abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 september 2022 @ 10:20:40 #51
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206126500
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:12 schreef AnneX het volgende:
Al het lijfgoed, handdoeken, beddegoed gaat gewoon op 60o. Dood aan alle beesten. Volgens mij is het dubbeltjeswerk. En gewoon 1 x in de week.
Voor handdoeken wordt qua hygiëne 2 x in de week aangeraden zelfs.
Ik ken iemand, die verschoont elke dag de handdoeken.

En dat ecoprogramma van wasmachine en vaatwasser heb ik nooit begrepen.
I.p.v. 31 minuten op 60o draait bijv. de vaatwasser 2 1/2 uur. Hoezo dan qua water en stroom. Werkt toch niet op Lucht?
Minder watergebruik en minder energie (30%, lees ik ergens). Een wasmachine draait natuurlijk niet continue.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 28 september 2022 @ 10:31:05 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206126605
Nog een paar maatregelen.

De volautomaat koffiemachine blijft niet op stand by. Heeft weliswaar geen warmhoudplateau voor kopjes, maar uit lijkt me altijd beter.

Afspoelen doe ik niet meer automatisch met de warme kraan open. Koud als het kan, warm als het (echt) moet.
  woensdag 28 september 2022 @ 10:59:24 #53
37248 BertV
Klei indiaan
pi_206126825
Ik gebruik mijn dolce gusto als water"koker" voor oploskoffie waarbij ik na het gebruik de stekker eruit trek.
(0,5 watt oid, maar het gaat om het principe)

Voordeel in vergelijking met waterkoker:
- altijd precies de juist hoeveelheid zonder gepiel, nooit te veel water opwarmen
- nooit onnodig heet, direct drinkbaar
- snel
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  woensdag 28 september 2022 @ 11:07:50 #54
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206126898
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net iemand gelezen die in plaats van hele broden maar halfjes koopt, want de hele zijn niet meer te betalen.

Da's dus dom hè :P 2 halfjes zijn altijd duurder dan een heel.
Sommige mensen... 8)7
pi_206126917
Hier is ook de man de koupiepert
Sterkheidsbaas van alles.
pi_206126963
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:10 schreef Lonaa het volgende:
Ik moest dat woord 3x lezen :+

Ik ben de koukleum hier. Hoe warmer, hoe beter (er zit een grens aan, ok).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_206127156
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:10 schreef Lonaa het volgende:
Hier ook. Hekel aan de kou als ik thuis kom, gewoon op 20 graden die handel.
pi_206127326
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:01 schreef Lienekien het volgende:
Beddengoed en handdoeken was ik tegenwoordig op de ecostand.
Hoe warm wast dat programma?

Ik zou beddengoed en handdoeken toch zeker met enige regelmaat op 60o wassen, om allerlei levende organismen (schimmels, bacteriën, mijten) te doden. Anders loop je toch risico dat je langzaam maar zeker een kolonie kweekt.

Veruit het meeste was ik op 30o, of helemaal koud, want veel kleding heeft alleen maar een opfrisbeurt nodig.

Niet uit bezuinigingsdrang maar het is natuurlijk wel goedkoper heb ik onlangs zelf wasmiddel gemaakt van marseillezeep. Bevalt me prima. Met vlekkenzout erbij voor hete/vieze was (af en toe de handdoeken/beddengoed dus ;)) en wat druppels uit een klein flesje met geurstof voor het luchtje want daar hou ik wel van.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206127349
Hoi

Paar generieke tips die vast al 40/45 keer voorbij gekomen zijn hier:

Droger (met name condens en slangafvoer) zo min mogelijk gebruiken als je geen zonnepanelen hebt want DUUR
CV-ketel op 60 graden zetten en eventueel ecostand.
Radiatoren van kamers waar je toch niet zit dichtdraaien.

Een elektrische knuffeldeken is goud, is net het verschil tussen wel en geen kachel aan als je na werk nog even op de bank een serie wilt kijken en het is fris binnen.

Boodschappenlijstje maken in plaats van je wagen vol gooien en wij gaan sinds kort weer de folders af na dit jaaaaaren niet gedaan te hebben . Regelmatig vind je dan nog aanbiedingen, of nouja producten voor hun oude prijs ;(
blablablabla
pi_206127386
Oh ja: nog iets; als je altijd op lage temperatuur wast, loopt je (nogal groot) risico op vetluis in je wasmachine. Dat merk je doordat je was stinkender er uit komt dan het er in gaat :D

Af en toe een hete was (60) voorkomt het probleem. Vlekkenzout ook.
Als het al in de machine zit, dan heb je een kookwas nodig om de machine weer schoon te krijgen. En dat vréét stroom.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206127393
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik zou beddengoed en handdoeken toch zeker met enige regelmaat op 60o wassen, om allerlei levende organismen (schimmels, bacteriën, mijten) te doden. Anders loop je toch risico dat je langzaam maar zeker een kolonie kweekt.

Veruit het meeste was ik op 30o, of helemaal koud, want veel kleding heeft alleen maar een opfrisbeurt nodig.

Niet uit bezuinigingsdrang maar het is natuurlijk wel goedkoper heb ik onlangs zelf wasmiddel gemaakt van marseillezeep. Bevalt me prima. Met vlekkenzout erbij voor hete/vieze was (af en toe de handdoeken/beddengoed dus ;)) en wat druppels uit een klein flesje met geurstof voor het luchtje want daar hou ik wel van.
Is dat niet 30 graden?
Kan makkelijk, maar je doet er inderdaad verstandig aan een keer per maand of per twee weken een hete was te draaien om de boel schoon te houden . Dekbedovertrekken doen wij dan op 95 graden dan is alles wel kapot.
blablablabla
  woensdag 28 september 2022 @ 11:59:52 #62
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206127410
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 00:52 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dit heb ik serieus nog nooit gehoord :o Is dat misschien iets van jouw filiaal?
Nee hoor, dat is overal zo. Daarom zijn er ook verschillende stickers met 'Thema', 'Brood', 'Diepvries' en 'Koeling' en zo. Per soort sticker mag je er dus twee meenemen.
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 12:07:09 #63
382129 crew  Donna
pi_206127498
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:57 schreef sigme het volgende:
Oh ja: nog iets; als je altijd op lage temperatuur wast, loopt je (nogal groot) risico op vetluis in je wasmachine. Dat merk je doordat je was stinkender er uit komt dan het er in gaat :D

Af en toe een hete was (60) voorkomt het probleem. Vlekkenzout ook.
Als het al in de machine zit, dan heb je een kookwas nodig om de machine weer schoon te krijgen. En dat vréét stroom.
Of je merkt het aan zo'n donkergrijze laag in de randen van de rubbers.
  Spellchecker woensdag 28 september 2022 @ 12:11:14 #64
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206127543
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:17 schreef Elleska het volgende:
In de vaatwasser? Vertel, die tip ken ik niet.
Ruikt lekker naderhand. Zowat hetzelfde effect als vaatwastabletten met citroengeur ;)
  Spellchecker woensdag 28 september 2022 @ 12:13:21 #65
197773 crew  maily
pi_206127571
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 08:55 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Nee, maar met je veertigste hypotheekvrij willen zijn
Dat willen de meesten wel ;)
  Spellchecker woensdag 28 september 2022 @ 12:17:30 #66
197773 crew  maily
pi_206127624
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik kwam op FB een tip tegen die me te ver ging: een theezakje openvouwen (je hebt twee zakjes eigenlijk aan elkaar zitten, boven met een nietje aan elkaar waar het touwtje aan zit) en doormidden knippen en dan beide helften twee keer gebruiken. Dus in totaal vier keer met een zakje doen.

Hier drie keer gewoon eigenlijk :@ Maar theezakjes gaan verknippen uit bezuinigen gaat mij nogal ver
En zo heeft iedereen zijn "dat gaat me te ver"-dingetjes.
Niks mis mee!
pi_206127738
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:18 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het ecoprogramma werkt juist met langer weken en restwarmte gebruiken enzo en gebruikt minder water en stroom
Ik gebruik de eco mode tegenwoordig ook behalve als we echt hele vieze vette pannen hebben ofzo maar het lijkt qua stroomverbruik eigenlijk amper wat uit te maken helaas -O-
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_206128366
Wat dat betreft:
Meten is weten!

Een energiemeter kost wel wat, maar het geeft veel inzicht in wat welk apparaat nu eigenlijk gebruikt bij programma x ten opzichte van programma y, of bij 'gebruik + standby' versus 'gebruik +aan/uit' etc etc.

Een eco stand kan economisch zijn, of ecologisch, of (geen van) beide, bijvoorbeeld. Meet het en je weet het.
  woensdag 28 september 2022 @ 13:17:44 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206128490
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is wel een 60-gradenprogramma.

Wel iets om in de gaten te houden.
  woensdag 28 september 2022 @ 13:24:18 #70
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206128551
quote:
3s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:06 schreef sigme het volgende:
Wat dat betreft:
Meten is weten!

[ afbeelding ]
Een energiemeter kost wel wat, maar het geeft veel inzicht in wat welk apparaat nu eigenlijk gebruikt bij programma x ten opzichte van programma y, of bij 'gebruik + standby' versus 'gebruik +aan/uit' etc etc.

Een eco stand kan economisch zijn, of ecologisch, of (geen van) beide, bijvoorbeeld. Meet het en je weet het.
Is dit ook echt de beste of is het een willekeurig plaatje?

Ik kan in principe per dag aflezen wat het totale verbruik is, maar zo’n meter is uiteraard accurater.
pi_206128597
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Is dit ook echt de beste of is het een willekeurig plaatje?

Ik kan in principe per dag aflezen wat het totale verbruik is, maar zo’n meter is uiteraard accurater.
Dit is volgens een website de beste. Kost ook gelijk 4 of 5 tientjes, terwijl ik ze ook voor ¤12 zag. En als ze maar stroom kunnen meten is het goed genoeg.
pi_206128900
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:28 schreef sigme het volgende:

Dit is volgens een website de beste. Kost ook gelijk 4 of 5 tientjes, terwijl ik ze ook voor ¤12 zag. En als ze maar stroom kunnen meten is het goed genoeg.
Ze gaan van heel simpel tot super luxe via mobiele telefoon apps etc. Als je gewoon het verbruik van een apparaat wilt weten is de simpele ruim voldoende.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_206129082
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ze gaan van heel simpel tot super luxe via mobiele telefoon apps etc. Als je gewoon het verbruik van een apparaat wilt weten is de simpele ruim voldoende.
Precies. Die van ons was jaren geleden 7 euro ofzo. Voldoet prima. Ik zou het liefst overal in huis van die toffe stekkers hebben die continu alles meten maar dat is nu niet meer te betalen.

@AnneX, je kunt zo'n ecostand vergelijken met langzaam optrekken met je auto. Het gaat trager maar je wint daarbij veel brandstof in vergelijking met snel optrekken.

Ik was al jaren alleen maar op de ecostand, op 30 en 60 graden. Dat bevalt prima. Was wordt schoon, machine blijft schoon. Het scheelt toch 30% op water en stroom bij mijn machine. Dat is in vergelijking met een normale was, met de snelle stand zal het nog meer schelen.

@Lienekien, hier blijft het koffieapparaat maar liefst een uur op standby, dat is ook niet aan te passen }:|
Spoilers!
  Spellchecker woensdag 28 september 2022 @ 14:03:57 #74
197773 crew  maily
pi_206129098
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Precies. Die van ons was jaren geleden 7 euro ofzo. Voldoet prima. Ik zou het liefst overal in huis van die toffe stekkers hebben die continu alles meten maar dat is nu niet meer te betalen.

@:annex, je kunt zo'n ecostand vergelijken met langzaam optrekken met je auto. Het gaat trager maar je wint daarbij veel brandstof in vergelijking met snel optrekken.

Ik was al jaren alleen maar op de ecostand, op 30 en 60 graden. Dat bevalt prima. Was wordt schoon, machine blijft schoon. Het scheelt toch 30% op water en stroom bij mijn machine. Dat is in vergelijking met een normale was, met de snelle stand zal het nog meer schelen.

@:lienekien, hier blijft het koffieapparaat maar liefst een uur op standby, dat is ook niet aan te passen }:|
De stekker eruit?
pi_206129140
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:03 schreef maily het volgende:

[..]
De stekker eruit?
Ik kan hem wel handmatig uit doen, gewoon met de knop. Maar ik ben niet degene die koffie drinkt, dat is mijn man. En die weigert om het apparaat uit te zetten. En zucht vervolgens luidruchtig als ik hem uitzet _O-
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')