abonnement Unibet Coolblue
pi_207442701
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:23 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Zodra ik een deposito wil openen moet ik weer allerlei formulieren invullen en uploaden voor de desbetreffende bank. Zou denken dat 1x die hele zooi wel genoeg is, heb geen zin in elke keer dat gedoe. Dan maar wat minder rente maar gewoon een paar handige apps van de banken die de boel wel makkelijk digitaal voor elkaar hebben
Ik heb via Raison twee depositos’s , beiden bij Klarna. Heb geen nieuwe formulieren op papier moeten insturen bij het openen van deze twee, wel 1 digitaal formulier, maar dat stelde niks voor.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_207444278
Geachte heer q

Op vrijdag 30 december 2022 hebben wij door een foutieve handeling ten onrechte een bedrag van ¤*.** als bonusrente op uw NIBC Direct Kwartaalspaarrekening gestort. Op 1 november 2022 is de bonusrente op uw NIBC Direct Kwartaalspaarrekening verhoogd naar 0,05%. Deze verhoging geldt vanaf een nieuw kwartaal (1 januari 2023). U heeft dus ten onrechte de bonusrente over het laatste kwartaal ontvangen.

De betreffende storting van ¤*.** is daardoor niet correct en is op 6 januari 2023 teruggedraaid. Onze oprechte excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

NIBC Direct

Wekt weinig vertrouwen dat soort foutjes. Het gaat niet over grote bedragen maar het hoort gewoon in een keer goed vind ik.
pi_207444294
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 15:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hugo Suidgeest, manager Nederland bij Trade Republic is nu antwoorden aan het geven op de vragen
https://www.homefinance.n(...)ublic-is-dat-veilig/
Rectificatie deposito garantiestelsel
quote:
Gisteren verstuurden wij een nieuwsbrief over sparen via Trade Republic.

Ten onrechte schreven wij dat het Duitse deposito garantiestelsel van toepassing was. Dit is niet juist. Voor de Citibank spaarrekening via Trade Republic is het Ierse deposito garantiestelsel van toepassing.

Een aantal oplettende lezers wees ons hierop: Dank daarvoor!

Geen verschil in bedragen
Er zit geen verschil in bedragen tussen het Duitse en Ierse depositogarantiestelsel. Maar voor de volledigheid en duidelijkheid wilden wij deze fout nog wel even melden.
Ik laat het lekker voor wat het is.
Dan maar een paar tiende minder maar wel beter voor mijn gemoedsrust.

Extra info:
https://www.homefinance.n(...)-via-trade-republic/
pi_207444480
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Rectificatie deposito garantiestelsel
[..]
Ik laat het lekker voor wat het is.
Dan maar een paar tiende minder maar wel beter voor mijn gemoedsrust.

Extra info:
https://www.homefinance.n(...)-via-trade-republic/

Same here. Kan ik tenminste goed slapen vannacht :P

Maar ik moet toegeven dat Raisin ook wel wat voor grijze haren zorgt, zo lang duurt het.
pi_207444536
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:33 schreef black-soldier het volgende:

[..]


Maar ik moet toegeven dat Raisin ook wel wat voor grijze haren zorgt, zo lang duurt het.
Daar ben ik ooit al eens na een paar dagen afgehaakt. Als ik dat hier zo lees staat daar dus blijkbaar 1 tot 3 weken voor. Nou, daar heb ik dus helemaal geen zin in.
pi_207444585
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Daar ben ik ooit al eens na een paar dagen afgehaakt. Als ik dat hier zo lees staat daar dus blijkbaar 1 tot 3 weken voor. Nou, daar heb ik dus helemaal geen zin in.
Als het deposito maandag niet geopend is, ben ik ook weg daar.
pi_207444607
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:14 schreef qajariaq het volgende:
Wekt weinig vertrouwen dat soort foutjes. Het gaat niet over grote bedragen maar het hoort gewoon in een keer goed vind ik.
Ik heb diezelfde e-mail van NIBC Direct gehad. Ronduit slording. En dat voor een bank. Ik had het ook chiquer gevonden als de bank de fout gewoon had geaccepteerd. Iets als: "dit was een vergissing van ons in uw voordeel." Maar nee. "De betreffende storting van ¤*,** is daardoor niet correct en is op 6 januari 2023 teruggedraaid. Ook leuk voor je belastingaangifte. Gelukkig gaat het nergens over, maar toch.
pi_207444608
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:14 schreef qajariaq het volgende:
Geachte heer q

Op vrijdag 30 december 2022 hebben wij door een foutieve handeling ten onrechte een bedrag van ¤*.** als bonusrente op uw NIBC Direct Kwartaalspaarrekening gestort. Op 1 november 2022 is de bonusrente op uw NIBC Direct Kwartaalspaarrekening verhoogd naar 0,05%. Deze verhoging geldt vanaf een nieuw kwartaal (1 januari 2023). U heeft dus ten onrechte de bonusrente over het laatste kwartaal ontvangen.

De betreffende storting van ¤*.** is daardoor niet correct en is op 6 januari 2023 teruggedraaid. Onze oprechte excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

NIBC Direct

Wekt weinig vertrouwen dat soort foutjes. Het gaat niet over grote bedragen maar het hoort gewoon in een keer goed vind ik.
Je mag dat best eisen van ze :)

Sinds het begin van sparen een rekening bij LLoyds en LPB. Beide banken nooit problemen mee gehad en nooit fouten. Werken super goed en boden altijd goede rente. LPB blijft naar mijn mening wel echt nummer 1. Zolang ze hun rente niet richting de 1% gooien stal ik het ergens anders. Het verschil wordt nu wel heel groot.
pi_207444613
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:46 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Ik heb diezelfde e-mail van NIBC Direct gehad. Ronduit slording. En dat voor een bank. Ik had het ook chiquer gevonden als de bank de fout gewoon had geaccepteerd. Iets als: "dit was een vergissing van ons in uw voordeel." Maar nee. "De betreffende storting van ¤*,** is daardoor niet correct en is op 6 januari 2023 teruggedraaid. Ook leuk voor je belastingaangifte. Gelukkig gaat het nergens over, maar toch.
Ik zou meteen weg gaan als ik zo'n mail zou krijgen. Ook al ging het om 1 cent.
pi_207444673
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 09:14 schreef ES_FOK het volgende:
Heb mijn rekening bij Openbank gereed.
Wat is jullie ervaring qua tijd voordat een overboeking bij Openbank binnen is ?
Vanmorgen een overboeking gedaan. Na 4,5 uur stond het op mijn Open betaalrekening.

Overigens kom je daar met de ¤40,- van de spaaractie en de basis rente van 1,1% omgerekend ook uit op een ruime 1,5% (op jaarbasis) voor een periode van 6 maanden en zelfs een nog iets hoger percentage als je de helft van je 20k inleg na een paar weken weer zou terug boeken.
pi_207445042
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Rectificatie deposito garantiestelsel
[..]
Ik laat het lekker voor wat het is.
Dan maar een paar tiende minder maar wel beter voor mijn gemoedsrust.

Extra info:
https://www.homefinance.n(...)-via-trade-republic/

In mijn ogen is het nog steeds onjuist. Vandaag iets meer tekst er over gelezen. Vooral dit document van DNB is lang en verhelderend. https://www.dnb.nl/media/(...)derde-publicatie.pdf Vanaf pagina 43. Hieronder een kopieslag met vet gedrukte delen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Naar aanleiding van die tekst per vet gemaakt stukje:
- Op een derdenrekening (dat is die escrow rekening waar je het geld op zet) kan mogelijk een DGS claim bestaan, maar de afhandeling van deze claim is in het meest gunstige geval Citi bank in Nederland zou zitten al 3 maanden ipv 7 dagen. Hoe dit in Ierland werkt heb ik niet opgezocht.
- Dit is wat ik zelf dus ook had gelezen in mijn eerdere stukje -> jouw gegevens staan niet bij Citi bank, maar bij Trade Republic.
- In de tekst staat dat banken geen recht hebben op een DGS als zij als bank dat geld hebben staan bij een andere bank. Dit geldt ook voor beleggingsinstellingen. Dus het geld dat Trade Republic heeft staan bij Citi valt er niet onder. Jij moet aannemen dat het om een escrow account gaat en dat lijkt wel goed te zitten omdat mensen klagen over het feit dat het naar een geblokkeerde rekening gaat. Dit is dus juist goed, want als je die melding niet krijgt ben je sowieso fucked.
- Blijkbaar ben je afhankelijk van hoe Ierland haar wetgeving heeft ingericht om te bepalen of jij persoonlijk een claim mag hebben als individu of dat jij gezamenlijk met alle andere mensen die geld hebben staan op die ene rekening van Trade Republic als 1 deposito-houder gezien wordt. Dan mag jij de 100.000 delen met alle andere Trade Republic klanten.
- Nederland heeft het ingericht dat het per individu geldt, ik heb dus niet gekeken wat Ierland doet.
- (zonder vet gemaakt stukje) Ook weet je vaak niet welke andere producten misschien nog via Citi Bank zouden lopen en het is dus ook onzeker hoe Ierland omgaat met het optellen van het saldo van die producten om te bepalen of het wel of niet gedekt is.

Dus voor mij nogmaals een herhaling van mijn eerdere statement. Het is leuk dat een schrijver op een blogje denkt dat het dan wel goed zit, maar dat maakt het nog niet waar. Mensen gaan blind in zee met iets waarvan ze geen flauw idee hebben of het wel gedekt is of niet.
Voor iedereen die wel in zee gaat, ik hoop voor jullie dat Trade Republic of Citi niet in de problemen komt, want het gaat sowieso niet zo makkelijk worden als een simpele casus dat een normale bank kapot gaat. Daarom pleit ik er ook maar gewoon voor dat we Trade Republic gewoon niet meer als sparen zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door snabbi op 06-01-2023 18:12:56 ]
pi_207448933
Dank Snabbi,

De eerste 100 euro gestort en vanmorgen 10 euro teruggeboekt om te checken of het ook weer terugkomt.

Maar de twijfel is na jouw verhaal weer groter geworden. y

Ach, nog kwartaaltje wachten en de eerste reguliere banken komen met rentes in de buurt van Trade Republic
pi_207468127
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 16:47 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Ik zou meteen weg gaan als ik zo'n mail zou krijgen. Ook al ging het om 1 cent.
Ik heb maar 'ns een aanvraag ingediend voor een spaarrekening bij BigBank. Als dat lukt, dan stoot ik mijn spaarrekening bij NIBC af en ontvang ik ook nog 'ns meer rente (1,30% versus 0,50% + 0,05%).
pi_207468397
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:33 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Ik heb maar 'ns een aanvraag ingediend voor een spaarrekening bij BigBank. Als dat lukt, dan stoot ik mijn spaarrekening bij NIBC af en ontvang ik ook nog 'ns meer rente (1,30% versus 0,50% + 0,05%).
Op zich een prima bank met vlotte afhandeling. Openen lijkt me geen probleem. Afhandeling depositogarantie is wel met de Nationale Bank van Estland. Je krijgt dezelfde rente bij bunq met Nederlandse garantie.
pi_207469332
Op basis van de rente nu ook maar gekozen voor een bunq-account. Rekening is aangemaakt.
Uit veiligheidsoverweging wil ik een spaarrekening die alleen maar kan overboeken naar mijn betaalrekening bij een andere bank. Ik kan niet vinden hoe dit in te stellen, heeft iemand daar ervaring mee?
pi_207489857
Nou de bankmedewerkers vandaag weer terug van hun kerstvakantie. Dinsdag is natuurlijk een kantoordag, dus dan kunnen we de rentecommissie wel houden... morgen einde dag misschien een renteupdate ergens? Of gaan we tot het einde van de maand op deze voet door.

Ik vind het zelf wel opmerkelijk dat er nog zo'n gat zit tussen ecb depositorente en spaarrentes.
pi_207492908
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:55 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Op zich een prima bank met vlotte afhandeling. Openen lijkt me geen probleem. Afhandeling depositogarantie is wel met de Nationale Bank van Estland. Je krijgt dezelfde rente bij bunq met Nederlandse garantie.
Ik heb geen positieve associatie bij Bunq. Dat komt door Bux. Daarnaast, als ik onder de 'veel gestelde vragen' bij de vraag "Wat heb ik nodig om een Easy Savings rekening te openen?" op de hyperlink voor meer informatie klik, dan kom ik niet op een pagina met meer informatie maar in een forum. Maar je snijdt een terecht punt aan. Ik ben om die reden niet van plan grote bedragen op de spaarrekening van BigBank te plaatsen.
pi_207494239
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 21:53 schreef snabbi het volgende:
Nou de bankmedewerkers vandaag weer terug van hun kerstvakantie. Dinsdag is natuurlijk een kantoordag, dus dan kunnen we de rentecommissie wel houden... morgen einde dag misschien een renteupdate ergens? Of gaan we tot het einde van de maand op deze voet door.

Ik vind het zelf wel opmerkelijk dat er nog zo'n gat zit tussen ecb depositorente en spaarrentes.
Ik verwacht deze maand niet zoveel wijzigingen meer, en helaas loopt LPB weer achter de feiten aan
pi_207503290
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 10:06 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Ik verwacht deze maand niet zoveel wijzigingen meer, en helaas loopt LPB weer achter de feiten aan
Wie weet dat LPB nog midden in deze maand de rente gaat verhogen. Deden ze vorige maand ook (of de maand ervoor). Ik verwacht het deze maand niet meer (maar wie weet).

En eindelijk is Raisin gelukt... heeft me echt 3 weken gekost. En die app is ook niet super gebruiksvriendelijk.
  dinsdag 10 januari 2023 @ 20:54:14 #70
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207503308
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:53 schreef black-soldier het volgende:

En eindelijk is Raisin gelukt... heeft me echt 3 weken gekost. En die app is ook niet super gebruiksvriendelijk.
Iets sneller hier. Maar als je klantenservice nodig hebt... good luck. Telefoon en email-ondersteuning is traag tot niet-existent.
pi_207503681
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:54 schreef Gunner het volgende:

[..]
Iets sneller hier. Maar als je klantenservice nodig hebt... good luck. Telefoon en email-ondersteuning is traag tot niet-existent.
Ik ben me toch steeds meer aan het afvragen of ik überhaupt eraan moet beginnen.

Op zich kan het niet misgaan (ik zit bij Renault bank met Franse depositogarantie) en het verschil met LPB is te groot geworden.
pi_207504210
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:54 schreef Gunner het volgende:

[..]
Iets sneller hier. Maar als je klantenservice nodig hebt... good luck. Telefoon en email-ondersteuning is traag tot niet-existent.
En dan is het nu de goede tijd. Je wil graag klant worden. Kijken hoe goed bereikbaar ze zijn als er ooit eens stront aan de knikker is.
  woensdag 11 januari 2023 @ 08:15:39 #73
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207506802
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 21:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]
En dan is het nu de goede tijd. Je wil graag klant worden. Kijken hoe goed bereikbaar ze zijn als er ooit eens stront aan de knikker is.
Ik weet even niet zo goed hoe ik je reactie moet interpreteren :)
Tot nu toe loopt het proces goed, al kost het wat tijd.
pi_207507479
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 21:17 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Ik ben me toch steeds meer aan het afvragen of ik überhaupt eraan moet beginnen.

Op zich kan het niet misgaan (ik zit bij Renault bank met Franse depositogarantie) en het verschil met LPB is te groot geworden.
Ze geven zelf ook aan dat ze het ontzettend druk hebben, dus dat is allemaal niet zo heel spannend. De rentes zijn als een raket gegaan vorig jaar en dit is de keerzijde van het succes van een Raisin en de partnerbanken.

Maar qua misgaan zou ik mij niet zo druk maken. Je geld is altijd gedekt door het Europese garantiestelsel (let wel op met bijvoorbeeld Zweden, dan betalen ze 100k in Zweedse Kronen). Zowel Raisin als de partnerbanken vallen onder dit stelsel. Als een bank omvalt dan heb je binnen 7 dagen je geld terug en als Raisin omvalt dan moet je de verschillende banken contacteren, uiteindelijk staat de rekening gewoon op jouw naam namelijk.
pi_207507485
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2023 08:15 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik weet even niet zo goed hoe ik je reactie moet interpreteren :)
Tot nu toe loopt het proces goed, al kost het wat tijd.
Als je eenmaal aangemeld bent dan loopt het als de gesmeerde bliksem, niks anders dan 12 maanden geleden. Geld gaat gewoon netjes heen en weer zoals je mag verwachten.

Het is wel een dingetje als mensen verwachten dat het allemaal via Instant Payment gaat, want dat is niet zo. Geld is gerust 2 tot 3 werkdagen onderweg, net als vroeger.

Ik heb tot nu toe maar 1 nadeel kunnen ontdekken, je kan geld niet geplanned overmaken. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat ik op 30 januari 2k nodig heb. Bij andere banken zou ik dan nu al een overboeking klaarzetten voor 28 januari. Dat kan helaas niet. Nu los ik dat op met een kleine buffer bij LPB, maar het zou wel een mooie extra bonus zijn als het wel kon.
  woensdag 11 januari 2023 @ 09:39:30 #76
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207507546
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 09:31 schreef GereDathan het volgende:
Het is wel een dingetje als mensen verwachten dat het allemaal via Instant Payment gaat, want dat is niet zo. Geld is gerust 2 tot 3 werkdagen onderweg, net als vroeger.
Ik doelde meer op dat het openen van rekeningen ook een tijd in beslag neemt. Is ergens begrijpelijk want het is internationaal en het is momenteel druk.

Instant payments is ook een ding maar geld wat ik gistermorgen voor 0800 had overgemaakt stond voor 1500 bij Raisin. NU wacht ik nog op m'n renault rekening
pi_207507758
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 09:31 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik heb tot nu toe maar 1 nadeel kunnen ontdekken, je kan geld niet geplanned overmaken. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat ik op 30 januari 2k nodig heb. Bij andere banken zou ik dan nu al een overboeking klaarzetten voor 28 januari. Dat kan helaas niet. Nu los ik dat op met een kleine buffer bij LPB, maar het zou wel een mooie extra bonus zijn als het wel kon.
Dat vind ik dus best een behoorlijk nadeel, heb me recent een spaarrekening aangemeten bij bunq en daar kan je zelfs automatische overboekingen doen..... dus bijvoorbeeld elke maand op de 25e wil ik 1k over gemaakt hebben.

En de rente is ook nog eens goed
pi_207508053
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:00 schreef namliam het volgende:

[..]
Dat vind ik dus best een behoorlijk nadeel, heb me recent een spaarrekening aangemeten bij bunq en daar kan je zelfs automatische overboekingen doen..... dus bijvoorbeeld elke maand op de 25e wil ik 1k over gemaakt hebben.
Uiteindelijk moet je toch de moeite doen om een overboeking aan te maken. Of je dat nu 2 weken vooraf doet of op de dag zelf, in feite is de handeling hetzelfde. Het vereist alleen iets meer planning. Vind het dus wel een nadeel, maar niet echt boeiend.

quote:
En de rente is ook nog eens goed
1,31%. Via Raisin heb je makkelijk het dubbele als je het in een deposito stopt van 6 maanden of langer.

Voor een vrij opneembare rekening is het een prima rente, beter dan Renault via Raisin. Maar ik zie ook wel wat nadelen zoals slechts 2 instant opnames per maand en als je het in een deposito bij Raisin wil stoppen dan moet je van Bunq -> normale betaalrekening -> Raisin -> Deposito. Als je alles via Raisin regelt haal je er 1 stap tussenuit.

Het is dus een afweging wat je prettig vindt en wat je omslagpunt is van gemak en rente. Bunq is een prima oplossing voor velen.
pi_207508334
Wel bijzonder, op de hoofdpagina van Bunq staat een rente van 1,31%. Maar als je dan eenmaal gaat aanmelden en een spaardoel opent dan is het opeens 1,05%....
pi_207508439
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:26 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Uiteindelijk moet je toch de moeite doen om een overboeking aan te maken. Of je dat nu 2 weken vooraf doet of op de dag zelf, in feite is de handeling hetzelfde. Het vereist alleen iets meer planning. Vind het dus wel een nadeel, maar niet echt boeiend.
[..]
1,31%. Via Raisin heb je makkelijk het dubbele als je het in een deposito stopt van 6 maanden of langer.
Vrij opneembaar en Deposito zijn wel een beetje appels en peren toch ?

die 2 instant payments, hoe dat precies zit vraag ik me af.... daar heb ik een vraag open staan bij de customer service van bunq. De manier waarop ik die teksten lees kan je het op meerdere manieren interperteren.

En bij BUNQ lijkt het er op (nog niet getest) dat ik vanaf mijn internet spaarrekening naar elke willekeurige rekening kan overboeken, dus ook rechtstreeks naar Raisin of zelfs direct een factuur van een bedrijf kan voldoen.
pi_207508571
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:26 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Uiteindelijk moet je toch de moeite doen om een overboeking aan te maken. Of je dat nu 2 weken vooraf doet of op de dag zelf, in feite is de handeling hetzelfde. Het vereist alleen iets meer planning. Vind het dus wel een nadeel, maar niet echt boeiend.
[..]
1,31%. Via Raisin heb je makkelijk het dubbele als je het in een deposito stopt van 6 maanden of langer.

Voor een vrij opneembare rekening is het een prima rente, beter dan Renault via Raisin. Maar ik zie ook wel wat nadelen zoals slechts 2 instant opnames per maand en als je het in een deposito bij Raisin wil stoppen dan moet je van Bunq -> normale betaalrekening -> Raisin -> Deposito. Als je alles via Raisin regelt haal je er 1 stap tussenuit.

Het is dus een afweging wat je prettig vindt en wat je omslagpunt is van gemak en rente. Bunq is een prima oplossing voor velen.
Dit is inderdaad wel vervelender als je vaak heen en weer moet boeken.

Maar verder is het volgens mij prima geregeld maar duurt het gewoon even en moet je vooruit plannen.
pi_207508608
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:47 schreef GereDathan het volgende:
Wel bijzonder, op de hoofdpagina van Bunq staat een rente van 1,31%. Maar als je dan eenmaal gaat aanmelden en een spaardoel opent dan is het opeens 1,05%....
Ik heb ook een spaarrekening geopend maar kan niet eens vinden in de app hoeveel rente ik krijg. Ik ga er vanuit dat dit gewoon 1,31% is.
pi_207508672
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2023 08:15 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik weet even niet zo goed hoe ik je reactie moet interpreteren :)
Tot nu toe loopt het proces goed, al kost het wat tijd.
Ik bedoel als een van de banken waar je spaargeld staat in de problemen komt.

Dan heb je dus met twee buitenlandse partijen te maken waarvan de tussenbank nu al slecht bereikbaar is (laat staan op zo'n moment). Een extra schakel zal op zijn minste de afwikkeling niet bespoedigen. Laten we hopen dat het zover nooit gaat komen. Uiteindelijk zal het allemaal ook wel goed komen maar ik probeer extra “gedoe” zoveel mogelijk te beperken.
pi_207508895
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 10:56 schreef namliam het volgende:

[..]
Vrij opneembaar en Deposito zijn wel een beetje appels en peren toch ?
Deels. Als je het geld niet nodig hebt dan zou je het bij Raisin in een deposito duwen, en dan is daar veel meer rente uit te halen. Maar de vrije spaarrekening van Renault Bank is via Raisin ook 1,25%. En dat kan je prima vergelijken met 1,31%.

quote:
En bij BUNQ lijkt het er op (nog niet getest) dat ik vanaf mijn internet spaarrekening naar elke willekeurige rekening kan overboeken, dus ook rechtstreeks naar Raisin of zelfs direct een factuur van een bedrijf kan voldoen.
Dat zou goed kunnen, de rekening krijgt een echte IBAN zover ik heb gezien. De vraag is of je het moet willen, maar dat is een andere discussie. Ik heb bijvoorbeeld het liefst het grootste deel van mijn spaargeld zodanig geblokkeerd dat dit enkel naar mijn eigen rekening kan uitbetalen en liefst ook tussen de 1 en 3 dagen vertraging heeft. Dit als veiligheid tegen leegtrekken van de rekening wat je regelmatig hoort.
pi_207508908
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:13 schreef Jahr00n het volgende:

[..]
Ik heb ook een spaarrekening geopend maar kan niet eens vinden in de app hoeveel rente ik krijg. Ik ga er vanuit dat dit gewoon 1,31% is.
Zowel de App als Website zijn zo ondoorzichtig als mijn zijn kan. Net even een rekening geopend als test, dat verliep prima en vlot, maar er is werkelijk geen zinnige info te vinden verder over rentepercentages e.d.
pi_207508935
quote:
14s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik bedoel als een van de banken waar je spaargeld staat in de problemen komt.

Dan heb je dus met twee buitenlandse partijen te maken waarvan de tussenbank nu al slecht bereikbaar is (laat staan op zo'n moment). Een extra schakel zal op zijn minste de afwikkeling niet bespoedigen. Laten we hopen dat het zover nooit gaat komen. Uiteindelijk zal het allemaal ook wel goed komen maar ik probeer extra “gedoe” zoveel mogelijk te beperken.
In principe is dat allemaal Europees geregeld, dit jaar kan het nog maximaal 10 werkdagen zijn en vanaf volgend jaar is het maximaal 7 werkdagen. Als een bank omvalt dan ga ik er vanuit dat Raisin niet omvalt, het geld zal dan dus binnen 10 dagen op je Raisin rekening staan waarna je er weer mee kunt doen wat je wil.

Ik heb recent het failliet van Celcius (crypto geneuzel) meegemaakt in de USA en zelfs dat wordt prima afgehandeld richting mij (niet dat ik ergens recht op hebt, maar dat terzijde). En jaren geleden was ik betrokken bij het faillissement van DSB en dat is ook meer dan prima geregeld, toen al.
pi_207520322
quote:
14s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik bedoel als een van de banken waar je spaargeld staat in de problemen komt.

Dan heb je dus met twee buitenlandse partijen te maken waarvan de tussenbank nu al slecht bereikbaar is (laat staan op zo'n moment). Een extra schakel zal op zijn minste de afwikkeling niet bespoedigen. Laten we hopen dat het zover nooit gaat komen. Uiteindelijk zal het allemaal ook wel goed komen maar ik probeer extra “gedoe” zoveel mogelijk te beperken.
Als bijvoorbeeld RCI omvalt, dan moet je zelf naar de centrale bank in Frankrijk. Dat hoeft verder niet meer met tussenliggende partijen.
pi_207522095
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 23:27 schreef snabbi het volgende:
Als bijvoorbeeld RCI omvalt, dan moet je zelf naar de centrale bank in Frankrijk. Dat hoeft verder niet meer met tussenliggende partijen.
Dan wordt dat giraal afgehandeld? Of moet je fysiek naar het loket toe??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 12 januari 2023 @ 10:08:43 #89
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207522511
Na 13 dagen is alles rond bij Raisin/RCI Bank.

Nu met de PLAN-codes direct overmaken naar RCI scheelt weer een stapje.
pi_207524382
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2023 10:08 schreef Gunner het volgende:
Na 13 dagen is alles rond bij Raisin/RCI Bank.
Zou er mooi klaar mee zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 12 januari 2023 @ 13:15:48 #91
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207524834
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Zou er mooi klaar mee zijn.
Dat was ik ook. Als je een controlfreak bent zonder geduld is zoiets echt killing.
pi_207531506
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 09:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan wordt dat giraal afgehandeld? Of moet je fysiek naar het loket toe??
Toen ik met Icesave zat boden ze het hier gewoon via een invulformulier aan. Destijds bij DSB kon ik me nog herinneren dat andere banken extra drukte hadden voor het openen van een nieuwe rekening voor de mensen, daar zal dat ook wel heen gegaan zijn.
Kan me niet voorstellen dat je het fysiek moet doen. Er staan ook niet 1000 mensen 3 jaar lang te niksen om daarna bij een omvallende toko eindelijk wat te doen denk ik zo?
pi_207531635
quote:
14s.gif Op woensdag 11 januari 2023 11:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik bedoel als een van de banken waar je spaargeld staat in de problemen komt.

Dan heb je dus met twee buitenlandse partijen te maken waarvan de tussenbank nu al slecht bereikbaar is (laat staan op zo'n moment). Een extra schakel zal op zijn minste de afwikkeling niet bespoedigen. Laten we hopen dat het zover nooit gaat komen. Uiteindelijk zal het allemaal ook wel goed komen maar ik probeer extra “gedoe” zoveel mogelijk te beperken.
quote:
Wat als er iets misgaat?
Spaargeld stroomt dus van je tegenrekening, via de Raisin-rekening in Duitsland, naar de de eigen deposito- en spaarrekening(en) in de EU. En andersom. Valt Raisin hier tussenuit, bijvoorbeeld door een faillissement? Dan boeken de partnerbanken het spaargeld tegen die tijd direct terug naar je tegenrekening. Bij termijndeposito’s gebeurt dat aan het einde van de looptijd, inclusief de opgebouwde rente.

Als een aangesloten bank failliet gaat, ben je als gedupeerde spaarder aangewezen op het depositogarantiestelsel van het land waar die bank is gevestigd. Zoals gezegd, is er in alle EU-landen een garantie tot ¤100.000 per rekeninghouder per bank. Dat klinkt best geruststellend. Maar toen IceSave in 2008 failliet ging, bood het IJslandse garantiestelsel geen oplossing. Het hele land zat aan de grond en kon de Nederlandse spaarders op dat moment niet schadeloosstellen. Het valt niet te voorspellen wat er precies gebeurt als in Polen of Tsjechië iets dergelijks voorvalt.

Gaat een bank in een niet-euroland, zoals Polen, Tsjechië of Zweden, failliet? Dan word je uitbetaald in Poolse zloty, Tsjechische dan wel Zweedse kroon. Bij deze banken loop je dus een valutarisico.

Zo voorkom je bronbelasting
Een ander addertje onder het gras is dat je in veel landen aan het einde van de looptijd geconfronteerd kunt worden met een aanslag bronbelasting. Om die te voorkomen, of te verlagen, moet je bepaalde verklaringen aan de bank te overleggen. Wil je niets met bronbelasting te maken hebben? Kies dan een bank uit een land zónder standaard bronbelasting. Dit geldt voor Duitsland, Estland, Frankrijk (bijvoorbeeld bij de Renault Bank), Italië of Zweden.

https://www.consumentenbond.nl/sparen/sparen-in-het-buitenland


[ Bericht 5% gewijzigd door Aether op 12-01-2023 20:48:53 ]
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_207534376
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 20:41 schreef Aether het volgende:

[..]
[..]

Geruststellend :)

Ik durf zelf sowieso niet in een niet-EU land te sparen en ook niet perse bij oostbloklanden waar de economische ratings iets minder zijn dan in West-Europa.
  donderdag 12 januari 2023 @ 22:46:06 #95
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207534419
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 22:44 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Geruststellend :)

Ik durf zelf sowieso niet in een niet-EU land te sparen en ook niet perse bij oostbloklanden waar de economische ratings iets minder zijn dan in West-Europa.
Italie zag er ook interessant uit met een 6-maand deposito voor bijna 3 procent... maar ja... italie...?
pi_207535061
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2023 22:46 schreef Gunner het volgende:

[..]
Italie zag er ook interessant uit met een 6-maand deposito voor bijna 3 procent... maar ja... italie...?
Italië vind ik persoonlijk een risicoland. Ik zou daar persoonlijk niet in durven sparen.
pi_207537200
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 23:25 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Italië vind ik persoonlijk een risicoland. Ik zou daar persoonlijk niet in durven sparen.
Je maakt je echt druk om werkelijk niets. Italië is al heel lang lid van de EU en ook tijdens de crisis van 2009 zijn ze niet omgevallen. Ook Griekenland wat er nog veel erger aan toe was bestaat nog gewoon.

Als Italië failliet gaat dan heb je veel grotere problemen dan jouw 10k spaargeld die daar staat.
pi_207537214
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2023 22:46 schreef Gunner het volgende:

[..]
Italie zag er ook interessant uit met een 6-maand deposito voor bijna 3 procent... maar ja... italie...?
Heb ik aangevraagd, maar de snelheid zit er zoals bekend niet in. Hopelijk komt het nog voor het weekend voor elkaar. Mooie rente (2,5% op 6 maanden) voor die looptijd. Ik verwacht dat de rentes de komende maanden nog wat gaan stijgen dus ik was op zoek naar een kortlopend deposito aangezien ik mijn DELA Spaarverzekering de deur uit gedaan, daar had ik 2,8% rente maar geen garanties vanuit een DGS en ook hoge kosten bij stortingen.
  vrijdag 13 januari 2023 @ 09:58:36 #99
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207537315
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 09:48 schreef GereDathan het volgende:
Als Italië failliet gaat dan heb je veel grotere problemen dan jouw 10k spaargeld die daar staat.
Dat is ook wel weer waar ja. De korte periode is wel interessant.
pi_207537570
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 09:48 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Je maakt je echt druk om werkelijk niets. Italië is al heel lang lid van de EU en ook tijdens de crisis van 2009 zijn ze niet omgevallen. Ook Griekenland wat er nog veel erger aan toe was bestaat nog gewoon.

Als Italië failliet gaat dan heb je veel grotere problemen dan jouw 10k spaargeld die daar staat.
Ze zijn weliswaar niet omgevallen en gingen niet failliet, maar dat betekent niet dat het daar economisch perse zo goed gaat (qua ratings etc.).

De rente is niet voor niets zo hoog. Hoge rente = hoog risico. Met nadruk op risico. Dat risico is weliswaar hoger dan bij banken in West-Europa, maar dat betekent niet dat het daar niet fout kan gaan. Het risico is groter.

Daarnaast zeg je het zelf: ze hebben meer aan hun hoofd dan hun spaarders met 'maar' 10k.

Aan de andere kant: als je het voor een paar maanden een deposito opent dan verwacht ik ook geen issues - want korte periode.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')