ja en met 4x lang douchen per dagquote:Op maandag 12 december 2022 17:54 schreef Centenbak het volgende:
Ik laatst ook 4 kuub om alleen maar de temperatuur heel de dag op 14 te houden in de woonkamer en keuken.
Nu laat ik hem maar gewoon uit (ben overdag toch weg). 11 graden nu en boven 8,5.
Dacht altijd dat dat normaal was, maar als ik het hier zo lees houden mensen hun huis met 4 kuub/dag op een comfortabele 18 graden
Instelling in de huiskamer: Overdag om 19.5, savonds op 20 en snachts op 18.5quote:
Wat een techniek tegenwoordig..quote:Op maandag 12 december 2022 20:19 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Instelling in de huiskamer: Overdag om 19.5, savonds op 20 en snachts op 18.5
Instelling in de keuken: vast op 18graden
Badkamer voor het douchen een kwartiertje verwarmen
Rest van de kamers: uit
Verbruik in december:
1. 3,2 m3 gas
2. 4,3
3. 6,4
4. 5,2
5. 4,0
6. 4,4
7. 3,6
8. 4,2
9. 4,5
10. 5,7
11. 5,3
pff dat is wel nog knapper :pquote:Op maandag 12 december 2022 20:19 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Verbruik in december:
1. 3,2 m3 gas
2. 4,3
3. 6,4
4. 5,2
5. 4,0
6. 4,4
7. 3,6
8. 4,2
9. 4,5
10. 5,7
11. 5,3
Gaaf dat het kan..quote:Op maandag 12 december 2022 20:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ik wil alleen nog een verwarmde stoep voor het huis
quote:Op maandag 12 december 2022 20:19 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Verbruik in december:
1. 3,2 m3 gas
2. 4,3
3. 6,4
4. 5,2
5. 4,0
6. 4,4
7. 3,6
8. 4,2
9. 4,5
10. 5,7
11. 5,3
Moet jij weten.quote:Op maandag 12 december 2022 21:14 schreef hanskraaijjr het volgende:
15 graden hier, laat de verwarming gewoon uit. Ik ga geen 25 euro per dag neerleggen voor gas en stroom.
Wat glaswol/piepschuim of andere isolatie van marktplaats halen?quote:Op maandag 12 december 2022 19:53 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Zou niet weten waar te beginnen want het lekt van alle kanten, dan kan ik beter verhuizen.
Heb wel overal tochtstrips geplaatst.
Waar kan ik dat plaatsen dan? Enige wat ik me kan bedenken is tegen het dak van de zolder, maar vraag me af of dat veel effect heeft. Voor de warmte op zolder misschien, maar wil het graag op de benedenverdieping.quote:Op maandag 12 december 2022 21:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Wat glaswol/piepschuim of andere isolatie van marktplaats halen?
Onder de vloer? Tegen het dak van de zolder?quote:Op maandag 12 december 2022 22:01 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Waar kan ik dat plaatsen dan? Enige wat ik me kan bedenken is tegen het dak van de zolder, maar vraag me af of dat veel effect heeft. Voor de warmte op zolder misschien, maar wil het graag op de benedenverdieping.
Nounou. Beetje opwarmen mag welquote:
me tooquote:Op maandag 12 december 2022 21:14 schreef hanskraaijjr het volgende:
15 graden hier, laat de verwarming gewoon uit. Ik ga geen 25 euro per dag neerleggen voor gas en stroom.
Ben je dan niet bang voor schimmel bij die temperaturen?quote:Op dinsdag 13 december 2022 07:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
me too![]()
Vanmorgen dus 14,5 graden in heel mijn huis. Het is nog steeds te doen. Ik merk vooral dat ik mijn voeten goed warm moet houden want daar ervaar ik het eerst de kou. En als ik op schoenen loop omdat ik net even buiten ben geweest, ervaar ik minder kou dan met mijn spaanse pantoffeltjes.
Ben wel benieuwd wat de temperatuur de komende dagen wordt als het iig t/m vrijdag zondagflink blijft vriezen
![]()
Maar alles bij elkaar heb ik er geen last van eigenlijk, zeker 's nachts niet als ik lekker in mijn warme bedje (ook zonder verwarming) lig
Nee, ik doe dit zo al minstens vier jaar. Je moet wel goed ventileren en je hygrometer idd goed in de gaten houden.quote:Op dinsdag 13 december 2022 08:03 schreef Zwansen het volgende:
Ben je dan niet bang voor schimmel bij die temperaturen?
Woon je bovenop een kerncentrale ofzo ?quote:Op dinsdag 13 december 2022 08:57 schreef Anton91 het volgende:
21ºC, nogsteeds geen verwarming aan gehad
Misschien wel een wietkweker die onder mij woont, maar volgens mij nietquote:Op dinsdag 13 december 2022 13:21 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Woon je bovenop een kerncentrale ofzo ?
Iemand is dus voor zichzelf en voor jou aan het stoken. Leuke bonus 😁quote:Op dinsdag 13 december 2022 08:57 schreef Anton91 het volgende:
21ºC, nogsteeds geen verwarming aan gehad
Ik denk dat de warmte gewoon goed blijft hangen. Ik heb jaren geleden wel eens de verwarming aan gehad en het werd gewoon vies warm, benauwd. In de berging was het tot een paar jaar geleden met temperaturen rond het vriespunt ook zo'n 15 graden. Alle bergingen zijn sowieso onverwarmd.quote:Op dinsdag 13 december 2022 13:47 schreef Sebbeszweet het volgende:
[..]
Iemand is dus voor zichzelf en voor jou aan het stoken. Leuke bonus 😁
Het zal ongetwijfeld goed geïsoleerd zijn, maar ik denk toch dat iemand aan het stoken is voor de rest. Met een delta van 25 graden gaat er gewoon warmte verloren. Wie vult die verloren warmte aan?quote:Op dinsdag 13 december 2022 13:51 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik denk dat de warmte gewoon goed blijft hangen. Ik heb jaren geleden wel eens de verwarming aan gehad en het werd gewoon vies warm, benauwd. In de berging was het tot een paar jaar geleden met temperaturen rond het vriespunt ook zo'n 15 graden. Alle bergingen zijn sowieso onverwarmd.
Ik ben er ook blij mee dat we er alvast aan kunnen wennen. Er bewust mee omgaan scheelt wel enorm in je verbruik. Ik heb mijn thermostaat nu ook ingesteld op een uur van tevoren op 18,5 voordat mijn vriendin thuis komt van werk. Anders gaat ze weer aan die thermostaat hengelenquote:Op dinsdag 13 december 2022 12:15 schreef Pvt.Webster het volgende:
16 vanochtend. Toen omhoog gezet naar 17 zodat de boel even op gang is. Zonnetje zorgt er hopelijk voor dat dit zo blijft. Ondertussen lekker naar kantoor gegaan en daar bij de verwarming gaan zitten.
Gisteren verbruik van 3,6m3. Denk dat we deze maand op de 110m3 uit komen, zonder dus al te gek te hebben gedaan. Is voor ons gelukkig nog niet zo duur vanwege vast contract.
Ik zal er wel nooit achter komen, maar ik heb al eens andere onderburen gehad en toen was het hetzelfde. Ook toen de onderburen een paar weken geleden op vakantie gingen merkte ik geen enkel verschil.quote:Op dinsdag 13 december 2022 14:05 schreef Sebbeszweet het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld goed geïsoleerd zijn, maar ik denk toch dat iemand aan het stoken is voor de rest. Met een delta van 25 graden gaat er gewoon warmte verloren. Wie vult die verloren warmte aan?
Die vrouwen moeten met hun jatten van die thermostaat blijven, is overal hetzelfde 🤣🤣quote:Op dinsdag 13 december 2022 16:18 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Ik ben er ook blij mee dat we er alvast aan kunnen wennen. Er bewust mee omgaan scheelt wel enorm in je verbruik. Ik heb mijn thermostaat nu ook ingesteld op een uur van tevoren op 18,5 voordat mijn vriendin thuis komt van werk. Anders gaat ze weer aan die thermostaat hengelen
Woon je vast niet in Nederland.quote:Op dinsdag 13 december 2022 13:51 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik denk dat de warmte gewoon goed blijft hangen. Ik heb jaren geleden wel eens de verwarming aan gehad en het werd gewoon vies warm, benauwd. In de berging was het tot een paar jaar geleden met temperaturen rond het vriespunt ook zo'n 15 graden. Alle bergingen zijn sowieso onverwarmd.
En als je ligt (maar niet gaat slapen) ??quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:16 schreef Luxuria het volgende:
Op mijn slaapkamer is het 15,6 graden en ik lig (als ik ga slapen) met een vest aan onder mijn winterdekbed met extra fleecedeken erbovenop en ik heb het nog niet heel warm
Dan heb je gewoon een slecht dekbed.quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:16 schreef Luxuria het volgende:
Op mijn slaapkamer is het 15,6 graden en ik lig (als ik ga slapen) met een vest aan onder mijn winterdekbed met extra fleecedeken erbovenop en ik heb het nog niet heel warm
Vrouwen je kan beter kippen houden. Ze slikken allemaal zaadquote:Op dinsdag 13 december 2022 18:09 schreef Sebbeszweet het volgende:
[..]
Die vrouwen moeten met hun jatten van die thermostaat blijven, is overal hetzelfde 🤣🤣
quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
En als je ligt (maar niet gaat slapen) ??
Misschien dat mijn dekbed ondertussen te oud is, want in het verleden had ik het ook nooit koud. Heb hem zo'n 9 jaar.quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:28 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Dan heb je gewoon een slecht dekbed.
Bij mij was het vannacht 8 graden vannacht en heb geen kou gehad, aan 1 stuk door geslapen.
Terwijl ik best wel een koukleum ben. Wel een heel fijn dik winterdekbed
Moeten we je een kacheltje gaan sturen?quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:10 schreef cherrycoke het volgende:
17, hoger gaat mijn thermostaat niet
overdag als ik er niet ben staat deze op 15
Zet het warme bad maar vast klaar voor zoquote:Op dinsdag 13 december 2022 19:16 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Moeten we je een kacheltje gaan sturen?
We gaan zo voetballen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:25 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Zet het warme bad maar vast klaar voor zo
1 januari nieuw contract afsluiten dus (ofja in laten gaan)quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:38 schreef Newone82 het volgende:
Dom kabinet
https://www.rtlnieuws.nl/(...)0-kuub-krijg-je-niet
Geen flauw idee wat dit nou voor mij betekent en ook geen fut om te proberen te snappenquote:Op dinsdag 13 december 2022 19:38 schreef Newone82 het volgende:
Dom kabinet
https://www.rtlnieuws.nl/(...)0-kuub-krijg-je-niet
Kan zijn, ik dacht dat mijn wollen dekbed ook nog prima was van 10+ jaar oud. Maar had voor een euro of 60 vorig jaar een aanbieding gekocht die best was getest door consumentenbond en ook nog polyesterquote:Op dinsdag 13 december 2022 19:03 schreef Luxuria het volgende:
[..]![]()
Dan ben ik mogelijk overleden.
[..]
Misschien dat mijn dekbed ondertussen te oud is, want in het verleden had ik het ook nooit koud. Heb hem zo'n 9 jaar.
Tijd voor een nieuwe!
Daar heb je van die ombouw kastjes voor met een sleutelquote:Op dinsdag 13 december 2022 16:18 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Ik ben er ook blij mee dat we er alvast aan kunnen wennen. Er bewust mee omgaan scheelt wel enorm in je verbruik. Ik heb mijn thermostaat nu ook ingesteld op een uur van tevoren op 18,5 voordat mijn vriendin thuis komt van werk. Anders gaat ze weer aan die thermostaat hengelen
Bij moderne woningen moet je juist temperatuur steady houden, het kost je dan meer geld als je gaat schommelen.quote:Op woensdag 14 december 2022 07:27 schreef spierbal het volgende:
Vroeger was het advies om de verwarming maar 2 graden lager te zetten dan de normale stookwarmte in huis?
Is dat nog steeds zo dat dat efficiënt is of zit je dan snachts juist voor Jan lul te stoken?
Verbruik nu ongv. 1 kuub per nacht, met deze vries temperaturen dan.
Vanaf wanneer telt een woning als modern?quote:Op woensdag 14 december 2022 08:02 schreef xminator het volgende:
[..]
Bij moderne woningen moet je juist temperatuur steady houden, het kost je dan meer geld als je gaat schommelen.
Blijft terugkomen.quote:Op woensdag 14 december 2022 08:02 schreef xminator het volgende:
[..]
Bij moderne woningen moet je juist temperatuur steady houden, het kost je dan meer geld als je gaat schommelen.
Maar hoe ik het nu monitor dan kost het mij ongv 1 kuub gas om die temperatuur aan te houden.quote:Op woensdag 14 december 2022 08:20 schreef BertV het volgende:
[..]
Blijft terugkomen.
Schommelen is altijd goedkoper.
Ieder moment dat je CV lager of uit gaat is winst.
Zelfs bij vloerverwarming. Alleen duurt het opwarmen daar te lang zodat het vaak niet handig is om hier aan te gaan draaien.
Het is alleen niet comfortabel en je loopt kans op vocht en dus schimmel.
Ik kan straks mijn ramen uit de verrotte sponningen drukken. Maar wel laag in de energie kosten.
ontopic: In de ochtend 13 gaden, CV brult naar de 15.
Ik denk dat je dan het eea waterzijdig moet inregelen. Kan veel schelen.quote:Op woensdag 14 december 2022 08:36 schreef Dagoduck het volgende:
Op het dieptepunt vanochtend was het 15,9 graden op mijn zolderkamer, voordat de kachel weer aan ging. Beneden is het overdag, of in ieder gevaal 's avonds gewoon 20+. Waardeloos, zeker met thuiswerken, moet gewoon aparte thermostaat op zolder hebben.
Het is natuurkundig onmogelijk dat het meer kost om de woning weer op te warmen.quote:Op woensdag 14 december 2022 08:35 schreef spierbal het volgende:
[..]
Maar hoe ik het nu monitor dan kost het mij ongv 1 kuub gas om die temperatuur aan te houden.
Stel snachts laat ik het nog 2 graden zakken en ik wil die 2 graden in de ochtend weer erbij hebben. Dan ben ik toch ook minimaal 1 kuub gas kwijt om die 2 graden weer op te warmen?
Sterkte, ik voel je pijn.quote:Op woensdag 14 december 2022 09:14 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb een historisch dieptepunt van 16,5 bereikt.
Tip: zet je koelkast open!quote:Op woensdag 14 december 2022 09:14 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb een historisch dieptepunt van 16,5 bereikt.
Igloduckquote:Op woensdag 14 december 2022 08:36 schreef Dagoduck het volgende:
Op het dieptepunt vanochtend was het 15,9 graden op mijn zolderkamer
Lijkt de Albert Heijn wel waar ik vroeger werkte, daar was het altijd 14 graden. Maar goed, dan was je continu in bewegingquote:
Jij hebt gewoon constant een plas water op de vensterbank liggen?quote:Op woensdag 14 december 2022 08:20 schreef BertV het volgende:
[..]
Blijft terugkomen.
Schommelen is altijd goedkoper.
Ieder moment dat je CV lager of uit gaat is winst.
Zelfs bij vloerverwarming. Alleen duurt het opwarmen daar te lang zodat het vaak niet handig is om hier aan te gaan draaien.
Het is alleen niet comfortabel en je loopt kans op vocht en dus schimmel.
Ik kan straks mijn ramen uit de verrotte sponningen drukken. Maar wel laag in de energie kosten.
ontopic: In de ochtend 13 gaden, CV brult naar de 15.
Als je met deze temperaturen nog de 23 kan halen, is je isolatie meer dan genoeg om de ergste hitte gewoon buiten te kunnen houdenquote:Op woensdag 14 december 2022 20:16 schreef ISVV het volgende:
[..]
Afzien in de zomer? Of airco?
Hier 18° overigens.
In de zomer gaan de ramen 's avonds tegen elkaar open. Dat werkt goed om het huis af te laten koelen, al zou ik graag nog een zonnescherm hebben bij de pui op het zuiden.quote:Op woensdag 14 december 2022 20:16 schreef ISVV het volgende:
[..]
Afzien in de zomer? Of airco?
Hier 18° overigens.
Wat is een dr toon?quote:Op woensdag 14 december 2022 20:30 schreef Inbox het volgende:
Net de buurvrouw het heugdelijke nieuws verteld dat ik niet meer hoef te stoken binnenkort wegens verlies woning.
Valt mn oog op 11.4m3 op dr Toon. Dat is dus het verbruik van vandaag en dr thermostaat staat op 21 graden.
Kijk ik naar het verbruik dan verbruikt ie zo'n beetje continue een halve kuub per uur, uur in uur uit. A 3.50 euro per kuub Enecois dat 40 euro per dag..
Zo'n speciale slimme thermostaat van Eneco die in verbinding staat met internet en waar je je verbruik live op kan zien.quote:
heugelijke nieuws wegens verlies woning??quote:Op woensdag 14 december 2022 20:30 schreef Inbox het volgende:
Net de buurvrouw het heugdelijke nieuws verteld dat ik niet meer hoef te stoken binnenkort wegens verlies woning.
Valt mn oog op 11.4m3 op dr Toon. Dat is dus het verbruik van vandaag en dr thermostaat staat op 21 graden.
Kijk ik naar het verbruik dan verbruikt ie zo'n beetje continue een halve kuub per uur, uur in uur uit. A 3.50 euro per kuub Enecois dat 40 euro per dag..
Haar huisje (begane grond met kelder eronder) heeft energielabel C, mijn 2 verdiepingen hoger D en de bovenburen van mij zelfs E.
Juist ja. De sarcast in me leeft nog nu. Over een week, twee weken kan dat zomaar anders zijn.quote:Op woensdag 14 december 2022 20:41 schreef Molo het volgende:
[..]
heugelijke nieuws wegens verlies woning??
Ja, echt? Zijn er debieltjes die 3,40 eur per kuub betalen?quote:Op woensdag 14 december 2022 20:30 schreef Inbox het volgende:
Haar huisje (begane grond met kelder eronder) heeft energielabel C, mijn 2 verdiepingen hoger D en de bovenburen van mij zelfs E.
quote:Op woensdag 14 december 2022 20:44 schreef Inbox het volgende:
[..]
Juist ja. De sarcast in me leeft nog nu. Over een week, twee weken kan dat zomaar anders zijn.
Yep, hier nog eentjequote:Op woensdag 14 december 2022 20:46 schreef xminator het volgende:
[..]
Ja, echt? Zijn er debieltjes die 3,40 eur per kuub betalen?
Hoezo niet twee maanden geleden een vast contract genomen? Of overstappen op een andere variabele gas leverende partij?quote:
Heb je een keuze daarin dan als je een variabel contract hebt? Overstappen is altijd een gok.quote:Op woensdag 14 december 2022 20:46 schreef xminator het volgende:
[..]
Ja, echt? Zijn er debieltjes die 3,40 eur per kuub betalen?
Ik regel die shit hier niet in huis maar begreep dat dit minst onvoordelige was voor onsquote:Op woensdag 14 december 2022 20:48 schreef xminator het volgende:
[..]
Hoezo niet twee maanden geleden een vast contract genomen? Of overstappen op een andere variabele gas leverende partij?
Ja geen variabel contract nemen? Zelf heb ik zomerperiode afgewacht en toen een vast contract genomen.. want als de prijzen al zo hoog zijn zal het in de winter niet magisch lager worden.quote:Op woensdag 14 december 2022 20:49 schreef Inbox het volgende:
[..]
Heb je een keuze daarin dan als je een variabel contract hebt?
De enige keuze is: kachel uit als het kan. Ik stook niet, sluit het gas af na het douchen.
Mja, die zorgen heb ik niet meer straks.
Was ze zich er zelf van bewust?quote:Op woensdag 14 december 2022 20:30 schreef Inbox het volgende:
Vaak is het juist warm binnen als de isolatie goed is.quote:Op woensdag 14 december 2022 20:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je met deze temperaturen nog de 23 kan halen, is je isolatie meer dan genoeg om de ergste hitte gewoon buiten te kunnen houden
Snap er geen snars van…quote:Op woensdag 14 december 2022 20:44 schreef Inbox het volgende:
[..]
Juist ja. De sarcast in me leeft nog nu. Over een week, twee weken kan dat zomaar anders zijn.
Nee, totaal niet. Oudere vrouw. Haar overleden man regelde dat altijd en ze heeft al jaren met een maandbedrag van ca 320 euro dus ik denk dat ze al die jaren de hele dag tot 21 graden stookt.quote:Op woensdag 14 december 2022 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Was ze zich er zelf van bewust?
Poeh nou je spaart jezelf iig niet.quote:Op donderdag 15 december 2022 08:31 schreef Inbox het volgende:
[..]
Nee, totaal niet. Oudere vrouw. Haar overleden man regelde dat altijd en ze heeft al jaren met een maandbedrag van ca 320 euro dus ik denk dat ze al die jaren de hele dag tot 21 graden stookt.
Het ziet er naar uit dat al de programma's (slapen, thuis, enz) in haar Toon allen continu ingesteld stonden op 21 graden. Dus ook al drukte ze op slapen, bleef de remperatuur 21 graden en stookte ding dus continue en stabiel rond de 0.6m3 per uur om de 21 graden te houden. Zette ze de temperatuur omlaag om het stoken te stoppen tot die temperatuur werd bereikt, sprong de cv weer aan het werd steevast weer stoken tot 21 graden.
Ik heb de programma's nu uitgezet voor haar en haar geinstrueed de temperatuur steeds aan te passen. Min temp op 14/15 gezet, en sochtends kan ie dan naar 18 graden en een uurtje of 2 voor het slapen weer naar 14 ofzo.
De afgelopen 3 dagen had ze alledrie de dagen voor meer dan 40 euro per dag verstookt.
Ketel van 18 jaar oud. Verhuurder weigert te vervangen. Maar 5 van de acht bewoners hebben al een nieuwe inmiddels. Remeha zelf geeft aan dat de levensduur ca 12-15 jaar is.
Ik heb de programma's uitgezet en de temperatuur verlaagd. Per uur niet stoken na 23.00u en een temperatuur onder vriespunt nam de temperatuur in huis met ca 1 a 1.5 graad per uur af. Daar is dus een flinke besparing te behalen.
Ik heb dezelfde oude ketel. Stook niet, gas dicht, zelfde leverancier Eneco. Zit met 11 graden in huis nu. Kun je nagaan wat ik bespaar nu!
Als je in de winter wat minder stookt kan je prima in de zomer wat meer verbruiken, hè. Alleen even rekening houden met het moment van de jaarafrekening, maar als je ruim onder het plafond blijft maakt dat ook vrij weinig uit.quote:Op donderdag 15 december 2022 06:28 schreef BertV het volgende:
13.5... net de CV weer handmatig naar een royale 15 gezet.
Los daarvan, dat energieplafond is echt krap in de zomer.
Zelfs voor zo'n centenkakker als ik.
Daar is het toch nog niet te vroeg voor?quote:Op donderdag 15 december 2022 05:28 schreef Zwansen het volgende:
Overigens baal ik nu wel dat ik bij de bouw niet meer zonnepanelen heb genomen.
Ik heb het dus totaal niet koud.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:14 schreef Dementor het volgende:
[..]
Poeh nou je spaart jezelf iig niet.
Is het bij jou buiten al -0,1?quote:Op donderdag 15 december 2022 10:08 schreef Claudia_x het volgende:
Buiten is het -0,1 graden en ik zag vandaag voor het eerst mensen achter ons huis langs schaatsen! Binnen is het 20,1 graden en de gemiddelde luchtvochtigheid is 48,3%.
Ach, wat sneu. Ik kan me voorstellen dat het wat ingewikkeld voor d'r wordt. Onze buren van 65+ zijn redelijk handig als het om verduurzaming gaat en zijn er bewust mee bezig, maar zelfs zij hebben er wel moeite mee. Het wordt al gauw te technisch om te begrijpen - en de administratie is ook niet niks. Wij helpen hier en daar.quote:Op donderdag 15 december 2022 08:31 schreef Inbox het volgende:
[..]
Nee, totaal niet. Oudere vrouw. Haar overleden man regelde dat altijd en ze heeft al jaren met een maandbedrag van ca 320 euro dus ik denk dat ze al die jaren de hele dag tot 21 graden stookt.
Lief van je! Hopelijk is het warm genoeg voor d'r, want oudere mensen hebben over het algemeen een hogere temperatuur nodig.quote:Ik heb de programma's nu uitgezet voor haar en haar geinstrueed de temperatuur steeds aan te passen. Min temp op 14/15 gezet, en sochtends kan ie dan naar 18 graden en een uurtje of 2 voor het slapen weer naar 14 ofzo.
Jep - en het zal nu rap naar zo'n 4 graden stijgen, verwacht ik.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is het bij jou buiten al -0,1?
Hier nu nog -2,5 ❄️
In de woonkamer al wel 21,6 trouwens, maar dar is door de zon die al naar binnen schijnt.
hier -4, was vannacht -7, wordt vannacht -9quote:Op donderdag 15 december 2022 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is het bij jou buiten al -0,1?
Hier nu nog -2,5 ❄️
In de woonkamer al wel 21,6 trouwens, maar dar is door de zon die al naar binnen schijnt.
De kinderen willen zo graag het ijs op, maar dat zie ik vandaag niet gebeuren. Deze meneer die net voorbijkwam, was dapper:quote:Op donderdag 15 december 2022 10:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier stijgt het ook hard, nu -1,3 buiten.
Het is alleen maar dapper zolang het goed gaatquote:Op donderdag 15 december 2022 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De kinderen willen zo graag het ijs op, maar dat zie ik vandaag niet gebeuren. Deze meneer die net voorbijkwam, was dapper:
[ afbeelding ]
Het scheelt wel dat de sloot ondiep is, al beland je alleen vanwege de kou al liever niet in het water.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is alleen maar dapper zolang het goed gaat
Ik vind het nogal een risico op dit moment, zeker alleen en afgelegen.
Dat scheelt idd, het oogt als een sloot die zo 3 meter diep zou kunnen zijn.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het scheelt wel dat de sloot ondiep is, al beland je alleen vanwege de kou al liever niet in het water.
Jeetje wat een verschil. Het is hier al in de + en de verwachting voor vannacht is maar -3.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
hier -4, was vannacht -7, wordt vannacht -9
Ligt er aan waar je woont, en hoe de wind staat.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:33 schreef Donna het volgende:
[..]
Jeetje wat een verschil. Het is hier al in de + en de verwachting voor vannacht is maar -3.
Uiteraard.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ligt er aan waar je woont, en hoe de wind staat.
Ik had gehoopt op een graad of 10quote:Op donderdag 15 december 2022 11:47 schreef Donna het volgende:
[..]
Uiteraard.
Maar had gehoopt op veel natuurijs en dat wordt hier ietwat lastig zo.
Die paar graden boven nul zegt niet zoveel. Zeker in deze tijd van het jaar niet, waar de instraling rond het minimum zit. Onder goede omstandigheden kan het ijs nog zelfs nog aangroeien.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier stijgt het ook hard, nu -1,3 buiten.
Mijn ouders van 75+ lachen mij uit dat ik nog gas gebruik voor de hoofdverwarming, zij hebben beneden alles aircos en 2826262728 zonnepanelen zodat ze dit jaar praktisch gratis stoken in een niet bepaald nieuwbouwhuisquote:Op donderdag 15 december 2022 10:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ach, wat sneu. Ik kan me voorstellen dat het wat ingewikkeld voor d'r wordt. Onze buren van 65+ zijn redelijk handig als het om verduurzaming gaat en zijn er bewust mee bezig, maar zelfs zij hebben er wel moeite mee. Het wordt al gauw te technisch om te begrijpen - en de administratie is ook niet niks. Wij helpen hier en daar.
Dreig met opname op een psychogeriatrische afdeling als ze zo doorgaan en ga er zelf wonenquote:Op donderdag 15 december 2022 13:14 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn ouders van 75+ lachen mij uit dat ik nog gas gebruik voor de hoofdverwarming, zij hebben beneden alles aircos en 2826262728 zonnepanelen zodat ze dit jaar praktisch gratis stoken in een niet bepaald nieuwbouwhuis
quote:Op donderdag 15 december 2022 13:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dreig met opname op een psychogeriatrische afdeling als ze zo doorgaan en ga er zelf wonen
quote:Op donderdag 15 december 2022 13:14 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn ouders van 75+ lachen mij uit dat ik nog gas gebruik voor de hoofdverwarming, zij hebben beneden alles aircos en 2826262728 zonnepanelen zodat ze dit jaar praktisch gratis stoken in een niet bepaald nieuwbouwhuis
quote:Op donderdag 15 december 2022 12:35 schreef Dven het volgende:
23,5°C. T-shirtje, korte broek. Niets mis mee. Blijkbaar kan je ook aan een warme woning wennen.
Ik dacht net ook ff, wat doen die waterslierten toch op het raam.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:53 schreef FlippingCoin het volgende:
Dooit hier nu wel aardig, zie het smeltwater van de dakpannen naar beneden stromen.
Vraag of je er een bitcoin farm mag neerzettenquote:Op donderdag 15 december 2022 15:42 schreef Cheeseburgert het volgende:
25,6 Ik heb de ventilator maar aangezet
En ja, mijn kachel staat uit, die van onderbuur met all-in huur echter...
Daar valt zo niets over te zeggen. Je sprak er vanochtend nog over dat het 11 graden was in je huis. Dan heb je dus alleen de lucht even opgewarmd naar 18 graden en doordat de muren etc. nog ijskoud zijn ben je die warmte ook zo weer kwijt. Als je de temperatuur niet onder de bijv. 15 graden zou laten komen dan zal je merken dat het een stuk langer warm blijft als je overdag naar 18 graden stookt.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:59 schreef Inbox het volgende:
Als jullie de CV stopzetten, hoe snel daalt de temperatuur dan?
Is ca. 1 graad per uur netjes als het binnen na stoken 18 graden is en buiten 5 graden?
De vraag ging niet over mijn woning, maar die van de buuf met dezelfde oude ketel. Ik probeer haar stookkosten nu wst lager te krijgen en zie dst er ongeveer 1 a 1.5 graad vanaf gaat per uur dat de ketel uit was. Zij stookte tot 21 graden continue. Ook snachts dus. Verbruik rond de 0.6m3 per uur.quote:Op donderdag 15 december 2022 18:10 schreef Viezig het volgende:
[..]
Daar valt zo niets over te zeggen. Je sprak er vanochtend nog over dat het 11 graden was in je huis. Dan heb je dus alleen de lucht even opgewarmd naar 18 graden en doordat de muren etc. nog ijskoud zijn ben je die warmte ook zo weer kwijt. Als je de temperatuur niet onder de bijv. 15 graden zou laten komen dan zal je merken dat het een stuk langer warm blijft als je overdag naar 18 graden stookt.
Het viel me trouwens ook al op in nieuwsartikelen waar ze zielige mensen aan het woord laten. Die vertellen dan dat ze hun huis het hele stookseizoen nog niet verwarmd hebben en dat ze, toen het ging vriezen en het binnen al onder de 10 graden was, één dag hun cv hebben laten werken om te kijken hoeveel gas het zou kosten om het bijv. 18 graden te houden overdag en dan maken ze fantasieberekeningen van hoeveel het per maand zou kosten, door de hoeveelheid gas van die ene dag keer 30 te doen. Dat vinden ze dan natuurlijk veel te duur, maar de werkelijke hoeveelheid gas die ze zouden gebruiken om het een maand lang behaaglijk te houden zou waarschijnlijk veel lager zijn, misschien zelfs wel acceptabel. Zitten ze dan in de kou met alle gevolgen van dien.
Ik had niet het idee dat jij zielig was of zielig probeerde te doen hoor.quote:Op donderdag 15 december 2022 18:31 schreef Inbox het volgende:
[..]
De vraag ging niet over mijn woning, maar die van de buuf met dezelfde oude ketel. Ik probeer haar stookkosten nu wst lager te krijgen en zie dst er ongeveer 1 a 1.5 graad vanaf gaat per uur dat de ketel uit was. Zij stookte tot 21 graden continue. Ook snachts dus. Verbruik rond de 0.6m3 per uur.
Ik stook niet maar ik ben niet zielig. Ik heb 800+500+190+190 gekregen.
Ik kan wel zeggen check op tocht, kieren en gaten maar als het glas is uit het jaar kruik heeft dat ook weinig zin. Je zult alles na moeten lopen.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:59 schreef Inbox het volgende:
Is ca. 1 graad per uur netjes als het binnen na stoken 18 graden is en buiten 5 graden?
Woning is uit 1956. Dubbelglas en kunstof kozijnen uit 1988. Zou energieklasse C zijn, maar mijn identieke woning 2 verdiepingen hoger zou een D zijn. Zou het verschil niet weten eigenlijk behalve dat zij een kelderbox eronder heeft en ik een woning eronder en boven.quote:Op donderdag 15 december 2022 19:02 schreef Dementor het volgende:
[..]
Ik kan wel zeggen check op tocht, kieren en gaten maar als het glas is uit het jaar kruik heeft dat ook weinig zin. Je zult alles na moeten lopen.
Ik heb net om 22.00u de CV uitgezet op 17,5 graden, nu een uur later is het 16,9 graden.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:59 schreef Inbox het volgende:
Je bent te goed.quote:Op vrijdag 16 december 2022 00:18 schreef ootjekatootje het volgende:
O en waarom heb ik niet eerder een Houtkachel genomen? We hebben hier een zure buurvrouw, die belde aan vorige winter met de mededeling dat ze Astma had en we verkeerd hout stoken en dat ze wil dat we ermee stopten… We waren de enige in de straat zonder kachel, ja wel drie schoorstenen maar die zijn in 1960 afgesloten…
Maar zo meelevend als ik was… ben ik nu te laat. Ze kan nu beter gaan verhuizen. Want Oot gaat binnenkort lekker stoken en stoven op de kachel.
Stop aub met deze act.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:42 schreef Cheeseburgert het volgende:
25,6 Ik heb de ventilator maar aangezet
En ja, mijn kachel staat uit, die van onderbuur met all-in huur echter...
Bizar hè, een tientje per dag en eigenlijk amper comfort.quote:Op vrijdag 16 december 2022 12:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Stop aub met deze act.
Hier nu 17, heb gemerkt dat dat de sweetspot is. Warmer hoeft zo nodig niet, kouder is onaangenaam. Stook denk een tientje weg per dag dus dat is wel acceptabel voor winterse temperaturen buiten.
Mwa het is ook een keuze hoor, nu zit het maandbedrag rond de 280 euro. maar je krijgt ook die 190 euro compensatie. Zou dus meer kunnen stoken zonder dat het eigenlijk meer kost uit mijn eigen zak. Alleen hou die knaken liever voor wat vuurwerk en Legoquote:Op vrijdag 16 december 2022 13:07 schreef Dementor het volgende:
[..]
Bizar hè, een tientje per dag en eigenlijk amper comfort.
Jij dacht echt dat je gratis geld krijgt? Hoe naive ben jij danquote:Op vrijdag 16 december 2022 13:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Mwa het is ook een keuze hoor, nu zit het maandbedrag rond de 280 euro. maar je krijgt ook die 190 euro compensatie. Zou dus meer kunnen stoken zonder dat het eigenlijk meer kost uit mijn eigen zak. Alleen hou die knaken liever voor wat vuurwerk en Lego
Heb wel echt te doen met mensen die letterlijk in de kou zitten omdat ze het niet kunnen betalen. Vroeger deed je op school een sponsorloop voor Afrika, tegenwoordig voor de voedselbank en mensen met energiearmoede. Belachelijk dat we zo ver zijn afgegleden.
Hadden we maar een Nederlands woord voor 'naive'quote:Op vrijdag 16 december 2022 13:14 schreef Geerd het volgende:
[..]
Jij dacht echt dat je gratis geld krijgt? Hoe naive ben jij dan
Bij mij volgens mij ook, het was 18,5 toen ik wegging, ben alleen niet thuis om te checkenquote:Op vrijdag 16 december 2022 13:11 schreef dud0r het volgende:
de zon is het aan opwarmen naar 19
@:nattekat
Tsja, het woord komt toch uit het Latijn en is via het Frans hier terecht gekomen. Dus wat is Nederlands..quote:Op vrijdag 16 december 2022 13:18 schreef ISVV het volgende:
[..]
Hadden we maar een Nederlands woord voor 'naive'
Gratis geld bestaat niet kerel. Wel geld dat je overhoudt. Zijn twee totaal verschillende zaken.quote:Op vrijdag 16 december 2022 13:14 schreef Geerd het volgende:
[..]
Jij dacht echt dat je gratis geld krijgt? Hoe naive ben jij dan
Klopt, de armoede begint tegenwoordig al een aantal huizen verderop.quote:Op vrijdag 16 december 2022 13:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Mwa het is ook een keuze hoor, nu zit het maandbedrag rond de 280 euro. maar je krijgt ook die 190 euro compensatie. Zou dus meer kunnen stoken zonder dat het eigenlijk meer kost uit mijn eigen zak. Alleen hou die knaken liever voor wat vuurwerk en Lego
Heb wel echt te doen met mensen die letterlijk in de kou zitten omdat ze het niet kunnen betalen. Vroeger deed je op school een sponsorloop voor Afrika, tegenwoordig voor de voedselbank en mensen met energiearmoede. Belachelijk dat we zo ver zijn afgegleden.
Die 2 x 190..word wel weer ergens in verwerkt.,,.je merkt het misschien niet maar je houd er ook niks aan over..quote:Op vrijdag 16 december 2022 13:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Gratis geld bestaat niet kerel. Wel geld dat je overhoudt. Zijn twee totaal verschillende zaken.
Dat is al zeker, belasting op energie gaat gewoon weer naar 21%. Dat is nog maar het begin.quote:Op vrijdag 16 december 2022 13:43 schreef Geerd het volgende:
[..]
Die 2 x 190..word wel weer ergens in verwerkt.,,.je merkt het misschien niet maar je houd er ook niks aan over..
Het is een leuk voorschotje die we volgend jaar via via weer dubbel zo hard teruggaan lappen..
Het is geen voorschot het is een compensatie, vanaf januari is er een prijsplafond.quote:Op vrijdag 16 december 2022 13:43 schreef Geerd het volgende:
[..]
Die 2 x 190..word wel weer ergens in verwerkt.,,.je merkt het misschien niet maar je houd er ook niks aan over..
De inflatie loopt lekker op, dus kan je in plaats van sparen maar beter iets leuks doen van je geld!quote:Het is een leuk voorschotje die we volgend jaar via via weer dubbel zo hard teruggaan lappen..
Hier stond de thermostaat op 15. Vanochtend toen de zon ook al volop scheen op 16,5 gezet en meteen 3m3 lichter.quote:Op vrijdag 16 december 2022 13:07 schreef Dementor het volgende:
[..]
Bizar hè, een tientje per dag en eigenlijk amper comfort.
Heeft eerder met de kracht van de zon te maken en de bewolking.quote:Op vrijdag 16 december 2022 13:50 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hier stond de thermostaat op 15. Vanochtend toen de zon ook al volop scheen op 16,5 gezet en meteen 3m3 lichter.![]()
Ik zou echt denken dat die zon het wel aardig opwarmt, maar het valt zwaar tegen. Is dat het nadeel van een goed geïsoleerd huis?
Zeker half augustus gemaaktquote:Op vrijdag 16 december 2022 16:57 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Woonkamer is wat koeler
[ afbeelding ]
Graagquote:Ook nog een plaatje van mijn balzak in de sneeuw ter referentie @:elan?
Toen waren mijn binnenmuren inderdaad 16 graden jaquote:
Welkom Zeeland, in de 21e eeuwquote:Op vrijdag 16 december 2022 18:58 schreef roos94 het volgende:
Sow delta heeft eindelijk een functie waarmee je dagelijks je verbruik kan zien. Het zou goddomme tijd worden
Als mensen nog geld overhebben om te sparen dan denk ik dat ze er heel verstandig aan doen om de woning te verduurzamen. Energie zal de komende jaren nog wel gigantisch duur zijn.quote:Op vrijdag 16 december 2022 13:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is geen voorschot het is een compensatie, vanaf januari is er een prijsplafond.
[..]
De inflatie loopt lekker op, dus kan je in plaats van sparen maar beter iets leuks doen van je geld!
Vandaag sprak ik toevallig met de bewoners van twee woningen in ons appartementen complex en zij stoken allebei wel inderdaad. Het zijn niet mijn directe buren, maar mijn buren zullen dus ook wel moeten stoken.quote:Op dinsdag 13 december 2022 14:05 schreef Sebbeszweet het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld goed geïsoleerd zijn, maar ik denk toch dat iemand aan het stoken is voor de rest. Met een delta van 25 graden gaat er gewoon warmte verloren. Wie vult die verloren warmte aan?
Is helaas lang niet overal mogelijk. Hier dus ook niet.quote:Op vrijdag 16 december 2022 21:50 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als mensen nog geld overhebben om te sparen dan denk ik dat ze er heel verstandig aan doen om de woning te verduurzamen. Energie zal de komende jaren nog wel gigantisch duur zijn.
Ligt er nu al weer uit, zeeland genotquote:Op vrijdag 16 december 2022 18:58 schreef roos94 het volgende:
Sow delta heeft eindelijk een functie waarmee je dagelijks je verbruik kan zien. Het zou goddomme tijd worden
Dat snap ik, maar zomaar uitgeven want de inflatie is hoog lijkt mij alles behalve slim.quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Is helaas lang niet overal mogelijk. Hier dus ook niet.
Sparen zonder concreet doel is onzinnig. Een gezonde buffer en verder #yoloquote:Op zaterdag 17 december 2022 09:40 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar zomaar uitgeven want de inflatie is hoog lijkt mij alles behalve slim.
Lekker man, zo het korte broekie weer aan.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Sparen zonder concreet doel is onzinnig. Een gezonde buffer en verder #yolo
Vanmorgen 14 graden inmiddels weer 17, ergste kou lijkt wel voorbij voorlopig.
ik zit tot nu toe op 59 m3 voor december in een goed geïsoleerd huis van een paar jaar oud en ik stook alleen beneden tot 18 graden. Dusquote:Op zaterdag 17 december 2022 10:00 schreef Zwansen het volgende:
17,2. Best warm.
Deze maand overigens 47m3 verbruikt. Met de hoge temperaturen op komst lijkt het wel mogelijk om onder die 100 te blijven.
Dank. Overigens ga ik qua stroom misschien nog wel meer besparen. Ik zie dat ik vorig jaar een netto verbruik in december had van 482kWh.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:24 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
ik zit tot nu toe op 59 m3 voor december in een goed geïsoleerd huis van een paar jaar oud en ik stook alleen beneden tot 18 graden. Dusvoor nog minder verbruik.
Komende nacht wordt het nog even ijskoud, dan is het inderdaad weer even een stuk warmer.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Vanmorgen 14 graden inmiddels weer 17, ergste kou lijkt wel voorbij voorlopig.
Dat is dan zo'n 10 kWh per dag dat je minder verbruikt dit jaar! Enig idee waar al die stroom heen ging? Of toen nog geen panelen en nu enorm veel?quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:56 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dank. Overigens ga ik qua stroom misschien nog wel meer besparen. Ik zie dat ik vorig jaar een netto verbruik in december had van 482kWh.
Nu zit ik nog maar op 89kWh. Met een prijs van 1¤ per kWh is dat best aardig.
Ik moet zeggen dat het wel echt op de grens zit van wat comfortabel is. Ik heb nu een trui aan en zo’n dik vest + old skool pantoffels.
Onzin, een dikke spaarbuffer hebben is gewoon zeer relaxt.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Weet ik niet. Was er vorig jaar een lockdown misschien? Dus meer thuiswerken? Wel hebben we een kerstboom minder dit jaar. Misschien was die andere met oudere kerstverlichting (dus geen LED).quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:16 schreef Viezig het volgende:
[..]
Komende nacht wordt het nog even ijskoud, dan is het inderdaad weer even een stuk warmer.
[..]
Dat is dan zo'n 10 kWh per dag dat je minder verbruikt dit jaar! Enig idee waar al die stroom heen ging? Of toen nog geen panelen en nu enorm veel?
Dit heet in volkstermen “fuck you money”quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:59 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Onzin, een dikke spaarbuffer hebben is gewoon zeer relaxt.
Omdat je nooit echt in geldnood komt te zitten, zelfs bij verlies van werk. En je kunt daardoor zelfs kiezen om minder te gaan werken of eerder te stoppen dan op je 70ste.
Thuiswerken kost maar een 1kWh per dag ofzo voor een laptop + monitor.quote:Op zaterdag 17 december 2022 19:41 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Weet ik niet. Was er vorig jaar een lockdown misschien? Dus meer thuiswerken? Wel hebben we een kerstboom minder dit jaar. Misschien was die andere met oudere kerstverlichting (dus geen LED).
2 volwassenen en 2 kinderen, TV en lichten meer aan, etc. Maar alsnog denk ik dat die kerstverlichting ook enorm is.quote:Op zaterdag 17 december 2022 20:32 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Thuiswerken kost maar een 1kWh per dag ofzo voor een laptop + monitor.
Groenland is -50Cquote:Op zaterdag 17 december 2022 21:42 schreef Tengano het volgende:
14 - 14,5 Het zal vanaf morgen wel een beetje opwarmen.
Ben iig blij dat ik niet in Denemarken, Finland of Zweden woon. 1 zo'n weekje is meer dan genoeg
Hoi waterkou.quote:Op zaterdag 17 december 2022 21:38 schreef Pvt.Webster het volgende:
Wel fijn dat het een stuk zachter wordt. Met een graad of 10 - 12 buiten zal de temperatuur in huis wat minder snel kelderen. Verschil met buiten is dan best klein dus dan blijft 18-19 graden makkelijker behouden.
Voor sommigen hier wordt het misschien zelfs buiten warmer dan binnen. Ramen open
Maar daar wordt het in huis niet warmer van. Hooguit iets langzamer omlaag.quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:16 schreef Viezig het volgende:
[..]
Komende nacht wordt het nog even ijskoud, dan is het inderdaad weer even een stuk warmer.
[..]
Toen het zo warm was bleef de warmte ook zo lang in je huis hangen. Misschien dat dat voor de kou nu hetzelfde is.quote:Op zaterdag 17 december 2022 21:38 schreef Pvt.Webster het volgende:
Wel fijn dat het een stuk zachter wordt. Met een graad of 10 - 12 buiten zal de temperatuur in huis wat minder snel kelderen. Verschil met buiten is dan best klein dus dan blijft 18-19 graden makkelijker behouden.
Voor sommigen hier wordt het misschien zelfs buiten warmer dan binnen. Ramen open
15,1 nu maar ik zet tegen de avond de verwarming wel aan op 17 , zeker voor het vochtquote:Op zaterdag 17 december 2022 21:42 schreef Tengano het volgende:
Ben iig blij dat ik niet in Denemarken, Finland of Zweden woon. 1 zo'n weekje is meer dan genoeg
Mja, ik verstook nu in Zwitserland ook voor ongeveer 500-600 euro per maand.quote:Op zaterdag 17 december 2022 21:42 schreef Tengano het volgende:
quote:Op zondag 18 december 2022 08:17 schreef kwiwi het volgende:
Mja, ik verstook nu in Zwitserland ook voor ongeveer 500-600 euro per maand.
Nou voor mij niet want ik ga graag elk weekend skiënquote:Op zondag 18 december 2022 09:05 schreef Tengano het volgende:
[..]Met dat soort bedragen wordt het wel steeds aantrekkelijker om in de winter in een caravan in Spanje te zitten.
#overwinteren
De vervuiler betaalt. Niks mis mee.quote:Op zondag 18 december 2022 09:30 schreef Geerd het volgende:
Inwoners van de Europese Unie gaan aan de pomp en via hun gasrekening betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. De maatregelen maken deel uit van een cruciaal pakket aan klimaatwetten dat onderhandelaars van de EU-landen en het Europees Parlement zaterdag overeen zijn gekomen.
Aah kijk eens...daar gaat he 2x 190 al
dat is een ander onderwerp...maar er zijn mensen die denken poooh 2x 190 !!!! GRatiS geld,,,,en ziitten al op bol.com etc...zegmaar de braddies...quote:Op zondag 18 december 2022 09:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
De vervuiler betaalt. Niks mis mee.
Nog steeds 14 graden hier.
Ik heb wel iets warms voor je hoorquote:Op zondag 18 december 2022 10:03 schreef PaarsBeestje het volgende:
Vanochtend 16 graden bij het opstaan en nu 19 graden en de verwarming staat nog aan om het op 20 graden te krijgen. Daarna staat hij uit tot morgenochtend. Met een beetje zon blijft het dan wel zo'n 19 graden totdat het 's avonds weer gaat vriezen.
Buiten is het hier -5 en dat is best koud
Voor mensen met een megabuffer is dat helemaal geen realistisch scenario, die hebben namelijk nooit genoeg.quote:Op zaterdag 17 december 2022 20:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit heet in volkstermen “fuck you money”
Dat je dat letterlijk kan zeggen op je werk als dat echt nodig is.
Als je het niet nodig hebt omdat je toch al weinig stookt en je energierekening dus zelf laag houdt is het ook een vorm van gratis geld.quote:Op zondag 18 december 2022 10:00 schreef Geerd het volgende:
[..]
dat is een ander onderwerp...maar er zijn mensen die denken poooh 2x 190 !!!! GRatiS geld,,,,en ziitten al op bol.com etc...zegmaar de braddies...
Ja leuk en aardig ...maar morgen sta je weer aan de tank 2 euro de L ...bij wijze van...quote:Op zondag 18 december 2022 12:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je het niet nodig hebt omdat je toch al weinig stookt en je energierekening dus zelf laag houdt is het ook een vorm van gratis geld.
Als ik in plaats van 17 naar 21 zou stoken had ik die knaken bijvoorbeeld wel nodig. Braddies zijn de mensen die en volop stoken en direct hun toeslag er doorheen jassen. Waardoor ze straks niet rond komen.
De kunst is dat je je leven gewoon klein blijft leven en genoeg buffer opbouwt om 2 jaar zonder werkgever te kunnen. Moet jij eens doen en kijken hoe goed dat voelt.quote:Op zondag 18 december 2022 12:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor mensen met een megabuffer is dat helemaal geen realistisch scenario, die hebben namelijk nooit genoeg.
17 graden nu, ik vind het prima.
Wel kut dat die app het nu niet doet van Vattenfall, geen idee wat er op gaat.
Als je bij elke euro die je uitgeeft aan leuke dingen zo moet gaan denken kunnen we er beter gelijk helemaal mee stoppen.quote:Op zondag 18 december 2022 12:19 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig ...maar morgen sta je weer aan de tank 2 euro de L ...bij wijze van...
En dan is je 190 snel verdampt ...probleem is mensen geven het alweer uit aan andere dingen..
quote:Op zondag 18 december 2022 12:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je bij elke euro die je uitgeeft aan leuke dingen zo moet gaan denken kunnen we er beter gelijk helemaal mee stoppen.
Geloof mij mensen pikken deze shit straks niet meer.
Oh dat zou op zich prima kunnen maar genoeg is genoeg. Investeer liever in plezier.quote:Op zondag 18 december 2022 12:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De kunst is dat je je leven gewoon klein blijft leven en genoeg buffer opbouwt om 2 jaar zonder werkgever te kunnen. Moet jij eens doen en kijken hoe goed dat voelt.
Dit gaat straks een Europese trend worden als de situatie verergerd.quote:Op zondag 18 december 2022 12:26 schreef Geerd het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
echt wel zit niet in ons karakter meer de voc mentaliteit is er helemaal uit gestampt alles is woke ..
Moet je wel diplomas hebben en weten dat je zo weer aan het werk kan..quote:Op zondag 18 december 2022 12:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De kunst is dat je je leven gewoon klein blijft leven en genoeg buffer opbouwt om 2 jaar zonder werkgever te kunnen. Moet jij eens doen en kijken hoe goed dat voelt.
Dat zeggen we toch al 10 jaar...Rutte gaat gewoon naar de eu en de volgende staat al klaar... gaat echt niks gebeuren..quote:Op zondag 18 december 2022 12:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit gaat straks een Europese trend worden als de situatie verergerd.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-onvrede-loon-britse
Sprak een vrouwtje van de voedselbank die zij dat ze volop werkenden krijgen, mensen gaan die shit op enig moment echt niet meer pikken. Je werkt niet om alsnog in de armoede en een koud hok te zitten.
Je gaat ook niet echt opzeggen en dan 2 jaar niks doen. Het gevoel van fuckyou money geeft je een zelfvertrouwen boost waardoor je nooit een kant gedrukt kan worden waar je niet heen wilt.quote:Op zondag 18 december 2022 12:33 schreef Geerd het volgende:
[..]
Moet je wel diplomas hebben en weten dat je zo weer aan het werk kan..
Mag graag werken en leuke dingen doen...elke maand extra beleggen...wie weet wordt dat wat en dan lekker 5/8 jaar eerder stoppen met "werken"quote:Op zondag 18 december 2022 12:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je gaat ook niet echt opzeggen en dan 2 jaar niks doen. Het gevoel van fuckyou money geeft je een zelfvertrouwen boost waardoor je nooit een kant gedrukt kan worden waar je niet heen wilt.
Nee morgen niet meer.quote:Op zondag 18 december 2022 12:41 schreef Nattekat het volgende:
Vanmorgen voor het eerst ook de woonkamerthermostaat onder de 17 gekomen. Verwarmen naar 20 kost met de dag meer moeite.
Ja dit is normaal; als je je verwarming uitzet wordt het kouder in je huis.quote:Op zondag 18 december 2022 13:08 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
12,5 graden na een nacht waarin de verwarming uit staat. In de huiskamer dan, de gang en keuken zijn veel kouder
Is dit normaal??
hier ook 11 in huiskamer en 8 in de gang en keuken in de ochtend.quote:Op zondag 18 december 2022 14:23 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja dit is normaal; als je je verwarming uitzet wordt het kouder in je huis.
Geen idee... ik zit buiten met bbq 24/7 en halve liters wat is een oekrainequote:Op zondag 18 december 2022 13:55 schreef Chivaz het volgende:
En hoe voelt het voor jullie om lekker solidair met Oekraïne en het klimaat uiteraard in de kou te zitten?
Snachts uit...sochtends luchten..dan mooi schone lucht stoken tot 16..quote:Op zondag 18 december 2022 14:44 schreef RipCity het volgende:
[..]
hier ook 11 in huiskamer en 8 in de gang en keuken in de ochtend.
Maar wat is slimmer: verwarming op 14/15 laten staan en dat die elke keer aanspringt om de 10 minuten om 0.5 op te warmen of uitzetten tot 11 en in ochtend 3/4 uur aanzetten om op 17/18 uit te komen?
Precies wat putin wil.,,,,aandacht af van de oorlog, europa in de kou...en dan in april mei oekraine pakken.,..quote:Op zondag 18 december 2022 13:55 schreef Chivaz het volgende:
En hoe voelt het voor jullie om lekker solidair met Oekraïne en het klimaat uiteraard in de kou te zitten?
Het efficientste is om hem dan 's nachts idd uit te zetten. Alles wat je niet stookt of op een lagere termperatuur zet is besparing. En uitzetten is 100% besparing. En direct 's nachts ook goed ventileren dan heb je immers het minste verlies. Als je en stookt en tegelijkertijd flink ventileert stook je voor de mussen zoals ze dat zeggen. Beter dus 's nachts je verwarming uit en tegelijkertijd goed ventileren.quote:Op zondag 18 december 2022 14:44 schreef RipCity het volgende:
hier ook 11 in huiskamer en 8 in de gang en keuken in de ochtend.
Maar wat is slimmer: verwarming op 14/15 laten staan en dat die elke keer aanspringt om de 10 minuten om 0.5 op te warmen of uitzetten tot 11 en in ochtend 3/4 uur aanzetten om op 17/18 uit te komen?
Schone lucht opwarmen is beter? zet ramen en deuren zelden open in winter. Merk het verschil bijna niet. Altijd schoon gevoelquote:Op zondag 18 december 2022 14:49 schreef Geerd het volgende:
[..]
Snachts uit...sochtends luchten..dan mooi schone lucht stoken tot 16..
Thanks!quote:Op zondag 18 december 2022 14:54 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het efficientste is om hem dan 's nachts idd uit te zetten. Alles wat je niet stookt of op een lagere termperatuur zet is besparing. En uitzetten is 100% besparing. En direct 's nachts ook goed ventileren.
De boel weer opstoken kost weer energie natuurlijk en zal meer kosten dan je temperatuur een paar graden verhogen, maar je bent zo nog steeds voordeliger uit.
Let wel, dit kan alleen met conventionele verwarming. Met een warmtepomp gaat dit niet, want daar zijn ze niet op gedimensioneerd.
Ventileren ?quote:Op zondag 18 december 2022 14:57 schreef RipCity het volgende:
[..]
Schone lucht opwarmen is beter? zet ramen en deuren zelden open in winter. Merk het verschil bijna niet. Altijd schoon gevoel
[..]
Thanks!
Gebruik je wel een electrisch warmtekussen in je stoel of op de bank? Die dingen zijn regelbaar en ongeveer 40 tot 100 Watt afhankelijk van hoe groot ze zijn. Dan heb je een plaatselijke warmtebron en hou je het veel beter uit. Dat is echt een wereld van verschil, zeker als je dus nog dat dekentje over je heen gooit.quote:Op zondag 18 december 2022 14:59 schreef Luxuria het volgende:
Vanmorgen 15,6, nu de verwarming op 17 graden staan.
Ik kan me niet voorstellen det je bij een lagere temperatuur nog prettig kunt leven, ik zit bij 17 graden met een vest en dekentje en heb nog vaak koude vingers en tenen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 18-12-2022 15:07:47 ]Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Kom maar hier ...heb je het echt niet koud meerquote:Op zondag 18 december 2022 14:59 schreef Luxuria het volgende:
Vanmorgen 15,6, nu de verwarming op 17 graden staan.
Ik kan me niet voorstellen det je bij een lagere temperatuur nog prettig kunt leven, ik zit bij 17 graden met een vest en dekentje en heb nog vaak koude vingers en tenen.
quote:Op zondag 18 december 2022 15:02 schreef Tengano het volgende:
[..]
Gebruik je wel een electrisch warmtekussen in je stoel of op de bank? Die dingen zijn regelbaar en ongeveer 40 tot 100 Watt afhankelijk van hoe groot ze zijn. Dan heb je een plaatselijke warmtebron en hou je het veel beter uit. Dat is echt een wereld van verschil, zeker als je dus nog dat dekentje over je heen gooit.Ik bedoel meer dat hier mensen zijn die zeggen in een lagere temperatuur te zitten, maar dat kan toch niet prettig leefbaar zijn lijkt mij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is gewoon erg dat je niet eens meer in een behaaglijke temperatuur thuis kunt zitten.All she wants and needs is just a little taste..
Mwoah, ik vind het niet zo'n probleem. Het is hier al een tijd lang 14 graden en het went steeds beter en met die plaatselijke verwarming van zo'n kussentje heb ik er ook geen last van. En als je slaapt lig je lekker warm in een bedje; ook niks aan de hand.quote:Op zondag 18 december 2022 15:12 schreef Luxuria het volgende:
Ik bedoel meer dat hier mensen zijn die zeggen in een lagere temperatuur te zitten, maar dat kan toch niet prettig leefbaar zijn lijkt mij.
Het is gewoon erg dat je niet eens meer in een behaaglijke temperatuur thuis kunt zitten.
Putin lacht ons gewoon uit, ik denk dat zelfs hij niet had voorzien dat de leiders in Europa liever hun eigen bevolking in de kou laten zitten om “putin pijn te doen”.quote:Op zondag 18 december 2022 14:52 schreef Geerd het volgende:
[..]
Precies wat putin wil.,,,,aandacht af van de oorlog, europa in de kou...en dan in april mei oekraine pakken.,..
Mensen zitten niet in de kou voor oekraine...30 of 40 euro perdag voor 20C...
1500 euro...in een maand..
Och zo gaat het toch al jaren...kom maar binnen met je knecht mag niet...volgende dag nieuwe buren..quote:Op zondag 18 december 2022 15:28 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Putin lacht ons gewoon uit, ik denk dat zelfs hij niet had voorzien dat de leiders in Europa liever hun eigen bevolking in de kou laten zitten om “putin pijn te doen”.
We zijn ieder geval wel solidair met Oekraïne, niet alleen met ons geld maar ook in onze beleving met 12 tot 15 graden in huis.
Prima. Went verbazend snel eigenlijk.quote:Op zondag 18 december 2022 13:55 schreef Chivaz het volgende:
Precies wat putin wil...quote:Op zondag 18 december 2022 19:41 schreef Inbox het volgende:
[..]
Prima. Went verbazend snel eigenlijk.
Maar ben meer solidair met mn portemonnee nu ik dat geld keihard nodig heb en met 3.50 euro per kuub en 88ct/kwh.
Dat zijn geen goede berichten voor de Duitsers. Poeh hé.quote:Op zondag 18 december 2022 20:04 schreef Dementor het volgende:
Vanaf morgen is het weer allemaal wat beter te doen. Dit was een goede vrieskou test.
https://wattsupwiththat.c(...)keep-warm-lights-on/
"We-doen-het-voor-de-oekrainers"quote:Op zondag 18 december 2022 13:55 schreef Chivaz het volgende:
'We kunnen wel klaar zijn met poetin, maar poetin is dat niet met ons"quote:
Wat bedoel je? Ik betaal ¤3,44 per m3 gas en ¤1 voor een kWh. Niks te maken met Oekraïne, maar met het feit dat ik anders ¤1000 energiekosten heb in december.quote:Op zondag 18 december 2022 13:55 schreef Chivaz het volgende:
Wat een tarieven godsamme.quote:Op maandag 19 december 2022 08:21 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Ik betaal ¤3,44 per m3 gas en ¤1 voor een kWh. Niks te maken met Oekraïne, maar met het feit dat ik anders ¤1000 energiekosten heb in december.
Oh, en ik vind het ook leuk om een beetje hiermee bezig te zijn en te kunnen besparen.
Dat is wat er uit je stopcontacten komt.quote:Op maandag 19 december 2022 12:48 schreef roos94 het volgende:
Stroom gister 17kwh? Geen idee wat het betekent
Ja snap ik maar is het veel of weinigquote:Op maandag 19 december 2022 12:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat is wat er uit je stopcontacten komt.
quote:Op maandag 19 december 2022 12:52 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ja snap ik maar is het veel of weinig
2479 / 365 = 6.8 (afgerond)quote:Een Nederlands huishouden verbruikt jaarlijks gemiddeld 1.169 kuub gas en 2.479 kilowattuur elektriciteit. Hoeveel je daarvoor betaalt, hangt af van je energiecontract. Er zijn in 2022 grote verschillen.
17kwh is redelijk veel, maar alleen 17kwh zegt verder niks. Als je ook elektrisch verwarmt valt het wel mee.quote:Op maandag 19 december 2022 12:52 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ja snap ik maar is het veel of weinig
https://www.engie.nl/product-advies/gemiddeld-energieverbruikquote:
Dat lijkt op het verbruik van een 2 onder een kapwoning tot een vrijstaand huis.quote:Op maandag 19 december 2022 12:58 schreef roos94 het volgende:
En mijn gasverbruik is die slecht of goed?
Die vind ik wel netjes. Met zijn 2en zitten wij tussen de 3,5 en 5 per dag met deze vorstperiode (18/19 graden woonkamer). Als we beiden thuis zijn dan. Komende dagen zal het iets minder zijn hoop ikquote:Op maandag 19 december 2022 12:58 schreef roos94 het volgende:
En mijn gasverbruik is die slecht of goed?
Als je het via de verdeling die voor het prijsplafond gebruikt wordt extrapoleert naar een heel jaar kom je op zo'n 900 kuub uit. Dat valt reuze mee dus.quote:Op maandag 19 december 2022 12:59 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat lijkt op het verbruik van een 2 onder een kapwoning tot een vrijstaand huis.
Jouw thermostaat staat dus niet op 18 graden.
Zie die bijgaande link die ik net postte.
Ho, wacht even. Dat verbruik is op jaarbasis en ik rekende voor jou dus 5 kuub maal 365 dagen. Maar dat klopt natuurlijk niet omdat je niet het hele jaar je verwarming aan hebt.
Wij zetten het overdag op 17 en savonds op 15quote:Op maandag 19 december 2022 12:59 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat lijkt op het verbruik van een 2 onder een kapwoning tot een vrijstaand huis.
Jouw thermostaat staat dus niet op 18 graden.
Zie die bijgaande link die ik net postte.
Ho, wacht even. Dat verbruik is op jaarbasis en ik rekende voor jou dus 5 kuub maal 365 dagen. Maar dat klopt natuurlijk niet omdat je niet het hele jaar je verwarming aan hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |