Hier alleen een keukenboilertje, aangelegd door de vorige bewoners die bij een verbouwing geen warmwaterleiding naar de keuken hebben aangelegd. De cv voor de rest hangt op zolderquote:Op zondag 30 oktober 2022 08:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hoe hebben jullie een boiler bij de douche aangesloten dan? Onze 80 liter boiler hangt in de keuken, want daar kon ik bij de waterleidingen. Dus dat was handig, daar hing onze cv-ketel ook. We konden gewoon een soort van knip/plak doen.
De keuken heb ik verplaatst, daar moest dus sowieso nog water heen. Dan is ergens een plintboiler tussen plaatsen niet heel moeilijk, kost weinig ruimte maar vreet stroom als ie aan staat.quote:Op zondag 30 oktober 2022 08:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hoe hebben jullie een boiler bij de douche aangesloten dan?
Als je een wp gaat plaatsen dan kun je daar beter een boiler naast zetten ipv een losse wpb. Met een boiler bij je wp ben je goedkoper uit.quote:Op zondag 30 oktober 2022 08:37 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb altijd het idee dat een wpb alleen uit kan als het een onderdeel is van een wp. Zelf heb ik een kleine boiler en die gaat alleen aan als ik ga douchen. Keuken ook een klein boiler met aan uit schakelaar. Die gaat minder dan eens per week even aan.
Het grootste deel van mijn koud water tap ik via de warme kraan als de boiler niet aanstaat. Het ding ververst daardoor dus diverse keren per week van inhoud. In die zin maak ik me absoluut niet druk om legionella.quote:Op zondag 30 oktober 2022 09:44 schreef ArnosL het volgende:
Je keuken boiler moet je wel ff eens per week een uur lang op 60 graden houden trouwens, dat om legionella te voorkomen.
Ah zo, dan scheelt dat een hoop. Wij zouden voor de badkamer echt een stuk moeten uitbreken om bij de waterleiding te komen, denk ik. De oplossing die we nu hebben is niet zo sjiek en mooi, maar het werkt en het bespaart ons veel geld.quote:Op zondag 30 oktober 2022 09:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De keuken heb ik verplaatst, daar moest dus sowieso nog water heen. Dan is ergens een plintboiler tussen plaatsen niet heel moeilijk, kost weinig ruimte maar vreet stroom als ie aan staat.
Voor de douche heb ik een kleine boiler in het trapgat hangen, oude warmwaterleiding grotendeels verwijderd om geen dode punten over te houden. Wel zo dat het evt weer is te herstellen naar de oude situatie.
Koken ga je denk ik niet 75 m3 mee opmaken. Tenzij je er een erwtensoepfabriek op na houdt.quote:Op zondag 30 oktober 2022 10:38 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ah zo, dan scheelt dat een hoop. Wij zouden voor de badkamer echt een stuk moeten uitbreken om bij de waterleiding te komen, denk ik. De oplossing die we nu hebben is niet zo sjiek en mooi, maar het werkt en het bespaart ons veel geld.
Ik rekende uit:
Normaal jaarverbruik gas: 900m3. Daarvan is ongeveer 150m3 voor warm water, 75m3 voor koken en de rest voor verwarmen, verwarmen en warm water doen we nu elektrisch, dus ons jaarverbruik zal vanaf nu maximaal 75m3 zijn.
Stroomverbruik was 3200 kWh maar dit jaar komen we een stuk lager uit, we gebruiken de droger minder en gaan slimmer om met andere apparatuur. Ook hebben we onze mobiele airco van 7 jaar oud (en niet zuinig) vervangen voor een split unit airco die veel zuiniger is. Tot eind september hadden we nog maar 2000 kWh verbruikt. Zonnepanelen hebben tot nu toe 3500 kWh opgewekt dus we hebben nog heel veel over voor het verwarmen en het warme water.
Haha nee, we hebben geen erwtensoepfabriek, maar houden wel erg van koekjes bakken etc. Maar ik heb vooral heel ruim geschat.quote:Op zondag 30 oktober 2022 10:45 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Koken ga je denk ik niet 75 m3 mee opmaken. Tenzij je er een erwtensoepfabriek op na houdt.Reken eerder op iets rond 25 m3.
Verder een goed plan. Dat kookstel over een jaar zal wel ingegeven zijn door een complete keuken vervangen. Zo niet dan is het veel voordeli9ger het nu te doen want dan kan je direct van het gas af en dat scheelt je ook +_ ¤ 200 op jaarbasis.
grote tochtstripsquote:Op dinsdag 15 november 2022 09:24 schreef Stansfield het volgende:
Ik ben bezig om mijn garage te isoleren zodat er wat minder kou vanuit de garage mijn huis binnen komt. Dus dat wordt via een voorzetwand de muur isoleren. Alleen zit ik nog met mijn garagedeur. Daar komt aan de onderkant nog wel wat koude lucht door. Zeker bij de plek waar ik de linker deur in de grond op slot zet.
Nu zit ik dus aan een drempel of iets te denken om dat wat meer af te dichten en kwam ik zoiets tegen na wat zoeken.
https://garageproject.nl/
Maar die werkt niet met deze deuren. Iemand een idee hoe ik dit goed kan afsluiten zodat er geen koude lucht meer doorkomt?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat klinkt inderdaad als een goede optie. Die kan je natuurlijk zo op maat afknippen wat je wilt. Alleen ga ik er natuurlijk ook met fietsen overheen en ik loop er overheen. Zijn er dan speciale tochtstrips voor vloeren? Want die ik in de deur heb lijken mijn qua plakkracht niet voldoende hiervoor.quote:
Van die rubberen flappen die je ervoor hangt? Of zo’n brievenbusborstel? In ieder geval iets wat aan de deur vast zit en niet aan de grond, zodat je er niet overheen hoeft…quote:Op dinsdag 15 november 2022 09:24 schreef Stansfield het volgende:
Ik ben bezig om mijn garage te isoleren zodat er wat minder kou vanuit de garage mijn huis binnen komt. Dus dat wordt via een voorzetwand de muur isoleren. Alleen zit ik nog met mijn garagedeur. Daar komt aan de onderkant nog wel wat koude lucht door. Zeker bij de plek waar ik de linker deur in de grond op slot zet.
Nu zit ik dus aan een drempel of iets te denken om dat wat meer af te dichten en kwam ik zoiets tegen na wat zoeken.
https://garageproject.nl/
Maar die werkt niet met deze deuren. Iemand een idee hoe ik dit goed kan afsluiten zodat er geen koude lucht meer doorkomt?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
je hebt deze in verschillende kleuren en maten, ook met rubber strip, je schroeft deze op je deurenquote:Op dinsdag 15 november 2022 10:53 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dat klinkt inderdaad als een goede optie. Die kan je natuurlijk zo op maat afknippen wat je wilt. Alleen ga ik er natuurlijk ook met fietsen overheen en ik loop er overheen. Zijn er dan speciale tochtstrips voor vloeren? Want die ik in de deur heb lijken mijn qua plakkracht niet voldoende hiervoor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 30 november 2022 10:38 schreef AnneX het volgende:
Ws scroll ik eroverheen…
Naar mijn beste herinnering stond er in dit topic? een post met de vergelijking in isolatiewaarden van dubbel glas, HR ++ etc.
Of staat het in een ander topic?
Wij overwegen HR++ uit 1992 te vervangen door verbeterd (?) HR++ glas.
En dan eigenlijk vooral vanwege comfort.
Het is een hoge glaspui op het zuiden. Samen iets meer dan 2 m2 glas.Bestond er in 1992 al HR++ glas? Dat wist ik niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Spoilers!
Iemand zegt, dat dit in de sponning staat.quote:Op woensdag 30 november 2022 10:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Bestond er in 1992 al HR++ glas? Dat wist ik niet.
Ah, dat klinkt logischer. Gewoon dubbel glas dan dus. Dan zal je er met HR++ wel op vooruit gaan qua comfort met zo'n grote pui.quote:Op woensdag 30 november 2022 11:11 schreef AnneX het volgende:
[..]
Iemand zegt, dat dit in de sponning staat.![]()
In ieder geval toen is geproduceerd.
Exit: kan goed zijn, dat het dubbelglas moet heten.
Want google zegt dat HR+ dateert van 2002 of iets dergl.
Dus triple glas heeft een isolatiewaarde gelijk aan 7,5cm steenwol?quote:Op woensdag 30 november 2022 12:45 schreef Hanschje het volgende:
[ afbeelding ]
Geen idee of het overzicht al in dit topic stond.
En als je liever in R-waardes denkt om te kunnen vergelijken met bijvoorbeeld spouwmuurisolatie.
U=1/R dus 1/U = R, in het geval van Triple glas dus een R-waarde van ongeveer 2 (voor ISDE subsidie telt U=0.6 al als HR+++).
Een R-waarde van 2 is gelijk aan ongeveer 7,5cm steenwol. Maar een Rd waarde van twee is nog steeds geen supergoede isolatie ;-)
quote:Op woensdag 30 november 2022 10:38 schreef AnneX het volgende:
Ws scroll ik eroverheen…
Naar mijn beste herinnering stond er in dit topic? een post met de vergelijking in isolatiewaarden van dubbel glas, HR ++ etc.
Of staat het in een ander topic?
Wij overwegen HR++ uit 1992 te vervangen door verbeterd (?) HR++ glas.
En dan eigenlijk vooral vanwege comfort.
Het is een hoge glaspui op het zuiden. Samen iets meer dan 2 m2 glas.Wat is je verwachting qua comfort? Ik heb hier inmiddels alweer 2 jaar geleden dubbel glas uit 1989 laten vervangen door HR++ (U-waarde 1.1). Het zal ongetwijfeld helpen maar heb nu niet meteen de indruk dat het heel veel comfortabeler is in huis, als de CV ketel niet aan is geslagen (en de radiatoren dus niet aan staan) dan blijft het een beetje kil in huis. Daarom wil ik eigenlijk vloerverwarming voor een constantere warmte afgifte.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wellicht nog een overweging:
Achteraf gezien had ik, terwijl ik dan toch bezig was, glas willen hebben dat geluid beter tegen zou houden. Vooral aan de voorkant van het huis.Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
eh temperatuur wat hoger? Je kan hr+++++++ glas nemen maar als het eenmaal kil is moet toch echt de temperatuur wat omhoogquote:Op woensdag 30 november 2022 16:02 schreef Zedi het volgende:
Het zal ongetwijfeld helpen maar heb nu niet meteen de indruk dat het heel veel comfortabeler is in huis, als de CV ketel niet aan is geslagen (en de radiatoren dus niet aan staan) dan blijft het een beetje kil in huis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |