Minder watergebruik en minder energie (30%, lees ik ergens). Een wasmachine draait natuurlijk niet continue.quote:Op woensdag 28 september 2022 10:12 schreef AnneX het volgende:
Al het lijfgoed, handdoeken, beddegoed gaat gewoon op 60o. Dood aan alle beesten. Volgens mij is het dubbeltjeswerk. En gewoon 1 x in de week.
Voor handdoeken wordt qua hygiëne 2 x in de week aangeraden zelfs.
Ik ken iemand, die verschoont elke dag de handdoeken.
En dat ecoprogramma van wasmachine en vaatwasser heb ik nooit begrepen.
I.p.v. 31 minuten op 60o draait bijv. de vaatwasser 2 1/2 uur. Hoezo dan qua water en stroom. Werkt toch niet op Lucht?
Sommige mensen...quote:Op woensdag 28 september 2022 10:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net iemand gelezen die in plaats van hele broden maar halfjes koopt, want de hele zijn niet meer te betalen.
Da's dus dom hè2 halfjes zijn altijd duurder dan een heel.
Ik moest dat woord 3x lezenquote:
Hoe warm wast dat programma?quote:Op woensdag 28 september 2022 10:01 schreef Lienekien het volgende:
Beddengoed en handdoeken was ik tegenwoordig op de ecostand.
Is dat niet 30 graden?quote:Op woensdag 28 september 2022 11:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoe warm wast dat programma?
Ik zou beddengoed en handdoeken toch zeker met enige regelmaat op 60o wassen, om allerlei levende organismen (schimmels, bacteriën, mijten) te doden. Anders loop je toch risico dat je langzaam maar zeker een kolonie kweekt.
Veruit het meeste was ik op 30o, of helemaal koud, want veel kleding heeft alleen maar een opfrisbeurt nodig.
Niet uit bezuinigingsdrang maar het is natuurlijk wel goedkoper heb ik onlangs zelf wasmiddel gemaakt van marseillezeep. Bevalt me prima. Met vlekkenzout erbij voor hete/vieze was (af en toe de handdoeken/beddengoed dus) en wat druppels uit een klein flesje met geurstof voor het luchtje want daar hou ik wel van.
Nee hoor, dat is overal zo. Daarom zijn er ook verschillende stickers met 'Thema', 'Brood', 'Diepvries' en 'Koeling' en zo. Per soort sticker mag je er dus twee meenemen.quote:Op woensdag 28 september 2022 00:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit heb ik serieus nog nooit gehoordIs dat misschien iets van jouw filiaal?
Of je merkt het aan zo'n donkergrijze laag in de randen van de rubbers.quote:Op woensdag 28 september 2022 11:57 schreef sigme het volgende:
Oh ja: nog iets; als je altijd op lage temperatuur wast, loopt je (nogal groot) risico op vetluis in je wasmachine. Dat merk je doordat je was stinkender er uit komt dan het er in gaat
Af en toe een hete was (60) voorkomt het probleem. Vlekkenzout ook.
Als het al in de machine zit, dan heb je een kookwas nodig om de machine weer schoon te krijgen. En dat vréét stroom.
Ruikt lekker naderhand. Zowat hetzelfde effect als vaatwastabletten met citroengeurquote:Op woensdag 28 september 2022 09:17 schreef Elleska het volgende:
In de vaatwasser? Vertel, die tip ken ik niet.
Dat willen de meesten welquote:Op woensdag 28 september 2022 08:55 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee, maar met je veertigste hypotheekvrij willen zijn
En zo heeft iedereen zijn "dat gaat me te ver"-dingetjes.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik kwam op FB een tip tegen die me te ver ging: een theezakje openvouwen (je hebt twee zakjes eigenlijk aan elkaar zitten, boven met een nietje aan elkaar waar het touwtje aan zit) en doormidden knippen en dan beide helften twee keer gebruiken. Dus in totaal vier keer met een zakje doen.
Hier drie keer gewoon eigenlijkMaar theezakjes gaan verknippen uit bezuinigen gaat mij nogal ver
Ik gebruik de eco mode tegenwoordig ook behalve als we echt hele vieze vette pannen hebben ofzo maar het lijkt qua stroomverbruik eigenlijk amper wat uit te maken helaasquote:Op woensdag 28 september 2022 10:18 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Het ecoprogramma werkt juist met langer weken en restwarmte gebruiken enzo en gebruikt minder water en stroom
Dat is wel een 60-gradenprogramma.quote:Op woensdag 28 september 2022 11:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoe warm wast dat programma?
Ik zou beddengoed en handdoeken toch zeker met enige regelmaat op 60o wassen, om allerlei levende organismen (schimmels, bacteriën, mijten) te doden. Anders loop je toch risico dat je langzaam maar zeker een kolonie kweekt.
Veruit het meeste was ik op 30o, of helemaal koud, want veel kleding heeft alleen maar een opfrisbeurt nodig.
Niet uit bezuinigingsdrang maar het is natuurlijk wel goedkoper heb ik onlangs zelf wasmiddel gemaakt van marseillezeep. Bevalt me prima. Met vlekkenzout erbij voor hete/vieze was (af en toe de handdoeken/beddengoed dus) en wat druppels uit een klein flesje met geurstof voor het luchtje want daar hou ik wel van.
Is dit ook echt de beste of is het een willekeurig plaatje?quote:Op woensdag 28 september 2022 13:06 schreef sigme het volgende:
Wat dat betreft:
Meten is weten!
[ afbeelding ]
Een energiemeter kost wel wat, maar het geeft veel inzicht in wat welk apparaat nu eigenlijk gebruikt bij programma x ten opzichte van programma y, of bij 'gebruik + standby' versus 'gebruik +aan/uit' etc etc.
Een eco stand kan economisch zijn, of ecologisch, of (geen van) beide, bijvoorbeeld. Meet het en je weet het.
Dit is volgens een website de beste. Kost ook gelijk 4 of 5 tientjes, terwijl ik ze ook voor ¤12 zag. En als ze maar stroom kunnen meten is het goed genoeg.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is dit ook echt de beste of is het een willekeurig plaatje?
Ik kan in principe per dag aflezen wat het totale verbruik is, maar zo’n meter is uiteraard accurater.
Ze gaan van heel simpel tot super luxe via mobiele telefoon apps etc. Als je gewoon het verbruik van een apparaat wilt weten is de simpele ruim voldoende.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:28 schreef sigme het volgende:
Dit is volgens een website de beste. Kost ook gelijk 4 of 5 tientjes, terwijl ik ze ook voor ¤12 zag. En als ze maar stroom kunnen meten is het goed genoeg.
Precies. Die van ons was jaren geleden 7 euro ofzo. Voldoet prima. Ik zou het liefst overal in huis van die toffe stekkers hebben die continu alles meten maar dat is nu niet meer te betalen.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ze gaan van heel simpel tot super luxe via mobiele telefoon apps etc. Als je gewoon het verbruik van een apparaat wilt weten is de simpele ruim voldoende.
De stekker eruit?quote:Op woensdag 28 september 2022 14:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Precies. Die van ons was jaren geleden 7 euro ofzo. Voldoet prima. Ik zou het liefst overal in huis van die toffe stekkers hebben die continu alles meten maar dat is nu niet meer te betalen.
@:annex, je kunt zo'n ecostand vergelijken met langzaam optrekken met je auto. Het gaat trager maar je wint daarbij veel brandstof in vergelijking met snel optrekken.
Ik was al jaren alleen maar op de ecostand, op 30 en 60 graden. Dat bevalt prima. Was wordt schoon, machine blijft schoon. Het scheelt toch 30% op water en stroom bij mijn machine. Dat is in vergelijking met een normale was, met de snelle stand zal het nog meer schelen.
@:lienekien, hier blijft het koffieapparaat maar liefst een uur op standby, dat is ook niet aan te passen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |