SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk niet dat de westerse steun zal stoppen. Wat ik me wel afvraag is of er genoeg Oekraners zijn die de wapens kunnen oppakken en ook getraind genoeg zijn om er daadwerkelijk een verschil mee te maken. Ik weet echt niet wat de status is van het Oekraense beroepsleger of de soldaten die nu (in kleinere groepen) trainen in het buitenland.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 07:21 schreef Pleun2011 het volgende: Ik lees meer mee dan dat ik reageer hier, maar gezien de laatste ontwikkelingen zie ik het ook niet zo positief meer in voor Oekrane. Niet omdat ik Rusland hoog inschat, maar omdat Putin bereid is om meer offers te brengen. Ik zie parallellen met de Finland-oorlog in 1939. De bronnen van Rusland zijn ook niet onuitputtelijk, maar de steun van het Westen voor Oekrane is dat ook niet. Jammer dat er teveel laffe herders zijn die de gevolgen op lange termijn negeren.
Dat zag je in het begin ook bij de Fransen. Die dachten met een beetje bellen de boel wel te sussen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:18 schreef RamboDirk het volgende:
Ik denk oprecht dat de consensus in de Duitse politiek is dat ze deze oorlog nog kunnen deescaleren. Duitsland is vooral een bange natie geworden om zaken niet verkeerd te doen. Dat zie je bij verschillende heikelen thema's. Enige tijd geleden lieten ze zich nog overspoelen door bijna 1,5 miljoen vluchtelingen uit "barmhartigheid" vanuit Syrie.
quote:Since he is increasingly dominated by a paranoid perception of reality, he is afraid of all security forces. The biggest, of course, is “Wagner”. In general, in my opinion, waking up every Monday, the Russian dictator is terrified. Because he has to figure out how to make himself look like a person with real power for the whole next week.
quote:From what I see, the Russian elite, not only the oligarchs, but also the people who have power in the power structures, do not support the war at all. They all whisper against her. But they are afraid to do something in this direction. All because they are bound by fear of the repressive regime that Putin has created today.
Ik moet het hele artikel nog lezen maar even obv de quotes: waarom leggen ze hem dan niet om? Niet dat nou meteen een easy case is, maar dan nog?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:34 schreef Tokamak het volgende:
Interessant interview met Hristo Grozev (hoofd van Bellingcat)
https://ukrainetoday.org/(...)ing-before-our-eyes/
[..]
[..]
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik moet het hele artikel nog lezen maar even obv de quotes: waarom leggen ze hem dan niet om? Niet dat nou meteen een easy case is, maar dan nog?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mogelijk kwestie van tijd
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:48 schreef Tokamak het volgende:
[..]Ik zou mijn hoop niet op een opstand vestigen, met zo’n extreem platgeslagen en apathische bevolking.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mogelijk kwestie van tijd
Het narratief dat Rusland in gevaar is en dat het dus onoverkomelijk is dat er mensen moeten sterven aan het front, slaat aardig aan volgens de kenners.
Gelukkig hebben ze er geen moeite mee dat China een stuk haven in Hamburg overneemt.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:49 schreef Dusthor92 het volgende:
Duitsland weer aan de verkeerde kant
Na de VS het land dat het meest aan Oekrane heeft gedoneerdquote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:49 schreef Dusthor92 het volgende:
Duitsland weer aan de verkeerde kant
Dat was ook wel een storm in een glas water. Ging om een klein belang in 1 terminal, nog steeds niet wenselijk imho maar er werd gedaan alsof de halve haven van Hamburg in handen van de Chinezen kwam.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:55 schreef HSG het volgende:
[..]
Gelukkig hebben ze er geen moeite mee dat China een stuk haven in Hamburg overneemt.
Ik denk eerder dat het historisch bepaald is. Duitsland kent haar verleden...quote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:18 schreef RamboDirk het volgende:
Ik denk oprecht dat de consensus in de Duitse politiek is dat ze deze oorlog nog kunnen deescaleren. Duitsland is vooral een bange natie geworden om zaken niet verkeerd te doen. Dat zie je bij verschillende heikelen thema's. Enige tijd geleden lieten ze zich nog overspoelen door bijna 1,5 miljoen vluchtelingen uit "barmhartigheid" vanuit Syrie.
Angst voor de Russen, hun gastoevoer en schaamte over 80 jaar geleden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:03 schreef Nebelwerfer het volgende:
En wat als de Duitsers geen zin hebben in Leo’s die halfslachtig de grens over gaan, halfslachtig ingezet worden, de grens met Rusland over trekken enz enz.
Ik kan me ergens wel voorstellen dat ze vragen en opmerkingen hebben. Geen idee waarover, maar het kan heel goed.
Misschien beter afwachten dan al deze beschuldigingen en beweringen. Het begint op de nuke-discussie te lijken.
Die dwergstaatjes zitten wel front row. Er wonen een hoop Russen, als die ook “beschermd willen worden”, zijn zij de volgende.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Die dwergstaatjes beginnen ook wel praatjes te krijgen
Oh, ben het wel met ze eens hoor, maar vind het beeld wel grappig. Dat ze wel even stante pede tanks van Duitsland gaan eisenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die dwergstaatjes zitten wel front row. Er wonen een hoop Russen, als die ook “beschermd willen worden”, zijn zij de volgende.
In Duitsland schijnt het sentiment van “we moeten respect hebben voor Rusland” nog behoorlijk breed gedragen te worden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef HSG het volgende:
[..]
Angst voor de Russen, hun gastoevoer en schaamte over 80 jaar geleden.
Niet dat Oekrane hier wat aan heeft.
Dus dat zeiden ze van de week op Ramstein tegen hun bondgenoten ja?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef HSG het volgende:
[..]
Angst voor de Russen, hun gastoevoer en schaamte over 80 jaar geleden.
Niet dat Oekrane hier wat aan heeft.
Nee op Ramstein zeiden ze dingen als "hunnie (lees: de VS) moeten ook meedoen jank" terwijl Frankrijk en GB al tanks willen sturen zonder de VS.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:12 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dus dat zeiden ze van de week op Ramstein tegen hun bondgenoten ja?
Frankrijk wil geen tanks sturen. Zij leveren sowieso maar heel weinig vergeleken met Duitsland.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:14 schreef HSG het volgende:
[..]
Nee op Ramstein zeiden ze dingen als "hunnie (lees: de VS) moeten ook meedoen jank" terwijl Frankrijk en GB al tanks willen sturen zonder de VS.
Dat hebben ze voor Ramstein al aangegeven, waarna Biden duidelijk was.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:14 schreef HSG het volgende:
[..]
Nee op Ramstein zeiden ze dingen als "hunnie (lees: de VS) moeten ook meedoen jank" terwijl Frankrijk en GB al tanks willen sturen zonder de VS.
Als je (volgens de VK) naar de steun kijkt tov het bbp is net Estland het land dat het meest steun ter wereld geeft.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dan weet je toch juist wat je moet doen lijkt me.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:05 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het historisch bepaald is. Duitsland kent haar verleden...
Velen weten, van de generaties voor ons, hoe het is om onder de russen te moeten leven.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Geen idee johquote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Velen weten, van de generaties voor ons, hoe het is om onder de russen te moeten leven.
Laten we daarom juist naar hun luisteren.
Dat komt oa omdat zij veel ellende en dood en verderf hebben meegemaakt toen Rusland daar de baas speelde.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik kan alleen maar heel veel respect voor de Baltische bevolking hebben.
[ Bericht 18% gewijzigd door capricia op 21-01-2023 10:45:47 ]"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Die "dwergstaatjes" zijn groter dan nederlandje...quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Helaas hebben ze door hun achterlijke energiebeleid van de afgelopen decennia ook een veelvoud aan cash aan de Russische oorlogskas gedoneerd.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Na de VS het land dat het meest aan Oekrane heeft gedoneerd
Ik ben er dan ook een groot voorstander van om het EU beleid jegens de Russen door de Polen, Esten, Letten, Finnen enz. te laten bepalen en niet door zachtgekookte West-Europese eieren die van mening zijn dat we "een gezamelijke geschiedenis met de Russen hebben" en rekening moeten houden met hun "veiligheid". Die Russische angst om hun veiligheid is niets meer dan pure propaganda van een dadervolk.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Velen weten, van de generaties voor ons, hoe het is om onder de russen te moeten leven.
Laten we daarom juist naar hun luisteren.
Ja! Laten we de landen met de meeste wrok en angst jegens Rusland de lakens uit laten delen!quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:51 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik ben er dan ook een groot voorstander van om het EU beleid jegens de Russen door de Polen, Esten, Letten, Finnen enz. te laten bepalen en niet door zachtgekookte West-Europese eieren die van mening zijn dat we "een gezamelijke geschiedenis met de Russen hebben" en rekening moeten houden met hun "veiligheid". Die Russische angst om hun veiligheid is niets meer dan pure propaganda van een dadervolk.
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:48 schreef Tokamak het volgende:
[..]Ik mag hopen dat die oligarchen wel heel kort gehouden worden in Europa, gepest, bezitsonteigening etc etc. Daar mogen wat mij betreft een hoop noodwetjes voor in het leven geroepen worden. Ze zijn rijk genoeg om er een exorbitante levensstijl op na te houden, maar mogen best gestraft worden voor hun immorele aandeel in mafia-staat Rusland.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mogelijk kwestie van tijdbeter een knipoog dan een blauw oog
Je kan moeilijk volhouden dat die landen geen gelijk hebben, vind je ook niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja! Laten we de landen met de meeste wrok en angst jegens Rusland de lakens uit laten delen!
Tuurlijk hebben ze dat, maar je gaat ze niet alle zeggenschap geven.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je kan moeilijk volhouden dat die landen geen gelijk hebben, vind je ook niet.
Iedere oligarch dient volledig onteigend te woeden. Niet alleen de Rusissische oligarchen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:56 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat die oligarchen wel heel kort gehouden worden in Europa, gepest, bezitsonteigening etc etc. Daar mogen wat mij betreft een hoop noodwetjes voor in het leven geroepen worden. Ze zijn rijk genoeg om er een exorbitante levensstijl op na te houden, maar mogen best gestraft worden voor hun immorele aandeel in mafia-staat Rusland.
Zij beseffen dat Russen alleen onder de indruk van geweld en agressie zijn, niet van onderhandelen en dialoog. Dus die wrok zou een prima drijfveer voor de Europese opstelling tegenover de Russen zijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja! Laten we de landen met de meeste wrok en angst jegens Rusland de lakens uit laten delen!
Oekraine heeft gewoon ~4/500 werkende tanks nodig. En leopards? Ja graag. Andere tanks? Ook goed.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:03 schreef raptorix het volgende:
Ik vraag me af of die Leopards echt het verschil gaan maken.
Volgens mij hebben we het hier al een jaar over de agressie en het geweld van de Russen. Zelf ook die kant op gaan lijkt me niet verstandig.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:08 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Zij beseffen dat Russen alleen onder de indruk van geweld en agressie zijn, niet van onderhandelen en dialoog. Dus die wrok zou een prima drijfveer voor de Europese opstelling tegenover de Russen zijn.
Die landen haalden toch veel gas uit Duitsland, wat het dan weer uit Rusland haalde? Oftewel, zij droegen zelf ook gewoon bij aan de oorlogskas.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:41 schreef J.B. het volgende:
[..]
Helaas hebben ze door hun achterlijke energiebeleid van de afgelopen decennia ook een veelvoud aan cash aan de Russische oorlogskas gedoneerd.
Denk eigenlijk dat we al ruim voorbij dat punt zijn. Duitsland gaat sowieso de komende 50 jaar 0 in de melk te brokkelen hebben. FR, zoals altijd, leeft in hun eigen wereldje en de rest van europa is niet minder anti rus dan balkan/baltische staten.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Tuurlijk hebben ze dat, maar je gaat ze niet alle zeggenschap geven.
Dat is waar. Over 25 jaar sturen we ze nog de hoek in vanwege dat gesteggel over die paar tanks inderdaad..quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Denk eigenlijk dat we al ruim voorbij dat punt zijn. Duitsland gaat sowieso de komende 50 jaar 0 in de melk te brokkelen hebben. FR, zoals altijd, leeft in hun eigen wereldje en de rest van europa is niet minder anti rus dan balkan/baltische staten.
Wie deed dat niet? Ik denk dat juist de handels relaties ons behoed hebben voor meer ellende.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Die landen haalden toch veel gas uit Duitsland, wat het dan weer uit Rusland haalde? Oftewel, zij droegen zelf ook gewoon bij aan de oorlogskas.
Het verschil gaat groot zijn als ze ze niet krijgen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oekraine heeft gewoon ~4/500 werkende tanks nodig. En leopards? Ja graag. Andere tanks? Ook goed.
Plus die overreactie om meteen de sluiting van alle kerncentrales te plannen na Fukushima, waar toen al flinke vraagtekens bij gesteld werden. Geen enkel Europees land reageerde zo panisch.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:17 schreef RamboDirk het volgende:
Ik denk oprecht dat de consensus in de Duitse politiek is dat ze deze oorlog nog kunnen deescaleren. Duitsland is vooral een bange natie geworden om zaken niet verkeerd te doen. Dat zie je bij verschillende heikelen thema's. Enige tijd geleden lieten ze zich nog overspoelen door bijna 1,5 miljoen vluchtelingen uit "barmhartigheid".
Een bende ja? Oekraine die met miljarden euro's aan wapens gekregen van Amerika en het westen en dan nog niet eens een "bende" aan "niks kunnende" Russische soldaatjes het land uit kunnen krijgen?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
het Russische leger een bende is.
Maar ja het zijn er zoveel he van die boeren pummelsquote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:32 schreef hyviiee het volgende:
[..]
Een bende ja? Oekraine die met miljarden euro's aan wapens gekregen van Amerika en het westen en dan nog niet eens een "bende" aan "niks kunnende" Russische soldaatjes het land uit kunnen krijgen?
Echte oorlogen zijn niet een hollywood film die 1:30 duurt. Als je van mening bent dat het allemaal zo lang duurt, moet je aangeven wat je referentie kader is. Helaas volgt daar zelden een antwoord op; mensen hebben een "idee" over hoe het e.e.a. dient te verlopen, gebaseerd op filmsquote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:32 schreef hyviiee het volgende:
[..]
Een bende ja? Oekraine die met miljarden euro's aan wapens gekregen van Amerika en het westen en dan nog niet eens een "bende" aan "niks kunnende" Russische soldaatjes het land uit kunnen krijgen?
Ow, dit zie ik ze ook wel slowwalken. Ondertussen turnen ze de kolen en bruinkool centrales up to 11.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:41 schreef Slayage het volgende:
Kennelijk is het een stuk makkelijker voor de Duitsers om in ieder geval deze centrale online te krijgen , dan dat ze beweren
[ twitter ]
Het belangrijkste is dat de naeve "Wandel durch Handel" gedachte bij het grof vuil gezet wordt, handel drijven is voor Russen immers niets anders dan het vergaren van mogelijkheden om hun handelspartners te chanteren.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we het hier al een jaar over de agressie en het geweld van de Russen. Zelf ook die kant op gaan lijkt me niet verstandig.
Je moet je toch afvragen als Duitsland zijnde wat je verkeerd doet als je (moreel) gezag binnen de EU wordt overgenomen door een bananenrepubliek zonder rechtsstaat zoals Polen.quote:
De DDDDDaaf doctrine, noem ik dezequote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:49 schreef DDDDDaaf het volgende:
Daarnaast dienen we de reeds nu al dramatische Russische demografie in ons voordeel in te zetten door het land middels sancties in ellende, criminaliteit en alcoholisme te laten vervallen en het Russische geboortecijfer daarmee nog verder te laten kelderen. Dat is een langetermijnstrategie waarmee de Europese vrede en veiligheid gewaarborgd zijn.
Ik denk oprecht dat Europa en de wereld een heel stuk veiliger worden wanneer de Russische federatie in meerdere republieken uit elkaar valt en het Europese/Slavische deel van het land daarmee een land met minder dan 100 miljoen inwoners wordt dat bovendien niet de financile, technische en demografische mogelijkheden heeft om nog koloniale ambities na te kunnen streven.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
De DDDDDaaf doctrine, noem ik deze![]()
![]()
Ondanks dat we die niet openlijk nastreven, is het effect er niet minder om.
Deze werd gister gepost:
https://foreignpolicy.com(...)onomy-europe-energy/
We zijn al een heel end
Duitsers zijn in het algemeen wel fervente hoerenlopers en vreemdgangers, dus verbaast me niks.quote:
Omdat als Rusland daar omheen werkt ze per direct problemen krijgen met de aanvoer naar de frontlinie. Hoe langer de aanvoerlijnen, hoe moeilijker het front in stand te houden is.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:11 schreef slashdotter3 het volgende:
Dit dus, waarom verklappen dat Ukraine de GLSDB bommen met 150km range krijgt?
Dan kan Rusland alvast maatregelen nemen om er omheen te werken.
[ twitter ]
Denk niet eens dat het uitmaakt. rus is net een deer caught in the headlights. HIMARS/GMLRS was ruim van te voren aangekondigd, wat deed rus? Niks. En is dat doctrinaal eigenlijk ook wel correct. Ga jij je slagorde omgooien louter nav een aankondiging? Zo ja, waar houd dat dan op?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:11 schreef slashdotter3 het volgende:
[ twitter ]
Die dingen staan zometeen met getrainde crew opeens aan het front.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:03 schreef Nebelwerfer het volgende:
En wat als de Duitsers geen zin hebben in Leo’s die halfslachtig de grens over gaan, halfslachtig ingezet worden, de grens met Rusland over trekken enz enz.
Ik kan me ergens wel voorstellen dat ze vragen en opmerkingen hebben. Geen idee waarover, maar het kan heel goed.
Misschien beter afwachten dan al deze beschuldigingen en beweringen. Het begint op de nuke-discussie te lijken.
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:51 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik ben er dan ook een groot voorstander van om het EU beleid jegens de Russen door de Polen, Esten, Letten, Finnen enz. te laten bepalen en niet door zachtgekookte West-Europese eieren die van mening zijn dat we "een gezamelijke geschiedenis met de Russen hebben" en rekening moeten houden met hun "veiligheid". Die Russische angst om hun veiligheid is niets meer dan pure propaganda van een dadervolk.
Ik neem toch aan dat er wel landen zijn die alvast vooruit lopen op de politieke besluitvorming en Oekraners laten trainen in de Leopard tanks.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:24 schreef vipergts het volgende:
[..]
Die dingen staan zometeen met getrainde crew opeens aan het front.
Schrijf anders nog eens zo'n spannend epistel over noeks.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]![]()
Anders ga je lekker zelf naar het front?
Die kans lijkt me groter dan een Duitse nee.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:24 schreef vipergts het volgende:
[..]
Die dingen staan zometeen met getrainde crew opeens aan het front.
De Leclerc is de duurste (duurder dan abrams), best gepantserde tank die er is. Enige westerse tank met een auto-loader.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:22 schreef Breekfast het volgende:
Waarom is er in de media amper aandacht voor de Leclerc tank van Frankrijk?
Die zijn wellicht in minder Europese landen voorhanden, maar Frankrijk heeft nog steeds honderden tanks van dit type in zijn arsenaal.
Hoe steekt de Leclerc bijvoorbeeld af tegen de T-90?
Polen zal hier ongetwijfeld mee bezig zijnquote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:26 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik neem toch aan dat er wel landen zijn die alvast vooruit lopen op de politieke besluitvorming en Oekraners laten trainen in de Leopard tanks.
Opzich zijn er weinig plekken met de GLSDB waar Oekrane niet bij kan, tenzij de Russen terug naar Rusland gaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:11 schreef slashdotter3 het volgende:
[ twitter ]
UK heeft defensief geen tanks nodig.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
De Leclerc is de duurste (duurder dan abrams), best gepantserde tank die er is. Enige westerse tank met een auto-loader.
Probleem is dat FR er wat heeft kunnen exporteren, en voor de rest precies genoeg heeft voor zichzelf.
Dus dan positioneer je jezelf een beetje op het punt dat die partijen die wel ladingen van die dingen in voorraad hebben, daar heb je het dan niet meer over, je gaat zitten schoppen tegen die landen die precies genoeg hebben voor zichzelf.
En eigenlijk zinloos ook, want VK zit in hetzelfde schuitje, hebben ook eigenlijk alleen genoeg voor zichzelf, nemen wel de moeite om uit eigen voorraad te putten, en meneer scholtz verplaats gewoon ter plekke de doelpalen.
Die paar europese landen die niet-leopards hebben, VK, FR, SE, en IT, kunnen er geen 100en afstaan. En oekraine heeft 300-500 van die dingen nodig. Met die getallen zijn er maar 2 kandidaten, leo's en abrams.
Ik weet niet hoe je zeg 100 tank buiten het zicht naar het front brengt. Maar dit hele geharrewar heeft wel iets van misleiding.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:26 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik neem toch aan dat er wel landen zijn die alvast vooruit lopen op de politieke besluitvorming en Oekraners laten trainen in de Leopard tanks.
Dat dachten wij ook over onze defensie. Was toch wel handig geweest als we een paar van die dingen gewoon op voorraad hadden ipv de gekke constructie met de Duitsers.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
UK heeft defensief geen tanks nodig.
Zou toch wat wezen als opeens toch de Abrams de grens gaan oversteken naar Oekranequote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
De Leclerc is de duurste (duurder dan abrams), best gepantserde tank die er is. Enige westerse tank met een auto-loader.
Probleem is dat FR er wat heeft kunnen exporteren, en voor de rest precies genoeg heeft voor zichzelf.
Dus dan positioneer je jezelf een beetje op het punt dat die partijen die wel ladingen van die dingen in voorraad hebben, daar heb je het dan niet meer over, je gaat zitten schoppen tegen die landen die precies genoeg hebben voor zichzelf.
En eigenlijk zinloos ook, want VK zit in hetzelfde schuitje, hebben ook eigenlijk alleen genoeg voor zichzelf, nemen wel de moeite om uit eigen voorraad te putten, en meneer scholtz verplaats gewoon ter plekke de doelpalen.
Die paar europese landen die niet-leopards hebben, VK, FR, SE, en IT, kunnen er geen 100en afstaan. En oekraine heeft 300-500 van die dingen nodig. Met die getallen zijn er maar 2 kandidaten, leo's en abrams.
Een schip is grondgebied van het land onder welke vlag het vaart dus dat ligt iets ingewikkelder.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 22:56 schreef trein2000 het volgende:
Het navo-verdrag vereist wel dat dat in Europa of Noord-Amerika gebeurt voordat je naar art. 5 kunt. (En wat uitzonderingen voor overzeese gebiedsdelen etc. Doet zich hier niet voor)
Als China zich gaat roeren betekent dat de totale instorting van de globale economie zoals we die nu kennen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een schip is grondgebied van het land onder welke vlag het vaart dus dat ligt iets ingewikkelder.
Maar ook al laten we dat buiten beschouwing, als bv de VS een beroep doet op het artikel 5 vanwege een gekelderde carrier group (als voorbeeld) gaan we echt wel helpen. We helpen een niet NATO lid nu ook aan alle kanten vanwege de Russische dreiging. Als China zich gaat roeren raakt dat ons ook keihard.
Ok, duidelijk. Ze hebben wel echt heel veel Leclercs verkocht aan het Midden-Oosten. Wellicht dat we er daar wat van terug kunnen kopen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is toch de Abrams met de depleted uranium armor?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
De Leclerc is de duurste (duurder dan abrams), best gepantserde tank die er is.
Artikel 5 berust in the end gewoon op interpretatie, is geen wetmatigheid. Als dat schip geraakt wordt trekt de VS ons echt niet een wereldoorlog in.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een schip is grondgebied van het land onder welke vlag het vaart dus dat ligt iets ingewikkelder.
Maar ook al laten we dat buiten beschouwing, als bv de VS een beroep doet op het artikel 5 vanwege een gekelderde carrier group (als voorbeeld) gaan we echt wel helpen. We helpen een niet NATO lid nu ook aan alle kanten vanwege de Russische dreiging. Als China zich gaat roeren raakt dat ons ook keihard.
Een hoop van ons NL'ers zeggen: douw ons maar spul maar door, want wij hebben het niet nodig, en ik ben het daar mee eens, ik acht de kans niet groot dat wij voor onze landsverdediging zwaar spul nodig hebben. Maar het VK zal dat voor zichzelf moeten beslissen, daar gaan wij niet over.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
UK heeft defensief geen tanks nodig.
Bij oa de Leo-2 is er bewust niet gekozen voor een autoloader, dit ivm de vierde man die je hard nodig hebt om de tank in bedrijf te houden, denk aan onderhoud, munitie beladen, etc.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:33 schreef ExTec het volgende:
Als je niets kan verzinnen bedenk je maar wat anders als repliek.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:30 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Schrijf anders nog eens zo'n spannend epistel over noeks.
Geef het tijd en ik zie het gebeuren.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:42 schreef Slayage het volgende:
[..]
Zou toch wat wezen als opeens toch de Abrams de grens gaan oversteken naar Oekrane
We hadden ze moeten hebben om ze nu weg te kunnen geven?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:41 schreef Slayage het volgende:
[..]
Dat dachten wij ook over onze defensie. Was toch wel handig geweest als we een paar van die dingen gewoon op voorraad hadden ipv de gekke constructie met de Duitsers.
Hoezo. Je draait dag in dag uit hetzelfde plaatje af. “Rusland is een kernmacht en daarom moeten we het hoofd buigen voor Rusland, want anders worden er nukes ingezet”.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als je niets kan verzinnen bedenk je maar wat anders als repliek.
Ik zeg helemaal nergens dat we het hoofd moeten buigen...quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoezo. Je draait dag in dag uit hetzelfde plaatje af. “Rusland is een kernmacht en daarom moeten we het hoofd buigen voor Rusland, want anders worden er nukes ingezet”.
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:26 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Een gezonken carrier group is wel een extreem voorbeeld. Als China dat voor elkaar krijgt is Taiwan sws de pisang. Heeft Europa zijn vloot niet op tijd voor elkaar om te helpen dunkt me. Ondertussen zal hier op fok de discussie gaan of we dat geld voor die 200 nieuwe tanks niet beter aan de vloot hadden kunnen besteden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is in het begin. Want als het eerste schot is verschoten, pak jij als loader uit het rek het patroon wat zich in feite voor je hand bevind. Maar op den duur moet jij naar de hoeken van dat rek gaan, om een patroon te pakken, en nog ietsjes later moet je bukken om de granaten die net boven de grond zitten in het rek eruit te halen. En als je tijd hebt, kun je herschikken, heb je dat niet, pech.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:59 schreef AchJa het volgende:
Bij oa de Leo-2 is er bewust niet gekozen voor een autoloader, dit ivm de vierde man die je hard nodig hebt om de tank in bedrijf te houden, denk aan onderhoud, munitie beladen, etc.
En vwb de vuursnelheid ontloopt het elkaar niet.
Kwaliteit van bepantsering is niet een kwestie van een willy wortel die een geheime formule heeft ofzo, is een kwestie van hoeveel geld je er aan wil besteden. Dus vergeleken met types die minder hoogwaardig staal hebben.quote:Maar wat bedoel je precies met "best gepantserde"? Vergeleken met welk type/versie?
Dat heeft die niet allround.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:57 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Dat is toch de Abrams met de depleted uranium armor?
Hou nou eens op met die persoonlijke aanvallen steeds. Je loopt hier zelf continu te zaniken over de-escalatie, geen tanks sturen, respect hebben voor Rusland en zo nog wat.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal nergens dat we het hoofd moeten buigen...
Onvoldoende op begrijpend lezen zeker?
Wat zeg je dan precies? Kort en bondig in Jip en Janneke taal.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal nergens dat we het hoofd moeten buigen...
Onvoldoende op begrijpend lezen zeker?
Schitterend hoe jij je in je kaarten laat kijken wanneer iemand zich in wat hardere bewoordingen uit over je favoriete clubje.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Los van dat ik het inhoudelijk met je eens ben, ik vind ook dat we dan wat zouden moeten doen, is dat dus geen gegeven. Kijk maar naar art5 beroeping nav 9/11. Terecht voelde weinig landen ervoor om het militaire avonturisme van de VS te ondersteunen, want dat Irak daar uberhaupt wat mee te maken had (Nee) stond geenszins vast.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:46 schreef AchJa het volgende:
Maar ook al laten we dat buiten beschouwing, als bv de VS een beroep doet op het artikel 5 vanwege een gekelderde carrier group (als voorbeeld) gaan we echt wel helpen.
Het is ook maar zeer de vraag in welke staat al die Leo's zich bevinden, de verhalen uit bijvoorbeeld Spanje zijn niet bemoedigend. Op papier zijn er 300-350 stuks aanwezig, daarvan zouden een stuk of 40 daadwerkelijk operationeel zijn en de rest staat ergens geparkeerd en daar is nooit meer naar omgekeken (ook een mottenballen vloot heeft regulier onderhoud nodig, anders duurt het niet lang voor ze compleet onbruikbaar zijn).quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:55 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ok, duidelijk. Ze hebben wel echt heel veel Leclercs verkocht aan het Midden-Oosten. Wellicht dat we er daar wat van terug kunnen kopen.
Maar ook bij de Leopards heb je zo niet 500 Leopards bij elkaar. Dan moeten Europese landen ook afstand doen van het arsenaal dat ze zelf eigenlijk nodig zouden hebben voor hun eigen verdediging.
Wat altijd opvalt is het verschil in gebitten. Hoe herken je een Rus = slecht gebit, gaten en bruinzwart.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 09:30 schreef Aether het volgende:
Video Hoe Oekraense militairen via TikTok verslag doen van de slag om Bachmoet
https://nos.nl/artikel/24(...)-de-slag-om-bachmoet
Juist bij de eerste schoten is de autoloader in het nadeel maar goed je hebt het over max 42 schoten dat is ongeveer 6 minuten buffelen en je bent leeg... 7 Schoten per minuut is handmatig prima te halen. Zelfs met de M109 konden we zo'n 6 schoten per minuut halen met handmatig aanzetten, hydraulisch aanzetten was trager.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:07 schreef ExTec het volgende:
Dat is in het begin. Want als het eerste schot is verschoten, pak jij als loader uit het rek het patroon wat zich in feite voor je hand bevind. Maar op den duur moet jij naar de hoeken van dat rek gaan, om een patroon te pakken, en nog ietsjes later moet je bukken om de granaten die net boven de grond zitten in het rek eruit te halen. En als je tijd hebt, kun je herschikken, heb je dat niet, pech.
Vs een auto-loader die letterlijk elk patroon in dezelfde tijd laad.
Dat zeg ik, dat is een keus die je maakt.quote:En voor dat onderhoud had FR besloten dan maar wat extra handjes in extra voertuigen te doen.
Je zegt dat het "de best gepantserde tank die er is"... En dat lijkt me een beetje overdreven.quote:Kwaliteit van bepantsering is niet een kwestie van een willy wortel die een geheime formule heeft ofzo, is een kwestie van hoeveel geld je er aan wil besteden. Dus vergeleken met types die minder hoogwaardig staal hebben.
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Het is ook maar zeer de vraag in welke staat al die Leo's zich bevinden, de verhalen uit bijvoorbeeld Spanje zijn niet bemoedigend. Op papier zijn er 300-350 stuks aanwezig, daarvan zouden een stuk of 40 daadwerkelijk operationeel zijn en de rest staat ergens geparkeerd en daar is nooit meer naar omgekeken (ook een mottenballen vloot heeft regulier onderhoud nodig, anders duurt het niet lang voor ze compleet onbruikbaar zijn).
Die zouden allemaal terug moeten naar KMW en Rheinmetall om ze weer combat ready te krijgen, maar KWM zegt zelf al tot diep in 2024 nodig te hebben om hun eigen voorraad weer gevechtsklaar te krijgen.
Dus ja...
Hoe harder het staal, hoe betere bepantsering, kan het niet simpeler maken.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:32 schreef AchJa het volgende:
Je zegt dat het "de best gepantserde tank die er is"... En dat lijkt me een beetje overdreven.
Een nacht vergaderen en het was in kannen en kruiken. Turkije (Active Shield) was een artikel 4 missie, ook binnen no-time geregeld.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:21 schreef ExTec het volgende:
Los van dat ik het inhoudelijk met je eens ben, ik vind ook dat we dan wat zouden moeten doen, is dat dus geen gegeven. Kijk maar naar art5 beroeping nav 9/11. Terecht voelde weinig landen ervoor om het militaire avonturisme van de VS te ondersteunen, want dat Irak daar uberhaupt wat mee te maken had (Nee) stond geenszins vast.
Als de artikel 5 in werking treedt dan gaan we, simpel zat. De "War on Terror" haakten we ook gewoon bij aan ivm hetzelfde artikel 5.quote:En qua waar het om ging, dat wij maar dat en dat moesten gaan doen, want "verplichting", "China" sla je helemaal ongenadig de bal mis.
Het ging erom dat er meer dreigingen dan alleen Rusland bestaan, dat was het punt. Iedereen focust zich nu op Rusland en de rest van de wereld wordt uit het oog verloren. We kunnen als NATO ons hele inventaris nu wel aan Oekraine gaan schenken maar dan staan we over twee jaar dom te kijken met lege handen.quote:Willen wij daar wat aan kunnen contribueren, moet je nu alle ballen op de marine gooien. Als jij de illusie hebt dat als het daar los gaat jij wel ff je patriot installatie mag gaan optuigen in Taiwan, kom je van een koude kermis thuis. Taiwan wordt dan 1 grote killzone waarbij bakhmut verbleekt. Dus: be careful what you wish for.
Ja leuk, heb jij de precieze specs vwb de staallegering van de Leo-2, Leclerc, Abrams en Challenger op je computer staan ofzo?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:35 schreef ExTec het volgende:
Hoe harder het staal, hoe betere bepantsering, kan het niet simpeler maken.
Hoe kan het dat de Russen met vergelijkbare problemen wel hun tanks kunnen opknappen en wij vastlopen in bureaucratie?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Het is ook maar zeer de vraag in welke staat al die Leo's zich bevinden, de verhalen uit bijvoorbeeld Spanje zijn niet bemoedigend. Op papier zijn er 300-350 stuks aanwezig, daarvan zouden een stuk of 40 daadwerkelijk operationeel zijn en de rest staat ergens geparkeerd en daar is nooit meer naar omgekeken (ook een mottenballen vloot heeft regulier onderhoud nodig, anders duurt het niet lang voor ze compleet onbruikbaar zijn).
Die zouden allemaal terug moeten naar KMW en Rheinmetall om ze weer combat ready te krijgen, maar KMW zegt zelf al tot diep in 2024 nodig te hebben om hun eigen voorraad weer gevechtsklaar te krijgen.
Dus ja...
En toen je concreet gevraagd werd: welke dreigingen dan, was het antwoord china.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:38 schreef AchJa het volgende:
Het ging erom dat er meer dreigingen dan alleen Rusland bestaan, dat was het punt.
100 tanks dit jaar vind ik alles behalve feestelijk klinken.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
[ twitter ]
Dan heb je voor de rest:
- Finland
- Denemarken
- Tsjechi
- Slowakije
Ow, en NL heeft al aangegeven te willen dokken voor tanks (en ik weet dat AchJa er van moet huilen, maar dan hebben we het met een beetje pech/mzzl over onze lease tanks. Zou ik ook aanraden, want 'koop' je ze, dan gaat scholtz het weer slowwalken).
En dat spul is allemaal ready to go.
Hoe ik de ontwikkelingen lees, is het meer kwetsbaar zijn van tijdelijke aard.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:38 schreef AchJa het volgende:
Het ging erom dat er meer dreigingen dan alleen Rusland bestaan, dat was het punt. Iedereen focust zich nu op Rusland en de rest van de wereld wordt uit het oog verloren. We kunnen als NATO ons hele inventaris nu wel aan Oekraine gaan schenken maar dan staan we over twee jaar dom te kijken met lege handen.
Ligt het ook niet om welk type het gaat? De 2A4 lijkt mij op dit moment geen wondermiddel. Overigens in mijn diensttijd te Hohne als tankboer hadden ze best veel onderhoud nodig. Er zat een hele batterij aan technische dienst bij en een loods vol reserve onderdelen. En schildpadje een bergingstank. De specs weet ik niet meer zo uit het hoofd. 1500pk en 55 tonquote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja leuk, heb jij de precieze specs vwb de staallegering van de Leo-2, Leclerc, Abrams en Challenger op je computer staan ofzo?
Komt dat door de wodka of is er zelfs gebrek aan kennis van tandenpoetsen en een gebrek aan tandenborstels/tandpasta?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:30 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Wat altijd opvalt is het verschil in gebitten. Hoe herken je een Rus = slecht gebit, gaten en bruinzwart.
Hoe herken je een Oekraner = rechte, witte tanden.
Qua orthodontie moet je kennelijk niet in Rusland wezen.
Noord vs Zuid Korea is ook nog altijd een optiequote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
En toen je concreet gevraagd werd: welke dreigingen dan, was het antwoord china.
En dan zijn we instant terug bij af, schaf die landmacht maar gewoon af, investeer je kapot in de marine, want landmacht ga je 0 aan hebben in geval China vs Taiwan. Patriots? Waardeloos. Geef maar weg aan oekraine, die hebben er tenminste wat aan. Investeer maar in schepen die knappe AA hebben.
Overigens heeft Nederland bij zo’n conflict weinig aan zelf 100 tanks hebben en is bij Duitsland aanhaken is dan veel logischer.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
Noord vs Zuid Korea is ook nog altijd een optie
Probleem is dat het (opnieuw) optuigen van de landmacht (of individuele wapensystemen) gewoon heel lang duurt en het moet inmiddels duidelijk zijn dat de wereld heel snel kan veranderen
Als wij 100 tanks zouden hebben, hebben we er maar 100 minder dan Duitsland, dus dat zou wel degelijk gewicht in de schaal gooien. We zouden 1/3 van het Nederduitse pantser te velde brengen..quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:58 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Overigens heeft Nederland bij zo’n conflict weinig aan zelf 100 tanks hebben en is bij Duitsland aanhaken is dan veel logischer.
Nog meer militair avonturisme waarvan het geenszins duidelijk is of het sowieso onze zaak is. Ik sta zelf niet on-positief tegenover het idee an sich, maar de NAVO is niet de GDI uit het C&C universum.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
Noord vs Zuid Korea is ook nog altijd een optie
Dat soort kennis borgen en levend houden kan prima met minimale middelen. Totdat de EU volwassen wordt, en we 1 groot knap leger gaan optuigen zullen we moeten blijven schipperen.quote:Probleem is dat het (opnieuw) optuigen van de landmacht (of individuele wapensystemen) gewoon heel lang duurt en het moet inmiddels duidelijk zijn dat de wereld heel snel kan veranderen
Waarom niet?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:58 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Overigens heeft Nederland bij zo’n conflict weinig aan zelf 100 tanks hebben en is bij Duitsland aanhaken is dan veel logischer.
Neemt niet weg dat wij zelf niet in een oorlog terecht komen waarbij we tanks nodig hebben. We zullen altijd deel uitmaken van een collectief.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:01 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Als wij 100 tanks zouden hebben, hebben we er maar 100 minder dan Duitsland, dus dat zou wel degelijk gewicht in de schaal gooien. We zouden 1/3 van het Nederduitse pantser te velde brengen..
Mwah, wereld veranderd snel,ook de stabiliteit van Europese landen wordt minder.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat wij zelf niet in een oorlog terecht komen waarbij we tanks nodig hebben. We zullen altijd deel uitmaken van een collectief.
Die afspraak is nu eenmaal gemaakt met Zuid Korea toen we vertrokken, als het Noorden aanvalt dan komen we weer helpenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nog meer militair avonturisme waarvan het geenszins duidelijk is of het sowieso onze zaak is. Ik sta zelf niet on-positief tegenover het idee an sich, maar de NAVO is niet de GDI uit het C&C universum.
[..]
Dus een voorbeeld noemen is weer niet genoeg? Als ik zoals @sp3c Noord-/Zuid Korea had genoemd had je daar wel weer over lopen klagen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:47 schreef ExTec het volgende:
En toen je concreet gevraagd werd: welke dreigingen dan, was het antwoord china.
Ja eens, maar dat collectief zal verwachten dat wij ook ter land ons mannetje staan. Je kunt als Europa's kleinste grote economie - of grootste kleine- inclusief bijna 20 miljoen inwoners niet roepen dat je bijdrage bestaat uit een paar fregatten, raketartillerie achter het front en een handjevol reaper drones.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat wij zelf niet in een oorlog terecht komen waarbij we tanks nodig hebben. We zullen altijd deel uitmaken van een collectief.
Klopt en dat collectief is de NATO en als dat collectief aan de bak moet vanwege een artikel 5 hebben we gewoon te leveren.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
Dat wordt alleen maar erger als elk land apart opschaalt naar een enorm leger.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mwah, wereld veranderd snel,ook de stabiliteit van Europese landen wordt minder.
Oosterburen wachten we af.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt en dat collectief is de NATO en als dat collectief aan de bak moet vanwege een artikel 5 hebben we gewoon te leveren.
Maar goed, we zien ondertussen wel aan onze oosterburen wat de beloftes van sommige landen waard zijn natuurlijk.
We leveren al een aantal jaar zonder inzet van tanks.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:08 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ja eens, maar dat collectief zal verwachten dat wij ook ter land ons mannetje staan. Je kunt als Europa's kleinste grote economie - of grootste kleine- inclusief bijna 20 miljoen inwoners niet roepen dat je bijdrage bestaat uit een paar fregatten, raketartillerie achter het front en een handjevol reaper drones.
De NAVO klaagt daar ook al een aantal jaar overquote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:14 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
We leveren al een aantal jaar zonder inzet van tanks.
Je noemt de vliegtuigen, helicopters en infanterie niet.
Uiteraard, de A4 is natuurlijk de oerversie, overigens vind ik de A4 wel de mooiste om te zien, lekker lomp, hoekig en vierkant.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ligt het ook niet om welk type het gaat? De 2A4 lijkt mij op dit moment geen wondermiddel. Overigens in mijn diensttijd te Hohne als tankboer hadden ze best veel onderhoud nodig. Er zat een hele batterij aan technische dienst bij en een loods vol reserve onderdelen. En schildpadje een bergingstank. De specs weet ik niet meer zo uit het hoofd. 1500pk en 55 ton
Opleiding voor chauffeur, lader en schutter duurde 2 maanden in Amersfoort en Soesterberg voor 4e echelon onderhoud als ik het mij nog goed kan herinneren.
Leuk speelgoed in vredestijd
Wie is 'we'?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:08 schreef sp3c het volgende:
Die afspraak is nu eenmaal gemaakt met Zuid Korea toen we vertrokken,
Nee, maar het staat elk land van dat verbond vrij om de artikel 5 in te roepen. En als dat als NATO wordt afgekondigd is het omhangen en gaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:15 schreef ExTec het volgende:
Wie is 'we'?
Heb ik in de vorige topic ook al aangekaart, de NAVO is niet per definitie een verbond tbv het VS Imperium.
Nederland natuurlijkquote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wie is 'we'?
Heb ik in de vorige topic ook al aangekaart, de NAVO is niet per definitie een verbond tbv het VS Imperium.
Dan zouden die 100k doden niet kloppen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:16 schreef polderturk het volgende:
188.000 verliezen aan Russische kant volgens US intel.
[ twitter ]
Klopt, maar of de rest het honoreert, is een ander verhaal.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, maar het staat elk land van dat verbond vrij om de artikel 5 in te roepen. En als dat als NATO wordt afgekondigd is het omhangen en gaan.
Ik ben per definitie niet voor "taakspecialisatie" zoals dat zo mooi heet. Ieder NATO lid moet een compleet gevulde gereedschapskist hebben en niet iemand verantwoordelijk gaan maken voor de infanterie die de bodybags mag vullen zodat een ander land lekker veilig de catering mag gaan regelen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:12 schreef Nebelwerfer het volgende:
Oosterburen wachten we af.
Maar ben jij het er niet mee eens dan dat wij als Nederland best kunnen aanhaken wat betreft tanks bij Duitsland. En ons zelf meer toe spitsen om de marine en lucht verdediging?
Moet jij zeggen, je komt zelf met een enorme dooddoener als reactie op zijn postquote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Over ons? Niet dat dat niet kan. We zitten natuurlijk al jaren onder de gestelde begrotingsvoorwaarden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
De NAVO klaagt daar ook al een aantal jaar over
Multinationaal optreden is al moeilijk zat, dat moet je niet moeilijker willen maken door meerdere overheden aan dezelfde knoppen te zetten
Dat moet wel killed zijn aangezien het officiele killed cijfer van Ukraine al op 112k zit en je dat 3x moet doen voor de gewonden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:16 schreef polderturk het volgende:
188.000 verliezen aan Russische kant volgens US intel.
[ twitter ]
Die 100k doden kloppen waarschijnlijk ook niet, maar ik weet niet hoe je dat hier aan afleidt. Als het gaat om de gangbare 1/3e dood, 2/3e gewond, dat zijn verhoudingen van landen die hun militairen niet als letterlijk kanonnenvoer zonder kogels naar het front marcheren, en in tanks plaatsen waarbij iedereen dood een feature is en niet een bug. Daarnaast probeerde Moskou zeker aan het begin van de oorlog zo min mogelijk gewonden terug te laten keren, beter vermist of doodsoorzaak onbekend, dus 1:1 als het aankomt op doden en gewonden klinkt best aannemelijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dan zouden die 100k doden niet kloppen.
Wat bedoel je nou? Als de 5 in werking treedt is het dienen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:19 schreef ExTec het volgende:
Klopt, maar of de rest het honoreert, is een ander verhaal.
Je kunt niet EN blijven roepen dat het een verplichting is, EN toegeven dat het een politieke keuze is.
Eens. Duidelijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat bedoel je nou? Als de 5 in werking treedt is het dienen.
Nee over de invulling van onze gevechtskracht:quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:21 schreef Nebelwerfer het volgende:
Over ons? Niet dat dat niet kan. We zitten natuurlijk al jaren onder de gestelde begrotingsvoorwaarden.
En dus zou je best op gebieden landen kunnen laten specialiseren.
Laatst nog in dat rapport wat Ollongren niet had gedeeld...quote:Rapport evaluatie Defensie-uitgaven in handen van Zembla
In het rapport ‘NAVO evaluatie Defensie-uitgaven Nederland 2019 - 2022’ dat Zembla eerder in handen kreeg, is te lezen: “Er zijn nog steeds ernstige kwalitatieve tekortkomingen, waaronder het ontbreken van een volledig infanteriebataljon en tanks die Nederlands eigendom zijn.”
Ook is te lezen: “Voorts kan niet aan alle gevraagde paraatheidseisen worden voldaan wegens personele onderbezetting, onvoldoende uitrusting, lage reservevoorraden en geringe voorraden cruciale munitie. Er zijn nog steeds ernstige tekortkomingen, zonder plannen om deze in de nabije toekomst aan te pakken.”
Och die cijfers zijn toch niet precies te bepalen. Ga er maar vanuit dat de verliezen zowel bij Rusland als Oekrane hoog zijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dan zouden die 100k doden niet kloppen.
Ollongren had daar laatst gezeur over toch?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:21 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Over ons? Niet dat dat niet kan. We zitten natuurlijk al jaren onder de gestelde begrotingsvoorwaarden.
En dus zou je best op gebieden landen kunnen laten specialiseren.
https://www.bnnvara.nl/ze(...)-nederland-bijdraagtquote:over ons ja
Rapport evaluatie Defensie-uitgaven in handen van Zembla
In het rapport ‘NAVO evaluatie Defensie-uitgaven Nederland 2019 - 2022’ dat Zembla eerder in handen kreeg, is te lezen: “Er zijn nog steeds ernstige kwalitatieve tekortkomingen, waaronder het ontbreken van een volledig infanteriebataljon en tanks die Nederlands eigendom zijn.”
Ook is te lezen: “Voorts kan niet aan alle gevraagde paraatheidseisen worden voldaan wegens personele onderbezetting, onvoldoende uitrusting, lage reservevoorraden en geringe voorraden cruciale munitie. Er zijn nog steeds ernstige tekortkomingen, zonder plannen om deze in de nabije toekomst aan te pakken.”
nee de NAVO heeft in principe niets met Zuid Korea te makenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan neem ik aan dat ZK een toezegging van de NAVO heeft gehad..?
Hoe die taakspecialisatie in te vullen staat niet vast natuurlijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben per definitie niet voor "taakspecialisatie" zoals dat zo mooi heet. Ieder NATO lid moet een compleet gevulde gereedschapskist hebben en niet iemand verantwoordelijk gaan maken voor de infanterie die de bodybags mag vullen zodat een ander land lekker veilig de catering mag gaan regelen.
NL zelf dan?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee de NAVO heeft in principe niets met Zuid Korea te maken
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:49 schreef Nebelwerfer het volgende:
En was verder de inmenging van europa in de war on terror niet meer een politieke keuze?
911quote:The day after 9/11, the North Atlantic Treaty Organization (NATO) invoked Article 5 from its 1949 founding treaty, stating that an armed attack against one member was an attack against all.
On September 12, 2001, the day after the 9/11 attacks, NATO met in an emergency session. For the first and only time in its history, NATO invoked Article 5. All 18 of the United States’s allies stated they would support America’s response to the attacks.
of de VN, weet niet precies hoe dat zitquote:
Jawel. Maar was dat omdat Amerika het niet alleen af zou kunnen of meer voor het mandaat wat ze zochten. Sowieso was Irak van andere aard.quote:
Oei, als iedereen verantwoordelijk is, is niemand verantwoordelijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
of de VN, weet niet precies hoe dat zit
welk punt staat hier nu ter discussie?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oei, als iedereen verantwoordelijk is, is niemand verantwoordelijk.
MaAr DaT kAN HeLEmAaL NiEt11!!1 RuSLaNd iS CoRrUPT eN NiET OekRAinE!!11quote:
De vraag in welke mate wij enige verantwoordelijkheid hebben richting ZK als NK aan zou vallen?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
welk punt staat hier nu ter discussie?
Niet tot goedkeuren van de Alliantie. De NAVO heeft bijvoorbeeld nog twee zelfstandige zware pantserinfanteriebrigades van ons tegoed. Die hebben we op het moment niet (te weinig infanterie, geen eigen tanks, en een gemechaniseerde brigade afgeschaald naar een gemotoriseerde brigade) en die komen er voorlopig ook niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:14 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
We leveren al een aantal jaar zonder inzet van tanks.
Je noemt de vliegtuigen, helicopters en infanterie niet.
als het weer losgaat hebben we afgesproken dat we weer komen helpenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
De vraag in welke mate wij enige verantwoordelijkheid hebben richting ZK als NK aan zou vallen?
Wat is dat toch met die Leopard. Waarom zou dat dan plots voor een gigantische escalatie zorgen en andere spullen die wij leveren niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:34 schreef Scjvb het volgende:
Leopard 2-tanks sturen? Hier zegt men ook NEE!
Een harde dobber voor Oekrane en gruwelijk afzien, we weten het, maar willen Zelensky en de Baltische staten soms escaleren en heel Europa de oorlog in sturen? Inderdaad maar afhouden die levering. Toedeloe!
och, het is gewoon JA gok ik hoorquote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:34 schreef Scjvb het volgende:
Een harde dobber voor Oekrane en gruwelijk afzien, we weten het, maar willen Zelensky en de Baltische staten soms escaleren en heel Europa de oorlog in sturen? Inderdaad maar afhouden die levering. Toedeloe!
Nou omdat Putin daar al voor gewaarschuwd heeft,quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat is dat toch met die Leopard. Waarom zou dat dan plots voor een gigantische escalatie zorgen en andere spullen die wij leveren niet.
Dat roept men steeds vanuit Rusland, wat het westen ook leverd. Het is toch al gescaleerd, want een vreedzame oplossing is er niet. Oekrane heeft in iedergeval tanks nodig. Hoe langer het duurt hoe meeR je straks met een frozen conflict te maken krijgt.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:39 schreef quirina het volgende:
[..]
Nou omdat Putin daar al voor gewaarschuwd heeft,
Irak was dan ook geen artikel 5.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:30 schreef Nebelwerfer het volgende:
Jawel. Maar was dat omdat Amerika het niet alleen af zou kunnen of meer voor het mandaat wat ze zochten. Sowieso was Irak van andere aard.
Waar is hier? De FvD app groep ofzo?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:34 schreef Scjvb het volgende:
NAVO staat alleen lidmaatschap toe van landen die volledige controle hebben over hun eigen territorium. Zolang Moldavi geen afstand doet van Transnistri kan Moldavi geen NAVO-lid worden. Zo simpel is het.quote:
Het eindresultaat is gewoon dat het Westen Oekrane opoffert om Rusland kapot te krijgen. Precies zoals Maersheimer al vertelde.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:42 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat roept men steeds vanuit Rusland, wat het westen ook leverd. Het is toch al gescaleerd, want een vreedzame oplossing is er niet. Oekrane heeft in iedergeval tanks nodig. Hoe langer het duurt hoe meeR je straks met een frozen conflict te maken krijgt.
Niet onder VN vlag, want dat Veto'd China gewoon natuurlijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
als het weer losgaat hebben we afgesproken dat we weer komen helpen
Dat klopt, maar hebben we wat dat betreft ongelijk? En ja de Duitsers klootzakken momenteel.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:33 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Niet tot goedkeuren van de Alliantie. De NAVO heeft bijvoorbeeld nog twee zelfstandige zware pantserinfanteriebrigades van ons tegoed. Die hebben we op het moment niet (te weinig infanterie, geen eigen tanks, en een gemechaniseerde brigade afgeschaald naar een gemotoriseerde brigade) en die komen er voorlopig ook niet.
Wij zeggen dat op te lossen met de Duitsers. Daar denken ze op het hoofdkwartier in Brussel heel anders over.
Ja, we hebben "ongelijk". De NATO hamert al jaren op de ontbrekende gevechtskracht in vnl het Europese smaldeel van de NATO.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:51 schreef Nebelwerfer het volgende:
Dat klopt, maar hebben we wat dat betreft ongelijk? En ja de Duitsers klootzakken momenteel.
Tegen datzelfde gaat Oekraine ook aanlopen, daarom geloof ik ook nooit dat Oekraine de Krim kan behouden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:49 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
NAVO staat alleen lidmaatschap toe van landen die volledige controle hebben over hun eigen territorium. Zolang Moldavi geen afstand doet van Transnistri kan Moldavi geen NAVO-lid worden. Zo simpel is het.
Is er dan ergens een bonafide 9/11 oorlog gevoerd die ik gemist heb?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Irak was dan ook geen artikel 5.
911 Was de eerste keer dat artikel 5 werd afgekondigd.
Operation Enduring Freedom. Dat ik dat weetquote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat NLD direct meedeed met OEF was omdat het een artikel 5 was.
En toch “moesten” we gaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Irak was dan ook geen artikel 5.
911 Was de eerste keer dat artikel 5 werd afgekondigd.
Irak 'moesten' we helemaal niet gaan. Wij gingen niet maar steunden als laf poldercompromis alleen politiek. De Fransen en Duitsers waren geheel tegen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:56 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
En toch “moesten” we gaan.
Ik denk dat beide vormen van invulling kunnen werken. Zolang er maar grondig werk van wordt gemaakt.
En om je een beetje tegemoet te komen, ik mis de colonnes tanks op de openbare weg hier in de omgeving wel. (Zeker 25 jaar geleden).
De NATO heeft gewoon ingestemd met de artikel 5, zo simpel is het gewoon.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:53 schreef ExTec het volgende:
Is er dan ergens een bonafide 9/11 oorlog gevoerd die ik gemist heb?
Als ik het me goed herinner werd 9/11 instant aangegrepen door junior om het werk van senior af te maken. Al had Irak er gewoon geen klap mee te maken.
Afghanistan.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:53 schreef ExTec het volgende:
Is er dan ergens een bonafide 9/11 oorlog gevoerd die ik gemist heb?
Daar ging mijn koffie 😂quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben per definitie niet voor "taakspecialisatie" zoals dat zo mooi heet. Ieder NATO lid moet een compleet gevulde gereedschapskist hebben en niet iemand verantwoordelijk gaan maken voor de infanterie die de bodybags mag vullen zodat een ander land lekker veilig de catering mag gaan regelen.
En met wie bedoel je precies hier zegt men?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:34 schreef Scjvb het volgende:
Er zit een kanaaltje tussen he.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:41 schreef Slayage het volgende:
[..]
Dat dachten wij ook over onze defensie. Was toch wel handig geweest als we een paar van die dingen gewoon op voorraad hadden ipv de gekke constructie met de Duitsers.
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:34 schreef Scjvb het volgende:
Niet zo'n zuur gezicht trekken hoor.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:08 schreef Anton91 het volgende:
[..]
En met wie bedoel je precies hier zegt men?
Halsema?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:15 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Niet zo'n zuur gezicht trekken hoor.In antwoord op uw vraag: op locatie Amsterdam.
En in die hebben ze gelijk. Alleen zegt dat niets over waar we in moeten investeren.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, we hebben "ongelijk". De NATO hamert al jaren op de ontbrekende gevechtskracht in vnl het Europese smaldeel van de NATO.
Er staat toch duidelijk "het ontbreken van eigen tanks"? Daar vindt de NATO dus wel wat van.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:21 schreef Nebelwerfer het volgende:
En in die hebben ze gelijk. Alleen zegt dat niets over waar we in moeten investeren.
We zouden ook wat patriots, f35s en een battalion of 2 aan infanterie (met mechanische ondersteuning) kunnen aanschaffen. Dan is de kans op inzet nog groter ook.
Ja, en wij ook. Wie weet moeten we eerdaags die dingen ook aanschaffen. Maar of dat het beste is.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er staat toch duidelijk "het ontbreken van eigen tanks"? Daar vindt de NATO dus wel wat van.
Ze voelen zich losers omdat de Yuri's en Ivan's hun Ingrid's en Hilde's te grazen hebben genomen in 1945 en kunnen daardoor niet meer helder nadenken. Alsof Rusland respect heeft voor Oekrane en het Westen. Gewoon tanks geven.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In Duitsland schijnt het sentiment van “we moeten respect hebben voor Rusland” nog behoorlijk breed gedragen te worden.
Vraag me af waar dat op gebaseerd is, want de Duitsers hebben toch ook kunnen zien dat het Russische leger een bende is.
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:34 schreef Scjvb het volgende:
Nee, Rusland gaat deze niet winnen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:51 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het eindresultaat is gewoon dat het Westen Oekrane opoffert om Rusland kapot te krijgen. Precies zoals Maersheimer al vertelde.
Ukraine moet de Krim terug, want dan kunnen ze NATO lid worden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Tegen datzelfde gaat Oekraine ook aanlopen, daarom geloof ik ook nooit dat Oekraine de Krim kan behouden.
Jij bent toch zo van de smilies? Ben je gehacked of zo?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:15 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Niet zo'n zuur gezicht trekken hoor.In antwoord op uw vraag: op locatie Amsterdam.
Z'n Jopen biertje is op. En hij is niet in het Haerlemsche.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij bent toch zo van de smilies? Ben je gehacked of zo?
Dat zeg ik ook niet, maar Oekrane ook niet. Geen van beide partijen gaan winnen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nee, Rusland gaat deze niet winnen.
OTANquote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Discombobulate het volgende:
Irritant wel mensen die NATO zeggen ipv NAVO. Net als Beijing ipv Peking.
wat was de originele vraag?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Niet onder VN vlag, want dat Veto'd China gewoon natuurlijk.
Probeer het nog eens.
NAFOquote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Discombobulate het volgende:
НАТО of नाटो, het is toch arbitrair welke taal je gebruikt.quote:
Waarom NATO is gewoon het Engels voor NAVO en plaats namen veranderen wel vaker van naam zeker als je het schrijft in hun eigen taal. Of ben jij zo iemand die standaard verdwaalt zodra je de grens over gaat en de borden Aken probeert te volgen?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Discombobulate het volgende:
Dan blijven we voor eeuwig oorlog voeren. Waar gaat Rus dat van betalen? Nee, Rusland gaat kapot en dat hebben ze zelf gedaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, maar Oekrane ook niet. Geen van beide partijen gaan winnen.
Rusland Kapot Maak Organisatie.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Discombobulate het volgende:
Hij komt nooit van zijn zolderkamer, dus, neequote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:48 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Waarom NATO is gewoon het Engels voor NAVO en plaats namen veranderen wel vaker van naam zeker als je het schrijft in hun eigen taal. Of ben jij zo iemand die standaard verdwaalt zodra je de grens over gaat en de borden Aken probeert te volgen?
Patat / Friet, ook weer zo ietsquote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Discombobulate het volgende:
Dat verklaart een hoop. Ik heb ooit een bijdehande kennis gehad die net voor het tijdperk van navigatie dacht dat Luik de Nederlandse vertaling was voor Lille (Rijsel) dan is het een lange omweg naar je vakantieadres in Frankrijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hij komt nooit van zijn zolderkamer, dus, nee
Herman, het staat wel slecht aangegeven.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:55 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat verklaart een hoop. Ik heb ooit een bijdehande kennis gehad die net voor het tijdperk van navigatie dacht dat Luik de Nederlandse vertaling was voor Lille (Rijsel) dan is het een lange omweg naar je vakantieadres in Frankrijk.
Alleen op eigen grondgebied? Andermans grondgebied moeten ze er om vragen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:42 schreef Peligrosso het volgende:
Wagner is dus een groep die geen onderdeel is van het Russische leger, volgens Rusland. En de VS hebben Wagner aangemerkt als criminele organisatie.
Kunnen de Amerikanen dan gaan jagen op Wagner in Afrika? Zoals ze bv ook op Al-Qaida jagen?
OTAN is hetquote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Discombobulate het volgende:
Aan wiens kant staan die Duitsers eigenlijkquote:
In Ruzzia bedoel je.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:34 schreef Scjvb het volgende:
Pas wanneer het Transnistri probleem van Moldavi opgelost is zullen lid worden van de Navo. Anders zou de Navo en een gesplitst land accepteren en een behoorlijke hoeveelheid Russische troepen. Dat gaat niet gebeuren. Problemen moet je niet bewust importeren.quote:
Duitsland zit zichzelf in de weg door hun verleden. Dekentje over het hoofd trekken en de realiteit niet willen zien. Dit is eerder gebeurd in het verledenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:28 schreef J.B. het volgende:
[..]
Aan wiens kant staan die Duitsers eigenlijkOnderhand lijkt de halve SPD uit een vijfde colonne te bestaan...
Peking is niet een Nederlandse naam voor Beijing. Dat gebruiken ze in het Engels ook.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Discombobulate het volgende:
quote:Loekasjenka hielp de held van Donbass, die aanwezig was bij de hockeywedstrijd, om de ereronde te voltooien
Eerder onderging de man behandeling en revalidatie in het regionale klinische ziekenhuis van Minsk
Loekasjenka hielp de held van Donbass, die aanwezig was bij de hockeywedstrijd, om de ereronde te voltooien
De president van Wit -Rusland Alexander Loekasjenko hielp de held van Donbass Pavel Prokhorenkov , die aanwezig was bij het ijshockey, om de ereronde op het ijs te voltooien.
Volgens BelTA regelde het staatshoofd op 21 januari na de wedstrijd een ereronde voor een man in een rolstoel. Video van de "Olympic Arena" verscheen in het Telegram-kanaal "Pool of the First".
Er wordt ook gemeld dat het publiek op de tribunes Pavel op het ijs steunde - iedereen gaf een staande ovatie. Later vertelde Prokhorenkov aan verslaggevers dat ze niet zo dol was op hockey, maar eerder had geschaatst. Hij voegde er ook aan toe dat zijn grootmoeder Wit-Russisch was en dat hij genteresseerd was in een bezoek aan haar vaderland.
Eerder werd gemeld dat een officier uit Donetsk in april 2022 door een mijn was opgeblazen. Als gevolg hiervan raakten de benen van de man gewond. Later werd hij behandeld in het Minsk Regional Clinical Hospital.
Читайте на WWW.KP.RU: https://www.kp.ru/online/news/5106351/
Om je daar over op te winden, pfff, hele bergen Nederlanders zeggen Holland als ze Nederland bedoelen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:41 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Peking is niet een Nederlandse naam voor Beijing. Dat gebruiken ze in het Engels ook.
Guido is een bewezen fantast. Dat hij iets beweert betekent helemaal niets.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:32 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Guido beweert hier iets nieuws?
In filmpje van de NOS zei een Nederlandse collega van @AchJa dat voor patriot normaal gesproken 5 maanden theorie staat. Kan me voorstellen dat als je het aan ervaren lui leert en ook nog meer uur per week dat je zo 4 maanden daar vanaf kan halen. Zo zal het met meer systemen zijn. Hoewel 2 maanden ipv 18 wel heel weinig lijktquote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:33 schreef 3rr0r het volgende:
2 maanden training, waar normaal 18 maanden voor staat. Veel gaat automatisch. Zien de drones vanaf 16 km. 3 schoten per loop per shahed drone voor succes.
Ik ben ook voor gebruik van Nederlandse namen zoals NAVO en Nederland (ik kom niet uit Hollandquote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Om je daar over op te winden, pfff, hele bergen Nederlanders zeggen Holland als ze Nederland bedoelen.
Nee, hij lultquote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:32 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Vergeet de macht van de industrilen niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Duitsland zit zichzelf in de weg door hun verleden. Dekentje over het hoofd trekken en de realiteit niet willen zien. Dit is eerder gebeurd in het verleden
Rolf Mtzenich en Olaf Scholz zijn de Chamberlains van onze tijd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Appeasementpolitiek
Ik vind het persoonlijk minder irritant dan mensen die het op een Nederlandstalig forum over Crimea hebben. Kyiv schijnt dan wel weer in het Nederlands te kunnen maar doet wel pijn aan mijn ogen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Discombobulate het volgende:
Krauss-Maffei Wegmann en Rheinmetal willen niets liever dan leverenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vergeet de macht van de industrilen niet.
Zo zou Nederland ook alle plaatsen in Oekrane moeten benoemen. Al die kutgehuchten die 2 letters van elkaar verschillen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:46 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik ben ook voor gebruik van Nederlandse namen zoals NAVO en Nederland (ik kom niet uit Holland). Maar Peking/Beijing js geen goed voorbeeld.
We gebruiken gewoon de Ukrainse naam.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:48 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk minder irritant dan mensen die het op een Nederlandstalig forum over Crimea hebben. Kyiv schijnt dan wel weer in het Nederlands te kunnen maar doet wel pijn aan mijn ogen.
18 Maanden Gepard/Cheetah is wel erg overdreven, stuco (wachtmeester) opleiding PRTL was vroeger een maand of 6 waarbij de BOT stuco's nog een uitdiepmodule kregen van een maand of 3. Dus al met al 9 maanden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:33 schreef 3rr0r het volgende:
2 maanden training, waar normaal 18 maanden voor staat. Veel gaat automatisch. Zien de drones vanaf 16 km. 3 schoten per loop per shahed drone voor succes.
Kiev is de Nederlandse vertaling van de Russische naam. Kyiv is de Nederlandse vertaling van de Oekraense naam.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:48 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk minder irritant dan mensen die het op een Nederlandstalig forum over Crimea hebben. Kyiv schijnt dan wel weer in het Nederlands te kunnen maar doet wel pijn aan mijn ogen.
Dat filmpje gaat toch over de Gepard?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:45 schreef BEFEM het volgende:
In filmpje van de NOS zei een Nederlandse collega van @:achja dat voor patriot normaal gesproken 5 maanden theorie staat. Kan me voorstellen dat als je het aan ervaren lui leert en ook nog meer uur per week dat je zo 4 maanden daar vanaf kan halen. Zo zal het met meer systemen zijn. Hoewel 2 maanden ipv 18 wel heel weinig lijkt
Aan landen die geen oorlog voeren, ja.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Krauss-Maffei Wegmann en Rheinmetal willen niets liever dan leveren
Dat is de politiek.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Aan landen die geen oorlog voeren, ja.
Die charlatan beweerd niets nieuws. Die roept wat Polen allang heeft gezegd van de week. En Duitsland heeft gezegd dat ze het niet tegenhoudenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:32 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Dat is Lenin. Niet Stalin. Klein verschilletje, zeg maar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:09 schreef slashdotter3 het volgende:
Valt me nu pas op dat Yuri van Red Alert gemodelleerd is naar Stalin
Die is wel echt ver afgegleden. In de tijd als president leek hij nog het redelijke en gematigde alternatief voor Poetin.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:40 schreef polderturk het volgende:
Hij heeft alweer te veel gedronken.
[ twitter ]
Is nog maar de vraag of het echt zijn persoonlijke mening is of gewoon propaganda moet brullen van z'n baasje.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:44 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Die is wel echt ver afgegleden. In de tijd als president leek hij nog het redelijke en gematigde alternatief voor Poetin.
Hoogwaardigheid, ...dat wordt in Rusland al jaren niet meer bekleed.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:44 schreef havanagila het volgende:
Het weer, de afstand en daarbij behorende logistieke problemen, ja. Hitler en Napoleon......
Telkens maar weer dingen verzinnen voor propagandadoeleinden, je zal maar een Russische hoogwaardigheidsbekleder zijn. Ik was gevlucht of uit een raam gevallen.
En ook nog eens dankzij materieel geleverd door de USAquote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:44 schreef Hatseflats22 het volgende:
Medvedev kan lullen wat ie wil, maar Rusland heeft de nazi's niet meer verslagen dan Oekrane of Wit- Rusland.
Beetje domme tweet wel, dan vergeet je toch wel waar Rusland stond onder de Tsaren voordat Lenin aan de macht kwam. De NKVD werd pas in 1934 opgericht, overigens, Lenin was toen al 10 jaar dood.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:09 schreef slashdotter3 het volgende:
USSR vlag![]()
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Valt me nu pas op dat Yuri van Red Alert gemodelleerd is naar Stalin
Stalin
[ afbeelding ]
Yuri
[ afbeelding ]
Alle doden van Wagner tellen niet mee, want geen onderdeel van het leger. Daar hebben ze een brief over gekregen van de Russische legerleiding toen ze hulp zochten bij het zoeken van vermisten. Vorige topic of topic daarvoor.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:25 schreef Cherni het volgende:
[..]
Och die cijfers zijn toch niet precies te bepalen. Ga er maar vanuit dat de verliezen zowel bij Rusland als Oekrane hoog zijn.
Die komt wel met heel goede argumenten waarom Oekraine vernietigd dient te worden:quote:
Er was gisteren een filmpje op de nos over de patriot.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat filmpje gaat toch over de Gepard?
Wanneer gaat ze een HIMARS inslag filmen van dichtbij?quote:
En da's niet eens waar. Ze hadden dat uniform niet ontworpen, ze maakte het alleen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 18:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die komt wel met heel goede argumenten waarom Oekraine vernietigd dient te worden:
[ twitter ]
Kaartje klopt niet. Rusland moet zwart zijn. Ze zijn daar niet beschaafd.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 18:14 schreef slashdotter3 het volgende:
De wereld ingedeeld naar beschavingen
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Zo zo, u weet kennelijk hoe het werkt en heeft het antwoord.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In Ruzzia bedoel je.
Euroopa komt toch wel in de oorlogsmachien, heb je niet door wat Poetin aan het doen is ??
Heel rusland omvormen tot een oorlogsindustrie, dat is niet iets voor alleen Oekraine
DAt is de blauwdruk van de oorlogsmachine van Hitler
Gegeven het materieel wat Rusland niet produceert is dat alvast mislukt.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In Ruzzia bedoel je.
Euroopa komt toch wel in de oorlogsmachien, heb je niet door wat Poetin aan het doen is ??
Heel rusland omvormen tot een oorlogsindustrie, dat is niet iets voor alleen Oekraine
DAt is de blauwdruk van de oorlogsmachine van Hitler
Zij geeft dagelijks hele goede argumenten waarom zij vernietigd moet worden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 18:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die komt wel met heel goede argumenten waarom Oekraine vernietigd dient te worden:
[ twitter ]
Pointer heeft ook al eens over deze oorlogsmisdadiger geschrevenquote:
Hij is vooral zuur niet meer te kunnen dansen op de beatjes van Amerikaquote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:45 schreef havanagila het volgende:
[..]
Is nog maar de vraag of het echt zijn persoonlijke mening is of gewoon propaganda moet brullen van z'n baasje.
Het is werkelijk verbazingwekkend dat deze clown het ooit tot president van een wereldmacht heeft geschopt.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 18:27 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Hij is vooral zuur niet meer te kunnen dansen op de beatjes van Amerika
En weer Zwitserland dat dwars ligt bij de levering van munitie.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:33 schreef 3rr0r het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |