Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik heb een mail gekregen waar over termijn 4 gesproken wordt.
Eerste keer trouwens dat er een betaling gemist is bij een project waar ik in heb geïnvesteerd. Ben nu 2,5 jaar bezig met ongeveer 125 lopende projecten. Valt me eigenlijk mee dat dit pas de 1e keer is.
Eerste keer trouwens dat er een betaling gemist is bij een project waar ik in heb geïnvesteerd. Ben nu 2,5 jaar bezig met ongeveer 125 lopende projecten. Valt me eigenlijk mee dat dit pas de 1e keer is.
Dan is dat dus niet hetzelfde project. Dit project loopt pas sinds eind september en de eerste termijn liep gisteren af.
Dat zou kunnen, of 2 totaal verschillende projecten bij GvE.
Het was voor mij een bewuste keuze om de naam en projectnummer weg te laten, er staat boven de mail "vertrouwelijk". En hoewel ik daar in de basis niet veel mee te maken heb is het een bewuste keus om de ondernemer en het project niet direct aan de schandpaal te nagelen.
[..] Dat zou kunnen, of 2 totaal verschillende projecten bij GvE.
Het was voor mij een bewuste keuze om de naam en projectnummer weg te laten, er staat boven de mail "vertrouwelijk". En hoewel ik daar in de basis niet veel mee te maken heb is het een bewuste keus om de ondernemer en het project niet direct aan de schandpaal te nagelen.
Dat is te respecteren maar we delen hier graag al onze ervaringen met, dus zou je het willen plaatsen in een spoiler en met de naam enigszins aangepast (een paar sterretjes ertussen), dan is het ook voor anderen interessant en leerzaam.
[..] Dat is te respecteren maar we delen hier graag al onze ervaringen met, dus zou je het willen plaatsen in een spoiler en met de naam enigszins aangepast (een paar sterretjes ertussen), dan is het ook voor anderen interessant en leerzaam.
Nee, sorry. Ik vind het daar echt te vroeg voor in dit geval. Als iemand wil weten of het hetzelfde bedrijf is dan ben ik via DM/PM bereikbaar.
[..] Dat zou kunnen, of 2 totaal verschillende projecten bij GvE.
Deze keuze van jou snap ik heel goed, echter staat bij elke mail deze vertrouwelijk opmerking.
Ook bij mails waarbij dit helemaal niet zou moeten, naar mijn mening hoort dit bij een verdeel en heers tactiek. Ik ben het eens dat dit soort informatie niet via een google search naar boven zou moeten komen, maar in een spoiler tag enigszins geanonimiseerd is dit niet het geval.
We zitten hier juist om van elkaar te leren en elkaar te helpen, dat lukt niet als er "gelakt" wordt zoals de belastingdienst dat doet bij de toeslagen affaire.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op woensdag 2 november 2022 11:42 schreef probablyunsure het volgende: Er zijn inderdaad meerdere projecten van dit bedrijf. Zit zelf in II en III. Heb dus alleen van III een mail/update gehad.
Ik zit ook in II en III, het is een behoorlijk groot bedrijf en dit is toch wel zorgelijk want het lijkt erop dat de panden niet opbrengen wat begroot was
[ Bericht 1% gewijzigd door Slingervinger op 02-11-2022 16:00:49 ]
[..] Ik zit alleen in III, het is een behoorlijk groot bedrijf en dit is toch wel zorgelijk want het lijkt erop dat de panden niet opbrengen wat begroot was
Gaat het hier om kortlopende transformatie- of verbouwingsprojecten?
Deze club had ook wat projecten via CRE. Ik zat zelf in 'Zorgappartementen Zevenaar', maar dat project is uiteindelijk niet eens doorgegaan. Ik herinner me volgens mij dat er bij andere projecten van haar terugbetalingsvertragingen waren....
[..] Ja, III heeft een looptijd van 12 maanden. II een looptijd van 18 maanden en zie net dat er ook een IV is maar 6 maanden looptijd.
Het gaat dus om
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op woensdag 2 november 2022 16:10 schreef InVestEerder het volgende: Deze club had ook wat projecten via CRE. Ik zat zelf in 'Zorgappartementen Zevenaar', maar dat project is uiteindelijk niet eens doorgegaan. Ik herinner me volgens mij dat er bij andere projecten van haar terugbetalingsvertragingen waren....
Pfff, hoge bedragen, korte looptijden, bedrijfsmatig onroerend goed al met al dus een hoog risico maar geen bijpassende rentevergoeding. Nou ja, als je naar de overwaarde van alleen het laatste project van meer dan ¤1.000.000 kijkt zou het goed moeten komen. Ben blij dat ik dit soort hoog risico projecten niet meeneem.
U heeft recent geïnvesteerd in project 26766 - Realisatie studiocomplex Tilburg. De ondernemers danken u voor het vertrouwen. Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, wordt de rente verhoogd naar 7,25%.
[..] [..] [..] Pfff, hoge bedragen, korte looptijden, bedrijfsmatig onroerend goed al met al dus een hoog risico maar geen bijpassende rentevergoeding. Nou ja, als je naar de overwaarde van alleen het laatste project van meer dan ¤1.000.000 kijkt zou het goed moeten komen. Ben blij dat ik dit soort hoog risico projecten niet meeneem.
Voor dergelijke projecten is het rendement de laatste tijd wel omhoog gegaan
Op woensdag 2 november 2022 16:10 schreef InVestEerder het volgende: Deze club had ook wat projecten via CRE. Ik zat zelf in 'Zorgappartementen Zevenaar', maar dat project is uiteindelijk niet eens doorgegaan. Ik herinner me volgens mij dat er bij andere projecten van haar terugbetalingsvertragingen waren....
idem // ook projecten in Steyl (vertraging + CRE extra zekerheden (incl verpanding v aandelen) herfinan OPC) Beilen ook vertraging + herfinan /, Duiven en idem Zevenaar. Als ik de docu teruglees, teveel gedoe en blij met de volle terugbetaling, en lessons learned (dus afgehaakt vwb nw proj) en bij de laatste gepubli projecten was er ook een hele BV kerstboom met allemaal separate financieringen.
Een kleine reminder omdat er nog weinig reacties binnen zijn en het mogelijk weggevallen is in de laatste posts van het vorige topic:
Voor de 2e stemronde van JLM wil ik (op verzoek) weer de Fok! stemmen bijhouden. Zouden jullie daarvoor per dm of pm jullie stem aan mij door willen geven?
Op crowdaboutnow staat deze open: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/manmetbrilkoffie Voor het eerst in jaren dat ik een crowdfundactie zie van iemand die ik toevallig ken: die Paul werkte vroeger in de IJssalon in Rotterdam en begon daarna zijn eigen toko. En is zo te zien nogal gegroeid. Ik neem 'm mee, ondanks de lage rente.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
Op Duurzaaminvesteren.nl zijn ze toe aan de zoveelste uitgave van MisterGreen. Tot nu toe wordt altijd alles keurig afgelost, maar dat ze zó vaak crowdfundacties organiseren voor een totaalbedrag dat in de tientallen miljoenen loopt voelt toch altijd wel een beetje awkward. Kunnen ze dat geld echt niet bij een bank krijgen, vraag ik me dan wel eens af? :/ (al een paar keer meegedaan, maar ik durf niet echt meer)
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
Eethuis de Kraanpoort op Collin wel meegenomen. 1e Hypotheek, o/g in eigen gebruik (behalve de kamers), 20 jaar historie en winstgevende exploitatie. Privé ook nog overwaarde. Komt vast goed
Rente is OK met 7% en diamantkosten.
[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 03-11-2022 11:11:57 ]
"Het bedrag voor de verbouwing wordt in depot gehouden tot het verkrijgen van de vergunning". Voor mijn begrip, betekent dit dat het bedrag weer teruggaat naar Collin als de vergunning niet vergeven wordt?
quote:
Op donderdag 3 november 2022 11:20 schreef Jaco078 het volgende: korte looptijd, goede rente, 2e hypotheek op de woning, bedrag in depot, ervaring ondernemer in zelfde gemeente
link
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 3 november 2022 14:03 schreef pandeiro het volgende: "Het bedrag voor de verbouwing wordt in depot gehouden tot het verkrijgen van de vergunning". Voor mijn begrip, betekent dit dat het bedrag weer teruggaat naar Collin als de vergunning niet vergeven wordt? [..]
Nee, het bedrag gaat Collin pas uitbetalen als de vergunning er is. Dit staat ook in de pitch.
[/quote]Het bedrag voor de verbouwing blijft bij Collin in depot tot het verkrijgen van de onherroepelijke bouwvergunning.[quote]
Op donderdag 3 november 2022 14:03 schreef pandeiro het volgende: "Het bedrag voor de verbouwing wordt in depot gehouden tot het verkrijgen van de vergunning". Voor mijn begrip, betekent dit dat het bedrag weer teruggaat naar Collin als de vergunning niet vergeven wordt? [..]
Dat is de bedoeling ja. Met de rest van het geld. (hoe hij dát wil gaan doen wordt niet vermeld, want dat is dan een te duur gekocht hok). Wederom wordt een risicovol project mooi voorgesteld wetende dat hoge rente en korte looptijd veel interesse trekt.
Het valt me nu pas op dat alle recente projecten rekenen met 10% onderhoud i.p.v. 15% van de huur. Ik kan me herinneren dat dit een enkele keer (na renovatie of bij nieuwbouw) wel eens werd gedaan om de exploitatie rond te rekenen, maar voor een jaren 60 woning in redelijke staat lijkt me dat toch wat optimistisch.
Het valt me nu pas op dat alle recente projecten rekenen met 10% onderhoud i.p.v. 15% van de huur. Ik kan me herinneren dat dit een enkele keer (na renovatie of bij nieuwbouw) wel eens werd gedaan om de exploitatie rond te rekenen, maar voor een jaren 60 woning in redelijke staat lijkt me dat toch wat optimistisch.
Staan regelmatig stukken in de krant dat verhuurders erg matig of zelfs slecht zijn met onderhoud. MAG niets kosten.
[..] Dat is de bedoeling ja. Met de rest van het geld. (hoe hij dát wil gaan doen wordt niet vermeld, want dat is dan een te duur gekocht hok). Wederom wordt een risicovol project mooi voorgesteld wetende dat hoge rente en korte looptijd veel interesse trekt.
Het risico lijkt toch vooral het mogelijk niet verkrijgen van de vergunning, verder ziet het er best aardig uit
[..] Het risico lijkt toch vooral het mogelijk niet verkrijgen van de vergunning, verder ziet het er best aardig uit
Daar noem je wel een hele belangrijke......... Ik zou het prettig vinden als die vergunning er wel was omdat het hele verhaal anders op losse schroeven komt te staan. Dat is vooral zijn risico maar indirect natuurlijk ook voor de crowdfunders. Nu denk ik dat appartementjes wel verkocht gaan worden maar ik houd toch in zijn algemeenheid dus niet specifiek hier, rekening met opdrogende vraag naar vastgoed. Het moet allemaal nog verkocht worden, daar wordt vaak aan voorbij gegaan. De opbrengst kan best wel eens tegenvallen en de bouwkosten zie je overal sterk oplopen, daar zal hij ook last van krijgen.
[..] Daar noem je wel een hele belangrijke......... Ik zou het prettig vinden als die vergunning er wel was omdat het hele verhaal anders op losse schroeven komt te staan. Dat is vooral zijn risico maar indirect natuurlijk ook voor de crowdfunders. Nu denk ik dat appartementjes wel verkocht gaan worden maar ik houd toch in zijn algemeenheid dus niet specifiek hier, rekening met opdrogende vraag naar vastgoed. Het moet allemaal nog verkocht worden, daar wordt vaak aan voorbij gegaan. De opbrengst kan best wel eens tegenvallen en de bouwkosten zie je overal sterk oplopen, daar zal hij ook last van krijgen.
Voor tegenvallende opbrengst in combinatie met oplopende bouwkosten lijkt wel een afdoende buffer maar nog geen vergunning daar houd ik niet van. Ben benieuwd hoe snel hij volloopt als hij openbaar wordt
Op donderdag 3 november 2022 11:05 schreef obligataire het volgende: Eethuis de Kraanpoort op Collin wel meegenomen. 1e Hypotheek, o/g in eigen gebruik (behalve de kamers), 20 jaar historie en winstgevende exploitatie. Privé ook nog overwaarde. Komt vast goed
Rente is OK met 7% en diamantkosten.
Ik snap niet dat dit project zo langzaam vol loopt. Zien wij wat over het hoofd? Dit is een project waarvoor ik even mijn CF vakantie zou willen onderbreken.
[..] Ik snap niet dat dit project zo langzaam vol loopt. Zien wij wat over het hoofd? Dit is een project waarvoor ik even mijn CF vakantie zou willen onderbreken.
Ik denk toch dat ook bij collin de rentes onder druk staan. Het rendement van een schijf 1a lening van sig is nog altijd beter dan deze en de ltv is bij sig een stuk lager. En de leningen bij SiG lopen al niet lekker door. Cf ligt aardig op zij gat op dit moment (wat in totaliteit weer een platformrisico betekend)
[..] De update van 29-9-2022 was stelliger met betrekking tot de aflossing van dit project:
SPOILER
Vond dat niet zo stellig, spreken van "enkele weken" terwijl van 29 sept>half oktober is 2 weken. Ik dacht al meteen, dat wordt 4-6 weken. Maar goed, de rente loopt door dus ik zie het wel.
Opvallend vind ik de nieuwe aankondiging, eentje waarbij er jaarlijks 5% afgelost gaat worden. Ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder heb gezien bij CRE (maar ik laat me graag corrigeren indien iemand wel zo'n eerder project kent/in heeft geïnvesteerd):
SPOILER
Snap je punt. Zelf vond ik deze wel interessant om deze regels: "in totaal heeft de ondernemer nu 18 kamers/appartementen in de verhuur. De verbouw doet hij in eigen beheer waarbij hij zelf ook veel kan doen."
Al weet Collin natuurlijk ook dat de pitches momenteel weer wat beter gelezen worden, en een (marketing)zin als deze het goed doet.
[..] Snap je punt. Zelf vond ik deze wel interessant om deze regels: "in totaal heeft de ondernemer nu 18 kamers/appartementen in de verhuur. De verbouw doet hij in eigen beheer waarbij hij zelf ook veel kan doen."
Als dit object ook bedoeld was geweest voor de verhuur had ik hem interessant(er) gevonden. Sowieso was de looptijd dan langer geweest (heeft altijd al mijn voorkeur). Huurders voor appartementen vind je altijd wel, is veel minder afhankelijk van de stand economie en de leenruimte voor koopgegadigden.
[..] Als dit object ook bedoeld was geweest voor de verhuur had ik hem interessant(er) gevonden. Sowieso was de looptijd dan langer geweest (heeft altijd al mijn voorkeur). Huurders voor appartementen vind je altijd wel, is veel minder afhankelijk van de stand economie en de leenruimte voor koopgegadigden.
Vreemd. Project is niet tot stand gekomen en staat niet meer op de site, maar kan later een keer nog wel tot stand komen?
quote:
Recent heeft u geïnvesteerd in het project Verbouwing pand IOME (26234) van ondernemers Steph en Sasha Kunenborg. De ondernemers hebben met verschillende partijen gesproken om de financiering rond te krijgen en zijn op dit moment in een vergevorderd stadium met een aanvullende financier. Hierdoor kan de aangevraagde lening bij Geldvoorelkaar.nl eventueel op een lager bedrag worden afgesloten. Wij verwachten hier snel uitsluitsel over te kunnen geven.
[..] Utrecht Nicolaas ruychaverdstraat 1B is wel betaald
Dat is dus heel bijzonder maar was dacht ik ook al eerder geconstateerd: schijven die eerder aanspraak kunnen maken op het onderpand worden later betaald, vreemde gang van zaken. Er zijn hier dacht ik ook wel investeerder sdie in meerdre schijven deelnemen, als die bij het overzicht van geldtransacties kijken, staan de hogere schijven dan eerder in de tijd in het overzicht? (oftewel, zijn die ook eerder betaald, als ik het maar een paar seconden)
Aardig artikel over een fonds wat beoogt starters tegemoet te komen https://www.telegraaf.nl/(...)rters-op-woningmarkt Dit kan wel enige impact hebben op buy-to-let projecten zoals bijvoorbeeld op SiG
[..] Dat is dus heel bijzonder maar was dacht ik ook al eerder geconstateerd: schijven die eerder aanspraak kunnen maken op het onderpand worden later betaald, vreemde gang van zaken. Er zijn hier dacht ik ook wel investeerder sdie in meerdre schijven deelnemen, als die bij het overzicht van geldtransacties kijken, staan de hogere schijven dan eerder in de tijd in het overzicht? (oftewel, zijn die ook eerder betaald, als ik het maar een paar seconden)
Hogere schijven worden eerder betaald, Zelf uren eerder in mijn overzicht. Maakt de schuldenaar 1 bedrag over ? En worden daar eerst alle kleinere schijven betaald, waarna voor 1A een tekort is ? Ik vraag het na.
[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 04-11-2022 13:09:26 ]
[..] Hogere schijven worden eerder betaald, Zelf uren eerder in mijn overzicht. Maakt de schuldenaar 1 bedrag over ? En worden daar eerst alle kleinere schijven betaald, waarna voor 1A een tekort is ? Ik vraag het na.
Alvast bedankt. Als ik de offertes zie ga ik er vanuit dat de geldnemer gewoon één bedrag overmaakt ovv het projectkenmerk en bestaat uit de administratiekosten, totale rente en aflossing en dat sig het vervolgens gaat verdelen en het restant (wat niet gelijk hoeft te zijn aan de administratiekosten, sig rond namelijk de uit te betalen rente altijd naar beneden af!) als administratievergoeding boekt. Maar het zou best anders kunnen zijn, ben benieuwd.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Aflossing kon bijna niet beter op een beter moment komen. Liep nog tot 1-6-2023 en nu 6 maanden boete rente en thans hogere marktrente/ nu parkeren op spaarrekening en in januari weer mee aan de slag.
[..] Alvast bedankt. Als ik de offertes zie ga ik er vanuit dat de geldnemer gewoon één bedrag overmaakt ovv het projectkenmerk en bestaat uit de administratiekosten, totale rente en aflossing en dat sig het vervolgens gaat verdelen en het restant (wat niet gelijk hoeft te zijn aan de administratiekosten, sig rond namelijk de uit te betalen rente altijd naar beneden af!) als administratievergoeding boekt. Maar het zou best anders kunnen zijn, ben benieuwd.
Ik kan jullie adviseren om pas rond de 10 de van de maand naar de SIG stortingen te kijken. Heb nog nooit gezien dat er een betaling niet gestort was. Maakt alles een stuk rustiger. . Na de tiende is er altijd nog de mogelijkheid om bij SIG aan de bel te trekken.
KoM gaat tot 110% van het doelbedrag finden. Dit om te voorkomen dat projecten op het laatste moment weer open gezet moet worden bij niet betalende investeerders.
[..] Ik kan jullie adviseren om pas rond de 10 de van de maand naar de SIG stortingen te kijken. Heb nog nooit gezien dat er een betaling niet gestort was. Maakt alles een stuk rustiger. . Na de tiende is er altijd nog de mogelijkheid om bij SIG aan de bel te trekken.
Lijkt mij een prima advies. Ik heb maar 14 SIG projecten. In ruime meerderheid waren de bijschrijvingen dit jaar al op de 1e van de maand verwerkt. De meest late bijschrijving was op 4-jan. Dat lijkt me wel te overzien, en niks om je druk over te maken.
Uitbreiding vastgoedportefeuille https://www.collincrowdfund.nl/sebastiaan-van-gastel-box-3/ 2e hypotheek woonhuis. Onduidelijk hoe waardevast dit pand is omdat er beperktere markt voor zal zijn. In maart 2020 stond deze woning te koop voor 919.000
Meneer blijft overnemen Overname Installatiebedrijf D (26885)
Maak kennis met Shannon Riedel. Deze ondernemer ziet door de klimaatakkoorden, vergrijzing en schaarste op de woningmarkt, veel kansen in de installatietechniekbranche. Veel bedrijven uit deze sector zijn eenmanszaken die in de meeste gevallen geen opvolging hebben. Hij consolideert deze installatiebedrijven en brengt deze onder in de Concord Groep. Zo worden de bedrijven geoptimaliseerd en ontstaan er synergievoordelen.
Hij wendt zich tot u voor de aankoop van installatiebedrijf D. Het bedrijf levert en installeert cv-installaties, warmtepompen, renovatie, luchtbehandeling, onderhoud en service voor zowel particulieren als de zakelijke markt (MKB en grootbedrijf) en zijn actief in een kwalitatief hoog segment. Tevens beschikt het bedrijf over een goede marktpositie en grote groep vaste aannemers welke zorgen voor een groeiende stroom opdrachten. Investeert u mee in dit project?
De belangrijkste kenmerken van het project zijn: Kredietbedrag: ¤ 545.000 Rente: 9% Looptijd: 60 maanden Belangrijkste zekerheden: - Verpanding activa - Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé - Achterstellingsverklaring door verkoper Investeer hier in het project. https://www.geldvoorelkaa(...)=26885&code=RI26885i
Ontwikkeling rente Zoals u natuurlijk ook in de media wel volgt is de rente op dit moment behoorlijk stijgend. Dat zult u ook gaan zien bij onze projecten. Wij houden uiteraard zowel de ontwikkeling van de spaarrente als ook de rente op zakelijke financieringen nauwlettend in de gaten. Nu de spaarrente van -0,5% is verdwenen, hebben wij gemeend de rentes met minimaal 0,5% hoger te adviseren aan onze projectaanbieders. U profiteert hier van!
Geen crowdfinance maar hier wel uitgebreid besproken vandaar deze update: Spaartaks
Beste Horsemen,
We hebben een eerste succes bereikt in de spaartaksclaim: Het is niet nodig dat iedereen individueel een brief aan de Belastingdienst moet sturen om nog voor compensatie in aanmerking te kunnen komen. Dit is het resultaat van een aantal besprekingen die wij de afgelopen weken met het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst hebben gevoerd.
Verder hebben we met de overheidsinstanties kunnen afspreken dat voor alle gedupeerden een zogenaamde ‘massaal bezwaar procedure’ gaat gelden. Dit betekent dat er een aantal proefzaken uitgeprocedeerd gaat worden en dat de uitkomst daarvan voor alle gedupeerden gaat gelden. Deze afspraak is gemaakt voor iedereen die over de jaren 2017 tot 2021 te veel belasting in box 3 heeft betaald. Dit mooie eerste succes hebben we kunnen bereiken mede dankzij jouw aanmelding bij ons. Samen met in totaal 70.000 andere gedupeerde belastingbetalers hebben we het verschil kunnen maken!
Sandra Molenaar: ‘Het voordeel van de gemaakte afspraken is dat nu niet iedereen een brief naar de Belastingdienst hoeft te sturen, wetende dat zijn bezwaar zou worden afgewezen, waarna diegene dan weer naar de rechter zou moeten stappen. We zijn blij dat deze onzalige weg consumenten bespaard blijft en we het ministerie hebben kunnen overtuigen om maatregelen te treffen. Het feit dat bijna 70.000 consumenten zich bij onze Spaartaksclaim hebben gemeld, heeft daarbij zeker geholpen.’
Proefprocedures Jij en onze andere deelnemers hebben hiermee nog niet het te veel betaalde belastinggeld terug. Daarvoor zijn proefprocedures nodig. Samen met andere belangenorganisaties, zoals de Bond voor Belastingbetalers en belastingadviseurs, gaan we met het ministerie een aantal vragen uitwerken waarover de rechter zich moet uitspreken. En we selecteren een aantal geschikte voorbeeldzaken.
De Consumentenbond roept samen met ConsumentenClaim consumenten op om zich te melden. Molenaar: ‘Zo krijgen we een compleet beeld van de problematiek en kunnen we de meest geschikte zaken selecteren om uit te procederen. Bovendien: hoe groter onze achterban, hoe sterker onze positie.’ Vragen Voor eventuele vragen raden we je aan te kijken bij de rubriek veelgestelde vragen op onze website. Daar vind je alle antwoorden. Deze rubriek wordt regelmatig bijgewerkt en aangevuld met nieuwe vragen.
Op vrijdag 4 november 2022 23:25 schreef probablyunsure het volgende: Vandaag was de BeleggersFair waar ook de Cashcow awards zijn uitgereikt. Winnaar beste crowdfundplatform: Max Crowdfund
Het is vooral een populariteitswedstrijd. Wie heeft de meeste stemmen heeft weinig met kwaliteit te maken.
Een lastige, waarom nu ¤ 50.000 uitgeven aan marketing terwijl hypotheekmarkt op z'n gat ligt: hoge rentes, wordt weinig bijgebouwd, oversluiten is geen optie, verbouwen gebeurd nauwelijks meer... Dat zijn toch zijn inkomsten.
We hebben een eerste succes bereikt in de spaartaksclaim: Het is niet nodig dat iedereen individueel een brief aan de Belastingdienst moet sturen om nog voor compensatie in aanmerking te kunnen komen. Dit is het resultaat van een aantal besprekingen die wij de afgelopen weken met het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst hebben gevoerd.
Verder hebben we met de overheidsinstanties kunnen afspreken dat voor alle gedupeerden een zogenaamde ‘massaal bezwaar procedure’ gaat gelden. Dit betekent dat er een aantal proefzaken uitgeprocedeerd gaat worden en dat de uitkomst daarvan voor alle gedupeerden gaat gelden. Deze afspraak is gemaakt voor iedereen die over de jaren 2017 tot 2021 te veel belasting in box 3 heeft betaald. Dit mooie eerste succes hebben we kunnen bereiken mede dankzij jouw aanmelding bij ons. Samen met in totaal 70.000 andere gedupeerde belastingbetalers hebben we het verschil kunnen maken!
Sandra Molenaar: ‘Het voordeel van de gemaakte afspraken is dat nu niet iedereen een brief naar de Belastingdienst hoeft te sturen, wetende dat zijn bezwaar zou worden afgewezen, waarna diegene dan weer naar de rechter zou moeten stappen. We zijn blij dat deze onzalige weg consumenten bespaard blijft en we het ministerie hebben kunnen overtuigen om maatregelen te treffen. Het feit dat bijna 70.000 consumenten zich bij onze Spaartaksclaim hebben gemeld, heeft daarbij zeker geholpen.’
Proefprocedures Jij en onze andere deelnemers hebben hiermee nog niet het te veel betaalde belastinggeld terug. Daarvoor zijn proefprocedures nodig. Samen met andere belangenorganisaties, zoals de Bond voor Belastingbetalers en belastingadviseurs, gaan we met het ministerie een aantal vragen uitwerken waarover de rechter zich moet uitspreken. En we selecteren een aantal geschikte voorbeeldzaken.
De Consumentenbond roept samen met ConsumentenClaim consumenten op om zich te melden. Molenaar: ‘Zo krijgen we een compleet beeld van de problematiek en kunnen we de meest geschikte zaken selecteren om uit te procederen. Bovendien: hoe groter onze achterban, hoe sterker onze positie.’ Vragen Voor eventuele vragen raden we je aan te kijken bij de rubriek veelgestelde vragen op onze website. Daar vind je alle antwoorden. Deze rubriek wordt regelmatig bijgewerkt en aangevuld met nieuwe vragen.
Met vriendelijke groet, De Consumentenbond.
Ik heb een soort gelijk bericht gelezen van de bond van belastingbetalers. Denk wel dat het belangrijk is dat een ieder toch bezwaar aantekent en om ambtshave herziening vraagt. Laat maar goed merken dat dit soort ongelijke behandeling niet getolereerd wordt.
Op vrijdag 4 november 2022 23:25 schreef probablyunsure het volgende: Vandaag was de BeleggersFair waar ook de Cashcow awards zijn uitgereikt. Winnaar beste crowdfundplatform: Max Crowdfund
quote:
Heb ze daarop ook gewezen toen ik gevraagd werd naar mijn bevindingen. Ze doen iets bancair achtig waarbij een bepaalde uitstraling zeker van belang is. Is misschien wat ouderwets maar geeft toch altijd iets van gezag.
[..] Ik kan jullie adviseren om pas rond de 10 de van de maand naar de SIG stortingen te kijken. Heb nog nooit gezien dat er een betaling niet gestort was. Maakt alles een stuk rustiger. . Na de tiende is er altijd nog de mogelijkheid om bij SIG aan de bel te trekken.
Mee eens, maar dat alles klopt op de 10e van de maand heb je mede te danken aan de collega's die wel aan de bel hebben getrokken SIG stelt feedback zelf ook op prijs, een foutje is gauw gemaakt. Het houdt ze scherp
Ik snap je reaktie maar je moet wel bedenken dat de rendementen bij MAX veel hoger liggen dan bijvoorbeeld bij SiG. Het gaat om buitenlandse panden dus je moet vergelijken met o a Estateguru en dan is MAX in elk geval veel transparanter
[..] Ik heb een soort gelijk bericht gelezen van de bond van belastingbetalers. Denk wel dat het belangrijk is dat een ieder toch bezwaar aantekent en om ambtshave herziening vraagt. Laat maar goed merken dat dit soort ongelijke behandeling niet getolereerd wordt.
Nou liever niet. Want al het geld wat ze hier verliezen voor het compenseren van de spaarders, halen ze via de box-3 weer op bij mensen die hun vermogen in beleggingen hebben zitten (zoals crowdfunding)
[..] Ik snap je reaktie maar je moet wel bedenken dat de rendementen bij MAX veel hoger liggen dan bijvoorbeeld bij SiG. Het gaat om buitenlandse panden dus je moet vergelijken met o a Estateguru en dan is MAX in elk geval veel transparanter
Er zijn volgens mij heel andere factoren die de uitslag van deze flutverkiezing bepalen. Er is volgens mij geen deskundige vakjury maar een publieksjury. En dan is de uitslag heel discutabel want dan is bepalend wie de meeste stemmers weet te mobiliseren. De beste muzikanten winnen daarom ook nooit het songfestival.
Het lijkt er op dat voor jou het rentepercentage doorslaggevend is in beoordeling van een platform. Voor mij heeft dat echter niets te maken met of een platform goed presteert. Er zijn 2 factoren van groot belang: 1. vastleggen van zekerheden en uitwinning indien nodig. 2. communicatie.
Het is evident dat hoogte rentepercentage evenredig is aan het risico. In dat opzicht is je vergelijking met EstateGuru terecht. Ze zijn ook daar wel transparant, maar op een heel andere manier dan MCF. Op hun website staan zeer overzichtelijk alle projectupdates; dan heb je in 1 keer alle info bij de hand. Ik zit niet te wachten op versnipperde communicatie via e-mail. live-sessies, investeerdersvideo's en andere ongein. En ook niet op stemrondes. Ik heb als investeerder mijn werk volledig uitbesteed aan het platform, en ga er vanuit dat zij er alles, echt alles, aan zullen doen om mijn geld weer terug te krijgen. Dat zijn soms lange processen maar dat is vaak onvermijdelijk. En toch nog toe vind ik dat ze het daar nog steeds niet slecht doen. Defaults lopen óók bij EGU behoorlijk op. En nieuwe projecten komen amper meer vol. Dus ook daar bestaat zeker het gevaar dat het platform het uiteindelijk niet gaat overleven i.v.m. opdrogende inkomsten.
Aan ons crowdfunders nu de taak om de juiste strategie te kiezen welk platform je het beste kunt gebruiken.
[..] Ik heb een soort gelijk bericht gelezen van de bond van belastingbetalers. Denk wel dat het belangrijk is dat een ieder toch bezwaar aantekent en om ambtshave herziening vraagt. Laat maar goed merken dat dit soort ongelijke behandeling niet getolereerd wordt.
[..] Ik snap je reaktie maar je moet wel bedenken dat de rendementen bij MAX veel hoger liggen dan bijvoorbeeld bij SiG. Het gaat om buitenlandse panden dus je moet vergelijken met o a Estateguru en dan is MAX in elk geval veel transparanter
Het probleem is dat het er bij MAX steeds meer naar uit begint te zien dat er niet alleen sprake is van hogere projectrisico's, maar ook van een hoog systeemrisico (lees: platformrisico). Een hoger projectrisico kan acceptabel zijn als daar een evenredig hogere rente tegenover staat. Voor een systeemrisico dat in kan houden dat de hele portefeuille van het platform als een kaartenhuis in elkaar kan storten (bijvoorbeeld door veel te veel hoog-risico projecten van dezelfde lener in porttefeuille te hebben), is eigenlijk geen enkel rentepercentage hoog genoeg.
[..] Nou liever niet. Want al het geld wat ze hier verliezen voor het compenseren van de spaarders, halen ze via de box-3 weer op bij mensen die hun vermogen in beleggingen hebben zitten (zoals crowdfunding)
Dat zou kunnen, maar de voornemens voor aanpassing zijn er nu al dus het zou wel heel erg opvallen als die volgend jaar ineens opgeschroefd zouden worden. Ze zullen echt wel wegen zoeken om de gederfde inkomsten te compenseren maar die zullen wat meer algemeen van aard zijn denk ik. Anyway bij mij gaat de vlag uit als ik 2017-2020 alsnog uitbetaald krijg want dat is een best bedrag.
[..] Er zijn volgens mij heel andere factoren die de uitslag van deze flutverkiezing bepalen. Er is volgens mij geen deskundige vakjury maar een publieksjury. En dan is de uitslag heel discutabel want dan is bepalend wie de meeste stemmers weet te mobiliseren. De beste muzikanten winnen daarom ook nooit het songfestival.
Het lijkt er op dat voor jou het rentepercentage doorslaggevend is in beoordeling van een platform. Voor mij heeft dat echter niets te maken met of een platform goed presteert. Er zijn 2 factoren van groot belang: 1. vastleggen van zekerheden en uitwinning indien nodig. 2. communicatie.
Het is evident dat hoogte rentepercentage evenredig is aan het risico. In dat opzicht is je vergelijking met EstateGuru terecht. Ze zijn ook daar wel transparant, maar op een heel andere manier dan MCF. Op hun website staan zeer overzichtelijk alle projectupdates; dan heb je in 1 keer alle info bij de hand. Ik zit niet te wachten op versnipperde communicatie via e-mail. live-sessies, investeerdersvideo's en andere ongein. En ook niet op stemrondes. Ik heb als investeerder mijn werk volledig uitbesteed aan het platform, en ga er vanuit dat zij er alles, echt alles, aan zullen doen om mijn geld weer terug te krijgen. Dat zijn soms lange processen maar dat is vaak onvermijdelijk. En toch nog toe vind ik dat ze het daar nog steeds niet slecht doen. Defaults lopen óók bij EGU behoorlijk op. En nieuwe projecten komen amper meer vol. Dus ook daar bestaat zeker het gevaar dat het platform het uiteindelijk niet gaat overleven i.v.m. opdrogende inkomsten.
Aan ons crowdfunders nu de taak om de juiste strategie te kiezen welk platform je het beste kunt gebruiken.
Het is inderdaad de communicatie waar het aan schort. Ik heb het idee dat ze pogen zo transparant mogelijk te zijn met als gevolg een diarree van mails e d waardoor het overzicht geheel ondersneeuwt. Van C*rb*l* bijvoorbeeld maar zeer beperkt zicht op wat wanneer afgelost zou moeten worden
[..] Het gaat om buitenlandse panden dus je moet vergelijken met o a Estateguru en dan is MAX in elk geval veel transparanter
Of ze zoveel transparanter zijn is wat mij betreft nog maar de vraag. De opnames van de laatste Q&A sessie over Corbelo worden expliciet niet gedeeld (ook niet nadat ik er herhaaldelijk om gevraagd heb).De online administratie klopt nog steeds niet, o.a. betaaldata/vervaldata/kosten etc. kloppen niet. Er staan o.a. kosten per maand voor de Corbelo leningen terwijl er expliciet in een van de Q&A sessies is toegezegd dat er alleen bij een betaling de "betaalkosten" in rekening worden gebracht en niet voor de maanden dat er geen betalingen worden gedaan in een project. Daarnaast hebben ze ook aangegeven dat alle rente uit de Corbelo projecten tot 1/7 betaald zou worden, ook dat is niet gedaan en daar is ook geen expliciete communicatie over geweest, ook die info moest ik gaan halen. Over een project dat inmiddels een week geleden afgelost had moeten worden geen enkele info, zal wel verlengt gaan worden want dat gebeurd momenteel standaard met die geldnemer, maar communiceer dat dan, wees transparant! Dus de mening dat ze transparant zijn deel ik niet, wat mij betreft is het die paar bestaande leningen uitdienen en wegwezen, mijn vertrouwen in die club is helaas over.
[..] Nou liever niet. Want al het geld wat ze hier verliezen voor het compenseren van de spaarders, halen ze via de box-3 weer op bij mensen die hun vermogen in beleggingen hebben zitten (zoals crowdfunding)
Het lijkt me dat we in dit land in de basis gelijke situaties ook gelijk zouden moeten behandelen, dus in dat kader begrijp ik elke actie van spaarders alleen zal dat voor elk individu anders uitpakken.
Laten we die discussie hier niet gaan voeren want dat zou de inhoudelijk discussie over crowdfunding vertroebelen, maar het is zondermeer een feit dat elke euro die de overheid uitgeeft aan (een deel van) de bevolking door (een ander deel van) diezelfde bevolking zal moeten worden betaald, dat is bij eke compensatie, toeslag of subsidie nu eenmaal het geval.
[..] Of ze zoveel transparanter zijn is wat mij betreft nog maar de vraag. De opnames van de laatste Q&A sessie over Corbelo worden expliciet niet gedeeld (ook niet nadat ik er herhaaldelijk om gevraagd heb).De online administratie klopt nog steeds niet, o.a. betaaldata/vervaldata/kosten etc. kloppen niet. Er staan o.a. kosten per maand voor de Corbelo leningen terwijl er expliciet in een van de Q&A sessies is toegezegd dat er alleen bij een betaling de "betaalkosten" in rekening worden gebracht en niet voor de maanden dat er geen betalingen worden gedaan in een project. Daarnaast hebben ze ook aangegeven dat alle rente uit de Corbelo projecten tot 1/7 betaald zou worden, ook dat is niet gedaan en daar is ook geen expliciete communicatie over geweest, ook die info moest ik gaan halen. Over een project dat inmiddels een week geleden afgelost had moeten worden geen enkele info, zal wel verlengt gaan worden want dat gebeurd momenteel standaard met die geldnemer, maar communiceer dat dan, wees transparant! Dus de mening dat ze transparant zijn deel ik niet, wat mij betreft is het die paar bestaande leningen uitdienen en wegwezen, mijn vertrouwen in die club is helaas over.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Wat moeizaam is opgebouwd kan snel te grabbel worden gegooid. En ga er dan maar aan staan om dat weer te herstellen vanuit een 3 - 0 achterstand.
[..] Of ze zoveel transparanter zijn is wat mij betreft nog maar de vraag. De opnames van de laatste Q&A sessie over Corbelo worden expliciet niet gedeeld (ook niet nadat ik er herhaaldelijk om gevraagd heb).De online administratie klopt nog steeds niet, o.a. betaaldata/vervaldata/kosten etc. kloppen niet. Er staan o.a. kosten per maand voor de Corbelo leningen terwijl er expliciet in een van de Q&A sessies is toegezegd dat er alleen bij een betaling de "betaalkosten" in rekening worden gebracht en niet voor de maanden dat er geen betalingen worden gedaan in een project. Daarnaast hebben ze ook aangegeven dat alle rente uit de Corbelo projecten tot 1/7 betaald zou worden, ook dat is niet gedaan en daar is ook geen expliciete communicatie over geweest, ook die info moest ik gaan halen. Over een project dat inmiddels een week geleden afgelost had moeten worden geen enkele info, zal wel verlengt gaan worden want dat gebeurd momenteel standaard met die geldnemer, maar communiceer dat dan, wees transparant! Dus de mening dat ze transparant zijn deel ik niet, wat mij betreft is het die paar bestaande leningen uitdienen en wegwezen, mijn vertrouwen in die club is helaas over.
Je hebt inhoudelijk volkomen gelijk, mijn idee is dat ze wel proberen transparant te zijn maar op hun manier eerder het tegendeel bereiken. Ik heb het liefst elke keer een nieuw overzicht na een majeure aanpassing i p v allemaal losse mails. Mogelijk wordt het overzichtelijker nu ze hebben besloten dat een lening alleen nog maar verlengd kan worden als dat minstens 1 maand voor de vervaldatum wordt aangevraagd
[..] Alvast bedankt. Als ik de offertes zie ga ik er vanuit dat de geldnemer gewoon één bedrag overmaakt ovv het projectkenmerk en bestaat uit de administratiekosten, totale rente en aflossing en dat sig het vervolgens gaat verdelen en het restant (wat niet gelijk hoeft te zijn aan de administratiekosten, sig rond namelijk de uit te betalen rente altijd naar beneden af!) als administratievergoeding boekt. Maar het zou best anders kunnen zijn, ben benieuwd.
En, dat als ze slechts een deelbetaling ontvangen, ze deze in eerste instantie van de hoogste schijf afboeken en vervolgens van de één na hoogste etc. Logisch vanuit hun optiek omdat van die kant de meeste problemen te verwachten zijn in het geval van een default en een ongunstige opbrengst van het o/g. Toch, als je er over nadenkt, zou het niets uit moeten maken want als de 1e schijf wél bij is met betalen, dan komen de hogere schijven automatisch sneller voor vergoeding in aanmerking. Of maak ik daar een denkfout?
[..] En, dat als ze slechts een deelbetaling ontvangen, ze deze in eerste instantie van de hoogste schijf afboeken en vervolgens van de één na hoogste etc. Logisch vanuit hun optiek omdat van die kant de meeste problemen te verwachten zijn in het geval van een default en een ongunstige opbrengst van het o/g. Toch, als je er over nadenkt, zou het niets uit moeten maken want als de 1e schijf wél bij is met betalen, dan komen de hogere schijven automatisch sneller voor vergoeding in aanmerking. Of maak ik daar een denkfout?
Als de executie minder oplevert dan bijvoorbeeld openstaand in 1a krijger hogere schijven niets meer, maar als dan wel steeds schijf 3 door de verwerking van deelbetalingen is uitbetaald zou dat voor die groep uiteindelijk gunstiger kunnen zijn en zullen 1b en 2 er theoretisch slechter vanaf komen dan 3, iest wat je uit de hypotheek volgorde niet zou verwachten. In de situatie dat de executie minimaal genoeg oplevert voor het dan openstaande bedrag + rente - kosten maakt het niets uit, maar zodra de opbrengst minder is dan totaal uitstaande kan het dus meer of minder forse gevolgen hebben voor alle schijven en zijn de schijven die wel zijn uitbetaald in beginsel in het voordeel (hebben is hebben, krijgen is de kunst )
Ik ga (ging?) er vanuit dat alle schijven naar rato/evenredigheid van het te ontvangen bedrag bij een eventuele deelbetaling worden voldaan (waarbij je nog kunt discuseren of rente voor aflossing gaat) en dat er bij de betalingen dus geen rangorde is, alleen bij executie. Het lijkt er nu steeds meer op (maar kan net zo goed een systeem/verwek fout zijn!) dat de omgekeerde volgorde van de rangorde wordt aanehouden. Vandaar dat ik wel erg benieuwd ben naar het antwoord van sig hoe ze met deelbetalingen omgegaan, waar worden die voor wel deelbedrag op uitgeboekt? In de voorwaarden heb ik daar eerlijk gezegd niets over kunnen vinden.
En ja, tot op heden is het altijd (ook de Tilburg situatie, ziet daar in geen enkele lening?) later in de maand wel goed gekomen, maar naar m'n gevoel/ervaring wel steeds nadat er iemand had gevraagd wat er aan de hand was.
[..] Je hebt inhoudelijk volkomen gelijk, mijn idee is dat ze wel proberen transparant te zijn maar op hun manier eerder het tegendeel bereiken. Ik heb het liefst elke keer een nieuw overzicht na een majeure aanpassing i p v allemaal losse mails. Mogelijk wordt het overzichtelijker nu ze hebben besloten dat een lening alleen nog maar verlengd kan worden als dat minstens 1 maand voor de vervaldatum wordt aangevraagd
In de financiele wereld (en daar spreken we toch over) is proberen niet genoeg, dan moet alles gewoon helder, eenduidig en traceerbaar zijn en er in de gepresenteerde gegevens geen ruimte voor interpretatie zijn, en die is er nu wel. Ik ben benieuw of ze aan die 1 maand (dat hebben ze inderdaad ook gezegd in een van die Q&A's) vasthouden, in dat geval komt de betreffende lening waar ik het over heb dus niet meer in aanmerking en zouden ze moeten gaan ingrijpen, maar dat betekent (zeggen ze zelf, ik weet niet waar ze dat op baseren) dat _alle_ leningen van die geldnemer worden opgeeist en alle onderpanden geexecuteerd. We gaan het ervaren, al denk ik dat het gewoon op een verlenging of wederom ergens een systeemfout zal zijn en het geld ergens onderweg is, maar wel zonder communicatie/informeren
[..] Ik ga (ging?) er vanuit dat alle schijven naar rato/evenredigheid van het te ontvangen bedrag bij een eventuele deelbetaling worden voldaan (waarbij je nog kunt discuseren of rente voor aflossing gaat) en dat er bij de betalingen dus geen rangorde is, alleen bij executie. Het lijkt er nu steeds meer op (maar kan net zo goed een systeem/verwek fout zijn!) dat de omgekeerde volgorde van de rangorde wordt aanehouden. Vandaar dat ik wel erg benieuwd ben naar het antwoord van sig hoe ze met deelbetalingen omgegaan, waar worden die voor wel deelbedrag op uitgeboekt? In de voorwaarden heb ik daar eerlijk gezegd niets over kunnen vinden.
De voorwaarden zeggen twee dingen: dat er een borg van een maand zou moeten zijn (dus een deelbetaling van geldnemer zou niet direct tot niet betalen van geldgevers hoeven leiden) en dat de aflossing eerst wordt verrekend en daarna pas de rente.
quote:
3. Bij het aangaan van een hypotheek bij SamenInGeld is de Geldlener verplicht om 1 maand borg te betalen van rente, aflossing en administratiekosten, welke bij de notaris wordt ingehouden van de hoofdsom van de financiering. Deze borg zal bij beëindiging van het project worden verrekend met de nog openstaande schuld. Indien er geen schuld meer is, aangaande het van toepassing zijnde project, zal de borg aan de Geldlener worden overgemaakt. 4. Betalingen worden in deze volgorde gebruikt: voor kosten die Geldlener moet betalen; voor de aflossing die Geldlener moet betalen over de betreffende maand aan de Crowd; voor rente die Geldlener moet betalen over de betreffende maand aan de Crowd; voor schulden die Geldlener bij SamenInGeld heeft.
[..] In de financiele wereld (en daar spreken we toch over) is proberen niet genoeg, dan moet alles gewoon helder, eenduidig en traceerbaar zijn en er in de gepresenteerde gegevens geen ruimte voor interpretatie zijn, en die is er nu wel. Ik ben benieuw of ze aan die 1 maand (dat hebben ze inderdaad ook gezegd in een van die Q&A's) vasthouden, in dat geval komt de betreffende lening waar ik het over heb dus niet meer in aanmerking en zouden ze moeten gaan ingrijpen, maar dat betekent (zeggen ze zelf, ik weet niet waar ze dat op baseren) dat _alle_ leningen van die geldnemer worden opgeeist en alle onderpanden geexecuteerd. We gaan het ervaren, al denk ik dat het gewoon op een verlenging of wederom ergens een systeemfout zal zijn en het geld ergens onderweg is, maar wel zonder communicatie/informeren
dat is inderdaad de vraag, gaan ze dat werkelijk doen als er weer een op het laatste moment komt
Nieuwe kortlopende bij NLi: elektrische bakfietsen https://platform.nlinvesteert.nl/invest/Wemobile Gaat maandagmorgen open. Heb net als bij de 2 vorige wel flink wat twijfels maar die zaten toch in no-time vol
Ik lees hier wat dingen over de betalingen van SiG. Weten jullie zeker dat die betalingen dan niet gedaan zijn, of zijn ze misschien alleen niet goed verwerkt in het "overzicht geldtransacties"?
Bij mij is onlangs een project terugbetaald en daarmee heb ik de betaling voor een nieuw project voldaan. Er stond toen een terugbetaald bedrag in mijn eWallet terwijl het overzicht geldtransacties nu nog steeds niet is bijgewerkt.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij K*matha I*pex NL met leningnummer 394*1 van Collin. Op 16-10-2022 zou er weer normaal betaald gaan worden na 4 maanden alleen rente betalingen. Nog niets gezien en ook gen mededeling van Collin gehad.
Op zondag 6 november 2022 16:20 schreef escortmk2 het volgende: Ik lees hier wat dingen over de betalingen van SiG. Weten jullie zeker dat die betalingen dan niet gedaan zijn, of zijn ze misschien alleen niet goed verwerkt in het "overzicht geldtransacties"?
Bij mij is onlangs een project terugbetaald en daarmee heb ik de betaling voor een nieuw project voldaan. Er stond toen een terugbetaald bedrag in mijn eWallet terwijl het overzicht geldtransacties nu nog steeds niet is bijgewerkt.
Gaat dit over de aflossing van Moerkerkestraat? Bij mij is daar geen transactie van te vinden, terwijl de aflossing wel bij het saldo zit.
SiG is wel nauwkeuriger gaan werken de laatste tijd, maar nog steeds komen dit soort rare dingen dus voor (die eigenlijk niet voor zouden moeten komen).
Beelstraat 30 Amsterdam schijf 1A, is bij mij deze maand nog niet bijgeboekt (zit niet in het saldo) en er is ook geen transactie van.
idem / Moerkerkestraat, niet in transactieovz, wel in wallet, aflossing gebruikt voor betaling invest, transactieovz zal morgen wel bijgewerkt worden, dan klopt ook met openstaande invest saldo weer, daar is de aflossing ook nog niet in verwerkt.
[..] Gaat dit over de aflossing van Moerkerkestraat? Bij mij is daar geen transactie van te vinden, terwijl de aflossing wel bij het saldo zit.
SiG is wel nauwkeuriger gaan werken de laatste tijd, maar nog steeds komen dit soort rare dingen dus voor (die eigenlijk niet voor zouden moeten komen).
Beelstraat 30 Amsterdam schijf 1A, is bij mij deze maand nog niet bijgeboekt (zit niet in het saldo) en er is ook geen transactie van.
Menno ter Braakstraat missen we ook nog. En natuurlijk wijlen Nick maar dat zal geen verbazing wekken, alhoewel sommige van hem dan weer wél betaald zijn.
[..] Gaat dit over de aflossing van Moerkerkestraat? Bij mij is daar geen transactie van te vinden, terwijl de aflossing wel bij het saldo zit.
Mijn voorbeeld ging inderdaad over de aflossing Moerkerkestraat, maar misschien gebeurt dit veel vaker bij SiG. Ik doe daar te weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar het zou een verklaring kunnen zijn voor sommige te late betalingen, die misschien wel betaald zijn in de Wallet maar niet in het overzicht zijn bijgewerkt. Zeker als je veel projecten hebt lopen is dat misschien ook wel lastig om bij te houden of te controleren.
Op maandag 7 november 2022 08:01 schreef escortmk2 het volgende: Maar het zou een verklaring kunnen zijn voor sommige te late betalingen, die misschien wel betaald zijn in de Wallet maar niet in het overzicht zijn bijgewerkt. Zeker als je veel projecten hebt lopen is dat misschien ook wel lastig om bij te houden of te controleren.
Het door mij genoemde project was ook niet in het totaal opgenomen, doordat ik een lijst van de te verwachten betaling van alle investeringen heb (op basis van de gepubliceerde betaalschema's) weet ik precies wat ik zou kunnen verwachten. Dat het totaal niet overeenkwam met de losse mutaies heb ik in het verleden wel eens gezien, maar dat was dan (maximaal een dag?) later automagisch weer in orde.
Hoe denken jullie over de drie meest recente sig projecten? Ik durf ze allemaal wel mee te nemen in 1A maar ben bang dat ik iets over het hoofd zie. Iemand die iets weet wat ik niet weet?
[..] Het door mij genoemde project was ook niet in het totaal opgenomen, doordat ik een lijst van de te verwachten betaling van alle investeringen heb (op basis van de gepubliceerde betaalschema's) weet ik precies wat ik zou kunnen verwachten. Dat het totaal niet overeenkwam met de losse mutaies heb ik in het verleden wel eens gezien, maar dat was dan (maximaal een dag?) later automagisch weer in orde.
De Moerkerkestraat is de donderdag 3-11 afgelost, maar ik zie in het overzicht met transacties dat de oorspronkelijke investering daarvan ook ontbreekt. Als ik filter op dat project zie ik namelijk alleen de rentebetalingen staan. Voor andere afgeronde projecten zie ik overal steeds "investering, rentebetalingen, aflossing". Op het jaaroverzicht is het bedrag overigens dan wel weer opgenomen.
Jullie hebben een update over de 2e stemming van JML tegoed. Omdat ik slechts een zeer beperkt aantal reacties heb ontvangen, kan ik deze ronde geen betrouwbare percentages naar inleg geven. Van het beperkt aantal stemmen dat per dm of pm binnen is gekomen, is een duidelijk andere trend zichtbaar. Ongeveer 2/3 voor en 1/3 tegen.
U heeft recent geïnvesteerd in project 26718 - Overname New York Pizza en Foodmaster. De ondernemer dankt u voor het vertrouwen. Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, wordt de rente verhoogd naar 8%.
Wilt u naar aanleiding van dit bericht uw investeringsbedrag ophogen? Login op uw account en ga naar ‘Mijn projecten’. Selecteer project 26718 en klik op ‘Nu investeren’. Vul het gewenste bedrag in, hiermee wordt uw huidige investering overschreven. Klik hier voor het project. Werkt de link niet? Plaats dan de volgende url in uw browser: https://www.geldvoorelkaar.nl/crowdfunding-projecten/project?id=26718.
[..] Maar zo te lezen is er geen Kamermeerderheid voor en wordt dit voorstel van Klaver GL denk ik zoals hier geformuleerd (terecht ) weggestemd
klopt maar daar laten ze het vast niet bij zitten en komen ze weer met wat anders. Gaat om het signaal dat er politieke druk is om wat te doen tegen buy-to-let
[..] De Moerkerkestraat is de donderdag 3-11 afgelost, maar ik zie in het overzicht met transacties dat de oorspronkelijke investering daarvan ook ontbreekt. Als ik filter op dat project zie ik namelijk alleen de rentebetalingen staan. Voor andere afgeronde projecten zie ik overal steeds "investering, rentebetalingen, aflossing". Op het jaaroverzicht is het bedrag overigens dan wel weer opgenomen.
We willen u graag wijzen op een nieuwe investeringskans die naar verwachting morgen (08-11) live gaat op ons platform. Voorafgaand aan de publieke livegang willen wij u een eerste investeringskans bieden. Het betreft een financiering van Sebastiaan van Gastel (box 3) ter grootte van ¤ 475.000,- met de volgende kenmerken: ✓ 7,0% rente over de hele looptijd; ✓ De looptijd is 60 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing en een slottermijn van ¤325.000,- in de 60e maand; ✓ De debiteuren zijn de heer S.A. van Gastel en mevrouw P.C.J. Noyelle. Vanwege de gekozen rechtsvorm zijn de ondernemers hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag. De privévermogenspositie van de ondernemers is momenteel ruim gezien de overwaarde op de vastgoedportefeuille; ✓ Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 475.000,- op het woonhuis aan de Smeekweg 19, 1251 VH te Laren, kadastraal bekend als sectie G nummer 1079 te Laren Noord-Holland, verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin. Het woonhuis is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 1.260.000,- en een openstaande schuld van ¤ 977.500,-. De marktwaarde van het woonhuis bedraagt ¤ 1.525.000,- op basis van een taxatierapport met waarde peildatum 4 oktober 2022; ✓ De heer S.A. van Gastel en mevrouw P.C.J. Noyelle geven een negatieve hypotheekverklaring af op het woonhuis aan de Smeekweg 19, 1251 VH te Laren, kadastraal bekend als sectie G nummer 1079 te Laren Noord-Holland. Dit is een morele verklaring dat de hypotheekschuld binnen de huidige inschrijving niet opgehoogd wordt en dat er geen aanvullende hypothecaire inschrijving op het pand wordt gedaan zonder toestemming van Collin Crowdfund; ✓ De overall Collin Credit Score is Goed. Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren: Sebastiaan van Gastel (box 3)
Gezien de problemen met platforms als MAX en Estateguru ben ik al een tijdje bezig alternatieven te zoeken. In crowdfundingland kom je al gauw uit op aanbieders van bedrijfsleningen wil je vergelijkbare rendementen behalen. Wat mij opvalt is dat projecten waar ik, volgens mij gerede, twijfels bij heb toch snel vol zijn. Vandaag weer een op NLi https://platform.nlinvesteert.nl/invest/Wemobile negatieve solvabiliteit en dito eigen vermogen, mistige en onvoldoende zekerheden maar toch al voor 70% vol
[..] Ik zie de investering wel staan (23-10-2017).
Vaag, als ik de sortering binnen dit project verander van oud naar nieuw, dan zie ik de investering ineens wel staan, op 25-10-2017 in mijn geval. Nu zat ik in 2 schijven bij dit project, en heeft het project zijn volledige doorlooptijd van 60 maanden doorlopen, daardoor is het aantal regels ook wel groot geworden, lijkt me dan een bugje in de weergave op de website die misschien gebouwd is op max 100 regels per project ofzo.
Ik neem aan dat je een lening van Blue Touch bedoelde die een week eerder afgelost had moeten worden. Die is vandaag afgelost door bijschrijving bij mij.
[..] Ik neem aan dat je een lening van Blue Touch bedoelde die een week eerder afgelost had moeten worden. Die is vandaag afgelost door bijschrijving bij mij.
bedoel je ***108 die op 29-10 afgelost had moeten worden?
Op het eerste gezicht bijna failliet maar zo te lezen heeft hij het licht gezien. Met deze overwaarde heeft hij veel te verliezen dus dat zou voldoende motivatie moeten zijn om zijn uiterste best te doen.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 08-11-2022 09:24:42 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze leek me op het eerste gezicht wel oké maar heb nu toch mijn twijfels. Als ik de pitch lees heeft de aanvrager het financieel redelijk voor elkaar op jonge leeftijd. Maar dan kijk ik vooral naar zijn huidige situatie.
quote:
In totaal zullen er in 2023 negen panden/appartementen verhuurd worden
Waarom wil deze lener zich in zo'n korte tijd zo sterk in de schulden werken? Ik snap het even niet meer en 8% is best wel wat. Ziet de lener iets in zijn glazen bol wat ik nog niet zie?
Op dinsdag 8 november 2022 09:47 schreef zietuwel het volgende: Waarom wil deze lener zich in zo'n korte tijd zo sterk in de schulden werken? Ik snap het even niet meer en 8% is best wel wat. Ziet de lener iets in zijn glazen bol wat ik nog niet zie?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze leek me op het eerste gezicht wel oké maar heb nu toch mijn twijfels. Als ik de pitch lees heeft de aanvrager het financieel redelijk voor elkaar op jonge leeftijd. Maar dan kijk ik vooral naar zijn huidige situatie. [..] Waarom wil deze lener zich in zo'n korte tijd zo sterk in de schulden werken? Ik snap het even niet meer en 8% is best wel wat. Ziet de lener iets in zijn glazen bol wat ik nog niet zie?
Een ondernemer denkt nu eenmaal anders dan een ambtenaar of werknemer . Kansen zien, winst ruiken, daarop inspringen. Geld maken met het geld van een ander.
Zoals ik het lees gaan die appartementen vanaf 2023 meteen al een netto cashflowoverschot van 45K genereren. Dat klinkt aantrekkelijk. Of het allemaal realistisch is is de vraag en er kan natuurlijk altijd leegstand optreden.
Zijn vrouw heeft een tearoom dus zorgt ook nog voor inkomsten.
Uit wat ik lees lijkt het me allesbehalve een domme jongen dus zal hier best wel goed over nagedacht hebben. Ik heb er een dubbele inleg ingestopt.
Je denkt dat Collin eigenlijk plan B was en dat plan A alsnog is gerealiseerd? Dan kon het wel eens een heel kort project worden Dan snap ik ook waarom hij zo royaal is met de rente.........
Op dinsdag 8 november 2022 10:52 schreef obligataire het volgende: Je denkt dat Collin eigenlijk plan B was en dat plan A alsnog is gerealiseerd? Dan kon het wel eens een heel kort project worden Dan snap ik ook waarom hij zo royaal is met de rente.........
nee sorry, hij heeft het onderpand lang gelegen gekocht voor circa 9 ton zo te zien, en dat moet nu 1.5M waard zijn, ik hecht hier niet veel waarde aan de 2e hypotheekinschijving, dat wil ik er mee zeggen. Zelf overigens wel meegenomen voor min. inleg.
[..] nee sorry, hij heeft het onderpand lang gelegen gekocht voor circa 9 ton zo te zien, en dat moet nu 1.5M waard zijn, ik hecht hier niet veel waarde aan de 2e hypotheekinschijving, dat wil ik er mee zeggen. Zelf overigens wel meegenomen voor min. inleg.
Dus deze verkoop is eigenlijk van jaren terug? Dat kun je niet goed zien, ik dacht dat dit recent was.
Lees ik nu goed dat de dame al met haar derde financiering bezig is, maar dat er effectief nog helemaal niets is opgeleverd? Ik zit zelf in de lening van september 2021, denk dat ik het daar maar bij laat
Waarbij je toezegging in Slakkenveen blijft staan, maar voor Hieronymusstraat moet je opnieuw investeren. Merkwaardig. Nog merkwaardiger is dat Slakkenveen verdwenen is uit mijn overzicht van investeringen..... Het blijft lastig, fintech....
[..] Project was gisteravond meteen volgeschreven, nieuwe project meteen op de site: 250k 60 maanden & 6.5% Tweede hypotheek achter de Rabobank.
SPOILER
Tweede hypotheek achter de Rabobank is voor mij vaak een rode vlag maar met deze zin in de pitch (Intern/niet in pitch: In basis heeft de onderneming de gevraagde crowdfunding niet nodig en is men in staat de financieringslasten zelf op te brengen). zwak ik hem af naar een geel vlaggetje
[..] Liquiditeit blijft ondermaats, ook als Swish fund onder die 105k valt. Liquiditeit heden 0,3 Solvabiliteit 8%.
Erg mager. Anderzijds wordt er wel geld verdiend. Twijfel.
Ik heb Snoek doorgerold naar de Viskarvof.
-Constantere winstgevendheid (dus geen piek zoals bij Snoek); -Betere continuïteit (2 ondernemers i.p.v. 1); -Betere HA (2 i.p.v. 1) -Altijd druk bij de viskar. -Geen negatief kapitaal in de viskarvof -Lineaire volledige aflossing.
-Beide goede zekerheid
Bij Snoek heb ik wat twijfels over diens professionaliteit, hij klooide maar wat aan qua tariefcalculatie. Of dat blijvend beter wordt moet afgewacht worden.
Er zijn zoveel aardige projecten momenteel dat je soms lastige keuzes moet maken, een euro kan maar 1x ingezet worden
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 08-11-2022 20:07:59 ]
[..] Waarbij je toezegging in Slakkenveen blijft staan, maar voor Hieronymusstraat moet je opnieuw investeren. Merkwaardig. Nog merkwaardiger is dat Slakkenveen verdwenen is uit mijn overzicht van investeringen..... Het blijft lastig, fintech....
Bij de tweede is ook de looptijd aangepast. Lijkt niet erg veel geholpen te hebben.
Er zijn zoveel aardige projecten momenteel dat je soms lastige keuzes moet maken, een euro kan maar 1x ingezet worden
Inderdaad, maar dit is wel een probleem uit de categorie luxeproblemen. Ik had verwacht dat ik eind November mijn investerings portefeuille wel weer in balans zou hebben (CF zit boven mijn doel percentage momenteel), maar dat zal wel eind December gaan worden zo.
Overigens gaan de niet zo aardige projecten flink moeizamer momenteel.
[..] Waarbij je toezegging in Slakkenveen blijft staan, maar voor Hieronymusstraat moet je opnieuw investeren. Merkwaardig. Nog merkwaardiger is dat Slakkenveen verdwenen is uit mijn overzicht van investeringen..... Het blijft lastig, fintech....
Verschil misschien veroorzaakt doordat ze in Tilburg ook de looptijd hebben gewijzigd. In Slakkenveen alleen de rente percentages verhoogd.
[..] Inderdaad, maar dit is wel een probleem uit de categorie luxeproblemen. Ik had verwacht dat ik eind November mijn investerings portefeuille wel weer in balans zou hebben (CF zit boven mijn doel percentage momenteel), maar dat zal wel eind December gaan worden zo.
Overigens gaan de niet zo aardige projecten flink moeizamer momenteel.
Ja maar ook de Kraanpoort gaat het wellicht niet halen en dat is er - in mijn beleving - toch echt eentje volgens het boekje.Ik ga niet alle argumenten nog een keer noemen maar ik snap er niets van dat hij niet volloopt. Zo'n astronomisch bedrag is het nu ook weer niet.
Waarom loopt Tilburg hieronymusstraat niet vol. Hoge huuropbrengst maar verder zie ik geen rare dingen. Had dit project over het hoofd gezien en kwam hem tegen na de renteverhoging. Wat is jullie mening?
Hard nodig op de woningmarkt. Steenvlinder lijkt me een ervaren club. Zo te zien op https://www.andersfinancieren.nl/ doen ze daar veel projecten. Valt me op de homepagina op dat er (t/m Q2 2022) geen defaults zijn.
Op woensdag 9 november 2022 09:37 schreef Belegger9 het volgende: Waarom loopt Tilburg hieronymusstraat niet vol. Hoge huuropbrengst maar verder zie ik geen rare dingen. Had dit project over het hoofd gezien en kwam hem tegen na de renteverhoging. Wat is jullie mening?
Gaat alleen over 36 (en dus niet inclusief 34 en 34a) en was tot ongeveer drie weken geleden 1 kadastraal nummer samen met 34 en 34a. Dit is een (ergens in 2009) omgebouwde garage waar een stuk bovenop is gezet, wat mij betreft flink overgewaardeerd in de taxatie, en dat enkel en alleen vanwege de potentiele huurinkomsten.
Projecten Den Bosch op Sig gaan mogelijk niet door
quote:
Ten aanzien van de passage van dit project is afgesproken dat wanneer er een passagedatum komt na 15 november er toch rente betaald gaat worden vanaf die datum. Wanneer we nog niet binnen 10 werkdagen na 7 november weten wat de datum van passage gaat worden zullen we het dossier vermoedelijk niet door laten gaan. Ook dan zal er vanaf 14 november een rentevergoeding betaald gaan worden.
Kleine lettertjes: “Aflossing: Gedeeltelijk (20%) gedurende de Looptijd conform het schema zoals opgenomen in paragraaf 3.3.3 (Schema van Rente- en Aflossingsbetalingen) Het resterende nog uitstaande bedrag (80%) wordt in één keer afgelost aan het einde van de Looptijd uit een herfinanciering van de Obligatielening Om verdere groei van de klant van de Uitgevende Instelling (Lens B.V.) te faciliteren, is de ambitie om in de toekomst Obligatieleningen uit te geven onder vergelijkbare voorwaarden. Het is Uitgevende Instelling toegestaan om pari passu met de huidige uitgifte financiering te arrangeren Transactiekosten Eenmalig 2,0% (incl. BTW) over de initiële Hoofdsom bij Inschrijving Garanties & zekerheden Het eerste pandrecht op alle activa inclusief het gedeelte van de Werkvoorraad Zonnestroomsystemen van de Uitgevende Instelling welke is gefinancierd door deze Obligatielening Onvoorwaardelijke Garantie van Lens Holding B.V., de moedermaatschappij van Lens B.V., voor al hetgeen de Uitgevende Instelling nu en in de toekomst aan Obligatiehouders verschuldigd is of kan worden (de “Garantie”)”.
[..] Hun innercrowd heeft er veel vertrouwen in, zal een aantal zeer hoge bedragen langs komen.
De rente is natuurlijk wel hoog, 10%. Kans is wel groot dat deze vervroegd wordt afgelost zonder boeterente. Ik doe niet mee, minimale inleg is me sowieso al te hoog.
Kleingraverstraat 191 en 191A te Kerkrade LIVE 11 november 12:00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Kleingraverstraat 191 en 191A te Kerkrade. Je kunt vanaf 11 november 2022 om 12:00 uur investeren in dit project. Het object betreft een woonhuis met kelder, 2 woonkamers, 5 slaapkamers en een dakterras. Het object is redelijk te bereiken met het openbaar vervoer, de auto en fiets. De dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid.
[..] Waarom zou CCF deze buiten het reguliere circuit willen houden? Te grote kans op default wat slecht is voor de statistieken?
Nee, want ook een dergelijk project komt normaal in de statistieken.
Vermoedelijk is dit op verzoek van de ondernemer. Dit komt wel vaker voor. Niet iedere ondernemer wil op een dergelijke manier in de publiciteit komen.
[..] De rente is natuurlijk wel hoog, 10%. Kans is wel groot dat deze vervroegd wordt afgelost zonder boeterente. Ik doe niet mee, minimale inleg is me sowieso al te hoog.
Er zijn minder risicovolle manieren om aan 10% te komen. Pak een schijfje 3 mee op SIG en als deze vervroegd en met boete wordt afgelost haal je die 10% ook wel. En zo niet heb je altijd nog de gewone rente.
Kleingraverstraat 191 en 191A te Kerkrade LIVE 11 november 12:00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Kleingraverstraat 191 en 191A te Kerkrade. Je kunt vanaf 11 november 2022 om 12:00 uur investeren in dit project. Het object betreft een woonhuis met kelder, 2 woonkamers, 5 slaapkamers en een dakterras. Het object is redelijk te bereiken met het openbaar vervoer, de auto en fiets. De dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid.
“Het Viscentrum” Peter de Graaf en Zoon (2)Op dit moment hebben zij een bestaande financiering via Collin Crowdfund. Deze wordt conform terugbetaalschema afgelost met een openstaand saldo van ¤ 108.928,67 op 3-11-2022.
Kan iemand zeggen dat deze terugbetaling al heeft plaats gevonden vorige week (?)
[..] daar zit ik niet in maar ik kan me de discussie nog herinneren dat hogere schijven eerder afgelost werden, is daar inmiddels al duidelijkheid over?
Nee. Krijg ondank herhaalde verzoeken geen antwoord.
[..] “Het Viscentrum” Peter de Graaf en Zoon (2)Op dit moment hebben zij een bestaande financiering via Collin Crowdfund. Deze wordt conform terugbetaalschema afgelost met een openstaand saldo van ¤ 108.928,67 op 3-11-2022.
Kan iemand zeggen dat deze terugbetaling al heeft plaats gevonden vorige week (?)
Als je bedoelt te vragen of ze hun maandelijkse verplichting zijn nagekomen: ja, dat hebben ze. Dat was al voor de 23e keer van de 84 termijnen. Als je bedoelt of de totale schuld is afgelost: dat beweert Collin niet. Er staat alleen maar dat er na de laatste betaling van 3 november al ruim 41K afgelost is en dat er nu dus nog bijna 109K uit staat.
[..] Ja maar ook de Kraanpoort gaat het wellicht niet halen en dat is er - in mijn beleving - toch echt eentje volgens het boekje.Ik ga niet alle argumenten nog een keer noemen maar ik snap er niets van dat hij niet volloopt. Zo'n astronomisch bedrag is het nu ook weer niet. [/quote Ik vind de rente voor zakelijk vastgoed tot 100% van de waarde en sector en leeftijd lener minimaal 0,5% te laag. Zeker niet risicoloos.
[ afbeelding ] Op woensdag 9 november 2022 00:07 schreef obligataire het volgende: [..] Ja maar ook de Kraanpoort gaat het wellicht niet halen en dat is er - in mijn beleving - toch echt eentje volgens het boekje.Ik ga niet alle argumenten nog een keer noemen maar ik snap er niets van dat hij niet volloopt. Zo'n astronomisch bedrag is het nu ook weer niet. [/quote Ik vind de rente voor zakelijk vastgoed tot 100% van de waarde en sector en leeftijd lener minimaal 0,5% te laag. Zeker niet risicoloos.
Risico arbeidsongeschiktheid is dan al groter, maar dat vind ik van de drie genoemde punten het minst belangrijke. In mijn portefeuille crowdfunding zijn er verschillende defaults in die categorie die arbeids-ongeschikt zijn en geen verzekering hadden en als men het niet noemt is dat bij deze ook niet het geval.
[..] Als je bedoelt te vragen of ze hun maandelijkse verplichting zijn nagekomen: ja, dat hebben ze. Dat was al voor de 23e keer van de 84 termijnen. Als je bedoelt of de totale schuld is afgelost: dat beweert Collin niet. Er staat alleen maar dat er na de laatste betaling van 3 november al ruim 41K afgelost is en dat er nu dus nog bijna 109K uit staat.
Aha, dat had ik niet begrepen uit de kriptische tekst. Bedankt.
[..] Nee. Krijg ondank herhaalde verzoeken geen antwoord.
Heb het nu maar aan de ondernemer (Roel C) zelf gevaagd. Die zegt de rente keurig op tijd te hebben betaald en neemt contact met SIG op. Zeer slordig van SIG (als dat het geval is), en bovendien niet gepast dat er geen antwoord wordt gegeven. Ze waren zo op de goede weg het afgelopen jaar.....
[ afbeelding ] Op woensdag 9 november 2022 00:07 schreef obligataire het volgende: [..] Ja maar ook de Kraanpoort gaat het wellicht niet halen en dat is er - in mijn beleving - toch echt eentje volgens het boekje.Ik ga niet alle argumenten nog een keer noemen maar ik snap er niets van dat hij niet volloopt. Zo'n astronomisch bedrag is het nu ook weer niet. [/quote Ik vind de rente voor zakelijk vastgoed tot 100% van de waarde en sector en leeftijd lener minimaal 0,5% te laag. Zeker niet risicoloos.
LTV is aan de hoge kant, is inderdaad het zwakste puntje in deze pitch. Echter met een ondernemer die de zaak al ruim 20 jaar drijft en die de financiering kan betalen vanuit de bespaarde huurlasten, verwacht ik niet heel gauw dat het tot uitwinning zal komen (zacht gezegd) dus laat ik het niet zwaar wegen. Een half procentje rente laat ik evenmin doorslaggevend zijn als ik er voor het overige wel een goed gevoel bij heb. Wie het onderste uit de kan wil
Wat leeftijd en AOV betreft, er komen voldoende projecten voorbij met nog oudere ondernemers en helaas wordt bijna nooit vermeld of ze een AOV hebben. Overigens zijn die dingen peperduur en heb ik misschien nog wel liever dat ze dat geld besteden aan rente/aflossing aan ons Een ondernemer van 52 heeft nog 20 jaar te gaan schat ik zo, en het voordeel van die leeftijd is ook een stuk ervaring en levenswijsheid. Liever 52 dan een knul van 20 als ik eerlijk moet zijn.
Sluit me aan bij bovenstaande 'spreker" , bovendien is het ook een soort "familiebedrijf" dat al 20 jaar loopt, waar men zaken zoals bijv. ziekte over het algemeen opvangt. De toko zal ze geen miljonair maken, maar ik denk dat ze er goed van (kunnen) leven. Kraanpoort meegenomen.
[ Bericht 19% gewijzigd door peterc op 09-11-2022 18:45:32 ]
Maar misschien heeft geldnemer ergens goedkoper geld gevonden of gaat de hele deal niet door omdat de transformatie te duur wordt of nog iets heel anders?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Man man man, drie weken dicht gaan zogenaamd wegens corona terwijl de toko toch al op omvallen staat
Het is behoorlijk stil vanaf de zijde van "beste crowdfunding platform 2022" aangaande de Corbelo leningen. Op 7 september verstuurden ze een bericht dat er binnen 4-8 weken 14 Corbelo leningen terugbetaald zouden worden. Daar zitten er 2 bij waarin ik zelf ook zit. Maar niks vernomen. Het zou natuurlijk kunnen dat ik nou nét in 2 projecten zit die nog even wat meer geduld nodig hebben, maar ik vrees dat het met de andere 12 niet heel veel beter zal gaan. Maar hopelijk ben ik te zwartgallig en zijn al die andere projecten inmiddels al netjes afgelost....
Op woensdag 9 november 2022 21:21 schreef InVestEerder het volgende: Het is behoorlijk stil vanaf de zijde van "beste crowdfunding platform 2022" aangaande de Corbelo leningen. Op 7 september verstuurden ze een bericht dat er binnen 4-8 weken 14 Corbelo leningen terugbetaald zouden worden. Daar zitten er 2 bij waarin ik zelf ook zit. Maar niks vernomen. Het zou natuurlijk kunnen dat ik nou nét in 2 projecten zit die nog even wat meer geduld nodig hebben, maar ik vrees dat het met de andere 12 niet heel veel beter zal gaan. Maar hopelijk ben ik te zwartgallig en zijn al die andere projecten inmiddels al netjes afgelost....
Ik heb er 4 die ofwel in oktober-november, ofwel in november zouden worden afgelost. Ook hier een oorverdovende stilte. Maar het kan nog. In theorie dan.
Op woensdag 9 november 2022 21:21 schreef InVestEerder het volgende: Het is behoorlijk stil vanaf de zijde van "beste crowdfunding platform 2022" aangaande de Corbelo leningen. Op 7 september verstuurden ze een bericht dat er binnen 4-8 weken 14 Corbelo leningen terugbetaald zouden worden. Daar zitten er 2 bij waarin ik zelf ook zit. Maar niks vernomen. Het zou natuurlijk kunnen dat ik nou nét in 2 projecten zit die nog even wat meer geduld nodig hebben, maar ik vrees dat het met de andere 12 niet heel veel beter zal gaan. Maar hopelijk ben ik te zwartgallig en zijn al die andere projecten inmiddels al netjes afgelost....
Wat was er (volgens mij) toegezegd en wat gaat er verder mis: - Betaling alle Corbelo rente t/m 1-7 , daarna full bullet: niet nagekomen en ook nooit meer actief over geïnfomeerd. - Transactiekosten zouden niet berekend worden over de maanden dat er geen aflossing is: Tot op heden staan die kosten wel gewoon in het overzicht. - In dashboard zouden Corbelo leningen worden aangepast naar full bullet: lening stond eerst af te lossen in juni, later is dat verzet naar september, daarna nooit meer bijgewerkt en inmiddels is het november en blijft het heel stil. - Q&A sessies zouden allemaal gedeeld worden: laatste sessie wordt na herhaald verzoek (op last van directie?) niet gedeeld. - Totale communicatie stilte, ook geen maandelijkse samenvatting/update meer wat de (verwachte) status is, mogelijk is dat op juridisch advies zijn, want alles wat je beloofd moet je ook nakomen en je bent verantwoordelijk voor de gecommuniceerde info. - De platform software lijkt zo nu en dan onbetrouwbaar (en dan heb ik het niet over de userinterface, dat is smaak): een afgelost project staat nog nog steeds actief (uit totaal is deze wel verdwenen), datums in een aflosschema zijn verdwenen en worden vervangen door volgnummers, in een afslosschema staat een specifieke betaling als niet uitgevoerd terwijl de daaropvolgende als wel uitgevoerd staat en in werkelijkheid beiden zijn uitgevoerd. (en ja, ik weet dat de info 1x per 24 uur wordt bijgewerkt, daar hoor je me niet over). Ik ga het niet meer doorgeven zodat ze het steeds reactief kunnen corrigeren, ik hoop dat ze zelf ook wel eens interne controles doen waaruit deze mismatches blijken.
Al met al komt het bij mij steeds zorgwekkender over, bij andere platform is het ook niet altijd perfect maar daar wordt het (is mijn ervaring) wel gecorrigeerd, hier lijkt het wel of het boven hun hoofd aan het groeien is en ze het allemaal niet meer onder controle lijken te hebben, ook al handelen ze met de beste bedoelingen. Zoals ik al eerder schreef, in de financiele wereld zijn de beste bedoeling helaas niet genoeg, het moet gewoon goed en betrouwbaar zijn.
Tevens heb ik bij MAX, gisteren van de Lebendauer group, project Karben 1, de 6e betaling wel ontvangen, maar de 5e betaling van 6 oktober staat nog steeds open.
Op donderdag 10 november 2022 10:45 schreef quepos het volgende: Tevens heb ik bij MAX, gisteren van de Lebendauer group, project Karben 1, de 6e betaling wel ontvangen, maar de 5e betaling van 6 oktober staat nog steeds open.
dat heb ik ook wel eens gezien, weet niet meer precies welke dat was. Verder staan bij aankomende betalingen een paar achterstanden in rood, andere in zwart, onduidelijk wat het onderscheid is. Het wordt tijd voor een compleet actueel overzicht
Op donderdag 10 november 2022 10:45 schreef quepos het volgende: Tevens heb ik bij MAX, gisteren van de Lebendauer group, project Karben 1, de 6e betaling wel ontvangen, maar de 5e betaling van 6 oktober staat nog steeds open.
Betaling periode 5 ontvangen op 11-okt, nogmaals ontvangen op 12-okt, en 1x teruggeboekt op 12-okt. Netto klopt het dus wel, maar deze staat idd ten onrechte nog wel vermeld bij "aankomende betalingen" per 6-okt. In het aflossingschema van dit project staat dit ook incorrect. Ik ken geen ander platform waarbij het zo noodzakelijk is om zelf een goede admin bij te houden.
[..] Betaling periode 5 ontvangen op 11-okt, nogmaals ontvangen op 12-okt, en 1x teruggeboekt op 12-okt. Netto klopt het dus wel, maar deze staat idd ten onrechte nog wel vermeld bij "aankomende betalingen" per 6-okt. Ik ken geen ander platform waarbij het zo noodzakelijk is om zelf een goede admin bij te houden.
Karben 2 is in oktober wel betaald, maar ik zit in Karben 1, en die is toch echt niet betaald.
Kijk even op rekening max d.d.11 oktober die is bij mij als losse boeking geboekt met netto bedrag na kosteninhouding omschrijving payout loan 793422
[..] Kijk even op rekening max d.d.11 oktober die is bij mij als losse boeking geboekt met netto bedrag na kosteninhouding omschrijving payout loan 793422
Zke hem staan, daar heb ik dan echt meerdere keren overheen gekeken.
Nu maar weer over na de serieuzere aflossingen die plaats moeten gaan vinden van C*rbelo
Voor degenen die via MCF in UK vastgoed zitten, ga er maar bij geen enkele lening zomaar vanuit dat het wordt afgelost op de datum zoals vermeld in het cashflow overzicht. Het Britse vastgoed ligt al behoorlijk op zn gat, zeker vergeleken met Nederland. De voorspelde recessie raakt de UK harder dan in de rest van Europa. First time buyers laten het al behoorlijk afweten, genoeg leesvoer hierover op serieuze sites. Van een andere geldnemer, Momentum CBS, kan je de gerenoveerde projecten een beetje volgen op www.rightmove.co.uk, het Britse Funda. Daar zie ik panden al in prijs verlaagd worden. Geen verkoop, geen aflossing. De panden zullen best verkocht worden, maar met lagere marge voor geldnemer en met vertraging. UK projecten tegen 10% rente blijf ik echt vanaf.
[..] De laatste info die ik heb ontvangen is van 4 okt:
SPOILER
Mijn laatste update m.b.t. twee projecten is van 2 november:
quote:
Ik zie dat een van de leningen (#716993) waarop je bent ingeschreven een lening is van de leningnemer Corbelo Group. Als het goed is heb je enige tijd geleden een mail ontvangen waarin stond dat deze leningen full bullet zijn geworden (de rente en aflossing zal in een keer worden betaald aan het einde van de looptijd van de lening) en dat Corbelo Group verwacht in November af te lossen. Verder heb ik op dit moment nog geen update over lening #627642, ik heb aan de afdeling debiteurenbeheer om een update gevaagd en hoop deze snel met je te kunnen delen. Mocht je verder nog vragen hebben, dan help ik je graag! Met vriendelijke groeten, Donna van Max Crowdfund
[..] Vaag, als ik de sortering binnen dit project verander van oud naar nieuw, dan zie ik de investering ineens wel staan, op 25-10-2017 in mijn geval. Nu zat ik in 2 schijven bij dit project, en heeft het project zijn volledige doorlooptijd van 60 maanden doorlopen, daardoor is het aantal regels ook wel groot geworden, lijkt me dan een bugje in de weergave op de website die misschien gebouwd is op max 100 regels per project ofzo.
Nav een mailtje richting SiG hierover ben ik keurig teruggebeld. Dat de aflossing niet in het overzicht stond was een foutje, dit hebben ze gecorrigeerd. Dat sommige regels niet getoond werden is waarschijnlijk een bugje. Ik zou dit nog wel eens kunnen testen met bijv een andere browser ofzo, maar dat zit puur in de weergave, inhoudelijk klopt het dus wel.
Ik vermoed dat er al met al best nog wat dingen handmatig gebeuren, dat is dus best foutgevoelig en daarom blijf ik zeker bij dit platform alles wel goed controleren.
Rente is half procentje hoger dan op eerdere geborgde leningen. De toeleverancier die borg staat is overigens degene waarvan de CEO een belang heeft genomen in de onderneming. Die heeft er dus wel vertrouwen in.
[..] Rente is half procentje hoger dan op eerdere geborgde leningen. De toeleverancier die borg staat is overigens degene waarvan de CEO een belang heeft genomen in de onderneming. Die heeft er dus wel vertrouwen in.
Op donderdag 10 november 2022 12:37 schreef Crowdmeister het volgende: Voor degenen die via MCF in UK vastgoed zitten, ga er maar bij geen enkele lening zomaar vanuit dat het wordt afgelost op de datum zoals vermeld in het cashflow overzicht. Het Britse vastgoed ligt al behoorlijk op zn gat, zeker vergeleken met Nederland. De voorspelde recessie raakt de UK harder dan in de rest van Europa. First time buyers laten het al behoorlijk afweten, genoeg leesvoer hierover op serieuze sites. Van een andere geldnemer, Momentum CBS, kan je de gerenoveerde projecten een beetje volgen op www.rightmove.co.uk, het Britse Funda. Daar zie ik panden al in prijs verlaagd worden. Geen verkoop, geen aflossing. De panden zullen best verkocht worden, maar met lagere marge voor geldnemer en met vertraging. UK projecten tegen 10% rente blijf ik echt vanaf.
Dank voor deze info. Ik vermijd UK projecten ook eventjes bij MAX.
Heel veel zorgen maak ik me nog niet. De rente blijft doorlopen. En de huurprijzen in de UK gaan ook stevig omhoog dus als verkopen niet lukt, is verhuren nog een optie.
Recent heeft u geïnvesteerd in project 26718 – Overname New York Pizza en Foodmaster. In samenspraak met de ondernemer is besloten dit project terug te trekken. De ondernemer heeft inmiddels via een andere weg passende financiering gevonden. Via deze weg bedankt de ondernemer u voor het vertrouwen in zijn project.
dat lees je regelmatig tegenwoordig. Trouwens wel opvallend, bij een dreigende recessie zou je eerder verwachten dat het lastig wordt financiering te vinden maar blijkbaar zijn er juist meer alternatieven
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dit is overigens een kleintje met maar 3 leningen op MAX
[ Bericht 4% gewijzigd door Slingervinger op 10-11-2022 18:08:35 ]
MAX schreef het volgende: ...en zal de Security Trustee de regie voor het handhaven van of het nemen van verhaal uit hoofde van de Leenovereenkomst en/of de zekerheden die zijn gesteld.
Eh, wat? 'De "Security Trustee" zal de regie nemen' zullen ze wel bedoelen. De security trustee is een stichting zekerheden neem ik aan en die zal eerst nog wel weer eens een aanmaning versturen, daarna proberen in contact te komen om een betalingsregeling af te spreken, die dan mogelijk maar matig nagekomen wordt, waarna nieuwe afspraken volgen enzovoort. Voordat er vastgoed geveild wordt ben je wel even verder.
Deze van KOM sleept ook maar voort, update 27 inmiddels. Zo te lezen betaalt de investeerder nu de incassokosten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van een andere project van mij bij KOM, dat al na korte tijd failliet was, komt daarentegen wel vrij regelmatig een bedragje binnen. Ik hou het niet voor onmogelijk dat deze alsnog volledig afgelost wordt.
[..] Dank voor deze info. Ik vermijd UK projecten ook eventjes bij MAX.
Heel veel zorgen maak ik me nog niet. De rente blijft doorlopen. En de huurprijzen in de UK gaan ook stevig omhoog dus als verkopen niet lukt, is verhuren nog een optie.
"heel veel zorgen maak ik me nog niet" zei de gek.
God straft onmiddelijk:
SPOILER
[..] Eh, wat? 'De "Security Trustee" zal de regie nemen' zullen ze wel bedoelen. De security trustee is een stichting zekerheden neem ik aan en die zal eerst nog wel weer eens een aanmaning versturen, daarna proberen in contact te komen om een betalingsregeling af te spreken, die dan mogelijk maar matig nagekomen wordt, waarna nieuwe afspraken volgen enzovoort. Voordat er vastgoed geveild wordt ben je wel even verder.
(...)
Ja klopt maar dit is wel een andere situatie dan C*rb*ll*, die communiceren namelijk nog goed en hebben helder wat er gebeurd is en wat hun plan is.
In deze zaak zijn aanmaningen en boetes verzonden maar ze zeggen niets over een reactie. Een bangerik die zijn kop in het zand steekt is een stuk minder vertrouwenwekkend.
De kwestie dat hogere schijven eerder worden bijgeschreven dan lagere schijven stonden ze ook een beetje van te kijken.......
update: Net een mea culpa ontvangen per mail aan de investeerders in 1a.
Bedankt voor de update. Waar ik me dus eigenlijk wel wat zorgen over maak is dat ze blijkbaar zelf helemaal niet in beeld hebben hoe die verwerking verloopt en missers ook niet gesignaleerd worden, lijkt me dat ze daar in het hele proces maandelijks een extra controle zullen moeten gaan uitvoeren.
[..] Bedankt voor de update. Waar ik me dus eigenlijk wel wat zorgen over maak is dat ze blijkbaar zelf helemaal niet in beeld hebben hoe die verwerking verloopt en missers ook niet gesignaleerd worden, lijkt me dat ze daar in het hele proces maandelijks een extra controle zullen moeten gaan uitvoeren.
Ik heb liever dat ze signalen van investeerders snel opvolgen, dan het maar laten sloffen.
Eens dat er een controle moet plaatsvinden. "We hebben het zo laten bouwen" was de mededeling. Ik hoop en verwacht wel dat ze actie gaan ondernemen. Het is nog steeds een tikkeltje amateuristisch, ondanks dat er een hoop verbeterd is afgelopen tijd.
Op vrijdag 11 november 2022 12:18 schreef zeeland6 het volgende: Ik heb liever dat ze signalen van investeerders snel opvolgen, dan het maar laten sloffen.
Eens, elk platform zou ontzettend blij moeten zijn met opmerkingen/info van investeerders, dat zijn tenslotte extra ogen en oren die regelmatig over info en/of kennis beschikken over het object en/of geldnemer die het platform niet heeft.
SiG Kleingraverstraat loopt nog niet hard, alleen de hoogste schijf gaat redelijk. Ik ontvang trouwens steeds meer mailtjes over vertragingen en complicaties bij allerlei projecten en ook P2P gaat niet goed: steeds meer loan originators die hun buyback verplichtingen niet nakomen. Op een verantwoorde wijze rendement maken wordt steeds lastiger
U bent een van de investeerders in het project 17442 | 't Perronneke.
Van dit project zijn reeds 56 termijnen betaald. De geldnemer heeft besloten de overige termijnen (57-58) in één keer af te lossen. Voor de termijnen 59 en 60 is het depot gebruikt.
Deze termijnen ontvangt u met de aankomende verzamelbetaling. Project 17442 is hiermee volledig afgehandeld. Wij vertrouwen er op u met deze mail voldoende geïnformeerd te hebben.
U bent een van de investeerders in het project 17442 | 't Perronneke.
Van dit project zijn reeds 56 termijnen betaald. De geldnemer heeft besloten de overige termijnen (57-58) in één keer af te lossen. Voor de termijnen 59 en 60 is het depot gebruikt.
Deze termijnen ontvangt u met de aankomende verzamelbetaling. Project 17442 is hiermee volledig afgehandeld. Wij vertrouwen er op u met deze mail voldoende geïnformeerd te hebben.
Hulde: Horeca die de coronatijd is doorgekomen.
idem voor La Cubanita Helmond, gisteren laatste termijn, Thijmen Rijksen en crew Helmond chapeau
Aflossing van de lening is niet ontvangen. De geldnemer heeft verzocht om 3 maanden uitstel. De contracten hiervoor zijn opgesteld maar niet ondertekend ontvangen.
Blijkbaar kan dit zonder stemming en zonder aanpassing van de voorwaarden bv. de rente van 5,3% dit niet meer past bij de actuele marktsituatie. Ook de rentebetaling is nog niet voldaan
[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 13-11-2022 12:56:46 ]
Op zondag 13 november 2022 12:50 schreef KrekelJapie het volgende: Lex van Hoepen lost zijn project bij gve niet af: [..] Blijkbaar kan dit zonder stemming en zonder aanpassing van de voorwaarden bv. de rente van 5,3% dit niet meer past bij de actuele marktsituatie.
Bij al mijn Lex projecten heb ik 1e hypo's, dus dat zie ik wel OKE komen, ook als ik geldnemer was, zou nu gaan voor de 5,3% voor die 3 mnd, maar Lex onderteken dan asap die ovek en betaal de termijn, nu krijg je "discussie" met de ¤verstrekkers met je getreuzel. Met ondertek staan wij voor een "voldongen" feit van verlenging voor 3 mnd tegen 5,3% en dan denken we ...nou ja (@3@#) .... vooruit. Nu roept Lex zelf het "gedonder" op met zijn getreuzel. Zekerheden voor dit project zijn 1e hypo en pandrecht op de huurpenningen. GVE moet ff hard op de deur kloppen bij Lex
[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 13-11-2022 15:54:59 ]
Op zondag 13 november 2022 12:50 schreef KrekelJapie het volgende: Lex van Hoepen lost zijn project bij gve niet af: [..] Blijkbaar kan dit zonder stemming en zonder aanpassing van de voorwaarden bv. de rente van 5,3% dit niet meer past bij de actuele marktsituatie. Ook de rentebetaling is nog niet voldaan
Op zondag 13 november 2022 12:50 schreef KrekelJapie het volgende: Lex van Hoepen lost zijn project bij gve niet af: [..] Blijkbaar kan dit zonder stemming en zonder aanpassing van de voorwaarden bv. de rente van 5,3% dit niet meer past bij de actuele marktsituatie. Ook de rentebetaling is nog niet voldaan
De algemene oorwaarden van GVE (artikel 20.1) bieden inderdaad een mogelijkheid voor verzoek tot uitstel (max 12 maanden) van betaling als geldnemer aannemelijk kan maken dat dit in het belang van het voortbestaan van de onderneming is en en er een gemotiveerd verzoek wordt ingediend. Dit uitstel is alleen van toepassing op toekomstige betalingen, niet op reeds gemiste betalingen en de rente moet gewoon betaald worden. Dit is dus iets anders dan een betalingsregling die ook in de av staat beschreven en wel stemming noodzakelijk maakt. (Lex heeft de av denk ik goed gelezen)
Loopt nog niet hard. Ook de andere projecten maken niet veel voortgang, er staan er momenteel nog 9 open. Komt dit nu door de (te lage?) rente of wordt toch het risico van waarde daling (en/of kwaliteit) van de betreffende panden anders ingeschat en loopt het daarom nu niet hard door?
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 13-11-2022 19:58:56 ]
[..] Loopt nog niet hard. Ook de andere projecten maken niet veel voortgang, er staan er momenteel nog 9 open. Komt dit nu door de (te lage?) rente of wordt toch het risico van waarde daling (en/of kwaliteit) van de betreffende panden anders ingeschat en loopt het daarom nu niet hard door?
De waardepeildatum 1-1-23 komt weer dichtbij (6,17% belasting) , mensen houden het op de spaarrekening (ongeveer 0% belasting). Als iets 3 jaar loopt zit je in drie peildata en dan maakt de maand van starten ook niets uit. Tenzij het eerder wordt afgelost, wat bij SIG nogal eens het geval is....
[..] De waardepeildatum 1-1-23 komt weer dichtbij (6,17% belasting) , mensen houden het op de spaarrekening (ongeveer 0% belasting). Als iets 3 jaar loopt zit je in drie peildata en dan maakt de maand van starten ook niets uit. Tenzij het eerder wordt afgelost, wat bij SIG nogal eens het geval is....
Komt bij dat met de snel stijgende rente en de hogere VRH nu geld lang vast zetten tegen 4% netto na VRH ook risico's met zich mee brengt.
[..] Risico om geld te verliezen of risico om minder rendement te genieten dan je graag zou willen?
Het gaat vooral om de vraag of de risico rendementsverhouding voor SiG nog op orde is, afgezet tegen een alternatief dat naar verwachting oplopende rendementen zal laten zien en per 1-1-2023 nog amper VRH zal betekenen. Aangezien een investering nu door de VRH tot begin 2023 een negatief rendement laat zien, is de optie om dat even af te wachten op dit moment gratis of geeft zelfs relatief een beter rendement.
[..] Het gaat vooral om de vraag of de risico rendementsverhouding voor SiG nog op orde is, afgezet tegen een alternatief dat naar verwachting oplopende rendementen zal laten zien en per 1-1-2023 nog amper VRH zal betekenen. Aangezien een investering nu door de VRH tot begin 2023 een negatief rendement laat zien, is de optie om dat even af te wachten op dit moment gratis of geeft zelfs relatief een beter rendement.
Idd denk dat projecten nu wel ook slachtoffer zijn van het nieuwe box3 systeem voor mij is dat wel de reden dat ik nu 4 weken niets doe. Is namelijk nu negatief rendement om te investeren en spaarr. Bij lloyds, krijg ik teminste nog een half% En kan ik in januari wel weer bezien.
[..] Het gaat vooral om de vraag of de risico rendementsverhouding voor SiG nog op orde is, afgezet tegen een alternatief dat naar verwachting oplopende rendementen zal laten zien en per 1-1-2023 nog amper VRH zal betekenen. Aangezien een investering nu door de VRH tot begin 2023 een negatief rendement laat zien, is de optie om dat even af te wachten op dit moment gratis of geeft zelfs relatief een beter rendement.
Precies dit.
Ook ik zit al een aantal weken op mijn handen. In januari kijk ik weer verder. Grote kans dat als bonus de rente tegen die tijd ook nog wat opgelopen is.
Het is verder waar dat bijvoorbeeld een driejarig project altijd drie ijkpunten heeft maar los van eventueel vervroegde aflossingen zijn de meeste projecten 5 jaar en daarbij gaat over een paar jaar uiteindelijk het werkelijke rendement belast worden. Voor mij is de laatste maanden van het jaar het beste rendement (in crowdfinance) te behalen door niet te investeren.
[..] De waardepeildatum 1-1-23 komt weer dichtbij (6,17% belasting) , mensen houden het op de spaarrekening (ongeveer 0% belasting). Als iets 3 jaar loopt zit je in drie peildata en dan maakt de maand van starten ook niets uit. Tenzij het eerder wordt afgelost, wat bij SIG nogal eens het geval is....
Dat speelt inderdaad bij prive investeerders al verwacht ik uiteindelijk ook gewoon weer rechtszaken hierover, of die kansrijk zijn weet ik niet, maar daar twijfelde ik bij de eerste bezwaren ook erg aan.
Het is de vraag of dit voor particulieren niet te kort door de bocht is: ook spaargeld telt gewoon mee voor de heffingsvrije voet dus het sommetje kan iets gecompliceerder worden maar het principe klopt wel. Het is wel zo dat depositos sowieso interessanter worden, als je op Raisin kijkt zie je leuke rendementen bij buitenlandse banken
Rekentechnisch klopt het dat het resultaat in de maanden november en december negatief zal zijn. Echter een project beoordeel je op het rendement gedurende de gehele looptijd. Dat is in mijn geval doorgaans 4 of 5 jaar of soms zelfs langer. Dan maken die 2 maanden niet zo heel veel uit op het projectgemiddelde.
En zoals gezegd: investeer je voor een aantal gehele jaren dan heb je ook hetzelfde aantal peildata voor de VRH. Toekomstige belastingplannen, het zal allemaal, je weet hoe opportunistisch ze zijn in Den Haag. Ik reken liever met het nu.....
Ik zie eerder een ander risico: er blijft nu veel geld langs de lijn staan terwijl er best veel aardige projecten voorbij komen. Begin januari komt er dan een tsunami aan geld de cf markt op waardoor het dan weer dringen wordt voor de schaarse goede projecten. En dat zal de rente zeker niet opstuwen.
Ook ik zit al een aantal weken op mijn handen. In januari kijk ik weer verder. Grote kans dat als bonus de rente tegen die tijd ook nog wat opgelopen is.
Het is verder waar dat bijvoorbeeld een driejarig project altijd drie ijkpunten heeft maar los van eventueel vervroegde aflossingen zijn de meeste projecten 5 jaar en daarbij gaat over een paar jaar uiteindelijk het werkelijke rendement belast worden. Voor mij is de laatste maanden van het jaar het beste rendement (in crowdfinance) te behalen door niet te investeren.
Tja, het is maar net een beetje hoe je er naar kijkt, denk ik.
Een fout die je in ieder geval niet moet maken is nu een paar maanden niets doen, en dan in januari de "achterstand" in gaan halen door je investeringscriteria tijdelijk (al dan niet bewust) te versoepelen en/of grotere bedragen per project te investeren dan je normaal zou doen
[..] Rekentechnisch klopt het dat het resultaat in de maanden november en december negatief zal zijn. Echter een project beoordeel je op het rendement gedurende de gehele looptijd. Dat is in mijn geval doorgaans 4 of 5 jaar of soms zelfs langer. Dan maken die 2 maanden niet zo heel veel uit op het projectgemiddelde.
En zoals gezegd: investeer je voor een aantal gehele jaren dan heb je ook hetzelfde aantal peildata voor de VRH. Toekomstige belastingplannen, het zal allemaal, je weet hoe opportunistisch ze zijn in Den Haag. Ik reken liever met het nu.....
Ik zie eerder een ander risico: er blijft nu veel geld langs de lijn staan terwijl er best veel aardige projecten voorbij komen. Begin januari komt er dan een tsunami aan geld de cf markt op waardoor het dan weer dringen wordt voor de schaarse goede projecten. En dat zal de rente zeker niet opstuwen.
Zal bij sommige fondsen al eerder zijn. Ik verwacht dat Bijvoorbeeld bij GVE en SIG de toezeggingen na kerst al zullen binnenkomen, omdat je toch pas in januari het betaalverzoek zal ontvangen. Andere fondsen, waar je direct moet betalen, zullen pas in Januari de stortvloed aan geld zien.
6,17% verwacht rendement….. ik heb diverse projecten lopen die netto gegarandeerd minder zullen opleveren dan dit percentage. Ik verwacht dat ik niet de enige zal zijn die bezwaar gaat maken tegen dit onrealistisch hoge percentage.
"Dit appartement zal onder andere gebruikt worden door de aandeelhouder als hij in Nederland is." Een "pied-a-terre" voor de grote baas uit Hong Kong, dus
Eerste publicatie op 10 nov 2022 | Laatst gewijzigd op 10 nov 2022 Overheidsmaatregelen drukken particuliere beleggers uit de markt De overheidsmaatregelen om particuliere beleggers te weren van de woningmarkt, lijken te werken. Vooral in de grote steden haken investeerders steeds vaker af, zo blijkt uit cijfers van het Kadaster.
SPOILER
Nog geen bericht ervan gehad maar ik zie nu in mijn Collin wallet een terugboeking van project P*ter B*sman Producties. Ik was al een klein beetje bezorgd over deze lening omdat de betaaldatum de 11e is en deze afgelopen vrijdag niet was bijgeschreven, ook vandaag kwam er niets. En nu dus een terugboeking van de oktober termijn. Er was ook al eerder een achterstand, zo werd december 2021 teruggeboekt en liep de achterstand op tot 3 maanden, die werd echter weer ingelopen en daarna werd er weer iedere maand betaald, tot nu dus. Lening is nu voor 2/3 afgelelost.
Edit, en ja daar is het bericht.
SPOILER
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lopende lening van Grieks Restaurant Epsilon met leningnummer 28137.
Dit betekent dat u naast de reguliere rente ook nog zes extra rentetermijnen ontvangt naast de volledige aflossing van uw openstaande bedrag conform de overeengekomen voorwaarden.
Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
Wij danken u mede namens de ondernemer voor het vertrouwen.
Op zondag 13 november 2022 19:43 schreef tnhb het volgende: De algemene oorwaarden van GVE (artikel 20.1) bieden inderdaad een mogelijkheid voor verzoek tot uitstel (max 12 maanden) van betaling als geldnemer aannemelijk kan maken dat dit in het belang van het voortbestaan van de onderneming is en en er een gemotiveerd verzoek wordt ingediend. Dit uitstel is alleen van toepassing op toekomstige betalingen, niet op reeds gemiste betalingen en de rente moet gewoon betaald worden. Dit is dus iets anders dan een betalingsregling die ook in de av staat beschreven en wel stemming noodzakelijk maakt. (Lex heeft de av denk ik goed gelezen)
Bericht van GVE. Inderdaad verlenging volgens artilel 20.1. Getekende overeenkomst nu binnen. De investeerders ontvangen over de verlengde periode 2% rente extra,dus 7.3%
[..] Bericht van GVE. Inderdaad verlenging volgens artilel 20.1. Getekende overeenkomst nu binnen. De investeerders ontvangen over de verlengde periode 2% rente extra,dus 7.3%
Gisteren CRE betalingen ontvangen. Er missen er nog wel een paar maar dat zal binnenkort dan wel goedkomen. Helaas nog geen update over het project waarvan aflossing al herhaaldelijk is aangekondigd. Je kunt die lui honderd keer zeggen en schrijven dat ze eens wat beter moeten gaan communiceren, maar helaas levert dit toch geen enkele verbetering op. Een ziekte waar meerdere platforms mee besmet zijn...
Op woensdag 16 november 2022 10:41 schreef InVestEerder het volgende: Gisteren CRE betalingen ontvangen. Er missen er nog wel een paar maar dat zal binnenkort dan wel goedkomen. Helaas nog geen update over het project waarvan aflossing al herhaaldelijk is aangekondigd. Je kunt die lui honderd keer zeggen en schrijven dat ze eens wat beter moeten gaan communiceren, maar helaas levert dit toch geen enkele verbetering op. Een ziekte waar meerdere platforms mee besmet zijn...
In eerste helft van November wordt dat project afgehandeld. *kijkt naar kalender* *zwijgt*
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Investeringslink.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Investeringslink.
Als je er vertrouwen in hebt kan je bij Matching Capital met 0% kosten terecht.
Ik doe zelf niet mee, als er wat gebeurd zit je met een overkoopbaar landgoed met een maatschappelijke bestemming.
Ik pak hem wel mee, via CCF. Minimum bedrag via Matching Capital is me te hoog voor dit project (en ik wil mijn uitstaande bedrag daar op het moment eigenlijk ook niet verhogen, dus herinvesteer op. het moment alleen als er eerst iets afgelost is).
De landgoed-opmerking is inderdaad een extra risico. Wat mij over de streep trekt om mee te doen is: bestaand bedrijf welke het huurpand waar ze al zitten gaat kopen, aflossing (alhoewel zeer beperkt). En goed voor de spreiding in de vastgoed projecten: ik wil oppassen dat ik niet alleen maar met investeringen in opknap/flip panden zit, of panden die per kamer verhuurd worden.
[..] In eerste helft van November wordt dat project afgehandeld. *kijkt naar kalender* *zwijgt*
Net nog even telefonisch contact gehad met CRE.
* Ze zijn bezig met herfinanciering via private placement. * Er moet nog één bedrag binnenkomen van een investeerder. * Is dat zorgelijk? 'nee, er zijn meer gegadigden'. * Valt binnen de drie maanden uitloop. * Info staat ook op de projectpagina (zie onder). * Mail komt deze week.
SPOILER
[..] Net nog even telefonisch contact gehad met CRE.
* Ze zijn bezig met herfinanciering via private placement. * Er moet nog één bedrag binnenkomen van een investeerder. * Is dat zorgelijk? 'nee, er zijn meer gegadigden'. * Valt binnen de drie maanden uitloop. * Info staat ook op de projectpagina (zie onder). * Mail komt deze week.
SPOILER
Ik had vanmorgen mail gestuurd en aangegeven dat zeker vanwege gelieerde aandeelhouder als debiteur goede informatie belangrijk is en dat ik zeer zeker een verlenging met drie maanden na al die berichten onaanvaardbaar vind.. In de mail ook gevraagd naar update Vakantiepark Ooltgensplaat 1,2 en 3. Inmiddels 14 maanden bezig en er zou afgelost worden via verkoop van vakantiehuizen. Geen enkele aflossing duidt toch zeker niet op geen enkele verkoop en update is noodzaak gezien het feit dat ook hier de gelieerde aandeelhouder erbij betrokken is.
Bedankt voor de info. De (meeste) info is ook wel bij het project te vinden, maar blijkbaar werkt "updates per mail ontvangen" niet, ondanks dat ik ingesteld heb staan dat ik projectupdates van mijn investeringen wil ontvangen. Hebben andere ook diezelfde ervaring, of is er iets mis met mijn account en moet ik ze daar over gaan informeren? Ik krijg wel meldingen nieuwe proposities, betaalverzoeken etc.
Het is angstvallig stil wat betreft de updates bij MAX over de aflossingen van C*orbelo. Er zouden er in oktober/november nogal wat afgelost gaan worden.
November begint langzaam alweer op zijn eind te lopen, dus ik heb mijn twijfels of er deze maand nog aflossingen komen.
Op woensdag 16 november 2022 14:55 schreef quepos het volgende: Het is angstvallig stil wat betreft de updates bij MAX over de aflossingen van C*orbelo. Er zouden er in oktober/november nogal wat afgelost gaan worden.
November begint langzaam alweer op zijn eind te lopen, dus ik heb mijn twijfels of er deze maand nog aflossingen komen.
Op 10 oktober een overzicht gekregen waarin 14 openstaande leningen in oktober/november zouden worden afgelost plus nog eens 6 in november. Sindsdien geen actualisering of aflossing ontvangen
[..] Ik had vanmorgen mail gestuurd en aangegeven dat zeker vanwege gelieerde aandeelhouder als debiteur goede informatie belangrijk is en dat ik zeer zeker een verlenging met drie maanden na al die berichten onaanvaardbaar vind.. In de mail ook gevraagd naar update Vakantiepark Ooltgensplaat 1,2 en 3. Inmiddels 14 maanden bezig en er zou afgelost worden via verkoop van vakantiehuizen. Geen enkele aflossing duidt toch zeker niet op geen enkele verkoop en update is noodzaak gezien het feit dat ook hier de gelieerde aandeelhouder erbij betrokken is.
Ooltgensplaat zou toch 18 maanden lopen? In mijn agenda is dat pas begin volgend jaar (februari/maart).
[..] In deel III staat deze tekst: "De aflossing van de Crowdrealestate Lening zal plaatsvinden uit de (voor)verkoop van de recreatiewoningen."
Ik lees daar niet per se in dat er sprake zal zijn van tussentijdse deelaflossingen en maak me dan ook geen zorgen over dit project.
Ik heb deze vraag gesteld in 2021 en kreeg als antwoord dat algehele aflossing zal plaatsvinden door de benodigde verkopen op 1 dag te passeren. Als er nu al delen van het onderpand verkocht (dwz met vrijgave hypotheekrecht) zouden zijn zonder deelaflossing, zou dat heel dubieus zijn.
SPOILER
[..] Ik had vanmorgen mail gestuurd en aangegeven dat zeker vanwege gelieerde aandeelhouder als debiteur goede informatie belangrijk is en dat ik zeer zeker een verlenging met drie maanden na al die berichten onaanvaardbaar vind.. In de mail ook gevraagd naar update Vakantiepark Ooltgensplaat 1,2 en 3. Inmiddels 14 maanden bezig en er zou afgelost worden via verkoop van vakantiehuizen. Geen enkele aflossing duidt toch zeker niet op geen enkele verkoop en update is noodzaak gezien het feit dat ook hier de gelieerde aandeelhouder erbij betrokken is.
Antwoord op de mail:
De aflossing zal binnen de drie maanden uitloop plaatsvinden. Dit zoals eerder aan u is medegedeeld en is vastgelegd in de Crowdrealestate Voorwaarden. Wij wachten momenteel nog op één deelnamestorting van ¤ 100.000 zodat de volledige aflossing in één keer kan plaatsvinden. Tot de aflossing blijft uw investering hierbij volledig rentedragend.
Het plan van Ooltgensplaat wordt in zijn volledigheid verkocht. Dit nog voorafgaand aan de beoogde aflossingsdatum en verkoop van de recreatiewoningen. Verder zijn er geen signalen dat de leningnemer of het project in default zal raken. Er staat een solvabele partij achter en er staat eveneens een rentebedrag op het depot bij de notaris. Bij geen tijdige ontwikkeling en verkoop kan de leningnemer evt. uit eigen middelen de lening herfinancieren
Op woensdag 16 november 2022 14:55 schreef quepos het volgende: Het is angstvallig stil wat betreft de updates bij MAX over de aflossingen van C*orbelo. Er zouden er in oktober/november nogal wat afgelost gaan worden.
Het zijn niet alleen de leningen van Corbelo waar problemen zijn. Lening nr.627642 van Omni Properties Ltd is ook gestopt met betalen sinds 2 maanden!
[..] Het zijn niet alleen de leningen van Corbelo waar problemen zijn. Lening nr.627642 van Omni Properties Ltd is ook gestopt met betalen sinds 2 maanden!
En niet te vergeten B*u*t*uch, eigenlijk heel het VK
Maar Max Crowdfund heeft wel de Cashcow award 2022 gewonnen in de categorie Beste crowdfundplatform. Laat mij dan maar lekker zitten bij degenen die niet als beste zijn verkozen of zelfs niet genomineerd waren (HCN en Collin).