abonnement Unibet Coolblue
pi_205997591
Met de snel stijgende energieprijzen (gas / stroom) leek het me tijd om een "energie bespaar topic" te openen.

Wat heb jij al gedaan om je energieverbruik naar beneden te krijgen?

let op: voor discussies over de energieprijzen kan je hier terecht: NWS / Prijs aardgas breekt door ¤1,30 per kuub... #4 gas geven!

Enkele random tips:
- zet je verwarming een (paar) graad lager en draag wat beter isolerende kleding
- controleer je tocht strips, naarmate ze ouder worden sluiten ze minder goed aan (of er is vaak overheen geschilderd)
- zet opgewarmd voedsel pas in de koelkast als het voldoende is afgekoeld
- standby gebruik van apparaten kan je naar beneden krijgen door er een schakelaar voor te zetten of de stekker eruit te halen als je het niet gebruikt, zo neemt de (al wat oudere) Ziggo MediaBox XL meer dan 50Watt in de standby, dat is meer dan 438kWh per jaar, ofwel 100 tot 200 Euro, afhankelijk van je afgesloten energiecontract
- gloei-, halogeen maar ook de oude spaarlampen verbruiken veel meer stroom dan LED-lampen, met name lampen die vaak / lang branden vervangen verdient zich snel terug
- zet TL-lampen gewoon uit als je een ruimte verlaat, het is een fabel dat het starten meer kost dan uitzetten.
- controleer je koelkastrubbers, sluiten ze niet aan? Zitten er scheuren in? Vervang ze (en mogelijk is je hele koelkast al aan vervanging toe als hij Napoleon nog persoonlijk heeft gekend).
- draai korte wasjes op 30 graden, tenzij het echt vuil is
- droog je was aan een waslijn of rek ipv wasdroger
- gebruik een warmtepompwasdroger
- koop producten in de supermarkt die je gaat invriezen zoveel mogelijk al ingevroren, dat kost minder energie om in te vriezen
- verlaag de aanvoertemperatuur van je CV-ketel (vooral bij oudere ketels zonder modulerende thermostaat), deze staat soms nog op 80 graden Celsius, mogelijk kan je je woning al verwarmen met 50 of 60 graden aanvoertemperatuur, het rendement stijgt dan iets en de temperatuurschommelingen worden ook minder hevig.
- nachtverlaging kan in sommige gevallen fors energie besparen, ligt er ook aan of je thuis werkt of pas weer om 18:00 thuis bent, experimenteer ermee in wat koudere week met ongeveer gelijke omstandigheden en noteer je verbruik
- douche niet te lang en/of neem niet iedere dag een bad
- heb je een aquarium? Misschien kan het verwarmingselement een paar graad lager, veel vissen doen het ook nog prima bij 21 of 22 graden dus zoek het uit voor jouw vissoorten.
- dek een aquarium af zodat de warmte niet ontsnapt en gebruik LED-verlichting
pi_205997615
Je douchewater opvangen om daarmee de badkamer schoon te maken
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205997660
Een tip waar je in directe zin geen energie mee bespaard maar wel comfort en uiteindelijk ook energie.

Na het slapen je bed volledig openslaan voor een kwartier of langer zorgt dat de restwarmte van de matras en beddengoed zoveel mogelijk gebruikt wordt om vocht te verdampen. In de loop van de nacht heb je toch iets van een kopje liggen zweten. Als je dan het bed weer dicht doet kan dat vocht moeizamer weg. Als je bed dichtgeslagen afgekoeld is zit er nog veel meer van dat zweet in opgesloten.

Na het afkoelen van het bed sla ik het wel weer dicht om hygiënische redenen.

Gaat koppelen van deel twee automatisch of moet ik een mod vragen?
  Spellchecker vrijdag 16 september 2022 @ 15:51:38 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205997884
Ik zet een emmer naast me in de douche. Kan ik iig één keer de wc mee doorspoelen.
pi_205997904
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 15:33 schreef qajariaq het volgende:
Een tip waar je in directe zin geen energie mee bespaard maar wel comfort en uiteindelijk ook energie.

Na het slapen je bed volledig openslaan voor een kwartier of langer zorgt dat de restwarmte van de matras en beddengoed zoveel mogelijk gebruikt wordt om vocht te verdampen. In de loop van de nacht heb je toch iets van een kopje liggen zweten. Als je dan het bed weer dicht doet kan dat vocht moeizamer weg. Als je bed dichtgeslagen afgekoeld is zit er nog veel meer van dat zweet in opgesloten.

Na het afkoelen van het bed sla ik het wel weer dicht om hygiënische redenen.

Gaat koppelen van deel twee automatisch of moet ik een mod vragen?
?
Wat gebeurt er in jouw slaapkamer dat het vies is om je deken open te hebben?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Spellchecker vrijdag 16 september 2022 @ 15:54:34 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205997933
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 15:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]
?
Wat gebeurt er in jouw slaapkamer dat het vies is om je deken open te hebben?
Ik denk dat hij 's morgens vroeg zijn aardappels aan de kook brengt, en dan die pan onder zijn dekbed zet. Zijn ze 's avonds gaar én hij heeft een warm bed ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door maily op 16-09-2022 16:08:11 ]
pi_205998120
De laatste weken toch wel een aantal dingen gevonden.
Accu's voor boormachines stonden 24/7 aan de lader
Printer die misschien 2x per maand gebruikt wordt stond altijd standby.
Tandenpoetsen kan ook met een kraan die niet loopt.
Velux rolscherm geplaats in lichtkoepel.
Tochtstrips voordeur geplaatst.
Tuinverlichting gaat nachts nu uit. Sensorlamp blijft wel actief.
Hele onderverdieping isolatie vloer plus laminaat gelegd.
Vriezer op -18C gezet ipv -22C
pi_205999244
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 15:54 schreef maily het volgende:

[..]
Ik denk dat hij 's morgens vroeg zijn aardappels aan de kook brengt, en dan die pan onder zijn dekbed zet. Zijn ze 's avonds gaar én hij heeft een warm bed ^O^
Dat dekbed is meer macht der gewoonte denk ik. Zoveel vliegt er inderdaad niet rond in mijn slaapkamer :)

Voor rijst heb ik wel jarenlang een dekentje in de keuken gehad. Met afgepast water de rijst goed aan de kook brengen en dan de pan in een theedoek in dat dekentje wikkelen. Dan ongeveer anderhalf keer de kooktijd aanhouden maar een uur langer is ook geen probleem. Zelfs veel langer kan ook maar dan in de magnetron opwarmen. Voordeel van inpakken is wel dat je het evt kan vergeten en je hebt nooit een aangebrande pan of aangebrande rijst. Als het pakket niet open is geweest dan is de inhoud redelijk steriel dus durfde ik het zelfs aan om de rijst pas de volgende morgen in de koelkast te zetten als ik het vergeten was.

Sinds ik inductie heb zet ik de rijst als het kookt gewoon op de laagste stand, kost weinig energie en scheelt weer gedoe en vooral ruimte. Met inductie ook nog nooit rijst laten aanbranden omdat ik dan de kookwekker zet en de pit dan uit gaat.
pi_206004177
Ik zat eens even te kijken naar een besparing op zolder bij ons. Jaren ‘30 huis, dak is geïsoleerd maar in de winter is het toch af en toe best koud daar als het buiten richting de 0 graden gaat. Onze puber slaapt er dus we moeten wel een oplossing hebben ;)

Nu hangt er een airco en die laat hij nu bij koud weer de hele nacht draaien. Nu zat ik eens te kijken naar een elektrische deken voor hem. Klopt het dat die echt heel veel minder gebruiken als ik die een hele nacht aan zet ipv een airco? (We hebben een grote buitenunit waar 4 binnen units op verschillende kamers op zitten)

En ik was op zoek naar een grote deken, 200x220, maar die lijken er niet zoveel te zijn. Wat is dan handig? Een elektrische fleece deken onder zijn dekbed leggen (dus dat je er meteen tegenaan ligt als je in bed stapt), of bovenop zijn dekbed, of een hele andere oplossing?

Iemand die hier ervaring mee heeft?
  zaterdag 17 september 2022 @ 11:01:22 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206005912
ik gebruik al jaren een elektrische onderdeken. Die leg je op je matras. Daar lig je op.
Werkt prima.
Tot nooit .......
pi_206007113
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 04:50 schreef MeisPluis het volgende:
Ik zat eens even te kijken naar een besparing op zolder bij ons. Jaren ‘30 huis, dak is geïsoleerd maar in de winter is het toch af en toe best koud daar als het buiten richting de 0 graden gaat. Onze puber slaapt er dus we moeten wel een oplossing hebben ;)

Nu hangt er een airco en die laat hij nu bij koud weer de hele nacht draaien. Nu zat ik eens te kijken naar een elektrische deken voor hem. Klopt het dat die echt heel veel minder gebruiken als ik die een hele nacht aan zet ipv een airco? (We hebben een grote buitenunit waar 4 binnen units op verschillende kamers op zitten)

En ik was op zoek naar een grote deken, 200x220, maar die lijken er niet zoveel te zijn. Wat is dan handig? Een elektrische fleece deken onder zijn dekbed leggen (dus dat je er meteen tegenaan ligt als je in bed stapt), of bovenop zijn dekbed, of een hele andere oplossing?

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Een elektrieke deken leg je onder je. Omdat onder je kussen niet veel zin heeft zijn ze meestal wat korter en voor zover ik weet zijn ze altijd een persoons.

Hou er wel rekening mee dat je evengoed nog heel koude lucht inademt, dat hoeft geen bezwaar te zijn maar je moet er wel van houden. Als je weinig haar hebt dan is een slaapmuts ook wel handig.

Je kunt je puber natuurlijk ook leren dat je warm in bed moet stappen en met een extra deken jezelf ook warm kunt houden. Ik kan me zo voorstellen dat een puber er anders over denkt. Dus ik twijfel of hij ondanks een elektrische deken toch ook de kachel aan gaat zetten.
  Spellchecker zaterdag 17 september 2022 @ 13:15:37 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206007149
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 04:50 schreef MeisPluis het volgende:
Ik zat eens even te kijken naar een besparing op zolder bij ons. Jaren ‘30 huis, dak is geïsoleerd maar in de winter is het toch af en toe best koud daar als het buiten richting de 0 graden gaat. Onze puber slaapt er dus we moeten wel een oplossing hebben ;)

Nu hangt er een airco en die laat hij nu bij koud weer de hele nacht draaien. Nu zat ik eens te kijken naar een elektrische deken voor hem. Klopt het dat die echt heel veel minder gebruiken als ik die een hele nacht aan zet ipv een airco? (We hebben een grote buitenunit waar 4 binnen units op verschillende kamers op zitten)

En ik was op zoek naar een grote deken, 200x220, maar die lijken er niet zoveel te zijn. Wat is dan handig? Een elektrische fleece deken onder zijn dekbed leggen (dus dat je er meteen tegenaan ligt als je in bed stapt), of bovenop zijn dekbed, of een hele andere oplossing?

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Fleecedeken op zijn dekbed heeft weinig zin. Beter eronder, dan kan de warmte moeilijker weg.
Het beste is om de deken op zijn matras te leggen.
pi_206007393
Wij doen elke dag vrieselementen in de koelkast zodat deze minder vaak aan slaat.

Als echte theeleuten hebben wij nu een waterdispenser in plaats van een waterkoker. Met een waterdispenser wordt alleen het water verwarmd wat je nodig hebt. Vooral de kinderen hadden de gewoonte de waterkoker voor de helft te vullen voor 1 kopje thee..
pi_206007456
Okey, ik ga vast reacties krijgen van ja duh, maar ik deel hem toch maar even.
Ik ben volledig gestopt met de droger gebruiken en mijn elektriciteit is met een derde afgenomen elke maand :o
Dat had ik nooit verwacht.

Dus als iemand nog een motivatie nodig heeft om ook te stoppen, dit is hem.
De blokker trouwens verkoopt droogtorens van 4 verdiepingen, ook handig.
Twiddel
pi_206007509
Naast het korter en kouder douchen vangen wij het douchewater ook op om te gebruiken als wc water. Zojuist heb ik al onze 10 emmers gevuld met regenwater uit de regenton, dit om te gebruiken als wc water en om de plantjes binnen te bewateren.

Na de regen van vandaag zal de ton weer gevuld zijn en ga ik dit morgen ook weer doen. 1.000 liter water kost ¤1,59 dus voor het geld doen wij dit niet maar meer omdat het zonde is om zoveel schoon drinkwater te verkwanselen.
  Spellchecker zaterdag 17 september 2022 @ 14:24:36 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206007594
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 13:58 schreef janspj het volgende:
Wij doen elke dag vrieselementen in de koelkast zodat deze minder vaak aan slaat.

Als echte theeleuten hebben wij nu een waterdispenser in plaats van een waterkoker. Met een waterdispenser wordt alleen het water verwarmd wat je nodig hebt. Vooral de kinderen hadden de gewoonte de waterkoker voor de helft te vullen voor 1 kopje thee..
Hoeveel zou dat schelen? Serieuze vraag.
  Moderator zaterdag 17 september 2022 @ 14:26:51 #17
382129 crew  Donna
pi_206007611
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:14 schreef ShoNuf het volgende:
Naast het korter en kouder douchen vangen wij het douchewater ook op om te gebruiken als wc water. Zojuist heb ik al onze 10 emmers gevuld met regenwater uit de regenton, dit om te gebruiken als wc water en om de plantjes binnen te bewateren.

Na de regen van vandaag zal de ton weer gevuld zijn en ga ik dit morgen ook weer doen. 1.000 liter water kost ¤1,59 dus voor het geld doen wij dit niet maar meer omdat het zonde is om zoveel schoon drinkwater te verkwanselen.
Slim! Ik zat al te denken wat ik kan doen met regenton water, maar ik had niet eens bedacht om de binnenplanten te doen. :X
  zaterdag 17 september 2022 @ 14:51:15 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206007763
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:26 schreef Donna het volgende:

[..]
Slim! Ik zat al te denken wat ik kan doen met regenton water, maar ik had niet eens bedacht om de binnenplanten te doen. :X
Ik vraag je af in hoeverre je hier ENERGIE mee bespaart.
Tot nooit .......
pi_206007784
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:08 schreef summer2bird het volgende:
Okey, ik ga vast reacties krijgen van ja duh, maar ik deel hem toch maar even.
Ik ben volledig gestopt met de droger gebruiken en mijn elektriciteit is met een derde afgenomen elke maand :o
Dat had ik nooit verwacht.

Dus als iemand nog een motivatie nodig heeft om ook te stoppen, dit is hem.
De blokker trouwens verkoopt droogtorens van 4 verdiepingen, ook handig.
welke droger had je?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206007788
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
welke droger had je?
Een samsung droger, max 5 jaar oud. Best mooi ding. Condens
Twiddel
pi_206007804
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:56 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Een samsung droger, max 5 jaar oud. Best mooi ding. Condens
oh dan is die buiten de garantie. Je kan kijken of je hem nog kan laten repareren. Mischien loont dat nog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206007808
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
oh dan is die buiten de garantie. Je kan kijken of je hem nog kan laten repareren. Mischien loont dat nog.
Is hij stuk dan, dat hij zoveel stroom verbruikt? Want verder is hij prima.
Ik gebruik ook enorm weinig stroom voor een 1persoons huishouden, dus dat verklaart het misschien nog wat.
Twiddel
pi_206007812
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:59 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Is hij stuk dan, dat hij zoveel stroom verbruikt? Want verder is hij prima.
Ik gebruik ook enorm weinig stroom voor een 1persoons huishouden, dus dat verklaart het misschien nog wat.
bij 1/3 van je totale verbruik lijkt het mij dat die stuk is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 17 september 2022 @ 15:01:22 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206007825
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bij 1/3 van je totale verbruik lijkt het mij dat die stuk is
In de zomermaanden wil ik dat best geloven....
Hoeveel verbruikt ie?
Tot nooit .......
pi_206007835
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 15:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
In de zomermaanden wil ik dat best geloven....
Hoeveel verbruikt ie?
bij een condensdroger mag je verwachten dat die max 2 kwh verbruikt per keer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zaterdag 17 september 2022 @ 15:09:14 #26
382129 crew  Donna
pi_206007892
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik vraag je af in hoeverre je hier ENERGIE mee bespaart.
Haha. Goed punt. :7
  Admin zaterdag 17 september 2022 @ 15:17:26 #27
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_206007954
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 15:33 schreef qajariaq het volgende:

Gaat koppelen van deel twee automatisch of moet ik een mod vragen?
Ik heb 'm voor je gekoppeld ^O^

- Wij hebben een Quooker. Voor heet water gebruikt die geen gas. In plaats van elke dag 1 (of meer) vaatwassers draaien we nu 1x per 2 dagen een vaatwasser. De meeste dingen wassen we even snel met de hand af in een klein laagje water.

Verder zit inmiddels bijna alles achter een schakelaar zodat eigenlijk niets standby staat. Uitzondering hier zijn de router, modem, switch, wifi, cv-ketel, quooker, koel/vrieskasten en ventilatie. Dat zorgt dat we als ik 's morgens opsta en alles staat nog uit we van ~550W naar 175W zijn teruggegaan. Had ik veel eerder moeten doen natuurlijk, maar nadat ons voorschot voor Essent van 300 naar bijna 900 euro moest werd het toch wel zaak daar werk van te maken. Nooit gedacht dat dat ZO veel zou schelen!
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zaterdag 17 september 2022 @ 15:18:30 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206007962
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 15:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bij een condensdroger mag je verwachten dat die max 2 kwh verbruikt per keer.
Dat is voor een condensdroger best zuinig.
Richting drie was mijn B-label bosch
Tot nooit .......
  Admin zaterdag 17 september 2022 @ 15:25:04 #29
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_206008023
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:08 schreef summer2bird het volgende:
Okey, ik ga vast reacties krijgen van ja duh, maar ik deel hem toch maar even.
Ik ben volledig gestopt met de droger gebruiken en mijn elektriciteit is met een derde afgenomen elke maand :o
Dat had ik nooit verwacht.

Dus als iemand nog een motivatie nodig heeft om ook te stoppen, dit is hem.
De blokker trouwens verkoopt droogtorens van 4 verdiepingen, ook handig.
Wij gebruiken de droger nog maar 1x per week. Sowieso draaien we was/droger/vaatwasser alleen in de daluren.

Alle lampen in huis zijn Led inmiddels en we gebruiken zo min mogelijk verlichting. Alles ook steeds meteen weer uitdoen, waar voorheen nog weleens een lampje op zolder, overloop of wc bleef branden.

Douchen doe ik in 3 minuten, scheren niet meer bij een stromende hete kraan uit de cv maar met een bakje water uit de quooker (geen gas). Nog geen halve liter denk ik. Douchen doen we ook iets kouder.
Watertemperatuur cv staat op 60 (lager is ongezond ivm legionella), radiatorwatertemperatuur staat op 45 momenteel. CV staat in de ecostand. Alleen als er warm water gevraagd wordt wordt het water verwarmd. Dagelijks gasverbruik is nu gemiddeld 0,2m3. Dat zal nog wel iets hoger worden in de komende maanden.

Koken doen we zo min mogelijk op gas. We hebben een Crock-Pot Express voor de meeste dingen. Gas wordt nog wel gebruikt, maar dat proberen we zoveel mogelijk te beperken.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_206008075
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 15:17 schreef Danny het volgende:

[..]
Ik heb 'm voor je gekoppeld ^O^

- Wij hebben een Quooker. Voor heet water gebruikt die geen gas. In plaats van elke dag 1 (of meer) vaatwassers draaien we nu 1x per 2 dagen een vaatwasser. De meeste dingen wassen we even snel met de hand af in een klein laagje water.

Verder zit inmiddels bijna alles achter een schakelaar zodat eigenlijk niets standby staat. Uitzondering hier zijn de router, modem, switch, wifi, cv-ketel, quooker, koel/vrieskasten en ventilatie. Dat zorgt dat we als ik 's morgens opsta en alles staat nog uit we van ~550W naar 175W zijn teruggegaan. Had ik veel eerder moeten doen natuurlijk, maar nadat ons voorschot voor Essent van 300 naar bijna 900 euro moest werd het toch wel zaak daar werk van te maken. Nooit gedacht dat dat ZO veel zou schelen!
De verhoging van je voorschot zal vooral door je gasverbruik komen, hoewel de energiebesparing mooi meegenomen is natuurlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206008092
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 13:58 schreef janspj het volgende:
Wij doen elke dag vrieselementen in de koelkast zodat deze minder vaak aan slaat.

Ik vrees dat met met invriezen van die elementen meer energie verloren gaat dan de koelkast zelf het werk te laten doen. Of kan je ze elders gratis laten vriezen?
pi_206008102
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_206008136
Wij hebben het zwembad nog in de tuin staan van de afgelopen zomer. Aangezien de badkamer met toilet aan de tuin grenst, gebruiken we nu dat water al een paar weken om het toilet door te spoelen. Het zwembad is nu half leeg. Maar nu regent het steeds dus blijft het op hetzelfde niveau :')

We hebben toch een elektrische boiler besteld. Hebben nu het geld niet voor een warmepompboiler en met deze elektrische boiler gaan we al genoeg gas besparen. We hebben immers zonnepanelen liggen.

Wat Danny schreef over die schakelaars, dat wil ik ook gaan doen. Dat is een kleine investering die volgens mij behoorlijk wat oplevert.
pi_206008171
Wij hebben een jaren 60 woning verbouwd:

Vloerisatie
Dakisolatie
Gevelisolatie
Enkel glas vervangen
All electric warmtepomp
18 zonnepanelen
Enkel glas vervangen voor HR+++
Alleen maar ledverlichting
Nieuwe keuken dus koelkast/vriezer zijn nog geen energievreters
We drogen de was buiten als het kan
Ik douche 2 minuten per dag, 1x per week in bad.

Binnenkort maar eens stekkers halen om alle apparatuur van standby te halen.
Resistance is futile.
  Admin zaterdag 17 september 2022 @ 16:04:30 #35
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_206008303
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 15:41 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wij hebben het zwembad nog in de tuin staan van de afgelopen zomer. Aangezien de badkamer met toilet aan de tuin grenst, gebruiken we nu dat water al een paar weken om het toilet door te spoelen. Het zwembad is nu half leeg. Maar nu regent het steeds dus blijft het op hetzelfde niveau :')

We hebben toch een elektrische boiler besteld. Hebben nu het geld niet voor een warmepompboiler en met deze elektrische boiler gaan we al genoeg gas besparen. We hebben immers zonnepanelen liggen.

Wat Danny schreef over die schakelaars, dat wil ik ook gaan doen. Dat is een kleine investering die volgens mij behoorlijk wat oplevert.
En we hebben de schakelaars (en stekkerdozen met schakelaars) gewoon van de action. Lekker goedkoop en doen wat ze moeten doen. Oh, en ik heb een alecto energie monitor. Die heb ik gebruikt om te kijken wat ik waarmee bespaarde. Magnetron van de standby af scheelt dan wel niet veel, maar toch nog 6W wat op jaarbasis neerkomt op ruim 52kWh (en dus ongeveer 50 euro met de huidige prijzen). De monitoren en pc van m'n zoon trekken samen 70W in standby. 613KWh per jaar, oftewel dik 521 euro.
Die schakelaars leveren hun geld echt binnen een dag op. Ja, je moet af en toe een schakelaartje omhalen, maar dat heb ik er wel voor over.

TV, Soundbar, Nvidia Shield en Ziggo Mediabox Next zitten ook achter zo'n schakelaar. Dat scheelt ook een paar honderd euro op jaarbasis.
We hebben eerder al een slag gemaakt en zijn van ~1200kwh naar ~650 gegaan (per maand), maar het doel is nu om toch echt richting 250 te gaan. Dat is wel een uitdaging want ik moet gewoon mijn computer gebruiken, mijn zoon heeft zijn computer nodig voor z'n studie (en om te gamen) en m'n dochter speelt soms dagen achter elkaar the sims, maar door alles uit standby te halen en uit te zetten wat we niet gebruiken hopen we een heel eind te komen.
Zal ook wel moeten want 900 euro per maand aan energierekening kunnen we gewoonweg niet langdurig betalen. En de prijzen gaan voorlopig alleen nog maar omhoog.

Dingen die we echt weinig gebruiken zijn helemaal uit het stopcontact (xbox, wii) zodat die niet ook nog stroom vreten op het moment dat we tv kijken.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_206008367
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 16:04 schreef Danny het volgende:

[..]
En we hebben de schakelaars (en stekkerdozen met schakelaars) gewoon van de action. Lekker goedkoop en doen wat ze moeten doen. Oh, en ik heb een alecto energie monitor. Die heb ik gebruikt om te kijken wat ik waarmee bespaarde. Magnetron van de standby af scheelt dan wel niet veel, maar toch nog 6W wat op jaarbasis neerkomt op ruim 52kWh (en dus ongeveer 50 euro met de huidige prijzen). De monitoren en pc van m'n zoon trekken samen 70W in standby. 613KWh per jaar, oftewel dik 521 euro.
Die schakelaars leveren hun geld echt binnen een dag op. Ja, je moet af en toe een schakelaartje omhalen, maar dat heb ik er wel voor over.

TV, Soundbar, Nvidia Shield en Ziggo Mediabox Next zitten ook achter zo'n schakelaar. Dat scheelt ook een paar honderd euro op jaarbasis.
We hebben eerder al een slag gemaakt en zijn van ~1200kwh naar ~650 gegaan (per maand), maar het doel is nu om toch echt richting 250 te gaan. Dat is wel een uitdaging want ik moet gewoon mijn computer gebruiken, mijn zoon heeft zijn computer nodig voor z'n studie (en om te gamen) en m'n dochter speelt soms dagen achter elkaar the sims, maar door alles uit standby te halen en uit te zetten wat we niet gebruiken hopen we een heel eind te komen.
Zal ook wel moeten want 900 euro per maand aan energierekening kunnen we gewoonweg niet langdurig betalen. En de prijzen gaan voorlopig alleen nog maar omhoog.

Dingen die we echt weinig gebruiken zijn helemaal uit het stopcontact (xbox, wii) zodat die niet ook nog stroom vreten op het moment dat we tv kijken.
Van 1200 kWh naar 650 kWh per maand? Heb je alle FOK!servers thuis staan? :o

Mijn hoogste verbruik was 862 kWh in december 2021, in een nieuw huis dat nog behoorlijk wat bouwvocht bevatte, en de warmtepomp dus flink aan de slag moest.
Ik vind die 862 al fors en verwacht dat dat eigenlijk niet weer gaat voorkomen omdat het huis inmiddels een stuk droger is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 17 september 2022 @ 16:33:12 #37
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206008480
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 16:04 schreef Danny het volgende:

.
We hebben eerder al een slag gemaakt en zijn van ~1200kwh naar ~650 gegaan (per maand),
650kWh per maand? Zelfs met mijn warmtepomp verwarming red ik dat niet in december.
Tot nooit .......
  Spellchecker zaterdag 17 september 2022 @ 16:40:01 #38
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206008517
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik vraag je af in hoeverre je hier ENERGIE mee bespaart.
Je krijgt het er warm van ^O^
pi_206008564
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 16:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
650kWh per maand? Zelfs met mijn warmtepomp verwarming red ik dat niet in december.
Hie groot is je woning?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Admin zaterdag 17 september 2022 @ 17:01:14 #40
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_206008638
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 16:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
650kWh per maand? Zelfs met mijn warmtepomp verwarming red ik dat niet in december.
Staan/stond veel spul permanent aan.
- 1x nas met 8xhdd
- 1x nas met 4xhdd (backup voor bovenstaande nas)
- 1x nas met 2xhdd (voor beveiligingscamera's)
- 5 camera's
- 1 pc die 24 uur per dag aanstond (de mijne)

Daarnaast mijn zoon die 40 uur per week aan het gamen is. Zijn pc trekt op zulke momenten samen met 3 monitoren ruim 1000W

Ikzelf die 12 uur per dag zit te werken met 3 monitoren aan (gebruik nu nog maar 1 monitor en ik werk nog maar max 8 uur per dag, noodgevallen uitgezonderd en mijn pc en alle stroom gaat UIT)

Mijn dochter die regelmatig sims speelt a 700W voor pc + monitor + luisprekers erbij.

Heb nu nog maar 1 NAS aanstaan, en zelfs die gaat 13 uur per dag UIT
camera's zitten op een timer zodat er telkens maar 2 tegelijk aan staan en die slaan op op een sd kaart die wordt uitgelezen zodra de nas aangaat voor backup van de beelden

ALLES wat normaal in standby staat (inclusief laders, printers, televisies (4 stuks), stereoapparatuur, beamer etc staat nu helemaal van stroom af.

We gebruikten echt belachelijk veel stroom idd
even als voorbeeld november 2020


Augustus is niet echt een goeie maand om te meten omdat we van maart/april t/m medio september doorgaans op de camping zijn en veel stroom die we normaliter gebruiken NIET gebruikt wordt dus die zit historisch voor ons altijd al op rond de 650KWh. Sinds oktober 2021 gebruikten we als we thuis waren rond de 600-650KWh. Hoeveel we september gaan doen weet ik nog niet. We zitten dagelijks nu tussen 8 en 12KWh, dus dat zou ergens tussen 240 en 360 uit moeten gaan komen. Hopelijk. Gisteren nog weer wat dingen uitgezet waarmee volgens m'n energiemetertje in totaal weer ongeveer 1,6KWh per dag bespaard wordt. Uiteindelijk wil ik alleen het hoognodige nog gebruiken.
Google home is bv ook uit nu. Eigenlijk gebruikte ik die zelden tot nooit. Ooit gekregen bij kruidvat bij een pak scheermesjes :') Vreet wel gewoon stroom, dus uit die hap.
Wasmachine en droger stonden ook nog standby, dus die gaan nu ook helemaal uit.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zaterdag 17 september 2022 @ 17:16:15 #41
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_206008759
170kWh gamen/maand tikt dan wel aan. :@
  zaterdag 17 september 2022 @ 17:20:12 #42
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_206008786
Mijn Ziggo modem trekt 26W. Dat valt me ook wel vies tegen. Het is eigenlijk net te weinig om het zo nu en dan uit te zetten (tientjeswerk).
  Moderator zaterdag 17 september 2022 @ 17:26:29 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206008841
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:16 schreef Van_Poppel het volgende:
170kWh gamen/maand tikt dan wel aan. :@
Nou echt wel. Ik werk elke werkdag vanuit huis met een pc en een laptop met 2 a 3 schermen in totaal, maar ik game niet op die pc, en dat alles heeft het in afgelopen jaar 304,56 kWh gekost. Dat verstookt Danny dus in nog geen 2 maanden, en dat alleen voor 1 PC als het ware.

Wow. Maar 1200 kWh per maand valt ook m'n mond van open. Duurste maanden zijn december en januari met per maand tussen de 800 en 900 kwh en dat is dus inclusief alles en alleen in de koudste maanden, maar 1200 kwh élke maand is echt...wow.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206008894
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:20 schreef Van_Poppel het volgende:
Mijn Ziggo modem trekt 26W. Dat valt me ook wel vies tegen. Het is eigenlijk net te weinig om het zo nu en dan uit te zetten (tientjeswerk).
Vanwege vaste telefoon via dat modem is dat bij ons sowieso geen optie
  zaterdag 17 september 2022 @ 17:33:03 #45
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_206008897
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou echt wel. Ik werk elke werkdag vanuit huis met een pc en een laptop met 2 a 3 schermen in totaal, maar ik game niet op die pc, en dat alles heeft het in afgelopen jaar 304,56 kWh gekost. Dat verstookt Danny dus in nog geen 2 maanden, en dat alleen voor 1 PC als het ware.

Wow. Maar 1200 kWh per maand valt ook m'n mond van open. Duurste maanden zijn december en januari met per maand tussen de 800 en 900 kwh en dat is dus inclusief alles en alleen in de koudste maanden, maar 1200 kwh élke maand is echt...wow.
In 2020/2021 moest ik noodgedwongen op zolder thuiswerken. Met het straalkacheltje waren dat dure maanden (300/400 kWh)...nu is het doel om het met 200 kWh te kunnen redden.

PS: TV in de woonkamer gebruikt nu echt veel minder energie. Dat lijkt bijna 1kWh/dag te schelen. Bedankt voor de tip. ^O^
  zaterdag 17 september 2022 @ 17:34:05 #46
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_206008905
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Vanwege vaste telefoon via dat modem is dat bij ons sowieso geen optie
Ik heb alleen mobiele telefoon. Vaste telefoon is voor boomers :P ;)
  Moderator zaterdag 17 september 2022 @ 17:44:59 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206009007
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:33 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
In 2020/2021 moest ik noodgedwongen op zolder thuiswerken. Met het straalkacheltje waren dat dure maanden (300/400 kWh)...nu is het doel om het met 200 kWh te kunnen redden.

PS: TV in de woonkamer gebruikt nu echt veel minder energie. Dat lijkt bijna 1kWh/dag te schelen. Bedankt voor de tip. ^O^
Zijn 365kwh per jaar he. Mooi man. ^O^
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206009050
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:16 schreef Van_Poppel het volgende:
170kWh gamen/maand tikt dan wel aan. :@
Poah echt he.Kan het verschil wel zien tussen de xbox one en series s.
pi_206014119
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 17:01 schreef Danny het volgende:

[..]
Staan/stond veel spul permanent aan.
- 1x nas met 8xhdd
- 1x nas met 4xhdd (backup voor bovenstaande nas)
- 1x nas met 2xhdd (voor beveiligingscamera's)
- 5 camera's
- 1 pc die 24 uur per dag aanstond (de mijne)

Daarnaast mijn zoon die 40 uur per week aan het gamen is. Zijn pc trekt op zulke momenten samen met 3 monitoren ruim 1000W

Ikzelf die 12 uur per dag zit te werken met 3 monitoren aan (gebruik nu nog maar 1 monitor en ik werk nog maar max 8 uur per dag, noodgevallen uitgezonderd en mijn pc en alle stroom gaat UIT)

Mijn dochter die regelmatig sims speelt a 700W voor pc + monitor + luisprekers erbij.

Heb nu nog maar 1 NAS aanstaan, en zelfs die gaat 13 uur per dag UIT
camera's zitten op een timer zodat er telkens maar 2 tegelijk aan staan en die slaan op op een sd kaart die wordt uitgelezen zodra de nas aangaat voor backup van de beelden

ALLES wat normaal in standby staat (inclusief laders, printers, televisies (4 stuks), stereoapparatuur, beamer etc staat nu helemaal van stroom af.

We gebruikten echt belachelijk veel stroom idd
even als voorbeeld november 2020
[ afbeelding ]

Augustus is niet echt een goeie maand om te meten omdat we van maart/april t/m medio september doorgaans op de camping zijn en veel stroom die we normaliter gebruiken NIET gebruikt wordt dus die zit historisch voor ons altijd al op rond de 650KWh. Sinds oktober 2021 gebruikten we als we thuis waren rond de 600-650KWh. Hoeveel we september gaan doen weet ik nog niet. We zitten dagelijks nu tussen 8 en 12KWh, dus dat zou ergens tussen 240 en 360 uit moeten gaan komen. Hopelijk. Gisteren nog weer wat dingen uitgezet waarmee volgens m'n energiemetertje in totaal weer ongeveer 1,6KWh per dag bespaard wordt. Uiteindelijk wil ik alleen het hoognodige nog gebruiken.
Google home is bv ook uit nu. Eigenlijk gebruikte ik die zelden tot nooit. Ooit gekregen bij kruidvat bij een pak scheermesjes :') Vreet wel gewoon stroom, dus uit die hap.
Wasmachine en droger stonden ook nog standby, dus die gaan nu ook helemaal uit.
Jouw stroomverbruik per dag is niet echt super hoog, hoor, hier dagelijks tussen 1 en 5 Kwh per dag over het hele jaar. Geen idee eigenlijk waar ik dat aan verbruik.
  Admin zondag 18 september 2022 @ 09:12:00 #50
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_206014994
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 01:54 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Jouw stroomverbruik per dag is niet echt super hoog, hoor, hier dagelijks tussen 1 en 5 Kwh per dag over het hele jaar. Geen idee eigenlijk waar ik dat aan verbruik.
1000kWh per maand is natuurlijk ongeveer 33kWh per dag. Een factor 6 hoger dan wat jij haalt
ik wil dus richting 10kWh per dag = ~300kWh per maand.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_206015216
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:08 schreef summer2bird het volgende:
Okey, ik ga vast reacties krijgen van ja duh, maar ik deel hem toch maar even.
Ik ben volledig gestopt met de droger gebruiken en mijn elektriciteit is met een derde afgenomen elke maand :o
Dat had ik nooit verwacht.

Dus als iemand nog een motivatie nodig heeft om ook te stoppen, dit is hem.
De blokker trouwens verkoopt droogtorens van 4 verdiepingen, ook handig.
Wij hebben nooit een droger gehad. Mijn ouders en schoonouders ook niet.

Zo'n droogtoren werkt prima. Bij droog weer zet je hem buiten. Begint het te regenen zet je hem snel ergens binnen.
pi_206015330
Gister nog gelijk de tv/Switch/Apple tv achter een schakelaar gezet. Ik ben benieuwd wat het op gaat leveren. De magnetron had er al eentje.

Dingen als wasmachine, droger, elektrische piano, scheelt het nog als die achter zo’n schakelaar gaan?
pi_206015526
Ik check het regelmatig door alle verhalen hier, mijn tv zit met Switch en alles op een smart stekker, maar bij mij geeft dat ding aan dat uit=uit, geen verbruik als ik op de rode knop heb gedrukt.
Ik weet nooit of ik dat nou moet vertrouwen.

Bij nader inzien denk ik van wel, vergelijkbare stekker laat wel de 8W standby verbruik van mijn bedbodems zien. Die mogen wel uit dus.

[ Bericht 11% gewijzigd door Vanyel op 18-09-2022 16:10:46 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 18 september 2022 @ 11:20:18 #54
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206016253
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hie groot is je woning?
75m2. Maar als hij 500m2 zou zijn zou ik niet meer meters verwarmen. Is dus niet echt van belang.

Duurste maand ooit was 712 kWh. December/corona. Toen heb ik al mijn visitie buiten onder 3000-7000W warmtelampen ontvangen, ipv binnen.
Tot nooit .......
pi_206016267
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 11:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
75m2. Maar als hij 500m2 zou zijn zou ik niet meer meters verwarmen. Is dus niet echt van belang.

Duurste maand ooit was 712 kWh. December/corona. Toen heb ik al mijn visitie buiten onder 3000-7000W warmtelampen ontvangen, ipv binnen.
vandaar, ik verwarm ca 50 m2 en verbruik dan ook minder.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206016502
Onze tv raakt van slag als je hem met het stekkerblok uitzet. :{ Niet handig.
Verstelbare bedbodems ga ik ook eens op een verlengdoos doen.
Ik heb in mijn bijkeuken een kastenwand met een plek leeg voor een droger, dat wilde vriend graag. Maar ik vond dat het geld niet waard. Die gaat er dus ook niet meer komen :P
pi_206016606
https://www.praxis.nl/bou(...)m-50cmx2-5m/10085891
Volgens mij kostte dit minder dan een jaar geleden nog minder dan ¤3,- per rol (¤2,79 of iets dergelijks) :X

Ik ga nu even de koelkast en vriezer nakijken, even de boel schoonmaken en kijken of er een mogelijkheid is om er ventilatortjes bij te plaatsen voor een betere warmteafvoer.


Mijn stroom- en gasverbruik zijn mooi omgekeerd evenredig zo door de jaren heen :P

Maar het stroomverbruik is erg hoog, nog niet kunnen ontdekken waar dat in zit. 'Iets' op groep 4 in de meterkast wat veel verbruikt. En laat dat nou net beide (volle) koelingen (koel/vriescombinatie + 1 vriezer) zijn, mechanische ventilatie en de CV zijn...
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 18 september 2022 @ 11:56:42 #58
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206016608
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 11:47 schreef Hupje het volgende:

Verstelbare bedbodems ga ik ook eens op een verlengdoos doen.

bij mij raakt dan de afstandsbediening van slag, nieuwe codes zodat ik de app opnieuw moet koppelen.. ik heb trouwens geen idee wat zo'n ding verbruikt standby. zal wel meevallen maar toch eens opmeten.
Tot nooit .......
pi_206017329
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 11:56 schreef Resistor het volgende:
https://www.praxis.nl/bou(...)m-50cmx2-5m/10085891
Volgens mij kostte dit minder dan een jaar geleden nog minder dan ¤3,- per rol (¤2,79 of iets dergelijks) :X

Ik ga nu even de koelkast en vriezer nakijken, even de boel schoonmaken en kijken of er een mogelijkheid is om er ventilatortjes bij te plaatsen voor een betere warmteafvoer.

[ afbeelding ]
Mijn stroom- en gasverbruik zijn mooi omgekeerd evenredig zo door de jaren heen :P

Maar het stroomverbruik is erg hoog, nog niet kunnen ontdekken waar dat in zit. 'Iets' op groep 4 in de meterkast wat veel verbruikt. En laat dat nou net beide (volle) koelingen (koel/vriescombinatie + 1 vriezer) zijn, mechanische ventilatie en de CV zijn...
Als fans bij een koelkast zin hadden dan werd dat al gedaan door fabrikanten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 18 september 2022 @ 13:20:42 #60
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_206017541
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 09:52 schreef MevrouwCactus het volgende:
Gister nog gelijk de tv/Switch/Apple tv achter een schakelaar gezet. Ik ben benieuwd wat het op gaat leveren. De magnetron had er al eentje.

Dingen als wasmachine, droger, elektrische piano, scheelt het nog als die achter zo’n schakelaar gaan?
Wasmachine en droger niet. Heeft bij ons in ieder geval geen sluipverbruik.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_206017810
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als fans bij een koelkast zin hadden dan werd dat al gedaan door fabrikanten.
Bij campers en caravans zijn ventilatoren heel normaal achter de koelkast.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Spellchecker zondag 18 september 2022 @ 13:56:32 #62
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206017965
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 10:08 schreef Vanyel het volgende:
Ik check het regelmatig door alle verhalen hier, mijn tv zit met Switch en alles op een smart stekker, maar bij mij geeft dat ding aan dat uit=uit, geen verbruik als ik op de rode knop heb gedrukt.
Ik weet nooit of ik dat nou moet vertrouwen.

Bij nader inzien denk ik van wel, vergelijkbare stekker laat week de 8W standby verbruik van mijn bedbodems zien. Die mogen wel uit dus.
Wat voor bedbodems?
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 13:57:42 #63
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206017980
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:20 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Wasmachine en droger niet. Heeft bij ons in ieder geval geen sluipverbruik.
Ik meet ook geen sluipverbruik op de wasmachine en droger als ze uit staan inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 13:58:06 #64
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206017989
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 13:56 schreef maily het volgende:

[..]
Wat voor bedbodems?
Ik gok elektrisch verstelbare.
Breitling - Instruments for Professionals
  Spellchecker zondag 18 september 2022 @ 14:01:34 #65
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206018033
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik gok elektrisch verstelbare.
Oke. Die hebben wij ook. Overdag maar uitzetten dan ... ^O^
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 14:35:38 #66
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206018460
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 14:01 schreef maily het volgende:

[..]
Oke. Die hebben wij ook. Overdag maar uitzetten dan ... ^O^
Ja, zou ik wel doen. Het is maar 8 watt per uur (per bedhelft?), maar als die 24/7 aan zijn dan kom je op eventjes op 70,08 kWh per jaar. Voor een bed wat je misschien 2x op een avond versteld, als je het al elke avond gebruikt.

Dat is bij 21ct dus 14,72 euro. Als dat per bedhelft is gaat dat dus x2, dus 29,43 euro per jaar. Is natuurlijk niet iets om moeilijk over te doen, maar als je ineens iets van 70ct per kWh gaat betalen, dan kost je dat al per jaar 49,06, of, bij 2 bedhelften dus bijna 100 euro per jaar. Voor iets wat je nauwelijks actief gebruikt.

Nu is 100 euro op een jaar afrekening van 8000 euro ofzo natuurlijk peanuts, maar van dat soort besparingen moet je het wel hebben want je kunt moeilijk je koelkast uitzetten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206018652
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik meet ook geen sluipverbruik op de wasmachine en droger als ze uit staan inderdaad.
in de handleiding is die van mij 0,15W
Er zijn ook EU regels dat het verbruik onder de 1W moet zijn bij witgoed in uit-stand.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206018903
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:20 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Wasmachine en droger niet. Heeft bij ons in ieder geval geen sluipverbruik.
Dat scheelt weer een schakelaar dan :)
pi_206019031
Wow…over de verstelbare bodems, op jaarbasis. Dat telt op.
Geldt zo’n sommetje voor het electronisch klokje in de magnetron, vroeg ik mij af.

Tv is wel op standby. Ook eens naar kijken.
Printer staat al een tijdje niet meer op standby. De lighting cables x 4 stuks op diverse plekken in huis gaan uit wkd bij niet-gebruik.
Halogeen is jaren terug al vervangen door (warme) ledspots op een dimmer. De halogeen spots in het plafond worden ternauwernood gebruikt.
Als enige is de cv op gas (dd. 2005) wordt iedere 2 jaar onderhouden. Staat nu rond 60o. De gashaard voor comfort en sfeer gaat minder vaak / niet meer aan.
Géen zonnepanelen. -O-

Dank voor de inspirerende posts. B-)
  Spellchecker zondag 18 september 2022 @ 15:21:31 #70
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206019104
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 15:16 schreef AnneX het volgende:
Wow…over de verstelbare bodems, op jaarbasis. Dat telt op.
Geldt zo’n sommetje voor het electronisch klokje in de magnetron, vroeg ik mij af.

Tv is wel op standby. Ook eens naar kijken.
Printer staat al een tijdje niet meer op standby. De lighting cables x 4 stuks op diverse plekken in huis gaan uit wkd bij niet-gebruik.
Halogeen is jaren terug al vervangen door (warme) ledspots op een dimmer. De halogeen spots in het plafond worden ternauwernood gebruikt.
Als enige is de cv op gas (dd. 2005) wordt iedere 2 jaar onderhouden. Staat nu rond 60o. De gashaard voor comfort en sfeer gaat minder vaak / niet meer aan.
Géen zonnepanelen. -O-

Dank voor de inspirerende posts. B-)
Ja dat klokje in de magnetron .... daar ben ik ook benieuwd naar .... en het klokje in de gewone oven ...
pi_206019292
Nou ja, van waar ik zit aan tafel met fok en de krant, valt mijn oog erop. :D
En ging in gedachten het huis na.
Volgende week gaan de onderdekens weer op bed, met een wkd en schakelaar.
Het stomme is, dat het huisverbruik al jarenlang terugloopt onder het gemiddelde.
Alleen wordt het prijzig.
  zondag 18 september 2022 @ 15:38:48 #72
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206019338
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:42 schreef Resistor het volgende:

[..]
Bij campers en caravans zijn ventilatoren heel normaal achter de koelkast.
dat is dan ook een absorptiekoelkast die volgens een heel ander principe werkt.

[ Bericht 16% gewijzigd door Speekselklier op 18-09-2022 15:45:36 ]
Tot nooit .......
pi_206019870
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 13:56 schreef maily het volgende:

[..]
Wat voor bedbodems?
Tweedehands elektrisch verstelbare. Geen idee verder. Maar het valt in het niet bij de 42W van de vloerverwarmingpomp die ik ook even checkte vanmorgen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206020001
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 15:21 schreef maily het volgende:

[..]
Ja dat klokje in de magnetron .... daar ben ik ook benieuwd naar .... en het klokje in de gewone oven ...
uit principe heb ik de leds utitgezet van die klokjes
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206020389
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 16:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
uit principe heb ik de leds utitgezet van die klokjes
“Principe” 😉
pi_206021194
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 16:48 schreef AnneX het volgende:

[..]
“Principe” 😉
ja, stel ze vragen 1W. Er zijn 8 miljoen huizen in NL met minimaal 1 zo'n apparaat. Dan is dat een complete kleinere energiecentrale die alleen daarvoor moet draaien.
De afv alhoutcentrale hier om de hoek moet dus voor 1/3 energie leveren alleen voor die kut ledjes die bijna niemand gebruikt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206021321
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 16:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
uit principe heb ik de leds utitgezet van die klokjes
Boekje helemaal uitgeplozen, maar dat staat dus nergens hoe dat moet. Of gewoon stekker eruit bij niet gebruiken van de magnetron?
We have far more in common than that which devides us..
pi_206021558
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:11 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Boekje helemaal uitgeplozen, maar dat staat dus nergens hoe dat moet. Of gewoon stekker eruit bij niet gebruiken van de magnetron?
Idem en de stekker gaat niet lukken, want ‘verstopt’ achter de kast.

Oh ja…het koffieapp. staat op eco - een simpel knopje aan de voorkant - dan worden de kopjes niet (meer) verwarmd op een plaatje bovenop. Die daar toch niet staan.

Wow @sjorsie1982 👍🏼
pi_206021956
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 18:30 schreef AnneX het volgende:

[..]
Idem en de stekker gaat niet lukken, want ‘verstopt’ achter de kast.

Oh ja…het koffieapp. staat op eco - een simpel knopje aan de voorkant - dan worden de kopjes niet (meer) verwarmd op een plaatje bovenop. Die daar toch niet staan.

Wow @:sjorsie1982 👍🏼
Stekker eruit zou wel kunnen bij de magnetron. Maar niet bij de oven. Heb wel de telefoon van de vaste lijn losgehaald. Telefoon is al een tijdje stuk maar stond er nog gewoon . Volgende actie is ander abo bij KPN zonder vaste lijn.
Meeste lampen zijn nu led en op het lijstje staat een stekkerdoos met schakelaar voor het oa bed, maar dan met een langer snoer.
We have far more in common than that which devides us..
pi_206022537
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:11 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Boekje helemaal uitgeplozen, maar dat staat dus nergens hoe dat moet. Of gewoon stekker eruit bij niet gebruiken van de magnetron?
dat verschilt per model, die van mij kan ik uitzetten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206022653
Het klokje in de magnetron ga ik niet van wakker liggen. Wel dat het gehele ding 4 a 5 watt standby gebruikt, onafhankelijk van het klokje. De binnenverlichting gaat aan als de deur open is, die trekt ook bijna 25 W. Helaas zie ik geen eenvoudige oplossing om een bereikbare schakelaar voor de magnetron te zetten.

De vaatwas daarentegen staat helemaal op nul als die uit staat. Na het draaien blijft ie aan staan en dat kost dan nog 2,5 W, het kan automatisch uit maar dan vergeet ik het leeg te halen. Wasmachine is ook gewoon nul als ie uit is, ook na een wasbeurt.

Over klokjes gesproken, ik heb een ledklok annex wekker van iets van 8 cm hoog. Daar komt te veel licht af voor de slaapkamer. Het vermogen van het ding is onder de halve watt. En dat voor een ding van Ali
  Spellchecker zondag 18 september 2022 @ 19:57:23 #82
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206022682
Ik ga een simpel digitaal klokje halen voor naast mijn bed. Wekkerradio (die ik niet gebruik) eruit.
pi_206022960
waar kan je goedkoop een stekker wattage meter kopen?
pi_206023020
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:23 schreef THEFXR het volgende:
waar kan je goedkoop een stekker wattage meter kopen?
Heel veel smart plugs (wifi schakelaars) hebben die ingebouwd. Soms zie je die voor (ver) onder een tientje aangeboden in een supermarkt of bouwmarkt. Ook lekker makkelijk aflezen op je foon.
pi_206023120
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Heel veel smart plugs (wifi schakelaars) hebben die ingebouwd. Soms zie je die voor (ver) onder een tientje aangeboden in een supermarkt of bouwmarkt. Ook lekker makkelijk aflezen op je foon.
zoiets
https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-smart-connect-slimme-stekker/
en dan verplaatsen naar elk elektrisch apparaat?
pi_206023963
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 15:16 schreef AnneX het volgende:
Wow…over de verstelbare bodems, op jaarbasis. Dat telt op.
Geldt zo’n sommetje voor het electronisch klokje in de magnetron, vroeg ik mij af.

Dank voor de inspirerende posts. B-)
Dat hangt helemaal van je apparaat af. De meeste bedbodems verbruiken tussen de 2 en 15 watt.

Die van ons 5 watt. Ik gebruik de mijne elke ochtend en avond dus die blijft ingeplugd. Die van mijn man is er al maanden uit zonder dat hij het door heeft.
Spoilers!
pi_206024145
Die bedbodems is een goeie tip! Wij gebruiken ze misschien 10x per jaar dus echt zonde als die altijd verbruiken.
  Spellchecker zondag 18 september 2022 @ 22:05:07 #88
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206024190
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 21:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat hangt helemaal van je apparaat af. De meeste bedbodems verbruiken tussen de 2 en 15 watt.

Die van ons 5 watt. Ik gebruik de mijne elke ochtend en avond dus die blijft ingeplugd. Die van mijn man is er al maanden uit zonder dat hij het door heeft.
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:02 schreef Makrolon het volgende:
Die bedbodems is een goeie tip! Wij gebruiken ze misschien 10x per jaar dus echt zonde als die altijd verbruiken.
Ik doe de stekker erin als we gaan slapen. En 's morgens weer eruit.
pi_206024259
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 22:05 schreef maily het volgende:

[..]
[..]
Ik doe de stekker erin als we gaan slapen. En 's morgens weer eruit.
Ik kan er niet heel makkelijk bij. Dat is vooral 's ochtends een probleem omdat alles in mijn lijf dan piept en kraakt. Zo lang we nog niet op bijstandsniveau hoeven leven, blijft mijn stekker er in ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 18-09-2022 22:38:21 ]
Spoilers!
  zondag 18 september 2022 @ 22:48:42 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206024708
Bij ons wordt die van mij veel vaker gebruikt dan die van de bedhelft van mijn man, die wordt eigenlijk alleen maar gebruikt als we de bedden opmaken :D

Dus het idee was eigenlijk er bij zijn bedhelft een smart stekker tussen te zetten.
Toevallig hebben we er nog 1 ongebruikt liggen, ik weet niet of de uitgave zichzelf terug zou verdienen als we er een smart stekker voor zouden moeten aanschaffen.
Morgen eens gaan installeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 23:15:11 #91
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206025014
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:48 schreef Leandra het volgende:
Bij ons wordt die van mij veel vaker gebruikt dan die van de bedhelft van mijn man, die wordt eigenlijk alleen maar gebruikt als we de bedden opmaken :D

Dus het idee was eigenlijk er bij zijn bedhelft een smart stekker tussen te zetten.
Toevallig hebben we er nog 1 ongebruikt liggen, ik weet niet of de uitgave zichzelf terug zou verdienen als we er een smart stekker voor zouden moeten aanschaffen.
Morgen eens gaan installeren.
Je kunt daar gewoon een KaKu tussen zetten. Die kosten een appel en een ei.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 18 september 2022 @ 23:26:25 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206025122
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je kunt daar gewoon een KaKu tussen zetten. Die kosten een appel en een ei.
Als de stekker ergens in de buurt zat wel ja :D
N zei ook al: de stekker van die van mij kan er wel uit...
Ik: Ja, en als het beddengoed dan gedaan moet worden kan ik onder het bed gaan liggen prutsen? Dacht het niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 23:27:58 #93
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206025140
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als de stekker ergens in de buurt zat wel ja :D
N zei ook al: de stekker van die van mij kan er wel uit...
Ik: Ja, en als het beddengoed dan gedaan moet worden kan ik onder het bed gaan liggen prutsen? Dacht het niet.
Maar met die smart stekker heb je dan toch hetzelfde issue? Wat snap ik hier niet?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 18 september 2022 @ 23:33:20 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206025174
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar met die smart stekker heb je dan toch hetzelfde issue? Wat snap ik hier niet?
Die kan ik toch met mijn Ikea Smart home app uitschakelen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 23:36:40 #95
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206025202
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Die kan ik toch met mijn Ikea Smart home app uitschakelen?
Ja, maar dat kun je met een KaKu toch ook? Ik neem aan dat dat stopcontact in de slaapkamer zit. Dat haalt die afstandsbediening wel hoor :P
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 18 september 2022 @ 23:38:53 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206025220
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dat kun je met een KaKu toch ook? Ik neem aan dat dat stopcontact in de slaapkamer zit. Dat haalt die afstandsbediening wel hoor :P
Ja, dat stopcontact zit in het midden van het bed op de muur...
Onder het bed dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 23:41:40 #97
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206025245
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, dat stopcontact zit in het midden van het bed op de muur...
Onder het bed dus.
Nou dan, dan is er toch geen issue linksom of rechtsom? :P

Maar, als je die ikea plug al hebt liggen en de app ook al hebt dan is het natuurlijk onzinnig om iets nieuws te kopen.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 18 september 2022 @ 23:43:45 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206025262
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou dan, dan is er toch geen issue linksom of rechtsom? :P

Maar, als je die ikea plug al hebt liggen en de app ook al hebt dan is het natuurlijk onzinnig om iets nieuws te kopen.
Dat dus, als ik hem niet had liggen dan zou het sowieso niet uit kunnen er een nieuwe schakelaar voor te kopen, maar hij ligt ongebruikt in een kast en ik heb bijna alle lampen binnen van Ikea, en dus de app.

De buitenlampen zijn Hue.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 23:48:11 #99
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206025284
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat dus, als ik hem niet had liggen dan zou het sowieso niet uit kunnen er een nieuwe schakelaar voor te kopen, maar hij ligt ongebruikt in een kast en ik heb bijna alle lampen binnen van Ikea, en dus de app.

De buitenlampen zijn Hue.
Maar vanwege salderen maakt het hoe dan ook niet uit. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 18 september 2022 @ 23:56:26 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206025332
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar vanwege salderen maakt het hoe dan ook niet uit. :P
Nee, nu Eneco nog maar 9 cent terugleververgoeding betaalt is de besparing te verwaarlozen, want dat wat ik er aan kWh per jaar mee bespaar levert 9 cent per kWh op.
Waar dat uiteraard een totaal ander verhaal is als het 90 cent per kWh kost.

En misschien moet ik beide bedden er maar aan koppelen (stekkerblok in smart stekker, beide bedden in steķkerblok) en het aan zetten als ik mijn bedhelft wil verstellen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 19 september 2022 @ 00:17:23 #101
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206025422
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 23:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, nu Eneco nog maar 9 cent terugleververgoeding betaalt is de besparing te verwaarlozen, want dat wat ik er aan kWh per jaar mee bespaar levert 9 cent per kWh op.
Waar dat uiteraard een totaal ander verhaal is als het 90 cent per kWh kost.

En misschien moet ik beide bedden er maar aan koppelen (stekkerblok in smart stekker, beide bedden in steķkerblok) en het aan zetten als ik mijn bedhelft wil verstellen.
Tja als je toch al stekkers moet omsteken zou ik dat wel direct doen ja, ben je in 1x klaar.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 20 september 2022 @ 16:45:22 #102
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206041367
Topic kan dicht....
Met de overheidsbijdrages asn energie hoeft er niet meer gedspaart te worden..
Tot nooit .......
pi_206042185
Kouder douche
Douchedeur naar de gang open zetten ipv het raam
Koken zonder afzuigkap als je bv alleen wat water kookt
Kookwater niet door de gootsteen spoelen maar gewoon laten staan en afkoelen op het fornuis
Als het echt koud is snachts de mechanische ventilatie uit zetten
pi_206042249
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 16:45 schreef Speekselklier het volgende:
Topic kan dicht....
Met de overheidsbijdrages asn energie hoeft er niet meer gedspaart te worden..
elektra besparen gaat wel enorm lonen!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 20 september 2022 @ 18:30:24 #105
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206042383
Er bestaan toch ook van die cv ketels de stroom produceren...
Is dat nu niet leuk terugleveren?

http://www.mininstallatietechniek.nl/remeha_evitahre.html

'Een gemiddeld Nederlands gezin verbruikt ongeveer 1900 m3 gas per jaar. Bij een dergelijk gasverbruik kan de Remeha eVita HRe® circa 2500 kWh opwekken'
Tot nooit .......
  dinsdag 20 september 2022 @ 18:35:13 #106
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206042431
Sorry, na 12u kom ik slecht it mijn woorden!
Tot nooit .......
pi_206042596
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 18:12 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Kouder douche
Douchedeur naar de gang open zetten ipv het raam
Koken zonder afzuigkap als je bv alleen wat water kookt
Kookwater niet door de gootsteen spoelen maar gewoon laten staan en afkoelen op het fornuis
Als het echt koud is snachts de mechanische ventilatie uit zetten
En dan in het voorjaar alle schimmel van de muur krabben. Alles maar dan ook werkelijk alles wat je noemt maakt je huis natter. Dat is ten eerste niet prettig en ten tweede kost vochtige lucht meer energie om op te warmen.

Dus behalve oncomfortabel gaat het je ook meer geld kosten. Nah, ok als je die afkoelende pan goed afsluit met een deksel dan levert het ietsjepietsje op.
pi_206044166
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 18:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En dan in het voorjaar alle schimmel van de muur krabben. Alles maar dan ook werkelijk alles wat je noemt maakt je huis natter. Dat is ten eerste niet prettig en ten tweede kost vochtige lucht meer energie om op te warmen.

Dus behalve oncomfortabel gaat het je ook meer geld kosten. Nah, ok als je die afkoelende pan goed afsluit met een deksel dan levert het ietsjepietsje op.
:')

In de winter is het 30% luchtvochtig in huis, dat beetje stoom van het douchen en koken is juist welkom
pi_206046345
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 20:31 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
:')

In de winter is het 30% luchtvochtig in huis, dat beetje stoom van het douchen en koken is juist welkom
Die 30% kan het worden als het buiten vriest en jij normaal stookt. Maar als het buiten druilerig is zoals meestal in de winter en jij stookt nauwelijks dan is het echt niet droog in je huis hoor.
pi_206047038
Hoi,

Ik lees steeds dat de temperatuur lager zetten op de cv ketel helpt, logisch want minder warm water is minder gas.

Maar ik gebruik mijn cv eigenlijk alleen om 2 keer per dag de boven verdieping behagelijk te maken, bij het opstaan in de ochtend rond 7.30 en wanneer de kids naar bed gaan rond 19.00. dan lijkt het mij logisch dat je de cv juist hoog zet omdat je dan het snelst de temperatuur bereikt. Weet iemand wat wijsheid is?

Op dit moment staat hij op 8 graden continu en gaat hij dus nog niet aan. Zolang er geen nacht vors is lijkt me dat veilig. In de avond stoken we 1 blokje hout en dan blijft het lang genoeg warm. Nu zei iemand dat dat niet slim is omdat op Die manier de ketel toch steeds draait. Lijkt mij toch dat de ketel niets doet totdat er een warm water vraag is? Het gaat om een 4 maanden oude Remeha avanta.
pi_206047278
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 00:50 schreef Nico987 het volgende:
Hoi,

Ik lees steeds dat de temperatuur lager zetten op de cv ketel helpt, logisch want minder warm water is minder gas.
Het is niet zozeer een directe relatie tussen lagere watertemperatuur = minder gas, want dat zou betekenen dat je ook minder energie aan het water toevoegt en je huis minder warm wordt. Het effect is dat de efficiëntie van de CV-ketel beter wordt bij een lagere watertemperatuur: De rookgassen die afgevoerd worden, kunnen nooit kouder zijn dan het water dat ze opwarmen. Gegeven dat je een bepaalde hoeveelheid gas verstookt: Bij een watertemperatuur van 90 C stuur je dan bijvoorbeeld 1 m3 rookgassen van bijvoorbeeld 95 C door de schoorsteen naar buiten. Allemaal verlies. Bij een watertemperatuur van 50 C, stuur je, gegeven dezelfde hoeveelheid energie en gas, dan nog maar 1 m3 gas van 55 C naar buiten. Een stuk minder verlies.

De truuk is dus gelijkmatiger met een lage watertemperatuur te verwarmen ipv telkens aan/uit met een hoge temperatuur. Voor dezelfde hoeveelheid warmte die je aan je huis toevoegt, verbrand je dan minder gas.

quote:
Maar ik gebruik mijn cv eigenlijk alleen om 2 keer per dag de boven verdieping behagelijk te maken, bij het opstaan in de ochtend rond 7.30 en wanneer de kids naar bed gaan rond 19.00. dan lijkt het mij logisch dat je de cv juist hoog zet omdat je dan het snelst de temperatuur bereikt. Weet iemand wat wijsheid is?
De rest van de dag verwarm je wel de benedenverdieping? Dan zou ik toch voor een lage temperatuur gaan.

Als je echt alleen maar 2 keer per dag je verwarming aan zet en de rest van de dag nergens verwarming aan staat, zou het wel weer een ander verhaal kunnen zijn.

quote:
Lijkt mij toch dat de ketel niets doet totdat er een warm water vraag is? Het gaat om een 4 maanden oude Remeha avanta.
Ook een relatief nieuwe thermostaat? Die is dan waarschijnlijk modulerend en kiest zelf de beste watertemperatuur. Nog eens verlagen op de CV-ketel heeft dan weinig nut.

Dat verlagen van de watertemperatuur is vooral nuttig bij ouderwetse aan/uit-thermostaten en om uit te proberen of een warmtepomp zin heeft.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206050161
Volgens mij is de thermostaat modulerend. Moet ik even na zoeken. Die heb ik eerder al vervangen omdat ik een draadloze wilde.

Wij stoken behalve die 2 momenten op hout. Op een enkele dag na wanneer we bijvoorbeeld visite hebben.

Het gaat om een jaren 30 hoek huis die niet geschikt is voor spouw isolatie ivm vervuiling in de spouw en die is maar 2,5/3cm dik.
pi_206088430
Hoeveel energie verbruikt zo'n smart stekker? En ik neem aan dat je de wifi router ook aan moet laten staan wil zo'n stekker functioneren?
  Moderator zaterdag 24 september 2022 @ 19:04:39 #114
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206088528
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 18:53 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Hoeveel energie verbruikt zo'n smart stekker? En ik neem aan dat je de wifi router ook aan moet laten staan wil zo'n stekker functioneren?
0,2 watt, die ik heb. Router? Als in wifi? Ja, dan moet je router ook aan staan ja.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206088767
Vriendlief heeft een nieuwe hobby, meten wat het verbruik is van vanalles in huis :D
Oa de elektrische bedbodems gaan dus van de stroom af, die verbruiken stiekem best veel :o
  zaterdag 24 september 2022 @ 19:29:11 #116
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206088834
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:23 schreef Hupje het volgende:
Vriendlief heeft een nieuwe hobby, meten wat het verbruik is van vanalles in huis :D
Oa de elektrische bedbodems gaan dus van de stroom af, die verbruiken stiekem best veel :o
Verbruiken die stand-by best veel ja? :o
  Moderator zaterdag 24 september 2022 @ 19:43:54 #117
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206088985
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:29 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Verbruiken die stand-by best veel ja? :o
Ja laatst zei iemand hier 8 watt continue. Dus dat is 70 kwh per jaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206089038
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:29 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Verbruiken die stand-by best veel ja? :o
6 watt per bodem hier. Dus we gaan de stekkerboel onder het bed maar eens aanpassen zodat je erbij kunt om de stekker in het stekkerblok te steken (ipv midden onder de 2 bedden). Scheelt toch weer.
  zaterdag 24 september 2022 @ 19:52:22 #119
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206089099
Wow... bizar. Nou, ik heb morgen wat te doen :P .
pi_206089229
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:23 schreef Hupje het volgende:
Vriendlief heeft een nieuwe hobby, meten wat het verbruik is van vanalles in huis :D
Oa de elektrische bedbodems gaan dus van de stroom af, die verbruiken stiekem best veel :o
Wacht maar tot je de pomp van de vloerverwarming meet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206089354
Wij hebben vandaag 2 stuks (auto)stoelverwarming binnen gekregen, 12v. De bedoeling is dat dit bij het thuiswerken op de bureaustoel ligt, en ons op temperatuur houdt waardoor we niet de hele dag zo veel hoeven te stoken. Ik heb er ook maar een verbruikmeter bij besteld, om die dingen door te meten, en daarna ook de rest van het huishouden.
Ik vind het wel leuk om te merken dat de huisgenoten ook allemaal serieus nadenken over hun energiegebruik. Als ik er twee jaar eerder over begon haalde iedereen de schouders op.
Clap your hands if you're working too hard
pi_206089527
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:04 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wacht maar tot je de pomp van de vloerverwarming meet.
Die hebben wij niet (denk ik?), dus dat scheelt.

Ik ga wel een nieuw schema voor de cv maken. Ik zag dat je de boiler daarvan ook in het schema op kunt nemen, daar valt vast nog winst te behalen.
pi_206090143
Wij hebben nu een 80 liter boiler hangen,aangesloten rechtstreeks op de groepenkast.Nu is mijn logica dat een doorstroomapparaat in gebruik goedkoper is dan een boiler.Immers een
boiler springt aan als het water afkoelt en een doorstromer alleen als je warm water gebruikt.Klopt dit ook?
pi_206090850
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 21:25 schreef pitboer het volgende:
Wij hebben nu een 80 liter boiler hangen,aangesloten rechtstreeks op de groepenkast.Nu is mijn logica dat een doorstroomapparaat in gebruik goedkoper is dan een boiler.Immers een
boiler springt aan als het water afkoelt en een doorstromer alleen als je warm water gebruikt.Klopt dit ook?
Ja dit klopt. Een doorstromer hoeft geen water warm te houden op het moment dat je geen warmwater gebruikt.

Probleem is alleen het vermogen wat een doorstromer nodig heeft. Op een gewone 16A groep kun je een doorstromer van 3,680kW aansluiten. Genoeg voor ongeveer 2 liter water van 40 graden per minuut. Een sopje maken om wat schoon te maken duurt dan al zo'n 3 minuten. Douchen voelt als een lauwe druppelende tuinslang.

Om enigszins fatsoenlijke te kunnen douchen heb je een doorstromer van 11kW nodig die op een op een 3*16A krachtstroom groep wordt aangesloten, in combinatie met een waterbesparende douche.

Wat met een boiler veel scheelt, is de temperatuur zo laag mogelijk instellen (60 graden). De maximale temperatuur is vaak 80 graden. Bij 60 graden watertemperatuur en 20 graden omgevingstemperatuur is het stilstandsverlies al zo'n 30% minder dan wanneer de boiler op 80 graden staat ingesteld.

Als je een redelijk vast ritme hebt wat betreft je warmwater verbruik, kan een tijdschakelaar ook nog enorm veel energie besparen. Stel iedereen bij jullie in huis 's ochtends doucht, dan moet je de boiler laten opwarmen voordat jullie gaan douchen en zorgen dat deze weer is afgeschakeld voordat jullie beginnen met douchen. De boiler is dan maar relatief kort warm. En heeft dan dus ook weinig verlies.
Het uitschakelen van de boiler voor je begint met warm water gebruiken is hierbij wel héél belangrijk!
pi_206093708
Hmm oke.Boiler staat al 60 graden.
pi_206095582
Hoe groot is het gevaar op groei van de legionella bacterie bij een temperatuur lager dan 60 graden?

Bij een een boiler kan ik me voorstellen dat dat redelijk groot is maar in een CV zonder buffervat blijft weinig warmwater over of koelt het redelijk snel af.

Of is die 60 graden per se nodig om je leidingstelsel preventief schoon te "branden" ?
Voorheen Post ID 101472
pi_206096057
Ik heb geen idee.Denk zelf ook niet dat het verstandig is om hem uit te doen.
pi_206096124
ik heb wat technische vragen over thermostaten, kunnen die ook in het topic?
pi_206096136
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 11:17 schreef Estate2 het volgende:
Hoe groot is het gevaar op groei van de legionella bacterie bij een temperatuur lager dan 60 graden?

Bij een een boiler kan ik me voorstellen dat dat redelijk groot is maar in een CV zonder buffervat blijft weinig warmwater over of koelt het redelijk snel af.

Of is die 60 graden per se nodig om je leidingstelsel preventief schoon te "branden" ?
Ongeisoleerde leidingen koelen voldoende snel af
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 25 september 2022 @ 12:23:11 #130
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206096150
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 12:19 schreef THEFXR het volgende:
ik heb wat technische vragen over thermostaten, kunnen die ook in het topic?
Ik zou het gewoon doen.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 21:26:04 #131
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206101739
Wij hebben in ons nieuwe huis aardig wat laten doen:

- dakisolatie
- vloerverwarming
- spouwmuurisolatie (aankomende week)
- zonnepanelen (komen in december)

Het jammere is alleen dat ik geen idee heb wat de besparing oplevert want we wonen hier pas net :+ Ben wel benieuwd of ik de spouwmuurisolatie op ga merken, dat moet een besparing geven van zo’n 15 procent.

Hoeveel verbruikt vloerverwarming precies? Bij ons nu 2 kuub per dag, geen idee of dat een beetje ok is.

Verdere besparingen:
- vaatwasser, wasmachine en droger alleen aan tijdens daltarief
- overal lichten uit als je niet in die ruimte bent
- niet elke dag douchen
- kraan niet laten lopen tijdens tandenpoetsen (doe ik al lang niet meer maar heb ik mijn man echt aan moeten leren)
- water koken in een waterkoker en dan pas in de pan om mee te koken
- pantoffels en vest aan in plaats van de kachel een graad omhoog

[ Bericht 26% gewijzigd door MaJo op 25-09-2022 21:31:45 ]
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206101917
Maar dat water koken in de waterkoker en dan pas in de pan,dan moet je de aardappels en zulks toch langer koken?Omdat
ze tijdens het opwarmen van het water meegaren zeg maar.
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 21:57:56 #133
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206102418
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 21:35 schreef pitboer het volgende:
Maar dat water koken in de waterkoker en dan pas in de pan,dan moet je de aardappels en zulks toch langer koken?Omdat
ze tijdens het opwarmen van het water meegaren zeg maar.
Wellicht iets langer maar ik denk dat dat te verwaarlozen is, de aardappelen worden immers pas gaar bij kokend water.

Bij rijst en pasta scheelt het sowieso omdat je dit pas in de pan doet als het water kookt :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206102556
Scheelt dat nog een beetje kwh dan?
  zondag 25 september 2022 @ 22:10:09 #135
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_206102685
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 21:57 schreef MaJo het volgende:
Bij rijst en pasta scheelt het sowieso omdat je dit pas in de pan doet als het water kookt
En (geldt ook voor eieren): je hoeft slechts grofweg de helft van de kooktijd het vuur onder de pan aan te hebben. De tweede helft: gewoon laten staan met gesloten deksel. Echt, dit werkt (bij zaken die een kooktijd van maximaal 10 minuten hebben of zo)!
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 22:21:28 #136
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206102964
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:04 schreef pitboer het volgende:
Scheelt dat nog een beetje kwh dan?
Ik heb het over koken op gas ;)

quote:
5s.gif Op zondag 25 september 2022 22:10 schreef Kopiko het volgende:

[..]
En (geldt ook voor eieren): je hoeft slechts grofweg de helft van de kooktijd het vuur onder de pan aan te hebben. De tweede helft: gewoon laten staan met gesloten deksel. Echt, dit werkt (bij zaken die een kooktijd van maximaal 10 minuten hebben of zo)!
Dat geloof ik meteen! Sowieso altijd koken met een deksel erop, dan gaat het stukken sneller ^O^
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206103281
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 21:57 schreef MaJo het volgende:

[..]
Wellicht iets langer maar ik denk dat dat te verwaarlozen is, de aardappelen worden immers pas gaar bij kokend water.

Bij rijst en pasta scheelt het sowieso omdat je dit pas in de pan doet als het water kookt :)
Of goed aan de kook brengen en dan de pan in een deken wegzetten. Bij rijst werkt dat prima, bij piepers vrees ik dat het niet lukt omdat je dan relatief veel massa in de piepers zit met weinig water. Bij rijst de hoeveelheid water afpassen, dan heb je gelijk een mooie droge rijst zonder kans aan te koken. Ik deed altijd een deel rijst met twee delen water en dan minimaal drie kwartier in de deken. Nu de zelfde rijst als het kookt dertig minuten op de laagste stand van de inductie.

Wat mensen vaak niet weten dat zacht koken met een enkel dampbelletje en bruisende kook geen verschil maakt in kooktijd. Dus als iets kookt zo zacht mogelijk zetten, dat scheelt energie en vocht in huis.
  Spellchecker zondag 25 september 2022 @ 22:46:20 #138
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206103460
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Of goed aan de kook brengen en dan de pan in een deken wegzetten. Bij rijst werkt dat prima, bij piepers vrees ik dat het niet lukt omdat je dan relatief veel massa in de piepers zit met weinig water. Bij rijst de hoeveelheid water afpassen, dan heb je gelijk een mooie droge rijst zonder kans aan te koken. Ik deed altijd een deel rijst met twee delen water en dan minimaal drie kwartier in de deken. Nu de zelfde rijst als het kookt dertig minuten op de laagste stand van de inductie.

Wat mensen vaak niet weten dat zacht koken met een enkel dampbelletje en bruisende kook geen verschil maakt in kooktijd. Dus als iets kookt zo zacht mogelijk zetten, dat scheelt energie en vocht in huis.
Wat voor rijst is dat?
pi_206103508
Er is niet zoiets als goed of slecht koken 100 graden is 100 graden. Warmer wordt het niet.

Wat ik vaak zie gebeuren is dat men vol vuur onder kokend water laat staan wanneer het water kookt. Maar wanneer het kookt kan het vuur een stuk lager het hoeft alleen nog maar 100 graden te blijven.
pi_206103523
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2022 22:46 schreef maily het volgende:

[..]
Wat voor rijst is dat?
In ieder geval geen toverrijst of zo. De tijden moet je per merk en soort rijst een beetje uitvogelen. Nu heb ik iets van de toko, daarvoor vaak Tilda. In ieder geval langgraanrijst en zeker niet par boiled.
pi_206103606
De app van Vattenfall vertelt mij hoeveel procent van mijn gasverbruik voor koken is, douchen of verwarmen. Hoe weet die app dat? Het loopt toch allemaal 1 gasleiding in mijn huis in?
pi_206103670
Rijstkoken in een pan is en blijft lastig als je ook lekkere rijst wil. Met veel water, smaakt het nergens meer naar, met weinig water loop je de kans dat het gaat aankoeken. En rijst zelf wordt zo heet dat het in staal kan inbranden.

Rijstkoker. Er zit niks anders op als je van rijst houd.

Ik rijstkoker meteen een kilo, want gekookte rijst blijft heel goed in porties in de vriezer.
  Spellchecker zondag 25 september 2022 @ 23:41:41 #143
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206104070
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:58 schreef MevrouwCactus het volgende:
De app van Vattenfall vertelt mij hoeveel procent van mijn gasverbruik voor koken is, douchen of verwarmen. Hoe weet die app dat? Het loopt toch allemaal 1 gasleiding in mijn huis in?
:o
  zondag 25 september 2022 @ 23:48:21 #144
6941 APK
Factual, I think.
pi_206104144
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:58 schreef MevrouwCactus het volgende:
De app van Vattenfall vertelt mij hoeveel procent van mijn gasverbruik voor koken is, douchen of verwarmen. Hoe weet die app dat? Het loopt toch allemaal 1 gasleiding in mijn huis in?
Douchen: relatief kort in de ochtend.
Koken: relatief kort 's avonds
Verwarmen: hele dag door zo'n beetje.

Gok ik. (en het algoritme van Vattenfall ook misschien?)
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  maandag 26 september 2022 @ 00:24:46 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206104443
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:58 schreef MevrouwCactus het volgende:
De app van Vattenfall vertelt mij hoeveel procent van mijn gasverbruik voor koken is, douchen of verwarmen. Hoe weet die app dat? Het loopt toch allemaal 1 gasleiding in mijn huis in?
Dat gokken ze op basis van de pieken in je gasverbruik, plus dat ze na de zomer ook wel weten hoeveel gas je daarvoor gebruikt en dat wordt in de winter niet ineens veel meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206104678
Dat is een algoritme wat ze over jouw verbruik leggen. En tada daar komen schattingen uit.
.bij mijn electra klopt er niets van. Maar goed zelfs toen mijn wasmachine een tijdje stuk was en we waste bij een wasserette rekende die een behoorlijk deel voor wassen en waste ik nog meer dan de gemiddelde Nederlander
pi_206104877
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:58 schreef MevrouwCactus het volgende:
De app van Vattenfall vertelt mij hoeveel procent van mijn gasverbruik voor koken is, douchen of verwarmen. Hoe weet die app dat? Het loopt toch allemaal 1 gasleiding in mijn huis in?
In de app is een optie, die je mogelijk hebt ingevuld waar ook het aantal hh apparaten wordt genoemd, hóe oud ze zijn en hoe vaak per week je die gebruikt.

Ook uit de Vattenfall app: (omdat het hierboven erover gaat. )
Ha, ik heb geeneens een fluitketel.
“ Een waterkoker verbruikt behoorlijk veel stroom. Voor je kopje thee kun je prima je waterkoker gebruiken, maar moet je meer dan 1 liter verwarmen dan is de fluitketel zuiniger. Giet daarom niet meer water in de waterkoker dan dat je ook echt nodig hebt. En pak de fluitketel als je meer dan 1 liter wilt verwarmen.”

Blijf je dit doen, dan bespaar je per jaar 50 kWh aan energie, oftewel 1,5 jaar werk voor een boom om de bijbehorende CO₂ weg te werken.“

Voor de pot thee kook ik de volle waterketel iedere morgen, zet thee en het restant heet water wordt gebruikt om ‘iets’ in de week te zetten, tegen aankoeken of iets dergl. Met de geïsoleerde theepot doe ik de hele dag als ik thuis ben. ook al koelt het af, geen hekel aan als het maar vocht is.

[ Bericht 7% gewijzigd door AnneX op 26-09-2022 06:22:38 ]
pi_206104898
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:58 schreef MevrouwCactus het volgende:
De app van Vattenfall vertelt mij hoeveel procent van mijn gasverbruik voor koken is, douchen of verwarmen. Hoe weet die app dat? Het loopt toch allemaal 1 gasleiding in mijn huis in?
Oh hier: via ‘dashboard’, naar beneden scrollen: onderaan ‘Overzicht en apparaten’
Bijv.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hebben andere providers ook zo’n app?

[ Bericht 6% gewijzigd door AnneX op 26-09-2022 06:52:47 ]
  maandag 26 september 2022 @ 07:14:26 #149
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_206104930
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 06:44 schreef AnneX het volgende:

[..]
Oh hier: via ‘dashboard’, naar beneden scrollen: onderaan ‘Overzicht en apparaten’
Bijv.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hebben andere providers ook zo’n app?
Ja, Eneco heeft ook zoiets. Heb niet het idee dat die inschatting heel erg klopt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_206105031
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 06:44 schreef AnneX het volgende:

[..]
Oh hier: via ‘dashboard’, naar beneden scrollen: onderaan ‘Overzicht en apparaten’
Bijv.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hebben andere providers ook zo’n app?
Ah ja, ik heb het gevonden. Als ik iets wil aanpassen, loopt de app vast, maar dat komt dan nog wel. Bedankt voor alle antwoorden ^O^
pi_206105039
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 06:44 schreef AnneX het volgende:

[..]
Oh hier: via ‘dashboard’, naar beneden scrollen: onderaan ‘Overzicht en apparaten’
Bijv.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hebben andere providers ook zo’n app?
Dit zou betekenen dat je inductiekookplaat 425 kWh per jaar verbruikt :o
  maandag 26 september 2022 @ 10:44:35 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206106309
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 06:16 schreef AnneX het volgende:

[..]
In de app is een optie, die je mogelijk hebt ingevuld waar ook het aantal hh apparaten wordt genoemd, hóe oud ze zijn en hoe vaak per week je die gebruikt.

Ook uit de Vattenfall app: (omdat het hierboven erover gaat. )
Ha, ik heb geeneens een fluitketel.
“ Een waterkoker verbruikt behoorlijk veel stroom. Voor je kopje thee kun je prima je waterkoker gebruiken, maar moet je meer dan 1 liter verwarmen dan is de fluitketel zuiniger. Giet daarom niet meer water in de waterkoker dan dat je ook echt nodig hebt. En pak de fluitketel als je meer dan 1 liter wilt verwarmen.”

Blijf je dit doen, dan bespaar je per jaar 50 kWh aan energie, oftewel 1,5 jaar werk voor een boom om de bijbehorende CO₂ weg te werken.“

Voor de pot thee kook ik de volle waterketel iedere morgen, zet thee en het restant heet water wordt gebruikt om ‘iets’ in de week te zetten, tegen aankoeken of iets dergl. Met de geïsoleerde theepot doe ik de hele dag als ik thuis ben. ook al koelt het af, geen hekel aan als het maar vocht is.
Ik heb niet eens een gasaansluiting en ik heb in de Eneco app bij de apparaten aangeven dat voor warm water en verwarming ook een elektrisch apparaat gebruikt wordt (onze warmtepomp), maar toch krijg ik standaard een schermpje in de app dat ik met een warmtepomp heel veel gas zou kunnen besparen :')

Maar goed, ik maak er ook best een sport van om de wasmachine en droger te gebruiken als hun verbruik direct door de zonnepanelen geleverd wordt, dus ook qua wasmachine en droger kunnen zij heel lastig inschatten wat daarvan nou werkelijk het verbruik is.

Ze zouden dat hoogstens kunnen schatten op basis van de lagere teruglevering op dat moment, maar gezien hun app zelfs niet in staat is het feit dat ons huis gasloos is te verwerken heb ik niet de illusie dat de app zo geavanceerd is dat ze een lagere teruglevering wel in een wasmachinegebruik kan vertalen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Leandra op 26-09-2022 10:50:09 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206106906
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 07:49 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ah ja, ik heb het gevonden. Als ik iets wil aanpassen, loopt de app vast, maar dat komt dan nog wel. Bedankt voor alle antwoorden ^O^
Vastloper ja. Hier was dat ook. —>Niks aanpassen: uit de lijst halen en toevoegen met juiste specificaties.
  maandag 26 september 2022 @ 13:53:51 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206108368
Ik kan bij Eneco niet invullen of de apparatuur oud of nieuw is, zelfs qua huis komt die app niet verder dan "na 2010".
Daar mogen ze wel eens een "na 2020" optie aan gaan toevoegen, want daarvan weet je dat ze eigenlijk altijd gasloos zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206110622
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 07:51 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dit zou betekenen dat je inductiekookplaat 425 kWh per jaar verbruikt :o
Die van mij heeft een totaal vermogen van 7200 watt?

Dus als je een tijdje bezig bent elke dag tikt dat aardig aan denk ik.
pi_206112906
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 09:52 schreef MevrouwCactus het volgende:
Gister nog gelijk de tv/Switch/Apple tv achter een schakelaar gezet. Ik ben benieuwd wat het op gaat leveren. De magnetron had er al eentje.

Dingen als wasmachine, droger, elektrische piano, scheelt het nog als die achter zo’n schakelaar gaan?
Als je de action schakelaars hebt, kan alles wat 2 watt vermogen verbruikt uit bij een stroomtarief van 40 cent.

Dan verdien je in een jaar bij 12'ish uur per dag uit, het geheel terug. Nou als je 8 uur per dag slaapt kan je je voorstellen dat je snel op 12 uur zit.
pi_206112976
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 20:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je de action schakelaars hebt, kan alles wat 2 watt vermogen verbruikt uit bij een stroomtarief van 40 cent.

Dan verdien je in een jaar bij 12'ish uur per dag uit, het geheel terug. Nou als je 8 uur per dag slaapt kan je je voorstellen dat je snel op 12 uur zit.
We hadden zelfs nog schakelaars liggen (gewoon, met zo’n oranje knopje), dus het was gratis *O*
pi_206113030
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 15:21 schreef maily het volgende:

[..]
Ja dat klokje in de magnetron .... daar ben ik ook benieuwd naar .... en het klokje in de gewone oven ...
Mijn oven heeft 0.65 watt stand by. Kan niet uit er iets aan te doen
pi_206113070
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:39 schreef THEFXR het volgende:

[..]
zoiets
https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-smart-connect-slimme-stekker/
en dan verplaatsen naar elk elektrisch apparaat?
Doet die ook vermogen doorgeven? Hmm, is het enige nadeel dat hij op wifi zit
pi_206113088
Ik hoorde een dombo zeggen ergens dat ie na het gebruik van de oven de deur open liet om de “gratis” warmte de ruimte in te laten.

Dus anders verdween de warmte in de krochten van de hel ofzo? :')
Vakman pur sang
pi_206113310
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 20:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik hoorde een dombo zeggen ergens dat ie na het gebruik van de oven de deur open liet om de “gratis” warmte de ruimte in te laten.

Dus anders verdween de warmte in de krochten van de hel ofzo? :')
Nee, maar bij het open zetten van je oven heb je wel een hoger verlies van warmte in je woonkamer waardoor het merkbaar is. Het verhoogt je comfort sneller.

Natuurlijk is het niet zomaar weg, maar het comfort is wel hoger.
pi_206113579
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 21:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee, maar bij het open zetten van je oven heb je wel een hoger verlies van warmte in je woonkamer waardoor het merkbaar is. Het verhoogt je comfort sneller.

Natuurlijk is het niet zomaar weg, maar het comfort is wel hoger.
Hmhm
Vakman pur sang
pi_206114457
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 20:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Doet die ook vermogen doorgeven? Hmm, is het enige nadeel dat hij op wifi zit
Nee, dit is een beperkte versie, zit wel schema en countdown op.
pi_206114578
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 11:17 schreef Estate2 het volgende:
Hoe groot is het gevaar op groei van de legionella bacterie bij een temperatuur lager dan 60 graden?

Bij een een boiler kan ik me voorstellen dat dat redelijk groot is maar in een CV zonder buffervat blijft weinig warmwater over of koelt het redelijk snel af.

Of is die 60 graden per se nodig om je leidingstelsel preventief schoon te "branden" ?
Legionella stopt met aangroeien op 55 graden. 45 graden is een ideale temperatuur om legionella kolonies te laten groeien. Daarom hebben warmtepompen en warmtepompboilers allemaal een legionellaprogramma. Eens in de week wordt de temperatuur dan naar 60 graden gebracht en 20 minuten op die temperatuur gehouden, dan wordt alle legionella gedood.

Een elektrische boiler is een enorme stroomverbruiker trouwens. Als je een kleine boiler wil en je hebt 5m2 ruimte waar je lucht kunt onttrekken, kijk dan eens naar een Atag Lydos Hybrid. Die gebruikt een heel stuk minder stroom dan een elektrische boiler en is niet heel duur. Bovendien geen gezeik met anodes die gewisseld moeten worden.
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 12:19 schreef THEFXR het volgende:
ik heb wat technische vragen over thermostaten, kunnen die ook in het topic?
Tuurlijk, gewoon doen.
pi_206115148
Voor de mensen die water eerst in de waterkoker koken:
https://www.linda.nl/lifestyle/geld/besparen-water-koken/
pi_206118883
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 06:21 schreef investeerdertje het volgende:
Voor de mensen die water eerst in de waterkoker koken:
https://www.linda.nl/lifestyle/geld/besparen-water-koken/
Wat in het verhaal vergeten wordt is dat de verbranding van gas co2 en waterdamp oplevert wat je daarna dus weer uit huis weg moet ventileren. Uiteindelijk zal het lood om oud ijzer zijn maar ik prefereer de waterkoker oven de fluitketel voor koffie en thee. Ga je rijst koken dan lijkt het me omslachtig eerst je water te koken in een waterkoker.
pi_206119425
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:22 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat in het verhaal vergeten wordt is dat de verbranding van gas co2 en waterdamp oplevert wat je daarna dus weer uit huis weg moet ventileren. Uiteindelijk zal het lood om oud ijzer zijn maar ik prefereer de waterkoker oven de fluitketel voor koffie en thee. Ga je rijst koken dan lijkt het me omslachtig eerst je water te koken in een waterkoker.
ik doe gewoon de waterkoker met heet water vullen, heb ik in 30 sec kokend water.
pi_206120576
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:22 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat in het verhaal vergeten wordt is dat de verbranding van gas co2 en waterdamp oplevert wat je daarna dus weer uit huis weg moet ventileren. Uiteindelijk zal het lood om oud ijzer zijn maar ik prefereer de waterkoker oven de fluitketel voor koffie en thee. Ga je rijst koken dan lijkt het me omslachtig eerst je water te koken in een waterkoker.
Ik ventileer geen seconde meer of minder omwille van koken. Er is altijd milde ventilatie 🤷‍♂️
pi_206120973
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 20:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je de action schakelaars hebt, kan alles wat 2 watt vermogen verbruikt uit bij een stroomtarief van 40 cent.

Dan verdien je in een jaar bij 12'ish uur per dag uit, het geheel terug. Nou als je 8 uur per dag slaapt kan je je voorstellen dat je snel op 12 uur zit.
bedoel je de wifi schakelaar of de stekkerdozen?
pi_206121036
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 18:46 schreef THEFXR het volgende:

[..]
bedoel je de wifi schakelaar of de stekkerdozen?
De 433 MHz schakelaars
pi_206121281
deze heb ik gekocht om het verbruik van alles te gaan meten, heb hem nog niet binnen.
https://nl.aliexpress.com(...)gatewayAdapt=glo2nld

pi_206121390
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 19:11 schreef THEFXR het volgende:
deze heb ik gekocht om het verbruik van alles te gaan meten, heb hem nog niet binnen.
https://nl.aliexpress.com(...)gatewayAdapt=glo2nld
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die heb ik ook, meerdere. Werkt prima en ideaal met Smart Life en Google Home.

Ik heb alleen nog niet ontdekt hoe je de stroomverbruik stats kunt resetten, dus als iemand dat weet?
Voorheen Post ID 101472
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 21:06:09 #173
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206122886
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 19:18 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Die heb ik ook, meerdere. Werkt prima en ideaal met Smart Life en Google Home.

Ik heb alleen nog niet ontdekt hoe je de stroomverbruik stats kunt resetten, dus als iemand dat weet?
Dat zal toch wel op de handleiding te vinden zijn? Ik ken deze plugs niet dus ik weet het verder ook niet en kon zo snel ook geen handleiding vinden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206125168
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 21:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat zal toch wel op de handleiding te vinden zijn? Ik ken deze plugs niet dus ik weet het verder ook niet en kon zo snel ook geen handleiding vinden.
deze plugs worden best wijdverbreid verkocht, wit merk of met merk opdruk.
pi_206126062
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 02:48 schreef THEFXR het volgende:

[..]
deze plugs worden best wijdverbreid verkocht, wit merk of met merk opdruk.
Ja zijn vaak hetzelfde, alleen betaal ke bij Ali 4 euro en bij Bol 12 euro.

Maar hopelijk zit er een handleiding bij als je ze krijgt.
Voorheen Post ID 101472
pi_206129277
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:21 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Ja zijn vaak hetzelfde, alleen betaal ke bij Ali 4 euro en bij Bol 12 euro.

Maar hopelijk zit er een handleiding bij als je ze krijgt.
Ik had ook diverse merken in gebruik maar ben er achter dat alles van het zelfde merk handiger is. Anders zit je telefoon helemaal vol met diverse apps om een lamp te bedienen. Alleen het aquarium heeft een afwijkend merk, dat is eens instellen en 'nooit' meer naar kijken.

De meeste kunnen wel connecten met google home maar daar ga ik weer niet zo lekker mee, bovendien mis je dan opeens wat mogelijkheden.
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 21:03:55 #177
382129 crew  Donna
pi_206134305
Gisteren de verwarming een paar uurtjes aan gehad op 19,5 en meteen 2,09m3 verbruikt. We stoken dit jaar voor het eerst alleen de woonkamer. Voorheen ook de kamer waar de was staat, de badkamer en de gang bij de WC.
Volgens alle berichten die je leest zou het moeten besparen als je geen onnodige ruimtes warm houdt, maar krijg je niet juist dan elke keer als je een deur opent een vlaag koudere wind mee naar de woonkamer waardoor de verwarming weer aan springt?
Ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan testen. Of denken jullie dat het wel mee valt?
We hebben een best groot huis en het is niet geweldig geïsoleerd (working on that) dus in ruimtes waar we niet stoken wordt het ook echt wel fris.
We hebben sinds kort wel radiatorfolie hangen en sinds de lente een nieuwe CV ketel.
2,09m3 valt me best wel tegen voor de korte tijd dat de verwarming aan was.
pi_206134372
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:03 schreef Donna het volgende:
Gisteren de verwarming een paar uurtjes aan gehad op 19,5 en meteen 2,09m3 verbruikt. We stoken dit jaar voor het eerst alleen de woonkamer. Voorheen ook de kamer waar de was staat, de badkamer en de gang bij de WC.
Volgens alle berichten die je leest zou het moeten besparen als je geen onnodige ruimtes warm houdt, maar krijg je niet juist dan elke keer als je een deur opent een vlaag koudere wind mee naar de woonkamer waardoor de verwarming weer aan springt?
Ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan testen. Of denken jullie dat het wel mee valt?
We hebben een best groot huis en het is niet geweldig geïsoleerd (working on that) dus in ruimtes waar we niet stoken wordt het ook echt wel fris.
We hebben sinds kort wel radiatorfolie hangen en sinds de lente een nieuwe CV ketel.
2,09m3 valt me best wel tegen voor de korte tijd dat de verwarming aan was.
ja, de verwarming slurpt vrijwel de meeste energie op
pi_206134380
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:03 schreef Donna het volgende:
Gisteren de verwarming een paar uurtjes aan gehad op 19,5 en meteen 2,09m3 verbruikt. We stoken dit jaar voor het eerst alleen de woonkamer. Voorheen ook de kamer waar de was staat, de badkamer en de gang bij de WC.
Volgens alle berichten die je leest zou het moeten besparen als je geen onnodige ruimtes warm houdt, maar krijg je niet juist dan elke keer als je een deur opent een vlaag koudere wind mee naar de woonkamer waardoor de verwarming weer aan springt?
Ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan testen. Of denken jullie dat het wel mee valt?
We hebben een best groot huis en het is niet geweldig geïsoleerd (working on that) dus in ruimtes waar we niet stoken wordt het ook echt wel fris.
We hebben sinds kort wel radiatorfolie hangen en sinds de lente een nieuwe CV ketel.
2,09m3 valt me best wel tegen voor de korte tijd dat de verwarming aan was.
Het zijn ook juist de eerste uurtjes dat het veel gas kost, daarna daalt het om het op temperatuur te houden. Alleen voor 2 uur stoken is daarom minder efficient qua m3 per uur dan voor 6 uur.

In m'n vorige huis heb ik in een dag een keer 25 m3 verbruikt haha, tegen ¤ 4 per m3 is dat niet grappig
Facts don't care about your feelings
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 21:16:43 #180
382129 crew  Donna
pi_206134430
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:12 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Het zijn ook juist de eerste uurtjes dat het veel gas kost, daarna daalt het om het op temperatuur te houden. Alleen voor 2 uur stoken is daarom minder efficient qua m3 per uur dan voor 6 uur.

In m'n vorige huis heb ik in een dag een keer 25 m3 verbruikt haha, tegen ¤ 4 per m3 is dat niet grappig
Ja logisch.
Ik ga dit nog even wat langer aan kijken natuurlijk. Ben zo benieuwd of we echt iets merken van de nieuwe ketel. :Y

25m3 hebben wij nog nooit gehad. Maar 15 wel als het koud is en wat waait.
  woensdag 28 september 2022 @ 21:40:44 #181
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206134666
Ik zat zelf wat te zoeken naar boilers voor warm water, kwam ik dit tegen:


WTW + waterbesparende douchekop + korte aanvoerleiding = douchen op een 15 liter boiler met 5 personen :D
Ik wel benieuwd hoeveel gas je bespaart en hoeveel stroom dit nou kost.

Edit, in de beschrijving staat: Het gemiddelde verbruik is 75kwh per maand.. dat is met 5 personen 1x per dag douchen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206135171
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:40 schreef monkyyy het volgende:
Ik zat zelf wat te zoeken naar boilers voor warm water, kwam ik dit tegen:


WTW + waterbesparende douchekop + korte aanvoerleiding = douchen op een 15 liter boiler met 5 personen :D
Ik wel benieuwd hoeveel gas je bespaart en hoeveel stroom dit nou kost.

Edit, in de beschrijving staat: Het gemiddelde verbruik is 75kwh per maand.. dat is met 5 personen 1x per dag douchen.
Ik heb een tien liter boiler om te douchen met een aan/uit knop. Die kan in een minuut of vier/vijf opwarmen naar veertig graden en daarvan kan ik met spaardouche twee minuten van douchen. Ik woon alleen maar na nog eens een paar minuten zou de volgende kunnen douchen.

Echter als ik langer wil douchen dan laat ik het water heter worden. Als ik naar 80 graden opwarm en dan de boiler uit zet kan ik opeens een minuut of zeven douchen. laat ik het aanstaan dan komt daar nog tijd bij omdat het dan tijdens het douchen al weer opwarmt. Nog niet getest maar ik denk dat het dan rustig naar de tien minuten gaat.

Opwarmen naar veertig graden vlak voor het douchen is geen probleem voor legionella, dat is slecht een paar minuten en na het douchen is het ding weer koud. Na een (zomer)vakantie warm ik wel even op naar heel heet, puur om legionella de das om te doen en omdat zo nu en dan heel lang douchen wel eens lekker is.

Het kan dus wel met een kleine boiler maar je bent iets meer tijd kwijt tussen de douche beurten. Als je alleen woont is dat geen punt natuurlijk.

De winst zit vooral in kortere leidingen waardoor je minder lang hoeft te wachten op warm water. Verder is mijn douche tijd bepaald omdat na een paar minuten het water koud(er) wordt. Ik kan iets van 5 tot 7 keer douchen op 1 kWh. Maar ik ben niet een gemiddeld persoon natuurlijk. Met gas zat ik op 60 tot 100 liter gas per douche beurt en dat schijnt ook erg weinig te zijn.
pi_206135179
Afgelopen 2 dagen t straalkacheltje af en toe even aan gehad om te verwarmen. Gaat prima zonder de cv ketel aan te hoeven zetten. :)

Je merkt wel dat t snel opwarmt en ook redelijk snel weer afkoelt.
  woensdag 28 september 2022 @ 22:38:35 #184
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206135417
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 22:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb een tien liter boiler om te douchen met een aan/uit knop. Die kan in een minuut of vier/vijf opwarmen naar veertig graden en daarvan kan ik met spaardouche twee minuten van douchen. Ik woon alleen maar na nog eens een paar minuten zou de volgende kunnen douchen.

Echter als ik langer wil douchen dan laat ik het water heter worden. Als ik naar 80 graden opwarm en dan de boiler uit zet kan ik opeens een minuut of zeven douchen. laat ik het aanstaan dan komt daar nog tijd bij omdat het dan tijdens het douchen al weer opwarmt. Nog niet getest maar ik denk dat het dan rustig naar de tien minuten gaat.

Opwarmen naar veertig graden vlak voor het douchen is geen probleem voor legionella, dat is slecht een paar minuten en na het douchen is het ding weer koud. Na een (zomer)vakantie warm ik wel even op naar heel heet, puur om legionella de das om te doen en omdat zo nu en dan heel lang douchen wel eens lekker is.

Het kan dus wel met een kleine boiler maar je bent iets meer tijd kwijt tussen de douche beurten. Als je alleen woont is dat geen punt natuurlijk.

De winst zit vooral in kortere leidingen waardoor je minder lang hoeft te wachten op warm water. Verder is mijn douche tijd bepaald omdat na een paar minuten het water koud(er) wordt. Ik kan iets van 5 tot 7 keer douchen op 1 kWh. Maar ik ben niet een gemiddeld persoon natuurlijk. Met gas zat ik op 60 tot 100 liter gas per douche beurt en dat schijnt ook erg weinig te zijn.
Leuke oplossing. Ik zat zelf te kijken naar warmtepomp boilers van 300 liter, maar dat blijkt dus echt complete overkill te zijn voor 2 personen :')

Hier kost een douche beurt ongeveer 0,2 - 0,25 m3 gas. Maar de CV hangt erg ver van de douche vandaan dus ik denk dat wat meer is dan gebruikelijk. Duurt ook altijd ruim 30 seconden voordat er warm water uit de douchekop komt

[ Bericht 5% gewijzigd door monkyyy op 28-09-2022 22:44:16 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206135490
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 22:38 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Leuke oplossing. Ik zat zelf te kijken naar warmtepomp boilers van 300 liter, maar dat blijkt dus echt complete overkill te zijn voor 2 personen :')
300 liter voor twee personen is wel heel erg veel. Staat wel tegenover dat een wp boiler minder energie vergt dan een gewone boiler. Mijn winst is dat ik geen stilstand verliezen heb, die wp boiler moet altijd aan staan omdat ie veel tijd nodig heeft op te warmen. Een warme boiler heeft altijd wat verlies aan warmte. Dat moet je dus weg strepen tegen het voordeliger zijn van die boiler. Als je maar genoeg gebruikt kan het wel uit dus. Kleine wp boilers bestaan echter niet. Ook je aanschaf is behoorlijk prijzig.
pi_206135530
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 22:46 schreef qajariaq het volgende:

[..]
300 liter voor twee personen is wel heel erg veel. Staat wel tegenover dat een wp boiler minder energie vergt dan een gewone boiler. Mijn winst is dat ik geen stilstand verliezen heb, die wp boiler moet altijd aan staan omdat ie veel tijd nodig heeft op te warmen. Een warme boiler heeft altijd wat verlies aan warmte. Dat moet je dus weg strepen tegen het voordeliger zijn van die boiler. Als je maar genoeg gebruikt kan het wel uit dus. Kleine wp boilers bestaan echter niet. Ook je aanschaf is behoorlijk prijzig.
Het is ook een buffer, dus soort van batterij voor energie.
Je kunt bv met je pv warmwater maken en dit voor 2-3 dagen opslaan.
Vakman pur sang
  roze woensdag 28 september 2022 @ 23:16:28 #187
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206135788
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 16:04 schreef Danny het volgende:

[..]
En we hebben de schakelaars (en stekkerdozen met schakelaars) gewoon van de action. Lekker goedkoop en doen wat ze moeten doen. Oh, en ik heb een alecto energie monitor. Die heb ik gebruikt om te kijken wat ik waarmee bespaarde. Magnetron van de standby af scheelt dan wel niet veel, maar toch nog 6W wat op jaarbasis neerkomt op ruim 52kWh (en dus ongeveer 50 euro met de huidige prijzen). De monitoren en pc van m'n zoon trekken samen 70W in standby. 613KWh per jaar, oftewel dik 521 euro.
Die schakelaars leveren hun geld echt binnen een dag op. Ja, je moet af en toe een schakelaartje omhalen, maar dat heb ik er wel voor over.

TV, Soundbar, Nvidia Shield en Ziggo Mediabox Next zitten ook achter zo'n schakelaar. Dat scheelt ook een paar honderd euro op jaarbasis.
We hebben eerder al een slag gemaakt en zijn van ~1200kwh naar ~650 gegaan (per maand), maar het doel is nu om toch echt richting 250 te gaan. Dat is wel een uitdaging want ik moet gewoon mijn computer gebruiken, mijn zoon heeft zijn computer nodig voor z'n studie (en om te gamen) en m'n dochter speelt soms dagen achter elkaar the sims, maar door alles uit standby te halen en uit te zetten wat we niet gebruiken hopen we een heel eind te komen.
Zal ook wel moeten want 900 euro per maand aan energierekening kunnen we gewoonweg niet langdurig betalen. En de prijzen gaan voorlopig alleen nog maar omhoog.

Dingen die we echt weinig gebruiken zijn helemaal uit het stopcontact (xbox, wii) zodat die niet ook nog stroom vreten op het moment dat we tv kijken.
Tering ik gebruik alleen nog geen eens 1000 in een jaar. _O- Maar dagenlang gamen kan je toch prima een beetje beperken?
Your beauty never ever scared me.
  donderdag 29 september 2022 @ 06:50:12 #188
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_206136848
Ik kreeg deze link van een bekende: de nevel douche.

Nog niet commercieel verkrijgbaar maar factoren minder water verbruik dan een gewone en ook veel minder energie.

Wie kent hem?

https://www.lowtechmagazi(...)che-mist-douche.html
pi_206137652
We zijn vorige week een week op vakantie geweest en hebben iedere dag 2 kWh verbruik gehad. Ik kan niet zo goed inschatten of dat veel is of normaal.

We hebben een Quooker waarvan de boiler aanstond, we hebben een elektrische boiler en mechanische ventilatie. In alle haast vergeten de stekkers etc. eruit te halen, dus de Playstation stond ook standby voor niks.

Iemand?
Protège moi de mes désirs.
  Moderator donderdag 29 september 2022 @ 09:17:10 #190
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206137780
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 09:07 schreef arvensis het volgende:
We zijn vorige week een week op vakantie geweest en hebben iedere dag 2 kWh verbruik gehad. Ik kan niet zo goed inschatten of dat veel is of normaal.

We hebben een Quooker waarvan de boiler aanstond, we hebben een elektrische boiler en mechanische ventilatie. In alle haast vergeten de stekkers etc. eruit te halen, dus de Playstation stond ook standby voor niks.

Iemand?
Dat is relatief...veel, denk ik? maar met de dingen die je noemt lijkt het me weer weinig. Ter vergelijking. Hier heeft de warmtepomp vanaf 0.00u tot 08u vanochtend 10,8 kWh verstookt (maar die is nog bezig met de ruimtes op te warmen, daarna vlakt dat behoorlijk af, maar toch). :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206142594
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 06:50 schreef TR08 het volgende:
Ik kreeg deze link van een bekende: de nevel douche.

Nog niet commercieel verkrijgbaar maar factoren minder water verbruik dan een gewone en ook veel minder energie.

Wie kent hem?

https://www.lowtechmagazi(...)che-mist-douche.html
Is in een ander topic even aan de orde geweest. Kennelijk heeft de uitvinder er zelf geen brood in gezien anders zou het wel bestaan na een jaar of vijf. Voordeel zou zijn dat je dan met een doorstroomverwarmer op een enkele groep toe kan. Dus als een geheel met een stekker er aan uit te voeren bij wijzer van spreken dan.

Maar goed, als de ontwikkelaar het zelf al niet ziet zitten dan zal het ook wel niet zo prettig douchen. Het is een warme mist en dus mis je de sensatie van water wat over je lijf loopt.
pi_206142643
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 09:07 schreef arvensis het volgende:
We zijn vorige week een week op vakantie geweest en hebben iedere dag 2 kWh verbruik gehad. Ik kan niet zo goed inschatten of dat veel is of normaal.

We hebben een Quooker waarvan de boiler aanstond, we hebben een elektrische boiler en mechanische ventilatie. In alle haast vergeten de stekkers etc. eruit te halen, dus de Playstation stond ook standby voor niks.

Iemand?
Quooker is iets van 10 watt, dus een kwart kWh per dag.
Boiler zal iets meer zijn, maak er een half kWh per dag van.
Mechanische ventilatie van de vorige eeuw is iets van vijftig watt in de lage stand, van deze eeuw in de orde van 10 - 15 watt.

Die drie bij elkaar zit je dus iets boven de 1 kWh per dag. Tel daar je router van 20 wat en je tv-kastje van ruim 5 watt bij plus je koelkast.

2kWh per dag is dan niet zo gek. Maar met een paar stekkers er uit kan het al schelen als je iets langer weg gaat.
  vrijdag 30 september 2022 @ 10:56:54 #193
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_206151314
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:33 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Quooker is iets van 10 watt, dus een kwart kWh per dag.
Boiler zal iets meer zijn, maak er een half kWh per dag van.
Mechanische ventilatie van de vorige eeuw is iets van vijftig watt in de lage stand, van deze eeuw in de orde van 10 - 15 watt.

Die drie bij elkaar zit je dus iets boven de 1 kWh per dag. Tel daar je router van 20 wat en je tv-kastje van ruim 5 watt bij plus je koelkast.

2kWh per dag is dan niet zo gek. Maar met een paar stekkers er uit kan het al schelen als je iets langer weg gaat.
Vergeet de Ziggo modem en mediabox ook niet. Die nemen elk circa 30W.
  Moderator vrijdag 30 september 2022 @ 11:00:39 #194
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206151351
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 10:56 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Vergeet de Ziggo modem en mediabox ook niet. Die nemen elk circa 30W.
Niet de Mediabox Next.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206151546
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 10:56 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Vergeet de Ziggo modem en mediabox ook niet. Die nemen elk circa 30W.
Die noem ik toch maar dan in wat algemenere termen. Er zijn meer merken dan Ziggo alleen. Het verbruik kan wat uiteenlopen, ik heb hier bewust niet de extremen zoals een oud model ziggo genomen.

Dat ziggo modem is een router en de mediabox noem ik een tv-kastje. Hoewel ziggo wel ooit de koploper was in energieverspilling met hun mediabox.

De verstelbare bedbodem heb ik ook niet genoemd omdat de meeste mensen die niet hebben.
  vrijdag 30 september 2022 @ 12:13:00 #196
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206152166
veel domotica? mijn hut zit er vol mee en kom op 4kw per dag.

alleen mijn warmtepomp zit in de zomer (standby) al op 0.4kw. En dan staat de thermostaat op 'do not heat' of away

[ Bericht 21% gewijzigd door Speekselklier op 30-09-2022 17:01:52 ]
Tot nooit .......
  zondag 2 oktober 2022 @ 09:26:10 #197
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_206173694
Ik heb onlangs nog iets gelezen over het vermogen van je cv ketel verlagen en de nadraaitijd van je cv ketel verlagen.

Iemand die daar iets intelligents over kan zeggen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_206174045
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik heb onlangs nog iets gelezen over het vermogen van je cv ketel verlagen en de nadraaitijd van je cv ketel verlagen.

Iemand die daar iets intelligents over kan zeggen?
Heb je al een modulerende thermostaat? Dan past de CV-ketel zelf zijn vermogen aan. Wel hebben wat oudere CV-ketels vaak een vrij hoog minimum-vermogen, waardoor ze niet minder vermogen kunnen leveren en ondanks een modulerende thermostaat als aan/uit-systeem gaan functioneren. Maar dat is alleen op te lossen met een nieuwe ketel.

Naadraaitijd weet ik niet. Maar mijn gevoel zegt dat je die niet moet verlagen. Verlagen scheelt misschien wat stroomverbruik voor de pomp maar er blijft ook warm water ongebruikt in het systeem staan waarmee je ook je radiatoren had kunnen verwarmen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206180996
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik heb onlangs nog iets gelezen over het vermogen van je cv ketel verlagen en de nadraaitijd van je cv ketel verlagen.

Iemand die daar iets intelligents over kan zeggen?
Verlagen van vermogen betekend iets langzamer je huis opwarmen maar je ketel is dan wel veel efficiënter. Je winst zit dus vooral tijdens het opwarmen van het huis en niet tijdens het warm houden.

Nadraaitijd kan je inderdaad beter heel kort houden. Je leidingen en de inmiddels niet meer verwarmende ketel koelen veel sneller af dan je radiatoren, als de nadraai lang is dan ga je dus warmte uit de radiatoren verplaatsen naar de leidingen en de ketel zelf.
  zondag 2 oktober 2022 @ 18:36:14 #200
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206181125
Vanmiddag mijn buurvrouw geholpen om radiator folie te plakken. Heeft dat nou echt zin? Dus dat spul dat je niet op de muur plakt, maar echt op de radiator
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206181413
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:36 schreef monkyyy het volgende:
Vanmiddag mijn buurvrouw geholpen om radiator folie te plakken. Heeft dat nou echt zin? Dus dat spul dat je niet op de muur plakt, maar echt op de radiator
He? :')
Vakman pur sang
  Spellchecker zondag 2 oktober 2022 @ 19:02:06 #202
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Spellchecker zondag 2 oktober 2022 @ 19:03:06 #203
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206181436
Ik las van de week ook iets over huishoudfolie; om op het kozijn te plakken bij enkel glas
https://www.milieucentraa(...)%20vierkante%20meter.
  zondag 2 oktober 2022 @ 19:05:24 #204
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206181457
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206181570
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:36 schreef monkyyy het volgende:
Vanmiddag mijn buurvrouw geholpen om radiator folie te plakken. Heeft dat nou echt zin? Dus dat spul dat je niet op de muur plakt, maar echt op de radiator
De folie zorgt dat de muur minder warm wordt. Als je de folie echter op de radiator 'plakt' dan kan die radiator minder warmte kwijt dus zal die voor het zelfde effect iets warmer moeten worden.

In die zin ben ik zelf meer voorstander van belletjesplastic met metaalfoliecoating op de muur. Dan wordt de muur ook niet meer echt warm maar kan de radiator wel beter convectiewarmte kwijt aan de achterkant. De belletjesfolie aan de muur moet voor het mooie wel doorlopen tot en met de onderzijde van de vensterbank en dat staat natuurlijk iets minder mooi.

Tonzon heeft altijd van die dingen die het theoretisch het wel doen maar bij een beetje onzorgvuldig aanbrengen weinig uithaalt. Koop gewoon lekker goedkoop bouwmarktspul voor dit soort klussen.
pi_206181591
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:36 schreef monkyyy het volgende:
Vanmiddag mijn buurvrouw geholpen om radiator folie te plakken. Heeft dat nou echt zin? Dus dat spul dat je niet op de muur plakt, maar echt op de radiator
Heb dit vorige maand ook geplaatst bij ons.
Of het echt helpt geen flauw idee, maar met de huidige prijzen helpen alle beetjes
pi_206181633
quote:
Nee, natuurlijk helpt dat niks.
Klein beetje stralingswarmte wat tegen de muur wordt opgenomen wordt wellicht 1% verminderd.
Je zult dan ook geen winst zien in je gasverbruik als je hetzelfde stookt.
Vakman pur sang
pi_206181833
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk helpt dat niks.
Klein beetje stralingswarmte wat tegen de muur wordt opgenomen wordt wellicht 1% verminderd.
Je zult dan ook geen winst zien in je gasverbruik als je hetzelfde stookt.
Bij een slecht/niet geïsoleerde muur en hoge temperaturen van de radiatoren kan dit echt wel wat besparen. Zonder folie kan de muur achter een radiator echt flink opwarmen en bij slechte isolatie verdwijnt een groot deel van die warmte direct naar buiten toe. Bij mijn vorige woning was de muur in mijn gang gewoon warm op de plek waar aan de andere kant de radiator van de buren hing.
Met folie de opwarming van een ongeisoleerde muur sterk verminderen zorgt simpelweg ook voor een sterke vermindering van warmte-uitstraling aan de 'koude' kant.

Bij een redelijk tot goed geïsoleerde muur helpt de folie niet veel. Je warmt dan zonder folie weliswaar de muur op met je radiatoren, maar de isolatie in de muur voorkomt dat je die warmte aan de 'koude' kant kwijtraakt. Het grootste deel van de warmte zal dus weer naar de kamer toe uitstralen als de radiatoren is afgekoeld.
pi_206181992
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:36 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Bij een slecht/niet geïsoleerde muur en hoge temperaturen van de radiatoren kan dit echt wel wat besparen. Zonder folie kan de muur achter een radiator echt flink opwarmen en bij slechte isolatie verdwijnt een groot deel van die warmte direct naar buiten toe. Bij mijn vorige woning was de muur in mijn gang gewoon warm op de plek waar aan de andere kant de radiator van de buren hing.
Met folie de opwarming van een ongeisoleerde muur sterk verminderen zorgt simpelweg ook voor een sterke vermindering van warmte-uitstraling aan de 'koude' kant.

Bij een redelijk tot goed geïsoleerde muur helpt de folie niet veel. Je warmt dan zonder folie weliswaar de muur op met je radiatoren, maar de isolatie in de muur voorkomt dat je die warmte aan de 'koude' kant kwijtraakt. Het grootste deel van de warmte zal dus weer naar de kamer toe uitstralen als de radiatoren is afgekoeld.
Ja de vraag ik hoeveel van de straling wordt beperkt door een laagje van 0,5um alufolie?

Vragen ze ook nog een paar tientjes voor.

Pak dan een pir plaat die je ertussen schuift. Veel goedkoper ook nog.
Vakman pur sang
pi_206182172
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:47 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja de vraag ik hoeveel van de straling wordt beperkt door een laagje van 0,5um alufolie?

Vragen ze ook nog een paar tientjes voor.

Pak dan een pir plaat die je ertussen schuift. Veel goedkoper ook nog.
Of deze.
https://www.gamma.nl/asso(...)eter-3-6m2/p/B628368
Kan je minimaal twee radiatoren mee doen.
pi_206182666
Wij gaan ook nog radiatordolie plakken op 2 plekken waar de muur altijd heel koud is. Ligt al klaar, alleen nog geen tijd gehad.

Ik merkte dit weekend wel hoe groot de verschillen tussen huizen kunnen zijn. Wij hebben al best wat geïnvesteerd in isoleren, maar moesten afgelopen week toch de verwarming al een beetje aanzetten (en was het nog fris) Dit weekend kwamen we bij iemand en daar was het heerlijk, terwijl die nog helemaal niet gestookt hadden. Zij hebben grote ramen op het zuiden, wij geen.
  zondag 2 oktober 2022 @ 21:45:43 #212
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_206183708
Ik ben sinds vandaag aan het testen met het beddengoed binnen drogen in plaats van in de droger. In de zomer gaat het naar buiten maar in de winter uiteraard niet. Ik heb geen geschikt trapgat en weinig deuren (wel schuifdeuren) dus ik moet wat puzzelen. Maar het is gelukt, dat bespaarde me 2,7 kwh a 48 cent ^O^
Spoilers!
pi_206184375
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 21:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben sinds vandaag aan het testen met het beddengoed binnen drogen in plaats van in de droger. In de zomer gaat het naar buiten maar in de winter uiteraard niet. Ik heb geen geschikt trapgat en weinig deuren (wel schuifdeuren) dus ik moet wat puzzelen. Maar het is gelukt, dat bespaarde me 2,7 kwh a 48 cent ^O^
Ik heb deze hangen, al ruim 25 jaar blij mee. Toen de hoogte bepaald moest worden heb ik er een dekbed aan gehangen voor hoogte. En er staat een krukje bij want ik ben maar een ukkie. Er kan een hoeslaken, dekbed, 2 kussenslopen aan en ook de rest van de was.
https://www.bol.com/nl/nl(...)vCEA8TxoCEX8QAvD_BwE
We have far more in common than that which devides us..
  zondag 2 oktober 2022 @ 22:41:44 #214
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_206184436
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:36 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik heb deze hangen, al ruim 25 jaar blij mee. Toen de hoogte bepaald moest worden heb ik er een dekbed aan gehangen voor hoogte. En er staat een krukje bij want ik ben maar een ukkie. Er kan een hoeslaken, dekbed, 2 kussenslopen aan en ook de rest van de was.
https://www.bol.com/nl/nl(...)vCEA8TxoCEX8QAvD_BwE
Ik kan echt nergens een wandrek kwijt helaas. Of welk ander rek dan ook naast de twee verplaatsbare.

Ik kwam precies uit met de deuren en rekken vandaag. Ik heb de deur van de badkamer niet gebruikt. Daar komt zo veel kou uit dat het juist weer extra aan verwarming kost als die deur open moet omdat er iets overheen hangt :D
Spoilers!
pi_206184542
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik kan echt nergens een wandrek kwijt helaas. Of welk ander rek dan ook naast de twee verplaatsbare.

Ik kwam precies uit met de deuren en rekken vandaag. Ik heb de deur van de badkamer niet gebruikt. Daar komt zo veel kou uit dat het juist weer extra aan verwarming kost als die deur open moet omdat er iets overheen hangt :D
Da’s jammer. Het is echt een ideaal ding
We have far more in common than that which devides us..
pi_206184555
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 21:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben sinds vandaag aan het testen met het beddengoed binnen drogen in plaats van in de droger. In de zomer gaat het naar buiten maar in de winter uiteraard niet
Als het niet regent kun je prima je was buiten drogen in de winter. Als het vriesweer is gaat het drogen ook nog redelijk snel.
  zondag 2 oktober 2022 @ 22:56:07 #217
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206184603
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik kan echt nergens een wandrek kwijt helaas. Of welk ander rek dan ook naast de twee verplaatsbare.

Ik kwam precies uit met de deuren en rekken vandaag. Ik heb de deur van de badkamer niet gebruikt. Daar komt zo veel kou uit dat het juist weer extra aan verwarming kost als die deur open moet omdat er iets overheen hangt :D
Op zo’n droogtoren kan ik beddengoed wel kwijt. De tweepersoons dekbedhoes gooi ik er als laatste overheen

The love you take is equal to the love you make.
  zondag 2 oktober 2022 @ 23:03:26 #218
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_206184686
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als het niet regent kun je prima je was buiten drogen in de winter. Als het vriesweer is gaat het drogen ook nog redelijk snel.
Dat wil ik ook vaker gaan doen deze winter. De droogmolen heeft sinds 2 maanden eindelijk zijn definitieve en makkelijk bereikbare plaats. Ik maak er nu al veel vaker gebruik van.
Spoilers!
  Moderator zondag 2 oktober 2022 @ 23:54:12 #219
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206185076
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:03 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat wil ik ook vaker gaan doen deze winter. De droogmolen heeft sinds 2 maanden eindelijk zijn definitieve en makkelijk bereikbare plaats. Ik maak er nu al veel vaker gebruik van.
Ik heb een normaal droogrek, dat staat in de zomer buiten, maar we hebben het nu in de bijkeuken gehad. 2x gebruikt nu, maar het duurt best lang om te drogen. Om reguliere was te drogen die in de droger mag gaat dat rek in de winter geen vervanger zijn, maar voor de dingen die niet in de droger mogen kan het wel.

Vandaag 2 machines gewassen en 2 keer de droger aan gehad. Wasmachine heeft 2,58 kWh verbruikt en de droger 1,39 kWh. Totale kosten komen dan op 55ct en 30ct maakt 85ct. In realiteit was het zonne-energie dus kosten 0. Wel fijn dat de wasmachine bij het eco programma minder nat is dan bij het 1.5 uur programma. Daardoor hoeft de droger minder lang te drogen. Die begint op 2u32m maar is veel sneller klaar. Scheelt ook weer. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 00:01:06 #220
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206185115
Gisteren en vandaag was het dusdanig warm dat het binnen netjes 20 graden bleef, geen kachel nodig gehad dus *O* De komende week wordt het ook lekker weer, proberen de kachel uit te laten dus ^O^
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206185247
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:31 schreef Hupje het volgende:
Wij gaan ook nog radiatordolie plakken op 2 plekken waar de muur altijd heel koud is. Ligt al klaar, alleen nog geen tijd gehad.

Ik merkte dit weekend wel hoe groot de verschillen tussen huizen kunnen zijn. Wij hebben al best wat geïnvesteerd in isoleren, maar moesten afgelopen week toch de verwarming al een beetje aanzetten (en was het nog fris) Dit weekend kwamen we bij iemand en daar was het heerlijk, terwijl die nog helemaal niet gestookt hadden. Zij hebben grote ramen op het zuiden, wij geen.
Wij wonen in een groot oud huis uit 1850, na een expert over de vloer te hebben gehad tot de conclusie gekomen dat wij het ouderwets gaan doen. De basis van het huis (330m2) is nooit veranderd.

We gaan deuren plaatsen voor het trappengat, dat gaat echt veel schelen. De kids hebben allemaal nieuwe dekens en dikke sloffen. Mochten ze het koud krijgen, ze hebben allemaal een rubberen kruik.

En we krijgen een houtkachel.

Maar tot op heden is hier de cv nog niet aan geweest, en het is nu 17,5 graden. Je went er echt aan. En op het moment dat ik het koud krijg, dan ga ik ff wat fysieks doen.
pi_206185251
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 00:01 schreef MaJo het volgende:
Gisteren en vandaag was het dusdanig warm dat het binnen netjes 20 graden bleef, geen kachel nodig gehad dus *O* De komende week wordt het ook lekker weer, proberen de kachel uit te laten dus ^O^
Dit doen wij dus ook, en na twee weken 17/17,5 binnen hoeft die kachel hier niet op 19 graden.

Succes! Je went eraan, en gewoon ff bewegen als je het koud hebt. Vest aan, ff de was doen en vervolgens zelfs vest uit.
pi_206185415
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Maar tot op heden is hier de cv nog niet aan geweest, en het is nu 17,5 graden. Je went er echt aan. En op het moment dat ik het koud krijg, dan ga ik ff wat fysieks doen.
Dat is dus lastig. Mijn vriend werkt 32u pw thuis, achter de pc. Die kan niet zomaar even iets gaan doen tussendoor.
  maandag 3 oktober 2022 @ 06:43:43 #224
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206185420
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 06:39 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dat is dus lastig. Mijn vriend werkt 32u pw thuis, achter de pc. Die kan niet zomaar even iets gaan doen tussendoor.
4 volle dagen (4x8u??) achter je pc zitten is zelfs bij 25 graden niet gezond. Ook dan beter om tussendoor wat fysieks te doen.
Tot nooit .......
pi_206185440
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 06:43 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
4 volle dagen (4x8u??) achter je pc zitten is zelfs bij 25 graden niet gezond. Ook dan beter om tussendoor wat fysieks te doen.
Dat doet hij natuurlijk ook, maar hij kan niet altijd weg bij de pc op het moment dat hij het koud heeft, dat bedoel ik.
pi_206185500
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:

En we krijgen een houtkachel.

ik ruik ze overal tegenwoordig.. lijkt me wel slecht voor het milieu. en smog in de steden, met alle gezonhiedsschade die daarbij hoort.
pi_206185541
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 06:39 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dat is dus lastig. Mijn vriend werkt 32u pw thuis, achter de pc. Die kan niet zomaar even iets gaan doen tussendoor.
Voor zulke situaties helpt het energie besparen als je die werkplek in een relatief kleine ruinte inricht en daar wanneer nodig gebruik gaat maken van een airco om te verwarmen of van een klein infrarood paneel.

Ten eerste zorgt de Pc + persoon al voor een merkbaar warmte-effect in een kleine ruimte en als je dan toch moet verwarmen is een kleine ruimte verwarmen natuurlijk veel goedkoper dan de hele woonkamer of zelfs het hele huis met de cv te verwarmen.

Een andere oplossing kan zijn om een zone-regeling (slimme thermostaatknoppen) op je radiatoren te installeren. Daarmee kun je op elk moment van de dag per ruimte de temperatuur via de bestaande radiatoren regelen. En dus ook weer alléén de werkkamer verwarmen als je thuiswerkt en er verder niemand in huis aanwezig is.
pi_206185628
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 06:39 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dat is dus lastig. Mijn vriend werkt 32u pw thuis, achter de pc. Die kan niet zomaar even iets gaan doen tussendoor.
Mijn man werkt 38 uur thuis, die heeft daar dus geen last van. Het is echt een stuk gewenning.
pi_206185638
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 07:23 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ik ruik ze overal tegenwoordig.. lijkt me wel slecht voor het milieu. en smog in de steden, met alle gezonhiedsschade die daarbij hoort.
Ik woon niet in de stad, en er is een Europees certificaat uitgegeven voor houtkachels in 2022.
Klachten kunnen dus naar Brussel.
pi_206185680
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 08:04 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ik woon niet in de stad, en er is een Europees certificaat uitgegeven voor houtkachels in 2022.
Klachten kunnen dus naar Brussel.
Dat gezeik op houtkachels, mag het niet horen
Vakman pur sang
pi_206185750
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:36 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik heb deze hangen, al ruim 25 jaar blij mee. Toen de hoogte bepaald moest worden heb ik er een dekbed aan gehangen voor hoogte. En er staat een krukje bij want ik ben maar een ukkie. Er kan een hoeslaken, dekbed, 2 kussenslopen aan en ook de rest van de was.
https://www.bol.com/nl/nl(...)vCEA8TxoCEX8QAvD_BwE
Oh dat ziet er wel goed uit, ik ben ook nog zoekende naar iets voor op de nieuwe zolder, ik heb daar geen deur om beddegoed overheen te hangen zoals in het huidige huis.
Ik stond vrijdag in de ‘tuin’ van het nieuwe huis en denk dat ik op die plek helemaal achterin de droogmolen neerzet, ik ving er veel wind.
pi_206186155
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 08:04 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ik woon niet in de stad, en er is een Europees certificaat uitgegeven voor houtkachels in 2022.
Klachten kunnen dus naar Brussel.
de klacht gaat naar de gebruiker, jij in dit geval.
kennelijk kost het je nog niks, zoals de energie crisis.. dus doe je er niets aan.
pi_206186230
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
de klacht gaat naar de gebruiker, jij in dit geval.
kennelijk kost het je nog niks, zoals de energie crisis.. dus doe je er niets aan.
Je kunt klagen wat je wil, het is legaal en kan niet verboden worden door de gemeente.

De energiecrisis raakt iedereen, zie de prijzen in de winkels. Daarnaast wachten we de rekeningen eerst af, aangezien ze nu het voorschot berekenen met de huidige prijzen en we tot augustus ¤0,83 hebben betaald voor ons gas. Eneco heeft aangegeven hier dat de berekeningen inderdaad niet kloppen omdat ze maar kunnen berekenen met een bedrag per jaar. In dit geval nu ¤3,39.

Tot dit tijd blijft de verwarming hier zo lang mogelijk uit.
pi_206186282
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Je kunt klagen wat je wil, het is legaal en kan niet verboden worden door de gemeente.

Je mag ook elke avond de radio keihard aanzetten. Tot tien uur is dat niet verboden. Maar ook daar maak je geen vrienden mee.
pi_206186301
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:40 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Je kunt klagen wat je wil, het is legaal en kan niet verboden worden door de gemeente.

De energiecrisis raakt iedereen, zie de prijzen in de winkels. Daarnaast wachten we de rekeningen eerst af, aangezien ze nu het voorschot berekenen met de huidige prijzen en we tot augustus ¤0,83 hebben betaald voor ons gas. Eneco heeft aangegeven hier dat de berekeningen inderdaad niet kloppen omdat ze maar kunnen berekenen met een bedrag per jaar. In dit geval nu ¤3,39.

Tot dit tijd blijft de verwarming hier zo lang mogelijk uit.
t is meer een gewetens klacht. omdat zo'n houtkachel vervuild.
koop dat een elektrisch kacheltje ofzo, denk ik dan.
ht is maar een kachekltje, natuurliojk. maar bedenk wel, dat bv in china, war ze de ergste smog ter wereld hebben elke winter in de steden, dat die smog vrijwel 100% wordt veroorzaakt door het stoken van houtkachels. zoveel impact heeft dat dus.
en als hier in de straat een van die kachels brand, stinkt het nog 3 straten verderop.
pi_206186310
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je mag ook elke avond de radio keihard aanzetten. Tot tien uur is dat niet verboden. Maar ook daar maak je geen vrienden mee.
Iedereen hier in de straat heeft een houtkachel of een paletkachel. We wonen dan ook niet in dichtbevolkt gebied. Ik verwacht om die reden dan ook geen klachten.
pi_206186340
Heerlijk…buiten wonen in een dorp.
Frisse lucht. Oh wacht: ramen en deuren dicht: …zomers moet de barbecue aan ( óf allemaal tegelijk óf achter elkaar) en ‘s winters gezellig de houtkachel aan.
En de Schroeilucht hangt op de slaapkamer.
  maandag 3 oktober 2022 @ 09:57:14 #238
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206186393
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Je kunt klagen wat je wil, het is legaal
Niet per definitie: dat is afhankelijk van hoeveel overlast jij met jouw houtkacheltje veroorzaakt. Daar valt nog wel e.e.a. op af te dingen dus. Daarnaast kan iets wat legaal is nog steeds asociaal zijn.
Huilen dan.
pi_206186394
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:52 schreef AnneX het volgende:
Heerlijk…buiten wonen in een dorp.
Frisse lucht. Oh wacht: ramen en deuren dicht: …zomers moet de barbecue aan ( óf allemaal tegelijk óf achter elkaar) en ‘s winters gezellig de houtkachel aan.
En de Schroeilucht hangt op de slaapkamer.
Hoe kom je daar nu bij? De houtkachel voldoet aan de laatste Europese eisen en de filters idem. Daarnaast ervaar ik geen overlast van anderen die hun houtkachel of bbq gebruiken.
pi_206187513
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:57 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Hoe kom je daar nu bij? De houtkachel voldoet aan de laatste Europese eisen en de filters idem. Daarnaast ervaar ik geen overlast van anderen die hun houtkachel of bbq gebruiken.
ja als je rookt heb je ook geen last van rokers..
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 12:51:12 #241
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206188300
Toch apart dat we hier altijd op één of andere manier weer terugkomen op discussies van houtkachels.

Of je nou voor of tegen bent.

Laten we dat gewoon eens niet doen, dit topic is daarvoor gewoon niet de plek.
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 13:13:08 #242
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206188564
Qua grootverbruikers momenteel de droger in gebruik, samen met wat (sluip)verbruik van andere apparatuur (ook dat wat niét gemonitord wordt), en nog steeds ruim 3 kW aan het terug leveren *O* oftewel, het huis draait gratis and then some ^O^



Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 13:22:08 #243
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206188664
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 00:51 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dit doen wij dus ook, en na twee weken 17/17,5 binnen hoeft die kachel hier niet op 19 graden.

Succes! Je went eraan, en gewoon ff bewegen als je het koud hebt. Vest aan, ff de was doen en vervolgens zelfs vest uit.
Als ik het koud heb doe ik eerst sloffen en een badjas aan. Als het dan nog steeds koud is gaat de verwarming aan, het moet wel leuk blijven. Ik werk thuis en heb al last van mijn gewrichten, kou helpt niet mee.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206191076
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:22 schreef MaJo het volgende:

[..]
Als ik het koud heb doe ik eerst sloffen en een badjas aan. Als het dan nog steeds koud is gaat de verwarming aan, het moet wel leuk blijven. Ik werk thuis en heb al last van mijn gewrichten, kou helpt niet mee.
Geheel mee eens dat je begint met wat extra kleding maar het moet uiteindelijk wel leuk blijven. Dingen niet kunnen doen omdat je stijver wordt van kou is niet de bedoeling natuurlijk.

Kennelijk begin ik meestal pas de tweede helft van oktober met stoken. Soms vanwege de temperatuur maar vaak ook omdat het huis anders vochtig wordt. Soms heb ik wel dat als ik een deel van de avond niet thuis ben dat ik daarna toch maar meteen naar bed ga, dan hoeft de kachel niet aan.
  Spellchecker maandag 3 oktober 2022 @ 22:08:08 #245
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206194440
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:22 schreef MaJo het volgende:

[..]
Als ik het koud heb doe ik eerst sloffen en een badjas aan. Als het dan nog steeds koud is gaat de verwarming aan, het moet wel leuk blijven. Ik werk thuis en heb al last van mijn gewrichten, kou helpt niet mee.
Ken je stoov ?
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 22:10:38 #246
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206194488
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 22:08 schreef maily het volgende:

[..]
Ken je stoov ?
Nee, maar ik wil het nu wel O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206194946
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 22:10 schreef MaJo het volgende:

[..]
Nee, maar ik wil het nu wel O+
Ik heb vorige maand een elektrische bovendeken gekocht voor 70 euro, maar nog niet hoeven gebruiken. Zoek ik m nu op bij bol is die nu 120 euro :o
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 22:56:14 #248
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206195015
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 22:49 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik heb vorige maand een elektrische bovendeken gekocht voor 70 euro, maar nog niet hoeven gebruiken. Zoek ik m nu op bij bol is die nu 120 euro :o
Wow, dat is absurd!

Hoewel ik echt houdt van warme dekentjes, openhaard, kruiken etc vind ik een elektrische deken voor op bed weer niks. Ik hou van diep onder de dekens kruipen maar die warmte in bed trek ik gek genoeg heel slecht :?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206195058
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 22:56 schreef MaJo het volgende:

[..]
Wow, dat is absurd!

Hoewel ik echt houdt van warme dekentjes, openhaard, kruiken etc vind ik een elektrische deken voor op bed weer niks. Ik hou van diep onder de dekens kruipen maar die warmte in bed trek ik gek genoeg heel slecht :?
Dit is dus niet zo’n ding voor bed, maar eigenlijk een plaid/fleecedeken met verwarmingselementen erin
We have far more in common than that which devides us..
  maandag 3 oktober 2022 @ 23:12:46 #250
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_206195201
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:01 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Dit is dus niet zo’n ding voor bed, maar eigenlijk een plaid/fleecedeken met verwarmingselementen erin
gewoon een snuggie gekruist met een elektrische deken
pi_206195299
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:12 schreef THEFXR het volgende:

[..]
gewoon een snuggie gekruist met een elektrische deken
Ja, net zo soepel. Een elektrische deken is veel stugger
We have far more in common than that which devides us..
pi_206195317
ik zit wel vaak met een gewoon dik kussen op mn schoot, dat scheelt al enorm.
pi_206195394
Weet iemand nog een slimme manier om was die niet in de droger mag te drogen als het straks kouder gaat worden? (liefst zonder dat de verwarming aan hoeft).
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206195412
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:38 schreef eudaemonia het volgende:
Weet iemand nog een slimme manier om was die niet in de droger mag te drogen als het straks kouder gaat worden? (liefst zonder dat de verwarming aan hoeft).
Eh, gewoon ophangen op een wasrek? Ik heb echt nog nooit een wasdroger gehad en doe de verwarming ook niet speciaal aan om de was te drogen. Het duurt wat langer, maar het wordt gewoon droog hoor.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Spellchecker maandag 3 oktober 2022 @ 23:42:33 #255
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206195420
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:38 schreef eudaemonia het volgende:
Weet iemand nog een slimme manier om was die niet in de droger mag te drogen als het straks kouder gaat worden? (liefst zonder dat de verwarming aan hoeft).
Ophangen in een kamer waar de zon binnen kan schijnen, en waar je een raam open kunt zetten. Hoeft niet ver open.
pi_206195448
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:41 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Eh, gewoon ophangen op een wasrek? Ik heb echt nog nooit een wasdroger gehad en doe de verwarming ook niet speciaal aan om de was te drogen. Het duurt wat langer, maar het wordt gewoon droog hoor.
Da’s hier ook. Geen droger, altijd op een rek (zie vorige pagina)
We have far more in common than that which devides us..
pi_206195465
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:41 schreef Isabeau het volgende:
Het duurt wat langer, maar het wordt gewoon droog hoor.
Maar sommige broeken kan ik 2 dagen aan het droogrek hangen en dan zijn ze nog steeds niet helemaal droog, is dat wel okay dan? :@
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  Spellchecker maandag 3 oktober 2022 @ 23:48:07 #258
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206195474
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:47 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Maar sommige broeken kan ik 2 dagen aan het droogrek hangen en dan zijn ze nog steeds niet helemaal droog, is dat wel okay dan? :@
Zorg dat de dikke stukken vrij hangen.
pi_206195541
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:47 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Maar sommige broeken kan ik 2 dagen aan het droogrek hangen en dan zijn ze nog steeds niet helemaal droog, is dat wel okay dan? :@
Misschien extra centrifugeren? Zodat ze al wat droger zijn? Wat is jouw situatie? Balkon, tuin, iets overdekts
We have far more in common than that which devides us..
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:54:41 #260
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_206196316
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:47 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Maar sommige broeken kan ik 2 dagen aan het droogrek hangen en dan zijn ze nog steeds niet helemaal droog, is dat wel okay dan? :@
Waarom zou dat niet ok zijn? Er kan niets gebeuren hoor.

Als je zorgt dat je wasrek een beetje handig indeelt, kan dat veel schelen. Dikke dingen zo breed en vrij mogelijk ophangen, af en toe omdraaien als je haast hebt.
Spoilers!
  Spellchecker dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:55:20 #261
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206196321
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 07:54 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet ok zijn? Er kan niets gebeuren hoor.

Als je zorgt dat je wasrek een beetje handig indeelt, kan dat veel schelen. Dikke dingen zo breed en vrij mogelijk ophangen, af en toe omdraaien als je haast hebt.
Het moet niet te lang duren want dan gaat het stinken ...
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:01:02 #262
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_206196333
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 07:55 schreef maily het volgende:

[..]
Het moet niet te lang duren want dan gaat het stinken ...
Als je natte was niet uitslaat en op een prop ergens laat liggen gaat het stinken ja. Van normaal op een wasrek hangen niet.
Spoilers!
pi_206196378
Er bestaan ook elektrisch verwarmde wasrekken, wat handiger is dan een hele kamer verwarmen als je zonnepanelen hebt. Wij drogen de was het hele jaar door binnen. Dakkapel op het zuiden, ventileren en het droogt prima.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Spellchecker dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:34:51 #264
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206196452
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:01 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Als je natte was niet uitslaat en op een prop ergens laat liggen gaat het stinken ja. Van normaal op een wasrek hangen niet.
De boorden of capuchons bv, dat zijn dikke stukken stof.
pi_206196534
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 07:54 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet ok zijn? Er kan niets gebeuren hoor.
Jawel, je was kan gaan stinken. Ik trek de geur van slecht gedroogde was echt voor geen meter, en dan moet er weer een 60 graden was tegenaan om die geur er weer uit te krijgen.

Daarom heb ik ook elektrische wasrekken voor de winter :Y
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206196567
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:04 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wacht maar tot je de pomp van de vloerverwarming meet.
Of de wifipunten. Wij hebben drie wifipunten van Delta gekregen omdat de originele router niet het volledige huis kon afdekken. Die dingen gebruiken 5 watt per stuk, ons continuverbruik is daarmee gestegen van 25w naar 40w. Toch zo'n 130kWh per jaar er bij.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:55:28 #267
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206196579
Was die gaat stinken op het wasrek? Daar heb ik nog nooit van gehoord, laat staan meegemaakt.
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:29:43 #268
382129 crew  Donna
pi_206196822
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:55 schreef Isdatzo het volgende:
Was die gaat stinken op het wasrek? Daar heb ik nog nooit van gehoord, laat staan meegemaakt.
Als het vochtig is in je huis en er is niet voldoende ventilatie dan blijft de was in het voorjaar in najaar in natte periodes zolang nat dat het enorm gaat stinken.

Wees blij dat je er geen last van hebt. ^O^
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:40:46 #269
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_206196912
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Jawel, je was kan gaan stinken. Ik trek de geur van slecht gedroogde was echt voor geen meter, en dan moet er weer een 60 graden was tegenaan om die geur er weer uit te krijgen.

Daarom heb ik ook elektrische wasrekken voor de winter :Y
echt nooit van elektrische wasrekken gehoord. goh, elke dag leer je weer iets :D
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:06:39 #270
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206197096
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Jawel, je was kan gaan stinken. Ik trek de geur van slecht gedroogde was echt voor geen meter, en dan moet er weer een 60 graden was tegenaan om die geur er weer uit te krijgen.

Daarom heb ik ook elektrische wasrekken voor de winter :Y
Elektrische wasrekken? Nooit van gehoord, maar ze lijken echt te bestaan. En hoe lang duurt het dan voor je was droog is?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:45:48 #271
382129 crew  Donna
pi_206197422
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:42 schreef maily het volgende:

[..]
Ophangen in een kamer waar de zon binnen kan schijnen, en waar je een raam open kunt zetten. Hoeft niet ver open.
Dit. En de was ruim ophangen, ik laat vaak een lijntje er tussen zodat er genoeg ventilatie ruimte tussen zit. En als je echt haast hebt kan je er nog een ventilator op zetten. :Y)
pi_206197424
Mijn waskamertje heeft mechanische afzuiging, eigenlijk komt de lucht van de hele bovenverdieping daar langs. Slechts bij grote uitzondering zijn dikkere stukken de volgende ochtend nog niet helemaal droog. Dan gaat om die reden de kachel aan in huis.

Stinken doet mijn was alleen als ik het helemaal vergeet op te hangen, dat het een of twee dagen in de trommel is blijven zitten bijvoorbeeld. In dat geval spoel ik het nog een keer na met een scheut schoonmaakazijn.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:54:09 #273
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206197505
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:47 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Maar sommige broeken kan ik 2 dagen aan het droogrek hangen en dan zijn ze nog steeds niet helemaal droog, is dat wel okay dan? :@
Hang je die broeken wel op aan wasknijpers, dus niet gedrapeerd over een lijntje?

Ook kun je ze ophangen aan de pijpen, dan drogen de dikkere delen ook sneller.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206197696
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:54 schreef Lienekien het volgende:

Ook kun je ze ophangen aan de pijpen, dan drogen de dikkere delen ook sneller.
Mijn ervaring is dat kleding van boven naar beneden droogt. Aan de pijpen hangen droogt een broek wel mooier maar zeker niet sneller. Ik hang broeken altijd aan de broekband maar dan wel zo dat de broek open staat. Dus zeg maar knijpers bij de de twee lusjes aan de achterkant. Of de broekband (achterkant) klemmen in een rok hanger.

De kern van het verhaal is dat je zo weinig als mogelijk lagen tegen elkaar wilt hebben. En voldoende ventileren in de droogruimte.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:29:51 #275
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206197836
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat kleding van boven naar beneden droogt. Aan de pijpen hangen droogt een broek wel mooier maar zeker niet sneller. Ik hang broeken altijd aan de broekband maar dan wel zo dat de broek open staat. Dus zeg maar knijpers bij de de twee lusjes aan de achterkant. Of de broekband (achterkant) klemmen in een rok hanger.

De kern van het verhaal is dat je zo weinig als mogelijk lagen tegen elkaar wilt hebben. En voldoende ventileren in de droogruimte.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206198056
Wow wat een hoop reacties :) , ik zal eens kijken of er een mogelijkheid is om de was iets langer te centrifugeren. Woon in een kleine studioruimte, vandaar dat de luchtdoorvoer niet ideaal is.

Gaat eigenlijk vooral om spijkerbroeken waar van dat "gerecycled" plastic in is verwerkt, om een of andere reden blijft het vocht veel langer in zo'n broek hangen.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206198265
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Elektrische wasrekken? Nooit van gehoord, maar ze lijken echt te bestaan. En hoe lang duurt het dan voor je was droog is?
Dat ligt aan wat je erop gooit. Ik zet ze sowieso altijd op een timer, ze staan langer aan bij meer was.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206198274
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:47 schreef eudaemonia het volgende:
Wow wat een hoop reacties :) , ik zal eens kijken of er een mogelijkheid is om de was iets langer te centrifugeren. Woon in een kleine studioruimte, vandaar dat de luchtdoorvoer niet ideaal is.

Gaat eigenlijk vooral om spijkerbroeken waar van dat "gerecycled" plastic in is verwerkt, om een of andere reden blijft het vocht veel langer in zo'n broek hangen.
Hoog ophangen, het liefst waar er luchtstroom en ventilatie is. Dit soort constructies https://plafonddroogrek.nl/product/plafonddroogrek-6-stangen/
pi_206198799
In herfst en soms ook de lente, wanneer het in huis nog net te warm is om de verwarming aan te zetten en de (buiten)lucht wel behoorlijk vochtig is, stijgt de luchtvochtigheid in huis en kan het lang(er) duren voor de was droog is.

Wat wij dan wel eens doen, is een kleine ventilator op het wasrek richting. Dan is er veel luchtstroom langs de natte was en droogt het veel beter.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:30:23 #280
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206199093
Ik blijf voorlopig toch zweren bij mijn droger, die zet ik alleen aan in de weekenden (daltarief). Ik zie dat we op zaterdag over de hele dag 5,22 kWh hebben verbruikt, we hebben toen meerdere wassen en 1 droger gedraaid. Op andere dagen zitten we ook tussen de 5 en 6 kWh dus wellicht hebben we een erg voordelige wasmachine en droger. Vreemd genoeg hebben we op zondag 5,83 verbruikt, zonder te wassen/drogen :? Ik vind het voorlopig dus wel best zo, scheelt weer was ophangen :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:36:14 #281
27929 piere
doe mij maar bier
pi_206199144
Wat voor schakelaars hebben jullie het over om de standby stand van apparaten te minimaliseren? (Sorry ik heb niet alles gelezen)
fok you ja!
pi_206199906
Hoe denken jullie hier over.

Net hier iemand geweest voor het onderhoud cv ketel.
Gelijk gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor het verlagen van de aanvoertemperatuur.

Zijn advies was om het niet te doen.
Zijn redenatie was, met een lagere temperatuur ben je langer aan het stoken om een ruimte op temperatuur te krijgen.
Volgens hem was het efficiënter om de ruimte zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen.

Hoe denken jullie hier over?
pi_206200291
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:49 schreef GM78 het volgende:
Hoe denken jullie hier over.

Net hier iemand geweest voor het onderhoud cv ketel.
Gelijk gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor het verlagen van de aanvoertemperatuur.

Zijn advies was om het niet te doen.
Zijn redenatie was, met een lagere temperatuur ben je langer aan het stoken om een ruimte op temperatuur te krijgen.
Volgens hem was het efficiënter om de ruimte zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen.

Hoe denken jullie hier over?
Ik heb er vorig jaar mee geexperimenteerd, en er is inderdaad een omslagpunt.

Zie ook dit artikel.

https://techdagblad.nl/ee(...)s-mijn-slimme-meter/

Ik ga trouwens wel dit jaar op laag verwarmen want ik heb vloerverwarming, en wil meteen controleren of mijn huis warmte-pomp klaar is.

[ Bericht 8% gewijzigd door skrn op 04-10-2022 15:34:56 ]
pi_206200692
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:49 schreef GM78 het volgende:
Hoe denken jullie hier over.

Net hier iemand geweest voor het onderhoud cv ketel.
Gelijk gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor het verlagen van de aanvoertemperatuur.

Zijn advies was om het niet te doen.
Zijn redenatie was, met een lagere temperatuur ben je langer aan het stoken om een ruimte op temperatuur te krijgen.
Volgens hem was het efficiënter om de ruimte zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen.

Hoe denken jullie hier over?
In ieder geval zorgen dat de retourtemperatuur altijd onder de vijftig graden is. Daarboven is je ketel echt inefficiënt.

Punt is een beetje of je uit gaat vanaf het moment dat je kamer op temperatuur is of vanaf het moment dat je kachel aan gaat. Als je het prima vind om in een opwarmende kamer te zitten die nog niet helemaal de eindtemperatuur heeft bereikt dan is een lage temperatuur voordeliger. Verder is het natuurlijk zo dat als het huis helemaal niet op temperatuur komt dan is de watertemperatuur echt te laag.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:46:36 #285
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206233647
Ojojojoi, hier schrik ik wel even van.
Mijn drie jaar oude bed van Auping verbruikt standby 15 watt.
Sterker nog, 50VA

Ik had van Auping wel verwacht dat ze iets zuiniger met energie omspringen.

Ik kan het bed ook niet zo maar uitschakelen heb ik gemekt.
De in de afstandsbediening ingebouwde klok staat dan weer op 0:00u.
Er zit een app bij (auping connect) die blijft wel werken na stroomuitval maar daarmee komt de tijd op de klokjes niet terug.

Dit is gewoon 130kwh per jaar!

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 07-10-2022 09:57:07 ]
Tot nooit .......
pi_206233800
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:46 schreef Speekselklier het volgende:
Ojojojoi, hier schrik ik wel even van.
Mijn drie jaar oude bed van Auping verbruikt standby 15 watt.
Sterker nog, 50VA

Ik had van Auping wel verwacht dat ze iets zuiniger met energie omspringen.

Ik kan het bed ook niet zo maar uitschakelen heb ik gemekt.
De in de afstandsbediening ingebouwde klok staat dan weer op 0:00u.
Er zit een app bij (auping connect) die blijft wel werken na stroomuitval maar daarmee komt de tijd op de klokjes niet terug.

Dit is gewoon 130kwh per jaar!
Een bed dat stroom verbruikt ben ik nog niet tegengekomen in m’n leven. Wat moet dat voorstellen?
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:12:07 #287
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206233880
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:03 schreef Neef_Wuppie het volgende:

[..]
Een bed dat stroom verbruikt ben ik nog niet tegengekomen in m’n leven. Wat moet dat voorstellen?
Electrische bodem...... Blijkbaar de module die het spul aanstuurt is wat gulzig met stroom.
Tot nooit .......
pi_206233920
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Electrische bodem...... Blijkbaar de module die het spul aanstuurt is wat gulzig met stroom.
Zet je 'm toch uit.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:19:40 #289
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206233964
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zet je 'm toch uit.
Ik gebruik hem elke nacht en ik heb dan ook geen wekker meer.
En ik heb natuurlijk geen dure bodem gekocht om het uit te schakelen.
Dan had ik een een ikea ledikantje kunnen kopen.
Tot nooit .......
pi_206234014
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik gebruik hem elke nacht en ik heb dan ook geen wekker meer.
En ik heb natuurlijk geen dure bodem gekocht om het uit te schakelen.
Dan had ik een een ikea ledikantje kunnen kopen.
Ik vermoed dat bijna niemand nog een wekker heeft en gewoon z'n telefoon gebruikt daarvoor, tenzij Boomer ;)
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:35:06 #291
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206234063
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vermoed dat bijna niemand nog een wekker heeft en gewoon z'n telefoon gebruikt daarvoor, tenzij Boomer ;)
De app op mijn telefoon die bij mijn bed en wekker hoort doet meer dan mij wakker maken..
Ik weet niet wat voor Boomer jij bent dat je nog gewoon van geluid wakker word.

Maar los van die extra functies. Er is natuurlijk niemand die zijn electrische bodem uitschakeld omdat ie standby te veel verbruikt.

https://www.auping.com/nl/accessoires/aupingconnect

Anti-snurk
Niet meer wakker liggen van een snurkende partner. Zodra de app hoort dat je snurkt, beweegt de spiraalbodem even of gaat het hoofdeinde van je bed iets omhoog. Hierdoor kan je weer vrij ademen. En is het weer heerlijk stil in de slaapkamer.

Heerlijk wakker worden
In plaats van dat vervelende wekkerdeuntje komt je hoofdeinde rustig omhoog op het moment dat jij het lichtste slaapt. Dát is pas lekker wakker worden.

Dit doe ik dan niet:
Verbind met al je favoriete apparaten in huis
Goed slapen begint natuurlijk met een lekker bed en matras, maar er komt nog meer bij kijken. Zo zijn de juiste slaaptemperatuur en de verlichting in je slaapkamer bijvoorbeeld ook heel belangrijk voor een goede nachtrust. Dus sluit je bed met behulp van Athom Homey aan op je Sonos speaker, je Philips Hue lamp of andere slimme apparaten in je kamer en voel het verschil
Tot nooit .......
pi_206234115
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
De app op mijn telefoon die bij mijn bed en wekker hoort doet meer dan mij wakker maken..
Ik weet niet wat voor Boomer jij bent dat je nog gewoon van geluid wakker word.

Maar los van die extra functies. Er is natuurlijk niemand die zijn electrische bodem uitschakeld omdat ie standby te veel verbruikt.

https://www.auping.com/nl/accessoires/aupingconnect

Anti-snurk
Niet meer wakker liggen van een snurkende partner. Zodra de app hoort dat je snurkt, beweegt de spiraalbodem even of gaat het hoofdeinde van je bed iets omhoog. Hierdoor kan je weer vrij ademen. En is het weer heerlijk stil in de slaapkamer.

Heerlijk wakker worden
In plaats van dat vervelende wekkerdeuntje komt je hoofdeinde rustig omhoog op het moment dat jij het lichtste slaapt. Dát is pas lekker wakker worden.

Dit doe ik dan niet:
Verbind met al je favoriete apparaten in huis
Goed slapen begint natuurlijk met een lekker bed en matras, maar er komt nog meer bij kijken. Zo zijn de juiste slaaptemperatuur en de verlichting in je slaapkamer bijvoorbeeld ook heel belangrijk voor een goede nachtrust. Dus sluit je bed met behulp van Athom Homey aan op je Sonos speaker, je Philips Hue lamp of andere slimme apparaten in je kamer en voel het verschil
Tja, als jij dat soort (nutteloze) luxe wil gebruiken, dan moet je niet zeuren dat het energie verbruikt. Wat is er nou weer mis met een normaal matras? Ik begrijp het soms allemaal even niet meer.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_206234144
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
De app op mijn telefoon die bij mijn bed en wekker hoort doet meer dan mij wakker maken..
Ik weet niet wat voor Boomer jij bent dat je nog gewoon van geluid wakker word.

Maar los van die extra functies. Er is natuurlijk niemand die zijn electrische bodem uitschakeld omdat ie standby te veel verbruikt.

https://www.auping.com/nl/accessoires/aupingconnect

Anti-snurk
Niet meer wakker liggen van een snurkende partner. Zodra de app hoort dat je snurkt, beweegt de spiraalbodem even of gaat het hoofdeinde van je bed iets omhoog. Hierdoor kan je weer vrij ademen. En is het weer heerlijk stil in de slaapkamer.

Heerlijk wakker worden
In plaats van dat vervelende wekkerdeuntje komt je hoofdeinde rustig omhoog op het moment dat jij het lichtste slaapt. Dát is pas lekker wakker worden.

Dit doe ik dan niet:
Verbind met al je favoriete apparaten in huis
Goed slapen begint natuurlijk met een lekker bed en matras, maar er komt nog meer bij kijken. Zo zijn de juiste slaaptemperatuur en de verlichting in je slaapkamer bijvoorbeeld ook heel belangrijk voor een goede nachtrust. Dus sluit je bed met behulp van Athom Homey aan op je Sonos speaker, je Philips Hue lamp of andere slimme apparaten in je kamer en voel het verschil
Hoe hebben onze voorouders het overleefd zonder :+
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:46:56 #294
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206234146
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:43 schreef Neef_Wuppie het volgende:

[..]
Tja, als jij dat soort (nutteloze) luxe wil gebruiken, dan moet je niet zeuren dat het energie verbruikt. Wat is er nou weer mis met een normaal matras? Ik begrijp het soms allemaal even niet meer.
Deze nutteloze functie gebruiken ook enegie als ik het niet gebruik.
Als ik het gebruik vind ik het allemaal geen probleem.

Een tv is net zo nutteloos maar de verbuikt 0.4 watt als hij uit staat.
Tot nooit .......
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:47:36 #295
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206234152
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe hebben onze voorouders het overleefd zonder :+
Dat heb ik me ook altijd afgevraagd.
Ware het niet dat ik die nutteloze functies er gewoon bij kreeg.
Zonder die functie gebruikt het bed hetzelfde aan energie.
Want een elektrisch verstelbare bodem is niet heel gek volgens mij.
Alleen moet dat bij nieuwe bedden blijkbaar draadloos.
Tot nooit .......
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:50:48 #296
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206234179
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
De app op mijn telefoon die bij mijn bed en wekker hoort doet meer dan mij wakker maken..
Ik weet niet wat voor Boomer jij bent dat je nog gewoon van geluid wakker word.

Maar los van die extra functies. Er is natuurlijk niemand die zijn electrische bodem uitschakeld omdat ie standby te veel verbruikt.

https://www.auping.com/nl/accessoires/aupingconnect

Anti-snurk
Niet meer wakker liggen van een snurkende partner. Zodra de app hoort dat je snurkt, beweegt de spiraalbodem even of gaat het hoofdeinde van je bed iets omhoog. Hierdoor kan je weer vrij ademen. En is het weer heerlijk stil in de slaapkamer.

Heerlijk wakker worden
In plaats van dat vervelende wekkerdeuntje komt je hoofdeinde rustig omhoog op het moment dat jij het lichtste slaapt. Dát is pas lekker wakker worden.

Dit doe ik dan niet:
Verbind met al je favoriete apparaten in huis
Goed slapen begint natuurlijk met een lekker bed en matras, maar er komt nog meer bij kijken. Zo zijn de juiste slaaptemperatuur en de verlichting in je slaapkamer bijvoorbeeld ook heel belangrijk voor een goede nachtrust. Dus sluit je bed met behulp van Athom Homey aan op je Sonos speaker, je Philips Hue lamp of andere slimme apparaten in je kamer en voel het verschil
Oh... O+ die wil ik!!

Overigens gebruikt mijn zeer slechthorende vader van 81 nu zijn Fitbit als wekker, omdat hij een gewone wekker niet meer hoort.

Maar dit vind ik op termijn voor mezelf ook wel een mooie oplossing.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:52:46 #297
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206234191
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:50 schreef Leandra het volgende:
Oh... die wil ik!!
Kijk jij snapt het, nbeem aan dat je de snurk-functie bedoeld.

Auping heeft het met 1 - 2 - 3 of zelfs 5 motoren.
En die snurkfunctie werkt perfect!
Tot nooit .......
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:54:50 #298
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206234212
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:46 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Deze nutteloze functie gebruiken ook enegie als ik het niet gebruik.
Als ik het gebruik vind ik het allemaal geen probleem.

Een tv is net zo nutteloos maar de verbuikt 0.4 watt als hij uit staat.
Waarschijnlijk is jouw nieuwe state-of-the-art elektrische Auping spiraalbodem zuiniger met energie dan mijn 20+ jaar oude elektrische Auping spiraalbodem.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:57:23 #299
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206234232
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarschijnlijk is jouw nieuwe state-of-the-art elektrische Auping spiraalbodem zuiniger met energie dan mijn 20+ jaar oude elektrische Auping spiraalbodem.
Ik zou het maar eens opmeten.. Dit zijn de echte sluipverbruikers blijkbaar.
Tot nooit .......
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:57:38 #300
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206234237
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:52 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Kijk jij snapt het, nbeem aan dat je de snurk-functie bedoeld.

Auping heeft het met 2 - 3 - 4 of zelfs 5 motoren.
En die snurkfunctie werkt perfect!
Ik snurk niet voor zover ik weet, en ik ben doof genoeg om mijn man (meestal) niet te horen snurken, maar ik zie wel gebeuren dat ik ook niet meer wakker word van mijn telefoon (zet ook mijn Fitbit alarm aan als ik de wekker van mijn telefoon aanzet).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:58:24 #301
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206234245
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik zou het maar eens opmeten.. Dit zijn de echte sluipverbruikers blijkbaar.
Ja, ik wilde er al een smart stekker tussen zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')