Ik heb weer wat geld verplaatst naar een deposito bij Raisin, 2.6% voor een jaarquote:Op vrijdag 20 januari 2023 12:14 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Ze moeten echt mee, minstens richting de 1% als ze concurrerend willen blijven. Het geld wordt daar nu (naar mijn inschatting) weggehaald.
Tussentijdse aanpassing gaat niet meer komen deze maand. Maar ik verwacht wel eind deze maand een update voor februari. Erven afwachten dus.
Je bent niet de enige. Ik heb nu Renault Bank en werkt verder prima. Raisin is even uitvogelen in het begin.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 12:17 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik heb weer wat geld verplaatst naar een deposito bij Raisin, 2.6% voor een jaar
Aardige deal. Mijn deposito voor 2,5% op 6 maanden is net actief gewordenquote:Op vrijdag 20 januari 2023 12:17 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik heb weer wat geld verplaatst naar een deposito bij Raisin, 2.6% voor een jaar
Ik snap je verwarring en frustratie wel, maar ze zeggen dat er 2 instant opnames zijn. Door dat woord instant maak je er in je gedachte van dat het gaat over 2 instant payments, maar dat is niet wat ze zeggen. Een instant opname in deze zin is dat je direct een normale sepa credit transfer kan initieren. Er zijn natuurlijk ook type spaarrekeningen met beperkende voorwaarden die zeggen dat je pas over 1 maand na het geven van de opdracht over je geld kan beschikken.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 08:34 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Gisteren heb ik er een bericht over gestuurd naar Bunq omdat het mij onduidelijk was, op de website staat heel duidelijk dat er 2 Instant Payments in zitten per maand. Mijn aanname was dat het daarna SEPA betalingen zouden worden.
Maar dat is dus inderdaad niet zo. Je mag maximaal 2 opnames per maand doen. Voor mij reden om gelijk alles weer op te heffen, als ik dergelijke beperkingen krijg dan kan ik beter een Deposito nemen met rente die 2x zo hoog is.
Ze zetten je bewust op het verkeerde been, ze hadden daar prima SEPA kunnen neerzetten. Voor mij meer dan genoeg reden om er geen zaken mee te willen doen, dan maar iets minder rente bij bv. Renault bank (via Raisin) of een rekening waarbij vooraf duidelijk is dat er voorwaarden zijn. Dit geniepige walg ik van.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 13:21 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik snap je verwarring en frustratie wel, maar ze zeggen dat er 2 instant opnames zijn. Door dat woord instant maak je er in je gedachte van dat het gaat over 2 instant payments, maar dat is niet wat ze zeggen. Een instant opname in deze zin is dat je direct een normale sepa credit transfer kan initieren. Er zijn natuurlijk ook type spaarrekeningen met beperkende voorwaarden die zeggen dat je pas over 1 maand na het geven van de opdracht over je geld kan beschikken.
Anyway, mij staat die hele bank sowieso al niet aan dus dat was voor mij al een reden om daar niet naar te kijken.
Grootste reden waarom ik geen Bunq heb.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 14:47 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ze zetten je bewust op het verkeerde been, ze hadden daar prima SEPA kunnen neerzetten. Voor mij meer dan genoeg reden om er geen zaken mee te willen doen, dan maar iets minder rente bij bv. Renault bank (via Raisin) of een rekening waarbij vooraf duidelijk is dat er voorwaarden zijn. Dit geniepige walg ik van.
Bijzonder bericht. De ECB heeft haar monetaire vergadering op 2 februari. De vooruitzichten zijn in de media natuurlijk dat de rente dan 0,5% omhoog gaat, maar ik vermoed dat de meeste banken toch even de daadwerkelijke ontwikkeling zullen afwachten.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 15:26 schreef black-soldier het volgende:
Lloyds bank:
Spaarrente gaat omhoog naar 1,00%
Op 1 februari 2023 stijgt de spaarrente bij Lloyds Bank van 0,85% naar 1,00%. Met deze hogere rente haalt u meer uit uw spaargeld!
Ze begonnen gewoon achter te lopen op andere banken nav eerdere verhogingen van ECB.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:50 schreef snabbi het volgende:
[..]
Bijzonder bericht. De ECB heeft haar monetaire vergadering op 2 februari. De vooruitzichten zijn in de media natuurlijk dat de rente dan 0,5% omhoog gaat, maar ik vermoed dat de meeste banken toch even de daadwerkelijke ontwikkeling zullen afwachten.
dat kan, maar dan zijn ze 1 dag verwijderd van opnieuw achter te lopen?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:32 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ze begonnen gewoon achter te lopen op andere banken nav eerdere verhogingen van ECB.
Ik ben benieuwd wanneer de Nederlandse grootbanken eens een keer volgen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:50 schreef snabbi het volgende:
[..]
Bijzonder bericht. De ECB heeft haar monetaire vergadering op 2 februari. De vooruitzichten zijn in de media natuurlijk dat de rente dan 0,5% omhoog gaat, maar ik vermoed dat de meeste banken toch even de daadwerkelijke ontwikkeling zullen afwachten.
Die maken recordwinsten en verhogen de tarieven voor de dienstverlening. Het laatste waar die mee bezig zijn is onze belangen als spaardersquote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:00 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wanneer de Nederlandse grootbanken eens een keer volgen.
Voorlopig wordt er netto nog steeds meer geld bij de nederlandse banken ingelegd (ik zag netto 2 miljard extra in november), ondanks de lage rentes. Zolang die banken geen geld hoeven bij te lenen voor hun operaties, gaan die rentes niet omhoog.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:00 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wanneer de Nederlandse grootbanken eens een keer volgen.
Ze maken toch gewoon rendement als ze het stallen bij de ECB?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:16 schreef snabbi het volgende:
[..]
Voorlopig wordt er netto nog steeds meer geld bij de nederlandse banken ingelegd (ik zag netto 2 miljard extra in november), ondanks de lage rentes. Zolang die banken geen geld hoeven bij te lenen voor hun operaties, gaan die rentes niet omhoog.
Want morgen is het 2 februariquote:Op zaterdag 21 januari 2023 11:33 schreef snabbi het volgende:
[..]
dat kan, maar dan zijn ze 1 dag verwijderd van opnieuw achter te lopen?
Ja goede aanvulling. Die paar miljard extra aan spaargeld om weg te stallen weegt niet op tegen de extra kosten voor al die andere miljarden die al als spaargeld uit staan.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:40 schreef xminator het volgende:
[..]
Ze maken toch gewoon rendement als ze het stallen bij de ECB?
Zolang de nederlandse consumenten dom/lui zijn en niet hun geld schuiven naar partijen waar ze meer rente behalen ofwel zolang er geen concurrentiestrijd is zullen de grootbanken uiteraard niet bewegen.
De rentestijging van Lloyds waar het over gaat in op 1 feb. Dus dan is er idd 1 dag verschil naar het rentebesluit van de ECB.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:02 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Want morgen is het 2 februari
Ik hanteer een depositoladder met elke maand een bedrag vast voor een jaar, een paar deposito's heb ik voor 2 of 3 jaar vaststaan.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe denken jullie op dit moment over het afsluiten van deposito's?
Aan de ene kant ligt de rente hoger dan op een gewone spaarrekening, dus interessant. Aan de andere kant zitten we in een periode van stijgende rentes en is het wellicht niet handig om je geld nu enkele jaren vast te zetten tegen een tarief dat straks wellicht juist lager ligt dan op een gewone spaarrekening.
Hoe doen jullie dat?
In plaats van voor een jaar zet ik het nu steeds voor drie maanden vast. Heb namelijk nog depositos lopen die lager zijn dan de spaarrente.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Aan de ene kant ligt de rente hoger dan op een gewone spaarrekening, dus interessant. Aan de andere kant zitten we in een periode van stijgende rentes en is het wellicht niet handig om je geld nu enkele jaren vast te zetten tegen een tarief dat straks wellicht juist lager ligt dan op een gewone spaarrekening.
Hoe doen jullie dat?
Ik doe dat ook wel, maar de treden van mijn ladder liggen verder uit elkaar: ik zet grofweg elk half jaar een behoorlijk bedrag vast voor één of enkele jaren. Het is inderdaad wel een idee om dat te verfijnen door het bedrag te verlagen en de tussenliggende periodes te verkorten. Dan demp je de variaties in rentepercentage wat beter.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:27 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Ik hanteer een depositoladder met elke maand een bedrag vast voor een jaar, een paar deposito's heb ik voor 2 of 3 jaar vaststaan.
Voor drie maanden vastzetten is toch haast niet lucratief? Het rentepercentage voor drie maanden verschilt nauwelijks van het rentpercentage voor vrij opneembaar.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
In plaats van voor een jaar zet ik het nu steeds voor drie maanden vast. Heb namelijk nog depositos lopen die lager zijn dan de spaarrente.
Het scheelt wel iets, niet heel veel maar een jaar is nu niet handig denk ik en ik wil wel weer het ritme hebben. En van die rente van drie maanden kan ik een glaasje wijn bestellen bij het uit eten gaan.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 15:09 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Voor drie maanden vastzetten is toch haast niet lucratief? Het rentepercentage voor drie maanden verschilt nauwelijks van het rentpercentage voor vrij opneembaar.
Depositoladder: elke 3 maanden wat vastzetten.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe doen jullie dat?
De 3 maanden deposito bij LPB is lager dan de normale spaarrekening qua rentequote:Op dinsdag 24 januari 2023 18:35 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Depositoladder: elke 3 maanden wat vastzetten.
Op dit moment wacht ik nog even een
Ik zet iedere 1e van de maand een vast bedrag vast in 1 jarige deposito's. Toen ik startte was het 0,85% inmiddels 1,7%. Dus over 9 maanden valt die 0,85% vrij en dan gaat die weer in een 1 jarig deposito.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe doen jullie dat?
Ik neem aan dat hij minimaal 1 jaar vast zet telkensquote:Op dinsdag 24 januari 2023 18:48 schreef Gunner het volgende:
[..]
De 3 maanden deposito bij LPB is lager dan de normale spaarrekening qua rente
Ja, ik denk dat ik de treden van mijn laddertje maar eens wat dichter op elkaar ga zetten.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 19:51 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik zet iedere 1e van de maand een vast bedrag vast in 1 jarige deposito's. Toen ik startte was het 0,85% inmiddels 1,7%. Dus over 9 maanden valt die 0,85% vrij en dan gaat die weer in een 1 jarig deposito.
Februari gaat de ECB weer rente verhogen volgens mij dus ik verwacht nog wel een stijging.
Ja I know.... ik ben nu dus weg bij LPB.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 18:48 schreef Gunner het volgende:
[..]
De 3 maanden deposito bij LPB is lager dan de normale spaarrekening qua rente
Ja zoiets.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 19:53 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik neem aan dat hij minimaal 1 jaar vast zet telkens
1 jaar of 2 jaar scheelt 0,05% oid.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 20:31 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat ik de treden van mijn laddertje maar eens wat dichter op elkaar ga zetten.
Ben wel benieuwd waarom je kiest voor een looptijd van één jaar. Als je toch elke maand een deposito opent (en er dus ook elke maand wat vrijvalt), waarom dan geen twee jaar? Of vijf?
Ik zit met hetzelfde dilemma; ik ben van plan om een aanzienlijk deel van mijn spaargeld in een keer vast te zetten in een deposito voor langere tijd, maar met de stijgende rentes kijk ik nog even de kat uit de boom.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe doen jullie dat?
Ik ben ongeveer 20 jaar geleden begonnen met een depositoladder. Begonnen met ieder kwartaal een vast bedrag voor 5 jaar vast te zetten en later heb ik dat verandert naar maandelijks een vast bedrag. Na 5 jaar rol je die bedragen dan, inclusief rente, weer gewoon door naar een nieuw deposito van weer 5 jaar. Twee jaar geleden ben ik gestopt met het doorrollen omdat m.i. de rente echt te laag geworden was. Ongeveer nu is voor mij wel weer het moment om het weer op te pakken.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe doen jullie dat?
Netjes!quote:Op woensdag 25 januari 2023 07:45 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik ben ongeveer 20 jaar geleden begonnen met een depositoladder. Begonnen met ieder kwartaal een vast bedrag voor 5 jaar vast te zetten en later heb ik dat verandert naar maandelijks een vast bedrag. Na 5 jaar rol je die bedragen dan, inclusief rente, weer gewoon door naar een nieuw deposito van weer 5 jaar. Twee jaar geleden ben ik gestopt met het doorrollen omdat m.i. de rente echt te laag geworden was. Ongeveer nu is voor mij wel weer het moment om het weer op te pakken.
Uiteindelijk valt er dan maandelijks geld vrij en heb je gemiddeld altijd een aanzienlijk hogere rente dan een spaarrekening.
Dan trek ik de spaarrekening daar volledig leegquote:Op woensdag 25 januari 2023 09:46 schreef Gunner het volgende:
Als LPB de rente voor februari niet verhoogd kunnen we denk ik wel concluderen dat ze het geld niet meer nodig hebben.
Nog niet gedaan?quote:Op woensdag 25 januari 2023 10:38 schreef Blik het volgende:
[..]
Dan trek ik de spaarrekening daar volledig leeg
Klinkt niet al te best...quote:Op woensdag 25 januari 2023 11:04 schreef Blik het volgende:
Ik wacht even deze maand af, en daarnaast heb ik nu wat problemen met storten naar Trade Republic. Heb nu al 2x gehad dat een storting geweigerd werd, dus daar moet support ook even op terugkomen voordat ik alles overmaak
Zou ik echt nooit doen in deze tijd. 5 jaar is echt veel te lang. De rentes gaan naar verwachting nog wat stijgen. Had je beter bij Banca Progetto voor 2 jaar 3,4% kunnen pakken mijn inziens. Of wellicht zelfs beter Banca Progetto 6 maanden 2,5%.quote:Op woensdag 25 januari 2023 07:39 schreef Kaizen_ het volgende:
Gisteren een deposito voor 5 jaar afgesloten, toch een kleine 3.2% rente. Kan ik mee leven!
Deze hou ik even in de gaten voor volgend jaar of het jaar daaropquote:Op woensdag 25 januari 2023 11:22 schreef GereDathan het volgende:
Had je beter bij Banca Progetto voor 2 jaar 3,4% kunnen pakken mijn inziens. Of wellicht zelfs beter Banca Progetto 6 maanden 2,5%.
Het viel me wel op dat je bij Progetto ook je ziel verkoopt. Je overhandigt het recht om je gegevens te gebruiken voor commerciele doeleinden, voor het opbouwen van kredietscores, marktonderzoek incl telefonische interviews, vragenlijsten inclusief eventuele bijzondere persoonsgegevens zoals of je lid bent van een vakbond etc etc.quote:Op woensdag 25 januari 2023 11:22 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Zou ik echt nooit doen in deze tijd. 5 jaar is echt veel te lang. De rentes gaan naar verwachting nog wat stijgen. Had je beter bij Banca Progetto voor 2 jaar 3,4% kunnen pakken mijn inziens. Of wellicht zelfs beter Banca Progetto 6 maanden 2,5%.
Heb je 100% helder dat het depositogarantiestelsel van Ierland daadwerkelijk van toepassing is? Ze zeggen het wel, maar er waren bij de introductie wel veel vraagtekens hierover omdat alle spaarsaldo bij republic op 1 verzamelrekening gestald worden. Zie eerdere berichten van @snabbiquote:Op woensdag 25 januari 2023 11:04 schreef Blik het volgende:
Ik wacht even deze maand af, en daarnaast heb ik nu wat problemen met storten naar Trade Republic. Heb nu al 2x gehad dat een storting geweigerd werd, dus daar moet support ook even op terugkomen voordat ik alles overmaak
edit - dat bedoel je volgens mij nietquote:Op donderdag 26 januari 2023 02:41 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Heb je 100% helder dat het depositogarantiestelsel van Ierland daadwerkelijk van toepassing is? Ze zeggen het wel, maar er waren bij de introductie wel veel vraagtekens hierover omdat alle spaarsaldo bij republic op 1 verzamelrekening gestald worden. Zie eerdere berichten van @:snabbi
Ik kan er geen seconde wakker van liggen om eerlijk te zijn. Maar zover ik weet heb ik waar mogelijk nee/no/nein ingevuld.quote:Op woensdag 25 januari 2023 23:34 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het viel me wel op dat je bij Progetto ook je ziel verkoopt. Je overhandigt het recht om je gegevens te gebruiken voor commerciele doeleinden, voor het opbouwen van kredietscores, marktonderzoek incl telefonische interviews, vragenlijsten inclusief eventuele bijzondere persoonsgegevens zoals of je lid bent van een vakbond etc etc.
Geen idee of ze je deposito weigeren wanneer je geen toestemming geeft. Ik snap prima dat banken iets moeten doen om aan de wet te voldoen, maar dit leek mij een beetje veel van het goede.
Wat is er precies vaag aan bijvoorbeeld een Renault bank?quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:24 schreef Sodemieters het volgende:
Ik blijf sowieso lekker weg bij al die vage buitenlandse toko's. Ik krijg er sterke Icesave-vibes van.
Vaag misschien niet, maar als het via Raisin loopt is het wel traag en omslachtig. Bovendien hou ik niet van constructies waarbij je via bank A je geld bij bank B zet, waarbij A en B dan ook nog in verschillende buitenlanden gevestigd zijn.quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:27 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat is er precies vaag aan bijvoorbeeld een Renault bank?
Maar zoals hier al een aantal keer voorbij is gekomen; aan het DGS is een hoop verbeterd sinds het ICEsave-debacle.
Renault bank vind ik via Raisin best goed lopen.quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:27 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat is er precies vaag aan bijvoorbeeld een Renault bank?
Maar zoals hier al een aantal keer voorbij is gekomen; aan het DGS is een hoop verbeterd sinds het ICEsave-debacle.
Dat ben ik wel met je eens. Heb er momenteel ook geen heel groot bedrag staan, in de hoop dat LPB toch nog meer naar 1 procent gaat stijgen.quote:Op donderdag 26 januari 2023 12:27 schreef Sodemieters het volgende:
Vaag misschien niet, maar als het via Raisin loopt is het wel traag en omslachtig. Bovendien hou ik niet van constructies waarbij je via bank A je geld bij bank B zet, waarbij A en B dan ook nog in verschillende buitenlanden gevestigd zijn.
Begrijpelijk, waarom perse terug naar LPB?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:56 schreef Blik het volgende:
Ik wacht mijn rentebetaling op Trade Republic af van 1 februari en dan gaat alles weer terug naar LPB. Iedere storting die ik doe blijft geweigerd worden vanwege vage redenen, terwijl er niks anders is dan de stortingen die ik vorige week heb gedaan.
Als ik niet kan bijstorten houdt het wat mij betreft op. Dan zoek ik wel een andere bank. Op hoop van zegen dat LPB gaat stijgen naar een deftig percentage
ik wacht even af wat het rentebesluit gaat zijn bij LPB, dat zal wel snel bekend worden. Dan kan ik altijd nog overstappen.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:26 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Begrijpelijk, waarom perse terug naar LPB?
Er zijn meer alternatieven, zoals spaarrekeningen via Raisin.
Raisin is in het begin even ingewikkeld en moeilijk, maar het loopt nu eigenlijk wel goed. Ik vind het renteverschil tussen LPB en de andere spaarrekeningen te groot worden.
Daarnaast had ik vanaf het begin al vele vragen over Trade Republic...
Heerlijk die rentequote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:49 schreef raptorix het volgende:
Van de week kreeg ik 6 euro op me rekening van de Rabobank, kon ik toch weer even 2 uurtjes de kachel van aan zetten
Ik hoop dat het nog eind deze maand isquote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:52 schreef Blik het volgende:
[..]
ik wacht even af wat het rentebesluit gaat zijn bij LPB, dat zal wel snel bekend worden. Dan kan ik altijd nog overstappen.
Klopt, daarnaast ga ik never nooit meer dan 15-20k bij een spaarbank neerzetten, alles daarboven gaat toch snel richting beleggen en ETF's. Dus op jaarbasis is het echt peanuts. Ik zit echter in de aanloop naar oplevering van een nieuwbouwhuis en daardoor flink wat meer cash op voorraad. En dan is 1,2% verschil tussen LPB en TR in dit geval toch de moeite waard. Over een halfjaar toch 300 renteverschil.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 12:57 schreef snabbi het volgende:
Ach ja, als je het heel eerlijk bekijkt gaat het allemaal nergens over.
Bijvoorbeeld 5000 euro spaargeld bij een andere bank neerzetten die bijv 1 procentpunt meer rente geeft. Dat is 50 euro per jaar, dus makkelijk gezegd 1 euro per week.
Zet ik bijvoorbeeld 50k bij een renault bank ipv LPB, dan gaat het dus over 0,5 procentpunt en dus 5 euro per week.
Party!
Tja ieder zn eigen afwegingen. Zelf heb ik dus letterlijk wel de 50k van LPB naar RCI gebracht, maar het is ook meer voor de fun dan het echte voordeel. TR is naar mijn mening geen sparen. Het is meer een flexibele bedrijfsobligatie.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 14:06 schreef Blik het volgende:
[..]
Klopt, daarnaast ga ik never nooit meer dan 15-20k bij een spaarbank neerzetten, alles daarboven gaat toch snel richting beleggen en ETF's. Dus op jaarbasis is het echt peanuts. Ik zit echter in de aanloop naar oplevering van een nieuwbouwhuis en daardoor flink wat meer cash op voorraad. En dan is 1,2% verschil tussen LPB en TR in dit geval toch de moeite waard. Over een halfjaar toch 300 renteverschil.
Renault Bank is ten opzichte van LPB echt de moeite waard op dit moment idd!quote:Op vrijdag 27 januari 2023 12:57 schreef snabbi het volgende:
Ach ja, als je het heel eerlijk bekijkt gaat het allemaal nergens over.
Bijvoorbeeld 5000 euro spaargeld bij een andere bank neerzetten die bijv 1 procentpunt meer rente geeft. Dat is 50 euro per jaar, dus makkelijk gezegd 1 euro per week.
Zet ik bijvoorbeeld 50k bij een renault bank ipv LPB, dan gaat het dus over 0,5 procentpunt en dus 5 euro per week.
Party!
Ik houd niet van Franse auto's......quote:Op vrijdag 27 januari 2023 14:39 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Renault Bank is ten opzichte van LPB echt de moeite waard op dit moment idd!
Ik ook niet, maar het heeft me niet tegengehouden.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 14:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik houd niet van Franse auto's......
Was in #212 al gemeldquote:Op vrijdag 27 januari 2023 15:11 schreef blomke het volgende:
Open Bank verhoogt de Spaarrekening rente tot 1,5%
Is een fijne en gratis bank.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 15:13 schreef Gunner het volgende:
Was in #212 al gemeld
Maar het is wel aantrekkelijk om over te stappen
Volgens mij al sinds vandaag zelfs. Op de site wordt de 1,5% al genoemdn.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 14:33 schreef ES_FOK het volgende:
Openbank vanaf 27-02 van 1,1% naar 1,5%
Moet 27-1 zijn ipv 27-2quote:Op vrijdag 27 januari 2023 17:51 schreef Gunner het volgende:
[..]
Volgens mij al sinds vandaag zelfs. Op de site wordt de 1,5% al genoemdn.
Mail van Openbankquote:
Verkeerd vertaald uit het Spaans?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 19:03 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Mail van Openbank
Beste ,
Als alles stijgt… waarom dan ook niet de rente op je spaargeld?
De rente op je Open Spaarrekening stijgt opnieuw. Per 27 februari 2023 krijg je over je spaarsaldo t/m ¤ 200.000 maar liefst 1,50% rente.¹ En je hoeft er helemaal niets voor te doen! De voorwaarden van je Open Spaarrekening veranderen automatisch.
VERGEET OOK DE ANDERE VOORDELEN NIET!
Same, Leaseplanbankquote:Op vrijdag 27 januari 2023 14:49 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar het heeft me niet tegengehouden.
Zat toch al bij een leasetoko dus tsjah.
Is die 2 procent of jaarbasis of halfjaar basis? Als ik 20000 stort, krijg ik dan een halfjaar later 600 euro erbij of 300?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 19:17 schreef Blester het volgende:
Kunnen we OpenBank een beetje tot de betrouwbare banken schalen? Rente van 2% voor 6 maanden tot ¤100.000 is toch wel erg verleidelijk.
Beide niet.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 09:50 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Is die 2 procent of jaarbasis of halfjaar basis? Als ik 20000 stort, krijg ik dan een halfjaar later 600 euro erbij of 300?
Ah, rente-op-rente, wist ik niet. Mooi.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 10:08 schreef Horsemen het volgende:
Bij jou voorbeeld kom je dus op ¤200,-
Elke spaarrekening is rente-op-rente.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 10:14 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Ah, rente-op-rente, wist ik niet. Mooi.
Het is natuurlijk gewoon erg lastig om te definieren wat betrouwbaar is. Het is een merknaam binnen Santander. Santander is de 3e grootste bank als je kijkt naar bank vanuit een land met de euro. ING staat dan 9e.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 19:17 schreef Blester het volgende:
Kunnen we OpenBank een beetje tot de betrouwbare banken schalen? Rente van 2% voor 6 maanden tot ¤100.000 is toch wel erg verleidelijk.
Maar Renault bank geeft bijv 1x per kwartaal rente en ING 1x per jaar. Dan werkt die rente-op-rente wel langzamer door.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 10:44 schreef Gunner het volgende:
[..]
Elke spaarrekening is rente-op-rente.
Ja klopt, maar reken dat eens uit. Dat gaat meestal om hele kleine bedragen.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 10:52 schreef snabbi het volgende:
[..]
Maar Renault bank geeft bijv 1x per kwartaal rente en ING 1x per jaar. Dan werkt die rente-op-rente wel langzamer door.
Absoluut waar. In het gegeven voorbeeld van de 20k bij OpenBank met een startrente van 2% voor de eerste 6 maanden is het verschil: 84 cent extra. Dus in de 7e maand heb je dan 200,84 ipv 200. Partyquote:Op zaterdag 28 januari 2023 10:55 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ja klopt, maar reken dat eens uit. Dat gaat meestal om hele kleine bedragen.
Dom, nog niet wakkerquote:Op zaterdag 28 januari 2023 10:08 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Beide niet.
De rente is uiteraard op jaarbasis. Geen idee hoe je dan op 300 of 600 euro komt.
Bij jou voorbeeld kom je dus op ¤200,-
Overigens krijg je de rente maandelijks dus je komt wel ietsjes hoger uit (rente op rente)
Niet meer of minder betrouwbaar dan de Nederlandse banken. Wel goedkoper. ING app's zijn wat klantvriendelijker, op die van Open Bank zoek ik mij het schompes naar de PIN code.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 19:17 schreef Blester het volgende:
Valt toch onder het Spaanse deposito garantiestelsel ?quote:Op zaterdag 28 januari 2023 11:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Niet meer of minder betrouwbaar dan de Nederlandse banken. Wel goedkoper. ING app's zijn wat klantvriendelijker, op die van Open Bank zoek ik mij het schompes naar de PIN code.
Op zich ja, al hebben we in het verleden van Openbank wel de eerlijkheid gezien dat ze die 6 maanden gewoon 0,5 procentpunt extra geven op de normale rente. Dus stel dat ze over 2 maanden besluiten de huidige standaardrente van 1,5% naar 1,7% te brengen... dan wordt jouw welkomst-periode rente ook gewoon 0,2 procentpunt hoger dus 2,2% (tot die max van 6 maanden).quote:Op zaterdag 28 januari 2023 11:10 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Dom, nog niet wakker
Begrijp hieruit dat je dus gedurende 6 maanden
0,1667% rente per maand krijgt.
En vervolgens vanaf maand 7
Je 0,1250% rente per maand krijgt? Of het tarief van juli 2023, aannemelijk hoger
Ja, en dus?quote:Op zaterdag 28 januari 2023 11:40 schreef Faraday01 het volgende:
Valt toch onder het Spaanse deposito garantiestelsel ?
Dat is per saldo wel iets risicovoller dan het Nederlandse stelsel omdat Nederlandse banken beter gekapitaliseerd zijn dan de Spaanse bankenquote:
Welke Nederlandse banken zijn wel al omgevallen? ABN-AMRO, DSB, SNSquote:Op zaterdag 28 januari 2023 11:49 schreef Faraday01 het volgende:
Dat is per saldo wel iets risicovoller dan het Nederlandse stelsel omdat Nederlandse banken beter gekapitaliseerd zijn dan de Spaanse banken
Onze hypotheekrente bruto, is al lager dan de spaarrente.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 11:52 schreef Bitlord het volgende:
Nu de spaarrentes ook van steeds minder vage constructies/banken de 1,25 procent passeren is nu toch wel het momentum aangebroken om niet meer op de hypotheek af te lossen (ja, megaveel of alles als in 2036 de rentevastperiode eindigt)
Hier 1,25 procent, netto met HRA ongeveer 2/3e daarvan dus ongeveer 0,85 procent, dus 0,07 procent per maand.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 11:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Onze hypotheekrente bruto, is al lager dan de spaarrente.
Naar welke ratio kijk je precies, want als ik bijv CET1 kijk van Santander dan zie ik 15,98%. Bij ING zie ik 14,7%quote:Op zaterdag 28 januari 2023 11:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is per saldo wel iets risicovoller dan het Nederlandse stelsel omdat Nederlandse banken beter gekapitaliseerd zijn dan de Spaanse banken
* CET1 ratio compares a bank’s capital against its risk-weighted assets to determine its ability to withstand financial distress.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 12:05 schreef snabbi het volgende:
[..]
Naar welke ratio kijk je precies, want als ik bijv CET1* kijk van Santander dan zie ik 15,98%. Bij ING zie ik 14,7%
(in mijn vorige post dacht ik de echte technische termen te ontwijken omdat dit toch niemand echt iets zegt, maar ik wil de vergelijking op zich best wel aangaan)
ja - op dat stukje wel, maar de samenvatting van de kapitalisatie van een bank is eigenlijk niet in 1 ratio te vatten wmb.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 12:12 schreef blomke het volgende:
[..]
* CET1 ratio compares a bank’s capital against its risk-weighted assets to determine its ability to withstand financial distress.
Zou betekenen dat die SAntander er beter voorstaat dan ING??
Het zijn allebei redelijk goed gekapitaliseerd banken maar dit gaat over de gevolgen als open bank en santander dus om valt. Aangezien santander groot is, moet ik nog zien dat de Spaanse bankensector dit op kan vangen.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 12:05 schreef snabbi het volgende:
[..]
Naar welke ratio kijk je precies, want als ik bijv CET1 kijk van Santander dan zie ik 15,98%. Bij ING zie ik 14,7%
(in mijn vorige post dacht ik de echte technische termen te ontwijken omdat dit toch niemand echt iets zegt, maar ik wil de vergelijking op zich best wel aangaan)
Die grote banken zijn denk ik to big to fail en dus zal er via een resolutieplan een scheiding plaatsvinden van wat wel en wat niet failliet gaat. Zo voorkom je ook dat de sector het verschil moet bijleggen.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 13:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het zijn allebei redelijk goed gekapitaliseerd banken maar dit gaat over de gevolgen als open bank en santander dus om valt. Aangezien santander groot is, moet ik nog zien dat de Spaanse bankensector dit op kan vangen.
Maar daar staat tegenover dat op banken niveau santander minder risicovol lijkt dan bijvoorbeeld LPB.
Is er niet altijd een correctie obv effectieve rente bij een renteuitkering op maand/kwartaalbasis? Dit is wat ING er over zegtquote:Op zaterdag 28 januari 2023 10:52 schreef snabbi het volgende:
[..]
Maar Renault bank geeft bijv 1x per kwartaal rente en ING 1x per jaar. Dan werkt die rente-op-rente wel langzamer door.
Het zou dan niet uitmaken of de rente per maand, kwartaal of jaar wordt betaald.quote:Maandverrekening en effectieve rente
- Alle genoemde rentepercentages zijn nominaal en op jaarbasis.
- De rente wordt één keer per maand verrekend. Hierdoor kan de daadwerkelijk berekende rente (de effectieve rente), iets afwijken van de nominale rente.
Hoe werkt dat dan? Welke correctie hebben we het dan over?quote:Op zaterdag 28 januari 2023 14:46 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Is er niet altijd een correctie obv effectieve rente bij een renteuitkering op maand/kwartaalbasis? Dit is wat ING er over zegt
[..]
Het zou dan niet uitmaken of de rente per maand, kwartaal of jaar wordt betaald.
Effectieve rente houdt rekening met tussentijdse renteuitkering, zodat rente-op-rente na een jaar precies uitkomt op de nominale rente op jaarbasis.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 15:54 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Hoe werkt dat dan? Welke correctie hebben we het dan over?
Om de rente die per maand wordt uitgekeerd moet je rekening houden met rente op rente effect om op jaarbasis op het juiste percentage uit te komen.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 15:54 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Hoe werkt dat dan? Welke correctie hebben we het dan over?
Top post.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 19:50 schreef reteppd het volgende:
[..]
Om de rente die per maand wordt uitgekeerd moet je rekening houden met rente op rente effect om op jaarbasis op het juiste percentage uit te komen.
Om dat te doen bereken je NIET de rente door 2%/12= 0.1667 %
Maar de rente per maand is (1,02)^(1/12)-1=0.1652 %
Als je met dat laatste percentage per maand rekent, kom je na 1 jaar precies uit op 2% rente. Per maand krijg je dus iets minder, maar aan het einde van het jaar heb je net zoveel rente gekregen als dat je had gehad als er aan het einde van het jaar 2% was uitgekeerd.
(Bij rente per kwartaal gaat het dus om 1.02^(1/4)-1 )
In Duitsland biedt LPB gewoon meer dan het dubbele aan rente: 1,5%. Zijn onze euro's zoveel minder waard?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:52 schreef Blik het volgende:
[..]
ik wacht even af wat het rentebesluit gaat zijn bij LPB, dat zal wel snel bekend worden. Dan kan ik altijd nog overstappen.
Woow, dat had ik niet aan zien komen...quote:Op zondag 29 januari 2023 11:21 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
In Duitsland biedt LPB gewoon meer dan het dubbele aan rente: 1,5%. Zijn onze euro's zoveel minder waard?
https://www.leaseplanbank.de/
Dat is best opmerkelijk idd.quote:Op zondag 29 januari 2023 11:21 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
In Duitsland biedt LPB gewoon meer dan het dubbele aan rente: 1,5%. Zijn onze euro's zoveel minder waard?
https://www.leaseplanbank.de/
Dit is al langer zo.quote:Op zondag 29 januari 2023 11:51 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Dat is best opmerkelijk idd.
Is dit al lang of zijn ze gewoon een paar dagen vroeger?
In de algemene voorwaarden staat wel dat je woonachtig moet zijn in duitsland.quote:Op zondag 29 januari 2023 12:21 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Dit is al langer zo.
Ik had om te testen eens een deposito geopend op de Duitse site, kreeg mooi in beeld dat ik tegen dat percentage een deposito had geopend. Kijk ik in de NL app op mijn telefoon staat ie er gewoon met het NL'se tarief....
Inmiddels een mail gehad met de melding dat het inderdaad per 27 januari had moeten zijn.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 19:16 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Verkeerd vertaald uit het Spaans?
Hier staat gewoon 1,5% https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening
quote:Afgelopen vrijdag ontving je van ons een e-mail waarin we je lieten weten dat we de Open Spaarrekening gaan verbeteren. In die e-mail hebben we ons vergist in de datum. Het goede nieuws is dat je niet hoeft te wachten tot februari!
Per 27 januari 2023 krijg je al 1,50% rente op je spaargeld (t/m ¤ 200.000).¹ En geen zorgen: we hebben deze veranderingen al automatisch doorgevoerd in de voorwaarden van je Open Spaarrekening.
quote:
NU AL 1,50% RENTE OP JE SPAARGELD!quote:Op vrijdag 27 januari 2023 19:03 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Mail van Openbank
Beste ,
Als alles stijgt… waarom dan ook niet de rente op je spaargeld?
De rente op je Open Spaarrekening stijgt opnieuw. Per 27 februari 2023 krijg je over je spaarsaldo t/m ¤ 200.000 maar liefst 1,50% rente.¹ En je hoeft er helemaal niets voor te doen! De voorwaarden van je Open Spaarrekening veranderen automatisch.
VERGEET OOK DE ANDERE VOORDELEN NIET!
Dat is waarschijnlijker dan 1% ja.quote:Op maandag 30 januari 2023 16:20 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Morgen komt vast het bericht dat ze naar 0,85% gaan.....
Meer is beter natuurlijkquote:Op maandag 30 januari 2023 17:09 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Rabo gaat ook met 0,25% omhoog. Iets meer dan 0,1% zou toch mogelijk moeten zijn.
quote:Op maandag 30 januari 2023 17:09 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Rabo gaat ook met 0,25%-punt omhoog. Iets meer dan 0,1%-punt zou toch mogelijk moeten zijn.
Hier ook, naar Openbank.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:30 schreef Gunner het volgende:
Even wat extra naar raisin dan maar, of openbank
Laat voor zulke gevallen een beetje staan bij LPB, maar de rest naar Openbank voor 1,5% ipv 0,75% rentequote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:42 schreef GereDathan het volgende:
Het hebben van Instant Payment bij LeasePlanBank is voor mij echt een grote plus, daar weegt een half procent meer rente niet tegenop in mijn geval.
Dit volg ik niet helemaal, het is een spaarrekening toch? Hoevaak komt het voor dat je acuut geld van je spaarrekening nodig hebt?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:42 schreef GereDathan het volgende:
Het hebben van Instant Payment bij LeasePlanBank is voor mij echt een grote plus, daar weegt een half procent meer rente niet tegenop in mijn geval.
Omdat LPB jarenlang verreweg de meeste rente gaf als 'Nederlandse bank' en daar dus heel wat spaargeld zit.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:47 schreef Blester het volgende:
Waarom is er zo’n focus op LPB? Er zijn toch tal van andere banken die al een tijd hoger liggen qua rente?
Denk omdat dit 1 van de weinige Nederlandse banken is met een hogere rente (en een fijne app).quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:47 schreef Blester het volgende:
Waarom is er zo’n focus op LPB? Er zijn toch tal van andere banken die al een tijd hoger liggen qua rente?
Of gewoon bij je huisbank.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:47 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Laat voor zulke gevallen een beetje staan bij LPB, maar de rest naar Openbank voor 1,5% ipv 0,75% rente
Ze betalen elke maand uit. Dus dat is ook fijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:47 schreef Blester het volgende:
Het is maar net hoe je je betaalrekening "stuurt". Ik stuur altijd op zoveel mogelijk geld wegsluizen en indien nodig stuur ik wel weer wat terug. Dan is het wel fijn om snel dat geld te ontvangen, en niet zoals nu bijvoorbeeld een overboeking doen op vrijdag, welke op dinsdagochtend nog niet binnen is.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:49 schreef xminator het volgende:
[..]
Dit volg ik niet helemaal, het is een spaarrekening toch? Hoevaak komt het voor dat je acuut geld van je spaarrekening nodig hebt?
Nou dat valt ook wel mee toch. Rabo gaat naar 0,5 dat is maar iets lager dan waar LPB stug op blijft staan.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:17 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Die geeft haast geen rente tot nu toe
Dat is precies wat ik doe, maar heb het momenteel niet bij OB staan maar veelal in deposito's via Raisinquote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:47 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Laat voor zulke gevallen een beetje staan bij LPB, maar de rest naar Openbank voor 1,5% ipv 0,75% rente
Dat wil ik pertinent niet, bij de huisbank staat alleen de lopende rekening.quote:
Gisteren nog, moest een factuur betalen aan huis van een paar duizend euro. Dat was niet acuut maar ook niet exact planbaar (het was onzeker of de afspraak doorging).quote:Op dinsdag 31 januari 2023 09:49 schreef xminator het volgende:
[..]
Dit volg ik niet helemaal, het is een spaarrekening toch? Hoevaak komt het voor dat je acuut geld van je spaarrekening nodig hebt?
Ik zeg ook tot nu toe....quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nou dat valt ook wel mee toch. Rabo gaat naar 0,5 dat is maar iets lager dan waar LPB stug op blijft staan.
quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:28 schreef Blester het volgende:
Net een rekening geopend bij OpenBank. Ging verder prima. Betalen zij de rente maandelijks uit? Hoeveel stallen jullie doorgaans per buitenlandse bank?
100.000 per bankvergunning. Maar zoveel geld heb ik in de verste verte nietquote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:28 schreef Blester het volgende:
Net een rekening geopend bij OpenBank. Ging verder prima. Betalen zij de rente maandelijks uit? Hoeveel stallen jullie doorgaans per buitenlandse bank?
Heb ik ook wekelijks, dat ik zo ineens een paar duizend euro moet betalen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:27 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Gisteren nog, moest een factuur betalen aan huis van een paar duizend euro. Dat was niet acuut maar ook niet exact planbaar (het was onzeker of de afspraak doorging).
Niet iedereen leidt een karig leven.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 11:02 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Heb ik ook wekelijks, dat ik zo ineens een paar duizend euro moet betalen.
Pff hahaha. Blablaquote:Op dinsdag 31 januari 2023 11:03 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Niet iedereen leidt een karig leven.
De jaloezie heb je al voor elkaar. Nu nog begrijpend leren lezen: "Dat was niet acuut maar ook niet exact planbaar" en "Maar mijn tactiek is dan ook om zo weinig mogelijk geld op de lopende rekening te hebben".quote:
Wederom blabla.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 11:07 schreef GereDathan het volgende:
[..]
De jaloezie heb je al voor elkaar. Nu nog begrijpend leren lezen: "Dat was niet acuut maar ook niet exact planbaar" en "Maar mijn tactiek is dan ook om zo weinig mogelijk geld op de lopende rekening te hebben".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |