abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 januari 2023 @ 13:55:06 #1
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_207389801
Welkom in het spaar-topic. Wij informeren elkaar over de ontwikkelingen in rentestanden en andere acties waardoor je nog iets uit je spaargeld kunt halen.

Ooit aan het begin van deze reeks hadden we mooie rentepercentages. We denken met weemoed terug naar het eerste overzichtje van de rentes:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na jaren van neergaande rentes, kijken we eindelijk weer positief naar de toekomst. De ECB heeft haar montaire beleid aangepast en als gevolg daarvan zien we nationaal en internationaal de rentestanden omhoog gaan. *O*

Let bij sparen altijd op een aantal vaste punten, zoals:
1. Word de rekening aangeboden met of zonder beperkende voorwaarden. Met beperkende voorwaarden bedoelen we bijvoorbeeld of je altijd vrij over je geld kunt beschikken, ofwel dat het voor een bepaalde looptijd vast staat. Andere beperkende voorwaarden kunnen gaan over jouw positie als schuldeiser van de bank.
2. In welk land is de bank gevestigd. Dit kan gevolgen hebben in het kader van belasting en daarnaast kan het gevolgen hebben over welk depositogarantiestelsel van toepassing is.

Voor hele grote bedragen (waarbij spreiden over meerdere banken lastig wordt) kun je staatobligaties overwegen. Nederlandse staatsobligaties behoren tot de veiligste ter wereld. Je hebt dan wel het nadeel van transactie- en bewaarkosten, maar voor grote bedragen zijn die in verhouding laag.

De banken
Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel (TS kan niet aansprakelijk gehouden worden voor fouten in deze post, zelf even controleren natuurlijk!). Alle spaartegoeden worden door De Nederlandsche Bank gegarandeerd tot 100.000 euro per rekeninghouder per bank (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.

Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)

Handige links:
http://www.spaarinformatie.nl
http://www.dividendpagina.nl/sparen.asp
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp

Hou dit AUB een spaartopic. Discusseren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85

De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.


[ Bericht 70% gewijzigd door Tinos85 op 03-01-2023 00:40:19 ]
  maandag 2 januari 2023 @ 13:55:49 #2
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_207389807
Laatste post vorige topic:

quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2023 13:54 schreef Tinos85 het volgende:

[..]
Misschien dat ze weer halverwege de maand bedenken dat ze moeten verhogen net als in december :P
pi_207389893
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2023 13:55 schreef Tinos85 het volgende:
Laatste post vorige topic:
[..]

Dat verwacht ik wel eerlijk gezegd.

Maar hoe het wendt of keert, ik ga daar niet op zitten hopen en wachten :P
pi_207390123
Het is een gemiste kans dat de OP niet is aangepast :?
pi_207390803
quote:
14s.gif Op maandag 2 januari 2023 14:22 schreef Horsemen het volgende:
Het is een gemiste kans dat de OP niet is aangepast :?
Ik wilde net iets vergelijkbaars zeggen.
pi_207390878
Niemand stopt je het te doen en een mod te vragen hem te plaatsen :p
pi_207391242
De links kunnen allemaal weg, of ze werken niet meer of ze bevatten verouderde info. Voor 0,50% sparen bij MoneYou _O-
pi_207394210
Bunq naar 1.31%
pi_207396738
Welkom in het spaar-topic. Wij informeren elkaar over de ontwikkelingen in rentestanden en andere acties waardoor je nog iets uit je spaargeld kunt halen.

Ooit aan het begin van deze reeks hadden we mooie rentepercentages. We denken met weemoed terug naar het eerste overzichtje van de rentes:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na jaren van neergaande rentes, kijken we eindelijk weer positief naar de toekomst. De ECB heeft haar montaire beleid aangepast en als gevolg daarvan zien we nationaal en internationaal de rentestanden omhoog gaan. *O*

Let bij sparen altijd op een aantal vaste punten, zoals:
1. Word de rekening aangeboden met of zonder beperkende voorwaarden. Met beperkende voorwaarden bedoelen we bijvoorbeeld of je altijd vrij over je geld kunt beschikken, ofwel dat het voor een bepaalde looptijd vast staat. Andere beperkende voorwaarden kunnen gaan over jouw positie als schuldeiser van de bank.
2. In welk land is de bank gevestigd. Dit kan gevolgen hebben in het kader van belasting en daarnaast kan het gevolgen hebben over welk depositogarantiestelsel van toepassing is.

Voor hele grote bedragen (waarbij spreiden over meerdere banken lastig wordt) kun je staatobligaties overwegen. Nederlandse staatsobligaties behoren tot de veiligste ter wereld. Je hebt dan wel het nadeel van transactie- en bewaarkosten, maar voor grote bedragen zijn die in verhouding laag.

De banken
Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel (TS kan niet aansprakelijk gehouden worden voor fouten in deze post, zelf even controleren natuurlijk!). Alle spaartegoeden worden door De Nederlandsche Bank gegarandeerd tot 100.000 euro per rekeninghouder per bank (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.

Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)

Handige links:
http://www.spaarinformatie.nl
http://www.dividendpagina.nl/sparen.asp
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp

Hou dit AUB een spaartopic. Discusseren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85

De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.


[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 02-01-2023 22:40:48 ]
pi_207396765
Voel je vrij om een verbetering voor te stellen op een bijgewerkte OP tekst. Ben alleen niet handig met mooie plaatjes en zorgen dat die plaatjes ook echt zichtbaar zijn.
  dinsdag 3 januari 2023 @ 00:41:41 #12
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_207400153
@snabbi held _O_

Bij deze aangepast.
Ik zag pas later dat de halve OP dood was :@
pi_207400431
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:48 schreef arj1o1 het volgende:
Bunq naar 1.31%
Vraag me af om deze info klopt. Bunq communiceert zelf met 1,05% op de website

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 03-01-2023 08:15:22 ]
pi_207400937
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 21:40 schreef snabbi het volgende:
Raisin. Raisin is een Duitse bank, dat het mogelijk maakt je Nederlandse spaargeld op een eenvoudige wijze in andere Europese landen te plaatsen. Deze eenvoud komt vanuit het slechts eenmalig moeten doorlopen van de uitgebreide aanmeldingsprocedure en daarna het bemiddelen bij de andere financiele instellingen. Populaire producten via Raisin zijn:
Big Bank - wat valt onder Estland
Klarna - wat valt onder Zweden
Renault Bank (afgekort RCI) - wat valt onder Frankrijk
BigBank loopt niet via raisin. Deze kan rechtstreeks afgesloten worden.
pi_207402053
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 05:06 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Vraag me af om deze info klopt. Bunq communiceert zelf met 1,05% op de website
https://together.bunq.com(...)-of-january-1-2023/2
pi_207406432
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 08:14 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
BigBank loopt niet via raisin. Deze kan rechtstreeks afgesloten worden.
Ah ok. Foutje van mijn kant.
  dinsdag 3 januari 2023 @ 17:07:48 #17
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207406502
Raisin is in zoverre een bank, maar wij Nederlanders gebruiken het vooral als tussenpersoon om rekeningen elders af te sluiten (je neemt ook deel aan die lokale DGS natuurlijk. in het geval van Renault de Franse)
pi_207406769
Raisin is gruwelijk traag.... Het openen van een deposito bij CKV staat nu al een week op in behandeling :N
pi_207407378
Een deftige OP, hulde.

Een linkje naar een site met overzicht van de hoogste actuele rentes toevoegen zou ik nog wel kunnen waarderen.
pi_207407439
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 18:31 schreef qajariaq het volgende:
Een deftige OP, hulde.

Een linkje naar een site met overzicht van de hoogste actuele rentes toevoegen zou ik nog wel kunnen waarderen.
Deze link staat in de OP
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp
pi_207407547
quote:
Oeps, sorry.
pi_207410777
Mailtje van de Garanti bank

quote:
Geachte qajariaq

Per 2 januari hebben wij de rentes verhoogd voor het Gouden Termijn Deposito. U heeft echter onlangs een deposito geopend voor een lagere rente.

Hierbij kunnen wij u berichten dat wij de nieuwe hogere rente voor u hebben toegepast met dezelfde ingangsdatum.
enz

En inderdaad is de rente op bestaande deposito's ook verhoogd. Zelfs op een die in september is afgesloten voor een jaar.
pi_207410920
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 17:38 schreef Faraday01 het volgende:
Raisin is gruwelijk traag.... Het openen van een deposito bij CKV staat nu al een week op in behandeling :N
Ik ben een Raisin account aan het aanmaken, duurt ook ontiegelijk lang... nu al bijna 2 weken bezig.
pi_207411033
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:36 schreef qajariaq het volgende:
Mailtje van de Garanti bank
[..]
enz

En inderdaad is de rente op bestaande deposito's ook verhoogd. Zelfs op een die in september is afgesloten voor een jaar.
Bijzonder. Meestijgende deposito's.
pi_207415118
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:44 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bijzonder. Meestijgende deposito's.
Bij nader inzien die van september niet maar wel van vlak voor de kerst.
pi_207415454
Heb mijn rekening bij Openbank gereed.
Wat is jullie ervaring qua tijd voordat een overboeking bij Openbank binnen is ?
pi_207415460
2% rente bij Trade republic :7
https://traderepublic.com/nl-nl
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_207415736
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 09:14 schreef ES_FOK het volgende:
Heb mijn rekening bij Openbank gereed.
Wat is jullie ervaring qua tijd voordat een overboeking bij Openbank binnen is ?
Als je het op werkdagen in de ochtend overmaakt, 2 tot 4 uur.
Misschien is het ook nog afhankelijk van je eigen Nederlandse bank.
pi_207415984
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 09:15 schreef Fukushima het volgende:
2% rente bij Trade republic :7
https://traderepublic.com/nl-nl
Ik ging er vanuit dat er geen depositogarantie zou zijn, maar dat blijkt er wel te zijn. Vanuit Duitsland en Ierland:
quote:
Die rente krijgen spaarders bij Trade Republic, een Duitse financiële instelling. Bij Trade Republic kan via een app belegd worden. De rente geldt voor tegoeden tot 50.000 euro. ,,En de rente wordt maandelijks uitgekeerd’’, zegt Hugo Suidgeest, manager Nederland bij Trade Republic.

Het spaargeld is tot een ton gegarandeerd. Volgens Trade Republic zijn er verder geen beperkende voorwaarden voor opname of storten.

Grootbanken
Met een rente van 2 procent zit Trade Republic een flink stuk hoger dan nummer twee. Dat is bunq met een rente van 1,31 procent. De grootbanken zitten daar met een rente van 0,25 procent nog fors onder.

De rente die spaarders krijgen is gelijk aan de rente die Trade Republic krijgt op haar rekening bij de Europese Centrale Bank. ,,Wij geven die rente één op één door aan onze klanten. Dat gaat ten koste van onze winst’’, zegt Suidgeest.

De nieuwe aanbieder hoopt dat mensen die via de app gaan sparen ook geïnteresseerd raken in beleggen. Dat moet op termijn tot hogere inkomsten leiden.

Steen in de vijver
Met de nieuwe spaarrekening gooit Trade Republic een steen in de Nederlandse spaarvijver. En de timing is prima denkt Amanda Bulthuis van Geld.nl, de vergelijkingssite voor sparen en lenen. ,,We zien de laatste maanden dat mensen echt op zoek zijn naar de hoogste rente.’’

Naast bunq zijn het vooral buitenlandse banken die hogere rentes bieden. Maar dat is geen probleem meer, meent Bulthuis. ,,Nederlandse spaarders waren behoudend, ze spaarden liever bij een Nederlandse bank. Maar dat verandert. Zeker nu in de hele EU de spaartegoeden tot 100.000 euro zijn gegarandeerd. Dan maakt het niet meer uit of je bij een Nederlandse bank of een bank uit een ander EU land spaart.’’


[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 04-01-2023 10:21:16 ]
pi_207417051
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 09:15 schreef Fukushima het volgende:
2% rente bij Trade republic :7
https://traderepublic.com/nl-nl
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 10:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik ging er vanuit dat er geen depositogarantie zou zijn, maar dat blijkt er wel te zijn. Vanuit Duitsland en Ierland:
[..]

Ik vraag me ten zeerste af of er wel een depositogarantie is. Ze roepen het wel heel groot op de site, maar als ik de juridische informatie open beland ik in een Duitse tekst die ik nog niet helemaal heb doorgenomen. Onder de algemene voorwaarden staat een Engelse tekst en daar lijkt het veel meer een beleggerscompensatiestelsel te zijn richting de trust bank. In de praktijk zal het er vast op neer komen dat het afhankelijk is van hoe je het geld op de rekeningen van Deutsche of Citi plaatst, maar deze financiele instelling stinkt wat mij betreft.

Ook heel opvallend dat er bij DNB in het register geen vermelding staat en dat bij de BaFin staat het ingeschreven als beleggingsinstelling en niet als bank.
pi_207419586
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 12:10 schreef snabbi het volgende:

[..]
[..]
Ik vraag me ten zeerste af of er wel een depositogarantie is. Ze roepen het wel heel groot op de site, maar als ik de juridische informatie open beland ik in een Duitse tekst die ik nog niet helemaal heb doorgenomen. Onder de algemene voorwaarden staat een Engelse tekst en daar lijkt het veel meer een beleggerscompensatiestelsel te zijn richting de trust bank. In de praktijk zal het er vast op neer komen dat het afhankelijk is van hoe je het geld op de rekeningen van Deutsche of Citi plaatst, maar deze financiele instelling stinkt wat mij betreft.

Ook heel opvallend dat er bij DNB in het register geen vermelding staat en dat bij de BaFin staat het ingeschreven als beleggingsinstelling en niet als bank.
Homefinance heeft het uitgezocht. Valt volledig onder Iers garantiestelsel:
quote:
Zelf geen bankvergunning
Het geld wordt gestald bij Citibank omdat Trade Republic zelf geen bankvergunning heeft. Ze zijn dus geen echte bank, al noemen ze zich wel Trade Republic Bank. Dat hoeft ook niet, want het geld staat dus niet bij hen maar bij Citibank.

Geld staat bij Citibank in Ierland onder Ierse spaargarantie
Het gaat daarbij om Citibank Europe Plc. - die zit in Ierland. Daarmee is ook het Ierse depositogarantiestelsel van toepassing. Daarbij vroeg ik me even af of dat wel in euro's garandeert... betalen ze in Ierland met euro's? Het antwoord is ja - dus de garantie is net als voor iedere lidstaat van de Europese Unie (EU) ¤ 100.000 per persoon, per bank.
https://www.homefinance.n(...)ublic-is-dat-veilig/

Edit:
quote:
DEPOSIT GUARANTEE
SCHEME
In the name of our partner Citibank Europe plc (CEP) we want to point out the following:


„Trade Republic has opened an account as a depositor with Citibank Europe plc, Germany Branch. CEP is a member of the Deposit Guarantee Scheme of Ireland (DGS). The DGS protects claims of depositors up to ¤100,000. As Trade Republic has notified CEP that CEP is holding the funds placed in the account on behalf of Trade Republic’s underlying clients, CEP will mark the account as a beneficiary account on their records. Should the situation arise, it would be for the Central Bank of Ireland to investigate which underlying beneficiaries are eligible for protection.“

STATUS: 12/2021
The Deposit Guarantee Scheme based on the EU Directive and its national implementations. Eligible deposits are protected by:
Limit of protection: Up to 100,000 Euros per depositor per credit institution.
We do not conduct any deposit business ourselves. Therefore, your money will be deposited in one of our escrow accounts with banks that are authorized to accept deposits. You can always see which of our partner banks your deposits are held with in your Trade Republic profile "Profile / Settings / Cash account".
Trusted partners

Currency of reimbursement: Euros

www.depositguarantee.ie
Email: info@depositguarantee.ie


[ Bericht 12% gewijzigd door KrekelJapie op 04-01-2023 17:04:53 ]
pi_207420748
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Homefinance heeft het uitgezocht. Valt volledig onder Iers garantiestelsel:
[..]
https://www.homefinance.n(...)ublic-is-dat-veilig/

Edit:
[..]

Met alle respect naar homefinance, zie ik daar ook geen overtuigend bewijs.
Zelf heb je na je edit volgens mij ook geplaatst dat het helemaal niet zo zeker is, omdat het aan de ierse centrale bank is om vast te stellen in hoeverre iemand er wel of niet onder valt.

Zelf heb ik de volgende reactie achtergelaten op die website van homefinance:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij wordt in dit geval gewoon niet voldaan aan de voorwaarden van het DGS.
pi_207421060
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_207425400
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 18:05 schreef snabbi het volgende:

[..]
Met alle respect naar homefinance, zie ik daar ook geen overtuigend bewijs.
Zelf heb je na je edit volgens mij ook geplaatst dat het helemaal niet zo zeker is, omdat het aan de ierse centrale bank is om vast te stellen in hoeverre iemand er wel of niet onder valt.

Zelf heb ik de volgende reactie achtergelaten op die website van homefinance:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij wordt in dit geval gewoon niet voldaan aan de voorwaarden van het DGS.
Ik snap je aarzeling. Die heb ik zelf ook. Ook Anneke heeft nog vragen die moeten worden uitgezocht. Hier nog een artikel van Anneke hierover:
https://www.vanspaarbankv(...)ublic-haken-en-ogen/
pi_207425592
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 23:14 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik snap je aarzeling. Die heb ik zelf ook. Ook Anneke heeft nog vragen die moeten worden uitgezocht. Hier nog een artikel van Anneke hierover:
https://www.vanspaarbankv(...)ublic-haken-en-ogen/
Ik zou zeggen, bij twijfel niet inhalen.
Dan maar een paar tiende minder of iets langer vastzetten.
pi_207425659
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 23:14 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik snap je aarzeling. Die heb ik zelf ook. Ook Anneke heeft nog vragen die moeten worden uitgezocht. Hier nog een artikel van Anneke hierover:
https://www.vanspaarbankv(...)ublic-haken-en-ogen/
Ieder zn eigen level of comfort met verschillende niveau's van risico. Ik vond juist jouw stukje wat je zelf plaatste over de escrow rekening veel informatiever dan de langere verhalen van Anneke waarin ze schrijft dat zij denkt dat het wel goed zit.

Stel je voor dat er geen DGS zou gelden, dan zou ik zelf dus veel eerder gaan voor een normale bedrijfsobligatie. Aangezien we in het spaar topic zitten is dan een bunq (ook al is die ook wel irritant met die kosten voor een betaalrekening ernaast die je dan weer wel of niet kan afzeggen) of een renault bank (ook al is die wachttijd via raisin toch ook wel weer irritant) wat mij betreft een stuk beter.

-edit-
Ik zie ook nog eens dat die laatste site een doorlink mogelijkheid geeft waarbij die site een commissie ontvangt als je via hun de rekening zou openen. De site gaf me al geen vertrouwen en dat is nu helemaal weg.

[ Bericht 7% gewijzigd door snabbi op 04-01-2023 23:50:18 ]
pi_207425778
Wanneer ik google op de "beneficiary account" in combinatie met deposit guarrantee, kom ik ook dit artikel van de EBA tegen: https://www.eba.europa.eu(...)s%20under%20DGSD.pdf

In paragraaf 16 wordt precies mijn angst uitgelegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer ik de tekst van KrekelJapie lees, dan lees ik daar niet de definitie van de per-ultimate-beneficiary. Ze hebben het over een escrow account en dat betekent zover ik het snap gewoon dat wanneer onze trade vrienden failliet gaan, dat jouw geld bij Citi nog wel veilig staat. Niet dat wanneer er iets met Citi gebeurt dat je ook ergens recht op zou hebben.
pi_207429379
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:48 schreef arj1o1 het volgende:
Bunq naar 1.31%
Vandaag pas communicatie naar rekeninghouders
quote:
2023 begint goed: we verhogen MassInterest op spaarrekeningen per direct van 1,05% naar 1,31%! Dit is van toepassing op alle bunq Personal gebruikers.
Door de meest recente renteverhoging van de Europese Centrale Bank kunnen wij MassInterest opnieuw verhogen, zodat jij blijft profiteren van de best mogelijke rente op je spaargeld.
Ga voor meer info naar Together.

Cheers,

bunq
bank of The Free
pi_207429576
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 12:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Vandaag pas communicatie naar rekeninghouders
[..]

LPB mag ook snel gaan verhogen anders ga ik een spaarrekening openen bij Bunq.
pi_207430949
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 12:10 schreef snabbi het volgende:

[..]
[..]
Ik vraag me ten zeerste af of er wel een depositogarantie is. Ze roepen het wel heel groot op de site, maar als ik de juridische informatie open beland ik in een Duitse tekst die ik nog niet helemaal heb doorgenomen. Onder de algemene voorwaarden staat een Engelse tekst en daar lijkt het veel meer een beleggerscompensatiestelsel te zijn richting de trust bank. In de praktijk zal het er vast op neer komen dat het afhankelijk is van hoe je het geld op de rekeningen van Deutsche of Citi plaatst, maar deze financiele instelling stinkt wat mij betreft.

Ook heel opvallend dat er bij DNB in het register geen vermelding staat en dat bij de BaFin staat het ingeschreven als beleggingsinstelling en niet als bank.
Hugo Suidgeest, manager Nederland bij Trade Republic is nu antwoorden aan het geven op de vragen
https://www.homefinance.n(...)ublic-is-dat-veilig/
pi_207440375
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 13:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
LPB mag ook snel gaan verhogen anders ga ik een spaarrekening openen bij Bunq.
Ik denk dat het sowieso slim is om verschillende spaarrekeningen te openen bij verschillende aanbieders. Want dan kan je snel schakelen als de ene spaarrekening meer rente biedt.

Zoals nu met LPB. LPB geeft de hoogste effectieve rente van zowat alle andere aanbieders. Als het 0,1% scheelt doe ik niet moeilijk en laat ik het op LPB staan. Maar de verschillen worden nu met LPB wel echt groter. Dan loont het om bij een andere spaarrekening te gaan zitten (zoals een Renault Bank of Bunq).
pi_207440439
Ook de grote kranten hebben het meegekregen

https://www.volkskrant.nl(...)n-oppotten~bcda729d/
pi_207440808
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 15:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hugo Suidgeest, manager Nederland bij Trade Republic is nu antwoorden aan het geven op de vragen
https://www.homefinance.n(...)ublic-is-dat-veilig/
Deel 2 van het blog
https://www.homefinance.n(...)-via-trade-republic/
pi_207441554
Wat een waardeloos bedrijf is Raisin:

Op 27 december heb ik een deposito geopend en dezelfde dag heb ik de benodigde formulieren bij Raisin geüpload. Gisteren krijg ik een melding dat ze de rente per 10 januari met bijna een procent willen verlagen als het deposito dan nog niet tot stand is gekomen. Gisteren een reactiemail gestuurd dat de gegevens al aangeleverd zijn en ik graag de stand van zaken hoor, geen reactie. Ik hang inmiddels al 45 minuten aan de lijn terwijl 'de eerstvolgende beschikbare medewerker voor mij gereserveerd is'. Volgens mij is er gewoon niemand om mij te woord te staan. Wat een bende.
pi_207441720
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 12:16 schreef Faraday01 het volgende:
Wat een waardeloos bedrijf is Raisin:

Op 27 december heb ik een deposito geopend en dezelfde dag heb ik de benodigde formulieren bij Raisin geüpload. Gisteren krijg ik een melding dat ze de rente per 10 januari met bijna een procent willen verlagen als het deposito dan nog niet tot stand is gekomen. Gisteren een reactiemail gestuurd dat de gegevens al aangeleverd zijn en ik graag de stand van zaken hoor, geen reactie. Ik hang inmiddels al 45 minuten aan de lijn terwijl 'de eerstvolgende beschikbare medewerker voor mij gereserveerd is'. Volgens mij is er gewoon niemand om mij te woord te staan. Wat een bende.
Ik heb, ondanks de aantrekkelijke rentes, Raisin opgegeven. Wat een gedoe om daar wat voor elkaar te krijgen.
Eindeloos formulieren aanleveren....
pi_207441768
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 12:34 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Ik heb, ondanks de aantrekkelijke rentes, Raisin opgegeven. Wat een gedoe om daar wat voor elkaar te krijgen.
Eindeloos formulieren aanleveren....
Het heeft ruim 2 weken geduurd om überhaupt een Raisin rekening te openen.

Nu moeten er nog aanvullende info worden aangeleverd en moet er een bedrag worden overgemaakt. Dit duurt sowieso ook nog een paar werkdagen.

Voordat je effectief gebruik kan maken van Raisin en de spaarrekeningen ben je makkelijk 3 á 4 weken verder. Aangezien LPB weigert om mee te stijgen loont het om Renault bank spaarrekening aan te maken (of andere spaarrekening met hogere rente dan LPB). De tijd die hierbij hoort heb ik het ervoor over.
pi_207441906
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 12:40 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Het heeft ruim 2 weken geduurd om überhaupt een Raisin rekening te openen.

Nu moeten er nog aanvullende info worden aangeleverd en moet er een bedrag worden overgemaakt. Dit duurt sowieso ook nog een paar werkdagen.

Voordat je effectief gebruik kan maken van Raisin en de spaarrekeningen ben je makkelijk 3 á 4 weken verder. Aangezien LPB weigert om mee te stijgen loont het om Renault bank spaarrekening aan te maken (of andere spaarrekening met hogere rente dan LPB). De tijd die hierbij hoort heb ik het ervoor over.
Kan ook bij bunq in 5 minuten. Ik heb ook geprobeerd bij raisin aan te melden, maar na 2 weken opgegeven.
pi_207442084
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 12:34 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Ik heb, ondanks de aantrekkelijke rentes, Raisin opgegeven. Wat een gedoe om daar wat voor elkaar te krijgen.
Eindeloos formulieren aanleveren....
Ik snap niet helemaal welke formulieren je eindeloos moet aanleveren. Mijn aanmelding ging redelijk soepel, alleen de verificatie via Zoom/FaceTime (geen idee waar ik het mee gedaan heb) was wat lang, maar mijn account was binnen een week opgezet.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_207442148
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:18 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ik snap niet helemaal welke formulieren je eindeloos moet aanleveren. Mijn aanmelding ging redelijk soepel, alleen de verificatie via Zoom/FaceTime (geen idee waar ik het mee gedaan heb) was wat lang, maar mijn account was binnen een week opgezet.
Zodra ik een deposito wil openen moet ik weer allerlei formulieren invullen en uploaden voor de desbetreffende bank. Zou denken dat 1x die hele zooi wel genoeg is, heb geen zin in elke keer dat gedoe. Dan maar wat minder rente maar gewoon een paar handige apps van de banken die de boel wel makkelijk digitaal voor elkaar hebben
pi_207442239
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:23 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Zodra ik een deposito wil openen moet ik weer allerlei formulieren invullen en uploaden voor de desbetreffende bank. Zou denken dat 1x die hele zooi wel genoeg is, heb geen zin in elke keer dat gedoe. Dan maar wat minder rente maar gewoon een paar handige apps van de banken die de boel wel makkelijk digitaal voor elkaar hebben
Toch is dat helaas de wettelijke verplichting, waar Raisin zelf en die partnerbanken aan moeten voldoen. Ook gelijk precies waarom ik die beleggingsclub niet vertrouw. Zover ik de teksten lees is dat gewoon illegaal.

Andere aanbieders zoals bigbank en openbank enzo zijn natuurlijk wel gewoon legaal en lijken ook niet overspoeld in verwerkingstijden.
pi_207442701
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:23 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Zodra ik een deposito wil openen moet ik weer allerlei formulieren invullen en uploaden voor de desbetreffende bank. Zou denken dat 1x die hele zooi wel genoeg is, heb geen zin in elke keer dat gedoe. Dan maar wat minder rente maar gewoon een paar handige apps van de banken die de boel wel makkelijk digitaal voor elkaar hebben
Ik heb via Raison twee depositos’s , beiden bij Klarna. Heb geen nieuwe formulieren op papier moeten insturen bij het openen van deze twee, wel 1 digitaal formulier, maar dat stelde niks voor.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_207444278
Geachte heer q

Op vrijdag 30 december 2022 hebben wij door een foutieve handeling ten onrechte een bedrag van ¤*.** als bonusrente op uw NIBC Direct Kwartaalspaarrekening gestort. Op 1 november 2022 is de bonusrente op uw NIBC Direct Kwartaalspaarrekening verhoogd naar 0,05%. Deze verhoging geldt vanaf een nieuw kwartaal (1 januari 2023). U heeft dus ten onrechte de bonusrente over het laatste kwartaal ontvangen.

De betreffende storting van ¤*.** is daardoor niet correct en is op 6 januari 2023 teruggedraaid. Onze oprechte excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

NIBC Direct

Wekt weinig vertrouwen dat soort foutjes. Het gaat niet over grote bedragen maar het hoort gewoon in een keer goed vind ik.
pi_207444294
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 15:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hugo Suidgeest, manager Nederland bij Trade Republic is nu antwoorden aan het geven op de vragen
https://www.homefinance.n(...)ublic-is-dat-veilig/
Rectificatie deposito garantiestelsel
quote:
Gisteren verstuurden wij een nieuwsbrief over sparen via Trade Republic.

Ten onrechte schreven wij dat het Duitse deposito garantiestelsel van toepassing was. Dit is niet juist. Voor de Citibank spaarrekening via Trade Republic is het Ierse deposito garantiestelsel van toepassing.

Een aantal oplettende lezers wees ons hierop: Dank daarvoor!

Geen verschil in bedragen
Er zit geen verschil in bedragen tussen het Duitse en Ierse depositogarantiestelsel. Maar voor de volledigheid en duidelijkheid wilden wij deze fout nog wel even melden.
Ik laat het lekker voor wat het is.
Dan maar een paar tiende minder maar wel beter voor mijn gemoedsrust.

Extra info:
https://www.homefinance.n(...)-via-trade-republic/
pi_207444480
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Rectificatie deposito garantiestelsel
[..]
Ik laat het lekker voor wat het is.
Dan maar een paar tiende minder maar wel beter voor mijn gemoedsrust.

Extra info:
https://www.homefinance.n(...)-via-trade-republic/

Same here. Kan ik tenminste goed slapen vannacht :P

Maar ik moet toegeven dat Raisin ook wel wat voor grijze haren zorgt, zo lang duurt het.
pi_207444536
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:33 schreef black-soldier het volgende:

[..]


Maar ik moet toegeven dat Raisin ook wel wat voor grijze haren zorgt, zo lang duurt het.
Daar ben ik ooit al eens na een paar dagen afgehaakt. Als ik dat hier zo lees staat daar dus blijkbaar 1 tot 3 weken voor. Nou, daar heb ik dus helemaal geen zin in.
pi_207444585
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Daar ben ik ooit al eens na een paar dagen afgehaakt. Als ik dat hier zo lees staat daar dus blijkbaar 1 tot 3 weken voor. Nou, daar heb ik dus helemaal geen zin in.
Als het deposito maandag niet geopend is, ben ik ook weg daar.
pi_207444607
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:14 schreef qajariaq het volgende:
Wekt weinig vertrouwen dat soort foutjes. Het gaat niet over grote bedragen maar het hoort gewoon in een keer goed vind ik.
Ik heb diezelfde e-mail van NIBC Direct gehad. Ronduit slording. En dat voor een bank. Ik had het ook chiquer gevonden als de bank de fout gewoon had geaccepteerd. Iets als: "dit was een vergissing van ons in uw voordeel." Maar nee. "De betreffende storting van ¤*,** is daardoor niet correct en is op 6 januari 2023 teruggedraaid. Ook leuk voor je belastingaangifte. Gelukkig gaat het nergens over, maar toch.
pi_207444608
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:14 schreef qajariaq het volgende:
Geachte heer q

Op vrijdag 30 december 2022 hebben wij door een foutieve handeling ten onrechte een bedrag van ¤*.** als bonusrente op uw NIBC Direct Kwartaalspaarrekening gestort. Op 1 november 2022 is de bonusrente op uw NIBC Direct Kwartaalspaarrekening verhoogd naar 0,05%. Deze verhoging geldt vanaf een nieuw kwartaal (1 januari 2023). U heeft dus ten onrechte de bonusrente over het laatste kwartaal ontvangen.

De betreffende storting van ¤*.** is daardoor niet correct en is op 6 januari 2023 teruggedraaid. Onze oprechte excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

NIBC Direct

Wekt weinig vertrouwen dat soort foutjes. Het gaat niet over grote bedragen maar het hoort gewoon in een keer goed vind ik.
Je mag dat best eisen van ze :)

Sinds het begin van sparen een rekening bij LLoyds en LPB. Beide banken nooit problemen mee gehad en nooit fouten. Werken super goed en boden altijd goede rente. LPB blijft naar mijn mening wel echt nummer 1. Zolang ze hun rente niet richting de 1% gooien stal ik het ergens anders. Het verschil wordt nu wel heel groot.
pi_207444613
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:46 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Ik heb diezelfde e-mail van NIBC Direct gehad. Ronduit slording. En dat voor een bank. Ik had het ook chiquer gevonden als de bank de fout gewoon had geaccepteerd. Iets als: "dit was een vergissing van ons in uw voordeel." Maar nee. "De betreffende storting van ¤*,** is daardoor niet correct en is op 6 januari 2023 teruggedraaid. Ook leuk voor je belastingaangifte. Gelukkig gaat het nergens over, maar toch.
Ik zou meteen weg gaan als ik zo'n mail zou krijgen. Ook al ging het om 1 cent.
pi_207444673
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 09:14 schreef ES_FOK het volgende:
Heb mijn rekening bij Openbank gereed.
Wat is jullie ervaring qua tijd voordat een overboeking bij Openbank binnen is ?
Vanmorgen een overboeking gedaan. Na 4,5 uur stond het op mijn Open betaalrekening.

Overigens kom je daar met de ¤40,- van de spaaractie en de basis rente van 1,1% omgerekend ook uit op een ruime 1,5% (op jaarbasis) voor een periode van 6 maanden en zelfs een nog iets hoger percentage als je de helft van je 20k inleg na een paar weken weer zou terug boeken.
pi_207445042
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Rectificatie deposito garantiestelsel
[..]
Ik laat het lekker voor wat het is.
Dan maar een paar tiende minder maar wel beter voor mijn gemoedsrust.

Extra info:
https://www.homefinance.n(...)-via-trade-republic/

In mijn ogen is het nog steeds onjuist. Vandaag iets meer tekst er over gelezen. Vooral dit document van DNB is lang en verhelderend. https://www.dnb.nl/media/(...)derde-publicatie.pdf Vanaf pagina 43. Hieronder een kopieslag met vet gedrukte delen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Naar aanleiding van die tekst per vet gemaakt stukje:
- Op een derdenrekening (dat is die escrow rekening waar je het geld op zet) kan mogelijk een DGS claim bestaan, maar de afhandeling van deze claim is in het meest gunstige geval Citi bank in Nederland zou zitten al 3 maanden ipv 7 dagen. Hoe dit in Ierland werkt heb ik niet opgezocht.
- Dit is wat ik zelf dus ook had gelezen in mijn eerdere stukje -> jouw gegevens staan niet bij Citi bank, maar bij Trade Republic.
- In de tekst staat dat banken geen recht hebben op een DGS als zij als bank dat geld hebben staan bij een andere bank. Dit geldt ook voor beleggingsinstellingen. Dus het geld dat Trade Republic heeft staan bij Citi valt er niet onder. Jij moet aannemen dat het om een escrow account gaat en dat lijkt wel goed te zitten omdat mensen klagen over het feit dat het naar een geblokkeerde rekening gaat. Dit is dus juist goed, want als je die melding niet krijgt ben je sowieso fucked.
- Blijkbaar ben je afhankelijk van hoe Ierland haar wetgeving heeft ingericht om te bepalen of jij persoonlijk een claim mag hebben als individu of dat jij gezamenlijk met alle andere mensen die geld hebben staan op die ene rekening van Trade Republic als 1 deposito-houder gezien wordt. Dan mag jij de 100.000 delen met alle andere Trade Republic klanten.
- Nederland heeft het ingericht dat het per individu geldt, ik heb dus niet gekeken wat Ierland doet.
- (zonder vet gemaakt stukje) Ook weet je vaak niet welke andere producten misschien nog via Citi Bank zouden lopen en het is dus ook onzeker hoe Ierland omgaat met het optellen van het saldo van die producten om te bepalen of het wel of niet gedekt is.

Dus voor mij nogmaals een herhaling van mijn eerdere statement. Het is leuk dat een schrijver op een blogje denkt dat het dan wel goed zit, maar dat maakt het nog niet waar. Mensen gaan blind in zee met iets waarvan ze geen flauw idee hebben of het wel gedekt is of niet.
Voor iedereen die wel in zee gaat, ik hoop voor jullie dat Trade Republic of Citi niet in de problemen komt, want het gaat sowieso niet zo makkelijk worden als een simpele casus dat een normale bank kapot gaat. Daarom pleit ik er ook maar gewoon voor dat we Trade Republic gewoon niet meer als sparen zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door snabbi op 06-01-2023 18:12:56 ]
pi_207448933
Dank Snabbi,

De eerste 100 euro gestort en vanmorgen 10 euro teruggeboekt om te checken of het ook weer terugkomt.

Maar de twijfel is na jouw verhaal weer groter geworden. y

Ach, nog kwartaaltje wachten en de eerste reguliere banken komen met rentes in de buurt van Trade Republic
pi_207468127
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:47 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Ik zou meteen weg gaan als ik zo'n mail zou krijgen. Ook al ging het om 1 cent.
Ik heb maar 'ns een aanvraag ingediend voor een spaarrekening bij BigBank. Als dat lukt, dan stoot ik mijn spaarrekening bij NIBC af en ontvang ik ook nog 'ns meer rente (1,30% versus 0,50% + 0,05%).
pi_207468397
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:33 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Ik heb maar 'ns een aanvraag ingediend voor een spaarrekening bij BigBank. Als dat lukt, dan stoot ik mijn spaarrekening bij NIBC af en ontvang ik ook nog 'ns meer rente (1,30% versus 0,50% + 0,05%).
Op zich een prima bank met vlotte afhandeling. Openen lijkt me geen probleem. Afhandeling depositogarantie is wel met de Nationale Bank van Estland. Je krijgt dezelfde rente bij bunq met Nederlandse garantie.
pi_207469332
Op basis van de rente nu ook maar gekozen voor een bunq-account. Rekening is aangemaakt.
Uit veiligheidsoverweging wil ik een spaarrekening die alleen maar kan overboeken naar mijn betaalrekening bij een andere bank. Ik kan niet vinden hoe dit in te stellen, heeft iemand daar ervaring mee?
pi_207489857
Nou de bankmedewerkers vandaag weer terug van hun kerstvakantie. Dinsdag is natuurlijk een kantoordag, dus dan kunnen we de rentecommissie wel houden... morgen einde dag misschien een renteupdate ergens? Of gaan we tot het einde van de maand op deze voet door.

Ik vind het zelf wel opmerkelijk dat er nog zo'n gat zit tussen ecb depositorente en spaarrentes.
pi_207492908
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:55 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Op zich een prima bank met vlotte afhandeling. Openen lijkt me geen probleem. Afhandeling depositogarantie is wel met de Nationale Bank van Estland. Je krijgt dezelfde rente bij bunq met Nederlandse garantie.
Ik heb geen positieve associatie bij Bunq. Dat komt door Bux. Daarnaast, als ik onder de 'veel gestelde vragen' bij de vraag "Wat heb ik nodig om een Easy Savings rekening te openen?" op de hyperlink voor meer informatie klik, dan kom ik niet op een pagina met meer informatie maar in een forum. Maar je snijdt een terecht punt aan. Ik ben om die reden niet van plan grote bedragen op de spaarrekening van BigBank te plaatsen.
pi_207494239
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 21:53 schreef snabbi het volgende:
Nou de bankmedewerkers vandaag weer terug van hun kerstvakantie. Dinsdag is natuurlijk een kantoordag, dus dan kunnen we de rentecommissie wel houden... morgen einde dag misschien een renteupdate ergens? Of gaan we tot het einde van de maand op deze voet door.

Ik vind het zelf wel opmerkelijk dat er nog zo'n gat zit tussen ecb depositorente en spaarrentes.
Ik verwacht deze maand niet zoveel wijzigingen meer, en helaas loopt LPB weer achter de feiten aan
pi_207503290
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 10:06 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Ik verwacht deze maand niet zoveel wijzigingen meer, en helaas loopt LPB weer achter de feiten aan
Wie weet dat LPB nog midden in deze maand de rente gaat verhogen. Deden ze vorige maand ook (of de maand ervoor). Ik verwacht het deze maand niet meer (maar wie weet).

En eindelijk is Raisin gelukt... heeft me echt 3 weken gekost. En die app is ook niet super gebruiksvriendelijk.
  dinsdag 10 januari 2023 @ 20:54:14 #70
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207503308
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:53 schreef black-soldier het volgende:

En eindelijk is Raisin gelukt... heeft me echt 3 weken gekost. En die app is ook niet super gebruiksvriendelijk.
Iets sneller hier. Maar als je klantenservice nodig hebt... good luck. Telefoon en email-ondersteuning is traag tot niet-existent.
pi_207503681
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:54 schreef Gunner het volgende:

[..]
Iets sneller hier. Maar als je klantenservice nodig hebt... good luck. Telefoon en email-ondersteuning is traag tot niet-existent.
Ik ben me toch steeds meer aan het afvragen of ik überhaupt eraan moet beginnen.

Op zich kan het niet misgaan (ik zit bij Renault bank met Franse depositogarantie) en het verschil met LPB is te groot geworden.
pi_207504210
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:54 schreef Gunner het volgende:

[..]
Iets sneller hier. Maar als je klantenservice nodig hebt... good luck. Telefoon en email-ondersteuning is traag tot niet-existent.
En dan is het nu de goede tijd. Je wil graag klant worden. Kijken hoe goed bereikbaar ze zijn als er ooit eens stront aan de knikker is.
  woensdag 11 januari 2023 @ 08:15:39 #73
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207506802
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 21:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]
En dan is het nu de goede tijd. Je wil graag klant worden. Kijken hoe goed bereikbaar ze zijn als er ooit eens stront aan de knikker is.
Ik weet even niet zo goed hoe ik je reactie moet interpreteren :)
Tot nu toe loopt het proces goed, al kost het wat tijd.
pi_207507479
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 21:17 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Ik ben me toch steeds meer aan het afvragen of ik überhaupt eraan moet beginnen.

Op zich kan het niet misgaan (ik zit bij Renault bank met Franse depositogarantie) en het verschil met LPB is te groot geworden.
Ze geven zelf ook aan dat ze het ontzettend druk hebben, dus dat is allemaal niet zo heel spannend. De rentes zijn als een raket gegaan vorig jaar en dit is de keerzijde van het succes van een Raisin en de partnerbanken.

Maar qua misgaan zou ik mij niet zo druk maken. Je geld is altijd gedekt door het Europese garantiestelsel (let wel op met bijvoorbeeld Zweden, dan betalen ze 100k in Zweedse Kronen). Zowel Raisin als de partnerbanken vallen onder dit stelsel. Als een bank omvalt dan heb je binnen 7 dagen je geld terug en als Raisin omvalt dan moet je de verschillende banken contacteren, uiteindelijk staat de rekening gewoon op jouw naam namelijk.
pi_207507485
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2023 08:15 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik weet even niet zo goed hoe ik je reactie moet interpreteren :)
Tot nu toe loopt het proces goed, al kost het wat tijd.
Als je eenmaal aangemeld bent dan loopt het als de gesmeerde bliksem, niks anders dan 12 maanden geleden. Geld gaat gewoon netjes heen en weer zoals je mag verwachten.

Het is wel een dingetje als mensen verwachten dat het allemaal via Instant Payment gaat, want dat is niet zo. Geld is gerust 2 tot 3 werkdagen onderweg, net als vroeger.

Ik heb tot nu toe maar 1 nadeel kunnen ontdekken, je kan geld niet geplanned overmaken. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat ik op 30 januari 2k nodig heb. Bij andere banken zou ik dan nu al een overboeking klaarzetten voor 28 januari. Dat kan helaas niet. Nu los ik dat op met een kleine buffer bij LPB, maar het zou wel een mooie extra bonus zijn als het wel kon.
  woensdag 11 januari 2023 @ 09:39:30 #76
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207507546
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 09:31 schreef GereDathan het volgende:
Het is wel een dingetje als mensen verwachten dat het allemaal via Instant Payment gaat, want dat is niet zo. Geld is gerust 2 tot 3 werkdagen onderweg, net als vroeger.
Ik doelde meer op dat het openen van rekeningen ook een tijd in beslag neemt. Is ergens begrijpelijk want het is internationaal en het is momenteel druk.

Instant payments is ook een ding maar geld wat ik gistermorgen voor 0800 had overgemaakt stond voor 1500 bij Raisin. NU wacht ik nog op m'n renault rekening
pi_207507758
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 09:31 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik heb tot nu toe maar 1 nadeel kunnen ontdekken, je kan geld niet geplanned overmaken. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat ik op 30 januari 2k nodig heb. Bij andere banken zou ik dan nu al een overboeking klaarzetten voor 28 januari. Dat kan helaas niet. Nu los ik dat op met een kleine buffer bij LPB, maar het zou wel een mooie extra bonus zijn als het wel kon.
Dat vind ik dus best een behoorlijk nadeel, heb me recent een spaarrekening aangemeten bij bunq en daar kan je zelfs automatische overboekingen doen..... dus bijvoorbeeld elke maand op de 25e wil ik 1k over gemaakt hebben.

En de rente is ook nog eens goed
pi_207508053
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:00 schreef namliam het volgende:

[..]
Dat vind ik dus best een behoorlijk nadeel, heb me recent een spaarrekening aangemeten bij bunq en daar kan je zelfs automatische overboekingen doen..... dus bijvoorbeeld elke maand op de 25e wil ik 1k over gemaakt hebben.
Uiteindelijk moet je toch de moeite doen om een overboeking aan te maken. Of je dat nu 2 weken vooraf doet of op de dag zelf, in feite is de handeling hetzelfde. Het vereist alleen iets meer planning. Vind het dus wel een nadeel, maar niet echt boeiend.

quote:
En de rente is ook nog eens goed
1,31%. Via Raisin heb je makkelijk het dubbele als je het in een deposito stopt van 6 maanden of langer.

Voor een vrij opneembare rekening is het een prima rente, beter dan Renault via Raisin. Maar ik zie ook wel wat nadelen zoals slechts 2 instant opnames per maand en als je het in een deposito bij Raisin wil stoppen dan moet je van Bunq -> normale betaalrekening -> Raisin -> Deposito. Als je alles via Raisin regelt haal je er 1 stap tussenuit.

Het is dus een afweging wat je prettig vindt en wat je omslagpunt is van gemak en rente. Bunq is een prima oplossing voor velen.
pi_207508334
Wel bijzonder, op de hoofdpagina van Bunq staat een rente van 1,31%. Maar als je dan eenmaal gaat aanmelden en een spaardoel opent dan is het opeens 1,05%....
pi_207508439
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:26 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Uiteindelijk moet je toch de moeite doen om een overboeking aan te maken. Of je dat nu 2 weken vooraf doet of op de dag zelf, in feite is de handeling hetzelfde. Het vereist alleen iets meer planning. Vind het dus wel een nadeel, maar niet echt boeiend.
[..]
1,31%. Via Raisin heb je makkelijk het dubbele als je het in een deposito stopt van 6 maanden of langer.
Vrij opneembaar en Deposito zijn wel een beetje appels en peren toch ?

die 2 instant payments, hoe dat precies zit vraag ik me af.... daar heb ik een vraag open staan bij de customer service van bunq. De manier waarop ik die teksten lees kan je het op meerdere manieren interperteren.

En bij BUNQ lijkt het er op (nog niet getest) dat ik vanaf mijn internet spaarrekening naar elke willekeurige rekening kan overboeken, dus ook rechtstreeks naar Raisin of zelfs direct een factuur van een bedrijf kan voldoen.
pi_207508571
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:26 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Uiteindelijk moet je toch de moeite doen om een overboeking aan te maken. Of je dat nu 2 weken vooraf doet of op de dag zelf, in feite is de handeling hetzelfde. Het vereist alleen iets meer planning. Vind het dus wel een nadeel, maar niet echt boeiend.
[..]
1,31%. Via Raisin heb je makkelijk het dubbele als je het in een deposito stopt van 6 maanden of langer.

Voor een vrij opneembare rekening is het een prima rente, beter dan Renault via Raisin. Maar ik zie ook wel wat nadelen zoals slechts 2 instant opnames per maand en als je het in een deposito bij Raisin wil stoppen dan moet je van Bunq -> normale betaalrekening -> Raisin -> Deposito. Als je alles via Raisin regelt haal je er 1 stap tussenuit.

Het is dus een afweging wat je prettig vindt en wat je omslagpunt is van gemak en rente. Bunq is een prima oplossing voor velen.
Dit is inderdaad wel vervelender als je vaak heen en weer moet boeken.

Maar verder is het volgens mij prima geregeld maar duurt het gewoon even en moet je vooruit plannen.
pi_207508608
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:47 schreef GereDathan het volgende:
Wel bijzonder, op de hoofdpagina van Bunq staat een rente van 1,31%. Maar als je dan eenmaal gaat aanmelden en een spaardoel opent dan is het opeens 1,05%....
Ik heb ook een spaarrekening geopend maar kan niet eens vinden in de app hoeveel rente ik krijg. Ik ga er vanuit dat dit gewoon 1,31% is.
pi_207508672
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2023 08:15 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik weet even niet zo goed hoe ik je reactie moet interpreteren :)
Tot nu toe loopt het proces goed, al kost het wat tijd.
Ik bedoel als een van de banken waar je spaargeld staat in de problemen komt.

Dan heb je dus met twee buitenlandse partijen te maken waarvan de tussenbank nu al slecht bereikbaar is (laat staan op zo'n moment). Een extra schakel zal op zijn minste de afwikkeling niet bespoedigen. Laten we hopen dat het zover nooit gaat komen. Uiteindelijk zal het allemaal ook wel goed komen maar ik probeer extra “gedoe” zoveel mogelijk te beperken.
pi_207508895
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:56 schreef namliam het volgende:

[..]
Vrij opneembaar en Deposito zijn wel een beetje appels en peren toch ?
Deels. Als je het geld niet nodig hebt dan zou je het bij Raisin in een deposito duwen, en dan is daar veel meer rente uit te halen. Maar de vrije spaarrekening van Renault Bank is via Raisin ook 1,25%. En dat kan je prima vergelijken met 1,31%.

quote:
En bij BUNQ lijkt het er op (nog niet getest) dat ik vanaf mijn internet spaarrekening naar elke willekeurige rekening kan overboeken, dus ook rechtstreeks naar Raisin of zelfs direct een factuur van een bedrijf kan voldoen.
Dat zou goed kunnen, de rekening krijgt een echte IBAN zover ik heb gezien. De vraag is of je het moet willen, maar dat is een andere discussie. Ik heb bijvoorbeeld het liefst het grootste deel van mijn spaargeld zodanig geblokkeerd dat dit enkel naar mijn eigen rekening kan uitbetalen en liefst ook tussen de 1 en 3 dagen vertraging heeft. Dit als veiligheid tegen leegtrekken van de rekening wat je regelmatig hoort.
pi_207508908
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:13 schreef Jahr00n het volgende:

[..]
Ik heb ook een spaarrekening geopend maar kan niet eens vinden in de app hoeveel rente ik krijg. Ik ga er vanuit dat dit gewoon 1,31% is.
Zowel de App als Website zijn zo ondoorzichtig als mijn zijn kan. Net even een rekening geopend als test, dat verliep prima en vlot, maar er is werkelijk geen zinnige info te vinden verder over rentepercentages e.d.
pi_207508935
quote:
14s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik bedoel als een van de banken waar je spaargeld staat in de problemen komt.

Dan heb je dus met twee buitenlandse partijen te maken waarvan de tussenbank nu al slecht bereikbaar is (laat staan op zo'n moment). Een extra schakel zal op zijn minste de afwikkeling niet bespoedigen. Laten we hopen dat het zover nooit gaat komen. Uiteindelijk zal het allemaal ook wel goed komen maar ik probeer extra “gedoe” zoveel mogelijk te beperken.
In principe is dat allemaal Europees geregeld, dit jaar kan het nog maximaal 10 werkdagen zijn en vanaf volgend jaar is het maximaal 7 werkdagen. Als een bank omvalt dan ga ik er vanuit dat Raisin niet omvalt, het geld zal dan dus binnen 10 dagen op je Raisin rekening staan waarna je er weer mee kunt doen wat je wil.

Ik heb recent het failliet van Celcius (crypto geneuzel) meegemaakt in de USA en zelfs dat wordt prima afgehandeld richting mij (niet dat ik ergens recht op hebt, maar dat terzijde). En jaren geleden was ik betrokken bij het faillissement van DSB en dat is ook meer dan prima geregeld, toen al.
pi_207520322
quote:
14s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik bedoel als een van de banken waar je spaargeld staat in de problemen komt.

Dan heb je dus met twee buitenlandse partijen te maken waarvan de tussenbank nu al slecht bereikbaar is (laat staan op zo'n moment). Een extra schakel zal op zijn minste de afwikkeling niet bespoedigen. Laten we hopen dat het zover nooit gaat komen. Uiteindelijk zal het allemaal ook wel goed komen maar ik probeer extra “gedoe” zoveel mogelijk te beperken.
Als bijvoorbeeld RCI omvalt, dan moet je zelf naar de centrale bank in Frankrijk. Dat hoeft verder niet meer met tussenliggende partijen.
pi_207522095
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 23:27 schreef snabbi het volgende:
Als bijvoorbeeld RCI omvalt, dan moet je zelf naar de centrale bank in Frankrijk. Dat hoeft verder niet meer met tussenliggende partijen.
Dan wordt dat giraal afgehandeld? Of moet je fysiek naar het loket toe??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 12 januari 2023 @ 10:08:43 #89
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207522511
Na 13 dagen is alles rond bij Raisin/RCI Bank.

Nu met de PLAN-codes direct overmaken naar RCI scheelt weer een stapje.
pi_207524382
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2023 10:08 schreef Gunner het volgende:
Na 13 dagen is alles rond bij Raisin/RCI Bank.
Zou er mooi klaar mee zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 12 januari 2023 @ 13:15:48 #91
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207524834
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Zou er mooi klaar mee zijn.
Dat was ik ook. Als je een controlfreak bent zonder geduld is zoiets echt killing.
pi_207531506
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 09:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan wordt dat giraal afgehandeld? Of moet je fysiek naar het loket toe??
Toen ik met Icesave zat boden ze het hier gewoon via een invulformulier aan. Destijds bij DSB kon ik me nog herinneren dat andere banken extra drukte hadden voor het openen van een nieuwe rekening voor de mensen, daar zal dat ook wel heen gegaan zijn.
Kan me niet voorstellen dat je het fysiek moet doen. Er staan ook niet 1000 mensen 3 jaar lang te niksen om daarna bij een omvallende toko eindelijk wat te doen denk ik zo?
pi_207531635
quote:
14s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik bedoel als een van de banken waar je spaargeld staat in de problemen komt.

Dan heb je dus met twee buitenlandse partijen te maken waarvan de tussenbank nu al slecht bereikbaar is (laat staan op zo'n moment). Een extra schakel zal op zijn minste de afwikkeling niet bespoedigen. Laten we hopen dat het zover nooit gaat komen. Uiteindelijk zal het allemaal ook wel goed komen maar ik probeer extra “gedoe” zoveel mogelijk te beperken.
quote:
Wat als er iets misgaat?
Spaargeld stroomt dus van je tegenrekening, via de Raisin-rekening in Duitsland, naar de de eigen deposito- en spaarrekening(en) in de EU. En andersom. Valt Raisin hier tussenuit, bijvoorbeeld door een faillissement? Dan boeken de partnerbanken het spaargeld tegen die tijd direct terug naar je tegenrekening. Bij termijndeposito’s gebeurt dat aan het einde van de looptijd, inclusief de opgebouwde rente.

Als een aangesloten bank failliet gaat, ben je als gedupeerde spaarder aangewezen op het depositogarantiestelsel van het land waar die bank is gevestigd. Zoals gezegd, is er in alle EU-landen een garantie tot ¤100.000 per rekeninghouder per bank. Dat klinkt best geruststellend. Maar toen IceSave in 2008 failliet ging, bood het IJslandse garantiestelsel geen oplossing. Het hele land zat aan de grond en kon de Nederlandse spaarders op dat moment niet schadeloosstellen. Het valt niet te voorspellen wat er precies gebeurt als in Polen of Tsjechië iets dergelijks voorvalt.

Gaat een bank in een niet-euroland, zoals Polen, Tsjechië of Zweden, failliet? Dan word je uitbetaald in Poolse zloty, Tsjechische dan wel Zweedse kroon. Bij deze banken loop je dus een valutarisico.

Zo voorkom je bronbelasting
Een ander addertje onder het gras is dat je in veel landen aan het einde van de looptijd geconfronteerd kunt worden met een aanslag bronbelasting. Om die te voorkomen, of te verlagen, moet je bepaalde verklaringen aan de bank te overleggen. Wil je niets met bronbelasting te maken hebben? Kies dan een bank uit een land zónder standaard bronbelasting. Dit geldt voor Duitsland, Estland, Frankrijk (bijvoorbeeld bij de Renault Bank), Italië of Zweden.

https://www.consumentenbond.nl/sparen/sparen-in-het-buitenland


[ Bericht 5% gewijzigd door Aether op 12-01-2023 20:48:53 ]
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_207534376
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:41 schreef Aether het volgende:

[..]
[..]

Geruststellend :)

Ik durf zelf sowieso niet in een niet-EU land te sparen en ook niet perse bij oostbloklanden waar de economische ratings iets minder zijn dan in West-Europa.
  donderdag 12 januari 2023 @ 22:46:06 #95
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207534419
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 22:44 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Geruststellend :)

Ik durf zelf sowieso niet in een niet-EU land te sparen en ook niet perse bij oostbloklanden waar de economische ratings iets minder zijn dan in West-Europa.
Italie zag er ook interessant uit met een 6-maand deposito voor bijna 3 procent... maar ja... italie...?
pi_207535061
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2023 22:46 schreef Gunner het volgende:

[..]
Italie zag er ook interessant uit met een 6-maand deposito voor bijna 3 procent... maar ja... italie...?
Italië vind ik persoonlijk een risicoland. Ik zou daar persoonlijk niet in durven sparen.
pi_207537200
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 23:25 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Italië vind ik persoonlijk een risicoland. Ik zou daar persoonlijk niet in durven sparen.
Je maakt je echt druk om werkelijk niets. Italië is al heel lang lid van de EU en ook tijdens de crisis van 2009 zijn ze niet omgevallen. Ook Griekenland wat er nog veel erger aan toe was bestaat nog gewoon.

Als Italië failliet gaat dan heb je veel grotere problemen dan jouw 10k spaargeld die daar staat.
pi_207537214
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2023 22:46 schreef Gunner het volgende:

[..]
Italie zag er ook interessant uit met een 6-maand deposito voor bijna 3 procent... maar ja... italie...?
Heb ik aangevraagd, maar de snelheid zit er zoals bekend niet in. Hopelijk komt het nog voor het weekend voor elkaar. Mooie rente (2,5% op 6 maanden) voor die looptijd. Ik verwacht dat de rentes de komende maanden nog wat gaan stijgen dus ik was op zoek naar een kortlopend deposito aangezien ik mijn DELA Spaarverzekering de deur uit gedaan, daar had ik 2,8% rente maar geen garanties vanuit een DGS en ook hoge kosten bij stortingen.
  vrijdag 13 januari 2023 @ 09:58:36 #99
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207537315
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 09:48 schreef GereDathan het volgende:
Als Italië failliet gaat dan heb je veel grotere problemen dan jouw 10k spaargeld die daar staat.
Dat is ook wel weer waar ja. De korte periode is wel interessant.
pi_207537570
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 09:48 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Je maakt je echt druk om werkelijk niets. Italië is al heel lang lid van de EU en ook tijdens de crisis van 2009 zijn ze niet omgevallen. Ook Griekenland wat er nog veel erger aan toe was bestaat nog gewoon.

Als Italië failliet gaat dan heb je veel grotere problemen dan jouw 10k spaargeld die daar staat.
Ze zijn weliswaar niet omgevallen en gingen niet failliet, maar dat betekent niet dat het daar economisch perse zo goed gaat (qua ratings etc.).

De rente is niet voor niets zo hoog. Hoge rente = hoog risico. Met nadruk op risico. Dat risico is weliswaar hoger dan bij banken in West-Europa, maar dat betekent niet dat het daar niet fout kan gaan. Het risico is groter.

Daarnaast zeg je het zelf: ze hebben meer aan hun hoofd dan hun spaarders met 'maar' 10k.

Aan de andere kant: als je het voor een paar maanden een deposito opent dan verwacht ik ook geen issues - want korte periode.
pi_207538047
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2023 22:46 schreef Gunner het volgende:

[..]
Italie zag er ook interessant uit met een 6-maand deposito voor bijna 3 procent... maar ja... italie...?
3% op jaarbasis neem ik aan? En nee, Italië sowieso niet doen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207538504
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 10:19 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Ze zijn weliswaar niet omgevallen en gingen niet failliet, maar dat betekent niet dat het daar economisch perse zo goed gaat (qua ratings etc.).
Ze kunnen alles weer raten, ik kan er niet zoveel mee eigenlijk. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de rating en werkelijkheid met elkaar strookten.

quote:
De rente is niet voor niets zo hoog. Hoge rente = hoog risico. Met nadruk op risico. Dat risico is weliswaar hoger dan bij banken in West-Europa, maar dat betekent niet dat het daar niet fout kan gaan. Het risico is groter.
2,5 tot 3 procent is niet zo hoog. Rusland, die heeft een hoge rente (25%). Als je het afzet tegen de rentes in andere landen op dit moment is het maar iets hoger. Al het nou 9% zou zijn om maar wat te noemen, dan heb je het echt over een gigantisch verschil met bijbehorende risico's.

quote:
Daarnaast zeg je het zelf: ze hebben meer aan hun hoofd dan hun spaarders met 'maar' 10k.
Nee, WIJ hebben meer aan ons hoofd. Als Italië omvalt dan kan je het als EU vergeten en heb je heel andere, veel grotere, problemen. Als Italië omvalt dan sleuren ze NL mee, en dan is die 10k spaargeld je allerminste probleem. (10k is maar een fictief getal trouwens, kan ook 100 of 100.000 euro zijn en alles er tussenin).

quote:
Aan de andere kant: als je het voor een paar maanden een deposito opent dan verwacht ik ook geen issues - want korte periode.
Zelfs voor langer niet, al zou ik nooit aanraden om geld langer dan 24 maanden vast te zetten. Dat is voor mij persoonlijk een periode die ik redelijk kan overzien, langer is erg lastig.

Vind je angst echt heel irrationeel. Als je het zou hebben over landen buiten de EU of zelfs over landen in de EU die in een andere valuta uitkeren (Zweden, Polen en Tsjechië) dan snap ik dat je terughoudend bent. Maar landen als Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland zijn echt geen angst waard in mijn ogen.
pi_207538790
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 11:39 schreef GereDathan het volgende:
Ze kunnen alles weer raten, ik kan er niet zoveel mee eigenlijk. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de rating en werkelijkheid met elkaar strookten.

Tuurlijk kunnen ze alles raten, maar de economische situatie is in de Zuid-Europese landen gewoonweg minder goed dan West-Europa. Ik zeg niet dat die ratings flauwekul zijn of dat ze niet met elkaar stroken. Ik zeg alleen maar dat de ratings + economische situatie in dat 'soort' landen minder is dan hier (West-Europa).

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 11:39 schreef GereDathan het volgende:
2,5 tot 3 procent is niet zo hoog. Rusland, die heeft een hoge rente (25%). Als je het afzet tegen de rentes in andere landen op dit moment is het maar iets hoger. Al het nou 9% zou zijn om maar wat te noemen, dan heb je het echt over een gigantisch verschil met bijbehorende risico's.
Vergeleken met 25% rentes is is 2,5% tot 3% niet hoog, maar dat is ook weer relatief. Tuurlijk, de rente kan ergens anders altijd weer hoger zijn, maar dit wil niet zeggen dat 2,5% tot 3% niet hoog is. Dat is het immers wel.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 11:39 schreef GereDathan het volgende:
Zelfs voor langer niet, al zou ik nooit aanraden om geld langer dan 24 maanden vast te zetten. Dat is voor mij persoonlijk een periode die ik redelijk kan overzien, langer is erg lastig.

Vind je angst echt heel irrationeel. Als je het zou hebben over landen buiten de EU of zelfs over landen in de EU die in een andere valuta uitkeren (Zweden, Polen en Tsjechië) dan snap ik dat je terughoudend bent. Maar landen als Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland zijn echt geen angst waard in mijn ogen.
Het is niet perse een 'angst', meer een risico die ik niet wil lopen of in andere woorden: bereid ben om te lopen. Als jij er zo overtuigd ben, be my guest, mij hoef je niet te overtuigen :)

West-Europa heb ik sowieso geen problemen mee.
  vrijdag 13 januari 2023 @ 18:52:00 #104
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_207543462
Ik heb op 7 januari een rekening aangevraagd via Raisin. De video-identificatie en het aanleveren van mijn adresbewijs heb ik gedaan maar geen idee of dit nu goed is gegaan, de app blijft aangeven dat ik beide nog moet doen. jullie ervaringen lezende kan het nog wel even duren voordat ik wat hoor!
pi_207545477
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 18:52 schreef Aventura het volgende:
Ik heb op 7 januari een rekening aangevraagd via Raisin. De video-identificatie en het aanleveren van mijn adresbewijs heb ik gedaan maar geen idee of dit nu goed is gegaan, de app blijft aangeven dat ik beide nog moet doen. jullie ervaringen lezende kan het nog wel even duren voordat ik wat hoor!
Yep, het gaat nog eventjes duren. Ik heb na een testoverboeking nu de rest overgeboekt naar Raisin en de spaarrekening. Zou maandag aan moeten komen op mijn spaarrekening. Van aanvraag tot geld dat op de spaarrekening staat heeft mij zo ruim 3 weken geduurd.
  vrijdag 13 januari 2023 @ 20:54:12 #106
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207545492
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 18:52 schreef Aventura het volgende:
Ik heb op 7 januari een rekening aangevraagd via Raisin. De video-identificatie en het aanleveren van mijn adresbewijs heb ik gedaan maar geen idee of dit nu goed is gegaan, de app blijft aangeven dat ik beide nog moet doen. jullie ervaringen lezende kan het nog wel even duren voordat ik wat hoor!
Die status indicatie is wat tegenstrijdig. Komt wel goed was bij mij ook zo.
pi_207596458
Rente verhoging NIBC:

Huidige rente Nieuwe rente

Spaarrekening*. van 0,50% naar 0,75%
Kwartaalspaarrekening* van 0,50% naar 0,75% Bonusrente van 0,05% naar 0,05%
pi_207596918
TErmijndeposito's NIBC ook omhoog:

Termijndeposito
Rentewijziging huidige nieuwe rente


3 maanden 0,60% 0,80%


6 maanden 0,75% 0,90%


9 maanden 0,90% 1,00%


1 jaar 1,60% 1,75%


2 jaar 1,75% 1,85%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207598389
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:13 schreef blomke het volgende:
TErmijndeposito's NIBC ook omhoog:

Termijndeposito
Rentewijziging huidige nieuwe rente


3 maanden 0,60% 0,80%


6 maanden 0,75% 0,90%


9 maanden 0,90% 1,00%


1 jaar 1,60% 1,75%


2 jaar 1,75% 1,85%
LPB loopt weer eens achter....
pi_207598458
Ja, begint opvallend en vervelend te worden van die auto gasten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 13:54:58 #111
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207598535
Ik denk dat er genoeg mensen rustig aan wat geld aan het weghalen zijn. Dus hopelijk geeft ze dat een extra zetje.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 15:01:41 #112
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_207599173
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 20:54 schreef Gunner het volgende:

[..]
Die status indicatie is wat tegenstrijdig. Komt wel goed was bij mij ook zo.
De rekening is sinds vandaag te gebruiken! Het heeft 10 dagen geduurd. Dat valt mij nog mee.
pi_207599255
Ik heb mijn geld van LPB naar Bunq verplaatst. Daar krijg je 1,31% rente en is het geld vrij opneembaar en bij de gratis rekening inclusief 2x instant payment per maand.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 15:08:05 #114
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207599267
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:01 schreef Aventura het volgende:

[..]
De rekening is sinds vandaag te gebruiken! Het heeft 10 dagen geduurd. Dat valt mij nog mee.
Top was al ff benieuwd.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 15:13:55 #115
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207599317
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:07 schreef GereDathan het volgende:
Ik heb mijn geld van LPB naar Bunq verplaatst. Daar krijg je 1,31% rente en is het geld vrij opneembaar en bij de gratis rekening inclusief 2x instant payment per maand.
M’n broer had dat een keer uitgezocht maar die zegt dat opnemen geld kost. Klopt dat?
  dinsdag 17 januari 2023 @ 15:14:07 #116
62913 Blik
The one and Only!
pi_207599318
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:54 schreef Gunner het volgende:
Ik denk dat er genoeg mensen rustig aan wat geld aan het weghalen zijn. Dus hopelijk geeft ze dat een extra zetje.
Ik zet zelfs in de omschrijving de naam vd bank waar het naartoe gaat })
pi_207599335
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:13 schreef Gunner het volgende:

[..]
M’n broer had dat een keer uitgezocht maar die zegt dat opnemen geld kost. Klopt dat?
Zo ver ik weet niet. Ik heb de gratis variant. De enige beperking waar ik weet van heb is 2 Instant Payments per maand, daarna moet je zoals vroeger een werkdag wachten.

  dinsdag 17 januari 2023 @ 15:31:05 #118
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207599474
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:15 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Zo ver ik weet niet. Ik heb de gratis variant. De enige beperking waar ik weet van heb is 2 Instant Payments per maand, daarna moet je zoals vroeger een werkdag wachten.

[ link | afbeelding ]
Dat staatje ken ik idd van de site. Geen kosten zou impliceren van niet i.i.g
pi_207599531
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:31 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dat staatje ken ik idd van de site. Geen kosten zou impliceren van niet i.i.g
Ik verwacht dat je na 2 Instant Payments in 1 maand de keuze krijgt om er nog 1 te doen tegen een X bedrag of zonder Instant Payment over te boeken (duurt het een dag langer).

Maar dat weet ik niet zeker, ik ben pas net klant :)
pi_207599555
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:15 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Zo ver ik weet niet. Ik heb de gratis variant. De enige beperking waar ik weet van heb is 2 Instant Payments per maand, daarna moet je zoals vroeger een werkdag wachten.

[ link | afbeelding ]
Goed dat je zegt dat je een dag moet wachten. Ik ging er van uit dat je gewoon maar 2 keer per maand op kon nemen _O-

Mijn vriend en ik hebben ook een Bunq-rekening sinds een paar weken. Dat gaat op zich goed maar ik vind het wel smerig dat ze je automatisch een rekening geven die 18 euro per maand kost. Dit gaat onder het mom van een gratis proefperiode van een maand maar je moet het wel zelf opzeggen.

Exit: oh, je weet het niet zeker. Ach. Maakt voor ons niet veel uit.
Spoilers!
pi_207600078
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:01 schreef Aventura het volgende:

[..]
De rekening is sinds vandaag te gebruiken! Het heeft 10 dagen geduurd. Dat valt mij nog mee.
Nice! Dat is een stuk sneller dan die 3 weken hier (aanvragen totaan geld overboeken).
pi_207600470
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:37 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Goed dat je zegt dat je een dag moet wachten. Ik ging er van uit dat je gewoon maar 2 keer per maand op kon nemen _O-

Exit: oh, je weet het niet zeker. Ach. Maakt voor ons niet veel uit.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze je geld mogen gijzelen zonder dit vooraf heel duidelijk te maken. Ik heb er bewust een klein plukje staan van het spaargeld (LPB was mijn noodbuffer). Dus ik zal het eens proberen volgende maand, zit nu ook nog met die gratis proefperiode (die ik wel opgezegd heb).
pi_207600899
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 17:17 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik kan mij niet voorstellen dat ze je geld mogen gijzelen zonder dit vooraf heel duidelijk te maken. Ik heb er bewust een klein plukje staan van het spaargeld (LPB was mijn noodbuffer). Dus ik zal het eens proberen volgende maand, zit nu ook nog met die gratis proefperiode (die ik wel opgezegd heb).
Ik denk echt dat als je easy savings hebt je maar 2x per maand geld mag opnemen. Verschillende vergelijkingssites noemen dit ook
quote:
Je kunt onbeperkt storten. Opnemen kan maximaal 2 keer per maand.
Ik probeer te plannen dat ik maar 1x per maand geld opneem van bunq. Wanneer ik toch een 2e keer geld opneem, neem ik het hele saldo op en zet het eventjes op lpb. De 1e van de maand gaat het dan weer terug naar bunq.

Ik heb voor de lopende uitgaven ook nog een buffer op lpb.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 17-01-2023 18:52:53 ]
pi_207601508
Dubbel
pi_207602647
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:13 schreef blomke het volgende:
TErmijndeposito's NIBC ook omhoog:

Termijndeposito
Rentewijziging huidige nieuwe rente


3 maanden 0,60% 0,80%


6 maanden 0,75% 0,90%


9 maanden 0,90% 1,00%


1 jaar 1,60% 1,75%


2 jaar 1,75% 1,85%
Beetje laf hoor, de grote springen zijn het niet meer.
pi_207603544
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:53 schreef Sport_Life het volgende:
Beetje la hoor, de grote springen zijn het niet meer.
Op de kapitaalmarkt, zijn de toenames de laatste weken ook niet zo groot. Vaak houden 10 jrs deposito's gelijke tred met de staatsobligaties van 10 jr.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207604807
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:15 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Zo ver ik weet niet. Ik heb de gratis variant. De enige beperking waar ik weet van heb is 2 Instant Payments per maand, daarna moet je zoals vroeger een werkdag wachten.

[ link | afbeelding ]
Zoals KrekelJapie ook aangeeft. Het gaat om maximaal 2 uitgaande betalingen per maand, die ook nog eens niet instant zijn. Zie ook https://nl.bunq.com/pricing-sheet onderste regel van pagina 2.
pi_207605759
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 21:24 schreef snabbi het volgende:

[..]
Zoals KrekelJapie ook aangeeft. Het gaat om maximaal 2 uitgaande betalingen per maand, die ook nog eens niet instant zijn. Zie ook https://nl.bunq.com/pricing-sheet onderste regel van pagina 2.
Op de site is dit hier terug te vinden:
https://nl.bunq.com/documents/personal
quote:
9. Rente
bunq zal je rente betalen op jouw speciale spaarrekening. Omdat bunq het graag anders doet, zal je tot twee keer per maand direct geld kunnen opnemen van jouw spaarrekeningen per Gebruiker.

De rente die we verstrekken aan je wordt aan het eind van elke dag berekend, op basis van het laagste saldo van de jouw spaarrekening. Aan het eind van elke maand tellen we deze dagelijkse bedragen bij elkaar op en zetten het in de eerste week van de volgende maand op jouw rekening. Om geld mee te tellen in de renteberekening moet het de hele dag op jouw bankrekeningen hebben gestaan. Als gedurende een van die dagen jouw saldo negatief is, verrekenen we het negatieve bedrag met de positieve bedragen in onze berekeningen.

De rente wordt alleen berekend gedurende de periode dat je een actieve bunq Gebruiker is. Bovendien moet het een actieve bunq Easy Savings Personal , Easy Bank Personal , Easy Money Personal of Easy Green Personal Gebruiker zijn op de datum waarop de rente wordt uitbetaald aan je.
Zoals ik hier eerder heb gemeld, krijg je over een bijstorting op de spaarrekening de eerste dag nog geen rente bij bunq, omdat ze uitgaan van het laagste saldo op een dag. Volgens mij zijn ze (ook) hier uniek in.

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 17-01-2023 22:51:11 ]
  woensdag 18 januari 2023 @ 08:09:31 #129
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207607673
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:14 schreef Blik het volgende:

[..]
Ik zet zelfs in de omschrijving de naam vd bank waar het naartoe gaat })
heb er 'verhoog rente lpb' van gemaakt vanmorgen :+
  donderdag 19 januari 2023 @ 09:12:47 #130
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_207622600
Nog even over Raisin: hoe lang duurt een overboeking gemiddeld? Ik heb gistermiddag een bedrag overgemaakt naar het IBAN (de nummer naamcheck werkte helaas niet, maar ik heb geknipt en geplakt dus zal wel kloppen), maar ik zie het bedrag nog niet op de spaarrekenking staan (Klarna, geen deposito). Wat zijn jullie ervaringen?
  donderdag 19 januari 2023 @ 09:18:42 #131
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207622640
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 09:12 schreef Aventura het volgende:
Nog even over Raisin: hoe lang duurt een overboeking gemiddeld? Ik heb gistermiddag een bedrag overgemaakt naar het IBAN (de nummer naamcheck werkte helaas niet, maar ik heb geknipt en geplakt dus zal wel kloppen), maar ik zie het bedrag nog niet op de spaarrekenking staan (Klarna, geen deposito). Wat zijn jullie ervaringen?
Ik doe het altijd in de ochtend vroeg, inclusief PLAN-omschrijving. Meestal staat het er dan rond 1400/1500 op. Gister zelfs ook al dezelfde dag op de Renault-rekening.
  donderdag 19 januari 2023 @ 11:10:17 #132
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_207624009
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:15 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Zo ver ik weet niet. Ik heb de gratis variant. De enige beperking waar ik weet van heb is 2 Instant Payments per maand, daarna moet je zoals vroeger een werkdag wachten.

[ link | afbeelding ]
Maar voor die gratis variant (easy savings) heb je eerst een gewone rekening nodig?
Dus die proefperiode voor die rekening van 18 euro nog wat per maand. De spaarrekening aanmaken en dan in de proefperiode weer afzeggen. Begrijp ik dat goed?

Ik vind de site en app nogal onduidelijk.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_207625608
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 09:12 schreef Aventura het volgende:
Nog even over Raisin: hoe lang duurt een overboeking gemiddeld? Ik heb gistermiddag een bedrag overgemaakt naar het IBAN (de nummer naamcheck werkte helaas niet, maar ik heb geknipt en geplakt dus zal wel kloppen), maar ik zie het bedrag nog niet op de spaarrekenking staan (Klarna, geen deposito). Wat zijn jullie ervaringen?
Bij mij duurt het altijd (ongeacht de tijd van de dag) 1 werkdag om het over te boeken naar Raisin en 1 werkdag van Raisin naar spaarrekening. Op maandag overgeboekt om 10:00 in de ochtend en de volgende werkdag om een uur of 14:00 op Raisin. Toen dezelfde dag overgeboekt van Raisin naar spaarrekening en dat werd op mijn spaarrekening geboekt op woensdag zo rond 11:00 in de ochtend.
pi_207626106
Momenteel is het wel heel traag hoor, gisteren rond 14:00 van Renault bank overgemaakt richting Raisin en het is nog steeds niet aangekomen.
pi_207627191
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 11:10 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Maar voor die gratis variant (easy savings) heb je eerst een gewone rekening nodig?
Dus die proefperiode voor die rekening van 18 euro nog wat per maand. De spaarrekening aanmaken en dan in de proefperiode weer afzeggen. Begrijp ik dat goed?

Ik vind de site en app nogal onduidelijk.
De site is niet heel duidelijk, de app is beter. Maar er is geen gewone rekening nodig voor zover ik weet. Als je een account opent krijg je een proefperiode die je gelijk kan afzeggen. Daarna houd je enkel een savings account over met een eigen IBAN.
  donderdag 19 januari 2023 @ 15:31:02 #136
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_207627582
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]
De site is niet heel duidelijk, de app is beter. Maar er is geen gewone rekening nodig voor zover ik weet. Als je een account opent krijg je een proefperiode die je gelijk kan afzeggen. Daarna houd je enkel een savings account over met een eigen IBAN.
Volgens mij is het gelukt.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_207627849
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 13:28 schreef GereDathan het volgende:
Momenteel is het wel heel traag hoor, gisteren rond 14:00 van Renault bank overgemaakt richting Raisin en het is nog steeds niet aangekomen.
Komt bij mij altijd rond dat tijdstip binnen.
pi_207628415
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 15:51 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Komt bij mij altijd rond dat tijdstip binnen.
Bij mij wisselt het heel erg, maar ondertussen hebben ze hier in het topic gekeken denk ik en snel werk verzet ;)

Nu hopen dat mijn deposito openen een keer doorzet, wacht ik ook al een week op :'(
  donderdag 19 januari 2023 @ 17:23:41 #139
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_207628914
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 12:52 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Bij mij duurt het altijd (ongeacht de tijd van de dag) 1 werkdag om het over te boeken naar Raisin en 1 werkdag van Raisin naar spaarrekening. Op maandag overgeboekt om 10:00 in de ochtend en de volgende werkdag om een uur of 14:00 op Raisin. Toen dezelfde dag overgeboekt van Raisin naar spaarrekening en dat werd op mijn spaarrekening geboekt op woensdag zo rond 11:00 in de ochtend.
Het staat inmiddels op de Raisin-rekening, maar nog niet op Klarna.
  donderdag 19 januari 2023 @ 17:32:10 #140
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207629019
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 12:52 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Bij mij duurt het altijd (ongeacht de tijd van de dag) 1 werkdag om het over te boeken naar Raisin en 1 werkdag van Raisin naar spaarrekening. Op maandag overgeboekt om 10:00 in de ochtend en de volgende werkdag om een uur of 14:00 op Raisin. Toen dezelfde dag overgeboekt van Raisin naar spaarrekening en dat werd op mijn spaarrekening geboekt op woensdag zo rond 11:00 in de ochtend.
Waar zou dat verschil dan in zitten. Al mijn transacties waren binnen een uur of acht bij Raisin (vanaf ABN Amro)
pi_207636531
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 21:24 schreef snabbi het volgende:

[..]
Zoals KrekelJapie ook aangeeft. Het gaat om maximaal 2 uitgaande betalingen per maand, die ook nog eens niet instant zijn. Zie ook https://nl.bunq.com/pricing-sheet onderste regel van pagina 2.
Gisteren heb ik er een bericht over gestuurd naar Bunq omdat het mij onduidelijk was, op de website staat heel duidelijk dat er 2 Instant Payments in zitten per maand. Mijn aanname was dat het daarna SEPA betalingen zouden worden.

Maar dat is dus inderdaad niet zo. Je mag maximaal 2 opnames per maand doen. Voor mij reden om gelijk alles weer op te heffen, als ik dergelijke beperkingen krijg dan kan ik beter een Deposito nemen met rente die 2x zo hoog is.
pi_207636536
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 11:10 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Maar voor die gratis variant (easy savings) heb je eerst een gewone rekening nodig?
Dus die proefperiode voor die rekening van 18 euro nog wat per maand. De spaarrekening aanmaken en dan in de proefperiode weer afzeggen. Begrijp ik dat goed?

Ik vind de site en app nogal onduidelijk.
Even aanvullend met een tag erin, ik heb alles weer opgezegd omdat de limiet echt 2 opnames per maand is. Denk daar goed over na!
pi_207637168
Mijn man en ik hebben het geld dat we over hebben verdeeld over twee Bunq-rekeningen. Hij wil geen deposito's dus dit is voorlopig dan de beste oplossing. We verwachten het geld de komende tijd (maanden/jaren) niet nodig te hebben dus die opnamebeperking is geen ramp voor ons.

Daarnaast kunnen we bij de tweede opname altijd nog tijdelijk het volledige bedrag opnamen en dat later terugstorten.
Spoilers!
pi_207637265
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 09:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn man en ik hebben het geld dat we over hebben verdeeld over twee Bunq-rekeningen. Hij wil geen deposito's dus dit is voorlopig dan de beste oplossing. We verwachten het geld de komende tijd (maanden/jaren) niet nodig te hebben dus die opnamebeperking is geen ramp voor ons.

Daarnaast kunnen we bij de tweede opname altijd nog tijdelijk het volledige bedrag opnamen en dat later terugstorten.
Als het de komende jaren niet nodig is waarom wil hij geen deposito dan? Zijn de voorwaarden om die tussentijds op te heffen bij Bunq zo beperkt?
pi_207637490
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 09:46 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Als het de komende jaren niet nodig is waarom wil hij geen deposito dan? Zijn de voorwaarden om die tussentijds op te heffen bij Bunq zo beperkt?
Hij vindt de rentes te laag en het risico dat we het geld wel nodig hebben in de tussentijd te groot. Ik ben niet eens toegekomen aan het uitleggen van een depositoladder.

Ach ja, de 1,31% van Bunq is altijd hoger dan de 0,25% die we bij SNS krijgen dus ik ben al lang blij.
Spoilers!
  vrijdag 20 januari 2023 @ 10:06:55 #146
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_207637511
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 08:35 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Even aanvullend met een tag erin, ik heb alles weer opgezegd omdat de limiet echt 2 opnames per maand is. Denk daar goed over na!
Dank je wel maar dat is voor mij geen probleem. :)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_207637795
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 10:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hij vindt de rentes te laag en het risico dat we het geld wel nodig hebben in de tussentijd te groot. Ik ben niet eens toegekomen aan het uitleggen van een depositoladder.

Ach ja, de 1,31% van Bunq is altijd hoger dan de 0,25% die we bij SNS krijgen dus ik ben al lang blij.
Waar ik nu tegenaan loop is dat een deposito van een jaar, half jaar geleden afgesloten minder rente geeft dan een spaarrekening. Mijn ladder gaat om die reden voorlopig ook in stukjes van drie maanden.
pi_207638048
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 10:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Waar ik nu tegenaan loop is dat een deposito van een jaar, half jaar geleden afgesloten minder rente geeft dan een spaarrekening. Mijn ladder gaat om die reden voorlopig ook in stukjes van drie maanden.
Het lijkt me een lastige puzzel. Ook wel heel interessant, ik hoop er zelf toch nog eens aan te kunnen beginnen.
Spoilers!
  vrijdag 20 januari 2023 @ 10:55:04 #149
62913 Blik
The one and Only!
pi_207638097
Iedere keer als dit topic omhoog springt in MyAT dan hoop ik dat ik een aankondiging van LPB zie met een stijgende rente. :'(
pi_207638102
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 10:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het lijkt me een lastige puzzel. Ook wel heel interessant, ik hoop er zelf toch nog eens aan te kunnen beginnen.
Het is gewoon een beetje gokken waarbij je nooit de inzet kan verliezen. Verder gaat het ook niet over gigantische bedragen (bij mij). Maar er zo nu en dan van uit eten kunnen is altijd leuk.
Feitelijk is het bedrag zo laag dat je het wel moet gebruiken voor zoiets, anders is het echt niet meer de moeite voor je gevoel.
pi_207639151
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 10:55 schreef Blik het volgende:
Iedere keer als dit topic omhoog springt in MyAT dan hoop ik dat ik een aankondiging van LPB zie met een stijgende rente. :'(
Ze moeten echt mee, minstens richting de 1% als ze concurrerend willen blijven. Het geld wordt daar nu (naar mijn inschatting) weggehaald.

Tussentijdse aanpassing gaat niet meer komen deze maand. Maar ik verwacht wel eind deze maand een update voor februari. Erven afwachten dus.
pi_207639196
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 12:14 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Ze moeten echt mee, minstens richting de 1% als ze concurrerend willen blijven. Het geld wordt daar nu (naar mijn inschatting) weggehaald.

Tussentijdse aanpassing gaat niet meer komen deze maand. Maar ik verwacht wel eind deze maand een update voor februari. Erven afwachten dus.
Ik heb weer wat geld verplaatst naar een deposito bij Raisin, 2.6% voor een jaar
pi_207639221
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 12:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik heb weer wat geld verplaatst naar een deposito bij Raisin, 2.6% voor een jaar
Je bent niet de enige. Ik heb nu Renault Bank en werkt verder prima. Raisin is even uitvogelen in het begin.
pi_207639854
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 12:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik heb weer wat geld verplaatst naar een deposito bij Raisin, 2.6% voor een jaar
Aardige deal. Mijn deposito voor 2,5% op 6 maanden is net actief geworden *O*
pi_207639979
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 08:34 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Gisteren heb ik er een bericht over gestuurd naar Bunq omdat het mij onduidelijk was, op de website staat heel duidelijk dat er 2 Instant Payments in zitten per maand. Mijn aanname was dat het daarna SEPA betalingen zouden worden.

Maar dat is dus inderdaad niet zo. Je mag maximaal 2 opnames per maand doen. Voor mij reden om gelijk alles weer op te heffen, als ik dergelijke beperkingen krijg dan kan ik beter een Deposito nemen met rente die 2x zo hoog is.
Ik snap je verwarring en frustratie wel, maar ze zeggen dat er 2 instant opnames zijn. Door dat woord instant maak je er in je gedachte van dat het gaat over 2 instant payments, maar dat is niet wat ze zeggen. Een instant opname in deze zin is dat je direct een normale sepa credit transfer kan initieren. Er zijn natuurlijk ook type spaarrekeningen met beperkende voorwaarden die zeggen dat je pas over 1 maand na het geven van de opdracht over je geld kan beschikken.

Anyway, mij staat die hele bank sowieso al niet aan dus dat was voor mij al een reden om daar niet naar te kijken.
pi_207640957
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 13:21 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik snap je verwarring en frustratie wel, maar ze zeggen dat er 2 instant opnames zijn. Door dat woord instant maak je er in je gedachte van dat het gaat over 2 instant payments, maar dat is niet wat ze zeggen. Een instant opname in deze zin is dat je direct een normale sepa credit transfer kan initieren. Er zijn natuurlijk ook type spaarrekeningen met beperkende voorwaarden die zeggen dat je pas over 1 maand na het geven van de opdracht over je geld kan beschikken.

Anyway, mij staat die hele bank sowieso al niet aan dus dat was voor mij al een reden om daar niet naar te kijken.
Ze zetten je bewust op het verkeerde been, ze hadden daar prima SEPA kunnen neerzetten. Voor mij meer dan genoeg reden om er geen zaken mee te willen doen, dan maar iets minder rente bij bv. Renault bank (via Raisin) of een rekening waarbij vooraf duidelijk is dat er voorwaarden zijn. Dit geniepige walg ik van.
pi_207640996
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 14:47 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ze zetten je bewust op het verkeerde been, ze hadden daar prima SEPA kunnen neerzetten. Voor mij meer dan genoeg reden om er geen zaken mee te willen doen, dan maar iets minder rente bij bv. Renault bank (via Raisin) of een rekening waarbij vooraf duidelijk is dat er voorwaarden zijn. Dit geniepige walg ik van.
Grootste reden waarom ik geen Bunq heb.

Het verschil is een paar tienden van een procent met Renault Bank. Ik ga daar niet moeilijk over doen.
pi_207641421
Lloyds bank:

Spaarrente gaat omhoog naar 1,00%
Op 1 februari 2023 stijgt de spaarrente bij Lloyds Bank van 0,85% naar 1,00%. Met deze hogere rente haalt u meer uit uw spaargeld!
pi_207651955
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 15:26 schreef black-soldier het volgende:
Lloyds bank:

Spaarrente gaat omhoog naar 1,00%
Op 1 februari 2023 stijgt de spaarrente bij Lloyds Bank van 0,85% naar 1,00%. Met deze hogere rente haalt u meer uit uw spaargeld!
Bijzonder bericht. De ECB heeft haar monetaire vergadering op 2 februari. De vooruitzichten zijn in de media natuurlijk dat de rente dan 0,5% omhoog gaat, maar ik vermoed dat de meeste banken toch even de daadwerkelijke ontwikkeling zullen afwachten.
pi_207652496
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 10:50 schreef snabbi het volgende:

[..]
Bijzonder bericht. De ECB heeft haar monetaire vergadering op 2 februari. De vooruitzichten zijn in de media natuurlijk dat de rente dan 0,5% omhoog gaat, maar ik vermoed dat de meeste banken toch even de daadwerkelijke ontwikkeling zullen afwachten.
Ze begonnen gewoon achter te lopen op andere banken nav eerdere verhogingen van ECB.
pi_207652511
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 11:32 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ze begonnen gewoon achter te lopen op andere banken nav eerdere verhogingen van ECB.
dat kan, maar dan zijn ze 1 dag verwijderd van opnieuw achter te lopen?
pi_207652984
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 10:50 schreef snabbi het volgende:

[..]
Bijzonder bericht. De ECB heeft haar monetaire vergadering op 2 februari. De vooruitzichten zijn in de media natuurlijk dat de rente dan 0,5% omhoog gaat, maar ik vermoed dat de meeste banken toch even de daadwerkelijke ontwikkeling zullen afwachten.
Ik ben benieuwd wanneer de Nederlandse grootbanken eens een keer volgen.
pi_207653085
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 12:00 schreef Zonnestraaltjes het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd wanneer de Nederlandse grootbanken eens een keer volgen.
Die maken recordwinsten en verhogen de tarieven voor de dienstverlening. Het laatste waar die mee bezig zijn is onze belangen als spaarders :D
pi_207653260
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 12:00 schreef Zonnestraaltjes het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd wanneer de Nederlandse grootbanken eens een keer volgen.
Voorlopig wordt er netto nog steeds meer geld bij de nederlandse banken ingelegd (ik zag netto 2 miljard extra in november), ondanks de lage rentes. Zolang die banken geen geld hoeven bij te lenen voor hun operaties, gaan die rentes niet omhoog.
pi_207653606
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 12:16 schreef snabbi het volgende:

[..]
Voorlopig wordt er netto nog steeds meer geld bij de nederlandse banken ingelegd (ik zag netto 2 miljard extra in november), ondanks de lage rentes. Zolang die banken geen geld hoeven bij te lenen voor hun operaties, gaan die rentes niet omhoog.
Ze maken toch gewoon rendement als ze het stallen bij de ECB?

Zolang de nederlandse consumenten dom/lui zijn en niet hun geld schuiven naar partijen waar ze meer rente behalen ofwel zolang er geen concurrentiestrijd is zullen de grootbanken uiteraard niet bewegen.
pi_207653895
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 11:33 schreef snabbi het volgende:

[..]
dat kan, maar dan zijn ze 1 dag verwijderd van opnieuw achter te lopen?
Want morgen is het 2 februari
pi_207653953
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 12:40 schreef xminator het volgende:

[..]
Ze maken toch gewoon rendement als ze het stallen bij de ECB?

Zolang de nederlandse consumenten dom/lui zijn en niet hun geld schuiven naar partijen waar ze meer rente behalen ofwel zolang er geen concurrentiestrijd is zullen de grootbanken uiteraard niet bewegen.
Ja goede aanvulling. Die paar miljard extra aan spaargeld om weg te stallen weegt niet op tegen de extra kosten voor al die andere miljarden die al als spaargeld uit staan.
pi_207653959
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 13:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Want morgen is het 2 februari
De rentestijging van Lloyds waar het over gaat in op 1 feb. Dus dan is er idd 1 dag verschil naar het rentebesluit van de ECB.
pi_207694635
Hoe denken jullie op dit moment over het afsluiten van deposito's?

Aan de ene kant ligt de rente hoger dan op een gewone spaarrekening, dus interessant. Aan de andere kant zitten we in een periode van stijgende rentes en is het wellicht niet handig om je geld nu enkele jaren vast te zetten tegen een tarief dat straks wellicht juist lager ligt dan op een gewone spaarrekening.

Hoe doen jullie dat?
pi_207694738
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe denken jullie op dit moment over het afsluiten van deposito's?

Aan de ene kant ligt de rente hoger dan op een gewone spaarrekening, dus interessant. Aan de andere kant zitten we in een periode van stijgende rentes en is het wellicht niet handig om je geld nu enkele jaren vast te zetten tegen een tarief dat straks wellicht juist lager ligt dan op een gewone spaarrekening.

Hoe doen jullie dat?
Ik hanteer een depositoladder met elke maand een bedrag vast voor een jaar, een paar deposito's heb ik voor 2 of 3 jaar vaststaan.
pi_207695077
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe denken jullie op dit moment over het afsluiten van deposito's?

Aan de ene kant ligt de rente hoger dan op een gewone spaarrekening, dus interessant. Aan de andere kant zitten we in een periode van stijgende rentes en is het wellicht niet handig om je geld nu enkele jaren vast te zetten tegen een tarief dat straks wellicht juist lager ligt dan op een gewone spaarrekening.

Hoe doen jullie dat?
In plaats van voor een jaar zet ik het nu steeds voor drie maanden vast. Heb namelijk nog depositos lopen die lager zijn dan de spaarrente.
pi_207696482
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:27 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Ik hanteer een depositoladder met elke maand een bedrag vast voor een jaar, een paar deposito's heb ik voor 2 of 3 jaar vaststaan.
Ik doe dat ook wel, maar de treden van mijn ladder liggen verder uit elkaar: ik zet grofweg elk half jaar een behoorlijk bedrag vast voor één of enkele jaren. Het is inderdaad wel een idee om dat te verfijnen door het bedrag te verlagen en de tussenliggende periodes te verkorten. Dan demp je de variaties in rentepercentage wat beter.
pi_207696497
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]
In plaats van voor een jaar zet ik het nu steeds voor drie maanden vast. Heb namelijk nog depositos lopen die lager zijn dan de spaarrente.
Voor drie maanden vastzetten is toch haast niet lucratief? Het rentepercentage voor drie maanden verschilt nauwelijks van het rentpercentage voor vrij opneembaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2023 15:09:54 ]
pi_207696795
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 15:09 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Voor drie maanden vastzetten is toch haast niet lucratief? Het rentepercentage voor drie maanden verschilt nauwelijks van het rentpercentage voor vrij opneembaar.
Het scheelt wel iets, niet heel veel maar een jaar is nu niet handig denk ik en ik wil wel weer het ritme hebben. En van die rente van drie maanden kan ik een glaasje wijn bestellen bij het uit eten gaan.
Moet ik niet te vaak gaan eten :-(
pi_207698674
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe denken jullie op dit moment over het afsluiten van deposito's?

Aan de ene kant ligt de rente hoger dan op een gewone spaarrekening, dus interessant. Aan de andere kant zitten we in een periode van stijgende rentes en is het wellicht niet handig om je geld nu enkele jaren vast te zetten tegen een tarief dat straks wellicht juist lager ligt dan op een gewone spaarrekening.

Hoe doen jullie dat?
Depositoladder: elke 3 maanden wat vastzetten.

Op dit moment wacht ik nog even een maand of twee max af, even kijken hoe het zich gaat ontwikkelen. Daarna weer periodiek storten.

Als LPB in rente stijgt en concurrerend wordt (rond 1%), dan verplaats ik weer zo 90% naar LPB (want rente-op-rente en dus hogere effectieve rente). Ik heb het dan liever op LPB dan een deposito waar maar een klein verschil is met LPB. Maar dit wel onder de assumptie dat LPB in rente stijgt uiteraard en rond de 1%.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 18:48:18 #176
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207698810
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 18:35 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Depositoladder: elke 3 maanden wat vastzetten.

Op dit moment wacht ik nog even een
De 3 maanden deposito bij LPB is lager dan de normale spaarrekening qua rente |:(
pi_207699797
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe denken jullie op dit moment over het afsluiten van deposito's?

Aan de ene kant ligt de rente hoger dan op een gewone spaarrekening, dus interessant. Aan de andere kant zitten we in een periode van stijgende rentes en is het wellicht niet handig om je geld nu enkele jaren vast te zetten tegen een tarief dat straks wellicht juist lager ligt dan op een gewone spaarrekening.

Hoe doen jullie dat?
Ik zet iedere 1e van de maand een vast bedrag vast in 1 jarige deposito's. Toen ik startte was het 0,85% inmiddels 1,7%. Dus over 9 maanden valt die 0,85% vrij en dan gaat die weer in een 1 jarig deposito.
Februari gaat de ECB weer rente verhogen volgens mij dus ik verwacht nog wel een stijging.
pi_207699820
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 18:48 schreef Gunner het volgende:

[..]
De 3 maanden deposito bij LPB is lager dan de normale spaarrekening qua rente |:(
Ik neem aan dat hij minimaal 1 jaar vast zet telkens :+
pi_207700604
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:51 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik zet iedere 1e van de maand een vast bedrag vast in 1 jarige deposito's. Toen ik startte was het 0,85% inmiddels 1,7%. Dus over 9 maanden valt die 0,85% vrij en dan gaat die weer in een 1 jarig deposito.
Februari gaat de ECB weer rente verhogen volgens mij dus ik verwacht nog wel een stijging.
Ja, ik denk dat ik de treden van mijn laddertje maar eens wat dichter op elkaar ga zetten.

Ben wel benieuwd waarom je kiest voor een looptijd van één jaar. Als je toch elke maand een deposito opent (en er dus ook elke maand wat vrijvalt), waarom dan geen twee jaar? Of vijf?
pi_207700910
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 18:48 schreef Gunner het volgende:

[..]
De 3 maanden deposito bij LPB is lager dan de normale spaarrekening qua rente |:(
Ja I know.... ik ben nu dus weg bij LPB.

quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:53 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik neem aan dat hij minimaal 1 jaar vast zet telkens :+
Ja zoiets.
pi_207703087
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 20:31 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat ik de treden van mijn laddertje maar eens wat dichter op elkaar ga zetten.

Ben wel benieuwd waarom je kiest voor een looptijd van één jaar. Als je toch elke maand een deposito opent (en er dus ook elke maand wat vrijvalt), waarom dan geen twee jaar? Of vijf?
1 jaar of 2 jaar scheelt 0,05% oid.
Ik verwacht nog wel een stijging dus dan wil ik niet 2 jaar vast zitten.
pi_207704202
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe denken jullie op dit moment over het afsluiten van deposito's?

Aan de ene kant ligt de rente hoger dan op een gewone spaarrekening, dus interessant. Aan de andere kant zitten we in een periode van stijgende rentes en is het wellicht niet handig om je geld nu enkele jaren vast te zetten tegen een tarief dat straks wellicht juist lager ligt dan op een gewone spaarrekening.

Hoe doen jullie dat?
Ik zit met hetzelfde dilemma; ik ben van plan om een aanzienlijk deel van mijn spaargeld in een keer vast te zetten in een deposito voor langere tijd, maar met de stijgende rentes kijk ik nog even de kat uit de boom.
  woensdag 25 januari 2023 @ 07:39:14 #183
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_207704274
Gisteren een deposito voor 5 jaar afgesloten, toch een kleine 3.2% rente. Kan ik mee leven!
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_207704303
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe denken jullie op dit moment over het afsluiten van deposito's?

Aan de ene kant ligt de rente hoger dan op een gewone spaarrekening, dus interessant. Aan de andere kant zitten we in een periode van stijgende rentes en is het wellicht niet handig om je geld nu enkele jaren vast te zetten tegen een tarief dat straks wellicht juist lager ligt dan op een gewone spaarrekening.

Hoe doen jullie dat?
Ik ben ongeveer 20 jaar geleden begonnen met een depositoladder. Begonnen met ieder kwartaal een vast bedrag voor 5 jaar vast te zetten en later heb ik dat verandert naar maandelijks een vast bedrag. Na 5 jaar rol je die bedragen dan, inclusief rente, weer gewoon door naar een nieuw deposito van weer 5 jaar. Twee jaar geleden ben ik gestopt met het doorrollen omdat m.i. de rente echt te laag geworden was. Ongeveer nu is voor mij wel weer het moment om het weer op te pakken.

Uiteindelijk valt er dan maandelijks geld vrij en heb je gemiddeld altijd een aanzienlijk hogere rente dan een spaarrekening.
  woensdag 25 januari 2023 @ 09:46:25 #185
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207705301
Als LPB de rente voor februari niet verhoogd kunnen we denk ik wel concluderen dat ze het geld niet meer nodig hebben.
  woensdag 25 januari 2023 @ 09:59:05 #186
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_207705469
quote:
14s.gif Op woensdag 25 januari 2023 07:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik ben ongeveer 20 jaar geleden begonnen met een depositoladder. Begonnen met ieder kwartaal een vast bedrag voor 5 jaar vast te zetten en later heb ik dat verandert naar maandelijks een vast bedrag. Na 5 jaar rol je die bedragen dan, inclusief rente, weer gewoon door naar een nieuw deposito van weer 5 jaar. Twee jaar geleden ben ik gestopt met het doorrollen omdat m.i. de rente echt te laag geworden was. Ongeveer nu is voor mij wel weer het moment om het weer op te pakken.

Uiteindelijk valt er dan maandelijks geld vrij en heb je gemiddeld altijd een aanzienlijk hogere rente dan een spaarrekening.
Netjes!

Ik ben nu met hetzelfde begonnen, maar dan elke 2 jaar een nieuwe '5jr deposito' openen. Zo komt er elke twee a drie jaar toch weer geld vrij, maar blijf ik de voordelen behouden van de hogere rentes. Belangrijk is dat het altijd geld is wat ik sowieso niet direct nodig heb.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  woensdag 25 januari 2023 @ 10:38:04 #187
62913 Blik
The one and Only!
pi_207705838
quote:
2s.gif Op woensdag 25 januari 2023 09:46 schreef Gunner het volgende:
Als LPB de rente voor februari niet verhoogd kunnen we denk ik wel concluderen dat ze het geld niet meer nodig hebben.
Dan trek ik de spaarrekening daar volledig leeg
pi_207706055
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 10:38 schreef Blik het volgende:

[..]
Dan trek ik de spaarrekening daar volledig leeg
Nog niet gedaan? :+
  woensdag 25 januari 2023 @ 11:04:51 #189
62913 Blik
The one and Only!
pi_207706079
Ik wacht even deze maand af, en daarnaast heb ik nu wat problemen met storten naar Trade Republic. Heb nu al 2x gehad dat een storting geweigerd werd, dus daar moet support ook even op terugkomen voordat ik alles overmaak
pi_207706118
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 11:04 schreef Blik het volgende:
Ik wacht even deze maand af, en daarnaast heb ik nu wat problemen met storten naar Trade Republic. Heb nu al 2x gehad dat een storting geweigerd werd, dus daar moet support ook even op terugkomen voordat ik alles overmaak
Klinkt niet al te best...

Ik hoop dat het goedkomt.
pi_207706314
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 07:39 schreef Kaizen_ het volgende:
Gisteren een deposito voor 5 jaar afgesloten, toch een kleine 3.2% rente. Kan ik mee leven!
Zou ik echt nooit doen in deze tijd. 5 jaar is echt veel te lang. De rentes gaan naar verwachting nog wat stijgen. Had je beter bij Banca Progetto voor 2 jaar 3,4% kunnen pakken mijn inziens. Of wellicht zelfs beter Banca Progetto 6 maanden 2,5%.
  woensdag 25 januari 2023 @ 11:49:33 #192
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_207706693
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 11:22 schreef GereDathan het volgende:
Had je beter bij Banca Progetto voor 2 jaar 3,4% kunnen pakken mijn inziens. Of wellicht zelfs beter Banca Progetto 6 maanden 2,5%.
Deze hou ik even in de gaten voor volgend jaar of het jaar daarop :) Thnx
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_207716501
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 11:22 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Zou ik echt nooit doen in deze tijd. 5 jaar is echt veel te lang. De rentes gaan naar verwachting nog wat stijgen. Had je beter bij Banca Progetto voor 2 jaar 3,4% kunnen pakken mijn inziens. Of wellicht zelfs beter Banca Progetto 6 maanden 2,5%.
Het viel me wel op dat je bij Progetto ook je ziel verkoopt. Je overhandigt het recht om je gegevens te gebruiken voor commerciele doeleinden, voor het opbouwen van kredietscores, marktonderzoek incl telefonische interviews, vragenlijsten inclusief eventuele bijzondere persoonsgegevens zoals of je lid bent van een vakbond etc etc.

Geen idee of ze je deposito weigeren wanneer je geen toestemming geeft. Ik snap prima dat banken iets moeten doen om aan de wet te voldoen, maar dit leek mij een beetje veel van het goede.
pi_207717039
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 11:04 schreef Blik het volgende:
Ik wacht even deze maand af, en daarnaast heb ik nu wat problemen met storten naar Trade Republic. Heb nu al 2x gehad dat een storting geweigerd werd, dus daar moet support ook even op terugkomen voordat ik alles overmaak
Heb je 100% helder dat het depositogarantiestelsel van Ierland daadwerkelijk van toepassing is? Ze zeggen het wel, maar er waren bij de introductie wel veel vraagtekens hierover omdat alle spaarsaldo bij republic op 1 verzamelrekening gestald worden. Zie eerdere berichten van @snabbi
  donderdag 26 januari 2023 @ 09:29:42 #195
62913 Blik
The one and Only!
pi_207717974
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 02:41 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Heb je 100% helder dat het depositogarantiestelsel van Ierland daadwerkelijk van toepassing is? Ze zeggen het wel, maar er waren bij de introductie wel veel vraagtekens hierover omdat alle spaarsaldo bij republic op 1 verzamelrekening gestald worden. Zie eerdere berichten van @:snabbi
edit - dat bedoel je volgens mij niet
pi_207718048
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 23:34 schreef snabbi het volgende:

[..]
Het viel me wel op dat je bij Progetto ook je ziel verkoopt. Je overhandigt het recht om je gegevens te gebruiken voor commerciele doeleinden, voor het opbouwen van kredietscores, marktonderzoek incl telefonische interviews, vragenlijsten inclusief eventuele bijzondere persoonsgegevens zoals of je lid bent van een vakbond etc etc.

Geen idee of ze je deposito weigeren wanneer je geen toestemming geeft. Ik snap prima dat banken iets moeten doen om aan de wet te voldoen, maar dit leek mij een beetje veel van het goede.
Ik kan er geen seconde wakker van liggen om eerlijk te zijn. Maar zover ik weet heb ik waar mogelijk nee/no/nein ingevuld.
pi_207719105
Ik blijf sowieso lekker weg bij al die vage buitenlandse toko's. Ik krijg er sterke Icesave-vibes van.
  donderdag 26 januari 2023 @ 11:27:12 #198
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207719134
quote:
7s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:24 schreef Sodemieters het volgende:
Ik blijf sowieso lekker weg bij al die vage buitenlandse toko's. Ik krijg er sterke Icesave-vibes van.
Wat is er precies vaag aan bijvoorbeeld een Renault bank?

Maar zoals hier al een aantal keer voorbij is gekomen; aan het DGS is een hoop verbeterd sinds het ICEsave-debacle.
pi_207719669
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:27 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat is er precies vaag aan bijvoorbeeld een Renault bank?

Maar zoals hier al een aantal keer voorbij is gekomen; aan het DGS is een hoop verbeterd sinds het ICEsave-debacle.
Vaag misschien niet, maar als het via Raisin loopt is het wel traag en omslachtig. Bovendien hou ik niet van constructies waarbij je via bank A je geld bij bank B zet, waarbij A en B dan ook nog in verschillende buitenlanden gevestigd zijn.

Trade Republic vind ik wel heel erg vaag, met al dat gedoe over wel of geen DGS en het zelf niet hebben van een eigen bankvergunning. Bigbank ook: hoeveel vertrouwen heb je in het Estse DGS? Ik niet zo heel erg veel, moet ik zeggen.

En uiteindelijk levert het je ook vrij weinig op, als je het afzet tegen al het (potentiële) gedoe. We hebben het over verschillen van circa een half procent. Dat komt dus neer op maximaal een paar honderd euro.
pi_207721437
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:27 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat is er precies vaag aan bijvoorbeeld een Renault bank?

Maar zoals hier al een aantal keer voorbij is gekomen; aan het DGS is een hoop verbeterd sinds het ICEsave-debacle.
Renault bank vind ik via Raisin best goed lopen.

Renault bank is ook de enige waar ik mijn geld wil stallen: Franse DGS, Frankrijk goed economisch systeem, goede creditering, in euros uitbetaald bij omvallen, vrij opneembaar, etc. Dit bij elkaar opgeteld vind ik Renault bank in i der geval wel de moeite waard. De rest .. I dont know.
  donderdag 26 januari 2023 @ 15:38:32 #201
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207721522
quote:
7s.gif Op donderdag 26 januari 2023 12:27 schreef Sodemieters het volgende:
Vaag misschien niet, maar als het via Raisin loopt is het wel traag en omslachtig. Bovendien hou ik niet van constructies waarbij je via bank A je geld bij bank B zet, waarbij A en B dan ook nog in verschillende buitenlanden gevestigd zijn.
Dat ben ik wel met je eens. Heb er momenteel ook geen heel groot bedrag staan, in de hoop dat LPB toch nog meer naar 1 procent gaat stijgen.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 10:56:46 #202
62913 Blik
The one and Only!
pi_207732547
Ik wacht mijn rentebetaling op Trade Republic af van 1 februari en dan gaat alles weer terug naar LPB. Iedere storting die ik doe blijft geweigerd worden vanwege vage redenen, terwijl er niks anders is dan de stortingen die ik vorige week heb gedaan.

Als ik niet kan bijstorten houdt het wat mij betreft op. Dan zoek ik wel een andere bank. Op hoop van zegen dat LPB gaat stijgen naar een deftig percentage
pi_207732825
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:56 schreef Blik het volgende:
Ik wacht mijn rentebetaling op Trade Republic af van 1 februari en dan gaat alles weer terug naar LPB. Iedere storting die ik doe blijft geweigerd worden vanwege vage redenen, terwijl er niks anders is dan de stortingen die ik vorige week heb gedaan.

Als ik niet kan bijstorten houdt het wat mij betreft op. Dan zoek ik wel een andere bank. Op hoop van zegen dat LPB gaat stijgen naar een deftig percentage
Begrijpelijk, waarom perse terug naar LPB?

Er zijn meer alternatieven, zoals spaarrekeningen via Raisin.

Raisin is in het begin even ingewikkeld en moeilijk, maar het loopt nu eigenlijk wel goed. Ik vind het renteverschil tussen LPB en de andere spaarrekeningen te groot worden.

Daarnaast had ik vanaf het begin al vele vragen over Trade Republic...
pi_207732841
Credit Europe Bank

• Termijndeposito (0,5 jaar) 1,10 % ➔ 1,75 %
• Termijndeposito (1,5 jaar) 2,10 % ➔ 2,25 %
• Termijndeposito (1 jaar) 2,00 % ➔ 2,15 %
• Termijndeposito (2 jaar) 2,25 % ➔ 2,40 %
• Termijndeposito (3 jaar) 2,35 % ➔ 2,55 %

KNAB

• Deposito (3 jaar) 0,65 % ➔ 1,00 %
• Deposito (4 jaar) 0,80 % ➔ 1,15 %
• Deposito (5 jaar) 1,00 % ➔ 1,30 %
• Deposito (6 jaar) 1,10 % ➔ 1,40 %
• Deposito (7 jaar) 1,20 % ➔ 1,50 %
• Deposito (8 jaar) 1,30 % ➔ 1,60 %
• Deposito (9 jaar) 1,40 % ➔ 1,70 %

Nationale-Nederlanden

• Depositosparen (1 jaar) 0,00 % ➔ 1,10 %
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_207733046
Van de week kreeg ik 6 euro op me rekening van de Rabobank, kon ik toch weer even 2 uurtjes de kachel van aan zetten :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 27 januari 2023 @ 11:52:19 #206
62913 Blik
The one and Only!
pi_207733079
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:26 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Begrijpelijk, waarom perse terug naar LPB?

Er zijn meer alternatieven, zoals spaarrekeningen via Raisin.

Raisin is in het begin even ingewikkeld en moeilijk, maar het loopt nu eigenlijk wel goed. Ik vind het renteverschil tussen LPB en de andere spaarrekeningen te groot worden.

Daarnaast had ik vanaf het begin al vele vragen over Trade Republic...
ik wacht even af wat het rentebesluit gaat zijn bij LPB, dat zal wel snel bekend worden. Dan kan ik altijd nog overstappen.
pi_207733138
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:49 schreef raptorix het volgende:
Van de week kreeg ik 6 euro op me rekening van de Rabobank, kon ik toch weer even 2 uurtjes de kachel van aan zetten :)
Heerlijk die rente _O_
pi_207733174
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:52 schreef Blik het volgende:

[..]
ik wacht even af wat het rentebesluit gaat zijn bij LPB, dat zal wel snel bekend worden. Dan kan ik altijd nog overstappen.
Ik hoop dat het nog eind deze maand is _O_
pi_207733802
Ach ja, als je het heel eerlijk bekijkt gaat het allemaal nergens over.
Bijvoorbeeld 5000 euro spaargeld bij een andere bank neerzetten die bijv 1 procentpunt meer rente geeft. Dat is 50 euro per jaar, dus makkelijk gezegd 1 euro per week.

Zet ik bijvoorbeeld 50k bij een renault bank ipv LPB, dan gaat het dus over 0,5 procentpunt en dus 5 euro per week.
Party!
  vrijdag 27 januari 2023 @ 14:06:06 #210
62913 Blik
The one and Only!
pi_207734420
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:57 schreef snabbi het volgende:
Ach ja, als je het heel eerlijk bekijkt gaat het allemaal nergens over.
Bijvoorbeeld 5000 euro spaargeld bij een andere bank neerzetten die bijv 1 procentpunt meer rente geeft. Dat is 50 euro per jaar, dus makkelijk gezegd 1 euro per week.

Zet ik bijvoorbeeld 50k bij een renault bank ipv LPB, dan gaat het dus over 0,5 procentpunt en dus 5 euro per week.
Party!
Klopt, daarnaast ga ik never nooit meer dan 15-20k bij een spaarbank neerzetten, alles daarboven gaat toch snel richting beleggen en ETF's. Dus op jaarbasis is het echt peanuts. Ik zit echter in de aanloop naar oplevering van een nieuwbouwhuis en daardoor flink wat meer cash op voorraad. En dan is 1,2% verschil tussen LPB en TR in dit geval toch de moeite waard. Over een halfjaar toch 300 renteverschil.
pi_207734726
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 14:06 schreef Blik het volgende:

[..]
Klopt, daarnaast ga ik never nooit meer dan 15-20k bij een spaarbank neerzetten, alles daarboven gaat toch snel richting beleggen en ETF's. Dus op jaarbasis is het echt peanuts. Ik zit echter in de aanloop naar oplevering van een nieuwbouwhuis en daardoor flink wat meer cash op voorraad. En dan is 1,2% verschil tussen LPB en TR in dit geval toch de moeite waard. Over een halfjaar toch 300 renteverschil.
Tja ieder zn eigen afwegingen. Zelf heb ik dus letterlijk wel de 50k van LPB naar RCI gebracht, maar het is ook meer voor de fun dan het echte voordeel. TR is naar mijn mening geen sparen. Het is meer een flexibele bedrijfsobligatie.

En in reactie op de eerdere dingen van Progretto ~ of ze een klantenprofiel van mij opbouwen moeten ze zelf weten, maar weinig zin om mee te werken aan dingen dat ze me actief lastig kunnen vallen. Dan is die grijpstuiver me de moeite niet waard.
pi_207734741
Openbank vanaf 27-02 van 1,1% naar 1,5%
pi_207734810
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:57 schreef snabbi het volgende:
Ach ja, als je het heel eerlijk bekijkt gaat het allemaal nergens over.
Bijvoorbeeld 5000 euro spaargeld bij een andere bank neerzetten die bijv 1 procentpunt meer rente geeft. Dat is 50 euro per jaar, dus makkelijk gezegd 1 euro per week.

Zet ik bijvoorbeeld 50k bij een renault bank ipv LPB, dan gaat het dus over 0,5 procentpunt en dus 5 euro per week.
Party!
Renault Bank is ten opzichte van LPB echt de moeite waard op dit moment idd!
pi_207734878
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 14:39 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Renault Bank is ten opzichte van LPB echt de moeite waard op dit moment idd!
Ik houd niet van Franse auto's......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 14:49:38 #215
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207734926
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 14:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik houd niet van Franse auto's......
Ik ook niet, maar het heeft me niet tegengehouden.
Zat toch al bij een leasetoko dus tsjah.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 14:50:12 #216
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207734935
Ik gok zo dat andere banken wel gaan volgen.
pi_207735130
Open Bank verhoogt de Spaarrekening rente tot 1,5%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 15:13:50 #218
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207735145
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 15:11 schreef blomke het volgende:
Open Bank verhoogt de Spaarrekening rente tot 1,5%
Was in #212 al gemeld :)

Maar het is wel aantrekkelijk om over te stappen
pi_207735173
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 15:13 schreef Gunner het volgende:
Was in #212 al gemeld :)

Maar het is wel aantrekkelijk om over te stappen
Is een fijne en gratis bank.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207736038
Rabobank als eerste grote bank naar 0,5 procent rente - https://nos.nl/l/2461466
Nog maar 0,25% lager dan LPB.

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 27-01-2023 18:34:28 ]
  vrijdag 27 januari 2023 @ 17:51:17 #221
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207736822
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 14:33 schreef ES_FOK het volgende:
Openbank vanaf 27-02 van 1,1% naar 1,5%
Volgens mij al sinds vandaag zelfs. Op de site wordt de 1,5% al genoemdn.
pi_207737265
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 17:51 schreef Gunner het volgende:

[..]
Volgens mij al sinds vandaag zelfs. Op de site wordt de 1,5% al genoemdn.
Moet 27-1 zijn ipv 27-2
pi_207737554
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 18:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Moet 27-1 zijn ipv 27-2
Mail van Openbank

Beste ,

Als alles stijgt… waarom dan ook niet de rente op je spaargeld?

De rente op je Open Spaarrekening stijgt opnieuw. Per 27 februari 2023 krijg je over je spaarsaldo t/m ¤ 200.000 maar liefst 1,50% rente.¹ En je hoeft er helemaal niets voor te doen! De voorwaarden van je Open Spaarrekening veranderen automatisch.

VERGEET OOK DE ANDERE VOORDELEN NIET!
pi_207737697
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 19:03 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Mail van Openbank

Beste ,

Als alles stijgt… waarom dan ook niet de rente op je spaargeld?

De rente op je Open Spaarrekening stijgt opnieuw. Per 27 februari 2023 krijg je over je spaarsaldo t/m ¤ 200.000 maar liefst 1,50% rente.¹ En je hoeft er helemaal niets voor te doen! De voorwaarden van je Open Spaarrekening veranderen automatisch.

VERGEET OOK DE ANDERE VOORDELEN NIET!
Verkeerd vertaald uit het Spaans?
Hier staat gewoon 1,5% https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening
  vrijdag 27 januari 2023 @ 19:17:50 #225
340341 Blester
Membre très utile
pi_207737713
Kunnen we OpenBank een beetje tot de betrouwbare banken schalen? Rente van 2% voor 6 maanden tot ¤100.000 is toch wel erg verleidelijk.
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_207738824
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 14:49 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik ook niet, maar het heeft me niet tegengehouden.
Zat toch al bij een leasetoko dus tsjah.
Same, Leaseplanbank :P
pi_207744031
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 19:17 schreef Blester het volgende:
Kunnen we OpenBank een beetje tot de betrouwbare banken schalen? Rente van 2% voor 6 maanden tot ¤100.000 is toch wel erg verleidelijk.
Is die 2 procent of jaarbasis of halfjaar basis? Als ik 20000 stort, krijg ik dan een halfjaar later 600 euro erbij of 300?
pi_207744290
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 09:50 schreef Bitlord het volgende:

[..]
Is die 2 procent of jaarbasis of halfjaar basis? Als ik 20000 stort, krijg ik dan een halfjaar later 600 euro erbij of 300?
Beide niet.
De rente is uiteraard op jaarbasis. Geen idee hoe je dan op 300 of 600 euro komt.
Bij jou voorbeeld kom je dus op ¤200,-
Overigens krijg je de rente maandelijks dus je komt wel ietsjes hoger uit (rente op rente)
  zaterdag 28 januari 2023 @ 10:14:19 #229
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_207744353
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 10:08 schreef Horsemen het volgende:
Bij jou voorbeeld kom je dus op ¤200,-
Ah, rente-op-rente, wist ik niet. Mooi.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 10:44:20 #230
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207744749
quote:
5s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 10:14 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Ah, rente-op-rente, wist ik niet. Mooi.
Elke spaarrekening is rente-op-rente.
pi_207744823
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 19:17 schreef Blester het volgende:
Kunnen we OpenBank een beetje tot de betrouwbare banken schalen? Rente van 2% voor 6 maanden tot ¤100.000 is toch wel erg verleidelijk.
Het is natuurlijk gewoon erg lastig om te definieren wat betrouwbaar is. Het is een merknaam binnen Santander. Santander is de 3e grootste bank als je kijkt naar bank vanuit een land met de euro. ING staat dan 9e.
Wereldwijd is het de 19e bank, en ING 36. Rabobank is bijvoorbeeld wereldwijd de 50ste bank.

Santander en ING zijn zogenaamde Globally Systemically Important Banks. Dat is een lijst van 30 banken totaal waar we wereldwijd van zeggen 'to big to fail'.

Qua credit rating geeft bijvoorbeeld Fitch er een A- aan terwijl Standards & Poors op A+ zit. ING zit precies omgekeerd: Fitch A+ en S&P A-. Dit zit allemaal niet in de B range en is op zich dus best goed te noemen.

Uiteindelijk zit jij als spaarder gewoon onder het Spaanse depositogarantiestelsel. Dus het is of jij vertrouwen hebt in hoeverre Spanje in staat is Santander te redden.

Zelf heb ik er een rekening en geld op staan.

-edit-
Kleine update: Blijkbaar staat Open Bank met een eigen bankvergunning in Spanje in het DGS. Dus het is wel onderdeel van de groep van Santander, maar meer dan alleen een handelsnaam.

[ Bericht 6% gewijzigd door snabbi op 28-01-2023 11:33:46 ]
pi_207744836
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 10:44 schreef Gunner het volgende:

[..]
Elke spaarrekening is rente-op-rente.
Maar Renault bank geeft bijv 1x per kwartaal rente en ING 1x per jaar. Dan werkt die rente-op-rente wel langzamer door.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 10:55:20 #233
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207744894
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 10:52 schreef snabbi het volgende:

[..]
Maar Renault bank geeft bijv 1x per kwartaal rente en ING 1x per jaar. Dan werkt die rente-op-rente wel langzamer door.
Ja klopt, maar reken dat eens uit. Dat gaat meestal om hele kleine bedragen.
pi_207745019
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 10:55 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ja klopt, maar reken dat eens uit. Dat gaat meestal om hele kleine bedragen.
Absoluut waar. In het gegeven voorbeeld van de 20k bij OpenBank met een startrente van 2% voor de eerste 6 maanden is het verschil: 84 cent extra. Dus in de 7e maand heb je dan 200,84 ipv 200. Party :P
pi_207745103
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 10:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Beide niet.
De rente is uiteraard op jaarbasis. Geen idee hoe je dan op 300 of 600 euro komt.
Bij jou voorbeeld kom je dus op ¤200,-
Overigens krijg je de rente maandelijks dus je komt wel ietsjes hoger uit (rente op rente)
Dom, nog niet wakker

Begrijp hieruit dat je dus gedurende 6 maanden
0,1667% rente per maand krijgt.
En vervolgens vanaf maand 7
Je 0,1250% rente per maand krijgt? Of het tarief van juli 2023, aannemelijk hoger

[ Bericht 13% gewijzigd door Bitlord op 28-01-2023 11:22:18 ]
pi_207745395
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 19:17 schreef Blester het volgende:
Kunnen we OpenBank een beetje tot de betrouwbare banken schalen? Rente van 2% voor 6 maanden tot ¤100.000 is toch wel erg verleidelijk.
Niet meer of minder betrouwbaar dan de Nederlandse banken. Wel goedkoper. ING app's zijn wat klantvriendelijker, op die van Open Bank zoek ik mij het schompes naar de PIN code.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207745442
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 11:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Niet meer of minder betrouwbaar dan de Nederlandse banken. Wel goedkoper. ING app's zijn wat klantvriendelijker, op die van Open Bank zoek ik mij het schompes naar de PIN code.
Valt toch onder het Spaanse deposito garantiestelsel ?
pi_207745447
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 11:10 schreef Bitlord het volgende:

[..]
Dom, nog niet wakker

Begrijp hieruit dat je dus gedurende 6 maanden
0,1667% rente per maand krijgt.
En vervolgens vanaf maand 7
Je 0,1250% rente per maand krijgt? Of het tarief van juli 2023, aannemelijk hoger

Op zich ja, al hebben we in het verleden van Openbank wel de eerlijkheid gezien dat ze die 6 maanden gewoon 0,5 procentpunt extra geven op de normale rente. Dus stel dat ze over 2 maanden besluiten de huidige standaardrente van 1,5% naar 1,7% te brengen... dan wordt jouw welkomst-periode rente ook gewoon 0,2 procentpunt hoger dus 2,2% (tot die max van 6 maanden).
pi_207745452
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 11:40 schreef Faraday01 het volgende:
Valt toch onder het Spaanse deposito garantiestelsel ?
Ja, en dus?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207745569
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 11:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, en dus?
Dat is per saldo wel iets risicovoller dan het Nederlandse stelsel omdat Nederlandse banken beter gekapitaliseerd zijn dan de Spaanse banken
pi_207745623
Nu de spaarrentes ook van steeds minder vage constructies/banken de 1,25 procent passeren is nu toch wel het momentum aangebroken om niet meer op de hypotheek af te lossen (ja, megaveel of alles als in 2036 de rentevastperiode eindigt)
pi_207745642
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 11:49 schreef Faraday01 het volgende:
Dat is per saldo wel iets risicovoller dan het Nederlandse stelsel omdat Nederlandse banken beter gekapitaliseerd zijn dan de Spaanse banken
Welke Nederlandse banken zijn wel al omgevallen? ABN-AMRO, DSB, SNS
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207745652
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 11:52 schreef Bitlord het volgende:
Nu de spaarrentes ook van steeds minder vage constructies/banken de 1,25 procent passeren is nu toch wel het momentum aangebroken om niet meer op de hypotheek af te lossen (ja, megaveel of alles als in 2036 de rentevastperiode eindigt)
Onze hypotheekrente bruto, is al lager dan de spaarrente.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207745712
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 11:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Onze hypotheekrente bruto, is al lager dan de spaarrente.
Hier 1,25 procent, netto met HRA ongeveer 2/3e daarvan dus ongeveer 0,85 procent, dus 0,07 procent per maand.

En openbank dus nu eind januari 2023 0,16 procent per maand.
pi_207745773
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 11:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat is per saldo wel iets risicovoller dan het Nederlandse stelsel omdat Nederlandse banken beter gekapitaliseerd zijn dan de Spaanse banken
Naar welke ratio kijk je precies, want als ik bijv CET1 kijk van Santander dan zie ik 15,98%. Bij ING zie ik 14,7%

(in mijn vorige post dacht ik de echte technische termen te ontwijken omdat dit toch niemand echt iets zegt, maar ik wil de vergelijking op zich best wel aangaan)
pi_207745854
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 12:05 schreef snabbi het volgende:

[..]
Naar welke ratio kijk je precies, want als ik bijv CET1* kijk van Santander dan zie ik 15,98%. Bij ING zie ik 14,7%

(in mijn vorige post dacht ik de echte technische termen te ontwijken omdat dit toch niemand echt iets zegt, maar ik wil de vergelijking op zich best wel aangaan)
* CET1 ratio compares a bank’s capital against its risk-weighted assets to determine its ability to withstand financial distress.

Zou betekenen dat die SAntander er beter voorstaat dan ING??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207745878
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 12:12 schreef blomke het volgende:

[..]
* CET1 ratio compares a bank’s capital against its risk-weighted assets to determine its ability to withstand financial distress.

Zou betekenen dat die SAntander er beter voorstaat dan ING??
ja - op dat stukje wel, maar de samenvatting van de kapitalisatie van een bank is eigenlijk niet in 1 ratio te vatten wmb.
Om heel eerlijk te zijn weet ik te weinig van het model van Santander om echt te kunnen zeggen of het een relevante metric is. Daarom ook een half-echte vraag, naar welke metric kijkt de andere user. Want dan kan ik echt snappen of Santander nu slechter er voor zou zijn of niet. Ik weet meer dan de gemiddelde burger, maar zeker niet alles.
pi_207746596
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 12:05 schreef snabbi het volgende:

[..]
Naar welke ratio kijk je precies, want als ik bijv CET1 kijk van Santander dan zie ik 15,98%. Bij ING zie ik 14,7%

(in mijn vorige post dacht ik de echte technische termen te ontwijken omdat dit toch niemand echt iets zegt, maar ik wil de vergelijking op zich best wel aangaan)
Het zijn allebei redelijk goed gekapitaliseerd banken maar dit gaat over de gevolgen als open bank en santander dus om valt. Aangezien santander groot is, moet ik nog zien dat de Spaanse bankensector dit op kan vangen.

Maar daar staat tegenover dat op banken niveau santander minder risicovol lijkt dan bijvoorbeeld LPB.
pi_207746827
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 13:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het zijn allebei redelijk goed gekapitaliseerd banken maar dit gaat over de gevolgen als open bank en santander dus om valt. Aangezien santander groot is, moet ik nog zien dat de Spaanse bankensector dit op kan vangen.

Maar daar staat tegenover dat op banken niveau santander minder risicovol lijkt dan bijvoorbeeld LPB.
Die grote banken zijn denk ik to big to fail en dus zal er via een resolutieplan een scheiding plaatsvinden van wat wel en wat niet failliet gaat. Zo voorkom je ook dat de sector het verschil moet bijleggen.
pi_207747724
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 10:52 schreef snabbi het volgende:

[..]
Maar Renault bank geeft bijv 1x per kwartaal rente en ING 1x per jaar. Dan werkt die rente-op-rente wel langzamer door.
Is er niet altijd een correctie obv effectieve rente bij een renteuitkering op maand/kwartaalbasis? Dit is wat ING er over zegt
quote:
Maandverrekening en effectieve rente
- Alle genoemde rentepercentages zijn nominaal en op jaarbasis.
- De rente wordt één keer per maand verrekend. Hierdoor kan de daadwerkelijk berekende rente (de effectieve rente), iets afwijken van de nominale rente.
Het zou dan niet uitmaken of de rente per maand, kwartaal of jaar wordt betaald.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 28-01-2023 15:25:57 ]
pi_207748419
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 14:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Is er niet altijd een correctie obv effectieve rente bij een renteuitkering op maand/kwartaalbasis? Dit is wat ING er over zegt
[..]
Het zou dan niet uitmaken of de rente per maand, kwartaal of jaar wordt betaald.
Hoe werkt dat dan? Welke correctie hebben we het dan over?
pi_207750036
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 15:54 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Hoe werkt dat dan? Welke correctie hebben we het dan over?
Effectieve rente houdt rekening met tussentijdse renteuitkering, zodat rente-op-rente na een jaar precies uitkomt op de nominale rente op jaarbasis.
pi_207751150
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 15:54 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Hoe werkt dat dan? Welke correctie hebben we het dan over?
Om de rente die per maand wordt uitgekeerd moet je rekening houden met rente op rente effect om op jaarbasis op het juiste percentage uit te komen.
Om dat te doen bereken je NIET de rente door 2%/12= 0.1667 %
Maar de rente per maand is (1,02)^(1/12)-1=0.1652 %

Als je met dat laatste percentage per maand rekent, kom je na 1 jaar precies uit op 2% rente. Per maand krijg je dus iets minder, maar aan het einde van het jaar heb je net zoveel rente gekregen als dat je had gehad als er aan het einde van het jaar 2% was uitgekeerd.

(Bij rente per kwartaal gaat het dus om 1.02^(1/4)-1 )
pi_207751438
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:50 schreef reteppd het volgende:

[..]
Om de rente die per maand wordt uitgekeerd moet je rekening houden met rente op rente effect om op jaarbasis op het juiste percentage uit te komen.
Om dat te doen bereken je NIET de rente door 2%/12= 0.1667 %
Maar de rente per maand is (1,02)^(1/12)-1=0.1652 %

Als je met dat laatste percentage per maand rekent, kom je na 1 jaar precies uit op 2% rente. Per maand krijg je dus iets minder, maar aan het einde van het jaar heb je net zoveel rente gekregen als dat je had gehad als er aan het einde van het jaar 2% was uitgekeerd.

(Bij rente per kwartaal gaat het dus om 1.02^(1/4)-1 )
Top post.
pi_207761950
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:52 schreef Blik het volgende:

[..]
ik wacht even af wat het rentebesluit gaat zijn bij LPB, dat zal wel snel bekend worden. Dan kan ik altijd nog overstappen.
In Duitsland biedt LPB gewoon meer dan het dubbele aan rente: 1,5%. Zijn onze euro's zoveel minder waard?
https://www.leaseplanbank.de/

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 29-01-2023 11:30:21 ]
pi_207762313
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
In Duitsland biedt LPB gewoon meer dan het dubbele aan rente: 1,5%. Zijn onze euro's zoveel minder waard?
https://www.leaseplanbank.de/
Woow, dat had ik niet aan zien komen...

Waarschijnlijk hebben ze NL spaargeld niet nodig op de NL markt. Wellicht zijn ze in Duitsland aan het groeien en willen ze meer mensen aan hun binden met hogere spaarrente. Maar dat is ook maar speculeren.

NL'ers staan ook bekend om het grote bedrag aan spaargeld.
  zondag 29 januari 2023 @ 11:51:12 #257
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_207762531
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
In Duitsland biedt LPB gewoon meer dan het dubbele aan rente: 1,5%. Zijn onze euro's zoveel minder waard?
https://www.leaseplanbank.de/
Dat is best opmerkelijk idd.
Is dit al lang of zijn ze gewoon een paar dagen vroeger?
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_207762949
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:51 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Dat is best opmerkelijk idd.
Is dit al lang of zijn ze gewoon een paar dagen vroeger?
Dit is al langer zo.
Ik had om te testen eens een deposito geopend op de Duitse site, kreeg mooi in beeld dat ik tegen dat percentage een deposito had geopend. Kijk ik in de NL app op mijn telefoon staat ie er gewoon met het NL'se tarief....
pi_207765164
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:21 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Dit is al langer zo.
Ik had om te testen eens een deposito geopend op de Duitse site, kreeg mooi in beeld dat ik tegen dat percentage een deposito had geopend. Kijk ik in de NL app op mijn telefoon staat ie er gewoon met het NL'se tarief....
In de algemene voorwaarden staat wel dat je woonachtig moet zijn in duitsland.
  maandag 30 januari 2023 @ 10:39:20 #260
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207775017

Wachtende op mail van LPB
pi_207775156
quote:
2s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:39 schreef Gunner het volgende:

Wachtende op mail van LPB
Als LPB naar 1% gaat:

*O* *O* *O*
pi_207775268
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:52 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Wachtende op mail van LPB
Als LPB naar 1% gaat:

*O* *O* *O*
[/quote]

Pablo nam destijds geen genoegen met 1 % rendement O-)
pi_207780089
quote:
Als LPB naar 1% gaat:

*O* *O* *O*
Morgen komt vast het bericht dat ze naar 0,85% gaan.....
  maandag 30 januari 2023 @ 16:32:39 #264
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_207780206
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 19:16 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Verkeerd vertaald uit het Spaans?
Hier staat gewoon 1,5% https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening
Inmiddels een mail gehad met de melding dat het inderdaad per 27 januari had moeten zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_207780208
En daar is het mailtje van OpenBank over de foutieve datum haha
quote:
Afgelopen vrijdag ontving je van ons een e-mail waarin we je lieten weten dat we de Open Spaarrekening gaan verbeteren. In die e-mail hebben we ons vergist in de datum. Het goede nieuws is dat je niet hoeft te wachten tot februari!

Per 27 januari 2023 krijg je al 1,50% rente op je spaargeld (t/m ¤ 200.000).¹ En geen zorgen: we hebben deze veranderingen al automatisch doorgevoerd in de voorwaarden van je Open Spaarrekening.
pi_207780223
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 18:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Moet 27-1 zijn ipv 27-2
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 19:03 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Mail van Openbank

Beste ,

Als alles stijgt… waarom dan ook niet de rente op je spaargeld?

De rente op je Open Spaarrekening stijgt opnieuw. Per 27 februari 2023 krijg je over je spaarsaldo t/m ¤ 200.000 maar liefst 1,50% rente.¹ En je hoeft er helemaal niets voor te doen! De voorwaarden van je Open Spaarrekening veranderen automatisch.

VERGEET OOK DE ANDERE VOORDELEN NIET!
NU AL 1,50% RENTE OP JE SPAARGELD!

Je Spaarrekening is opnieuw verbeterd!

Afgelopen vrijdag ontving je van ons een e-mail waarin we je lieten weten dat we de Open Spaarrekening gaan verbeteren. In die e-mail hebben we ons vergist in de datum. Het goede nieuws is dat je niet hoeft te wachten tot februari!

Per 27 januari 2023 krijg je al 1,50% rente op je spaargeld (t/m ¤ 200.000).¹ En geen zorgen: we hebben deze veranderingen al automatisch doorgevoerd in de voorwaarden van je Open Spaarrekening.

VERGEET OOK DE ANDERE VOORDELEN NIET!
  maandag 30 januari 2023 @ 17:05:50 #267
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207780548
quote:
8s.gif Op maandag 30 januari 2023 16:20 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Morgen komt vast het bericht dat ze naar 0,85% gaan.....
Dat is waarschijnlijker dan 1% ja.
pi_207780586
quote:
2s.gif Op maandag 30 januari 2023 17:05 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dat is waarschijnlijker dan 1% ja.
Rabo gaat ook met 0,25% omhoog. Iets meer dan 0,1% zou toch mogelijk moeten zijn.
  maandag 30 januari 2023 @ 17:45:58 #269
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207781116
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 17:09 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Rabo gaat ook met 0,25% omhoog. Iets meer dan 0,1% zou toch mogelijk moeten zijn.
Meer is beter natuurlijk :)
pi_207784113
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 17:09 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Rabo gaat ook met 0,25%-punt omhoog. Iets meer dan 0,1%-punt zou toch mogelijk moeten zijn.
pi_207788658
Zojuist de rente-update via Facebook : LPB blijft op 0,75% staan voor Februari...
  dinsdag 31 januari 2023 @ 09:08:18 #272
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_207788700
De grote banken.gaan lpb nog inhalen zo.

Ik ga verplaatsen
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 31 januari 2023 @ 09:19:40 #273
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207788789
Teleurstellend
  dinsdag 31 januari 2023 @ 09:29:03 #274
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_207788895
LPB staat nu al anderhalve maand stil, terwijl de rest beweegt.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 31 januari 2023 @ 09:30:55 #275
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207788908
Even wat extra naar raisin dan maar, of openbank
pi_207788992
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:30 schreef Gunner het volgende:
Even wat extra naar raisin dan maar, of openbank
Hier ook, naar Openbank.
pi_207788999
Het hebben van Instant Payment bij LeasePlanBank is voor mij echt een grote plus, daar weegt een half procent meer rente niet tegenop in mijn geval.
pi_207789033
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:42 schreef GereDathan het volgende:
Het hebben van Instant Payment bij LeasePlanBank is voor mij echt een grote plus, daar weegt een half procent meer rente niet tegenop in mijn geval.
Laat voor zulke gevallen een beetje staan bij LPB, maar de rest naar Openbank voor 1,5% ipv 0,75% rente
  dinsdag 31 januari 2023 @ 09:47:17 #279
340341 Blester
Membre très utile
pi_207789036
Waarom is er zo’n focus op LPB? Er zijn toch tal van andere banken die al een tijd hoger liggen qua rente?
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_207789056
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:42 schreef GereDathan het volgende:
Het hebben van Instant Payment bij LeasePlanBank is voor mij echt een grote plus, daar weegt een half procent meer rente niet tegenop in mijn geval.
Dit volg ik niet helemaal, het is een spaarrekening toch? Hoevaak komt het voor dat je acuut geld van je spaarrekening nodig hebt?
  dinsdag 31 januari 2023 @ 09:50:21 #281
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_207789059
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:47 schreef Blester het volgende:
Waarom is er zo’n focus op LPB? Er zijn toch tal van andere banken die al een tijd hoger liggen qua rente?
Omdat LPB jarenlang verreweg de meeste rente gaf als 'Nederlandse bank' en daar dus heel wat spaargeld zit.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_207789062
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:47 schreef Blester het volgende:
Waarom is er zo’n focus op LPB? Er zijn toch tal van andere banken die al een tijd hoger liggen qua rente?
Denk omdat dit 1 van de weinige Nederlandse banken is met een hogere rente (en een fijne app).
De andere (buitenlandse) banken moet je even wat werk instoppen om er überhaupt een rekening te kunnen openen
pi_207789089
Nou daar is de mail, tijd om geld weg te boeken bij LPB
  dinsdag 31 januari 2023 @ 10:01:36 #284
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207789171
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:47 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Laat voor zulke gevallen een beetje staan bij LPB, maar de rest naar Openbank voor 1,5% ipv 0,75% rente
Of gewoon bij je huisbank.
pi_207789225
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:47 schreef Blester het volgende:
Waarom is er zo’n focus op LPB? Er zijn toch tal van andere banken die al een tijd hoger liggen qua rente?
Ze betalen elke maand uit. Dus dat is ook fijn.

Raisin is nu een goed alternatief. Het kost even wat tijd en het is even uitzoeken, maar het is dubbel en dwars waard.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 10:14:54 #286
62913 Blik
The one and Only!
pi_207789286
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:49 schreef xminator het volgende:

[..]
Dit volg ik niet helemaal, het is een spaarrekening toch? Hoevaak komt het voor dat je acuut geld van je spaarrekening nodig hebt?
Het is maar net hoe je je betaalrekening "stuurt". Ik stuur altijd op zoveel mogelijk geld wegsluizen en indien nodig stuur ik wel weer wat terug. Dan is het wel fijn om snel dat geld te ontvangen, en niet zoals nu bijvoorbeeld een overboeking doen op vrijdag, welke op dinsdagochtend nog niet binnen is.

Overigens is dat prima op te lossen door wat geld op een spaarrekening bij je huisbank (bij mij ING) te zetten waar je direct over kunt beschikken
pi_207789311
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:01 schreef Gunner het volgende:

[..]
Of gewoon bij je huisbank.
Die geeft haast geen rente tot nu toe
  dinsdag 31 januari 2023 @ 10:20:13 #288
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207789358
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:17 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Die geeft haast geen rente tot nu toe
Nou dat valt ook wel mee toch. Rabo gaat naar 0,5 dat is maar iets lager dan waar LPB stug op blijft staan.
pi_207789364
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:47 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Laat voor zulke gevallen een beetje staan bij LPB, maar de rest naar Openbank voor 1,5% ipv 0,75% rente
Dat is precies wat ik doe, maar heb het momenteel niet bij OB staan maar veelal in deposito's via Raisin ;)
pi_207789383
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:01 schreef Gunner het volgende:

[..]
Of gewoon bij je huisbank.
Dat wil ik pertinent niet, bij de huisbank staat alleen de lopende rekening.

Dat is een extra veiligheidsmechanisme voor mij. Stel dat ik gehackt word of mijn partner in een babbeltruc zou trappen dan kan er nooit heel veel geld verdwijnen.
pi_207789445
LPB mailt: rente blijft onveranderd op 0.75%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207789452
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 09:49 schreef xminator het volgende:

[..]
Dit volg ik niet helemaal, het is een spaarrekening toch? Hoevaak komt het voor dat je acuut geld van je spaarrekening nodig hebt?
Gisteren nog, moest een factuur betalen aan huis van een paar duizend euro. Dat was niet acuut maar ook niet exact planbaar (het was onzeker of de afspraak doorging).

Ik vind het fijn om dan instant het geld van de spaarrekening te halen en te betalen. Als ik dit geld bij een bank zonder Instant Payment heb staan dan móét ik dit plannen en of een paar dagen speling inbouwen of het risico lopen dat het geld er niet op tijd is. Dat scheelt weer rente en geeft onzekerheid.

Maar mijn tactiek is dan ook om zo weinig mogelijk geld op de lopende rekening te hebben (net als @Blik). Enerzijds omdat het daar geen rente oplevert (je kan je afvragen hoeveel dat is per jaar) maar belangrijker om in geval van een hack/babbeltruc/etc. niet veel geld kwijt te kunnen raken omdat het er simpelweg niet staat.

Mijn opbouw is ruwweg:
1) Lopende rekening met zo min mogelijk geld
2) LPB rekening met een hap geld waar ik direct bij kan
3) Raisin spaarrekening met een hap geld bij Renault bank
4a) Raisin deposito's met hapjes geld bij diverse banken (depositoladder)
4b) Lange termijn belegging via de huisbank
pi_207789455
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:20 schreef Gunner het volgende:

[..]
Nou dat valt ook wel mee toch. Rabo gaat naar 0,5 dat is maar iets lager dan waar LPB stug op blijft staan.
Ik zeg ook tot nu toe....
  dinsdag 31 januari 2023 @ 10:28:20 #294
340341 Blester
Membre très utile
pi_207789466
Net een rekening geopend bij OpenBank. Ging verder prima. Betalen zij de rente maandelijks uit? Hoeveel stallen jullie doorgaans per buitenlandse bank?
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_207789489
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:28 schreef Blester het volgende:
Net een rekening geopend bij OpenBank. Ging verder prima. Betalen zij de rente maandelijks uit? Hoeveel stallen jullie doorgaans per buitenlandse bank?
^O^ ^O^

Ja, je krijgt maandelijks je rente.

Ik heb aan buitenlandse banken, alleen (het max. gestald bij) OpenBank. Weiger principieel Turkse banken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207789575
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:28 schreef Blester het volgende:
Net een rekening geopend bij OpenBank. Ging verder prima. Betalen zij de rente maandelijks uit? Hoeveel stallen jullie doorgaans per buitenlandse bank?
100.000 per bankvergunning. Maar zoveel geld heb ik in de verste verte niet :')
pi_207789855
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Gisteren nog, moest een factuur betalen aan huis van een paar duizend euro. Dat was niet acuut maar ook niet exact planbaar (het was onzeker of de afspraak doorging).

Heb ik ook wekelijks, dat ik zo ineens een paar duizend euro moet betalen. :')
pi_207789864
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 11:02 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Heb ik ook wekelijks, dat ik zo ineens een paar duizend euro moet betalen. :')
Niet iedereen leidt een karig leven.
pi_207789894
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 11:03 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Niet iedereen leidt een karig leven.
Pff hahaha. Blabla
pi_207789917
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 11:05 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Pff hahaha. Blabla
De jaloezie heb je al voor elkaar. Nu nog begrijpend leren lezen: "Dat was niet acuut maar ook niet exact planbaar" en "Maar mijn tactiek is dan ook om zo weinig mogelijk geld op de lopende rekening te hebben".
pi_207789955
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 11:07 schreef GereDathan het volgende:

[..]
De jaloezie heb je al voor elkaar. Nu nog begrijpend leren lezen: "Dat was niet acuut maar ook niet exact planbaar" en "Maar mijn tactiek is dan ook om zo weinig mogelijk geld op de lopende rekening te hebben".
Wederom blabla.
Maar goed, weer ontopic. Leaseplanbank sucks zo ondertussen wel behoorlijk
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')