abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:59:26 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206234257
Met de snel stijgende energieprijzen (gas / stroom) leek het me tijd om een "energie bespaar topic" te openen.

Wat heb jij al gedaan om je energieverbruik naar beneden te krijgen?

let op: voor discussies over de energieprijzen kan je hier terecht: NWS / Prijs aardgas breekt door ¤1,30 per kuub... #4 gas geven!

Enkele random tips:
- zet je verwarming een (paar) graad lager en draag wat beter isolerende kleding
- controleer je tocht strips, naarmate ze ouder worden sluiten ze minder goed aan (of er is vaak overheen geschilderd)
- zet opgewarmd voedsel pas in de koelkast als het voldoende is afgekoeld
- standby gebruik van apparaten kan je naar beneden krijgen door er een schakelaar voor te zetten of de stekker eruit te halen als je het niet gebruikt, zo neemt de (al wat oudere) Ziggo MediaBox XL meer dan 50Watt in de standby, dat is meer dan 438kWh per jaar, ofwel 100 tot 200 Euro, afhankelijk van je afgesloten energiecontract
- gloei-, halogeen maar ook de oude spaarlampen verbruiken veel meer stroom dan LED-lampen, met name lampen die vaak / lang branden vervangen verdient zich snel terug
- zet TL-lampen gewoon uit als je een ruimte verlaat, het is een fabel dat het starten meer kost dan uitzetten.
- controleer je koelkastrubbers, sluiten ze niet aan? Zitten er scheuren in? Vervang ze (en mogelijk is je hele koelkast al aan vervanging toe als hij Napoleon nog persoonlijk heeft gekend).
- draai korte wasjes op 30 graden, tenzij het echt vuil is
- droog je was aan een waslijn of rek ipv wasdroger
- gebruik een warmtepompwasdroger
- koop producten in de supermarkt die je gaat invriezen zoveel mogelijk al ingevroren, dat kost minder energie om in te vriezen
- verlaag de aanvoertemperatuur van je CV-ketel (vooral bij oudere ketels zonder modulerende thermostaat), deze staat soms nog op 80 graden Celsius, mogelijk kan je je woning al verwarmen met 50 of 60 graden aanvoertemperatuur, het rendement stijgt dan iets en de temperatuurschommelingen worden ook minder hevig.
- nachtverlaging kan in sommige gevallen fors energie besparen, ligt er ook aan of je thuis werkt of pas weer om 18:00 thuis bent, experimenteer ermee in wat koudere week met ongeveer gelijke omstandigheden en noteer je verbruik
- douche niet te lang en/of neem niet iedere dag een bad
- heb je een aquarium? Misschien kan het verwarmingselement een paar graad lager, veel vissen doen het ook nog prima bij 21 of 22 graden dus zoek het uit voor jouw vissoorten.
- dek een aquarium af zodat de warmte niet ontsnapt en gebruik LED-verlichting
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:03:23 #2
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206234293
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik snurk niet voor zover ik weet, en ik ben doof genoeg om mijn man (meestal) niet te horen snurken, maar ik zie wel gebeuren dat ik ook niet meer wakker word van mijn telefoon (zet ook mijn Fitbit alarm aan als ik de wekker van mijn telefoon aanzet).
Ah ok. Nou volgens mij kan je het bed ook nog koppelen aan Atom Homey en zou je hem dus ook nog eens gekke dingen laten doen als het brandalarm of de deurbel afgaat. Dat zijn dingen die ik dan allemaal niet gebruik.
Tot nooit .......
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:21:05 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206234408
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ah ok. Nou volgens mij kan je het bed ook nog koppelen aan Atom Homey en zou je hem dus ook nog eens gekke dingen laten doen als het brandalarm of de deurbel afgaat. Dat zijn dingen die ik dan allemaal niet gebruik.
Die heb ik (nog) niet, maar dat zou ook mooi zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206234563
Zo'n bed lijkt me wel de oplossing bij een snurkende partner zeg. Die paar keer per jaar dat mijn man snurkt, geef ik hem gewoon een por. Maar als dat elke nacht is, is dat gewoon gekmakend in extreme gevallen.

Mijn telefoon is mijn wekker, daar staat gewoon een rustig deuntje op. Zodra ik wakker word, zet ik mijn hoofdeinde omhoog. Ik ben enorm blij met die functie maar ik heb er geen probleem mee om dat met de afstandsbediening te doen. Voor mij voorlopig nog geen Auping dus.
Spoilers!
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:48:39 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206234627
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zo'n bed lijkt me wel de oplossing bij een snurkende partner zeg. Die paar keer per jaar dat mijn man snurkt, geef ik hem gewoon een por. Maar als dat elke nacht is, is dat gewoon gekmakend in extreme gevallen.

Mijn telefoon is mijn wekker, daar staat gewoon een rustig deuntje op. Zodra ik wakker word, zet ik mijn hoofdeinde omhoog. Ik ben enorm blij met die functie maar ik heb er geen probleem mee om dat met de afstandsbediening te doen. Voor mij voorlopig nog geen Auping dus.
Nee, de afstandsbediening is daar prima voor. Ik zit ook niet steeds op mijn telefoon om het bed te verzetten.
Maar ook dan verbruikt de besturingsunit gewoon 15Watt in standby/ 120kWh per jaar.
En die afstandsbediening is gelijk een klok/wekker als ie in de lader/nachtlamp staat.
Die app (snurkfunctie) is maar bijzaak.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 07-10-2022 11:58:37 ]
Tot nooit .......
pi_206234721
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:48 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Nee, de afstandsbediening is daar prima voor. Maar ook dan verbruikt de besturingsunit gewoon 15Watt in standby.
En die afstandsbediening is gelijk een klok/wekker als ie in de lader/nachtlamp staat.
Die app (snurkfunctie) is maar bijzaak.
Als ik had geweten dat het iets is waar ik op moest letten bij het uitkiezen van mijn bedbodem, had ik het zeker gedaan. Ik stond er toen totaal niet bij stil. Het is echt puur toeval dat die van ons maar 5 kwh verbruikt. Desalniettemin heb ik die van mijn man uitgeschakeld, hij gebruikt hem toch niet.
Spoilers!
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:01:26 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206234740
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Als ik had geweten dat het iets is waar ik op moest letten bij het uitkiezen van mijn bedbodem, had ik het zeker gedaan. Ik stond er toen totaal niet bij stil. Het is echt puur toeval dat die van ons maar 5 kwh verbruikt. Desalniettemin heb ik die van mijn man uitgeschakeld, hij gebruikt hem toch niet.
Met een stroomprijs van een euro kost slapen mij gewoon 30cent per nacht.
Tot nooit .......
pi_206234744
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Met een stroomprijs van een euro kost slapen mij gewoon 30cent per nacht.
:o :o

Ik hoop dan voor je dat je onder het plafond zit vanaf januari.
Spoilers!
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:07:42 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206234803
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
:o :o

Ik hoop dan voor je dat je onder het plafond zit vanaf januari.
Zonnepanelen, het plafond moet bij mij echt op de plinten liggen voordat ik er lol van heb.
Wat dat aangaat valt de schade mee.
Tot nooit .......
  Moderator zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:11:30 #10
382129 crew  Donna
pi_206247664
P1 meter gekregen! *O*

Vind het nu al leuk!
pi_206254187
Nav dit topic heb ik onze bedden ook gecheckt, 0 watt in standby 😎
  zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:14:38 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206254411
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 23:06 schreef Makrolon het volgende:
Nav dit topic heb ik onze bedden ook gecheckt, 0 watt in standby 😎
Handverstelbaar? :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:19:36 #13
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206254518
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 15:11 schreef Donna het volgende:
P1 meter gekregen! *O*

Vind het nu al leuk!
Ik had laatst een meter gekocht die je in het stopcontact kon doen om het verbruik van apparaten op te meten. Ik snapte er niks van dus die is nu ergens in een la verdwenen 😂
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator zondag 9 oktober 2022 @ 06:04:27 #14
382129 crew  Donna
pi_206256002
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 23:19 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik had laatst een meter gekocht die je in het stopcontact kon doen om het verbruik van apparaten op te meten. Ik snapte er niks van dus die is nu ergens in een la verdwenen 😂
Haha, dat is wel zonde. *)
pi_206256873
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 23:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Handverstelbaar? :+
Hahaha nee electrisch van Swiss Sense
pi_206257591
Ik verwarm nu de huiskamer een uurtje electrisch op ipv het hele huis. De zon komt ook vandaag dus het zal wel weer opwarmen tot 24C.
pi_206258933
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2022 08:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
Ik verwarm nu de huiskamer een uurtje electrisch op ipv het hele huis. De zon komt ook vandaag dus het zal wel weer opwarmen tot 24C.
Waarom verwarm je niet alleen de woonkamer met de cv-installatie?

Elektrisch verwarmen is ongeveer twee keer zo duur als met gas-cv verwarmen.
pi_206260102
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2022 09:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Waarom verwarm je niet alleen de woonkamer met de cv-installatie?

Elektrisch verwarmen is ongeveer twee keer zo duur als met gas-cv verwarmen.
Niet met zonnepanelen.
pi_206260774
Wij hebben een vrijstaand huis in hetzelfde dorp gekocht, ik laat deze geheel verbouwen door een aannemer. Nieuw dak, nieuwe muren gehele uitbouw opnieuw en een opbouw daarop. Beneden vloerverwarming boven lage temperatuur radiatoren. Gevoed door een warmtepomp en bedekt met panelen.

Nu nog afwachten hoelang alles gaat duren. Wel het huis goed verkocht nog. Daar zijn we al uit.
pi_206261862
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:24 schreef skrn het volgende:
Ik heb er vorig jaar mee geexperimenteerd, en er is inderdaad een omslagpunt.

Zie ook dit artikel.

https://techdagblad.nl/ee(...)s-mijn-slimme-meter/
Interessant!
Wat was het resultaat van jouw experimenten?

Ik woon in een oud, ongeïsoleerd huis. Ik heb vorig jaar de aanvoertemperatuur verlaagd naar 60, en recent naar 55, om te kijken of dat gaat. Ik heb geen slimme meter en kan het verbruik dus niet zo gedetailleerd volgen.
Denk je dat ik terug moet naar 60?

Edit:
https://12ft.io/proxy?ref(...)imme-meter~b0815c67/

[ Bericht 8% gewijzigd door Snolkelderij op 10-10-2022 19:47:52 (betere link) ]
Clap your hands if you're working too hard
pi_206262568
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2022 10:28 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Niet met zonnepanelen.
Daar zit nog wel de nodige nuance aan.

Wat jij stelt gaat alléén op wanneer je met je zonnepanelen op jaarbasis (flink) meer elektriciteit produceert dan gebruikt én je energieleverancier een hele beroerde teruglevering vergoeding betaalt.

Als je op jaarbasis geen overproductie hebt, dan kost een kWh met een elektrische kachel 'opstoken' net zoveel als wanneer je geen zonnepanelen hebt.
  zondag 9 oktober 2022 @ 14:03:24 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206263014
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2022 07:34 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Hahaha nee electrisch van Swiss Sense
het zal vast schelen dat mijn remotes draadloos zijn (auping royal). De ontvdnger zal altijd stroom verbruiken.

Als je remote bedraad is verbruik je alleen stroom als je een knopje indrukt.

Verder heeft de mijne Wifi (2x, links en rechts)..Dat helpt allemaal niet mee.

Verder lijkt het erop dat de (in totaal 10) motoren ook communiceren want de remote toont op het display ook hoe het bed staat, ook na stroomuitval. ze zitten ook ,5draads aangesloten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 09-10-2022 14:25:59 ]
Tot nooit .......
pi_206263957
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2022 13:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Daar zit nog wel de nodige nuance aan.

Wat jij stelt gaat alléén op wanneer je met je zonnepanelen op jaarbasis (flink) meer elektriciteit produceert dan gebruikt én je energieleverancier een hele beroerde teruglevering vergoeding betaalt.

Als je op jaarbasis geen overproductie hebt, dan kost een kWh met een elektrische kachel 'opstoken' net zoveel als wanneer je geen zonnepanelen hebt.
Je bent niet bekend met salderen?
pi_206264771
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2022 14:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
het zal vast schelen dat mijn remotes draadloos zijn (auping royal). De ontvdnger zal altijd stroom verbruiken.

Als je remote bedraad is verbruik je alleen stroom als je een knopje indrukt.

Verder heeft de mijne Wifi (2x, links en rechts)..Dat helpt allemaal niet mee.

Verder lijkt het erop dat de (in totaal 10) motoren ook communiceren want de remote toont op het display ook hoe het bed staat, ook na stroomuitval. ze zitten ook ,5draads aangesloten.

Onze zijn ook draadloos. Geeft echt 0 watt aan.

Al klinkt die van jou wel wat geadvanceerder :p
pi_206267579
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2022 15:27 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Je bent niet bekend met salderen?
Ja.

Ook met salderen kost een kWh extra verstoken je gewoon de prijs van een kWh die je aan je energieleverancier moet betalen, wanneer je op jaarbasis minder opwekking hebt dan verbruik. Dat geldt al vanaf de eerste kWh die je op jaarbasis meer verbruikt dan produceert.
pi_206267643
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2022 19:52 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ja.

Ook met salderen kost een kWh extra verstoken je gewoon de prijs van een kWh die je aan je energieleverancier moet betalen, wanneer je op jaarbasis minder opwekking hebt dan verbruik. Dat geldt al vanaf de eerste kWh die je op jaarbasis meer verbruikt dan produceert.
Juist, maar als je dus over hebt kun je ze dus beter verstoken dan dat je ze voor een belachelijke prijs aan die zakkenvullers verkoopt.
pi_206268601
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2022 19:57 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Juist, maar als je dus over hebt kun je ze dus beter verstoken dan dat je ze voor een belachelijke prijs aan die zakkenvullers verkoopt.
Ik krijg bij mn nieuwe contract 70 cent das dus geen belachelijke prijs..

Als mn nieuwe contract ingaat ga ik ook niet meer electrisch verwarmen maar weer op gas.
pi_206269222
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2022 19:57 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Juist, maar als je dus over hebt kun je ze dus beter verstoken dan dat je ze voor een belachelijke prijs aan die zakkenvullers verkoopt.
Nog beter is om gewoon over te stappen naar een leverancier die je een fatsoenlijke prijs betaalt voor je overtollige stroom en daarnaast efficiënt te gaan verwarmen, in plaats van zeer inefficiënt en milieuvriendelijk op basis van salderen je 'overproductie' met COP1 af te fakkelen.
pi_206270778
Ik denk dat ik toch maar 2 infrarood panelen ga aanschaffen.
Mn vriendin en ik werken beiden vrij veel thuis. Wel beiden in een andere ruimte omdat we anders geen van elkaar worden omdat we heel veel in gesprek zijn. Maar om dat nu steeds de cv voor aan te zetten lijkt me echt zonde. In de woonkamer hebben we ook nog een houtkachel maarja als we de hele dag de cv al aan hebben omdat we het boven warm willen hebben, dan is het automatisch beneden ook al redelijk warm en hoeft die houtkachel dus niet meer aan.
Als alternatief lijkt me die infrarood panelen dus wel wat. Dan kan je het in korte tijd toch redelijk snel warm hebben. Zeker als je het aan de wand kunt monteren waar je vlakbij zit.
Ik heb alleen geen idee hoeveel vermogen zo'n ding dan moet hebben. Ik lees iets van 70 watt per m2 maar op zich gaat het er niet eens om dat dit hele ruimte verwarmd wordt, zolang de persoon die vlakbij het paneel zit het maar lekker warm is. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
En zo ja, kan je dan ook prima uit de voeten met panelen met wat minder vermogen? Het zou immers zonde zijn om een openen van 700 watt te gebruiken als dat helemaal niet nodig is.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:35:59 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206286769
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2022 16:32 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Onze zijn ook draadloos. Geeft echt 0 watt aan.

Al klinkt die van jou wel wat geadvanceerder :p
Ok, Tjsa, ik doe mijn bed er ook niet voor weg, het ligt verder goed en de meeste functies gebruik ik met veel plezier.
En mijn vrouw zal gek worden als ik de stekker er uit ruk.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 11-10-2022 16:45:03 ]
Tot nooit .......
pi_206297598
Deze energiebesparende tips, heb ik afgelopen weken doorgevoerd:

• Voeg radiatorfolie toe om onnodige warmteverlies te voorkomen.
• Zet een tijdschakelaar op een stekkerdoos voor je internetrouter/ TV om sluipstroom 's nachts uit te schakelen.
• Gebruik overcapaciteit van zonnepanelen voor minen crypto (genereert warmte en ook geld).
• Geef je vrouw een elektrische deken, en zet de thermostaat lager
  Spellchecker woensdag 12 oktober 2022 @ 14:59:33 #32
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206297730
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 14:50 schreef karinpostma het volgende:
Deze energiebesparende tips, heb ik afgelopen weken doorgevoerd:

• Voeg radiatorfolie toe om onnodige warmteverlies te voorkomen.
• Zet een tijdschakelaar op een stekkerdoos voor je internetrouter/ TV om sluipstroom 's nachts uit te schakelen.
• Gebruik overcapaciteit van zonnepanelen voor minen crypto (genereert warmte en ook geld).
• Geef je vrouw een elektrische deken, en zet de thermostaat lager
Waarom niet gewoon uitzetten?
  Moderator woensdag 12 oktober 2022 @ 15:29:47 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206298177
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 14:59 schreef maily het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon uitzetten?
Omdat je er dan 's ochtends elke keer heen moet lopen om 'm weer aan te zetten. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Spellchecker woensdag 12 oktober 2022 @ 15:31:46 #34
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206298196
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 15:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat je er dan 's ochtends elke keer heen moet lopen om 'm weer aan te zetten. :P
Word je lekker warm van; win-win ^O^
  Moderator woensdag 12 oktober 2022 @ 15:33:33 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206298217
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 15:31 schreef maily het volgende:

[..]
Word je lekker warm van; win-win ^O^
True, maar toch zou ik dat ook niet uitzetten.
Breitling - Instruments for Professionals
  Spellchecker woensdag 12 oktober 2022 @ 15:35:09 #36
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206298236
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 15:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
True, maar toch zou ik dat ook niet uitzetten.
Waarom niet?
pi_206298296
Tijdschakelaar automatiseert het natuurlijk, dan kan je het ook niet meer vergeten ;)
  Moderator woensdag 12 oktober 2022 @ 15:39:28 #38
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206298334
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 15:35 schreef maily het volgende:

[..]
Waarom niet?
Meerdere redenen. Dat modem van Ziggo ben ik niet zo kapot van, en ik weet niet of dat ding het trekt om elke avond van de stroom af te gaan. Daarnaast wil ik mijn internetverbinding niet verliezen, want het halve huis draait daar op. Ik heb geen zin in tig meldingen op m'n telefoon dat mijn internetverbinding is weg gevallen.

Maar vooral praktisch, want de stekker voor dat modem zit in een verdeeldoos, en die verdeeldoos zit ingestoken in het (enige) stopcontact in de meterkast. Dus als ik die stekker er uit trek trek ik ook de stekker er uit van mijn router, mijn Hue bridge, mijn P1 meter, mijn watermeter, etc.

Daar heb ik allemaal geen zin in want dan krijg ik gaten in mijn datalogging :')
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 12 oktober 2022 @ 15:39:40 #39
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206298338
Zal het bij Richard de Mos nu anders gaan?

Tot nooit .......
  Spellchecker woensdag 12 oktober 2022 @ 15:39:52 #40
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206298345
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 15:37 schreef Hanschje het volgende:
Tijdschakelaar automatiseert het natuurlijk, dan kan je het ook niet meer vergeten ;)
Hoe kun je nou je wifi vergeten? :@

Ik heb geen smartspul in mijn huis, dus zou de wifi 's nachts ook uit kunnen zetten.
Hoeveel verbruikt dat modem? Weet iemand dat?
  woensdag 12 oktober 2022 @ 15:42:26 #41
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206298395
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 15:39 schreef CoolGuy het volgende:

Maar vooral praktisch, want de stekker voor dat modem zit in een verdeeldoos, en die verdeeldoos zit ingestoken in het (enige) stopcontact in de meterkast. Dus als ik die stekker er uit trek trek ik ook de stekker er uit van mijn router, mijn Hue bridge, mijn P1 meter, mijn watermeter, etc.

Dit inderdaad, daarbij raken dan mijn stofzuiger, wasmachine, droger en vaatwasser van slag.
Nog los van de alarmen dat mijn zonnepanelen en warmtepomp onbereikbaar is.
Tot nooit .......
pi_206298406
Ligt aan het modem wat die verbruikt, ziggo modems zijn notoire veelverbruikers.

Overigens blijft mijn netwerk ook gewoon snachts in de lucht, want de automatisering die daarop draait levert veel meer besparing op dan het netwerk snachts down halen.
  Moderator woensdag 12 oktober 2022 @ 15:51:59 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206298553
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 15:39 schreef maily het volgende:

[..]
Hoe kun je nou je wifi vergeten? :@

Ik heb geen smartspul in mijn huis, dus zou de wifi 's nachts ook uit kunnen zetten.
Hoeveel verbruikt dat modem? Weet iemand dat?
https://nl.hardware.info/(...)o-connect-box.371250

10.9 watt standby, en 11.9 watt als ie naar 3 laptops tegelijkertijd wifi levert blijkbaar. Nu heb ik hem in bridge modus staan dus het zal bij mij 11 watt zijn.

11x 24x 365 = 96,36 kWh per jaar. Bij 40ct komt dat neer op 38,54 euro per jaar. Daarvoor ga ik niet elke dag dat ding uitzetten en allerlei meldingen krijgen elke dag opnieuw.

Daarnaast heb ik dan nog een Ubiquiti Dream Machine draaien, die schijnbaar maximaal 26 watt vraagt, dus dat zou per jaar neerkomen op 227,76 kWh wat neerkomt op 91,10 euro.

Dus om internet in huis te hebben en alles in huis van een netwerkverbinding te voorzien kost dat op jaarbasis bij 40ct zo'n 129,64 euro.

Bij de 21ct die ik betaal komt het dus neer op 68,07 euro. Daar ga ik niet tig meldingen voor op m'n telefoon voor overhebben. En voor die 129,64 euro ook niet.

[ Bericht 19% gewijzigd door CoolGuy op 12-10-2022 15:57:34 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 12 oktober 2022 @ 16:05:16 #44
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206298724
Heb mijn TV, mediaboxding en WiFi-punt op een stekkerdoos zitten en 's nachts en als er niemand thuis is gaat 'ie gewoon uit. Samen iets van 30 watt als het in standby staat. Is niet dat ik die euro's niet kan missen, maar het is nergens voor nodig om allemaal shit stroom te laten verbruiken terwijl je er niks mee doet.
Huilen dan.
  woensdag 12 oktober 2022 @ 17:20:33 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206299453
Mijn totale standby verbruik,
AP's, domotica, koelkast, bed, warmtepomp, HUE en wat pi's is zo'n 200Watt.
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 12 oktober 2022 @ 18:59:26 #46
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206300786
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 17:20 schreef Speekselklier het volgende:
Mijn totale standby verbruik,
AP's, domotica, koelkast, bed, warmtepomp, HUE en wat pi's is zo'n 200Watt.
Ja, dat is hier ook ongeveer. Tenminste, een gedeelte van de nacht. Maar hij begint op zo'n 355 en zakt dan af naar 190 gedurende de nacht. En in die 190 zit dan dus het hele huis.
Breitling - Instruments for Professionals
  Spellchecker donderdag 13 oktober 2022 @ 14:03:54 #47
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206309954
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 14:03 schreef maily het volgende:
Er zijn nog steeds mensen die hun huis verwarmen met een BBQ 8)7 8)7 :'(

Belgische vrouwen overlijden aan co-vergiftiging door BBQ in huis die diende als verwarming
Ik had het al gelezen. Enorm triest natuurlijk maar jeetje, waar zit je verstand |:( Een BBQ in huis zetten om jezelf warm te houden??? 8)7
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 13 oktober 2022 @ 14:56:48 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206309988
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 14:03 schreef maily het volgende:
Er zijn nog steeds mensen die hun huis verwarmen met een BBQ 8)7 8)7 :'(

Belgische vrouwen overlijden aan co-vergiftiging door BBQ in huis die diende als verwarming
Verwarrend dat ze zo’n bloempotgeval een ‘potkachel’ noemen. Dit is een potkachel:
The love you take is equal to the love you make.
pi_206311534
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 14:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Verwarrend dat ze zo’n bloempotgeval een ‘potkachel’ noemen. Dit is een potkachel: [ afbeelding ]
En een potkachel heeft wel degelijk een rookgasafvoer (schoorsteeenaansluiting).
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:11:29 #51
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206319686
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 14:03 schreef maily het volgende:
Er zijn nog steeds mensen die hun huis verwarmen met een BBQ 8)7 8)7 :'(

Belgische vrouwen overlijden aan co-vergiftiging door BBQ in huis die diende als verwarming
Triest, maar gelukkig bleef het bij een paar doden door een CO vergiftiging en is niet het hele huizenblok ontploft omdat ze iets anders hadden verzonnen dan een bbq.
Tot nooit .......
pi_206320376
quote:
99s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Triest, maar gelukkig bleef het bij een paar doden door een CO vergiftiging en is niet het hele huizenblok ontploft omdat ze iets anders hadden verzonnen dan een bbq.
Misschien moeten we bij die energiebespaar-pakketten ook CO en rookmelder toevoegen. Gewoon gratis verstrekken.

30 euro voor 1 x CO-melder en rookmelder.

Ja, eigen verantwoordelijkheid, ben er groot voorstander van, maar toch. Niet iedereen kan er mee overweg.
pi_206323292
De kleine maatregelen die wij hebben genomen:
- Tochtrollen voor tussendeur en kelderdeur, geen tocht meer onderdoor. Nog 1 voor de voordeur.
- Thermisch gordijn bij de voordeur.
- Radiatorfolie.
- Radiator ventilatoren, die dingen helpen echt. Was wat sceptisch maar de woonkamer is sneller warm.
- Douchewekker, zeker met die kinderen voor ons een goede.

Ook bruikbaar voor andere mensen hier wellicht.
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:36:20 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206323726
Hoe doe je dat met een gordijn bij je voordeur? Ik vraag me af of de post dan nog wel door de brievenbus naar binnen kan.
The love you take is equal to the love you make.
  Spellchecker vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:39:23 #55
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206323772
quote:
11s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 19:36 schreef Lienekien het volgende:
Hoe doe je dat met een gordijn bij je voordeur? Ik vraag me af of de post dan nog wel door de brievenbus naar binnen kan.
Misschien is er net genoeg ruimte voor? Of hebben ze een aparte brievenbus.
pi_206323969
quote:
11s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 19:36 schreef Lienekien het volgende:
Hoe doe je dat met een gordijn bij je voordeur? Ik vraag me af of de post dan nog wel door de brievenbus naar binnen kan.
20 - 30 jaar geleden hadden alle mensen bij mijn ouders in de straat en waarschijnlijk bijna iedereen in het dorp gordijnen voor de voordeur. Vaak ook nog van die zware.

Postbode duwde dat gewoon aan de kant of de brief of krant bleef gewoon uit de deur steken. :D
Voorheen Post ID 101472
  Moderator vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:54:14 #57
382129 crew  Donna
pi_206323981
quote:
11s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 19:36 schreef Lienekien het volgende:
Hoe doe je dat met een gordijn bij je voordeur? Ik vraag me af of de post dan nog wel door de brievenbus naar binnen kan.
Ja hoor, waarom zou dat niet kunnen? Dat gordijn beweegt toch wel mee?
pi_206324016
quote:
11s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 19:36 schreef Lienekien het volgende:
Hoe doe je dat met een gordijn bij je voordeur? Ik vraag me af of de post dan nog wel door de brievenbus naar binnen kan.
Het zijn zware gordijnen bijna tegen de voordeur aan. Nooit over nagedacht, ze hangen er ruim een jaar nu. Blijkbaar geen probleen want de post ligt gewoon op de mat steeds.
We hebben ook zo'n brievenbus tochtding dus vast een sterke postbode.

Iedereen in onze straat heeft gordijnen bij de voordeur volgens mij. Houdt echt veel kou tegen.
pi_206324185
Lollig wel, wij hebben net een gordijn opgehangen voor de trap, maar over de voordeur had ik geen seconde nagedacht. Die tocht hier ook niet, maar er zitten verder geen deuren tussen voordeur en rest van het huis.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:11:28 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206324241
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 19:53 schreef Estate2 het volgende:

[..]
20 - 30 jaar geleden hadden alle mensen bij mijn ouders in de straat en waarschijnlijk bijna iedereen in het dorp gordijnen voor de voordeur. Vaak ook nog van die zware.

Postbode duwde dat gewoon aan de kant of de brief of krant bleef gewoon uit de deur steken. :D
Nou ja, ik zou niet graag hebben dat de post er buiten uit blijft steken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206324277
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 20:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nou ja, ik zou niet graag hebben dat de post er buiten uit blijft steken.
Nee ik nu ook niet meer, toen kon dat nog blijkbaar.
Voorheen Post ID 101472
pi_206324717
Poah waar blijft de tijd.Dat was vroeger gewoon heel normaal.
pi_206326327
Ik heb mij (slordig) nog nooit zorgen gemaakt om de energiekosten, boeide mij geen bal. Tot drie jaar geleden ik van Vattenfall, toen nog Nuon, jaren variabel, geld terug kreeg en tegelijk het voorschot werd verhoogd. Ik pissig en ben toen pas overgestapt naar Oxxio een jaar vast contract met aanmeldingsbonus, na dat jaar weer laten sloeren uiteraard en op variabel gezet, ook daar weer geld terug op de jaarrekening, maar wel voorschot weer verhoogd. Toch weer terug naar Vattenfall, vast contract voor 3 jaar met 'bonus' vanaf mei 2021. Wel beseffend vorige herfst dat ik op verbruik moest gaan letten en werkelijk in een energiejaar 40% kon bezuinigen.

Ik stookte echt voor de buitenlucht, manoman.
  Moderator vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:37:33 #64
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206326512
Bij onze achterdeur hebben we een ouderwetse grote sleutel en het tocht zo door dat gat naar binnen. Iemand tips om dat tegen te gaan? We moeten ook iets van een nieuwe tochtstrip aanschaffen want het tocht ook onder de deur door :X
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:41:14 #65
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_206326547
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 23:37 schreef MaJo het volgende:
Bij onze achterdeur hebben we een ouderwetse grote sleutel en het tocht zo door dat gat naar binnen. Iemand tips om dat tegen te gaan? We moeten ook iets van een nieuwe tochtstrip aanschaffen want het tocht ook onder de deur door :X
De sleutel aan de binnenkant in het slot laten zitten? :P
  Spellchecker vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:59:17 #66
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206326679
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 23:37 schreef MaJo het volgende:
Bij onze achterdeur hebben we een ouderwetse grote sleutel en het tocht zo door dat gat naar binnen. Iemand tips om dat tegen te gaan? We moeten ook iets van een nieuwe tochtstrip aanschaffen want het tocht ook onder de deur door :X
Zoiets? https://www.amazon.nl/Cyc(...)telgat/dp/B01DSWX1V6
pi_206327697
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 23:37 schreef MaJo het volgende:
Bij onze achterdeur hebben we een ouderwetse grote sleutel en het tocht zo door dat gat naar binnen. Iemand tips om dat tegen te gaan? We moeten ook iets van een nieuwe tochtstrip aanschaffen want het tocht ook onder de deur door :X
Ouderwetse tochtrol, te koop bij Leen Bakker, Action etc. En jaja, voor het sleutelgat ook een ouderwetse oplossing: een rozet met afdekplaatje. Mijn moeder heeft dat ook bij haar achterdeur. Kan je volgens mij gewoon bij de Praxis kopen.
  Moderator zondag 16 oktober 2022 @ 01:01:48 #68
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206336493
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 23:41 schreef noodgang het volgende:

[..]
De sleutel aan de binnenkant in het slot laten zitten? :P
Zelfs dan tocht het er nog langs _O-
quote:
Ah, zoiets bestaat dus gewoon ^O^ Alleen niet leverbaar -O-
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 08:22 schreef exode het volgende:

[..]
Ouderwetse tochtrol, te koop bij Leen Bakker, Action etc. En jaja, voor het sleutelgat ook een ouderwetse oplossing: een rozet met afdekplaatje. Mijn moeder heeft dat ook bij haar achterdeur. Kan je volgens mij gewoon bij de Praxis kopen.
Thanks, ga ik eens naar op zoek!

Die tochtrollen hadden we ook bij ons oude kantoor bij de ramen, daar ga ik eens naar kijken totdat we een definitieve oplossing hebben ^O^
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Spellchecker zondag 16 oktober 2022 @ 01:02:47 #69
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206336498
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 01:01 schreef MaJo het volgende:

[..]
Zelfs dan tocht het er nog langs _O-
[..]
Ah, zoiets bestaat dus gewoon ^O^ Alleen niet leverbaar -O-
[..]
Thanks, ga ik eens naar op zoek!

Die tochtrollen hadden we ook bij ons oude kantoor bij de ramen, daar ga ik eens naar kijken totdat we een definitieve oplossing hebben ^O^
Verzin zelf een flap ^O^
  Moderator zondag 16 oktober 2022 @ 01:25:25 #70
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206336595
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 01:02 schreef maily het volgende:

[..]
Verzin zelf een flap ^O^
Ik ga eens kijken of ik iets kan verzinnen. Tijdens mijn zoektocht voor een tochtstopper kom ik net deze tegen:



Die wil je toch hebben? O+
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator zondag 16 oktober 2022 @ 01:27:21 #71
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206336606
Waarom lukt mobiel een foto linken nou nooit -O-
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Spellchecker zondag 16 oktober 2022 @ 09:39:16 #72
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206337350
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 01:25 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik ga eens kijken of ik iets kan verzinnen. Tijdens mijn zoektocht voor een tochtstopper kom ik net deze tegen:

[ afbeelding ]

Die wil je toch hebben? O+
:o O+

Haal er een kabouter af en prop die in je sleutelgat ^O^
pi_206337429
Sinds wij vorig jaar najaar zonnepanelen hebben, hou ik (in Excel) de meterstanden bij per week (geen slimme meters) en wat het weer/bijzonder was. Helaas was ik in het begin niet zo consequent en heb ik dus niet alle weken. Ik kan nu dus nog niet vergelijken of we zuiniger bezig zijn dan een jaar geleden. Deze week hebben we bijv 10 m3 gas verbruikt, geen idee of dat minder is dan vorige jaren.
pi_206338150
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 09:54 schreef Hupje het volgende:
Sinds wij vorig jaar najaar zonnepanelen hebben, hou ik (in Excel) de meterstanden bij per week (geen slimme meters) en wat het weer/bijzonder was. Helaas was ik in het begin niet zo consequent en heb ik dus niet alle weken. Ik kan nu dus nog niet vergelijken of we zuiniger bezig zijn dan een jaar geleden. Deze week hebben we bijv 10 m3 gas verbruikt, geen idee of dat minder is dan vorige jaren.
Als je werkelijk wilt gaan vergelijken dan moet je ook nog rekenen met graaddagen. Domweg twee weken met een jaar ertussen kan door heel veel redenen afwijken natuurlijk.
  zondag 16 oktober 2022 @ 11:33:33 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206338167
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 09:54 schreef Hupje het volgende:
Sinds wij vorig jaar najaar zonnepanelen hebben, hou ik (in Excel) de meterstanden bij per week (geen slimme meters) en wat het weer/bijzonder was. Helaas was ik in het begin niet zo consequent en heb ik dus niet alle weken. Ik kan nu dus nog niet vergelijken of we zuiniger bezig zijn dan een jaar geleden. Deze week hebben we bijv 10 m3 gas verbruikt, geen idee of dat minder is dan vorige jaren.
Voer ze in bij energiemanageronline.nl, dan wordt er ook op basis van graaddagen gekeken hoe je (gas)verbruik is.

Je oude data kun je daar ook nog invoeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 oktober 2022 @ 11:38:42 #76
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206338202
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 11:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Voer ze in bij energiemanageronline.nl, dan wordt er ook op basis van graaddagen gekeken hoe je (gas)verbruik is.

Je oude data kun je daar ook nog invoeren.
Wat zijn graaddagen? Dat je vergelijkt tussen dagen die bijvoorbeeld allemaal 12 graden waren ofzo? Zitten wel een hoop mitsen en maren aan lijkt me.

Als het een week lang zonnig en 18 graden is geweest en de dag erna wordt het 12 graden dan hoeft hier de kachel weinig te doen. Als het de hele week 8 graden is, ‘s nachts vriest en dan de dag erna 12 graden is dan zal er aardig wat m3 doorheen gaan.
pi_206338392
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2022 11:38 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Wat zijn graaddagen? Dat je vergelijkt tussen dagen die bijvoorbeeld allemaal 12 graden waren ofzo? Zitten wel een hoop mitsen en maren aan lijkt me.

Als het een week lang zonnig en 18 graden is geweest en de dag erna wordt het 12 graden dan hoeft hier de kachel weinig te doen. Als het de hele week 8 graden is, ‘s nachts vriest en dan de dag erna 12 graden is dan zal er aardig wat m3 doorheen gaan.
Wikipedia:
quote:
Een graaddag is een rekeneenheid om de (variërende) temperatuur op een eenvoudige manier mee te kunnen nemen in berekeningen, met name in berekeningen over energieverbruik. Een graaddag is relatief ten opzichte van een referentietemperatuur, meestal die waarbij geen verwarming meer nodig is (typisch 18 graden Celsius).

Definitie
Een graaddag is gedefinieerd als referentietemperatuur (18°C) minus de gemiddelde temperatuur over de gehele dag, geminimaliseerd op 0. De gemiddelde temperatuur over een dag is in Nederland typisch gemeten bij het KNMI in de Bilt. Als de gemiddelde temperatuur over een bepaalde dag 10 graden Celsius was, dan heeft die dag een equivalent van 8 graaddagen. Als de gemiddelde temperatuur hoger ligt dan de referentietemperatuur (bijvoorbeeld 20 graden), dan is er typisch geen verwarming nodig; het aantal graaddagen is dan 0 (en niet -2).

Typisch worden graaddagen over een heel jaar gesommeerd. In Nederland zijn er ongeveer 3000 graaddagen per jaar.

Voorbeeld
In 2006 verbruikt men 1800 kubieke meter gas, en waren er 2621 graaddagen. Na het nemen van energiebesparende maatregelen verbruikt men in 2007 1100 kubieke meter gas, en waren er 2483 graaddagen.

Zoals aan het aantal graaddagen te zien is was 2006 kouder dan 2007 (2621 > 2483), maar het gasverbruik in 2007 is verder gedaald dan te verwachten was door de hogere temperatuur. Dit verschil is dan te verklaren uit de genomen energiebesparende maatregelen.
Dus elke graad onder de 18 graden gemiddeld over een dag noem je een graaddag. Hierdoor is een en ander beter te vergelijken.
Het gaat natuurlijk wel mis omdat het geen rekening houdt met zon en wind. Maar het is beter dan niets.
pi_206338661
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 11:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Voer ze in bij energiemanageronline.nl, dan wordt er ook op basis van graaddagen gekeken hoe je (gas)verbruik is.

Je oude data kun je daar ook nog invoeren.
Goede tip!
Blij dat ik toch m'n gemopper hier heb gepost :D
  zondag 16 oktober 2022 @ 13:13:41 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206339019
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 12:29 schreef Hupje het volgende:

[..]
Goede tip!
Blij dat ik toch m'n gemopper hier heb gepost :D
Ik heb destijds, toen wij in 2013 het huis van mijn ouders kochten, ook nog anderhalf jaar cijfers van mijn moeder ingevuld.

Inmiddels 9 jaar later, wij verhuisd, mijn ouders daarna verhuisd naar het appartement waar wij in 2020 tijdelijk gingen wonen en ik hield uiteraard ook daar bij wat we verbruikten.
Als mijn vader zich nu drukmaakt over zijn bovengemiddelde stroomverbruik dan wijs ik hem er even op dat zij samen in het huis dat wij in 2013 van heb kochten 2 keer zoveel stroom verbruikten als wij in datzelfde huis met z'n 3en :D

Al die stats zijn zo lekker, ik heb 3 energiemanageronline accounts:
• een betaald account van ons huidige huis waarbij de slimme meter automatisch wordt uitgelezen en dat ook warmtepompgeschikt is (zonder gas dus).
• een gratis account van ons huidige huis, dat ik handmatig bijhoud, begonnen toen de slimme meter een paar maanden niet uitgelezen werd.
• een gratis account van het appartement waar wij 14 maanden tijdelijk woonden en waar mijn ouders vervolgens zijn gaan wonen (moeder een paar maanden later overleden), waar mijn vader nu alleen woont.

Ik denk dat ik het account van het 2013 huis ook nog wel heb :D

En excel natuurlijk, compleet met een gasbadkuip toen we nog gas hadden.
Nu noem ik het een warmtebadkuip, en kijk of hetzelfde gebeurt met het stroomverbruik van de warmtepomp :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 oktober 2022 @ 13:49:39 #80
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206339367
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2022 11:38 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Wat zijn graaddagen? Dat je vergelijkt tussen dagen die bijvoorbeeld allemaal 12 graden waren ofzo? Zitten wel een hoop mitsen en maren aan lijkt me.

Als het een week lang zonnig en 18 graden is geweest en de dag erna wordt het 12 graden dan hoeft hier de kachel weinig te doen. Als het de hele week 8 graden is, ‘s nachts vriest en dan de dag erna 12 graden is dan zal er aardig wat m3 doorheen gaan.
graaddagen en verbruiken bepaal je ook het best per week of langer. Schommelingen als een dagje weg en zo vlak je daar mee af.

Ik bepaal mijn W/graaddag maandelijks.

Los daarvan, de vorige 5jaar verbruikte mijn warmtepomp in oktober gemiddeld 80kWh. Nu, half oktober zit ik op 10kWh. Hij draait ook nog maar een uurtje perdag.

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 16-10-2022 13:57:19 ]
Tot nooit .......
  zondag 16 oktober 2022 @ 13:57:46 #81
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206339451
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 13:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
graaddagen en verbruiken bepaal je ook het best per week of langer. Schommelingen als een dagje weg en zo vlak je daar mee af.

Ik bepaal mijn W/graaddag maandelijks.

Los daarvan, de vorige 5jaar verbruikte mijn warmtepomp (alleen cv, geen ww) in oktober gemiddeld 80kWh. Nu, half oktober zit ik op 10kWh. Hij draait ook nog maar een uurtje perdag.
Tot nooit .......
pi_206350996
Omdat we hier pas in mei zijn komen wonen en we gelijk aan de slag zijn gegaan met isoleren en vervangen, is vergelijken van ons gebruik voor en na het nemen van maatregelen wat lastig. Afgaan op de vorige bewoonster is ook wat vertekenend, want de gaskachels stonden de laatste maanden elke dag aan en er woonde een hoogbejaarde dame. Ik hoop dat we toch iets minder gaan verbruiken, want nog voor de nieuwe tarieven leidde haar verbruik al tot een rekening van 600 euro per maand :+

Wat wel leuk is, is dat we sinds vandaag onze verticale warmtewisselaar voor de douche in gebruik hebben genomen. Dus ik mocht vanochtend niet onder de douche springen - ondanks dat ik al uitgekleed klaar stond - voordat vriendlief beneden de temperatuursensor bevestigd had.

De metingen beneden lieten zien dat het koude water met zo'n 17-18C aangevoerd werd, en door de warmte van het afgevoerde water in de WTW opgewarmd werd tot 25-26C.
Ik heb de thermostraakkraan al vrij snel teruggedraaid naar 30C, ipv de gebruikelijke 38-40C want het werd gewoon te heet. 8-)

Het zou zo'n 60-64% besparing op de energie die nodig is om het water op te warmen op kunnen gaan leveren. Aldus Itho daalderop.
Geen idee of we die cijfers echt halen (het is dus wat lastig vergelijken, want we hebben ook lange tijd een boiler gehad, een tijdje geen warm water en nu sinds kort een ketel...) maar het verschil was wel merkbaar :Y
pi_206356746
Het wordt natuurlijk geen 600 per maand, Candaasje, want jullie zijn al bezig met een duurzame en energiebesparende verbouwing :P
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_206359554
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 13:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb destijds, toen wij in 2013 het huis van mijn ouders kochten, ook nog anderhalf jaar cijfers van mijn moeder ingevuld.

Inmiddels 9 jaar later, wij verhuisd, mijn ouders daarna verhuisd naar het appartement waar wij in 2020 tijdelijk gingen wonen en ik hield uiteraard ook daar bij wat we verbruikten.
Als mijn vader zich nu drukmaakt over zijn bovengemiddelde stroomverbruik dan wijs ik hem er even op dat zij samen in het huis dat wij in 2013 van heb kochten 2 keer zoveel stroom verbruikten als wij in datzelfde huis met z'n 3en :D

Al die stats zijn zo lekker, ik heb 3 energiemanageronline accounts:
• een betaald account van ons huidige huis waarbij de slimme meter automatisch wordt uitgelezen en dat ook warmtepompgeschikt is (zonder gas dus).
• een gratis account van ons huidige huis, dat ik handmatig bijhoud, begonnen toen de slimme meter een paar maanden niet uitgelezen werd.
• een gratis account van het appartement waar wij 14 maanden tijdelijk woonden en waar mijn ouders vervolgens zijn gaan wonen (moeder een paar maanden later overleden), waar mijn vader nu alleen woont.

Ik denk dat ik het account van het 2013 huis ook nog wel heb :D

En excel natuurlijk, compleet met een gasbadkuip toen we nog gas hadden.
Nu noem ik het een warmtebadkuip, en kijk of hetzelfde gebeurt met het stroomverbruik van de warmtepomp :D
Opzich wel een geinige website. Ben alleen wel iets minder te spreken over de mogelijkheden tot historische invoer xD

Dacht mijn p1 stekker data in te gaan voeren, maar dat is wel een bak werk. Eens kijken of ik het invullen van al die data kan programmeren 🤣
pi_206369788
Wij hebben sinds afgelopen voorjaar een nieuwe woning (label B bj 2000).
Volgens de Intergas app had de vorige eigenaar een gasverbruik van gemiddeld 2100m3 per jaar.

Wij hebben het volgende tot nu toe gedaan:
- 8cm extra pir dakisolatie (totaal nu 16cm)
- ongeveer 20m2 HR ramen vervangen door HR++.
- overal vloerverwarming aangelegd als hoofdverwarming (ltv)
- 10.000wp pv panelen op oost/west
- nieuwe keuken met inductie kookplaat en quooker (geen warm water naar de keuken).
- 32mm meerlagenbuis met isolatie van technische ruimte naar vloerverwarming verdeler beneden :D (dwars door het huis weggewerkt in muren/plafonds).

Todo:
- badkamers voorzien van wtw units
- kruipruimte extra isoleren

De bedoeling was een warmtepomp te installeren, maar ik heb nog geen goede offerte ontvangen. Of te duur, of hybride, of een B merk (Ferreli oid).
Woning is m.i. goed geschikt voor een warmtepomp, veel dakoppervlakte en relatief hoge energie vraag wat de investering rendabel maakt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2022 22:26:42 ]
pi_206463030
Het kan mij niet meer schelen hoe en wat, maar ik vind 17 graden in de woonkamer met 70% vochtigheid vies koud aanvoelen. Ook al is het hier overdag nog 16 graden buiten. Maar verdom het om de gasketel aan te zetten.

Ben ooit een lang weekend met vrienden in Noord-Frankrijk geweest in november en daar hadden ze geen enkele moeite met kou, zaten lekker met 14 graden binnen aan een lange tafel met zijn allen te eten, hooguit vlakbij rond het stoofkacheltje in 100 vierkante meter was het 18 graden. Totaal verkleumd weg. Terwijl ik het tegenovergestelde in Finland heb ervaren, buiten diepvries, binnen minstens 23 graden.

Ligt dat aan koud vochtgevoel?
pi_206464332
naast energiemanageronline is er ook nog mindergas.nl
  donderdag 27 oktober 2022 @ 18:36:33 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206468348
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 10:41 schreef Hanschje het volgende:
naast energiemanageronline is er ook nog mindergas.nl
Ja! Die was ik helemaal vergeten inmiddels.... ik gebruikte ze bij ons oude huis naast elkaar.
Maar dit huis is nulgas dus dan heb ik niets aan mindergas :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206491574
Wij hebben vandaag een elektrische boiler opgehangen en de cv-ketel verwijderd. We gebruiken dan alleen nog gas om op te koken. Volgend jaar gaan we wel een nieuw fornuis kopen en een andere aansluiting aan laten leggen. En dan zijn we, met ons huisje uit 1904, van het gas af O+ . Met onze zonnepanelen wekken we meer op dan we op dit moment verbruiken, we hebben nog zo’n 800 kWh over dit jaar om te verwarmen en warm water te gebruiken.
pi_206492596
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 21:18 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wij hebben vandaag een elektrische boiler opgehangen en de cv-ketel verwijderd. We gebruiken dan alleen nog gas om op te koken. Volgend jaar gaan we wel een nieuw fornuis kopen en een andere aansluiting aan laten leggen. En dan zijn we, met ons huisje uit 1904, van het gas af O+ . Met onze zonnepanelen wekken we meer op dan we op dit moment verbruiken, we hebben nog zo’n 800 kWh over dit jaar om te verwarmen en warm water te gebruiken.
Alleen een elektrische boiler? Wat doe je dan met verwarmen?
pi_206492760
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 22:24 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Alleen een elektrische boiler? Wat doe je dan met verwarmen?
We verwarmen met de airco.
pi_206493034
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 22:34 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
We verwarmen met de airco.
Oh nice. Met die 800kWh compenseer je het hoge verbruik van zo'n boiler al deels. Mooie oplossing :)

Hier wordt komende week of de week erop de hybride wp geïnstalleerd. Kunnen we komende winter flink gas besparen en volgende zomer mooi een beetje koelen via de vloer.
pi_206493119
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 22:46 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Oh nice. Met die 800kWh compenseer je het hoge verbruik van zo'n boiler al deels. Mooie oplossing :)

Hier wordt komende week of de week erop de hybride wp geïnstalleerd. Kunnen we komende winter flink gas besparen en volgende zomer mooi een beetje koelen via de vloer.
Klopt. We wilden nu snel van de cv-ketel af, dus vandaar de keuze voor een elektrische boiler. Met het geld wat we besparen aan het gas, sparen we voor een warmtepompboiler. Die zijn wel echt een stuk duurder.
pi_206493301
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 22:50 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Klopt. We wilden nu snel van de cv-ketel af, dus vandaar de keuze voor een elektrische boiler. Met het geld wat we besparen aan het gas, sparen we voor een warmtepompboiler. Die zijn wel echt een stuk duurder.
Ja die zijn serieus duur idd. Wel mooie apparaten, ze draaien hoge COP's over het algemeen. En zo in te stellen dat ze de overtollige productie van de pv panelen kunnen gebruiken voor het verwarmen van de boiler.
pi_206493830
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 22:50 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Klopt. We wilden nu snel van de cv-ketel af, dus vandaar de keuze voor een elektrische boiler. Met het geld wat we besparen aan het gas, sparen we voor een warmtepompboiler. Die zijn wel echt een stuk duurder.
Scheelt dat nog zo veel? Ook na subsidie?
pi_206494030
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 23:24 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Scheelt dat nog zo veel? Ook na subsidie?
Ik heb ¤340,- betaald en zelf opgehangen. Volgens mij is een warmtepompboiler echt een veelvoud van dit bedrag.
pi_206494064
Jep, gaat zo naar 3k exclusief installatie. Kun je een hoop kWh's voor verstoken. Zeker als je zonnepanelen hebt kun je je afvragen of het rendabel is om een wpb te kopen.
pi_206495596
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 23:43 schreef ArnosL het volgende:
Jep, gaat zo naar 3k exclusief installatie. Kun je een hoop kWh's voor verstoken. Zeker als je zonnepanelen hebt kun je je afvragen of het rendabel is om een wpb te kopen.
Ik heb altijd het idee dat een wpb alleen uit kan als het een onderdeel is van een wp. Zelf heb ik een kleine boiler en die gaat alleen aan als ik ga douchen. Keuken ook een klein boiler met aan uit schakelaar. Die gaat minder dan eens per week even aan.
pi_206495614
Ons keukenboilertje gaat ook heel weinig aan, ik vind dat zo’n onzinnige stroomslurper.
pi_206495630
Hoe hebben jullie een boiler bij de douche aangesloten dan? Onze 80 liter boiler hangt in de keuken, want daar kon ik bij de waterleidingen. Dus dat was handig, daar hing onze cv-ketel ook. We konden gewoon een soort van knip/plak doen.
pi_206495706
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 08:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hoe hebben jullie een boiler bij de douche aangesloten dan? Onze 80 liter boiler hangt in de keuken, want daar kon ik bij de waterleidingen. Dus dat was handig, daar hing onze cv-ketel ook. We konden gewoon een soort van knip/plak doen.
Hier alleen een keukenboilertje, aangelegd door de vorige bewoners die bij een verbouwing geen warmwaterleiding naar de keuken hebben aangelegd. De cv voor de rest hangt op zolder
pi_206495714
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 08:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hoe hebben jullie een boiler bij de douche aangesloten dan?
De keuken heb ik verplaatst, daar moest dus sowieso nog water heen. Dan is ergens een plintboiler tussen plaatsen niet heel moeilijk, kost weinig ruimte maar vreet stroom als ie aan staat.
Voor de douche heb ik een kleine boiler in het trapgat hangen, oude warmwaterleiding grotendeels verwijderd om geen dode punten over te houden. Wel zo dat het evt weer is te herstellen naar de oude situatie.
pi_206496025
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 08:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb altijd het idee dat een wpb alleen uit kan als het een onderdeel is van een wp. Zelf heb ik een kleine boiler en die gaat alleen aan als ik ga douchen. Keuken ook een klein boiler met aan uit schakelaar. Die gaat minder dan eens per week even aan.
Als je een wp gaat plaatsen dan kun je daar beter een boiler naast zetten ipv een losse wpb. Met een boiler bij je wp ben je goedkoper uit.

Je keuken boiler moet je wel ff eens per week een uur lang op 60 graden houden trouwens, dat om legionella te voorkomen.
pi_206496336
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 09:44 schreef ArnosL het volgende:
Je keuken boiler moet je wel ff eens per week een uur lang op 60 graden houden trouwens, dat om legionella te voorkomen.
Het grootste deel van mijn koud water tap ik via de warme kraan als de boiler niet aanstaat. Het ding ververst daardoor dus diverse keren per week van inhoud. In die zin maak ik me absoluut niet druk om legionella.
pi_206496365
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 09:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De keuken heb ik verplaatst, daar moest dus sowieso nog water heen. Dan is ergens een plintboiler tussen plaatsen niet heel moeilijk, kost weinig ruimte maar vreet stroom als ie aan staat.
Voor de douche heb ik een kleine boiler in het trapgat hangen, oude warmwaterleiding grotendeels verwijderd om geen dode punten over te houden. Wel zo dat het evt weer is te herstellen naar de oude situatie.
Ah zo, dan scheelt dat een hoop. Wij zouden voor de badkamer echt een stuk moeten uitbreken om bij de waterleiding te komen, denk ik. De oplossing die we nu hebben is niet zo sjiek en mooi, maar het werkt en het bespaart ons veel geld.

Ik rekende uit:
Normaal jaarverbruik gas: 900m3. Daarvan is ongeveer 150m3 voor warm water, 75m3 voor koken en de rest voor verwarmen, verwarmen en warm water doen we nu elektrisch, dus ons jaarverbruik zal vanaf nu maximaal 75m3 zijn.

Stroomverbruik was 3200 kWh maar dit jaar komen we een stuk lager uit, we gebruiken de droger minder en gaan slimmer om met andere apparatuur. Ook hebben we onze mobiele airco van 7 jaar oud (en niet zuinig) vervangen voor een split unit airco die veel zuiniger is. Tot eind september hadden we nog maar 2000 kWh verbruikt. Zonnepanelen hebben tot nu toe 3500 kWh opgewekt dus we hebben nog heel veel over voor het verwarmen en het warme water.
pi_206496398
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 10:38 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ah zo, dan scheelt dat een hoop. Wij zouden voor de badkamer echt een stuk moeten uitbreken om bij de waterleiding te komen, denk ik. De oplossing die we nu hebben is niet zo sjiek en mooi, maar het werkt en het bespaart ons veel geld.

Ik rekende uit:
Normaal jaarverbruik gas: 900m3. Daarvan is ongeveer 150m3 voor warm water, 75m3 voor koken en de rest voor verwarmen, verwarmen en warm water doen we nu elektrisch, dus ons jaarverbruik zal vanaf nu maximaal 75m3 zijn.

Stroomverbruik was 3200 kWh maar dit jaar komen we een stuk lager uit, we gebruiken de droger minder en gaan slimmer om met andere apparatuur. Ook hebben we onze mobiele airco van 7 jaar oud (en niet zuinig) vervangen voor een split unit airco die veel zuiniger is. Tot eind september hadden we nog maar 2000 kWh verbruikt. Zonnepanelen hebben tot nu toe 3500 kWh opgewekt dus we hebben nog heel veel over voor het verwarmen en het warme water.
Koken ga je denk ik niet 75 m3 mee opmaken. Tenzij je er een erwtensoepfabriek op na houdt. :o Reken eerder op iets rond 25 m3.

Verder een goed plan. Dat kookstel over een jaar zal wel ingegeven zijn door een complete keuken vervangen. Zo niet dan is het veel voordeli9ger het nu te doen want dan kan je direct van het gas af en dat scheelt je ook +_ ¤ 200 op jaarbasis.
pi_206496676
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 10:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Koken ga je denk ik niet 75 m3 mee opmaken. Tenzij je er een erwtensoepfabriek op na houdt. :o Reken eerder op iets rond 25 m3.

Verder een goed plan. Dat kookstel over een jaar zal wel ingegeven zijn door een complete keuken vervangen. Zo niet dan is het veel voordeli9ger het nu te doen want dan kan je direct van het gas af en dat scheelt je ook +_ ¤ 200 op jaarbasis.
Haha nee, we hebben geen erwtensoepfabriek, maar houden wel erg van koekjes bakken etc. Maar ik heb vooral heel ruim geschat.

We gaan niet de keuken vervangen. We hebben zo’n speciale aansluiting/stopcontact nodig en een nieuw fornuis. Heel veel fornuizen zijn nu uitverkocht (in ieder geval toen ik een maand geleden keek). Het heeft allemaal geen haast, de laatste stap is het kleinste, dus ik zoek rustig naar iemand die zo’n aansluiting kan maken een keer en winkel af en toe voor een fornuis. We zien wel.
pi_206681976
Ik ben bezig om mijn garage te isoleren zodat er wat minder kou vanuit de garage mijn huis binnen komt. Dus dat wordt via een voorzetwand de muur isoleren. Alleen zit ik nog met mijn garagedeur. Daar komt aan de onderkant nog wel wat koude lucht door. Zeker bij de plek waar ik de linker deur in de grond op slot zet.
Nu zit ik dus aan een drempel of iets te denken om dat wat meer af te dichten en kwam ik zoiets tegen na wat zoeken.
https://garageproject.nl/

Maar die werkt niet met deze deuren. Iemand een idee hoe ik dit goed kan afsluiten zodat er geen koude lucht meer doorkomt?





pi_206682544
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 09:24 schreef Stansfield het volgende:
Ik ben bezig om mijn garage te isoleren zodat er wat minder kou vanuit de garage mijn huis binnen komt. Dus dat wordt via een voorzetwand de muur isoleren. Alleen zit ik nog met mijn garagedeur. Daar komt aan de onderkant nog wel wat koude lucht door. Zeker bij de plek waar ik de linker deur in de grond op slot zet.
Nu zit ik dus aan een drempel of iets te denken om dat wat meer af te dichten en kwam ik zoiets tegen na wat zoeken.
https://garageproject.nl/

Maar die werkt niet met deze deuren. Iemand een idee hoe ik dit goed kan afsluiten zodat er geen koude lucht meer doorkomt?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
grote tochtstrips
pi_206682902
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 10:19 schreef THEFXR het volgende:

[..]
grote tochtstrips
Dat klinkt inderdaad als een goede optie. Die kan je natuurlijk zo op maat afknippen wat je wilt. Alleen ga ik er natuurlijk ook met fietsen overheen en ik loop er overheen. Zijn er dan speciale tochtstrips voor vloeren? Want die ik in de deur heb lijken mijn qua plakkracht niet voldoende hiervoor.
pi_206682972
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 09:24 schreef Stansfield het volgende:
Ik ben bezig om mijn garage te isoleren zodat er wat minder kou vanuit de garage mijn huis binnen komt. Dus dat wordt via een voorzetwand de muur isoleren. Alleen zit ik nog met mijn garagedeur. Daar komt aan de onderkant nog wel wat koude lucht door. Zeker bij de plek waar ik de linker deur in de grond op slot zet.
Nu zit ik dus aan een drempel of iets te denken om dat wat meer af te dichten en kwam ik zoiets tegen na wat zoeken.
https://garageproject.nl/

Maar die werkt niet met deze deuren. Iemand een idee hoe ik dit goed kan afsluiten zodat er geen koude lucht meer doorkomt?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Van die rubberen flappen die je ervoor hangt? Of zo’n brievenbusborstel? In ieder geval iets wat aan de deur vast zit en niet aan de grond, zodat je er niet overheen hoeft…
pi_206684611
Kan je iets met een valdorpel op je deuren?
pi_206685001
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 10:53 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Dat klinkt inderdaad als een goede optie. Die kan je natuurlijk zo op maat afknippen wat je wilt. Alleen ga ik er natuurlijk ook met fietsen overheen en ik loop er overheen. Zijn er dan speciale tochtstrips voor vloeren? Want die ik in de deur heb lijken mijn qua plakkracht niet voldoende hiervoor.
je hebt deze in verschillende kleuren en maten, ook met rubber strip, je schroeft deze op je deuren
pi_206685773
Is het niet veel slimmer om je garage gewoon koud te houden en die voorzetwand tussen garage en woning te plaatsen? Dan nog kan je wel je garage iets afdichten maar het is niet economisch om die ruimte binnen je warmteschil te houden.
pi_206689037
Bedankt voor alle suggesties. Ik ga het eens bekijken allemaal.
pi_206878275
Ws scroll ik eroverheen…

Naar mijn beste herinnering stond er in dit topic? een post met de vergelijking in isolatiewaarden van dubbel glas, HR ++ etc.
Of staat het in een ander topic?

Wij overwegen HR++ uit 1992 te vervangen door verbeterd (?) HR++ glas.
En dan eigenlijk vooral vanwege comfort.
Het is een hoge glaspui op het zuiden. Samen iets meer dan 2 m2 glas.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206878462
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:38 schreef AnneX het volgende:
Ws scroll ik eroverheen…

Naar mijn beste herinnering stond er in dit topic? een post met de vergelijking in isolatiewaarden van dubbel glas, HR ++ etc.
Of staat het in een ander topic?

Wij overwegen HR++ uit 1992 te vervangen door verbeterd (?) HR++ glas.
En dan eigenlijk vooral vanwege comfort.
Het is een hoge glaspui op het zuiden. Samen iets meer dan 2 m2 glas.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bestond er in 1992 al HR++ glas? Dat wist ik niet.
Spoilers!
pi_206878612
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Bestond er in 1992 al HR++ glas? Dat wist ik niet.
Iemand zegt, dat dit in de sponning staat. O-)
In ieder geval toen is geproduceerd.

Exit: kan goed zijn, dat het dubbelglas moet heten.
Want google zegt dat HR+ dateert van 2002 of iets dergl.
pi_206878808
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 11:11 schreef AnneX het volgende:

[..]
Iemand zegt, dat dit in de sponning staat. O-)
In ieder geval toen is geproduceerd.

Exit: kan goed zijn, dat het dubbelglas moet heten.
Want google zegt dat HR+ dateert van 2002 of iets dergl.
Ah, dat klinkt logischer. Gewoon dubbel glas dan dus. Dan zal je er met HR++ wel op vooruit gaan qua comfort met zo'n grote pui.
Spoilers!
pi_206879626


Geen idee of het overzicht al in dit topic stond.
En als je liever in R-waardes denkt om te kunnen vergelijken met bijvoorbeeld spouwmuurisolatie.

U=1/R dus 1/U = R, in het geval van Triple glas dus een R-waarde van ongeveer 2 (voor ISDE subsidie telt U=0.6 al als HR+++).
Een R-waarde van 2 is gelijk aan ongeveer 7,5cm steenwol. Maar een Rd waarde van twee is nog steeds geen supergoede isolatie ;-)

Oude tabel, dus kijk niet naar de euros, maar besparing in M3

[ Bericht 24% gewijzigd door Hanschje op 30-11-2022 16:46:53 ]
pi_206879783
Duidelijk @Hanschje 👍
pi_206880873
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 12:45 schreef Hanschje het volgende:
[ afbeelding ]

Geen idee of het overzicht al in dit topic stond.
En als je liever in R-waardes denkt om te kunnen vergelijken met bijvoorbeeld spouwmuurisolatie.

U=1/R dus 1/U = R, in het geval van Triple glas dus een R-waarde van ongeveer 2 (voor ISDE subsidie telt U=0.6 al als HR+++).
Een R-waarde van 2 is gelijk aan ongeveer 7,5cm steenwol. Maar een Rd waarde van twee is nog steeds geen supergoede isolatie ;-)
Dus triple glas heeft een isolatiewaarde gelijk aan 7,5cm steenwol?
Dann, ik wist niet dat glas zo slecht isoleerde...
pi_206881646
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:38 schreef AnneX het volgende:
Ws scroll ik eroverheen…

Naar mijn beste herinnering stond er in dit topic? een post met de vergelijking in isolatiewaarden van dubbel glas, HR ++ etc.
Of staat het in een ander topic?

Wij overwegen HR++ uit 1992 te vervangen door verbeterd (?) HR++ glas.
En dan eigenlijk vooral vanwege comfort.
Het is een hoge glaspui op het zuiden. Samen iets meer dan 2 m2 glas.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is je verwachting qua comfort? Ik heb hier inmiddels alweer 2 jaar geleden dubbel glas uit 1989 laten vervangen door HR++ (U-waarde 1.1). Het zal ongetwijfeld helpen maar heb nu niet meteen de indruk dat het heel veel comfortabeler is in huis, als de CV ketel niet aan is geslagen (en de radiatoren dus niet aan staan) dan blijft het een beetje kil in huis. Daarom wil ik eigenlijk vloerverwarming voor een constantere warmte afgifte.

Wellicht nog een overweging:
Achteraf gezien had ik, terwijl ik dan toch bezig was, glas willen hebben dat geluid beter tegen zou houden. Vooral aan de voorkant van het huis.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  woensdag 30 november 2022 @ 16:53:23 #125
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206882584
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:02 schreef Zedi het volgende:
Het zal ongetwijfeld helpen maar heb nu niet meteen de indruk dat het heel veel comfortabeler is in huis, als de CV ketel niet aan is geslagen (en de radiatoren dus niet aan staan) dan blijft het een beetje kil in huis.
eh temperatuur wat hoger? Je kan hr+++++++ glas nemen maar als het eenmaal kil is moet toch echt de temperatuur wat omhoog
Tot nooit .......
pi_206882623
Goeie vraag naar de verwachting van comfort.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206882742
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:53 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
eh temperatuur wat hoger? Je kan hr+++++++ glas nemen maar als het eenmaal kil is moet toch echt de temperatuur wat omhoog
Temperatuur is prima maar mis vooral de comfort van de stralingswarmte van de radiatoren als die niet aan staan. Om die constant aan te hebben zou ik de temperatuur steeds omhoog moeten gooien.

In de lente in het zonnetje zit iedereen in een t-shirt, midden in de zomer bij een druilerige dag maar wel 20 graden dan trek je ook sneller toch een jas of vest aan.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_206882942
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:55 schreef AnneX het volgende:
Goeie vraag naar de verwachting van comfort.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het zal vast helpen maar verlies je zoals je zelf al aangeeft door de vide niet heel veel warmte? Ik heb altijd geleerd dat warme lucht stijgt dus dan zou een deel van jouw warmte naar het hoge plafond/vide verdwijnen?

Ik had iig niet de illusie dat ik de investering heel snel terug ga verdienen en wilde het vooral voor het comfort. Maar zoals aangegeven valt dat me wat tegen, zou ook kunnen komen omdat ik de schuifpui niet heb vervangen (nieuw glas daarin was niet handig, zou dan een hele nieuwe schuifpui moeten worden).
Het helpt ongetwijfeld voor minder verbruik en met een gasprijs van ¤3 per kuub is de terugverdientijd wellicht wel interessant. Jaren zijn alleen lastig met elkaar te vergelijken, vorig jaar was voorjaar bijvoorbeeld koud, dit jaar oktober heel warm. Dus ik heb geen idee hoeveel het nou echt scheelt in mijn verbruik.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_206883466
jaren zijn juist heel goed te vergelijken op basis van graaddagen, bijvoorbeeld met mindergas.nl of die andere site hier in het topic paar pagina's terug.

Voordeel van hr+++ is minder koudeval van de ramen vooral.

(en weliswaar isoleert glas minder dan muur met steenwol, glas heeft ook nog zonnewinsten die bij een muur veel minder zijn)
pi_206896462
Vanmorgen per telefoon akkoord gegaan met voorlopige prijsopgave voor vervangen dubbelglas jaren ‘90 voor HR++
Onder voorbehoud dit/dat . Rond ¤ 800,- / 6 m2 inclusief

Oa. het glas van de zijwangen 25 x 161 in het kozijn wordt afgerond op 10 cm.
Of de glaslatten gespijkerd zijn, of geschroefd. En er heel afkomen…
De energie opslag van de glasfabrikant op basis van dagprijzen.
En qua vervoer kan het komen met een grote order, dus minder kosten.
Een college kitten kregen we ook nog. Daar zijn ook kwaliteitsverschillen in.

We gaan het meemaken.

Beetje (erg) achter de feiten aan: mn.X houdt zich nu bezig met isolatie van de 5 radiatoren in huis. <O)
pi_206896740
Wij krijgen volgende week een nieuw kozijn met HR++ glas in de keuken. Het is maar een klein raampje (30*50) maar er gaat daar een hoop warmte door verloren. Dat raam is +/- 80 jaar oud.
Spoilers!
pi_206898393
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij krijgen volgende week een nieuw kozijn met HR++ glas in de keuken. Het is maar een klein raampje (30*50) maar er gaat daar een hoop warmte door verloren. Dat raam is +/- 80 jaar oud.
Vanmiddag sprak ik iemand, die laat 5 van dergl. raampjes vervangen op begane grond.
Eerste offerte was ¤ 2500,- , die zou met 2 man komen. Dit dat.
De tweede - een eenmansbedrijf - doet het voor ¤ 1200,-

Een heel kozijn is ook heel wat (¤¤).
Daarvan moeten er hier ook 2 worden vervangen.
In de schuur. Verder geen haast mee. :D
pi_206900441
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2022 20:02 schreef AnneX het volgende:

[..]
Vanmiddag sprak ik iemand, die laat 5 van dergl. raampjes vervangen op begane grond.
Eerste offerte was ¤ 2500,- , die zou met 2 man komen. Dit dat.
De tweede - een eenmansbedrijf - doet het voor ¤ 1200,-

Een heel kozijn is ook heel wat (¤¤).
Daarvan moeten er hier ook 2 worden vervangen.
In de schuur. Verder geen haast mee. :D
Het is een prijzige business inderdaad. Hier 450 euro geloof ik. Ach ja.
Spoilers!
  donderdag 1 december 2022 @ 21:49:53 #134
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206901751
Die energie-opslag is wel echt bizar. Wat een windhandel :') .
Mag lijen dat ze de extra winst die ze hiermee pakken investeren in duurzame energie :') .
pi_206920442
Mensen help me even ajb.
Ik heb zo'n dikke rol radiatorfolie die ik met magneten achter de radiator ga bevestigen. Welke kant van de folie moet tegen de radiator aan? De zilveren folie-kant of de witte schuim-kant?
Ik denk de folie tegen de radiator, klopt dat?
Clap your hands if you're working too hard
pi_206920502
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 10:44 schreef Snolkelderij het volgende:
Mensen help me even ajb.
Ik heb zo'n dikke rol radiatorfolie die ik met magneten achter de radiator ga bevestigen. Welke kant van de folie moet tegen de radiator aan? De zilveren folie-kant of de witte schuim-kant?
Ik denk de folie tegen de radiator, klopt dat?
Yep, de foliekant is de reflecterende kant en stuurt dus meer warmte de kamer in en minder naar de muur.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  Moderator maandag 5 december 2022 @ 12:15:54 #137
382129 crew  Donna
pi_206949863
Vanavond weer even een beetje spelen met het programma van de thermostaat. Hij staat 's nachts niet laag genoeg en 's ochtends te hoog waardoor die dan best veel verbruikt. Dat kan beter.

En ja, we kunnen ook ervoor kiezen om de verwarming 's ochtends uit te laten, maar met kleine kinderen ontbijten in 16 graden of lager vind ik wel echt te fris. Dus puur kijken hoe het beter kan.
pi_206959822
Wat doen jullie met nachtverlaging met honden die in de woonkamer blijven? Wij hebben een klein hondje en vind t toch een beetje sneu t snachts lager dan 17 te zetten eigenlijk..
  maandag 5 december 2022 @ 21:39:46 #139
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206959880
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 21:37 schreef Makrolon het volgende:
Wat doen jullie met nachtverlaging met honden die in de woonkamer blijven? Wij hebben een klein hondje en vind t toch een beetje sneu t snachts lager dan 17 te zetten eigenlijk..
Een hondenmandje kopen waar hij in kan kruipen?
The love you take is equal to the love you make.
  Spellchecker maandag 5 december 2022 @ 21:41:43 #140
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206959919
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 21:37 schreef Makrolon het volgende:
Wat doen jullie met nachtverlaging met honden die in de woonkamer blijven? Wij hebben een klein hondje en vind t toch een beetje sneu t snachts lager dan 17 te zetten eigenlijk..
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 21:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Een hondenmandje kopen waar hij in kan kruipen?
Of een hondje erbij; houden ze elkaar warm. O+

Hond warm houden als de verwarming uit is
  maandag 5 december 2022 @ 21:45:51 #141
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206960010
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 21:41 schreef maily het volgende:

[..]
[..]
Of een hondje erbij; houden ze elkaar warm. O+

Hond warm houden als de verwarming uit is
Kennelijk zijn er ook hondenslaapzakken.

Voor onze kat heb ik zoiets:
The love you take is equal to the love you make.
pi_206960510
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 21:37 schreef Makrolon het volgende:
Wat doen jullie met nachtverlaging met honden die in de woonkamer blijven? Wij hebben een klein hondje en vind t toch een beetje sneu t snachts lager dan 17 te zetten eigenlijk..
De hond de gelegenheid geven om lekker op de koude tegelvloer van de keuken te gaan liggen. Daar is geen vloerverwarming, dus daar zijn de tegels lekker koud. Maar onderkoeling binnenshuis zal met een Golden Retriever ook eigenlijk niet voor komen.

Onze makker heeft echt een hekel aan warmte en zit heel dik in zijn vacht. Toen er begin vorig jaar sneeuw lag, wilde hij liefst lekker buiten liggen. Gisterenmiddag sprong hij ook nog vol enthousiasme in de beek om lekker te gaan zwemmen tijdens onze wandeling.
pi_206962325
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij krijgen volgende week een nieuw kozijn met HR++ glas in de keuken. Het is maar een klein raampje (30*50) maar er gaat daar een hoop warmte door verloren. Dat raam is +/- 80 jaar oud.
Zou ik hier ook moeten doen voor het raampje boven de achterdeur
pi_207086744
dit bespaart ook stookkosten.
pi_207322289
ook een klein dingetje: vandaag is mijn nieuwe waterkoker binnen. Oude is beetje kaduuk. deze nieuwe is geisolleerd (en is dus gelijk een thermoskan). Die gaat dus aan een slimme stekker welke ik automatiseer om op de goedkope momenten te koken (ik heb dynamische prijzen). en dan blijft het water de hele dag op "theetemperatuur".Ik irriteerde al tijdje dat je met de oude elke keer weer moet gaan koken.
  Spellchecker vrijdag 30 december 2022 @ 07:28:27 #146
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_207324487
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 00:24 schreef athlonkmf het volgende:
ook een klein dingetje: vandaag is mijn nieuwe waterkoker binnen. Oude is beetje kaduuk. deze nieuwe is geisolleerd (en is dus gelijk een thermoskan). Die gaat dus aan een slimme stekker welke ik automatiseer om op de goedkope momenten te koken (ik heb dynamische prijzen). en dan blijft het water de hele dag op "theetemperatuur".Ik irriteerde al tijdje dat je met de oude elke keer weer moet gaan koken.
Gebruik je dat water alleen voor thee of ook om mee te koken?
pi_207328262
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 07:28 schreef maily het volgende:

[..]
Gebruik je dat water alleen voor thee of ook om mee te koken?
Ook om mee te koken. Een plint boiler staat nog op de planning
pi_207328706
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 11:42 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
Ook om mee te koken. Een plint boiler staat nog op de planning
Een waterkoker is veel voordeliger als je alleen opwarmt wat je nodig hebt. Zelfs als het ding goed geïsoleerd is lijkt het me nog niet handig om meer per keer te koken dan je nodig hebt. Je staat hoe dan ook langer te wachten tot het kookt. Als je ook een plintboiler aan hebt dan zou ik een waterkoker daaruit vullen met niet meer water dan nodig is, dan heb je echt binnen een halve minuut je beker thee of koffiewater op temperatuur. Sterker nog, een plintboiler is iets van 80 graden, dat is bijna voldoende voor koffie (85 C) en thee doet het ook wel op die temp, voor groene thee is tachtig al te veel zelfs.

Geld speelt een rol, anders zou ik beide apparaten niet nemen maar een cooker. Dat is wel weer een slag duurder.
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 15:15:00 #149
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207333580
Ik monitor een aantal apparaten in huis. Wat ik (nog) niet monitor is de warmtepomp en wat ik ook niet monitor is de kookplaat want daar is geen tussenstekker voor. Wat ik monitor is

Wasmachine, droger, vaatwasser, airfryer ( :') ), koelkast 1, koelkast 2, TV, TV slaapkamer, PC, NAS & printer en de tuinverlichting.

Niet elk device heb ik op hetzelfde moment een tussenstekker tussen gezet, en sommige apparaten hebben een stekker sinds we hier wonen vanaf september 2021, en anderen hebben bv in de loop van dit jaar een tussenstekker gekregen.

Hoe dan ook hebben die apparaten samen sinds september 2021 1.671 kWh verbruikt tot nu toe. Dat vind ik behoorlijk veel, dus ik zit even te kijken hoe ik dat kan optimaliseren zodat vanaf komend jaar ik dat verbruik kan verminderen.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 30 december 2022 @ 16:40:13 #150
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_207335642
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 15:15 schreef CoolGuy het volgende:
Ik monitor een aantal apparaten in huis. Wat ik (nog) niet monitor is de warmtepomp en wat ik ook niet monitor is de kookplaat want daar is geen tussenstekker voor. Wat ik monitor is

Wasmachine, droger, vaatwasser, airfryer ( :') ), koelkast 1, koelkast 2, TV, TV slaapkamer, PC, NAS & printer en de tuinverlichting.

Niet elk device heb ik op hetzelfde moment een tussenstekker tussen gezet, en sommige apparaten hebben een stekker sinds we hier wonen vanaf september 2021, en anderen hebben bv in de loop van dit jaar een tussenstekker gekregen.

Hoe dan ook hebben die apparaten samen sinds september 2021 1.671 kWh verbruikt tot nu toe. Dat vind ik behoorlijk veel, dus ik zit even te kijken hoe ik dat kan optimaliseren zodat vanaf komend jaar ik dat verbruik kan verminderen.
Is dat zoveel in 1.3 jaar voor een gezin? Dat is amper 1300kWh/jaar...in het totaalverbruik mis je alleen verlichting, continu verbruik (router, mechanische ventilatie e.d) en idd het elektrisch koken. Ik schat dat ik gemiddeld zo'n 0.8 kWh/dag gebruik voor elektrisch koken (kookplaat, magnetron, oven, broodrooster, koffiemachine, waterkoker, slowcooker, tosti-ijzer e.d.). Verlichting en continu verbruik zijn schat ik zo'n 200kWh/jaar.

Ik zou vooral uitzoeken hoeveel die warmtepomp verbruikt.
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 17:03:08 #151
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207336197
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 16:40 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Is dat zoveel in 1.3 jaar voor een gezin? Dat is amper 1300kWh/jaar...in het totaalverbruik mis je alleen verlichting, continu verbruik (router, mechanische ventilatie e.d) en idd het elektrisch koken. Ik schat dat ik gemiddeld zo'n 0.8 kWh/dag gebruik voor elektrisch koken (kookplaat, magnetron, oven, broodrooster, koffiemachine, waterkoker, slowcooker, tosti-ijzer e.d.). Verlichting en continu verbruik zijn schat ik zo'n 200kWh/jaar.

Ik zou vooral uitzoeken hoeveel die warmtepomp verbruikt.
Ik weet mijn totale jaarverbruik. De pomp vind ik niet (meer) relevant, want ik heb een nieuwe besteld en die komt komend jaar. Die kan ik wél inzien.

Maar doordat ik die andere apparaten monitor, zie ik daar sluipverbruik. En dat sluipverbruik wil ik zo veel mogelijk elimineren. Niet omdat het per sé veel zoden aan de dijk zet, maar wél omdat het onnodig is.

Kijk, ik weet van mijn werklaptop/PC dat die sinds september 2021 376,58 kWh heeft verbruikt tot nu toe. Dat kan ik natuurlijk fiks verminderen door de PC weg te doen en daar een laptop voor in de plaats te zetten. Alleen wil ik een laptop die meerdere 4k schermen aan kan sturen dan moet ik óf een dure laptop kopen en/of een dockingstation.

Dat haal ik er qua besparing niet uit, dus dat is niet zinnig om te doen. Wat ik bijvoorbeeld ook zie is dat mijn TV/Audio beneden in de woonkamer 16 watt continue trekt als hij niet aan staat. Nu staat dat ding misschien 3 uur per dag aan, dus blijven er 21 uur over x 16 watt x 365 = 122,64 kWh die zinloos verbruikt worden. Is wederom geen schokkend getal, maar het hoéft niet.

mijn NAS (de enige van de 3 die nog continue aan staat) verbruikt 10 watt continue. Dat is per jaar 87,6 kWh. Die kan ik niet uitzetten zonder de consequentie dat mijn IP beveiligingscamera's niet meer op kunnen nemen, dus dat doe ik niet.

Dus ik zoek het vooral in het creatief omgaan met slimme stekkers + automatisering om links en rechts wat te besparen. Ik zal op een gegeven moment aan de thuisaccu gaan, daar heb ik paar weken terug de kabel voor laten trekken als voorbereiding, maar ook dát is hetzelfde als met die pc / laptop, op termijn zal dat besparen, maar ik moet er eerst (fors) voor investeren.

Al zal die thuisaccu er voor 2025 wel zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207336400
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 12:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Een waterkoker is veel voordeliger als je alleen opwarmt wat je nodig hebt. Zelfs als het ding goed geïsoleerd is lijkt het me nog niet handig om meer per keer te koken dan je nodig hebt. Je staat hoe dan ook langer te wachten tot het kookt. Als je ook een plintboiler aan hebt dan zou ik een waterkoker daaruit vullen met niet meer water dan nodig is, dan heb je echt binnen een halve minuut je beker thee of koffiewater op temperatuur. Sterker nog, een plintboiler is iets van 80 graden, dat is bijna voldoende voor koffie (85 C) en thee doet het ook wel op die temp, voor groene thee is tachtig al te veel zelfs.

Geld speelt een rol, anders zou ik beide apparaten niet nemen maar een cooker. Dat is wel weer een slag duurder.
na een nachtje (10 uur. getest) is de temperatuur van de waterkoker nog steeds 60 graden. prima lijkt me. Er blijft altijd wel water over in de waterkoker, ook al kook je voor 1 beker. Is dan ook een minimale besparing.
Mijn ingeregelde verwarmingssyteem bespaart veel meer.
pi_207336668
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik weet mijn totale jaarverbruik. De pomp vind ik niet (meer) relevant, want ik heb een nieuwe besteld en die komt komend jaar. Die kan ik wél inzien.

Maar doordat ik die andere apparaten monitor, zie ik daar sluipverbruik. En dat sluipverbruik wil ik zo veel mogelijk elimineren. Niet omdat het per sé veel zoden aan de dijk zet, maar wél omdat het onnodig is.

Kijk, ik weet van mijn werklaptop/PC dat die sinds september 2021 376,58 kWh heeft verbruikt tot nu toe. Dat kan ik natuurlijk fiks verminderen door de PC weg te doen en daar een laptop voor in de plaats te zetten. Alleen wil ik een laptop die meerdere 4k schermen aan kan sturen dan moet ik óf een dure laptop kopen en/of een dockingstation.

Dat haal ik er qua besparing niet uit, dus dat is niet zinnig om te doen. Wat ik bijvoorbeeld ook zie is dat mijn TV/Audio beneden in de woonkamer 16 watt continue trekt als hij niet aan staat. Nu staat dat ding misschien 3 uur per dag aan, dus blijven er 21 uur over x 16 watt x 365 = 122,64 kWh die zinloos verbruikt worden. Is wederom geen schokkend getal, maar het hoéft niet.
als je oled hebt, dan moet het wel. de LG doet een screen cleanup in standby. gaat de stroom ervan af, dan niet natuurljik en kan je beeldschade krijgen.

quote:
mijn NAS (de enige van de 3 die nog continue aan staat) verbruikt 10 watt continue. Dat is per jaar 87,6 kWh. Die kan ik niet uitzetten zonder de consequentie dat mijn IP beveiligingscamera's niet meer op kunnen nemen, dus dat doe ik niet.
10 watt is niks. weet je dat wel zeker? mijn synology nas met 12 HDD trekt al 135watt als ie aanstaat, dus die gaat tegenwoordig maar een paar uur aan (ik ga die in de nacht maar aan laten gaan, kost het minste voor me), zodat de backups in huis er op gezet kunnen worden.
Een Proxmox servertje in de meterkast met SSDs verzorgt de home automatisering en wat tooltjes via VM's die erop staan. belangrijke media die ik direct wil sharen worden in die paar uur ook gesynched richting de proxmox fileserver-vm (2 TB SSD), zodat die wel synchroon zijn met de nas.
voordeel: de proxmox nuc doet maar 35 watt op volle load. idle iets van 10. En ik kan allerlei dingen op vm's testen. ook een optie voor jou wellicht. gewoon je NVR op een vm zetten.


Mijn meterkast met NVR (8 cams) en allerlei netwerkapparatuur trekt 105W. Ik heb al een paar cams uitgezet die dubbel zijn en/of enkel interessant als we van huis zijn. (scheelt weer 20W)

quote:
Dus ik zoek het vooral in het creatief omgaan met slimme stekkers + automatisering om links en rechts wat te besparen. Ik zal op een gegeven moment aan de thuisaccu gaan, daar heb ik paar weken terug de kabel voor laten trekken als voorbereiding, maar ook dát is hetzelfde als met die pc / laptop, op termijn zal dat besparen, maar ik moet er eerst (fors) voor investeren.

Al zal die thuisaccu er voor 2025 wel zijn.
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 17:33:13 #154
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207336828
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:25 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
als je oled hebt, dan moet het wel. de LG doet een screen cleanup in standby. gaat de stroom ervan af, dan niet natuurljik en kan je beeldschade krijgen.
Ja, OLED, en die doet idd een screen cleanup, maar dat doet ie direct nadat de TV is uitgezet. Daarna is het gewoon 16 watt in totaal op die stekker die continue verbruikt wordt (dus niet alleen de TV).



quote:
10 watt is niks. weet je dat wel zeker? mijn synology nas met 12 HDD trekt al 135watt als ie aanstaat, dus die gaat tegenwoordig maar een paar uur aan (ik ga die in de nacht maar aan laten gaan, kost het minste voor me), zodat de backups in huis er op gezet kunnen worden.
Een Proxmox servertje in de meterkast met SSDs verzorgt de home automatisering en wat tooltjes via VM's die erop staan. belangrijke media die ik direct wil sharen worden in die paar uur ook gesynched richting de proxmox fileserver-vm (2 TB SSD), zodat die wel synchroon zijn met de nas.
voordeel: de proxmox nuc doet maar 35 watt op volle load. idle iets van 10. En ik kan allerlei dingen op vm's testen. ook een optie voor jou wellicht. gewoon je NVR op een vm zetten.
Ja, dat weet ik heel zeker.

Breitling - Instruments for Professionals
pi_207350996
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, OLED, en die doet idd een screen cleanup, maar dat doet ie direct nadat de TV is uitgezet. Daarna is het gewoon 16 watt in totaal op die stekker die continue verbruikt wordt (dus niet alleen de TV).

[ afbeelding ]
[..]
Ja, dat weet ik heel zeker.

[ afbeelding ]
Er werd ook wel een gigantische nas genoemd zonder de schijven te specificeren. Niet echt te vergelijken imho.
  woensdag 8 februari 2023 @ 18:54:49 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207910939
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 16:21 schreef Firuze60 het volgende:
Even een vraagje tussendoor. Ik ben aan het experimenteren met verwarmen dmv gas of gas plus elektrische bij verwarmen (in de woonkamer). Er is mij altijd verteld dat elektrisch verwarmen veel duurder is dan gas zonder zonnepanelen. Nu kom ik erachter dat het laatste toch goedkoper lijkt. Voorbeeld, kamer op thermostaattemperatuur houden op 18 graden met alleen de cv aan of op datzelfde met een aantal uren bij verwarmen middels een elektrisch convector radiator. Gebruik minder dan gemiddeld stroom, zelfs met een droger, afwasmachine en de gebruikelijke apparaten.

Tussenwoning matige isolatie:

2022 januari

stroom 208 kWH
gas 160 kuub

Bij verwarmd met elektra

Kosten: 160

2023 januari

stroom 73 kWh
gas 183 kuub

Kosten: 201

Zonder

PS, kosten zijn enigszins vergelijkbaar, want vast contract, verhoging zit deels in vermindering energietoeslag.
Je beweert dus dat 23m³ gas extra en tegelijkertijd 135 kWh stroom minder maar liefst ¤ 41 duurder zou zijn omdat je een vast contract hebt dat je ook al in januari 2022 had?

Ergens klopt er iets niet in dat verhaal.
Je zult echt de prijs per product moeten specificeren (ook de overige kosten zoals vaste leveringskosten en netbeheerkosten en de vermindering energiebelasting (¤ 49,738 per maand)).

De extra kosten zitten namelijk niet in het verschil tussen elektrisch bijverwarmen of niet elektrisch bijverwarmen.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 18:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Precies! Dat was mijn vraag dus ook.
Daarvoor zul je dus de exacte bedragen per product en per kostensoort naast elkaar moeten zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207911071
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 18:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je beweert dus dat 23m³ gas extra en tegelijkertijd 135 kWh stroom minder maar liefst ¤ 41 duurder zou zijn omdat je een vast contract hebt dat je ook al in januari 2022 had?

Ergens klopt er iets niet in dat verhaal.
Je zult echt de prijs per product moeten specificeren (ook de overige kosten zoals vaste leveringskosten en netbeheerkosten en de vermindering energiebelasting (¤ 49,738 per maand)).

De extra kosten zitten namelijk niet in het verschil tussen elektrisch bijverwarmen of niet elektrisch bijverwarmen.
[..]
Daarvoor zul je dus de exacte bedragen per product en per kostensoort naast elkaar moeten zetten.
Ok, exacte bedragen kaal zijn hetzelfde als vorig jaar januari voor zowel gas als elektra, btw verhoging is op beide van toepassing, de energie korting gaat altijd af van het elektra, in de min vorig jaar vaak, hoe meer elektraverbruik, hoe meer in de min. Tja, het zal wel onzin zijn wat ik beweer, maar zie het toch echt in de cijfers van Vattenfall, brrrr
  woensdag 8 februari 2023 @ 19:30:32 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207911540
Nee, de korting is gewoon een vast bedrag per maand.

Maar als je niet met feiten komt, maar alleen maar over totalen blijft praten dan kan niemand je uitleggen dat 135 kWh extra stroom duurder is dan 23m³ extra gas.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207931080
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 19:30 schreef Leandra het volgende:
Nee, de korting is gewoon een vast bedrag per maand.

Maar als je niet met feiten komt, maar alleen maar over totalen blijft praten dan kan niemand je uitleggen dat 135 kWh extra stroom duurder is dan 23m³ extra gas.
Ok. Per dag dan in februari

2 februari:

Stroom
Variabele kosten
4,427 kWh
¤ 1,12
Vaste kosten
1 dg
¤ -0,49
Gas
Variabele kosten
8,035 m³
¤ 7,50
Vaste kosten
1 dg
¤ 0,85
Totaal 8,98

4 februari

Stroom
Variabele kosten
18,332 kWh
¤ 4,37
Vaste kosten
1 dg
¤ -0,49
Gas
Variabele kosten
3,277 m³
¤ 3,06
Vaste kosten
1 dg
¤ 0,85
Totaal 7,97

Twee dagen dezelfde buitentemperatuur en binnenshuis hetzelfde gedrag en kamertemperatuur/thermostaat. Het gaat mij niet om die ene euro verschil, over 30 dagen is dat 30 euro verschil.

[ Bericht 1% gewijzigd door Firuze60 op 10-02-2023 01:33:02 ]
  vrijdag 10 februari 2023 @ 09:04:58 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207932024
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 01:19 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ok. Per dag dan in februari

2 februari:

Stroom
Variabele kosten
4,427 kWh
¤ 1,12
Vaste kosten
1 dg
¤ -0,49
Gas
Variabele kosten
8,035 m³
¤ 7,50
Vaste kosten
1 dg
¤ 0,85
Totaal 8,98

4 februari

Stroom
Variabele kosten
18,332 kWh
¤ 4,37
Vaste kosten
1 dg
¤ -0,49
Gas
Variabele kosten
3,277 m³
¤ 3,06
Vaste kosten
1 dg
¤ 0,85
Totaal 7,97

Twee dagen dezelfde buitentemperatuur en binnenshuis hetzelfde gedrag en kamertemperatuur/thermostaat. Het gaat mij niet om die ene euro verschil, over 30 dagen is dat 30 euro verschil.
Je vergelijkt nu 2 dagen uit 2023 waarbij je de ene dag anders hebt gestookt dan de andere dag?

Je hele verhaal ontstond toch doordat je claimde dat 2022 heel anders was dan 2023?

Geef dan gewoon eens de cijfers van januari 2022 vs januari 2023. Als je het ene jaar primair met gas verwarmde en het andere jaar elektrisch.

Dit soort rare 2 februari vs 4 februari vergelijkingen gaan werkelijk nergens over.
Als je die ene dag een was gedraaid hebt en de oven aan hebt gehad ben je er al met een verschil.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207943535
2 februari had 10,7 graaddagen en minder zonneschijn
4 februari had 11,7 graaddagen en fors meer zonneschijn

Maar een periode van 24 uur is te kort om goed te vergelijken, tenminste dat vind ik.

en km alvast vooruit te lopen op data over de twee januaris
2022 -> 433 graaddagen
2023 -> 416 graaddagen
vergelijken op euro's is sowieso niet verstandig met de verschillende belastingen (net als cop1 verwarmen tenzij je heel veel kwh overschot hebt om af te fakkelen)
pi_207951891
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 09:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je vergelijkt nu 2 dagen uit 2023 waarbij je de ene dag anders hebt gestookt dan de andere dag?

Je hele verhaal ontstond toch doordat je claimde dat 2022 heel anders was dan 2023?

Geef dan gewoon eens de cijfers van januari 2022 vs januari 2023. Als je het ene jaar primair met gas verwarmde en het andere jaar elektrisch.

Dit soort rare 2 februari vs 4 februari vergelijkingen gaan werkelijk nergens over.
Als je die ene dag een was gedraaid hebt en de oven aan hebt gehad ben je er al met een verschil.
De cijfers van januari 2022 vs januari 2023 staan in een eerdere post van mij, daar zie je het grote verschil in elektra en gasverbruik. In februari probeerde ik het verschil per dag te laten zien.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 17:56:08 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207952320
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 17:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
De cijfers van januari 2022 vs januari 2023 staan in een eerdere post van mij, daar zie je het grote verschil in elektra en gasverbruik. In februari probeerde ik het verschil per dag te laten zien.
Ja, de hoeveelheden maar niet de bedragen.
Als je nou eens gewoon doet:

Januari 2022
Elektriciteit 208 kWh = ¤
Gas 160 m³ = ¤
Vaste leveringskosten = ¤
Totaal = ¤ 160

Januari 2023
Elektriciteit 73 kWh = ¤
Gas 183 m³ = ¤
Vaste leveringskosten = ¤
Totaal = ¤ 201

Of je geeft gewoon je kWh en m³ prijzen als je stelt dat ze toch gelijk gebleven zijn (wat niet zo is door de veranderde energiebelasting).
Door de veranderde energiebelasting is je stroom per kWh 7 cent en je gas per m³ 5 cent duurder geworden dan in januari 2022, ook als je nog hetzelfde contract had.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207952465
quote:
[..]
Ja, de hoeveelheden maar niet de bedragen.
Als je nou eens gewoon doet:

Januari 2022
Elektriciteit 208 kWh = ¤
Gas 160 m³ = ¤
Vaste leveringskosten = ¤
Totaal = ¤ 160

Januari 2023
Elektriciteit 73 kWh = ¤
Gas 183 m³ = ¤
Vaste leveringskosten = ¤
Totaal = ¤ 201

Of je geeft gewoon je kWh en m³ prijzen als je stelt dat ze toch gelijk gebleven zijn (wat niet zo is door de veranderde energiebelasting).
Door de veranderde energiebelasting is je stroom per kWh 7 cent en je gas per m³ 5 cent duurder geworden dan in januari 2022, ook als je nog hetzelfde contract had.
Dan zal het prijsverschil daar wel aan liggen en klopt mijn gevoel en berekening niet.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 19:47:13 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207953781
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dan zal het prijsverschil daar wel aan liggen en klopt mijn gevoel en berekening niet.
Sorry hoor, maar weer zo'n opmerking waar niemand wat mee kan in plaats van de ontbrekende gegevens in te vullen.

Echt, er is meer dan genoeg bereidheid je te helpen in het vinden van de verschillen, maar ik snap de opmerking van @sjorsie1982 in het andere topic inmiddels ook heel goed.

Plus dat het aantal graaddagen nogal wat uitmaakt, zoals @Hanschje post.
Zowel bij de vergelijking van 2 losse dagen als van januari 2022 vs januari 2023.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207960274
Domme vraag: oud huis met hoge drempels en smalle deuren. Een tochtbeest is te breed, een tochtstrip wil niet ivm de drempels... Heeft iemand tips?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_207961900
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 01:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Domme vraag: oud huis met hoge drempels en smalle deuren. Een tochtbeest is te breed, een tochtstrip wil niet ivm de drempels... Heeft iemand tips?
Is een tochtborstel aan je deur een optie voor je?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 12-02-2023 10:01:15 ]
Spoilers!
pi_207962228
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:47 schreef Leandra het volgende:
maar ik snap de opmerking van @sjorsie1982 in het andere topic inmiddels ook heel goed.
iemand die denkt dat de energiebelastingteruggave afhangt van het verbruik kan je niet serieus nemen als je het tegenovergestelde hebt genoemd en met vage getalletjes dat niet wilt geloven. Dan ben je gewoon een troll....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zondag 12 februari 2023 @ 11:51:36 #169
382129 crew  Donna
pi_207963423
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 01:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Domme vraag: oud huis met hoge drempels en smalle deuren. Een tochtbeest is te breed, een tochtstrip wil niet ivm de drempels... Heeft iemand tips?
Tochtbeest de kop afhakken en dichtnaaien
pi_207963515
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:51 schreef Donna het volgende:

[..]
Tochtbeest de kop afhakken en dichtnaaien
😭😭😭
  Moderator zondag 12 februari 2023 @ 12:12:43 #171
382129 crew  Donna
pi_207963669
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
😭😭😭
De kont eraf kan ook. :7
pi_207964012
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 09:40 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Is een tochtborstel aan je deur een optie voor je?
Oh ga kijken bij de praxis of dat past! Thanks!

quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:51 schreef Donna het volgende:

[..]
Tochtbeest de kop afhakken en dichtnaaien
Jij bruteling, wel een goede oplossing, en de goedkoopste, want tochtbeesten heb ik
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_207966489
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:40 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Oh ga kijken bij de praxis of dat past! Thanks!
[..]
Jij bruteling, wel een goede oplossing, en de goedkoopste, want tochtbeesten heb ik
Je kunt tochtborstels goed op maat zagen met zo'n klein ijzerzaagje. Maar een tochtbeest op maat maken lijkt me ook een fijne optie.
Spoilers!
pi_207966508
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:54 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Je kunt tochtborstels goed op maat zagen met zo'n klein ijzerzaagje. Maar een tochtbeest op maat maken lijkt me ook een fijne optie.
Dan moet ik ook even een zaak kopen :P
Ik ga denk ik eerst mijn tocktleeuw onthoofden
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Moderator zondag 12 februari 2023 @ 16:02:38 #175
382129 crew  Donna
pi_207966627
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:55 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dan moet ik ook even een zaak kopen :P
Ik ga denk ik eerst mijn tocktleeuw onthoofden
Nu is dit mijn schuld he? :7
  zondag 12 februari 2023 @ 16:12:42 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207966810
Waarom is het een probleem dat het tochtbeest te breed is?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207967064
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 16:12 schreef Leandra het volgende:
Waarom is het een probleem dat het tochtbeest te breed is?
Dan sluit hij de hoeken niet goed af en hij verschuift sneller.

Ik stond op het punt om mijn tochtegel (@Lonaa) te onthoofden toen de timmerman bij toeval mijn dorpel verbeterde. Maar die niet passende egel leidde tot wel wat ergernis. Het is storend als je wel een tochtstopper hebt naar hij zijn werk maar deels doet.
Spoilers!
pi_207998103
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar weer zo'n opmerking waar niemand wat mee kan in plaats van de ontbrekende gegevens in te vullen.

Echt, er is meer dan genoeg bereidheid je te helpen in het vinden van de verschillen, maar ik snap de opmerking van @:sjorsie1982 in het andere topic inmiddels ook heel goed.

Plus dat het aantal graaddagen nogal wat uitmaakt, zoals @:Hanschje post.
Zowel bij de vergelijking van 2 losse dagen als van januari 2022 vs januari 2023.
Ik wil hier toch even op terug komen. Had niet door dat jij mijn posts had verplaatst naar een ander topic, begreep de opmerking dan over het andere topic ook niet, huh. Maar inmiddels wel en het was inderdaad off-topic in DAT topic.

Ik heb vorig jaar en ook dit jaar gedacht, hoe krijg ik zo goedkoop (energiezuinig en/of milieubewust) mogelijk mijn huis warm. Tov het gemiddelde huishouden was mijn elektraverbruik altijd al ver daar onder. Daarom al zat ik te twijfelen over de investering van zonnepanelen en probeerde mijn gasverbruik te verminderen met hier en daar 'duur' elektrisch bij te verwarmen. Nu wordt er voortdurend beweerd dat ik achterlijk ben en het niet uitmaakt. OK
  zaterdag 18 februari 2023 @ 13:18:02 #179
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208045040

Ik kwam dit tegen. Van die ouderwetse scheerstopcontacten in badkamers. Die schijnen dus 24/7 3 watt te trekken = ~26 kWh per jaar wat door het putje wordt gespoeld, per stopcontact. Beetje zonde.

Wij hebben hier twee van dat soort stopcontacten, die gaan we dus maar eens vervangen. Tripje naar de bouwmarkt. :Y
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  Moderator zaterdag 18 februari 2023 @ 13:21:57 #180
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208045060
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 13:18 schreef monkyyy het volgende:

Ik kwam dit tegen. Van die ouderwetse scheerstopcontacten in badkamers. Die schijnen dus 24/7 3 watt te trekken = ~26 kWh per jaar wat door het putje wordt gespoeld, per stopcontact. Beetje zonde.

Wij hebben hier twee van dat soort stopcontacten, die gaan we dus maar eens vervangen. Tripje naar de bouwmarkt. :Y
Alleen zitten vanwege de veiligheid de meeste scheerstopcontacten daar waar ze zitten. Vaak dicht bij de douche of het bad. En kun en mag je ze daarom niet zomaar aanpassen voor een normaal stopcontact. Ze passen ook niet in de inbouwdoos waarin zo'n scheerstopcontact zit. Ook heb je vaak geen randaarde aansluiting op die plek omdat een scheertrafo die van zichzelf vaak niet heeft.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 13:24:05 #181
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208045083
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 13:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Alleen zitten vanwege de veiligheid de meeste scheerstopcontacten daar waar ze zitten. Vaak dicht bij de douche of het bad. En kun en mag je ze daarom niet zomaar aanpassen voor een normaal stopcontact. Ze passen ook niet in de inbouwdoos waarin zo'n scheerstopcontact zit. Ook heb je vaak geen randaarde aansluiting op die plek omdat een scheertrafo die van zichzelf vaak niet heeft.
Met andere woorden, ik zit voor het leven lang vast aan dat spul?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  Moderator zaterdag 18 februari 2023 @ 13:30:18 #182
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208045154
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 13:24 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Met andere woorden, ik zit voor het leven lang vast aan dat spul?
Dan is je badkamer ook van die tijd en indeling dat men scheertransformatoren plaatste. Je kunt hem natuurlijk gewoon elektrotechnisch afdoppen en de scheertrafo terug monteren. Dan kost hij geen stroom meer, maar kun je hem natuurlijk ook niet gebruiken.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 13:45:53 #183
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208045274
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 13:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dan is je badkamer ook van die tijd en indeling dat men scheertransformatoren plaatste. Je kunt hem natuurlijk gewoon elektrotechnisch afdoppen en de scheertrafo terug monteren. Dan kost hij geen stroom meer, maar kun je hem natuurlijk ook niet gebruiken.
Bedankt, ik ga er nog even over nadenken.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 18:55:08 #184
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208048427
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 13:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dan is je badkamer ook van die tijd en indeling dat men scheertransformatoren plaatste. Je kunt hem natuurlijk gewoon elektrotechnisch afdoppen en de scheertrafo terug monteren. Dan kost hij geen stroom meer, maar kun je hem natuurlijk ook niet gebruiken.
ik heb hem (overigens geaarde versie) met de verlichting mee geschakelt.
Tot nooit .......
  Moderator donderdag 27 april 2023 @ 08:14:09 #185
382129 crew  Donna
pi_208918343
Volgens nij was er ook een topic over energie prijzen of tarieven, maar die kan ik zo 123 niet vinden.

Ik moet in september verlengen en krijg nu al een aanbod, maar kan beter gewoon wachten tot het nog wat meer daalt toch?
  donderdag 27 april 2023 @ 09:17:58 #186
6941 APK
Factual, I think.
pi_208918683
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 08:14 schreef Donna het volgende:
Volgens nij was er ook een topic over energie prijzen of tarieven, maar die kan ik zo 123 niet vinden.

Ik moet in september verlengen en krijg nu al een aanbod, maar kan beter gewoon wachten tot het nog wat meer daalt toch?
WGR / Energietarieven #21 Met ups en downs
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  Moderator donderdag 27 april 2023 @ 09:18:23 #187
382129 crew  Donna
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 10:57:56 #188
382129 crew  Donna
pi_210681374
Nou de herfst/winter staat weer voor de deur. Hoe gaat het bij jullie met energie besparen? :!
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 11:03:41 #189
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210681442
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 10:57 schreef Donna het volgende:
Nou de herfst/winter staat weer voor de deur. Hoe gaat het bij jullie met energie besparen? :!
Nou, ik ben heel bewust bezig met overdag wasmachine en droger en vaatwasser aan zetten, en dat soort dingetjes.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 12:04:23 #190
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210681908
en ik heb de legionella run van de warmtepomp ook op dinsdag om 11u staan, maar ik denk dat ik die in het weekend ergens om 11u ga zetten, want daltatief :P (al is dat nu nog niet relevant).
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 19 september 2023 @ 12:20:55 #191
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210682034
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 10:57 schreef Donna het volgende:
Nou de herfst/winter staat weer voor de deur. Hoe gaat het bij jullie met energie besparen? :!
Voor jou wordt het de nulmeting, in je nieuwe huis.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 12:21:53 #192
382129 crew  Donna
pi_210682045
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Voor jou wordt het de nulmeting, in je nieuwe huis.
Ik val van de ene verbazing in de andere hoe zuinig ik ben idd. :9
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 12:27:31 #193
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210682087
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:21 schreef Donna het volgende:

[..]
Ik val van de ene verbazing in de andere hoe zuinig ik ben idd. :9
nieuw nieuw of 'alleen' voor jou nieuw?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 12:33:34 #194
382129 crew  Donna
pi_210682125
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
nieuw nieuw of 'alleen' voor jou nieuw?
Voor mij nieuw.

Mijn relatie is voorbij, dus ik ben van 4 personen in een redelijk slecht geïsoleerde vrijstaande woning in the middle of nowhere (altijd op de wind) naar een tussenwoning gegaan met mezelf en mijn 2 dochters 50% van de tijd. Dus dat scheelt wel.

Ben heel benieuwd naar het gasverbruik in mijn tussenwoning straks. Helaas nog geen zonnepanelen hier.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 12:36:01 #195
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210682143
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:33 schreef Donna het volgende:

[..]
Voor mij nieuw.

Mijn relatie is voorbij, dus ik ben van 4 personen in een redelijk slecht geïsoleerde vrijstaande woning in the middle of nowhere (altijd op de wind) naar een tussenwoning gegaan met mezelf en mijn 2 dochters 50% van de tijd. Dus dat scheelt wel.

Ben heel benieuwd naar het gasverbruik in mijn tussenwoning straks. Helaas nog geen zonnepanelen hier.
Oh ja, dat was jij :@ . Ja, dat het een tussenwoning is in plaats van vrijstaand dat ga je wel merken. Daarnaast natuurlijk 2 personen fulltime minder (1x je ex en 2 dochters 50% van de tijd is hetzelfde als 1 dochter 100% van de tijd). Die 2 dingen gecombineerd gaat wel een verschil maken ja.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210682173
Ik moet zeggen dat de energierekening van 11 maanden in ons gasloze nieuwbouwhuis met 6 zonnepanelen en een warmtepomp me in dit jaar met hoge prijzen niet tegenvalt, ik kom op ongeveer ¤37 per maand voor die periode (tot 1 september)uit. Benieuwd wat het hele jaar straks van 1 september tot 1 september gaat doen, ik hoop op een nog lagere rekening.
Wat ik tot nu toe gedaan heb is: de warmtepomp wat tweaken (eens kijken of ik dat komende winter nog beter kan krijgen) en de mechanische ventilatie op een tijdschakelaar zetten: in de ‘open ramen’ periode van mei t/m nu staat de ventilatie alleen in de ochtend aan ipv tot bedtijd en tijdens de 5 weken zomervakantie pas vanaf 8 uur ipv half 5. Verder staat hij ‘s nachts sowieso uit omdat ik gek werd van het geluid.
Of we nu een zuinigere koelkast en diepvries hebben ten opzichte van het oude huis weet ik eigenlijk niet, qua verlichting hebben we nu in elk geval meer ledverlichting en dat scheelt enorm ten opzichte van die afgrijselijke halogeeninbouwspotjes uit de vorige woonkamer.
Oven en kookplaat zijn zeker zuiniger
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 12:40:20 #197
382129 crew  Donna
pi_210682180
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh ja, dat was jij :@ . Ja, dat het een tussenwoning is in plaats van vrijstaand dat ga je wel merken. Daarnaast natuurlijk 2 personen fulltime minder (1x je ex en 2 dochters 50% van de tijd is hetzelfde als 1 dochter 100% van de tijd). Die 2 dingen gecombineerd gaat wel een verschil maken ja.
Ja geeft niks hoor, we kunnen niet alles onthouden!

Ik ga het zeker merken. Mijn ex had ook nog een stroom vretend bedrijf aan huis (en geen aparte aansluiting) en dat kwam uiteindelijk natuurlijk wel allemaal terug, maar daardoor wel altijd een enorm verbruik.

Zo vreemd om nu zo halverwege de maand nog niet eens 60kWh verbruik te zien staan. Dat hadden we voorheen soms in 4 dagen.
En ook gewoon minder was enzo. Aparte gewaarwording.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 12:44:35 #198
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210682231
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:40 schreef Donna het volgende:

[..]
Ja geeft niks hoor, we kunnen niet alles onthouden!

Ik ga het zeker merken. Mijn ex had ook nog een stroom vretend bedrijf aan huis (en geen aparte aansluiting) en dat kwam uiteindelijk natuurlijk wel allemaal terug, maar daardoor wel altijd een enorm verbruik.

Zo vreemd om nu zo halverwege de maand nog niet eens 60kWh verbruik te zien staan. Dat hadden we voorheen soms in 4 dagen.
En ook gewoon minder was enzo. Aparte gewaarwording.
Lol ja, dan is 60 kWh een schijntje. Dat is sowieso weinig, want als ik hier kijk dan is het verbruik hier nu 219,6 kWh deze maand, maar daarvan is maar 97,7 kWh uit het stopcontact. Maar dat is dus al meer dan jouw verbruik.

Netjes hoor.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210693647
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik moet zeggen dat de energierekening van 11 maanden in ons gasloze nieuwbouwhuis met 6 zonnepanelen en een warmtepomp me in dit jaar met hoge prijzen niet tegenvalt, ik kom op ongeveer ¤37 per maand voor die periode (tot 1 september)uit. Benieuwd wat het hele jaar straks van 1 september tot 1 september gaat doen, ik hoop op een nog lagere rekening.
Wat ik tot nu toe gedaan heb is: de warmtepomp wat tweaken (eens kijken of ik dat komende winter nog beter kan krijgen) en de mechanische ventilatie op een tijdschakelaar zetten: in de ‘open ramen’ periode van mei t/m nu staat de ventilatie alleen in de ochtend aan ipv tot bedtijd en tijdens de 5 weken zomervakantie pas vanaf 8 uur ipv half 5. Verder staat hij ‘s nachts sowieso uit omdat ik gek werd van het geluid.
Of we nu een zuinigere koelkast en diepvries hebben ten opzichte van het oude huis weet ik eigenlijk niet, qua verlichting hebben we nu in elk geval meer ledverlichting en dat scheelt enorm ten opzichte van die afgrijselijke halogeeninbouwspotjes uit de vorige woonkamer.
Oven en kookplaat zijn zeker zuiniger
Ook in de zomer gebruik ik de mechanische ventilatie. Dan luchten maakt het een stuk warmer in huis.
pi_210693675
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:04 schreef CoolGuy het volgende:
en ik heb de legionella run van de warmtepomp ook op dinsdag om 11u staan, maar ik denk dat ik die in het weekend ergens om 11u ga zetten, want daltatief :P (al is dat nu nog niet relevant).
Ik heb hem juist op vrijdag om 11 uur. S avonds wil ik in bad, partner soms ook. Is het water zeker warm genoeg voor twee kuipen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')