Heb je al een modulerende thermostaat? Dan past de CV-ketel zelf zijn vermogen aan. Wel hebben wat oudere CV-ketels vaak een vrij hoog minimum-vermogen, waardoor ze niet minder vermogen kunnen leveren en ondanks een modulerende thermostaat als aan/uit-systeem gaan functioneren. Maar dat is alleen op te lossen met een nieuwe ketel.quote:Op zondag 2 oktober 2022 09:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik heb onlangs nog iets gelezen over het vermogen van je cv ketel verlagen en de nadraaitijd van je cv ketel verlagen.
Iemand die daar iets intelligents over kan zeggen?
Verlagen van vermogen betekend iets langzamer je huis opwarmen maar je ketel is dan wel veel efficiënter. Je winst zit dus vooral tijdens het opwarmen van het huis en niet tijdens het warm houden.quote:Op zondag 2 oktober 2022 09:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik heb onlangs nog iets gelezen over het vermogen van je cv ketel verlagen en de nadraaitijd van je cv ketel verlagen.
Iemand die daar iets intelligents over kan zeggen?
He?quote:Op zondag 2 oktober 2022 18:36 schreef monkyyy het volgende:
Vanmiddag mijn buurvrouw geholpen om radiator folie te plakken. Heeft dat nou echt zin? Dus dat spul dat je niet op de muur plakt, maar echt op de radiator
quote:
De folie zorgt dat de muur minder warm wordt. Als je de folie echter op de radiator 'plakt' dan kan die radiator minder warmte kwijt dus zal die voor het zelfde effect iets warmer moeten worden.quote:Op zondag 2 oktober 2022 18:36 schreef monkyyy het volgende:
Vanmiddag mijn buurvrouw geholpen om radiator folie te plakken. Heeft dat nou echt zin? Dus dat spul dat je niet op de muur plakt, maar echt op de radiator
Heb dit vorige maand ook geplaatst bij ons.quote:Op zondag 2 oktober 2022 18:36 schreef monkyyy het volgende:
Nee, natuurlijk helpt dat niks.quote:
Bij een slecht/niet geïsoleerde muur en hoge temperaturen van de radiatoren kan dit echt wel wat besparen. Zonder folie kan de muur achter een radiator echt flink opwarmen en bij slechte isolatie verdwijnt een groot deel van die warmte direct naar buiten toe. Bij mijn vorige woning was de muur in mijn gang gewoon warm op de plek waar aan de andere kant de radiator van de buren hing.quote:Op zondag 2 oktober 2022 19:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk helpt dat niks.
Klein beetje stralingswarmte wat tegen de muur wordt opgenomen wordt wellicht 1% verminderd.
Je zult dan ook geen winst zien in je gasverbruik als je hetzelfde stookt.
Ja de vraag ik hoeveel van de straling wordt beperkt door een laagje van 0,5um alufolie?quote:Op zondag 2 oktober 2022 19:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bij een slecht/niet geïsoleerde muur en hoge temperaturen van de radiatoren kan dit echt wel wat besparen. Zonder folie kan de muur achter een radiator echt flink opwarmen en bij slechte isolatie verdwijnt een groot deel van die warmte direct naar buiten toe. Bij mijn vorige woning was de muur in mijn gang gewoon warm op de plek waar aan de andere kant de radiator van de buren hing.
Met folie de opwarming van een ongeisoleerde muur sterk verminderen zorgt simpelweg ook voor een sterke vermindering van warmte-uitstraling aan de 'koude' kant.
Bij een redelijk tot goed geïsoleerde muur helpt de folie niet veel. Je warmt dan zonder folie weliswaar de muur op met je radiatoren, maar de isolatie in de muur voorkomt dat je die warmte aan de 'koude' kant kwijtraakt. Het grootste deel van de warmte zal dus weer naar de kamer toe uitstralen als de radiatoren is afgekoeld.
Of deze.quote:Op zondag 2 oktober 2022 19:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja de vraag ik hoeveel van de straling wordt beperkt door een laagje van 0,5um alufolie?
Vragen ze ook nog een paar tientjes voor.
Pak dan een pir plaat die je ertussen schuift. Veel goedkoper ook nog.
Ik heb deze hangen, al ruim 25 jaar blij mee. Toen de hoogte bepaald moest worden heb ik er een dekbed aan gehangen voor hoogte. En er staat een krukje bij want ik ben maar een ukkie. Er kan een hoeslaken, dekbed, 2 kussenslopen aan en ook de rest van de was.quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben sinds vandaag aan het testen met het beddengoed binnen drogen in plaats van in de droger. In de zomer gaat het naar buiten maar in de winter uiteraard niet. Ik heb geen geschikt trapgat en weinig deuren (wel schuifdeuren) dus ik moet wat puzzelen. Maar het is gelukt, dat bespaarde me 2,7 kwh a 48 cent
Ik kan echt nergens een wandrek kwijt helaas. Of welk ander rek dan ook naast de twee verplaatsbare.quote:Op zondag 2 oktober 2022 22:36 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik heb deze hangen, al ruim 25 jaar blij mee. Toen de hoogte bepaald moest worden heb ik er een dekbed aan gehangen voor hoogte. En er staat een krukje bij want ik ben maar een ukkie. Er kan een hoeslaken, dekbed, 2 kussenslopen aan en ook de rest van de was.
https://www.bol.com/nl/nl(...)vCEA8TxoCEX8QAvD_BwE
Da’s jammer. Het is echt een ideaal dingquote:Op zondag 2 oktober 2022 22:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik kan echt nergens een wandrek kwijt helaas. Of welk ander rek dan ook naast de twee verplaatsbare.
Ik kwam precies uit met de deuren en rekken vandaag. Ik heb de deur van de badkamer niet gebruikt. Daar komt zo veel kou uit dat het juist weer extra aan verwarming kost als die deur open moet omdat er iets overheen hangt
Als het niet regent kun je prima je was buiten drogen in de winter. Als het vriesweer is gaat het drogen ook nog redelijk snel.quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben sinds vandaag aan het testen met het beddengoed binnen drogen in plaats van in de droger. In de zomer gaat het naar buiten maar in de winter uiteraard niet
Op zo’n droogtoren kan ik beddengoed wel kwijt. De tweepersoons dekbedhoes gooi ik er als laatste overheenquote:Op zondag 2 oktober 2022 22:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik kan echt nergens een wandrek kwijt helaas. Of welk ander rek dan ook naast de twee verplaatsbare.
Ik kwam precies uit met de deuren en rekken vandaag. Ik heb de deur van de badkamer niet gebruikt. Daar komt zo veel kou uit dat het juist weer extra aan verwarming kost als die deur open moet omdat er iets overheen hangt
Dat wil ik ook vaker gaan doen deze winter. De droogmolen heeft sinds 2 maanden eindelijk zijn definitieve en makkelijk bereikbare plaats. Ik maak er nu al veel vaker gebruik van.quote:Op zondag 2 oktober 2022 22:50 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als het niet regent kun je prima je was buiten drogen in de winter. Als het vriesweer is gaat het drogen ook nog redelijk snel.
Ik heb een normaal droogrek, dat staat in de zomer buiten, maar we hebben het nu in de bijkeuken gehad. 2x gebruikt nu, maar het duurt best lang om te drogen. Om reguliere was te drogen die in de droger mag gaat dat rek in de winter geen vervanger zijn, maar voor de dingen die niet in de droger mogen kan het wel.quote:Op zondag 2 oktober 2022 23:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat wil ik ook vaker gaan doen deze winter. De droogmolen heeft sinds 2 maanden eindelijk zijn definitieve en makkelijk bereikbare plaats. Ik maak er nu al veel vaker gebruik van.
Wij wonen in een groot oud huis uit 1850, na een expert over de vloer te hebben gehad tot de conclusie gekomen dat wij het ouderwets gaan doen. De basis van het huis (330m2) is nooit veranderd.quote:Op zondag 2 oktober 2022 20:31 schreef Hupje het volgende:
Wij gaan ook nog radiatordolie plakken op 2 plekken waar de muur altijd heel koud is. Ligt al klaar, alleen nog geen tijd gehad.
Ik merkte dit weekend wel hoe groot de verschillen tussen huizen kunnen zijn. Wij hebben al best wat geïnvesteerd in isoleren, maar moesten afgelopen week toch de verwarming al een beetje aanzetten (en was het nog fris) Dit weekend kwamen we bij iemand en daar was het heerlijk, terwijl die nog helemaal niet gestookt hadden. Zij hebben grote ramen op het zuiden, wij geen.
Dit doen wij dus ook, en na twee weken 17/17,5 binnen hoeft die kachel hier niet op 19 graden.quote:Op maandag 3 oktober 2022 00:01 schreef MaJo het volgende:
Gisteren en vandaag was het dusdanig warm dat het binnen netjes 20 graden bleef, geen kachel nodig gehad dusDe komende week wordt het ook lekker weer, proberen de kachel uit te laten dus
Dat is dus lastig. Mijn vriend werkt 32u pw thuis, achter de pc. Die kan niet zomaar even iets gaan doen tussendoor.quote:Op maandag 3 oktober 2022 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Maar tot op heden is hier de cv nog niet aan geweest, en het is nu 17,5 graden. Je went er echt aan. En op het moment dat ik het koud krijg, dan ga ik ff wat fysieks doen.
4 volle dagen (4x8u??) achter je pc zitten is zelfs bij 25 graden niet gezond. Ook dan beter om tussendoor wat fysieks te doen.quote:Op maandag 3 oktober 2022 06:39 schreef Hupje het volgende:
[..]
Dat is dus lastig. Mijn vriend werkt 32u pw thuis, achter de pc. Die kan niet zomaar even iets gaan doen tussendoor.
Dat doet hij natuurlijk ook, maar hij kan niet altijd weg bij de pc op het moment dat hij het koud heeft, dat bedoel ik.quote:Op maandag 3 oktober 2022 06:43 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
4 volle dagen (4x8u??) achter je pc zitten is zelfs bij 25 graden niet gezond. Ook dan beter om tussendoor wat fysieks te doen.
ik ruik ze overal tegenwoordig.. lijkt me wel slecht voor het milieu. en smog in de steden, met alle gezonhiedsschade die daarbij hoort.quote:
Voor zulke situaties helpt het energie besparen als je die werkplek in een relatief kleine ruinte inricht en daar wanneer nodig gebruik gaat maken van een airco om te verwarmen of van een klein infrarood paneel.quote:Op maandag 3 oktober 2022 06:39 schreef Hupje het volgende:
[..]
Dat is dus lastig. Mijn vriend werkt 32u pw thuis, achter de pc. Die kan niet zomaar even iets gaan doen tussendoor.
Mijn man werkt 38 uur thuis, die heeft daar dus geen last van. Het is echt een stuk gewenning.quote:Op maandag 3 oktober 2022 06:39 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik woon niet in de stad, en er is een Europees certificaat uitgegeven voor houtkachels in 2022.quote:Op maandag 3 oktober 2022 07:23 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik ruik ze overal tegenwoordig.. lijkt me wel slecht voor het milieu. en smog in de steden, met alle gezonhiedsschade die daarbij hoort.
Dat gezeik op houtkachels, mag het niet horenquote:Op maandag 3 oktober 2022 08:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik woon niet in de stad, en er is een Europees certificaat uitgegeven voor houtkachels in 2022.
Klachten kunnen dus naar Brussel.
Oh dat ziet er wel goed uit, ik ben ook nog zoekende naar iets voor op de nieuwe zolder, ik heb daar geen deur om beddegoed overheen te hangen zoals in het huidige huis.quote:Op zondag 2 oktober 2022 22:36 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik heb deze hangen, al ruim 25 jaar blij mee. Toen de hoogte bepaald moest worden heb ik er een dekbed aan gehangen voor hoogte. En er staat een krukje bij want ik ben maar een ukkie. Er kan een hoeslaken, dekbed, 2 kussenslopen aan en ook de rest van de was.
https://www.bol.com/nl/nl(...)vCEA8TxoCEX8QAvD_BwE
de klacht gaat naar de gebruiker, jij in dit geval.quote:Op maandag 3 oktober 2022 08:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik woon niet in de stad, en er is een Europees certificaat uitgegeven voor houtkachels in 2022.
Klachten kunnen dus naar Brussel.
Je kunt klagen wat je wil, het is legaal en kan niet verboden worden door de gemeente.quote:Op maandag 3 oktober 2022 09:30 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
de klacht gaat naar de gebruiker, jij in dit geval.
kennelijk kost het je nog niks, zoals de energie crisis.. dus doe je er niets aan.
Je mag ook elke avond de radio keihard aanzetten. Tot tien uur is dat niet verboden. Maar ook daar maak je geen vrienden mee.quote:Op maandag 3 oktober 2022 09:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Je kunt klagen wat je wil, het is legaal en kan niet verboden worden door de gemeente.
t is meer een gewetens klacht. omdat zo'n houtkachel vervuild.quote:Op maandag 3 oktober 2022 09:40 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Je kunt klagen wat je wil, het is legaal en kan niet verboden worden door de gemeente.
De energiecrisis raakt iedereen, zie de prijzen in de winkels. Daarnaast wachten we de rekeningen eerst af, aangezien ze nu het voorschot berekenen met de huidige prijzen en we tot augustus ¤0,83 hebben betaald voor ons gas. Eneco heeft aangegeven hier dat de berekeningen inderdaad niet kloppen omdat ze maar kunnen berekenen met een bedrag per jaar. In dit geval nu ¤3,39.
Tot dit tijd blijft de verwarming hier zo lang mogelijk uit.
Iedereen hier in de straat heeft een houtkachel of een paletkachel. We wonen dan ook niet in dichtbevolkt gebied. Ik verwacht om die reden dan ook geen klachten.quote:Op maandag 3 oktober 2022 09:45 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je mag ook elke avond de radio keihard aanzetten. Tot tien uur is dat niet verboden. Maar ook daar maak je geen vrienden mee.
Niet per definitie: dat is afhankelijk van hoeveel overlast jij met jouw houtkacheltje veroorzaakt. Daar valt nog wel e.e.a. op af te dingen dus. Daarnaast kan iets wat legaal is nog steeds asociaal zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2022 09:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Je kunt klagen wat je wil, het is legaal
Hoe kom je daar nu bij? De houtkachel voldoet aan de laatste Europese eisen en de filters idem. Daarnaast ervaar ik geen overlast van anderen die hun houtkachel of bbq gebruiken.quote:Op maandag 3 oktober 2022 09:52 schreef AnneX het volgende:
Heerlijk…buiten wonen in een dorp.
Frisse lucht. Oh wacht: ramen en deuren dicht: …zomers moet de barbecue aan ( óf allemaal tegelijk óf achter elkaar) en ‘s winters gezellig de houtkachel aan.
En de Schroeilucht hangt op de slaapkamer.
ja als je rookt heb je ook geen last van rokers..quote:Op maandag 3 oktober 2022 09:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nu bij? De houtkachel voldoet aan de laatste Europese eisen en de filters idem. Daarnaast ervaar ik geen overlast van anderen die hun houtkachel of bbq gebruiken.
Als ik het koud heb doe ik eerst sloffen en een badjas aan. Als het dan nog steeds koud is gaat de verwarming aan, het moet wel leuk blijven. Ik werk thuis en heb al last van mijn gewrichten, kou helpt niet mee.quote:Op maandag 3 oktober 2022 00:51 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit doen wij dus ook, en na twee weken 17/17,5 binnen hoeft die kachel hier niet op 19 graden.
Succes! Je went eraan, en gewoon ff bewegen als je het koud hebt. Vest aan, ff de was doen en vervolgens zelfs vest uit.
Geheel mee eens dat je begint met wat extra kleding maar het moet uiteindelijk wel leuk blijven. Dingen niet kunnen doen omdat je stijver wordt van kou is niet de bedoeling natuurlijk.quote:Op maandag 3 oktober 2022 13:22 schreef MaJo het volgende:
[..]
Als ik het koud heb doe ik eerst sloffen en een badjas aan. Als het dan nog steeds koud is gaat de verwarming aan, het moet wel leuk blijven. Ik werk thuis en heb al last van mijn gewrichten, kou helpt niet mee.
Ken je stoov ?quote:Op maandag 3 oktober 2022 13:22 schreef MaJo het volgende:
[..]
Als ik het koud heb doe ik eerst sloffen en een badjas aan. Als het dan nog steeds koud is gaat de verwarming aan, het moet wel leuk blijven. Ik werk thuis en heb al last van mijn gewrichten, kou helpt niet mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |