Zet gewoon de verwarming aan als je het koud hebt, 15 graden is niet fijn en ook echt niet nodig. Ik heb ‘m nu zelfs bij 18 graden aangezet en gisteren ook, het was gewoon net ff te kil, zelfs onder een dekentjequote:Op woensdag 28 september 2022 08:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Baal wel van de enerigecrisis. Het is 15 graden in huis. Heb ik het echt koud, nah, dus kachel blijft uit.
Na mijn middagdutje (dan ben ik altijd wel koud) gaat hij eventjes aan
Wow respect als die 5000 je luktquote:Op woensdag 28 september 2022 08:42 schreef BertV het volgende:
17 graden. Ik koop de komende tijd niks meer.
(op eten, en echt noodzakelijke dingen na)
Ik probeer 5000,- per jaar extra af te lossen op mijn hypotheek
In 2024 moet ik oversluiten en ik verwacht een behoorlijke rentestijging.
Wat is de reden dat je moet oversluiten?quote:Op woensdag 28 september 2022 08:42 schreef BertV het volgende:
Dank, sterk afhankelijk van hoeveel je verdient of die 5000 enig respect waard is.quote:Op woensdag 28 september 2022 08:45 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Wow respect als die 5000 je lukt
Lijkt me wel stress met het oversluiten...
10 jaar rente vast. Toen het maximale wat ik kon betalen. Anders had ik het destijds voor langer vast gezet.quote:Op woensdag 28 september 2022 08:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat is de reden dat je moet oversluiten?
Slim om daar nu al mee bezig te zijn.quote:Op woensdag 28 september 2022 08:42 schreef BertV het volgende:
Nou, 5000¤ is altijd veel geld! Dus respect dat ej het probeert.quote:Op woensdag 28 september 2022 08:51 schreef BertV het volgende:
[..]
Dank, sterk afhankelijk van hoeveel je verdient of die 5000 enig respect waard is.![]()
...voor mij een flinke aderlating.
Ik betaal nu 3,65%.
Hypotheekje heeft na jaren extra aflossing nog een de waarde van een hele dikke audi.
Wow!quote:Op woensdag 28 september 2022 08:53 schreef Donna het volgende:
Wij lossen elke maand extra af omdat we eigenlijk over 8 jaar hypotheekvrij willen zijn. Dan zijn we 40.
Ja dan hebben we 16 jaar hypotheek gehad in plaats van 30. Het is een mooi streven, hopelijk lukt het.quote:Op woensdag 28 september 2022 08:55 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee, maar met je veertigste hypotheekvrij willen zijn
Met dat betreft is een huurhuis duur, al is mijn huur laag, de rest van mijn leven betaal ik hetzelfde bedrag en het gaat elk jaar een beetje omhoog. Niet veel overigens en de huurtoeslag gaat mee omhoog.quote:Op woensdag 28 september 2022 08:58 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja dan hebben we 16 jaar hypotheek gehad in plaats van 30. Het is een mooi streven, hopelijk lukt het.
Uiteraard mede mogelijk gemaakt door mijn zuunigheid. Als ik bijv. niet op de aanbiedingen zou letten, zouden we echt niet zoveel kunnen aflossen.
Hoezo zullen aflosmensen nooit rijk worden? Je kan toch beide doen? Aflossen en kapitaal proberen te vergaren?quote:Op woensdag 28 september 2022 09:11 schreef BertV het volgende:
Je hebt aflosmensen en schuldmensen.
Schuldmensen kunnen aan het eind van de streep een aardig kapitaaltje hebben vergaard.
Het kan in dit systeem, als je er handig in bent, veel slimmer zijn.
Aflosmensen zullen nooit rijk worden.
Het "niet willen hebben van schuld" zit zo diep in mij dat ik er niks aan kan doen.
Oh, dat heet toch niet oversluiten?quote:Op woensdag 28 september 2022 08:51 schreef BertV het volgende:
[..]
Dank, sterk afhankelijk van hoeveel je verdient of die 5000 enig respect waard is.![]()
...voor mij een flinke aderlating.
Ik betaal nu 3,65%.
Hypotheekje heeft na jaren extra aflossing nog de waarde van een hele dikke audi.
[..]
10 jaar rente vast. Toen het maximale wat ik kon betalen. Anders had ik het destijds voor langer vast gezet.
te koud is niet alleen onprettig maar voor je huis ook niet goed in het vochtige Nederlandse klimaat.quote:Op woensdag 28 september 2022 08:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Baal wel van de enerigecrisis. Het is 15 graden in huis. Heb ik het echt koud, nah, dus kachel blijft uit.
Na mijn middagdutje (dan ben ik altijd wel koud) gaat hij eventjes aan
Hoe kon ik Lemon curd vergetenquote:
In de vaatwasser? Vertel, die tip ken ik niet.quote:Op dinsdag 27 september 2022 20:24 schreef maily het volgende:
En de schil daarna mee laten draaien in de vaatwasser
Het heeft voordelen en nadelen in die zin inderdaad. Zowel huren als kopen.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:10 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Met dat betreft is een huurhuis duur, al is mijn huur laag, de rest van mijn leven betaal ik hetzelfde bedrag en het gaat elk jaar een beetje omhoog. Niet veel overigens en de huurtoeslag gaat mee omhoog.
Al moet ik zeggen dat het gebrek aan stress wel lekker is, in de zin van als er iets stuk is bel ik de woningbouw en het wordt voor mij geregeld zonder dat ik er wat voor betaal. Een koophuis lijkt me echt stressvol. Zoals de overburen, met een storm dakpannen eraf. Hebben drie maanden met een lekkage gezeten omdat ze het niet konden betalen om dat te laten repareren.
Tegen vieze geurtjes en super glanzende vaat.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:17 schreef Elleska het volgende:
We hebben 2 jaar geleden bij het oversluiten van de hypotheek laten berekenen of het voor ons gunstig zou zijn om de hypotheek versneld af te lossen maar de hypotheekrenteaftrek was nog net wat gunstiger en dan kunnen we het spaargeld gebruiken voor woningverbetering.
[..]
te koud is niet alleen onprettig maar voor je huis ook niet goed in het vochtige Nederlandse klimaat.
[..]
Hoe kon ik Lemon curd vergeten
[..]
In de vaatwasser? Vertel, die tip ken ik niet.
Je hebt me overtuigd, de kachel gaat aanquote:Op woensdag 28 september 2022 09:17 schreef Elleska het volgende:
We hebben 2 jaar geleden bij het oversluiten van de hypotheek laten berekenen of het voor ons gunstig zou zijn om de hypotheek versneld af te lossen maar de hypotheekrenteaftrek was nog net wat gunstiger en dan kunnen we het spaargeld gebruiken voor woningverbetering.
[..]
te koud is niet alleen onprettig maar voor je huis ook niet goed in het vochtige Nederlandse klimaat.
[..]
Hoe kon ik Lemon curd vergeten
[..]
Ja... dat was erg sneu voor hen. Al lopen ze wel altijd tegen mij van "wij hebben een koophuis en jij máár een huurhuis"quote:Op woensdag 28 september 2022 09:17 schreef Donna het volgende:
[..]
Het heeft voordelen en nadelen in die zin inderdaad. Zowel huren als kopen.
Wat betreft je buren; die hadden dus beter kunnen huren.
Wat ze dus eigenlijk niet kunnen betalen. Das idd echt iets om trots op te zijn.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja... dat was erg sneu voor hen. Al lopen ze wel altijd tegen mij van "wij hebben een koophuis en jij máár een huurhuis"
Ach ik ben dol op mijn huis. Zou niet anders willen
Ach ik kan me niet druk maken om zulke dingen, alleen toen moest ik diep in mijn hart wel even grinnikenquote:Op woensdag 28 september 2022 09:21 schreef Donna het volgende:
[..]
Wat ze dus eigenlijk niet kunnen betalen. Das idd echt iets om trots op te zijn.
Daaag buurtjes.
Nee, je hebt gelijk. het is dan "einde rentevaste periode".quote:Op woensdag 28 september 2022 09:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh, dat heet toch niet oversluiten?
Tot op heden ben ik erg blij dat ik een "aflosmens" ben. En rijk hoef ik niet te worden, ik vind het heerlijk zorgeloos om een heel lage hypotheek te hebben. Dus voel ik me best rijk.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:11 schreef BertV het volgende:
Je hebt aflosmensen en schuldmensen.
Schuldmensen kunnen aan het eind van de streep een aardig kapitaaltje hebben vergaard.
Het kan in dit systeem, als je er handig in bent, veel slimmer zijn.
Aflosmensen zullen nooit rijk worden.
Het "niet willen hebben van schuld" zit zo diep in mij dat ik er niks aan kan doen.
Bij een huurhuis misschien iets minder belangrijk want onderhoud is voor rekening van de verhuurder maar ik heb in het verleden die strijd gevoerd met de woningbouw en dat was niet grappig dus ik ben daar extra voorzichtig mee. Vochtproblemen zorgde niet alleen voor schade aan de woning maar ook onze eigen spullen en het bleek achteraf ook meer invloed te hebben gehad op de gezondheid van mijn partner dan we dachten.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Je hebt me overtuigd, de kachel gaat aan
Precies, dat bedoel ik. Zeker niet druk om maken, maar zou in mezelf toch wel even lachen.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:25 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ach ik kan me niet druk maken om zulke dingen, alleen toen moest ik diep in mijn hart wel even grinniken
Meestal is het andersom.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb zojuist mijn maillot onder mijn broek aangetrokken. Dat scheelt gelijk veel zeg. Ik heb het heerlijk warm nu terwijl de verwarming nog niet aan staat.
Mijn man loopt wel te piepen over kou en dat hij het echt niet de hele winter koud gaat hebben, ik moet niet zo moeilijk doen. En ik vind dat hij gewoon een trui aan moet trekken. Dat wordt nog gezellig hier
Bij ons is het ook de man die piept.quote:Op woensdag 28 september 2022 10:02 schreef BertV het volgende:
[..]
Meestal is het andersom.![]()
Mijn vriendin is toch ook wel aardig gehard.
We hebben normaal de kachel op 18.5 staan, 14 nacht.
Nu staat ie op 15 overdag, 10 in de nacht.
Doe jij elk jaar al je warme truien weg?quote:Op woensdag 28 september 2022 10:05 schreef Sarabi het volgende:
Ik ben de piepert qua kou. Maar dat komt ook vooral omdat ik nog niet de juiste kleren heb.
Ik had nooit truien aan.....quote:Op woensdag 28 september 2022 10:07 schreef SQ het volgende:
[..]
Doe jij elk jaar al je warme truien weg?
Ik ken ook mensen die aan het eind van de dag al het brood wat over is wegflikkeren, dus het ligt er een beetje aan hoe je in het leven staat denk ik.quote:Op woensdag 28 september 2022 10:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net iemand gelezen die in plaats van hele broden maar halfjes koopt, want de hele zijn niet meer te betalen.
Da's dus dom hè2 halfjes zijn altijd duurder dan een heel.
Eco stand is hier ook helemaal niet zuiniger.quote:Op woensdag 28 september 2022 10:12 schreef AnneX het volgende:
Al het lijfgoed, handdoeken, beddegoed gaat gewoon op 60o. Dood aan alle beesten. Volgens mij is het dubbeltjeswerk. En gewoon 1 x in de week.
Voor handdoeken wordt qua hygiëne 2 x in de week aangeraden zelfs.
Ik ken iemand, die verschoont elke dag de handdoeken.
En dat ecoprogramma van wasmachine en vaatwasser heb ik nooit begrepen.
I.p.v. 31 minuten op 60o draait bijv. de vaatwasser 2 1/2 uur. Hoezo dan qua water en stroom. Werkt toch niet op Lucht?
Het ecoprogramma werkt juist met langer weken en restwarmte gebruiken enzo en gebruikt minder water en stroomquote:Op woensdag 28 september 2022 10:12 schreef AnneX het volgende:
Al het lijfgoed, handdoeken, beddegoed gaat gewoon op 60o. Dood aan alle beesten. Volgens mij is het dubbeltjeswerk. En gewoon 1 x in de week.
I.p.v. 31 minuten op 60o draait bijv. de vaatwasser 2 1/2 uur. Hoezo dan qua water en stroom. Werkt toch niet op Lucht?
Minder watergebruik en minder energie (30%, lees ik ergens). Een wasmachine draait natuurlijk niet continue.quote:Op woensdag 28 september 2022 10:12 schreef AnneX het volgende:
Sommige mensen...quote:Op woensdag 28 september 2022 10:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net iemand gelezen die in plaats van hele broden maar halfjes koopt, want de hele zijn niet meer te betalen.
Ik moest dat woord 3x lezenquote:
Hoe warm wast dat programma?quote:Op woensdag 28 september 2022 10:01 schreef Lienekien het volgende:
Beddengoed en handdoeken was ik tegenwoordig op de ecostand.
Is dat niet 30 graden?quote:Op woensdag 28 september 2022 11:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoe warm wast dat programma?
Ik zou beddengoed en handdoeken toch zeker met enige regelmaat op 60o wassen, om allerlei levende organismen (schimmels, bacteriën, mijten) te doden. Anders loop je toch risico dat je langzaam maar zeker een kolonie kweekt.
Veruit het meeste was ik op 30o, of helemaal koud, want veel kleding heeft alleen maar een opfrisbeurt nodig.
Niet uit bezuinigingsdrang maar het is natuurlijk wel goedkoper heb ik onlangs zelf wasmiddel gemaakt van marseillezeep. Bevalt me prima. Met vlekkenzout erbij voor hete/vieze was (af en toe de handdoeken/beddengoed dus) en wat druppels uit een klein flesje met geurstof voor het luchtje want daar hou ik wel van.
Nee hoor, dat is overal zo. Daarom zijn er ook verschillende stickers met 'Thema', 'Brood', 'Diepvries' en 'Koeling' en zo. Per soort sticker mag je er dus twee meenemen.quote:Op woensdag 28 september 2022 00:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit heb ik serieus nog nooit gehoordIs dat misschien iets van jouw filiaal?
Of je merkt het aan zo'n donkergrijze laag in de randen van de rubbers.quote:Op woensdag 28 september 2022 11:57 schreef sigme het volgende:
Oh ja: nog iets; als je altijd op lage temperatuur wast, loopt je (nogal groot) risico op vetluis in je wasmachine. Dat merk je doordat je was stinkender er uit komt dan het er in gaat
Af en toe een hete was (60) voorkomt het probleem. Vlekkenzout ook.
Als het al in de machine zit, dan heb je een kookwas nodig om de machine weer schoon te krijgen. En dat vréét stroom.
Ruikt lekker naderhand. Zowat hetzelfde effect als vaatwastabletten met citroengeurquote:Op woensdag 28 september 2022 09:17 schreef Elleska het volgende:
Dat willen de meesten welquote:Op woensdag 28 september 2022 08:55 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee, maar met je veertigste hypotheekvrij willen zijn
En zo heeft iedereen zijn "dat gaat me te ver"-dingetjes.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik kwam op FB een tip tegen die me te ver ging: een theezakje openvouwen (je hebt twee zakjes eigenlijk aan elkaar zitten, boven met een nietje aan elkaar waar het touwtje aan zit) en doormidden knippen en dan beide helften twee keer gebruiken. Dus in totaal vier keer met een zakje doen.
Hier drie keer gewoon eigenlijkMaar theezakjes gaan verknippen uit bezuinigen gaat mij nogal ver
Ik gebruik de eco mode tegenwoordig ook behalve als we echt hele vieze vette pannen hebben ofzo maar het lijkt qua stroomverbruik eigenlijk amper wat uit te maken helaasquote:Op woensdag 28 september 2022 10:18 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Het ecoprogramma werkt juist met langer weken en restwarmte gebruiken enzo en gebruikt minder water en stroom
Dat is wel een 60-gradenprogramma.quote:Op woensdag 28 september 2022 11:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoe warm wast dat programma?
Ik zou beddengoed en handdoeken toch zeker met enige regelmaat op 60o wassen, om allerlei levende organismen (schimmels, bacteriën, mijten) te doden. Anders loop je toch risico dat je langzaam maar zeker een kolonie kweekt.
Veruit het meeste was ik op 30o, of helemaal koud, want veel kleding heeft alleen maar een opfrisbeurt nodig.
Niet uit bezuinigingsdrang maar het is natuurlijk wel goedkoper heb ik onlangs zelf wasmiddel gemaakt van marseillezeep. Bevalt me prima. Met vlekkenzout erbij voor hete/vieze was (af en toe de handdoeken/beddengoed dus) en wat druppels uit een klein flesje met geurstof voor het luchtje want daar hou ik wel van.
Is dit ook echt de beste of is het een willekeurig plaatje?quote:Op woensdag 28 september 2022 13:06 schreef sigme het volgende:
Wat dat betreft:
Meten is weten!
[ afbeelding ]
Een energiemeter kost wel wat, maar het geeft veel inzicht in wat welk apparaat nu eigenlijk gebruikt bij programma x ten opzichte van programma y, of bij 'gebruik + standby' versus 'gebruik +aan/uit' etc etc.
Een eco stand kan economisch zijn, of ecologisch, of (geen van) beide, bijvoorbeeld. Meet het en je weet het.
Dit is volgens een website de beste. Kost ook gelijk 4 of 5 tientjes, terwijl ik ze ook voor ¤12 zag. En als ze maar stroom kunnen meten is het goed genoeg.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is dit ook echt de beste of is het een willekeurig plaatje?
Ik kan in principe per dag aflezen wat het totale verbruik is, maar zo’n meter is uiteraard accurater.
Ze gaan van heel simpel tot super luxe via mobiele telefoon apps etc. Als je gewoon het verbruik van een apparaat wilt weten is de simpele ruim voldoende.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:28 schreef sigme het volgende:
Dit is volgens een website de beste. Kost ook gelijk 4 of 5 tientjes, terwijl ik ze ook voor ¤12 zag. En als ze maar stroom kunnen meten is het goed genoeg.
Precies. Die van ons was jaren geleden 7 euro ofzo. Voldoet prima. Ik zou het liefst overal in huis van die toffe stekkers hebben die continu alles meten maar dat is nu niet meer te betalen.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ze gaan van heel simpel tot super luxe via mobiele telefoon apps etc. Als je gewoon het verbruik van een apparaat wilt weten is de simpele ruim voldoende.
De stekker eruit?quote:Op woensdag 28 september 2022 14:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Precies. Die van ons was jaren geleden 7 euro ofzo. Voldoet prima. Ik zou het liefst overal in huis van die toffe stekkers hebben die continu alles meten maar dat is nu niet meer te betalen.
@:annex, je kunt zo'n ecostand vergelijken met langzaam optrekken met je auto. Het gaat trager maar je wint daarbij veel brandstof in vergelijking met snel optrekken.
Ik was al jaren alleen maar op de ecostand, op 30 en 60 graden. Dat bevalt prima. Was wordt schoon, machine blijft schoon. Het scheelt toch 30% op water en stroom bij mijn machine. Dat is in vergelijking met een normale was, met de snelle stand zal het nog meer schelen.
@:lienekien, hier blijft het koffieapparaat maar liefst een uur op standby, dat is ook niet aan te passen
Ik kan hem wel handmatig uit doen, gewoon met de knop. Maar ik ben niet degene die koffie drinkt, dat is mijn man. En die weigert om het apparaat uit te zetten. En zucht vervolgens luidruchtig als ik hem uitzetquote:
quote:Op woensdag 28 september 2022 14:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik kan hem wel handmatig uit doen, gewoon met de knop. Maar ik ben niet degene die koffie drinkt, dat is mijn man. En die weigert om het apparaat uit te zetten. En zucht vervolgens luidruchtig als ik hem uitzet
Goh, herkenbaar. Ik probeer het er nu in te krijgen dat hij na zijn 3e koffie ‘s ochtends dat ding uitzet. ‘Hij gaat vanzelf uit hoor’. Ja, klopt, maar hij houdt dat uur de boel warm en da’s niet nodig, want je drinkt toch geen koffie meer.quote:Op woensdag 28 september 2022 14:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik kan hem wel handmatig uit doen, gewoon met de knop. Maar ik ben niet degene die koffie drinkt, dat is mijn man. En die weigert om het apparaat uit te zetten. En zucht vervolgens luidruchtig als ik hem uitzet
Ik voorzie al bijna een nieuw topic over alle bespaarfrustratie in ieders relatiequote:Op woensdag 28 september 2022 14:24 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb laatst gecheckt maar hier kost de snelle stand 40gradenwas minder energie dan de gewone.
De mijne doet zelfs het licht op de gang aan als ze naar de wc gaat (en niet uit natuurlijk. @:Lucky_Strike kan zich misschien herinneren hoe nergens dat op slaat.
Lang niet altijd meer hoorquote:Op woensdag 28 september 2022 10:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Zodra ik wakker word, zet ik zijn koffieapparaat uit en doe ik de lichten uitquote:Op woensdag 28 september 2022 14:11 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Goh, herkenbaar. Ik probeer het er nu in te krijgen dat hij na zijn 3e koffie ‘s ochtends dat ding uitzet. ‘Hij gaat vanzelf uit hoor’. Ja, klopt, maar hij houdt dat uur de boel warm en da’s niet nodig, want je drinkt toch geen koffie meer.
Net als dat hij altijd moppert als ik vraag of hij het licht weer uit wil doen. Je doet het licht aan om iets te kunnen zien in de keuken, vervolgens ben je daar klaar mee maar het licht blijft branden…waarom?
Aha, dus je man is niet aan te passen.quote:Op woensdag 28 september 2022 14:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 28 september 2022 21:01 schreef AnneX het volgende:
Gebruiken jullie vw blokjes? Op advies ooit van de Miele man gebruik ik poeder.
Het bakje met poeder voor 1/3 gevuld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Extra kudo's voor het volschrijven van het briefje![]()
Het bakje met poeder voor 1/3 gevuld.gebruik je al meer dan 11 jaar dezelfde doos waspoeder?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het bakje met poeder voor 1/3 gevuld.Hier ook poeder. Sinds deze week eens Jumbo eigen merk geprobeerd. Bevalt ook prima! En inderdaad niet helemaal vol doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wakadoodle!
Die had ik nog niet gezien. Over twee jaar eens kijken 😉quote:Op woensdag 28 september 2022 22:41 schreef IkEetSlakken het volgende:
[..]
Hier ook poeder. Sinds deze week eens Jumbo eigen merk geprobeerd. Bevalt ook prima! En inderdaad niet helemaal vol doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je kan ook de standbytijd in je koffiezetapparaat zo laag mogelijk zetten (even in de handleiding kijken). Bij mij staat hij op een minuut.quote:Op woensdag 28 september 2022 14:11 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Goh, herkenbaar. Ik probeer het er nu in te krijgen dat hij na zijn 3e koffie ‘s ochtends dat ding uitzet. ‘Hij gaat vanzelf uit hoor’. Ja, klopt, maar hij houdt dat uur de boel warm en da’s niet nodig, want je drinkt toch geen koffie meer.
Net als dat hij altijd moppert als ik vraag of hij het licht weer uit wil doen. Je doet het licht aan om iets te kunnen zien in de keuken, vervolgens ben je daar klaar mee maar het licht blijft branden…waarom?
Dat kan bij het huidige helaas niet, maar ik geloof dat het bij het nieuwe apparaat wel kan, dus we gaan eens uitzoeken of dat inderdaad verschil kan maken. Maar ik zou al heel blij zijn als hij na z’n laatste kop koffie even het apparaat uitzet, hij drinkt in de vroege ochtend 3 keer achter elkaar koffie en daarna de hele dag niet meer. Aanzetten lukt ‘m prima, dus uitzetten zou dan toch ook moeten lukkenquote:Op donderdag 29 september 2022 06:48 schreef marzman het volgende:
[..]
Je kan ook de standbytijd in je koffiezetapparaat zo laag mogelijk zetten (even in de handleiding kijken). Bij mij staat hij op een minuut.
Hebben we de manische media ook weer.quote:Op vrijdag 30 september 2022 09:29 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.ad.nl/klimaat(...)-weerstand~a84db529/
Elk nadeel heeft zijn voordeel![]()
quote:Op donderdag 29 september 2022 04:55 schreef AnneX het volgende:
[..]
Die had ik nog niet gezien. Over twee jaar eens kijken 😉
Hier staat een pot Driehoekzeep in het keukenkastje.
Hoort het onderwerp in het Schoonmaaktopic of in het zuinig-aan topic?
Groene zeep is een ( goedkope) alleskunner. https://www.driehoekzeep.(...)is-in-de-keukenkast/Nee hoor, dit mag hier ook best in zuunig!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bruine vetcellen? Komen die uit een frituurpan met oud vet?quote:Op vrijdag 30 september 2022 09:29 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.margriet.nl/g(...)F%2Fwww.google.nl%2Fquote:Op vrijdag 30 september 2022 10:03 schreef SQ het volgende:
[..]
Bruine vetcellen? Komen die uit een frituurpan met oud vet?
verwarming uit en nog steeds 19-22 gradenquote:Op vrijdag 30 september 2022 09:29 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
Even een drupje proeven. Als olie niet goed meer is, merk je dat zeker. Daar wil je je eten niet in bakken.quote:Op vrijdag 30 september 2022 21:08 schreef Inbox het volgende:
Over zonnebloemolie.. degen die ik heb staan is volgens mij behoorlik muf omdat ie al oud is. Ga je dat merken als je dr een eitje ofzo in bakt?
muf is weggooien. Dit proef je nl echt wel.quote:Op vrijdag 30 september 2022 21:08 schreef Inbox het volgende:
Over zonnebloemolie.. degen die ik heb staan is volgens mij behoorlik muf omdat ie al oud is. Ga je dat merken als je dr een eitje ofzo in bakt?
Dirk een liter voor ¤2,99quote:Op vrijdag 30 september 2022 10:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij de Aldi was eindelijk weer eens zonnebloemolie te koop, ik gebruikte deze week echt de laatste druppel uit de fles dus dat was goede timing, maar jeetje ¤3,99 voor een literfles vond ik wel ff schrikken.
Gewoon zelf een half uurtje eerder naar bed en dan op zijn helft gaan liggenquote:Op zaterdag 1 oktober 2022 11:44 schreef Deisyy het volgende:
Handige tips lees ik hier, ik spoel mijn mond na het tanden poetsen met koud water in plaats van lauw en de stekker van de wasmachine en droger gaat er hier uit als die niet gebruikt wordt, schijnt toch wat stroom uit te sluipen. En deze winter komen er geen elektrische dekens op bed, even kijken binnen hoeveel weken mijn man gaat piepen
Tip van mijn tandarts: niet spoelen na het poetsen. Dan werkt de fluoride nog wat langer door. En spaart waterquote:Op zaterdag 1 oktober 2022 11:44 schreef Deisyy het volgende:
Handige tips lees ik hier, ik spoel mijn mond na het tanden poetsen met koud water in plaats van lauw
Yes, dit zei de mijne ook.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 14:36 schreef Hupje het volgende:
[..]
Tip van mijn tandarts: niet spoelen na het poetsen. Dan werkt de fluoride nog wat langer door. En spaart water
Ik wilde het net zeggen! Zelf spoel ik al jaren niet meer na het poetsen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 14:36 schreef Hupje het volgende:
[..]
Tip van mijn tandarts: niet spoelen na het poetsen. Dan werkt de fluoride nog wat langer door. En spaart water
Dan spuug je gewoon alles zo goed mogelijk uit en that's it?quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 15:12 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik wilde het net zeggen! Zelf spoel ik al jaren niet meer na het poetsen.
Dan moet ik twee keer op een koud bed.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 11:50 schreef maily het volgende:
[..]
Gewoon zelf een half uurtje eerder naar bed en dan op zijn helft gaan liggen
Is toch lekker? Dat wordt vanzelf warmquote:Op zaterdag 1 oktober 2022 15:42 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Dan moet ik twee keer op een koud bed.
Goede tip wel, dat is twee keer besparen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 14:36 schreef Hupje het volgende:
[..]
Koude slaapkamer wel ja, en een fris bed is ook wel lekker, ik heb me jaren laten verwennen door een elektrische deken, maar er breken nieuwe tijden aan.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 15:42 schreef maily het volgende:
[..]
Is toch lekker? Dat wordt vanzelf warm![]()
@:team koud bed/koude slaapkamer.
Als je toch wilt spoelen (wat ik wel altijd doe) dan met minimaal water en even snel hop.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 15:24 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dan spuug je gewoon alles zo goed mogelijk uit en that's it?
Ik ga het proberen vanavondquote:Op zaterdag 1 oktober 2022 15:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Als je toch wilt spoelen (wat ik wel altijd doe) dan met minimaal water en even snel hop.
Samen op een helft? Scheelt ook weer stroom en was!quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 15:43 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Koude slaapkamer wel ja, en een fris bed is ook wel lekker, ik heb me jaren laten verwennen door een elektrische deken, maar er breken nieuwe tijden aan.
bah, bah, bahquote:Op zaterdag 1 oktober 2022 15:12 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik wilde het net zeggen! Zelf spoel ik al jaren niet meer na het poetsen.
Ik spuug uiteraard alles uit, schraap m’n tong met een tongschraper en spoel dan mijn tong wel af etc. Is hartstikke schoon, hoor. Soms slokje water (niet spoelen). Is ook precies hoe mijn (en zo blijkt bij meer dus) tandarts het aanraadt. Heb een beter gebit dan menigeen. Maar goed. Misschien ligt het er ook aan hoe je poetst. Veel mensen schrapen of poetsen hun tong ook niet. Dat vind ik dan weer de ultieme ranzigheid, niet op zijn minst een losse schraper hebben en gebruiken. Daarnaast zijn er nog dingen als tandenstokers etc. die veel mensen ook niet gebruiken.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 15:24 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dan spuug je gewoon alles zo goed mogelijk uit en that's it?
Heb ik dan zo een rare tandarts. Die vindt het nagenoeg uit den boze. Je poetst de tandplak eraf en laat het in je mond als je niet spoelt. Dus spoelen is een must.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 14:36 schreef Hupje het volgende:
[..]
klinkt ook logischquote:Op zaterdag 1 oktober 2022 20:27 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Heb ik dan zo een rare tandarts. Die vind het nagenoeg uit den boze. Je poetst de tandplak eraf en laat het in je mond als je niet spoelt. Dus spoelen is een must.
Als je het zo bekijkt is het inderdaad wel ranzig om niet te spoelenquote:Op zaterdag 1 oktober 2022 20:27 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Heb ik dan zo een rare tandarts. Die vindt het nagenoeg uit den boze. Je poetst de tandplak eraf en laat het in je mond als je niet spoelt. Dus spoelen is een must.
Volgens mij heel veel mensen niet, hoorquote:
Nou ja, mag aannemen dat je in ieder geval de tandpasta eruit spuugt,quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 20:27 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Heb ik dan zo een rare tandarts. Die vindt het nagenoeg uit den boze. Je poetst de tandplak eraf en laat het in je mond als je niet spoelt. Dus spoelen is een must.
Ik ben idd van het spoelen en van die rubberen stokertjes.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 23:09 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Nou ja, mag aannemen dat je in ieder geval de tandpasta eruit spuugt,. Dan spuug je dus de tandplak mee. Als je écht je gebit volledig 100% schoon wil dan heb je aan spoelen sowieso niet genoeg want dan moet je ook tandenstoken om overal bij te komen. Als je dat niet doet dan blijft er ook tandplak achter, wel of niet spoelen.
Kan ie er lekker opkruipenquote:Op zaterdag 1 oktober 2022 11:50 schreef maily het volgende:
[..]
Gewoon zelf een half uurtje eerder naar bed en dan op zijn helft gaan liggen
Als ie muf ruikt zou ik m niet gebruikenquote:Op vrijdag 30 september 2022 21:08 schreef Inbox het volgende:
Dat zeggen meerdere mensen dus.quote:Op zondag 2 oktober 2022 04:53 schreef 111210 het volgende:
[..]
Als ie muf ruikt zou ik m niet gebruiken
Haha, ik heb dat echt nooit gelukkig. Steek m'n tong wel altijd even uit.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 23:04 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Volgens mij heel veel mensen niet, hoor. Ik vind het echt ranzig om niet te doen (nofi!),
. Al die bacteriën die op je tong gaan meuren en zelfs ‘tongbeslag’ (kunnen) achterlaten,
.
Altijd donker bewaren, heb een fles staan die al een half jaar “over datum” is. Maar nog gewoon neutraal ruikt en prima is om mee te bakken.quote:Op zondag 2 oktober 2022 05:06 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dat zeggen meerdere mensen dus.
Had een 5l fles gekocht, misschien wel 2 jaar terug toen het nog goedkoop was. Ik gebruikte het om in te frituren. Dat laatste heb ik al 2 jaar niet gedaan, maar die fles staat er nog 3/4 gevuld. En eerder vond ik ook al een aangebroken fles terug die al muf rook dus dat zal die grote fles ooo wel zijn.
Oh, ik heb sowieso niet snel een slechte adem of beslag (gatverdamme wat een woord) maar ik vind het gewoon sowieso een ranzig idee dat mensen hun tong niet schoonhouden en bacteriën gewoon (kunnen) gaan meuren (slechte adem dus) en beslag (kunnen) veroorzaken. Moet er bijvoorbeeld ook niet aan denken dat ik zou moeten zoenen met iemand die dat niet doet,quote:Op zondag 2 oktober 2022 07:22 schreef Donna het volgende:
[..]
Haha, ik heb dat echt nooit gelukkig. Steek m'n tong wel altijd even uit.![]()
Zal wel per persoon verschillen hoe snel je daar last van hebt. Net zoals sommige mensen altijd witte mondhoeken hebben, ook zo vies om te zien.
Hahah, daarom is een aparte schraper ook een slim idee,quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 23:16 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ben idd van het spoelen en van die rubberen stokertjes.
Ik borstel m’n tong regelmatig maar vind dat nog best een werkje, want je tong is gewoon niet vlak en ik beweeg mee oid![]()
![]()
nee, en volgens mij is dat bij mij ook niet nodig.quote:
Geen instelbare thermostaat?quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:18 schreef ondeugend het volgende:
Wat hier helpt is het dagelijks alarm op de telefoon zetten om om 22.00 de thermostaat lager te zetten. Het koelt heel langzaam af immers.
Eerder vergaten we het vaak... of pas als de laatste naar bed ging of gewoon helemaal vergeten.
Met deze prijzen een duur grapje. Zonde.
Dit werkt voor ons heel goed iig.
Kan vast ook genetisch zijn. Maar meestal is medicatie of een medische aandoening de oorzaak heb ik ooit gelezen.quote:Op zondag 2 oktober 2022 09:26 schreef BertV het volgende:
[..]
nee, en volgens mij is dat bij mij ook niet nodig.
Ik zie wel eens van die gore gele tongen bij de reclames waarbij ik de noodzaak begrijp... is dat genetisch?
Hij staat hier ook nog niet op het programma omdat hij dan 's ochtends ook even aanspringt terwijl dat nu vaak voor het gevoel net niet hoeft.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Geen instelbare thermostaat?
Voorlopig staat de cv hier niet op een vast programma. Uit tenzij ik hem via de app inschakel, dan vraagt hij ook om een eindtijd.
Nee Gewoon een oldfashoin one,quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Geen instelbare thermostaat?
Voorlopig staat de cv hier niet op een vast programma. Uit tenzij ik hem via de app inschakel, dan vraagt hij ook om een eindtijd.
Slim hoor om je alarm te zetten. Ik vergat het ook altijd!quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:31 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Nee Gewoon een oldfashoin one,
En ik ben vast niet de enige.
Ja, dan is het natuurlijk slim om jezelf eraan te herinneren om ‘m uit te zetten.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:31 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Nee Gewoon een oldfashoin one,
Ik denk dat samen met een graadje of meer zachter dat het met deze prijzen heel wat uit kan maken.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dan is het natuurlijk slim om jezelf eraan te herinneren om ‘m uit te zetten.
Onze vorige thermostaat ging niet via een app en had maar een paar programma’s. Als je de cv dan tussentijds uit wilde, moest je dat echt handmatig op het apparaat doen. En dat vergat je dan wel eens. Ook ging de cv dan automatisch door tot 10 uur, terwijl hij om wel om 9 uur uit kon.
Ben benieuwd hoeveel een bewuster beleid kan schelen. Via de slimme meter en de Essent-app houd ik het bij. Aan het weer verander je weinig, maar ik hoop dat we lager uitkomen dan vorige jaren.
* boksquote:Op zondag 2 oktober 2022 11:31 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Nee Gewoon een oldfashion one,
Maar hier heb je dan het daadwerkelijke advies van de Nationale Vereniging Mondhygiënisten, niet Ayurveda. Niet dat daar iets mis mee is of zo. Maar onderstaande is officieel advies.quote:Op zondag 2 oktober 2022 09:51 schreef maily het volgende:
https://holistik.nl/tong-schrapen/
Dat moet je 's morgens doen voordat je nog maar een slok water hebt gedronken. Anders neem je de slechte bacteriën weer mee je lichaam in.
Nou, dit dus gedaan gisteravond en vanmorgen en viel me reuze mee eerlijk gezegd. Wel na uitspugen een slokje water genomen en toen met een heel erg minty mond gaan slapenquote:Op zaterdag 1 oktober 2022 20:19 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik spuug uiteraard alles uit, schraap m’n tong met een tongschraper en spoel dan mijn tong wel af etc. Is hartstikke schoon, hoor. Soms slokje water (niet spoelen). Is ook precies hoe mijn (en zo blijkt bij meer dus) tandarts het aanraadt. Heb een beter gebit dan menigeen. Maar goed. Misschien ligt het er ook aan hoe je poetst. Veel mensen schrapen of poetsen hun tong ook niet. Dat vind ik dan weer de ultieme ranzigheid, niet op zijn minst een losse schraper hebben en gebruiken. Daarnaast zijn er nog dingen als tandenstokers etc. die veel mensen ook niet gebruiken.
quote:Op zondag 2 oktober 2022 18:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou, dit dus gedaan gisteravond en vanmorgen en viel me reuze mee eerlijk gezegd. Wel na uitspugen een slokje water genomen en toen met een heel erg minty mond gaan slapen![]()
Ik heb de laatste paar jaar een super gevoelig gebit en kan niet tegen koud water. Drinken gaat wel, maar spoelen niet. Dat gaat door merg en been. Dus ik pak steeds warm water om mee te spoelen. Moet ik eerst wachten tot het kraanwater warm wordt en elke keer zet ik dus de boiler aan het werk als ik tanden poets. Inmiddels kost dat gewoon echt geld als je dat 60x per maand doetDus dit zou een veel betere oplossing zijn. Slokje koud water kan prima, niet spoelen. Bedankt.
Qua besparing dus absoluut relevant hier!quote:
quote:Op zondag 2 oktober 2022 18:33 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Qua besparing dus absoluut relevant hier!
Wow, die thuisbezorgd/patatquote:Op zondag 2 oktober 2022 21:34 schreef MaJo het volgende:
Ik heb ook eens gekeken naar de uitgaven deze maand.
Aan boodschappen E 499,48. Daar zit wel 10% sparen bij de Appie bovenop dus het is eerder rond de 470 euro gok ik. Ook zit er 40 euro aan luiers bij.
Thuisbezorgd/patat E 135,91 Dat is natuurlijk veel te veel, daar kan flink op bespaard worden.
Qua inkomsten verkoop tweedehands spulletjes E 88,-
Als je dus uitgaat van de kosten en daar de inkomsten aftrekt zitten we op een weekprijs van E 136,85, dat is lang niet verkeerd. Als je de inkomsten niet meetelt dan is het E 158,85. Dat is wel weer aan de hoge kant.
Wat houden jullie (op Donna na want dat weet ik) aan als weekbudget?
Ja als je dat zo ziet staan is het ook heel duur. We wonen nu in een dorp en hebben daardoor minder keuze. De pizza’s (3 stuks) kosten net iets minder dan 40 euro. Dat hebben we 3x gedaan en 2x patat. De laatste keer patat was ook met mijn ouders erbij dus dat maakt het ook meteen dubbel zo duur.quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:53 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Wow, die thuisbezorgd/patat
Hier ¤50/60 per week. Ben alleenstaand.
En halen jullie dit makkelijk? Dat is echt wel netjes!quote:Op zondag 2 oktober 2022 22:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Maandbudget is hier ¤375 voor 2volwassenen, dus zo’n ¤85 per week. Boodschappen en een keertje snackbar/Turkse pizza. Wasmiddel zit bij dat bedrag in, cosmetica niet
Hoeveel personen?quote:Op zondag 2 oktober 2022 23:51 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ja als je dat zo ziet staan is het ook heel duur. We wonen nu in een dorp en hebben daardoor minder keuze. De pizza’s (3 stuks) kosten net iets minder dan 40 euro. Dat hebben we 3x gedaan en 2x patat. De laatste keer patat was ook met mijn ouders erbij dus dat maakt het ook meteen dubbel zo duur.
Ik denk als je het omrekent dat onze budgetten niet eens zoveel schelen. Een kind kost best veel geld, zeker aan luiers/billendoekjes e.d.
[..]
En halen jullie dit makkelijk? Dat is echt wel netjes!
Twee volwassenen en een bijna peuter. En een poes, telt natuurlijk ook mee.quote:Op zondag 2 oktober 2022 23:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoeveel personen?
Wij hebben 2 volwassenen en een kind van 10.
Denk ongeveer 200 euro per week, aan boodschappen.
Laat ongeveer voor 140 euro thuis bezorgen. En de rest is dat mijn kind een keer iets aparts mee naar school wil alla komkommer-sushi (2 of 3 euro, niet zo extreem), of we bestellen een keer pizza of gaan naar de patatboer. En ik hou veel van vis, paling enzo, eens in de week.
Vind het niet zo gek hoor. Wat jij schrijft.
Ik lees hier graag mee om te leren. Ben niet echt zuinig, maar gooi eigenlijk ook nooit wat weg qua eten.
Ik zit op tegen de 120,- per week met een gezin van 4. Twee kinderen rond de 10.quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:34 schreef MaJo het volgende:
Ja. Hier kan het ook zeker beter. Maar ja, je wil niet ingeven op sommige luxe productenquote:Op maandag 3 oktober 2022 08:04 schreef MaJo het volgende:
[..]
Twee volwassenen en een bijna peuter. En een poes, telt natuurlijk ook mee.
Ik vind het ook niet gek maar het kan zeker beter. We zijn net verhuisd waardoor we bijna door ons spaargeld heen zijn, het zou fijn zijn om dat weer op te bouwen
Misschien kun je sommige luxe producten voor een lagere prijs kopen als je goed zoekt.quote:Op maandag 3 oktober 2022 09:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Hier kan het ook zeker beter. Maar ja, je wil niet ingeven op sommige luxe producten
Lidl is inderdaad stukken goedkoperquote:Op maandag 3 oktober 2022 08:59 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik zit op tegen de 120,- per week met een gezin van 4. Twee kinderen rond de 10.
Dit is inclusief "alles", drank, wasmiddel, cosmetica, etc.
De lidl is erg goedkoop in vergelijking met de AH (met mijn koopgedrag)
Ik had afgelopen keer een gigantische band vol (niet-achter-die-man-staan-veel)
133,-![]()
Dat was bij de AH 180, 190 geweest.
Dat is ook een beetje het ding, ik ben wel erg van de A-merkenquote:Op maandag 3 oktober 2022 09:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Hier kan het ook zeker beter. Maar ja, je wil niet ingeven op sommige luxe producten
Inclusief zo'n grote bestelling is echt netjes! Daar kun je ook weer maanden mee vooruit dus dat scheelt weer in het budget de komende maandenquote:Op maandag 3 oktober 2022 09:12 schreef Donna het volgende:
Afgelopen week heb ik het niet gehaald. Kom op ¤140 uit, maar dat is dus inclusief die Etos bestelling met luiers, opvolgmelk en scheermesjes van ¤50. Had de afgelopen weken in totaal wel meer dan ¤70 over, dus ¤15 over het budget is niet heel erg, maar wilde het liever niet.
Dit is zeker zoquote:Op maandag 3 oktober 2022 09:12 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Misschien kun je sommige luxe producten voor een lagere prijs kopen als je goed zoekt.
Mijn man drinkt bijvoorbeeld graag speciaalbier, maar dat wordt nooit voor de reguliere prijs aangeschaft, net als koffiebonen en eigenlijk ook thee.
En ik kocht (voordat ik op poeder overstapte) vaatwastabletten van Lidl of Aldi, dan ben je omgerekend voor die 180 stuks ¤14,80 kwijt.quote:Op maandag 3 oktober 2022 09:49 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dit is zeker zoIk koop bijvoorbeeld wasmiddelen en vaatwastabletten alleen groot in, dat scheelt echt zoveel. Zo heb ik dit weekend 180 vaatwastabletten van Finish gekocht. Dat kost normaal 60 euro en was nu 22 euro. Dat loont wel
Ja klopt hoor. Deze week wel toiletpapier en keukenrol, maar we gebruiken al veel minder keukenrol, dus dat scheelt ook alweer.quote:Op maandag 3 oktober 2022 09:49 schreef MaJo het volgende:
[..]
Lidl is inderdaad stukken goedkoperWij hebben in het dorp alleen een AH en een Jumbo. Voor een Lidl moet ik 8km rijden (16 retour) en dat is met de huidige energieprijzen ook weer een boel. Wat ik wel zou kunnen doen is dat ik de Lidl plan op een dag dat ik toch daar moet zijn (ik breng Aapie elke maandag naar mijn ouders, die hebben dus wel een Lidl in de stad). Ik ben zelf alleen niet erg van bij alle winkels langsgaan voor verschillende producten, daar heb ik helemaal geen tijd voor
Maar als je kan besparen op grote dingen als toiletpapier en wasmiddel e.d. dan is dat wel de moeite.
[..]
Dat is ook een beetje het ding, ik ben wel erg van de A-merkenHier dus alleen maar coca cola en Unox rookworst bijvoorbeeld. Die dingen koop ik het liefst wel in de reclame en dan ook groot in. Zo heb ik dit weekend bij de AH 4 pakken Taksi, 4 flessen cola, 4 pakken Unox soep en 4 pakken koffie ingeslagen. Het is even een grote uitgave maar je doet er wel een paar weken mee.
[..]
Inclusief zo'n grote bestelling is echt netjes! Daar kun je ook weer maanden mee vooruit dus dat scheelt weer in het budget de komende maanden :)
[..]
Dit is zeker zoIk koop bijvoorbeeld wasmiddelen en vaatwastabletten alleen groot in, dat scheelt echt zoveel. Zo heb ik dit weekend 180 vaatwastabletten van Finish gekocht. Dat kost normaal 60 euro en was nu 22 euro. Dat loont wel
Wij hebben een maandbudget van ¤ 1.250,- euro, en daar moeten we dan ook alles van doen (boodschappen, persoonlijke verzorging, cadeautjes, tanken, uit eten etc.). Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat we vaker over het budget gaan, dan dat we er binnen blijven..quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:34 schreef MaJo het volgende:
Aan boodschappen E 499,48. Daar zit wel 10% sparen bij de Appie bovenop dus het is eerder rond de 470 euro gok ik. Ook zit er 40 euro aan luiers bij.
Thuisbezorgd/patat E 135,91 Dat is natuurlijk veel te veel, daar kan flink op bespaard worden.
Qua inkomsten verkoop tweedehands spulletjes E 88,-
Als je dus uitgaat van de kosten en daar de inkomsten aftrekt zitten we op een weekprijs van E 136,85, dat is lang niet verkeerd. Als je de inkomsten niet meetelt dan is het E 158,85. Dat is wel weer aan de hoge kant.
Dat is echt heel netjesquote:Op maandag 3 oktober 2022 12:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb de cijfers van september.
Boodschappen: ¤ 281,75
Afhaaleten: ¤ 134,72 (meer dan normaal wegens verhuizing)
Dierenkosten: 0
Drogist: ¤ 10,83
95% van de kosten voor schoonmaak, drogist, keukenrol, toiletpapier wordt eens per jaar in Duitsland gekocht dus dat valt niet onder bovenstaande.
Per week is dat alles bij elkaar: ¤ 98,61 voor 2 volwassenen en 2 katten. Ik ben niet ontevreden.
Dat is zo'n 250-300 euro doorgaans (boodschappen, drogist, slijter, dierenwinkel). Dat valt gewoon onder de maand waarin de boodschappen gedaan zijn, augustus meestal. Aan het eind van het jaar maak ik een gemiddelde per maand en week, dan zit het er bij.quote:Op maandag 3 oktober 2022 13:20 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is echt heel netjes![]()
Hoeveel ben je kwijt aan die items die je eenmaal per jaar in Duitsland haalt? Als je dat door 12 deelt en bij de maand optelt heb je een realistischer beeld
Ik heb volgens mij nog nooit producten van Hak gekocht, zelfs in de aanbieding waren ze naar mijn idee altijd nog duurder dan huismerkquote:Op maandag 3 oktober 2022 17:34 schreef maily het volgende:
Hamsteren!!!!
https://www.nu.nl/economi(...)-hogere-prijzen.html
Hak stopt productie tijdelijk vanwege energiekosten en hogere prijzen.
Wowquote:Op maandag 3 oktober 2022 17:34 schreef maily het volgende:
Hamsteren!!!!
Productie stopt tijdelijk deze winter maar de levering nietquote:Op maandag 3 oktober 2022 17:34 schreef maily het volgende:
Hamsteren!!!!
Kast kan je ook isoleren, al blijf je door die waakvlam gas verbruiken.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 05:27 schreef Inbox het volgende:
Lees net het boekje van mn CV-ketel door. Was er altijd al benieuwd naar wat het verbruik van het ding nou was eigenlijk en alleen de waakvlam is ca 0.019m3, ofwel bijna halve kuub per dag.
Zit bij eneco, dat nu meer dan 3 euro per kuub rekentDus de cv-ketel gaat nu uit en als ik wil douchen zet ik m wel aan. Gebruik toch verder weinig warm water en stoken doe ik toch nog niet.
Koop nooit hak, veel duurder dan huismerk, vaak gewoon dezelfde bonen.quote:Op maandag 3 oktober 2022 21:28 schreef MaJo het volgende:
[..]
WowIk koop eigenlijk niet zo vaak dingen van Hak maar toevallig vandaag wel.
Vandaag het volgende bij de Jumbo gekocht voor in totaal 6 euro:
- Potje groene olijven
- Pot Grand Italia tomatensaus
- Hak bonenschotel burrito
- Hak Mexicanez nachos (saus met bonen voor over nacho's)
- Jumbo huismerk nacho's
- 125ml crème fraîche
- 200ml crème fraîche
Hoe dat kan? Grand Italia en Hak bonenschotel gratis met Jumbo punten en Hak nachos saus met 2 euro cashback (Scoupy). Bijna 8 euro bespaard
Dat die 5 euro gratis boodschappen bij Jumbo voor 1000 punten voordeliger is dan de andere producten klopt ook niet meer. Ik heb producten ter waarde van 5,80 euro voor 855 punten
25% is veel hoor!quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 07:24 schreef Tommeke het volgende:
Wij hebben, vergeleken met vorig jaar, ons electriciteitsverbruik met 25% naar beneden gekregen. Lampen eerder uit, broodjes afbakken in airfryer ipv. oven, temperatuur boiler lager gezet, wasdroger minder gebruiken etc.
Ik vind ‘t wel een mooi spelletje. Hebben jullie nog ultieme tips om het verbruik nog lager te maken?
We hebben er een speciaal topic voor K&W / Het grote "Energie bespaar topic". Stel vragen en deel tips! #2, daar staan goede tips. Maar goed bezig hoorquote:Op dinsdag 4 oktober 2022 07:24 schreef Tommeke het volgende:
Wij hebben, vergeleken met vorig jaar, ons electriciteitsverbruik met 25% naar beneden gekregen. Lampen eerder uit, broodjes afbakken in airfryer ipv. oven, temperatuur boiler lager gezet, wasdroger minder gebruiken etc.
Ik vind ‘t wel een mooi spelletje. Hebben jullie nog ultieme tips om het verbruik nog lager te maken?
Hak was te duur en ze zullen het merken in de verkoop.quote:Op maandag 3 oktober 2022 17:45 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij nog nooit producten van Hak gekocht, zelfs in de aanbieding waren ze naar mijn idee altijd nog duurder dan huismerk
de productie van die private labels zal ook stil komen te liggen en net zo goed in prijs gaan stijgen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 08:45 schreef BertV het volgende:
[..]
Hak was te duur en ze zullen het merken in de verkoop.
Op de private labels die ze maken zit veel minder winst.
Kijk naar de grootverbruikers en of daar nog wat te besparen valt. De koel/vrieskast bijvoorbeeld. Die krengen slurpen echt veel als er wat mis mee is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 07:24 schreef Tommeke het volgende:
Het blijft gewoon opletten; kijk naar de kiloprijs op het kaartje in het rekquote:Op dinsdag 4 oktober 2022 09:16 schreef Donna het volgende:
Ik heb wel eens Hak. Ze waren wel eens 3 voor 2 euro en was het stukken goedkoper dan huismerk wat 90 cent of 1 euro per pot was. Maar goed, met de huidige prijzen en aanbiedingen red je dat niet meer op gok ik zo. Met aanbiedingen moet je nu wel echt heel goed opletten.
Ja klopt, dat is tegenwoordig verplicht gelukkig.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 18:44 schreef maily het volgende:
[..]
Het blijft gewoon opletten; kijk naar de kiloprijs op het kaartje in het rek![]()
staat er vaak genoeg niet hoorquote:Op dinsdag 4 oktober 2022 19:05 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja klopt, dat is tegenwoordig verplicht gelukkig.![]()
Het is verplicht. Je kan het vast ergens melden als een winkel zich niet aan de regels houdt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 19:52 schreef mschol het volgende:
[..]
staat er vaak genoeg niet hoorzelfs niet in ienieminie lettertjes
Op het kaartje in het rek niet?quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 19:52 schreef mschol het volgende:
[..]
Ik ben een kiloprijsvergelijkertquote:Op dinsdag 4 oktober 2022 19:52 schreef mschol het volgende:
[..]
Bij de Aldi in ieder geval lang niet bij alles. Er staat vaak helemaal niets of dan staat er bij een verpakking van 250 gram de prijs per kilo en bij een verpakking van hetzelfde product maar een andere hoeveelheid de prijs per stuk of in liters.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 20:03 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik ben een kiloprijsvergelijkertStaat er nagenoeg altijd op hoor.
Electriciteit besparen is bij mij een soort hobby (door anderen ook wel obsessie genoemd) geworden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 07:24 schreef Tommeke het volgende:
Hoe ga je in hemelsnaam thee zetten met water wat uit een Dolce Gusto komtquote:Op woensdag 5 oktober 2022 08:29 schreef BertV het volgende:
[..]
Electriciteit besparen is bij mij een soort hobby (door anderen ook wel obsessie genoemd) geworden.
Standby verbruik verminderen is een hele belangrijke.
Verder is alles wat al op een accu werkt het zuinigste. Dus laptops en telefoons.
Op een gegeven moment gaat het om verminderen van luxe.
Prima als je dat niet wil, maar daar komt het wel op neer.
Vooral wat ik niet heb:
fohn
tosti-ijzer
strijkijzer
waterkoker (dolce gusto voor warm water)
smart-home apparatuur,
vaatwasser
airco
droger
afzuigkap (gasfornuis bij open raam)
NAS of andere extra pc-apparatuur
tv-decoder
(grote) tv
audio-apparatuur
Boks.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 08:39 schreef mascara-klodder het volgende:
Strijkbout heb ik welMaar weiger ik te gebruiken want ik ben een luie huisvrouw
rustig mensen, het is de hele mentaliteit er achter. (juist) ik weet precies hoe weinig het scheelt.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 08:41 schreef mascara-klodder het volgende:
En hoe de hel bespaar je op geen tosti-ijzer te hebbenDat is iets wat je 1x per maand voor 3 minuten gebruikt.
Heb je ook een strijplank?quote:Op woensdag 5 oktober 2022 08:39 schreef mascara-klodder het volgende:
Strijkbout heb ik welMaar weiger ik te gebruiken want ik ben een luie huisvrouw
Geen strijkplank hierquote:Op donderdag 6 oktober 2022 19:17 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Heb je ook een strijplank?![]()
Ik heb beide niet,.
Strijkijzer, vaatwasser, droger, waterkoker, föhn, afzuigkap, tv-decoder hebben we hier allemaal wel. Qua audio-apparatuur alleen twee Sonos speakers. En we hebben twee koelkasten. Die in de keuken zat is vet klein, met een mini vriesvak. We hebben een grote tweede, met een vrieskast van drie lades. Die zit altijd vol met ingevroren eten hehequote:Op woensdag 5 oktober 2022 08:29 schreef BertV het volgende:
[..]
Electriciteit besparen is bij mij een soort hobby (door anderen ook wel obsessie genoemd) geworden.
Standby verbruik verminderen is een hele belangrijke.
Verder is alles wat al op een accu werkt het zuinigste. Dus laptops en telefoons.
Op een gegeven moment gaat het om verminderen van luxe.
Prima als je dat niet wil, maar daar komt het wel op neer.
Vooral wat ik niet heb:
fohn
tosti-ijzer
strijkijzer
waterkoker (dolce gusto voor warm water)
smart-home apparatuur,
vaatwasser
airco
droger
afzuigkap (gasfornuis bij open raam)
NAS of andere extra pc-apparatuur
tv-decoder
(grote) tv
audio-apparatuur
Ik vries echt heel veel in, maar juist nooit stamppotten en risotto, opgewarmd vind ik dat echt heel vies. Van overgebleven risotto kun je arancini maken https://uitpaulineskeuken.nl/recept/arancini-risotto-balletjesquote:Op donderdag 6 oktober 2022 23:26 schreef Tommeke het volgende:
Qua boodschappen ook wel een chille week gehad trouwens. 60 euro voor twee personen. Inclusief aanvullen zoetbeleg, 4 flessen frisdrank (binnenkort verjaardagsfeestje, ze waren in de bonus) en tapas als avondeten op zondag. Ik ga een keer een enorme pan boerenkool en risotto maken en dat invriezen.
Nu gaan we zaterdag nog wel uiteten en morgen ook nog naar een concert, dus echt goedkoop is deze week ook niet. En ik heb nog wat onnodig spul voor m’n wielrenhobby gekocht.
Zuurkool een boerenkool vries ik gewoon in, ik proef geen verschil. Gisteren 6 gehaktballen gemaakt, daar liggen nu ook 3 van in de vriezer. Het scheelt veel geld en is gemakkelijk.quote:Op vrijdag 7 oktober 2022 07:56 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik vries echt heel veel in, maar juist nooit stamppotten en risotto, opgewarmd vind ik dat echt heel vies. Van overgebleven risotto kun je arancini maken https://uitpaulineskeuken.nl/recept/arancini-risotto-balletjes
Ik neem aan dat de rest van je budget goed verdeeld is, zodat je alle rekeningen kunt betalen en ook maandelijks een bedrag hebt om aan je hobby’s uit te geven.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 16:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zouden jullie doen:
Ik heb een boodschappenbudget gekregen van een budgetcoach. ¤50,- per week. Ik houd elke week zo'n ¤20,- over. Nu gooi ik alles op de spaarrekening. Voor een leuk dagje uit of zo. Of een keer bolletjes wol.
Of moet ik het budget omlaag afstellen? Op zich werkt dit goed, alleen het is een erg ruim budget (en ja ik kom verder rond, spaar, geen schulden). Ik luister naar die vrouw, ik ben gewoon benieuwd naar jullie keuzes in deze situatie
Ja budgetten zijn goed verdeeld, houd overquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 17:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de rest van je budget goed verdeeld is, zodat je alle rekeningen kunt betalen en ook maandelijks een bedrag hebt om aan je hobby’s uit te geven.
Dan zou ik eerder zeggen: gun jezelf dat boodschappenbudget, koop eens iets wat je eigenlijk luxe vindt, maar je dus best kunt veroorloven.
Eerlijk? Voor ¤ 30,- in de week eten doe je goed, maar het is wel karig. Wees wat minder streng voor jezelf.
Heb je wel een budgetcoach nodig als je het al zo goed doet?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 16:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zouden jullie doen:
Ik heb een boodschappenbudget gekregen van een budgetcoach. ¤50,- per week. Ik houd elke week zo'n ¤20,- over. Nu gooi ik alles op de spaarrekening. Voor een leuk dagje uit of zo. Of een keer bolletjes wol.
Of moet ik het budget omlaag afstellen? Op zich werkt dit goed, alleen het is een erg ruim budget (en ja ik kom verder rond, spaar, geen schulden). Ik luister naar die vrouw, ik ben gewoon benieuwd naar jullie keuzes in deze situatie
Zij noemt mij financieel onzeker: Alles prima onder controle, maar bang. Ze werkt vanuit de psychiatrische instelling waar ik loop en geeft me gevoel van goed doen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:42 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Heb je wel een budgetcoach nodig als je het al zo goed doet?Zuinig eten is prima maar zou mezelf af en toe toch ook wat lekkers gunnen, of een keer een iets uitgebreidere maaltijd koken
![]()
Maar ik vind lekker eten dan ook erg belangrijk
Zo te lezen heb jij dat prima voor elkaar!quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Zij noemt mij financieel onzeker: Alles prima onder controle, maar bang. Ze werkt vanuit de psychiatrische instelling waar ik loop en geeft me gevoel van goed doen.
Ik heb net extra lekker fruit besteld bij de boodschappen en meer vegetarisch vlees voor op brood. Dat vind ik echt lekker.
Nu even een basis ingeslagen en daarna op peil houden. Dan ben ik net wat duurder uit per week, maar binnen het budget. Ik geef wel om fruit en vegavlees
Je doet het erg goed. 30 euro in de week boodschappen dat lukt me niet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Zij noemt mij financieel onzeker: Alles prima onder controle, maar bang. Ze werkt vanuit de psychiatrische instelling waar ik loop en geeft me gevoel van goed doen.
Ik heb net extra lekker fruit besteld bij de boodschappen en meer vegetarisch vlees voor op brood. Dat vind ik echt lekker.
Nu even een basis ingeslagen en daarna op peil houden. Dan ben ik net wat duurder uit per week, maar binnen het budget. Ik geef wel om fruit en vegavlees
Ik snap eerlijk gezegd je vraag niet. Je blijft elke week binnen het budget, dat is dan goed toch? Of vraag je ons of je méér uit moet geven?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 16:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zouden jullie doen:
Ook op dit moment?quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:07 schreef Elleska het volgende:
Ik kan uit ervaring vertellen dat het kan en je niets te kort hoeft te komen en gewoon voedzame maaltijden op tafel kan zetten maar het geeft minder stress als het budget wat ruimer is.
Ik zou het geld dat je nu niet gebruikt inzetten om op voorraad te kopen. Grotere hoeveelheden rijst bijvoorbeeld zijn goedkoper dan losse pakjes. Shampoo met de derde gratis. Dat soort dingen bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet he, bij de keuringsdienst ging er een aflevering over.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:11 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik zou het geld dat je nu niet gebruikt inzetten om op voorraad te kopen. Grotere hoeveelheden rijst bijvoorbeeld zijn goedkoper dan losse pakjes. Shampoo met de derde gratis. Dat soort dingen bijvoorbeeld
En jezelf af en toe verwennen.
Derde gratis is niet zo'n beste aanbieding.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:11 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik zou het geld dat je nu niet gebruikt inzetten om op voorraad te kopen. Grotere hoeveelheden rijst bijvoorbeeld zijn goedkoper dan losse pakjes. Shampoo met de derde gratis. Dat soort dingen bijvoorbeeld
Exact. Als je de aanbiedingen niet afwacht betaal je dus te veel. Maar niet iedereen heeft het geld om op voorraad te kopen.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:13 schreef 111210 het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet he, bij de keuringsdienst ging er een aflevering over.
Je betaald eigenlijk gewoon altijd te veel en met een aanbieding betaal je de normale prijs.
het was een voorbeeld. Ik wou eigenlijk schrijven; kom maar Duitsland. In Nederland is shampoo en aanverwanten sowieso te duur.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:18 schreef Donna het volgende:
[..]
Derde gratis is niet zo'n beste aanbieding.
Toen was mijn budget 20euro voor 1 persoon, dat zal nu vast vergelijkbaar zijn met 30.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:10 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Ook op dit moment?
Ik vind het knap om elke week van 30 euro alles in huis te hebben en dan ook 3 gezonde maaltijden per dag te eten.
Terwijl een paar jaar geleden dat wel makkelijker kon.
Daarom is het dus zo fijn om geen heel strikt weekbudget te hebben maar wat extra ruimte voor goede aanbiedingen want dat betaalt zichzelf terug.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:13 schreef 111210 het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet he, bij de keuringsdienst ging er een aflevering over.
Je betaald eigenlijk gewoon altijd te veel en met een aanbieding betaal je de normale prijs.
Als je echt zuinig je haar wil wassen koop je één keer een varkensharen borstel en ga je no poo. Hoeveel geld ons dat de afgelopen jaren al bespaard moet hebben als gezin. Geen shampoo, geen crèmespoeling, minder stylingspul. En nog steeds de borstels van 7 jaar geleden toen we ermee begonnen.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:21 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
het was een voorbeeld. Ik wou eigenlijk schrijven; kom maar Duitsland. In Nederland is shampoo en aanverwanten sowieso te duur.
Maar de kern van mijn verhaal was: koop op voorraad in de aanbieding of bulk.
Dat soort dingen doe ik inderdaad! Voorraadkast staat volquote:Op zondag 9 oktober 2022 08:11 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ja, maar de reiskosten moeten het wel waard zijnquote:Op zondag 9 oktober 2022 08:21 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
het was een voorbeeld. Ik wou eigenlijk schrijven; kom maar Duitsland. In Nederland is shampoo en aanverwanten sowieso te duur.
Maar de kern van mijn verhaal was: koop op voorraad in de aanbieding of bulk.
Met een goede aanbieding bij Kruidvat of Wibra kost mijn deo van Nivea ¤2, in Duitsland bij de DM betaalde ik ¤1,85. Scheelt dus wel, maar het loont niet in dergelijke gevallen. Ik probeer uiteraard wel een (jaar)voorraad uit Duitsland mee te nemen als ik er toch ben. De reguliere prijs in NL is echt absurd, en ook een reguliere aanbieding (zoals nu bij Kruidvat ¤6 voor 2 stuks)vind ik te duurquote:Op zondag 9 oktober 2022 10:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja, maar de reiskosten moeten het wel waard zijnDan zou ik met de trein moeten gaan (geen auto, fiets te ver) dus dat is een dure grap dan voor wat je mee kan nemen
Kweet niet, lijkt me alleen handig als je de tijd hebt om de was om het kwartier te verhangen.quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:17 schreef Bladergroen het volgende:
Over was drogen: Ik laat regelmatig mijn vloerventilator even op het wasgoed blazen. Het wappert dan lekker snel droog. Ik heb nooit uitgezocht hoeveel zo'n apparaat verbruikt, maar vind het wel heel handig wanneer je geen droger hebt maar ook geen zin hebt in langdurig hangend vochtig wasgoed.
Overigens zie ik net een elektrisch droogrek voorbijkomen. Nooit eerder gezien. Ben wel benieuwd hoe effectief dat is.
Zo'n 0,05 kWh. Ongeveer 5 cent per uur als je ongunstige tarieven hebt.quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:17 schreef Bladergroen het volgende:
Over was drogen: Ik laat regelmatig mijn vloerventilator even op het wasgoed blazen. Het wappert dan lekker snel droog. Ik heb nooit uitgezocht hoeveel zo'n apparaat verbruikt, maar vind het wel heel handig wanneer je geen droger hebt maar ook geen zin hebt in langdurig hangend vochtig wasgoed.
Overigens zie ik net een elektrisch droogrek voorbijkomen. Nooit eerder gezien. Ben wel benieuwd hoe effectief dat is.
Kun je die ventilator ook onder het droogrek op de grond leggen dat hij naar boven blaast? @Bladergroenquote:Op zondag 9 oktober 2022 12:32 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Kweet niet, lijkt me alleen handig als je de tijd hebt om de was om het kwartier te verhangen.
Hier een artikel over dit soort drogers. Ze werken het beste als er ook een hoes bij zit.quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:32 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Kweet niet, lijkt me alleen handig als je de tijd hebt om de was om het kwartier te verhangen.
Dan kan het vocht toch niet goed weg?quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hier een artikel over dit soort drogers. Ze werken het beste als er ook een hoes bij zit.
https://www.telegraph.co.(...)eated-clothes-airer/
In het artikel staat ‘ventilated cover’, dus daar zullen ze wel aan gedacht hebben.quote:
Dat heb ik nooit geprobeerd. Ik heb twee droogtorens en de vloerventilator positioneer ik daar op zo'n manier tussen dat al het wasgoed wordt bewapperd.quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:34 schreef maily het volgende:
[..]
Kun je die ventilator ook onder het droogrek op de grond leggen dat hij naar boven blaast? @:Bladergroen
Dankje. Mooi zuunig alternatief voor een droger dus.quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:33 schreef Viezig het volgende:
[..]
Zo'n 0,05 kWh. Ongeveer 5 cent per uur als je ongunstige tarieven hebt.
Hoe dan?quote:Op maandag 10 oktober 2022 08:46 schreef BertV het volgende:
haha, een collega van me luchtte net haar hart over haar manier van energie besparen.![]()
Ze weet dat ik nogal een extreme ben, dus ze durfde te zeggen waar ze mee bezig was.
Dit ging mij zelfs te ver, maar ik heb haar in haar waarde gelaten.![]()
Met het licht van haar Iphone koken.![]()
Hoog opgeleid, dubbele goede inkomens.
Dacht dat het nooit zou gebeuren.
Iemand vertellen dat je wel wat moet relativeren wat betreft energiebesparing.![]()
Dat houden ze nooit vol op lange termijn. Die grote ommezwaai in hun manier van leven.quote:
Oh, koken bij het licht van een iPhone. Niet met. Zeg dat dan.quote:Op maandag 10 oktober 2022 08:54 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat houden ze nooit vol op lange termijn. Die grote ommezwaai in hun manier van leven.
Mijn kleine keukentje wordt trouwens al jaren verlicht met een filament led lamp aan het plafond van 1,4watt.
Ja, ik dacht dat dit wel duidelijk was.quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh, koken bij het licht van een iPhone. Niet met. Zeg dat dan.
Wowquote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:55 schreef Donna het volgende:
2 volwassenen, een kleuter, een dreumes in luiers en 2 konijntjes.
Dit is voor alle boodschappen inclusief luiers, opvolgmelk, schoonmaakmiddelen, wasmiddel, hygiëne producten, make-up en konijnenvoer etc.![]()
Excl. 1x per week afhaal.
Zo, wat knap! Wij zitten met twee volwassen op gemiddeld zo’n 70-80 per week, incl. cosmetica. In het weekend eten we vaak wel eens wat lekkers zoals tapas en afbakbroodjes.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:55 schreef Donna het volgende:
2 volwassenen, een kleuter, een dreumes in luiers en 2 konijntjes.
Dit is voor alle boodschappen inclusief luiers, opvolgmelk, schoonmaakmiddelen, wasmiddel, hygiëne producten, make-up en konijnenvoer etc.![]()
Excl. 1x per week afhaal.
Wij hebben een tijd picnic gehad, ik vind alleen de aanbiedingen echt tegen vallen, sidns een jaar zijn we terug naar de AH. Tijdens covid hadden we echt weinig bezorgmomenten die geschikt waren en aanbiedingen vielen tegen dat ik bij de AH netzo duur uit ben en meer opties heb. Daarnaast sparen wij de koopzegels op voor vakanties, dagjes uit en kans dat het nu bij de zonnepanelen wordt geschoven.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 10:25 schreef Donna het volgende:
Ik kon bestellen bij Picnic. Even de prijzen vergeleken en het ziet er goed uit. Morgen komen ze de eerste bestelling brengen met sowieso 6 cadeautjes waar we ook echt wel iets aan hebben, dus dat ziet er al goed uit.
AH bezorgd hier helaas niet. Al verschillende keren (echt al jarenlang) aangevraagd, maar zij willen m'n geld schijnbaar echt niet hebben. Terwijl ik zo'n 150 meter buiten het postcodegebied woon waar ze wel bezorgen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:30 schreef Goitske het volgende:
[..]
Wij hebben een tijd picnic gehad, ik vind alleen de aanbiedingen echt tegen vallen, sidns een jaar zijn we terug naar de AH. Tijdens covid hadden we echt weinig bezorgmomenten die geschikt waren en aanbiedingen vielen tegen dat ik bij de AH netzo duur uit ben en meer opties heb. Daarnaast sparen wij de koopzegels op voor vakanties, dagjes uit en kans dat het nu bij de zonnepanelen wordt geschoven.
Ik wissel een beetje tussen de 70-120 euro per week wat ik kwijt ben aan boodschappen bodget is poging onder de 100 te blijven per week met 2 volwassenen, een 8 jarige en bijna 10 jarige. De komende tijd zal ik er nog strakker op zitten aangezien je in de Sint/kerst periode soms toch sneller seizoens impuls aankopen doet
Klinkt als een super tof project!quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:08 schreef oppiedoppie het volgende:
Wij zijn een (low budget) huisje aan het bouwen en zolang wonen we in een stacaravan met een houtkachel er in. Daarom is het vaak vrij warm in ons 'huisje' (>25 graden) en zit mijn man in zn boxer als de kachel aan staat. Hij is nog maar paar keer aangeweest omdat de temperatuur enorm oploopt als de zon smiddags schijnt en is het dan om 22 uur nog ongeveer 22 graden, zal straks veranderen als de temperatuur daalt. Wij hebben zonnepanelen met accu's dus zomers gebruiken we het meest stroom, hottfill wasmachine, geen droger en geen vaatwasser. Afwassen met water uit de waterkoker in de zomer en swinters uit de ketel van de kachel. Swinters gebruiken we gasflessen met propaan, daar koken en douchen we dan mee. Voor de lol zijn we 5 minuten per keer gaan douchen om het verbruik te testen en we kunnen 4 maand met een gasfles doen die 40 euro kost aan vulling. Dat was een test, nu doen we minder zuinig omdat het niet nodig is. Heb 11 gasflessen gevuld op voorraad staan. En ongeveer 15 kuub hout liggen voor de kachel. We kunnen kwa energie dus even vooruit.
Ons huisje wordt ook klein en supergoed geissoleerd en afgewerkt met een leemlaag en er komt een massaleemkachel in. We hebben dus geen vaste gas en stroomaansluiting maar zitten wel aan de riolering omdat die er al lag en we zitten ook nog aan het water maar hebben wel een bron/put in de tuin en hebben een berkey filter systeem. We kunnen dus kiezen, koken/douchen op flessengas of stroom en koken kan evt ook op hout.
Aldi was ¤7,50 nu ¤9 de kilo.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 16:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Omdat ik de prijzen van vlees nogal uit de hand vind lopen dacht ik, ik ga eens naar een islamitische slager. Heb er best veel bij mij in de buurt maar nog nooit binnen geweest.
Had een kilo kipfilet nodig. 8.10 voor ruim een kilo. Volgens mij is dat wel goedkoper als in de supermarkt.
Misschien wel, ik hou alles bij maar kan niet regelmatig updaten, dus zal het achteraf kunnen doen. Keer op een regenachtige zondag ofzo.quote:Op zondag 16 oktober 2022 17:55 schreef Viv het volgende:
[..]
Klinkt als een super tof project!Loopt daar ook een topic over in Klussen & Wonen?
Oh Maros, daar kwam ik vroeger in Goes nog wel eens, mijn oudtante vroeg dan altijd of we paardenvlees voor haar mee wilden nemenquote:Op zondag 16 oktober 2022 18:23 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Aldi was ¤7,50 nu ¤9 de kilo.
Eerder was ik bij de Turk ¤5,50 kwijt maar die waren ookal naar ¤8 gegaan.
Ik heb vorige week bij slager aan de andere kant vd stad ingeslagen:
628gr hamlappen
298gr gyros
562gr fricandeau
In totaal was ik wel ¤8,26 kwijt![]()
Toffe slager. In de vriezer ook konijnenbouten, ossenstaart etc.
Keurig verzorgde slagerij, alles ziet er heerlijk uit. Het assortiment is niet ontzettend uitgebreid en zo luxe als bij bijvoorbeeld de keurslager maar daar kom ik dus niet voor.
Hier bijvoorbeeld de aanbiedingen voor aankomende week.
https://www.maros-roosendaal.nl/acties/
Alleen voor abonnees.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:21 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
Jan doucht alleen op zondag; met twee handdoeken en twee washandjes besparen we bijna 150 euro
Wel washandjes uit de droger
Dat staat in het artikel, van de droger?quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:22 schreef maily het volgende:
[..]
Ja weet ik, maar het ging mij vooral om het washandje
Weet ik niet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat staat in het artikel, van de droger?
Je had er hier een die 6,- de kilo koste vorig jaar, zal nu wel weer duurder zijn.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 16:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Omdat ik de prijzen van vlees nogal uit de hand vind lopen dacht ik, ik ga eens naar een islamitische slager. Heb er best veel bij mij in de buurt maar nog nooit binnen geweest.
Had een kilo kipfilet nodig. 8.10 voor ruim een kilo. Volgens mij is dat wel goedkoper als in de supermarkt.
Nee.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zie je op de foto.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Eens, maar bij welke slagerij weet je of ze daadwerkelijk geen plofkip verkopen?quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:31 schreef 111210 het volgende:
[..]
Je had er hier een die 6,- de kilo koste vorig jaar, zal nu wel weer duurder zijn.
Maar toch koop ik liever wat bewuster goed vlees dan spotgoedkoop vlees. Want het kan niet anders dan dat het plofkippen geweest zijn.
Beetje goed behandelde kip en vrij van antibiotica kost je toch snel 20,- de kilo, dan maar 2x per week kip/vlees ipv 4/5x
Nou dat hoeft helemaal niet. Vrij nieuwe washandjes zien er ook zo uit als ze van de waslijn komen (en je er even met je hand overheen gaat) of misschien zijn ze wel gestreken.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:18 schreef maily het volgende:
[..]
Dat washandje is duidelijk in de droger geweest ....
Denk dat bijna iedere slager plofkip verkoopt, tenzij ze echt adverteren met polderhoen bv of met een boerderij waar ze vandaan komen.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Eens, maar bij welke slagerij weet je of ze daadwerkelijk geen plofkip verkopen?
Dat doet me denken aan dit artikel, nog niet zo heel lang geleden geplaatst.
https://www.ad.nl/koken-e(...)e-vitrine~a819fc24a/
Dit inderdaad. Als het er niet bij staat, is het plof.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:32 schreef 111210 het volgende:
[..]
Denk dat bijna iedere slager plofkip verkoopt, tenzij ze echt adverteren met polderhoen bv of met een boerderij waar ze vandaan komen.
Goed dat je dat aankaart. Dat wist ik niet.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Als het er niet bij staat, is het plof.
Een aantal jaar geleden had de Keuringsdienst van Waarde een programma over de verschillen tussen kipfilets bij een Turkse en Nederlandse supermarkt. Het ging daarbij vooral om het formaat. Bij de Turk zijn die filets een heel stuk groter dan wat de meeste mensen gewend zijn. Dat bleek te komen omdat die plofkippen 2 tot 3 weken langer leven. Die laatste paar weken is het leed echt extreem, de meeste kippen zijn dan zo zwaar dat ze nauwelijks nog kunnen lopen en soms hun eigen poten breken.
Nou ja, ieder zijn eigen keuze natuurlijk hoor. Persoonlijk eet ik liever een kleinere hoeveelheid biologisch vlees dan een grote hoeveelheid plofvlees voor hetzelfde geld. Maar als je moet bezuinigen zijn er al veel niet zo heel leuke keuzes te maken dus ik snap ergens wel dat mensen het veilige gevoel van vaak vlees eten niet op willen geven.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 11:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Goed dat je dat aankaart. Dat wist ik niet.
Geen kip meer bij de Islamitische slager dus.
Ik vind dat echt knap. Vanaf deze maand ga ik ook weer alles op een rijtje zetten en weekbudgetten opstellen. ¤70 gaat niet lukken, maar met hoe het nu gaat gaat het ook niet meer lukken.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 17:07 schreef Hupje het volgende:
Ik heb mijn boodschappen uitgaven eens uitgezocht, dat was ik al even van plan. Vroeger hield ik alles heel goed bij, sinds kind neem ik daar de tijd niet meer voor.
Niet heel nauwkeurig gedaan, gewoon alle pintransacties van de supermarkten en bakker opgeteld. Is dus voeding, schoonmaakmiddel (niet die van de drogist), maar soms ook een non-food aanbieding ertussen.
Ik zit iets boven de 70 euro per week voor 2 volwassenen en een kind (met een voedselallergie).
Voor de eerste 9 maanden van dit jaar heb ik per week gemiddeld 1 euro meer uitgegeven dan vorig jaar. Ik ben dus wel bewuster boodschappen gaan doen, want alleen de bakker kost me nu al een euro per week meer.
Hoe is dit te lezen? Ik snap het ten opzichte van vorig jaar. Wat zegt die schaal links, die loopt tot 0,6?quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:00 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Ons gasverbruik afgelopen maand vs vorig jaar dezelfde maand. Ik ben best trots
Wowquote:Op donderdag 20 oktober 2022 17:07 schreef Hupje het volgende:
Ik heb mijn boodschappen uitgaven eens uitgezocht, dat was ik al even van plan. Vroeger hield ik alles heel goed bij, sinds kind neem ik daar de tijd niet meer voor.
Niet heel nauwkeurig gedaan, gewoon alle pintransacties van de supermarkten en bakker opgeteld. Is dus voeding, schoonmaakmiddel (niet die van de drogist), maar soms ook een non-food aanbieding ertussen.
Ik zit iets boven de 70 euro per week voor 2 volwassenen en een kind (met een voedselallergie).
Voor de eerste 9 maanden van dit jaar heb ik per week gemiddeld 1 euro meer uitgegeven dan vorig jaar. Ik ben dus wel bewuster boodschappen gaan doen, want alleen de bakker kost me nu al een euro per week meer.
Dat is m³ gebruik per gewogen graaddag. Door het gebruik van graaddagen corrigeer je voor het effect van buitentemperatuur.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe is dit te lezen? Ik snap het ten opzichte van vorig jaar. Wat zegt die schaal links, die loopt tot 0,6?
Ik kan zeggen dat ik het snap, maar dan lieg ik.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:45 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is m³ gebruik per gewogen graaddag. Door het gebruik van graaddagen corrigeer je voor het effect van buitentemperatuur.
Als je gaat stoken bij een buitentemp van 18 en het is een dag 12, zijn dat 6 graaddagen. Is het het jaar erna op die dag 8 graden, zijn dat 10 graaddagen. Door dat mee te rekenen, vergelijk je dus eerlijker.
quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik kan zeggen dat ik het snap, maar dan lieg ik.
Dat ik, gecorrigeerd voor temperatuur (dus ongeacht of deze maand kouder of warmer was dan dezelfde 30 dagen vorig jaar), vet minder gas ben gaan gebruiken.quote:Wat is te zeggen over de verhouding in m3 per graaddag?
quote:Op donderdag 20 oktober 2022 19:04 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
Zo eerlijk
Helpt dit:
Wat zijn graaddagen
[..]
Dat ik, gecorrigeerd voor temperatuur (dus ongeacht of deze maand kouder of warmer was dan dezelfde 30 dagen vorig jaar), vet minder gas ben gaan gebruiken.
Wauw. Wat weinig!quote:Op donderdag 20 oktober 2022 17:07 schreef Hupje het volgende:
quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:00 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Goed bezig!quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:00 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb het allemaal aan de hand van foto's door de jaren heen ingevoerd op mindergas.nl.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 19:55 schreef Hupje het volgende:
[..]
Goed bezig!
Dat wil ik ook graag weten, dat is nog work in progress met de cijfers die ik sinds nov '21 bij heb gehouden.
Afgelopen weekend heeft vriend een slimmere thermostaat geïnstalleerd en onze oude ketel stookt nu in ieder geval veel genuanceerder op. Ik hoop dat dat helpt in het verbruik. Naast andere temperaturen instellen natuurlijk.
Geweldigquote:Joop Martinali (79) uit Helmond haalt alles uit de kast om een hoge energierekening te voorkomen. Dankzij een speciale broek staat zijn verwarming nagenoeg uit en zit hij er toch warmpjes bij. "Iedereen kent de elektrische deken, dan moet je toch ook kledingstukken kunnen verwarmen? Dat kan, en nog betaalbaar ook."
De 79-jarige Helmonder is bijzonder geïnteresseerd in duurzame energie. "Ik lees allemaal boeken en ga naar bijeenkomsten over de overschakeling naar duurzame energie." Alleen heeft Joop weinig aan al die toekomstplannen, want de energieprijzen zijn nu torenhoog. Ondanks een redelijk gunstig energiecontract zou ook hij dat gaan voelen.
Hij bedacht dat hij eigenlijk heel veel energie verbruikt om het 'behaaglijk' te houden in huis. "Ik moet het warm hebben, niet mijn meubels. Het hele huis warm stoken is niet echt efficiënt." Zijn oplossing is simpel en wordt al gebruikt in koelcellen, op de noordpool en onder motorrijders.
"Het is dezelfde techniek die we kennen uit elektrische dekens voor mensen die het koud in bed hebben."
Joop ging op zoek naar winkels die elektrisch verwarmde kleding verkopen. "Hier is die kleding onbetaalbaar. Een verwarmde broek kost 150 tot 200 euro", zegt Joop. Hij bestelde er eentje in China voor een derde van de Nederlandse prijs. "Je krijgt er alleen geen powerbank bij, maar die zijn niet zo duur hier."
Voor Joop werkt de verwarmde broek perfect. "Ik had de verwarming vroeger altijd op 21 graden staan, nu op 17. Door die broek 's avonds te dragen en aan te zetten, heb ik het toch lekker warm."
Bang voor brand is Joop niet. "Ik weet dat er met elektrische dekens problemen zijn geweest, maar ik maak mij geen zorgen hoor." Hij gaat er ook niet mee slapen en benadrukt dat zijn broek ook gewoon in de was kan. "Ik doe drie dagen met de batterij en die opladen kost nauwelijks stroom."
Joop is er van overtuigd dat dit veel mensen kan helpen. "Kennissen hebben mij al gefeliciteerd met mijn lage energierekening en vinden het slim bedacht."
Dat is fijn! Vanochtend was hier de ketel aan, dus was het in de woonkamer minder dan 18 graden. Na even bijwarmen liep het overdag dan op naar 19.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 21:54 schreef mascara-klodder het volgende:
Nu de verwarming nog niet aangehad. Momenteel is het 21,5 graden hier in huis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |