiste, stoerste, liefste etc. Of om de moeder van, die goede vriend, de jager, de bouwer, de visser, degene met de goede ogen, met het juiste gehoor of die krachtig kon spreken etc.
Denk dat jij er vooral iets zweverigs van maakt, lees 'gewoon zijn' als 'normaal zijn'.
Resistance is futile.
pi_208053111
Wel wat achtergrond op de Npo, het combineren van verschillende clubs en sporten lijkt me overigens wel een goed idee.
pi_208053320
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:27 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat doet er zeker toe. We hebben nu een tekort aan gewone mensen die kunnen nadenken....denk ik.
pi_208053657
quote:
12s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:14 schreef Seven. het volgende:

[..]
Denk dat jij er vooral iets zweverigs van maakt, lees 'gewoon zijn' als 'normaal zijn'.
Ik maak niks zweverigs.
De uitspraak is zweverig, want ook met je toelichting wordt het inhoudelijk niet sterk of concreet.

Wat is 'normaal zijn'?
Dat je enkel ademt en op aarde bent?

En als je iets kunt of ergens in uitblinkt is dat dan niet gewoon je 'normale zijn'.
pi_208054183
quote:

[..]

Excuus, zie nu deze reactie pas.

Maar het is natuurlijk niet waar wat je zegt. Het volwassen leven hangt samen van keuzes maken. Kijk alleen al naar je eigen gezin of vriendengroep en hoe je hiermee omgaat. Behandel jij elk gezinslid hetzelfde en doe je met hen exact hetzelfde en doe jij met elke vriend/vriendin hetzelfde? Waarschijnlijk niet.
Het ene gezinslid stimuleer je wellicht meer in het één dan in het andere (omdat daar hun kracht ligt), je praat op andere wijze en qua vrienden ga je met de ene stappen, met de ander heb je een diepgaand gesprek en weer een ander is je steun en toeverlaat.

Stuk voor stuk keuzes die je maakt. Wellicht niet met een groep eromheen en in de gymzaal, maar die vriend(in) waarmee je wel praat maar niet stapt weet ook wel dat je hem/haar als laatste zou kiezen om te gaan stappen.

Ook in het werk is het kiezen of gekozen worden. De recruiter die je kiest op basis van kwaliteiten of profilering. Jij als kandidaat die kiest voor een werkgever vanwege een bepaalde kwaliteit. De projectleider of manager die een optimaal team samenstelt en zelfs bij zelfsturende/organiserende teams worden keuzes gemaakt voor wel/niet een collega in het team willen hebben.

Persoonlijk vind ik het dan ook goed dat ook kinderen leren hoe je moet kiezen. Waarom kies je wel/niet voor iets? Wat zijn de consequenties als je kiest op basis van verschillende motieven?
Hoe leg je een keuze uit, wat doet dit met een ander.
Allemaal nuttige (denk)processen.

Dat kiezen hoeft ook niet altijd, je kunt het afwisselen met loten en toewijzen (dus een mix die je ook in de volwassen wereld tegenkomt).
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:33:39 #196
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208054745
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:27 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Dat doet er zeker toe. We hebben nu een tekort aan gewone mensen die kunnen nadenken....denk ik.
;)

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:42 schreef FYazz het volgende:

[..]
Ik maak niks zweverigs.
De uitspraak is zweverig, want ook met je toelichting wordt het inhoudelijk niet sterk of concreet.

Wat is 'normaal zijn'?
Dat je enkel ademt en op aarde bent?

En als je iets kunt of ergens in uitblinkt is dat dan niet gewoon je 'normale zijn'.
Met normaal zijn bedoel ik niet uitblinken. Dus gewoon een onopvallend leven leiden. Het zou mooi zijn als we dat als samenleving meer zouden waarderen. Dat de middenmoters in de competitie net zoveel aandacht krijgt als de top 3.

Die app Be Real viert natuurlijk het gewone onopvallende leven. Geen filters, gewoon in het moment (wat je ook doet). Minder medailles, minder geld, status, socials en idiote dingen doen om maar te laten zien hoe tof jij bent in de vergelijking met anderen. Niemand kan eraan ontsnappen maar ik moet wel zeggen dat ik niet de indruk heb dat de mensheid er nou echt bij gebaat is. En dan denk ik dus dat teamsporten en de drang om wedstrijden te winnen gewoon één van de zoveel symptomen is.

Ik heb er gewoon niks mee, competitief gedrag en geldingsdrang. Wil niet zeggen dat teamsporten slecht zijn maar het is niet noodzakelijk om sociaal gedrag te leren, en je kunt ook zonder teamsporten leren om met verlies om te gaan. Beweging is goed voor iedereen, maar teamsporten niet persé voor iedereen.
Resistance is futile.
pi_208055057
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:33 schreef Seven. het volgende:

[..]
;)
[..]
Met normaal zijn bedoel ik niet uitblinken. Dus gewoon een onopvallend leven leiden. Het zou mooi zijn als we dat als samenleving meer zouden waarderen. Dat de middenmoters in de competitie net zoveel aandacht krijgt als de top 3.

Die app Be Real viert natuurlijk het gewone onopvallende leven. Geen filters, gewoon in het moment (wat je ook doet). Minder medailles, minder geld, status, socials en idiote dingen doen om maar te laten zien hoe tof jij bent in de vergelijking met anderen. Niemand kan eraan ontsnappen maar ik moet wel zeggen dat ik niet de indruk heb dat de mensheid er nou echt bij gebaat is. En dan denk ik dus dat teamsporten en de drang om wedstrijden te winnen gewoon één van de zoveel symptomen is.

Ik heb er gewoon niks mee, competitief gedrag en geldingsdrang. Wil niet zeggen dat teamsporten slecht zijn maar het is niet noodzakelijk om sociaal gedrag te leren, en je kunt ook zonder teamsporten leren om met verlies om te gaan. Beweging is goed voor iedereen, maar teamsporten niet persé voor iedereen.
De be real app. Wat kun je ermee? Waar is het voor?
pi_208055443
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:40 schreef Seven. het volgende:

[..]
Competitie is altijd een vergelijking met een ander. Ons hele leven is één grote competitie. Een 'beetje competitie' is slechts een symptoom.
Wel een gezond symptoom. Leven is verder totaal geen competitie, dat maak je er hoogstens zelf van. En de jeugdige competitie in combinatie met sportiviteit draagt alleen maar bij aan een gezond zelfbeeld.

Dat je moeite ermee zou hebben dat 'gewoon' (wat dat ook moge zijn) zijn er niet meer toe doet lijkt mij dan ook een vorm van projectie. Waarom zou je ertoe moeten doen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:50 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Klinkt als een "ik ben niet zoals anderen" app. Waar dan allemaal mensen samen komen die zogenaamd anders zouden zijn 8-)
Conscience do cost.
pi_208055503
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:33 schreef Seven. het volgende:

[..]
;)
[..]

Een kwaliteit heeft altijd een valkuil. Competitief gedrag en geldingsdrang kunnen van negatieve impact zijn wanneer het doorslaat alsook van positieve impact als het groei of innovatie biedt. Zonder deze kwaliteiten waren wij als mensheid nooit zover gekomen. Hadden we minder van de wereld gezien, misschien wel helemaal niets van het heelal en waren vele ontdekkingen en uitvindingen niet gedaan. Of hadden we een minder fijne motoriek gehad, een lagere levensverwachting en slechtere kwaliteit van gezondheid.

In het moment zijn en dat posten is ook 'iets' en het zegt/kwalificeert ook iets. Zeker als je dit bewust met een speciale app doet die ook nog eens Be Real heet. Dan moet er dus blijkbaar kunstmatig (of geholpen) worden om jezelf als 'gewoon zijn' neer te zetten. Want ben je wel gewoon zijn of in het moment als je bewust een app downloadt om te tonen dat je in het moment bent?
Zelfs al zou een dergelijke app zonder opsmuk gewoonweg in het moment zijn, dan nog doet de post iets met de kijkers. Als mens doen we van nature dingen kwalificeren (ter verwerking, herkenning, vertrouwen, binding etc.). Bij een foto gepost in het moment hebben mensen ook een (onbewuste) kwalificatie. De foto/persoon is leuk, saai, toffe kleren, slecht belicht enzovoort. Niemand denkt bij zo'n foto 'wauw, dit is echt in het moment'.

Ik begrijp wel je opmerking/zorgen over hoe wij ons tegenwoordig profileren en moeten laten gelden op social media en dat status, geld en uiterlijke schijn meer aandacht krijgen dan een harde werker voor gemiddeld loon, dan die buurvrouw die geen topmodel is maar wel voor iedereen klaarstaat of de gewone/man vrouw die het leven waardig en rustig probeert te leiden.

Ik denk ook dat deelnemen aan een teamsport niet perse vereist is voor jongeren om sociaal gedrag aan te leren. Het kan wel bijdragen en ik vind ook dat elk kind wel de kans moet krijgen om het te ervaren.
Ik denk ook dat sporten/iets doen in aanwezigheid van anderen (al is het individueel sporten als klimmen of boogschieten of in de gymzaal en fitness) jongeren kan helpen bij het ontwikkelen van sociaal gedrag en het verleggen alsook ontwikkelen van grenzen.

Ik vind het oprecht vervelend voor je dat je zelf negatieve ervaringen hebt met de gymzaal/teamsporten dan wel het kiezen. Misschien had je er anders naar gekeken als de ervaring beter was, als de keuze beter was toegelicht of als iemand je had gesteund bij het relativeren ervan.
  zondag 19 februari 2023 @ 06:51:14 #200
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208056723
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:19 schreef ems. het volgende:

[..]
Wel een gezond symptoom. Leven is verder totaal geen competitie, dat maak je er hoogstens zelf van. En de jeugdige competitie in combinatie met sportiviteit draagt alleen maar bij aan een gezond zelfbeeld.

Dat je moeite ermee zou hebben dat 'gewoon' (wat dat ook moge zijn) zijn er niet meer toe doet lijkt mij dan ook een vorm van projectie. Waarom zou je ertoe moeten doen?
[..]
Klinkt als een "ik ben niet zoals anderen" app. Waar dan allemaal mensen samen komen die zogenaamd anders zouden zijn 8-)
Wat is precies gezond aan competitief gedrag?

En lekker makkelijk om dit gelijk af te doen als projectie. Ook dat is trouwens geldingsdrang, doorzichtige trucjes om je gelijk te halen. Zelfde wat betreft je aannames over de app.

Ik praat hier niet over mijzelf, ik praat over jongeren die niet gezien worden als ze niet uitblinken.
Resistance is futile.
  zondag 19 februari 2023 @ 06:54:55 #201
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208056728
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:50 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik heb 'm zelf niet maar komt er op neer dat al je contacten op hetzelfde moment een foto posten van zichzelf in het moment posten zonder filter. Dus je laat het echte leven zien, niet alleen de mooiste momenten van de beste versie van jezelf.
Resistance is futile.
  zondag 19 februari 2023 @ 07:03:46 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208056740
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:24 schreef FYazz het volgende:

[..]
Een kwaliteit heeft altijd een valkuil. Competitief gedrag en geldingsdrang kunnen van negatieve impact zijn wanneer het doorslaat alsook van positieve impact als het groei of innovatie biedt. Zonder deze kwaliteiten waren wij als mensheid nooit zover gekomen. Hadden we minder van de wereld gezien, misschien wel helemaal niets van het heelal en waren vele ontdekkingen en uitvindingen niet gedaan. Of hadden we een minder fijne motoriek gehad, een lagere levensverwachting en slechtere kwaliteit van gezondheid.

In het moment zijn en dat posten is ook 'iets' en het zegt/kwalificeert ook iets. Zeker als je dit bewust met een speciale app doet die ook nog eens Be Real heet. Dan moet er dus blijkbaar kunstmatig (of geholpen) worden om jezelf als 'gewoon zijn' neer te zetten. Want ben je wel gewoon zijn of in het moment als je bewust een app downloadt om te tonen dat je in het moment bent?
Zelfs al zou een dergelijke app zonder opsmuk gewoonweg in het moment zijn, dan nog doet de post iets met de kijkers. Als mens doen we van nature dingen kwalificeren (ter verwerking, herkenning, vertrouwen, binding etc.). Bij een foto gepost in het moment hebben mensen ook een (onbewuste) kwalificatie. De foto/persoon is leuk, saai, toffe kleren, slecht belicht enzovoort. Niemand denkt bij zo'n foto 'wauw, dit is echt in het moment'.

Ik begrijp wel je opmerking/zorgen over hoe wij ons tegenwoordig profileren en moeten laten gelden op social media en dat status, geld en uiterlijke schijn meer aandacht krijgen dan een harde werker voor gemiddeld loon, dan die buurvrouw die geen topmodel is maar wel voor iedereen klaarstaat of de gewone/man vrouw die het leven waardig en rustig probeert te leiden.

Ik denk ook dat deelnemen aan een teamsport niet perse vereist is voor jongeren om sociaal gedrag aan te leren. Het kan wel bijdragen en ik vind ook dat elk kind wel de kans moet krijgen om het te ervaren.
Ik denk ook dat sporten/iets doen in aanwezigheid van anderen (al is het individueel sporten als klimmen of boogschieten of in de gymzaal en fitness) jongeren kan helpen bij het ontwikkelen van sociaal gedrag en het verleggen alsook ontwikkelen van grenzen.

Ik vind het oprecht vervelend voor je dat je zelf negatieve ervaringen hebt met de gymzaal/teamsporten dan wel het kiezen. Misschien had je er anders naar gekeken als de ervaring beter was, als de keuze beter was toegelicht of als iemand je had gesteund bij het relativeren ervan.
Ik zeg nergens dat teamsporten slecht zijn. Maar een mens mist er niets aan als je in plaats daarvan individuele sporten beoefent. Ik heb nooit een teamsport gedaan, alleen ik vind achteraf dat het standaard kiessysteem op scholen eigenlijk raar is en niks bijdraagt. Daar mag iedereen een eigen mening over vormen.
Resistance is futile.
  zondag 19 februari 2023 @ 07:09:07 #203
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208056744
Dus ja, ik snap wel dat jongeren geen zin hebben in teamsporten.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 07:28:49 #204
236264 crew  capricia
pi_208056773
Ik begrijp niet waarom teamsport zo opgehemeld wordt, en waarom het zo belangrijk zou zijn.
Ik kan niets verzinnen wat je ook niet op andere manieren kunt ervaren.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 19 februari 2023 @ 07:35:54 #205
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208056794
Het doet, zeker op jonge leeftijd, iig wonderen voor je status bij leeftijdgenoten als je er goed in bent. Iets met het laten zien van goede genen, of zo?

Ben je weinig aantrekkelijk en/of heb je van huis uit weinig centen, dan is dat nog een derde route om een beetje aanzien te hebben.

Bij andere dingen maakt het niet zo veel uit als je er goed in bent, of werkt het zelfs negatief.
  zondag 19 februari 2023 @ 08:15:26 #206
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_208056903
De "jeugd" praat liever met Marrokaans accent (<havo) of met een bekakte R. ABN praten is er niet meer bij.

Dan zijn ze zo apathisch om naar ASMR te kijken. Bijvoorbeeld een vrouw die dan over stiften heen gaat met haar vingers :') Of zelfs te kijken naar andere mensen die een spelletje spelen of een film kijken, ipv dit zelf te doen.

Als ze "dansen" dan zijn het suffige fortnite dansjes. Maar dit doen ze alleen voor een camera.

Komen ze in aanraking met drugs dan is dat geen wiet meer maar coke. En alles wordt genormaliseerd (ook dik zijn, je verkleden als ander geslacht, tegen blanken zijn).

Gr gr Bernhard de bok
pi_208057022
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 06:54 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik heb 'm zelf niet maar komt er op neer dat al je contacten op hetzelfde moment een foto posten van zichzelf in het moment posten zonder filter. Dus je laat het echte leven zien, niet alleen de mooiste momenten van de beste versie van jezelf.
Maar dat moet je dan weer delen met een groep mensen die je vrienden noemt maar die dat niet echt zijn. En je moet anderen volgen. Elke dag weer een fotot van Kees....
pi_208057030
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 08:15 schreef Rickocum het volgende:
De "jeugd" praat liever met Marrokaans accent (<havo) of met een bekakte R. ABN praten is er niet meer bij.

Dan zijn ze zo apathisch om naar ASMR te kijken. Bijvoorbeeld een vrouw die dan over stiften heen gaat met haar vingers :') Of zelfs te kijken naar andere mensen die een spelletje spelen of een film kijken, ipv dit zelf te doen.

Als ze "dansen" dan zijn het suffige fortnite dansjes. Maar dit doen ze alleen voor een camera.

Komen ze in aanraking met drugs dan is dat geen wiet meer maar coke. En alles wordt genormaliseerd (ook dik zijn, je verkleden als ander geslacht, tegen blanken zijn).

Gr gr Bernhard de bok
Verkleden als het andere geslacht bestaat al HEEL lang.....
  zondag 19 februari 2023 @ 09:21:22 #209
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_208057212
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 08:47 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Verkleden als het andere geslacht bestaat al HEEL lang.....
Niet zo massaal zoals het nu gebeurt.
Kereltjes achter de kassa met lippenstift en gelakte nageltjes met nichterig stemmetje erbij.

Internet zou een prachtige verbreding van kennis opleveren. Alleen het levert alleen maar degenerate echochambers op :')
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 09:22:45 #210
236264 crew  capricia
pi_208057223
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:21 schreef Rickocum het volgende:

[..]
Kereltjes achter de kassa met lippenstift en gelakte nageltjes met nichterig stemmetje erbij.

Internet zou een prachtige verbreding van kennis opleveren. Alleen het levert alleen maar degenerate echochambers op :')
Jij ziet daar een verband met dat mensen minder aan teamsport doen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 19 februari 2023 @ 09:23:45 #211
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_208057231
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Jij ziet daar een verband met dat mensen minder aan teamsport doen?
Meer gericht op zichzelf dan op teamverband.
pi_208057256
quote:

[..]

Dat kan. Ik woon tegenwoordig in Zwolle. Hier zijn ze nog niet zo ver volgens mij.
pi_208057265
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:23 schreef Rickocum het volgende:

[..]
Je kan gewoon hekel hebben aan samen sporten en daarnaast sociaal zijn. Zo ben ik ook.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 09:28:35 #214
236264 crew  capricia
pi_208057278
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:23 schreef Rickocum het volgende:

[..]
Ik vind juist dat het jonge mensen van nu via het onderwijs ontzettend veel sociale skills moeten hebben. Zoveel projecten en vakken die in teamverband gedaan worden. Werkgroepje hier, samenwerkingsopdracht daar.
Veel meer dan in mijn tijd.

Kan me voorstellen dat je op een gegeven moment wel even klaar bent en tijd voor jezelf wil.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208057323
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind juist dat het jonge mensen van nu via het onderwijs ontzettend veel sociale skills moeten hebben. Zoveel projecten en vakken die in teamverband gedaan worden. Werkgroepje hier, samenwerkingsopdracht daar.
Veel meer dan in mijn tijd.

Kan me voorstellen dat je op een gegeven moment wel even klaar bent en tijd voor jezelf wil.
Over wat voor school heb je het dan? Ik ken dat veel extra doen op school wel.....maar niet direct in groepjes volgens mij. Tenminste in Nederland.
  zondag 19 februari 2023 @ 09:36:50 #216
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208057369
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 07:28 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp niet waarom teamsport zo opgehemeld wordt, en waarom het zo belangrijk zou zijn.
Ik kan niets verzinnen wat je ook niet op andere manieren kunt ervaren.
Ach sportverenigingen zijn natuurlijk wel goed voor het sociale cement van de samenleving. Het combineert beweging met een sociaal aspect en zorgt voor verbondenheid. Dus als dat minder wordt begrijp ik dat men een beetje schrikt. Je wilt liever niet dat mensen in plaats van dit alleen maar een beetje thuis gaan zitten netflixen.

En de sportbonden hebben er ook enig belang bij. Hoe groter een sport is, hoe meer kans dat Nederland goed presteert in internationale sportcompetities.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 09:41:10 #217
236264 crew  capricia
pi_208057411
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:32 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Over wat voor school heb je het dan? Ik ken dat veel extra doen op school wel.....maar niet direct in groepjes volgens mij. Tenminste in Nederland.
Basisschool nog hier, groep 7/8. Maar de middelbare die eraan vast zit is niet veel anders.
Zelfs voor Engels is de opdracht dat ze met een groepje een vlog moeten maken (en hun omgeving moeten beschrijven in het Engels).
En voor natuur en techniek zijn ze bezig met de zwaartekracht. En dat is dan de gravity challenge in groepjes van 4.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208057420
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Basisschool, middelbare school.
Zelfs voor Engels is de opdracht dat ze met een groepje een vlog moeten maken.
mmmm. Misschien wel goed.
  zondag 19 februari 2023 @ 09:45:23 #219
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208057447
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 08:45 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Maar dat moet je dan weer delen met een groep mensen die je vrienden noemt maar die dat niet echt zijn. En je moet anderen volgen. Elke dag weer een fotot van Kees....
OK, je hoeft de app niet te downloaden als het je niet aanspreekt. Maar ik vind het dus wel mooi dat er een anti-beweging te zien is die niet draait om status en uiterlijk. Waarin je ook meetelt als je niet bij de beste of knapste of populairste mensen hoort.
Resistance is futile.
pi_208057456
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:45 schreef Seven. het volgende:

[..]
OK, je hoeft de app niet te downloaden als het je niet aanspreekt. Maar ik vind het dus wel mooi dat er een anti-beweging te zien is die niet draait om status en uiterlijk. Waarin je ook meetelt als je niet bij de beste of knapste of populairste mensen hoort.
Ik geloof daar niet zo in. Dan creëer je uit jezelf een soort looser groep.
  zondag 19 februari 2023 @ 09:47:54 #221
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208057467
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 06:54 schreef Seven. het volgende:

[..]
Men kan natuurlijk ook gewoon een borrel organiseren en samen wat gaan drinken in plaats van dit soort onzin.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 09:51:01 #222
236264 crew  capricia
pi_208057491
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ach sportverenigingen zijn natuurlijk wel goed voor het sociale cement van de samenleving. Het combineert beweging met een sociaal aspect en zorgt voor verbondenheid. Dus als dat minder wordt begrijp ik dat men een beetje schrikt. Je wilt liever niet dat mensen in plaats van dit alleen maar een beetje thuis gaan zitten netflixen.

En de sportbonden hebben er ook enig belang bij. Hoe groter een sport is, hoe meer kans dat Nederland goed presteert in internationale sportcompetities.
Het is niet anders dan met de kerken: al die sociale verenigingen lopen leeg.

Al moet ik wel zeggen dat de wachtlijsten voor scouting (er zitten hier een paar scouting verenigingen) absurd lang zijn. Maar dat is meer de basisschool leeftijd.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 09:54:10 #223
236264 crew  capricia
pi_208057519
Individueel sporten in groepsverband, met flexibele tijden, is dan wel weer al tijden een succes. Denk aan de body pump en spinning lessen, altijd vol. Maar ook bijv aan het enorme succes een paar jaar geleden van CrossFit enzo.
Geen gezeur over bardienst, de tijden zijn flexibel. Wel gezellig en achteraf (als je de community een beetje leert kennen) vaak wel een drankje.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 19 februari 2023 @ 09:54:33 #224
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208057527
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is niet anders dan met de kerken: al die sociale verenigingen lopen leeg.

Al moet ik wel zeggen dat de wachtlijsten voor scouting (er zitten hier een paar scouting verenigingen) absurd lang zijn. Maar dat is meer de basisschool leeftijd.
Sportverenigingen zijn natuurlijk geen doel op zichzelf. Maar ik denk dat het toch wel belangrijk is dat we een samenleving houden waarin mensen sociaal met elkaar bezig zijn in plaats van dat mensen een beetje binnen gaan zitten. Dus daar moet dan wel aandacht voor zijn.
  zondag 19 februari 2023 @ 09:54:53 #225
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208057533
quote:

[..]

Dat klopt. En dat is te herleiden naar de kernwaarden in onze maatschappij. Je wordt pas gezien en gewaardeerd als je bijzonder bent. En we vinden validatie erg belangrijk. Deze echochambers zijn kort gezegd extreme symptomen van onze competitiecultuur. Die begint bij wedstrijden organiseren, overal proefwerken voor moeten maken en een score aan hangen. Het aantal likes en views is niets anders dan dat.

En dat is dus het punt dat ik probeer te maken: we hemelen onze competitieve cultuur wel op, inclusief onderdelen als teamsporten en competities. Maar aan de andere kant verachten we bijvoorbeeld de online competitie.
Resistance is futile.
  zondag 19 februari 2023 @ 09:56:50 #226
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208057550
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:54 schreef capricia het volgende:
Individueel sporten in groepsverband, met flexibele tijden, is dan wel weer al tijden een succes. Denk aan de body pump en spinning lessen, altijd vol. Maar ook bijv aan het enorme succes een paar jaar geleden van CrossFit enzo.
En dat is niet voor niets. De peer pressure in sportverenigingen is niet meer van deze tijd. Teamsport zal altijd blijven bestaan, zeker zolang er idioot veel geld te verdienen is in bepaalde takken van sport. Maar ik voorspel wel dat het aantal sportverenigingen bijvoorbeeld af zal nemen wegens gebrek aan animo.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 09:57:27 #227
236264 crew  capricia
pi_208057554
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Sportverenigingen zijn natuurlijk geen doel op zichzelf. Maar ik denk dat het toch wel belangrijk is dat we een samenleving houden waarin mensen sociaal met elkaar bezig zijn in plaats van dat mensen een beetje binnen gaan zitten. Dus daar moet dan wel aandacht voor zijn.
Nou ja, nogmaals..als ik zie op scholen hoeveel kinderen met elkaar moeten samenwerken (en een zaterdagsbaantje hebben enzo), denk ik dat het wel mee valt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 19 februari 2023 @ 09:58:02 #228
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208057561
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Men kan natuurlijk ook gewoon een borrel organiseren en samen wat gaan drinken in plaats van dit soort onzin.
Zodat je dat weer kunt posten op Insta. Lekker taggen!
Resistance is futile.
  zondag 19 februari 2023 @ 09:58:50 #229
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208057572
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou ja, nogmaals..als ik zie op scholen hoeveel kinderen met elkaar moeten samenwerken (en een zaterdagsbaantje hebben enzo), denk ik dat het wel mee valt.
Ja alleen maar met werken bezig zijn zou wel een hele ernstige verschraling van onze samenleving zijn natuurlijk. Een deprimerende dystopie. De sportwereld is nou een van die dingen die een samenleving kleur geeft.
  zondag 19 februari 2023 @ 10:00:27 #230
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208057583
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dit soort dingen krijg je voldoende mee in gezinsverband, schoolverband en familieverband. Sportverenigingen voegen in dat opzicht weinig toe. Misschien moeten mensen maar gewoon een borrel organiseren in plaats van zich bezighouden met dit soort onzin.
Resistance is futile.
  zondag 19 februari 2023 @ 10:01:03 #231
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208057591
quote:
10s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:58 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zodat je dat weer kunt posten op Insta. Lekker taggen!
Als mensen dat niet kunnen laten prima.

Maar al dat gemopper van mensen die zelf geen leven hebben en gaan janken dat andere mensen het wel hebben en dat op social media posten. Pff ga dan het probleem aanpakken in plaats van een beetje anderen de schuld geven.
  zondag 19 februari 2023 @ 10:01:08 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208057592
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De sportwereld is nou een van die dingen die een samenleving kleur geeft.
Als je er goed in bent en het leuk vindt.
Resistance is futile.
  zondag 19 februari 2023 @ 10:03:21 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208057610
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als mensen dat niet kunnen laten prima.

Maar al dat gemopper van mensen die zelf geen leven hebben en gaan janken dat andere mensen het wel hebben en dat op social media posten. Pff ga dan het probleem aanpakken in plaats van een beetje anderen de schuld geven.
Aannames. Ik denk niet dat Be Real draait om het afzetten tegen de influencer maatschappij. Be Real gaat volgens mij over je echte doodnormale leven delen, dus geen extra moeite voor een perfect filmpje en dat soort dingen.
Resistance is futile.
  zondag 19 februari 2023 @ 10:03:27 #234
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208057614
quote:
3s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:01 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja en die mensen zijn er heel veel en vormen gemeenschappen. Niet alleen beoefenaars maar ook volgers.

Gelukkig is er wel meer om je mee bezig te houden voor als je niks met sport hebt, zoals ikzelf. Maar voor de samenleving is het heel goed dat het bestaat.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 10:04:43 #235
236264 crew  capricia
pi_208057623
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:56 schreef Seven. het volgende:

[..]
En dat is niet voor niets. De peer pressure in sportverenigingen is niet meer van deze tijd. Teamsport zal altijd blijven bestaan, zeker zolang er idioot veel geld te verdienen is in bepaalde takken van sport. Maar ik voorspel wel dat het aantal sportverenigingen bijvoorbeeld af zal nemen wegens gebrek aan animo.
Ja. Als ik dat zo bekijk sport ik al járen in groepsverband. Met een groepje dames twee ochtenden in de week, een groepslesje bij de fitnessclub. Gezellig koffie erna.
En geen gezeur over competitie of als iemand een keertje afhaakt. Iedereen werkt met gewichten op eigen niveau. Dikke en dunne dames, allerlei pluimage.

Ik zou beroerd worden van een hijgende sportvereniging achter me aan. En persoonlijk vind ik allerlei competities niet zo boeiend. Staat me zelfs tegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 19-02-2023 10:11:06 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 10:06:53 #236
236264 crew  capricia
pi_208057636
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja alleen maar met werken bezig zijn zou wel een hele ernstige verschraling van onze samenleving zijn natuurlijk. Een deprimerende dystopie. De sportwereld is nou een van die dingen die een samenleving kleur geeft.
Een zaterdagsbaantje? :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 19 februari 2023 @ 10:06:56 #237
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208057637
quote:
2s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:03 schreef Seven. het volgende:

[..]
Aannames. Ik denk niet dat Be Real draait om het afzetten tegen de influencer maatschappij. Be Real gaat volgens mij over je echte doodnormale leven delen, dus geen extra moeite voor een perfect filmpje en dat soort dingen.
Misschien wordt ik oud maar ik begrijp niet waarom mensen mijn normale leven zouden willen zien. Foto's van hoe ik het vuilnis buiten zet, achter de computer zit op mijn werk, afreken bij de kassa of hoe ik kan vloeken als mijn fietsband lek is. Wat is er boeiend aan?

Wie dat gaat volgen moet toch wel een schrijnende leegte in het leven zitten.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 10:07:38 #238
236264 crew  capricia
pi_208057648
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Misschien wordt ik oud maar ik begrijp niet waarom mensen mijn normale leven zouden willen zien. Foto's van hoe ik het vuilnis buiten zet, achter de computer zit op mijn werk, afreken bij de kassa of hoe ik kan vloeken als mijn fietsband lek is. Wat is er boeiend aan?

Ik zou wel kijken. Wie er achter jouw username zit. :D ;)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208057657
quote:

[..]

Ja. Zo zie en voel ik dat ook.
  zondag 19 februari 2023 @ 10:17:31 #240
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208057734
quote:

[..]

Bij sommige mensen worden dat soort onbenullige dingen kwijlend aanschouwd.

Dat is de magische x-factor.

[ Bericht 8% gewijzigd door Eightyone op 19-02-2023 11:31:50 ]
pi_208057877
quote:
3s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:01 schreef Seven. het volgende:

[..]
Exact, dit is denk ik precies de kern van je vrij afkeurende toon en eenzijdige blik over teamsporten en competitief gedrag.

Jij vindt het niet leuk (terwijl je zelf aangeeft nooit een teamsport gedaan/ervaren te hebben), je hebt vooral slechte ervaringen met het kiessysteem bij gym en jij hebt niks met competitief gedrag en geldingsdrang (terwijl je al flink wat posts je mening probeert te laten gelden hier en niet echt open staat voor de ander ;)) en dus kwalificeer jij het als onnodig of minder belangrijk.

Uiteraard jouw mening, maar ik heb je objectiever discussies zien voeren.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 10:35:43 #242
236264 crew  capricia
pi_208057944
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:30 schreef FYazz het volgende:

[..]
Exact, dit is denk ik precies de kern van je vrij afkeurende toon en eenzijdige blik over teamsporten en competitief gedrag.

Jij vindt het niet leuk (terwijl je zelf aangeeft nooit een teamsport gedaan/ervaren te hebben), je hebt vooral slechte ervaringen met het kiessysteem bij gym en jij hebt niks met competitief gedrag en geldingsdrang (terwijl je al flink wat posts je mening probeert te laten gelden hier en niet echt open staat voor de ander ;)) en dus kwalificeer jij het als onnodig of minder belangrijk.

Maar geef dan eens aan waarom het zo goed voor het individu is om juist in clubverband te teamsporten inclusief competitie enzo?
Welk hoger doel, dan gewoon omdat iemand het leuk vindt, moet het dienen dan?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 19 februari 2023 @ 10:55:04 #243
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208058173
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar geef dan eens aan waarom het zo goed voor het individu is om juist in clubverband te teamsporten inclusief competitie enzo?
Hoogover is het in ieder geval goed voor mensen bepaalde bezigheden hebben, sociaal contact met elkaar hebben en genoeg bewegen. Een sportclub verenigd dat.

Nou is een sportclub inderdaad niet de heilige graal daarin. Maar als minder mensen het doen en er komt niets voor in de plaats dan is het wel zorgwekkend.
pi_208058203
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hoogover is het in ieder geval goed voor mensen bepaalde bezigheden hebben, sociaal contact met elkaar hebben en genoeg bewegen. Een sportclub verenigd dat.

Nou is een sportclub inderdaad niet de heilige graal daarin. Maar als minder mensen het doen en er komt niets voor in de plaats dan is het wel zorgwekkend.
Als de jeugd nu al geen zin hebben in (sociale) verplichtingen hoe denken ze daar later mee om te kunnen gaan als ze een baan hebben.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_208058228
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:58 schreef HSG het volgende:

[..]
Als de jeugd nu al geen zin hebben in (sociale) verplichtingen hoe denken ze daar later mee om te kunnen gaan als ze een baan hebben.
Het gaat maar over samen sporten op een club. Niet dat men verder asociaal is.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 11:16:08 #246
236264 crew  capricia
pi_208058383
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus het gaat om sociaal contact en bewegen. Als je ik post goed lees.
Er zijn zoveel manieren waarop mensen dat doen. Gewoon helemaal naar hun eigen smaak. Van samen de hond uitlaten of een wandeling maken tot een uurtje samen een groepslesje bij de sportschool volgen. Daarnaast kun je ook een heel sociaal leven hebben en toch liever alleen sporten.

En persoonlijk denk ik dat mensen dat dwingende karakter en die inflexibele tijden gewoon beu zijn, van die sportverenigingen. Het past gewoon niet meer in deze tijd.

Eigenlijk zie je dat ook wel een beetje bij hoe men is gaan werken tijdens en na de covidcrisis: Veel flexibeler en niet verplicht op de zaak hoeven zijn.
Alles op demand. Wanneer jij het wil. En niet wanneer de club zegt dat je verplicht aanwezig moet zijn volgens een online schema.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208058547
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:56 schreef Seven. het volgende:
Maar ik voorspel wel dat het aantal sportverenigingen bijvoorbeeld af zal nemen wegens gebrek aan animo.
Dat is al jaren volop aan de gang.
zie email 27 oktober
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 11:30:15 #248
236264 crew  capricia
pi_208058572
En die boetes bij niet opdagen. :') Ik gooi er zomaar wat voorbeelden in.
Basketbal: 50 euro
Hockey 35 euro.
Jeugdelftallen voetbal, tussen de 37,50 en 200 euro.

Wie heeft hier nou zin in om van zoiets een jaar lang lid te worden?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208058601
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:30 schreef capricia het volgende:
En die boetes bij niet opdagen. :') Ik gooi er zomaar wat voorbeelden in.
Basketbal: 50 euro
Hockey 35 euro.
Jeugdelftallen voetbal, tussen de 37,50 en 200 euro.

Wie heeft hier nou zin in om van zoiets een jaar lang lid te worden?
Je moet wat als je een gigantische vereniging moet runnen. Bijvoorbeeld bij die hockeyclubs met gigantische wachtlijsten (bestaan ze nog?) dan kun je als bestuur ook meer doen, gewoon vraag en aanbod. En die boete van bond doorberekenen snap ik ook nog wel, de ervaring leert dat afzeggen anders behoorlijk lichtzinnig gedaan wordt.
Vaak is het meer bewustwording dan dat je daadwerkelijk boetes moet gaan innen.
zie email 27 oktober
  zondag 19 februari 2023 @ 11:35:30 #250
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_208058629
Wat is daar mis mee?

Leuk is niet hetzelfde als vrijblijvend en vrijwillig is ook niet hetzelfde als vrijblijvend.
pi_208058666
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:35 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Wat is daar mis mee?

Leuk is niet hetzelfde als vrijblijvend en vrijwillig is ook niet hetzelfde als vrijblijvend.
Dat het een vereniging, voor en door de leden is. Op het moment dat je dat met boetes moet gaan afdwingen dan heb je volgens mij een cultuur waarin dat niet helemaal begrepen wordt.
Maar ik heb het ook wel eens gedaan, toen hadden we 1 team waar de boetes maar bleven binnenkomen voor afzeggingen en terugtrekkingen. Als je die als vereniging blijft oppakken dan benadeel je andere leden, dat is het spanningsveld...
zie email 27 oktober
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 11:38:37 #252
236264 crew  capricia
pi_208058669
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je moet wat als je een gigantische vereniging moet runnen. Bijvoorbeeld bij die hockeyclubs met gigantische wachtlijsten (bestaan ze nog?) dan kun je als bestuur ook meer doen, gewoon vraag en aanbod. En die boete van bond doorberekenen snap ik ook nog wel, de ervaring leert dat afzeggen anders behoorlijk lichtzinnig gedaan wordt.
Vaak is het meer bewustwording dan dat je daadwerkelijk boetes moet gaan innen.
Niet zo vreemd dat de ledenaantallen dalende zijn. Inflexibele tijden, boetes bij niet opdagen, verplichte bardiensten etc.
Dit is echt niet meer van deze tijd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208058683
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Niet zo vreemd dat de ledenaantallen dalende zijn. Inflexibele tijden, boetes bij niet opdagen, verplichte bardiensten etc.
Dit is echt niet meer van deze tijd.
Wat is oorzaak en wat is gevolg? Verenigingen bestaan bij de gratie van ‘samen doen’, als dat niet meer uit de mensen zelf komt dan krijg je dit soort maatregelen die inderdaad afschrikken. Oorzaak-gevolg, kip-ei, vicieuze cirkel.
zie email 27 oktober
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 11:40:00 #254
236264 crew  capricia
pi_208058684
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:35 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Wat is daar mis mee?

En jij vraagt je af waarom de ledenaantallen maar blijven dalen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 11:47:31 #255
236264 crew  capricia
pi_208058793
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat is oorzaak en wat is gevolg? Verenigingen bestaan bij de gratie van ‘samen doen’, als dat niet meer uit de mensen zelf komt dan krijg je dit soort maatregelen die inderdaad afschrikken. Oorzaak-gevolg, kip-ei, vicieuze cirkel.
Dan zullen ze kleiner en meer dedicated worden die sportverenigingen. Mensen die er echt voor gaan. Beetje zoals ook met de kerken in NL aan de hand is. Minder parochianen, maar die er zijn, zijn meer betrokken.
Zoiets?

Ik vind die verenigingen vaak ook niet laagdrempelig. Je gaat het niet even een paar maanden uitproberen met je kind. Je moet meteen een jaar lid worden en aan van alles mee doen, meerdere keren per week. En dat begrijp ik wel, maar echt stimulerend is het niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208058835
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan zullen ze kleiner en meer dedicated worden die sportverenigingen. Mensen die er echt voor gaan. Beetje zoals ook met de kerken in NL aan de hand is. Minder parochianen, maar die er zijn, zijn meer betrokken.
Zoiets?
Zeker. Die beweging zie je al. Maar je hebt ook een bepaalde kritische massa nodig, te klein en je vereniging is gewoon niet levensvatbaar. In de steden gaat dat wel lukken, maar buiten de steden kan dat best wel eens tot een 'kaalslag' gaan leiden. Ik voorspel dat van de hele fijnmazige structuur die je nu hebt (iedereen heeft meerdere voetbalclubs, een hockeyclub en een handjevol zaalsporten op fietsafstand) over 10/20 jaar weinig meer over is.
zie email 27 oktober
pi_208058909
quote:
Ik vind die verenigingen vaak ook niet laagdrempelig. Je gaat het niet even een paar maanden uitproberen met je kind. Je moet meteen een jaar lid worden en aan van alles mee doen, meerdere keren per week. En dat begrijp ik wel, maar echt stimulerend is het niet.
Bij ons niet hoor :D
Er is daar overigens nog een tweede reden voor die je misschien niet kent, niet elke verzekering dekt niet-leden...
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie Sport zondag 19 februari 2023 @ 11:59:01 #258
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208058974
quote:
Mijn vereniging heeft gewoon een gratis maand voor iedereen die even proef mee wil draaien. Daarnaast is er dit seizoen doordat het gezeik met lockdowns eindelijk eens afgelopen is over de hele leeftijdsgroep van 8 tot 13 een aantal dat mijn vereniging in een hele lange tijd nog niet meegemaakt heeft, dus zo hoog is die drempel helemaal niet voor nieuwe aanwas. Het is het aanhouden dat het probleem is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:00:30 #259
236264 crew  capricia
pi_208058994
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zeker. Die beweging zie je al. Maar je hebt ook een bepaalde kritische massa nodig, te klein en je vereniging is gewoon niet levensvatbaar. In de steden gaat dat wel lukken, maar buiten de steden kan dat best wel eens tot een 'kaalslag' gaan leiden. Ik voorspel dat van de hele fijnmazige structuur die je nu hebt (iedereen heeft meerdere voetbalclubs, een hockeyclub en een handjevol zaalsporten op fietsafstand) over 10/20 jaar weinig meer over is.
Zou dat erg zijn?

Ik zie namelijk de atletiekbaan, de manege, de klimhal (boulderen ook), en het zwembad steeds meer om mij heen in trek zijn. En het aantal mensen wat in het weekend bezig is op de mountainbike is ook geëxplodeerd (en zorgt nu al soms voor problemen).
Idem met het aantal fitnessclubs. Ook die met juist veel small group trainingen etc, allemaal zeer in trek. De sociale bootcamp groepjes groeien ook als paddenstoelen uit de grond.

De belangstelling verschuift kennelijk naar clubs die wel beter on demand kunnen leveren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208059042
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Zou dat erg zijn?

Ik zie namelijk de atletiekbaan, de manege, de klimhal (boulderen ook), en het zwembad steeds meer om mij heen in trek zijn. En het aantal mensen wat in het weekend bezig is op de mountainbike is ook geëxplodeerd (en zorgt nu al soms voor problemen).
Idem met het aantal fitnessclubs. Ook die met juist veel small group trainingen etc, allemaal zeer in trek. De sociale bootcamp groepjes groeien ook als paddenstoelen uit de grond.

De belangstelling verschuift kennelijk naar clubs die wel beter on demand kunnen leveren.
Nou definieer erg, de cultuur verandert, de samenleving ook. Dus wat is dan erg, maar ik vind het wel een teken van individualisering en dat heeft ook negatieve kanten. Het is wel een vrij unieke manier om sport voor iedereen toegankelijk te maken én jeugd ook een sociale omgeving te bieden buiten school en de playstation. Ik vind dat nuttige maatschappelijke functies. Maar zoals gezegd, tijden veranderen en er zal ook vast wel weer wat voor in de plaats komen.
zie email 27 oktober
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:06:19 #261
236264 crew  capricia
pi_208059081
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Bij ons niet hoor :D
Er is daar overigens nog een tweede reden voor die je misschien niet kent, niet elke verzekering dekt niet-leden...
Snap ik.
Bij de hockey hier (Kampong en Fletiomare) moet je jaren wachten op een plek en je minstens voor april aanmelden, tenzij je al op niveau speelt. En er zijn voorrangsregels die gelden.

De mindere clubs ben je dan weer wel al sneller aan de beurt. Half jaartje wachten ofzo. Maar wel verplicht een jaar lid worden.

Scouting had een wachtlijst voor de wachtlijst. En dan mocht je dat twee keer proberen. In welke groep je terecht kwam bij de daadwerkelijke aanmelding, konden ze niet garanderen. Ook zoiets. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport zondag 19 februari 2023 @ 12:07:12 #262
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208059097
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Snap ik.
Bij de hockey hier (Kampong en Fletiomare) moet je jaren wachten op een plek en je minstens voor april aanmelden, tenzij je al op niveau speelt. En er zijn voorrangsregels die gelden.

De mindere clubs ben je dan weer wel al sneller aan de beurt. Half jaartje wachten ofzo. Maar wel verplicht een jaar lid worden.

Scouting had een wachtlijst voor de wachtlijst. Ook zoiets. :')
Dus het gaat zo goed met sportclubs dat ze een filter moeten toepassen om het nog aan te kunnen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208059111
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Snap ik.

Scouting had een wachtlijst voor de wachtlijst. Ook zoiets. :')
De cultuur en regeltjes van hockeyclubs zijn ondoorgrondelijk. Hier ter stede hebben we al een keer een TC gehad die collectief opstapte na bedreigingen; teams die en bloc naar een andere club gingen, etc...
zie email 27 oktober
pi_208059126
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:07 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dus het gaat zo goed met sportclubs dat ze een filter moeten toepassen om het nog aan te kunnen.
Is gewoon verkapte ballotage
zie email 27 oktober
pi_208059134
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Lees ff mijn uitgebreide posts terug asjeblieft. Volgens mij ben ik vrij inhoudelijk en genuanceerd in mijn toelichting.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:09:32 #266
236264 crew  capricia
pi_208059145
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:07 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Sommige kennelijk? Die de naam hebben.
Of er zijn te weinig vrijwilligers, kan ook hè.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport zondag 19 februari 2023 @ 12:10:35 #267
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208059166
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De cultuur en regeltjes van hockeyclubs zijn ondoorgrondelijk. Hier ter stede hebben we al een keer een TC gehad die collectief opstapte na bedreigingen; teams die en bloc naar een andere club gingen, etc...
Ik heb ooit op hockey gezeten. Dat zal dan vast de uitzondering op de regel zijn geweest, anders was ik keihard afgewezen :+
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 19 februari 2023 @ 12:10:53 #268
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208059171
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:30 schreef FYazz het volgende:

[..]

Quote even waar ik het onnodig en minder belangrijk vind. Ik reageer vooral met een tegengeluid op mensen die impliceren dat de jeugd van tegenwoordig een stel antisociale slappelingen is omdat ze niet naar een sportvereniging gaan.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:12:42 #269
236264 crew  capricia
pi_208059200
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Of bij die golfclubs. Dat je je in moet kopen. Ook zoiets. _O-
Ik ga wel eens met een vriendin van de sportclub mee golfen, maar dat is echt niets voor mij. Je in moeten kopen in zo'n club. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport zondag 19 februari 2023 @ 12:13:48 #270
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208059223
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
Quote even waar ik het onnodig en minder belangrijk vind. Ik reageer vooral met een tegengeluid op mensen die impliceren dat de jeugd van tegenwoordig een stel antisociale slappelingen is omdat ze niet naar een sportvereniging gaan.
Het ding is dus dat ze nog altijd gewoon naar sportverenigingen gaan. Ik doe aan een relatief kleine sport, dus ik zou het wel als eerste merken als de vraag naar sportclubs afneemt onder kinderen. Het tegendeel is juist waar. Het ding waar dit topic over gaat is dat pubers juist minder gaan sporten. Dat is natuurlijk sowieso al de leeftijd waar ze sportclubs links laten liggen, maar schijnbaar is het tegenwoordig nog een stuk extremer geworden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208059257
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:12 schreef capricia het volgende:

[..]
Of bij die golfclubs. Dat je je in moet kopen. Ook zoiets. _O-
Ik ga wel eens met een vriendin van de sportclub mee golfen, maar dat is echt niets voor mij. Je in moeten kopen in zo'n club. :')
Ja. Dan ben je echt lid van een clan voor je gevoel. En prijzen zijn vaak niet mis. Ook zo bij de koninklijke zeil en roeivereniging. Je moet volgens mij die vlag voeren op je boot. Maar niemand verplicht je een sticker op je auto te plakken om te laten zien dat je lid bent. Deze onzin zorgt bij vrienden bij mij voor problemen in de relatie.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:15:47 #272
236264 crew  capricia
pi_208059260
Die golfclub:

quote:
Door de grote toestroom van nieuwe leden in de afgelopen periode heeft het bestuur van Golfclub De Haar besloten in 2021 geen nieuwe leden meer te laten instromen. In 2022 zal een beperkt aantal kandidaten van de wachtlijst als nieuw lid toegelaten worden.

Golfclub De Haar kent verschillende lidmaatschapsvormen. Tot 35 jaar geldt het jeugd- en jongerenlidmaatschap. Boven 35 jaar kan je lid worden door het kopen of huren van een certificaat. De prijs van een certificaat bedraagt ¤ 10.000.

Voor alle lidmaatschapsvormen geldt dat referenten een rol spelen en dat een gesprek met de Nieuwe Leden Commissie vereist is.
https://www.gcdehaar.nl/lid-worden/

En dit is schappelijk hè. Niets extreems.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208059273
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Het ding is dus dat ze nog altijd gewoon naar sportverenigingen gaan. Ik doe aan een relatief kleine sport, dus ik zou het wel als eerste merken als de vraag naar sportclubs afneemt onder kinderen. Het tegendeel is juist waar. Het ding waar dit topic over gaat is dat pubers juist minder gaan sporten. Dat is natuurlijk sowieso al de leeftijd waar ze sportclubs links laten liggen, maar schijnbaar is het tegenwoordig nog een stuk extremer geworden.
Minder bij een club. Een nichtje en neefje van mij gaan bijv. wel heel regelmatig surfen en dat soort dingen.
pi_208059293
quote:
_O-
Die denken dat ze de Rotary zijn?
zie email 27 oktober
pi_208059301
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik impliceer dat nergens, dus jammer dat je de nuance vanuit mijn kant dan skipt in de hele discussie. Zeker als je een tegengeluid wilt geven richting users die juist niet zo genuanceerd zijn.
pi_208059309
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]
_O-
Daar kun je ook gewoon lid van worden. Zou dat veel geld kosten?
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:19:06 #277
236264 crew  capricia
pi_208059318
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]
_O-
En ze zitten vol hè. Aan belangstelling geen gebrek.
Overigens zijn die golfbanen echt opgepopt overal de laatste 10 jaar.
De boomer-sportvereniging. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208059331
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Daar kun je ook gewoon lid van worden. Zou dat veel geld kosten?
1000 euro per jaar: https://www.rotary.nl/voo(...)ry/Wat%20kost%20dat/
zie email 27 oktober
pi_208059344
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:19 schreef capricia het volgende:

[..]
En ze zitten vol hè. Aan belangstelling geen gebrek.
Overigens zijn die golfbanen echt opgepopt overal de laatste 10 jaar.
De boomer-sportvereniging. :D
Is gewoon een netwerkclub natuurlijk.
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie Sport zondag 19 februari 2023 @ 12:21:11 #280
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208059354
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Minder bij een club. Een nichtje en neefje van mij gaan bijv. wel heel regelmatig surfen en dat soort dingen.
Welk deel van "sportclubs zijn onder kinderen nog altijd in trek" is niet duidelijk? Als ik even naar de andere verenigingen om me heen kijk, bevestigen ze zonder uitzondering wat ik net al zei: het gaat hartstikke goed in de leeftijdsgroep onder de 13.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 19 februari 2023 @ 12:22:43 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208059388
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:18 schreef FYazz het volgende:

[..]
Ik impliceer dat nergens, dus jammer dat je de nuance vanuit mijn kant dan skipt in de hele discussie. Zeker als je een tegengeluid wilt geven richting users die juist niet zo genuanceerd zijn.
Wat wil je eigenlijk van mij horen?
Resistance is futile.
pi_208059390
quote:
Valt mee. Ze doen ook wel veel aan sociale dingen weet ik van mijn ex schoonvader die lid was. Maar.....ook hele rare dingen. Zoals studentenuitwisseling met de US rotary afdeling. En dan 2 per ge zin. 1 uit een rijk rotary gezin en 1 uit een arm gezin. Ik heb er ca. 1 maand tussen gezeten. Dat werd haat, huilen, krijsen, heimwee, etc. Wie bedenkt zoiets? De rotary in Nijmegen dus
pi_208059405
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:21 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Welk deel van "sportclubs zijn onder kinderen nog altijd in trek" is niet duidelijk? Als ik even naar de andere verenigingen om me heen kijk, bevestigen ze zonder uitzondering wat ik net al zei: het gaat hartstikke goed in de leeftijdsgroep onder de 13.
Verschilt heel erg hoor. Hangt van heel veel factoren af. Maar even platgezegd, in jonge leden investeer je als vereniging. Die kosten geld/tijd/middelen. Juist oudere jeugd levert zelf ook een bijdrage, als dat uit het lood gaat heb je een uitdaging, op korte termijn is dat vaak wel oplosbaar maar als je dat structureel hebt dan moet je ook structurele wijzigingen doorvoeren...
zie email 27 oktober
pi_208059409
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:21 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat het niet zo is. Ik zou het niet weten. Ik geef aan wat ik zie bij jonge mensen om mij heen.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:29:35 #285
236264 crew  capricia
pi_208059506
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is gewoon een netwerkclub natuurlijk.
Net als die ballotage bij hockey.
Geen idee of dat bij voetbal ook speelt trouwens. Op een zeker niveau zijn het natuurlijk allemaal netwerken. :)

Even los van de jeugd die al dan niet lekker aan het sporten is:
Ik had ooit via de zaak een lidmaatschap op de business lounge bij FC Utrecht..niet helemaal mijn ding maar lachen was het wel. Dat is echt alleen maar netwerken. En dan voornamelijk bouwbedrijven, installatietechniek, wethouders en administratiekantoren etc. En her en der wat echt foute jongens.
Bijzondere mix.

Sporten op dat niveau is echt zo verweven met geld, netwerken en macht.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208059526
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:15 schreef capricia het volgende:
Die golfclub:
[..]
https://www.gcdehaar.nl/lid-worden/

En dit is schappelijk hè. Niets extreems.
Je moet golf in elk geval leuk vinden. Anders doe je dit niet. Er zijn vast goedkopere opties in de buurt?
pi_208059547
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Net als die ballotage bij hockey.
Geen idee of dat bij voetbal ook speelt trouwens. Op een zeker niveau zijn het natuurlijk allemaal netwerken. :)

Even los van de jeugd die al dan niet lekker aan het sporten is:
Ik had ooit via de zaak een lidmaatschap op de business lounge bij FC Utrecht..niet helemaal mijn ding maar lachen was het wel. Dat is echt alleen maar netwerken. En dan voornamelijk bouwbedrijven, installatietechniek, wethouders en administratiekantoren etc. En her en der wat echt foute jongens.
Bijzondere mix.

Sporten op dat niveau is echt zo verweven met geld, netwerken en macht.
Ja. En niemand had wss belangstelling voor de wedstrijd. En naderhand karaoke zingen!
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:32:30 #288
236264 crew  capricia
pi_208059549
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:30 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Je moet golf in elk geval leuk vinden. Anders doe je dit niet. Er zijn vast goedkopere opties in de buurt?
De Basic Fit ja. Daar ken ik de dames die lid zijn van deze golfclub van. _O- O+
(Groepslesje)
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport zondag 19 februari 2023 @ 12:32:31 #289
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208059550
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Verschilt heel erg hoor. Hangt van heel veel factoren af. Maar even platgezegd, in jonge leden investeer je als vereniging. Die kosten geld/tijd/middelen. Juist oudere jeugd levert zelf ook een bijdrage, als dat uit het lood gaat heb je een uitdaging, op korte termijn is dat vaak wel oplosbaar maar als je dat structureel hebt dan moet je ook structurele wijzigingen doorvoeren...
Ja, de pubers worden vaak wel vergeten. Ik ben ook in die tijd (onder dwang van mijn ouders, erg flauw) gestopt met hockey. Wij hadden ook een jongensteam van rond de 14-15 dat helemaal uit elkaar is gevallen. Maar daar wordt ook gewoon nog altijd tijd en energie in geïnvesteerd. Jeugd gaat altijd voor als het op trainingsuren aan komt.

quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:23 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat het niet zo is. Ik zou het niet weten. Ik geef aan wat ik zie bij jonge mensen om mij heen.
Dat is iets van alle tijden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:33:12 #290
236264 crew  capricia
pi_208059559
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:32 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ja. En niemand had wss belangstelling voor de wedstrijd. En naderhand karaoke zingen!
Karaoke heb ik niet meegemaakt. Waar doen ze dat?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208059578
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]
De Basic Fit ja. Daar ken ik de dames die lid zijn van deze golfclub van. _O- O+
Is dat ook een golfbaan? Wat trouwens een bijzonder golf fiasco was is/was de golfclub bij Muiderberg. Hoe dat met veel crimineel geld mis ging begrijpt niemand precies volgens mij.
pi_208059599
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 06:51 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat is precies gezond aan competitief gedrag?
Het leert mensen een tandje bij te zetten om iets te bereiken. Dat komt echt niet alleen terug in een potje voetbal, maar gedurende het hele leven.

Ja, sommige mensen slaan erin door. Niet relevant en makkelijk te negeren.
quote:
En lekker makkelijk om dit gelijk af te doen als projectie. Ook dat is trouwens geldingsdrang, doorzichtige trucjes om je gelijk te halen. Zelfde wat betreft je aannames over de app.
Je 'app' is gewoon een instagram waar mensen kunnen pronken met hoe normaal ze zijn. Als je je daadwerkelijk niet wil bezigen met het door jou geschetste patserige gedrag dan doe je gewoon normaal op social media zoals het gros van de mensen of je doet het simpelweg niet.
quote:
Ik praat hier niet over mijzelf, ik praat over jongeren die niet gezien worden als ze niet uitblinken.
Ook dat kan prima getraind worden op de sportclubs. Zoals ik al zei, ook leren verliezen en accepteren dat mensen 'beter' zijn in dingen is wat mij betreft relevant voor een gezonde ontwikkeling. Je leert, if you will, dat het ook helemaal niet belangrijk is om 'gezien' te worden.

Maakt dat sportclubs cruciaal? Nee. Maar dat het van positieve invloed kan zijn is wat mij betreft wel duidelijk.
quote:
2s.gif Op zondag 19 februari 2023 10:00 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dit soort dingen krijg je voldoende mee in gezinsverband, schoolverband en familieverband. Sportverenigingen voegen in dat opzicht weinig toe. Misschien moeten mensen maar gewoon een borrel organiseren in plaats van zich bezighouden met dit soort onzin.
Dus je suggestie is dat mensen maar gewoon moeten zuipen en sociaal doen ipv sporten en sociaal doen want dat zou beter zijn. Sterk verhaal.

Het kan ook allebei natuurlijk.
Conscience do cost.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:38:12 #293
236264 crew  capricia
pi_208059669
Even een vraagje voor de mensen waarvan hun kind op bijv voetbal zit:
Wat doet je kind daarnaast nog qua clubs en activiteiten om te ontdekken waar zijn/haar talenten en plezier liggen en voor de ontwikkeling?
Ik noem zomaar een paar andere dingen:
Muziekles, andere sporten, creatieve clubs als tekenen of beeldhouwen, zeilen, dat soort dingen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208059814
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:38 schreef capricia het volgende:
Even een vraagje voor de mensen waarvan hun kind op bijv voetbal zit:
Wat doet je kind daarnaast nog qua clubs en activiteiten om te ontdekken waar zijn/haar talenten en plezier liggen en voor de ontwikkeling?
Ik noem zomaar een paar andere dingen:
Muziekles, andere sporten, creatieve clubs als tekenen of beeldhouwen, zeilen, dat soort dingen.
Ik heb geen kinderen dus ik zal voor mezelf spreken:

Ik zat op Tennis, badminton, karate en uiteindelijk deed ik daar fitness bij. Ik wilde heel graag drummen maar mijn ouders dachten daar anders over en deden mij op pianoles. In mijn vrije tijd ging ik chillen met vrienden, beetje gamen of gewoon de straat op en spelletjes doen.

Creatief was ik helaas niet heel erg. Ik kon redelijk tekenen maar haalde daar geen plezier uit.

Maargoed, al het bovenstaande verdween langzaam naarmate school de overhand kreeg, dus.
Conscience do cost.
pi_208059853
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:48 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik zat op Tennis, badminton, karate en uiteindelijk deed ik daar fitness bij. Ik wilde heel graag drummen maar mijn ouders dachten daar anders over en deden mij op pianoles. In mijn vrije tijd ging ik chillen met vrienden, beetje gamen of gewoon de straat op en spelletjes doen.

Creatief was ik helaas niet heel erg. Ik kon redelijk tekenen maar haalde daar geen plezier uit.

Maargoed, al het bovenstaande verdween langzaam naarmate school de overhand kreeg, dus.
Klinkt best wel druk. Voor een kind.
pi_208059872
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:50 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Klinkt best wel druk. Voor een kind.
Was het ook. Maar ik haalde er veel plezier uit en pluk er nog steeds de vruchten van.
Conscience do cost.
pi_208059895
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:52 schreef ems. het volgende:

[..]
Was het ook. Maar ik haalde er veel plezier uit en pluk er nog steeds de vruchten van.
Dat is het belangrijkste ook. Je moet het wel leuk vinden. Maar kinderen nu....zie ik ook bij familie. Te druk. Gewoon te weinig tijd om geestelijk uit te rusten volgens mij.
  Moderator zondag 19 februari 2023 @ 12:58:05 #298
236264 crew  capricia
pi_208059981
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:48 schreef ems. het volgende:

[..]

Tegelijk? Oh wouw. Dat vind ik erg druk. Denk niet dat veel kinderen dit allemaal doen naast (bijv) 3 keer voetbal in de week.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208059994
En dan buiten die drukte om constant bezig zijn met je telefoon en sociale contacten.
pi_208060003
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Tegelijk? Oh wouw. Dat vind ik erg druk.
Dat was het ook zeker. Maar sporten was mijn hobby dus voor mijn gevoel was het nooit te druk. Ik vond het juist heerlijk.

Maar dat maakt wel dat ik, zeker nu ik erop terug kijk, jammer vindt dat school eigenlijk roet in het eten heeft gegooid. Totdat ik een sportopleiding ging doen, that is :+
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:59 schreef Jaroon het volgende:
En dan buiten die drukte om constant bezig zijn met je telefoon en sociale contacten.
Dit was allemaal wel voor smartphones.
Conscience do cost.
pi_208060057
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 13:00 schreef ems. het volgende:

[..]
Dat was het ook zeker. Maar sporten was mijn hobby dus voor mijn gevoel was het nooit te druk. Ik vond het juist heerlijk.

Maar dat maakt wel dat ik, zeker nu ik erop terug kijk, jammer vindt dat school eigenlijk roet in het eten heeft gegooid. Totdat ik een sportopleiding ging doen, that is :+
[..]
Dit was allemaal wel voor smartphones.
En iets dat je misschien vergeten hebt. Heb je leren schaken? Ik baal ervan dat ik dat toen niet wilde leren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')