FOK!forum / Ouder(s) / Help mijn kind is slim! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid? 4
SaskiaRzaterdag 6 augustus 2022 @ 21:15
Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..

Denken-hoogbegaafden.jpg

hoogbegaafdheid+gamification-960w.jpg

Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, onze dank is groot :*
capriciazaterdag 6 augustus 2022 @ 21:23
Ik heb er hier eentje, mijn dochter van 10, die consequent op begrijpend lezen en rekenen een cito score van 1+ scoort. (Dus dan weet je uiteindelijk het niveau nog niet :{ Heel jammer.)
Doet school niets mee.

Engelse les doet ze al niet meer aan mee: ga maar een Engels boek lezen was het advies van de leerkracht (niveau getest Engels efset B1). Zo jammer. En dat op Montessori. Waar ze die differentiatie wel zouden moeten kunnen maken.

Maar spelling, DMT etc een III of lager. Dus echt geen interesse meer, ze stopt halverwege de cito-toets, want geen zin.

Ze start komend jaar op de middelbare (groep 8/brugklas mavo/havo/vwo gecombineerd- uniek denk ik).
Ik vind dat heel spannend. En zij ook. Ook al doet ze erg stoer. En heeft ze al kennis gemaakt met andere kinderen die ook daarheen gaan. Ze heeft zelfs een introductie week, straks. Ik moet hier echt aan wennen..mijn meisje. O+

Had haar zo graag nog op de basisschool willen houden. Maar heb haar zelf laten kiezen (ze heeft ook meegelopen op die school etc). En veel gepraat thuis over wat zij zelf wil.

Ik denk dat het voor mij lastiger is dan voor haar. Dat stukje loslaten. En vertrouwen hebben enzo. O+

(Sorry, nooit getest op hoogbegaafdheid ofzo. Wilde gewoon even mijn verhaal kwijt.)

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 06-08-2022 21:30:25 ]
Lospedrosazaterdag 6 augustus 2022 @ 21:39
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 21:23 schreef capricia het volgende:
Ik heb er hier eentje, mijn dochter van 10, die consequent op begrijpend lezen en rekenen een cito score van 1+ scoort. (Dus dan weet je uiteindelijk het niveau nog niet :{ Heel jammer.)
Doet school niets mee.

Engelse les doet ze al niet meer aan mee: ga maar een Engels boek lezen was het advies van de leerkracht (niveau getest Engels efset B1). Zo jammer. En dat op Montessori. Waar ze die differentiatie wel zouden moeten kunnen maken.

Maar spelling, DMT etc een III of lager. Dus echt geen interesse meer, ze stopt halverwege de cito-toets, want geen zin.

Ze start komend jaar op de middelbare (groep 8/brugklas mavo/havo/vwo gecombineerd- uniek denk ik).
Ik vind dat heel spannend. En zij ook. Ook al doet ze erg stoer. En heeft ze al kennis gemaakt met andere kinderen die ook daarheen gaan. Ze heeft zelfs een introductie week, straks. Ik moet hier echt aan wennen..mijn meisje. O+

Had haar zo graag nog op de basisschool willen houden. Maar heb haar zelf laten kiezen (ze heeft ook meegelopen op die school etc). En veel gepraat thuis over wat zij zelf wil.

Ik denk dat het voor mij lastiger is dan voor haar. Dat stukje loslaten. En vertrouwen hebben enzo. O+

(Sorry, nooit getest op hoogbegaafdheid ofzo. Wilde gewoon even mijn verhaal kwijt.)
10 is toch veel te jong voor middelbare?
capriciazaterdag 6 augustus 2022 @ 21:41
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 21:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
10 is toch veel te jong voor middelbare?
In december 11. Scheelt al weer wat.. :D
Maar ja, wat je zegt, speelt ook in mijn hoofd.
Maar wat dan??
(En er zitten ook meer kinderen van 11 in de klas)

De afstand speelt ook wel mee: 15 minuten fietsen. En wij brengen en halen haar met de fiets zolang ze dat wil. Tis niet één of andere verre school, zeg maar.
Lospedrosazaterdag 6 augustus 2022 @ 21:44
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 21:41 schreef capricia het volgende:

[..]
In december 11. Scheelt al weer wat.. :D
Maar ja, wat je zegt, speelt ook in mijn hoofd.
Maar wat dan??
(En er zitten ook meer kinderen van 11 in de klas)
Zou het gewoon niet doen, dan maar een jaartje wat vervelen en wat meer boeken lezen.
Op de middelbare gaat het over tongzoenen, pijpen en wiet. Tis niet alleen maar de leesstof maar de sociale houdingen zijn gewoon te hard voor een 11 jarige.
SaskiaRzaterdag 6 augustus 2022 @ 21:49
Op ons gymnasium begon het gepraat over jongens en zoenen pas in de 5e hoor :D niet iedere middelbare scholier is zo. Ik was blij dat ik eindelijk op de middelbare zat (wel gewoon met 12) en eindelijk weer nieuwe dingen ging leren. Samen met andere mensen die het ook leuk vonden om te leren. De meesten dan, luiwammesen heb je overal.
kaatjejanniezaterdag 6 augustus 2022 @ 21:52
mijn oudste zit al vanaf groep 7 (toen was ze 9) in de klas bij eerste en tweede klassers van het middelbare onderwijs en ik heb dr niet gehoord over de dingen die lospedrosa noemt. Juist een gelukkig meisje die onderwijs op niveau kreeg. Ze gaat nu zelf naar de eerste. We zijn zo tevreden over dit onderwijs dat de jongste van 9 op dezelfde school naar groep 7 gaat.
capriciazaterdag 6 augustus 2022 @ 22:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 21:52 schreef kaatjejannie het volgende:
mijn oudste zit al vanaf groep 7 (toen was ze 9) in de klas bij eerste en tweede klassers van het middelbare onderwijs en ik heb dr niet gehoord over de dingen die lospedrosa noemt. Juist een gelukkig meisje die onderwijs op niveau kreeg. Ze gaat nu zelf naar de eerste. We zijn zo tevreden over dit onderwijs dat de jongste van 9 op dezelfde school naar groep 7 gaat.
Fijn om te lezen. :D
Ik was ook helemaal niet met seks bezig toen ik 10 of 14 was.
Gewoon lekker naar school gaan. En je onderwijs op je eigen niveau. Gewoon 'normaal' zeg maar.
Deepfreezezondag 7 augustus 2022 @ 10:01
In de groep 6/7/8 komen die onderwerpen ook al voorbij soms. vooral om het stoer doen, dat je het durft te zeggen. Het was wel een ding toen mijn jongste met 8 in die klas kwam. Gelukkig was het zelden en deed jongste er helemaal niks mee.
De oudste zat in de derde en daar hoor je iets meer, maar ook niet in dat detail.

Hier heeft het gymnasium een speciale klas voor die jonge leerlingen. En inmiddels ook een groep 9, als ze echt te jong zijn voor het vo. Maar soms moet je wel iets als de basisschool echt echt klaar is.
De mijne gaat komend jaar in groep 8 lekker lezen en jongere kinderen in de groep helpen. En een beetje herhalen. Maar hij is ook echt niet klaar voor het vo, vind spelen te leuk en redt dat jaartje nog wel.
Deepfreezezondag 7 augustus 2022 @ 10:08
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 21:23 schreef capricia het volgende:


Ze start komend jaar op de middelbare (groep 8/brugklas mavo/havo/vwo gecombineerd- uniek denk ik).
Ik vind dat heel spannend. En zij ook. Ook al doet ze erg stoer. En heeft ze al kennis gemaakt met andere kinderen die ook daarheen gaan. Ze heeft zelfs een introductie week, straks. Ik moet hier echt aan wennen..mijn meisje. O+
Klinkt een beetje als de 10-14 scholen hier. Die zitten in de vo scholen en daar kun je groep 7,8 en klas 1 en 2 doen. Daarna stroom je door naar klas 3 op jou niveau.

Hier ook een Montessori kind. Die differentatie kent zijn grenzen merkten we ook. Maar hier is een externe plusklas 1 ochtend in de week die ook verbredend/verdiepend werk meegeeft naar school. Daardoor is hij een gewone jonge leerling (december), maar was een extra versnelling niet nodig. Dat past ook niet bij de rest van zijn ontwikkeling. (Emotioneel jong, sociaal op leeftijd).
Nanukerstzondag 7 augustus 2022 @ 11:04
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 21:23 schreef capricia het volgende:
Ik heb er hier eentje, mijn dochter van 10, die consequent op begrijpend lezen en rekenen een cito score van 1+ scoort. (Dus dan weet je uiteindelijk het niveau nog niet :{ Heel jammer.)
Doet school niets mee.

Engelse les doet ze al niet meer aan mee: ga maar een Engels boek lezen was het advies van de leerkracht (niveau getest Engels efset B1). Zo jammer. En dat op Montessori. Waar ze die differentiatie wel zouden moeten kunnen maken.

Maar spelling, DMT etc een III of lager. Dus echt geen interesse meer, ze stopt halverwege de cito-toets, want geen zin.

Ze start komend jaar op de middelbare (groep 8/brugklas mavo/havo/vwo gecombineerd- uniek denk ik).
Ik vind dat heel spannend. En zij ook. Ook al doet ze erg stoer. En heeft ze al kennis gemaakt met andere kinderen die ook daarheen gaan. Ze heeft zelfs een introductie week, straks. Ik moet hier echt aan wennen..mijn meisje. O+

Had haar zo graag nog op de basisschool willen houden. Maar heb haar zelf laten kiezen (ze heeft ook meegelopen op die school etc). En veel gepraat thuis over wat zij zelf wil.

Ik denk dat het voor mij lastiger is dan voor haar. Dat stukje loslaten. En vertrouwen hebben enzo. O+

(Sorry, nooit getest op hoogbegaafdheid ofzo. Wilde gewoon even mijn verhaal kwijt.)
Spannend! Ik voel met je mee, hier gaat de nu 9-jarige volgend jaar waarschijnlijk ook met 10 naar het VO. En nee, dat heeft om allerlei redenen niet de voorkeur en mijn moederhart heeft het er echt heel zwaar mee, maar soms ontdek je gaandeweg dat een andere keuze er gewoon niet is. Ik hoor komend schooljaar graag hoe het je dochter vergaat. :)
capriciazondag 7 augustus 2022 @ 11:09
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 11:04 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Spannend! Ik voel met je mee, hier gaat de nu 9-jarige volgend jaar waarschijnlijk ook met 10 naar het VO. En nee, dat heeft om allerlei redenen niet de voorkeur en mijn moederhart heeft het er echt heel zwaar mee, maar soms ontdek je gaandeweg dat een andere keuze er gewoon niet is. Ik hoor komend schooljaar graag hoe het je dochter vergaat. :)
Help me even herinneren komend schooljaar. :D
Ik vind vooral het sociale spannend. Krijgt ze nieuwe vrienden, goede aansluiting met een groepje etc?
Zal vast in orde komen!

Wat ik heel leuk vind, is dat ze ook vakken uit het voortgezet onderwijs krijgt, filosofie, Spaans etc. :)
Gogo83zondag 7 augustus 2022 @ 12:46
@Tink89 Ik heb het niet echt ter sprake gebracht, omdat ik het niet zeker wist/weet en ik destijds dacht dat het misschien beter was als de juf zelf haar observaties kon doen. Maar T was ook niet al aan het lezen. Ik denk nu dat ik het wel zou doen.
MevrouwCactuszondag 7 augustus 2022 @ 16:21
Mijn 7-jarige gaat beginnen in groep 8. Deels omdat hij zo snel leert, deels door omstandigheden. Hij is dus 8 als hij naar het VO gaat, maar dat willen we niet. We gaan dus eerst een jaar op reis, als het goed is.
capriciazondag 7 augustus 2022 @ 16:23
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 16:21 schreef MevrouwCactus het volgende:
Mijn 7-jarige gaat beginnen in groep 8. Deels omdat hij zo snel leert, deels door omstandigheden. Hij is dus 8 als hij naar het VO gaat, maar dat willen we niet. We gaan dus eerst een jaar op reis, als het goed is.
Dat snap ik ja. Dat je een 8-jarige niet op de middelbare wil laten beginnen.
Hoe gaat de leerplicht daarmee om?
MevrouwCactuszondag 7 augustus 2022 @ 16:34
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 16:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat snap ik ja. Dat je een 8-jarige niet op de middelbare wil laten beginnen.
Hoe gaat de leerplicht daarmee om?
Daar heb ik contact mee gehad en die moedigen onze reis juist aan. De wethouder van onze gemeente staat er ook achter. Daar hebben we veel geluk mee, daar ben ik me van bewust.
capriciazondag 7 augustus 2022 @ 16:37
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 16:34 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Daar heb ik contact mee gehad en die moedigen onze reis juist aan. De wethouder van onze gemeente staat er ook achter. Daar hebben we veel geluk mee, daar ben ik me van bewust.
Wat ontzettend fijn. En het lijkt me heerlijk om een reis van een jaar te plannen..alleen de voorpret al. O+
Heb je daar toevallig een topic over? Of ga je die maken als het zover is? Kan ik meedromen. :D
MevrouwCactuszondag 7 augustus 2022 @ 17:15
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 16:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat ontzettend fijn. En het lijkt me heerlijk om een reis van een jaar te plannen..alleen de voorpret al. O+
Heb je daar toevallig een topic over? Of ga je die maken als het zover is? Kan ik meedromen. :D
Ik ben ook heel blij met hoe er wordt meegedacht! Ze vinden een reis heel waardevol (“hij leert daar meer dan op school.”) en vinden 8 jaar ook te jong voor het VO.
Er komt vast geen topic over. We hebben eerder 3 maanden gereisd en toen had ik wel een blog. Komt tegen die tijd vast ook weer.
Lojdonderdag 25 augustus 2022 @ 08:55
Fantastisch Cactus.. ik zou dat ook zo graag willen! Maar manlief krijg ik niet mee, en iets met geld _O- Voor mijn boys zijnet ook perfect zijn, ze willen echt alles weten over de natuur, cultuur en over games ;) .

Gisteren is mijn oudste voor het eerst naar de externe plusklas gegaan. Hij kwam zo enthousiast thuis! Hij vond het even spannend, maar daarna niet meer. Ze hadden wel veel gepraat en uitleg gekregen en hij baalde dat hij nog niet aan zijn eigen werk kon beginnen (de nieuwe kinderen kregen uitleg over het logboek). Hij vroeg al of hij hier niet iedere dag heen kon :)

Vandaag mag de middelste weer, ook hij heeft er veel zin in, want tot nu toe is het allemaal saai in de klas. Pluswerk wordt pas echt opgestart vanaf volgende week dus ik geef het nog even de tijd. Heb de hb specialist al gesproken, dus die lijntjes zijn gelukkig kort. Ook heeft hij van de 5 pauzes al 4 keer met iemand gespeeld, dus dat is ook zeker positief.
Tweedledeedonderdag 25 augustus 2022 @ 09:37
Wat een positieve verhalen Loj, fijn begin van het schooljaar voor je jongens!

Dat lijkt me een hele klus MevrouwCactus, om een reis van een jaar te plannen :) Ik heb al weken nodig om een weekje zeeland voor te bereiden :’)
MevrouwCactusdonderdag 25 augustus 2022 @ 09:51
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 09:37 schreef Tweedledee het volgende:
Wat een positieve verhalen Loj, fijn begin van het schooljaar voor je jongens!

Dat lijkt me een hele klus MevrouwCactus, om een reis van een jaar te plannen :) Ik heb al weken nodig om een weekje zeeland voor te bereiden :’)
Wij plannen niet hoor, behalve het financiële stuk. Verder gaan we met de camper door Europa en zien we wel waar we naartoe gaan. Zo doen we ook onze vakanties, dus we zijn het gewend :)
arvensisvrijdag 26 augustus 2022 @ 09:14
Fijne plannen, MC! Wordt vast een hele leerzame én onvergetelijke reis. O+

Ik heb net de juf en ib’er gemaild dat ik een gesprek wil. Ben benieuwd..
Tweedledeevrijdag 26 augustus 2022 @ 15:13
Doe mij ook zo’n relaxte vakantiehouding :D Klinkt heerlijk en inderdaad leerzaam!

Wij hebben de eerste schoolweek er alweer op zitten, mijn muppie is elke dag zo vrolijk en ontspannen uit school gekomen O+ De keuze om naar groep 3 te versnellen lijkt vooralsnog goed uit te pakken.

Hoe ging het met jullie kinderen die deze week weer naar school zijn gegaan?
Nazilvrijdag 26 augustus 2022 @ 17:00
L lijkt happy met groep 4, met zijn net-precies-6 tussen 7-9 jarigen in combigroep 4/5. Hij vond het niet leuk dat sommige kinderen uit groep 4 al boekjes van groep 5 kregen. Ik vind het wel even prima zo. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen dit jaar. Binnenkort zijn kennismakingsgesprekken met juf, dan zullen we het er nog wel over hebben.
Tweedledeemaandag 29 augustus 2022 @ 20:09
Ja hoi, tweede schoolweek en alweer een dilemma te pakken :W
Vanmorgen vertelde de IB-er dat ze vanaf dit schooljaar een plusklas voor groep 3/4/5 gaan doen ipv vanaf groep 5, en dat Mup daar ook voor in aanmerking komt, als we dat zouden willen. Ze was hier zelf nog wat terughoudend in om het meteen nu al te gaan doen (vanaf volgende week al) en gaf als reden dat we wellicht beter eerst kunnen kijken hoe het gaat met het verrijkingswerk wat al in de methodes van groep 3 verwerkt zit, voordat we haar naar een plusklas laten gaan en dat teveel blijkt te zijn. Mocht ze er toch aan toe blijken te zijn dan kan ze na de kerst meedoen met het nieuwe project wat dan start in de plusklas. Ze was vrijdag besproken in het overleg met de betrokken docenten en die hebben geen grote bedenkingen over dat ze mee zou gaan doen.

Nu kan Mup niet genoeg krijgen van nieuwe dingen, maar ze zit dus als net vijfjarige al in een klas met kinderen die een jaar ouder zijn, en dan zou ze dus samen gaan werken met kinderen die drie jaar ouder zijn dan zij en daar bovenop een stuk verder voor hun leeftijd. Ik kan niet zo goed inschatten hoe dat uit gaat pakken. Ze is heel bang om fouten te maken en daar kan de plusklas juist bij helpen, maar het moet haar ook niet ontmoedigen als de rest zo veel verder is dan zij. Er zou nog een ander kind meegaan uit groep 3, maar die is al 6 en zat blijkbaar al in een soort begaafdheidstraject bij de kleuters. Dat zou op zich wel schelen dat er nog iemand anders mee zou gaan en ze niet als enige uit de klas gehaald wordt elke week.

Mijn gevoel zegt dat we het even aankijken hoe het zo gaat in groep 3, tot nu toe vindt ze het heel leuk, al zei ze vanmiddag dat ze het stom vond om de letter R nog een keer te moeten leren schrijven (had ze vorige week toch al gedaan?) en dat het rekenen te makkelijk is… Maar of een paar uurtjes plusklas dat op gaat vangen vraag ik me af :) Aan de andere kant lijkt de mentaliteit die ze in de plusklas kan leren me heel goed voor haar, omdat ze zo’n faalangst heeft en nog heel erg moet leren leren. Daar kun je, denk ik, niet vroeg genoeg profijt van hebben. Ik probeer haar daar al 5 jaar bij te helpen, zonder succes…

Iemand hier misschien ervaring mee, een plusklas op jonge leeftijd?
Deepfreezemaandag 29 augustus 2022 @ 20:26
@Tweedledee , mijn nichtje ging ook naar zo'n gemengde groep. Die genoot als groep 3-er (van 5,5) echt van de extra aandacht en uitdaging.

Vriendjes van D zaten in groep 3 ook al, maar D was al versnelt doorgeschoven van de kleuters (december kind). We hebben bij hem gekozen om pas in groep 4 te beginnen, groep 3 was al nieuw genoeg met het schrijfonderwijs, rekenles had hij bij de kleuters ook weinig gehad. Achteraf had hij ook wel met kerst groep 3 mogen instromen, want vanaf dat punt was het schrijven klaar en vloog hij door het taal en reken werk.
Maar die plusklas was ook maar 2 uurtjes per week extern, dus had weinig uitgemaakt qua tempo, wel voor de mentaliteit. Daar werken we nu nog aan. Ik denk niet dat dat half jaar minder plusklas het verschil heeft gemaakt.

Ik zou het gewoon proberen, als het op school is. Dat scheelt wel, bij ons was het echt elders met vreemde kinderen.
MevrouwCactusmaandag 29 augustus 2022 @ 20:29
Sjaak ging naar de plusklas van groep 4/5/6 toen hij 6 was, dat ging heel erg goed. De leerkracht was super fijn, die snapte dat hij emotioneel pas 6 is, maar cognitief sneller ging dan alle kinderen. Hij heeft geleerd over fixed en growth mindset en over de leerkuil. Ik vind het zó waardevol!
Hij heeft het leuk gehad, ook met de oudere kinderen. Hij stond iedere week te trappelen om erheen te mogen gaan. Leeftijd is maar een getal, het gaat erom hoe kinderen met elkaar omgaan en hoeveel respect er voor elkaar is.

De plusklas hier is overigens 1 hele schooldag per week O+
Deepfreezemaandag 29 augustus 2022 @ 20:32
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:29 schreef MevrouwCactus het volgende:
De plusklas hier is overigens 1 hele schooldag per week
Hier gaat groep 3/4 2 uurtjes extern en groep 5-8 van half 9 tot half 1. Daarna nog terug naar de eigen klas. Maar die krijgen nog wel 2 uur werk mee, dus in principe 4 dagen een half uur pluswerkjes in de eigen klas en 1 ochtend naar de plusklas
SaskiaRmaandag 29 augustus 2022 @ 23:10
Hier is de plusklas maar 3 kwartier per week… echt weinig om te werken aan dingen zoals faalangst en leren leren, wat echt wel nuttig is.
Maar gewoon doe Tweedle, lijkt hartstikke nuttig en leuk toch?
lemonlimedinsdag 30 augustus 2022 @ 08:55
Hier besteden ze in de reguliere les al best veel aandacht aan mindset met fixie en growie, en aan executieve functies met ‘leervriendjes’ van Dawson & Guare. Dit loopt door de hele school, vanaf de kleuterklas. Ik vind het echt heel nuttig dat daar zoveel aandacht voor is.
Tweedledeedinsdag 30 augustus 2022 @ 11:16
Dank voor jullie reacties! We gaan er waarschijnlijk gewoon voor :) Vanmorgen nog met de juf gepraat, die zei dat ze eigenlijk al had besloten om haar daar naartoe te laten gaan. Mup had de AVI M3 leestest vorige week gehaald en ze merkte dat ze meer nodig heeft. Ze had nog even gekeken of de fijne motoriek in orde was, aangezien ze nog zo jong is, maar dat kon ook prima zei ze. Ik sta een beetje versteld van het doorpakken van deze juf :D Fijn hoor. Het hielp alleen niet dat Mup natuurlijk allang in de gaten heeft dat er weer over haar nagedacht wordt en dat ze huilend om mij bij de deur stond toen iedereen naar binnen ging :{
arvensisdinsdag 6 september 2022 @ 15:40
Even in spoiler ivm herkenbaarheid.
SPOILER
Ik heb net een gesprek gehad met de juf en de ib'er. Was een fijn gesprek waarin ik werd gehoord en waarin wat ik zei ook werd beaamd.
Ik heb niet alleen aangegeven dat ik me niet kan vinden in het beeld dat zij van hem hebben (gebaseerd op zijn portfolio en ons laatste gesprek met de juf), maar ook dat hij ontzettend gefrustreerd thuiskomt. Bijvoorbeeld omdat hij zijn werkplanning helemaal af heeft gemaakt, maar een juf dat niet heeft ondertekend. Alles komt er thuis dus uit.

De juf gaf aan nu vooral een grote sprong in de sociale ontwikkeling te zien bij hem. Wat ik ook zie. U. was erg verlegen en onzeker toen hij startte met school (wat hij normaal eigenlijk nooit was), en nu gaat het veel beter.
De ib'er heeft afgelopen week met hem gezeten en gaf inderdaad aan dat hij kan lezen. Ze gaf zelfs aan dat hij een hele zin moeiteloos oplas.
Juf gaat hem proberen meer uit te dagen en te betrekken bij de werkjes/taakjes van de oudere kinderen. Zij dacht dat U. niet gelukkig zou worden als hij met de oudsten mee zou moeten doen :+ maar gelukkig had de ib'er daar ook een mening over. En ik herinnerde de juf er aan dat alle vriendjes die hij op school heeft gemaakt 6 jaar oud zijn. Hij is as we speak nu aan het spelen bij een kindje uit groep 3 (zelfde unit) van 6 jaar oud... maar goed. Dat is verder nog niet aan de orde nu.

Ze hebben een juf die gespecialiseerd is in kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Zij gaat U. de aankomende weken observeren en kijken wat U. nodig heeft en hoe zijn juf hem dat kan bieden. Volgende maand krijg ik daar een terugkoppeling van. Ben reuze benieuwd!

quote:
De overdracht was overigens als volgt. M.i. had die betreffende juf al veel eerder mogen aansluiten, maar goed.

Sociaal emotionele ontwikkeling ++
U. is zeer sociaal. Legt goed contact met de leidsters en andere kinderen. Hij is bewust van wat hij kan en goed in is en kan hulpvragen stellen.

Spraak/taalontwikkeling +
U. heeft een bovengemiddeld woordenschat. Zijn zinsopbouw is goed. Het is ons opgevallen dat hij vaak zijn mond open heeft en qua spraak minder goed articuleert.

Ontluikende rekenontwikkeling ++
Is heel goed ontwikkeld. Hij loopt hiermee voor in zijn ontwikkeling.

Speel- en leergedrag ++
U. doet altijd actief mee met alle activiteiten. Hij heeft plezier in zijn spel. Hij kan zich goed concentreren en enige tijd met iets bezig zijn en maakt het ook af. Hij gebruikt ook veel fantasie.

Redzaamheid ++
U. was al vroeg zindelijk. Hij kan zich alleen redden.

Motorische ontwikkeling ++
Zowel grove als fijne motoriek is goed ontwikkeld. Kralen en constructiemateriaal kan hij goed mee omgaan.


[ Bericht 0% gewijzigd door arvensis op 06-09-2022 15:52:02 ]
MevrouwCactusdinsdag 6 september 2022 @ 15:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:40 schreef arvensis het volgende:
Even in spoiler ivm herkenbaarheid.
Dit klinkt wel als een heel goed gesprek! Fijn dat de gespecialiseerde juf erbij wordt betrokken en dat er gelijk ruimte is om bij oudere kinderen mee te doen O+
arvensisdinsdag 6 september 2022 @ 18:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:54 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Dit klinkt wel als een heel goed gesprek! Fijn dat de gespecialiseerde juf erbij wordt betrokken en dat er gelijk ruimte is om bij oudere kinderen mee te doen O+
Zeker! O+
Phaidravrijdag 9 september 2022 @ 14:48
Tweedledee en arvensis, fijn dat bij jullie het schooljaar goed is begonnen!

Onze jongens hebben deze week allebei een IQ-test gedaan. Ze vonden het erg leuk om te doen in ieder geval. De jongste had 2 uur lang heel geconcentreerd stil op zijn stoel gezeten, toen ik dat tegen zijn juf vertelde, viel zij bijna van haar stoel van verbazing _O-. Hoe ze dat voor elkaar hadden gekregen?? Tja... ik denk dat ik het wel weet 8)7. De oudste had opgaven gemaakt die eigenlijk voor 16 jaar waren, vertelde hij. Geen idee hoe zo'n test precies werkt, maar hij was er in ieder geval heel trots op *).

Over twee weken hebben we weer een gesprek en horen we hoe het gegaan is. Ik ben zo benieuwd!
Deepfreezevrijdag 9 september 2022 @ 16:19
Eindelijk echte uitdaging. Hier ook eentje die die testen geweldig vond.

Was het de WISC V? Die is geschikt voor kinderen t/m 16. Als je ouder wordt, moet je dus steeds meer vragen goed hebben natuurlijk.
D had ook eentje waarbij hij echt heel erg ver kwam. Daar haalde hij de max van de score op.

Hier ook goed gestart. Juf vond hem serieuzer werken, meer focus, meer af.. Maar vanaf volgende week komt het pluswerk er weer bij en met er gecompact worden, dus dan kijken of hij het volhoud. Juf was wel blij dat ze de rekensoftware de deur uit gedaan hebben en weer papier gaan gebruiken. Die software was echt niet handig bij het compacten. Dat kinderen perse taken moesten doen om verder te kunnen, of dat de software er gewoon weer taken bij in zette. Geen idee hoe, maar papier was een kwestie van sommen wegkruizen :D
Phaidravrijdag 9 september 2022 @ 16:22
Ja, WISC V inderdaad. Die waar hij de opgave voor 16 jaar had gemaakt vond hij wel moeilijk, hoor. Maar hij vertelde dat hij veel dingen voor 10 jaar (zijn eigen leeftijd) wel makkelijk vond. Wil natuurlijk nog niet zeggen dat alles ook goed ging ;).
Deepfreezevrijdag 9 september 2022 @ 16:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:22 schreef Phaidra het volgende:
Ja, WISC V inderdaad. Die waar hij de opgave voor 16 jaar had gemaakt vond hij wel moeilijk, hoor. Maar hij vertelde dat hij bij veel dingen die voor 10 jaar (zijn eigen leeftijd) wel makkelijk vond. Wil natuurlijk nog niet zeggen dat alles ook goed ging ;).
Naja, je zit niet voor niks in dit topic ;)

D heb ik destijds niet gehoord over voor welke leeftijd de sommen waren. Hij moest gewoon maken wat hem gegeven werd. Geen verder info verder volgens mij. Alleen dat hij met sommige onderdelen wat langer bezig was dan andere.

Maar wij hadden ook geen idee van de score. En hij had veel lol, alleen dat betekend niet perse een hoge score. Dat blijft een verrassing (die hier een tikkie hoger uitviel dan verwacht) :X
Phaidravrijdag 9 september 2022 @ 16:31
Hij vertelde ook dat die leeftijdsaanduiding alleen op het blad van de begeleider stond, waar ze ook aantekeningen op maakte.
Deepfreezevrijdag 9 september 2022 @ 17:21
Dus ook nog tijd over om daar te spieken :D
Clubsodavrijdag 9 september 2022 @ 17:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:31 schreef Phaidra het volgende:
Hij vertelde ook dat die leeftijdsaanduiding alleen op het blad van de begeleider stond, waar ze ook aantekeningen op maakte.
De WISC 5 is inderdaad van 6-16 jaar en ze lopen op in moeilijkheidsgraad. Je kiest per test een instapvraag zodat een 6-jarige op zijn niveau kan beginnen en bij een 12-jarige sla je de makkelijkste vragen over en begin je halverwege. Het kan inderdaad goed zijn dat hij op een gegeven moment het instapniveau voor 15-16 jaar voorbij was en dat gezien heeft.
SaskiaRvrijdag 9 september 2022 @ 18:30
N heeft hem ook pas gedaan. Toch fijn om te weten dat de score ook laat zien dat ze hb is - zowel voor de school als om mijzelf geen opschepper te voelen. Ik was ook heel verbaasd dat ze überhaupt de test kon doen, aangezien ze thuis meestal standaard reageert met paniek als ze ergens over moet nadenken. Heel blij met deze tester dus!
Ze was wel heel moe, duidelijk niet gewend om 2,5 uur heel hard te werken :P
Mevr_Musvrijdag 9 september 2022 @ 20:11
Fijn om hier de laatste tijd zoveel positieve ervaringen te lezen! Lees op Facebook mee in een aantal hb-groepen en daar komt zoveel ellende voorbij… Wat ik hier lees maakt me een stuk vrolijker ;)

Voor de oudste hebben wij inmiddels een middelbare school op het oog met heel veel hb-expertise en een hele goede reputatie, gewoon op fietsafstand. En nét buiten onze gemeente, waardoor deze school buiten het lotingssysteem valt. En het belangrijkste: S. liep door die school en hij paste gewoon tussen de leerlingen die er rondliepen O+ Dat is echt een zorg minder!
MevrouwCactusvrijdag 9 september 2022 @ 20:16
Sjaak heeft een heel goede eerste week gehad O+ Het geeft ons zo veel vertrouwen voor de rest van het schooljaar!

Sjaak is overigens getest met de KIQT+, een heel korte test. We kregen een standaard verslag erbij waar veel uit te halen was, maar ik vond het wel jammer dat het geen persoonlijk verslag was.
Deepfreezedinsdag 13 september 2022 @ 09:25
Hier inmiddels in de 3e week. Het begin is weer goed. Nu zat hij sociaal ook wel op zijn plek, dus dat helpt altijd wel. Juf ziet dat hij ook serieuzer aan de slag gaat. Eens kijken of hij dat volhoudt als het pluswerk ook weer ernaast komt. Dat is deze week weer begonnen, maar hij had nu het werk van 3 dagen in 1 af. Dus dat heeft nog niet zoveel invloed.

Zijn therapeut en wij zien dat zijn emotionele ontwikkeling ook vlot vooruit gaat. Ze gaf na de therapie vorige week aan dat hij het moeilijk had toen we een spel speelden met zijn drieën (tegen je verlies kunnen, rekening houden met anderen als je voorstaat). Maar waar we eerder hem uitdaagden van 'niet zo best' naar 'matigjes' . Dagen we het nu uit om van dat matigjes naar functioneel te gaan. En dat lukt. Nog wel met moeite, maar dat is een kwestie van ervaring opdoen. Dan wordt ook dat gewoon. Op school was dat ook de reden dat hij vaak vastliep, en dat is ook nog niet gebeurd op school. Dus nog even groep 8 afbakken en dan lekker naar het VO..
Phaidradonderdag 22 september 2022 @ 16:23
Vandaag kregen we de uitslag van de IQ tests binnen. Aan de ene kant bevestiging van wat we al dachten (hoogbegaafd) en dat is fijn, maar aan de andere kant is het ook een duidelijk signaal dat we er met doorgaan op dezelfde weg niet gaan komen. Ik vind het daardoor ook wel confronterend.

Er liggen twee mooie verslagen, ik vind het zo knap dat ze in relatief korte tijd de kinderen perfect heeft getypeerd. Heel veel gedragingen en reacties zijn 1-op-1 door te trekken naar het 'gewone leven'.

SPOILER
De oudste kwam uit op een TIQ van 130, maar verbaal 142. De jongste op 129 met verbaal ook 142. Door een gemiddeld werkgeheugen en 1 onderdeel van verwerkingssnelheid komt het TIQ wat lager uit. En zeker bij de jongste speelde mee dat hij bij veel herhaling afhaakte, want niet meer interessant genoeg :+. Waarschijnlijk zou je met net iets meer motivatie (of een beroep op zijn creatief denkvermogen) nog een ander beeld krijgen.
Clubsodadonderdag 22 september 2022 @ 16:30
Frappant Phaidra, mijn zoon heeft een verlijkbaar profiel :Y Mijn uitleg aan school dat hij dus verzwaard werk aan kan maar de instructie en hoeveelheid tijd zeker niet versneld of verkort kan worden, heeft echt wel geholpen (behalve bij de plusklasjuf met wie hij steeds in de clinch ligt, want die leest blijkbaar de beschikbare diagnostische onderzoeken niet :? ) . En dat leg ik hem zelf ook zo uit. Hij voelt zich ten midden van zijn plusklasgenoten vaak 'dom', dus we bespreken dat zijn hoofd heel goed problemen op kan lossen alleen niet uitgesproken snel en dat hij zichzelf die tijd moet gunnen.
Phaidradonderdag 22 september 2022 @ 16:41
:D uiteraard (verbaast me niet heel veel ;))

Ze hebben vooral veel behoefte aan kaders. Ze zien meerdere oplossingen en kiezen dan niet altijd de juiste weg, of worden onzeker en doen helemaal niks. Dus uitleg is wel heel belangrijk ja. Ik denk dat veel leerkrachten toch aannemen dat uitleg ook niet nodig is bij slimme kinderen.

Raar van die plusklasjuf. Juist zo iemand zou beter moeten weten.

Ik vind het wel fijn dat in beide verslagen is aangegeven dat verdieping/verrijking van de lesstof voor hen niet optioneel zou moeten zijn maar juist verplicht aangeboden zou moeten worden. Op dit moment krijgen ze dat namelijk niet aangeboden of te vrijblijvend of juist met allerlei voorwaarden (ander werk af etc).

Er staat ook in dat er (nieuwe) handelingsplannen nodig zijn die elke 8 weken opnieuw bekeken moeten worden omdat ze soms sneller leren dan voorzien en bij de oudste het advies om goed door te testen om zijn niveau en hiaten aan te tonen. Nu voel ik me bij voorbaat al lullig dat we ze met zoveel extra werk opzadelen :@ :').
Deepfreezedonderdag 22 september 2022 @ 16:42
Fijn dat je de kinderen erin herkent! Nu kijken of je handvatten kunt vinden om ermee te werken.

Vriendje van jongste heeft ook zo'n profiel. Die neemt alle uitleg mee, krijgt bij het pluswerk extra uitleg. Al lijkt het door zijn verbale score en zelfstandigheid dat hij het vlot op zou moeten kunnen pakken. Toen school dat aanpaste ging het beter.

Waar de mijne veel uitleg overslaat, en hulp krijgt bij de planning van het pluswerk, maar niet inhoudelijk. Er zit nogal wat variatie in de hb-ers. Zolang de leerkracht er maar iets mee kan/wil doen.
Phaidradonderdag 22 september 2022 @ 16:51
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 16:42 schreef Deepfreeze het volgende:
Fijn dat je de kinderen erin herkent! Nu kijken of je handvatten kunt vinden om ermee te werken.

Vriendje van jongste heeft ook zo'n profiel. Die neemt alle uitleg mee, krijgt bij het pluswerk extra uitleg. Al lijkt het door zijn verbale score en zelfstandigheid dat hij het vlot op zou moeten kunnen pakken. Toen school dat aanpaste ging het beter.

Waar de mijne veel uitleg overslaat, en hulp krijgt bij de planning van het pluswerk, maar niet inhoudelijk. Er zit nogal wat variatie in de hb-ers. Zolang de leerkracht er maar iets mee kan/wil doen.
Dat zeker! Dat is ook zoiets waar je van tevoren helemaal niet bij stilstaat.

Fijn dat het voor dat vriendje gelijk verschil heeft gemaakt, een andere aanpak! Ik hoop ook echt dat school hierin mee wil gaan. Voor de jongste ligt er nog een extra uitdaging omdat het lezen niet wil, maar er wordt geadviseerd om hem wel naar een externe plusklas te laten gaan. Hij heeft op school te weinig peers om het met de interne plusklas af te kunnen, denken we. Ik kan echt niet inschatten of ze daarvoor open staan terwijl hij op andere vlakken 'achterloopt'.
Clubsodadonderdag 22 september 2022 @ 16:59
Mooie adviezen, @Phaidra :Y Dat van die kaders en structuur is herkenbaar ook. Mijn zoon heeft goddank een leerkracht die hem heel goed aanvoelt en voortdurend aanspreekt op zijn capaciteiten maar tegelijkertijd niet uit het oog verliest dat hij ook duidelijkheid nodig heeft.

Van het gedoe met de plusklasjuf krijg ik een beetje een staart zo langzamerhand. Die heeft inmiddels drie keer gedreigd dat ze hem weg gaat sturen 'als hij niet beter zijn best doet' :X :( na de tweede keer heb ik dus maar gevraagd of ze zijn intelligentieonderzoek wel had gelezen en daarmee niet wat handvatten had. Dat ging ze toen maar doen. Ik begrijp niet zo goed waarom je ECHA-specialist bent als je je niet realiseert dat, zoals jij ook zegt @Deepfreeze, ook (juist?) in deze groep een disharmonisch profiel veel voorkomt. En we mogen als ouders ook niet rechtstreeks met haar praten dus dit gaat weer over 10 schijven.

Ik snap het bezwaarde gevoel wel hoor, maar je kinderen hebben dit nodig en passend onderwijs nu levert ze zoveel op later. En de adviezen zijn denk ik prima op te volgen voor de leerkrachten .
Deepfreezedonderdag 22 september 2022 @ 17:03
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 16:51 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dat zeker! Dat is ook zoiets waar je van tevoren helemaal niet bij stilstaat.

Fijn dat het voor dat vriendje gelijk verschil heeft gemaakt, een andere aanpak! Ik hoop ook echt dat school hierin mee wil gaan. Voor de jongste ligt er nog een extra uitdaging omdat het lezen niet wil, maar er wordt geadviseerd om hem wel naar een externe plusklas te laten gaan. Hij heeft op school te weinig peers om het met de interne plusklas af te kunnen, denken we. Ik kan echt niet inschatten of ze daarvoor open staan terwijl hij op andere vlakken 'achterloopt'.
Dit vriendje gaat ook naar de plusklas. Nu heeft hij het voordeel dat hij bijna een jaar ouder is dan mijn jongste, maar in dezelfde klas zitten. Dat merk je wel, zeker omdat de mijne jong is in zijn emotionele ontwikkeling. Qua iq zat de mijne tussen de 130(verbaal) en 152(logisch redeneren), TIQ was 145. Bij vriendje was dat tussen de 125 en 140 met TIQ van 132.

Maar in de plusklas vinden ze allebei hun weg. Ze zijn bewust niet bij elkaar gezet, doen ze in principe niet. Bij de plusklas kijken ze goed naar de ondersteuning die nodig is. Wat loopt achter, wat hindert je ontwikkeling, wat daagt je uit.
Het gebeurd ook weleens dat een kind meer/minder huiswerk meekrijgt, omdat dit passend is. Of 10 minuten extra uitleg krijgt voor het werk mee terug gaat naar school.

De mijne vindt zijn vriendjes ook regelmatig een groep lager, lekker rauwdauwen en Pokemon naspelen. Of toch nerden met de peers. Hij heeft de plusklas meer nodig voor de ondersteuning. (Van hem en de schooljuf)

@Clubsoda hier kijken ze dus echt naar het kind. Al was een juf een paar jaar geleden ook gespecialiseerd in adhd, dat was een ongelukkige combi, want ze zag teveel adhd, terwijl het gewoon druk hb gedrag was.
Phaidradonderdag 22 september 2022 @ 17:14
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 16:59 schreef Clubsoda het volgende:
Mooie adviezen, @:Phaidra :Y Dat van die kaders en structuur is herkenbaar ook. Mijn zoon heeft goddank een leerkracht die hem heel goed aanvoelt en voortdurend aanspreekt op zijn capaciteiten maar tegelijkertijd niet uit het oog verliest dat hij ook duidelijkheid nodig heeft.

Van het gedoe met de plusklasjuf krijg ik een beetje een staart zo langzamerhand. Die heeft inmiddels drie keer gedreigd dat ze hem weg gaat sturen 'als hij niet beter zijn best doet' :X :( na de tweede keer heb ik dus maar gevraagd of ze zijn intelligentieonderzoek wel had gelezen en daarmee niet wat handvatten had. Dat ging ze toen maar doen. Ik begrijp niet zo goed waarom je ECHA-specialist bent als je je niet realiseert dat, zoals jij ook zegt @:Deepfreeze, ook (juist?) in deze groep een disharmonisch profiel veel voorkomt. En we mogen als ouders ook niet rechtstreeks met haar praten dus dit gaat weer over 10 schijven.

Ik snap het bezwaarde gevoel wel hoor, maar je kinderen hebben dit nodig en passend onderwijs nu levert ze zoveel op later. En de adviezen zijn denk ik prima op te volgen voor de leerkrachten .
Dat scheelt enorm, een leerkracht die hem ziet. Bij het testen was het opgevallen dat de jongste als hij afhaakt gaat gokken. Maar ze zei ook dat hij dit zo subtiel doet dat het bijna niet opvalt. Dit gebeurt op school dus voortdurend, en zijn leerkrachten doorzien het totaal niet. Het is ook lastiger met een klas vol kinderen natuurlijk. Maar los daarvan, het ligt ook aan een mismatch van leerkrachten. Ze zijn te 'licht' voor hem.

Bizar dat een ECHA-specialist zo te werk gaat. Dat slaat echt totaal de plank mis...
Nanukerstdonderdag 22 september 2022 @ 20:08
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.

Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..' :')

:'(
Nanukerstdonderdag 22 september 2022 @ 20:12
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 16:41 schreef Phaidra het volgende:
:D uiteraard (verbaast me niet heel veel ;))

Ze hebben vooral veel behoefte aan kaders. Ze zien meerdere oplossingen en kiezen dan niet altijd de juiste weg, of worden onzeker en doen helemaal niks. Dus uitleg is wel heel belangrijk ja. Ik denk dat veel leerkrachten toch aannemen dat uitleg ook niet nodig is bij slimme kinderen.

Raar van die plusklasjuf. Juist zo iemand zou beter moeten weten.

Ik vind het wel fijn dat in beide verslagen is aangegeven dat verdieping/verrijking van de lesstof voor hen niet optioneel zou moeten zijn maar juist verplicht aangeboden zou moeten worden. Op dit moment krijgen ze dat namelijk niet aangeboden of te vrijblijvend of juist met allerlei voorwaarden (ander werk af etc).

Er staat ook in dat er (nieuwe) handelingsplannen nodig zijn die elke 8 weken opnieuw bekeken moeten worden omdat ze soms sneller leren dan voorzien en bij de oudste het advies om goed door te testen om zijn niveau en hiaten aan te tonen. Nu voel ik me bij voorbaat al lullig dat we ze met zoveel extra werk opzadelen :@ :').
Wat is het extra werk dan, het doortoetsen? Want verdieping en verrijking is niet bedoeld als extra werk, maar zaken die worden aangeboden als andere dingen worden gecompact.
MevrouwCactusdonderdag 22 september 2022 @ 21:00
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.

Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..' :')

:'(
Nee, dit meen je niet!! Het zou toch na de herfstvakantie starten en Sticker mocht meedoen en alles leek geregeld? Hier word ik boos om.
Phaidradonderdag 22 september 2022 @ 21:02
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:12 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Wat is het extra werk dan, het doortoetsen? Want verdieping en verrijking is niet bedoeld als extra werk, maar zaken die worden aangeboden als andere dingen worden gecompact.
Vooral zo’n handelingsplan schrijven en steeds evalueren. Lijkt me toch best een werkje, terwijl hun dagen bepaald niet leeg zijn. Doortoetsen is iets eenmaligs waarschijnlijk. Maar alles bij elkaar kost onderwijs op maat gewoon extra tijd.
Phaidradonderdag 22 september 2022 @ 21:05
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.

Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..' :')

:'(
Kak zeg :{. Onbegrijpelijk dat je richting een kind aangeeft dat alles doorgaat incl startdatum en dat later weer terugneemt -O-. Ik vind het ook heel kwalijk.
SaskiaRdonderdag 22 september 2022 @ 21:17
Wat enorm stom Nanu!!

Ik vind het ook wel vervelend dat mijn kind zoveel tijd kost. Vandaag met 6 mensen een uur overlegd :o En idd ander werk aanbieden, waarvoor dan apart instructie moet worden gegeven - ik hoop dus met name dat dit ook echt gaat gebeuren, want van andere ouders hoor ik vaak dat er veel wordt beloofd maar door tijdgebrek weinig van terechtkomt.
MevrouwCactusdonderdag 22 september 2022 @ 21:22
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 21:17 schreef SaskiaR het volgende:
Wat enorm stom Nanu!!

Ik vind het ook wel vervelend dat mijn kind zoveel tijd kost. Vandaag met 6 mensen een uur overlegd :o En idd ander werk aanbieden, waarvoor dan apart instructie moet worden gegeven - ik hoop dus met name dat dit ook echt gaat gebeuren, want van andere ouders hoor ik vaak dat er veel wordt beloofd maar door tijdgebrek weinig van terechtkomt.
Wij zitten in week 3 en ik heb morgen het 4e overleg van een uur over Sjaak. Ik voelde me er een jaar of wat geleden wel schuldig over, maar dit jaar hebben ze maar 8 kinderen dus vind ik het wel prima.
Hupjedonderdag 22 september 2022 @ 22:34
@Nanukerst Wat schandalig. Ik zou kijken waar ik een klacht in kon dienen.

@Clubsoda Je zou meer verwachten van zo iemand...

@Phaidra Zo'n plan kost wel even wat tijd, maar dan zijn ze er wel bewust mee bezig en wordt er doelmatiger gewerkt. Er hoeft ook niet elke 8 weken een compleet nieuw plan te komen.
Nijnavrijdag 23 september 2022 @ 09:13
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.

Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..' :')

:'(
Neeeeee :{ alsof ze dat laatste niet al veel eerder hadden kunnen bedenken...
En als je het dan niet zeker weet dat je na de herfstvakantie start, loop dan niet op de zaken vooruit door zo hard een datum te noemen...
Wat belachelijk, weet sticker het al?
Blegh, ik word er bijna plaatsvervangend boos van :{
Deepfreezevrijdag 23 september 2022 @ 09:15
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.

Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..' :')

:'(
Grmbl.. Wat een stelletje smurfen dat ze dat dan ook zo zeggen waar het kind bij is. Kun je dat probleem van die andere school niet tackelen door wat druk uit te oefenen via een andere weg? Leerplicht, sociaal wijkteam, IB-er die een goed woordje doet?
D zijn plusklas is gratis voor de kinderen van de eigen stichting, maar de rest is ook welkom tegen een bijbetaling van de scholen/ouders.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 21:02 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Vooral zo’n handelingsplan schrijven en steeds evalueren. Lijkt me toch best een werkje, terwijl hun dagen bepaald niet leeg zijn. Doortoetsen is iets eenmaligs waarschijnlijk. Maar alles bij elkaar kost onderwijs op maat gewoon extra tijd.
Weet je hoeveel tijd het kost om een kind dat uitvalt weer aan de slag te krijgen? Een stuk meer dan een keertje per 8 weken even kijken hoe het gaat.
Het kost wel tijd, maar dat is passend bij het probleem. En dat is passend onderwijs.
Nu hadden wij niet zo'n afspraak, maar totdat ze D zijn problemen serieus zagen stond ik ook wel elke 6-8 weken bij juf omdat het weer niet ging. Dan liever georganisserd

Hier op school komen ze er redelijk mee weg omdat de plusklas extern is en zij veel opvangen (pluswerk regelen, werk-issues tackelen, individueel extra lesjes op school).
Maar dat maakt de leerkrachten soms ook wel wat laks, want ze lossen het daar toch wel op. Terwijl die kinderen wel werk meekrijgen voor in de eigen klas en daar dus ook issues tegen komen.
Nanukerstvrijdag 23 september 2022 @ 13:11
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 21:02 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Vooral zo’n handelingsplan schrijven en steeds evalueren. Lijkt me toch best een werkje, terwijl hun dagen bepaald niet leeg zijn. Doortoetsen is iets eenmaligs waarschijnlijk. Maar alles bij elkaar kost onderwijs op maat gewoon extra tijd.
Oh, ik begreep het verkeerd. Ik dacht dat je moeite had met het opzadelen van je kind met extra werk. :D

En verder: zoals al genoemd, pas als je kind een thuiszitter is gaat het enorm veel tijd kosten voor al die partijen. Dus het is in ieders belang om dat te voorkomen.
Nanukerstvrijdag 23 september 2022 @ 13:14
De stand van zaken nu is dat de trajectcoordinator (van ons schoolbestuur) samen met de directie gaat schakelen met het bestuur van het VO, in de hoop dat ze dit voor elkaar krijgen. Maar ik vind het echt van de zotte dat we dit, in de vijf (!!!) gesprekken die we met dit VO hebben gehad geen enkele keer is besproken. Dan hadden we echt wel een slag om de arm gehouden. Dit alles voelt ineens heel onveilig, ofzo.

Sticker weet nog niets, die is de dagen aan het aftellen tot aan de herfstvakantie omdat hij daarna 'eindelijk' naar groep 9 mag. :{
Nijnavrijdag 23 september 2022 @ 13:26
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 13:14 schreef Nanukerst het volgende:
De stand van zaken nu is dat de trajectcoordinator (van ons schoolbestuur) samen met de directie gaat schakelen met het bestuur van het VO, in de hoop dat ze dit voor elkaar krijgen. Maar ik vind het echt van de zotte dat we dit, in de vijf (!!!) gesprekken die we met dit VO hebben gehad geen enkele keer is besproken. Dan hadden we echt wel een slag om de arm gehouden. Dit alles voelt ineens heel onveilig, ofzo.

Sticker weet nog niets, die is de dagen aan het aftellen tot aan de herfstvakantie omdat hij daarna 'eindelijk' naar groep 9 mag. :{
Echt onbegrijpelijk, vooral ook omdat ze het naar Sticker wel gebracht heeft alsof het gewoon in kannen en kruiken was. Ik zou dan de neiging hebben om die dame uit te gaan laten leggen waarom het dan nu ineens weer allemaal onduidelijk is. Maar daar ligt die dame vast niet wakker van.
Zo ga je toch niet met mensen om!!!

Dan ga ik heel hard duimen dat het gewoon toch kan... en dan hopelijk ook vlot :*
Mevr_Musdonderdag 6 oktober 2022 @ 21:35
Hebben jullie al meer duidelijkheid Nanukerst?


Het mag dan voor de nodige uitdagingen zorgen, maar die hoogbegaafdheid heeft ook hele toffe kanten :Y

Ik ben vandaag met onze oudste naar Den Haag geweest voor een rondleiding door de eerste kamer gevolgd door een bezoek aan de tweede kamer. Kind heeft 3,5 uur op het puntje van zijn stoel naar de financiële beschouwingen zitten luisteren :D Hij stond volledig “aan” en genoot van de debatten O+ Maar hij is ook gewoon een beweeglijke 11-jarige die rennend en springend over de roltrappen ging :s)

SPOILER
842-B63-DC-EF89-4866-A7-F1-BCCA6-CB08-ABF.jpg

94-BA441-D-51-F6-46-C9-98-CA-3-C4464-B9-CCBA.jpg



[ Bericht 21% gewijzigd door Mevr_Mus op 06-10-2022 21:46:56 ]
Phaidradonderdag 6 oktober 2022 @ 22:32
O+ wat leuk!! En die tweede foto :D Alsof hij zo langs de leuning naar beneden is gegaan!

Ik kan ook enorm genieten van een gevatte opmerking, meestal zo tussen neus en lippen door.

Laatst ook weer. Oudste was aan het mopperen op iemand die voor ons fietste en ontzettend langzaam ging en een beetje de weg blokkeerde. “Zo komen we nooit thuis!” Waarop de jongste zegt: “Nou, ook als je maar 1km per uur gaat, kom je uiteindelijk wel thuis hoor. Het duurt alleen heel lang!”
Deepfreezevrijdag 7 oktober 2022 @ 08:55
@Mevr_Mus heerlijk! Kind en slim zijn kan prima samen!
Nanukerstvrijdag 7 oktober 2022 @ 13:22
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 21:35 schreef Mevr_Mus het volgende:
Hebben jullie al meer duidelijkheid Nanukerst?

Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewaken :D Hopelijk komt er nog wat duidelijkheid.
Nijnavrijdag 7 oktober 2022 @ 15:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:22 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewaken :D Hopelijk komt er nog wat duidelijkheid.
Lekker vaag nog steeds, in principe geen probleem.
Ik duim mee voor gauw echte duidelijkheid, zwart op wit (waar je ze mee om de oren kunt slaan als ze zich er niet aan houden :+ ) :*
Mevr_Musdinsdag 11 oktober 2022 @ 16:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:22 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewaken :D Hopelijk komt er nog wat duidelijkheid.
Bah, wat waardeloos :N Hopelijk snel meer duidelijkheid. Kan me voorstellen dat dit voor Sticker erg onrustig is…
Mevr_Musdinsdag 11 oktober 2022 @ 17:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:55 schreef Deepfreeze het volgende:
@:Mevr_Mus heerlijk! Kind en slim zijn kan prima samen!
Absoluut! Zo zit oudste op voetbal en schaken. Die combinatie is voor hem perfect. Beide activiteiten doet hij met enorm veel toewijding, al heeft hij voor het tweede wel aanzienlijk meer talent dan voor het eerste :X
Phaidradinsdag 8 november 2022 @ 11:53
Gister hadden we het langverwachte groot overleg met school, IB'er, externe HB-specialist en de testpsycholoog over de jongste. Vanwege volle agenda's was dat nog niet eerder gelukt, al hebben wij als ouders wel een gesprek met leerkracht en IB'er gehad. Het was op zijn zachtst gezegd nogal teleurstellend. Er is echt weinig kennis van HB, visueel leren, top-down leren. En eigenlijk ook weinig inzicht in waar A. precies in zijn leerproces staat. Ze hangen volledig aan de DMT, maar konden niet zeggen wat zijn AVI-niveau was bij het lezen van een tekst in context. Wisten niet of hij gewoon snel kon rekenen of sommen tot 20 ook geautomatiseerd had.

In een nabespreking met ons zei de psycholoog dat zij en de HB-specialist 'in shock' waren over het gebrek aan kennis, en dat zeggen ze vast niet zomaar. Dus tja. School is op zich welwillend om te leren, maar ze moeten van ver komen en A. heeft echt snel goede hulp nodig. Hij maakt in speltherapie stappen op het gebied van emotieregulatie en omgaan met frustratie (en ik moet gewoon bijna huilen als de therapeut vertelt hoe zeer ze onder de indruk is van hem, de manier waarop hij denkt en hoe hij zich uitdrukt, zo fijn voor hem om dat ook eens te horen!) maar als er niet snel op school iets verandert dan is dat een druppel op de gloeiende plaat.

Het externe bureau gaat nu - in overleg met ons - aan school voorstellen om het deel top-down leren lezen even over te nemen, dat hij dat daar gaat doen met de HB-specialist. Dat geeft school wat meer tijd om zich dingen eigen te maken en kan A. toch op korte termijn goede hulp krijgen. Misschien is dat net het zetje wat hij nodig heeft en kan school het vervolgens makkelijker overpakken. Maar heel eerlijk, ik denk dat we er ook goed aan doen om verder te kijken. De juf van A. doet ook de interne plusklas en als er zo weinig kennis is, dan vrees ik dat het gewoon teveel gevraagd is allemaal... -O-

Ik vind het allemaal even heel stom. En natuurlijk hadden wij al het idee dat ze het lastig vonden om voor A. een passend programma te maken, maar dat het zo erg was, dat valt me dan toch tegen. Aan de ene kant wel een bevestiging van ons gevoel, dus leerpunt voor ons om daar toch nog meer op te vertrouwen.
lunapuelladinsdag 8 november 2022 @ 12:35
Oh Phaidra, ik kan me voorstellen dat dat een ontgoocheling is ja. -O- Het klinkt of ze van erg ver moeten komen en kan me voorstellen dat je daar niet op wil wachten als het om je kind gaat.
SaskiaRdinsdag 8 november 2022 @ 12:37
Dat vind ik ook zo'n teleurstelling ja... de juf zei een half jaar geleden 'ik weet niks van hb'. Als je dat bij jezelf erkent, dan maak je er toch werk van om er wat over te lezen? Ik kan zo een paar boeken aanraden.
Anderzijds snap ik ook dat dit voor de juf onder werk valt, en dat ze buiten haar werktijden niet verplicht is om te werken. Maar toch...
Deepfreezedinsdag 8 november 2022 @ 13:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 12:37 schreef SaskiaR het volgende:
Dat vind ik ook zo'n teleurstelling ja... de juf zei een half jaar geleden 'ik weet niks van hb'. Als je dat bij jezelf erkent, dan maak je er toch werk van om er wat over te lezen? Ik kan zo een paar boeken aanraden.
Anderzijds snap ik ook dat dit voor de juf onder werk valt, en dat ze buiten haar werktijden niet verplicht is om te werken. Maar toch...
Naja, de juf van D heeft elke jaar wel wat hb-ers in de klas. Heeft een opleiding gedaan een jaar of 2 terug. En toch lopen niet alle hb-ers fluitend naar buiten. Het cognitieve deel kan ze wel handelen, maar alles wat erbij komt kijken (sociaal/emotioneel etc) is maar lastig. De plusklasjuf kan dat veel beter. Die overlegd ook met de juf van school. Ze vond ook dat PMT een betere hulp voor D was dan een hb-coach (hoezo, nog meer cognitie, het is een mens, geen wandelend stel hersens).

Maar ze heeft er in ieder geval moeite in gestoken, vraagt de back-up. Als het dan nog lastig gaat, dan kan het ook gewoon ook teveel zijn voor een leerkracht..
Nijnadinsdag 8 november 2022 @ 15:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 11:53 schreef Phaidra het volgende:
Gister hadden we het langverwachte groot overleg met school, IB'er, externe HB-specialist en de testpsycholoog over de jongste. Vanwege volle agenda's was dat nog niet eerder gelukt, al hebben wij als ouders wel een gesprek met leerkracht en IB'er gehad. Het was op zijn zachtst gezegd nogal teleurstellend. Er is echt weinig kennis van HB, visueel leren, top-down leren. En eigenlijk ook weinig inzicht in waar A. precies in zijn leerproces staat. Ze hangen volledig aan de DMT, maar konden niet zeggen wat zijn AVI-niveau was bij het lezen van een tekst in context. Wisten niet of hij gewoon snel kon rekenen of sommen tot 20 ook geautomatiseerd had.

In een nabespreking met ons zei de psycholoog dat zij en de HB-specialist 'in shock' waren over het gebrek aan kennis, en dat zeggen ze vast niet zomaar. Dus tja. School is op zich welwillend om te leren, maar ze moeten van ver komen en A. heeft echt snel goede hulp nodig. Hij maakt in speltherapie stappen op het gebied van emotieregulatie en omgaan met frustratie (en ik moet gewoon bijna huilen als de therapeut vertelt hoe zeer ze onder de indruk is van hem, de manier waarop hij denkt en hoe hij zich uitdrukt, zo fijn voor hem om dat ook eens te horen!) maar als er niet snel op school iets verandert dan is dat een druppel op de gloeiende plaat.

Het externe bureau gaat nu - in overleg met ons - aan school voorstellen om het deel top-down leren lezen even over te nemen, dat hij dat daar gaat doen met de HB-specialist. Dat geeft school wat meer tijd om zich dingen eigen te maken en kan A. toch op korte termijn goede hulp krijgen. Misschien is dat net het zetje wat hij nodig heeft en kan school het vervolgens makkelijker overpakken. Maar heel eerlijk, ik denk dat we er ook goed aan doen om verder te kijken. De juf van A. doet ook de interne plusklas en als er zo weinig kennis is, dan vrees ik dat het gewoon teveel gevraagd is allemaal... -O-

Ik vind het allemaal even heel stom. En natuurlijk hadden wij al het idee dat ze het lastig vonden om voor A. een passend programma te maken, maar dat het zo erg was, dat valt me dan toch tegen. Aan de ene kant wel een bevestiging van ons gevoel, dus leerpunt voor ons om daar toch nog meer op te vertrouwen.
Ik kan me je teleurstelling voorstellen :{ herkenbaar namelijk, al is het op een ander gebied. :*
Phaidradinsdag 8 november 2022 @ 16:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 12:35 schreef lunapuella het volgende:
Oh Phaidra, ik kan me voorstellen dat dat een ontgoocheling is ja. -O- Het klinkt of ze van erg ver moeten komen en kan me voorstellen dat je daar niet op wil wachten als het om je kind gaat.
Dat gevoel ja. Zelfde juf die de plusklas doet én waar hij het iig t/m eind volgend schooljaar mee moet doen. En ik vind het belangrijk dat ze hier ook van leren, maar mijn kind als studie-object zie ik gewoon niet zo zitten. Zeker omdat hij niet op hun kan wachten momenteel.
Phaidramaandag 21 november 2022 @ 14:00
Een klein positief bericht: school gaat akkoord met de externe begeleiding voor het leren lezen. Ze geven toe dat ze het zelf te lastig vinden om het op korte termijn goed op te kunnen pakken. Heel blij dat we op dat gebied nu stappen kunnen zetten. Beetje jammer dat ik nu al 2 weken niks gehoord heb van het externe bureau, dat alvast zou uitzoeken wanneer zij plek hebben en bij wie. Vandaag maar weer een mailtje gestuurd, nu we definitief akkoord vanuit school hebben O-).
Deepfreezemaandag 21 november 2022 @ 14:02
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 14:00 schreef Phaidra het volgende:
Een klein positief bericht: school gaat akkoord met de externe begeleiding voor het leren lezen. Ze geven toe dat ze het zelf te lastig vinden om het op korte termijn goed op te kunnen pakken. Heel blij dat we op dat gebied nu stappen kunnen zetten. Beetje jammer dat ik nu al 2 weken niks gehoord heb van het externe bureau, dat alvast zou uitzoeken wanneer zij plek hebben en bij wie. Vandaag maar weer een mailtje gestuurd, nu we definitief akkoord vanuit school hebben O-).
Fijn dat ze daar mee bewegen! Al zal er uiteindelijk wel meer moeten veranderen denk ik? Hebben ze daar al een idee voor?
Phaidramaandag 21 november 2022 @ 14:10
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 14:02 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Fijn dat ze daar mee bewegen! Al zal er uiteindelijk wel meer moeten veranderen denk ik? Hebben ze daar al een idee voor?
Dat is nog wel een lastige. Ze denken dat hij voldoende uitgedaagd kan worden in de interne plusklas. Daar hebben ze veel aandacht voor mindset en leren leren, dus dat is zeker nuttig. In de klas proberen ze hem meer uit te dagen door werkjes meer af te wisselen (bij herhaling haakt hij af) en rekenen te compacten.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat voldoende is, maar op dit moment is het heel lastig om te bepalen wat wel en niet werkt, omdat het lezen nog steeds zoveel frustratie veroorzaakt. Maar het blijft een feit dat het standaard onderwijs niet echt ingericht is op creatief begaafden.
Lemijndonderdag 24 november 2022 @ 10:50
Deze nieuwsgierige meelezer vraagt zich af of Sticker al in groep 9 is beland, wil je daar iets over vertellen @Nanukerst?
LeSagedonderdag 24 november 2022 @ 16:13
:W

Ik kom hier eens een beetje meelezen.

Mijm zit in groep 2 en viel voor de herfstvakantie bij de juf op bij zijn weektaakjes.
Ik was toen zelf al aan het twijfelen of ik naar de juf wilde gaan omdat hij inmiddels leest en rekensommen maakt. Extra fijn dus dat de juf er nu zelf eerst mee kwam (ik las hier boven al het gevoel van opschepperige moeder zijn en dat herken ik wel :@ ).
Hij doet inmiddels 2-3 keer per week mee met de plusklas van de kleuters en dat bevalt hem goed. Ik hoop alleen wel dat ze hem tot einde van het jaar geďnteresseerd kunnen houden.

Vandaag kregen we een mailtje van de meester van de oudste (groep 3). Hij heeft een test afgenomen (DHH quickscan?) en daaruit is S. naar voren gekomen. We krijgen nu zelf een vragenlijst van school om verder te kijken naar zijn begaafdheid.

We zitten dus een beetje in een voorstadium met de jongens, maar vind het wel interessant om hier vast eens mee te kijken.
En als ik het hier zo lees ben ik in ieder geval ontzettend blij met de keuze voor onze school, waar ze meteen actie ondernemen O+
Nazildonderdag 24 november 2022 @ 18:56
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 16:13 schreef LeSage het volgende:
:W

Ik kom hier eens een beetje meelezen.

Mijm zit in groep 2 en viel voor de herfstvakantie bij de juf op bij zijn weektaakjes.
Ik was toen zelf al aan het twijfelen of ik naar de juf wilde gaan omdat hij inmiddels leest en rekensommen maakt. Extra fijn dus dat de juf er nu zelf eerst mee kwam (ik las hier boven al het gevoel van opschepperige moeder zijn en dat herken ik wel :@ ).
Hij doet inmiddels 2-3 keer per week mee met de plusklas van de kleuters en dat bevalt hem goed. Ik hoop alleen wel dat ze hem tot einde van het jaar geďnteresseerd kunnen houden.

Vandaag kregen we een mailtje van de meester van de oudste (groep 3). Hij heeft een test afgenomen (DHH quickscan?) en daaruit is S. naar voren gekomen. We krijgen nu zelf een vragenlijst van school om verder te kijken naar zijn begaafdheid.

We zitten dus een beetje in een voorstadium met de jongens, maar vind het wel interessant om hier vast eens mee te kijken.
En als ik het hier zo lees ben ik in ieder geval ontzettend blij met de keuze voor onze school, waar ze meteen actie ondernemen O+
Fijn dat de school zo pro-actief is! Wij hebben toen ook zo’n vragenlijst in moeten vullen en nav daarvan zijn er orthopedagogen ingeschakeld en hebben ze getest op welk niveau lezen en rekenen hij zat, allebei midden groep 3. Dat was rond de herfstvakantie groep 2. Vanaf zo eind november is hij elke dag even naar groep 3 gegaan om met schrijven mee te doen, omdat hij dat nog niet kon, en na de kerstvakantie zou toch een deel van groep 2 een 2/3 combi worden en is hij helemaal overgegaan naar groep 3. Is goed uitgepakt! Heeft wel tot de zomervakantie fysio gehad voor het schrijven, maar ik geloof dat dat nu goed gaat. Wel in de motoriek van een 6- jarige in groep 4, maar dat moeten ze maar accepteren.

En nu heb ik een heel vrolijke 6-jarige in groep 4 die prima meekomt en op z’n plek zit. Hij denkt snel, pikt dingen snel op en ze zijn met hem bezig met leren leren zonder frustratie, want iets leren of oefenen doet hij nog steeds niet.
Ik had er achteraf niet aan moeten denken dat hij nu pas ging ‘leren lezen’. Hij zit nu op avi e5.
LeSagevrijdag 25 november 2022 @ 07:42
Bij Mijm hebben we het er heel even kort over gehad, maar eerder over heeft niet de voorkeur. Hij zou dan sowieso bij zijn broer in hetzelfde leerjaar zitten, dat lijkt me al lastig. Daarnaast heeft hij sociaal-emotioneel nog echt zijn kleutertijd nodig.
Hij is eind september ook pas 5 geworden, dus hij zou dan ontzettend jong zijn en dat is hij in zijn doen en laten ook nog wel.
Nazilvrijdag 25 november 2022 @ 08:05
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 07:42 schreef LeSage het volgende:
Bij Mijm hebben we het er heel even kort over gehad, maar eerder over heeft niet de voorkeur. Hij zou dan sowieso bij zijn broer in hetzelfde leerjaar zitten, dat lijkt me al lastig. Daarnaast heeft hij sociaal-emotioneel nog echt zijn kleutertijd nodig.
Hij is eind september ook pas 5 geworden, dus hij zou dan ontzettend jong zijn en dat is hij in zijn doen en laten ook nog wel.
Bij z’n broer is niet ideaal inderdaad. Sociaal emotioneel ging het bij ons redelijk, het scheelde vooral dat de toenmalige groep 3 heel lief en zachtaardig was itt de groep 2 waar hij in zat. Die van mij is van eind augustus en was (is) dus nog jonger. Hij wordt eerste week groep 5 pas 7 jaar. Niet ideaal, maar in dit geval kon het echt niet anders.
Phaidravrijdag 25 november 2022 @ 08:18
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
MevrouwCactusvrijdag 25 november 2022 @ 10:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:18 schreef Phaidra het volgende:
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
Dit ja. Als ik ¤5,- had gekregen voor iedere keer dat een professional vond dat mijn kind een SoVa-training moet volgen, was ik rijk geweest. Terwijl hij sociaal echt heel vaardig is, als hij met zijn vriendje (ook iq 155+) is, is er niets aan de hand. Maar ja, op school zijn er geen kinderen die daarbij in de buurt komen, dus doet hij onhandig.
Ik blijf weigeren om Sjaak naar een SoVa-training te sturen.
SaskiaRvrijdag 25 november 2022 @ 10:51
Wij kregen het gister ook weer te horen...
Sociaal gaat prima, ze heeft veel aansluiting in de klas en praat met iedereen. Emotioneel ook, ze is niet verlegen of bang, heeft geen driftbuien enz.
Maar wat ze bedoelen is dat ze te langzaam werkt (eet/opruimt/aankleedt etc.) omdat ze afgeleid is. Maarja, ze is in haar hoofd met 100 dingen tegelijk bezig (dakpannen tellen i.p.v. sommen maken.. :') ). Dus daarom zou versnellen ook geen optie zijn. Terwijl ze in de volgende klas een stuk harder zou moeten werken en dus niet steeds afgeleid zou zijn.
Phaidravrijdag 25 november 2022 @ 14:41
In wezen ook een kul-argument dus. Geef een kind passend werk en ze zijn veel beter geconcentreerd en gemotiveerd. Wat let leerkrachten om het gewoon eens uit te testen, een werkje van een niveau hoger? Ik snap dat echt niet.
Deepfreezevrijdag 25 november 2022 @ 16:38
Hier hetzelfde, al was het geen versnellen maar kort kleuteren

Groep 1, eind december kind. Hier is dat standaard lang kleuteren. Juf zag dat jonge sociaal emotionele als struikelblok om hem kort te laten kleuteren. Ik zag dat hij haar gewoon bespeelde(met echte nep tranen zelfs) en daar de clown uit ging hangen. Na wat cito's en overleg met de ib-er moest ik zelf maar kiezen. Dat werd dus groep 3 ipv nog heul lang kleuteren.
Zeker omdat zij niet doorhad dat hij veel meer kon. En haar extra aanbod eigenlijk nog niet aansloot.

De kleuterjuf dacht dat hij dan misschien wel 4 jaar ging doen over de middenbouw (combi 3-4-5). Na een paar maand groep 3 zei de juf dat hij in dat tempo in 2 jaar wel klaar zou zijn bij haar. Dat middelde mooi uit en zit als jongste prima op zijn plek in de huidige groep.
LeSagevrijdag 25 november 2022 @ 20:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:18 schreef Phaidra het volgende:
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
Hij speelt ook nog graag en vindt nu gelukkig veel aansluiting bij de andere twee jongetjes die in zijn plusklasje zitten.
LeSagevrijdag 25 november 2022 @ 20:14
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:05 schreef Nazil het volgende:

[..]
Bij z’n broer is niet ideaal inderdaad. Sociaal emotioneel ging het bij ons redelijk, het scheelde vooral dat de toenmalige groep 3 heel lief en zachtaardig was itt de groep 2 waar hij in zat. Die van mij is van eind augustus en was (is) dus nog jonger. Hij wordt eerste week groep 5 pas 7 jaar. Niet ideaal, maar in dit geval kon het echt niet anders.
Mijm is dus nog een maandje jonger in verhouding ;) die is nu dus groep 2 en eind september 5 geworden.
Nazilvrijdag 25 november 2022 @ 21:52
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:14 schreef LeSage het volgende:

[..]
Mijm is dus nog een maandje jonger in verhouding ;) die is nu dus groep 2 en eind september 5 geworden.
Ohja klopt ook |:(
Maar hopelijk komen jullie er uit op school, en blijft hij goed op z’n plek zitten. Goed in de gaten blijven houden!