Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik heb een mail gekregen waar over termijn 4 gesproken wordt.
Eerste keer trouwens dat er een betaling gemist is bij een project waar ik in heb geïnvesteerd. Ben nu 2,5 jaar bezig met ongeveer 125 lopende projecten. Valt me eigenlijk mee dat dit pas de 1e keer is.
Eerste keer trouwens dat er een betaling gemist is bij een project waar ik in heb geïnvesteerd. Ben nu 2,5 jaar bezig met ongeveer 125 lopende projecten. Valt me eigenlijk mee dat dit pas de 1e keer is.
Dan is dat dus niet hetzelfde project. Dit project loopt pas sinds eind september en de eerste termijn liep gisteren af.
Dat zou kunnen, of 2 totaal verschillende projecten bij GvE.
Het was voor mij een bewuste keuze om de naam en projectnummer weg te laten, er staat boven de mail "vertrouwelijk". En hoewel ik daar in de basis niet veel mee te maken heb is het een bewuste keus om de ondernemer en het project niet direct aan de schandpaal te nagelen.
[..] Dat zou kunnen, of 2 totaal verschillende projecten bij GvE.
Het was voor mij een bewuste keuze om de naam en projectnummer weg te laten, er staat boven de mail "vertrouwelijk". En hoewel ik daar in de basis niet veel mee te maken heb is het een bewuste keus om de ondernemer en het project niet direct aan de schandpaal te nagelen.
Dat is te respecteren maar we delen hier graag al onze ervaringen met, dus zou je het willen plaatsen in een spoiler en met de naam enigszins aangepast (een paar sterretjes ertussen), dan is het ook voor anderen interessant en leerzaam.
[..] Dat is te respecteren maar we delen hier graag al onze ervaringen met, dus zou je het willen plaatsen in een spoiler en met de naam enigszins aangepast (een paar sterretjes ertussen), dan is het ook voor anderen interessant en leerzaam.
Nee, sorry. Ik vind het daar echt te vroeg voor in dit geval. Als iemand wil weten of het hetzelfde bedrijf is dan ben ik via DM/PM bereikbaar.
[..] Dat zou kunnen, of 2 totaal verschillende projecten bij GvE.
Deze keuze van jou snap ik heel goed, echter staat bij elke mail deze vertrouwelijk opmerking.
Ook bij mails waarbij dit helemaal niet zou moeten, naar mijn mening hoort dit bij een verdeel en heers tactiek. Ik ben het eens dat dit soort informatie niet via een google search naar boven zou moeten komen, maar in een spoiler tag enigszins geanonimiseerd is dit niet het geval.
We zitten hier juist om van elkaar te leren en elkaar te helpen, dat lukt niet als er "gelakt" wordt zoals de belastingdienst dat doet bij de toeslagen affaire.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op woensdag 2 november 2022 11:42 schreef probablyunsure het volgende: Er zijn inderdaad meerdere projecten van dit bedrijf. Zit zelf in II en III. Heb dus alleen van III een mail/update gehad.
Ik zit ook in II en III, het is een behoorlijk groot bedrijf en dit is toch wel zorgelijk want het lijkt erop dat de panden niet opbrengen wat begroot was
[ Bericht 1% gewijzigd door Slingervinger op 02-11-2022 16:00:49 ]
[..] Ik zit alleen in III, het is een behoorlijk groot bedrijf en dit is toch wel zorgelijk want het lijkt erop dat de panden niet opbrengen wat begroot was
Gaat het hier om kortlopende transformatie- of verbouwingsprojecten?
Deze club had ook wat projecten via CRE. Ik zat zelf in 'Zorgappartementen Zevenaar', maar dat project is uiteindelijk niet eens doorgegaan. Ik herinner me volgens mij dat er bij andere projecten van haar terugbetalingsvertragingen waren....
[..] Ja, III heeft een looptijd van 12 maanden. II een looptijd van 18 maanden en zie net dat er ook een IV is maar 6 maanden looptijd.
Het gaat dus om
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op woensdag 2 november 2022 16:10 schreef InVestEerder het volgende: Deze club had ook wat projecten via CRE. Ik zat zelf in 'Zorgappartementen Zevenaar', maar dat project is uiteindelijk niet eens doorgegaan. Ik herinner me volgens mij dat er bij andere projecten van haar terugbetalingsvertragingen waren....
Pfff, hoge bedragen, korte looptijden, bedrijfsmatig onroerend goed al met al dus een hoog risico maar geen bijpassende rentevergoeding. Nou ja, als je naar de overwaarde van alleen het laatste project van meer dan ¤1.000.000 kijkt zou het goed moeten komen. Ben blij dat ik dit soort hoog risico projecten niet meeneem.
U heeft recent geïnvesteerd in project 26766 - Realisatie studiocomplex Tilburg. De ondernemers danken u voor het vertrouwen. Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, wordt de rente verhoogd naar 7,25%.
[..] [..] [..] Pfff, hoge bedragen, korte looptijden, bedrijfsmatig onroerend goed al met al dus een hoog risico maar geen bijpassende rentevergoeding. Nou ja, als je naar de overwaarde van alleen het laatste project van meer dan ¤1.000.000 kijkt zou het goed moeten komen. Ben blij dat ik dit soort hoog risico projecten niet meeneem.
Voor dergelijke projecten is het rendement de laatste tijd wel omhoog gegaan
Op woensdag 2 november 2022 16:10 schreef InVestEerder het volgende: Deze club had ook wat projecten via CRE. Ik zat zelf in 'Zorgappartementen Zevenaar', maar dat project is uiteindelijk niet eens doorgegaan. Ik herinner me volgens mij dat er bij andere projecten van haar terugbetalingsvertragingen waren....
idem // ook projecten in Steyl (vertraging + CRE extra zekerheden (incl verpanding v aandelen) herfinan OPC) Beilen ook vertraging + herfinan /, Duiven en idem Zevenaar. Als ik de docu teruglees, teveel gedoe en blij met de volle terugbetaling, en lessons learned (dus afgehaakt vwb nw proj) en bij de laatste gepubli projecten was er ook een hele BV kerstboom met allemaal separate financieringen.
Een kleine reminder omdat er nog weinig reacties binnen zijn en het mogelijk weggevallen is in de laatste posts van het vorige topic:
Voor de 2e stemronde van JLM wil ik (op verzoek) weer de Fok! stemmen bijhouden. Zouden jullie daarvoor per dm of pm jullie stem aan mij door willen geven?
Op crowdaboutnow staat deze open: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/manmetbrilkoffie Voor het eerst in jaren dat ik een crowdfundactie zie van iemand die ik toevallig ken: die Paul werkte vroeger in de IJssalon in Rotterdam en begon daarna zijn eigen toko. En is zo te zien nogal gegroeid. Ik neem 'm mee, ondanks de lage rente.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
Op Duurzaaminvesteren.nl zijn ze toe aan de zoveelste uitgave van MisterGreen. Tot nu toe wordt altijd alles keurig afgelost, maar dat ze zó vaak crowdfundacties organiseren voor een totaalbedrag dat in de tientallen miljoenen loopt voelt toch altijd wel een beetje awkward. Kunnen ze dat geld echt niet bij een bank krijgen, vraag ik me dan wel eens af? :/ (al een paar keer meegedaan, maar ik durf niet echt meer)
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
Eethuis de Kraanpoort op Collin wel meegenomen. 1e Hypotheek, o/g in eigen gebruik (behalve de kamers), 20 jaar historie en winstgevende exploitatie. Privé ook nog overwaarde. Komt vast goed
Rente is OK met 7% en diamantkosten.
[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 03-11-2022 11:11:57 ]
"Het bedrag voor de verbouwing wordt in depot gehouden tot het verkrijgen van de vergunning". Voor mijn begrip, betekent dit dat het bedrag weer teruggaat naar Collin als de vergunning niet vergeven wordt?
quote:
Op donderdag 3 november 2022 11:20 schreef Jaco078 het volgende: korte looptijd, goede rente, 2e hypotheek op de woning, bedrag in depot, ervaring ondernemer in zelfde gemeente
link
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 3 november 2022 14:03 schreef pandeiro het volgende: "Het bedrag voor de verbouwing wordt in depot gehouden tot het verkrijgen van de vergunning". Voor mijn begrip, betekent dit dat het bedrag weer teruggaat naar Collin als de vergunning niet vergeven wordt? [..]
Nee, het bedrag gaat Collin pas uitbetalen als de vergunning er is. Dit staat ook in de pitch.
[/quote]Het bedrag voor de verbouwing blijft bij Collin in depot tot het verkrijgen van de onherroepelijke bouwvergunning.[quote]
Op donderdag 3 november 2022 14:03 schreef pandeiro het volgende: "Het bedrag voor de verbouwing wordt in depot gehouden tot het verkrijgen van de vergunning". Voor mijn begrip, betekent dit dat het bedrag weer teruggaat naar Collin als de vergunning niet vergeven wordt? [..]
Dat is de bedoeling ja. Met de rest van het geld. (hoe hij dát wil gaan doen wordt niet vermeld, want dat is dan een te duur gekocht hok). Wederom wordt een risicovol project mooi voorgesteld wetende dat hoge rente en korte looptijd veel interesse trekt.
Het valt me nu pas op dat alle recente projecten rekenen met 10% onderhoud i.p.v. 15% van de huur. Ik kan me herinneren dat dit een enkele keer (na renovatie of bij nieuwbouw) wel eens werd gedaan om de exploitatie rond te rekenen, maar voor een jaren 60 woning in redelijke staat lijkt me dat toch wat optimistisch.
Het valt me nu pas op dat alle recente projecten rekenen met 10% onderhoud i.p.v. 15% van de huur. Ik kan me herinneren dat dit een enkele keer (na renovatie of bij nieuwbouw) wel eens werd gedaan om de exploitatie rond te rekenen, maar voor een jaren 60 woning in redelijke staat lijkt me dat toch wat optimistisch.
Staan regelmatig stukken in de krant dat verhuurders erg matig of zelfs slecht zijn met onderhoud. MAG niets kosten.
[..] Dat is de bedoeling ja. Met de rest van het geld. (hoe hij dát wil gaan doen wordt niet vermeld, want dat is dan een te duur gekocht hok). Wederom wordt een risicovol project mooi voorgesteld wetende dat hoge rente en korte looptijd veel interesse trekt.
Het risico lijkt toch vooral het mogelijk niet verkrijgen van de vergunning, verder ziet het er best aardig uit
[..] Het risico lijkt toch vooral het mogelijk niet verkrijgen van de vergunning, verder ziet het er best aardig uit
Daar noem je wel een hele belangrijke......... Ik zou het prettig vinden als die vergunning er wel was omdat het hele verhaal anders op losse schroeven komt te staan. Dat is vooral zijn risico maar indirect natuurlijk ook voor de crowdfunders. Nu denk ik dat appartementjes wel verkocht gaan worden maar ik houd toch in zijn algemeenheid dus niet specifiek hier, rekening met opdrogende vraag naar vastgoed. Het moet allemaal nog verkocht worden, daar wordt vaak aan voorbij gegaan. De opbrengst kan best wel eens tegenvallen en de bouwkosten zie je overal sterk oplopen, daar zal hij ook last van krijgen.
[..] Daar noem je wel een hele belangrijke......... Ik zou het prettig vinden als die vergunning er wel was omdat het hele verhaal anders op losse schroeven komt te staan. Dat is vooral zijn risico maar indirect natuurlijk ook voor de crowdfunders. Nu denk ik dat appartementjes wel verkocht gaan worden maar ik houd toch in zijn algemeenheid dus niet specifiek hier, rekening met opdrogende vraag naar vastgoed. Het moet allemaal nog verkocht worden, daar wordt vaak aan voorbij gegaan. De opbrengst kan best wel eens tegenvallen en de bouwkosten zie je overal sterk oplopen, daar zal hij ook last van krijgen.
Voor tegenvallende opbrengst in combinatie met oplopende bouwkosten lijkt wel een afdoende buffer maar nog geen vergunning daar houd ik niet van. Ben benieuwd hoe snel hij volloopt als hij openbaar wordt
Op donderdag 3 november 2022 11:05 schreef obligataire het volgende: Eethuis de Kraanpoort op Collin wel meegenomen. 1e Hypotheek, o/g in eigen gebruik (behalve de kamers), 20 jaar historie en winstgevende exploitatie. Privé ook nog overwaarde. Komt vast goed
Rente is OK met 7% en diamantkosten.
Ik snap niet dat dit project zo langzaam vol loopt. Zien wij wat over het hoofd? Dit is een project waarvoor ik even mijn CF vakantie zou willen onderbreken.
[..] Ik snap niet dat dit project zo langzaam vol loopt. Zien wij wat over het hoofd? Dit is een project waarvoor ik even mijn CF vakantie zou willen onderbreken.
Ik denk toch dat ook bij collin de rentes onder druk staan. Het rendement van een schijf 1a lening van sig is nog altijd beter dan deze en de ltv is bij sig een stuk lager. En de leningen bij SiG lopen al niet lekker door. Cf ligt aardig op zij gat op dit moment (wat in totaliteit weer een platformrisico betekend)
[..] De update van 29-9-2022 was stelliger met betrekking tot de aflossing van dit project:
SPOILER
Vond dat niet zo stellig, spreken van "enkele weken" terwijl van 29 sept>half oktober is 2 weken. Ik dacht al meteen, dat wordt 4-6 weken. Maar goed, de rente loopt door dus ik zie het wel.
Opvallend vind ik de nieuwe aankondiging, eentje waarbij er jaarlijks 5% afgelost gaat worden. Ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder heb gezien bij CRE (maar ik laat me graag corrigeren indien iemand wel zo'n eerder project kent/in heeft geïnvesteerd):
SPOILER
Snap je punt. Zelf vond ik deze wel interessant om deze regels: "in totaal heeft de ondernemer nu 18 kamers/appartementen in de verhuur. De verbouw doet hij in eigen beheer waarbij hij zelf ook veel kan doen."
Al weet Collin natuurlijk ook dat de pitches momenteel weer wat beter gelezen worden, en een (marketing)zin als deze het goed doet.
[..] Snap je punt. Zelf vond ik deze wel interessant om deze regels: "in totaal heeft de ondernemer nu 18 kamers/appartementen in de verhuur. De verbouw doet hij in eigen beheer waarbij hij zelf ook veel kan doen."
Als dit object ook bedoeld was geweest voor de verhuur had ik hem interessant(er) gevonden. Sowieso was de looptijd dan langer geweest (heeft altijd al mijn voorkeur). Huurders voor appartementen vind je altijd wel, is veel minder afhankelijk van de stand economie en de leenruimte voor koopgegadigden.
[..] Als dit object ook bedoeld was geweest voor de verhuur had ik hem interessant(er) gevonden. Sowieso was de looptijd dan langer geweest (heeft altijd al mijn voorkeur). Huurders voor appartementen vind je altijd wel, is veel minder afhankelijk van de stand economie en de leenruimte voor koopgegadigden.
Vreemd. Project is niet tot stand gekomen en staat niet meer op de site, maar kan later een keer nog wel tot stand komen?
quote:
Recent heeft u geïnvesteerd in het project Verbouwing pand IOME (26234) van ondernemers Steph en Sasha Kunenborg. De ondernemers hebben met verschillende partijen gesproken om de financiering rond te krijgen en zijn op dit moment in een vergevorderd stadium met een aanvullende financier. Hierdoor kan de aangevraagde lening bij Geldvoorelkaar.nl eventueel op een lager bedrag worden afgesloten. Wij verwachten hier snel uitsluitsel over te kunnen geven.
[..] Utrecht Nicolaas ruychaverdstraat 1B is wel betaald
Dat is dus heel bijzonder maar was dacht ik ook al eerder geconstateerd: schijven die eerder aanspraak kunnen maken op het onderpand worden later betaald, vreemde gang van zaken. Er zijn hier dacht ik ook wel investeerder sdie in meerdre schijven deelnemen, als die bij het overzicht van geldtransacties kijken, staan de hogere schijven dan eerder in de tijd in het overzicht? (oftewel, zijn die ook eerder betaald, als ik het maar een paar seconden)
Aardig artikel over een fonds wat beoogt starters tegemoet te komen https://www.telegraaf.nl/(...)rters-op-woningmarkt Dit kan wel enige impact hebben op buy-to-let projecten zoals bijvoorbeeld op SiG
[..] Dat is dus heel bijzonder maar was dacht ik ook al eerder geconstateerd: schijven die eerder aanspraak kunnen maken op het onderpand worden later betaald, vreemde gang van zaken. Er zijn hier dacht ik ook wel investeerder sdie in meerdre schijven deelnemen, als die bij het overzicht van geldtransacties kijken, staan de hogere schijven dan eerder in de tijd in het overzicht? (oftewel, zijn die ook eerder betaald, als ik het maar een paar seconden)
Hogere schijven worden eerder betaald, Zelf uren eerder in mijn overzicht. Maakt de schuldenaar 1 bedrag over ? En worden daar eerst alle kleinere schijven betaald, waarna voor 1A een tekort is ? Ik vraag het na.
[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 04-11-2022 13:09:26 ]
[..] Hogere schijven worden eerder betaald, Zelf uren eerder in mijn overzicht. Maakt de schuldenaar 1 bedrag over ? En worden daar eerst alle kleinere schijven betaald, waarna voor 1A een tekort is ? Ik vraag het na.
Alvast bedankt. Als ik de offertes zie ga ik er vanuit dat de geldnemer gewoon één bedrag overmaakt ovv het projectkenmerk en bestaat uit de administratiekosten, totale rente en aflossing en dat sig het vervolgens gaat verdelen en het restant (wat niet gelijk hoeft te zijn aan de administratiekosten, sig rond namelijk de uit te betalen rente altijd naar beneden af!) als administratievergoeding boekt. Maar het zou best anders kunnen zijn, ben benieuwd.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Aflossing kon bijna niet beter op een beter moment komen. Liep nog tot 1-6-2023 en nu 6 maanden boete rente en thans hogere marktrente/ nu parkeren op spaarrekening en in januari weer mee aan de slag.
[..] Alvast bedankt. Als ik de offertes zie ga ik er vanuit dat de geldnemer gewoon één bedrag overmaakt ovv het projectkenmerk en bestaat uit de administratiekosten, totale rente en aflossing en dat sig het vervolgens gaat verdelen en het restant (wat niet gelijk hoeft te zijn aan de administratiekosten, sig rond namelijk de uit te betalen rente altijd naar beneden af!) als administratievergoeding boekt. Maar het zou best anders kunnen zijn, ben benieuwd.
Ik kan jullie adviseren om pas rond de 10 de van de maand naar de SIG stortingen te kijken. Heb nog nooit gezien dat er een betaling niet gestort was. Maakt alles een stuk rustiger. . Na de tiende is er altijd nog de mogelijkheid om bij SIG aan de bel te trekken.
KoM gaat tot 110% van het doelbedrag finden. Dit om te voorkomen dat projecten op het laatste moment weer open gezet moet worden bij niet betalende investeerders.
[..] Ik kan jullie adviseren om pas rond de 10 de van de maand naar de SIG stortingen te kijken. Heb nog nooit gezien dat er een betaling niet gestort was. Maakt alles een stuk rustiger. . Na de tiende is er altijd nog de mogelijkheid om bij SIG aan de bel te trekken.
Lijkt mij een prima advies. Ik heb maar 14 SIG projecten. In ruime meerderheid waren de bijschrijvingen dit jaar al op de 1e van de maand verwerkt. De meest late bijschrijving was op 4-jan. Dat lijkt me wel te overzien, en niks om je druk over te maken.
Uitbreiding vastgoedportefeuille https://www.collincrowdfund.nl/sebastiaan-van-gastel-box-3/ 2e hypotheek woonhuis. Onduidelijk hoe waardevast dit pand is omdat er beperktere markt voor zal zijn. In maart 2020 stond deze woning te koop voor 919.000
Meneer blijft overnemen Overname Installatiebedrijf D (26885)
Maak kennis met Shannon Riedel. Deze ondernemer ziet door de klimaatakkoorden, vergrijzing en schaarste op de woningmarkt, veel kansen in de installatietechniekbranche. Veel bedrijven uit deze sector zijn eenmanszaken die in de meeste gevallen geen opvolging hebben. Hij consolideert deze installatiebedrijven en brengt deze onder in de Concord Groep. Zo worden de bedrijven geoptimaliseerd en ontstaan er synergievoordelen.
Hij wendt zich tot u voor de aankoop van installatiebedrijf D. Het bedrijf levert en installeert cv-installaties, warmtepompen, renovatie, luchtbehandeling, onderhoud en service voor zowel particulieren als de zakelijke markt (MKB en grootbedrijf) en zijn actief in een kwalitatief hoog segment. Tevens beschikt het bedrijf over een goede marktpositie en grote groep vaste aannemers welke zorgen voor een groeiende stroom opdrachten. Investeert u mee in dit project?
De belangrijkste kenmerken van het project zijn: Kredietbedrag: ¤ 545.000 Rente: 9% Looptijd: 60 maanden Belangrijkste zekerheden: - Verpanding activa - Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé - Achterstellingsverklaring door verkoper Investeer hier in het project. https://www.geldvoorelkaa(...)=26885&code=RI26885i
Ontwikkeling rente Zoals u natuurlijk ook in de media wel volgt is de rente op dit moment behoorlijk stijgend. Dat zult u ook gaan zien bij onze projecten. Wij houden uiteraard zowel de ontwikkeling van de spaarrente als ook de rente op zakelijke financieringen nauwlettend in de gaten. Nu de spaarrente van -0,5% is verdwenen, hebben wij gemeend de rentes met minimaal 0,5% hoger te adviseren aan onze projectaanbieders. U profiteert hier van!
Geen crowdfinance maar hier wel uitgebreid besproken vandaar deze update: Spaartaks
Beste Horsemen,
We hebben een eerste succes bereikt in de spaartaksclaim: Het is niet nodig dat iedereen individueel een brief aan de Belastingdienst moet sturen om nog voor compensatie in aanmerking te kunnen komen. Dit is het resultaat van een aantal besprekingen die wij de afgelopen weken met het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst hebben gevoerd.
Verder hebben we met de overheidsinstanties kunnen afspreken dat voor alle gedupeerden een zogenaamde ‘massaal bezwaar procedure’ gaat gelden. Dit betekent dat er een aantal proefzaken uitgeprocedeerd gaat worden en dat de uitkomst daarvan voor alle gedupeerden gaat gelden. Deze afspraak is gemaakt voor iedereen die over de jaren 2017 tot 2021 te veel belasting in box 3 heeft betaald. Dit mooie eerste succes hebben we kunnen bereiken mede dankzij jouw aanmelding bij ons. Samen met in totaal 70.000 andere gedupeerde belastingbetalers hebben we het verschil kunnen maken!
Sandra Molenaar: ‘Het voordeel van de gemaakte afspraken is dat nu niet iedereen een brief naar de Belastingdienst hoeft te sturen, wetende dat zijn bezwaar zou worden afgewezen, waarna diegene dan weer naar de rechter zou moeten stappen. We zijn blij dat deze onzalige weg consumenten bespaard blijft en we het ministerie hebben kunnen overtuigen om maatregelen te treffen. Het feit dat bijna 70.000 consumenten zich bij onze Spaartaksclaim hebben gemeld, heeft daarbij zeker geholpen.’
Proefprocedures Jij en onze andere deelnemers hebben hiermee nog niet het te veel betaalde belastinggeld terug. Daarvoor zijn proefprocedures nodig. Samen met andere belangenorganisaties, zoals de Bond voor Belastingbetalers en belastingadviseurs, gaan we met het ministerie een aantal vragen uitwerken waarover de rechter zich moet uitspreken. En we selecteren een aantal geschikte voorbeeldzaken.
De Consumentenbond roept samen met ConsumentenClaim consumenten op om zich te melden. Molenaar: ‘Zo krijgen we een compleet beeld van de problematiek en kunnen we de meest geschikte zaken selecteren om uit te procederen. Bovendien: hoe groter onze achterban, hoe sterker onze positie.’ Vragen Voor eventuele vragen raden we je aan te kijken bij de rubriek veelgestelde vragen op onze website. Daar vind je alle antwoorden. Deze rubriek wordt regelmatig bijgewerkt en aangevuld met nieuwe vragen.
Op vrijdag 4 november 2022 23:25 schreef probablyunsure het volgende: Vandaag was de BeleggersFair waar ook de Cashcow awards zijn uitgereikt. Winnaar beste crowdfundplatform: Max Crowdfund
Het is vooral een populariteitswedstrijd. Wie heeft de meeste stemmen heeft weinig met kwaliteit te maken.
Een lastige, waarom nu ¤ 50.000 uitgeven aan marketing terwijl hypotheekmarkt op z'n gat ligt: hoge rentes, wordt weinig bijgebouwd, oversluiten is geen optie, verbouwen gebeurd nauwelijks meer... Dat zijn toch zijn inkomsten.
We hebben een eerste succes bereikt in de spaartaksclaim: Het is niet nodig dat iedereen individueel een brief aan de Belastingdienst moet sturen om nog voor compensatie in aanmerking te kunnen komen. Dit is het resultaat van een aantal besprekingen die wij de afgelopen weken met het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst hebben gevoerd.
Verder hebben we met de overheidsinstanties kunnen afspreken dat voor alle gedupeerden een zogenaamde ‘massaal bezwaar procedure’ gaat gelden. Dit betekent dat er een aantal proefzaken uitgeprocedeerd gaat worden en dat de uitkomst daarvan voor alle gedupeerden gaat gelden. Deze afspraak is gemaakt voor iedereen die over de jaren 2017 tot 2021 te veel belasting in box 3 heeft betaald. Dit mooie eerste succes hebben we kunnen bereiken mede dankzij jouw aanmelding bij ons. Samen met in totaal 70.000 andere gedupeerde belastingbetalers hebben we het verschil kunnen maken!
Sandra Molenaar: ‘Het voordeel van de gemaakte afspraken is dat nu niet iedereen een brief naar de Belastingdienst hoeft te sturen, wetende dat zijn bezwaar zou worden afgewezen, waarna diegene dan weer naar de rechter zou moeten stappen. We zijn blij dat deze onzalige weg consumenten bespaard blijft en we het ministerie hebben kunnen overtuigen om maatregelen te treffen. Het feit dat bijna 70.000 consumenten zich bij onze Spaartaksclaim hebben gemeld, heeft daarbij zeker geholpen.’
Proefprocedures Jij en onze andere deelnemers hebben hiermee nog niet het te veel betaalde belastinggeld terug. Daarvoor zijn proefprocedures nodig. Samen met andere belangenorganisaties, zoals de Bond voor Belastingbetalers en belastingadviseurs, gaan we met het ministerie een aantal vragen uitwerken waarover de rechter zich moet uitspreken. En we selecteren een aantal geschikte voorbeeldzaken.
De Consumentenbond roept samen met ConsumentenClaim consumenten op om zich te melden. Molenaar: ‘Zo krijgen we een compleet beeld van de problematiek en kunnen we de meest geschikte zaken selecteren om uit te procederen. Bovendien: hoe groter onze achterban, hoe sterker onze positie.’ Vragen Voor eventuele vragen raden we je aan te kijken bij de rubriek veelgestelde vragen op onze website. Daar vind je alle antwoorden. Deze rubriek wordt regelmatig bijgewerkt en aangevuld met nieuwe vragen.
Met vriendelijke groet, De Consumentenbond.
Ik heb een soort gelijk bericht gelezen van de bond van belastingbetalers. Denk wel dat het belangrijk is dat een ieder toch bezwaar aantekent en om ambtshave herziening vraagt. Laat maar goed merken dat dit soort ongelijke behandeling niet getolereerd wordt.
Op vrijdag 4 november 2022 23:25 schreef probablyunsure het volgende: Vandaag was de BeleggersFair waar ook de Cashcow awards zijn uitgereikt. Winnaar beste crowdfundplatform: Max Crowdfund
quote:
Heb ze daarop ook gewezen toen ik gevraagd werd naar mijn bevindingen. Ze doen iets bancair achtig waarbij een bepaalde uitstraling zeker van belang is. Is misschien wat ouderwets maar geeft toch altijd iets van gezag.
[..] Ik kan jullie adviseren om pas rond de 10 de van de maand naar de SIG stortingen te kijken. Heb nog nooit gezien dat er een betaling niet gestort was. Maakt alles een stuk rustiger. . Na de tiende is er altijd nog de mogelijkheid om bij SIG aan de bel te trekken.
Mee eens, maar dat alles klopt op de 10e van de maand heb je mede te danken aan de collega's die wel aan de bel hebben getrokken SIG stelt feedback zelf ook op prijs, een foutje is gauw gemaakt. Het houdt ze scherp
Ik snap je reaktie maar je moet wel bedenken dat de rendementen bij MAX veel hoger liggen dan bijvoorbeeld bij SiG. Het gaat om buitenlandse panden dus je moet vergelijken met o a Estateguru en dan is MAX in elk geval veel transparanter
[..] Ik heb een soort gelijk bericht gelezen van de bond van belastingbetalers. Denk wel dat het belangrijk is dat een ieder toch bezwaar aantekent en om ambtshave herziening vraagt. Laat maar goed merken dat dit soort ongelijke behandeling niet getolereerd wordt.
Nou liever niet. Want al het geld wat ze hier verliezen voor het compenseren van de spaarders, halen ze via de box-3 weer op bij mensen die hun vermogen in beleggingen hebben zitten (zoals crowdfunding)
[..] Ik snap je reaktie maar je moet wel bedenken dat de rendementen bij MAX veel hoger liggen dan bijvoorbeeld bij SiG. Het gaat om buitenlandse panden dus je moet vergelijken met o a Estateguru en dan is MAX in elk geval veel transparanter
Er zijn volgens mij heel andere factoren die de uitslag van deze flutverkiezing bepalen. Er is volgens mij geen deskundige vakjury maar een publieksjury. En dan is de uitslag heel discutabel want dan is bepalend wie de meeste stemmers weet te mobiliseren. De beste muzikanten winnen daarom ook nooit het songfestival.
Het lijkt er op dat voor jou het rentepercentage doorslaggevend is in beoordeling van een platform. Voor mij heeft dat echter niets te maken met of een platform goed presteert. Er zijn 2 factoren van groot belang: 1. vastleggen van zekerheden en uitwinning indien nodig. 2. communicatie.
Het is evident dat hoogte rentepercentage evenredig is aan het risico. In dat opzicht is je vergelijking met EstateGuru terecht. Ze zijn ook daar wel transparant, maar op een heel andere manier dan MCF. Op hun website staan zeer overzichtelijk alle projectupdates; dan heb je in 1 keer alle info bij de hand. Ik zit niet te wachten op versnipperde communicatie via e-mail. live-sessies, investeerdersvideo's en andere ongein. En ook niet op stemrondes. Ik heb als investeerder mijn werk volledig uitbesteed aan het platform, en ga er vanuit dat zij er alles, echt alles, aan zullen doen om mijn geld weer terug te krijgen. Dat zijn soms lange processen maar dat is vaak onvermijdelijk. En toch nog toe vind ik dat ze het daar nog steeds niet slecht doen. Defaults lopen óók bij EGU behoorlijk op. En nieuwe projecten komen amper meer vol. Dus ook daar bestaat zeker het gevaar dat het platform het uiteindelijk niet gaat overleven i.v.m. opdrogende inkomsten.
Aan ons crowdfunders nu de taak om de juiste strategie te kiezen welk platform je het beste kunt gebruiken.
[..] Ik heb een soort gelijk bericht gelezen van de bond van belastingbetalers. Denk wel dat het belangrijk is dat een ieder toch bezwaar aantekent en om ambtshave herziening vraagt. Laat maar goed merken dat dit soort ongelijke behandeling niet getolereerd wordt.
[..] Ik snap je reaktie maar je moet wel bedenken dat de rendementen bij MAX veel hoger liggen dan bijvoorbeeld bij SiG. Het gaat om buitenlandse panden dus je moet vergelijken met o a Estateguru en dan is MAX in elk geval veel transparanter
Het probleem is dat het er bij MAX steeds meer naar uit begint te zien dat er niet alleen sprake is van hogere projectrisico's, maar ook van een hoog systeemrisico (lees: platformrisico). Een hoger projectrisico kan acceptabel zijn als daar een evenredig hogere rente tegenover staat. Voor een systeemrisico dat in kan houden dat de hele portefeuille van het platform als een kaartenhuis in elkaar kan storten (bijvoorbeeld door veel te veel hoog-risico projecten van dezelfde lener in porttefeuille te hebben), is eigenlijk geen enkel rentepercentage hoog genoeg.
[..] Nou liever niet. Want al het geld wat ze hier verliezen voor het compenseren van de spaarders, halen ze via de box-3 weer op bij mensen die hun vermogen in beleggingen hebben zitten (zoals crowdfunding)
Dat zou kunnen, maar de voornemens voor aanpassing zijn er nu al dus het zou wel heel erg opvallen als die volgend jaar ineens opgeschroefd zouden worden. Ze zullen echt wel wegen zoeken om de gederfde inkomsten te compenseren maar die zullen wat meer algemeen van aard zijn denk ik. Anyway bij mij gaat de vlag uit als ik 2017-2020 alsnog uitbetaald krijg want dat is een best bedrag.
[..] Er zijn volgens mij heel andere factoren die de uitslag van deze flutverkiezing bepalen. Er is volgens mij geen deskundige vakjury maar een publieksjury. En dan is de uitslag heel discutabel want dan is bepalend wie de meeste stemmers weet te mobiliseren. De beste muzikanten winnen daarom ook nooit het songfestival.
Het lijkt er op dat voor jou het rentepercentage doorslaggevend is in beoordeling van een platform. Voor mij heeft dat echter niets te maken met of een platform goed presteert. Er zijn 2 factoren van groot belang: 1. vastleggen van zekerheden en uitwinning indien nodig. 2. communicatie.
Het is evident dat hoogte rentepercentage evenredig is aan het risico. In dat opzicht is je vergelijking met EstateGuru terecht. Ze zijn ook daar wel transparant, maar op een heel andere manier dan MCF. Op hun website staan zeer overzichtelijk alle projectupdates; dan heb je in 1 keer alle info bij de hand. Ik zit niet te wachten op versnipperde communicatie via e-mail. live-sessies, investeerdersvideo's en andere ongein. En ook niet op stemrondes. Ik heb als investeerder mijn werk volledig uitbesteed aan het platform, en ga er vanuit dat zij er alles, echt alles, aan zullen doen om mijn geld weer terug te krijgen. Dat zijn soms lange processen maar dat is vaak onvermijdelijk. En toch nog toe vind ik dat ze het daar nog steeds niet slecht doen. Defaults lopen óók bij EGU behoorlijk op. En nieuwe projecten komen amper meer vol. Dus ook daar bestaat zeker het gevaar dat het platform het uiteindelijk niet gaat overleven i.v.m. opdrogende inkomsten.
Aan ons crowdfunders nu de taak om de juiste strategie te kiezen welk platform je het beste kunt gebruiken.
Het is inderdaad de communicatie waar het aan schort. Ik heb het idee dat ze pogen zo transparant mogelijk te zijn met als gevolg een diarree van mails e d waardoor het overzicht geheel ondersneeuwt. Van C*rb*l* bijvoorbeeld maar zeer beperkt zicht op wat wanneer afgelost zou moeten worden
[..] Het gaat om buitenlandse panden dus je moet vergelijken met o a Estateguru en dan is MAX in elk geval veel transparanter
Of ze zoveel transparanter zijn is wat mij betreft nog maar de vraag. De opnames van de laatste Q&A sessie over Corbelo worden expliciet niet gedeeld (ook niet nadat ik er herhaaldelijk om gevraagd heb).De online administratie klopt nog steeds niet, o.a. betaaldata/vervaldata/kosten etc. kloppen niet. Er staan o.a. kosten per maand voor de Corbelo leningen terwijl er expliciet in een van de Q&A sessies is toegezegd dat er alleen bij een betaling de "betaalkosten" in rekening worden gebracht en niet voor de maanden dat er geen betalingen worden gedaan in een project. Daarnaast hebben ze ook aangegeven dat alle rente uit de Corbelo projecten tot 1/7 betaald zou worden, ook dat is niet gedaan en daar is ook geen expliciete communicatie over geweest, ook die info moest ik gaan halen. Over een project dat inmiddels een week geleden afgelost had moeten worden geen enkele info, zal wel verlengt gaan worden want dat gebeurd momenteel standaard met die geldnemer, maar communiceer dat dan, wees transparant! Dus de mening dat ze transparant zijn deel ik niet, wat mij betreft is het die paar bestaande leningen uitdienen en wegwezen, mijn vertrouwen in die club is helaas over.
[..] Nou liever niet. Want al het geld wat ze hier verliezen voor het compenseren van de spaarders, halen ze via de box-3 weer op bij mensen die hun vermogen in beleggingen hebben zitten (zoals crowdfunding)
Het lijkt me dat we in dit land in de basis gelijke situaties ook gelijk zouden moeten behandelen, dus in dat kader begrijp ik elke actie van spaarders alleen zal dat voor elk individu anders uitpakken.
Laten we die discussie hier niet gaan voeren want dat zou de inhoudelijk discussie over crowdfunding vertroebelen, maar het is zondermeer een feit dat elke euro die de overheid uitgeeft aan (een deel van) de bevolking door (een ander deel van) diezelfde bevolking zal moeten worden betaald, dat is bij eke compensatie, toeslag of subsidie nu eenmaal het geval.
[..] Of ze zoveel transparanter zijn is wat mij betreft nog maar de vraag. De opnames van de laatste Q&A sessie over Corbelo worden expliciet niet gedeeld (ook niet nadat ik er herhaaldelijk om gevraagd heb).De online administratie klopt nog steeds niet, o.a. betaaldata/vervaldata/kosten etc. kloppen niet. Er staan o.a. kosten per maand voor de Corbelo leningen terwijl er expliciet in een van de Q&A sessies is toegezegd dat er alleen bij een betaling de "betaalkosten" in rekening worden gebracht en niet voor de maanden dat er geen betalingen worden gedaan in een project. Daarnaast hebben ze ook aangegeven dat alle rente uit de Corbelo projecten tot 1/7 betaald zou worden, ook dat is niet gedaan en daar is ook geen expliciete communicatie over geweest, ook die info moest ik gaan halen. Over een project dat inmiddels een week geleden afgelost had moeten worden geen enkele info, zal wel verlengt gaan worden want dat gebeurd momenteel standaard met die geldnemer, maar communiceer dat dan, wees transparant! Dus de mening dat ze transparant zijn deel ik niet, wat mij betreft is het die paar bestaande leningen uitdienen en wegwezen, mijn vertrouwen in die club is helaas over.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Wat moeizaam is opgebouwd kan snel te grabbel worden gegooid. En ga er dan maar aan staan om dat weer te herstellen vanuit een 3 - 0 achterstand.
[..] Of ze zoveel transparanter zijn is wat mij betreft nog maar de vraag. De opnames van de laatste Q&A sessie over Corbelo worden expliciet niet gedeeld (ook niet nadat ik er herhaaldelijk om gevraagd heb).De online administratie klopt nog steeds niet, o.a. betaaldata/vervaldata/kosten etc. kloppen niet. Er staan o.a. kosten per maand voor de Corbelo leningen terwijl er expliciet in een van de Q&A sessies is toegezegd dat er alleen bij een betaling de "betaalkosten" in rekening worden gebracht en niet voor de maanden dat er geen betalingen worden gedaan in een project. Daarnaast hebben ze ook aangegeven dat alle rente uit de Corbelo projecten tot 1/7 betaald zou worden, ook dat is niet gedaan en daar is ook geen expliciete communicatie over geweest, ook die info moest ik gaan halen. Over een project dat inmiddels een week geleden afgelost had moeten worden geen enkele info, zal wel verlengt gaan worden want dat gebeurd momenteel standaard met die geldnemer, maar communiceer dat dan, wees transparant! Dus de mening dat ze transparant zijn deel ik niet, wat mij betreft is het die paar bestaande leningen uitdienen en wegwezen, mijn vertrouwen in die club is helaas over.
Je hebt inhoudelijk volkomen gelijk, mijn idee is dat ze wel proberen transparant te zijn maar op hun manier eerder het tegendeel bereiken. Ik heb het liefst elke keer een nieuw overzicht na een majeure aanpassing i p v allemaal losse mails. Mogelijk wordt het overzichtelijker nu ze hebben besloten dat een lening alleen nog maar verlengd kan worden als dat minstens 1 maand voor de vervaldatum wordt aangevraagd
[..] Alvast bedankt. Als ik de offertes zie ga ik er vanuit dat de geldnemer gewoon één bedrag overmaakt ovv het projectkenmerk en bestaat uit de administratiekosten, totale rente en aflossing en dat sig het vervolgens gaat verdelen en het restant (wat niet gelijk hoeft te zijn aan de administratiekosten, sig rond namelijk de uit te betalen rente altijd naar beneden af!) als administratievergoeding boekt. Maar het zou best anders kunnen zijn, ben benieuwd.
En, dat als ze slechts een deelbetaling ontvangen, ze deze in eerste instantie van de hoogste schijf afboeken en vervolgens van de één na hoogste etc. Logisch vanuit hun optiek omdat van die kant de meeste problemen te verwachten zijn in het geval van een default en een ongunstige opbrengst van het o/g. Toch, als je er over nadenkt, zou het niets uit moeten maken want als de 1e schijf wél bij is met betalen, dan komen de hogere schijven automatisch sneller voor vergoeding in aanmerking. Of maak ik daar een denkfout?
[..] En, dat als ze slechts een deelbetaling ontvangen, ze deze in eerste instantie van de hoogste schijf afboeken en vervolgens van de één na hoogste etc. Logisch vanuit hun optiek omdat van die kant de meeste problemen te verwachten zijn in het geval van een default en een ongunstige opbrengst van het o/g. Toch, als je er over nadenkt, zou het niets uit moeten maken want als de 1e schijf wél bij is met betalen, dan komen de hogere schijven automatisch sneller voor vergoeding in aanmerking. Of maak ik daar een denkfout?
Als de executie minder oplevert dan bijvoorbeeld openstaand in 1a krijger hogere schijven niets meer, maar als dan wel steeds schijf 3 door de verwerking van deelbetalingen is uitbetaald zou dat voor die groep uiteindelijk gunstiger kunnen zijn en zullen 1b en 2 er theoretisch slechter vanaf komen dan 3, iest wat je uit de hypotheek volgorde niet zou verwachten. In de situatie dat de executie minimaal genoeg oplevert voor het dan openstaande bedrag + rente - kosten maakt het niets uit, maar zodra de opbrengst minder is dan totaal uitstaande kan het dus meer of minder forse gevolgen hebben voor alle schijven en zijn de schijven die wel zijn uitbetaald in beginsel in het voordeel (hebben is hebben, krijgen is de kunst )
Ik ga (ging?) er vanuit dat alle schijven naar rato/evenredigheid van het te ontvangen bedrag bij een eventuele deelbetaling worden voldaan (waarbij je nog kunt discuseren of rente voor aflossing gaat) en dat er bij de betalingen dus geen rangorde is, alleen bij executie. Het lijkt er nu steeds meer op (maar kan net zo goed een systeem/verwek fout zijn!) dat de omgekeerde volgorde van de rangorde wordt aanehouden. Vandaar dat ik wel erg benieuwd ben naar het antwoord van sig hoe ze met deelbetalingen omgegaan, waar worden die voor wel deelbedrag op uitgeboekt? In de voorwaarden heb ik daar eerlijk gezegd niets over kunnen vinden.
En ja, tot op heden is het altijd (ook de Tilburg situatie, ziet daar in geen enkele lening?) later in de maand wel goed gekomen, maar naar m'n gevoel/ervaring wel steeds nadat er iemand had gevraagd wat er aan de hand was.
[..] Je hebt inhoudelijk volkomen gelijk, mijn idee is dat ze wel proberen transparant te zijn maar op hun manier eerder het tegendeel bereiken. Ik heb het liefst elke keer een nieuw overzicht na een majeure aanpassing i p v allemaal losse mails. Mogelijk wordt het overzichtelijker nu ze hebben besloten dat een lening alleen nog maar verlengd kan worden als dat minstens 1 maand voor de vervaldatum wordt aangevraagd
In de financiele wereld (en daar spreken we toch over) is proberen niet genoeg, dan moet alles gewoon helder, eenduidig en traceerbaar zijn en er in de gepresenteerde gegevens geen ruimte voor interpretatie zijn, en die is er nu wel. Ik ben benieuw of ze aan die 1 maand (dat hebben ze inderdaad ook gezegd in een van die Q&A's) vasthouden, in dat geval komt de betreffende lening waar ik het over heb dus niet meer in aanmerking en zouden ze moeten gaan ingrijpen, maar dat betekent (zeggen ze zelf, ik weet niet waar ze dat op baseren) dat _alle_ leningen van die geldnemer worden opgeeist en alle onderpanden geexecuteerd. We gaan het ervaren, al denk ik dat het gewoon op een verlenging of wederom ergens een systeemfout zal zijn en het geld ergens onderweg is, maar wel zonder communicatie/informeren
[..] Ik ga (ging?) er vanuit dat alle schijven naar rato/evenredigheid van het te ontvangen bedrag bij een eventuele deelbetaling worden voldaan (waarbij je nog kunt discuseren of rente voor aflossing gaat) en dat er bij de betalingen dus geen rangorde is, alleen bij executie. Het lijkt er nu steeds meer op (maar kan net zo goed een systeem/verwek fout zijn!) dat de omgekeerde volgorde van de rangorde wordt aanehouden. Vandaar dat ik wel erg benieuwd ben naar het antwoord van sig hoe ze met deelbetalingen omgegaan, waar worden die voor wel deelbedrag op uitgeboekt? In de voorwaarden heb ik daar eerlijk gezegd niets over kunnen vinden.
De voorwaarden zeggen twee dingen: dat er een borg van een maand zou moeten zijn (dus een deelbetaling van geldnemer zou niet direct tot niet betalen van geldgevers hoeven leiden) en dat de aflossing eerst wordt verrekend en daarna pas de rente.
quote:
3. Bij het aangaan van een hypotheek bij SamenInGeld is de Geldlener verplicht om 1 maand borg te betalen van rente, aflossing en administratiekosten, welke bij de notaris wordt ingehouden van de hoofdsom van de financiering. Deze borg zal bij beëindiging van het project worden verrekend met de nog openstaande schuld. Indien er geen schuld meer is, aangaande het van toepassing zijnde project, zal de borg aan de Geldlener worden overgemaakt. 4. Betalingen worden in deze volgorde gebruikt: voor kosten die Geldlener moet betalen; voor de aflossing die Geldlener moet betalen over de betreffende maand aan de Crowd; voor rente die Geldlener moet betalen over de betreffende maand aan de Crowd; voor schulden die Geldlener bij SamenInGeld heeft.
[..] In de financiele wereld (en daar spreken we toch over) is proberen niet genoeg, dan moet alles gewoon helder, eenduidig en traceerbaar zijn en er in de gepresenteerde gegevens geen ruimte voor interpretatie zijn, en die is er nu wel. Ik ben benieuw of ze aan die 1 maand (dat hebben ze inderdaad ook gezegd in een van die Q&A's) vasthouden, in dat geval komt de betreffende lening waar ik het over heb dus niet meer in aanmerking en zouden ze moeten gaan ingrijpen, maar dat betekent (zeggen ze zelf, ik weet niet waar ze dat op baseren) dat _alle_ leningen van die geldnemer worden opgeeist en alle onderpanden geexecuteerd. We gaan het ervaren, al denk ik dat het gewoon op een verlenging of wederom ergens een systeemfout zal zijn en het geld ergens onderweg is, maar wel zonder communicatie/informeren
dat is inderdaad de vraag, gaan ze dat werkelijk doen als er weer een op het laatste moment komt