abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206530491

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_206531023
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:44 schreef zietuwel het volgende:

[..]
In alle eerlijkheid gaat het hier om termijn 4.
Hoe kom je daarbij?
pi_206531088
Ik heb een mail gekregen waar over termijn 4 gesproken wordt.

Eerste keer trouwens dat er een betaling gemist is bij een project waar ik in heb geïnvesteerd. Ben nu 2,5 jaar bezig met ongeveer 125 lopende projecten. Valt me eigenlijk mee dat dit pas de 1e keer is.
pi_206531122
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:33 schreef probablyunsure het volgende:

Eerste keer trouwens dat er een betaling gemist is bij een project waar ik in heb geïnvesteerd. Ben nu 2,5 jaar bezig met ongeveer 125 lopende projecten. Valt me eigenlijk mee dat dit pas de 1e keer is.
Zijn er niet 2 projecten van dit bedrijf?
pi_206531128
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:33 schreef probablyunsure het volgende:

Dan is dat dus niet hetzelfde project. Dit project loopt pas sinds eind september en de eerste termijn liep gisteren af.
pi_206531143
Bedrijfspand met bovenwoningen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=26682
1e hypotheek met vermoedelijk een te lage startrente
pi_206531152
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:36 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zijn er niet 2 projecten van dit bedrijf?
Dat zou kunnen, of 2 totaal verschillende projecten bij GvE.

Het was voor mij een bewuste keuze om de naam en projectnummer weg te laten, er staat boven de mail "vertrouwelijk". En hoewel ik daar in de basis niet veel mee te maken heb is het een bewuste keus om de ondernemer en het project niet direct aan de schandpaal te nagelen.
pi_206531186
Er zijn inderdaad meerdere projecten van dit bedrijf. Zit zelf in II en III. Heb dus alleen van III een mail/update gehad.
pi_206531514
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:38 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Het was voor mij een bewuste keuze om de naam en projectnummer weg te laten, er staat boven de mail "vertrouwelijk". En hoewel ik daar in de basis niet veel mee te maken heb is het een bewuste keus om de ondernemer en het project niet direct aan de schandpaal te nagelen.
Dat is te respecteren maar we delen hier graag al onze ervaringen met, dus zou je het willen plaatsen in een spoiler en met de naam enigszins aangepast (een paar sterretjes ertussen), dan is het ook voor anderen interessant en leerzaam.
Pecunia non olet
pi_206531990
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 12:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is te respecteren maar we delen hier graag al onze ervaringen met, dus zou je het willen plaatsen in een spoiler en met de naam enigszins aangepast (een paar sterretjes ertussen), dan is het ook voor anderen interessant en leerzaam.
Nee, sorry. Ik vind het daar echt te vroeg voor in dit geval. Als iemand wil weten of het hetzelfde bedrijf is dan ben ik via DM/PM bereikbaar.
pi_206532166
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:38 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Deze keuze van jou snap ik heel goed, echter staat bij elke mail deze vertrouwelijk opmerking.

Ook bij mails waarbij dit helemaal niet zou moeten, naar mijn mening hoort dit bij een verdeel en heers tactiek. Ik ben het eens dat dit soort informatie niet via een google search naar boven zou moeten komen, maar in een spoiler tag enigszins geanonimiseerd is dit niet het geval.

We zitten hier juist om van elkaar te leren en elkaar te helpen, dat lukt niet als er "gelakt" wordt zoals de belastingdienst dat doet bij de toeslagen affaire.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_206532306
quote:
ziet er goed uit, je hebt zeker geen investeringslink?
pi_206532372
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:42 schreef probablyunsure het volgende:
Er zijn inderdaad meerdere projecten van dit bedrijf. Zit zelf in II en III. Heb dus alleen van III een mail/update gehad.
Ik zit ook in II en III, het is een behoorlijk groot bedrijf en dit is toch wel zorgelijk want het lijkt erop dat de panden niet opbrengen wat begroot was

[ Bericht 1% gewijzigd door Slingervinger op 02-11-2022 16:00:49 ]
pi_206533304
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 13:28 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik zit alleen in III, het is een behoorlijk groot bedrijf en dit is toch wel zorgelijk want het lijkt erop dat de panden niet opbrengen wat begroot was
Gaat het hier om kortlopende transformatie- of verbouwingsprojecten?
Pecunia non olet
pi_206533637
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 14:54 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is een bedrijf dat gebouwen opkoopt en transformeert tot kleinschalige woonzorg-complexen van circa 20 tot 60 appartementen.
pi_206533658
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 14:54 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ja, III heeft een looptijd van 12 maanden. II een looptijd van 18 maanden en zie net dat er ook een IV is maar 6 maanden looptijd.

Het gaat dus om
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door probablyunsure op 02-11-2022 17:14:06 (naam niet vindbaar gemaakt) ]
pi_206533976
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 15:29 schreef probablyunsure het volgende:

[..]
Ja, III heeft een looptijd van 12 maanden. II een looptijd van 18 maanden en zie net dat er ook een IV is maar 6 maanden looptijd.

Het gaat dus om
SPOILER
Dank.

Ik zou de naam voor de zekerheid ook even niet vindbaar maken door een paar sterretjes te plaatsen zoals hierboven.
  woensdag 2 november 2022 @ 16:10:18 #19
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_206534078
Deze club had ook wat projecten via CRE. Ik zat zelf in 'Zorgappartementen Zevenaar', maar dat project is uiteindelijk niet eens doorgegaan. Ik herinner me volgens mij dat er bij andere projecten van haar terugbetalingsvertragingen waren....
pi_206534131
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:23 schreef GereDathan het volgende:
Na jaren doe ik ook weer eens mee met wat investeringen via GvE.

Eerste investering gedaan pasgeleden, project loopt:
[..]
Echt hoor :{

Ivm privacy/vertrouwelijke info de namen weggehaald.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 15:29 schreef probablyunsure het volgende:

[..]

Het gaat dus om
SPOILER
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:10 schreef InVestEerder het volgende:
Deze club had ook wat projecten via CRE. Ik zat zelf in 'Zorgappartementen Zevenaar', maar dat project is uiteindelijk niet eens doorgegaan. Ik herinner me volgens mij dat er bij andere projecten van haar terugbetalingsvertragingen waren....
Pfff, hoge bedragen, korte looptijden, bedrijfsmatig onroerend goed al met al dus een hoog risico maar geen bijpassende rentevergoeding. Nou ja, als je naar de overwaarde van alleen het laatste project van meer dan ¤1.000.000 kijkt zou het goed moeten komen.
Ben blij dat ik dit soort hoog risico projecten niet meeneem.
pi_206534202
Renteverhoging
quote:
U heeft recent geïnvesteerd in project 26766 - Realisatie studiocomplex Tilburg. De ondernemers danken u voor het vertrouwen. Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, wordt de rente verhoogd naar 7,25%.​

Klik hier voor het project. https://www.geldvoorelkaa(...)ject?id=26766.​;
Er moet nog 7ton geïnvesteerd worden. Vraagtekens of deze verhoging gaat helpen
pi_206534203
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:18 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
[..]
[..]
Pfff, hoge bedragen, korte looptijden, bedrijfsmatig onroerend goed al met al dus een hoog risico maar geen bijpassende rentevergoeding. Nou ja, als je naar de overwaarde van alleen het laatste project van meer dan ¤1.000.000 kijkt zou het goed moeten komen.
Ben blij dat ik dit soort hoog risico projecten niet meeneem.
Voor dergelijke projecten is het rendement de laatste tijd wel omhoog gegaan
pi_206534316
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:10 schreef InVestEerder het volgende:
idem // ook projecten in Steyl (vertraging + CRE extra zekerheden (incl verpanding v aandelen) herfinan OPC) Beilen ook vertraging + herfinan /, Duiven en idem Zevenaar. Als ik de docu teruglees, teveel gedoe en blij met de volle terugbetaling, en lessons learned (dus afgehaakt vwb nw proj) en bij de laatste gepubli projecten was er ook een hele BV kerstboom met allemaal separate financieringen.
pi_206536903
Een kleine reminder omdat er nog weinig reacties binnen zijn en het mogelijk weggevallen is in de laatste posts van het vorige topic:

Voor de 2e stemronde van JLM wil ik (op verzoek) weer de Fok! stemmen bijhouden. Zouden jullie daarvoor per dm of pm jullie stem aan mij door willen geven?
pi_206537108
Edit
  woensdag 2 november 2022 @ 21:38:40 #26
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_206538232
Op crowdaboutnow staat deze open: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/manmetbrilkoffie
Voor het eerst in jaren dat ik een crowdfundactie zie van iemand die ik toevallig ken: die Paul werkte vroeger in de IJssalon in Rotterdam en begon daarna zijn eigen toko. En is zo te zien nogal gegroeid. Ik neem 'm mee, ondanks de lage rente.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
  woensdag 2 november 2022 @ 21:40:36 #27
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_206538263
Op Duurzaaminvesteren.nl zijn ze toe aan de zoveelste uitgave van MisterGreen. Tot nu toe wordt altijd alles keurig afgelost, maar dat ze zó vaak crowdfundacties organiseren voor een totaalbedrag dat in de tientallen miljoenen loopt voelt toch altijd wel een beetje awkward. Kunnen ze dat geld echt niet bij een bank krijgen, vraag ik me dan wel eens af? :/ (al een paar keer meegedaan, maar ik durf niet echt meer)
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_206538811
CRE, update 3 appartementsgebouwen 31 oktober:
SPOILER
pi_206539128
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 22:17 schreef lykkefund het volgende:
CRE, update 3 appartementsgebouwen 31 oktober:
SPOILER
De update van 29-9-2022 was stelliger met betrekking tot de aflossing van dit project:
SPOILER
pi_206539470
Tattooshop gve lijkt me 5 verlengingen nu echt gestrand
quote:
Verbouwing pand IOME
Project is niet tot stand gekomen
pi_206540335
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 23:23 schreef KrekelJapie het volgende:
Tattooshop gve lijkt me 5 verlengingen nu echt gestrand
[..]

Fijn dat ik daar ook nog geen communicatie over gezien heb vanuit GvE.
Zag het inderdaad ook, mijn inleg doorgeschoven naar het kinderopvang project.
pi_206541431
Is er iemand die voor deze een investeringslink heeft? https://www.collincrowdfund.nl/de-heren-chelius-en-persad-box-3/
pi_206541494
Voor de liefhebber komende NLi nog niet openbaar
SPOILER
pi_206541756
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 10:33 schreef Slingervinger het volgende:
Voor de liefhebber komende NLi nog niet openbaar
SPOILER
Ik ben best wel een liefhebber maar dan graag met zekerheden en dat is hier niet het geval :)
Pecunia non olet
pi_206541803
Eethuis de Kraanpoort op Collin wel meegenomen. 1e Hypotheek, o/g in eigen gebruik (behalve de kamers), 20 jaar historie en winstgevende exploitatie. Privé ook nog overwaarde. Komt vast goed ^O^

Rente is OK met 7% en diamantkosten.

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 03-11-2022 11:11:57 ]
Pecunia non olet
pi_206541968
korte looptijd, goede rente, 2e hypotheek op de woning, bedrag in depot, ervaring ondernemer in zelfde gemeente

link

SPOILER
pi_206543746
"Het bedrag voor de verbouwing wordt in depot gehouden tot het verkrijgen van de vergunning". Voor mijn begrip, betekent dit dat het bedrag weer teruggaat naar Collin als de vergunning niet vergeven wordt?

quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:20 schreef Jaco078 het volgende:
korte looptijd, goede rente, 2e hypotheek op de woning, bedrag in depot, ervaring ondernemer in zelfde gemeente

link

SPOILER
oh zit dat zo
pi_206543811
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:03 schreef pandeiro het volgende:
"Het bedrag voor de verbouwing wordt in depot gehouden tot het verkrijgen van de vergunning". Voor mijn begrip, betekent dit dat het bedrag weer teruggaat naar Collin als de vergunning niet vergeven wordt?
[..]

Nee, het bedrag gaat Collin pas uitbetalen als de vergunning er is.
Dit staat ook in de pitch.

[/quote]Het bedrag voor de verbouwing blijft bij Collin in depot tot het verkrijgen van de onherroepelijke bouwvergunning.[quote]
pi_206543815
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:03 schreef pandeiro het volgende:
[..]

Dat is de bedoeling ja. Met de rest van het geld. (hoe hij dát wil gaan doen wordt niet vermeld, want dat is dan een te duur gekocht hok). Wederom wordt een risicovol project mooi voorgesteld wetende dat hoge rente en korte looptijd veel interesse trekt.
Pecunia non olet
pi_206544602
En weer een SIG project: https://investeren.sameningeld.nl/project/enschede-hunzestraat-24

Het valt me nu pas op dat alle recente projecten rekenen met 10% onderhoud i.p.v. 15% van de huur. Ik kan me herinneren dat dit een enkele keer (na renovatie of bij nieuwbouw) wel eens werd gedaan om de exploitatie rond te rekenen, maar voor een jaren 60 woning in redelijke staat lijkt me dat toch wat optimistisch.
  donderdag 3 november 2022 @ 15:44:49 #41
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_206544674
quote:
14s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
En weer een SIG project: https://investeren.sameningeld.nl/project/enschede-hunzestraat-24

Het valt me nu pas op dat alle recente projecten rekenen met 10% onderhoud i.p.v. 15% van de huur. Ik kan me herinneren dat dit een enkele keer (na renovatie of bij nieuwbouw) wel eens werd gedaan om de exploitatie rond te rekenen, maar voor een jaren 60 woning in redelijke staat lijkt me dat toch wat optimistisch.
Staan regelmatig stukken in de krant dat verhuurders erg matig of zelfs slecht zijn met onderhoud. MAG niets kosten.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_206545086
marketing hypotheekadviseur
https://www.collincrowdfund.nl/niki-de-wolff-b-v-2/
morele 2e hypothecaire inschrijving
pi_206545293
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is de bedoeling ja. Met de rest van het geld. (hoe hij dát wil gaan doen wordt niet vermeld, want dat is dan een te duur gekocht hok). Wederom wordt een risicovol project mooi voorgesteld wetende dat hoge rente en korte looptijd veel interesse trekt.

Het risico lijkt toch vooral het mogelijk niet verkrijgen van de vergunning, verder ziet het er best aardig uit
pi_206545326
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 17:14 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Het risico lijkt toch vooral het mogelijk niet verkrijgen van de vergunning, verder ziet het er best aardig uit
Daar noem je wel een hele belangrijke......... Ik zou het prettig vinden als die vergunning er wel was omdat het hele verhaal anders op losse schroeven komt te staan. Dat is vooral zijn risico maar indirect natuurlijk ook voor de crowdfunders. Nu denk ik dat appartementjes wel verkocht gaan worden maar ik houd toch in zijn algemeenheid dus niet specifiek hier, rekening met opdrogende vraag naar vastgoed. Het moet allemaal nog verkocht worden, daar wordt vaak aan voorbij gegaan. De opbrengst kan best wel eens tegenvallen en de bouwkosten zie je overal sterk oplopen, daar zal hij ook last van krijgen.
Pecunia non olet
pi_206545415
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 17:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Daar noem je wel een hele belangrijke......... Ik zou het prettig vinden als die vergunning er wel was omdat het hele verhaal anders op losse schroeven komt te staan. Dat is vooral zijn risico maar indirect natuurlijk ook voor de crowdfunders. Nu denk ik dat appartementjes wel verkocht gaan worden maar ik houd toch in zijn algemeenheid dus niet specifiek hier, rekening met opdrogende vraag naar vastgoed. Het moet allemaal nog verkocht worden, daar wordt vaak aan voorbij gegaan. De opbrengst kan best wel eens tegenvallen en de bouwkosten zie je overal sterk oplopen, daar zal hij ook last van krijgen.
Voor tegenvallende opbrengst in combinatie met oplopende bouwkosten lijkt wel een afdoende buffer maar nog geen vergunning daar houd ik niet van. Ben benieuwd hoe snel hij volloopt als hij openbaar wordt
pi_206545529
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:05 schreef obligataire het volgende:
Eethuis de Kraanpoort op Collin wel meegenomen. 1e Hypotheek, o/g in eigen gebruik (behalve de kamers), 20 jaar historie en winstgevende exploitatie. Privé ook nog overwaarde. Komt vast goed ^O^

Rente is OK met 7% en diamantkosten.
Ik snap niet dat dit project zo langzaam vol loopt. Zien wij wat over het hoofd? Dit is een project waarvoor ik even mijn CF vakantie zou willen onderbreken.
pi_206545578
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 17:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik snap niet dat dit project zo langzaam vol loopt. Zien wij wat over het hoofd? Dit is een project waarvoor ik even mijn CF vakantie zou willen onderbreken.
Ik denk toch dat ook bij collin de rentes onder druk staan. Het rendement van een schijf 1a lening van sig is nog altijd beter dan deze en de ltv is bij sig een stuk lager. En de leningen bij SiG lopen al niet lekker door. Cf ligt aardig op zij gat op dit moment (wat in totaliteit weer een platformrisico betekend)
pi_206546261
Kenden we deze nog: https://lc.nl/economie/El(...)-beurs-28020707.html
Ik neem aan dat het oude crowdfundproject bij GVE nooit doorgegaan is?
pi_206546634
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 22:41 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
De update van 29-9-2022 was stelliger met betrekking tot de aflossing van dit project:
SPOILER
Vond dat niet zo stellig, spreken van "enkele weken" terwijl van 29 sept>half oktober is 2 weken.
Ik dacht al meteen, dat wordt 4-6 weken. Maar goed, de rente loopt door dus ik zie het wel.

Opvallend vind ik de nieuwe aankondiging, eentje waarbij er jaarlijks 5% afgelost gaat worden. Ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder heb gezien bij CRE (maar ik laat me graag corrigeren indien iemand wel zo'n eerder project kent/in heeft geïnvesteerd):

SPOILER
pi_206547376
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:10 schreef obligataire het volgende:
risicovol project mooi voorgesteld wetende dat hoge rente en korte looptijd veel interesse trekt.
Snap je punt. Zelf vond ik deze wel interessant om deze regels: "in totaal heeft de ondernemer nu 18 kamers/appartementen in de verhuur. De verbouw doet hij in eigen beheer waarbij hij zelf ook veel kan doen."

Al weet Collin natuurlijk ook dat de pitches momenteel weer wat beter gelezen worden, en een (marketing)zin als deze het goed doet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')