Hoe ga je in hemelsnaam thee zetten met water wat uit een Dolce Gusto komtquote:Op woensdag 5 oktober 2022 08:29 schreef BertV het volgende:
[..]
Electriciteit besparen is bij mij een soort hobby (door anderen ook wel obsessie genoemd) geworden.
Standby verbruik verminderen is een hele belangrijke.
Verder is alles wat al op een accu werkt het zuinigste. Dus laptops en telefoons.
Op een gegeven moment gaat het om verminderen van luxe.
Prima als je dat niet wil, maar daar komt het wel op neer.
Vooral wat ik niet heb:
fohn
tosti-ijzer
strijkijzer
waterkoker (dolce gusto voor warm water)
smart-home apparatuur,
vaatwasser
airco
droger
afzuigkap (gasfornuis bij open raam)
NAS of andere extra pc-apparatuur
tv-decoder
(grote) tv
audio-apparatuur
Boks.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 08:39 schreef mascara-klodder het volgende:
Strijkbout heb ik welMaar weiger ik te gebruiken want ik ben een luie huisvrouw
rustig mensen, het is de hele mentaliteit er achter. (juist) ik weet precies hoe weinig het scheelt.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 08:41 schreef mascara-klodder het volgende:
En hoe de hel bespaar je op geen tosti-ijzer te hebbenDat is iets wat je 1x per maand voor 3 minuten gebruikt.
Heb je ook een strijplank?quote:Op woensdag 5 oktober 2022 08:39 schreef mascara-klodder het volgende:
Strijkbout heb ik welMaar weiger ik te gebruiken want ik ben een luie huisvrouw
Geen strijkplank hierquote:Op donderdag 6 oktober 2022 19:17 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Heb je ook een strijplank?![]()
Ik heb beide niet,.
Strijkijzer, vaatwasser, droger, waterkoker, föhn, afzuigkap, tv-decoder hebben we hier allemaal wel. Qua audio-apparatuur alleen twee Sonos speakers. En we hebben twee koelkasten. Die in de keuken zat is vet klein, met een mini vriesvak. We hebben een grote tweede, met een vrieskast van drie lades. Die zit altijd vol met ingevroren eten hehequote:Op woensdag 5 oktober 2022 08:29 schreef BertV het volgende:
[..]
Electriciteit besparen is bij mij een soort hobby (door anderen ook wel obsessie genoemd) geworden.
Standby verbruik verminderen is een hele belangrijke.
Verder is alles wat al op een accu werkt het zuinigste. Dus laptops en telefoons.
Op een gegeven moment gaat het om verminderen van luxe.
Prima als je dat niet wil, maar daar komt het wel op neer.
Vooral wat ik niet heb:
fohn
tosti-ijzer
strijkijzer
waterkoker (dolce gusto voor warm water)
smart-home apparatuur,
vaatwasser
airco
droger
afzuigkap (gasfornuis bij open raam)
NAS of andere extra pc-apparatuur
tv-decoder
(grote) tv
audio-apparatuur
Ik vries echt heel veel in, maar juist nooit stamppotten en risotto, opgewarmd vind ik dat echt heel vies. Van overgebleven risotto kun je arancini maken https://uitpaulineskeuken.nl/recept/arancini-risotto-balletjesquote:Op donderdag 6 oktober 2022 23:26 schreef Tommeke het volgende:
Qua boodschappen ook wel een chille week gehad trouwens. 60 euro voor twee personen. Inclusief aanvullen zoetbeleg, 4 flessen frisdrank (binnenkort verjaardagsfeestje, ze waren in de bonus) en tapas als avondeten op zondag. Ik ga een keer een enorme pan boerenkool en risotto maken en dat invriezen.
Nu gaan we zaterdag nog wel uiteten en morgen ook nog naar een concert, dus echt goedkoop is deze week ook niet. En ik heb nog wat onnodig spul voor m’n wielrenhobby gekocht.
Zuurkool een boerenkool vries ik gewoon in, ik proef geen verschil. Gisteren 6 gehaktballen gemaakt, daar liggen nu ook 3 van in de vriezer. Het scheelt veel geld en is gemakkelijk.quote:Op vrijdag 7 oktober 2022 07:56 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik vries echt heel veel in, maar juist nooit stamppotten en risotto, opgewarmd vind ik dat echt heel vies. Van overgebleven risotto kun je arancini maken https://uitpaulineskeuken.nl/recept/arancini-risotto-balletjes
Ik neem aan dat de rest van je budget goed verdeeld is, zodat je alle rekeningen kunt betalen en ook maandelijks een bedrag hebt om aan je hobby’s uit te geven.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 16:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zouden jullie doen:
Ik heb een boodschappenbudget gekregen van een budgetcoach. ¤50,- per week. Ik houd elke week zo'n ¤20,- over. Nu gooi ik alles op de spaarrekening. Voor een leuk dagje uit of zo. Of een keer bolletjes wol.
Of moet ik het budget omlaag afstellen? Op zich werkt dit goed, alleen het is een erg ruim budget (en ja ik kom verder rond, spaar, geen schulden). Ik luister naar die vrouw, ik ben gewoon benieuwd naar jullie keuzes in deze situatie
Ja budgetten zijn goed verdeeld, houd overquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 17:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de rest van je budget goed verdeeld is, zodat je alle rekeningen kunt betalen en ook maandelijks een bedrag hebt om aan je hobby’s uit te geven.
Dan zou ik eerder zeggen: gun jezelf dat boodschappenbudget, koop eens iets wat je eigenlijk luxe vindt, maar je dus best kunt veroorloven.
Eerlijk? Voor ¤ 30,- in de week eten doe je goed, maar het is wel karig. Wees wat minder streng voor jezelf.
Heb je wel een budgetcoach nodig als je het al zo goed doet?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 16:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zouden jullie doen:
Ik heb een boodschappenbudget gekregen van een budgetcoach. ¤50,- per week. Ik houd elke week zo'n ¤20,- over. Nu gooi ik alles op de spaarrekening. Voor een leuk dagje uit of zo. Of een keer bolletjes wol.
Of moet ik het budget omlaag afstellen? Op zich werkt dit goed, alleen het is een erg ruim budget (en ja ik kom verder rond, spaar, geen schulden). Ik luister naar die vrouw, ik ben gewoon benieuwd naar jullie keuzes in deze situatie
Zij noemt mij financieel onzeker: Alles prima onder controle, maar bang. Ze werkt vanuit de psychiatrische instelling waar ik loop en geeft me gevoel van goed doen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:42 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Heb je wel een budgetcoach nodig als je het al zo goed doet?Zuinig eten is prima maar zou mezelf af en toe toch ook wat lekkers gunnen, of een keer een iets uitgebreidere maaltijd koken
![]()
Maar ik vind lekker eten dan ook erg belangrijk
Zo te lezen heb jij dat prima voor elkaar!quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Zij noemt mij financieel onzeker: Alles prima onder controle, maar bang. Ze werkt vanuit de psychiatrische instelling waar ik loop en geeft me gevoel van goed doen.
Ik heb net extra lekker fruit besteld bij de boodschappen en meer vegetarisch vlees voor op brood. Dat vind ik echt lekker.
Nu even een basis ingeslagen en daarna op peil houden. Dan ben ik net wat duurder uit per week, maar binnen het budget. Ik geef wel om fruit en vegavlees
Je doet het erg goed. 30 euro in de week boodschappen dat lukt me niet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Zij noemt mij financieel onzeker: Alles prima onder controle, maar bang. Ze werkt vanuit de psychiatrische instelling waar ik loop en geeft me gevoel van goed doen.
Ik heb net extra lekker fruit besteld bij de boodschappen en meer vegetarisch vlees voor op brood. Dat vind ik echt lekker.
Nu even een basis ingeslagen en daarna op peil houden. Dan ben ik net wat duurder uit per week, maar binnen het budget. Ik geef wel om fruit en vegavlees
Ik snap eerlijk gezegd je vraag niet. Je blijft elke week binnen het budget, dat is dan goed toch? Of vraag je ons of je méér uit moet geven?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 16:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zouden jullie doen:
Ook op dit moment?quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:07 schreef Elleska het volgende:
Ik kan uit ervaring vertellen dat het kan en je niets te kort hoeft te komen en gewoon voedzame maaltijden op tafel kan zetten maar het geeft minder stress als het budget wat ruimer is.
Ik zou het geld dat je nu niet gebruikt inzetten om op voorraad te kopen. Grotere hoeveelheden rijst bijvoorbeeld zijn goedkoper dan losse pakjes. Shampoo met de derde gratis. Dat soort dingen bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet he, bij de keuringsdienst ging er een aflevering over.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:11 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik zou het geld dat je nu niet gebruikt inzetten om op voorraad te kopen. Grotere hoeveelheden rijst bijvoorbeeld zijn goedkoper dan losse pakjes. Shampoo met de derde gratis. Dat soort dingen bijvoorbeeld
En jezelf af en toe verwennen.
Derde gratis is niet zo'n beste aanbieding.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:11 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik zou het geld dat je nu niet gebruikt inzetten om op voorraad te kopen. Grotere hoeveelheden rijst bijvoorbeeld zijn goedkoper dan losse pakjes. Shampoo met de derde gratis. Dat soort dingen bijvoorbeeld
Exact. Als je de aanbiedingen niet afwacht betaal je dus te veel. Maar niet iedereen heeft het geld om op voorraad te kopen.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:13 schreef 111210 het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet he, bij de keuringsdienst ging er een aflevering over.
Je betaald eigenlijk gewoon altijd te veel en met een aanbieding betaal je de normale prijs.
het was een voorbeeld. Ik wou eigenlijk schrijven; kom maar Duitsland. In Nederland is shampoo en aanverwanten sowieso te duur.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:18 schreef Donna het volgende:
[..]
Derde gratis is niet zo'n beste aanbieding.
Toen was mijn budget 20euro voor 1 persoon, dat zal nu vast vergelijkbaar zijn met 30.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:10 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Ook op dit moment?
Ik vind het knap om elke week van 30 euro alles in huis te hebben en dan ook 3 gezonde maaltijden per dag te eten.
Terwijl een paar jaar geleden dat wel makkelijker kon.
Daarom is het dus zo fijn om geen heel strikt weekbudget te hebben maar wat extra ruimte voor goede aanbiedingen want dat betaalt zichzelf terug.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:13 schreef 111210 het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet he, bij de keuringsdienst ging er een aflevering over.
Je betaald eigenlijk gewoon altijd te veel en met een aanbieding betaal je de normale prijs.
Als je echt zuinig je haar wil wassen koop je één keer een varkensharen borstel en ga je no poo. Hoeveel geld ons dat de afgelopen jaren al bespaard moet hebben als gezin. Geen shampoo, geen crèmespoeling, minder stylingspul. En nog steeds de borstels van 7 jaar geleden toen we ermee begonnen.quote:Op zondag 9 oktober 2022 08:21 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
het was een voorbeeld. Ik wou eigenlijk schrijven; kom maar Duitsland. In Nederland is shampoo en aanverwanten sowieso te duur.
Maar de kern van mijn verhaal was: koop op voorraad in de aanbieding of bulk.
Dat soort dingen doe ik inderdaad! Voorraadkast staat volquote:Op zondag 9 oktober 2022 08:11 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ja, maar de reiskosten moeten het wel waard zijnquote:Op zondag 9 oktober 2022 08:21 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
het was een voorbeeld. Ik wou eigenlijk schrijven; kom maar Duitsland. In Nederland is shampoo en aanverwanten sowieso te duur.
Maar de kern van mijn verhaal was: koop op voorraad in de aanbieding of bulk.
Met een goede aanbieding bij Kruidvat of Wibra kost mijn deo van Nivea ¤2, in Duitsland bij de DM betaalde ik ¤1,85. Scheelt dus wel, maar het loont niet in dergelijke gevallen. Ik probeer uiteraard wel een (jaar)voorraad uit Duitsland mee te nemen als ik er toch ben. De reguliere prijs in NL is echt absurd, en ook een reguliere aanbieding (zoals nu bij Kruidvat ¤6 voor 2 stuks)vind ik te duurquote:Op zondag 9 oktober 2022 10:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja, maar de reiskosten moeten het wel waard zijnDan zou ik met de trein moeten gaan (geen auto, fiets te ver) dus dat is een dure grap dan voor wat je mee kan nemen
Kweet niet, lijkt me alleen handig als je de tijd hebt om de was om het kwartier te verhangen.quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:17 schreef Bladergroen het volgende:
Over was drogen: Ik laat regelmatig mijn vloerventilator even op het wasgoed blazen. Het wappert dan lekker snel droog. Ik heb nooit uitgezocht hoeveel zo'n apparaat verbruikt, maar vind het wel heel handig wanneer je geen droger hebt maar ook geen zin hebt in langdurig hangend vochtig wasgoed.
Overigens zie ik net een elektrisch droogrek voorbijkomen. Nooit eerder gezien. Ben wel benieuwd hoe effectief dat is.
Zo'n 0,05 kWh. Ongeveer 5 cent per uur als je ongunstige tarieven hebt.quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:17 schreef Bladergroen het volgende:
Over was drogen: Ik laat regelmatig mijn vloerventilator even op het wasgoed blazen. Het wappert dan lekker snel droog. Ik heb nooit uitgezocht hoeveel zo'n apparaat verbruikt, maar vind het wel heel handig wanneer je geen droger hebt maar ook geen zin hebt in langdurig hangend vochtig wasgoed.
Overigens zie ik net een elektrisch droogrek voorbijkomen. Nooit eerder gezien. Ben wel benieuwd hoe effectief dat is.
Kun je die ventilator ook onder het droogrek op de grond leggen dat hij naar boven blaast? @Bladergroenquote:Op zondag 9 oktober 2022 12:32 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Kweet niet, lijkt me alleen handig als je de tijd hebt om de was om het kwartier te verhangen.
Hier een artikel over dit soort drogers. Ze werken het beste als er ook een hoes bij zit.quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:32 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Kweet niet, lijkt me alleen handig als je de tijd hebt om de was om het kwartier te verhangen.
Dan kan het vocht toch niet goed weg?quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hier een artikel over dit soort drogers. Ze werken het beste als er ook een hoes bij zit.
https://www.telegraph.co.(...)eated-clothes-airer/
In het artikel staat ‘ventilated cover’, dus daar zullen ze wel aan gedacht hebben.quote:
Dat heb ik nooit geprobeerd. Ik heb twee droogtorens en de vloerventilator positioneer ik daar op zo'n manier tussen dat al het wasgoed wordt bewapperd.quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:34 schreef maily het volgende:
[..]
Kun je die ventilator ook onder het droogrek op de grond leggen dat hij naar boven blaast? @:Bladergroen
Dankje. Mooi zuunig alternatief voor een droger dus.quote:Op zondag 9 oktober 2022 12:33 schreef Viezig het volgende:
[..]
Zo'n 0,05 kWh. Ongeveer 5 cent per uur als je ongunstige tarieven hebt.
Hoe dan?quote:Op maandag 10 oktober 2022 08:46 schreef BertV het volgende:
haha, een collega van me luchtte net haar hart over haar manier van energie besparen.![]()
Ze weet dat ik nogal een extreme ben, dus ze durfde te zeggen waar ze mee bezig was.
Dit ging mij zelfs te ver, maar ik heb haar in haar waarde gelaten.![]()
Met het licht van haar Iphone koken.![]()
Hoog opgeleid, dubbele goede inkomens.
Dacht dat het nooit zou gebeuren.
Iemand vertellen dat je wel wat moet relativeren wat betreft energiebesparing.![]()
Dat houden ze nooit vol op lange termijn. Die grote ommezwaai in hun manier van leven.quote:
Oh, koken bij het licht van een iPhone. Niet met. Zeg dat dan.quote:Op maandag 10 oktober 2022 08:54 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat houden ze nooit vol op lange termijn. Die grote ommezwaai in hun manier van leven.
Mijn kleine keukentje wordt trouwens al jaren verlicht met een filament led lamp aan het plafond van 1,4watt.
Ja, ik dacht dat dit wel duidelijk was.quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh, koken bij het licht van een iPhone. Niet met. Zeg dat dan.
Wowquote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:55 schreef Donna het volgende:
2 volwassenen, een kleuter, een dreumes in luiers en 2 konijntjes.
Dit is voor alle boodschappen inclusief luiers, opvolgmelk, schoonmaakmiddelen, wasmiddel, hygiëne producten, make-up en konijnenvoer etc.![]()
Excl. 1x per week afhaal.
Zo, wat knap! Wij zitten met twee volwassen op gemiddeld zo’n 70-80 per week, incl. cosmetica. In het weekend eten we vaak wel eens wat lekkers zoals tapas en afbakbroodjes.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:55 schreef Donna het volgende:
2 volwassenen, een kleuter, een dreumes in luiers en 2 konijntjes.
Dit is voor alle boodschappen inclusief luiers, opvolgmelk, schoonmaakmiddelen, wasmiddel, hygiëne producten, make-up en konijnenvoer etc.![]()
Excl. 1x per week afhaal.
Wij hebben een tijd picnic gehad, ik vind alleen de aanbiedingen echt tegen vallen, sidns een jaar zijn we terug naar de AH. Tijdens covid hadden we echt weinig bezorgmomenten die geschikt waren en aanbiedingen vielen tegen dat ik bij de AH netzo duur uit ben en meer opties heb. Daarnaast sparen wij de koopzegels op voor vakanties, dagjes uit en kans dat het nu bij de zonnepanelen wordt geschoven.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 10:25 schreef Donna het volgende:
Ik kon bestellen bij Picnic. Even de prijzen vergeleken en het ziet er goed uit. Morgen komen ze de eerste bestelling brengen met sowieso 6 cadeautjes waar we ook echt wel iets aan hebben, dus dat ziet er al goed uit.
AH bezorgd hier helaas niet. Al verschillende keren (echt al jarenlang) aangevraagd, maar zij willen m'n geld schijnbaar echt niet hebben. Terwijl ik zo'n 150 meter buiten het postcodegebied woon waar ze wel bezorgen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:30 schreef Goitske het volgende:
[..]
Wij hebben een tijd picnic gehad, ik vind alleen de aanbiedingen echt tegen vallen, sidns een jaar zijn we terug naar de AH. Tijdens covid hadden we echt weinig bezorgmomenten die geschikt waren en aanbiedingen vielen tegen dat ik bij de AH netzo duur uit ben en meer opties heb. Daarnaast sparen wij de koopzegels op voor vakanties, dagjes uit en kans dat het nu bij de zonnepanelen wordt geschoven.
Ik wissel een beetje tussen de 70-120 euro per week wat ik kwijt ben aan boodschappen bodget is poging onder de 100 te blijven per week met 2 volwassenen, een 8 jarige en bijna 10 jarige. De komende tijd zal ik er nog strakker op zitten aangezien je in de Sint/kerst periode soms toch sneller seizoens impuls aankopen doet
Klinkt als een super tof project!quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:08 schreef oppiedoppie het volgende:
Wij zijn een (low budget) huisje aan het bouwen en zolang wonen we in een stacaravan met een houtkachel er in. Daarom is het vaak vrij warm in ons 'huisje' (>25 graden) en zit mijn man in zn boxer als de kachel aan staat. Hij is nog maar paar keer aangeweest omdat de temperatuur enorm oploopt als de zon smiddags schijnt en is het dan om 22 uur nog ongeveer 22 graden, zal straks veranderen als de temperatuur daalt. Wij hebben zonnepanelen met accu's dus zomers gebruiken we het meest stroom, hottfill wasmachine, geen droger en geen vaatwasser. Afwassen met water uit de waterkoker in de zomer en swinters uit de ketel van de kachel. Swinters gebruiken we gasflessen met propaan, daar koken en douchen we dan mee. Voor de lol zijn we 5 minuten per keer gaan douchen om het verbruik te testen en we kunnen 4 maand met een gasfles doen die 40 euro kost aan vulling. Dat was een test, nu doen we minder zuinig omdat het niet nodig is. Heb 11 gasflessen gevuld op voorraad staan. En ongeveer 15 kuub hout liggen voor de kachel. We kunnen kwa energie dus even vooruit.
Ons huisje wordt ook klein en supergoed geissoleerd en afgewerkt met een leemlaag en er komt een massaleemkachel in. We hebben dus geen vaste gas en stroomaansluiting maar zitten wel aan de riolering omdat die er al lag en we zitten ook nog aan het water maar hebben wel een bron/put in de tuin en hebben een berkey filter systeem. We kunnen dus kiezen, koken/douchen op flessengas of stroom en koken kan evt ook op hout.
Aldi was ¤7,50 nu ¤9 de kilo.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 16:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Omdat ik de prijzen van vlees nogal uit de hand vind lopen dacht ik, ik ga eens naar een islamitische slager. Heb er best veel bij mij in de buurt maar nog nooit binnen geweest.
Had een kilo kipfilet nodig. 8.10 voor ruim een kilo. Volgens mij is dat wel goedkoper als in de supermarkt.
Misschien wel, ik hou alles bij maar kan niet regelmatig updaten, dus zal het achteraf kunnen doen. Keer op een regenachtige zondag ofzo.quote:Op zondag 16 oktober 2022 17:55 schreef Viv het volgende:
[..]
Klinkt als een super tof project!Loopt daar ook een topic over in Klussen & Wonen?
Oh Maros, daar kwam ik vroeger in Goes nog wel eens, mijn oudtante vroeg dan altijd of we paardenvlees voor haar mee wilden nemenquote:Op zondag 16 oktober 2022 18:23 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Aldi was ¤7,50 nu ¤9 de kilo.
Eerder was ik bij de Turk ¤5,50 kwijt maar die waren ookal naar ¤8 gegaan.
Ik heb vorige week bij slager aan de andere kant vd stad ingeslagen:
628gr hamlappen
298gr gyros
562gr fricandeau
In totaal was ik wel ¤8,26 kwijt![]()
Toffe slager. In de vriezer ook konijnenbouten, ossenstaart etc.
Keurig verzorgde slagerij, alles ziet er heerlijk uit. Het assortiment is niet ontzettend uitgebreid en zo luxe als bij bijvoorbeeld de keurslager maar daar kom ik dus niet voor.
Hier bijvoorbeeld de aanbiedingen voor aankomende week.
https://www.maros-roosendaal.nl/acties/
Alleen voor abonnees.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:21 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
Jan doucht alleen op zondag; met twee handdoeken en twee washandjes besparen we bijna 150 euro
Wel washandjes uit de droger
Dat staat in het artikel, van de droger?quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:22 schreef maily het volgende:
[..]
Ja weet ik, maar het ging mij vooral om het washandje
Weet ik niet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat staat in het artikel, van de droger?
Je had er hier een die 6,- de kilo koste vorig jaar, zal nu wel weer duurder zijn.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 16:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Omdat ik de prijzen van vlees nogal uit de hand vind lopen dacht ik, ik ga eens naar een islamitische slager. Heb er best veel bij mij in de buurt maar nog nooit binnen geweest.
Had een kilo kipfilet nodig. 8.10 voor ruim een kilo. Volgens mij is dat wel goedkoper als in de supermarkt.
Nee.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zie je op de foto.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Eens, maar bij welke slagerij weet je of ze daadwerkelijk geen plofkip verkopen?quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 23:31 schreef 111210 het volgende:
[..]
Je had er hier een die 6,- de kilo koste vorig jaar, zal nu wel weer duurder zijn.
Maar toch koop ik liever wat bewuster goed vlees dan spotgoedkoop vlees. Want het kan niet anders dan dat het plofkippen geweest zijn.
Beetje goed behandelde kip en vrij van antibiotica kost je toch snel 20,- de kilo, dan maar 2x per week kip/vlees ipv 4/5x
Nou dat hoeft helemaal niet. Vrij nieuwe washandjes zien er ook zo uit als ze van de waslijn komen (en je er even met je hand overheen gaat) of misschien zijn ze wel gestreken.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:18 schreef maily het volgende:
[..]
Dat washandje is duidelijk in de droger geweest ....
Denk dat bijna iedere slager plofkip verkoopt, tenzij ze echt adverteren met polderhoen bv of met een boerderij waar ze vandaan komen.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Eens, maar bij welke slagerij weet je of ze daadwerkelijk geen plofkip verkopen?
Dat doet me denken aan dit artikel, nog niet zo heel lang geleden geplaatst.
https://www.ad.nl/koken-e(...)e-vitrine~a819fc24a/
Dit inderdaad. Als het er niet bij staat, is het plof.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:32 schreef 111210 het volgende:
[..]
Denk dat bijna iedere slager plofkip verkoopt, tenzij ze echt adverteren met polderhoen bv of met een boerderij waar ze vandaan komen.
Goed dat je dat aankaart. Dat wist ik niet.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Als het er niet bij staat, is het plof.
Een aantal jaar geleden had de Keuringsdienst van Waarde een programma over de verschillen tussen kipfilets bij een Turkse en Nederlandse supermarkt. Het ging daarbij vooral om het formaat. Bij de Turk zijn die filets een heel stuk groter dan wat de meeste mensen gewend zijn. Dat bleek te komen omdat die plofkippen 2 tot 3 weken langer leven. Die laatste paar weken is het leed echt extreem, de meeste kippen zijn dan zo zwaar dat ze nauwelijks nog kunnen lopen en soms hun eigen poten breken.
Nou ja, ieder zijn eigen keuze natuurlijk hoor. Persoonlijk eet ik liever een kleinere hoeveelheid biologisch vlees dan een grote hoeveelheid plofvlees voor hetzelfde geld. Maar als je moet bezuinigen zijn er al veel niet zo heel leuke keuzes te maken dus ik snap ergens wel dat mensen het veilige gevoel van vaak vlees eten niet op willen geven.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 11:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Goed dat je dat aankaart. Dat wist ik niet.
Geen kip meer bij de Islamitische slager dus.
Ik vind dat echt knap. Vanaf deze maand ga ik ook weer alles op een rijtje zetten en weekbudgetten opstellen. ¤70 gaat niet lukken, maar met hoe het nu gaat gaat het ook niet meer lukken.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 17:07 schreef Hupje het volgende:
Ik heb mijn boodschappen uitgaven eens uitgezocht, dat was ik al even van plan. Vroeger hield ik alles heel goed bij, sinds kind neem ik daar de tijd niet meer voor.
Niet heel nauwkeurig gedaan, gewoon alle pintransacties van de supermarkten en bakker opgeteld. Is dus voeding, schoonmaakmiddel (niet die van de drogist), maar soms ook een non-food aanbieding ertussen.
Ik zit iets boven de 70 euro per week voor 2 volwassenen en een kind (met een voedselallergie).
Voor de eerste 9 maanden van dit jaar heb ik per week gemiddeld 1 euro meer uitgegeven dan vorig jaar. Ik ben dus wel bewuster boodschappen gaan doen, want alleen de bakker kost me nu al een euro per week meer.
Hoe is dit te lezen? Ik snap het ten opzichte van vorig jaar. Wat zegt die schaal links, die loopt tot 0,6?quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:00 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Ons gasverbruik afgelopen maand vs vorig jaar dezelfde maand. Ik ben best trots
Wowquote:Op donderdag 20 oktober 2022 17:07 schreef Hupje het volgende:
Ik heb mijn boodschappen uitgaven eens uitgezocht, dat was ik al even van plan. Vroeger hield ik alles heel goed bij, sinds kind neem ik daar de tijd niet meer voor.
Niet heel nauwkeurig gedaan, gewoon alle pintransacties van de supermarkten en bakker opgeteld. Is dus voeding, schoonmaakmiddel (niet die van de drogist), maar soms ook een non-food aanbieding ertussen.
Ik zit iets boven de 70 euro per week voor 2 volwassenen en een kind (met een voedselallergie).
Voor de eerste 9 maanden van dit jaar heb ik per week gemiddeld 1 euro meer uitgegeven dan vorig jaar. Ik ben dus wel bewuster boodschappen gaan doen, want alleen de bakker kost me nu al een euro per week meer.
Dat is m³ gebruik per gewogen graaddag. Door het gebruik van graaddagen corrigeer je voor het effect van buitentemperatuur.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe is dit te lezen? Ik snap het ten opzichte van vorig jaar. Wat zegt die schaal links, die loopt tot 0,6?
Ik kan zeggen dat ik het snap, maar dan lieg ik.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:45 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is m³ gebruik per gewogen graaddag. Door het gebruik van graaddagen corrigeer je voor het effect van buitentemperatuur.
Als je gaat stoken bij een buitentemp van 18 en het is een dag 12, zijn dat 6 graaddagen. Is het het jaar erna op die dag 8 graden, zijn dat 10 graaddagen. Door dat mee te rekenen, vergelijk je dus eerlijker.
quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik kan zeggen dat ik het snap, maar dan lieg ik.
Dat ik, gecorrigeerd voor temperatuur (dus ongeacht of deze maand kouder of warmer was dan dezelfde 30 dagen vorig jaar), vet minder gas ben gaan gebruiken.quote:Wat is te zeggen over de verhouding in m3 per graaddag?
quote:Op donderdag 20 oktober 2022 19:04 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
Zo eerlijk
Helpt dit:
Wat zijn graaddagen
[..]
Dat ik, gecorrigeerd voor temperatuur (dus ongeacht of deze maand kouder of warmer was dan dezelfde 30 dagen vorig jaar), vet minder gas ben gaan gebruiken.
Wauw. Wat weinig!quote:Op donderdag 20 oktober 2022 17:07 schreef Hupje het volgende:
quote:Op donderdag 20 oktober 2022 18:00 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Ons gasverbruik afgelopen maand vs vorig jaar dezelfde maand. Ik ben best trots
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |